Ekonomija| Politika

Zaštita potrošača

Saša Radulović RSS / 05.11.2009. u 23:33

U pripremi je zakon o zaštiti potrošača. Zaštiti slabijeg. Najljući protivnici zakona su turističke agencije sa Jutom na čelu i bankarski sistem sa Narodnom bankom Srbije na čelu. A izgleda pridužuju im se i trgovci. A bogami i javna preduzeća da ne kažem javni monopolisti. Bilo je 25 javnih rasprava. Interese potrošača zastupa ... Ispada EU direktive zastupaju interese potrošača. Njih 15. Mislim direktiva.

Evo nekih novina, brought to you by 15 EU direktiva:

-obaveza informisanja i obaveštavanja potrošača o svim relevantnim karakteristikama proizvoda ili usluga koji im se nude
-teret dokazivanja neispravnosti proizvoda ili usluga sa potrošača se prenosi na trgovca
-precizira se odnos organizatora putovanja prema klijentu
-precizira se odnos banaka prema klijentima koji uzimaju potrošačke kredite
-propisuje se odnos prema klijentu koji robu naručuje iz kataloga ili elektronski
-obavezna garancija na tehničku robu biće dve godine 

Za primedbe turističkih agencija. ministar trgovine kaže:

"Oni se bune, pa kažu - ne zavisi sve od nas, jer ako prodamo avio-kartu, a avio-kompanija umesto u devet ujutro poleti u devet uveče, mi ne možemo ništa da uradimo. Neko će to razumeti, a neko će tražiti nadoknadu. Ja to razumem, ali ako uplatite desetodnevni aranžman, i prvog dana avion umesto ujutro poleti uveče, a poslednjeg dana odmora umesto uveče poleti ujutro, vi praktično gubite dva dana odmora, što je 20 odsto od aranžmana. U tom slučaju teret dokazivanja nije na turističkoj agenciji, nego na avio-kompaniji. Međutim, ne mogu da se složim da turističke agencije ne poznaju hotel u koji šalju turiste, ili ne poznaju sadržaj soba koje bukiraju. Znači, ima osnova za razgovor i preciziranje šta je čija odgovornost, a potrošač mora da bude informisan i zaštićen kada je u pitanju njihov rad."

Ja ih naravno ne razumem. Ni u jednom delu. Postoji osiguranje. Postoji ugovor sa avio-kompanijom. I treba da bude da potrošač dobije svoje pare brzo, a da turistička agencija povrati novac od avio-kompanije ili hotela ili ... A ne da potrošač stoji između njih 3.

Potreba da turističke agencije vode računa o celom proizvodu, će dovesti do toga da će samo one bolje opstati. One koje umeju da ispregovaraju i sa hotelom i sa avio-kompanijom i sa svima koji čine deo njihove turističe usluge. Na "nesreću" to zači propade JAT. Ali bolje to nego vaš i moj odmor.

Dalje kaže ministar za banke i glavnu među bankama, Narodnu banku Srbije:

" S njima je situacija malo drugačija, jer se deo ovog zakona pre svega odnosi na pojedinačne potrošačke kredite. Smatramo, a postoji i direktiva EU koja to jasno propisuje, da kada se vi ili ja kao pojedinci pojavimo kod banke za uzimanje potrošačkog kredita da tu neke stvari moraju da budu precizirane u smislu garantovanja kamatne stope i svih ostalih uslova. Znači, banke klijentima moraju da obezbede istinitu i pravovremenu informaciju, a ukoliko to ne odrade - da snose odgovornost. "

U suštinu banke ne kažu ništa, već hoće reći da su one u nadležnost NBS i da ne bi ni slučano da budu zakačene i ovim zakonom. A boje se na primer mogućnosti da ostanu bez bogom dane im zarade kroz razne naknade i troškove, kao i mogućnosti da menjaju kamatu kredita koji su već u toku i to kad im padne na pamet. A ovaj zakon bi trebalo da kaže da se kamata i njen obračun nakon potpisivanja ugovora više ne može menjati. A mi ne samo da imamo to, već mi jedan prijatelj u poverenju reče, imamo i promenljivu glavnicu. Ovo je verovatno originalni srpski doprinos kreditnoj nauci.

A moglo bi da im se desi i da im se ukinu sve naknade i "troškvi" kada daju potrošaču kredit. Da ih zakon zabrani. Jedina zarada za njih je kamata. Kad bi to bilo, onda nam više i ne treba efektivna kamatna stopa već samo prosta, svima razumljiva kamatna stopa. Znate ono, 20% na godinu dana. Jest da je ludačka, ali naša je i svima razumljiva.

A šta kažu trgovci? Oni se bune preko Unije poslodavaca. To su oni što su nam doneli prošireno desjstvo OKU-a. Sećate se, opšteg kolektivnog ugovora. Oni kažu:

"Najveće negodovanje izazvale su odredbe zakona koje predviđaju mogućnost izricanja zaštitne mere zabrane obavljanja delatnosti za pravno lice u trajanju od šest meseci do tri godine, a za preduzetnika od tri meseca do jedne godine. Sugerisano je da zabranu obavljanja delatnosti treba predvideti samo za slučajeve najtežih povreda zakona, i to izvršene na posebno bezobziran način." 

A ja bih rekao: privilegija je pružati trgovačke, bankarske, turističke i taksističke i svake druge usluge građanima Srbije. Pođite do toga. Pa ćemo se lako sporazumeti. Jer vi i ja na drugačiji način definišemo teške povrede zakona. Vi izgleda mislite da je bezozbiran način ok. A tek posebno bezobziran je stvarni problem. 

A tek javna preduzueća. Da li ste ikada imali posla sa vašim lokalnim monopolistom elektrodistribucijom? Ili vodovodom? Ili čistoćom? Ili Infostanom? Ili telekomom? Ili železnicom? Da li ste se lično uverili u kvalitet njihovog proizvoda i usluge. I njihovih nasmejanih i savesnih službenika. Od njih su jedino ljubazniji zaposleni u poreskoj upravi.

I ono da teret dokazivanja ne bude na potrošaču. Tek to boli. Jedva čekam da počnu da kukaju kako će to uništiti privredu u krizi. Nije da će nas zaštiti od bofl proizvoda, sumnjivog sastava i kvaliteta. Na primer bele tehnike koju su naši vrli trgovci kupili kao škart robu koja radi, a ovde je prodaju ko novu. Pa oni bi načisto bankrotirali. Doduše neki već jesu. A to bi dovelo do smanjenja zaposlenosti što nikako ne valja na ovu krizu. U prevodu, bolje bofl frižideri nego nezaposlenost. You can't have your cake and eat it too.

E ako sve ovo ministar trgovine istera kroz zakon, javno ću i to i njega pohvaliti. Jer ja ga ne kritikujem zato što ga ne volem. A i što bi ga vol'o. Istina do sada sam ga samo kritikov'o. Jerbo nisam imao šta da pohvalim.

I da kažem još nešto na kraju. Ja regulaciju ne volim. Mnogo više volim slobodno tržište koje samo izbaci nekvalitetne time što ljudi sami idu samo kod onih koji su kvalitetni i koji vode računa o njima. Potrošačima. I tako nekvalitetni propadnu.

Ali kod nas slobodnog tržišta nema. Niti ima svesti kod privrednika o tome kako se treba odnositi prema potrošačima. I šta znači kompletan proizvod i potpuna informacija. I potrošačko zadovoljstvo. A i u Americi važi pravilo: ako se neka industrija ne reguliše sama, regulisaće je država. Teškom rukom. U prevodu, sami su krivi za regulaciju koja im je nametnuta.

 



Komentari (39)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

taube taube 23:53 05.11.2009

,

kakvo Vam je to tržište ako nije regulisano i nema reda? To Vam je poligon za stvaranje monopola u kojem se mali čovek gubi, nema ga
Saša Radulović Saša Radulović 10:49 06.11.2009

Re: ,

Mnogo je bolje kada ne postoji potreba za regulacijom. Kada se samo tržište izbalansira i dovede do pozitivne selekcije. Pa i kada mora da se reguliše, kada se piše zakon, treba ostaviti prostor za sile ponude i potražnje.

Međutim kada tržište ne radi, kada imate razne monopole, onda ne može drugačije. U tom svetlu i ovaj tekst. Da oni koji pružaju usluge ili prodaju proizvode nisu toliko bezobzirni i osioni prema malom čoveku, ne bi nam ni trebao zakon. Da nam sudovi rade bolje i da sudije ulaze u suštinu materije i sude, bio bi dovoljan zakon o obligacionim odnosima. Ovako nam treba ovaj zakon.

Što se tiče konkretnih odredbi, one treba da budu preciznije. Predlog zakona se može i doraditi i popraviti. Problem je što interesne grupe hoće da zakona nema. Ne da priznaju i prepoznaju probleme i nađu najbolji način da ih prevaziđu. U interesu malog čoveka. I na kraju u interesu najboljih među njima.
Oljacat Oljacat 00:24 06.11.2009

Potrošači mili naši

Na žalost, problem postoji i sa jedne i sa druge a bogami i sa treće strane. Kao preduzetnik, često sam zbunjena činjenicom da ljudi zaista uđu u radnju kako bi svoje frustracije iskalili na trgovcu. Često sam takođe u situaciji da vidim kako se zakonske odredbe tumače na 10 različitih načina od 10 različitih nadležnih inspekcija. Mene u stvari najviše zanima kako će se Zakon primenjivati.
I zaista bih volela da se istom ozbiljnošću pristupi zaštiti trgovaca. Da ne navodim primere, počev od toga da je država najveći dužnik, da je toliko i toliko preduzeća blokirano ili zatvoreno (gle čuda, sve MSP sektor ili preduzetnici bez leđa), da ne možemo naplatiti svoja potraživanja.
Šta je tek sa sivom ekonomijom koja daje kompjutere npr klijentima na ličnu kartu, bez ikakvog ugovora, a garancija praktično ne postoji ? Šta sa kinezima?
Moram da podelim biser moje konkurencije: Znate gospođo, ovaj laptop je jeftiniji jer se proizvodi u Kini, a ovaj vam je 4000 skuplji jer se proizvodi u Americi (isti je majke mi), pa vi birajte, a koju god cenu ovi tamo da vam daju ja ću da je spustim za 2000 din, i uz to kod mene samo na potpis možete da uzemte robu a i nije bitno šta je unutra to je sve isto ..... lele lele jadni potrošači.
Saša Radulović Saša Radulović 09:19 06.11.2009

Re: Potrošači mili naši

Samo da ne trpamo sve u isti koš. Siva ekonomija i država kao dužnik su posebne teme. Recimo, zahtev za povraćaj PDV-a bi mogao i da se primenuje u Poziv Poreskoj upravi za terensku kontrolu.

Ovaj tekst je o zaštiti potrošača i kako bi to trebalo da izgleda.
Oljacat Oljacat 10:31 06.11.2009

Re: Potrošači mili naši

Na mestu. Nisam naravno htela da odvučem na drugu stranu. Samo to posmatram realistično, iz prakse, zato sam i navela primer u kojem se jasno vidi da na obrazovanju potrošača treba najviše da se radi.
loader loader 03:36 06.11.2009

S obe strane ekonomije

Potrošači su isto što i proizvođači, samo su s ove druge strane :)
Ako ne gajimo potrošače, to je kao da ne gajimo proizvodnju....
Kad tržište nije regulisano, potrošači su ugroženi... a kad su oni ugroženi, kretanja su teška, spora, nefleksibilna...
Sve je ispregrađivano debelim zidovima monopola...

Nego..! Gde je meni opcija za pisanje teksta?
I tu je sada debeli zid?! Vidim, još neki se žale da im je mogućnost pisanja blogova ukinuta.. Zna li iko o čemu se radi?
ninasimone ninasimone 07:11 06.11.2009

Re: S obe strane ekonomije

loader

Nego..! Gde je meni opcija za pisanje teksta?
I tu je sada debeli zid?! Vidim, još neki se žale da im je mogućnost pisanja blogova ukinuta.. Zna li iko o čemu se radi?

Ukinuli potpalublje.
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 08:57 06.11.2009

priznajem

da nisam procitala ceo tekst (evo, malo cu kasnije, obecavam!) ali da li ce tim zakonom da se podrazumeva da haljinu koju kupim danas jer mislim da je super, mogu sutra da vratim jer sam se prodomislila, i sve to u roku od 30 dana, a da ne mora samo da je neispravna? moja drugarica je u nemackoj u H&M-u vratila trenerku koju je cak nosila nedelju dana jer je shvatila da joj ne odgovara takav model (nije bila dovoljno rastegljiva!). politika je da ima 30 dana da je vrati iz bilo kakvog razloga, i sve je bilo ok. eto, to me zanima. i da ti vrate kintu, kao i englezi, a ne da moras da kupis nesto drugo u radnji za te novce .
Saša Radulović Saša Radulović 09:14 06.11.2009

Re: priznajem

Naravno da ne.
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 09:20 06.11.2009

Re: priznajem

Naravno da ne.

tako sam i mislila...
ali zar nece morati da ga uvedu jer je to jedan od zakona koji je neophodan za ulazak u EU, ili se varam?
Saša Radulović Saša Radulović 11:24 06.11.2009

Re: priznajem

Mislim da se varate. Ali to na primer radi u Americi. Trgovci su našli računicu. Manja im je šteta od malog broja nesavesnih potrošača nego od zabrinutih iskrenih potrošača koji ne kupe jer nisu sigurni da li mogu da vrate. Naravno, nadgledaju ceo proces, mere broj vraćanja i adaptiraju svoju poslovnu politiku u skladu sa tim.
vanja.t vanja.t 11:37 06.11.2009

Re: priznajem

Trgovci su našli računicu

upravo je u tome stvar, ova odluka na zapadu nije motivisana nekim humanim motivima, već je čisto ekonomska i opravdana na tržištu sa jakom konkurencijom i sa puno bogatih potrošača.
u našim uslovima, to bi billo po principu videla žaba da konji kuju...

zamisli samo prodavnicu lap-topova, sa ovakvom odredbom
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 13:03 06.11.2009

Re: priznajem

znam da je u UK bilo popularno da kupis neku jako skupu haljinu, sakrijes etiketu, obuces jednom za nesto vazno, pazis da je ne isflekas, i sutradan je vratis jer nije dobar broj/model...i vrate ti pare. tamo je to prilicno zgodno jer su (bar tad, ne znam danas) radile radnje do 5pm i cetvrtkom do 6pm tako da zaposleni imaju jako malo vremena za kupovinu, samo uzmu sa rafova gomilu modela u svom broju, isprobaju kod kuce i onda sutradan vrate ono sto im ne odgovara. to je mnogo zgodno.
subwire subwire 13:29 06.11.2009

Re: priznajem

To je pitanje Zakona o obligacionim odnosima i u razlicitim drzavama se razlicito odredjuje vracanje robe prodavcu. Odnosno pravo kupca da se predomisli. Recimo, u Japanu kupac ima rok od tri dana da se predomisli i vrati robu prodavcu, kako bi dobio svoje pare nazad. Inace slicni instituti postoje i u nasem Zakonu o obligacionim odnosima, kao sto je kupnja na probu.
Interesantno je da je Japansko gradjansko pravo uredjeno po uzoru kodifikacije Valtazara Bogisica, koji ju je napravio prema Crnogorskom obicajnom pravu. Sto ce reci da su prava kupca na predmosljaj kao i druga prava potrosaca deo duboko ukorenjenih tradicionalnih sloboda.
tabasko_pit tabasko_pit 09:19 06.11.2009

Potrosaci i trgovci

Prvo da istaknem, potrosaci u Srbiji rebaju da se bolje zasite. Ali...

Ne na ovaj nacin. Treba ih edukaovati i obuciti, ukazati im na njihova prava...

Zamislite glupost da trgovac treba da dokazuje da li je neki proizvod koji je prodao ispravan ili ne? A sta tu radi proizvodjac?
Ili jos jedan prrimer - uzmete lepo na lizing jahtu, provozate se 10-tak dana i onda je vratie i kazete da vam ne odgovara (nacvedete bilo koji razlog). Trgovac koji je prodao mora da je primi nazad i mora da vam vrati pare koje ste dali, cak uz kamatu.

Siguran sam da su mogucnosti i ideje neogranicene u tom pravcu.


Nigde u svetu za kvalitet proizvoda ne odgovara trgovac vec je to posao proizvodjaca. Malo je i autor bloga pobrkao ili napravio namerne greske, kada je stavio u isti kos sve trgovce i recimo elektrodistribuciju ili Telekom (koji su sve samo ne iskljucivo trgovci i pruzaoci usluga, vec dobrim delom i prizvodjaci).

Na ovaj nacin ce se dovesti do toga da se pokrenu brojni sudski sporovi. A poznati smpo kao narod koji voli da se sudi. Mi cak imamo i ljude cija je jedina preokupacija u zitovu da nekog tuze i da se sa nekim sude. To mu dodje mnogo vise od hobija.
Saša Radulović Saša Radulović 09:31 06.11.2009

Re: Potrosaci i trgovci

Nije pobrkao, mada je i to moguće. Zakon se bavi pravima potrošača i ta prava se odnose na sve pomenute grupe.

I naravno da ne treba omogućiti zloupotrebe sa strane potrošača. Zakon to ne omogućava.

A ovde se ne slažemo. Naravno da trgovac treba-mora da proverava robu koju prodaje. I da je ne prodaje ukoliko ne zna da postoji proizvođač, da su proizvodi onakvi kakvim ih ambalaža prikazuje, da zadovoljavaju standarde, da čita sitna slova i da informiše kupca. Transparentnost. Takođe mora da ima ugovor sa proizvođačem/dobavljačem o vraćanju robe ... Inače ne može da bude trgovac. Ako shvatate trgovca kao nekoga ko otvori šupu u prizemlju zgrade, nakrca je svakavim stvarima i kad uzme pare od vas tu je vaš odnos zavšio, onda po njih ovaj zakon neće biti nikako dobar.

I neće dovesti do eksplozije sporova. Upravo suprotno. Nakon prelaznog perioda, dovešće do nestajanja nekvalitetnih. Dovešće do kvalitetnije usluge za potrošače. Kao u Americi i kao u EU. U Americi je to došlo samo po sebi usled konkurencije, ne usled zakona. EU je drugačiji.
tabasko_pit tabasko_pit 09:43 06.11.2009

Re: Potrosaci i trgovci

A sta da se radi, ako je proizvod uredno upakovan , ambalaza ok, rok uporebe ok,dakle nikakvih spoljnih tragova da nesto nije u redu, a unutra pokvarena roba (recimo pasteta).
Jel treba trgovac da otvara sve pastete i da ih proba?

Recimo mali STR koji ima 3000 artikala u radnji. Zar mislite da je fizicki moguce da objasnjava sva sitna slova na pakovanju? Ili je normalnije da se potrosaci edukuju da sami citaju i da obrate paznju na neke stvari?

Kazete vracanje robe? Pa ako znate kako ugovori izgledaju, znate da se roba vraca prizvodjacu pod odredjenim pravilima. Dallkle nepostecena ili ako je dosla ostecena (uvkek postoji rok za relklamaciju, koji nije duzi od 48 sati od trenutka isporuke), a zamislite da vam potrosac vrati pomenutu pastetu. Kako trgovac da dokaze da nije on otvorio? Sta cemo kada su u pitanju skuplje stvari od pastete?

Naravno, da nisu svi trgovci cvecke. Ali, zbog par izuzetaka, treba da se potencijalno kaznjavaju i trpaju u kos svi? Nisam bas siguran.



Posle ovakvog zakona trebace nam zakon o zastiti trgovaca...:)

Trgovci ponavljam nisyu cvecke, ali to nisu ni potrosaci. Sad, normalno je da trgovci postoje zbog potrosaca i zadovoljenja njihovih poreba, ali ovo prebacivanje loptice na trgovce, ce ucinit samo probleme i trgovcima i potrosacima...
vanja.t vanja.t 10:04 06.11.2009

Re: Potrosaci i trgovci

svi maloprodavci imaju i sada mogućnost da proizvođaču ili distributeru vrate robu, ne samo ukoliko je neispravna, već i ako dugo stoji u radnji (ne prodaje se); rokove maloprodavci redovno prate da im ne bi bio narušen imidž kod potrošača
Saša Radulović Saša Radulović 10:31 06.11.2009

Re: Potrosaci i trgovci

A sta da se radi, ako je proizvod uredno upakovan , ambalaza ok, rok uporebe ok,dakle nikakvih spoljnih tragova da nesto nije u redu, a unutra pokvarena roba (recimo pasteta).
Jel treba trgovac da otvara sve pastete i da ih proba?

Recimo mali STR koji ima 3000 artikala u radnji. Zar mislite da je fizicki moguce da objasnjava sva sitna slova na pakovanju? Ili je normalnije da se potrosaci edukuju da sami citaju i da obrate paznju na neke stvari?


Nemojte napamet. Nije u redu. Ovo je ozbiljna materija. Niko to ne predlaže niti to stoji u zakonu.

I pretpostaviću da niste ozbiljni kada kažete da je samo mali broj trgovaca loš. Da je tako, ne bi bilo ni potrebe za zakonom. Pročitajte napomenu na kraju teksta. Potreba postoji upravo zato što je veliki broj trgovaca zalutao u trgovinu tražeći veliku zaradu a nikakvu odgovornost. I zatrpao i one dobre trgovce. Ovakav zakon je u interesu dobrih trgovaca.

Problem sa svim pomenutim grupama koje se bore protiv zakona je u tome što ne žele da priznaju da postoji problem na njihovoj strani i nisu ništa učinili da problem sami isprave. Oni bi da ukinu zakon, a ne da ga poprave, bolje definišu njegove odredbe itd. A tu svakako ima mesta. Možda će kao advokati krenuti u štrajk zbog uvođenja PDV-a.
tabasko_pit tabasko_pit 13:26 06.11.2009

Re: Potrosaci i trgovci

to koliki je broj trgovaca los, ja ne znam, a ne znate ni vi jer ne postoje egzaktni podaci, pa sam uzeo kao primer, a to ne menja sustinu. Cak i ako su svi losi.

U zakonu se eksplicitno predlaze (jer jos nije usvojen) a se sva roba moze vratiti trgovcu bez nekog posebnog obrazlozenja . o nije napamet, a trenutno me mrzi da trazim i copy/pastujem taj deo.

Dobar zakon je u interesu svih na rzistu, ali nakaradan sigurno nije. ovo sto se predlaze i to jos sve upakovano u cuvena obrazlozenja (to je uslov za EU - ne kazem da ste vi ovo rekli, ali jesu neki i to mnogi) jeste lagani put u anarhiju. Jednostavno nece biti primenjljivo, pa ce se selektivno primenjivati , a selektivna pravda je ...ma znate vec.

Dakle, zastita potrosaca da. , ali ne nakaradnim zakonima. I za proizvod treba da odgovaraju proizvodjac, a ne trgovci. Kada su usluge u pitanju tu se vec 100% slazem sa vama, ali o njima nisam ni pisao...


vanja.t
svi maloprodavci imaju i sada mogućnost da proizvođaču ili distributeru vrate robu, ne samo ukoliko je neispravna, već i ako dugo stoji u radnji (ne prodaje se); rokove maloprodavci redovno prate da im ne bi bio narušen imidž kod potrošača


nemaju bas svi, a kod nikoga nisam video da moze da vrati robu koju mu je kupac nosi o ili probao pa mu se ne svidja...
assabah assabah 17:35 06.11.2009

Re: Potrosaci i trgovci

I za proizvod treba da odgovaraju proizvodjac, a ne trgovci.
Kada su usluge u pitanju tu se vec 100% slazem sa vamaa kod nikoga nisam video da moze da vrati robu koju mu je kupac nosi o ili probao pa mu se ne svidja...


u ovim dvema rečenicama si dao oprečne izjave. Trgovci ne treba da odgovaraju za ono što prodaju, a za usluge treba. To nije realno.
No, mislim da si se skoncentrisao na određenu robu kada pričaš o tome. Jer zamisli da kupim kola. Opela npr. Jel treba Opel direktno da odgovara za neispravnost ili trgovac/diler koji mi ih je prodao?
Naravno trgovac mora da snosi odredjeni deo odgovornosti, a posle on sam sa proizvođačem da reši svoj problem (te vrste problema takodje se preciziraju ugovorom sa proizvođačem). Tu nema nejasnoća.
Problem upravo pravi tih 14 dana bez razloga. To se svodi na to da mi svi možemo jednom da kupimo celokuonu npr. garderobu i da je svakih 14 dana obnavljamo za dzaba. To opet nije normalno.
I opet bih hteo da napomenem primenjivanje zakona. Ako npr. mi se nesto desi sa majicom koju sam kupio i odem da reklamiram. Ako trgovac nije siguran šta je dovelo do toga, mora da mi u roku od 14 dana odgovori tj. pošalje u CIS (kao jedan od dva ovlašćena instituta za kvalitet kod nas), a to isto ne mora da uradi neko ko mi je prodao npr. TV koji košta 10-20 puta više! Mi imamo različite aršine za različitu robu. To je nešto što obavezno treba rešiti.
pointofview_gun pointofview_gun 19:44 06.11.2009

Re: Potrosaci i trgovci

To se svodi na to da mi svi možemo jednom da kupimo celokuonu npr. garderobu i da je svakih 14 dana obnavljamo za dzaba. To opet nije normalno.


Nije normalno? A sto? Ja svakako to ne bih uradila. I verujem, vecina postenih ljudi. Oni drugi, ionako bi nasli nacin da to urade. Bez obzira na zakon.
Ali bih volela da mogu da ponesem kuci pantalone, da vidim da li mi se slazu s kosuljom i cipelama, pa ako se ne slazu da kupim neke druge, a te vratim. I isto tako, da kad mi se na jakni koja kosta kao petina moje plate, pokvari rajfeslus za 15 dana, istu vratim u prodavnicu ili zamenim za drugu. I s obzirom da mi je to jedina jakna, hocu da mi se ista zameni u roku od 3 dana a ne 14.
Jel mnogo trazim?
tabasko_pit tabasko_pit 19:58 06.11.2009

Re: Potrosaci i trgovci

nisu oprecne, cakstavise (dapace).

Trgovac ti prodaje robu. Recimo bas taj Opel. I na Opelu ne valja motor. Jel trgovac treba da ti pregleda motor ili ovlasceni servis koji bi trebao da utvrdi da li ili ne treba reklamirati, popravljati ili sta drugo? Naravno da je to servis i naravno da ce na kraju proizvodjac da snosi sav rizik.
Dakle, trgovac ti prodaje, servis ti pruza uslugu, a proizvodjac ako si u pravu ti daje novi automobil...

Od trgovaca pokusavamo da napravimo sevisere (a naravno da to nije njihov posao).

pointofview_gun
To se svodi na to da mi svi možemo jednom da kupimo celokuonu npr. garderobu i da je svakih 14 dana obnavljamo za dzaba. To opet nije normalno.Nije normalno? A sto? Ja svakako to ne bih uradila. I verujem, vecina postenih ljudi. Oni drugi, ionako bi nasli nacin da to urade. Bez obzira na zakon. Ali bih volela da mogu da ponesem kuci pantalone, da vidim da li mi se slazu s kosuljom i cipelama, pa ako se ne slazu da kupim neke druge, a te vratim. I isto tako, da kad mi se na jakni koja kosta kao petina moje plate, pokvari rajfeslus za 15 dana, istu vratim u prodavnicu ili zamenim za drugu. I s obzirom da mi je to jedina jakna, hocu da mi se ista zameni u roku od 3 dana a ne 14.Jel mnogo trazim?

naravno da ti ne bi. Ali zakon se donosi zbog onih koji bi. Dakel ne samo da bi menjali odecu, vec i automobile, kompjutere, namestaj, pojedenu hranu,...

niccolo niccolo 20:06 06.11.2009

Re: Potrosaci i trgovci

Trgovac ti prodaje robu. Recimo bas taj Opel. I na Opelu ne valja motor. Jel trgovac treba da ti pregleda motor ili ovlasceni servis koji bi trebao da utvrdi da li ili ne treba reklamirati, popravljati ili sta drugo? Naravno da je to servis i naravno da ce na kraju proizvodjac da snosi sav rizik.
Dakle, trgovac ti prodaje, servis ti pruza uslugu, a proizvodjac ako si u pravu ti daje novi automobil...

Istina, ali kupac ima ugovorni odnos sa trgovcem a ne sa prodavcem i onda treba od svog ugovornog partnera da dobije odgovarajuću nadoknadu za prodatu robu koja ne odgovara ugovoru, a onda trgovac nek rešava sa onim od koga je on nabavio i nek traži da ovaj nadoknadi njemu sve troškove...
banem92 banem92 03:33 07.11.2009

Re: Potrosaci i trgovci

Naravno da trgovac treba-mora da proverava robu koju prodaje.


S ovim se slažem!

Mada i dalje mislim da postoje oni koji se ponašaju tržišno i friendly prema kupcu, u svakom smislu te reči. Iz sopstvenog primera: kupio sam više stvari od jedne prodavnice koja ima i Web prodavnicu. Vremenom sam izgradio poverenje jer je sva roba tačno takva kako je opisana, rok isporuke je precizan, cena uvek jasna. Dovoljno je da ostavim elektronsku porudžbinu i prekosutra mi zvoni kurir na vratima. Poslednje što sam kupio je - veš mašina. U šali kažem - "doneo mi poštar veš mašinu". :) Bukvalno.

Kada smo je otpakovali zapravo sam video da su je oni probali. Nova veš mašina se ne kupuje tako da se u njoj nađe vlaga. Sledeći put neću razmišljati - opet kod njih.

Ovakvi će sa tržišta potisnuti one loše, samo treba malo vremena.

A u kakvoj vezi je ovo sa tekstom? Pa, ovakav primer pokazuje da takav zakon, kojeg se gnušam ovako kako je obrazložen, ima privremeni karakter. Takva firma je sama ustanovila određenu poslovnu politiku, baš onakvu kakva treba da bude. Cene su takve da ista stvar se ne može kupiti jeftinije na drugom mestu. Dakle, potrošače treba zaštiti od loših dok potrošači sami ne prepoznaju firme koje su dobre. Čim loši vide da im posao propada, zakon više ne treba, treba postaviti samo okvire, a tu je već sasvim dovoljan zakon o obligacionim odnosima.

No kako kod nas sve ide naopako, tako se i pišu zakoni. Traže se mišljenja, tumačenja, dopune i na kraju se slobodno primenjuje od slučaja do slučaja. Nikada, ali zaista nikada, mi neće biti jasno zašto se zakoni ne pišu jasno i nedvosmisleno. Da li je moda ili neznanje, ne znam. Ja kao vozač treba da znam da je vožnja unazad "dozvoljena samo na kratkom delu puta". Pitao sam saobraćajce, sudije, svi različito tumače ili kažu "ne znam, čekaćemo mišljenje". A ja taj zakon moram da znam danom stupanja na snagu i po njemu da se vladam, inače možda dovedem u pitanje svoj ili neki drugi život. Njih to nije briga, njima se to svodi na tumačenje kad si na klupi, a s druge strane životi zavise od toga.

U tom smislu stoji i ovo: "izvršene na posebno bezobziran način". Ko će, kako i kada da odredi težinu načina, pa da oceni da li je to posebno ili redovno bezobiran način ili nije bezobziran uopšte? Ovakvi zakoni otvaraju 15 vrata, promaja na sve strane. Jedan sud će kazniti, viši poništiti. Prvi sudija će tumačiti ovako, drugi onako, treći će tražiti mišljenje. Troši se vreme, resursi; poverenje u sudove, državu i zakone opada, sudovi postaju neefikasni i konačno - ostaju korumpirani. Imaćemo (imamo) zakone koji su neupotrebljivi. Ili će se primenjivati "po kaputu" (zavisi ko si).

To oko vraćanja proizvoda mi nije jasno. Mislim da nema teorije da ovde zaživi jer će zloupotrebe biti prevelike. Npr. odem u prodavnicu da kupim gaće. Ja hoću da znam da neko nije njih prekjuče kupio, nosio, pa vratio. Ja takve neću da nosim, niti ću da ih platim kao nov proizvod. Može li isti proizvod da se više puta proda kao nov?

Da bih kao kupac bio zaštićen, hoću da se na pakovanju nalazi zaštitna nalepnica koja se uništava po otvaranju tako da znam da sam kupio nov ili već korišten proizvod. Kad se ta nalepnica nađe na pakovanju, svi komotno mogu da zatvore radnje. Ili meni tu nešto nije jasno.

Razgovarao sam sa dosta sudija u prethodnih nekoliko nedelja. Svi se slažu da je politički pritisak prevelik, takav da i u doba Miloševića nije bio takav. Ako nisi u partiji, naderao si, a "zna se" u kojoj treba da budeš. Nezavisno sudstvo? Naprotiv, gore je nego ikad. Neke sudije su imale ozbiljnih problema što su odbile da sude po direktivi, već su to činili po savesti i zakonu. Ja ih iskreno poštujem. Zato mi se čini da se zakoni planski i namerno pišu da budu dvosmisleni.
mix 018 mix 018 10:52 07.11.2009

Re: Potrosaci i trgovci

E Sasa do sada sam se u skoro 99% slagao sa vama,ovde nesto skripi,to da bi trgovci trebalo da proveravaju robu,citaju mala slova...je ok,medjutim,u velikim trgovinskim lancima,tipa,METRO,MERCATOR,TEMPO...radi 1 JEDAN covek na par desetina,u nekim prilikama i STOTINA kvadrata,na policama je prepuno robe,sto je dobro,ali taj JADAN MALI COVEK,nije u stanju ni da izlozi tu robu,jer on mora da je primi,provuce kroz stanje i izlozi!
Teorija je jedno,a praksa sasvim nesto drugo.
Naravno da ce firma sav teret svaliti u tom slucaju na tog JADNOG MALOG COVEKA,jer zaboga on je primajuci tu robu i time sto potpise dostavnicu,trebalo da garantuje i njenu ispravnost!
Saša Radulović Saša Radulović 12:44 07.11.2009

Re: Potrosaci i trgovci

Mali čovek ne treba da se bavi trgovinom. Trgovina je veliki i ozbiljan posao. Ko hoće da se bavi trgovinom, ne može se od odgovornosti tako važnog posla izvlačiti na to da je mali čovek.
tabasko_pit tabasko_pit 13:11 07.11.2009

Re: Potrosaci i trgovci

Ne znam zasto Sasa izvrcete reci blogera i onih koji komentarisu?

lepo je covek rekao i naveo primer Metroa, Merkatora ili Tempa, dakle sve organizovanih lanaca prodaje koji imaju 40.000+ artikala u prodaji. Kako da se tamo citaju sitna slova?

Bas taj Metro radi u svim zemljama EU i nema dezurne citace (sad je karikiram to sto ste vi napisali).

Ovako koncipiran zakon je nemoguc u praksi i dovesce do ozbiljnih poremecaja na trzistu i tu ce upravo potrosaci biti najugrozeniji...

Sto rece neko ili cemo da nosimo ciste i nove gace ili necemo biti sigurni ni kad ih kupimo da li ih je neko nosio vec 14 dana, pa ih vratio u prodavnicu...

Teret dokazivanja ne moze da bude na porosacu ni trgovcu, vec na proizvodjacu.

Zato kod tehnike i imate garantne rokove. ne da bi to trgovac vracao proizvodjacu i besplatno porpavljao u tehnickom servisu (koji sa proizvodjacem popisuje ugovor) vec upravo potrosac. Trgovac je tu da vam lepo obajsni predosti i mane proizvoda , da proizvod lepo i po propisu izlozi i cuva i da vas ubedi da bas kod njega kupite taj proizvod...

Nije on ovlasceni serviser ili degustator da bi vam prihvatao vracanje robe zbog kvara ili oseg ukusa.
Za to postoje ovlasceni servisi, postoje udruzenja potrosaca, koja bi trebalo da reaguju na svaku nepravilnost kod proizvoda...

trpai trgovce u ovo, znaci samo narusavanje pravila koja vaze svuda u svetu.

naravno ako trgovac sam nadje interes pa sam krene u takvu akciju, tuo je vec nesto sasvim drugo, ali tovariti mu zakonsku obavezu na vrat, je ne samo pograsno vec i glupo...

A da treba urediti trziste i trgovce o svakako treba uraditi, ali to se ne radi na ovaj nacin.
bas kao sto imamo propise i standarde iz 50-tih godina proslog veka kada se tice sanitarnih i svih ostalih uslova za rgovinu , koji nisu primereni, tako i ovi "moderni zakoni" mogu da potpuno sputaju trgovce i trziste. A to nije cilj. Dalke, stroga primena postojecih propisa i njihovo uskladjivanje sa realnoscu je prvi korak, a onda sve drugo. paralelno sa tim obuka i potrosaca ali i trgovaca...
Saša Radulović Saša Radulović 13:29 07.11.2009

Re: Potrosaci i trgovci

Ja ništa ne izvrćem. Tvrdite neke stvari koje ne stoje u predlogu zakona. I onda još dajete primere za njih. Pa izvlačite zaključak da zakon ne valja. Oko toga ne možemo razgovarati. Navedite član i njegovo tumačenje.

Veliki trgovinski lanci prime robu nazad u određenom roku (recimo 15 dana) i ovo nema veze sa garantnim rokom. Onda te stvari rešavaju sa proizvođačima/distributerima/dobavljačima u skladu sa ugovorima koje su potpisali. Tako treba i da bude.

Kod nas je divlji zapad. Niko ne zna odakle je roba stigla. Većina robe sivim kanalima. Roba prošla kroz 5 ruku. Nemam nikakvo razumevanje za ovo i malog čoveka koji trguje sa ovakvom robom i koji nema nikakve ugovore sa dobavljačima i/ili proizvođačima. I onda to prebaciju na potrošače.

Predlog zakona ima dosta nedorečenosti i stvari koje treba bolje definisati da bi dobili razumnu meru. Ali je mnogo bolje sa njim nego bez njega. Moje mišljenje. Navedite konkretne predloge u vezi sa konkretnim članovima pa da možemo konstruktivno razgovarati.
subwire subwire 20:43 07.11.2009

Re: Potrosaci i trgovci


Zato kod tehnike i imate garantne rokove. ne da bi to trgovac vracao proizvodjacu i besplatno porpavljao u tehnickom servisu (koji sa proizvodjacem popisuje ugovor) vec upravo potrosac. Trgovac je tu da vam lepo obajsni predosti i mane proizvoda , da proizvod lepo i po propisu izlozi i cuva i da vas ubedi da bas kod njega kupite taj proizvod...

Ocigledno niste upoznati sa Zakonom o obligacionim odnosima, jer se takva trgovina definise kupoprodajnim ugovorm. Gde je trgovac koji prodaje robu ujedno i kupac, jer je kupuje od proizvodjaca za dalju preprodaju, za sta trgovac izvlaci novcanu naknadu kroz dodatu razliku u nabavnoj i maloprodajnoj ceni. Stoga, kada krajnji kupac kupi robu i utvrdi da ili nije odgovarajuceg kvaliteta ili ima neku skrivenu manu, kupac je vraca trgovcu. A trgovac (u ovom slucaju kupac) je duzan, da dalje reklamira tu robu proizvodjacu. Trgovac preuzima na sebe rizik reklamacije robe zarad ostvarivanja dobiti. Zbog cega trgovac treba da se upozna sa kvalitetom i svim detaljima robe koju prodaje da bi upoznao kupca o svim prednostima i maname te robe. Upravo iz razloga da bi smanjio broj reklamacija i time smanjio svoj rizik poslovanja.
Zakon o obligacionim odnosima (ZOO) mozete naci na ovoj adresi. Inace je link je preuzet sa sajta Udruzenja za zastitu potrosaca Vojvodine, koji je po mom misljenju najbolji sajt te vrste kod nas.
To nije nista neobicno, nista cudno. To postoji svuda u svetu. Razmislite, cemu onda maloprodaja? Kod nas se zaboravlja da je trgovina zapravo usluzna delatnost. I da deo te usluge podrazumeva i nesto sto se zove customer care.
assabah assabah 00:56 08.11.2009

Re: Potrosaci i trgovci

pointofview_gun
To se svodi na to da mi svi možemo jednom da kupimo celokuonu npr. garderobu i da je svakih 14 dana obnavljamo za dzaba. To opet nije normalno.


Nije normalno? A sto? Ja svakako to ne bih uradila. I verujem, vecina postenih ljudi. Oni drugi, ionako bi nasli nacin da to urade. Bez obzira na zakon.
Ali bih volela da mogu da ponesem kuci pantalone, da vidim da li mi se slazu s kosuljom i cipelama, pa ako se ne slazu da kupim neke druge, a te vratim. I isto tako, da kad mi se na jakni koja kosta kao petina moje plate, pokvari rajfeslus za 15 dana, istu vratim u prodavnicu ili zamenim za drugu. I s obzirom da mi je to jedina jakna, hocu da mi se ista zameni u roku od 3 dana a ne 14.
Jel mnogo trazim?


Ne, naprotiv. To bi trebalo svaki normalan trgovac da prihvati i ponudi šta god želiš. Jer je osnova tergovine da se ti kao kupac vratiš... Što na nesreću ovde velikom broju nije razumljivo.
tabasko_pit tabasko_pit 17:24 11.11.2009

Re: Potrosaci i trgovci

Vi ocigledno niste uponati sa nacinom rada sa tehnikom.

Proizvodjac ili uvoznik je taj koji obezbedjuje tehnicki servis, potpisuje ugovore sa serviserima koje ovlascuje da mogu da u njegovo ime rade poravke (recimo u garantnom roku), njima dostavlja ili prodaje rezervne delove. Sa trgovcem se prave ugovori u kojima pise i to veoma jasno da su prostorije trgovca izlozbene, da trgovac isporucuje robu kucu, a kupac uz robu dobija i servisnu knjizicu i spisak servisera bas kao i jasno uputstvo sta radi u slucaju kvara masine, tv-a, frizidera, automobila ili cega vec. Nikada to nije trgovac , vec servis. Trgovac nema ama bas nikakvu obavezu da obezbedi servis, osim ako nije direkni uvoznik od proizvodjaca ili ukoliko se i sam ne bavi servisiranjem.

Sve ovo mozete da proverite bilo gde ili cak i u vasoj kuci, samo pogledajte koji ste aparat zadnji kupili i gde treba da se obratite ukoliko se u garantnom roku desi neki kvar....

Dakle, prvo se raspitajte, udjite u realan zivot i praksu , pa onda drzite predavanja o obligacionim odnosima.
subwire subwire 12:48 06.11.2009

Slobodno trziste

I da kažem još nešto na kraju. Ja regulaciju ne volim. Mnogo više volim slobodno tržište koje samo izbaci nekvalitetne time što ljudi sami idu samo kod onih koji su kvalitetni i koji vode računa o njima. Potrošačima. I tako nekvalitetni propadnu.


Veoma mi je drago sto to cujem, jer ima jako malo ekonomista koji shvataju sustinu slobodnog trzista. I da je drzava tu da, zapravo, intervenise onda kada je trziste nemocno da se samo regulise (kao sto je slucaj sa monopolima ili oligopolima).
Ovde ljudi smatraju da sve mora da dodje ili potekne od drzave i samim tim se ni ne bore za sopstvena prava. Meni je interesantno da se, u ovom slucaju, EU indirektno bori za potrosacka prava u Srbiji. Dok se trgovci, bankari i turisticke agencije bore za svoje interese. I ono sto mi je najtuznije: je da Narodna banka Srbije, institucija koja treba da zastupa interese potrosaca, odnosno korisnika bankarskih usluga i ciji je glavni posao da regulise rad banaka, stoji na celu bankarskog lobija. Cini mi se da nam pored reforme poreskog sistema treba i reforma bankarskog, jer profit banaka nije jedini kriterijum zdravlja bankarskog sistema.
A kada se donese novi Zakon, ostaje da se vidi kako ce se primenjivati. Te u tom smislu borba potrosaca ne prestaje donosenjem Zakona, vec se nastavlja kroz insistiranje na primeni istog.
Saša Radulović Saša Radulović 13:29 06.11.2009

Re: Slobodno trziste

U tome i leži moj osnovni problem sa EU: gomila birokrata propisuje sve i svašta. Meni je to težak atak na humanost, slobodu izbora i osnov onoga što jesmo kao ljudi.

Međutim, mi smo u svesti i znanju toliko svetlosnih godina daleko od EU, da je svako primicanje standardima u EU za red veličine bolje od loših stvari koje ćemo time takođe dobiti. Zato i nemam dilemu kojim putem treba ići.

Ovaj zakon jeste ograničenje, ali će pomoći ukidanju divljeg zapada. Divlji zapad je pojam slobode. Ali ne valja za 95% ljudi.

subwire subwire 19:55 06.11.2009

Re: Slobodno trziste

U tome i leži moj osnovni problem sa EU: gomila birokrata propisuje sve i svašta.

Da, najbolji primer je kada su propisali standarde po kojima krastavaci moraju biti dobro razvijeni, skoro pravi (zakrivljenost krastavca nije smela iznositi vise od 10 mm, ako se ne varam). Isto je vazilo za sargarepe, patlidzane i drugo povrce. Na svu srecu, opametili su se i ukinuli te odredbe.
Ali ima i odredbi koje su jako korisne. Kao sto je ona vezana za punjace za mobilne telefone, tako da sada svaki proizvodjac mobilnih telefona mora da koristi jedan univerzalni prikljucak kada su u pitanju punjaci za mobilne telefone.
Morali su da se iskupe za "krive krastavce".
mixailo92 mixailo92 17:54 07.11.2009

Re: Slobodno trziste

subwire
U tome i leži moj osnovni problem sa EU: gomila birokrata propisuje sve i svašta.

Da, najbolji primer je kada su propisali standarde po kojima krastavaci moraju biti dobro razvijeni, skoro pravi (zakrivljenost krastavca nije smela iznositi vise od 10 mm, ako se ne varam). Isto je vazilo za sargarepe, patlidzane i drugo povrce. Na svu srecu, opametili su se i ukinuli te odredbe.
Ali ima i odredbi koje su jako korisne. Kao sto je ona vezana za punjace za mobilne telefone, tako da sada svaki proizvodjac mobilnih telefona mora da koristi jedan univerzalni prikljucak kada su u pitanju punjaci za mobilne telefone.
Morali su da se iskupe za "krive krastavce".


Koliko god to za krive krastavce bila dobra doskočica, po mom mišljenju ima smisla. Ne malo puta mi se desilo da kada odem u prodavnicu da kupim, na primer krompir, da tamo budu svi neki krdžavi, sa gomilom nekih prirastaka od kojih nakon ljuštenja ne ostane ni pola težine koju sam platio. Ista priča je i sa šargarepom, paprikom od koje ne možeš da napraviš punjenu papriku zbog njenog oblika... Da ne nabrajam dalje svaku povrćku, ali mora da se zna šta je prva, a šta druga klasa, a šta nije za iznošenje na tezgu.
subwire subwire 20:55 07.11.2009

Re: Slobodno trziste

Ne malo puta mi se desilo da kada odem u prodavnicu da kupim, na primer krompir, da tamo budu svi neki krdžavi, sa gomilom nekih prirastaka od kojih nakon ljuštenja ne ostane ni pola težine koju sam platio.

Nazalost, kod nas jos uvek trziste nije u potpunosti slobodno i dobro razvijeno. Mada ne moram Vama to da govorim, vidim da ste to osetili na sopstvenoj kozi.
Imao sam i sam slicna iskustva u kraju gde zivim, ali jako davno, kada je postojala samo sacica prodavnica. Ali sada kada ih je po petnaest u svakoj ulici, opstali su samo oni sa najboljom robom i najboljim cenama. Tako da sam sad poprilicno zadovoljan sa ponudom.
alexlambros alexlambros 15:52 08.11.2009

procice ko i zakon o zabrani pusenja

iskreno se nadam da ce ovo jednom da zazivi ... mogao bih 2 toma da ispisem o svojim iskustvima i sa turistickim agencijama i sa raznoraznim prevoznicima i sa kvarnom robom po prodavnicama itd, itd ....

ima li leka monopolu na vidiku? sbb npr?

Saša Radulović Saša Radulović 17:38 08.11.2009

Re: procice ko i zakon o zabrani pusenja

Zavisi od Komisije za zaštitu konkurencije. Dobili su novi zakon. Nadam se da će biti uspešni. Direktorka se do sada pokazala hrabrom.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana