Budućnost| Društvo| Istorija| Politika

ŽIVEO 9. mart 1991!

Filip Mladenović RSS / 08.03.2010. u 23:17

Ubistvo učenika Brane Milinovića
Ubistvo učenika Brane Milinovića
PUCNJI u demonstrante 9. marta
PUCNJI u demonstrante 9. marta
 

Da li bi sva nesreća koja je zadesila bivšu Jugoslaviju bila izbegnuta da je kojim slučajem tog 9. marta 1991. Slobodan Milošević smenjen sa vlasti?

Sa druge strane, da li je mogućnost tadašnjeg prevrata uopšte bila realna? Slobodan Milošević je početkom devedesetih uživao poverenje ubedljive većine građana Srbije i podršku još ubedljivije većine intelektualne elite, akademika, književnika, novinara, sveštenika, i bez obzira na masovnost i žestinu martovskih dešavanja, stiče se utisak da su rezultati tih demonstracija uistinu bili njihov maksimalni domet.

Često se polemisalo i o tome da li je 9. mart 1991. bio pobuna građanskog duha jednog velegrada koji je tonuo u bedu provincijalizma ili buđenje srpskog nacionalnog osećanja posle pedesetogodišnjeg potiskivanja. Bio je više pobuna beogradskog, urbanog duha, posle provale patriotskog kiča i šunda na Ušću i Gazimestanu 1988. i 1989. godine.

Međutim, bez obzira na sva moguća tumačenja, ogroman značaj 9. marta se ne može osporiti. Svest cele jedne generacije rođene sedamdesetih počela se stvarati toga dana. Neki su stasali uz romantičnu "še'setosmu", a neki uz novi talas tokom osamdesetih. Novi klinci dobili su policijsku brutalnost kao uvod u desetogodišnju represiju, škripu tenkovskih gusenica po beogradskom asfaltu kao zagrevanje pred slavonsko blato u "oslobađanju" Vukovara, izneverenu studentsku pobunu kao generalnu probu za sve naredne izneverene studentske proteste.

U klaustrofobiji skučenih beogradskih ulica, gde su zarobljeni gutali suzavac, građani su mogli osetiti nadolazeću izolovanu zemlju iz koje jedino vredi bežati, pogotovo kada pristižu pozivi za mobilizaciju. Mirko Milić, dvadesetšestogodišnji nezaposleni ekonomista u anketi "Borbe" objavljenoj 18. marta 1991. godine kaže: "Uplašen sam. Mislim da smo na korak od etničkog i građanskog rata. Bojim se mobilizacije i borbe protiv dragih ljudi koji bi bili sa druge strane".

9. mart 1991. je paradigma pečatiranja sudbine jedne nacije, koja nije imala dovoljno snage da se odupre nacionalističkom ludilu, u režiji ratnog zločinca Slobodana Miloševića i njegovih podržavatelja. Istovremeno, taj datum je i simbol otpora diktaturi, simbol građanske hrabrosti i urbane gerile. Taj dan je bio baza i inspiracija svakoj narednoj borbi u desetogodišnjem ratu najpre manjine, a potom većine građana Srbije protiv Miloševićevog besmisla i zla.

Istoričari vole datume i konkretne događaje, jer sa njima lakše omeđuju periode koje opisuju i analiziraju. Dva datuma poslednje dekade XX veka nedvosmisleno se nameću. Zaboraviti 9. mart je nemoguće, jer bez njega se 5. oktobar 2000. nikada ne bi dogodio.

9. mart je mrtav, živeo 9. mart!

Autori fotografija: Saša Brajović i Zoran Sinko



Komentari (84)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

loader loader 23:27 08.03.2010

Beše to...

... prilika !
Ali je promašena !
Nije ni mogla biti realizovana. Ceo policijsko-vojni aparat, zajedno sa većinom populacije na svojoj strani, bejaše nepremostiva prepreka za pokušaj društvenog prevrata 9. marta, i garant tamnih godina koje su već bile započele, a koje će trajati...

Da je 9. mart uspeo? Moglo je mnogo toga da se makar ublaži. Stvari su se već bile zahuktale, strane opredelile, sponzorski ugovori napravljeni... Ipak, bez obzira što je krajem 80-tih na raskršću doneta odluka kojim će se od puteva ići, moglo se (tom već pogrešno odabranom trasom) voziti barem manje pogibeljno. Ovako..! ... Posledice, loše, izbijaju i dan-danas, na svakom koraku, u skoro svakom aspektu društvenog života. Trebaće još dugo da se ono što je rušeno nekako sakrpi i ispravi.




stasava stasava 23:27 08.03.2010

8.mart

Jos nema 12 sati.
Nebojša Milenković Nebojša Milenković 23:34 08.03.2010

9. mart 1991.

senka123 senka123 23:50 08.03.2010

Re: 9. mart 1991.

Narod ga je izabro narod će ga i srušiti!
Koliko nama treba vremena? Imamo li mi uopšte više vremena?
senka123 senka123 23:41 08.03.2010

ŽIVEO 9. mart 1991!

Danas sam se setila 9. marta i jeza, ne baš kao tog dana, mi je prošla kroz telo. Sećam se i 9. marta naredne godine moje drustvo, nas nekoliko bez dogovora, smo međusobom podelili neke sitne poklone uz opasku "Ko zna da li ćemo se videti dogodine". Uglavnom smo živi, a da li smo zdravi to se malo ko od nas pita.
Secate se onog grafita devedesetih PROLEĆE JE, A JA U SRBIJI, žao mi je što to kažem i dvehiljadedesete i strepim da cu to misliti sve dok budem na ovome svetu.
dusanovaiivanovamama dusanovaiivanovamama 00:00 09.03.2010

DA

DA!
neverovatnimiki neverovatnimiki 00:09 09.03.2010

Peti Oktobar

I 1991.godine je bio jedan peti oktobar,zar ne?
Najbolje bi bilo da su i Deveti Mart i Peti Oktobar bili,iste,te 1991.godine.
loader loader 00:18 09.03.2010

Re: Peti Oktobar

Jedan i drugi događaj, kad se saberu, daju samo dve trećine mere potrebne da se stvari zbilja promene.
tripraseta92 tripraseta92 01:39 09.03.2010

Re: čekajući godoa

Najbolje bi bilo da su i Deveti Mart i Peti Oktobar bili,iste,te 1991.godine.

Jbt, izmedju 9-og marta i 5-og oktobra prošlo je 19 godina ? Sasvim dovoljno da stasa čitava generacija. Oni koji su se rodili 9-og marta, glasali su 5-og oktobra (mnogi, koji su se rodili nešto ranije, nisu bili te sreće)

Svakih 20-ak godina mi srbi protestujemo protiv nekog režima. Poneki i skinemo. Doduše, na kratko. Evo, sa'će i 2020-ta , pa će valjda i ovi da odu ( u penziju)

I tako, od marta do oktobra, prodje nam život!



ime_korisnicko ime_korisnicko 02:06 09.03.2010

Re: čekajući godoa

tripraseta92
Najbolje bi bilo da su i Deveti Mart i Peti Oktobar bili,iste,te 1991.godine.

Oni koji su se rodili 9-og marta, glasali su 5-og oktobra (mnogi, koji su se rodili nešto ranije, nisu bili te sreće)





A da nisu u to doba, tog 5. oktobra, možda listali udžbenike za treći razred osnovne škole?

tripraseta92 tripraseta92 14:30 09.03.2010

Re: čekajući godoa

ime_korisnicko

A da nisu u to doba, tog 5. oktobra, možda listali udžbenike za treći razred osnovne škole?

Hahahaha.... ma hoće da se pobrkaju cifre u 2 sata , noćom
lubitel lubitel 00:12 09.03.2010

Etnarh

Narod Srrbije je verovao da je On covek NO1.
104% pravi covek koji je za neobrazovane bio izbavitelj,za venike prepoznatljiv mejsija,za nacionalsiticku elitu psihoterapeut.
Nekada davno zapisao sam misao iz knjige Pas Prebijene Kicme:"Da bi On mogao da postoji,narod je morao da bude bolestan.Zdravom, takav ne treba".
Gradjanski Beograd medjutim nije mislio kao i vecina u Srbiji.
Puls ulice krenuo je protiv prvi put 13 juna 1990.kada je opozicija u povoju organizovala
prvi miting pod sloganom "Srbija trazi slobodu".Protest sacice Beogradjana pred televizijom u Takovskoj rasturen je intervencijom policije(knjizevnik Pekic je osetio pendreke Bogdanoviceve policije).
Puls ulice je najbolje znao da artikulise Vuk Draskovic i devetomartovski Miting protiv informativnog momopola TV Bastilje pred oko 100000 ljudi je brutalno rasturen,a tenkovi u Beogradu oznacili su pocetak krvavog rata koji je vec bio planiran.
Usledila je Terazijska cesma i Usce kao kontramiting SPS protiv studenata.
Na prvu godisnjicu,na Platou ispred Hrama impozanta cifra demostranata preko 50000 ljudi trazi Njegovu ostasvku.
Sve ostale godisnjice obelezava iskljucivo SPO,osim 1996. kada koalicija Zajedno organizuje godisnjicu pod nazivom "Srbija u Evropi,Evropa u Srbiji".

Tu cu staviti tacku,osim opaske da je u to vreme mladi socijalista Vuk Jeremic na skolovanju u Engleskoj i da svakako nije pripadao opoziciji u bilo kojoj varijanti i da je danas sramota za Srbiju da takav devalvira tu plememitu ideju, koja i posle 14 godina ostaje nerealizovana i upitna.
ivana23 ivana23 00:28 09.03.2010

Re: Etnarh

lubitel
Tu cu staviti tacku,osim opaske da je u to vreme mladi socijalista Vuk Jeremic na skolovanju u Engleskoj i da svakako nije pripadao opoziciji u bilo kojoj varijanti i da je danas sramota za Srbiju da takav devalvira tu plememitu ideju, koja i posle 14 godina ostaje nerealizovana i upitna.

Istine radi, recimo i to da je Vuk Jeremic tada imao 15 godina.
lubitel lubitel 00:40 09.03.2010

Re: Etnarh

Citaj kako je napisano.
Dakle,izracunaj ponovo Ivana koliko je doticni 1996.godine imao godina.
senka123 senka123 00:46 09.03.2010

Re: Etnarh

Gradjanski Beograd medjutim nije mislio kao i vecina u Srbiji.
I u provinciji žive građani kao što i u Beogradu živi narod kao i u većini Srbije, kako ti to nazivaš. Znaš malo mi je muka od toga da je početak i kraj u Beogradu i da u ostalim delovima Srbije živi neznam već ko!?
ivana23 ivana23 00:54 09.03.2010

Re: Etnarh

lubitel
Citaj kako je napisano. Dakle,izracunaj ponovo Ivana koliko je doticni 1996.godine imao godina.

Citam, ali ni na koji nacin u komentaru nije povezan V.J. sa 1996.g.
Recima u to vreme? U koje to vreme - '91. ili '96.g?

Potpuno novi red i sledi opaska o njemu, a tema je 9. mart 1991.

lubitel lubitel 01:36 09.03.2010

Re: Etnarh

S123 jedino si u pravu da i u provinciji zivi narod,sve ostalo je pricam ti pricu.
Iv 23 bespotreban utuk na utuk.Dakle VJ devalvira tu plemenitu ideju(Srbija u evropi,Evropa u Srbiji) koja posle 14 godina ostaje nerealizovana i...
Evo i racunice danas smo u 2010godini,ako je proteklo 14 godina od 1996 onda je to:
2010 - 14 = 1996
neverovatnimiki neverovatnimiki 00:28 09.03.2010

Zlo!

Vidim da je bilo bas veselo te godine:
loader loader 00:32 09.03.2010

Re: Zlo!

Ražnatovićka je jedan od ironičnih simbola ovdašnjeg survavanja, moralnog, estetskog, i skoro svakog drugog.
neverovatnimiki neverovatnimiki 00:43 09.03.2010

Re: Zlo!

loader
Ražnatovićka je jedan od ironičnih simbola ovdašnjeg survavanja, moralnog, estetskog, i skoro svakog drugog.

A interesantno je da je onaj ko je okacio ovaj spot napisao da je u pitanju gospodja Raznjatovic,a ona je tada bila gospodicna Velickovic.
lutherblisset lutherblisset 04:10 09.03.2010

Re: Zlo!

Ako ćemo faktografski, Ceca je baš te godine bila jedna od najsvetlijih pojava domaće muzike. To kažem zbog ovoga:



Retko ko je tih godina imao hrabosti da ovako koncipira svoj stav. Ni Đinđić, ni Vuk, jedino Ivan Đurić, šaka jada iz UJDI-a i nekolicina intelektualaca.

Naravno, dalji tok nam je svima poznat, Ceca se udala za jednog ratnog zločinca i profitera, ali ovu pesmu ne možemo da izbrišemo iz istorije. Naprotiv, upravo je ona znak koliko su stvari paradoksalne, i da istorija "nije nikakva učiteljica života, nego krik i bes i mrmljanje jednog idiota"(Danilo Kiš).
loader loader 09:56 09.03.2010

Re: Zlo!

neverovatnimiki
Ražnatovićka je jedan od ironičnih simbola ovdašnjeg survavanja, moralnog, estetskog, i skoro svakog drugog.

A interesantno je da je onaj ko je okacio ovaj spot napisao da je u pitanju gospodja Raznjatovic,a ona je tada bila gospodicna Velickovic.

Kako se dotična prezivala, nebitno je. Suština je u širenju opojnog melosa, koji je uticao (naravno loše) na zdravlje pojedinaca & društva.
loader loader 10:09 09.03.2010

Re: Zlo!

lutherblisset:
Ako ćemo faktografski, Ceca je baš te godine bila jedna od najsvetlijih ...

Gledano isključivo iz ugla muzike, pomenuta ima 2-3 odlične pesmice iz veoma rane faze (kada je, verovatno, bila maloletna). Ali, govoriti o nekakvoj njenoj antiratnoj ulozi slično je kao što bi bilo, na primer, reći da je firer svojevremeno voleo pse, i još ponešto, a možda je imao i kratkotrajne nastupe humanosti tokom samog II Sv.rata. Pomenuta pevaljka je simbol banalnosti, propasti, zamaskirane i nezamaskirane destrukcije... 90-te su izgleda skoro svi zaboravili. Prazni rafovi, nema pelena i hrane za bebe, nema skoro ničega, a miris baruta i krvi srpskih mladića zjapi sa umrlica pokačenih po banderama i stablima. Paralelno, naša diva i njen pokojni "divotan" u punom zamahu, raskalašni, orgijaju ovim našim fizičkim i mentalnim prostorom.

Napomena: Ne zvati po nadimku, jer tada dođe kao od milja, kao nekakvo čedno i zaslužno stvorenjce estrade. Dovoljno je kazati Ražnatovićka.

Protiv dotične ništa lično. Govorimo o javnoj ulozi koju je imala i ima.

draft.dodger draft.dodger 00:47 09.03.2010

ŠBBKBB* SINDROM...


Izgubljene bitke, propuštene prilike, kojekakve moralne pobede...
Razloga za zadovoljstvo nema...

*ŠTA BI BILO KAD BI BILO


danko011 danko011 00:53 09.03.2010

Haos i Bezumlje

Devetnaest godina (ovde bih dodao psovku,ali cu se suzdrzati). Kako je tada Milosevic nazvao: "Snage haosa i bezumlja", a bas to i doslo nakon martovskog mitinga. Haos i Bezumlje.
Filip2412 Filip2412 01:08 09.03.2010

Re: Haos i Bezumlje

Meni je to najbitniji datum. Sve posle toga nekako je bilo sa manje volje i naboja.

Ne treba zaliti sto nije uspelo, nije moglo uspeti jer tada je ogromna vecina naroda zdusno klicala Slobi. Samo mi je zao momka koji je poginuo.
Lionsgate Lionsgate 01:09 09.03.2010

E kad se samo setim...

Taj dan sam imao ispit, bas zbog toga dana se secam da su to bili Bet.mostovi. . .

A secam se da je u to vreme jedan od sadasnjih evropejaca tj vodecih clanova proevropski orijentisane partije bio ni manje ni vise shef policijske stanice u Rakovici, samim tim je i aktivno ucestvovao u gusenju 9-tog marta. . .
zilikaka zilikaka 10:37 09.03.2010

Re: E kad se samo setim...

I ja imala ispit, od 15 do 19h, bila zatvorena, a na izlazu nas sačekao sada pok. profesor, sa izbezumljenim licem i rečima: "Deco, sad su mi javili, ove demonstracije, napolju se puca, ima i mrtvih... Čuvajte se deco, ne znam šta drugo da vam kažem."
Inače, dotični je bio poznat po strogom i zvaničnom obraćanju
I možete zamisliti izlazak iz zgrade, bukvalno očekuješ da fijuču svuda meci i promaljaš se.
Za nas je to bukvalno bio šok. Pucnjavu smo gledali samo u partizanskim filmovima, a najveće krvoproliće je mogla da bude kafanska tuča sa razbijenim glavama, i onda pucnjava, tenkovi na ulicama. Šok! Onda povratak kući i izveštaj sa dnevnika. Da ti se smuči. Mene i ljude sa kojima sam bila, to je bukvalno nateralo da se zainteresujemo za politiku.
A unda su preko radija (mislim Index) javili da se okuplja na Terazijama..
kosarac kosarac 01:14 09.03.2010

9.mart-5.oktobar

Cudi me da ste i ovaj put dozvolili komentare vjerovatno ste prosli put pomislili da Kapor čak i ovde ima svoje postovaoce pa ste onemogućili komentarisanje ,pa ste ga optuzili za ubijanje Sarajeva samo koje ubijanje neverujem da ste pomislili na Srpske svatove i prvu palu krv..
Nego da se vrnem temi
9.marta taj narod nije izasao na ulice iz razloga koje ste naveli,nisu to bili oni vasi koji obijaju dno šerpa i sviraju u pištaljke i trubice ,to su bili oni koji su se mlatili sa policijom ,a to su činili zato što su mislili da Milošević nemoze da odbrani Srpski narod ,ne mislite valjda da je ondašnji Vuk Drasković imao nesto protiv Nacionalističkog Ludila ( kako Vi to vreme nazivate) ,govori Vuka Draskovica iz tog vremena ...hm..pa vodio je mrtvu trku sa Šešeljom,a imao je debelu prednost u slanju dobrovoljaca na ratišta ..kasnije kad se uplasio optuznica sa zapada zbog "zapaljivih govoroa" e to je onda bio neki drugi Vuk
E posle svega toga tek onda nastupa taj vas kako opet vi to kazete "Beogradski urbani Duh" tepsijanje ,šerpovanje duvanje u trubice i pištaljke uz obaveznu porciju batina pred razlaz
Uz takav duh i opoziciono preduzetnistvo svi bi Vi i danas u 7.30 slusali Komrakova sa TV
Jalovu Borbu tog Beogradskog Urbanog Duha smo imali priliku da gledamo u razdoblju od 10 GODINA moje misljenje je da taj vas Urbani duh bio jedino pogodan za savijanje policijskih pendreka preko ledja nipočemu drugom ja vas ne pamtim...jedina rečenica sa kojm se slažem se nalazi na kraju Vašeg teksta "

"Zaboraviti 9. mart je nemoguće, jer bez njega se 5. oktobar 2000. nikada ne bi dogodio."
ovo je jedino tačno

5.oktobra Srbija je smenila Miloševića ne zato što je branio Srpski narod ,nego zato što ga nije odbranio.
Filip2412 Filip2412 01:22 09.03.2010

Re: 9.mart-5.oktobar

Sloba se nije izdvajao od ostalih lidera regiona po nacionalizmu, zapravop ostali su imali mnogo agresivnije shovinisticke ispadea neki od njih poput Mesica i napravili uspesnu karijeru posle nacistickih ispada devedesetih.

Sloba se razlikovao samo po jednom:
> Nije saradjivao sa medjunarodnom zajednicom (sa zapadom).

Da je on kao i ostali svoje planove pravio u saradnji sa jedinom efektivnom supersilom na terenu - NATO (drugim recima, trazeci saglasnost NATO za svoje akcije) konflikt na Balkanu bi bio mnogo manjih razmera. Vuk Draskovic, ma koliko bio zamlata, vrlo je dobro kapirao ovu stvar.
Filip Mladenović Filip Mladenović 01:26 09.03.2010

Re: 9.mart-5.oktobar

Prva žrtva ratnog zločinca Slobodana Miloševića bio je učenik Branivoj Milinović, ubijen na raskrsnici ulica Maršala Tita i Kneza Miloša. Potom je nastradao i policajac Nedeljko Kosović, u Masarikovoj ulici. Dakle, rat je počeo Milošević tog 9. marta 1991. ubistvima dva Srbina!!!!! Toliko o njegovoj "odbrani" srpskog naroda!
Filip2412 Filip2412 01:42 09.03.2010

Re: 9.mart-5.oktobar

Sloba bio lud, ne vidim ja tu drugo objasnjenje, bio covek zesce opicen u glavu a Mira isto. Kako takvi medicinski slucajevi da dobiju toliku podrsku naroda to je fenomen za sociologe & antropologe.
tripraseta92 tripraseta92 01:45 09.03.2010

Re: 9.mart-5.oktobar

kosarac
5.oktobra Srbija je smenila Miloševića ne zato što je branio Srpski narod ,nego zato što ga nije odbranio.

Od sebe samog!
Filip Mladenović Filip Mladenović 02:02 09.03.2010

Re: 9.mart-5.oktobar

Vratimo se u 1976. godinu. Tada su objavljene dva kapitalne knjige srpske književnosti: "Kako upokojiti vampira" Borislava Pekića i "Grobnica za Borisa Davidoviča" Danila Kiša. Obe knjige su literarni simbol pokreta otpora protiv totalitarne svesti, bilo da je reč o nacizmu ili o staljinizmu! U tim knjigama se na maestralan način govori o manipulaciji, o nacionalnim zabludama, o nasilju kao neminovnom epilogu svake kolektivne podrške "vodji". Bilo je to 11 godina pre čuvene "OSME sednice". I, šta se desilo!?
muvator muvator 02:02 09.03.2010

Re: 9.mart-5.oktobar

Vidi Mladenoviću ako me banuujes onda mi i obrisi komentar,nemoj da mi glumatas nekog "demokratu"
ja sam ovo i pisao da ga obrišete ,a ne da se ubrišem VIP-u
samo da pojasnim Filipu2412
Prijatelju ti si polovično shvatio ono što sam želio da kazem
Vuk Draskovic je vlo brzo shvatio kud moze da ga odvede put kojim je krenuo pa je sa njega skernuo,isto tako su ovi " Urbani " svatili da im mali fali nacionalizma pa su otisli do Pala obrnu vola i malo poprime toga sto im fali jer su bili optuzivani da mi toga poprilicno fali ...
Drugo Sloba je bio daleko od ludaka veruj veoma daleko ,mozamo ga okriviti i za gladne u Africi ako ce mo ici po matrici autora ovog bloga ,na mrtvog lava i zečevi svašta vade
nemoj misliti da je Slobo bio lud pa da je njemu tek onako palo na pamet da prkosi zapadu ,ja bih ti poverovao da je bio lud pod uslovom da jedna od pesmi kandidovanih za zvanicnu himnu Hrvatske nije bila Danke Deutschland
Filip Mladenović Filip Mladenović 02:15 09.03.2010

Re: 9.mart-5.oktobar

Naravno da nije bio lud! Kupio je za vilu na Dedinju, sa velikim placem okolo, 2 dana pre početka bombardovanja, u martu 1999. A jedan od članova Komisije, koja mu je to omogućila, bio je Vojislav Šešelj! Veliki su to Srbi, sa placevima za vile i rezidencije!
muvator muvator 02:22 09.03.2010

Re: 9.mart-5.oktobar

jao jao
koja je komisija omogucila da pulen "urbanih" iz poderanih patika uskoči u najskuplje dzipove
Filip Mladenović Filip Mladenović 02:27 09.03.2010

Re: 9.mart-5.oktobar

Ista komisija, samo u drugačijem sastavu! Politička nomenklatura je non-stop alava, cinična i lažna! Patriotizam je poslednje utočište svih hulja, a skupštinska govornica je - slivnik!
Nebojša Milenković Nebojša Milenković 02:29 09.03.2010

Re: 9.mart-5.oktobar

Vratimo se u 1976. godinu. Tada su objavljene dva kapitalne knjige srpske književnosti: "Kako upokojiti vampira" Borislava Pekića i "Grobnica za Borisa Davidoviča" Danila Kiša. Obe knjige su literarni simbol pokreta otpora protiv totalitarne svesti, bilo da je reč o nacizmu ili o staljinizmu!Bilo je to 11 godina pre čuvene "OSME sednice". I, šta se desilo!?
Filipe,
problem svakako nije u knjigama - već u čitaocima (ali i "čitaocima".
muvator muvator 02:32 09.03.2010

Re: 9.mart-5.oktobar

E tako reci Svi i pre 5.oktobra i posle, e tako
amin tvojim recima od pocetka do kraja ,necu vas vise ometati
Laku Noc
Filip2412 Filip2412 02:53 09.03.2010

Re: 9.mart-5.oktobar

nemoj misliti da je Slobo bio lud
ne mislim da je bio lud, to samo pretpostavljam

jedina druga mogucnost je da nije bio lud vec da je sa nekim ciljem i namerno zeleo da upropasti Srbiju, dakle da je rec o nekoj zaveri. Posto nemam dokaze za to mislim da je ipak bio lud.

Vuk Draskovic je vlo brzo shvatio

jedna od pesmi kandidovanih za zvanicnu himnu Hrvatske nije bila Danke Deutschland
svako je na balkanu ponesto u nekom trenutku shvatio. Samo Sloba nikad nista nije shvatio.
sepeo sepeo 08:14 09.03.2010

Re: 9.mart-5.oktobar

Za Branislava Milinovica

loader loader 10:28 09.03.2010

Re: 9.mart-5.oktobar

Naravno da nije bio lud! Kupio je za dž vilu na Dedinju, sa velikim placem okolo, 2 dana pre početka bombardovanja, u martu 1999. A jedan od članova Komisije, koja mu je to omogućila, bio je Vojislav Šešelj! Veliki su to Srbi, sa placevima za vile i rezidencije!

Ista komisija, samo u drugačijem sastavu! Politička nomenklatura je non-stop alava, cinična i lažna! Patriotizam je poslednje utočište svih hulja, a skupštinska govornica je - slivnik!


:) ... Odlična primeTba.
Mada, te stvari, koliko otkrivaju prirodu navedenih aktera, toliko vuku u prepucavanje na navijačkom nivou. Osim navedenih likova, ne samo u ovom komentaru, mnogi drugi faktori onoh istorijskog momenta naveli su ili olakšali da se izdogađa što se izdogađalo. To što kažem nije nikakva olakšavajuća okolnost za aktere, već pokušaj da se tema sagleda iz što više uglova i ravni.
Aleksandar Stosic Aleksandar Stosic 02:28 09.03.2010

9. mart

Dan za ponos, i dan za tugu jer se od njega nista, osim uspomena, nije dobilo. Pomalo govori i o nama kao narodu.
doloreshaze doloreshaze 03:17 09.03.2010

iz licnog ugla

Istovremeno, taj datum je i simbol otpora diktaturi, simbol građanske hrabrosti i urbane gerile.


Slazem se, ali ce meni taj dan uvek biti Dan Mog Tate. Imala sam samo 8 godina i nisam imala pojma sta se desava, mada nisam sigurna ni da danas nesto bolje znam. Dobro se secam da je na RTS-u tada isao film ''Snezana i 7 patuljaka'' i da su ga prekinuli vestima o neredima u Beogradu. Videla sam ljude kako trce unaokolo,gomilu polcije, dim za koji se ispostavilo da je suzavac i slusala babu kako ide po kuci i gundja o tome kako ''i onaj tvoj otac gadja televiziju jajima''. Iako su se moja decija razmisljanja jos uvek kretala u svetu bajki i njihovih ekranizacija, kapirala sam da tata radi nesto vazno i veliko. I tada, i nekoliko godina kasnije kad se setalo po Beogradu, i jos nekoliko godina kasnije kad mi je pred Peti Oktobar rekao da ce se on nagutati suzavca za oboje i da ni slucajno ne dolazim tamo.

Uprkos tome sto se sve to razvuklo na mnoge godine, uprkos mom utisku da se poslednjih godina cak ni ne razvlaci nego tapkamo u mestu umorni od svega, ja cestitam tati Deveti Mart. Ziveo!

p.s. preporuka za tekst
Filip2412 Filip2412 03:44 09.03.2010

Re: iz licnog ugla


zilikaka zilikaka 19:07 09.03.2010

Re: iz licnog ugla

Dobro se secam da je na RTS-u tada isao film ''Snezana i 7 patuljaka''

Ja pamtim da su u to vreme,kad god je neka frka, (npr. demonstracije na Terazijama), oni intenzivno prikazivali emisije o životinjama.
kamichak92 kamichak92 07:13 09.03.2010

duboka misao

Zaboraviti 9. mart je nemoguće, jer bez njega se 5. oktobar 2000. nikada ne bi dogodio.


kao, uostalom, ni bez 4. oktobra, 21. maja ili bilo kog drugog dana koji mu je prethodio.
sybil sybil 07:28 09.03.2010

Re: duboka misao

9. mart 1991. je paradigma pečatiranja sudbine jedne nacije, koja nije imala dovoljno snage da se odupre nacionalističkom ludilu, u režiji ratnog zločinca Slobodana Miloševića i njegovih podržavatelja. Istovremeno, taj datum je i simbol otpora diktaturi, simbol građanske hrabrosti i urbane gerile.

nije. sta bi se promenilo da je 1991. draskovic dosao na vlast? isto je to nacionalisticko pakovanje. a znamo i sta je spo radio po beogradu kada su bili na vlasti, sps je za njih mala maca. 9. marta se nista nije desilo zato sto opozicija tada nije bila protiv nacionalistickog ludila, oni su takodje nacionalisti sa demokratskim licem. uostalom taj film sada gledamo, to sa nacionalistima demokratskog lica. nazalost, prava gradjanska opcija je uvek bila na 0.5% glasova u srbiji i ona je uvek zavrsavala porazeno i pateticno u poredjenju sa osionom i bahatom nacionalistickom opcijom.
medjutim92 medjutim92 10:12 09.03.2010

Re: duboka misao

sybil
nije. sta bi se promenilo da je 1991. draskovic dosao na vlast? isto je to nacionalisticko pakovanje. a znamo i sta je spo radio po beogradu kada su bili na vlasti, sps je za njih mala maca.


Nije SPO bio dobar, ali bi se postigla smenjivost vlasti mnogo pre nego bilo gde u okruženju. Verovatno bi se i SPS nekad posle vratio na vlast, ali pitanje šta bi se događalo do onda, a svakako ne bi imali vlast koju savršeno zabole za sve, jer zna da može da padne. SPSova vlast nije ozbiljno uzimala tu mogućnost u obzir do 2000..

Slava Grobaru Brani!
Filip2412 Filip2412 15:47 09.03.2010

Re: duboka misao

nije. sta bi se promenilo da je 1991. draskovic dosao na vlast? isto je to nacionalisticko pakovanje.
??!?!?!?

sasvim netacno, neverovatno usko gledas na stvari, zar zaista mislis da bi Vuk Draskovic mogao da vlada 10 godina i da bi zeleo da nas izluje od sveta, preti bombardovanjem Rima kao Seselj i priziva Teslino oruzje kako bi pobedio NATO???

sve bi bilo drugacije, nikada ne bi smo bili izbaceni iz UN, vodilo bi se racuna o odnosima sa zapadom, narod bi poceo da se uci smenjivosti vlasti i demokratiji

mostarac mostarac 16:41 09.03.2010

Re: duboka misao

Filip2412
nije. sta bi se promenilo da je 1991. draskovic dosao na vlast? isto je to nacionalisticko pakovanje.
??!?!?!?

sasvim netacno, neverovatno usko gledas na stvari, zar zaista mislis da bi Vuk Draskovic mogao da vlada 10 godina i da bi zeleo da nas izloje od sveta, preti bombardovanjem Rima kao seselj i priziva Teslino oruzje kako bi pobedio NATO???

sve bi bilo drugacije, nikada ne bi smo bili izbaceni iz UN, vodilo bi se racuna o odnosima sa zapadom, narod bi poceo da se uci smenjivosti vlasti i demokratiji


Jel ti to govoris o onom Draskovicu sto je naoruzavao Srbe po Bosni i Hrvatskoj kad jos nije bilo ni reci o ratu,sve u dogovoru sa postojecom vlasti u Srbiji, o onom Draskovicu sto je pretio Muslimanima da ce ako ponesu svoju zastavu ostati i bez zastave i bez ruke u kojoj je zastava.
Filip2412 Filip2412 22:00 09.03.2010

Re: duboka misao

Jel ti to govoris o onom Draskovicu sto je naoruzavao Srbe po Bosni i Hrvatskoj kad jos nije bilo ni reci o ratu,sve u dogovoru sa postojecom vlasti u Srbiji, o onom Draskovicu sto je pretio Muslimanima da ce ako ponesu svoju zastavu ostati i bez zastave i bez ruke u kojoj je zastava.
Da, o njemu. Mesic je hvalio ustase na televiziji devedesetih tamo pre svih ratova pa evo postade demokrata i levicar. Ljudi se menjaju. Osim Slobe, on se nije menjao.

Vuk je pokazao & dokazao da bi se menjao.
znik znik 10:19 09.03.2010

Opozicija i nacionalizam

Mislim da je pogrešno posmatrati sve ono što se događalo 9. marta bez uvažavanja okolnosti u kojima se sve to dešavalo.

Tokom skoro pola veka komunističkog sistema, ljudi su se delili po tome da li podržavaju tadašnji politički sistem ili ne. Tako su se na jednoj strani našli oni koji se, u drugačijim okolnostima, nikada ne bi mogli naći na istoj strani. U toj opoziciji komunističkom sistemu su se zajedno našli Šešelj, Drašković, Mićunović, Đinđić, Vesna Pešić... Vladnimir Šeks (jedan od osnivača HDZ, predsednik Hrvatskog sabora u vreme Franje Tuđmana) brani na sudu Vojislava Šešelja, beogradski helsinški komitet (Vesna Pešić) se bori za slobodu Dobroslava Parage (osnivača hrvatske proustaške paravojne organizacije "HOS"

Nacionalizam se posmatrao kao jedan od oblika otpora totalitarnom režimu i demonstracija slobode govora. Srpsku novu godinu su slavili i oni koji u crkvu nikada ušli nisu, "Marširala kralja Petra garda" je doživljavana kao sećanje na građansku Srbiju, onu koja je nestala u vihoru 2. svetskog rata.

Filip2412 Filip2412 01:02 10.03.2010

Re: Opozicija i nacionalizam

Nacionalizam se posmatrao kao jedan od oblika otpora totalitarnom režimu i demonstracija slobode govora. Srpsku novu godinu su slavili i oni koji u crkvu nikada ušli nisu, "Marširala kralja Petra garda" je doživljavana kao sećanje na građansku Srbiju, onu koja je nestala u vihoru 2. svetskog rata.
Pa naravno. Nije bitna ideologija, ako skines totalitarni rezim kroz nekoliko smena vlasti sve dodje na svoje.
jinks jinks 14:05 09.03.2010

Koliko bi moglo

da bude istine u priči da je dolasku S. Miloševića na vlast u velikoj meri doprinela ondašnja savezna služba bezbednosti, kojom je rukovodio S. Dolanc ili neki od njegovih naslednika.

Naime, priča kaže da je na taj način Milošević ostavljen u amanet Srbiji od strane ostalih republika, kako bi se što više oslabila i kako bi se što više olakšao njihov budući odlazak i buduća nezavisnost.
Cocoa Cocoa 14:20 09.03.2010

Re: Koliko bi moglo

Uvek se na kraju završi nekom teorijom zavere... udružile se sve sveCke babaroge da unište Cr6ujy... A kao, nije 3 i po miliona Srba glasalo za istog tog Miloševića krajem 1990...
jinks jinks 14:31 09.03.2010

Re: Koliko bi moglo

to ste u pravu
Filip Mladenović Filip Mladenović 15:04 09.03.2010

Re: Koliko bi moglo

Setite se samo mitinga na Ušću, u novembru 1988. godine? Pa mitinga na Gazimestanu 28. juna 1989. godine!? Takodje, gro inteligencije bio je fasciniran Miloševićem! Jedino se JAVNO pokajao slikar Mića Popović, u intervjuu NIN-u, 5. aprila 1991. godine! Svi ostali "veliki Srbi" i dan danas se prave Englezi, pre svih Ćosić, Bećković i Kusturica! Svakom normalnom i inteligentnom je već 1990. bilo jasno kuda ide Srbija!
gorio92 gorio92 15:14 09.03.2010

Teško

Da li bi sva nesreća koja je zadesila bivšu Jugoslaviju bila izbegnuta da je kojim slučajem tog 9. marta 1991. Slobodan Milošević smenjen sa vlasti?


Teško.
Snage koje bi Srbiju vodile drugim putevima ni dvehiljadite godine nisu imale većinu.
Vuk Drašković svakao nije bio čovek za to.
Možemo videti da u Srbiju ni danas ne postoji jasna većina koja je spremna da pravi drugačiju i bolju Srbiju.
Filip Mladenović Filip Mladenović 15:23 09.03.2010

Sećanje na BRANIVOJA MILINOVIĆA

Osamnaestogodišnji Branivoj Milinović, koga su ubili pripadnici tzv. narodne milicije (videti sliku gore levo), bio je učenik Pravno-birotehničke škole "Dimitrije Davidović" u Zemunu. Nakon njegovog ubistva, tokom studentskog i učeničkog protesta oko Terazijske česme, od 10. do 14. marta 1991, demonstranti su nosili njegove slike i stih: "Kad dođe vreme da Bog te izda, tad shvatiš da je i smrt sloboda"
dechirico dechirico 15:58 09.03.2010

9. Mart

Bilo je naivno.. Bilo je jedino moguce... Bilo je hrabro... Bilo je za ponos... Bice za secanje...

Vecina "gradjanske", "narodne", i ko zna kakve jos Srbije nije videla, nije bila spremna za akciju i otpor...

Ljudi ne misle svojom glavom...

Tada se okupilo na misice 100,000 ili koliko vec.. ali na ostalim protestima ni 100 pre toga...

Nesvestnost, lenjost, verovanje propagandi, debeli konformizam je uzrok svemu sto se desilo...

Ja nisam uradio dovoljno ali mnogi jos i manje ili su bili pasivni ili na suprotnoj strani.

Ja sam otisao krajem te 1991 napolje kao mnogi.

P.S. Jos nesto sada autoru bloga namenjeno: Pisati o 9. Martu a zakljucavati prehodni blog od dijaloga je nesto sto samo sebe potire.
Filip Mladenović Filip Mladenović 16:14 09.03.2010

Re: 9. Mart

Prethodni blog je lišen mogućnosti komentarisanja zato što nije autorski, već se radi o prenetom tekstu Miljenka Jergovića, kolumniste "JUTARNJEG lista"!
dechirico dechirico 16:59 09.03.2010

Re: 9. Mart

Hvala na odgovoru. Medjutim, po mom misljenju, itekako moze da se razgovara o necijem clanku ili misljenu - ili to ne treba uopste postviti. Dijalog je potreban a sve ostalo je pokusaj, na ovaj ili onaj nacin, naturanja jednog misljenja a znamo cemu to sve vodi.
Filip Mladenović Filip Mladenović 17:08 09.03.2010

Re: 9. Mart

BLOG je jedina preostala oaza slobodne misli u Srbiji! A što se prethodnog bloga tiče, mislim da nije u duhu novinarskog kodeksa da tudji tekst komentarišem!
Sofroniye Sofroniye 16:09 09.03.2010

My 2 cents

Verovatno bi se izbegla pojava kriminala u ovolikoj meri da je Milosevic smenjen. Naravno treba imati u vidu da on nije mogao tad da bude smenjen jer je bio potreban onima koji su ga doveli. Samo naivan covek moze da veruje da se stvari u politici desavaju slucajno i da je npr. Milosevic SLUCAJNO upoznat sa Stambolicem.

Takodje je po meni naivno verovati da bi se stvari drugacije desavale da njega nije bilo. Srbija je pre rata kupovala oruzje i levo i desno preko engleskih posrednika uz precutno odobravanje engleske vlade. Milosevicu moze svasta da se pripise (ego, sujeta, itd.) ali nikako da je bio glup. Ne bi se on upustao u sve to u sta se upustao da nije od "nekoga" dobio zeleni signal.

Mala digresija. Slicna prica je vezana za Irak i Kuvajt i komentar americkog ambasadora kada je Kuvajt u UN postavio pitanje sta Amerika namerava da uradi povodom irackog gomilanja trupa na granicama, Amerikanci su tada dali zeleno svetlo, naravno ne eksplicitno Iraku za napad, da bi ih unistili ubrzo posle toga - no strategija vladanja unistavanjem lokalno jakih sila nije nista novo.

Moje licno misljenje je da su Nemci poceli "party" a onda su se pridruzili Englezi i Amerikanci hteli da razbiju Jugoslaviju ali nisu ocekivali tako dug rat. Oni su zeleli jedan kraci rat, malo nestabilnosti, malo prodaje oruzja i onda da se usetaju sa svojim trupama, i zaposednu kao deo sireg strateskog plana vezanog za pomeranje vojske iz Nemacke prema Aziji. Zato verujem da smena Milosevica nije ni mogla da se desi tada jer su ga oni i doveli kao sto i ne verujem da je rat mogao da se izbegne a sam intenzitet (ubistva, silovanja, masakri, stagod) je prokletstvo Balkana i nema mnogo veze sa Milosevicem.

Uvek ce se postaviti pitanje ako je svima drugima bilo stalo do mira zasto je Izetbegovic povukao potpis posle razgovora sa Cimermanom.... Ne bih da trolujem ali mislim da je to itekako bitno ako se tvrdi da je Milosevic sam samcat kriv za sve sto se desavalo... It takes (at least) two to tango...

EDIT: 9. marta sam bio mladji i ludji i bio sam na protestu i tad i posle na studentskom. Kada su udarali u serpe vec sam bio mnogo dalje i uzivao sam u toplini doma svog i znao da studenti nikad nista nisu promenili :) Kad god se "desavaju" narodi obavestajne sluzbe velikih zemalja odrade posao pre toga :)) Hasta luego.
Filip Mladenović Filip Mladenović 17:05 09.03.2010

Re: My 2 cents

Da je Srbija krajem osamdesetih imala državnika, odnosno književnika formata Vaclava Havela, umesto komunističkog aparatčika Miloševića, danas bi sve republike bivše SFRJ bile ravnopravne članice EU.
A što se istorije tiče, evo jednog ključnog detalja iz 1991. godine: kada je
Milošević odbio da prihvati Karingtonov plan septembra 1991. o savezu suverenih jugo-država, a Momir Bulatović, izložen dvostrukom pritisku - iz Beograda i od prosrpskih snaga u Crnoj Gori i vlastitoj partiji - povukao saglasnost, koju je na taj plan
prethodno dao u Hagu, bio je otvoren put ratnom epilogu. Dakle, Predsednik Crne Gore je već stavio potpis na Karingtonov plan, da bi ga dan kasnije povukao!!!!
Karingtonov plan: U pregovorima u kojima su učestvovali i predstavnici JNA, bilo je govora o Jugoslaviji kao novoj asocijaciji, imajući u vidu objektivne potrebe, interese i zahteve koji su stizali iz baze, a koji su trebali da omoguće narodima iz svih republika da žive u skladu sa modernim uslovima razvoja. Karingtonov plan nije nudio raspad Jugoslavije. Nudio je konture nove, preuredjene Jugoslavije, a rešenja je trebalo naći sporazumom i novim Ustavom. Predlozi sadržani u tom planu bili su u skladu sa obavezama SFRJ prema međunarodnim konvencijama za koje se SFRJ ne samo vatreno borila, već puno i učinila, a posebno u oblasti razoružanja. Sve je to palo u vodu, pa su čak Karingtonovi predlozi okvalifikovani kao “protivni međunarodnom pravu i Povelji UN”, što, očigledno, nije tačno, jer su njegovi predlozi zadovoljavali zahteve pojedinih djelova zemlje, predviđali čak i nove autonomne regije u Hrvatskoj, podrazumevali osnivanje i postojanje niza organa koji bi regulisali osnove zajedničkog života. Oni koji su odbacili model iz Ustava 1974. godine, tražili su da se prihvati model tzv. čvrste federacije, što se pokazalo kao nerealno, jer je sam život zahtevao nova rešenja.
zilikaka zilikaka 19:18 09.03.2010

Re: My 2 cents

..a kada je Beogradu propala kandidatura za Olimpijadu '92, uz obrazloženje da je podružje podložno oružanim sukobima?
Smejali smo se...
tajatehno tajatehno 21:39 09.03.2010

Re: My 2 cents

Sofroniye
Verovatno bi se izbegla pojava kriminala u ovolikoj meri da je Milosevic smenjen. Naravno treba imati u vidu da on nije mogao tad da bude smenjen jer je bio potreban onima koji su ga doveli. Samo naivan covek moze da veruje da se stvari u politici desavaju slucajno i da je npr. Milosevic SLUCAJNO upoznat sa Stambolicem.Takodje je po meni naivno verovati da bi se stvari drugacije desavale da njega nije bilo. Srbija je pre rata kupovala oruzje i levo i desno preko engleskih posrednika uz precutno odobravanje engleske vlade. Milosevicu moze svasta da se pripise (ego, sujeta, itd.) ali nikako da je bio glup. Ne bi se on upustao u sve to u sta se upustao da nije od "nekoga" dobio zeleni signal.Mala digresija. Slicna prica je vezana za Irak i Kuvajt i komentar americkog ambasadora kada je Kuvajt u UN postavio pitanje sta Amerika namerava da uradi povodom irackog gomilanja trupa na granicama, Amerikanci su tada dali zeleno svetlo, naravno ne eksplicitno Iraku za napad, da bi ih unistili ubrzo posle toga - no strategija vladanja unistavanjem lokalno jakih sila nije nista novo.Moje licno misljenje je da su Nemci poceli "party" a onda su se pridruzili Englezi i Amerikanci hteli da razbiju Jugoslaviju ali nisu ocekivali tako dug rat. Oni su zeleli jedan kraci rat, malo nestabilnosti, malo prodaje oruzja i onda da se usetaju sa svojim trupama, i zaposednu kao deo sireg strateskog plana vezanog za pomeranje vojske iz Nemacke prema Aziji. Zato verujem da smena Milosevica nije ni mogla da se desi tada jer su ga oni i doveli kao sto i ne verujem da je rat mogao da se izbegne a sam intenzitet (ubistva, silovanja, masakri, stagod) je prokletstvo Balkana i nema mnogo veze sa Milosevicem.Uvek ce se postaviti pitanje ako je svima drugima bilo stalo do mira zasto je Izetbegovic povukao potpis posle razgovora sa Cimermanom.... Ne bih da trolujem ali mislim da je to itekako bitno ako se tvrdi da je Milosevic sam samcat kriv za sve sto se desavalo... It takes (at least) two to tango...EDIT: 9. marta sam bio mladji i ludji i bio sam na protestu i tad i posle na studentskom. Kada su udarali u serpe vec sam bio mnogo dalje i uzivao sam u toplini doma svog i znao da studenti nikad nista nisu promenili :) Kad god se "desavaju" narodi obavestajne sluzbe velikih zemalja odrade posao pre toga :)) Hasta luego.



Samo jos i Marsovce nisi pomenuo
Sofroniye Sofroniye 22:07 09.03.2010

Re: My 2 cents

Filip Mladenović
Da je Srbija krajem osamdesetih imala državnika, odnosno književnika formata Vaclava Havela, umesto komunističkog aparatčika Miloševića, danas bi sve republike bivše SFRJ bile ravnopravne članice EU.
A što se istorije tiče, evo jednog ključnog detalja iz 1991. godine: kada je
Milošević odbio da prihvati Karingtonov plan septembra 1991. o savezu suverenih jugo-država, a Momir Bulatović, izložen dvostrukom pritisku - iz Beograda i od prosrpskih snaga u Crnoj Gori i vlastitoj partiji - povukao saglasnost, koju je na taj plan
prethodno dao u Hagu, bio je otvoren put ratnom epilogu. Dakle, Predsednik Crne Gore je već stavio potpis na Karingtonov plan, da bi ga dan kasnije povukao!!!!
Karingtonov plan: U pregovorima u kojima su učestvovali i predstavnici JNA, bilo je govora o Jugoslaviji kao novoj asocijaciji, imajući u vidu objektivne potrebe, interese i zahteve koji su stizali iz baze, a koji su trebali da omoguće narodima iz svih republika da žive u skladu sa modernim uslovima razvoja. Karingtonov plan nije nudio raspad Jugoslavije. Nudio je konture nove, preuredjene Jugoslavije, a rešenja je trebalo naći sporazumom i novim Ustavom. Predlozi sadržani u tom planu bili su u skladu sa obavezama SFRJ prema međunarodnim konvencijama za koje se SFRJ ne samo vatreno borila, već puno i učinila, a posebno u oblasti razoružanja. Sve je to palo u vodu, pa su čak Karingtonovi predlozi okvalifikovani kao “protivni međunarodnom pravu i Povelji UN”, što, očigledno, nije tačno, jer su njegovi predlozi zadovoljavali zahteve pojedinih djelova zemlje, predviđali čak i nove autonomne regije u Hrvatskoj, podrazumevali osnivanje i postojanje niza organa koji bi regulisali osnove zajedničkog života. Oni koji su odbacili model iz Ustava 1974. godine, tražili su da se prihvati model tzv. čvrste federacije, što se pokazalo kao nerealno, jer je sam život zahtevao nova rešenja.


Vi zaista mislite da je sudbina Ceske zavisila od Havela ?

Sto se tice tog povlacenja potpisa ja ne sporim to. Ali to nije odgovor na moje pitanje, sta je receno u razgovoru izmedju Cimermana i Izetbegovica mi necemo nikad znati. Jedan je mrtav a drugi negira da mu je rekao da povuce potpis... Poenta moje price je bila da se nista na Balkanu ne desava bez volje velikih sila. Od 1. dana kada su sve te nesrecne drzave formirane voljom Velike Britanije pa do dana danasnjeg nista se nije desavalo a da Englezi nisu imali upliva. Dakle ne verujem da bi ista bilo drugacije da je bio i neko drugi i da bi Jugoslavija imala jedan miran razlaz kao Cehoslovacka.

A skepticima mogu samo da preporucim clanak objavljen u aprilu 1916. u National Geographic-u, cak je i ondasnji novinar na fin nacin provukao sta je uloga balkanskih drzava i zasto su formirane i na koji nacin se vodi politika prema njima.
tajatehno tajatehno 22:12 09.03.2010

Re: My 2 cents




9 mart bi se zavrsio drugacije da se u trenutku kada je tenzija na Teraziskoj cesmi dostizala vrhunac ta energija nije usmerila na sukob,nego se odlucilo na smirivanje i povlacenje.
Glavnu ulogu u tome je imao Dragoljub Micunovic kada je u pomiriteljskom govoru u Skupstini RS,sa poslanicima SPS a dosao na Terazije uz prethodne dogovore da se sve smiri.
Naravno da je postupio drugacije sukob i krvoprolice bi bili neizbezni.
Filip2412 Filip2412 22:17 09.03.2010

Re: My 2 cents

smirivanje i povlacenje
pa moralo je tako... 9 Marta te godine proteste je podrzavalo mozda 7-8% gradjana Srbije, maksimalno
samodakazemnesto samodakazemnesto 23:02 09.03.2010

Re: My 2 cents

ostali su pratili dnevnik,nisu imali vremena,nemoj tako.
samodakazemnesto samodakazemnesto 23:05 09.03.2010

Re: My 2 cents

kudos!
Bonner Bonner 17:36 09.03.2010

your dreams r the only things that save ya

Da li bi sva nesreća koja je zadesila bivšu Jugoslaviju bila izbegnuta da je kojim slučajem tog 9. marta 1991. Slobodan Milošević smenjen sa vlasti?


Ne bi, na zalost.




samodakazemnesto samodakazemnesto 22:59 09.03.2010

vostani serbie

Jos jedan 9.mart. Koliko je proslo? 19 godina. Tacno jedna generacija. Koja verovatno ceka neki svoj 9.mart. Srbija je zemlja puna iznenadjenja na koja se niko sem puchanstva ne iznenadjuje. Tacno tako. Imala sam iz istorije neku jadnu cetvorku,mozda bi’ imala i 5 da sam mogla pamtiti datume,a mozda bi imala i manje od 4 ,jer da sam pamtila datume,ne bi je toliko bubala? Svejdeno,al datume ne pamtim,narocito istorijske. Jedva zapamtim neke iz moje licne istorije. E tako sam upamtila 9.mart,12.mart. i 5.oktobar. Bilo je martova i oktobra i pre mene,ne sporim,samo se pitam dokle? Jel pravilo da svaka generacija ima svoje martove i oktobre,ali bas svaka? Ok,ako je pravilo,ajde da ga menjamo. Mislim,igra je postala malo dosadna. Mi pobedimo,oni dobiju. Mi pobedimo oni dobiju. Zar vam nije dosadilo to pravilo? Meni jeste. Posle 12.marta mi se i smucilo i napustila sam igru. Sad ce neko uzviknuti da oni samo cekaju da mi napustimo igru. Napustite svi i odmah. Budu li dugo cekali,zaratice s nekim. Takvi su. Oni ce proglasiti rat,a vi cete ratovati,pa ne pricam nista novo. Izmedju Kosova i EU biramo Kosovo. A ko ce da odgovara kad ostanemo i bez kosova i bez EU? I zar se ne moze iz EU boriti za Kosovo? Aaa,ne moze tenkovima,tooo nam smeta? Onda,nista. Ne bih da prejudiciram,ali…vec vidjeno.
hronicar hronicar 23:04 09.03.2010

Nakon puno razmisljanja...

resih da postavim komentar na neki od tekstova. Verovatno bih, kao i mnogo puta ranije, prosto rekao nije vredno i odustao, ali 9. Mart je, bar za mene, nesto preko cega ne mogu da predjem tako lako.
Ukratko... Kakav urbani Beograd? U kome radikali i godinama nakon 5-og Oktobra dobijaju vise glasova nego bilo koja druga stranka? Ne znam o cemu, i kako Vi razmisljate, ali 9-ti Mart, kao i 5-ti Oktobar je iznet na ledjima desetina i stotina hiljada nas koji smo u Beograd na te dane dosli da pokazemo sta mislimo o vlasti. Da su Skupstina i RTS bili u Nisu ('91), danas bi govorili o urbanom Nisu?! Ili Pozarevcu, Cacku... (?)
Druga stvar, jos je vise "bolna", nakon svih ovih godina, prosto ne mogu da shvatim da danas levicari zele da prigrabe proteste protiv Milosevica. Sa ovim je direktno skopcana i treci (poslednji) problem. Milosevic je bio KOMUNISTA. On nije bio nacionalista. Bio je ateista i pravi, rekao bih ultra-levicar. Nije imao ni osnovnih osecanja pripadnosti naciji. Devetomartovske, kao i sve druge demostracije u nizu (preko Vidovdanskog sabora, i svih studenstskih protesta, i Zajedno, pa sve do Peto-oktobarskih demostracija) su bile klasicne desnicarske demostracije. Sa vrlo jasnim nacionalnim obelezjima i nacionalnom porukom. Ne secam se radnickih demonstracija, ili socijalnih parola. Ali, umesto da je nesto, po samu naciju korisno proisteklo, previse je lako sve predato u ruke novim levicarima. Da je Milosevic bio nacionalista rat bi bio okoncan u 6 meseci, sa ovim ili onim ishodom, upravo onako kako je 9-og marta i zahtevano. No, Milosevic je pomoc potrazio upravo od onih, sa kojima je toboze zeleo rat. Da li Vi svi imate toliko kratko pamcenje, da se ne secate ko je, na Milosevicev zahtev, potpisao izlazak tenkova na ulice Beograda? Da je taj zlocinac bio nacionalista, zar bi dozvolio da vojskom komanduju (jedan za drugim, dva nacelnika) Hrvati, ili sluzbom njegove drzavne bezbednosti ili specijalnih snaga? Istorija ce o Milosevicu suditi, mozda ce neko od "jacih" jednom i priznati, ko je i sta on bio (meni je po svemu najslicniji Musoliniju, obojica ultra levicari), ali cisto sumnjam da ce i tada priznati i ti jaci, sopstvene greske koje su tokom ovih godina, koje su pojeli skakavici, nacinili na ovom prostoru.
Mondijalisti, dalje ruke od anti-komunistickih demostracija. Ima nas koji jako dobro pamtimo svaku parolu uzvikivanu na svim tim demonstracijama...
Filip Mladenović Filip Mladenović 23:25 09.03.2010

Re: Nakon puno razmisljanja...

Taj nezaboravni 9. mart 1991. ne možemo izdvojiti od studentskog i učeničkog protesta oko Terazijske česme od 10. do 14. marta 1991. Atmosfera, poruke, energija, izveštaji i sećanja na tih nekoliko martovskih dana u centru Beograda govore u prilog antiratnog, gradjanskog i univerzalnog protesta. Samo analiza pesama, koje su se kolektivno pevale od 10. do 14. marta 1991, nedvosmisleno govori o antiratnoj, antitotalitarnoj i upozoravajućoj misiji učeničkog i studentskog bunta! Mladi su intuitivno osećali da ih i "levičari" i "desničari" pripremaju za topovsko meso, pa su se snagom svog intelektualnog, duševnog, satiričnog opredeljenja okupili oko Terazijske vertikale!
Ova opomena, ovaj URLIK pobune, ovaj prosvećeni bunt prigušeni su 14. marta 1991, da bi sve opet buknulo narednog marta 1992, uoči planiranog otvaranja nove, bosanske klanice! Na žalost, ni ova repriza nije uspela: mladi su ili prisilno mobilisani ili su bežali glavom bez obzira u emigraciju!
Stoga su providni pokušaji da se sve ovo zamagli nekakvim frazama o mondijalistima, antikomunistima, nacionalistima itd. Čitav XX vek je prošao u neodgovornosti srpske političke nomenklature, koja je tudje mlade ljude bezdušno terala na frontove, a svoje sinove štitila i bogatila.
Filip2412 Filip2412 23:39 09.03.2010

Re: Nakon puno razmisljanja...

Milosevic je bio KOMUNISTA. On nije bio nacionalista
bio je sve i svasta a ponajvise neuracunljiv i nerazuman, lud covek
hronicar hronicar 23:53 09.03.2010

Re: Nakon puno razmisljanja...

U vecini se slazem, ali posto sam bio tamo, i onda kad je Lecic pokusavao da nas posalje kuci, pa i kasnije kad je to pokusao Rambo, pamtim...
Svesno DESNO!
Pamtim kako se Micun dogovorio sa Bogdanovicem, pamtim kako je Lecic pricao o "citavoj slici" sta god mu to znacilo. Pamtim, hej Antonia Pusica naziva nas jajarama, lol... Pet godina nakon toga izigravaju borce protiv Milosevica. Pazi, pamtim neke prijateljice iz srednje skole koje su se uclanjavale u SK 6 meseci posto je pao berlinski zid, danas poslanici u Skupstini Srbije, zar je bitno iz koje stranke...
Problem je sto vecina ne shvata da bi do rata doslo cak i da je Milosevic skinut 9-og Marta. Samo bio bio mnogo kraci, kao sto rekoh zavrsio bi se ovako ili onako, ali sasvim sigurno ne bi citava nacija bila obelezena...
hronicar hronicar 23:55 09.03.2010

Re: Nakon puno razmisljanja...

Filip2412
Milosevic je bio KOMUNISTA. On nije bio nacionalista
bio je sve i svasta a ponajvise neuracunljiv i nerazuman, lud covek


Napredujemo :) Mozda jednog dana i dobijemo punu definiciju takovog ponasanja. Mislim da ga - lud - ne opisuje u potpunosti...
Filip Mladenović Filip Mladenović 00:12 10.03.2010

Re: Nakon puno razmisljanja...

Podsetiću na jedan važan detalj, čiji sam bio neposredan svedok: Kada su demonstranti predvodjeni Vukom Draškovićem osvojili Narodnu skupštinu u ulici Maršala Tita, u vazduhu je visilo pitanje: ŠTA i KUDA dalje!? Deo demonstranata, ja se baš sećam Paroškog, insistirao je da se posle Skupštine krene na TV Bastilju, tj. da se osvoji i zgrada TV Beograd u Takovskoj 10. Medjutim, većina je, verovatno zbog straha od novih žrtava, odustala od napredovanja prema TV Bastilji, pa je sve ostalo na zauzetom parlamentu. Uveče su, oko 19,30h, na ulice Beograda izašli tenkovi i borna kola, i istorijska šansa je propuštena tog 9. marta 1991!
hronicar hronicar 01:05 10.03.2010

Re: Nakon puno razmisljanja...

Filip Mladenović
Podsetiću na jedan važan detalj, čiji sam bio neposredan svedok: Kada su demonstranti predvodjeni Vukom Draškovićem osvojili Narodnu skupštinu u ulici Maršala Tita, u vazduhu je visilo pitanje: ŠTA i KUDA dalje!? Deo demonstranata, ja se baš sećam Paroškog, insistirao je da se posle Skupštine krene na TV Bastilju, tj. da se osvoji i zgrada TV Beograd u Takovskoj 10. Medjutim, većina je, verovatno zbog straha od novih žrtava, odustala od napredovanja prema TV Bastilji, pa je sve ostalo na zauzetom parlamentu. Uveče su, oko 19,30h, na ulice Beograda izašli tenkovi i borna kola, i istorijska šansa je propuštena tog 9. marta 1991!


Secam se, naravno... Ali nesto se promenilo u tih 20-tak minuta od ulaska u Skupstinu, do pojavljivanja na prozoru. Mozda su (i oni) postali svesni onoga sto smo mogli da vidimo napredujuci prema Skupstini, a to je da se panduri povlace i zauzimaju busiju ispred Bastilje. Ne znam, posle bitke svi su generali, jedno je sigurno, mnogo bi nas izginulo, ali sumnjam da bi Bastilju osvojili. Jednostavno nije bilo kriticne mase. 9-om martu su upravo falli Beogradjani. Nije bilo kriticne mase za potpun prevrat. Jasno je da je i Milosevic izgubio kompas (po prvi put, kasnije ce to biti njegov znak prepoznavanja), pa je zatrazio izlazak vojske, i to je manje-vise oznacilo kraj... Plan je bio da se sutradan ponovi okupljanje, ali posto je vojska bila na ulicama, bilo je jasno da se mora krenuti drugim metodama - studentski protest...
Filip Mladenović Filip Mladenović 01:36 10.03.2010

Re: Nakon puno razmisljanja...

Da, u pravu ste, nije nas bilo dovoljno za prevrat! Ali, o uzdrmanosti Miloševića tog 9. marta 1991. govori i knjiga Bore Jovića!
Podsećam na još jedan detalj: nekoliko dana kasnije, 25. marta 1991, u Karadjordjevu su se sastali Tudjman i Milošević i dogovorili podelu Bosne i Hercegovine.

Taj dan lično pamtim po jednom tužnom dogadjaju: 25. marta 1991. umro je Milutin Mića Tatić, jedan od glavnih junaka mog detinjstva, kao i čitave moje generacije, iz dečije TV serije "Na slovo na slovo"! Pamtimo ga i po glasu pozajmljenom Peri Detliću i Popaju! Najmlađe slušaoce Radio Beograda godinama je budio emisijom "Dobro jutro deco!".

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana