IT| Mediji| Planeta| Politika

Cenzura je dobra prilika

Bojan Budimac RSS / 02.04.2010. u 22:13

WikiLeaks_small.10412.jpg

FOLLOW UP

UPDATE

Na spisak neprijatelja koji prete bezbednosti SAD-a Pentagon je dodao WikiLeaks.org, sićušni izvor informacija i dokumenata za koje bi vlade i koreporacije širom sveta više volele da ostanu tajna. Kaže prva rečenica članka u NYT-u od pre dve nedelje.

Iz članka sledi da je WikiLeaks.org trn u dupetu ne samo Pentagonu, čiji izveštaj o sebi [WikiLeaks.org-u, link je pdf fajl] je objavio dva dana pre tog NYT članka [armijski zvaničnici su potvrdili autentičnost dokumenta], nego i vladama Severne Koreje, Tajlanda, pa i švajcarskih bankara [Bank Julius Baer], čije je pranje novca sajt uredno dokumentovao 2008. Švajcarci su svojevremeno uspeli da blokiraju pristup sajtu iz SAD na dve nedelje.

Amnesty International je prošle godine dodelio ovom sajtu nagradu za medije.

Pročitao sam članak, podigao desnu obrvu, bookmarkirao ga i zaboravio. Znao sam za postojanje tog sajta, ali da budem iskren nije bio deo dnevnog obilaska moje sajber parohije. Znao sam da je gazio po nečijim žuljevima, ali nisam znao koliko je skandala koji su dospeli u mejnstrim zapravo počelo objavljivanjem dokumenata na WikiLeak-u iz jednostavnog razloga što mediji često [ne uvek] "zaborave" da navedu [primarni] izvor.

Kažem, pročitao i zaboravio, kakva greška! Da sam malko zagrebao ne bih morao da jurcam da nadoknađujem gradivo ovih dana, a gradivo je veoma zanimljivo. Kaj god, pre neki dan vidim da se u alternativnim medijima i blogosferi digla proprilična prašina oko WikiLeaks.org, pa je to, prirodno, probudilo moju radoznalost.

 

Ko, šta, kako i zašto? [ne baš tim redolsedom]

JulianAssagneWikiLeak.10411.jpgDžulijan Asanž [Julian Assagne] urednik i javno lice WikiLeak.org se pre ovog projekta bavio hakerisanjem i istraživačkim novinarstvom. Grupa "kineskih disidenata, novinara, matematičara i IT ljudi" organizovana u neprofitnu grupu Sunshine Press je pre tri godine pokrenula WikiLeak.org iz ubeđenja da je najbolji katalizator političkih reformi, kako na Zapadu, tako na Istoku, neautorizovano obelodanjivanje informacija [unathorised disclosure].*

Koristeći modifikovani open-source softver kao Wikipedia razvijaju sistem koji može da maksimalizuje broj "neautorizovanih obelodanjivanja" iz celog sveta i time poveća količinu pravednih reformi širom sveta. Naime, oni pozivaju insajdere i whistleblower-e, da im šalju [tajna] kompromitujuća dokumenta vlada, korporacija i organizaciija od značaja za javnost. Softver omogućava anonimno slanje, odnosno briše digitalne tragove koje svi ostavljamo muvajući se po internetu. Doduše najsigurniji način dostavljanja materijala, pored svih interneta i elektronike, je dobra stara "analogna" pošta.

Kao novinar Džulijan je iskusio da dolaženje do dokumenata nije tako teško - Problem je njihovo objavljivanje i držanje pred licem javnosti, s obzirom na napade, kako ekonomske tako sudske, kaže on, Uzimamo materijal iz celog sveta, kako od ljudi iz Kine, koji se sreću sa represijom, tako od novinara koji ne mogu da prođu urednika. Na taj način smo postali specijalisti za objavljivanje "neobjavljivog".

Logično, odmah se postavlja pitanje kriterijuma, odnosno ograničenja. Mi ćemo uzeti i staviti našu reputaciju, naše advokate i naše živote iza informacija od političkog, diplomatskog i etičkog značaja, a rekao bih i istorijskog, jer i to radimo, koje su cenzurisane, klasifikovane kao tajne ili zabranjene. Ne uzimamo već objavljenje informacije niti informacije od autora [selfauthorised information]. Van tih ograničenja sve što primimo objavimo. Iz naše perspektive mi smo internacionalni izdavački servis i predstavljamo izvore i novinare na isti način kao što advokati predstavljaju ljude na sudu - mi ne ocenjujemo materijal koji primamo i objavljujemo.

Ovo zvuči pojednostavljeno, ali u daljem predavanju iz koga prevodim njegove reči, Džulijan priča o procesu provere dokumenata, koji po svemu sudeći do sada nije omanuo - nijedno od brojnih suđenja diljem sveta WikiLeaks.org nije izgubio.

Tone štamparske boje, bajtova i elektrona su utrošene na raspravu o budućnosti novinarstva glede fenomena interneta. Džulian Asanž smatra da je novinarstvo pred raskrsnicom - Šta će biti sloboda štampe s obzirom da se svi mediji sele na internet? Da li će to biti unija dobrih zakona širom sveta koja štiti slobodu štampe, koja štiti demokratiju, ili će to biti presek tih zakona? Da li će naši standardi biti standardi Kine ili Velike Britanije ili će biti standardi bliži vrednostima SAD i vrednostima i standardima zemlje poput Švedske? Pred novinarstvom je raskrsnica i možemo krenuti jednim ili drugim putem, a svako bi trebalo da pokuša, odluči da ide putem koji će zaštiti našu mogućnost i svačiju mogućnost da javnosti saopšti važnu informaciju. Drugim rečima, od izvora dva putića.

Sajt je stekao popularnost kako šire publike, tako medija i novinara objavljivanjem dokumenata o političkim ubistvima u Keniji [između 500 i 6000, u periodu 2007-2009.], što je pokrenulo UN istragu; objavljivanjem tzv. "uputstva za mučenje" konclogora u zalivu Gvantanamo; dokumentima o pranju novca Bank Julius Baer-a i tako dalje. Nedavni odlazak Sorena Gadea sa mesta ministra odbrane Danske je povezan sa skandalom u koji je umešan i WikiLeaks.org.** Sada već, istiniti, kliše kad se piše o WikiLeaks.org je da je za tri godine provalio više skandala nego Vašington post za trideset.

 

Diskretni šarm globalizacije

Ova prva prava postnacionalna institucija, kako ju je svojevremeno opisao kanadski Globe and Mail, fizički, ako možemo pričati o fizičkom u vezi inerneta, je smeštena u Švedsku i Belgiju [serveri su najverovatnije u Švedskoj], kao zemljama u kojima su i vrednosti i standardi  kad je u pitanju sloboda štampe visoki. No, operacija je, kao uostalom i internet, globalna i koristi rupe neharmonizovanih zakona o štampi, jer fakat je da je bez obzira na globalizaciju svet još uvek multipolaran. WikiLeak.org u cilju očuvanja integriteta ne prima donacije od vlada i korporacija. Bilo bi inače vrlo unosno postaviti front organizacije recimo jednu u Kini koja bi finansirala otkrivanje američkog prljavog veša i obrnuto u SAD koja bi finansirala izložbu kineskog prljavog veša.

Upravo činjenica da se ne upuštaju u tu vrstu igre čini ih metom ne samo u NYT članku nabrojanih vlada, spisak je mnogo duži i ujedinjuje Pentagon, Kinu, Iran, Severnu Koreju, švajcarske bankare, američke sajentologe i uopše mešovito društvo, koje Russia Today pominje, tako zgodno "zaboravljajući" da stavi Rusiju na spisak. Australija se priključila tom [ovde svakako nepotpunom] spisku, doduše linkovani članak nije 100% tačan - australijska vlada je kasnije priznala da je ograničila pristup "samo" nekim dokumentima objavljenim na WikiLeaks.org.

 

Ko to plaća? ili udaranje "čežnje"

Kada je NYT objavio članak [17.03.2010.] WikiLeaks.org je već dva i po meseca bio neoperativan [i sada je], odnosno aktivnost je svedena na minimum i koncentrisana na prikupljanje sredstava. Za normalno operisanje sajta isključivo volonterskim radom potrebno je 200 hiljada dolara. Taj novac se skupljao preko donacija, koje, kako već rekoh, nisu primane od vlada i korporacija.

Koliko shvatam, ove godine su hteli da podignu delovanje na jedan viši nivo i da rad jednog dela od 800 volontera bude plaćen, za šta im treba 600 hiljada dolara. U momentu zatvaranja sajta, od te sume skupili su samo nešto preko 100, a danas je to nešto preko 300 hiljada. U jednom intervjuu Džulijan Asanž je potvrdio da se radi o svojevrsnom štrajku - Da, to je slično situaciji kada sindikat pokrene štrajk. Oni podsećaju ljude da njihov rad ima vrednost, time što ga zaustave. Mi svakodnevno dajemo besplatno važne informacije. Međutim, kada je snabdevanje neograničeno, u smislu da svako može da "daunlouduje" ono što objavljujemo, percepcija vrednosti počinje da se redukuje ka nuli. Tako da prestankom snabdevanja, svođenjem snabdevanja na nulu, ljudi ponovo počnu da primećuju vrednost onoga što radimo.

Kako to uvek biva, ima raznoraznih teorija zavere koje tvrde da su iza njih CIA, Mosad i ko bi drugi nego Soros [masoni izostavljeni ovog puta]. Do ovog linka sam došao preko Twitter-a, postavioga je Wikileaks.org uz stoičko-lakonski komentar - Da li da se smejemo ili plačemo?

 

Zašto prašina, zašto sada?

Objavljivanje izveštaja američke kontraobaveštajne službe iz marta 2008. koji se bavi idejama za uništenje WikiLeaks.org, a koje je prethodilo dva dana članku u Njujork tajmsu, na polumrtvom sajtu se može tumačiti kao izvesno bekeljenje toj službi. U kratkom sadržaju, koji WikiLeak.org doda ispred svega što objavi, posle citiranja predloga akcije iz dokumenta - Identifikacija, raskrinkavanje, otpuštanje i kriminalno gonjenje sadašnjih i bivših insajdera, leakers-a ili whistlblower-a bi moglo oštetiti ili uništiti ovaj centar gravitacije i odbiti druge od razmišljanja o sličnim akcijama upotrebom WikiLeaks.org web sajta. - Džulian Asanž, je napisao [S obzirom da su prošle dve godine od datuma ovog izveštaja, bez raskrinkavanja WikiLeaks izvora, izgleda da je ovaj plan bio besplodan]. Uzgred budi rečeno, idejom da je iza svega CIA i Soros se poigrava i taj izveštaj, maštoviti "teoretičari" su samo pridružili Mosad, nekako zaboravivši masone.

Nedelju dana posle teksta u NYT-u, 25.03.2010. WikiLeaks.org zabija prst u oko organizaciji koja "stoji iza njih" - CIA-i objavljujući taze [11.03.2010.] analizu i savete za PR delovanje pod naslovom: Avganistan: Održavanje zapadnoevropske podrške za misiju pod vođstvom NATO-a - Zašto računanje na apatiju možda neće biti dovoljno

Prva rečenica glasi: Pad holandske vlade na pitanju produženja vojne misije u Avganistanu pokazuje fragilnost evropske podrške za ISAF misiju predvođenu NATO-om. [link na B92 je naravno moj]

Neću da ulazim u analizu tog papira i planirana cinična poigravanja sentimentima javnosti. No, ne mogu da odolim da ne dam barem međunaslove, a moram da kažem da se analiza koncentriše na dve zemlje - Francusku i Nemačku. Dakle, međunaslovi:
Apatija javnosti omogućava liderima da ignorišu glasače...
... Ali žrtve mogu izazvati povratni udarac
Krojenje poruka može sprečiti ili barem obuzdati povratni udarac
Francuzi fokusirani na civile i izbeglice
Nemci brinu o ceni i principima ISAF misije
Apeli predsednika Obame i avganistanskih žena može povući stvar

Od mene no comment, ali jedan dobar [sa navođenjem izvora] je ovde i jedan iz mejstrima [bez navođenja izvora] je ovde.

Međutim, ni taj dokument nije razlog najveće prašine oko WikiLeaks.org. Naime, navodno praćenje i nezakonito privođenje aktivista WikiLeaks.org od strane američkih obaveštajaca na Islandu i najava WikiLeaks.org konferencije za štampu u National Press Club u Vašingtonu DC, na kojoj će u ponedeljak, 5. aprila, navodno prikazati tajni video američkih vazdušnih snaga o bombardovanju u kome je poginulo najmanje 97 avganistanskih civila su, čini se, razlozi dizanja temperature u blogosferi, alternativnim medijima, a ponešto od toga stigne i u mejnstrim.

********

Slučaj Wikileaks.org nije jednostavan i otvara gomilu pitanja. Pre svega večno pitanje slobode [govora/štampe] i budućnosti interneta glede istih. Fakat da je polje njihove delatnosti velikim delom u sivoj zoni zakona, a ponekad i etike, mene lično ne sprečava da budem na "njihovoj strani". Naime, smatram da vlade i korporacije nemaju prava ili da budem precizniji imaju minimalno pravo na tajnovitost. To minimalno pravo im ni WikiLeaks.org ne negira.

U svakom slučaju interesantno je kada se zemlje u kojima je "transparentnost" nominalno na visokoj ceni 'ladno svrstaju i saglase oko jednog sajta sa zemljama poput Kine, Irana, Rusije i Zimbabvea. Bez Wikileaks.org bili bismo uskraćeni za tu očiglednu nastavu o prirodi vlasti.

-----

* Upravo takav proces mi se dešava pred očima. Ogromno pitanje je da li bi i kojim tempom bilo nekih reformi koje se dešavaju [naročito na polju civilno-armijskih odnosa] u Turskoj da nije dnevnika Taraf i konstantnog curenja "neautorizovanih obelodanjivanja".

** Danski ministar odbrane, Soren Gade, je prošle godine pokušao da zabrani objavljivanje knjige Jæger, i krig med eliten [Lovac, u ratu sa elitom], Tomasa Radsaka, bivšeg pripadnika specijalnih jedinica. Posle inicijalnog uspeha [sudske zabrane], knjiga je osvanula na WikiLeaks.org, a ministar se upetljavao u negiranja da je on uticao na zabranu, produbljujući skandal. Zabrana je kasnije podignuta i do novembra prošle godine, pored besplatne kopije na internetu, prodato je 30.000 primeraka u Danskoj. Bitno je znati da je Mr Gade bio najentuzijastičniji član vlade glede danskog učestvovanja u ratu u Avganistanu.

 

*****************************************

Beleške na margini

Naslov bloga je zapravo rečenica Džuliana Asanža. Cenzura je znak straha.

***

Insajderi, whistleblower-i, curenje dokumenata i njihovo objavljivanje, drugim rečima istraživačko novinarstvo, koje bi trebalo da služi otkrivanju prljavih i zakulisnih igara vlada, korporacija itd. su neophodan element demokratije i "prava naroda da bude obavešten". U tom smislu je teško podceniti značaj WikiLeaks.org, Cryptome.org i sličnih sajtova koji objavljuju izvorne dokumente. Međutim, bilo jako lepo kad bi novinari čitali i pošteno prenosili i ono što je u javnom domenu.

Svojevremeno, kad sam tražio procureli izveštaj IAEA [International Atomic Energy Agency] o iranskom nuklearnom programu [a o tom izveštaju je NYT je već objavio članak] od dr Gordona Prejtera, uz atačment sa izveštajem Prejter je lakonski dodao: Nepotrebno reći u izveštaju ne piše ono što Njujork Tajms tvrdi da piše. Apsurdnost situacije je da su izveštaji te agencije inače javni, pa se "curenje" izveštaja može tumačiti i kao davanje prednosti mejnstrimu da ga spinuje kako mu drago. Ko će posle [osim manijaka poput mene] proveravati izvor? Pogotovo kad mejnstrim mediji nisu uveli praksu hiperlinkovanja na izvore.

***

Upravo to - lenjost novinara - je ostavila neke inače eksplozivne materijale koje je WikiLeaks.org objavio netaknutim od strane mejnstrim medija. Džulian Asanž [on je fini, pa ne kaže to eksplicite] to [eufemistički] povezuje sa ekonomijom medija, pa kaže, to su stotine stranica, neko to treba da pročita, neko mora da razume skraćenice u tom dokumentu, da upotrebi s vremena na vreme rečnik, a nema [poznatih] ličnosti [u dokumentu]...

 ***

Jedno simpatično predstavljanje WikiLeaks.org. Ko drugi nego BBC.

 

Atačmenti



Komentari (39)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

Vojislav Stojković Vojislav Stojković 22:43 02.04.2010

WikiLeaks Category:Serbia.

Pišući blog o srpskim insajderima, njihovom liku i delu, u junu prošle godine sa nestrpljenjem sam pregledao WikiLeaks, odnosno deo koji se odnosi na insajdere iz Srbije. Na moje iznenađenje, tamo sam tada našao samo jedan insajderski prilog i to iz Prištine, koji očito nije dostavio srpski, već insajder UNMIK-a. ( http://www.wikileaks.org/wiki/Category:Serbia.).
Bojan Budimac Bojan Budimac 22:55 02.04.2010

Re: Wikileaks Category:Serbia.

Vojislav Stojković
Pišući blog o srpskim insajderima, njihovom liku i delu, u junu prošle godine sa nestrpljenjem sam pregledao Wikileaks, odnosno deo koji se odnosi na insajdere iz Srbije. Na moje iznenađenje, tamo sam tada našao samo jedan insajderski prilog i to iz Prištine, koji očito nije dostavio srpski, već insajder UNMIK-a. ( http://www.wikileaks.org/wiki/Category:Serbia.).

Verovao ili ne, ali jedna od ideja celog ovog bavljenja temom je bila da možda nekog inspirišem na takve ili slične korake. Na blogu sam video da voljnih ima.
dali76 dali76 00:33 03.04.2010

Re: Wikileaks Category:Serbia.

a.).

Verovao ili ne, ali jedna od ideja celog ovog bavljenja temom je bila da možda nekog inspirišem na takve ili slične korake. Na blogu sam video da voljnih ima.
Potpisujem ideju.
Mislim da je primjer iz linkovanog bloga odlican dokaz da bi se nesto slicno moglo uraditi u Srbiji.
Bilo bi to sjajno kad bi nasi politicari znali da ih uvijek neko moze “ocinkariti” u njihovim ne bas cistim poslovima.
ecce-florian ecce-florian 22:46 02.04.2010

hvala

bookmarks
Bojan Budimac Bojan Budimac 23:14 02.04.2010

Re: hvala

ecce-florian
bookmarks

Samo da se WikiLeaks vrate u uobičajeni ritam.
dragan7557 dragan7557 23:32 02.04.2010

Re:pošto niko...

nije dao preporuku onda moram sam da to uradim.
Uz pozdrav,
cerski
Bojan Budimac Bojan Budimac 23:57 02.04.2010

Re: Re:pošto niko...

dragan7557
nije dao preporuku onda moram sam da to uradim.
Uz pozdrav,
cerski

Hvala za oba
draft.dodger draft.dodger 00:33 03.04.2010

MLOHAVA ŠTAMPA...

Sada već, istiniti, kliše kad se piše o WikiLeaks.org je da je za tri godine provalio više skandala nego Vašington post za trideset.

Istraživačko štampano novinarstvo...
Nekad bilo, sad se pripoveda.
Dobro veli Asanj.
Novinari su sve lenji, površniji i gluplji.


Filip Mladenović Filip Mladenović 01:07 03.04.2010

NE UOPŠTAVATI!

U Srbiji, kao i u drugim tranzicionim zemljama, nema ni više, ni manje loših, lenjih ili površnih novinara. Zato ne treba uopštavati! I ovde su veći problem UREDNICI, a ne novinari! Oni kreiraju javno mnenje, dok su novinari, pogotovo oni vredni, hrabri i profesionalni, često cenzurisani.
Podsećam da u okviru NUNS-a već godinama uspešno radi Centar za istraživačko novinarstvo (www.cins.org.rs), koji podstiče i promoviše ovakav vid žurnalističkog angažmana.
draft.dodger draft.dodger 01:18 03.04.2010

Re: NE UOPŠTAVATI!

Filip Mladenović
U Srbiji, kao i u drugim tranzicionim zemljama, nema ni više, ni manje loših, lenjih ili površnih novinara. Zato ne treba uopštavati! I ovde su veći problem UREDNICI, a ne novinari! Oni kreiraju javno mnenje, dok su novinari, pogotovo oni vredni, hrabri i profesionalni, često cenzurisani.
Podsećam da u okviru NUNS-a već godinama uspešno radi Centar za istraživačko novinarstvo (www.cins.org.rs), koji podstiče i promoviše ovakav vid žurnalističkog angažmana.


Takav poredak štampu i čini mlohavom.
dragan7557 dragan7557 10:19 03.04.2010

Re: NE UOPŠTAVATI!

U Srbiji, kao i u drugim tranzicionim zemljama

I pored silnog uloženog truda osim arčenja bivših društvenih firmi putem privatizacije(karakteristično za navedene države (zemlja=/= država) u tzv. tranzicionim ... viđoh samo neoliberalno prisvajanje dobara.
Obećana tranzicija društva je ostavljena valjda u amanet budućoj korporativnoj prćiji.A posetio sam ih sve.

cerski
Bojan Budimac Bojan Budimac 09:43 03.04.2010

Da li će Island biti primer?

ili Doktrina Šoka u obrnutom smeru?

Nedavno je u Islandu završen predlog novog zakona o medijima IMMI [Icelandic Modern Media Initiative]. WikiLeak.org je bio aktivan učesnik u kreiranu tog predloga, koji predstavlja ono što Asanž naziva "unijom dobrih zakona", jer se najvećim delom bazira na zakonima o slobodi štampe i zaštite od nefer sudskog proganjanja Belgije, Francuske, Škotske i SAD. Ako bude usvojen IMMI bi mogao učiniti od Islanda utočište ne samo za novinare, insajdere i whistlblower-e nego čak i blogere s obzirom da je skockan tako da rigorozno štiti slodobu štampe, tajnost izvora itd.

Zašto je WikiLeak.org pozvan da učestvuje u kreiranju tog zakona je zanimljiva priča. Sigurno se sećate propadanja i nacionalizacije, koja je usledila, najveće islandske banke [Kaupthing], što je dovelo do kolapsa islandske privrede.

Elem, jula prošle godine WikiLeak.org je objavio interesantne dokumente u vezi te banke sa sve listingom pozajmica milionskih suma kojima su jemstva bila "on je dobar momak" ili "on je jedan od nas". Nacionalna televizija je u avgustu u udarnim vestima htela da ispriča tu priču. Bukvalno pet minuta pre početka vesti na sto urednika je stigla sudska zabrana da se otkrije sadržaj dokumenta već dostupnog celom svetu na sajtu WikiLeak.org. Nastalu desetominutnu rupu u programu urednik je iz najavu da im nije dozovljeno da kažu ono što su planirali ispunio slikom WikiLeak.org sajta, potpuno obesmišljavajući sudsku zabranu. Nekoliko dana kasnije, pod pritiskom javnosti sudska zabrana je poništena. Slučaj je na najočigledniji način pokazao potrebu za novim zakonom.

Dobar prilog Al Džazire na tu temu:

dragannalovic dragannalovic 10:22 03.04.2010

Daleko je Island


.. dolaženje do dokumenata nije tako teško - Problem je njihovo objavljivanje i držanje pred licem javnosti, s obzirom na napade, kako ekonomske tako sudske


Osim ovoga , naš osnovni problem je i ne funkcionisanje institucija i nepostojanje pravne države, tako da objavljivnje informacija i dokumenata nikoga i ne obavezuje niti ima istu težinu kao recimo u Nemačkoj, Francuskoj, Americi i mnogim drugim zemljama u kojima institucije sistema ipak funkcionišu

Apatija javnosti omogućava liderima da ignorišu glasače...
... Ali žrtve mogu izazvati povratni udarac

Ne znam zašto ali pomislih da se ove rečenice možda odnose i na Srbiju
Bojan Budimac Bojan Budimac 11:35 03.04.2010

Re: Daleko je Island

dragannalovic

Apatija javnosti omogućava liderima da ignorišu glasače...
... Ali žrtve mogu izazvati povratni udarac

Ne znam zašto ali pomislih da se ove rečenice možda odnose i na Srbiju

Globalna pojava, na žalost...
Sepulturero Sepulturero 10:26 03.04.2010

Може да бидне али не мора да значи

Цела ствар је ипак мало сумњива:

1. Ко су ти кинески дисиденти коју су основали Wikileaks? Ја, када чујем за кинеске, руске, иранске, кубанске, бурманске и остале дисиденте одмах потежем револвер . Углавном је јасно чијим интересима они служе, свесно или несвесно.

2. Оснивач наводи да је добио све многе процесе који су вођени против њега. WEASEL WORDS: Који су то конкретно процеси били? Да наведе бар неке конкретно.

3. Теорија завере коју наводите уопште не звучи невероватно.

4. Засада, нисам успео да пронађем ниједно стварно револуционарно откриће. Оно из ЦИА о Авганистану није ништа посебно. То сам могао и ја да напишем.

5. Такође, о швајцарским банкама ништа конкретно. Револуционарна би била стварна открића о исландским банкама али то је остало на обећањима.

6. Преостаје тај чувени филм о Авганистану. Видећемо да ли ће стварно да га прикажу и колико ће стварно да буде LEAK.



Bojan Budimac Bojan Budimac 11:22 03.04.2010

Re: Може да бидне али не мора да значи

1. Ко су ти кинески дисиденти коју су основали Wikileaks? Ја, када чујем за кинеске, руске, иранске, кубанске, бурманске и остале дисиденте одмах потежем револвер . Углавном је јасно чијим интересима они служе, свесно или несвесно.

Meni nije s obzirom da da su napravili impresivnu koaliciju protiv sebe koja se sastoji i od Zapada i od Istoka. Molim te nemoj mahati revolverom ovde.
2. Оснивач наводи да је добио све многе процесе који су вођени против њега. WEASEL WORDS: Који су то конкретно процеси били? Да наведе бар неке конкретно.

Pa najpoznatiji slučajevi su tužba Bank Julius Baer u San Francisku i recimo tužba američkih sajentologa koja je završila na vrhovnom sudu.
3. Теорија завере коју наводите уопште не звучи невероватно.

Ne, u pravu si ne zvuči, samo u tom slučaju je teško poverovati, barem meni, da bi propagandna odeljenja navedenih zaverenika propuštala mesece plasiranja propagande "pišljivih" par stotina hiljada dolara radi. Ili je to da se "vlasi ne dosete" taktika?
4. Засада, нисам успео да пронађем ниједно стварно револуционарно откриће. Оно из ЦИА о Авганистану није ништа посебно. То сам могао и ја да напишем.

Sajt je, kao što sam napisao već tri meseca neoperativan i nisu dostupne arhive na njemu. U linkovima je sasvim dovoljno materijala o skandalima koji su potekli objavljivanjem dokumenata na tom sajtu dok je bio operativan.
5. Такође, о швајцарским банкама ништа конкретно. Револуционарна би била стварна открића о исландским банкама али то је остало на обећањима.

Toliko je bilo nekonkretno da su ih Švajcarci tužili u San Francisku. Loan list Kaupthing banke koji su objavili 31.jula prošle godine je malo više od obećanja. Moram ponoviti da sajt NIJE operativan i da se na njemu sada nalazi minimum minimuma koje su našli za shodno da (o)stave.
6. Преостаје тај чувени филм о Авганистану. Видећемо да ли ће стварно да га прикажу и колико ће стварно да буде LEAK.

Dobro...

Ja zaista nisam mogao opisati niti pomenuti sve skandale koji su bez ikakve sumnje potekli objavljivanjem dokumenata na WikiLeaks.org. Jednostavno toga je previše za okvir jednog bloga, ali ima jako puno materijala, kako u mejnstrimu, tako i u alternativnim medijima o tome [dosta linkova sam dao], tako da mi je pomalo bezveze da se sada suprotstvaljam mišljenju da oni nikad nisu ništa zaista provalili.

Napisao sam: Fakat da je polje njihove delatnosti velikim delom u sivoj zoni zakona, a ponekad i etike...

U takve stvari spada objavljivanje spiska članova britanske nacionalne partije [BNP], koje je dovelo do otpuštanja policajaca učlanjenih u tu partiju ili objavljivanje imejlova Sare Pejlin. Indikativno za oba slučaja je da su se političari [pored pretnji zakonskim akcijama] odlučili za kontrolu štete umesto tužbi.

Naravno, da prema svemu treba imati dobru dozu zdrave skepse, ali dokle god im je track record skandala koji su provaljeni zahvaljujući njima neokaljan greškom i/ili falsifikatom, neumesno je to negirati.
Bojan Budimac Bojan Budimac 19:02 05.04.2010

Update

Oko 16:00 po Griniču, Wikileaks.org je prikazala snimak kome je dala naslov Kolateralno ubistvo [Collateral Murder]. Već petnaestak minuta kasnije specijalan sajt je postao operativan koji je posvećen u potpunosti incidentu snimljenom na ovom filmu.

Da li je bila finta telom ili nešto drugo ne znam, ali ne radi se, kako je buva bila puštena, o incidentu u Avganistanu. Radi se o incidentu koji se dogodio 12. jula 2007. u Bagdadu u kome su ubijena dva Rojtersova novinara, Namir Nur-Eldin [22], fotograf i Said Čmag [40] vozač, i još 9 civila, a dvoje dece je bilo ranjeno. Njujork Tajms je o tome pisao sledećeg dana pod naslovom 2 iračka novinara ubijena u sukobu američkih snaga i militanata.

Rojters je putem FOIA [Freedom of Information Act] tražio ovaj snimak, ali njegovom zahtevu nikad nije udovoljeno. Zvaničnici armije SAD su izjavili da su vojnici postupili po Rules of Engagement, što nije teško utvrditi da je gomila BS, jer je WikiLeaks.org, svojevremeno, a sada su ti dokumenti ponovo dostupni, objavila Rules of Engagement za 2007. i 2008. – linkovi ovde.

Naravno, video je dostupan i na YouTubu. Ovo je skraćena verzija [17:47] - UPOZORENJE, da bi se klip video mora se biti ulogovan na YouTube. Naime, radi se o cenzuri koja je usledila nakon samo nekoliko sati obitavanja tog klipa u sajberspejsu. Neulogovani korisnici će dobiti sledeće obaveštenje: This video or group may contain content that is inappropriate for some users, as flagged by YouTube's user community. To view this video or group, please verify you are 18 or older by signing in or signing up.



Duža verzija je ovde.

Stotridesetdevet novinara je poginulo u Iraku od 2003. Da li su svi poginuli ovako banalno zbog trigger happy tipova ne znam, ali znam da je otvorena sezona na novinare tamo počela veoma rano 8. aprila 2003., a to nije bilo jedino tog dana.

P.S. NYT-ov članak ima u sebi i delić istine. Naime, priču AFP-ovog fotografa, Ahmeda Sahibija, koji je bio u telefonskom kontaktu sa Nur-Eldinom kada je ovaj ubijen.

P.P.S. Od mejstrim medija za sada je jedino Al Džazira objavila vest o projekciji ovog filma. Ovo bi trebalo da se tiče novinarske branše. Koliko će biti pokriveno mejnstrimom ostaje da se vidi.
gently5210 gently5210 23:30 05.04.2010

Re: Update

Nemam reci.Verujem da ce ovaj snimak izazvati nevidjen pritisak od strane domace i strane javnosti u Americi.Zasluzili su.Mislim da je ovo pocetak kraja Amerike.
Od mainstream medija je vest objavio i Russia Today.


Zen Master Zen Master 07:23 06.04.2010

Re: Update

gently5210
Nemam reci.Verujem da ce ovaj snimak izazvati nevidjen pritisak od strane domace i strane javnosti u Americi.Zasluzili su.Mislim da je ovo pocetak kraja Amerike.
Od mainstream medija je vest objavio i Russia Today.




Pa sad čisto sumnjam da će se ova vest probiti kroz gustu šumu mnogo bitnijih stvari tipa, Tiger Woods ponovo zaigrao i to na Mastersu u Augusti, univerzitet Duke osvojio NCAA championship, počela sezona Baseballa, Sandra Bullock se razvodi, Sarah Palin opet nešto priča o nečemu ( što je uvek bitna vest ) a da ne zaboravimo hit dana avganistanski predsednik Karzai zapretio da će se pridružiti Talibanima !?!
Amerika zbog ovakvih stvari neće propasti, propašće jer ništa ne rade i žive na dug ( a Kinezi su im glavni zajmodavci ), to jest što im ekonomija ništa ne proizvodi a naviklo se mnogo trošiti i lepo živeti...
Bojan Budimac Bojan Budimac 10:04 06.04.2010

Re: Update

BBC je objavio ovo sa jedno dva sata zakašnjenja u odnosu na ADž. Džulian Asanž i moj omiljeni bloger Glen Grinvald su bili juče gosti na MSNBC-u. Mejnstrim ne može porpuno da ignoriše celu stvar, ali naravno ne može ni da joj da mesto koje zaslužuje. Pentagon se još nije oglasio.
miloseng miloseng 12:47 06.04.2010

Re: Update

ovim snimkom wikyleak.org postaje opšte poznat i popularan!
gently5210 gently5210 15:38 06.04.2010

Re: Update

miloseng
ovim snimkom wikyleak.org postaje opšte poznat i popularan!

To se moze reci i za americku vojsku,plasi me cinjenica da ima previse tinejdzera koji misle da je ovo igrica i tako komentarisu na youtube-u.Savrsen potencijal za igrice.

Zaboravih u kom filmu su rekli ali dobro je receno da je invaziju da aghanistan i irak vrsila playstation generacija koja je uzrasla uz igrice i virtualno ubijanje,pa prelazak na pravo ubijanje nije toliko tezak jelte.
Filip2412 Filip2412 17:27 06.04.2010

Re: Update

Zen smanji bre kafu ce postanes ovisnik :)

E Budimac, hvala. Sirimo dalje... koliko se moze.
Dobar tajming, s obzirom na zadnju vest sa wikileak
Bojan Budimac Bojan Budimac 18:40 06.04.2010

Re: Update

NOVO:



Vrlo dobar prilog na Democracy Now! sa gostovanjem Džuliana Asanža i Glena Grinvolda.

I odličan blog Glena Grinvolda u kome podseća [to radi i na Democracy Now!] da već postoji spin & relativizacija da je ovo nešto izuzetno. Ne, nije to je, kako Asanž kaže, za te pilote bio samo "just another day in office".

CENTCOM je odjedared postao veoma "otvoren" i objavio je na svom sajtu 6 dokumenata vezanih za incident.
Ukratko, pile of bullshit, evo citata iz jednog sworn statement-a [boldovanje moje]: My aircraft engaged the hostile individuals with 30mm. A short time later a van pulled up and began extracting wounded and weapons. Once again celarence of fires was granted and we engaged with 30mm.
Srecko Sekeljic Srecko Sekeljic 18:41 06.04.2010

Re: Update

A evo blog posta jednog bivšeg pripadnika američkih trupa u Iraku, Antonija Martineza, koji pokušava da ukaže na izvesne previde u interpretaciji snimka:

A Look Inside

On odaje priznanje WikiLeaks-u na njihovim naporima koje ulažu u zalaganje za transparentnu vlast, ali i upućuje kritiku zbog izvlačenja, kako tvrdi, neosnovanih zaključaka u ovom konkretnom slučaju.

Međutim, meni kao laiku Marinez nije baš uspeo da približi svoj pogled na incident. Doduše, možda je njegova namera upravo da iznošenjem mnoštva tehničkih detalja podriva samopouzdanje laika da poveruju svojim očima kada gledaju taj užasni video klip...
Bojan Budimac Bojan Budimac 18:57 06.04.2010

Re: Update

Međutim, meni kao laiku Marinez nije baš uspeo da približi svoj pogled na incident. Doduše, možda je njegova namera upravo da iznošenjem mnoštva tehničkih detalja podriva samopouzdanje laika da poveruju svojim očima kada gledaju taj užasni video klip...

Upravo tako... Spin je počeo, a te "objektivne" analize su najbolji način. Marinez piše: Update: I have seen several mentions of a Bradley Fighting Vehicle running over a body off in the rubble. This is highlighted at some point in the video. Crazyhorse 18 misidentifies a Canon zoom lens as an RPG7, but WikiLeaks has managed to identify a HMMWV as a BFV...

WikiLeaks claims to seek to shed the light on the truth, yet continues to allow such gross errors in reporting stand unchanged.


Nigde ovi iz WikiLeaks-a nisu pisali niti tvdili da je Bredli prešao preko leša, jer se sasvim jasno vidi da je to Hamvi. Bredli je samo udario kombi. Prema tome podrivati kredibilitet WikiLeak.org na osnovu nekih "pominjanja" koje isti nije činio je malo hmmm...
Bojan Budimac Bojan Budimac 20:45 06.04.2010

Rafalna paljba na Twitteru

Mitraljezac Džeremi Skejhil, sjajan ratni reporter [čitati odozdo na gore]

Bojan Budimac Bojan Budimac 23:45 06.04.2010

CNN vs Al Jazeera

Slika govori 1000 reči



Izvor
Bojan Budimac Bojan Budimac 11:01 07.04.2010

Follow up

Pored blage cenzure, tipa moraš biti registrovan i ulogovan na YouTube da bi video snimke koje je Wikileaks.org okačio, do sada ih je 2,5 miliona videlo samo na tom mestu. Ko zna koliko puta se taj broj množi kada se uračunaju oni koji su ih videli na televiziji ili drugim sajtovima. Neću da preterujem pa da kažem da snimke nisu videli samo oni koji žive pod kamenom, ali iole informisani su ih videli, a Wikileaks.org im postaje household name. Doduše, ne zna se da li je najmoćniji čovek na svetu video te snimke.

Mejnstrim nije mogao da ignoriše ovu stvar koja je, po mnogim ocenama, najveći skandal vezan za armiju SAD posle [i u rangu] fotografija iz Abu Grejba. Kontrola štete, u vidu objavljivanja dokumentata o istrazi incidenta, je proizvela efekat pucnja u nogu omogućivši javnosti da se uveri u diskrepanciju između onoga što vidi svojim očima i načina na koji je to obradila vojna birokratija. Trapavost te birokratije [svaka birokratija, a naročito vojna, je trapava] postaje još očiglednija činjenicom da vojska NE ZNA gde joj je originalni snimak. Preko 600 komentara na ovu vest na Yahoo govori dosta o količini podignute prašine. A već su se pojavili i cinično-ironični naslovi poput Wikileaks better at finding classified Pentagon videos than Pentagon.

U celoj frci interesantno je laviranje medija, odnosno kako navodno liberalni New York Times može 'ladno da bude u istom rovu sa Weekly Standardom i još da mu dodaje municiju vrlo sumnjivog kvaliteta – što se vidi iz ispravke koju je WS dao tek nakon objavljivanja Grinvoldovog bloga.

U svakom slučaju ova prašina se neće tek tako sleći, naročito ako se uzme u obzir da je Džulijan Asanž u brojnim intervjuima potvrdio da je WikiLeaks.org u posedu, prvobitno najavaljenog video snimka iz maja prošle godine iz Avganistana u kome je poginulo 97 civila.
marco_de.manccini marco_de.manccini 16:52 07.04.2010

идемо даље

ево, и сам си поменуо абу греиб. у том случају је затворено пар "bad apples" и, мање више, проглашено ”идемо даље”. у овом случају је сасвим сигурно да нико неће ни бити затворен, односно ”идемо даље” је већ проглашено.

хоћу да кажем, ако се прашина лако слегне око иживљавања над везаним затвореницима, какве шансе има прашина око акција у зони ратних операција? прича ће се свести, односно већ је сведена, на ”there were attacks in the neighborhood at that time ... ” и "they had reasons to believe ...".
Bojan Budimac Bojan Budimac 18:28 07.04.2010

Re: идемо даље

marco_de.manccini
ево, и сам си поменуо абу греиб. у том случају је затворено пар "bad apples" и, мање више, проглашено ”идемо даље”. у овом случају је сасвим сигурно да нико неће ни бити затворен, односно ”идемо даље” је већ проглашено.

хоћу да кажем, ако се прашина лако слегне око иживљавања над везаним затвореницима, какве шансе има прашина око акција у зони ратних операција? прича ће се свести, односно већ је сведена, на ”there were attacks in the neighborhood at that time ... ” и "they had reason to believe ...".

Saglasan sa svim što si rekao. Zato i nalazim da su zahtevi za ponovnom istragom [i naročito za suđenje pilotima] prilično uzaludni.

Međutim, i retorika o "bad apples" se mora jednom istrošiti. Uostalom, borba oko celovitog materijala iz Abu Grejba još nije gotova i upravo ovaj primer pokazuje zašto Pentagon smatra jedan sajt "opasnošću za nacionalnu bezbednost" [samo zato što im pruža ogledalo] i isti takav stav ima prema materijalu iz Abu Grejba.

Da li misliš da nedavno priznanje ubijanja avganistanskih civila nije povezano sa celom ovom frkom? Ja sam ubeđen da jeste.

Naravno, idemo dalje, ali kada vojnik sa boravkom u Iraku između ostalog napiše: 90% of what occurs in that video has been commonplace in Iraq for the last 7 years, and the 10% that differs is entirely based on the fact that two of the gentlemen killed were journalists. U jednom vrlo balansiranom komentaru (drugi na toj strani), ja se nadam da će barem neki koji to pročitaju malo porazmisliti o tome. Da ne govorim o milionima koji su videli snimak. Malo li je?
antioksidant antioksidant 18:39 07.04.2010

Re: идемо даље

хоћу да кажем, ако се прашина лако слегне око иживљавања над везаним затвореницима, какве шансе има прашина око акција у зони ратних операција?

ja se licno uzdam u esnafsko reagovanje
dirnuli ste u novinare - nismo mi tamo neki nebitni
u nas je moc
upotrebicemo je
naroz naroz 16:49 07.04.2010

hvala

hvala. Sad vidimo kako te "borbe" izgledaju.
P.S
Odlican tajming
Bas me interesuje kako ce Obama da reaguje i da li ce nesto konkretno da uradi.
Bojan Budimac Bojan Budimac 18:35 07.04.2010

Re: hvala


Bas me interesuje kako ce Obama da reaguje i da li ce nesto konkretno da uradi.

Za sada se gradi Koštunicom , odnosno ne zna se da li je video snimke. Osim prigodne retorike 100% sam siguran da neće uraditi ništa. [pri tome bih jako voleo da nisam u pravu]
Bojan Budimac Bojan Budimac 21:02 07.04.2010

Ne baš sasvim troll

Najzad ili tek na ovom slučaju sam otkrio korisnost Twitter-a. Nešto od gomile materijala koje sam pročitao i/ili pogledao bih sigurno propustio da nisam držao tab sa Twitter-om otvoren non-stop od nešto pre WikiLeaks-ove konferencije za štampu u ponedeljak. Jedna od takvih stvari je sigurno i ovaj tekst. Malo gore sam bio potpuno promašio kriveći birokratsku trapavost za to da Pentagon ne može da nađe svoj primerak snimka. Hmmm, prva tri pasusa ovog članka kažu:

Kako navodim dole Centralna komanda SAD sada kaže da možda neće biti u mogućnosti da dođe do snimka iz armijskog helikoptera koji je izmitraljirao dva Rojtersova službenika u Iraku 2007. – snimak do koga je došao WikiLeaks i distribuirao ga izazivajući time ogromnu kontroverzu.

Međutim, Rojtersovi zvaničnici su podelili samnom novu informaciju koja je kontradiktorna sa njihovom izjavom. Rojters kaže da je pre nekoliko godina primio pismo od Pentagona u kome se tvrdi da je snimak, koji je Rojters tražio, pod "nadležnošću" Centralne Komande (Centcom), što je vodilo daljim pitanjima zašto se do njega ne može doći.

Centkomova nemogućnost da dođe do snimka je ključ. Centkom je ranije izjavio da mora pogledati sopstvenu verziju pre davanja komentara za javnost o WikiLeaks snimku.


Ne čudim se da ne žele da javno komentarišu, verovatno bi se još dublje upetljali, pa su procenili da je bolje da ispadnu nesposobna birokratija nego da porade u korist svoje štete.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana