PODRŠKA RUDARIMA RESAVICE !

Jelica Greganović RSS / 03.08.2009. u 13:55

sz5_ukrajina.rudarji01.afp.photo.jpgRudari Resavice su stupili u generalni štrajk. Zato što im država, vlasnica rudnika, ne uplaćuje zdravstveno osiguranje. Rudari su danas ponovo čekali na pečate na zdravstvenim knjižicama i nisu ih dobili. Iako je dovoljan samo trenutak pa da im nikada više ne budu ni potrebne. Država vlasnica im duguje milijardu i osamsto miliona dinara, još od 2004. godine. Rudarima. Duguje rudarima?! Ljudima koji rade pod zemljom gde se vreme jedva menja, gde je mrk gušći od onog kada se oči zatvore. Rudarima koji od pre, ali i posle Zolinog »Žerminala«, do dana današnjeg, žive teškim i siromašnim  životom umornih ljudskih bića, u večitoj opasnosti od svega što ni zamisliti ne možemo, a što bi Majka Priroda mogla da uprizori padne li joj samo na tren mrak na oči. Ako postoji neko koga bih u bilo kom štrajku podržala, uvek i svuda, to su rudari.

Moje detinjstvo je počelo upravo u Resavici i od njega mi se pozadinom sećanja motaju pokidane slike zelenog mora šumskog i mračnih, zjapećih usta rudnika. I siromašnih teta, rudarskih žena, koje su leti zvonile na vrata inženjerske zgrade i prodavale vrganje. Velike za moj zagrljaj sa obe ruke. Rembas i rudnici mrkog uglja pratili su me celo detinjstvo, seleći me od rudnika do rudnika. Iako inženjer, moj otac je ceo život tvrdio da je rudar i da od rudara boljih ljudi nema. Rudari znaju da cene život. Pare nikada nisu imali, jedino što imaju je život koga se očajnički drže i sreća, na koju ne mogu dovoljno da računaju, ali bar mogu da je stalnim pominjanjem podsećaju na sebe i ono malo što od nje očekuju.

Pre nedelju dana, više od dve godine od smrti mog oca, na kućnu adresu u Ljubljani mi je stiglo pismo. Obična bela koverta, onakva kakve sve ređe viđamo u svojim poštanskim sandučićima, u kojima caruju duguljaste koverte računa i reklame u svim formatima. Još čudnije od bele koverte bila je adresa na njoj. Napisana ćirilicom. Pisanom ćirilicom. Sa sve starim, još jugoslovenskim poštanskim brojem Ljubljane. I stigla je. Bez obzira na ćirilicu i već dugo nepostojeći broj. A u koverti pozivnica i na njoj grb od kog se ma l' nisam u trenutku rasplakala – Rembas Resavica.

susreti_rudnicana-1.jpgRembas Resavica i Skupština opštine Despotovac su me pozvali na 38. rudarske susrete. I 156. godišnjicu Senjskog Rudnika i 86. godišnjicu F. K. »Rudar«.

Koverta i pozivnica kao da su stigle iz drugog sveta, iz vremena kada me je otac vodio na kopove, unosio u rudarske jame umotanu u stare, prljave džempere i odavno ne plave, već crne i usijane od ugljene prašine radne, rudarske bluze sa velikim džepovima. U rudarskim menzama sam kusala kašikom veličine lopate redak pasulj iz plehanih, izubijanih porcija, a rudari ruku koje su se malo razlikovale od uglja koji su kopali su me milovali po glavi, trudeći se da ne uprljaju dve bele mašne koje su je ulepšavale po modnim verovanjima moje Roditeljice.

Na sahranu mog oca njegove kolege, rudari, su stigli neočekivano, iako obavešteni samo veče ranije. Čika Duško je držao govor u svečanoj rudarskoj uniformi, crnoj sa sunčanim, uglačanim dugmetima.

Ne znam ko me se setio, ni gde je uspeo Rembas Resavica da pronađe moju adresu i pošalje mi pozivnicu za rudarski susret, obaveštavajući me i o prevozu do mesta polaska za Senjski Rudnik i programu cele proslave, koja je obuhvatala i obilazak muzeja, otkrivanje spomen ploča, rudarski ručak, fudbalsku utakmicu veterana, ali i »Drugarsko VEČE SA PROGRAMOM« sa

naglaskom:

                         RASTANAK U ZORU

                    

                              SREĆNO!

 

Ni jedan od poziva kojih sam se ovih godina nadobijala, za prijeme, svečanosti i još svečanija otvaranja i zatvaranja, uključujući i ona sa buljukom ministara, predsednika i premijera, nije me učinio tako počastvovanom kao ovaj, koji je dobrim poštanskim i poštarskim srcem, uspeo uprkos ćirilici da stigne na ljubljansku adresu.

Ni za jedan prijem ili susret mi nije bilo tako žao što ne mogu da odem i što je stigao malo kasno...jer ako ne čast što sam pozvana ravnopravno među rudare, ono zahvalnost što me se neko od resavskih, rudarskih kolega mog oca setio, bi me naterala da odem i ponovo vidim sve one čija sam lica u međuvremenu zaboravila, ali oni mene nisu. I koji bi odmah, uz pozdrav, pokazali rukom visinu ispod kukova do koje sam im sezala u vremena iz kojih me se sećaju.

Zbog toga, ali i zbog toga što su rudari uvek u pravu i što nikada ne mogu dobiti onoliko koliko svojim teškim, vanvremenskim, radom zaslužuju, dajem svoj glas i pozivam na podršku rudarima Resavice. Najmanje što su zaslužili je zdravstveno osiguranje. I oni i njihove porodice.

 

PODRŠKA RUDARIMA RESAVICE!

                                    SREĆNO !

 

http://blog.b92.net/arhiva/node/3067.html

 



Komentari (167)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

d_sandic d_sandic 14:02 03.08.2009

Podrška

Rudarima i da ne čitam zahteve. Uvek su opravdani!

PS

To jedan tuzlak , ma gde živeo, uvek zna...
Jelica Greganović Jelica Greganović 14:05 03.08.2009

Re: Podrška

To i ja kažem, šta god da traže, malo je.

ivana23 ivana23 14:41 03.08.2009

Re: Podrška

NNN NNN 15:17 03.08.2009

Re: Podrška


Iako nemam nikakve dirktne veze sa rudarima potpuno se slažem sa vama!
Jelica Greganović Jelica Greganović 15:18 03.08.2009

Re: Podrška

Hvala rudari su to zaslužili.
angie01 angie01 18:26 03.08.2009

Re: Podrška

Jelica Greganović
To i ja kažem, šta god da traže, malo je.


puna podrshka rudarima!
ne.nevena ne.nevena 08:40 04.08.2009

Re: Podrška

Moj deda je rudar u penziji.

I kaze se za posao kad je tezak "kao u rudniku" ili "radi kao rudar"...


Sramota je što se njima duguje. Sramota!
Jelica Greganović Jelica Greganović 09:36 04.08.2009

Re: Podrška

Pozdrav i poštovanje dedi!
r0811n r0811n 14:04 03.08.2009

rrr

-Koverta i pozivnica kao da su stigle iz drugog sveta-


Taj drugi svet ima ime, zove se -Srbija
Jelica Greganović Jelica Greganović 14:08 03.08.2009

Re: rrr

Bukvalno gledano si u pravu, ali ja nisam tako mislila, ni napisala.
r0811n r0811n 14:12 03.08.2009

Re: rrr

Jelica Greganović
Bukvalno gledano si u pravu, ali ja nisam tako mislila, ni napisala.

Ja jesam, bukvalno.
Jelica Greganović Jelica Greganović 14:17 03.08.2009

Re: rrr

Ti jesi, bukvalno. OK?
panda00 panda00 23:26 03.08.2009

Re: rrr

Uh, što me nervira kad neko nema osećaj za fine nijanse.... Jelica onoliko piše o sećanju na detinjstvo u toj istoj Srbiji, na rudare... a ti otkrivaš toplu vodu o ''drugom svetu koji ima ime''... zlobno, u najmanju ruku
serhio2008 serhio2008 14:09 03.08.2009

PODRŠKA RUDARIMA RESAVICE

Podrska
KRALJMAJMUNA KRALJMAJMUNA 14:09 03.08.2009

Ovo vredi zapisati

Ovo je lepo. A tema je baš tužna i večita. Preporuka.
Nedavno sam prolazio tim krajem, autobusom. I u jednom trenutku je autobu prolazipo pored jednog ulaza u okno - naravno, na njemu piše SREĆNO (jer ti kad siđeš dole treba mnogo sreće). Sve je izgledalo kao da je mrtvo. Samo je kraj ulaza čučao čovek u čizmama i radničkoj sivoj uniformi i pušio. Dok sam ja pokušavao da uhavtim foto aparat autobus je prošao. Ma, kao u Žerminalu. Ili u romansiranim biografijama Van Goga.
Jelica Greganović Jelica Greganović 14:11 03.08.2009

Re: Ovo vredi zapisati

Ili kao u Petrijinom vencu.
KRALJMAJMUNA KRALJMAJMUNA 14:32 03.08.2009

Re: Ovo vredi zapisati

Da, tu se baš ništa ne menja. Kad sam jednom ušao u Resavsku pećinu tu blizu tih rudnika, koja je uređena, osvetljena, fantastična - imao sam takav strah da će to sve da se sruči na mene da sam jedva čekao da izađem.
A onda vidim te ljude kako se provlače kroz uske tunele, poduprte drvenim stubovima - ma, ni za kakve pare ne bih ulazio. A još kad je u pitanju ugalj i taj đavolji metan!?
I još ti ne plaćaju zdravstveno. Kombinacija da pukneš od muke.
A mi ovde drobimo o jeziku, ravnopravnosti žena, visokoj politici, vaterpolu. Dajemo stanove, storine hiljada evra sportistima, kvazi ekspertima, kvazi mučenicima, poslanicima, ...
Ali, kako kažu knjigovođe: na ovom kontu ima para a na ovom drugom nema. More, da mi je veeelika motka...
muaddib92 muaddib92 22:20 03.08.2009

Re: Ovo vredi zapisati

imao sam takav strah da će to sve da se sruči na mene da sam jedva čekao da izađem.
A onda vidim te ljude kako se provlače kroz uske tunele, poduprte drvenim stubovima - ma, ni za kakve pare ne bih ulazio. A još kad je u pitanju ugalj i taj đavolji metan!?

И сам сам одрастао у рударском месту, али сам се тек у четересинекој години живота, пратећи неке Французе, спустио до 11-тог хоризонта у Старом тргу. Необичан је доживљај, у почетку веома непријатно када схватиш да ти је над главном 700 м земље, али те после окупира да се не стрмекнеш, пошто се иде низбрдо, узбрдо, поточић тече поред ногу па се ублатиш, вуче промаја као луда па постављају завесе од дебеле гуме.
А онда шок: сишли у једну да кажем просторију, мислим раван под, паркирана машина а поред ње седе двојица рудара - и пуше! У благој паници припитам домаћина а он се смеје, каже знаш ли да ово није рудник угља већ олова и цинка и да нема овде метана.
Знам чега је рудник и јебо те метан мислим се у себи, већ ми подоста доживљаја. А онда ново сазнање, копа се плафон.. Убуше рупе, откидају се делови и падају на под па се сва руда баца још два хоризонта ниже а потом отуд вади горе.
После добра два сата изронисмо тамо горе лифтом-корпицом, а горе сунце, ваздух, зеленило. Леп осећај, признајем.
Мада бих сада тек радо поново сишао.. Разумем речи твога оца Лелице, и сматрај да си се овиме делимично одужила и њему као рудару и онима који су ти послали позивницу..
Jelica Greganović Jelica Greganović 22:28 03.08.2009

Re: Ovo vredi zapisati

Taj metan je zlo lično, nit miriše, nit se vidi...strahota. I što je najgore i pored modernih uređaja za merenje stanja u rudnicima se i dalje dešavaju nesreće. Ljudski faktor, šta ne vidiš toga se ne bojiš i sve misliš imaš vremena, nadigraćeš...A, taj osećaj spuštanja u rudnik nikada nisam zaboravila, drugi svet. Kad izađeš napolje naučiš da ceniš sve ono što do tada nisi ni primećivao.
Dobri su to ljudi, a pozivnicom su me u srce dirnuli.
muaddib92 muaddib92 22:56 03.08.2009

Re: Ovo vredi zapisati

Осећај спуштања у рудник нисам описао Лелице, али у праву си: мене је подсетило на завршну сцену из филма Angel Heart, када се Мики Рорк лифтом спушта у Хад, код Лучоноше Де Нира
Што се тиче позивнице која те дирнула, да додам: то је нешто што је својствено само Србендама из унутрашњости и нема то везе само са рударима: радећи и тамо и вамо, нигде другде ништа слично нисам видео (говорим о добре 2 деценије обилазака српских фабрика металског комплекса), када сам се уверио да то нигде не проистиче из снисходљивости, већ из једне стечене опште и пословне културе.
Увек би се домаћини распоредили да понеко буде задужен за неке госте.
Е сад, понекад је бивало и симпатичних ситуација, као пре пешес година: прослава многодеценијске годишњице, пословодство ваљаонице се враћа са полагања венца Крцуну и сви улазе у халу на ручак: пре ручка поп проглашава да ће тај дан убудуће бити слава фабрике и држи тираду евоцирајући како се неки грешни цариник бачио Исусу под ноге и рекао да неће више никада, а онда говор држи нови тајкунасти власник.
Превише догађања у једном дану, а датум 7. јули, дан устанка

Jelica Greganović Jelica Greganović 23:03 03.08.2009

Re: Ovo vredi zapisati

како се неки грешни цариник бачио Исусу под ноге и рекао да неће више никада,

Sv. Matija, rimski carinik je bio, skupljač poreza.
A, oko pozivnice, ama sve i poslovna kultura i to, ali da me napipaju posle toliko godina i dve godine posle očeve smrti (a pozivnice je uvek za te rudarske skupove dobijao, naravno, on a ne ja), da me se uopšte sete i pošalju meni, umesto ocu pokojnom poziv...ipak je više no dirljivo. Hvala im do neba.
mara92 mara92 03:55 04.08.2009

Re: Ovo vredi zapisati

Jelica Greganović
како се неки грешни цариник бачио Исусу под ноге и рекао да неће више никада,

Sv. Matija, rimski carinik je bio, skupljač poreza.
A, oko pozivnice, ama sve i poslovna kultura i to, ali da me napipaju posle toliko godina i dve godine posle očeve smrti (a pozivnice je uvek za te rudarske skupove dobijao, naravno, on a ne ja), da me se uopšte sete i pošalju meni, umesto ocu pokojnom poziv...ipak je više no dirljivo. Hvala im do neba.

Рудари?
Црна лица, а златна срца...што би мој отац рекао "Рудар, то ти је Тежак - са великим Т"
tompinchns tompinchns 09:03 04.08.2009

Re: Ovo vredi zapisati

KRALJMAJMUNA
Ma, kao u Žerminalu. Ili u romansiranim biografijama Van Goga.


Ja sam se isto odmah setila Van Goga i Petrije, ali i engleskih romana Drordz Eliot i njoj slicnih. Moje iskustvo je nikakvo, ali je zato divljenje prema rudarima ogromno, jer ne mogu da zamislim snagu tih ljudi koji silaze u jame i jos dublje, gde ih ceka sve ono sto im ugrozava zdravlje! A oni nemaju zdravstveno!!!
Crvenim dok im iz udobne fotelje saljem ovu podrsku.

Koverta i pozivnica kao da su stigle iz drugog sveta, iz vremena kada me je otac vodio na kopove, unosio u rudarske jame umotanu u stare, prljave džempere i odavno ne plave, već crne i usijane od ugljene prašine radne, rudarske bluze sa velikim džepovima. U rudarskim menzama sam kusala kašikom veličine lopate redak pasulj iz plehanih, izubijanih porcija, a rudari ruku koje su se malo razlikovale od uglja koji su kopali, su me milovali po glavi, trudeći se da ne uprljaju dve bele mašne...


Veoma me je dirnuo ovaj deo.
Ima u rudarima posebne dobrote i blagosti, valjda, bas zato sto im je posao tako grub.
Preporuka!
Jelica Greganović Jelica Greganović 09:37 04.08.2009

Re: Ovo vredi zapisati

A, moj otac je govorio da su oni radnici sa velikim R
NeuroRadoznalost NeuroRadoznalost 14:10 03.08.2009

Stari svet

E ovom svetu: office-a, manager-a, brocker-a, bankara, administrativaca i ne znam kakvih sve preplacenih piskarala smo zaboravili na obicnog radnika. Zaboravili smo da je sve oko nas izgradjeno kroz suze, krv i znoj njegovog velicanstva obicnog radnika. Zaboravili smo odakle dolazi struja, kako se greju radijatori, kako dolazi gorivo do pumpi.
A rudari su najbolji i mozda jedini preostali primeri tih pravih radnika kojima je svaki dan tezi nego godina naseg rada.
To su oni ljudi koje niko od nas ne primecuje a zbog kojih sve funkcionise...
Jelica Greganović Jelica Greganović 14:12 03.08.2009

Re: Stari svet

Ako postoje proleteri, onda su to rudari...i to je taj drugi svet o kome sam pisala, taj drugi svet koji ne primećujemo, ni na pamet nam ne pada...da neko ustaje u 4 ujutru i ide pod zemlju da radi. I u tom svetu, makar se ne primeti da ćirilica više "ne radi" u Sloveniji, još uvek radi dobro, kolegijalno srce.
ninasimone ninasimone 20:59 03.08.2009

Re: Stari svet

Jelica Greganović
...i to je taj drugi svet o kome sam pisala, taj drugi svet koji ne primećujemo, ni na pamet nam ne pada...da neko ustaje u 4 ujutru i ide pod zemlju da radi.

Jelice, hvala za tekst. U pravu si, mi taj "drugi svet" retko primecujemo. A sta bi bez njega? I u onim danima najvece bede, straha i nesigurnosti, ljudi su radili svoj posao. Cesto i bez plate ili su za nju mogli da kupe jogurt i kiflu, i sve je ipak funkcionisalo koliko-toliko normalno. Neko je te kifle i jogurte pravio svaki boziji dan!
Kad cujemo ono "razmazeni socijalisticki radnici, oce leba bez motike", uvek se treba setiti rudara. Ima mnogo drugih vrsta "socijalistickih radnika", mnogo vise zasluznih da se na njih baca drvlje i kamenje.
drug.clan drug.clan 14:06 04.08.2009

Re: Stari svet

NeuroRadoznalost
E ovom svetu: office-a, manager-a, brocker-a, bankara, administrativaca i ne znam kakvih sve preplacenih piskarala smo zaboravili na obicnog radnika. Zaboravili smo da je sve oko nas izgradjeno kroz suze, krv i znoj njegovog velicanstva obicnog radnika. Zaboravili smo odakle dolazi struja, kako se greju radijatori, kako dolazi gorivo do pumpi.
A rudari su najbolji i mozda jedini preostali primeri tih pravih radnika kojima je svaki dan tezi nego godina naseg rada.
To su oni ljudi koje niko od nas ne primecuje a zbog kojih sve funkcionise...


Rudari su opomena ljudima da drustvo u kojem zive nije bolje, pravednije i srecnije. Opomena koju svi zele da zakopaju duboko i daleko.
Jelica Greganović Jelica Greganović 14:16 04.08.2009

Re: Stari svet

Ma, ni ne žele da ih zaborave, jer uopšte ni ne misle na njih, sete ih se tek kad pisnu od muke, to doduše nije često, ali upravo zato je to i tako žalosno.
antioksidant antioksidant 14:12 03.08.2009

.

Država vlasnica im duguje milijardu i osamsto miliona dinara,


napisao bih nesto ali ne znam sta

sve sto im se ima reci umesto isplate dugova je samo besmisleni izgovor

nije tolika kriza (iako je veoma velika) koliko mi kriziramo
Jelica Greganović Jelica Greganović 14:14 03.08.2009

Re: .

Za ovo izgovora nema, ni dobrog, ni lošeg. Rudarima treba platiti zdravstveno osiguranje, to je sramota do neba da ga nemaju.
margos margos 14:24 03.08.2009

Re: .

Jelica Greganović
Za ovo izgovora nema, ni dobrog, ni lošeg. Rudarima treba platiti zdravstveno osiguranje, to je sramota do neba da ga nemaju.



Reči nemam... sve si rekla.
Ni tekst ne mogu da hvalim - a za hvalu je...
Jednostavno: PODRŠKA.
Blade Runner Blade Runner 21:56 03.08.2009

Re: .

Jednostavno: PODRŠKA.

zeks92 zeks92 14:14 03.08.2009

Zalosno je sto u Srbiji ...

... u kojoj "cvetaju politichke stranke", nema nijednog pravog radnickog sindikata ...
Srbi, radnici i seljaci budite solidarni - ujedinite se!
Jelena Pavlović Jelena Pavlović 16:21 03.08.2009

Re: Zalosno je sto u Srbiji ...

zeks92
... u kojoj "cvetaju politichke stranke", nema nijednog pravog radnickog sindikata ...
Srbi, radnici i seljaci budite solidarni - ujedinite se!



Solidarnost za sve ugnjetavane u Srbiji!

PODRŠKA RUDARIMA RESAVICE!
maca22 maca22 14:15 03.08.2009

preporuka

a zasto nemaju zdravstenu?
Jelica Greganović Jelica Greganović 14:18 03.08.2009

Re: preporuka

Zato što im država, koja je vlasnica rudnika, nije uplaćivala zakonom predviđene pare za zdravstveno.
vracarac92 vracarac92 14:16 03.08.2009

Pa kako.......

.........drzava da plati zdravstveno za "temo neke rudare"
kada mora da plati glasove LDP-a za izglasavanje dopunjenog Vucicevog zakona o medijima!
Valjda su bitiniji jedan zadovoljni Mladja i jedan pun Cedin dzep nego tamo neki rudari!
ONI bez rudara mogu ali bez vlasti NE!
Jelica Greganović Jelica Greganović 14:19 03.08.2009

Re: Pa kako.......

Setiće ih se kad dođu izbori...ako ih rudari bez zdravstvenog dočekaju.
d_sandic d_sandic 14:20 03.08.2009

Re: Pa kako.......

Setiće ih se kad dođu izbori...ako ih rudari bez zdravstvenog dočekaju.



Bilo bi mi draže da se rudari 'sete' nalickanih birokrata pre izbora.
vracarac92 vracarac92 14:29 03.08.2009

Re: Pa kako.......

Bilo bi mi draže da se rudari 'sete' nalickanih birokrata pre izbora.

..........sa fekalno obradjenim "alatom" u rukama!
d_sandic d_sandic 14:30 03.08.2009

Re: Pa kako.......

..........sa fekalno obradjenim "alatom" u rukama!


Šake su tu više nego dovoljne...
filantrop filantrop 14:18 03.08.2009

Apsolutna

podrska rudarima.

Mozes li da organizujes online peticiju?
Jelica Greganović Jelica Greganović 14:19 03.08.2009

Re: Apsolutna

Ne umem. Ima li neko ko ume?
Jelica Greganović Jelica Greganović 14:23 03.08.2009

Evo se javili nadležni,

da su "pronađene" i uplaćene pare za zdravstveno rudarima i da od popodne mogu da overe knjižice. Da vidimo...
d_sandic d_sandic 14:26 03.08.2009

Re: Evo se javili nadležni,

da su "pronađene" i uplaćene pare za zdravstveno rudarima i da od popodne mogu da overe knjižice. Da vidimo...


Nisu ovi toliko glupi. Sitne su pare spram štete koju bi imali kad se 'dignu' rudari...
Jelica Greganović Jelica Greganović 14:30 03.08.2009

Re: Evo se javili nadležni,

Još sitnije spram sramote da duguju rudarima.
d_sandic d_sandic 14:31 03.08.2009

Re: Evo se javili nadležni,

Još sitnije spram sramote da duguju rudarima.


Za sramotu ovi ne mare
filantrop filantrop 14:34 03.08.2009

Re: Evo se javili nadležni,

da su "pronađene" i uplaćene pare za zdravstveno rudarima i da od popodne mogu da overe knjižice. Da vidimo...





a ja vec poceo da trazim oko peticije..
Jelica Greganović Jelica Greganović 14:58 03.08.2009

Re: Evo se javili nadležni,

Hvala ti kao da si je napravio
mirelarado mirelarado 15:19 03.08.2009

Re: Evo se javili nadležni,

Jelica Greganović
da su "pronađene" i uplaćene pare za zdravstveno rudarima i da od popodne mogu da overe knjižice. Da vidimo...


Подршка рударима - увек!
Изгледа да "заборавну" државу треба стално подсећати које су јој обавезе према најугроженијима. Надајмо се да је новац стварно и уплаћен.




Jelica Greganović Jelica Greganović 15:19 03.08.2009

Re: Evo se javili nadležni,

Da znaš, da mare, ne bi rudari ni morali da štrajkuju zbog zdravstvenog osiguranja.
dragan7557 dragan7557 17:26 03.08.2009

Re: Evo se javili nadležni,

d_sandic
da su "pronađene" i uplaćene pare za zdravstveno rudarima i da od popodne mogu da overe knjižice. Da vidimo...


Pronađene?! Šta, bile se negde zaturile?

Nisu ovi toliko glupi. Sitne su pare spram štete koju bi imali kad se 'dignu' rudari...


Šteta je već nanešena a i neizmerna nepravda.

Ovo samo sebe zove SOCIJALNO ODGOVORNA VLADA.

dragan7557 cerski
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 14:23 03.08.2009

Država

Država ne poštuje zakone koje sama donosi.
Država ne plaća rudarima zdravstveno osiguranje.
Država duguje putarima.
Država duguje trudnicama.
Država duguje invalidima.
Država duguje penzionerima.
Država duguje privatnim preduzećima za robu i usluge.
Državni carinici ne rade subotom i nedeljom, pa maline i drugo voće za izvoz propada na granici, propada i mukotrpni rad njenih građana.
......
Istovremeno:
Država naplaćuje PDV unapred, naplaćuje sve moguće poreze, kamate na poreze, mandatne i druge kazne i pri tom su njeni poreski organi i logistika na nivou država EU, efikasnost da naplati, da kazni, da oduzme je vrlo visoka.
Država ne štiti svoje građane i njihovu imovinu.
Državni funkcioneri, službenici u njenim organima i javnim preduzećima imaju visoka primanja, koja nikada ne kasne.

Kako da građani prisile svoju državu da se ponaša onako kako njeni organi to traže od njih građana?
Jelica Greganović Jelica Greganović 14:27 03.08.2009

Re: Država

Sve dok ne budemo u parlamentu imali poslanike koji će se više baviti funkcionisanjem države no ličnim željama i potrebama.
niccolo niccolo 14:56 03.08.2009

Re: Država

Zaista lepo od njih što su te pozvali na proslavu.

Ipak, moram da se osvrnem na Vojislavovu primedbu
i pri tom su njeni poreski organi i logistika na nivou država EU

Poreski organi RS i njihova logistika apsolutno nisu na nivou država EU, čak su mnogo ispod tog nivoa. Zato poslednjih meseci prisustvujemo sa jedne strane raznoraznim seljačkim forama u pokušajima da nabace koji dinar u prazni budžet, a sa druge stane im promiču raznorazne stvari koje ne bi smele da im promaknu. Što negde čuh ovih dana - Ovde je najjeftinije biti bogat...
Jelica Greganović Jelica Greganović 15:01 03.08.2009

Re: Država

Ovde je najjeftinije biti bogat

More i ovde palo na pamet biserima da je studentski rad štetan...normalno...koliko samo para uzimaju ti studenti za rad i onda se bogate i kupuju i gomilaju firme...banda jedna studentska. Zbog njih je ova kriza...kao uče i to...a ovamo samo gledaju kako da preuzmu za sitne pare neku kompaniju, uvedu monopol ili zakinu državu za višemilionski porez. A i ovi rudari su sumnjivi, kao siromašni, a u stvari...
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 17:28 03.08.2009

Re: Država

Sve dok ne budemo u parlamentu imali poslanike koji će se više baviti funkcionisanjem države no ličnim željama i potrebama.

to svi zelimo i to nema...next?

ps. kako me izbedacila prica...kako ih nije sramota?! mene stvarno zanima kako tece njihov razgovor kada ukidaju nekome zdravstveno osiguranje. iskreno me zanima.
Jelica Greganović Jelica Greganović 17:39 03.08.2009

Re: Država

Next je raditi na tome, nigde nije savršeno, mora da se popravlja, demokratija je kao lična higijena, moraju da se menjaju da ne dobiju osećaj da im je deda vlast ostavio...raditi na tome da se bar biraju oni koji prave manju štetu...užas, ali...
Da znaš da sad i mene zanima kako se zaboravi na toliko ljudi i pogube tolike pare...
gorran2 gorran2 17:41 03.08.2009

Re: Država

a sa druge stane im promiču raznorazne stvari koje ne bi smele da im promaknu. Što negde čuh ovih dana - Ovde je najjeftinije biti bogat...
I tu važi princip: više meni vredi dinar za mene, nego deset za državu...
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 17:45 03.08.2009

Re: Država

.raditi na tome da se bar biraju oni koji prave manju štetu...užas, ali...

ali...cujem sad da g17- ide okolo po varosicama i skuplja doprinos za sledece izbore, kao, sad hoce sa lokalnim strankama (siri se to ko hobotnica, kad ih zapatis jednom dzikljaju ko kefir!)...nenadmasni su. da smo malo bogatije drustvo pa da ih menjamo na 6 meseci, bilo bi valjda bolje. mozda. poma nemam.
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 19:34 03.08.2009

Re: Država

niccolo

Ipak, moram da se osvrnem na Vojislavovu primedbu
i pri tom su njeni poreski organi i logistika na nivou država EU

Poreski organi RS i njihova logistika apsolutno nisu na nivou država EU, čak su mnogo ispod tog nivoa. Zato poslednjih meseci prisustvujemo sa jedne strane raznoraznim seljačkim forama u pokušajima da nabace koji dinar u prazni budžet, a sa druge stane im promiču raznorazne stvari koje ne bi smele da im promaknu. Što negde čuh ovih dana - Ovde je najjeftinije biti bogat...


Mislim da se tu ne radi o logistici.
Recimo, ne treba naročita logistika da se vidi da je Delta monopolista u Beogradu.
Nisu potrebne čak ni naočare, vidi se golim okom.

Saša Radulović Saša Radulović 21:53 03.08.2009

Re: Država

Jelica Greganović
Sve dok ne budemo u parlamentu imali poslanike koji će se više baviti funkcionisanjem države no ličnim željama i potrebama.


Velika je sramota da bilo kome građanu Srbije bude uskraćeno zdravstveno osiguranje. Radnicima kojima nije uplaćeno zdravstveno. Poljoprivrednicima. Romima ... Mislim da osnovno zdravstveno osguranje treba da bude pravo svakog građanina. Isto kao i udžbenici za osnovce. Ili penzije za vremešne. Ili socijalna pomoć za one koji ne mogu. Ili dečiji dodatak. To su osnovne karakteristike socijalno odgovornog društva. Uz ovo ide i zatvor za one koji zloupotrebljavaju sistem.

Zdravstvo se finansira iz "doprinosa" na platu. Doprinosi izose 12.3% na bruto platu. Tako da građani moraju biti ili zaposleni ili "preduzetnici" ili prijavljeni kao nezaposleni ili penzioneri (oni plaćaju 10%, odnosno od penzija se odbija 10%). Tek nedavno su predvideli mogućnost da sami uplaćujete za ostale.

Na stranu to što zdravstveno osiguranje koje vam je potrebno nema nikakve veze sa platom koju zarađujete. Ovaj sistem je administrativni haos, proizvodi birokratiju i nema nikakve mere za štednju, racionalizaciju i pozitivnu selekciju. Lečio ne lečio prihod ti je isti. I proizvodi ovakve ludačke situacije da je rudarima uskraćeno zdravstveno osiguranje.

Doprinose za zdravstveno osiguranje treba ukinuti. Povećati neka druga poreska zahvatanja. Osnovno zdravstveno osiguranje finansirati iz budžeta. I konačno početi posao na pozitivnoj selekciji u zdravstvu.

I da svi građani Srbije imaju osnovno zdravstveno osiguranje samo na osnovu činjenice da su građani Srbije.

A i što da se bave potrebama društva, kada su sopstvene potrebe mnogo potrebnije. A treba i nešto znati.
ervetor ervetor 14:18 05.08.2009

Re: Država

raditi na tome da se bar biraju oni koji prave manju štetu...užas, ali...


Ma znam bre ali nikakvih izbora ovde nema. Zar ne vidite da su svaki izbori zapravo mesanje karata izmedju jednog istog, konstantnog kruga ljudi.
Nikakva ovo demokratija nije.
U Srbiji je uvek bilo robovlasnistvo i diktatura. Samo oni kojima je u odredjenom periodu istorije bilo bolje onda taj period proglasavaju za demokratski.
Jelica Greganović Jelica Greganović 14:20 05.08.2009

Re: Država

Zar misliš da je drugde mnogo drugačije...šta misliš kako je tek u Sloveniji sa dva miliona ljudi?...
drug.clan drug.clan 14:31 05.08.2009

Re: Država

U Srbiji je uvek bilo robovlasnistvo i diktatura.


diktatura da, robovlasnistvo ne uvek
ervetor ervetor 16:29 05.08.2009

Re: Država

Jelica Greganović
Zar misliš da je drugde mnogo drugačije...šta misliš kako je tek u Sloveniji sa dva miliona ljudi?...


Ne znam. Ali to nema veze. Ako se vec poredimo sa Slovenijom onda hajde da se poredimo ili u svemu ili ni u cemu.
Mada, s druge strane kad bolje razmislim, pa nije u Sloveniji na vlasti valjda Stane Dolanc ?
Posto u Srbiji jeste.
Dakle, poenta je zasto pricati o strahu politicara od izbora kada su oni sada vec usli u fazu naizmenicnog smenjivanja kao nekadasnje predsednistvo posle smrti Tita.
Malo jedan, malo drugi, pa onda opet prvi, pa opet drugi. Pa onda prvi shvati da je proteklih 20 godina gresio pa nam svima lepo objasni da to sto smo mi hteli nekada a on nas zbog toga mlatio po ulicama i zatvarao zapravo jeste njegova autenticna ideja danasnjice, i mi onda svi srecni, kao, eto to su nam izbori doneli inace nebi se on promenio posle 20 godina nego mozda posle 45..., a mozda nikada. Ali sve sa tim promenama, nekako sve nesto meni gore i gore a njima bolje ili bar isto...
Jednom recju meni je pukao film, i verovatno nisam u pravu, ali nisam ja kriv sto me je ovo drustvo dovelo u stanje svesti u kome jesam te smatram da jedino revolucijom mozemo da promenimo stanje.
Ono se nece odmah nuzno promeniti na bolje, ali se bez toga nece nikada promeniti uopste, osim na gore naravno...
Jelica Greganović Jelica Greganović 16:44 05.08.2009

Re: Država

pa nije u Sloveniji na vlasti valjda Stane Dolanc ?
Posto u Srbiji jeste.

Povampirio se?!
Dakle, poenta je zasto pricati o strahu politicara od izbora kada su oni sada vec usli u fazu naizmenicnog smenjivanja kao nekadasnje predsednistvo posle smrti Tita.

Malo jedan, malo drugi, pa onda opet prvi, pa opet drugi.

Vi'š kako znaš kako je u Slo...

Ne ljuti se što se šalim sa ovim, ja te razumem i slažem se sa tobom oko dosta stvari, ali neke stvari su se ipak promenile na bolje, ali ne dovoljno i ne dovoljno brzo. Jedinica za promene u ljudskom životu je 10, posle 10 godina pravljenja džumbusa, 10 godina traje čišćenje posledica istog...
ervetor ervetor 20:35 05.08.2009

Re: Država

posle 10 godina pravljenja džumbusa, 10 godina traje čišćenje posledica istog.


Znam. Cak bih dodao da posle samo 1 godine dzumbusa treba 10 godina popravki. Nemam ja problem s tim vec sa cinjenicom da je moj licni utisak da se sa popravkama i ciscenjem nije ni pocelo a deset godina je vec proslo.
Jer to sto se na Avali ponovo vidi toranj ili sto se grade mega trzni centri dok nefroloska klinika u centru Beograda izgleda tako da ni neprijatelju ne bih pozeleo tamo da ide ni u posetu svom prijatelju za mene je indeks pozitivnih pomaka jednak nuli.
Takodje, krecem se dosta po Srbiji godinama, i mogu Vam reci da je sve gore i gore. Tuga. Zaostalost. Siromastvo. Dom za vesanje.
Jedini napredak u industriji je otvaranje malih plasticarskih pogona za proizvodnju PET i PVC drangulija koje se besomucno bacaju kroz prozore kola. To pouzdano znam da nije slucaj u Sloveniji.
Na primer, u Beogradu je upravo bila univerzijada. Ako taj povod nije mogao biti iskoriscen ne da se renovira gazela vec da se makar ofarba i dotera bankina koja izgleda cemerno i jadno ja onda ne znam koji cemo sledeci povod u kom veku docekati... ... pa ja mislim da bi gradjani ove zemlje bili mnogo tolerantniji cak i na neuplacivanje staza ili zdravstvenog osiguranja kada bi videli da se bar malo investira u infrastrukturu. Da su pare koje im se duguju bar otisle na nesto za opste dobro, za buducnost nase dece, za sklanjanje ovih krsina sa puteva koji ostavljaju oblake cadji, za bolnice, skole,puteve,signalizaciju... ...ne, nista od toga. Naprotiv, privatizovani drzavni aparat bavi se rasprodajom lokacija i slivanjem ostvarenih prihoda u sopstvene dzepove. A svi prekrsaji koje konkretni pojedinci tom prilikom naprave, pripisuju se na teret te tamo neke drzave i poreskih obveznika ( robova). To je sad vec pravilo ponasanja i recept za unosan biznis. te greske koje pravi drzavni aparat zapravo uopste nisu slucajne vec deo plana kako bi se doslo do enormnih para koje posle lepo svi mi pokrivamo...
A da li ce to mozda na dobro izaci, to je sad vec filozofsko pitanje.
Ne ljutim se inace ja ovde ni na koga vec se samo praznim onako...
drugtito drugtito 14:25 03.08.2009

imaju svoj voz...

.... eeeej, svoj voz



i da im mirno i dostojanstveno razvalimo okno!
Jelica Greganović Jelica Greganović 14:34 03.08.2009

Re: imaju svoj voz...

baka Evdokija i unuka Djina baka Evdokija i unuka Djina 14:33 03.08.2009

Ah...

Moj tata je proveo vek u lekarima bez granica, po svim mogućim zabitima planete....
Pre jedno desetak godina, na radnom mestu mi se pojavljuje klijent, visoka, prelepa crnkinja sa mužem.... Dogovaramo detalje, a ona me uporno gleda i u jednom momentu pita da li bih otkopčala košulju i pokazala levo rame, jer mnogo ličim na nekog koga je poznavala pre dvadeset godina.... Imam ožiljak, polako ga otkrivam i ona počinje da plače... Bela, ti si doktorova bela....
Sećam se vižljaste devojčice koja me čuvala da ne upadnem u bunar, da ne pokušam da pomazim škorpiju, devojčice za čijeg se brata moj tata danima i noćima borio i izgubio....
Kaže, da sad taj kraj sela gde je bila privremena ambulanta zovu Efan, jer im je pobeglo St iz Stefan i često mi pominju oca i majku...
Kaže, sad je udata za nekog ministarskog savetnika, leči se u bolnicama koje imaju bele krevete i sestre u uniformama ali i danas kuva čaj od kamilice kao lek za svaku boljku, i opekotine maže pastom za zube, tako je naučio Doktor....
Kaže da bi volela da mu priredi doček, da im dođe i vidi odraslu onu decu koju je lečio....

Podrška rudarima, garavim anđelima, hvala ti Jelice na predivnoj priči...
I nemoj reći da nećeš ići....

Rasplaka me bre ženo....

Djina
Jelica Greganović Jelica Greganović 14:36 03.08.2009

Re: Ah...

Ne, susret je već bio, ali ću im se od srca zahvaliti, skoro su me rasplakali.
selica_nena selica_nena 15:58 03.08.2009

Re: Ah...

skoro su me rasplakali


Skoro?

a rudari ruku koje su se malo razlikovale od uglja koji su kopali, su me milovali po glavi, trudeći se da ne uprljaju dve bele mašne koje su je ulepšavale


Mene načisto. Rasplakale me te dve bele mašne i rudarske ruke. I mrak u koji ime je bačeno dostojanstvo. A nešto mislim, koliko i kakve podrške im treba? I od koga? Da li od nas, koji ovo čitamo i saosećamo ili od onih koji odavno ni saosećanja ni odgovornosrti nemaju?
Al' evo:
Podrška, ako im to išta znači. Samo se pitam - hoće li s našom podrškom moći kod lekara? Hoće li im ona pomoći da kupe svom detetu hleba? Hoće li im vratiti dostojanstvo?
Podrška, ako će nekog od onih koji odlučuju naterati da se postide svoje bezdušnosti i bezobrazluka i konačno urade ono zašta su postavljeni tu gde se prvo zaboravlja na rudare i nevoljnike kojima su ulivali nadu.
Podrška, jer su ljudi koji svaku podršku i divljenje zaslužuju.
Jelica Greganović Jelica Greganović 16:06 03.08.2009

Re: Ah...

Ja verujem da im treba podrška, javna. Zato da znaju da znamo da su tu, da imaju svoja prava koja treba poštovati, da imaju porodice koje treba poštovati. Da nisu samo glasači ili zanimljivi onda kada se ruši vlast, pa je dobro imati rudare u prvim redovima, jer to tako apokaliptično izgleda. Mi biramo one koji gube saosećanje i to bi na narednim izborima trebalo da plate svojim mestom.
Ne, neće moći kod lekara sa našom podrškom, ali možda će pomoću nje moći. Nije ovaj ministar džabe čučnuo, generalni rudarski štrajk ima težinu Trepče, nije šala kad ti rudari ustanu, pa još zbog zdravstvenog osiguranja. Bruka je to. I treba im onoliko koliko se može pomoći, makar podrškom, a idući put na izborima razmišljati o zagovaračima istine kao takve i inima koji se priče o istinama drže samo dok ne smeste pozadinu u poslaničku klupu, a onda mogu na rudarima pare da štede...užas!
margos margos 16:24 03.08.2009

Re: Ah...

Rasplaka me bre ženo....

I mene je, a ti dokrajčila.... idite, bre, svi u peršun!
Kao da mi nije dosta što se znojim, neg' moram i da plačem...

Bojan Budimac Bojan Budimac 16:31 03.08.2009

Re: Ah...

Rasplaka me bre ženo....

Jelica Greganović Jelica Greganović 16:44 03.08.2009

Re: Ah...

A kako je tek meni jutros bilo, a pored kompjutera mi stoji njihov poziv na drugarsko veče...srce mi se na grašak skupilo...
hajkula1 hajkula1 14:45 03.08.2009

Podrska rudarima Resavice

Jelice na 1!
Procitala naslov topica i odmah utrcala da preporucim tekst. Videla na brzinu i par prvih redova sto ucvrscuje moj stav da podrzim!



hajkula1 hajkula1 14:50 03.08.2009

Peticija ?


Ni za jedan prijem ili susret mi nije bilo tako žao što ne mogu da odem i što je stigao malo kasno...jer ako ne čast što sam pozvana ravnopravno među rudare, ono zahvalnost što me se neko od resavskih, rudarskih kolega mog oca setio, bi me naterala da odem i ponovo vidim sve one čija sam lica u međuvremenu zaboravila, ali oni mene nisu. I koji bi odmah, uz pozdrav, pokazali rukom visinu ispod kukova do koje sam im sezala u vremena iz kojih me se sećaju.

Zbog toga, ali i zbog toga što su rudari uvek u pravu i što nikada ne mogu dobiti onoliko koliko svojim teškim, vanvremenskim, radom zaslužuju, dajem svoj glas i pozivam na podršku rudarima Resavice. Najmanje što su zaslužili je zdravstveno osiguranje. I oni i njihove porodice.



PODRŠKA RUDARIMA RESAVICE!

SREĆNO !







Procitala i krenule suze.
Da pisemo peticiju?

Sada sam videla da je neko to vec predlozio. Da pitamo Kru kako se pravi?
Mozemo i na fejsu da otvorimo grupu. (?)


Jelica Greganović Jelica Greganović 15:03 03.08.2009

Re: Peticija ?

Hvala hajkulo
ali izgleda, ako ne pojedu besedu, da će im uplatiti pare, bar je tako ministar rekao i da će moći da overe zdravstvene knjižice. Da sačekamo, da vidimo hoće li održati reč.
mikimedic mikimedic 14:55 03.08.2009

Vidis li gde smo to sad

u kom smo dobu?






veceras treca smena vraca...

tudji...


dug...
Jelica Greganović Jelica Greganović 15:04 03.08.2009

Re: Vidis li gde smo to sad

U tim rudnicima vreme stoji. To je taj drugi svet.
mikimedic mikimedic 15:11 03.08.2009

Re: Vidis li gde smo to sad

U tim rudnicima vreme stoji. To je taj drugi svet.


bas tako jelice.
napisao bih nesto, ne znam sta.
reci ne dolaze do mozga.
nestajem u nemoci da se ista promeni.
rudari bez zdravstvenog osiguranja.
ljudi,
da li je to moguce.
dno dna.
myredneckself myredneckself 15:16 03.08.2009

Re: Vidis li gde smo to sad


podrška uvek za rudare, (a tebi preporuka)
Srećno!
Biljana 77 Biljana 77 15:17 03.08.2009

Podrška!

Jer zaista šta god da traže, sigruno su zaslužili više od toga!
ps. tvoji me tekstovi ili rasplaču ili se naglas smejem
Hvala ti za ove suze! I ne znam samo kako ih nije sramota. Od tih ljudi? Od njihovih sirotih žena i dece koji nikada ne znaju hoće li im se tog dana vratiti s posla? Ponekad stvarno mrzim ljude na vlasti u ovoj državi!
Za rudare, malo sunčanog neba:
Jelica Greganović Jelica Greganović 15:23 03.08.2009

Re: Podrška!

Hvala vam svima. A, najžalosnije je što se rudara setimo samo onda kada se nešto desi, nedajbože neka nesreća ili štrajk, kada moraju da se dignu da bi se setili da su tu uopšte, a tek onda i da im nešto treba. Jer, ovo sa zdravstvenim nije jedino što se dešava, evo sa sajta sindikata resavičkih rudara:


23.06.2009
Rudari Ibarskih rudnika zajedno sa svojim sindikatom daju punu podršku svojim kamaratima iz Remasovih rudnika i nude im svoju pomoć u borbi za svoja, zakonom, zagarantovana prava. Sindikat Ibarskih rudnika još jednom poziva poslovodstvo JP PEU Resavica kao i nadležna ministarstva da hitno reše problem neuplaćenih doprinosa za sve rudare u JP PEU Resavica.



Tekst iz Glasa Javnosti
PROTEST U RUDNIKU „REMBAS“
Invalidi prete štrajkom glađu

RESAVICA - Oko 50 rudara, invalida rada Rudnika mrkog uglja „Rembas“ iz Resavice, najvećeg i najstarijeg rudnika sa podzemnom eksploatacijom u Srbiji i u Javnom preduzeću za podzemnu eksploataciju uglja (JP PEU), protestovalo je juče zbog neisplaćivanja razlike u plati između radnog mesta gde su radili pre povređivanja i onog na kome su sada.
Rukovodstvu firme i Penzionom i invalidskom osiguranju (PIO) dali su rok od 10 dana da im se zaostale dotacije isplate i nastavi redovna isplata u buduće, u suprotnom, stupiće u štrajk glađu.
- Većina ovih radnika je povređena u rudniku i dat im je lakši posao: stražar, čuvar..., ali razliku u ličnom dohotku PIO im ne uplaćuje poslednja tri meseca - rekao je predsednik sindikata „Rembasa“ Zvonimir Žnider. - Sindikat apsolutno podržava ove ljude.

- Sindikat je imao više razgovora i pregovora sa rukovodstvom rudnika i predstavnicima PIO, da se dotacije isplaćuju redovno, ali nismo uspeli da se to i ostvari - rekao je on.
Povodom najave štrajka glađu Žnider je rekao da će „ovi ljudi to sigurno ostvariti ako se njihov zahtev ne ispuni, jer im to nije teško, pošto i ovako, zbog malih plata, gladuju“.
srdjan.pajic srdjan.pajic 15:20 03.08.2009

rudari

Ja sam u okolini te Resavice, na Beljanici, poceo da se bavim pecinarenjem. Ali vrzmanje pod zemljom iz zadovoljstva je jedno, a rad "za 'leba" je nesto sasvim drugo. Krvav posao, mislio bi covek da samo zatvorenici tamo moraju da rade.



Podrska rudarima!

Jelica Greganović Jelica Greganović 15:25 03.08.2009

Re: rudari

Tačno tako, jedno je sport i razonoda, a drugo obično generacijski rad pod zemljom...nedavno sam pročitala da je u tom kraju takva beda i kriza sa nezaposlenošću da je naglo porastao broj onih, mladih, koji traže posao u rudniku, rudara.
srdjan.pajic srdjan.pajic 15:39 03.08.2009

Re: rudari

Jelica Greganović
Tačno tako, jedno je sport i razonoda, a drugo obično generacijski rad pod zemljom...nedavno sam pročitala da je u tom kraju takva beda da je naglo porastao broj onih, mladih, koji traže posao u rudniku.


Nisam bio tamo poslednjih nekoliko godina, ali secam se da su ona mala mesta, kao recimo Strmosten ili Dvoriste (do koga ide zeleznica iz Beograda sa lokomotivom i jednim eventualno dva razdrndana vagona) delovala prilicno sumorno. Sve sto je moglo je pobeglo za Beograd, eventualno lokalni Svilajnac. Doduse tako je i u vecini drugih malih mesta za koje mi gradjani obicno nikad za zivota i ne cujemo (ne bih ni ja, da se nisam izvoleo valjati u pecinskom blatu ;-)), a koja ozive samo o prvomajskim urancima. Ostali samo starci, koje nema ko ni da odveze kod lekara. A tek one male skole "za sve razrede", ali bez djaka, u koje se obicno uvalimo da spavamo kad idemo da pecinarimo. No da ne pocinjem tu temu, iako sve to, cini mi se, ide u paketu.

Rudnici su prava mesta da se tamo stave roboti da rade, ali na kraju coveku sa onim pneumatickim cekicem u sakama izgleda nema alternative.

Jelica Greganović Jelica Greganović 15:45 03.08.2009

Re: rudari

Ti rudnici stvarno stoje u nekom vremenu koga više nema, za sve su se našle neke zamene, samo za rudare nisu...a tamo je uvek bilo sumorno, u stvari u svim tim rudarskim naseljima je tako, oseća se beda, ma koliko je krili urednošću. Ja sam rasla u tim naseljima i poštenijih, a siromašnijih ljudi, koji tako teško rade ne znam da li ima. Životni cilj i uspeh im je da im deca ne rade taj posao. Nas u kući je vatala strava od očevih redovnih silaženja u rudnike, naročito posle nesreća, a zamisli kako je njima koji tamo svaki dan rade i njihovim porodicama. Oni žive čekajući taj strah od javljanja da se nešto desilo u rudniku. A kada se desi, imaju tako malo šansi da prežive, ako je metan, skoro nikakve. Otac mi je još davno objasnio da oni filmovi o eksplozijama u rudniku, pa svi kao trče pred vatrom, beže...nemaju veze sa stvarnošću. Kad metan eksplodira, oni su mrtvi pre no što vatra i stigne do njih, od talasa, udara eksplozije...nema bežanja. Strašno.
srdjan.pajic srdjan.pajic 17:25 03.08.2009

Re: rudari

Jelica Greganović
...Nas u kući je vatala strava od očevih redovnih silaženja u rudnike, naročito posle nesreća, a zamisli kako je njima koji tamo svaki dan rade i njihovim porodicama. Oni žive čekajući taj strah od javljanja da se nešto desilo u rudniku. A kada se desi, imaju tako malo šansi da prežive, ako je metan, skoro nikakve. Otac mi je još davno objasnio da oni filmovi o eksplozijama u rudniku, pa svi kao trče pred vatrom, beže...nemaju veze sa stvarnošću. Kad metan eksplodira, oni su mrtvi pre no što vatra i stigne do njih, od talasa, udara eksplozije...nema bežanja. Strašno.


Sigurno se secas, bilo je po novinama, pre dve godine su nam poginula 4 drugara speleologa u pecini Ravanici i prvi ljudi koji su usli da pronadju tela su bili rudari iz Rembasa, posto su oni jedini imali opremu a bogami i petlju za rad u ugljen-monoksidom zagadjenoj atmosferi.
fenster fenster 15:20 03.08.2009

PODRSKA

PODRSKA ZA RUDARE
ivana23 ivana23 15:21 03.08.2009

Rudarima uplaćen deo dugovanja

3. avgust 2009. | 01:26 -> 14:46 | Izvor: B92, Beta

Beograd -- Zaposleni u rudnicima "Resavica" od danas popodne mogu da overe zdravstvene knjižice, tako da nema razloga za štrajk, kaže državni sekretar Radivoje Milanović.
U dogovoru sa Ministarstvom finasnija pronađena su sredstva i oko 14:00 sati uplaćeno je 88 miliona dinara, kao deo dugovanja za zdravstveno osiguranje, što je omogućilo da počne izdavanje markica za overu knjižica", kazao je državni sekretar za rudarstvo Srbije Radivoje Milanović.


B92
Jelica Greganović Jelica Greganović 15:24 03.08.2009

Re: Rudarima uplaćen deo dugovanja

Da li su zaista morali da stupe u generalni štrajk da bi dobili ono što im zakonom pripada? Za zdravstveno osiguranje?!
A, pre samo 2 meseca je bilo ovako (zapisnik sa sastanka, sa sajta sindikata resavičkih rudara):

23.06.2009
Rudari Ibarskih rudnika zajedno sa svojim sindikatom daju punu podršku svojim kamaratima iz Remasovih rudnika i nude im svoju pomoć u borbi za svoja, zakonom, zagarantovana prava. Sindikat Ibarskih rudnika još jednom poziva poslovodstvo JP PEU Resavica kao i nadležna ministarstva da hitno reše problem neuplaćenih doprinosa za sve rudare u JP PEU Resavica.



Tekst iz Glasa Javnosti
PROTEST U RUDNIKU „REMBAS“
Invalidi prete štrajkom glađu

RESAVICA - Oko 50 rudara, invalida rada Rudnika mrkog uglja „Rembas“ iz Resavice, najvećeg i najstarijeg rudnika sa podzemnom eksploatacijom u Srbiji i u Javnom preduzeću za podzemnu eksploataciju uglja (JP PEU), protestovalo je juče zbog neisplaćivanja razlike u plati između radnog mesta gde su radili pre povređivanja i onog na kome su sada.
Rukovodstvu firme i Penzionom i invalidskom osiguranju (PIO) dali su rok od 10 dana da im se zaostale dotacije isplate i nastavi redovna isplata u buduće, u suprotnom, stupiće u štrajk glađu.
- Većina ovih radnika je povređena u rudniku i dat im je lakši posao: stražar, čuvar..., ali razliku u ličnom dohotku PIO im ne uplaćuje poslednja tri meseca - rekao je predsednik sindikata „Rembasa“ Zvonimir Žnider. - Sindikat apsolutno podržava ove ljude.

- Sindikat je imao više razgovora i pregovora sa rukovodstvom rudnika i predstavnicima PIO, da se dotacije isplaćuju redovno, ali nismo uspeli da se to i ostvari - rekao je on.
Povodom najave štrajka glađu Žnider je rekao da će „ovi ljudi to sigurno ostvariti ako se njihov zahtev ne ispuni, jer im to nije teško, pošto i ovako, zbog malih plata, gladuju“.
...

Ministar Petar Škundrić je obavesto sindikalce da je pokušavao da reši problem uplate doprinosa za rudare ali da to ide dosta teško, da će to biti duži proces i predložio je da se krene sa postepenim rešavanjem problema. Zatražio je da mu se dostavi spisak dugovanja prema bolesnim radnicima i invalidima rada i da se isti zahtev dostavi i ministarstvu za rad kako bi se problem što hitnije rešio. Ministar je takođe obećao da će učiniti sve da se rudari penzionišu čim steknu uslove za penziju a smanjenje broja radnika u javnom sektoru je i u skladu sa merama Vlade Srbije u borbi protiv ekonomske krize. Ministar je obavestio sindikalce da se planira smanjenje subvencija za 26% ali da ministarstvo traži način da se obezbedi normalno funkcionisanje JP PEU Resavica.


ivana23 ivana23 15:33 03.08.2009

Re: Rudarima uplaćen deo dugovanja

Jeste strasno Jelice, ko zna koliko jos jada ima ovde, a mi ga ne vidimo dok nam neko ne skrene paznju.

Jelica Greganović Jelica Greganović 15:36 03.08.2009

Da...

a, ovo je kako rudari traže razliku do 100% plate koju im ne isplaćuju:

Na Vanrednoj sednici Sindikata Ibarskih rudnika, održanoj dana 16.06.2009. godine povodom isplate procenta zarada za Ibarske rudnike za mesec april 2009. godine, donešena je sledeća

ODLUKA

1. Sindikat Ibarskih rudnika ne prihvata utvrđeni procenat zarada za Ibarske rudnike jer poslovodstvo JP PEU Resavica nije uvažilo opravdane razloge neispunjenja plana proizvodnje u jami i Površinskom kopu Tadenje i time prekšilo član 46, stav 7 Pojedinačnog kolektivnog ugovora.

2. Sindikat Ibarskih rudnika upozorava Poslovodstvo JP PEU Resavica na krajnje neodgovoran odnos prema Ibarskim rudnicima čime i u narednom periodu postoji opasnost za normalno funkcuonisanje proizvodnje i ispunjavanje planiranih zadataka:

-Jama Jarando je u konstantnoj opasnosti od patapanja zbog dotrajalosti pumpnih postrojenja i opreme.
-Na Površinskom kopu Tadenje se od septembra 2008. godine čeka na obezbeđivanje bušaće garniture kao i otkupa par ari zemlje kako bi kop mogao normalno da proizvodi.
-Oprema u jami Tadenje je stara nekoliko decenija a o njenoj tehničkoj ispravnosti najbolje govore izveštaji rudarske inspekcije.
-O srednjovekovnom načinu otkopavanja i preradi rude bornih minerala kao i prodajnoj ceni istih je tema o kojoj će Sindikat-IR naknadno govoriti.

3. Sindikat Ibarskih rudnika od Vas traži isplatu razlike zarada za radnike Ibarskih rudnika koji su oštećeni obračunom zarade za mesec april 2009.godine i traži vaše ozbiljnije angažovanje na prevazilaženju nagomilanih problema u rudniku o čemu sa vama tražimo hitan sastanak.

Dostavljeno:
- Direktoru JP PEU Predsednik Sindikata
- Sindikatu JP PEU Ibarskih rudnika
- Oglasnim tablama
- Arhivi i Sindikata-IR
gorran2 gorran2 15:38 03.08.2009

Re: Rudarima uplaćen deo dugovanja

ivana23
pronađena su sredstva
Kojekakvi sekretari i referenti u gradskoj skupštini (Bg) išli su u junu prošle godine na izmišljeni seminar u Budvu. Bili su smešteni u apartmanima u hotelu "Splendid" (onim od 300 E sa džakuzijem, glasovnim komandama i ambijentalnim osvetljenjem u kupatilu).
Službenici iz urbanističkog zavoda godinama idu na egzotična putovanja o trošku "firme" (Lisabon, London...).

Tako rade svi.
Zašto? Javne službe imaju prihode, ali nemaju nikakvog razloga ni interesa da prikažu višak - jer bi ga morali ustupiti budžetu. Zato vlada moto "spiskati do poslednje pare".

A rudari? Čemu to uopšte, kad možemo svi lepo da se zaposlimo u opštini?



"Posle mene potop"
Vesna Knežević Ćosić Vesna Knežević Ćosić 15:49 03.08.2009

podrska

hvala ti za tekst, u srce si me pogodila.
Jelica Greganović Jelica Greganović 15:50 03.08.2009

Re: Rudarima uplaćen deo dugovanja

Užas!
A, oni samo traže onu i tako bedu od plate koju su zaradili, celu. Ništa tuđe. Svoj znoj i strah.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana