Biz| Politika

kriterijumi za ocenu privatizacije

antioksidant RSS / 26.01.2010. u 10:17

nije mi cudno sto je aca vlahovic rekao to sto je rekao. to je sasvim u skladu sa onim sto je i do sad pricao. 

s druge strane profesionalni populista na prvu loptu prica slicno ali ....

gde su razlike u stavovima? 

pa ukratko - vlahovic kaze - posle privatizacije propala su preduzeca koja su bila losa sama po sebi, koja nisu imala sansu da prezive ni na koji nacin (osim uz subvencije). dinkic s druge strane iako polazi od iste tacke (neka preduzeca  su imala problema i ranije) glavnog krivca vidi u "losim vlasnicima koji nisu bili sposobni da vode kompanije".

sa samim koncetptom privatizacije (verbalno bar) ni jedan ni drugi se ne spore. ostaje se na stavu da je privatni vlasnik u principu efikasniji. samo dinkic ima "problem" sa nekim vlasnicima. 

a ko ih je pretvorio u vlasnike?

dinkic po obicaju sleze ramena. ni luk jeo ni luk mirisao. nije on odavde i nije on na vlasti a to sto jeste to je za nesto drugo. nije on nesposoban on samo nije svemoguc.  

 

 ...............................

kako se meri "uspesnost" sprovedene privatizacije?

da li po broju novih radnih mesta?

da li po rastu bruto drustvenog proizvoda?

da li po prihodima budzeta?

da li po "kvalitetu" vlasnika? 

da li po povecanju produktivnosti? 

...........................................................

 

za privaticaciju je "nadlezna" agencija za privatizaciju a pod procesom privatizacije se podrazumeva sem same privatzacije i kasnija kontrola sprovodjenja ugovornih obaveza "investitora". metode privatizacije koje su primenjivane su tenderi, aukcije, prodaja kroz restruktuiranje, prodaja putem trzista kapitala (berza) i privatizacija kroz stecaj.

privatizovano je skoro 2 500 preduzeca sa preko 350 000 vlasnika za blizu 3 000 000 000 eura i ugovorene obaveze u investicije od preko 1.3 milijardi eura  i skoro 250 000 000  eura u socijalni program.

to je ugopvoreno. sta je sprovedeno se razlikuje. jedan broj ugovora je raskinut, jedan deo ugovora je  ugovoren da se cena isplacuje u ratama i to ide nekim svojim tokom. negde se uplacuje, negde ne, agencija "prati i reguje".

 

 ...................................

 .......O primedbama da su mnoge loše privatizacije urađene u doba njegovog mandata, on (vlahovic) kaže da ne postoje primeri da je preduzeće pre privatizacije uspešno funkcionisalo a da je bankrotiralo nakon nje.

"Uglavnom se radi o firmama koje su godinama pre privatizacije poslovale sa gubitkom, održavajući se u životu zahvaljujući subvencijama iz budžeta. To nije moglo da traje u nedogled", objašnjava Vlahović.

Ono što država može da uradi po ovom pitanju u ovom trenutku je da počne da primenjuje stečajne procedure, imajući u vidu da je efikasnost regulatornog okvira i institucija - sudova i agencija - značajno unapređena.

"Inače, to što država sve češće ulazi u vlasništvo "posrnulih" kompanija opravdano je samo zbog toga što se nalazimo u uslovima ekonomske krize, ali bi ovakvo angažovanje širih razmera bilo u suprotnosti sa osnovnim ciljevima ekonomske tranzicije", kaže Vlahović.

 

 

................................... 

Prema njegovim (dinkicevim) rečima, u Srbiji se mnogo govori o lošim privatizacijama, sa čime se on ne slaže jer smatra da je reč o lošim vlasnicima koji nisu bili sposobni da vode kompanije. "Ispostavilo se da su neki vlasnici u Srbiji dobijali novac od raznih kriminogenih struktura da bi kupili preduzeća", rekao je Dinkić i dodao da su takva preduzeća često plaćana i mnogo skuplje od sličnih koja danas uspešno posluju.

Ministar ekonomije i regionalnog razvoja kaže i da štrajkovi pokazuju da u nekim lokalnim samoupravama postoji loša kadrovska struktura, koja nema nikakvu viziju razvoja. Zapitavši zašto nije bilo protesta radnika u Inđiji, Loznici ili drugim gradovima nego baš u Kuršumliji, on je ocenio da lokalna rukovodstva u nekim opštinama ne dozvoljavaju da problemi izazvani ekonomskom krizom izbiju na površinu, "a ima i onih koji ne znaju šta da rade pa sve prebacuju na Beograd".

 

....................................................................

ja se sa vlahovicem slazem

sta nije za spasavanje ne treba ni spasavati

koliko je samo para ulupano u zastavu a grad je skoro umro uz nju

................................................................ 

Kurs dinara dosegao je danas dostići istorijski minimum prema evru i zvanični srednji kurs iznosi 97,5541 dinara za evro, objavila je NBS. 

................................................................... 

 

 

 

 



Komentari (31)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

Aleksandar Stosic Aleksandar Stosic 10:59 26.01.2010

dvodimenzijalnost

hm, kako da ti ka'em, jebem li ga...
antioksidant antioksidant 11:31 26.01.2010

Re: dvodimenzijalnost

Aleksandar Stosic
hm, kako da ti ka'em, jebem li ga...

moram da pitam

koga?

(reformisanje privrednog sistema je samo jedna od stavki u kome je apsloutno nejasno sta se hoce)
Aleksandar Stosic Aleksandar Stosic 13:34 26.01.2010

Re: dvodimenzijalnost

reformisanje privrednog sistema je samo jedna od stavki u kome je apsloutno nejasno sta se hoce)

a da li postoji bilo sta u nasem drustvu, da nije apsolutno nejasno ?
antioksidant antioksidant 13:54 26.01.2010

Re: dvodimenzijalnost

pa to ti kazem
samo jedna od stavki
guske u magli


malaramona malaramona 11:06 26.01.2010

???

dinkic

"Ispostavilo se da su neki vlasnici u Srbiji dobijali novac od raznih kriminogenih struktura da bi kupili preduzeća", rekao je Dinkić i dodao da su takva preduzeća često plaćana i mnogo skuplje od sličnih koja danas uspešno posluju.


Jel ja dobro razumem ministra?Jel on tvrdi da su kriminogene strukture nekim vlasnicima davale pare za kupovinu preduzeca predodredjenih za propast?
Ako je tako, mnogo glupi ti kriminalci.
Il Dinkic lupeta, ko po obicaju, il ga ja ne razumem bas najbolje?
antioksidant antioksidant 11:13 26.01.2010

Re: ???

:)
zasto trazis logiku gde je nema?
malaramona malaramona 11:26 26.01.2010

Re: ???

antioksidant
:)
zasto trazis logiku gde je nema?


I to sto kazes:)
marija.mt marija.mt 11:19 26.01.2010

Nisam expert, ali...

Ne bih se bas slozila, ne znam sta je bilo sa zastavom, nije mi bas blisko, ali vrlo dobro znam sta je bilo sa kraljevackim Magnohromom.

Slazem se da sta nije za spasavanje ne treba spasavati, ali mislim da ono sto moze da se spase ne treba upropastiti i dokrajciti, vec spasiti.

Ja sad nemam vremena da trazim linkove o Magnohromu i da pisem o tome, mozda kasnije, ali to je jedna vrlo tuza prica...
antioksidant antioksidant 11:29 26.01.2010

Re: Nisam expert, ali...

Slazem se da sta nije za spasavanje ne treba spasavati, ali mislim da ono sto moze da se spase ne treba upropastiti i dokrajciti, vec spasiti.

pa u cemu se ne slazemo?
problem u realizaciji ovakvog pristupa nastaje kada se za akciju "spasavanja" pocnu regrutovati partijski vojnici
a zastavi sa proizvodnjom modela automobila konstruisanog sredinom 70ih spasa nije bilo
marija.mt marija.mt 11:57 26.01.2010

Re: Nisam expert, ali...

Sorry, nismo se razumeli, iskreno nisam bas pazljivo procitala tekst, na poslu sam pa sam samo preletela preko istog, nisam mogla da sacekam popodne. Zivim u gradu koji je unisten losim privatizacijama, pa sam osetljiva na tu temu i cim sam videla naslov morala sam da se ukljucim

Idem sad da radim pa cu da se javim kasnije kad pazljivije procitam

problem u realizaciji ovakvog pristupa nastaje kada se za akciju "spasavanja" pocnu regrutovati partijski vojnici


a sa ovim se apsolutno slazem
drug.clan drug.clan 13:54 26.01.2010

cije je to

metode privatizacije koje su primenjivane su tenderi, aukcije, prodaja kroz restruktuiranje, prodaja putem trzista kapitala (berza) i privatizacija kroz stecaj.


Odakle drzavi ta imovina?
Koliko je meni poznato to je bila drustvena imovina a sada je prodaje drzava. Kako je drzava dosla u posed te imovine? Koliko je platila za nju?

Mene zanima kako neko moze da prodaje ukradenu imovinu?
antioksidant antioksidant 14:46 26.01.2010

Re: cije je to

Odakle drzavi ta imovina?
Koliko je meni poznato to je bila drustvena imovina a sada je prodaje drzava.

koncept je podrazumevao da "svako" ima neki procenat
drzavi "pripada" 70% a 30% su delili zaposleni i "gradjanstvo"
a sta drzava i uzme to se odmah pojede
drug.clan drug.clan 17:23 26.01.2010

Re: cije je to

antioksidant
Odakle drzavi ta imovina?
Koliko je meni poznato to je bila drustvena imovina a sada je prodaje drzava.

koncept je podrazumevao da "svako" ima neki procenat
drzavi "pripada" 70% a 30% su delili zaposleni i "gradjanstvo"
a sta drzava i uzme to se odmah pojede



znaci nije oteto sve vec "samo" 70%

oni sto su pruge pravili na akcijama i njihove deca nisu dobili ni procenat zeleznica, slicno je sa elektrifikacijom i ostalim.
antioksidant antioksidant 18:23 26.01.2010

Re: cije je to

znaci nije oteto sve vec "samo" 70%

: )

pa zar nije bolje?
pokrali su samo 70%
: )
drzava je tu inace bila samo posrednik
nesto para je otislo u kupovinu kratkotrajnog socijalnog mira a veci deo u partijske preraspodele
i sad vise nemamo nista ali zato partije imaju sve
Biljana 77 Biljana 77 19:50 26.01.2010

kriterijumi za ocenu privatizacije

u svakom pojedinačnom slučaju:
- prema ispunjenosti obaveza iz ugovora
- prema povećanju/smanjenju profita
- prema povećanju-smanjenju broja zaposlenih
- prema ispunjavanju obaveza koje poslodavac ima po zakonu (socijalna davanja i sl.)

u globalu:
O čemu mi pričamo, pa svako malo štrajkuju, izgladnjuju se, blokiraju puteve i pruge zaposleni uspešno privatizovanih preduzeća.. Btw. lako je Aci, prvo su privatizovane bolje i uspešnije firme pa stoga njegov učinak deluje bolje.
antioksidant antioksidant 09:32 27.01.2010

Re: kriterijumi za ocenu privatizacije

u svakom pojedinačnom slučaju:

mozda bi i bilo lako procenjivati pojedinacne slucajeve (mada nisu firme socijalne ustanove pa da se bave zaposljavanjem - vlasnik zaposljava radnu snagu ako ima potrebu za njom - "drzava" je tu da stvori uslove da se ta potreba javi) ali mislio sam na kriterijume u globalu (kako kazes)

e sad o kriterijumima u globalu - to sto neko strajkuje, blokira ... to je posledica lose privrede. mogli bi smo reci da je ona losa zato sto je lose privatizovana ali da li smo toliko sigurni da bi bila bolja da nije privatizovana?
mozda je stanje srpske privrede daleko bolje sada kad je "privatizovana" (pa makar i lose) nego da je ostala drzavno/drustvena?
Biljana 77 Biljana 77 13:58 27.01.2010

Re: kriterijumi za ocenu privatizacije

mada nisu firme socijalne ustanove pa da se bave zaposljavanjem - vlasnik zaposljava radnu snagu ako ima potrebu za njom - "drzava" je tu da stvori uslove da se ta potreba javi)
Ni ne govorim o zaposljavanju kao socijalnoj kategoriji (to je i satrlo mnoge društvene firme) već o zapošljavanju kao npr. posledici proširivanja poslovanja.

da li smo toliko sigurni da bi bila bolja da nije privatizovana?
Nema sumnje da je morala biti privatizovana, a loša je zato što je loše privatizovana i zato što nam je privreda u katastrofalnom stanju, akcenat je na pogrešnim privrednim granama, poljoprivreda je skrajnuta, propisi su komplikovani, a birokratija ogromna i hiljadu drugiih stvari.
antioksidant antioksidant 14:15 27.01.2010

Re: kriterijumi za ocenu privatizacije

Nema sumnje da je morala biti privatizovana

na ovo morala ce mozda drug clan imati komentar :)

poljoprivreda je skrajnuta,

poljoprivreda treba da resi jednu od dve stvari - zaposlenje ili proizvodnja hrane
ne moze oba
st ahocu reci - ako zelimo da maksimalno iskoristimo resurse za poljoprivredu onda nam trebaju veleposednici i treba nam industrijska proizvodnja
ona podrazumeva i jako puno mehanizacije i jako malo "proizvodjaca" (mozda bi prava procena bila par procenata radno sposobnih da radi u poljoprivredi)
to bi podrzaumevalo i kasniju preradjivacku industriju, trgovinu...
idealni scenario podrazumeva visok drustveni proizvod po tom osnovu ali svi da jedemo plastificirano voce
druga varijanta podrazumeva da veliki deo stanovnistva zivi na selu i bavi se poljoprivredom na malim imanjima.to podrazumeva subvencije, to podrazumeva manje proizvodnje hrane na istoj povrsini obradive zemlje
ali to podrazumeva domacu sljivovicu, cvarke, kavurme, slaninu, vrele ustipke, pogacu ispod saca...

sad sam gladan

propisi su komplikovani, a birokratija ogromna i hiljadu drugiih stvari.

ovo je toliko tacno da nema potrebe da dalje komentarisem
odoh da rucam
pozz
Biljana 77 Biljana 77 14:25 27.01.2010

Re: kriterijumi za ocenu privatizacije

ali to podrazumeva domacu sljivovicu, cvarke, kavurme, slaninu, vrele ustipke, pogacu ispod saca...


odoh da rucam
Neki će da ručaju, a neki ćemo da radimo...
antioksidant antioksidant 14:27 27.01.2010

Re: kriterijumi za ocenu privatizacije

Neki će da ručaju, a neki ćemo da radimo...

ce i mi da radimo
poslovno ce da rucamo
niccolo niccolo 21:24 26.01.2010

Ja bih rekao

da je za ocenu privatizacije bitno uzeti i situaciju koja je bila kada se sa privatizacijom počelo. Znamo da je novim vlastima SPS ostavio praznu državnu kasu, a trebalo je gomilu toga finansirati. Zbog toga se ja po pravilu ustručavam da negativno ocenim model privatizacije kod nas jer nisam siguran da i ja ne bih izabrao isti da sam bio u poziciji ljudi na vlasti posle 5. oktobra...
the the 23:39 26.01.2010

Re: Ja bih rekao

Zbog toga se ja po pravilu ustručavam da negativno ocenim model privatizacije kod nas jer nisam siguran da i ja ne bih izabrao isti da sam bio u poziciji ljudi na vlasti posle 5. oktobra...

imam isti problem sa nešto ranijom postavkom :)
koliko god puta vratio taj film, da sam bio u koži miloševića i ekipe početkom 90-ih, a iz najboljih namera, ne bih smislio ništa pametnije od masovnog crnog tržišta i prećutne šverc/dil postavke za narod u tek oformljenom getu.

bilo bi lepo kada bi opravdanja bila moguća - ma koje vrste...
niccolo niccolo 01:10 27.01.2010

Re: Ja bih rekao

Paralela ti je lažna. Kompanija iz 90tih nije uopšte morala da ratuje i da zatvara zemlju...to je ključna razlika...
the the 01:48 27.01.2010

Re: Ja bih rekao

ne bih o lažima toliko direktno... čisto da ne moram da se pravdam kako lažem za interes date ekipe. naprotiv. ne postoji čak ni beznačajan detalj života koji mi nije uništen spomenutim likovima. ili sam tako bar mislio...
ipak, sada već ogromno post vreme trigeruje dedukciju.
znanih uzročnika odavno nema a količnik identičnih problema raste (samo) progresivno.

ona 5.oktobarska ribetina sa kojom sam se probudio 6. nije više imala šminke na sebi. i definitivno nije pričala (samo) srpski.
the the 02:30 27.01.2010

Re: Ja bih rekao

skrenuo sam sa teme povučen tvojim pravdanjem (po meni) neopravdivog i nisam objasnio.
mislim da bi svako ko se u srbiju vratio 2000. a ko bi sa pravom nosio titulu (nekog već ekonomsko-finansijskog) experta sa zapada, kao prvu stvar u svesti morao imao dijagnozu da podsticanje dalje proizvodnje šrafova i limova, i generalno, proizvodnje muzejskih eksponata nije smislena stvar. pa ma koliko to postala privatna a ne državno/društvena stvar...

dakle, polazim samo od dobre volje, ne bavim se u međuvremenu iskazanim kvalifikacijama lipicanera...

sasvim je druga stvar što stvarne kritičke javnosti nema i što se celokupna priča i mogla kotrljati u međuvremenu kao uopšte moguća nada (tranzicija, tek što nije - počela?).

ipak, da ne bude sve baš crno, uskoro će ulaskom najveće svetske kopanije na domaće tržište biti zaposleno sve što je gladno. kako broj gladih još uvek nije divizijski dovoljan - moraćemo još malo pričekati...

tako da... nemamo samo mi prava da budemo nezadovoljni privatizacijom...
niccolo niccolo 03:00 27.01.2010

Re: Ja bih rekao

Požuruješ s zaključcima. Nisam ja ništa pravdao već sam u jednačicu za ocenu privatizacije dodao i okolnost da u trenutko otpočinjanja privatizacije novca nije bilo i da ga je trebalo nekako skupiti da bi mogle da se finansiraju nadležnosti države. Inače, u komentarima nisi kazao odakle bi ti nabavio taj novac...
the the 06:11 27.01.2010

Re: Ja bih rekao

pošto smo već privatizovali temu, da odgovorim na pitanje, iako je hipotetičko i već sam na njega odgovorio tvrdnjom da je sa privatizacijom zapravo sve u redu i da se odvija po agendi, kao i ostatak društvenih promena...

lično sam iskusio šta znači nabaviti a ne zaraditi novac, u više navrata, i znam koja je cena koštanja.
da malo promenim uobičajenu izreku: grejati se granom na kojoj sediš je moguće samo tokom slobodnog pada. :)

privatizacijom nije izgubljena ni jedna vrednost sem one operativne, vremenske. pokazaće se vrlo uskoro i presudne.
dobijena je lažiranost povećanja standarda kritične mase u odnosu na "omraženi" period i sve ono što je društveno-politička konsekvenca takve lažiranosti.

i tada, i sada, jedina realna para koja može da nastane na ovom mestu je na dve ekstremne strane: rudimentalne poljoprivrede i net industrije. prva je bazna i pomogla bi da preživimo ovo što sledi a druga je istorijski nikada veća šansa da se u nerealno malo vremena i sa zanemarljivim, mikro ulaganjima stvori boom, na jedinom zaista slobodnom tržištu.
ne moram valjda ni da tvrdim kako na oba polja svo ovo vreme nije urađeno ama baš ništa, tj. kako je rađeno baš suprotno...
svedok sam dovoljnog broja genijalnih ljudi sa genijalnim idejama koji su naletali na zid rudimenta "establišmenta".
prvi, drugi, treći put je izgledalo da je u pitanju glupost. kasnije iteracije su već donele sumnju... sumnja se potvrdila kada su odgovori počeli da dobijaju šablon: "ma nema veze, to je fantastična biznis ideja ali iovako ćemo to uskoro prodati rusima..." (ne, ne radi se o ljudima koji politički naginju istoku, bar ne javno, čak šta više... svakoga dana ih gledamo u ekstremno suprotnim ulogama. i ne, ne radi se o 2009. već o 2001.)

da skratim, iovako je stvar već poznata svakom ko je pokušao išta da uradi ovde i pomogne i sebi i drugima.
nije dakle problem privatizacija. ok, nije bilo operativne kinte, to se trebalo prodati... uostalom, bolje prodati nego trošiti pare na rušenje.
problem je duboko moralni, zbog višegodišnjeg zamajavanja miliona ljudi i krivični, jer operativni period nije imao pravac kretanja.
zato danas i imamo samo sektor bednih usluga koji u nedostatku proizvodnje opslužuje jedinu preostalu alternativu - sjajni kriminal.
antioksidant antioksidant 09:38 27.01.2010

Re: Ja bih rekao

da je za ocenu privatizacije bitno uzeti i situaciju koja je bila kada se sa privatizacijom počelo.

to svakako ali kroz privatizaciju nije doslo do nekog preteranog ulivanja kapitala (sve ukupno je ugovoreno oko 3 milijardi eura - sto je za budzet u periodu od 10 godina nista)
pitanje i jeste sta je bio glavni cilj srpske privatizacije?
ako je pokretanje privrede - bilo je svetlih primera (sartid na primer - mada je ceo posao sprovedene na "nezgrapan" nacin posledica je zelezara koja radi) ali sveukupni utisak ostaje malo ispod ocekivanja
a sama privatizacija je pocela znatno pre 5. oktobra
prvi model je bio "raspodela" akcija.
najveci deo najkvalitetnijih preduzeca (pivare, knjaz...) je privatizovan u "medjuprostoru" od 5. oktobra do januara sledece godine (za vreme trovlasca)

kasnije je dolazilo do "koncentracije" vlasnistva
antioksidant antioksidant 09:47 27.01.2010

Re: Ja bih rekao

i imamo samo sektor bednih usluga koji u nedostatku proizvodnje opslužuje jedinu preostalu alternativu - sjajni kriminal

usluge su bedne jer su "neizvozne" (da ismislim rec - nije mi prvi put) ali nesto drugo bih da istaknem

svedok sam dovoljnog broja genijalnih ljudi sa genijalnim idejama koji su naletali na zid rudimenta "establišmenta".
prvi, drugi, treći put je izgledalo da je u pitanju glupost. kasnije iteracije su već donele sumnju... sumnja se potvrdila kada su odgovori počeli da dobijaju šablon: "ma nema veze, to je fantastična biznis ideja ali iovako ćemo to uskoro prodati rusima..."

citam - ljudi sa genijalnim idejama su svoje biznis planove isli da prodaju politicarima. nisu isli na trziste, isli su kod politicara
kao divac koji je isao kod kostunice da dogovara kupovinu knjaza (a akcije nisu bile kostunicine - knjaz je vec bio privatizovan)

ako tako nastupas (prijemom kod establismenta) - onda svoj plan ne prodajes genijalnoscu vec potkupljivanjem.
the the 23:27 27.01.2010

Re: Ja bih rekao

u redu, kriv sam spominjanjem biznis plana... to je odmah povuklo na sliku u kojoj je neko pokušavao da sklopi dil (za sebe).
a zapravo se radi o pokušaju da se kreira smisleno okruženje za ljude koji nemaju upotrebnu vrednost u aktuelnom tehnološkom momentu, niti će se to menjati na bolje...
lično sam anti money lik (koliko uspevam) i ne bih genijalnim zvao ništa iz te sfere. novac je koren svih problema i rešavati bilo šta njim je dodatna potpala...

pozdrav.
antioksidant antioksidant 09:05 28.01.2010

Re: Ja bih rekao

a zapravo se radi o pokušaju da se kreira smisleno okruženje za ljude koji nemaju upotrebnu vrednost u aktuelnom tehnološkom momentu, niti će se to menjati na bolje...

u tom slucaju mogu da zamislim "razgovor"
(ako se razgovorom moze nazvati kada se sagovornici nista ne razumeju)

tehnicka nepismenost - mnooogo
bahatost - mnooogo
samozaljubljenost - mnooogo
nesposobnost da slusa - mnooogo
(neke od karakteristike "establismenta"

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana