Društvo| Literatura| Politika| Religija

Alaha mi, svi smo mi Nemanja

krkar RSS / 28.04.2010. u 16:53

bismillah.gif 

Bismilahir-rahmanir-rahim!

 بسم الله الرحمن الرحيم

U ime Boga (Alaha), Milostivog, Samilosnog.

Ovim rečima počinje jedan od najvećih romana novije srpske književnosti, Derviš i smrt M. Selimovića.

Na stranu primedba Alije Isakovića da je ironično što jedan od najvećih srpskih romana počinje deklaracijom islamske vere, muslimanskim Vjeruju.  Nego, primetih da gotovo svi mediji koji su pomenuli stotu godišnjicu rođenja M. Selimovića gotovo isključivo govore o Meši. Selimovićevo pravo ime, Mehmed, jedva da je i pomenuto. Istini za volju TANJUG u biografskoj crtici (koju određeni broj medija direktno prenosi jer je lakše copy/paste nego nešto svoje napisati) korektno navodi da se pisac zvao Mehmed. Izveštaji sa velikog skupa u Hramu Svesrpske Pameti - SANU - gotovo isključivo govore o Meši. Na stranu što svi naglašavaju mEEša (kao Neša) umesto ispravnog MEša, kako je i sam govorio (pravilan izgovor može se čuti u Ocu na službenom putu gde Slobodan Aligrudić igra ulogu jednog drugog MEše) - ali kud se izgubi Mehmed???

U zvaničnom programu SANU  na 23 mesta pominje se Meša - Mehmed nijednom. Svi mediji govore o Meši - Mehmed se jedva spomene tek na nekoliko mesta, uglavnom u antrfileima, gde je copy/paste Tanjugova biografija (očigledno ih je mrzelo da bilo šta diraju). Koliko sam ja uspeo da primetim, na naučnom skupu u akademiji nauka jedino je Matija Bećković (oh, od svih učesnika baš Matija!) jednom pomenuo da se pisac zvao Mehmed.

U državi u kojoj još suvereno vlada birokratski refleks da se ljudi označavaju prezimenom-pa-imenom, gde je svojevremeno nekakvom odlukom ili dekretom iz zvanične upotrebe izbačeno korišćenje nadimaka čak i na estradi (pa je na TV špicama Čkalja postajao Miodrag Petrović, Mića Orlović odjednom je opet bio Miloje, u pozorišnim programima mogli smo pročitati da glumi Ljubivoje Tadić...) baš samo Mehmed (p)ostade Meša.

Po pitanju svoje nacionalne i književne pripadnosti Selimović se za života jasno i nedvosmisleno izjasnio:

Potičem iz muslimanske porodice iz Bosne, a po nacionalnoj pripadnosti sam Srbin. Pripadam srpskoj literaturi, dok književno stvaralaštvo u Bosni i Hercegovini, kome takođe pripadam, smatram samo zavičajnim književnim centrom, a ne posebnom književnošću srpskohrvatskog jezika. Jednako poštujem svoje porijeklo i svoje opredeljenje, jer sam vezan za sve ono što je odredilo moju ličnost i moj rad. Svaki pokušaj da se to razdvaja, u bilo kakve svrhe, smatrao bih zloupotrebom svog osnovnog prava zagarantovanog Ustavom. Pripadam, dakle, naciji i književnosti Vuka, Matavulja, Stevana Sremca, Borisava Stankovića, Petra Kočića, Ive Andrića, a svoje najdublje srodstvo sa njima nemam potrebe da dokazujem. Znali su to, uostalom, oni članovi Uređivačkog odbora edicije „Srpska književnost u sto knjiga“, koji su takođe članovi Srpske akademije nauka i umetnosti i sa mnom su zajedno u Odeljenju jezika i književnosti: Mladen Leskovac, Dušan Matić, Vojislav Đurić, Boško Petrović.Nije, zato, slučajno što ovo pismo upućujem Srpskoj akademiji nauka i umetnosti, sa izričitim zahtjevom da se ono smatra punovažnim autobiografskim podatkom.

Samo, nigde u zahtevu nije napisao i ne zovite me Mehmed

Ne želim da ulazim u piščeve nacionalne i verske osećaje. Ali činjenica je da Derviš i smrt, iako univerzalna knjiga, ne bi bila ni toliko upečatljiva ni toliko jaka da pisac nije bio deo kulture prožete islamom. Da o tome nije toliko znao - ne bi ni mogao svoj roman da smesti u taj kontekst. Dakle, srpski pisac napisao je veliko srpsko delo zahvaljujući (i) islamu. Delo je prepoznato kao veliko, o njemu se i dan-danas kao takvom govori (nisam siguran koliko ga danas iko više čita no to je druga priča). I sve to je u redu - ali izgleda da nekako ne ide da se srpski pisac zove Mehmed.

Interesuje me ovaj mehanizam. Je li svestan ili podsvestan. Je li Srbima lakše da vole "svog pisca" ako se on ne zove Mehmed (ili Abdurahman, Džafer, Hrvoje ili Josip)? Bi li Rasim Ljajić bio podjednako popularan da se zove Muhamed, Sulejman ili Mustafa? Zašto na srpskoj Vikipediji nigde ne piše da se Srbin-pravoslavac Josif Pančić rodio kao Hrvat-katolik Josip i prekrstio se radi dobijanja državne službe u Kneževini Srbiji. Bar u njegovoj struci ni nacija ni vera ne igraju nikakvu ulogu i sigurno mu pominjanje te nesumnjive činjenice ne bi smetalo. A da ne govorim kako je to jedan od mostova između Srba i Hrvata (ili bi trebalo da bude).

Ploca-Pancic.jpg 

Može li se biti Srbin a biti musliman ili katolik? Može? Za koga? Zašto ljudi u Srbiji menjaju svoja muslimanska imena u "neutralna" ili "hrišćanska"?

Tokom devedesetih godina matičarima u beogradskim opštinama godišnje se obraćalo nekoliko stotina Albanaca, Roma i muslimana sa zahtevom da promene lična imena i prezimena u srpska. Tada su to radili prvenstveno iz straha, zbog osetljive političke situacije. Danas se nacionalne manjine ređe odlučuju na ovaj korak, a kada to i čine, motiv više nije strah. Uglavnom se nose mišlju da će uz novo srpsko ime lakše doći do posla.

Šta mainstream Srbi znaju o islamu i gde mogu nešto da nauče? Šta deca uče u školi o islamu i u okviru kojih predmeta?

Je li pravi put za muslimane u Srbiji onaj kojim ide Sulejman Spaho? (Ne mislim na najnovije prozivanje za registrovanu damu u Skupštini nego inače).

Može li se biti Srbin i musliman?



Komentari (174)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

mostarac mostarac 17:19 28.04.2010

Hm

Svaki Mehmed je Mesa.
To bar u Bosni znaju ako je Vama nepoznato.
krkar krkar 17:21 28.04.2010

Re: Hm

mostarac
Svaki Mehmed je Mesa.
To bar u Bosni znaju ako je Vama nepoznato.


Ostav! Ponovi radnju!

Ovde je pitanje je li (ovaj) Meša Mehmed.
predatortz predatortz 17:24 28.04.2010

Re: Hm

Ni ja baš ne razumem pitanje.

Meša je Mehmed od milja, kako bi u Bosni rekli.

Ja sam išao u gimnaziju koja se zvala ( i zove ) Meša Selimović. Ne Mehmed, Meša... I u Mešinoj je ( i mojoj ) rodnoj Tuzli.
mostarac mostarac 17:26 28.04.2010

Re: Hm

Ovde je pitanje je li (ovaj) Meša Mehmed.

To se izgleda samo Ti pitas.
Opet Ti ponavljam, svaki Mehmed je Mesa.
krkar krkar 17:27 28.04.2010

Re: Hm

mostarac
Ovde je pitanje je li (ovaj) Meša Mehmed.

To se izgleda samo Ti pitas.
Opet Ti ponavljam, svaki Mehmed je Mesa.


Ništa ako ti je pitanje previše komplikovano.
dragan7557 dragan7557 18:28 28.04.2010

Re: Hm... a Meho

Opet Ti ponavljam, svaki Mehmed je Mesa.

A kud se deo Meho?

cerski
predatortz predatortz 18:29 28.04.2010

Re: Hm... a Meho

A kud se deo Meho?


E to je više onako... Meša je od milja.
Unfuckable Unfuckable 19:14 28.04.2010

Re: Hm

Opet Ti ponavljam, svaki Mehmed je Mesa.

ovde je, koliko kapiram, pitanje: da li je i svaki Meša - Mehmed, ili se ipak radi o nekoj vrsti podsvesnog "ulepšavanja"?
predatortz predatortz 19:18 28.04.2010

Re: Hm

ovde je, koliko kapiram, pitanje: da li je i svaki Meša - Mehmed, ili se ipak radi o nekoj vrsti podsvesnog "ulepšavanja"?


Ja ne kontam o čemu se uopšte radi. Čovek je sam sebe zvao Meša, tako se potpisivao. Tako su posle nazivali škole,ulice... I sada je to problem. Samo, ne kontam zbog čega i kome?

U Tuzli je pre par dana održana svečana akademija. I tamo je bila posvećena Meši Selimoviću.
Unfuckable Unfuckable 19:21 28.04.2010

Re: Hm

meni nije problem, svejedno mi je.
Goran Vučković Goran Vučković 19:28 28.04.2010

Re: Hm

Ja ne kontam o čemu se uopšte radi. Čovek je sam sebe zvao Meša, tako se potpisivao. Tako su posle nazivali škole,ulice... I sada je to problem. Samo, ne kontam zbog čega i kome?

Mehmed Selimović je ovde samo metafora za našeg brata Avelja.
krkar krkar 19:39 28.04.2010

Re: Hm

Unfuckable
Opet Ti ponavljam, svaki Mehmed je Mesa.

ovde je, koliko kapiram, pitanje: da li je i svaki Meša - Mehmed, ili se ipak radi o nekoj vrsti podsvesnog "ulepšavanja"?



talicni talicni 19:50 28.04.2010

Re: Hm

mostarac
Ovde je pitanje je li (ovaj) Meša Mehmed.

To se izgleda samo Ti pitas.
Opet Ti ponavljam, svaki Mehmed je Mesa.

To nije tacno. Mesa je izuzetak rekao bih, Meho je more common.
dragan7557 dragan7557 20:52 28.04.2010

Re: Hm

Meho je more common.

E to je više onako


Zna l' bre, ko pravo stanje stvari, il svak' ćera svoje.

cerski
krkar krkar 23:53 28.04.2010

Re: Hm

U Tuzli je pre par dana održana svečana akademija. I tamo je bila posvećena Meši Selimoviću.


Malo je drugačije (malo mnogo drugačije) kad u dominantno muslimanskoj sredini Selimovića nazivaju Mešom.

U Tuzli je svakome jasno da je Meša Mehmed.

U Beogradu je sve manje onih koji su ikada u životu čuli za Mehmeda. Bilo kog Mehmeda. A još manje onih koji su ga videli uživo.
krkar krkar 23:57 28.04.2010

Re: Hm


Mehmed Selimović je ovde samo metafora za našeg brata Avelja.


Mehmed Selimović ovde je metafora za našeg brata Habila. (هابيل)
koksy koksy 07:48 29.04.2010

Re: Hm

Neki dan saznadoh da se Momo Kapor u stvari zvao Momcilo!
Virtuelni Vasilije Virtuelni Vasilije 08:50 29.04.2010

Re: Hm

koksy
Neki dan saznadoh da se Momo Kapor u stvari zvao Momcilo!


Ma cela ova tema kao i autorovi "argumenti" je gomila besmislica. Slicna izmisljotina kao onaj njegov biser po kome bi navodno pravilno bilo reci "srbijanski predsednik" (umesto srpski) - samo NIKO u Srbiji to ne zna, nego bi valjda trebalo zastupnik "crnogorske gramatike i jezika", Krkisa svima da objasni...

Koji je to besmisleni "argument" da Mesa nije u testamentu-zahtevu napisao "ne zovite me Mehmed" iako su mu knjige za zivota izdavane pod imenom "Mesa" ... isto kao sto su Kaporove pod imenom "Momo"? I sto je jos smesnije, vec u uvodnom tekstu samog sebe demantuje navodeci da je BAS Matija Beckovic pomenuo ime Mehmed - sto je neoborivi dokaz da cela Krkisina teza nema blage veze sa zdravim razumom.

Da li ima "podsvesne zelje za ulepsavanjem"? Pa toga ima ima u svakom imenu od milja po definiciji - sta bi tu bilo cudno?

Pitanje "Šta mainstream Srbi znaju o islamu i gde mogu nešto da nauče" isto je besmisleno. Pa gde bi bolje o tome mogli da nauce nego iz jednog od najboljih romana napisanih na sprskom jeziku kao sto je "Dervis i smrt"? Ili na "Drini cuprija"?

Verovatno da ne zna svako u Srbiji da je Mesa skraceno ime za Mehmed ali sigurno nema nikog u Srbiji ko je cuo za Mesu Selimovica da ne zna da je on muslimanskog porekla (na to upucuje i prezime). Vecina zna í da je covek izricito insistirao da je Srbin...

Svakom razumnom bi bilo jasno da bi insistiranje na imenu Mehmed bila neka vrsta "prekrstavaanja" sto cak ni Alijinim islamskim fundamentalistima nije palo na pamet - ali je palo na pamet nasem "mudrom" Krkisi. Kao sto mu je palo na pamet i da zastupa opravdanost osnivanja hrvatske pravoslavne crkve ... kao i nekad Anti Pavelicu.

Uostalom i sam naslov implicira jedno drugo "prekrstavanje" omiljeno u krugovima onih koji svoj hleb nasusni zaradjuju pokusavajuci da Srbe, Srbiju i stanje u njoj prikazu neuporedivo gorim nego sto jeste. Pa skoro iskljucivo Kusturicu nazivaju "Nemanja" ... iako je to valjda jedini primer u Srbiji da se necije ime sa krstenju koristi u javnosti/svakodnevici. I tu nema veze sto ni sam covek to ime ne koristi u svakodnevici niti je promenio svoje ime Emir ... Sto je najbolji dokaz da oni sami u svoje politicko-propagandne svrhe zloupotrebljavaju ovakvu tematiku. Pa onda jos pokusavaju da to pripisu drugima ... na nacin koji je psihologiji vec odavno objasnjen...

loader loader 08:51 29.04.2010

Re: Hm

Kad su u pitanju ličnosti čija imena treba da budu lakše pamtljiva i prepoznatljiva publici, onda se pribegava, ako se ima pogodno rešenje, skraćenju imena, ili stavljanju nadimka, ukoliko postoji. Svakako je lakše izgovoriti Meša Selimović, nego Mehmed Selimović. I daleko je pamtljivije. Pisac je, koliko znam, sam sebe tako zvao. Meša. Ta priča važi, naravno, za korice knjiga i "književnu estradu".



Sasvim drugo pitanje - ovde, u postu mnogo važnije - jeste to što ga zvanične institucije i mediji skoro nigde ne pomenuše po imenu, već samo po nadimku. Može biti da je i po inerciji, ali sumnjam da je jedino to po sredi.
Mislim da se, pre svega, ekipi ne dopada ono Mehmed. Suviše im je nesrpsko.
wukadin wukadin 09:13 29.04.2010

Re: Hm

Unfuckable
meni nije problem, svejedno mi je.


Nekome očigledno jeste, inače ne bi bilo ovog bloga - prilike za zezanje...

antioksidant antioksidant 09:17 29.04.2010

Re: Hm

razni ljudi razne cudi

oni kojim smeta mehmed pa ga zato zovu mesa su isti koji stjepana zovu stevan

link

a mesa je pisao redove koji iskacu iz ovog naseg dnevno politickog konteksta.
ed_novipazar ed_novipazar 10:58 29.04.2010

Re: Hm

predatortz

Meša je Mehmed od milja, kako bi u Bosni rekli.

Očigledno je da primjedba autora ne ide u tom pravcu da se htjelo sakriti koje tačno ime se krije iza nadimka već kakvo ime se krije iza nadimka. A krije se tipično bosansko muslimansko ime. To je ono na šta autor cilja i što pogotovu poslije njegovog objašnjenja nije teško ukapirati.

No, ne javljam se zbog toga već da ispravim ovu u citatu navedenu i u toku diskusije ponavlajnu tvrdnju da je Meša zapravo Mehmed. To je samo delimično tačno. Kod muslimana nadimak Meša imaju Mehmed, Mehmedalija, Mehmedin, Mevlud, Mevludin ... Drugim riječima, svaki Mehmed je Meša ali svaki Meša nije Mehmed. Otprilike ...

docsumann docsumann 11:50 29.04.2010

Re: Hm

Ma cela ova tema kao i autorovi "argumenti" je gomila besmislica. Slicna izmisljotina kao onaj njegov biser po kome bi navodno pravilno bilo reci "srbijanski predsednik" (umesto srpski) - samo NIKO u Srbiji to ne zna, nego bi valjda trebalo zastupnik "crnogorske gramatike i jezika", Krkisa svima da objasni...


Izraz "srbijanski predsjednik" koriste Hrvati u svojim informativnim emisijama, a ne Crnogorci, i po meni je to potpuno ispravno.
Crnogorskim zvaničnicima odgovara "srpski predsjednik" jer time naglašavaju da je srpska politička stvarnost tamo negdje drugo, a ne i u Crnoj Gori.
krkar krkar 13:45 29.04.2010

Re: Hm

No, ne javljam se zbog toga već da ispravim ovu u citatu navedenu i u toku diskusije ponavlajnu tvrdnju da je Meša zapravo Mehmed


Žao mi je što si samo ovo komentarisao, nadao sam se da ćeš nam neke stvari objasniti i prokomentarisati iz prve ruke.
ed_novipazar ed_novipazar 16:53 29.04.2010

Re: Hm

krkar

Žao mi je što si samo ovo komentarisao, nadao sam se da ćeš nam neke stvari objasniti i prokomentarisati iz prve ruke.

Pomalo je nezahvalno i nosi izvjestan rizik da govorim o Mesi Selimovicu. Vjerovatnoca da budem pogresno shvacen i da moj komentar bude okarakterisan kao tendeciozan i nije mala.

Mislim da se uvijek treba vracati na onaj citat iz tvog teksta u kojem je on sebe opisao. Ovdje je interasantan taj sam cin nacionalnog konvertiranja. Ja mislim da treba jasno podvuci razliku izmedju vjerskog i nacionalnog preobrazaja. Ovaj prvi je realno moguc i on se moze odigrati u samo jednom trenu. Ovaj drugi je proces u koji je ukljuceno mnogo faktora i koji zahtjeva jako puno vremena. Zato smatram da kada govorimo o nacinalnom preobrazaju da je on proces koji se proteze na nekoliko generacija i sto je interesantno, on skoro i da ne zahvata onoga ko je taj proces zapoceo. Ovo ce biti mnogo jasnije ako zavirimo u definiciju nacije. Dobro, ima ih vise ali koju god da uzmemo vidjet cemo kolika je apsurdnost mijenjanje nacionalnog identiteta, barem na nacin kako je to uradio Selimovic. Zato sto parametri koji odredjuju naciju se ne mogu promijeniti preko noci. Za vjeru to ne vazi. Zato bih ja razumio da je on postao pravoslavac ali on nikada nije pokazivao interes za vjeru iako mu djela nose snazan pecat islamske kulture.

Ovo me navodi na zakljucak da njegov potez ipak nije bio racionalan i da u pozadini svega stoji vise razloga. Oni se mozda mogu izmedju redova procitati i u njegovim djelima. Brat mu je ubijen, mozda je bosansku elitu smatrao krivom. Mozda je zbog toga htio da im se osveti. Ne tvrdim da je to tacno ali mozemo li to kao razlog iskljuciti? Dalje, zena kojoj je bio veoma privrzen je bila Srpkinja.

O srpskom nacionalizmu ne bih mnogo trosio rijeci. Nisam strucan ali sam ga dok sam zivio u Novom Pazaru kao Bosnjak i kao musliman osjetio. Ne kod mojih komsija vec u drzavnim institucijama. Pratim desavanja redovno i vidim da nije nestao. Odnos vlasti i raznorazne skupstinske odluke i debate govore same po sebi. Osjecam taj nacionalizam i na ovom blogu (na kojem sam doduse upoznao i drugu, ljepsu stranu medalje zahvaljujuci nekim blogerima). Zato me i ne cudi kako se slucaju Selimovic, ono o cemu ti ovdje pises, prilazi. No, Mesa Selimovic je bio kulturan covjek i kao takav ni izbliza dobra hrana za srpski agresivni nacionalizam kao sto je Emir Kusturica, jedna nekulturna bitanga koja za taj nacionalizam ima daleko veci znacaj nego sto ga maslacak ima za moje kornjace.
Virtuelni Vasilije Virtuelni Vasilije 18:23 29.04.2010

Re: Hm

Ed
Ovdje je interasantan taj sam cin nacionalnog konvertiranja...
.......................................
vidjet cemo kolika je apsurdnost mijenjanje nacionalnog identiteta, barem na nacin kako je to uradio Selimovic.


Ed,

najveca greska u tvojoj analizi je to sto Mesino ponasanje pokusavas da tumacis sa stanovista SADASNJEG trenutka ... i pri tom zaboravljas da se covek rodio pre 100 godina. I da je imao vise od 6o godina kad je muslimanska nacija prvi put bila tek zvanicno priznata/proglasena u Titovoj Jugoslaviji. Znaci u zivotnom dobu kad je on sva pitanja svog nacionalnog identiteta odavno vec razresio ... A pomenuta nacija se jos uvek nalazi u procesu stvaranja - inace kako bi drugacije objasnili skorasnju promenu imena Muslimani u Bosnjaci?

Kao drugo, imao sam prilike da cujem i od Muslimana koje poznajem da se u njihovoj porodici gajilo neko predanje ili pak negovali neki obicaji koji svedoce o njihovom pravoslovanom poreklu i promeni vere nekih predaka. Naravno time ne zelim uopste da tvrdim da je to tako u svim slucajevima (ili pak vecini njih) ali niko ne moze da porekne da takvih slucajeva ima. Ako je neko o odrastao u porodici u kojoj se tvrdilo da je srpskog nacionalnog porekla (kao sto to kaze Kusturica) onda nema smisla uopste govoriti o konvertiranju/menjaju nacionalnog identiteta...

Evo nadjoh na nemackoj wikipediji podatak da je Mesa u svojim "Sjecanjima" napisao da je pratio poreklo svoje familje do Drobnjaka u Istocnoj Hercegovini.

ps. Ne treba smetnuti sa uma da je u nekadasnjoj komunistickoj Jugoslaviji, iako nije bilo prisile, ipak postojao jasan mehanizam STIMULACIJE da se ljudi priklanjaju zvanicno priznatoj naciji. Naime postojao je tzv. KLJUC koji je odlucujuce uticao na mogucnost napredovanja u visim sferama vlasti i vojske ...
Virtuelni Vasilije Virtuelni Vasilije 18:33 29.04.2010

Re: Hm

docsumann

Izraz "srbijanski predsjednik" koriste Hrvati u svojim informativnim emisijama, a ne Crnogorci, i po meni je to potpuno ispravno.



Hm pa ok, sa stanovista hrvatskog jezika se to moze i smatrati ispravnim (nije to jedina razlika izmedju ta dva jezika ... ili dve varijante istog jezika, kako ti vec drago ) ... u srpskom jeziku reci Srbijanac i srbijanski imaju iskljucivo jedno znacenje i odnose se na ljude iz tzv. "uze Srbije". A u pomenutoj "uzoj Srbiji" se prakticno i ne koriste ni u tom znacenju .. nego samo u Vojvodini i u medju Srbima izvan Srbije ....

A ovaj nas Krkisa nije govorio o hrvatskom jeziku nego je, iz samo njemu znanih razloga, tvrdio da je tako pravilno i u srpskom ...
oskar-z-wild oskar-z-wild 19:25 29.04.2010

Re: Hm

Vaso, tebi preporuke,

Ne mogu da čitam svo ovo pisanije, pa oprosti ako je ovo neko već rekao, ali koliko ja znam on je svoje romane potpisivao sa Meša Selimović. Zašto bi ga onda nazivali Mehmed?

Kod Krkara je sve naopačke, to ti je valjda još iz osnovne takoo.
ed_novipazar ed_novipazar 06:48 30.04.2010

Re: Hm

Virtuelni Vasilije

Ed,

najveca greska u tvojoj analizi je to sto Mesino ponasanje pokusavas da tumacis sa stanovista SADASNJEG trenutka ... i pri tom zaboravljas da se covek rodio pre 100 godina.

To je tacno i vjerovatno je u njegovom slucaju imalo uticaja. Ali to ipak njegovom potezu ne daje vise smisla. Ja ne osporavam da ima Bosnjaka sa srpskim korijenima ali se niti u jednoj definiciji nacije ne pominju korijeni. Potpuno je neozbiljno saznati da ti je neko od predaka prije 200-300 godina bio Srbin i hop, od danas si Srbin. Pa makar etnicka grupa kojoj u tom trenutku pripadas imala nakaradno ime (muslimani). Nije bitno ime, bitan je sadrzaj.

Nego, da se vratimo na temu. Pitanje koje sam propustio da komentarisem je bilo: Ako je islamsko nasleđe deo srpske kulture, gubi li Srpstvo njegovim zatiranjem i/ili isključivanjem?

Trebalo bi se najprije podsjetiti sta je to srpska kultura i sta je srpstvo? Ako te pojmove vezemo iskljucivo za etnicku grupu onda mislim da niti gubi niti dobija zatiranjem islamskog nasledja. Ako pak govorimo o naciji u zapadnom smislu gdje se pod nacijom podrazumijeva drzavna pripadnost, onda svakaka da gubi, i to uzasno mnogo. Mozda je dobar primjer muslimanska Spanija. Svi govore o procvatu islamske (ili arapske) kulture u to doba. Pri tome se malo govori da su tom procvatu doprinijeli i nemuslimani koji su zivjeli zajedno sa muslimanima. E sad zamislite da neko iz tog naslijedja otkine sve ono za sta su oni zasluzni. Sigurno da bi se to bogatstvo umanjilo. Iz tog primjera bi se moglo puno toga nauciti i pouka uzeti.
Neues aus der Nachbarschaft Neues aus der Nachbarschaft 10:00 30.04.2010

Re: Hm

Islam sigurno jeste deo srpske kulture, samo sto je agresivna i iskljucujuca ideologija Svetosavlja koju je pokrenuo Justin Popovic, za nekoliko dana i zvanicni svetac SPC, sve ucinila da Srbin bude jednako pravoslavac. Tako Hrvat ne moze biti pravoslavac a Srbin ne moze biti katolik, protestant ili musliman i sl. Eh, da postoji istorijsko znanje onda bi ovakve ideje bile odbacene u samom njihovom zacetku. Jedan primer izmesanosti su Dönme koji su nekada cinili znacajan deo populacije Soluna i koji su bili istovremeno i muslimani i jevreji.
oskar-z-wild oskar-z-wild 10:26 30.04.2010

Re: Hm

Dje nađe baš Justina da napadaš nasumice? Hajd reci šta si pročito od njega?

Transriparijanski "Srbi", kao Krkar i Neues, teško prihvataju asimilacione sile Srbijanstva, koje su prirođene tendencije svakog društva ili države. Zašto Jevreji na primer menjaju svoja imena, zašto Romi menjaju svoja imena, u zavisnosti od države u kojoj žive?

"Tako Hrvat ne moze biti pravoslavac a Srbin ne moze biti katolik, protestant ili musliman i sl. " Ovo je jedno vanrazumsko uopštavanje. Ako postoji jedan Srbin koji je musliman (ne Musliman) ili katolik, a ja sam ih lično poznavao, onda je tvoja rečenica besmislena. Kapiši?

Vuk Karadžić je govorio o Srbima svih triju ispovesti. Dubrovčani osnivači Matice srpske u Dubrovniku, su bili katolici, primer Dum Ivan Stojanović.

Nacionalni pokreti Hrvata su oduzeli katolike Srbima, a Muslimani muslimane. I to naravno ne SVE njih.
krkar krkar 12:26 30.04.2010

Re: Hm

Transriparijanski "Srbi", kao Krkar i Neues, teško prihvataju asimilacione sile Srbijanstva, koje su prirođene tendencije svakog društva ili države. Zašto Jevreji na primer menjaju svoja imena, zašto Romi menjaju svoja imena, u zavisnosti od države u kojoj žive?

"Tako Hrvat ne moze biti pravoslavac a Srbin ne moze biti katolik, protestant ili musliman i sl. " Ovo je jedno vanrazumsko uopštavanje. Ako postoji jedan Srbin koji je musliman (ne Musliman) ili katolik, a ja sam ih lično poznavao, onda je tvoja rečenica besmislena. Kapiši?

Vuk Karadžić je govorio o Srbima svih triju ispovesti. Dubrovčani osnivači Matice srpske u Dubrovniku, su bili katolici, primer Dum Ivan Stojanović.

Nacionalni pokreti Hrvata su oduzeli katolike Srbima, a Muslimani muslimane. I to naravno ne SVE njih.


Samo da te obavestim o činjenici da nisam transriparijanski Srbin.

A drugo, ta mržnja i nezahvalnost birvaktileosmanskih Srba prema svemu što je bilo i imalo dok oni nisu... Transriparijanski Srbi su valjda krivi što su u Sentandreji i Karlovcima podizali škole (i u njima učili) i crkve, osnivali Matice i pevačka društva...

To zlo sublimirano je svojevremeno početkom 90-ih u otvorenim zahtevima političara i arhitekata da se ruše srpske pravoslavne crkve po Vojvodini građene u baroknom stilu (i zamenjuju srpsko-vizantijskim) jer je barok stran srpskom biću.

A Vukovo Srbi Svi i Svuda toliko je usrećilo srpski rod da reči nemam. Samo se osvrni oko sebe.

Da, Srbi su bili dobri i naivni a zli katolici i muslimani, Kominterna, masoni, jevreji, Hogar strašni... Da nije bilo svetske zavere Srbija bi bila do...
krkar krkar 12:28 30.04.2010

Re: Hm

Islam sigurno jeste deo srpske kulture, samo sto je agresivna i iskljucujuca ideologija Svetosavlja koju je pokrenuo Justin Popovic, za nekoliko dana i zvanicni svetac SPC, sve ucinila da Srbin bude jednako pravoslavac


Još je gore: trenutna Dogma je da ne možeš biti hrišćanin ako nisi Svetosavac. (A ako nisi Svetosavac ne možeš biti Srbin pa ti izvedi logički sled).

Svetosavlje je ideologija protivna osnovnom hrišćanskom nauku, ali dok se tome Srbi dosete...
Virtuelni Vasilije Virtuelni Vasilije 14:14 30.04.2010

Re: Hm

Ed
Ja ne osporavam da ima Bosnjaka sa srpskim korijenima ali se niti u jednoj definiciji nacije ne pominju korijeni


Hm, a koja definicija nacije kaze da je prihvatanje/promena vere sam po sebi dovoljna da se covek smatra pripadnikom druge nacije?

Ed

Potpuno je neozbiljno saznati da ti je neko od predaka prije 200-300 godina bio Srbin i hop, od danas si Srbin.


Slazem se - ako se neko pre tog "saznanja" nije osecao Srbinom onda je njegova licna stvar da li ce on to svoje osecanje promeniti. Ali opet ovde postoji i drugi scenario: ako je neko odrastao sa saznanjem da su mu preci bili Srbi koji nekad promenili veru ali da je on i dalje ostao i osecao se Srbinom, onda je piznaces, isto tako neozbiljno da on jednostavno pocne da se oseca pripadnikom neke druge vere samo zato sto je neki politicar (ili neka vlast) zakljucila da treba da postoji neka druga nacija?

Drugim recima, ako su se Mesa i Emir osecali Srbima ko i sa kakvim pravom moze da ih zbog toga osdudjuje ili kritikuje?

Naravno ovim ne zelim nikom da namecem ovaj scenario kao JEDINI ispravan. Problem i jeste u tome nametanju: srpski nacionalisti bi hteli da poreknu postojanje Muslimanske/Bosnjacke nacije a muslimanski bi svima ciji su preci nekad presli u islam hteli da nametnu da su oni automatski pripadnici te druge nacije. Sto je podjednako stetno i sprecava prevazlizanje problema iz proslosti.

Ako Srbija nemerava da postane moderna demokratska drzava ona bi morala da omoguci, sa JEDNAKIM pravima, sva tri moguca scenarija:

1) dalji razvoj i stvaranje Muslimanske i/ili Bosnjacke nacije kao nacije koja je jos u procesu stvaranja,

2) pripadnicima muslimanske verosispovesti da se izjasnjavaju kao Srbi

3) ljudima ciji su se preci izjasnjavali kao Muslimani pravo da se izjasnjavaju kao Srbi, da eventualno predju i u pravoslavnu veru i da pri tom ne budu osudjivani i sikanirani. Ovo bi ustvari moralo da se podrazumeva i spada u osnovna ljudska prava ali smo imali prilike da vidimo u praksi da su BAS oni navodni borci za ljduska prava napadali Emira Kusturicu samo zato sto se priklonio pravoslavnoj veri i sto se izjasnjava kao Srbin. Sto je zbilja necuveno i besramno. Sto je najveci fazon, kao i vecina ljudi rodjenih u drugoj polovini dvadesetog veka covek uopste nije ni bio vernik (pa se ne moze onda ni govoriti o nekoj "promeni/konverziji" vere) a odrastao i vaspitavan da je Srbin (pa samim time se ne moze govoriti ni o promeni nacije) ...

Sa drugim delom tvog posta se slazem. Sasvim bi bilo normalno da Srbija prihvati i deo onog svog kulutnog i istorijskog nasledja koje ima veze sa islamom (i posebno Turskom), naravno ukljucucujuci i gradjane islamske vere (sto je vec i sad slucaj). Evo moram da priznam da sam i ja tek kad sam otisao u Nemacku video koliko mi imamo toga zajednickom sa Turcima. Svi znamo za tzv. "turcizme" (avlija, kapija etc.) ali sam tek ovde imao prilike da saznam (sa iznenadjenjem) koliko mi imamo jos zajednickih reci za koje coveku ne bi bilo ni na kraj pameti da je tako. Ili recimo u turskim prodavnicama ce covek najlakse naci mnoge namirnice koje svi smatramo tipicno "nasim". A na odmoru u Turskoj sam sa slicnim iznenadjenjem konstatovao da su srpsko i tursko kolo vrlo slicni ...

pozz


Neues aus der Nachbarschaft Neues aus der Nachbarschaft 14:25 30.04.2010

Re: Hm

Još je gore: trenutna Dogma je da ne možeš biti hrišćanin ako nisi Svetosavac. (A ako nisi Svetosavac ne možeš biti Srbin pa ti izvedi logički sled).


Sirenje svetosavkse ideologije je neka vrsta reformacije koja se desila u SPC, i ovo sto Sinod sad radi sa Justinom je kanonizovanje te ideologije. Eno podigli su i hram tom novom kanonu pa samo jos treba da iz tradicije SPC izbace nepozeljne.
Neues aus der Nachbarschaft Neues aus der Nachbarschaft 15:03 30.04.2010

Re: Hm

Dje nađe baš Justina da napadaš nasumice? Hajd reci šta si pročito od njega?



Nasumice? Recimo: Ако си прави Србин, ако светосавско србинско срце бије у теби, ти си сав уз Господа Христа. Сав уз Његову истину и у овом и у оном свету. Ти си сав уз Светог Кнеза Лазара, ти сав на Косову гинеш за Крст Часни и слободу златну. -> Srbin=svetosavski hriscanin=sledbenik vrirtuelnog Cara Lazara koji pogibuse u svetom ratu protiv Islama

Ako postoji jedan Srbin koji je musliman (ne Musliman) ili katolik, a ja sam ih lično poznavao, onda je tvoja rečenica besmislena. Kapiši?


To da je neki Sulejman Spaho clan jedne srpske ekstremno desnicarske stranke i da za sebe kaze da je Srbin musliman jos uvek ne znaci da je islamska kultura prihvacena kao deo srpske tradicije, oder?
ed_novipazar ed_novipazar 15:10 30.04.2010

Re: Hm

Virtuelni Vasilije
Hm, a koja definicija nacije kaze da je prihvatanje/promena vere sam po sebi dovoljna da se covek smatra pripadnikom druge nacije?

Nijedna. Ne znam ni sta se htjelo reci sa ovim pitanjem.

Ako Srbija nemerava da postane moderna demokratska drzava ona bi morala da omoguci, sa JEDNAKIM pravima, sva tri moguca scenarija:

Sve ovo sto navodis je zagarantovano ustavom.
oskar-z-wild oskar-z-wild 17:10 30.04.2010

Re: Hm

Кркар, желим ти да научиш да мислиш прецизно.
Прецизно размишљање јесте нешто што се може научити кроз било коју умну дисциплину, па и теолошку.
Важно је проћи кроз неку дисциплину да би се издигао од пуких предрасуда и уопштавања.

Неуес аус дер Наџбаршафт:
Sirenje svetosavkse ideologije je neka vrsta reformacije koja se desila u SPC, i ovo sto Sinod sad radi sa Justinom je kanonizovanje te ideologije. Eno podigli su i hram tom novom kanonu pa samo jos treba da iz tradicije SPC izbace nepozeljne.

Ово звучи Кант о Сведенборгу. Значајно.
oskar-z-wild oskar-z-wild 18:41 30.04.2010

Was ist Светосавље?

Светосавље само означава Српску православну цркву, која јесте једна национална црква као што су арменијанска и грузијска. Од ове две цркве, грузијска прати исту православну догму као и српска црква. Светосавље није никаква засебна догма. Да би сте се уверили у то погледајте књигу "Светосавље" од Јустина Поповића. Светосавље се не може превести ни на који језик, и може се једино користити у свом српском оригиналу. Али ако желимо да преведемо реч "светосавље" према целокупном значењу које је дато тој речи, онда једини исправан синоним за ту реч је "српско православље" чиме се означава група људи која припада Српској православној цркви. Пошто постоји неколико хиљада странаца углавном у САД, али и мањи број њих из других земаља, нарочито монаха, то значи да нису сви Срби. У прошлости било је у тој цркви сигурно и Влаха и Албанаца и Рома, као и данас.

Светосавље и Српска православна црква се разликују од других православних националних цркви по томе што славе Св. Саву као великог светца и утемељивача те посебне православне цркве. Као што француска црква у оквиру католичке цркве, славе Св. Лују, или као што Грузијсци и Армени славе своје посебне светце и светице. Св. Сава и други српски светци се славе и у другим православним црквама али не са истим интензитетом.

Са друге стране, оно што је кост у грлу некима, је то што је Растко Немањић основао националну цркву у 13. веку. Ово није јединствена национална црква. Французи де факто (али не де јурис) имају своју, Грузијци своју, Јермени своју, Руси своју. Та кост у грлу имплицира да су Срби стара нација што модерни историчари и политиколози не могу да прихвате. За њих Срби су створени у време националног романтизма као имагинарна заједница.

Зато ово што говори Neues.... "Sirenje svetosavkse ideologije je neka vrsta reformacije koja se desila u SPC, i ovo sto Sinod sad radi sa Justinom je kanonizovanje te ideologije" је неистинито и нетачно. То је само још један карактеристичан напад на Србе тј. на цркву од стране агресивних атеиста. Јустинова књига је изашла током Другог светског рата, и може се пре сматрати као његов допринос бодрењу окупиране нације потсећањем на Св. Саву и зачетке српске националне цркве. Та књижица је била и остала маргинална.

Јустина канонизују не због светосавља већ због њега самог, његових других дела и заслуга унутар те црквене организације, или ако већ неко хоће, јер је Богу мио.
Neues aus der Nachbarschaft Neues aus der Nachbarschaft 20:04 30.04.2010

Re: Was ist Светосавље?

Светосавље само означава Српску православну цркву, која јесте једна национална црква као што су арменијанска и грузијска.


Ova recenica dokazuje da je Justinova skola uspela da nametne i svojim vernicima stav da je Svetosavlje=SPC. Ali nije. Svetosavlje nema veze sa Sv. Savom kao takvim vec je to samo jedna od skola misljenja u SPC ciji je glavni utemeljivac Nikolaj Velimirovic, najuticajniji promoter Justin Popovic i najvazniji danasnji sledbenici Atanasije Jevtic, Irinej Bulovic i Amfilohije Radovic. Bilo je i drugih pravaca misljenja ali je ovaj preovladao, zbog cega sam to nazvao 'reformacijom' samo sam zaboravio da stavim navodnike. Glavne odlike Svetosavlja su velicanje licnosti Save Nemanjica, mitologizacija bitke na Kosovu i predstavljanje Srba kao izabranog naroda. Kakve to veze ima sa hriscanstvom? Kako to da najveca crkva u Srbiji ne nosi Isusovo ili Marijino ime? To povezivanje pravoslavlja sa pojedinim dogadjajima i likovima iz istorije svelo je religiju na folklor.

To sto je komunisticka vlast u Srbiji bila negativno raspolozena prema SPC ne znaci da je Justin pravednik i svetac.

Са друге стране, оно што је кост у грлу некима, је то што је Растко Немањић основао националну цркву у 13. веку.


U 13. veku nije postojao koncept nacije u danasnjem smislu. On je produkt 19og veka ne samo u slucaju Srbije nego svuda u Evropi. Zato pravoslavnu crkvu iz doba Save Nemanjica ne mozemo izjednacavati sa ovom od danas.

То је само још један карактеристичан напад на Србе тј. на цркву од стране агресивних атеиста.


Eto vidis. Gore kazes Srbin moze biti i katolik i muslimn a ovamo kritiku sadasnje SPC dozivljavas kao napad na Srbe. Time sam sebe negiras i kao jedino nasledje Srba oznacavas pravoslavlje.
oskar-z-wild oskar-z-wild 21:46 30.04.2010

Re: Was ist Светосавље?

Neues aus der Nachbarschaft:

Ти си један веома догматичан човек. Очекујеш да СВЕ на овом свету потпадне у неку поједностављењу шему. Покушао сам да својим примерима да ти отворим очи.

Зато сам и споменуо грузијску и арменијанску цркву, и те народе. Можемо споменути и случај Јевреја. Свака од тих нација, народа или група своди свој почетак на неки моменат из прошлости. То је нека константа у идентитету који се мења, у генетици која се мења, у језицима који се мењају. Можеш ти тврдити да је то имагинарно и непостојеће, али ти народи, те државе, те религије, ти језици постоје. Постоје и те заједнице. Можеш ти колико хоћеш да манипулишеш са терминима али Народна скупштина Србије није преведена као People's parliament of Serbia, већ као National parliament of Serbia. Ти термини су заменљиви.

Bilo je i drugih pravaca misljenja ali je ovaj preovladao, zbog cega sam to nazvao 'reformacijom' samo sam zaboravio da stavim navodnike.

О каквим правцима говориш? Дај наброј ми барем још један.

Па сви ти Немањићи су били велики добротвори цркве, и пошто је Косовски бој означио и крај њиховог царства, логично је да се они славе у тој цркви.

Комунисти су већ покушали да насилно искорене све наслеђене облике мишљења и понашања и одустали су од тога. Преовладао је плуралитет постојања; црквене и ројалистичке организације постоје и у Британији и Јапану, њихов начин делања и размишљања људи нису успели да сасвим замене неким позитивизмом или прагматизмом. Толеранција је суштина свега, а милитантизам сваке врсте је кобан.

U 13. veku nije postojao koncept nacije u danasnjem smislu. On je produkt 19og veka ne samo u slucaju Srbije nego svuda u Evropi. Zato pravoslavnu crkvu iz doba Save Nemanjica ne mozemo izjednacavati sa ovom od danas.


Ја не видим логичну везу између ове две реченице. У првој се говори о нацији, а у другој о цркви.

Да ли ти негираш било какав континуитет у историји уопште или само у српском случају?

Што се тиче Јустинових набројаних ученика, знам из личног искуства да су далеко еволуирали по питањима црквене догме (да се грубо изразим). Јустин није ни имао могућности да се упознаје са делима Св. Максима исповедника, чија је метафизака кључна у данашњој модерној православној филозофији. Представнци нових теолога су Јанарас и Зисулас који се баве егзистенцијалистима и феноменолозима попут Хајдегера. Ту филозофију су управо увели на Теолошки факултет набројани Јустинови ученици, и од тога се диже коса на глави крутим и неуким зилотима.

Стварност, мој друже, је много комплекснија него што ти покушаваш да је упакујеш. Цитираћу ти једно Ничеово размишљање, али немам времена да га преводим. То је из књиге Људско, одвише људско, пасус број 632:

"If one has not passed through various convictions, but remains caught in the net of his first belief, he is in all events, because of his unchageability, a representative of the backward cultures; in accordance to his lack of education (which always presupposes educability), he is harsh, injudicious, unteachable, without gentleness, eternally suspect, a person lacking scruples, who reaches for any means to enforce his opinion because he simply cannot understand that there have to be other opinions. In this regard, he is perhaps a source of power, and even salutary in cultures grown too free and lax, but only because he powerfully incites opposition: for in that way the new culture's more delicate structure, which is forced to struggle with him, becomes itself strong."

НАСТАВЉАМ:
Назадне културе (унутар нације или континента) постоје упоредо са напредним културама. Ако ти мислиш да си из напредне културе, то ти не даје право да уништаваш друге културе. Можеш изабрати кооегзистенцију, а можеш наставити да оштриш зубе своје младе културе. Па ако једног дана постанеш јак, други ће оштрити зубе на теби. Мада је мој савет теби да мењаш кошуље чешће.
Igor_Jaramaz Igor_Jaramaz 22:15 30.04.2010

Re: Hm

krkar
To zlo sublimirano je svojevremeno početkom 90-ih u otvorenim zahtevima političara i arhitekata da se ruše srpske pravoslavne crkve po Vojvodini građene u baroknom stilu (i zamenjuju srpsko-vizantijskim) jer je barok stran srpskom biću.


или одговорима Ненада Чанка да српско-византијском стилу није место северно од Саве и Дунава?

A Vukovo Srbi Svi i Svuda toliko je usrećilo srpski rod da reči nemam. Samo se osvrni oko sebe.


Слажемо се да је изградња мултиверске нације на Балкану ђавоље тешка работа. Али то сад побије првобитне тезе о наводној кривици Јустина Поповића, СПЦ, патријарха Павла и чтеца из св. Владимира Невског због тога што више нема Срба-католика и муслимана.

Грци су на пример изградили нацију на православљу, од Јелина, Арбанаса, Словена, Цинцарца па чак и Турака (Караманлија). Ми Срби смо више пута мењали стратегију, најпре смо градили српску нацију (где су људи попут Ива Мештровића исповедали српство уз римокатолицизам), затим смо то жртвовали ради југословенског јединства и управо је у то доба католик=Хрват из разлога конкурентног пројекта изградње хрватске државе и нације. 1923-27. Хрватска сељачка странка Стјепана РАдића први пут учествује на изборима у БиХ и Далмацији.

Тај сам Јосип Панчић кога си се дотакао није рођен као Хрват-католик већ највероватније као Буњевац или Крањац у Брибиру крај Сења. Све до пре 50 година се становништво Лике делило на Хрвате (чакавце), Буњевце (икавце-што/шћакавце), Крањце (бивше и садашње кајкавце) и православне. У доба Панчићевог рођења још увек хрватски национ није био консолидован што је омогућило његово одомаћење у Србији. Не верујем да примио православну веру да би био примљен у службу у којој је било иновераца. Немали број официра српске краљевске војске нису били православни.

Da, Srbi su bili dobri i naivni a zli katolici i muslimani, Kominterna, masoni, jevreji, Hogar strašni... Da nije bilo svetske zavere Srbija bi bila do...


Наравно да је то неозбиљно, али ништа мање од ваших инсинуација или ниских удараца Емира Кустурице у наслову.

Како може надимак Меша бити прикривање Селимовићевог муслиманског наслеђа? Зар његова дела то не сведоче, уосталом зар он није био светли пример за који се Срби хватају као Хрвати за Макса Ћазим Ћатића?

Било је Срба-муслимана:
- Осман Ђикић
- Алија Коњхоџић
- Авдо Карабеговић
- Авдо Хумо
- Шефкет Маглајлић

Па и сам Мехмед Спахо се пре 1918. изјашњавао као Србин (после уједињења је био неопредељен) док се његов брат инжењер све време изјашњавао као Србин.

Али подоста су то сложени процеси да би се њима бавили људи који нису толико неупућени колико су злонамерни јер су већ унапред одредили закључак па тако околности и чињенице желе прилагодити циљу.
zilikaka zilikaka 17:22 28.04.2010

Raduje me

što te konačno zatekoh među autorima.
Znam da vest nije taze, ali ja po prirodi stvari poslednja saznajem mnogo toga...

A što se teme tiče, odrastala sam u Vojvodini, u sredini gde je važilo: "Što ti ne bi mogao da budeš Srbin, kad ti je otac Hrvat a majka Srpkinja, kad on može, a otac mu Hrvat, a majka Mađarica".
Teško mi ide da uopšte o tome ozbiljno pričam. Dal' sam normalna, ako tvoje pitanje izjednačim sa: "Može li rođena crnka da se izjašnjava kao plavuša?"
I zašto je to uopšte bitno?
krkar krkar 00:00 29.04.2010

Re: Raduje me

I zašto je to uopšte bitno?


Uopšte nije bitno u okruženju u kojem sin Mađara i Kineskinje može da bude Francuz ako mu se hoće.

Ali čini mi se da je bitno kad neko sa strane postavlja uslove ko i kako može da bude Nešto. A uslovi su najčešće ekskluzivni - ako si Ovo ne možeš da budeš Ono.
wukadin wukadin 09:17 29.04.2010

Re: Raduje me

A uslovi su najčešće ekskluzivni - ako si Ovo ne možeš da budeš Ono.


Tipa ako si konzervativan, ne možeš biti urban (šta god to značilo).
Ako si nacionalista ne možeš biti moderan.
I tome slično (itsl.)
docsumann docsumann 17:23 28.04.2010

Može li se biti Srbin i musliman?

Naravno da može, ko hoće.
To nije stvar društvenog dogovora već lični izbor.
Pravo pitanje je možda - Zašto je to rijedak slučaj? Odgovor je više opširan nego težak, pa ga zato preskačem.
Može li se biti Srbin i Crnogorac (dvonacionalan, kao što su nam i grbovi dvoglavi)?
Može - evo ja. Ali u popisu ta kategorija ne postoji. Zato može Eskim, Indijanac, Bušman ... A Eskim - Bušman, budistički pravoslavac ?
krkar krkar 17:35 28.04.2010

Re: Može li se biti Srbin i musliman?

Pravo pitanje je možda - Zašto je to rijedak slučaj? Odgovor je više opširan nego težak, pa ga zato preskačem.


Upravo to je pravo pitanje (i ona ispod njega). Voleo bih da nađeš malo vremena za bar deo tog opširnog odgovora.
docsumann docsumann 18:14 28.04.2010

Re: Može li se biti Srbin i musliman?

Osnovna ideja te šire elaboracije (koju i dalje izbjegavam) bi bila - istorija + politika + religija i njihova međusobna dinamička interakcija.
U SFRJ su postojali Muslimani (kao narod) i muslimani (kao pripadnici islamske vjeroispovjesti).
U Crnoj Gori i dalje se jedan dio spomenutog naroda pišu kao Muslimani, jer sebe smatraju crnogorskim starosjediocima i ne doživljavaju Bosnu kao matični državu.
Tako je u upotrebi dvoimenična formulacija Muslimani-Bošnjaci, baš kao u formi koju ja zahtjevam za sebe.
A u stvari baš i ne tražim, samo tek tako, malo provociram ...
yugaya yugaya 20:36 28.04.2010

Re: Može li se biti Srbin i musliman?

Pravo pitanje je možda - Zašto je to rijedak slučaj?


Zato sto je nuklearna fizika objasniti detetu koje ima roditelje nacionalno i verski izmesane (oboje), koji su oboje potekli iz mesovitih brakova takodje, pa je u prethodnoj generaciji u ono lepo vreme doslo do tumbanja uobicajenih kombinacija - jedna baba polu-madjarica polu-hrvatica pravoslavac, drugi deda bunjevac-srbin-katolik, i jos svasta, a svi mi na gomili smo valjda nekako nekakvi 'Srbi' , makar cisto geografski.

Da ne spominjem logisticko bezumlje sto svi verski praznici nose i pokusaj da sve strane budu 'podjednako' ispostovane.

Linijom manjeg otpora, vremenom se deo takvog nasledja nepovratno izgubi.

Nositi ime koje nije puka onomatopeja nacionalne pripadnosti je dosta ebena stvar.

Trust me.
krkar krkar 00:03 29.04.2010

Re: Može li se biti Srbin i musliman?

Nositi ime koje nije puka onomatopeja nacionalne pripadnosti je dosta ebena stvar.

Trust me.


I trust you.

But you are a minority. Today's mainstream cannot tollerate minorities. Not even intellectual minorities, let alone those that are more easily identified and defined.
docsumann docsumann 11:32 29.04.2010

Re: Može li se biti Srbin i musliman?

Zato sto je nuklearna fizika objasniti detetu koje ima roditelje nacionalno i verski izmesane (oboje), koji su oboje potekli iz mesovitih brakova takodje, pa je u prethodnoj generaciji u ono lepo vreme doslo do tumbanja uobicajenih kombinacija - jedna baba polu-madjarica polu-hrvatica pravoslavac, drugi deda bunjevac-srbin-katolik, i jos svasta, a svi mi na gomili smo valjda nekako nekakvi 'Srbi' , makar cisto geografski.


Nama je generalno jednostavnije da sve posmatrano kroz reduciranu kategorizaciju, svodeći stvari na crne i bijele, njihove i naše...Tako nam je valjda lakše da baratamo sa pojedinimim pojmovima bilo da se radi o političkim konceptima, živim ljudima, vrstama muzike...
To je sasvim suprotno od principa na kojim priroda zasniva svoju pojavnost, počev od one čuvene Šredingerove mačke koja u isto vrijeme može biti i živa i mrtva (a koja slikovito opisuje pojave u svijetu kvantne mehanike), pa sve do makrosvijeta u kojem i sami postojimao kao bića izuzetno složene psihologije.
Samim tim što se prisiljavamo da se nacionalno odredimo u jednoj riječi, gubio čitavo bogatstvo nacionalno raznolikog nasleđa kojeg su nam naši preci ostavili u amanet (upravo ono - baba polu mađarica-polu hrvatica, prađed po očevoj strani čeh, musliman i sl.).
Kako riječima formulisati tu raznorodnost u našem (eventualnom) nacionalnom bekgraundu - da li praviti složenice (pogodne za dvonacionalnu pripadnost -srbomađar, srbohrvat, hrvatobošnjak (važi i obrnut redosljed)), uvoditi nove riječi (prikladnije za mnogobrojnije nacionalno nasleđe), ili pobrojati sve u nizu bošnjak-mađar-grk. Ako nekome ovo zvuči rogobatno i neupotrebljivo za svakodnevno korišćenje, samo da napomenem da ja i ne vidim potrebu za čestim i svakodnevnim isticanjem i napominjanjem svoje nacionalne opredjeljenosti.
Nju bi ponovo trebalo vratiti unutar porodičnog kruga sjećanja i poštovanja, umjesto raznositi po ulicama, dnevno provjeravati i naglašavati, koristiti ko opijate za masovne političke hipnoseanse.
Nadam se da će čovječanstvo, uskoro (iako je trenutna slika svijeta vrlo haotična i zlosutna), napraviti proboj ka drugim destinacijama u kosmosu, tamo izgraditi nove ljudske kolonije... i za nekih stotinjak godina učiniti ovu tematiku savršeno besmislenom.


docsumann docsumann 12:10 29.04.2010

Re: Može li se biti Srbin i musliman?

Zato sto je nuklearna fizika objasniti detetu koje ima roditelje nacionalno i verski izmesane (oboje), koji su oboje potekli iz mesovitih brakova takodje, pa je u prethodnoj generaciji u ono lepo vreme doslo do tumbanja uobicajenih kombinacija - jedna baba polu-madjarica polu-hrvatica pravoslavac, drugi deda bunjevac-srbin-katolik, i jos svasta, a svi mi na gomili smo valjda nekako nekakvi 'Srbi' , makar cisto geografski.


Blago dijeci nuklearnih fizičara, oni stvarno znaju ko su - djeca nuklearnih fizičara
yugaya yugaya 13:13 29.04.2010

Re: Može li se biti Srbin i musliman?

docsumann
Kako riječima formulisati tu raznorodnost u našem (eventualnom) nacionalnom bekgraundu - da li praviti složenice (pogodne za dvonacionalnu pripadnost -srbomađar, srbohrvat, hrvatobošnjak (važi i obrnut redosljed)), uvoditi nove riječi (prikladnije za mnogobrojnije nacionalno nasleđe), ili pobrojati sve u nizu bošnjak-mađar-grk


Za razliku od nas, sto se nepodobnog ili potencijalno problematicnog nasledja brze-bolje resavamo, zapadnjake cete pri prvoj pijanki inspirisati da vam do u detalje govore o tome kako su 1/32 nekakve njima (verovatno) egzoticne etnicke grupe, i to sa ponosom. Na stranu sto od toga imaju samo citat za bio i o doticnoj skupini dalje od wikija nikakva stvarno znanje.
Takva formulacija, sa osminama i sesnaestinama i tridesetdvojinama licno mi se i ne svidja - mnogo hladno.
Bolje resenje od onoga koje koristim protivno pravopisu - nemam (sve naredjano povezano sa crticama malim pocetnim slovom da se se podvuce nebitnost bilo kog individualnog pretka izdvojena, i ona neizbezna jedna rec obavezno pod navodnicima - previse puta teran da budalama odgovoris na pitanje 'pa dobro majku mu poljubim sta si ti' izgubis sposobnost da se bez zastite navodnika ili govornog dodatka 'valjda' Srbinom i osecas.

Najcesce se branim sa 'It's complicated'. ili kako je to Danilo kis bolje rekao :'Simple for us, complicated for foreigners'.

ja i ne vidim potrebu za čestim i svakodnevnim isticanjem i napominjanjem svoje nacionalne opredjeljenosti.


Ni ja. Zato decu ucim da su iz Srbije i da im je posao da budu gradjani tamo gde zive i ne zamajavaju se glupostima.
krkar krkar 14:45 29.04.2010

Re: Može li se biti Srbin i musliman?

Za razliku od nas, sto se nepodobnog ili potencijalno problematicnog nasledja brze-bolje resavamo, zapadnjake cete pri prvoj pijanki inspirisati da vam do u detalje govore o tome kako su 1/32 nekakve njima (verovatno) egzoticne etnicke grupe, i to sa ponosom. Na stranu sto od toga imaju samo citat za bio i o doticnoj skupini dalje od wikija nikakva stvarno znanje.


Ja ipak verujem da su bar ponešto pročitali o tim narodima i zemljama svojih tridesetdvojina, pa sve i ako je šturo i nedovoljno, opet je nešto više nego što bi inače o tome znali.

E, to je taj problem, što se ovde ne gaji svest da smo svi izmešani i ne gaji se potreba da se o tim našim babama, čukundedovima i njihovim nacijama nešto sazna.


yugaya yugaya 15:34 29.04.2010

Re: Može li se biti Srbin i musliman?

krkar


Ja ipak verujem da su bar ponešto pročitali o tim narodima i zemljama svojih tridesetdvojina, pa sve i ako je šturo i nedovoljno, opet je nešto više nego što bi inače o tome znali.

Uglavnom nisu (ako se izuzme pokusaj kalemljenja identiteta izrazito popularnim turama po recimo Irskim bestragijama, gde se ponesto i da nauciti) - secam se starta u kome je potegnuta i prababa iz nasih krajeva. Na moje pravljenje blesavom i dalje propitivanje ispostavilo sa da je gospodja bila iz neke od zemalja pribaltika.
Cast retkim izuzecima, koji su po pravilu izuzetne osobe kroz ciju pricu se dobije prilika da se nesto novo o drugima sazna kroz prizmu njihovog licnog iskustva.

E, to je taj problem, što se ovde ne gaji svest da smo svi izmešani i ne gaji se potreba da se o tim našim babama, čukundedovima i njihovim nacijama nešto sazna.

Ne krivim ljude - pretesko je to breme, prihvatiti da si po nacionalnosti Srbin-svastojed, narocito 'ovde' gde se svako malo u komsiluk zaviruje preko nisana.
krkar krkar 17:34 29.04.2010

Re: Može li se biti Srbin i musliman?

po nacionalnosti Srbin-svastojed



Sepulturero Sepulturero 21:25 29.04.2010

Re: Može li se biti Srbin i musliman?

docsumann
Naravno da može, ko hoće.
To nije stvar društvenog dogovora već lični izbor.
Pravo pitanje je možda - Zašto je to rijedak slučaj? Odgovor je više opširan nego težak, pa ga zato preskačem.
Može li se biti Srbin i Crnogorac (dvonacionalan, kao što su nam i grbovi dvoglavi)?
Može - evo ja. Ali u popisu ta kategorija ne postoji. Zato može Eskim, Indijanac, Bušman ... A Eskim - Bušman, budistički pravoslavac ?

Наравно да може. Ето ја да нисам атеиста био бих сигурно муслиман, по личном избору.
krkar krkar 23:32 29.04.2010

Re: Može li se biti Srbin i musliman?

Ето ја да нисам атеиста био бих сигурно муслиман, по личном избору.


Da sam Marsovac pa da krenem da čitam svete knjige triju velikih monoteističkih religija - nemam nikakve sumnje da bih se opredelio za Islam.
antioksidant antioksidant 08:43 30.04.2010

Re: Može li se biti Srbin i musliman?

Da sam Marsovac pa da krenem da čitam svete knjige triju velikih monoteističkih religija - nemam nikakve sumnje da bih se opredelio za Islam.

hurije i taj rad?
e djavole, djavole...
krkar krkar 12:00 30.04.2010

Re: Može li se biti Srbin i musliman?

hurije i taj rad?
e djavole, djavole...


Socijalni element pre svega.

Mada, nemam ništa protiv hurija. Jedini problem je što ne verujem
Biljana 77 Biljana 77 17:24 28.04.2010

Na neka postavljena pitanja

Mislim da je Meša Selimović Meša upravo iz razloga iz kojeg je Mića Orlović Mića.. ni više, ni manje od toga.

Mislim da se može biti i Srbin i musliman, mada je i jedno i drugo nevažno ako je čovek ČOVEK.

Mislim da o islamu treba učiti od najbližeg komšije koji je musliman, npr. kada za Bajrame organizuju Ulicu otvorenog srca ne bi li sugrađane upoznali sa svojom kulturom.

Mislim da bi Rasim bio Rasim i da je Sulejman .. mada se ne može izbaciti podtekst koje neko ime nosi.. Ja sam alergična na Slobodan, nekome je možda prva asocijacija na ime Sulejman - Sulejman Ugljanin, meni je Sulejman Veličanstveni. To je vrlo individualno.

Jednako poštujem svoje porijeklo i svoje opredeljenje, jer sam vezan za sve ono što je odredilo moju ličnost i moj rad. Svaki pokušaj da se to razdvaja, u bilo kakve svrhe, smatrao bih zloupotrebom svog osnovnog prava zagarantovanog Ustavom.

U kontekstu citiranog, misliš da bi mu se dopalo ovo seciranje.. ime.. nadimak...?
dr.wagner dr.wagner 20:30 28.04.2010

Re: Na neka postavljena pitanja

Biljana 77
Mislim da je Meša Selimović Meša upravo iz razloga iz kojeg je Mića Orlović Mića..

Pozdrav ....

-To je jedina prava istina .....
zilikaka zilikaka 17:46 28.04.2010

Zaista

kad malo premotam, (a imam materijala za premotavanje), i ja sam u staroj Jugi, u vreme punog bratstva-jedinstva učila da je on Meša Selimović. Možda tek nekad negde Mehmed - Meša, ali uglavnom Meša.
mostarac mostarac 17:52 28.04.2010

Re: Zaista

Pa covek se sam potpisivao kao Mesa Selimovic.
Al, eto, i to su neki nasli da im smeta.
Mislim ni Efendija Ceric ne bi postavljao pitanje da li je Mehmed Mesa i obratno.
Al' eto, ima ko bi.
zilikaka zilikaka 18:05 28.04.2010

Re: Zaista

Čuj, zašto ti misliš da njemu smeta?
Zar ovo nije mesto za ubiti vreme uz pomalo mentalne gimnastike?
Nem džaba da ukrštamo koplja!
Krkar mi dođe ko ratni drug, a u mom selu, ako za slavu nikog ne prikolju, nije uspelo, pravi se repriza.
predatortz predatortz 17:57 28.04.2010

O nadimcima i koječemu

Može li se biti Srbin a biti musliman ili katolik? Može? Za koga? Zašto ljudi u Srbiji menjaju svoja muslimanska imena u "neutralna" ili "hrišćanska"?


Zašto je u Bosni pre rata svaki Sabahudin bio Bato?
Svaki Mirza Miki?
Svaka Meliha Meli?

Zbog straha od Srba?

Ne bih rekao.
zilikaka zilikaka 18:08 28.04.2010

Re: O nadimcima i koječemu

To mu dođe opšta pojava. Ljudi jednostavno ne vole da se razlikuju od okoline.
predatortz predatortz 18:09 28.04.2010

Re: O nadimcima i koječemu

Govorim o Bosni pre rata. Muslimani su bili većina.
zilikaka zilikaka 18:13 28.04.2010

Re: O nadimcima i koječemu

Da, ali su istovremeno bili manjina u jednom većem korpusu. Nemojmo se lagati. U Jugi je funkcionisao osećaj pripadnosti celoj državi, ne njenom delu. To "Bato, Miki" i sl., je bilo domaće i opšte prihvatljivo svuda.
krkar krkar 00:05 29.04.2010

Re: O nadimcima i koječemu


Zašto je u Bosni pre rata svaki Sabahudin bio Bato?


E i ti si mi Tuzlak! 90% Sabahudina bilo je Baha.
arheolog1981 arheolog1981 18:44 30.04.2010

Re: O nadimcima i koječemu

predatortz
Može li se biti Srbin a biti musliman ili katolik? Može? Za koga? Zašto ljudi u Srbiji menjaju svoja muslimanska imena u "neutralna" ili "hrišćanska"?


Zašto je u Bosni pre rata svaki Sabahudin bio Bato?
Svaki Mirza Miki?
Svaka Meliha Meli?

Zbog straha od Srba?

Ne bih rekao.



Odgovor je vrlo prost. Muslimani-Bosnjaci iz Bosne su slovenskog porekla, govore slovenskim jezikom, a imena Mehmed, Mirza i sl. su kao sto znamo arapsko-turska. Tradicija je islama da se deci ne daju imena naroda kome pripadaju, tako da jedan Francuz Fransoa postaje Sulejman ali nadimak mu nece biti arapski, ostace dosledan jeziku kojim govori on i njegova okolina. Otuda i nadimci Miki, Bato, Meli.
ana_radmilovic ana_radmilovic 18:30 28.04.2010

oh romeo zašto si...

'Tis but thy name that is my enemy:
Thou art thyself, though not a Montague.
What's Montague? It is nor hand nor foot,
Nor arm nor face, nor any other part
Belonging to a man. O be some other name!

p.s.

ali to nema veze s pričom o meši mehmedu selimoviću.
a nema veze ni s nemanjom :)
nego, primećujem da se poreklom, rodoslovom, dnk, kom se bogu neko moli itd najviše bave oni koji se najglasnije bore protiv upravo takvih etiketiranja.
mehmed može da hoće da je srpski pisac isto ko što emir može da hoće da je nemanja - to je privatna stvar, pravo, intima na kraju - ne vidim razlog za odbranu selimovićevog nenapadnutog imena.
predatortz predatortz 18:31 28.04.2010

Re: oh romeo zašto si...

mehmed može da hoće da je srpski pisac isto ko što emir može da hoće da je nemanja - to je privatna stvar, pravo, intima na kraju - ne vidim razlog za odbranu selimovićevog nenapadnutog imena.


Istina.
krkar krkar 18:32 28.04.2010

Re: oh romeo zašto si...

ali to nema veze s pričom o meši mehmedu selimoviću.
a nema veze ni s nemanjom :)
nego, primećujem da se poreklom, rodoslovom, dnk, kom se bogu neko moli itd najviše bave oni koji se najglasnije bore protiv upravo takvih etiketiranja.
mehmed može da hoće da je srpski pisac isto ko što emir može da hoće da je nemanja - to je privatna stvar, pravo, intima na kraju - ne vidim razlog za odbranu selimovićevog nenapadnutog imena.


Baš nisi čitala sa razumevanjem!
ana_radmilovic ana_radmilovic 18:40 28.04.2010

Re: oh romeo zašto si...


Baš nisi čitala sa razumevanjem!

možda. ali naslov + ovo :
ali izgleda da nekako ne ide da se srpski pisac zove Mehmed.

me odvede u stranputicu
ime_korisnicko ime_korisnicko 18:48 28.04.2010

Re: oh romeo zašto si...

krkar

Baš nisi čitala sa razumevanjem!


Oksimoron!
Goran Vučković Goran Vučković 18:54 28.04.2010

Re: oh romeo zašto si...

nego, primećujem da se poreklom, rodoslovom, dnk, kom se bogu neko moli itd najviše bave oni koji se najglasnije bore protiv upravo takvih etiketiranja

To je zato što su liberali i zalažu se za slobodu misli i izražavanja. Ali insistiraju da se misli ispravno
docsumann docsumann 18:56 28.04.2010

Re: oh romeo zašto si...

nego, primećujem da se poreklom, rodoslovom, dnk, kom se bogu neko moli itd najviše bave oni koji se najglasnije bore protiv upravo takvih etiketiranja.


Važno je pokazati koliko bi to bilo nevažno, da se nije moralo pokazivati ...
Doctor Wu Doctor Wu 20:42 28.04.2010

Re: oh romeo zašto si...

nego, primećujem da se poreklom, rodoslovom, dnk, kom se bogu neko moli itd najviše bave oni koji se najglasnije bore protiv upravo takvih etiketiranja.

To je neuroza, nesto sto bih nazvao sindromom "dece slovenackih pilota" kao i Slovenaca koji su posle I sv. rata zavrsili u prestonici. Nulta generacija se poistovetila sa sredinom u kojoj se nasla, da kazem "posrbila", ozenila Srpkinjama, tako. Njihova deca i unuci (I i II generacija) su, medjutim, odrastali uz taj feler da se ne prezivaju na "ić", nego uglavnom na "ec", "uc" ili "ic". Znaci postajao je taj jedan gap u odnosu na vrsnjake koji im nije davao mira, e sad jmblg da li u njihovim glavama ili stvarno, to je duga prica.

I, sad, taj nastali procep oni su resavali i psiholoski resavaju na razlicite nacine: neki su se potpuno identifikovali sa majcinom stranom rodbine, postajuci veci Srbi i od samih Srba (ti idu na hodocasca po Hilandaru, navijaju za Zvezdu, ti su uvek prvi skakali na Slobu, psovali Kucanu majku slovenacku, itd). Drugi su se, pak, distancirali od sredine u kojoj su odrasli i jedva sacekali prvu priliku da zbrisu bez neke prevelike sentimentalnosti. Njih je prepuna Kanada. Ima, medjutim, i trecih, onih nedojebanih, koji su potpuno prihvatili srpski kafanski machizam ali krajickom oka ipak obozavaju da pljucnu po onom drugom "ja"- takvi se obicno prepoznaju po potpuno iracionalnom obozavanju Zapada i pricama u kojima su Srbi posebno izneverili/popljuvali ovog ili onog, iako je taj ili onaj toliko toga uradio za Srbe (a oni mu nisu ni ulicu dali).
krkar krkar 00:25 29.04.2010

Re: oh romeo zašto si...


Doživeh da se složim sa Vuom od reči do reči.

Ja sam odrastao sa mnogima iz tih "nultih generacija". Pamtim kako se moj drug K, od oca Zagorca i majke Kragujevčanke, sa jednim od najhrvatskijih mogućih prezimena a i imenom koje je "više hrvatsko nego srpsko" svojevremeno potukao sa našim drugom G, od oca Kragujevčanina i majke Jagodinke, kad mu je ovaj rekao da nije Srbin. Pritom su obojici očevi bili oficiri, militantni antikomunisti i ubeđeni jugounitaristi koji su mog oca molili da njihova deca ne dolaze u našu kuću na verske praznike. A dete k'o dete voli praznik i klopu, ne Boga, ni "opšteg" ni "partikularnog".

K nije skočio na G zato što je bio uvređen činjenicom što on nije Srbin - nego zato što je G izrazio sumnju da on to jeste.

odrastao sam i sa dosta tih sinova pilota Slovenaca (-us, -in, -an, -ic). I većina su, na prilično zaprepašćenje svojih anacionalnih (denacionalizovanih) jugointegralističkih roditelja postali Srbi.

Takođe sam svedočio i transformacijama u kojima je Husein imao sina Damira i unuka Borisa, Mehmedalija od sina Zorana dobio unuka Vojislava, sin Ištvana i Hatidže zvao se Milan a Josipov Milutin. Moj drig T, Hrvat po ocu i materi, oficir-pilot, etnički očišćen iz JRViPVO 1993. iako je 1991. uredno bombardovao svoj rodni Vukovar, sad je Jugosloven na Novom Zelandu.

Samo, onda je to još nekako i bilo shvatljivo i objašnjivo, čak i ako se sa tim razmišljanjima nismo slagali. A danas?
shoolaya shoolaya 07:46 29.04.2010

Re: oh romeo zašto si...

Ништа специфично за Београд и Србију.

Примјер из мог окружења: прије више од 100 година први Бауман је дошаао у Босну. Бауман Нијемац дошао на службу у нову покрајину тадашње Монархије. Његов унук се цијели живот изјашњавао као Хрват, јер је дјед Нијемац био католик, оженио се локалном Хрватицом као што се Хрватицом оженио и његов син.
Међутим, Бауман Хрват (унук) се оженио Српкињом. Син Баумана Хрвата ратовао као припадник Војске РС, такође се оженио Српкињом и добио сина.

Шта мислите, како ће се изјашњавати најмлађи Бауман (чукунунук Баумана Нијемца, 3/4 српског поријекла) одрастајући у Бањалуци?

Најпознатији примјер из Хрватске су Александар и Дражен Петровић. Сјећам се кад је Цибона прије неколико година гостовала у Београд баш у вријеме православног Божића. На честитку новинара поводом тог празника, Ацо (син Србина и Хрватице) је кратко рекао да се зна "који је његов Божић".
929292 929292 02:53 30.04.2010

Re: oh romeo zašto si...

krkar
ali to nema veze s pričom o meši mehmedu selimoviću.
a nema veze ni s nemanjom :)
nego, primećujem da se poreklom, rodoslovom, dnk, kom se bogu neko moli itd najviše bave oni koji se najglasnije bore protiv upravo takvih etiketiranja.
mehmed može da hoće da je srpski pisac isto ko što emir može da hoće da je nemanja - to je privatna stvar, pravo, intima na kraju - ne vidim razlog za odbranu selimovićevog nenapadnutog imena.


Baš nisi čitala sa razumevanjem!


E, baš jeste!

A ovo,
primećujem da se poreklom, rodoslovom, dnk, kom se bogu neko moli itd najviše bave oni koji se najglasnije bore protiv upravo takvih etiketiranja.

je najistinitija rečenica na ovom blogu!
NNN NNN 18:59 28.04.2010

Za mene je Mehmed

uvek bio (i ostao) naš Meša

Bojan Budimac Bojan Budimac 19:41 28.04.2010

*****

Možda je u pitanju plava boja koja označava linkove i neka vrsta daltonizma. Stoga možda nije zgoreg ponoviti crno na belo [belo je, zar ne, onima koji se nisu bavili CSS-om ]
Tokom devedesetih godina matičarima u beogradskim opštinama godišnje se obraćalo nekoliko stotina Albanaca, Roma i muslimana sa zahtevom da promene lična imena i prezimena u srpska. Tada su to radili prvenstveno iz straha, zbog osetljive političke situacije. Danas se nacionalne manjine ređe odlučuju na ovaj korak, a kada to i čine, motiv više nije strah. Uglavnom se nose mišlju da će uz novo srpsko ime lakše doći do posla.


P.S. Imam prijatelja koji nije iz te statistike, jer je iz NS-a. ali je taj slučaj i 90-te su u pitanju.
Sepulturero Sepulturero 21:34 29.04.2010

Re: *****

Bojan Budimac
Možda je u pitanju plava boja koja označava linkove i neka vrsta daltonizma. Stoga možda nije zgoreg ponoviti crno na belo [belo je, zar ne, onima koji se nisu bavili CSS-om ]
Tokom devedesetih godina matičarima u beogradskim opštinama godišnje se obraćalo nekoliko stotina Albanaca, Roma i muslimana sa zahtevom da promene lična imena i prezimena u srpska. Tada su to radili prvenstveno iz straha, zbog osetljive političke situacije. Danas se nacionalne manjine ređe odlučuju na ovaj korak, a kada to i čine, motiv više nije strah. Uglavnom se nose mišlju da će uz novo srpsko ime lakše doći do posla.


P.S. Imam prijatelja koji nije iz te statistike, jer je iz NS-a. ali je taj slučaj i 90-te su u pitanju.


Питање је да ли су стварно имали разлога за страх, у што не верујем, или се радило о благој параноји?

Re: *****

moja drugarica albanka, balerina, inace rodjena beogradjanka je od devedesetih na ovamo sve teze ostvarivala ozbiljnije veze u beogradu, usudjujem se da spekulisem, dobrim delom zbog nacionalne i verske pripadnosti
Igor_Jaramaz Igor_Jaramaz 22:20 30.04.2010

Re: *****

Sepulturero
Bojan Budimac
Možda je u pitanju plava boja koja označava linkove i neka vrsta daltonizma. Stoga možda nije zgoreg ponoviti crno na belo [belo je, zar ne, onima koji se nisu bavili CSS-om ]
Tokom devedesetih godina matičarima u beogradskim opštinama godišnje se obraćalo nekoliko stotina Albanaca, Roma i muslimana sa zahtevom da promene lična imena i prezimena u srpska. Tada su to radili prvenstveno iz straha, zbog osetljive političke situacije. Danas se nacionalne manjine ređe odlučuju na ovaj korak, a kada to i čine, motiv više nije strah. Uglavnom se nose mišlju da će uz novo srpsko ime lakše doći do posla.


P.S. Imam prijatelja koji nije iz te statistike, jer je iz NS-a. ali je taj slučaj i 90-te su u pitanju.


Питање је да ли су стварно имали разлога за страх, у што не верујем, или се радило о благој параноји?


Мене занимају конкретне бројке пошто за разлику од ICTY, hearsay не рачунам у валидан доказни материјал...
sentinel26 sentinel26 19:51 28.04.2010

Može, može

U Turskoj živi poveliki broj iseljenika iz Srbije muslimanske vjeroispovjesti a koji se u nacionalnom smislu izjašnjavaju kao Srbi.
Imaju i udruženja, a jedno od njih broji oko 8.000 registrovanih članova.
Neki medju njima nose ime Mehmed.

Istina Srbija ih ne ubraja u svoju "dijasporu", možda zbog nedostatka deviznih doznaka otuda, čisto sumnjam da je to zbog vjere...

Mehmeda - Mešu Selimovića sam lično upoznao 1972.godine na jednoj književnoj večeri koju je on održao zajedno sa Ćamilom Sijarićem..
I danas pamtim cijeli tok razgovora te večeri..
ana_radmilovic ana_radmilovic 20:13 28.04.2010

Re: Može, može

sentinel26

Istina Srbija ih ne ubraja u svoju "dijasporu", možda zbog nedostatka deviznih doznaka otuda, čisto sumnjam da je to zbog vjere...
.

možda zato, a možda i zbog neopisive gluposti koju je srbija uradila kada je "ispisala" iz srba sve koji nisu pravoslavni pa tako ne prihvata da postoje čak ni srbi ateisti, a kamoli srbi muslimani, srbi budisti ili what ever - i što je najtužnije na tom i takvom "srpstvu" insistiraju oni pravovernici koji ne znaju ni oče naš (što nije stvar vere nego opšte kulture) i koji kao centralnu figurnu nekog (valjda posebnog ) hrišćanstva shvataju cara lazara dok je hrist neki epizodni lik u celoj toj priči.

I danas pamtim cijeli tok razgovora te večeri.

verujem :)
antioksidant antioksidant 20:20 28.04.2010

Re: Može, može

отче наш иже јеси на небесјех. да свјатитсја имја твоје да придет царствије твоје. да будет воља твоја јако на небеси и на земљи. хљеб наш насушниј дажд нам днес. и остави нам долги нашја јакоже и ми остављајем должником нашим. и не воведи нас во искушеније но избави нас от лукава го.
libkonz libkonz 20:35 28.04.2010

Re: Može, može

zbog neopisive gluposti koju je srbija uradila kada je "ispisala" iz srba sve koji nisu pravoslavni pa tako ne prihvata da postoje čak ni srbi ateisti, a kamoli srbi muslimani, srbi budisti ili what ever - i što je najtužnije na tom i takvom "srpstvu" insistiraju oni pravovernici koji ne znaju ni oče naš (što nije stvar vere nego opšte kulture) i koji kao centralnu figurnu nekog (valjda posebnog ) hrišćanstva shvataju cara lazara dok je hrist neki epizodni lik u celoj toj priči.

bravo Ana!
Ostaviću po strani konkretan primer Meše Selimovića, ali činjenica je da mi danas nemamo Srbe muslimane. Za to krivicu isključivo snose ludaci i bitange poput Radovana Karadžića, S. Miloševića, V. Šešelja i velike grupe nazovi srpskih intelektualaca.
Goran Vučković Goran Vučković 20:35 28.04.2010

Re: Može, može

možda zato, a možda i zbog neopisive gluposti koju je srbija uradila kada je "ispisala" iz srba sve koji nisu pravoslavni pa tako ne prihvata da postoje čak ni srbi ateisti, a kamoli srbi muslimani, srbi budisti ili what ever - i što je najtužnije na tom i takvom "srpstvu" insistiraju oni pravovernici koji ne znaju ni oče naš (što nije stvar vere nego opšte kulture) i koji kao centralnu figurnu nekog (valjda posebnog ) hrišćanstva shvataju cara lazara dok je hrist neki epizodni lik u celoj toj priči.

Srpska elita treba očigledno da pregori tu prvobitnu akumulaciju nacije - od divljeg krv-i-tlo perioda iz '90tih, preko ovih sada sport-zastava-tri prsta simbolizama "sabornog" DS-a i "preobraćenog" NS-a, nadam se u neku malo inkluzivniju i pravedniju zajednicu s vremenom. Nadam se - za dobro svih.
predatortz predatortz 20:38 28.04.2010

Re: Može, može

Ostaviću po strani konkretan primer Meše Selimovića, ali činjenica je da mi danas nemamo Srbe muslimane. Za to krivicu isključivo snose ludaci i bitange poput Radovana Karadžića, S. Miloševića, V. Šešelja i velike grupe nazovi srpskih intelektualaca.


Ne bi da branim prozvane, ali koliko Srba muslimana bilo posle uspostavljanja nacije Musliman?
libkonz libkonz 20:48 28.04.2010

Re: Može, može

Ne bi da branim prozvane, ali koliko Srba muslimana bilo posle uspostavljanja nacije Musliman?

A koliko ih se izjašnjavalo kao Srbi u Crnoj Gori posle uspostavljanja nacije Crnogorac?
1991, ako se ne varam, 9%. Tek onda kada je Crna Gora krenula putem nezavisnosti, menjanja zastave i ostalog, preko 30 % građana Crne Gore je počeo da se izjašnjava kao Srbi.
Da se ne lažemo, ko god je bio u Bosni zna da se veliki broj Muslimana 1992. godine opredelio da pripada srpskoj naciji. Nemali broj je želeo da pređe u pravoslavlje. Kockar Karadžić to nije dozvolio. Svi borci vojske R. Srpske muslimanske vere su proterani. Rukovodstvo Srba iz BIH nije dozvolilo da se neki musliman izjašnjava kao Srbin. Koliko je Beograd uticao na tu politiku ja stvarno ne znam.
predatortz predatortz 20:51 28.04.2010

Re: Može, može

Da se ne lažemo, ko god je bio u Bosni zna da se veliki broj Muslimana 1992. godine opredelio da pripada srpskoj naciji. Nemali broj je želeo da pređe u pravoslavlje. Kockar Karadžić to nije dozvolio. Svi borci vojske R. Srpske muslimanske vere su proterani. Rukovodstvo Srba iz BIH nije dozvolilo da se neki musliman izjašnjava kao Srbin. Koliko je Beograd uticao na tu politiku ja stvarno ne znam.



Znam samo za slučaj Janje. Blizu sam bio 'stacioniran'. I da smo prihvatili njihove zahteve bilo bi nam prikačeno da smo ih prekrstili na silu. Rat i nije neko vreme za takve poteze.
libkonz libkonz 20:58 28.04.2010

Re: Može, može

Rat i nije neko vreme za takve poteze.

objasni mi samo zašto?
Zašto su odgurnuti oni koji su hteli da ti budu saveznici?
Oni koji su rekli: Ja sam Srbin i želim da se borim za svoj narod!
Da bi Karadžić, Krajišnik i ostali lopovi imali više mogućnosti za pljačku, eto zašto.
predatortz predatortz 21:01 28.04.2010

Re: Može, može

objasni mi samo zašto?
Zašto su odgurnuti oni koji su hteli da ti budu saveznici?
Oni koji su rekli: Ja sam Srbin i želim da se borim za svoj narod!


Ne znam gde si sretao takve koji su to iskreno mislili... Ja ih nisam puno upoznao. Znam za jednu četu u BN. Vodio je neki profesor istorije musliman. Ali čim su se dovatili Tuzle pevali drugu pesmicu...

Za pljačku se slažemo.
zilikaka zilikaka 21:46 28.04.2010

Re: Može, može

Moje znanje o tome je minimalno, na nivou lošeg sećanja, ali ipak mi se nešto javlja da je problem mnooogo stariji od pojave bilo kakvog Radovana.
Zar nije taj stav upravo (donekle opravdano i razumljivo) potekao od SPC, kako bi se sprečilo masovno prihvatanje turske vere?
shoolaya shoolaya 23:25 28.04.2010

Re: Može, može

libkonz

Da se ne lažemo, ko god je bio u Bosni zna da se veliki broj Muslimana 1992. godine opredelio da pripada srpskoj naciji. Nemali broj je želeo da pređe u pravoslavlje. Kockar Karadžić to nije dozvolio. Svi borci vojske R. Srpske muslimanske vere su proterani. Rukovodstvo Srba iz BIH nije dozvolilo da se neki musliman izjašnjava kao Srbin. Koliko je Beograd uticao na tu politiku ja stvarno ne znam.

Читав живот живим у Босни. Ово везе са мозгом нема.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana