Sport

Vreme prošlo

Time Bandit RSS / 07.08.2010. u 18:05

Ali.jpg 

Muhammad Ali je skroman čovek, ali ponekad voli da bude i slavan. Pre mnogo godina, u vreme najveće popularnosti Mike Gvozdenog Tyson-a, Ali pita Thomas Hauser-a poznatog sportskog novinara i publicistu:

 - Ako bi se sada pojavio Mike Tyson na drugoj strani ulice, ko bi od nas dvoje privukao više ljudi?

- Ti

 - Ako  bi umesto Tyson-a bio recimo a Bill Cosby, ko bi privukao više ljudi?

 - Ti

 - Recimo da su tamo Little Richard, Chubby Checker i Chuck Berry, na čijoj strani ulice bi bilo više ljudi?

 - Na tvojoj

 Ali se već zagrejao i diže lestvicu visoko.

 - Ako bih ja hodao ovom stranom ulice a Elvis Presley drugom, na čijoj strani ulice bi se okupilo više ljudi? - Biću iskren, u inostranstvu najverovatnije oko tebe, ali ovde u Americi mislim da bi više ljudi bilo oko Elvisa.

 Tišina... Ali počinje polako i ozbiljno.

 -  Dobro ...,

 a onda sa smeškom nastavlja

 - To je zbog toga što je Elvis mrtav već duže vreme i ljudi bi mu prilazili da se uvere da li je to zaista on...

„ Kada je Ali nazvao sebe The Greatest još 1960 godine malo njih ga je shvatilo ozbiljno“, piše Reg Noble u Boxing Ilustrated Januara 1979 godine. „ Osamnaest godina kasnije nema potrebe da to ponavlja, Ali je uistinu  najveći“, zaključuje Noble,“ ako se računaju njegovi sportski rezultati u ringu dokazao je bez sumnje da je najbolji bokser teške kategorije svih vremena.“

Tokom slavne karijere Ali nije izbegavao izazove i teške borbe. Više od četvrtine borbi su bile protiv nosioca titula u teškoj kategoriji – Joe Frazier (3), Ken Norton (3), Sonny Liston (2), Floyd Patterson (2), Leon Spinks (2), Ernie Terrell, Jimmy Ellis i George Foreman. Imao je nešto manji broj odbrana titula u karijeri (19) od Joe Louis-a (25), ali i podužu nametnutu pauzu u najboljim godinama. Pored svega uspevao je da postane tri puta  svetski šampion u teškoj kategoriji u različitim verzijama.

Pored priznanja za nesporne sportske rezultate, urednik Boxing Illustrated  Mr Noble malo drugačije vidi lični rat Ali-ja i države nazivajući ga self-imposed exile from the ring war.

 “ Samovoljani egzil iz ringa od 6-Oct-1967 godine pa sve do 26-Oct-1970, period od tri godine i osam meseci, ukrali su Muhammad Ali-ju najbolje godine ... Ali je izgubio podršku nekih bokserskih zaljubljenika i navijača odbijajući da pristupi US Army, bez obzira što je istorija pokazala da je bio u pravu.“

U istom izdanju Boxing Illustrated nalazi se i njihova rejting lista boksera u deset kategorija.

U teškoj kategoriji je Ali na prvom mestu, a u poluteškoj naš Mate Parlov (naš - sportska jugonostalgija).

Kako je izgledao samovoljni egzil Ali objašnjava u jednom od rethih televizijskih pojavljivanja u javnosti krajem 1969 godine u The David Frost Show-u:

- Misliš li da ćeš imati upošte neku šansu da boksuješ ponovo?

- Dobro, radije neću komentarisati takvu mogućnost, jer očekuju me dva veća sudska procesa, ilegalno prisluškivanje moje malenkosti i Matrin Luther King-a kao i nekoliko drugih ljudi za koje su vladini službenici zainteresovani. Tu je takođe i moj prigovor sudu na kaznu od pet godina zbog odbijanja pristupanju vojsci. Kada se sve ovo završi, i ako bude uspešno, tek tada ću biti u mogućnosti da odgovorim na ovo pitanje o povratku u ring.

Nešto kasnije u Esquire-u iz Novembra 1969, u članku Irvin Shaw-a – Muhammad Ali and the Little People, Ali priča svoju priču:

Tu skoro prolazio sam kroz Mississippi  obilazeći škole i držeći govore... Mojom dugačkom limuzinom...Kojom često putujem, jer ne volim da letim... Izađe vlasnik ispred restorana i reče

- Čime mogu da te uslužim dečko?

- Dečko, iznervirano će moj pratilac koga sam morao da smirujem

- Toalet?

- Dobro, dobro, ali mislim da toalet ne radi

- Hvala gospodine. Ja sam osvajač zlatne Olimpijske medalje. Ja sam Muhhamad Ali, Cassius Clay. Ja sam svetski šamipon u boksu. Vi tražite da se borim za Ameriku, a ne dozvoljavate mi ni toalet da koristim...

Iz prespektive Floyd Patterson-a bivšeg šampiona u teškoj kategoriji (In defense of Cassius Clay, Esquire Aug 1966), katolika i Ali-jevog svojevremenog oponenta, uticaj Malcolm X-a i Black Muslims-a je promenio skromnog mladića koga je on upoznao u Rimu u Olimpijskom selu.  Crni sportisti, poput Pattersona i Joe Louis-a, su uglavnom branili Ali-ja izostavljajući društveno politički angažman, za razliku od belih koji su imali stav sličan Rocky Marciano-u:

„On nije loš šampion..., Ne u ringu. Radi se o dvostrukoj ličnosti, dečku koji može da se bori i dečku koji je nepredvidiv. On može da bude dobar ili loš dečko. Ali stvar sa njegovim patriotizmom stoji vrlo loše, govori i radi mnogo loših stvari.“

 Sećajući se šezdesetih godina jedan od velikih Ali-jevih oponenata, takođe šampion u teškoj kategoriji, Joe Smokin Frazier kaže:

 „Zvezda dekade je bio Cassius Clay, koga sam ja zvao the Butterfly. Za njega se čulo 1960 godine kada je osvojio zlato na Olimpijadi i tada su ljudi počeli da pričaju o njemu. Neki su voleli da on bude poražen, neki da i dalje pobeđuje, ali je nesporno da je mogao da se bori. Bio je veliki i vrlo dobro se kretao. Porazio je nekoliko dobrih izazivača u teškoj kategoriji i Februara 1964 je šokirao svet, kao što je to i najavio, kada je porazio Liston-a i osvojio šampionsku titulu. Kasnije je promenio ime u Muhammad Ali i postao Musliman. To je bio početak njegovih nevolja. Odbranio je titulu devet puta. Ali tada je počeo rat u Vijetnamu, i Ali je bio mobilisan. Odbio je da primi oružje shodno svom religioznom opredeljenju, a US vlada mu je oduzela titule i ukinula licencu za borbe u ringu...“

U Stern-u is Septembra 1966 pored podužeg intervjua sa Eva-om Windmoller, ima veći broj odličnih fotosa, a vidi se i Ali-jeva limuzina koju je on pominjao...

 

Top.jpg 

 

 



Komentari (27)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

docsumann docsumann 18:20 07.08.2010

Toliko o patriotizmu

Čovjek od integriteta ne izdaje prije svega sebe, a ne državu!

antioksidant antioksidant 19:27 07.08.2010

Re: Toliko o patriotizmu

docsumann
Čovjek od integriteta ne izdaje prije svega sebe, a ne državu!


kasijus klej
muhamed ali
najveci
Time Bandit Time Bandit 19:41 07.08.2010

Re: Toliko o patriotizmu

Ali je sportista veka po Sports Illustrated i BBC-ju, i najbolji bokser u teškoj kategoriji svih vremena po Ring Magazinu kao i mišljenju sportske javnosti (najveći bokser svih vremena, bez obzira na kategoriju, je Sugar Ray Robinson).
NNN NNN 23:23 08.08.2010

Re: Toliko o patriotizmu

Ali je sportista veka
Ali je čovek veka!
sesili sesili 18:25 07.08.2010

Bio je

sumpatičan brbljivac. Boks ne volim (nemojte da me odate - ne mislim da je to sport ) ali on je bio simpatično drčan. Sada me na njega podseća teniser Conga.
Time Bandit Time Bandit 19:28 07.08.2010

Re: Bio je

Boks jeste sport i to jedan od najstarijih

U Ali-jevom slučaju, kao i kod većine boksera koji se ovde pominju, bila je progresija od uspešnog amaterskog (osvajači medalja na Olimpijskim igrama) ka profesionalnom.

Conga moguće zbog boje kože podseća na Ali-ja, a sve ostalo od mentaliteta pa preko sportske inteligencije je značajno slabije.
stefan.hauzer stefan.hauzer 19:39 07.08.2010

float like a butterfly, sting like a bee

Time Bandit

U Ali-jevom slučaju, kao i kod većine boksera koji se ovde pominju, bila je progresija od uspešnog amaterskog (osvajači medalja na Olimpijskim igrama) ka profesionalnom.


Da,posle Alija '60...sledeći koji su to postali su bili Frejzer('64) i Foreman ('68),mada olimpijski sampion iz '72 Teofilo Stivenson,je jedini razlog zbog kog ne smatram Alija najvećim,ali sigurno najboljim bokserom,ikad !
tyson tyson 18:39 07.08.2010

-

pored podužeg intervjua sa Eva-om Windmoller





Time Bandit Time Bandit 19:23 07.08.2010

Re: -

Ne stojim baš najbolje nemačkim, a mislim da se ono E u imenu Eva čita nešto kao I pa zbog toga i nastavak -om (Ivom, ili Evom).

Uostalom tu nedoumicu sam ostavio pažljivijim čitaocima da sami otkriju
Time Bandit Time Bandit 20:05 07.08.2010

float like a butterfly, sting like a bee

@ stefan.hauzer
nije moguće postaviti komentar ispod tvog originalnog
Da,posle Alija '60...sledeći koji su to postali su bili Frejzer('64) i Foreman ('68),mada olimpijski sampion iz '72 Teofilo Stivenson,je jedini razlog zbog kog ne smatram Alija najvećim,ali sigurno najboljim bokserom,ikad !



Who is the world's best heavyweight?

Bilo je reči oko mogućeg susreta, u petnaest rundi, Ali-ja i Stevenson-a, tokom posete Kubanske delegacije, u drugoj polovini sedamdesetih godina (iz izvora koji su mi dostupni - Boxing Illustrated).

Internacionalna bokserska federacija (AIBA) je tada bila protiv 15 rundi, a Stevenson nije želeo da ugrozi svoj amaterski status pre Olipijskih igara u Moskvi 1980 godine i mogućnost da ostvari uspeh jednak Laszlo Papp-u (tri puta Olimpijski šampion).

U boksu je bitno koga si pobedio, a ne samo broj okršaja. Ali-jeva lista je prilično duga i uključuje najbolje boksere teške kategorije tokom gotovo dve dekade...
stefan.hauzer stefan.hauzer 20:52 07.08.2010

.



Jest'...priča oko tog susreta je zaista mitska. takodje i ona cuvena izjava Stivensona, " Šta je milion dolara, naspram ljubavi osam miliona Kubanaca".
A i verovatnoća da bi time ugrozio mogućnost obaranja Papovog rekorda ,takodje stoji.(Felix Savon,4 komada )
Ipak,nisam subjektivan kad je u pitanju Teofilo Stivenson. =))

U boksu je bitno koga si pobedio, a ne samo broj okršaja. Ali-jeva lista je prilično duga i uključuje najbolje boksere teške kategorije tokom gotovo dve dekade...

Skroz tačno...

Volim ja Alija,ali Stivensona volim vise.
omega68 omega68 21:24 07.08.2010

Re: .

Time Bandit Time Bandit 21:57 07.08.2010

Re: .

Volim ja Alija,ali Stivensona volim vise.


Otto Von Porat (Norway) teška kategorija, zlatna medalja u Parizu 1924, od 1926 do 1934 pro sa rekordom od 38-12, nije uspeo da se kvalifikuje za izazivača za šampionsku titulu

Alberto Lovell (Argentina) teška kategorija, zlatna medalja u Los Angeles, kao pro od 1937 15-6-1, najveći uspeh pobeda na poene protiv bivšeg šampiona u poluteškoj Maxie Rosenbloom-a

Ed Sanders (USA), zlatna medalja 1952 u Helsinkiju kada je Ingemar Johansson odbio da se bori i bio diskfalifikovan, pro od 1954 sa rekordom od 6-1-1 pre nokauta u 11-toj rundi od Willie James-a koji ga je penzionisao

Pete Rademacher (USA), zlatna medalja u Melburnu 1956, od 1958 do 1962 pro sa rekordom od 15-7-1, pored vrlo dobrih borbi najveći uspesi su mu bili pobeda na poene u 10 rundi protiv George Chuvalo-a i bivšeg middleweight šampiona Carl Olson-a

Franco DePiccoli (Italy) zlatna medalja u Rimu 1960, kao pro 25-0-0 (20Kos) porazi od Copeland-a i Weiland-a su ga ubedili da se penzioniše

Očigledno je da nije lako preći iz amaterskog u profesionaln boks.

Tada se smatralo da bi više od tri runde bilo loše za Stevenson-a, a da za Ali-ja to teško da bi bio izazov. Takođe se smatralo da bi Ali koji se nije bojao nikoga bio u psihološkoj prednosti, u odnosu na Stevenson-a koji je dobijao mečeve na Olimpijadama i pre samog okršaja.

Stevenson je bio mlađi, i dobar udarač, ali protiv majstora ringa kao što je bio Ali u to vreme to nije bilo dovoljno. Takođe, Ali je tada bio sposoban da istrpi snažne udarce, svakako mnogo lakše od amaterskih protivnika Stevenson-a. Nešto slično je Ali pokazao u urušavanju mita oko Liston-a i Foreman-a, i verovatno da bi slično primenio protivu Stevenson-a...

stefan.hauzer stefan.hauzer 22:23 07.08.2010

Re: .

da, Ali bi verovatno dobio Stivensona...pogotovo sto bi to ovom bio prvi profesionalni meč, uopste.

ipak,volim da mislim,kako bi Teofilo...mozda pobedio.
Time Bandit Time Bandit 22:31 07.08.2010

Re: .

stefan.hauzer
da, Ali bi verovatno dobio Stivensona...pogotovo sto bi to ovom bio prvi profesionalni meč, uopste.

ipak,volim da mislim,kako bi Teofilo...mozda pobedio.


Teofilo je bio strašan sportista, i prava je šteta što nije bilo moguće organizovati takav meč.


stefan.hauzer stefan.hauzer 22:47 07.08.2010

Re: .

Time Bandit
Teofilo je bio strašan sportista, i prava je šteta što nije bilo moguće organizovati takav meč.


oo,daa
miloradkakmar miloradkakmar 00:04 08.08.2010

Nije se spavalo

da se gleda najveći i najbolji, Muhamed Ali.
Za mene veliki je i Džoe Lusi.
Time Bandit Time Bandit 15:34 08.08.2010

Re: Nije se spavalo

Joe Louis, ili Uncle Tom, kako ga je Ali nazivao je bio veliki i nepobediv. Izgubio je od Max Schmeling-a prvi dulel 36-te , ali ga je kasnije u revanšu 38-me dobio. Ostali porazi, od Charles-a and Marciano-a, na zalasku karijere, su više posledica pokušaja da se zaradi još neka bela para za crne dane.

Joe Louis o Ali-ju

"Sve što mogu da kažem je da je Ali dobar borac i dobar bokser. Što se tiče religije to je njegova privatna stvar. On je prokleto dobar borac i to je sve. Nema nikog ko može da ga ugrozi."

Zanimljivo je Louis-ovo viđenje kretanja Ali-ja u ringu (u boksu je uobičajeno da se kombinacije izvode iz stacionarne pozicije, tj bez kretanja, Ali se ne samo kretao u krugovima oko protivnika nego je često išao i unazad)

"On ne udara jako, ne tako jako da može da te povredi. On se kreće suviše brzo. Ako bi usporio možda bi mogao da udara jače. Ja ne mislim da on može da istrpi teške udarac, možda osrednji."
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 11:41 08.08.2010

Moguće da je ...

... promena imena u Muhamed, i sve ostalo povezano s tim, posledica nekog udarca koji Kasijus nije uspeo da eskivira.
Voleo bih da je tako.
antioksidant antioksidant 12:11 08.08.2010

Re: Moguće da je ...

Vojislav Stojković
... promena imena u Muhamed, i sve ostalo povezano s tim, posledica nekog udarca koji Kasijus nije uspeo da eskivira.
Voleo bih da je tako.

link
Time Bandit Time Bandit 14:50 08.08.2010

Re: Moguće da je ...

Pakovanje je ostalo isto

Nekako slično je Sinatra voleo Ali-ja, tačnije voleo je da on izgubi po svaku cenu i njegovim protivnicima je besplatno slao svoje bokserske stručnjake da ih upute u radnju...
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 15:10 08.08.2010

Re: Moguće da je ...

Hebiga, šta da radim, kad sam gledao Kleja bio sam klinac i nisam se razumeo u politiku i ljudska prava. A žao mi bilo što je prestao da boksuje (1967-70).
Time Bandit Time Bandit 15:52 08.08.2010

Re: Moguće da je ...

A žao mi bilo što je prestao da boksuje (1967-70).


Možda je adekvatnija reč od prestao u ovom slučaju primoran.

Bokserske asocijacije su Ali-ju oduzele titule u teškoj kategoriji, a atletske komisije u svim državama, uključujući Nevadu (epicentar kocke, prostitucije, i sumnjivog biznisa) su mu ukinule licencu za borbe na njihovoj teritoriji.
hannah.greener hannah.greener 14:55 08.08.2010

ALI...

Da parafraziram:

"And when they ask you
what's the latest
tell them
Ali's still the greatest!!!"


I slava, i pare i medalje na stranu, trebalo je imati COJONES da bi se govorilo i radilo ono što je on govorio i radio, u ono vreme...
Time Bandit Time Bandit 16:43 08.08.2010

Re: ALI...

zovitemegrunf zovitemegrunf 23:20 08.08.2010

kolektivno gledanje

Borbe sa Pattersonom i Listonom su bile dozivljaji za ceo komsiluk, nisu svi imali televizor, i svi smo navijali za Kleja. Pred mec u Kinsasi, vec smo bili matoriji,skupili se i do jutra uz tekucu podrsku cekali prenos. Opet svi navijali za, tada vec, Alija. Uskoro se pojavio i deseterac, pripsivali ga Dusku Radovicu:

"...Klej Kasijus i s'njim Fejzer Dzoje
Tukli su se u petnajest rata,
Svaka rata velika k'o vrata..."

Ako neko ima link na ceo tekst i podatke o autoru, pls...Ubih se googujuci i bingujuci, ali slabo
Time Bandit Time Bandit 16:26 09.08.2010

Re: kolektivno gledanje

Uskoro se pojavio i deseterac, pripsivali ga Dusku Radovicu:

"...Klej Kasijus i s'njim Fejzer Dzoje
Tukli su se u petnajest rata,
Svaka rata velika k'o vrata..."


vrlo je moguće da je Duško Radović napisao nešto tako

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana