"Kaži šta god želiš, ali nemoj da kažeš da voliš da radiš! To zvuči kao Meri Pikford, nacifrana kučka"
Mejbel Normand bila je najveća komičarka nemog filma. Zvali su je Kraljica komedije i Ženski Čaplin. Bila je jedinstvena i specifična, pre svega zbog svojih uloga u vreme nastanka filmske industrije. Istorija nemog filma teško može da se napiše bez njenog imena. Često su je poredili s drugim komičarima, što je bilo vrlo teško jer Mejbel "nije bila sa ovoga sveta".
Njena bolest i nesrećan život sprečavali su je da ispolji puni potencijal iako je u komedijama pokazivala neverovatan raspon emocija i izražajnosti.
Rođena je u Njujorku i živela je u veoma siromašnoj porodici. Pre nego što je počela da se bavi filmom, za život je zarađivala tako što je pozirala za razglednice kod čuvenog umetnika Čarlsa Dane Gipsona (čuvene su "Gipsonove devojke" koje su predstavljale lepotu i nezavisnost američke žene na početku dvadesetog veka), kao i kod Džemsa Mongomerija Flaga (poznatog po posteru za regrutaciju "I want you").
Počinje kao statiskinja za "Kalem Film Studios". Ubrzo dobija stalan posao kod D. V. Grifita, gde upoznaje reditelja Meka Seneta sa kojim je bila i u ljubavnoj vezi (koja je bila na granici skandala). Mek Senet osniva "Kiston" 1912. godine. Zajedno rade na uspostavljanju novog žanra - slepstik komedije.
Filmsku karijeru počinje kao lepotica, ali Senet vrlo brzo uviđa da je Mejbel rođena komičarka i ona vrlo brzo postaje zvezda kratkih filmova. Bila je pionirka novog tipa komičnog lika na filmu.
Do pojave Mejbel, komičari su osim glume, morali i da izgledaju smešno: od odeće pa do zrikavih očiju. Mejbel je očarala publiku kombinacijom svoje lepote i ubitačnih gegova.
Njeni filmski partneri su bili Feti Arbakl i Čarli Čaplin.
Kada je Čaplin došao u "Kiston" kompaniju 1913. godine, sav zanat je naučio upravo od Mejbel.
Svoj talenat pokazuje i kroz režiju nekoliko Čaplinovih ranih filmova. Urbana legenda kaže da je ona prva osoba koja je bacila pitu u lice na filmu (što je kasije bio glavni detalj svih nemih komedija).
Njen talenat je bio veoma veliki i važila je za jednu od najperspektivnijih komičara tog doba. Mejbel je režirala celovečernje filmove čak i pre Arbakla ili Čaplina.
Sa Čaplinom snima film "Tillie's Punctured Romance" 1914. godine i postaje velika filmska zvezda. FIlmski magazin je 1915. proglašava za najbolju komičarku, dok je najbolji komičar bio Čarli Čaplin. Najbolja glumica te godine je bila Meri Pikford.
Bila je verena za Seneta ali se nikada nisu venčali. Zauzvrat, Senet joj pomaže da otvori sopstveni filmski studio u Kalver Sitiju, Kalifornija. 1916 godine. Tih godina, bila je veoma profesionalna, sve scene u slepstik komedijama radila je sama, bez dublera, pa je stalno bila u modricama.
Najveći hit je bio njen film "Miki" iz 1918. godine, dok je naslovna pesma iz filma bila veoma popularna, pa su je izvodili mnogi pevači i orkestri dvadesetih godina prošlog veka. Mnogo je uložila u ovaj film i nekako "Miki" je prostao Mejbel. Za vreme snimanja filma se teško razboljeva.
Ubrzo raskida sve odnose sa Senetom i potpisuje ugovor sa Semjuelom Goldvinom. Vrlo brzo počinje da živi život tipičan za zvezde tog doba, što je dodatno uticalo na njeno već narušeno zdravlje.
Mejbel postaje psihički vrlo nestabilna. Ogromne količine alkohola u kombinaciji sa raznim narkoticima ugrožavaju joj i karijeru i zdravlje. Upušta se u razne ljubavne afere sa sumnjivim muškarcima.
Njen raskid sa Senetom je naterao Mejbel da dobro razmisli o svom životu i počinje ozbiljno da se bavi sopstenim obrazovanjem, počinje jako puno da čita.
Reditelj Vilijam Desmond Tejlor, sa kojim je delila ljubav prema knjigama i filmu, pokušava da joj pomogne u njenoj borbi protv raznih zavisnosti. On je u to vreme bio jako poznat i uspešan.
Zanimljivo je da je glavna junakinja filma "Bulevar sumraka" dobila ime Norma Dezmond po njegovom srednjem imenu i imenu njegove najbolje prijateljice Normand.
Vrlo brzo postaju jako bliski prijatelji. Vilijam Desmond Tejlor je ubijen 1922. godine, petanest minuta nakon što je Mejbel napustila kuću. Ona ga je poslednja videla živog i zbog toga je bila pod opsežnom istragom kako policije tako i medija. Ubistvo nikad nije rešeno.
Mediji su sve češće pisali o njenim ispadima u javnosti i drogama. Karijera je počela drastično da bledi. Njeni filmovi postaju sve ozlaglošeniji. Mnogi filmovi koje je radila sa Feti Arbaklom dodatno postaju nepodobni, jer i sam Arbakl je bio učesnik mnogih skandala kao i njegova umešanost u smrt glumice Virdžinije Rap.
Kao da joj nije bilo dosta skandala, ubrzo njen šofer Džo Keli (bivši osuđenik) ranio je jednog od mnogih njenih ljubavnika Kurtlanda. I to iz pištolja čiji je ona vlasnik.
Nekoliko godina nije snimala filmove, a onda je njen bivši reditlej F. Ričard Džons odlučio da joj pruži drugu šansu i zahvaljujući njemu potpisuje ugovor sa "Hall Rouch Studios" 1926. godine. Snima nekoliko filmova, ali i pored velike podrške ljudi iz sveta filma (pogotovo njene dobre prijateljice Meri Pikford), filmovi su jako loše prolazili u bioskopima.
I tako je posle više od 250 filmova, njena karijera došla do kraja.
Iste godine se udaje, ali njeno zdravsteno stanje je bilo sve gore. Posle dužeg boravka u bolnici, umire od tuberkuloze u 38. godini života u Kaliforniji.
Mejbel Normand Ima svoju zvezdu na Holividskoj stazi slavnih, broj 6821, za njen doprinos filmu.
Sredinom sedamdesetih godina, na Brodveju je postavljen mjuzikl zasnovan na njenoj ljubavnoj vezi sa Senetom pod nazivom "Mek i Mejbel".
Jedno malo obaveštenje
Povodom trogodišnjice pisanja na Blogu B92, rešio sam da do kraja maja ponovo objavim neke od svojih najdražih tekstova. Neke stvari nikad ne zastarevaju. Hvala svima na čitanju.
Srdjan Mitrović