Društvo| Ljudska prava| Život

Moderno ropstvo

arianna RSS / 18.10.2010. u 09:16

18. oktobar- Evropski dan borbe protiv trgovine ljudima
 human_trafficking_map-jpg2.gifRopstvo je šokantna realnost današnjice i trgovina ljudima predstavlja najdublje kršenje ljudskih prava. Međunarodne organizacije saopštavaju da se danas u svetu nalazi više od  dvadeset miliona ljudi na prinudnom radu u nekoj vrsti modernog ropstva pri čemu, najveći broj čine deca i žene, a samo u toku jedne godine preko 700.000 ljudi u svetu budu žrtve trgovine ljudima.   Trgovina ljudima je drugi najunosniji ilegalni posao u svetu odmah posle trgovine opojnih sredstava. Finansijske dobiti koje se pominju kada je ova delatnost u pitanju mere se desetinama i stotinama milijardi dolara godišnje.

  Mnogi će reći: "trgovina ljudima se dešava nekom drugom" i sigurno će pogrešiti, jer je trgovina ljudima naša realnost i svako od nas može biti potencijalna žrtva ili plen trgovaca ljudima. Svako ko putuje, studira ili radi u inostranstvu može biti u opasnosti da postane žrtva trgovine. Statistički gledano najčešće su to: žene i deca iz zemalja u razvoju, lica koja nemaju novaca ili mogućnosti za rad ili studiranje i mladi ljudi koji žele da poboljšaju sopstveni život. Muškarci su najčešće žrtve prisilnog rada, žene i deca žrtve prostitucije, pornografije, prosjačenja i prodaje, a mala deca su najčešći predmet trgovine porodicama bez dece.

Žrtve mogu da budu svesno ili nesvesno uvučene u lanac trgovine ljudima. U svesnu trgovinu upuštaju se osobe koje se nalaze u nekoj vrsti socijalne potrebe ili specifične životne situacije, kada im je potrebana veća količina novca (za lečenje bolesnog člana porodice, dogradnju kuće, vraćanje dugova i sl.) U takvim stanjima primetno je da lica daju oglase sledećih sadržina: "Zdrava osoba želi da proda bubreg", ili "Mlada i atraktivna devojka želi da proda svoju nevinost" i sl. ... motiv ovih ljudi koji se svesno upuštaju u trgovinu je isključivo novac. oglasi-velika.jpg
  Nesvesne žrtve uglavnom bivaju deca i mladi koji, željni novih izazova, bez nadzora i kontrole roditelja, sklapaju prijateljstva preko sve prisutnijih društvenih mreža (Facebook-a, Twitter-a, MySpace-a i dr) sa nepoznatim osobama, sa kojima razmenjuju slike i lične podatke i u želji za promenom monotonog načina života, bivaju nesvesno uvučeni u lanac trgovine ljudima. Motiv ove druge grupe "nesvesnih" žrtava je razbijanje monotonog načina života i znatiželja.    

Današnji roditelji, suočeni sa teškim i dugim tranzicionim periodom kroz koje prolazi naša država, u kome su izmenjene mnoge društvene vrednosti, modeli i norme ponašanja i sami u nezavidnoj životnoj situaciji, izuzetno teško ostvaruju pravo i kvalitetno
roditeljstvo, upravo iz razloga jer su i sami preokupirani velikim životnim (zdravstvenim, materijalnim, stambenim, bračnim i sl). problemima. Veliki broj ljudi koji su biološki ostvarili roditeljstvo zanemaruje tu svoju ulogu i prepuštaju vaspitanje svoje dece ulici, vršnjacima, školi i društvu. Odgovornost za neuspešno roditeljstvo skoro da i ne postoji.
Takodje, postoje ne mali broj savremenih roditelja koji smatraju da je za odrastanje njihove dece, dovoljno da obezbede hranu, firmiranu garderobu, sobu i kompjuter sa brzom internet konekcijom, pri tome propuštaju da izvrše nadzor nad upotrebom sve prisutnije tehnike i kontrolu kontakata koje njihova deca ostvaruju preko ovog  sveprisutnog medija.
Ključni problemi roditelja i dece, su svakako sve veće otudjenje, poremećen sistem društvenih vrednosti, nejasni pravci kuda i kako usmeravati decu, i medjugeneracijska NEkomunikacija u kojoj su deca prepuštena sebi, vršnjacima, ulici i novim tehnologijama, koje sa sobom nose, ne samo velike mogućnosti za učenje i napredovanje, već i latentnu opasnost da deca iz toplog porodičnog gnezda odlete pravo u ruke ogranizovanim grupama i pojedincima koje se bave trgovinom ljudima i na taj način postanu plen, odnosno, roba trgovaca ljudima.
trgovina%20ljudima%20ilus.jpg
 

Razlozi zbog kojih se vrši trgovina i vrste eksploatacije:
- Trgovina ljudima radi sexualne eksploatacije - Za ove potrebe ciljane mete su uglavnom
deca, stariji maloletnici i žene. Vrbovanje žrtava uglavnom se vrši preko raznih oglasa u kojima se nudi dobro plaćeni posao sa obezbeđenim smeštajem i hranom, naročito u ekskluzivnim turističkim mestima i oglasima u kojima se nudi laka i brza zarada bez neke posebne stručne kvalifikacije i potrebnih referenci. Kasnije žrtve od čitave obećane ekskluzive vide jedino zamračenu i zaključanu sobu na nepoznatoj lokaciji u kojoj se jedino smenjuju korisnici seksualnih usluga.

- Trgovina ljudima radi radne eksploatacije - U svetu su poznati primeri Kine i Tajvana gde se upošljavaju deca uzrasta od 10 ili 11 godina u velike proizvode pogone gde rade po više od 10 sati dnevno uz minimalnu nadoknadu, ostvarujući za vlasnika firme enormnu zaradu. Kod nas je ovaj vid trgovine mali, mada se u nekim slučajevima, graniče i mogu da podvedu pod ovu vrstu eksploatacije, aktivnosti nekih poslodavaca koji zapošljavaju ljude na crno, terajući ih na prekovremeni ili teški fizički rad za minimalnu nadoknadu, bez ikakvih prava (koja se stiču zapošljavanjem) uz stalnu ucenu i pretnju nasiljem.

- Trgovina ljudima radi prosjačenja - U ovom slučaju uglavnom se radi o trgovini decom, koju trgovci, tretirajući ih kao roba, neretko obogaljuju, organizuju i teraju na prosjačenje po metropolama ili većim gradovima, uglavnom na prometnim mestima: po železničkim i autobuskim stanicama, u blizini verskih objekata, hipermarketa ili velikih tržnih centara, na benzinskim pumpama, prometnim šetalištima ili po manjim mestima za vreme pazarnih dana, po sajmovima i vašarima.

- Trgovina ljudima radi vršenja krivičnih dela, preprodaje droga, organa, prodaje lažnog novca, oružja, umetničkih predmeta i sl.

- Trgovina ženama radi prinudne udaje - Kod nas se pojavljuje kroz običajno pravo Roma, koje se i do dan danas zadržalo, mada je suprotno Ustavu i zakonu, i kroz dopremanje, tranzit i trgovinu devojaka iz Rusije, Ukrajine, Moldavije, Albanije i drugih zemalja.

 trgovina-ljudima1-498.jpgMehanizam delovanja prema žrtvama uglavnom je: obećanje-pretnje-ucene- fizičko nasilje- a neretko se dešava da je smrt žrtve jedini izlaz iz cele priče.

U trgovinu ljudima može da se posumnja u slučajevima:
- kada postoje nejasne informacija o poslu
- kada se oglašavaju poslovi za koje nisu naznačene reference
- kada se dobije dobro plaćen posao bez prethodno obavljenog razgovora i jasnim
ugovorom o radu, preko nepoznatih osoba i novostečenih "prijatelja"
- kada se pojavljuju potpuno nepoznate firme koje po hitnosti posla traži radnike, dajući velika finansijska obećanja potencijalnim radnicima

Ukoliko vas ipak, znatiželja i životna situacija primora da se javite na neki od ovako definisanih oglasa za posao, zatražite ugovor o zapošljavanju na uvid, raspitajte se o firmi koja je dala oglas, inicirajte razgovor, stupite u kontakt sa poslodavcem i raspitajte se o deteljima vezanim za posao

Radnu dozvolu, ako vam je potrebna za rad u inostranstvo, tražite lično, ne čekajte da to za vas uradi neko drugi i naučite bar osnovu jezika zemlje u koju planirate da idete. Kopirajte sva dokumenta i radni ugovor,  a sve kopije dokumenata ostavite rodbini ili bliskim prijateljima. Pasoš pokazujte samo ovlašćenim licima. trgovina_ljudi_stop.jpg

  Prevencija trgovine ljudima:

- povećanje nivoa svesti o problemu trgovine ljudima kao oblika modernog ropstva - informisanjem
- zagovarajte, apelujte, potencirajte, uvodjenje sistemske edukacije naročito dece i omladine o prevenciji negativnih društvenih pojava, u redovan školski sistem
- neophodno je pooštravanje kazni i dosledno  sprovodjenje kaznene politike prema počiniocima krivičnih dela,
- pomoć i reintegracija žrtvama trgovine
- raditi na smanjivanju faktora rizika putem poboljšanja socijalnih-ekonomskih uslova
- rad na povećanju životnog standarda

Srbija je 2006 godine, usvojila Strategiju borbe protiv trgovine ljudima

 

 



Komentari (36)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

seceranac seceranac 09:44 18.10.2010

ropstvo u ovom ili onom obliku

Moderno ropstvo - komplement:
Licni dugovi:


plus
javni dugovi:


i ukupno



Tamo gde nema porobljavanja fizickim sredstvima ima putem dugova i obrnuto
ove mape dugova su tako komplementarne onoj tvojoj odozgo
arianna arianna 09:51 18.10.2010

Re: ropstvo u ovom ili onom obliku

seceranac
Tamo gde nema porobljavanja fizickim sredstvima ima putem dugova i obrnuto
ove mape dugova su tako komplementarne onoj tvojoj odozgo



hvala na dopuni



Milan Novković Milan Novković 10:34 18.10.2010

Re: ropstvo u ovom ili onom obliku

i ukupno

Poslednji graf: "čudan" je
- Po CIA's World Factbook 2010 japan je drugi na listi sa 189.30% of GDP samo sa javnim dugom
- Visoka cifra za UK, npr, od 486.73% implicira, samo tako i može da se dobije ova cifra, pozjmice za nekretnine, uglavnom kuće u kojima živimo. Te pozajmice se u UK na duži rok isplate. Tipično je, npr, da je u Nemačkoj sasvim ok živeti u iznajmljenom, a u UK to uglavnom radimo ako još nismo spremni za rizik, cene opadaju ili mislimo da će opadati (ovde cene retko opadaju, na duži rok skoro nikada i sopstvena kuća-stan je odlična investicija, najčešće boja od stavljanja novca u penzioni fond.

Graf pre toga, javni dug, ne govori ništa pošto se radi o apsolutnim iznosima. Ovaj gore link daje korisne podatke.

Prvi graf, ne razumem ga uopšte i, opet, sumnjam da je prosečan Holanđanin ovoliko pozajmio na karticama, short term loans etc. Radi se, verovatno, i o hipotekarnim pozajmicama. U likvidnom tržištu nekretnina cifra onda ne znači onoliko koliko se na prvi pogled čini - ume, npr, da bude i indikacija razumnog trošenja novca kroz karijeru. Primer:

- Kupiš kuću sa novcem koji nemaš, pozamiš od banke oni stave hipoteku na kuću
- Bankarska kamata je, bar u UK, uglavnom niža od cifre koja je potrebna da se ista takva kuća iznajmi
- Inflacija, polako, čini pozajmicu sve jeftinijom (dug je sve manji u realnom smislu kako godine prolaze)
- Kao što rekoh, u UK cena nekretninama uglavnom raste kroz mnogo godina, u realnom smislu (ako prodaš kuću posle, recimo 10+ godina otplatiš dug i ostane ti dosta novca)

Da ne bih ostavio pogrešan utisak - UK jeste prezadužena, ljudi su preterali sa karticam i short term loans, a ove pozajmice su vrlo skupe.
antioksidant antioksidant 10:36 18.10.2010

Re: ropstvo u ovom ili onom obliku

Bankarska kamata je, bar u UK, uglavnom niža od cifre koja je potrebna da se ista takva kuća iznajmi

kako lepa zemlja
arianna arianna 10:40 18.10.2010

Re: ropstvo u ovom ili onom obliku

Milan Novković Milan Novković 10:41 18.10.2010

Re: ropstvo u ovom ili onom obliku

kako lepa zemlja



Primer, ne pratim više cifre pošto sam se ratosiljao dugova:

- Kad je rental income bio u proseku 10% (bruto, prihod onih što izdaju kuće i stanove) pozajmice za kupovinu kuća ili stanova su bile između 5-8% (nagađam, u proseku su nekoliko procenata ispod prihoda od izdavanja)
seceranac seceranac 11:42 18.10.2010

Re: ropstvo u ovom ili onom obliku

Poslednji graf: "čudan" je
- Po CIA's World Factbook 2010 japan je drugi na listi sa 189.30% of GDP samo sa javnim dugom



Tu si u pravu jer japan jeste jako zaduzena drzava na ovom grafu je ovako jer vecinu japanskog nacionalnog duga drze japanci a ne stranci.
Ali to sve ne menja poentu mog posta da su "bogati" narodi najvise zaduzeni i da su tako prisiljeni da rade kako bi vratili dugove

- Visoka cifra za UK, npr, od 486.73% implicira, samo tako i može da se dobije ova cifra, pozjmice za nekretnine, uglavnom kuće u kojima živimo. Te pozajmice se u UK na duži rok isplate. Tipično je, npr, da je u Nemačkoj sasvim ok živeti u iznajmljenom, a u UK to uglavnom radimo ako još nismo spremni za rizik, cene opadaju ili mislimo da će opadati (ovde cene retko opadaju, na duži rok skoro nikada i sopstvena kuća-stan je odlična investicija, najčešće boja od stavljanja novca u penzioni fond.



Ovde si veoma u krivu. Nema nista gore od zaduzivanja u vidu stambenih kredita. Razloga ima mnogo a najvazniji je da je to u stvari potrosnja a ne investicija. Nekretnine su mrtav kapital i ne doprinose razvoju drustva jer ne stavraju nove vrednosti. Narod koji skrkaci pare u nekretnine a ne u proizvodnju ili razvoj je osudjen na propast to nam je pokazala poslenja kriza.

- Bankarska kamata je, bar u UK, uglavnom niža od cifre koja je potrebna da se ista takva kuća iznajmi

trenutno je mozda tako jer su kamate na bolesno niskom nivou, kada dodju na stvarne vrednosti bice drugacije. Osim toga zaboravljas druge troskove koje vlasnistvo nosi sa sobom a koji su veliki.

- Kao što rekoh, u UK cena nekretninama uglavnom raste kroz mnogo godina, u realnom smislu (ako prodaš kuću posle, recimo 10+ godina otplatiš dug i ostane ti dosta novca)

videces posle kraha cena nekretnina koji sledi u UK u sledecih dve tri godine kako "rastu" i kako ostavljaju siromastvo za sobom. Zanimljivo je kada cene padnu pa placas duplo kredit od onoga sto kuca trenutno vredi.

Kockanje je produktivnije i korisnije za drustvo i za pojedinca od "investiranja" u nekretnine.
Milan Novković Milan Novković 12:11 18.10.2010

Re: ropstvo u ovom ili onom obliku

Ali to sve ne menja poentu mog posta da su "bogati" narodi najvise zaduzeni i da su tako prisiljeni da rade kako bi vratili dugove

Ovo "najviše" se, npr, ne vidi iz grafova.

Primer, po javnom dugu Zimbabve je na prvom mestu
Ovde si veoma u krivu. Nema nista gore od zaduzivanja u vidu stambenih kredita. Razloga ima mnogo a najvazniji je da je to u stvari potrosnja a ne investicija. Nekretnine su mrtav kapital i ne doprinose razvoju drustva jer ne stavraju nove vrednosti. Narod koji skrkaci pare u nekretnine a ne u proizvodnju ili razvoj je osudjen na propast to nam je pokazala poslenja kriza.

Ako ne kupim nekretninu moram da iznajmljujem, ne mogu da stanujem besplatno pa da mi taj keš ostane.

To košta više od servisiranja pozajmice (osim ako mi nije dovoljna soba u stanu koji delim sa drugima, a nije, žena i troje dece su tu).


Zamisli čak skoro nemoguću situaciju - neko mi nudi stanovanje besplatno:
- Ako imam stalan posao nemam nekog vremena za investiranje, kako ću to da uložim u proizvodnju - ovako se ponaša većina.
- Keš stavljam u banku
- Oni ovde, u proseku, znači većini, daju kamate koje su oko inflacije, mnogi dobijaju manje
- Nekretnine rastu na duži rok, ovde. Ako kupim nešto u lošijem stanju pa sređujem onda još bolje primer.

Case study, moj:
- Kupio po X (pozajmio od banke)
- Pozajmio još 20% pa sredio kupljeno
- Otplaćivano samo kamatu, kako je vrednost kući rasla pozajmio jos, efektivno, 30% od početne cene
- Dug 1.5 X
- Vrednost kuće posle 14 godina 6 * X.

Ostali case studies: Ne poznajem nikoga, ali baš nikoga, ko je u istom periodu zaradio manje od duplo (duplo su zaradili samo oni što su kupovali jako male properties u posebno skupim krajevima, ostali su zaradili više)
trenutno je mozda tako jer su kamate na bolesno niskom nivou, kada dodju na stvarne vrednosti bice drugacije. Osim toga zaboravljas druge troskove koje vlasnistvo nosi sa sobom a koji su veliki.

Ok, nisma hteo da zbunim navođenjem bruto renatl income od 10%. Više sam hteo da kažem da net income zavisi od pojedinaca.

Tako, da budem precizniji net income je preko 2%. Nekome 3, nekome 4 itd.
videces posle kraha cena nekretnina koji sledi u UK u sledecih dve tri godine kako "rastu" i kako ostavljaju siromastvo za sobom. Zanimljivo je kada cene padnu pa placas duplo kredit od onoga sto kuca trenutno vredi.

Taj krah prognoziraju, periodično, poslednjih 23 godine, od kad sam ja ovde

Dešavaju se periodične krize, naravno, mnogi ljudi dođu u nezavidan položaj.
Kockanje je produktivnije i korisnije za drustvo i za pojedinca od "investiranja" u nekretnine.

Daleko od toga:
- U kockanju je jedna stvar sigurna - kasino uvek dobija na srednjem+ planu
- 30-40% GDP-ja u velikom broju zemalja, ako ne u proseku, prođe kroz građevinu, direktno ili indirektno. Teško da je to loše za država, a za pojedninca sam gore "objasnio".
arianna arianna 15:25 18.10.2010

Re: ropstvo u ovom ili onom obliku

Case study, moj:
- Kupio po X (pozajmio od banke)
- Pozajmio još 20% pa sredio kupljeno
- Otplaćivano samo kamatu, kako je vrednost kući rasla pozajmio jos, efektivno, 30% od početne cene
- Dug 1.5 X
- Vrednost kuće posle 14 godina 6 * X.


Slabo mi ide ovo silno izračunavanje kamata


Milan Novković Milan Novković 16:02 18.10.2010

Re: ropstvo u ovom ili onom obliku

Slabo mi ide ovo silno izračunavanje kamata

Moglo je i bez trola, znam, sorry, blog sam pažljivo pročitao.
arianna arianna 16:09 18.10.2010

Re: ropstvo u ovom ili onom obliku

Milan Novković

Moglo je i bez trola, znam, sorry, blog sam pažljivo pročitao.

nije trol u pitanju,naprotiv, komentar je sasvim na mestu i drago mi je da ljudi komentarišu, samo ja lično zaista slabo stojim sa matematikom


hvala na čitanju
pnbb pnbb 18:09 18.10.2010

Re: ropstvo u ovom ili onom obliku

u realnom smislu (ako prodaš kuću posle, recimo 10+ godina otplatiš dug i ostane ti dosta novca)

.. ako, naravno, prodas kucu. ali , gde onda zivis?
Milan Novković Milan Novković 19:30 18.10.2010

Re: ropstvo u ovom ili onom obliku

.. ako, naravno, prodas kucu. ali , gde onda zivis

Ovo je bio scenario, istorija, paralelna onoj gde iznajmljuješ stan ceo radni vek. Tako:

- Paralela pokazuje da je od dva scenarija, bolji onaj gde kupiš nekretninu, ostaje ti dosta novca posle par decenija ako je prodaš.
- Kad prodaš možeš:
1. Da odeš u iznajmljeni stan, kao što si u njemu mogao biti svo vreme ali sad imaš i dodatni keš
2. Ono što se ovde najčešće radi je sledeće:

Prosečna porodica 2-3 puta promeni kuću-stan za radnog veka. Ok, to može da zvuči surovo, i meni je bilo pošto sam sa sela i otkad znam za sebe družili smo se sa komšijama. Grad je "mobilniji". Kako menjaš - kako ti raste plata, pa neka ušteđevina, ideš u sve veću kuću.

Pred penziju, ili kad deca odu od kuće, prodaš tu veliku kuću i za penzijske dane kupiš nešto mnogo manje. I dalje ti ostaje dosta keša. Ani malo preduzimljiviji i agilniji zarade često ovako bar onoliko koliko im se zadesilo u penzionom fondu, oni najvižljastiji i nekoliko puta toliko.

Interesantno je da nam ne treba neko silno znanje ili intelekt za sve ovo, ko je spreman da zavrne rukave pa malo i kreči, farba itd zaradi više.

A i nije baš toliko stresovito 3 puta u 3 decenije promeniti prebivalište (često familije ostanu u istom kraju).

Jednom rečju, sistem podržava preduzezništvo ove vrste, ne plaća se porez na novac zarađen na kući u kojoj se stanuje, prosto se familija malo uključi u proces na kom se, obično, bogate razni građevinci, fondovi i drugi preduzimači.
seceranac seceranac 08:02 19.10.2010

Re: ropstvo u ovom ili onom obliku

Milan Novković


zanimljivo je kako ni veoma obrazovani ljudi u stvari ne razumeju ekonomiju u njenim fundamentalnim nacelima.

U britaniji su cene kuca skoro 2 puta vece od istorijski prosecne cene (u odnosu na plate, u odnosu na rente, u odnosu na rast cena, u odnosu na rast BDP-a, u odnosu na bilo sta) i osudjene su u najoptimisticnijem slucaju na (vise)decenijsku stagnaciju dok ih ostali parmetri ne sustignu. Ishod sa padom od 50% u kratkom roku (godinu dana) je mnogo verovatniji. Protekla decenija je bila decenija house bubble-ova sirom sveta, skoro svi su se vec izduvali i ostalo je samo nekoliko od kojih je jedan UK.
The Economist - Dry Root

Ne treba biti prorok pa to videti. To sto su neki ljudi uspeli u poslednjih godinu dve ili tri da zarade na duvanju cena kuca nista ne govori o tome o kakvom neodrzivom sistemu je rec. I kod dafine je njih nekoliko (u procentima verovatno isto) na pocetku zaradilo lepe pare. Sve sto se desava oko nekretnina u UK (kao i u ostalim zemljama gde cene ne prate ostale ekonomske parametre) je vrsta ponzi sheme. To se zove Greater Fool Theory i dobro je poznato u ekonomiji jos od doba tulipana u holandiji pre par vekova.
Greater Fool Theory

U mnogo mnogo pojavljivanja kroz istoriju zavrsavalo se uvek isto a najdramaticniji krahovi su onaj koji je izazvao veliku depresiju i ovaj koji je izazvao svetsku ekonomsku krizu. Moj prijateljski savet ti je da ako vec imas kucu prodas odmah pa kupis za dve godine upola cene kada se cene vrate na istorijsku normalu. Nije istina da cene nekretnina idu uvek gore u realnim parama (prilagodjenim za inflaciju). U stvari cene ostaju iste i rasu samo za inflaciju.


No da se vratimo na brojeve:

Pre svega nije istina da servisiranje pozajmice kosta isto kao i rentiranje. Evo ja sam nasumicno uzeo nekoliko obicnih delova grada u londonu i nigde to nije slucaj. Na primer u Brentford-u (mozes da izaberes bilo koji deo grada gde zivi srednja klasa) rentiranje pristojne trosobne kuce (koja kosta 400k funti) sa dva kupatila kosta oko 350 funti nedeljno (1500 funti mesecno) dok mesecna rata sa sadasnjim najmanjim u istoriji kamatama (oko 4%) izadje oko 2100 funti. Sa istorijski prosecnim kamatama od oko 6.5% to rata izadje oko 2700 funti mesecno. Znaci rata je u proseku tokom tih 25 godina veca za 80-tak %. Osim toga kada si "vlasnik" moras da placas ostale dazbine i takse koje se u UK valjda zovu council i koje izadju jos oko 100-200 funti mesecno. Na sve ovo kao vlasnik odgovoran si i za odrzavanje nekretnine i za 25 godina koliko traje otplacivanje moras konstantno po malo i bar jednom da potpuno renoviras kucu (pogotovo ako hoces da je prodas) sto ce da te kosta i 25% vrednosti kuce. Na kraju kada prodajes kucu imas troskove prodaje (agenti ...) od bar 5% vrednosti i porez na kapitalnu dobit. Ako izdajes kucu nekome pod zakup moras i da placas porez na rental prihode sto prihode smanjuje za 30%. Znaci za 25 godina otplacivanja za kucu od oko 400k platis oko 810k u ratama + oko 50k u taksama i jos oko 100k za odrzavanje i na kraju ti ostane kuca koja za 25 godina u proseku vredi isto (prilagodjeno za inflaciju od 3%) tj oko 840k i na to da bi izvukao pare moras da platis troskove prodaje oko 40k pa ti ostane 800k. Znaci na kraju nesto sto si nominalno platio 960k (realno u onim parama posle 25 godina oko 1,35 miliona) moze da ti donese 800k u tim istim parama (ovde nisam uracunao porez na kapitalnu dobit jer ne znam da li se placa na prvu kucu u britaniji ali ako se placa na razliku izmedju prodajne i kupovne cene moras da platis porez sto moze da izadje i 150k).

Sa druge strane ako tu razliku u ceni vlasnistva i rentiranja stavljao recimo u low risk drzavni bond koji u proseku donosi oko 5% mogao si sakupiti samo malo manje od toga. Problem je sto ova racunica vazi samo ako ostanes u kuci citavih 25 godina ako iz bilo kod razloga moras da se preselis ili ti zatreba kes pa moras da prodas gubis znacajnu sumu novca. Osim toga u slucaju kupovine postajes vezan za hipoteku tj. izgubis slobodu. Ne mozes bez velikih gubitaka da promenis grad, ili da predjes u drugi deo grada blizi novom poslu (mozes ali ces da gubis mesece u prevozu), ne mozes da odlucis da napravis pauzu u zivotu jer ako ne platis par rata ode kuca i skoro sve sto si stavljao u nju Da ne pominjem rizike gubitka posla itd.

Pa nisu nemci glupi: imaju najjeftinije nekretnine u evropi i idalje ne zele da kupuju (tamo samo trecina ljudi poseduje nekretninu). Oni pare investiraju u produktivne poslove i zato im je ekonomija bar u duplo boljem stanju od britanske ili americke koji arce pare u mrtav kapital.

Sto se onog komentara za mapu tice zaduzenost zapadnih zemalja je neuporediva za zaduzenoscu siromasnih. I zimbabve koji si naveo kao primer nije dobar primer jer on nema veliki dug vec veoma nizak zvanicni BDP jer je sva ekonomija posle one inflacije presla u sive i crne tokove.
Za to ko je najvise zaduzen pogledaj "per capita" u ovim tabelama:
List_of_countries_by_external_debt
List_of_sovereign_states_by_public_debt



PS. Evo sta jedna ozbiljnnija a nezavisna analiza kaze o britanskoj uspesnoj privredi sa 40% ucesca stambene izgradnje bazirane na kreditima

At the end of 2009-10 the real national debt stood at £7.9 trillion, over £300,000 for every single household in Britain - additional mortgage per family member

http://www.taxpayersalliance.com/research/2010/10/new-tpa-research-the-real-national-debt-a-decade-of-reckless-growth.html

Bice rata i za unucad posto su se baba i deda zaduzili za tri kuce (onu u kojoj zive plus jednu kroz javne dugove i jednu za aute, kreditne kartice ...) a isplacuju samo jednu ...
Milan Novković Milan Novković 09:23 19.10.2010

Re: ropstvo u ovom ili onom obliku

zanimljivo je kako ni veoma obrazovani ljudi u stvari ne razumeju ekonomiju u njenim fundamentalnim nacelima

Zavisi čim se bave ti ozbiljni ljudi i koliko imaju vremena

Ja sam IT i ekonomija ide samo u najsitnijim crticama, usput.

Stvarno ne znam mnogo, pa da ne duljim.

Ovo što ti pričaš nije moja praksa, 23-godišnja.

Niti 30 godina pre toga praksa mog bivšeg cimera. Dakle, 50-tak godina kolektniven prakse.

Niti prakse mojih komšija, sa strane, preko puta, i još mnogo ljudi koje znam.

I ja pričam u dugoročnom ulaganju u kuću, decenijskom. Kratkoročno - svega ima.

Znači, svi ovi ljudi su zaradili novac, milioni su tako radili, a ovakvih članaka u Ekonomistu i Financial Times sam ja pročitao bar 100.

Naravno, sve je to prošlost i niko nema kristalnu kuglu za budućnost.

Ovde se ne plaća porez na capital gains kad se prodaje nekretnina u kojoj se živelo.

Ne plaća se porez na deo zarade od izdavanja koji ide na kamatni deo otplate pozajmice (za one koji pozajmljuju da bi kupili nekretnine za izdavanje)

U odnosu cena kuća i plata kroz decenije rastu i plate, u realnom smislu.

Ne možeš da dobiješ hight quality bond koji donosi 5% sada a da mu je cena jednaka par ili ispod, i.e. 100. Znači, ako je izdat sad kupon mu nije 5%, ako mu kupon jeste 5% onda je izdat u prošlosti, par 100, a cena mu je sad podosta preko 100 pa ćeš na glavnici izgubiti novac.

A sad smo u krizi, još traje, ima kolebanja, do 70% gubitaka u krizi su povraćeni, nisu išli do 50% nego 20-25 i jako, jako male su šanse da će doći do pucanja property tržišta o kom ti pričaš - slične kao u doba kad su ovih prethodnih 100-njak članaka po novinama napisani
seceranac seceranac 10:55 19.10.2010

Re: ropstvo u ovom ili onom obliku

Ovo što ti pričaš nije moja praksa, 23-godišnja.

Niti 30 godina pre toga praksa mog bivšeg cimera. Dakle, 50-tak godina kolektniven prakse.

Niti prakse mojih komšija, sa strane, preko puta, i još mnogo ljudi koje znam.

I ja pričam u dugoročnom ulaganju u kuću, decenijskom. Kratkoročno - svega ima.

Znači, svi ovi ljudi su zaradili novac, milioni su tako radili, a ovakvih članaka u Ekonomistu i Financial Times sam ja pročitao bar 100.



Ajd uzmi slucaj da je neko kupio 1980. za 80 hiljada funti, odplatio je za 25 godina i onda resio da je proda posto su mu deca otisla od kuce i nije mu trebala vise kuca sa tri ili cetiri sobe ili je resio da se penzionise pa mu trebaju pare od "investicije" da bi ziveo ili je oboleo pa mora da proda da bi preziveo. citavih devedesetih su se jos debelo osecale posledice kraha nekretnina iz 1989. pa je tu istu kucu mogao 1995. (ili par godina pre ili kasnije) da proda za 65000 funti. Posto je u medjuvremenu prosla velika inflacija 80-tih tih 65000 funti 95. nije vredelo ni 30000 funti iz '80. Znaci dugorocno nakon 25 godina ta kuca je izgubila vise od pola vrednosti a covek ako ju je kupio na kredit i mnogo vise jer je za kamatu platio jos 80000 funti.

Znaci ni dugorocno kuca nemora biti dobra "investicija" ako potreba za prodajom dodje u nezgodno vreme kada su cene ispod istorijskih proseka. Citave 90-te skoro su bile takve i ljudi uglavnom nemaju izbora da cekaju 10 godina da se trsite povrati. Posebno je znacajno primetiti da cene idu dole kada je kriza i kada pare najvise trebaju. Sa grafa gore mozes videti da je polovinu vremena cena bila ispod proseka. Znaci kocka 50-50. Kao da je stavio na crveno na ruletu.

Tvoje iskustvo (i tvojih poznanika) je verovatno bazirano na kupovimama tokom 90-tih kada su cene bile niske posle kraha 1989. i zato sve izgleda tako ruzicasto. Sta mislis kakve sanse za zaradom ima neko ko je kupio 2007.? Gotovo je sigurnop da ce izgubiti u realnim parama cak i ako proda u sledecem naletu rasta posle gotovo izvesnog kraha koji sledi.

Ovde se ne plaća porez na capital gains kad se prodaje nekretnina u kojoj se živelo.

Ne plaća se porez na deo zarade od izdavanja koji ide na kamatni deo otplate pozajmice (za one koji pozajmljuju da bi kupili nekretnine za izdavanje)

To je sramota zato sto gubitke placaju poreski obveznici kroz smanjeno oporezivanje a profit ide investitoru jer ne placa porez na capital gain.

U odnosu cena kuća i plata kroz decenije rastu i plate, u realnom smislu.

evo graf koji pokazuje kako se realne cene krecu kada su prilagodjene za inflaciju (do 2007 su stvarne vrednosti ostalo je pogresno predvidjanje - pogresno jer nisu verovali da ce drzava da obori kamatu na nulu i tako produzi agoniju)
Znaci nekada kuce rastu u odnosu na plate a nekada opadaju i skoro je isto vreme ispod i iznad znaci to sto ti kazes nije pravilo, pitanje je samo kada si kupio u vrhu ili u rupi.

Ne možeš da dobiješ hight quality bond koji donosi 5% sada a da mu je cena jednaka par ili ispod, i.e. 100. Znači, ako je izdat sad kupon mu nije 5%, ako mu kupon jeste 5% onda je izdat u prošlosti, par 100, a cena mu je sad podosta preko 100 pa ćeš na glavnici izgubiti novac.


Kao sto sam kazes dugorocno gledano (25 godina) 10y bond je u proseku donosio 5%, cak i vise.

A sad smo u krizi, još traje, ima kolebanja, do 70% gubitaka u krizi su povraćeni, nisu išli do 50% nego 20-25 i jako, jako male su šanse da će doći do pucanja property tržišta o kom ti pričaš - slične kao u doba kad su ovih prethodnih 100-njak članaka po novinama napisani


Kriza jos nije zavrsena i tek predstoji britanski deo krize. Sada je britanska ekonomija u mnogo gorem stanju nego krajem 80-tih, nekretnine su tada bile mnogo manje iznad visedecenijskog proseka pa su tada pale za 50% nominalno, ne vidim sta je to tako sada fundamentalno bolje i drugacije pa nece?

U septembru su cene pale 3.6% (ovo nije predvidjanje) i ako se trend nastavi za godinu dana bice dole 50%. UK House Prices Crash, Record 3.6% Monthly Drop
kukusigameni kukusigameni 11:19 19.10.2010

Re: ropstvo u ovom ili onom obliku

Milan Novković

seceranac

Dok se vas dvojica dogovarate o cenama nekretnina u Britaniji i opravdanosti ulaganja u iste, stotinak ljudskih bica je postalo zrtva trgovine ljudima.
arianna arianna 11:32 19.10.2010

Re: ropstvo u ovom ili onom obliku

kukusigameni
Milan Novković

seceranac

Dok se vas dvojica dogovarate o cenama nekretnina u Britaniji i opravdanosti ulaganja u iste, stotinak ljudskih bica je postalo zrtva trgovine ljudima.



Ja sam postala žrtva B(l)elexa, tako da nemam ništa protiv da ljudi govore o ulaganjima.
Ako rešite, odmah otvaram temu tehnička analiza, ili slobodno nastavite ovde. Zainteresovana sam za edukaciju.
Milan Novković Milan Novković 11:59 19.10.2010

Re: ropstvo u ovom ili onom obliku

Dragi secerac, ja ne znam dovoljno napamet pa tako nemam više vremena. Ostajem pri svom mišljenju da properties jesu u krizi, relativno kratkoročnoj, ali ne takvoj kakvu ti predviđaš.

O bodnovima znam svašta napamet. Ne postoji, bez kockanja većeg od onog sa properties, 5% na investment grade bondovima, a da samo malo manje od toga ne mogu dobiti i na depozitu, znači da je inflacija visoka. To postoji samo sa junk bondovima.

Sad je inflacija mala u UK i ja ne mogu da nađem high quality koji donosi 3-3.5% Nude mi samo irske bondove u toj kategoriji a oni, ovih godina, nisu high quality.
U septembru su cene pale 3.6% (ovo nije predvidjanje) i ako se trend nastavi za godinu dana bice dole 50%. UK House Prices Crash, Record 3.6% Monthly Drop

Evo mog, nadajmo se poslednjeg komentara, pa ti daj još jedan da zatvoriš svoje teze i da ne trolujemo više:

- Jeste, pale su cene u Spetembu.

- Ali su do kraja Juna 2010 godina-na-godinu porasle 22.9%. Izvori:
- England and Wales - Land Registry of England and Wales, Crown copyright.
- Scotland - Registers of Scotland Executive Agency
- Northern Ireland - University of Ulster in partnership with Bank of Ireland

Postoji volativily. Jedan od veliki razloga - banke ne daju keš lako. To je, verovatno, više zbog toga što poravnavaju gubitke i dugove koje su prikrili u krizi uz pomoć kreativnog računovodstva. Kad se potpuno oporave sve će dodatno živnuti.

FTSE je skočio jedno 9% poslednju godinu, ne znam tačnu cifru, i skoro 30% od 2008-me. Tu, naravno, ne ulažu samo Britanci.

NAravno da sve može da popuca, al šta god da uradimo može da pukne

seceranac seceranac 12:01 19.10.2010

Re: ropstvo u ovom ili onom obliku

Dok se vas dvojica dogovarate o cenama nekretnina u Britaniji i opravdanosti ulaganja u iste, stotinak ljudskih bica je postalo zrtva trgovine ljudima.


... a jos hiljade duznicki robovi cija ce i deca a mozda i unuci biti robovi

problem robstva se menja kroz istoriju i razvijalo se od lanaca i biceva, preko farmi i licnih dokumenata do duznika kojima sud skida od plate pre nego sto je dobiju - princip je isti sve ostalo su nijanse.


Ono sto mene najvise plasi je da srbija sada uleti u tu duznicku varijantu sa nekretninama. Srbija se smanjuje stopom od oko 60000 godisnje, posto umre oko 100000 starih koji uglavnom zive sami ili u drustvu starog supruznika oslobodi se oko 60000 stanova i kuca na vec postojecih oko pola miliona praznih nekretnina. Za 10 godina ce biti jos pola miliona praznih stanova i kuca i to najvise u velikim gradovima koji su sada najstariji u srbiji. Pre neki dan je bila analiza u novinama da u BG ima 20% penzionerskih domacinstava. To znaci da ce se za 15-tak godina isprazniti 200000 stanova. Mladi i izbeglice vise nemaju odakle da dodju. Beograd ce za 15 godina imati opet milion stanovnika umesto sadasnjih 1250000. Vec ove godine je bilo nekoliko hiljada vise slobodnih mesta na univerzitetima nego zavrsenih srednjoskolaca.

Za 10 godina ce stanovi biti znacajno jeftiniji jer ce biti gomila praznih koje nece imati ko da kupi a nasa vlast i mediji pricama o "jeftinim stanovima" i "povoljnim kreditima" tera ljude u ropstvo stranim bankama. Za 10 godina ce kvadrat u BG-u biti 200 evra a oni sada prodaju sirotinji jeftine za 1200 evra da bi gradjevinska mafija ostvarila ekstra profit.

antioksidant antioksidant 12:16 19.10.2010

Re: ropstvo u ovom ili onom obliku

Ja sam postala žrtva B(l)elexa, tako da nemam ništa protiv da ljudi govore o ulaganjima.
Ako rešite, odmah otvaram temu tehnička analiza

nece ti tehnicka analiza pomoci na belexu
ni fundametalna
samo trend i/ili inside info
arianna arianna 12:22 19.10.2010

Re: ropstvo u ovom ili onom obliku

antioksidant

nece ti tehnicka analiza pomoci na belexu
ni fundametalna
samo trend i/ili inside info

meni očigledno trend bio kad su drugi , a insajd info za
seceranac seceranac 12:43 19.10.2010

Re: ropstvo u ovom ili onom obliku

Evo onda jos jedan pa da zavrsimo a vreme ce pokazati ko je bio blize u procenama:

O bodnovima znam svašta napamet. Ne postoji, bez kockanja većeg od onog sa properties, 5% na investment grade bondovima, a da samo malo manje od toga ne mogu dobiti i na depozitu, znači da je inflacija visoka. To postoji samo sa junk bondovima.

Sad je inflacija mala u UK i ja ne mogu da nađem high quality koji donosi 3-3.5% Nude mi samo irske bondove u toj kategoriji a oni, ovih godina, nisu high quality.


U pravu si da sada nema bondova koji donose 5% sa malim rizikom. Sve preko 3% je junk a i ovi ispod su blizu tog statusa. Medjutim ovo nije normalno stanje. Sve do kraha IT bubbla 2001. kamate su bile preko 5%. Od tada su centralne banke spustile kamate da bi kao stimulisale ekonomiju a u stvari samo stvaraju asset bubble-ove, kao sto je ovaj u nekretninama.

- Jeste, pale su cene u Spetembu.

- Ali su do kraja Juna 2010 godina-na-godinu porasle 22.9%. Izvori:
- England and Wales - Land Registry of England and Wales, Crown copyright.
- Scotland - Registers of Scotland Executive Agency
- Northern Ireland - University of Ulster in partnership with Bank of Ireland


To sto su skocile 22% u poslednjih godinu dana kada je inflacija bila skoro nula i kada plate nisu mrdnule je sam za sebe dovoljan znak da je bubble u pitanju. Drzave pumpaju mnogo pare i one zavrsavaju u asetima od cega u britaniji izgleda najvise u nekretninama jer je to jedini saet koji jos postoji u britaniji. To je pogubno po ekonomiju jer odvlaci investiranje od produktivnih delatnosti, i postoje samo dva izlaza: deleveraging - krah cena ili veoma velika inflacija koja u stvari radi isto ali na nenominalnoj osnovi. Cene nekretnina nisu odrzive uzimajuci bilo koji ekonomski parametar.

Postoji volativily. Jedan od veliki razloga - banke ne daju keš lako. To je, verovatno, više zbog toga što poravnavaju gubitke i dugove koje su prikrili u krizi uz pomoć kreativnog računovodstva. Kad se potpuno oporave sve će dodatno živnuti.


Ja bih voleo da si u pravu pa da svi odahnemo i zagledamo se u svetlu buducnost ali se bojim da ovaj put nece moci. Recesija iz 2001. u stvari nikada nije prosla vec je samo niskom kamatom tj. pumpanjem cena aseta jeftinim parama odlozena i zato je sada ovako jako udarila. Ako uspeju nekako da je opet odloze bez znacajnog deleveraging-a dugova i strukturnih promena u ekonomiji bojim se da ce sledeca da se zavrsi trecim svetskim ratom. Ono sto je strasno je da niko ne pokusava nista sustinski da promeni, niko ne leci uzroke krize vec samo ublazuju simptome.

Ako rešite, odmah otvaram temu tehnička analiza, ili slobodno nastavite ovde. Zainteresovana sam za edukaciju.


Nazalost tehnicka analiza u poslednjih par godina vise ne pomaze ni na ozbiljnim berzama. Berza je postala iskljucivo spekulacija (ranije je bar bio manji realni deo) i nista sem insajder informacija i psiholoske analize nece pomoci. Ono sto jedino mozes da radis ako nemas insajdera je da ides na psiholoske procene
arianna arianna 16:51 19.10.2010

Re: ropstvo u ovom ili onom obliku

seceranac

... a jos hiljade duznicki robovi cija ce i deca a mozda i unuci biti robovi

problem robstva se menja kroz istoriju i razvijalo se od lanaca i biceva, preko farmi i licnih dokumenata do duznika kojima sud skida od plate pre nego sto je dobiju - princip je isti sve ostalo su nijanse.


Ono sto mene najvise plasi je da srbija sada uleti u tu duznicku varijantu sa nekretninama. Srbija se smanjuje stopom od oko 60000 godisnje, posto umre oko 100000 starih koji uglavnom zive sami ili u drustvu starog supruznika oslobodi se oko 60000 stanova i kuca na vec postojecih oko pola miliona praznih nekretnina. Za 10 godina ce biti jos pola miliona praznih stanova i kuca i to najvise u velikim gradovima koji su sada najstariji u srbiji. Pre neki dan je bila analiza u novinama da u BG ima 20% penzionerskih domacinstava. To znaci da ce se za 15-tak godina isprazniti 200000 stanova. Mladi i izbeglice vise nemaju odakle da dodju. Beograd ce za 15 godina imati opet milion stanovnika umesto sadasnjih 1250000. Vec ove godine je bilo nekoliko hiljada vise slobodnih mesta na univerzitetima nego zavrsenih srednjoskolaca.

Za 10 godina ce stanovi biti znacajno jeftiniji jer ce biti gomila praznih koje nece imati ko da kupi a nasa vlast i mediji pricama o "jeftinim stanovima" i "povoljnim kreditima" tera ljude u ropstvo stranim bankama. Za 10 godina ce kvadrat u BG-u biti 200 evra a oni sada prodaju sirotinji jeftine za 1200 evra da bi gradjevinska mafija ostvarila ekstra profit.





vizionarski post
westvleteren westvleteren 10:48 18.10.2010

Prevencija trgovine ljudima

Odlican tekst na vrlo vaznu i ozbiljnu temu.
Samo bih hteo da dodam na ovu listu sa kraja:
-Nikada, apsolutno nikada nemojte davati novac prosjacima na ulici. Ni bogaljima ni deci. Imajte na umu da davanjem novca na ulici finansirate trgovinu ljudima. Ti nesrecni ljudi i deca su verovatno prisiljeni da prosjace. Ako zelite da pomognete cinite to kroz institucije, humanitarne organizacije, volonterski rad. Baciti 5 din. u prolazu nije pomoc, naprotiv.
mariopan mariopan 13:28 18.10.2010

Re: Prevencija trgovine ljudima

westvleteren
Odlican tekst na vrlo vaznu i ozbiljnu temu.
Samo bih hteo da dodam na ovu listu sa kraja:
-Nikada, apsolutno nikada nemojte davati novac prosjacima na ulici. Ni bogaljima ni deci. Imajte na umu da davanjem novca na ulici finansirate trgovinu ljudima. Ti nesrecni ljudi i deca su verovatno prisiljeni da prosjace. Ako zelite da pomognete cinite to kroz institucije, humanitarne organizacije, volonterski rad. Baciti 5 din. u prolazu nije pomoc, naprotiv.

Da samo dopunim, ako vam neko dete traži novac sa pričom da danas ništa nije jeo kupite mu obrok u prvoj prodavnici - pekari i slično...isto ne davati novac u ruke. Obično prose na pijacama gde ima dosta kioska brze hrane ili peciva pa ćete odmah znati da li je dete zaista gladno (jer toj tvrdnji je jako teško odoleti pa je koriste ) ili samo traži novac za svog Gazdu, ne za sebe.

Naša "ekonomska kriza" koja traje poslednjih dvadesetak godina iznedirla je veliki broj pravih očajnika, spremnih da za neku malo značajniju zaradu krenu bilo gde. Radi se o ljudima i ženama koji nisu naivni ni mladi, koji kod kuće imaju decu ali su u očajnoj finansijskoj situaciji.

Mislim da bi edukacija mogla da spreči veći broj unesrećenih ljudi i zato sve pohvale ovom tekstu
arianna arianna 15:14 18.10.2010

Re: Prevencija trgovine ljudima

mariopan


Mislim da bi edukacija mogla da spreči veći broj unesrećenih ljudi i zato sve pohvale ovom tekstu



Slažem se sa mišljenjem, samo pitanje je koliko ljudi žele da se edukuju.
Drago mi je da vam se tekst dopada

arianna arianna 15:17 18.10.2010

Re: Prevencija trgovine ljudima

westvleteren
Ako zelite da pomognete cinite to kroz institucije, humanitarne organizacije, volonterski rad. Baciti 5 din. u prolazu nije pomoc, naprotiv.




kukusigameni kukusigameni 08:31 19.10.2010

Re: Prevencija trgovine ljudima

Da samo dopunim, ako vam neko dete traži novac sa pričom da danas ništa nije jeo kupite mu obrok u prvoj prodavnici - pekari i slično...isto ne davati novac u ruke.


Ja sam tako jednoj devojcici kupio parce pice, a ona ga je uzela i otrcala da odnese "mentoru". Strasno.
Pozdrav i "nefejsbucna" preporuka za tekst.
arianna arianna 10:35 19.10.2010

Re: Prevencija trgovine ljudima

kukusigameni
Ja sam tako jednoj devojcici kupio parce pice, a ona ga je uzela i otrcala da odnese "mentoru". Strasno.
Pozdrav i "nefejsbucna" preporuka za tekst.


Hvala


Bojana Maljević Bojana Maljević 17:57 18.10.2010

PREPORUKA...

Takva, da nemam šta da dodam
Osim da smo juče počeli snimanje filma "Sestre" upravo sa ovom tematikom, ali o tome sam već pisala.

Pozz
arianna arianna 18:56 18.10.2010

Re: PREPORUKA...

Bojana Maljević
Takva, da nemam šta da dodam
Osim da smo juče počeli snimanje filma "Sestre" upravo sa ovom tematikom, ali o tome sam već pisala.
Pozz


tnx :)

Mnogo sreće u radu i podrška celoj filmskoj ekipi
Bojana Maljević Bojana Maljević 19:56 18.10.2010

Re: PREPORUKA...

Mnogo sreće u radu i podrška celoj filmskoj ekipi

Hvala puno!
Kraja Kraja 11:52 19.10.2010

...ako vodite...

...maloletno dete u inostranstvo, do sada vam je bila neophodna u sudu ili opstini overena saglasnost jednog ili oba roditelja, u zavisnosti od toga sa kim dete putuje...

...te papire, ni nasa granicna policija vise ne gleda, a makedonskoj i grckoj policiji "smetaju" pri kontroli pasosa...

...mozda nemam iskusno oko za detalje, ali bih rekao da policija apsolutno ne posvecuje paznju gomili dece koja svakog leta putuje sa nekim preko granice na letovanje ili gde-god...
arianna arianna 16:49 19.10.2010

Re: ...ako vodite...

Kraja
maloletno dete u inostranstvo, do sada vam je bila neophodna u sudu ili opstini overena saglasnost jednog ili oba roditelja, u zavisnosti od toga sa kim dete putuje...

...te papire, ni nasa granicna policija vise ne gleda, a makedonskoj i grckoj policiji "smetaju" pri kontroli pasosa...

...mozda nemam iskusno oko za detalje, ali bih rekao da policija apsolutno ne posvecuje paznju gomili dece koja svakog leta putuje sa nekim preko granice na letovanje ili gde-god...



ovo je 100% tačno... potpisujem sve navedeno


mariopan mariopan 17:46 19.10.2010

Re: ...ako vodite...

...te papire, ni nasa granicna policija vise ne gleda, a makedonskoj i grckoj policiji "smetaju" pri kontroli pasosa...



Unazad dvanaestak godina dvoje dece (koja nisu naša) dolaze sa mojim sinom ovde na odmor i na praznike - samo jednom ili dvaput tu potvrdu su pogledali na granici mada je on svaki put uredno vadio uz potpise oba roditelja. Upravo sam ga pitala koliko puta su mu tu potvrdu zaista i pogledali - strašno

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana