Život

Ovde neko vara

Jelica Greganović RSS / 30.03.2010. u 11:09

Turkish-Horseman.jpgMoja baba Kaja je imala dve reči, kojima je dočaravala da je nešto gadno da gadnije biti ne može. Prva je bila pogan, kratkog, sasečenog glasa o, a druga je bila Turčin. U prvu su spadale sve boleštine, protiv kojih je baba Kaja tukla neumornu bitku bajalicama, melemima i gašenjem ugljevlja, elementarne katastrofe, većina insekata i svi gmizavci. U istom rangu bivala je i druga reč, Turčin, koja je obuhvatala sve Turke i to onako kako ih je baba Kaja zamišljala, kao i sve ono ili one koji su toj njenoj predstavi odgovarali. To što navedena baba  za svog dugog veka nije srela ni jednog Turčina, to nema veze. Baba Kaja je dogmatično radila na očuvanju kolektivnog sećanja, kačeći reč Turčin i tursko, na sve što valjalo nije.

Za polomljene grane njene trešnje miljenice, i to još u vreme kada su njene zelene kapljice plodova jedva dobijale stidljivu ružičastu boju, baba Kaja je optuživala komšijske Turke, tri dečaka koja su svakog proleća skupljala još uvek zelen harač u komšijskim voćnjacima. Svojim higijenskim stanjem, koje je samo za državne i crkvene praznike dovođeno u kategoriju prihvatljivog, a na koje je uticao i stalni curak slinaca iz njihovih vazda izgrebanih noseva, komšijini naslednici su kod baba Kaje izazivali i dopunski komentar, prljav k'o Turčin. Pomenuta baba jeste džvanjkala na aktivnosti komšijskog podmlatka, ali dizanje ruke na decu nikako volela nije, zbog čega je njihovu, prekosokačku dreku i pisak koji su svedočili da ih se otac setio i  da ih upravo vaspitava na jedini način koji je poznavao, pratila nakrivo pogledom, zatezanjem pera na marami i rečima: »Bije ih k'o Turčin

Zahvaljujući baba Kaji, ali i narodnom epskom opusu, koji sam ko zna zbog čega tako dobro pamtila da su samo sevale petice iz maternjeg jezika, sa naglaskom na okolokosovskom ciklusu, Turci su u tom svetlu i ostali u mom detinjstvu. Jer, kad ja ustanem i počnem da recitujem, sve iz glave, nastavnici se zatrese gornja, lako brkata nausnica, levom rukom kreće da traži gusle, a desnom suze briše. Za to vreme Turci u nesimetričnom desetercu beže u buljucima. Kada se uzme u obzir da ni ostatak književnosti, u kojoj su se Turci pojavljivali, ih nije tretirao bolje od baba Kaje, čime se vraćalo žao za osvajačku sramotu.

I tako sve dok onomad u posetu nije stigao Žmuov poslovni prijatelj, Turčin. U cilju unapređenja odnosa sa pomenutim, Žmu me je obavestio da se pripremim za susret sa nekadašnjim mrskim okupatorom, koje će se desiti na večeri u ugostiteljskom objektu marke Restoran. Istog trenutka pred očima su mi sevnula komšijska slinava deca i baba Kaja koja kao uznemirena bubašvaba trčka i zvoca po dvorištu, dahije i Stanoje knez iz Zeoka. Što je kako se pokazalo bilo potpuno pogrešno, jer ovaj Turčin je ispao duša od čoveka, sa sve širokim osmehom. Uz to je  sa sobom je doveo i svoju devojku, Mesečinu na travi. Čija boja kose bi gavranove naterala da dobiju kompleks niže vrednosti, a i oči su joj dovodile crnu boju na samu granicu izdržljivosti. Bilo je to baš lepo provedenih par dana, tokom kojih se ispostavilo da ja skoro tečno govorim turski, sve zahvaljujući silnim rečima koje su Turci kod nas zaboravili i koje su se kod nas nezamenljivo zapatile u svojoj prosto lepljivoj zvučnosti. Tih dana sam od gosta saznala i da je Mehmed paša Sokolović jedna od tri najveće ličnosti u turskoj istoriji i da su o njemu morali itekako da uče u školi. Kao i da je janičarski lobi i dan-danas jak i uticajan u Turskoj. Uopšte, razgovor na relaciji okupator-kaurska raja se vodio vrlo divno, sa par izuzetaka vezanih za pozitivno gledanje nekadašnjih turskih teritorijalnih aspiracija, koje bi po njegovom tumačenju trebalo posmatrati i kao doprinos razvoju do tada manje razvijenih civilizacija. Tu negde sam ja zinula da odrecitujem par desetina strana dvanaesteraca, ali je Žmu diplomatski uskočio sa pričom o korisnom uticaju plinskih šporeta na povećanje nataliteta snežnih leoparda. U svakom slučaju, susret sa okupatorom je završen pozivima raje u goste u Istambul, a kaura okupatoru na kućnu večeru, prvom idućom prilikom.

Koja se pojavila ubrzo i oterala me u kuhinju, gde sam dala sve od sebe da se ne bih obrukala pred pripadnikom naroda koji drži tapiju na jednoj od najboljih kuhinja sveta. Da je ista izvršila neizbrisiv uticaj i na našu nacionalnu kuhinju primetio je i gost, koji je to veče, ušavši u naš topli dom, temperature dorađene nesebičnim doprinosom rerne, odmah rekao: »Ovo miriše kao kod moje mame.« Uz večeru sastavljenu od »ovo ima i kod nas« i »ovo je slično našem, ali je ipak drugačije«, razvila se priča u koju je naivni gostsimiukućuštodatipravim ponovo ubacio i reč janičar. Tu Žmu više nije mogao da spasi situaciju, u kojoj smo se našli gost, koji je hvalio janičarski sistem i ja koja sam pokušavala da mu objasnim da on sigurno ne bi bio mnogo srećan i zahvalan kad bi mu neko oteo dete, da ga doveka ne vidi, ne bi li isto postalo pripadnik elitne pešadije, umesto da pešači za ovcama. Taman je Žmu salatom sa suvim paradajzima probao da promeni temu, kad je zazvonio telefon i posle kraćeg razgovora je na sto bupnula reč Vojvodina. Tu je gost poskočio od pokušaja prepoznavanja i tražio da mu objasnimo šta znači ta reč, jer mu je tako poznata. Geografsko objašnjenje nije pomoglo, turski gost je reč tražio u svom školskom sećanju i tvrdio, na naše zaprepašćenje, da on zna da je ona ima neko strašno značenje. Svođenjem na njen izvor vojvoda, i našim objašnjenjem tipa »vođa jedinica otpora...khm...protiv Turaka«, konačno ju je našao u svojoj memoriji pamćenja:

 

-        Tako je, znam za te vojvode! To su oni strašno zli i surovi...

-        ?

-        Oni su nabijali jadne Turke na kočeve, to smo učili u školi! To je bio tako užasan način ubijanja...

 

Da nije bio u takvom šoku, Žmu bi verovatno probao da me probudi iz nesvesti i pronađe ispod stola, pod koji sam se srozala od iznenađenja, i ispod kog sam se izvukla četvoronoške sa vapajem:

 

-        Ko je naticao Turke na kolac?!

-        Pa, te vojvode, neljudski...

-        Ko bre neljudski?!

 

Džaba se Žmu 'vatao za školovanu proju i salatu od mešanih šumskih pečurčica, ja sam već grizla sto i pijukala: »Aman, zaman, ako je nekog neko nabijao na kolac, to sigurno nisu bili Srbi...«, za koje vreme je Turčin sa pouzdanjem klimao glavom do otkidanja, ubeđujući me ne samo da jesu, nego je od toga u Turskoj i ostala izreka, odnosno odgovor nekom ko očito laže: »Pojedeš kolac «. A, meni je pred očima sevao Andrićev Radisav sa Uništa i njegov ropac sa koca: »Turci, Turci...ćuprija!«

Sreća što se očajni Žmu pojavio iz kuhinje noseći kiflice sa džemom od badnjevačkih kajsija, kojima je konačno, diplomatski uspeo da prekine diskusiju o kocu i ko je koga na isti nečovečno nabijao...ja sam već bila na rubu da se odmetnem u obližnji park i u busiji sačekam prvu turu turskih sejmena...aga, paša, begova...trgovaca ili poslovnih ljudi.

Zaključak: u razgovoru sa Turcima izbegavati pominjane koca. A, u Istambul ćemo ići. Samo da se povratim.

 

 



Komentari (290)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

Vesna Knežević Ćosić Vesna Knežević Ćosić 12:18 30.03.2010

:)))

osveži mi dan tekstom:)))
Jelica Greganović Jelica Greganović 12:42 30.03.2010

Re: :)))

dunja73 dunja73 12:43 30.03.2010

nach...










astrada astrada 12:45 30.03.2010

vojvoda Vlad npr.

postoji neka picha da gosn' Cepesh Vlad 'patentirao' to nabijanje na kolac, pa da su tu praksu turci od njega pruzeli. a zanimljivo je u toj prichi da je Janjosh Hunjadi, u nashem narodu poznatiji kao Sibinjanin Janko, bio glavni Cepeshev saveznik/prijatelj, poshto je Hunjadijeva zemlja bila severoistochno od Cepeshove, i zajdno su se chesto borili protiv Turaka. tako da vojvode, barem neki od njih, jesu bili poznati po svojoj surovosti prema Turcima
Jelica Greganović Jelica Greganović 13:03 30.03.2010

Re: vojvoda Vlad npr.

postoji neka picha da gosn' Cepesh Vlad 'patentirao' to nabijanje na kolac, pa da su tu praksu turci od njega pruzeli.

Bogami, ja bih pre rekla da je to od njih naučio, on je bio veliki borac protiv Turaka.
Pa, jes...stvarno su bili surovi, nije bilo lepo pružati otpor ljubaznim osvajačima. Nema smisla...
Jukie Jukie 20:17 30.03.2010

Re: vojvoda Vlad npr.

Jelica Greganović
postoji neka picha da gosn' Cepesh Vlad 'patentirao' to nabijanje na kolac, pa da su tu praksu turci od njega pruzeli.Bogami, ja bih pre rekla da je to od njih naučio, on je bio veliki borac protiv Turaka...

Čitao sam ja jedan roman o vampirima u Londonu gde vampiri žive među ljudima (kao u toj nekoj seriji koja sada ide na kablovskoj) i Vlad odlazi da otme englesku kraljicu (kao u stripu o Bazilu, mišu detektivu) i tu su neki i ljudi i vampiri kažnjavani mučenjem nabijanjem kočevima. A onda zatvore američku biblioteku i tu knjigu više nikad nisam video...
jinks jinks 12:49 30.03.2010

Vlad Cepes

je u istoriji ostao poznat po tome o cemu prica vas gost iz Turske.

Manje je poznato da su grof Drakul i Zmaj Ognjeni Vuk bili savremenici i da su cak zajedno kretali u pohode protiv Osmanlija, gde su i stekli svoje nadimke.
samodakazemnesto samodakazemnesto 12:54 30.03.2010

BRE

a ima varijanta da je i BRE tursko. to je kao pogrdan naziv za coveka. mada,neki kazu da je BRE nastalo od spanskog HOMBRE,covece. ja ne kazem nista,samo prisluskujem. moja rahmetli baka joe je znala reci "o svome se jadu zabavi" kad joj se neko petlja u mustru.
ana_radmilovic ana_radmilovic 13:03 30.03.2010

Re: BRE

samodakazemnesto
a ima varijanta da je i BRE tursko. to je kao pogrdan naziv za coveka. mada,neki kazu da je BRE nastalo od spanskog HOMBRE,covece. .

ma ne, kakav ombre - bre je turska reč, upotrebljavaju je i grci.
kažu čak i nešto kao "ajde more" i "ajde bre" .. "elare more" "ela more"... ima varijacija.
dakle "more" i "bre" su turske reči
Jelica Greganović Jelica Greganović 13:04 30.03.2010

Re: BRE

Naš Turčin o bre ništa nije znao, a priču o tome da nam je to ostalo od španskih krstaša sam i ja čula.
Atomski mrav Atomski mrav 13:08 30.03.2010

Re: BRE

Ako se ne varam, negde sam pročitao ili čuo - "more!" bi bilo nešto kao "budalo!", a "bre!" nešto kao "magarče!"
ana_radmilovic ana_radmilovic 13:12 30.03.2010

Re: BRE

Jelica Greganović
Naš Turčin o bre ništa nije znao, a priču o tome da nam je to ostalo od španskih krstaša sam i ja čula.


ah, ta babilonska pometnja
samodakazemnesto samodakazemnesto 13:15 30.03.2010

Re: BRE

Jelica Greganović
Naš Turčin o bre ništa nije znao, a priču o tome da nam je to ostalo od španskih krstaša sam i ja čula.

Jelica Greganović
Naš Turčin o bre ništa nije znao, a priču o tome da nam je to ostalo od španskih krstaša sam i ja čula.



znaci i ti prisluskujes.
samodakazemnesto samodakazemnesto 13:15 30.03.2010

Re: BRE

ama grci staaalno od nas prepisuju.
Jelica Greganović Jelica Greganović 13:21 30.03.2010

Re: BRE

znaci i ti prisluskujes.

I to intenzivno, naročito kad se radi o rečima, one su mi slaba tačka.

samodakazemnesto samodakazemnesto 13:22 30.03.2010

Re: BRE

ma ne, kakav ombre - bre je turska reč, upotrebljavaju je i grci.
kažu čak i nešto kao "ajde more" i "ajde bre" .. "elare more" "ela more"... ima varijacija.
dakle "more" i "bre" su turske reči


ne kaze se "ma ne",nego "ma ne bre!"
tompinchns tompinchns 13:25 30.03.2010

Re: BRE

U Matičinom rečniku piše da je iz turskog.
nekad-bio-kuki nekad-bio-kuki 15:13 30.03.2010

Re: BRE

grci izgovaraju "vre" a smisao je isti.
imam ovde jednu turkinju pa cu da je pitam kad se vrati sa odmora
Jelica Greganović Jelica Greganović 15:21 30.03.2010

Re: BRE

Pripitaj je i za kočeve...
tompinchns tompinchns 16:26 30.03.2010

Re: BRE

neki kazu da je BRE nastalo od spanskog HOMBRE,covece.


I rečnik SANU (kao i onaj Matice srpske) kaže da je "bre" tursko i posvećuje mu, impresivno, skoro celu stranu, sa četiri značenja i mnoštvom primera iz književnog i narodnog jezika. Nema sumnje da je tursko! Ono sa Špancima vas je neko zamajavao.
Jelica Greganović Jelica Greganović 16:41 30.03.2010

Re: BRE

Moraću da obavestim o tome i našeg turskog gosta
Jelica Greganović Jelica Greganović 20:10 30.03.2010

Re: BRE

nešto kao "magarče!"

To najlepše kaže Sremčev kir Geras, "A, bre gumari!"
nekad-bio-kuki nekad-bio-kuki 20:41 30.03.2010

Re: BRE

ne smem da me pogresno ne shvati
a pored svega, ona je jermenka pa mogu smo da se naslusam novih str'aota.
ona samo zna turski bolje da prekinem jer ne znam zasto kod mene turci uvek izazivaju dvosmislenost. dal' zbog rime ili cega drugog?
mariopan mariopan 21:51 30.03.2010

Re: BRE

samodakazemnesto
ama grci staaalno od nas prepisuju.

Ma da, i onda se fale da nam je to sve od njih ostalo
Biljana 77 Biljana 77 13:09 30.03.2010

Svako ima svoju istoriju

Tako je, znam za te vojvode! To su oni strašno zli i surovi...

- ?

- Oni su nabijali jadne Turke na kočeve, to smo učili u školi! To je bio tako užasan način ubijanja...


Tako su našeg prijatelja pitali u Turskoj: -A što ste se vi otcepili od nas? On je hteo da argumentuje otcepljenje kočevima, otimanjem dece i ostalo.. Sad vidim da je bolje što je odusutao.
Jelica Greganović Jelica Greganović 13:22 30.03.2010

Re: Svako ima svoju istoriju

QQ, dobro je što nije pomenuo kočeve, rasplakao bi ih.
Atomski mrav Atomski mrav 13:09 30.03.2010

Ruka ruci - nismo Turci!

Izraz koji je nekada (a možda i sada) bio popularan u pojedinim krajevima Bosne i Hercegovine...
samodakazemnesto samodakazemnesto 13:17 30.03.2010

Re: Ruka ruci - nismo Turci!

Ruka ruci - nismo Turci!
Izraz koji je nekada (a možda i sada) bio popularan u pojedinim krajevima Bosne i Hercegovine...


budimo ljudi iako smo srbi.

krsh i lom s ove strane maloga ekrana.
Jelica Greganović Jelica Greganović 13:25 30.03.2010

Re: Ruka ruci - nismo Turci!

To se i u Srbiji kaže.

budimo ljudi iako smo srbi.

Naravno, nismo valjda Turci...tačno tako bi moja baba Kaja dovršila ovu legendarnu izjavu.
mirelarado mirelarado 13:57 30.03.2010

Re: Ruka ruci - nismo Turci!

Моја баба их је звала душмани. Кад сам била мала, мислила сам да то значи бездушници, тако ми је звучало. Кад оно, испадоше заклети непријатељи, и то на турском. :)))))
sybil sybil 13:26 30.03.2010

sta reci

istorija, turci, ratovi, janicari, mrznja, strsljen, bacanje pod led, nabijanje na kolac.
kako smo pateticni. do te mere smo zloupotrebili sopstvenu istoriju da smo izgubili pravo na predivan mit. jer, kosovski boj je predivan mit bas zato sto je poraz, borba za slobodu po cenu zivota.
samodakazemnesto samodakazemnesto 13:45 30.03.2010

Re: sta reci

meni dosta mitova,ja bi malo da zivim. grom i pakao na mene.
sybil sybil 13:54 30.03.2010

Re: sta reci

samodakazemnesto
meni dosta mitova,ja bi malo da zivim. grom i pakao na mene.

znala sam da cu zvucati nacionalisticki.
ne, nego realno gledajuci, u smislu braveheart, kosovski boj jeste to. reci da je to samo neki tamo bezveze mit koji treba zaboraviti, da istoriju treba zaboraviti je - besmisleno. sa druge strane, taj mit je do zlocina zloupotrebljen i obezvredjen od strane srpskog nacionalizma od 1988 pa nadalje.
Jelica Greganović Jelica Greganović 13:58 30.03.2010

Re: sta reci

Malo koji mit nije zlostavljan u dnevno političke svrhe, ali ja ipak verujem da je istorija učiteljica života i da nema budućnosti bez poznavanja prošlosti...oni koji ne uče idu na popravni.
natasavb natasavb 14:01 30.03.2010

Re: sta reci

istorija učiteljica života i da nema budućnosti bez poznavanja prošlosti...

Koje ? Pa vidis da ima vise "istina " o tome sta se desilo u proslosti.
Jelica Greganović Jelica Greganović 14:07 30.03.2010

Re: sta reci

Zato je istina tako relativan pojam, zapravo vrlo totalitaristički.
oort oort 14:08 30.03.2010

Re: sta reci

pipavo je to sa prošlošću. ako se sada dogovorimo da smo mi zapravo nabijali turke na kolac (što bi moglo da bude u skladu sa "mamu mu hebem ko je prvi počeo" ), onda moramo da izbacimo "smrt smail-age čengića" iz lektire, što bi bila šteta. odličan ep, od-li-čan horor!
natasavb natasavb 14:19 30.03.2010

Re: sta reci

"... svako ima svoju istinu i to je baš dobro, samo ne znam zašto se zove istinom, jer bi istina morala biti jedna, pa bismo pomrli od dosade, a najbolje je kad je tuđa istina neistina, zabavnije se živi."
"Tvrdjava" M. Selimovic
samodakazemnesto samodakazemnesto 14:20 30.03.2010

Re: sta reci

nisi mi zvucala nacionalisticki,samo mi je malo muka vise od tog vracanja u proslost. jel bio kosovski boj? jeste. to je cinjenica,ali mi je trulo da se uvek pozivamo na kosovski boj kad zazvecka oruzje. ili obrnuto,svejedno. ja ne znam da li se iko vraca toliko u proslost kao mi. a kad god se vratimo u proslost izadjemo jos gluplji nego smo. negde gresimo. zato kazem,ajmo malo napred. proslost je tamo gde smoje ostavili i kunem se da se nece mrdnuti odatle. na kraju krajeva,nek kosovoski boj i ima status mita,al gledajmo da se taj mit vise nikad ne ponovi. ajde jednom da uradimo nesto sto je do nas pa da sebe krivimo za uspeh,ili neuspeh. nama su uvek drugi krivi. ma jadni mi!

sybil,izvini,ovo nije nista tebi licno.
Jelica Greganović Jelica Greganović 14:23 30.03.2010

Re: sta reci

Ko bre nabijao Turke na kolac?!! Oš' kiflicu...
A, lektire što se tiče, tu bi kolateralna šteta bio bio i majstor Andrić i scena nabijanja na kolac, gore pomenutog Radisava sa Uništa...
sybil sybil 14:37 30.03.2010

Re: sta reci

Jelica Greganović
Malo koji mit nije zlostavljan u dnevno političke svrhe

ova teza je nesto u stilu mnogi narodi su tokom istorije covecanstva cinili zlocine. relativizacija.

ipak verujem da je istorija učiteljica života i da nema budućnosti bez poznavanja prošlosti...oni koji ne uče idu na popravni.

da, samo da se ne pocne sa iskopavanjem kostura, tada sve ode dodjavola.
sybil sybil 14:47 30.03.2010

Re: sta reci

ja ne znam da li se iko vraca toliko u proslost kao mi.

moja teza je da postoji razlika izmedju inteligentnog vracanja u proslost, sto se kod nas uopste ne desava, i zloupotrebe proslosti za dnevno-politicke svrhe, sto se po pravilu desava. recimo, mit o kosovu i nakalemljen mit o bombardovanju je - zloupotreba rusko-srpske db sluzbe u cilju ostvarivanja ruske geostrateske dominacije. i sad, ja razumem sludjeni narod, ali odnos aktuelne vlasti prema ovom uzasnom "fenomenu" se zove - glupost i neznanje.
Covek u belom Covek u belom 15:03 30.03.2010

Re: sta reci

sybil
recimo, mit o kosovu i nakalemljen mit o bombardovanju je - zloupotreba rusko-srpske db sluzbe u cilju ostvarivanja ruske geostrateske dominacije. i sad, ja razumem sludjeni narod, ali odnos aktuelne vlasti prema ovom uzasnom "fenomenu" se zove - glupost i neznanje.

Jeste, eto npr. taj mit da su Amerikanci istrebili Indijance, pa to cist produkt KBG-ovskog ispiranja mozga. Ko bi normalan i mogao da pomisli da se tako nesto dogodilo...
sybil sybil 15:07 30.03.2010

Re: sta reci

Covek u belom

sybilrecimo, mit o kosovu i nakalemljen mit o bombardovanju je - zloupotreba rusko-srpske db sluzbe u cilju ostvarivanja ruske geostrateske dominacije. i sad, ja razumem sludjeni narod, ali odnos aktuelne vlasti prema ovom uzasnom "fenomenu" se zove - glupost i neznanje. Jeste, eto npr. taj mit da su Amerikanci istrebili Indijance, pa to cist produkt KBG-ovskog ispiranja mozga. Ko bi normalan i mogao da pomisli da se tako nesto dogodilo...

to uopste nije sporno, genocid se dogodio, postoje brojne knjige, studije, i to su americki demoni savesti sa kojima amerikanci treba da se bave, a mi treba da se bavimo nasim demonima.
samodakazemnesto samodakazemnesto 16:04 30.03.2010

Re: sta reci

sybil
ja ne znam da li se iko vraca toliko u proslost kao mi.

moja teza je da postoji razlika izmedju inteligentnog vracanja u proslost, sto se kod nas uopste ne desava, i zloupotrebe proslosti za dnevno-politicke svrhe, sto se po pravilu desava. recimo, mit o kosovu i nakalemljen mit o bombardovanju je - zloupotreba rusko-srpske db sluzbe u cilju ostvarivanja ruske geostrateske dominacije. i sad, ja razumem sludjeni narod, ali odnos aktuelne vlasti prema ovom uzasnom "fenomenu" se zove - glupost i neznanje.




SYBIL SRECO,PA SAM JA REKLA?
sybil sybil 16:20 30.03.2010

Re: sta reci

da, samo sto sam ja to lepse rekla
samodakazemnesto samodakazemnesto 18:56 30.03.2010

Re: sta reci

sybil
da, samo sto sam ja to lepse rekla


PA STAAAA ONDAAA,JA SAM POENTIRANIJE
Jelica Greganović Jelica Greganović 20:12 30.03.2010

Re: sta reci

relativizacija

Čega? Zločina? More, koja crna relativizacija, cela istorija je jedno opšte čupetanje i tamanjenje, od familijarnog do interkontinentalnog, pa ko živ ko mrtav.
mariopan mariopan 21:59 30.03.2010

Re: sta reci

oort
pipavo je to sa prošlošću. ako se sada dogovorimo da smo mi zapravo nabijali turke na kolac (što bi moglo da bude u skladu sa "mamu mu hebem ko je prvi počeo" ), onda moramo da izbacimo "smrt smail-age čengića" iz lektire, što bi bila šteta. odličan ep, od-li-čan horor!

Taj horor je priredio moj predak, svojeručno....pa sad, ako ovo čitaju potomci Age teško meni?
Mene onda neće pozvati da idem u Istambul a baš sam želela da idem
freehand freehand 19:40 31.03.2010

Re: sta reci

natasavb
"... svako ima svoju istinu i to je baš dobro, samo ne znam zašto se zove istinom, jer bi istina morala biti jedna, pa bismo pomrli od dosade, a najbolje je kad je tuđa istina neistina, zabavnije se živi."
"Tvrdjava" M. Selimovic

Ja na tu temu volim onog Turčina Kurosavu i "Rašomona".
Mada je čista psihodelija sa tim istinama bila i živeti u zemlji Srbiji vo vremja ekipe Milanović/Čukić/Komrakov/Jović i ostali...
freehand freehand 21:23 31.03.2010

Re: sta reci

sybil
ja ne znam da li se iko vraca toliko u proslost kao mi.
moja teza je da postoji razlika izmedju inteligentnog vracanja u proslost, sto se kod nas uopste ne desava, i zloupotrebe proslosti za dnevno-politicke svrhe, sto se po pravilu desava. recimo, mit o kosovu i nakalemljen mit o bombardovanju je - zloupotreba rusko-srpske db sluzbe u cilju ostvarivanja ruske geostrateske dominacije. i sad, ja razumem sludjeni narod, ali odnos aktuelne vlasti prema ovom uzasnom "fenomenu" se zove - glupost i neznanje.

Ja se izvinjavam, ali nisam razumeo ovu opasku o "nakalemljenom mitu o bombardovanju"?!
mogul_sad_ja_kasti mogul_sad_ja_kasti 23:05 31.03.2010

Re: sta reci

čija lova toga i istina...evo i ja da parafraziram svoju baku...prema onom ko plaća tako će istoričari i da napišu!...
jasnaz jasnaz 14:19 30.03.2010

и

dant.gwyrdd dant.gwyrdd 14:20 30.03.2010

Šenluk čini aga Bećir-aga...

Ne znam zašto ali Mali Radojica mi je jedini gotovo u potpunosti ostao u sećanju, možda zato što sam se baš nešto junački (sa)osećao dok je slog po slog Radojica trpeo klince u noktima.

Elem, tekst je odličan; imam samo zamerku na dvanaesterac koji par puta pominjete: trebalo bi da pogledate neku od pesama iz fabule te da prebrojite slogove, pamćenje vas je malko izdalo... može biti da je i ono neki Turčin
babmilos babmilos 14:24 30.03.2010

18+ Mature Blood Gore

lično mi je žao što nemamo action-rpg "Marko Kraljević". bilo bi tu svega, jurnjave sa ćaletom oko crkve, doteravanja do duvara, pijanki sa kevom & konjem, protivprirodni blud sa vilama... i naravno, mrtvih turaka & arapa na sve strane! :)
dant.gwyrdd dant.gwyrdd 14:29 30.03.2010

Re: 18+ Mature Blood Gore

Ja bih radije nešto u Baldur's Gate stilu, sa šaradom NPC-eva tipa Stari Vujadin & Co. (ne zamerite ako mešam cikluse, davno je bilo :)).

Inače, kad smo kod Marka, meni je lično žao što sam izgubio svoje umetničko viđenje

"A kada se Marku dosadilo,
diže Marko ralo i volove,
te on pobi Turke janjičare,
pak uzima tri tovara blaga"

u vidu crteža na listu A5 papira na linije nastalo u nižim razredima osnovne škole.
Jelica Greganović Jelica Greganović 14:33 30.03.2010

Dant,

hvala, lapsus kucami...em me muči jmbg, em sam juče sa Princezom morala da prolazim teoretsku literarnu tiradu, tako da sam očito mahinalno kucala poslednje što smo se natezale...naravno - nesimetrični deseterac, popravljeno i hvala još jednom

Ja sam ga više pamtim ne po tome šta je sve izdržao, nego šta nije
babmilos babmilos 14:35 30.03.2010

Re: 18+ Mature Blood Gore

:) može sve, samo da nije komplikovano. postajem mator, nemam vremena za elder scrolls "pričaj sa svima triput i vraćaj se da im doneseš 5 cvetova veličine mrvtvog piksela". dok se igra startuje već je tu čičak da traži traktor toma. i naravno da ima da se snimi pozicija, a ne diablo 2 fore sa checkpointima, pa mi žena cupka iza leđa... da ima neki "parent mode", kratko a krvavo... :)
dant.gwyrdd dant.gwyrdd 14:45 30.03.2010

Re: 18+ Mature Blood Gore

@Jelica: Nema na čemu, dešava se svima. Klince pamtim zato što su mi i dan danas najstrašniji od svega što ga je snašlo... što nam je, paradoksalno ili ne, svima nama klincima bio i jedan od smešnijih delova iz očiglednih razloga. Kao i bilo koje karanje nešto kasnije kad smo odrasli i znali šta sve dotična reč može da znači.

@babmilos: E, stvarno babmilose--a kako misliš da ti vila napravi napitak kojim ćeš omamiti Turke i oteti im blago jer ti je knjaz naložio da mu povratiš danak bez upotrebe nasilja jerbo neće da se zamera sultanu, a da ne doneseš vili 5 cvetova veličine mrtvog piksela i posle ju impresioniraš time što nisi samo nasilnik već umeš i da koristiš glavu i tako otpočne side quest romansa koja vodi do protivprirodnog bluda sa dotičnom? Kako?
babmilos babmilos 14:52 30.03.2010

Re: 18+ Mature Blood Gore

kako to misliš bez upotrebe nasilja, to je igrica, ni Civilization ne možeš da završiš bez temeljnog genocidiranja a kamoli rpg? :) dozvoljavam expansion pack, Marko, Đorđe & Miloš, gde bi igrač u neočekivanom preokretu sa rpg na realtime strategiju preuzeo ulogu Miloša Obrenovića i zauzeo Balkan... :)
dant.gwyrdd dant.gwyrdd 14:58 30.03.2010

Re: 18+ Mature Blood Gore

Eeee, pa moraš imati tih par misija u kojima ne smeš da se mlatiš :) U principu letele bi glave na sve strane
babmilos babmilos 15:02 30.03.2010

Re: 18+ Mature Blood Gore

ljudi koji su odrasli na baldur's gateu i diablu sad su matori. nemam vremena da mudrujem. svi se boje "kuku preći će igricu za 2 sata". pa šta, nek bude krvavo, unique sets na sve strane, hoplahopla i gotovo. posle preuzmem vilu ravijojlu kao archera i ispočetka...
Jelica Greganović Jelica Greganović 21:51 30.03.2010

Re: 18+ Mature Blood Gore

:) može sve, samo da nije komplikovano. postajem mator, nemam vremena za elder scrolls "pričaj sa svima triput i vraćaj se da im doneseš 5 cvetova veličine mrvtvog piksela". dok se igra startuje već je tu čičak da traži traktor toma. i naravno da ima da se snimi pozicija, a ne diablo 2 fore sa checkpointima, pa mi žena cupka iza leđa... da ima neki "parent mode", kratko a krvavo... :)

Ljudi, o čemu vi pričate tri puta sam čitala, ništa ne razumem, kakvi čičkovi, traktori, pikseli, plava riba i svastikin but
babmilos babmilos 22:45 30.03.2010

Re: 18+ Mature Blood Gore

nije problem, evo ga rmprii:

čičak: moj sin Ognjen, 23 meseca. sam sebe zove "di", jer ne ume da kaže glas "t".

piksel (mrtvi): ono na bilo kom displeju (mobilnom, monitoru) što ne menja boju pa se onda nerviraš "šta je bre ova tačka?"

Role Playing Game: igra u kojima tipizirano preuzimaš na sebe neku od vrsta života iz Tolkinovog Gospodara Prstenova i onda živiš taj život i unapređuješ ga koliko ti mašta dozvoljava. i sama igra, naravno.

action-rpg: isto kao i gore samo što bez ikakvih skrupula i penala ubijaš sve što se mrda na ekranu.

traktor: traktor tom, lik iz genijalnog kompjuterski generisanog crtanog (?) za decu, čija je mana samo (?) sumnjiv moralni kontekst: vlasnica farme (fi) na kojoj radi tom zapravo održava protivprirodni blud sa traktorom, zbog čega je nervozan i rasejan naivni najamni radnik met koji je takođe zaljubljen u fi. ali nesrećno zbog narečenog toma. paralelno sa tim pratimo i romansu tipičnog sponzora kamioneta reva sa tipičnom plavušom motoricom rorom. šlag na tortu su naravno ovce koje igraju tango - sa sve ružom u zubima. u pauzama pokušaja da poprave centralno grejanje.

plavu ribu i svastikin but si izmislila na brzinu :)
Jelica Greganović Jelica Greganović 22:54 30.03.2010

Re: 18+ Mature Blood Gore

Aaaaa...sad mi je lakše

plavu ribu i svastikin but si izmislila na brzinu :)

Jok ja, njih je izmislio Nušić i postali su simbol šifrirane poruke.
blogovatelj blogovatelj 01:28 31.03.2010

Re: 18+ Mature Blood Gore

plavu ribu i svastikin but si izmislila na brzinu :)

Jok ja, njih je izmislio Nušić i postali su simbol šifrirane poruke.


Zaboravila si kljukanu dinastiju.
babmilos babmilos 07:26 31.03.2010

Re: 18+ Mature Blood Gore

bruka, ja zaboravio sva tri!
Jelica Greganović Jelica Greganović 09:23 31.03.2010

Re: 18+ Mature Blood Gore

Nisam, nego mi se svastikin but činio boljim krajem rečenice
dant.gwyrdd dant.gwyrdd 09:50 31.03.2010

Re: 18+ Mature Blood Gore

Trt, trt, trt.
Jelica Greganović Jelica Greganović 09:54 31.03.2010

Re: 18+ Mature Blood Gore

freehand freehand 19:52 31.03.2010

Re: 18+ Mature Blood Gore

babmilos
lično mi je žao što nemamo action-rpg "Marko Kraljević". bilo bi tu svega, jurnjave sa ćaletom oko crkve, doteravanja do duvara, pijanki sa kevom & konjem, protivprirodni blud sa vilama... i naravno, mrtvih turaka & arapa na sve strane! :)


O da! Imao sam priliku da slušam Nenada Čanka kako analizira tu pesmu sa majkom Jevrosimom...
Da ne citiram baš, al' na kraju, kad se stvar prevede, priča ispade ovako:
baba alkoholičarka, al ni to joj nije dosta nego i dete navukla na rakiju, e kad se mlađani Marko dobro uroljao, ode čovek da sjebava putnu infrastrukturu po turskoj carevini. Naiđu turski saobraćajci, lepo ga upozore; on onako pijan ne hebe živu silu, pa ni državnu vlast. Opet ga oni upozore - on ič ne zarezuje. Oni, fini, još bi rečima da se sa njim nekako dogovore, al pustahija uzme svoje prevozno sredstvo (i ujedno sredstvo za rad) i pomlati patrolu...
babmilos babmilos 07:35 01.04.2010

Re: 18+ Mature Blood Gore

Ta pesma ide daleko ispred svog vremena. I sad imamo rupa na putevima kao da ih je Marko orao...
Branislav Kovačević Cole Branislav Kovačević Cole 14:22 30.03.2010

Mozda je neko vec

medju komentarima napisao, pa se izvinjavam, u tom slucaju, ali mi se nekako namece: "Drumovi ce pozelet Turaka, al Turaka vise biti nece...."
Jelica Greganović Jelica Greganović 14:35 30.03.2010

Re: Mozda je neko vec

"Drumovi ce pozelet Turaka, al Turaka vise biti nece...."

Da, kako da ne, to stih koji je prerastao u infrastrukturno-komunalnu sentencu.
babmilos babmilos 14:39 30.03.2010

Re: Mozda je neko vec

Branislav Kovačević Cole
"Drumovi ce pozelet Turaka"

u toj varijanti ne bi bilo problema sa krstom na sred puta!
Jelica Greganović Jelica Greganović 14:41 30.03.2010

Re: Mozda je neko vec

Jao, kud ga se seti...upropasti zemljaku dan...uh...mada kad pomislim da su, recimo, Turci ostali i da je Verko rešio da zabode u kružni tok polumesec i zvezdu...auuu...
babmilos babmilos 14:44 30.03.2010

Re: Mozda je neko vec

pre svega onda bi ga zvali Neverko...
intrepid intrepid 14:48 30.03.2010

Re: Mozda je neko vec

"Drumovi ce pozelet Turaka, al Turaka vise biti nece.



kako nece? novi pazar, srbija, nakon pobede fudbalera turske nad hrvatskom?



Jelica Greganović Jelica Greganović 16:43 30.03.2010

Re: Mozda je neko vec

pre svega onda bi ga zvali Neverko...

mariopan mariopan 22:08 30.03.2010

Re: Mozda je neko vec

Branislav Kovačević Cole
medju komentarima napisao, pa se izvinjavam, u tom slucaju, ali mi se nekako namece: "Drumovi ce pozelet Turaka, al Turaka vise biti nece...."

Naročito to ponavljaju kao mantru oni sa naplatne rampe (na autoputu) što su samo malo kraduckali
babmilos babmilos 22:54 30.03.2010

Re: Mozda je neko vec

U vreme Juge bila je autoput-podgovorka "čuvaj se umornih turaka"...
nikvet pn nikvet pn 14:24 30.03.2010

Evo da ti pratim ...

... moj porodični prilog ratu protiv Turaka :
Pretprošle godine isto i kod mene gosti dva mlada Turčina, sjajni momci; sve kulturiška izbegavam duel ali moja ćera ne. Zakači se u oštru raspravu s njima baš ko i ti : ko je koga klao i na kolac nabijao. 'Oće biti neće biti, završi se nerešeno. Sutra putuju ali opravi ih ona ne na Bg nego preko Niša. Puna kola stranske omladine voza moje pametno dete kroz Niš i najzad stane. Izlazite svi. Šta je ovo, gde se nalazimo ... kad ono - Ćele-kula ! Šah-mat !
Jelica Greganović Jelica Greganović 14:38 30.03.2010

Re: Evo da ti pratim ...

Ama, nikvete, ništa se ja nisam kačila, još sam mu i večeru napravila, a i Žmu mi je pazio na svaki pokret, obaška reč...gusle mi je sakrio...ko je mogao da sanja da će bezazlena reč Vojvodina da ikako dovede do kočeva...
Mogli bi da probamo da ga navučemo i mi do Ćele kule, odlična ideja...i tako je rekao da bi jaaaaako voleo da vidi Beograd, a Niš je tu baš blizu i istorija i Konstantin i...
babmilos babmilos 14:42 30.03.2010

Re: Evo da ti pratim ...

i obavezno da pitaš čoveka ima li kakava prigodna balada koja opeva tursku golgotu glede raspojasanih srpskih vojvoda koje zakrvavljenih očiju posmatraju dejstvo sile gravitacije na potkočene turke. jer bilo kakva neopevana junaštva, zlodela ili patnje ne priznajem (zato ne verujem četnicima, gde su im antifašističke pesme?)
Jelica Greganović Jelica Greganović 14:44 30.03.2010

Re: Evo da ti pratim ...

To ćemo da zadužimo druga Budimca, koji nam je tamo istureno odeljenje, da prouči ima li neki turski ciklus na tu temu.
stari92 stari92 14:48 30.03.2010

Evo da ti pratim ... Ostrog

Iznad kivota Sv. Vasilija Ostroškog ruke do lakata odsečene,
čobančeta,koje nije prihvatilo promenu vere дин-душманина.

Zakoni se pišu i 'vako,i 'nako,kao i istorija,ali zakoni su u
nama.
Što propusti zemaljski sud-ispravi karmički.

(pisalo bi još koješta-kojekude,al' ne znam da l' sam,još,pod kaznu ?)

nikvet pn nikvet pn 18:47 30.03.2010

Re: Evo da ti pratim ...

Jelica Greganović
ništa se ja nisam kačila,

To ti i kažem, oni se zakačinju. Kao, eto Turci i Srbi vekovima smo lepo sarađivali, te Otomanska imperija donela civilizaciju u naše krajeve; jesu Srbi katkad bili nevaljali ali sultan se nije ljutio za kodža rahmetli askeri; Serbistan problem... Tata guta knedle, skreće priču nalevo nadesno ali žensko tatino jezično pa udri.
Ma znam tačno kako ti bilo. Kad te neko potegne za jezik pa tegli ne pušta...
Jelica Greganović Jelica Greganović 20:15 30.03.2010

Re: Evo da ti pratim ...

jesu Srbi katkad bili nevaljali

I ne samo to, nego i lako nezahvalni...
blogovatelj blogovatelj 01:37 31.03.2010

Re: Evo da ti pratim ...

Mogli bi da probamo da ga navučemo i mi do Ćele kule, odlična ideja...i tako je rekao da bi jaaaaako voleo da vidi Beograd, a Niš je tu baš blizu i istorija i Konstantin i...


Kad ti se gost zove Kurt vodis ga u Sumarice, a kad se gost zove Murat vodis ga da vidi Cele-kulu.
Sve ti je to sjasi Kurta da uzjasi Murta, kad malo bolje razmislis.
noob92 noob92 14:31 30.03.2010

Ne vara niko, vec je neko neobavesten

Turke su surovo nabijali na kolac upravo vojvode:

Vlad Cepeš (rumunski: Vlad Ţepeş - Vlad Nabijač) ili Vlad Drakula, je bio vlaški vojvoda, koji je vladao Vlaškom u tri navrata: 1448, 1456-1462. i 1476. godine. Poznat je po tome što je tokom svoje vladavine sprovodio naročito surovo kažnjavanje nabijanjem na kolac. Takođe je poznat i kao inspiracija za ime vampira u romanu Drakula Brema Stokera.


Vlad Nabijač


Vlad Ţepeş invaded Bulgaria and impaled over 23,000 Turks and Muslim Bulgarians.


http://en.wikipedia.org/wiki/The_Night_Attack


Tako da je Turcin 100% u pravu sto se tice nabijanja na kolac. Problem je sto se to ne uci u skoli u Srbiji.

just 2c
Jelica Greganović Jelica Greganović 14:40 30.03.2010

Re: Ne vara niko, vec je neko neobavesten

Ma, to su ti Rumuni...oni su i od nas maznuli reč vampir...inače bi njihov Vlad ostao nepoznat u onom promajnom dvorcu do dana današnjeg...mi nismo...
noob92 noob92 14:53 30.03.2010

Re: Ne vara niko, vec je neko neobavesten

Jelica Greganović
Ma, to su ti Rumuni...oni su i od nas maznuli reč vampir...inače bi njihov Vlad ostao nepoznat u onom promajnom dvorcu do dana današnjeg...mi nismo...


Da Rumun, ali opet to dokazuje da Turcin ne vara (o cemu je tekst) zar ne?

Vlad je bio vojvoda i nabijao je Turke na kolac. A u tome je cela zabuna.

Elem, Turci nisu izmislili nabijanje na kolac, bili su uzasnuti kilometrima pored puta nabijenih na kolac njihovih sugradjana. Posle su to "prekopirali" kao dobru tehniku u "psiholoskom ratu" protiv neprijateljske vojske (opada moral, kad vidis sta te ceka ako te uhvate zivog)....

a sto se tice ...mi nismo... ali jesu "nasi koalicioni partneri"
Jelica Greganović Jelica Greganović 15:09 30.03.2010

Re: Ne vara niko, vec je neko neobavesten

Moram da te upoznam sa našim drugom Turčinom, siti bi se ispričali...
noob92 noob92 15:22 30.03.2010

Re: Ne vara niko, vec je neko neobavesten

Jelica Greganović
Moram da te upoznam sa našim drugom Turčinom, siti bi se ispričali...


Verovatno bi. Uvek je zanimljivo "gledati" istoriju iz dva "ugla". Kako se u razlicitim drzavama/kulturama/drustvima na isti dogadjaj gleda na dva nacina, kako kome odgovara.
Inace ove linkove gore o Vladu Tepesu nisu pisali Turci vec "nasi" istoricari (t.j. zapadnjaci - ako mi tamo uopste pripadamo), tako da bi njihovo vidjenje bilo mnogo zanimljivo...
Nama odgovara da Turke prikazemo u sto gorem svetlu (dok smo mi, jelte, zrtve i nevinasca), pa se to odrazava na verziju istorije koja se predaje u nasim skolama...

No, da ne duzim dalje, konfuziju u vasem razgovoru je prouzrokovao nedostatak informacija o istorijskim dogadjajima...
Jelica Greganović Jelica Greganović 15:38 30.03.2010

Re: Ne vara niko, vec je neko neobavesten

Očito obostrani nedostatak...hvala za info
freehand freehand 20:01 31.03.2010

Re: Ne vara niko, vec je neko neobavesten

noob92
Jelica Greganović
Ma, to su ti Rumuni...oni su i od nas maznuli reč vampir...inače bi njihov Vlad ostao nepoznat u onom promajnom dvorcu do dana današnjeg...mi nismo...

Da Rumun, ali opet to dokazuje da Turcin ne vara (o cemu je tekst) zar ne?

Vlad je bio vojvoda i nabijao je Turke na kolac. A u tome je cela zabuna.

Elem, Turci nisu izmislili nabijanje na kolac, bili su uzasnuti kilometrima pored puta nabijenih na kolac njihovih sugradjana. Posle su to "prekopirali" kao dobru tehniku u "psiholoskom ratu" protiv neprijateljske vojske (opada moral, kad vidis sta te ceka ako te uhvate zivog)....

a sto se tice ...mi nismo... ali jesu "nasi koalicioni partneri"

"Niko lasno k'o Turčin ne laže!"
Njegoš li beše?

sentinel26 sentinel26 14:42 30.03.2010

Lekcija br. 1

... i dopunski komentar, prljav k'o Turčin...

Merhaba Sayın Bayan Jelice,

Dakle ustanovili smo da Turci više nijesu prljavi.
To je dobra vijest..
Rebrikler !

U široj rodbini imam jednu snajku Turkinju i još jednju Bošnjakinju... baš ću da im pošaljem ovaj tekst...

Ne bih to činjeo da slučajno obje nijesu 2004.godine u časopisu "Vreme" (br. 693 od 15.04.2004. ) pročitale jedan tekst u kojem jedan velikodostojnik,(koji je još i uznapredovao ove godine - upravlja terirorijom gdje živi većina muslimana u Srbiji ) na jednom važnom skupu izjavio da "muslimani smrde"...

Ni njegova "partija" a ni država nijesu se ogradile od toga njegovog mišljenja i stava evo već 6 godina, pa kao velim da ih malo oraspoložim...

Sayıgılarımla en iyi dileklerimle !
Sentinel 26


Jelica Greganović Jelica Greganović 14:45 30.03.2010

Re: Lekcija br. 1

I tebi.
Odrecituj im i malo "Gorskog vijenca".
mostarac mostarac 14:47 30.03.2010

Re: Lekcija br. 1

Jelica Greganović
I tebi.

Mislim da je pravilnije....I ja tebi
dunja73 dunja73 14:51 30.03.2010

Re: Lekcija br. 1

Dakle ustanovili smo da Turci više nijesu prljavi.


Ma ..ne odnosi se to na prljavstinu u smislu "higijene" Jok ..
"Pogan k´o Turcin" sam cula necete verovati od Albanaca isto , poznanika ...I onda me ja taj fenomen zaintrigirao...Iskljucivo su stari , stari nasi preci ..imali u vidu .."opstenje" sa zenskim polom kad su ovo izmislili ...Pa znate ..nije onda bilo ...ni DNK testova , ni papa testova..pa su se masovno radjala djeca ´..Ti vojnici bi odlazili , menjali sluzvbe , zenili se ...Nije se pratilo "krvno srodstvo " ili se pak sklapali brakovi namenski da bi imetak ostajao u familiji ....E ...ovo je se i na Zapadu dogadjalo ..znamo ..jel´te? ...Srbi , Pravoslavci taj neki prezir u sebi su nosili prema njima ..rekoG i od Albanac a cula istu pricu ....

Pojma nemam ..mozda lazu...

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana