In memoriam| Nauka

Mandelbrot - briljantan i nepodnošljiv

nsarski RSS / 18.10.2010. u 20:51

images?q=tbn:9P5-ozNZ3YBllM:b images?q=tbn:ANd9GcR8StOk4iHA_cqz38wVT4jCyUR_Km31yKzV17Oc_4_2rOqz89g&t=1&usg=__06Nz8YNP4t-4Oegck10hBuT83oY=

Benoit B. Mandelbrot, čovek koji se potpisuje ispod formula. Ovo je blog povodom smrti Benoit B. Mandelbrota (20. nov. 1924  - 14. okt. 2010), matematičara koji je skovao termin fraktali i popularizovao fraktalnu geometriju, teoriju haosa, itd.

 

Benoa Mandelbrot (Benoit Mandelbrot) rođen je 1924. godine u Varšavi, u porodici litvanskih roditelja i originalno prezime mu je Mandelbrojt. Srednje slovo ‘B’ u svom punom imenu je naknadno dodao i ono ne znači ništa, iako je Benoa uvek insistirao na njemu. Kao sasvim mali, sa 11 godina, emigrira sa roditeljima u Francusku, gde se školuje i kasnije završava studije pod mentorstvom Pola Levija (Paul Levy) i Gaston Žilija (Gaston Julie), tada već slavnih matematičara. Kasnije studije (magistarske) nastavlja u Americi, vraća se u Francusku, doktorira 1952. godine, i potom je neko vreme bio zaposlen u CNRS-u, francuskoj državnoj ustanovi za razvoj nauke. Godine 1958 se seli u Ameriku, i dobija posao u IBM-u, gde je ostao narednih 35 godina. Kasnije prihvata posao na Jejl (Yale) univerzitetu, sa koga se penzionisao 2005. godine. Benoa B. Mandelbrot umro je pre četriri dana, 14. oktobra 2010. u Bostonu, i neka počiva u miru. To su zvanični podaci koji mogu da se nađu svugde. Ovo što sledi je moje lično iskustvo..

Kaže se da o mrtvima treba govoriti sve najlepše, a najlepše što ja mogu da kažem je:

Benoa Mandelbrot je verovatno jedan od najvećih matematičara koje sam upoznao (mnogi ga s pravom svrstavaju među 50 najuticajnijih matematičara XX. veka), ali i svakako jedan od najvećih assholes (na srpskom: drkadžija) koje sam sreo u životu. Čovek je bio briljantan i nepodnošljiv. U ovom mišljenju nisam usamljen – zapravo, ne znam nikoga ko je poznavao Mandelbrota i imao o njemu kao čoveku i kao pedagogu pozitivno mišljenje.

Godina 1982. je bila baš po mom ukusu, i svaki dan je bio kao od čistog zlata. Te godine je Nobelovu nagradu za književnost dobio Markes, za fiziku Kenet Vilson (Kenneth Wilson), za formulaciju renormalizacije u teoriji faznih prelaza – oblast u kojoj sam ja tada radio, radio i samo radio, Mandelbrot je štampao knjigu “Fraktalna geometrija prirode’’, Italija je pobedila Nemačku na Svetskom prvenstvu. Ja sam tada bio u Nemačkoj, u Kelnu, kao mlad post-doc. Život je te godine bio lep na mnogo načina.

Tog proleća sam radio neke račune na hijerarhijskim rešetkama, ništa posebno uzbudljivo - ali su one tada bile hit sezone, pa sam na njima formulisao iterativne postupke renormalizacije koji su davali regularna i haotična rešenja, pa periodične cikluse, ma, čitavo bogatstvo fenomena, i napišem rad Hijerarhijska rešetka sa interakcijama u kompeticiji: primer nelinearnog preslikavanja sa još dvojicom saradnika. Preliminarne rezultate saopštim na jednoj konferenciji u Holandiji i održim predavanje u Nuklearnom Institutu blizu Ahena. Ništa značajno, niti sam ikad kasnije bio posebno ponosan na taj rad. Međutim, na osnovu tog rada dobijem stipendiju IBM-a da tog leta, jula meseca, učestvujem na školi o fraktalima koju će da vodi Benoa B. Mandelbrot lično, u poznatom mondenskom skijalištu Kurševel (Courchevel) u Francuskoj. To je tada za mene bilo izuzetno priznanje: među ostalim stipendistima su bile velike face evropske i američke fizike ( Per Bak, Majkl Beri i slični). Ja najmlađi među njih 30, koliko je IBM za tu priliku pozvao. Ne budem lenj, u Kelnu odgledam finale Svetskog prvenstva, zaputim se u Franciju, i zakasnim na početak konferencije.

Kad bolje razmislim, mogao sam i da ne odem.

U dvorištu hotela, u kome smo bili smešteni, parkirano pet IBM kamiona sa kompjuterskom opremom, sala za predavanje odlična, hrana još bolja, atmosfera radna. Oko bazena su se sunčali malobrojni hotelski gosti, mahom dame iz visokog društva koje su na sebi nosile samo omiljeni parfem.

Jedina mana su bila Mandelbrotova predavanja koja mogu da služe za primer kako predavanja ne treba držati. On, zapravo, i nije imao temu, već je skakao s jedne na drugu, počinjao da piše po jednom kraju table, pa po drugom, koristio termine koje nije prethodno definisao – sve zajedno jedan prilično loš one man show. Na pitanja iz slušaonice nije odgovarao, ili bi odbrusio da pitanje nema veze sa temom (mada niko nije znao šta je tema), istovremeno ističući da ni njegov nekadašnji učitelj Pol Levi nije podnosio pitanja iz publike. Uprkos svemu, Benoa je blistao od samozadovoljstva – na početku svakog predavanja delio je svima reprinte svojih radova starih 15 i više godina, nije se ustručavao da mnoge koncepte, već razvijene, krsti svojim imenom – Mandelbrotov skup, Mandelbrotov fraktal, Mandelbrotovo preslikavanje, itd. Reč fraktal je tada počela masovno da se koristi u nauci.

Fragmente svoje nove knjige Fraktalna geometrija prirode,koja je tada bila u štampi, delio je ponekad, ali je i redovno primao uplatnice za tu istu gotovu knjigu koja će nam ekspresno biti poslata preko njegovih veza. Bila je to, očevidno, Mandelbrotova letnja škola i on je diktirao sva pravila.

Posle par dana odlučim da prestanem sa odlascima na njegova predavanja jer su mi bila beskorisna (nisam bio jedini sa takvom odlukom i u grupama smo odlazili na pentranje po savojskim Alpima), i samo sam odlazio na predavanja njegovih asistenata, koji su bili pametni momci u stanju da odgovore na praktična pitanja. Međutim, i tu je bilo problema, jer je i njih Benoa prekidao, utrčavao u salu, otimao im flomaster iz ruke i počinjao da daje “objašnjenja” koja niko nije tražio – jednostavno, ometao je ljude koji umeju nešto da kažu. Od njega nije moglo da se dođe do reči, a njegove reči skoro niko nije bio u stanju da prati. Kada sam kasnije, za večerom, jednom od tih asistenata rekao da mislim da je Mandelbrot prilično strog učitelj, on mi je odgovorio: “Među nama neka ostane, ali on nije učitelj, on je gonič robova!”

Jednom prilikom, za vreme ručka, objašnjavao sam nekom rezultate tog rada koji me je doveo na letnju školu. Mandelbrot je prišao, oteo mi papire iz ruke, pogledao naslov rada i pitao me zašto sam nazvao rešetke hijerarhijskim a ne fraktalnim. Ja sam odgovorio da je to već korišćen termin i da sam se samo ugledao na slične radove već objavljene iz te oblasti. Nije bio uopšte zadovoljan i onda se okomio na izraz “nelinearno preslikavanje”, tvrdeći da je to Mandelbrotovo preslikavanje i da sam morao tako da ga nazovem. Ono, naravno, nije bilo Mandelbrotovo preslikavanje (formula koju je on imao u vidu je prikazana na početku ovog teksta), već je bila u pitanju sasvim druga funkcija koja se dobija renormalizacijom za koju je Ken Vilson te godine dobio Nobelovu nagradu.. Tada sam odjednom uvideo da pred sobom imam čoveka koji je na ivici nervnog sloma i koga uopšte ne zanima sadržaj tog rada, već samo naslov koji nije njemu po volji. Pokušavao sam da mu skrenem pažnju na zanimljive rezultate koji proističu iz tog računa, ali on se neprestano, hamletovski neurotično, vraćao na naslov rada ne slušajući me. Blesavo sam se nasmešio i zaćutao. Bio sam bespomoćan, i bilo me je sramota, od mene samog ponajviše.

Spasao me je Markes: Mnogo godina kasnije, pred streljačkim strojem, nsarski je kao poslednju životnu želju tražio da izgovori sledeće reči: “A zašto vi, profesore Mandelbrot, nazivate to preslikavanje po svom imenu kada je ono samo jedan slučaj nelinearnih preslikavanja koje je početkom XX veka proučavao vaš bivši učitelj Gaston Žili i objavio definitivni rad na tu temu 1918. godine,  sest godina pre nego  sto ste se vi rodili? Ipak, vi to preslikavanje nazivate svojim imenom samo zato što ste ispred neke proizvoljne konstante u toj formuli promenili znak. I zašto, profesore Mandelbrot, nazivate skup tačaka koje pod tim preslikavanjem ne iteriraju u beskonačnost Mandelbrotovi skupovi, kada su oni već poznati kao Žilijevi skupovi?Sve što je vama potrebno su ovih nekoliko IBM kamiona kompjuterske opreme da te Žili skupove nacrtate i nazovete ih svojim imenom. To je i vaš bivši učitelj mogao da uradi, ali 1918. nije imao potrebnu tehnologiju.”

 

Ipak, to nikada neću izgovoriti, jer nikad neću biti pred streljačkim strojem kao što je bio Aurelijano Buendija. Tog popodneva je, umesto streljačkog stroja, u hotel pristigao ceo European Community Youth Orchestra da se uvežbava pred evropsku turneju, i ja sam na sve zaboravio.

euyo.jpg

 

Za one koji ne vole muziku i talentovane mlade muzičare, evo malo Žili skupova:

julia16.gif

96JuliaSetFractal-web72.jpeg 

Benoa B. Mandelbrot je učinio ogromnu uslugu nauci time što je popularizovao složene matematičke koncepte širokoj publici. Odjednom su nastali i fraktalna lingvistika, i fraktalna ekonomija, i fraktalna meteorologija, fraktalno drveće, fraktalni sir, fraktalna ostrva, fraktalno cveće. Sve je bilo fraktalno i svet je bio preplavljen lepim slikama koje su tokom besanih noći proizvodili vredni „asistenti“ u IBM-u. Da bi se to postiglo bio je potreban čovek upravo kakav je bio Mandelbrot. Briljantan i uporan, čovek nelinearan i nepodnošljiv. Vrsta čoveka koja se na engleskom zove maverick (predvodnik), kako ga opisuju u mnogim nekrolozima širom sveta ovih dana.

Nedavno je, u jednom intervjuu, Benoa rekao: Ako pogledate početak i kraj, to je bila skoro standardna akademska karijera, ali ta putanja nije bila prava linija, već veoma, veoma vijugava. Pročitavši ovo, pomislio sam: Skoro da bi je mogli nazvati Mandelbrotov fraktalni životni put.

 

P.S. Izlazeci u susret zahtevima modernog vremena, odlucio sam da promenim naslov ovog bloga i da ga minimalno promenim.

 

 



Komentari (115)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

docsumann docsumann 20:58 18.10.2010

prvi !!!



jednostavno, tako je moralo. Ako je iko peglao o Mandelbrotovom skupu na ovom blogu - ja sam.

jedna fotka, pa odoh na predavanje



profesore, čista desetka
Dragan Pleskonjic Dragan Pleskonjic 21:02 18.10.2010

Re: prvi

Slava mu.
nsarski nsarski 21:05 18.10.2010

Re: prvi !!!

jedna fotka, pa odoh na predavanje

Pazi da se ne razocaras: )))
docsumann docsumann 21:18 18.10.2010

Re: prvi !!!

nsarski
jedna fotka, pa odoh na predavanjePazi da se ne razocaras: )))

Ne, baš obrnuto. Čitao sam knjigu HAOS od Džejms Glajka, gdje su ove njegove karakterne osobine dobro prikazane.
Samo da napomen da je knjiga izvaredna, likovi , događaji, ideje iz ere rađanja teorije haosa su tu odlično opisani. Informativno i slikovito.

Ne sjećam se sad detalja, ali pamtim epizodu gdje je svojim dobacivanjima i ispadima "minirao" dodjelu neke nagrade Mišelu Fajngebaumu za zakon Univerzalnosti (ili tako nešto).

Ipak njegovo djelo ( otkriće ) i veličanstven oblik njegove manifestacije učiniće da ono u ovom slučaju svakako zasjeni svog tvorca.

Zna li neko npr. zašto se ona klupa za vježbanje bicepsa u teretani naziva skotova klupa
nsarski nsarski 21:25 18.10.2010

Re: prvi !!!

Ne sjećam se sad detalja, ali pamtim epizodu gdje je svojim dobacivanjima i ispadima "minirao" dodjelu neke nagrade Mišelu Fajngebaumu za zakon Univerzalnosti (ili tako nešto).

Pa, ja slucajno znam Fajgenbauma - on je zaista kul tip, u svakom smislu. Kod tog preslikavanja koje sam ja proucavao se pojavljuje kaskada fajgenbaumovskih bifurkacija. Mandelbrot je odlepio kad sam to ime spomenuo.
Milutin Milošević Milutin Milošević 21:59 18.10.2010

Re: prvi !!!

Zna li neko npr. zašto se ona klupa za vježbanje bicepsa u teretani naziva skotova klupa

Da nije možda zato što je svaki trener skot koji te tera da besomučno ponavljaš vežbe na njoj?
docsumann docsumann 22:12 18.10.2010

Re: prvi !!!

Da nije možda zato što je svaki trener skot koji te tera da besomučno ponavljaš vežbe na njoj


Po Larry Scott-u, prvom Mr.Olimpiji (1964, 1965), koji ju je jelte patentirao.



brandname brandname 22:54 18.10.2010

Re: prvi !!!

docsumann:
Q: Zna li neko npr. zašto se ona klupa za vježbanje bicepsa u teretani naziva skotova klupa

docsumann:
A: Po Larry Scott-u, prvom Mr.Olimpiji (1964, 1965), koji ju je jelte patentirao.

Pa, dobro, bre, doc, kud žuriš?! Što me ne pustiš da se istaknem, bar, u off-topic-u?!
A znao sam, mame mi! (Naučio kod Toma Venuta)
Btw, "The Legend" nije bio samo prvi (1965.) pobednik Mr. Olimpije, već i jedini neporaženi učesnik ovog takmičenja.
docsumann docsumann 23:19 18.10.2010

Re: prvi !!!

Btw, "The Legend" nije bio samo prvi (1965.) pobednik Mr. Olimpije, već i jedini neporaženi učesnik ovog takmičenja.


Da, stvarno jedini, sad sam primjetio kad si to naglasio. Inače moj favorit svih vremena trostruki Mr. Olympia "THE MYTH" Sergio Oliva (1967, 1968, 1969)



jbt,al' zatrolovasmo
Jukie Jukie 23:53 18.10.2010

Re: prvi !!!

docsumann
Da nije možda zato što je svaki trener skot koji te tera da besomučno ponavljaš vežbe na njojPo Larry Scott-u, prvom Mr.Olimpiji (1964, 1965), koji ju je jelte patentirao.

O fuj! Više nikad neću pojesti parče mesa koje nije obloženo slaninom
docsumann docsumann 23:57 18.10.2010

Re: prvi !!!

O fuj! Više nikad neću pojesti parče mesa koje nije obloženo slaninom


Tako je! Jedi gljive!
mirelarado mirelarado 00:08 19.10.2010

Re: prvi !!!

docsumann
O fuj! Više nikad neću pojesti parče mesa koje nije obloženo slaninom


Tako je! Jedi gljive!


Или, још боље, карфиол... фрактални.


nurudin nurudin 12:01 19.10.2010

Re: prvi !!!

docsumann
Ako je iko peglao o Mandelbrotovom skupu na ovom blogu- ja sam.


Е, вала, што јес, јес, што је прво и Богу је драго...

Али, захваљујући Вама, ја сам се упознао са Манделбротовим скуповима, само сада остаје дилема јесу ли Жилијеви или Манделбротови, професоре, помозитеееее!

П. С. Мада се то већ подразумева, професоре, сви комплименти за текст!
antonacci antonacci 15:02 19.10.2010

Re: prvi !!!

Čitao sam knjigu HAOS od Džejms Glajka, gdje su ove njegove karakterne osobine dobro prikazane.
Samo da napomen da je knjiga izvaredna, likovi , događaji, ideje iz ere rađanja teorije haosa su tu odlično opisani. Informativno i slikovito.


To je baš interesantna knjiga. Ili je makar meni bila, kao laiku.

gospodin_ne gospodin_ne 21:12 18.10.2010

Samo je promenio dimenziju...

srdjan.pajic srdjan.pajic 21:13 18.10.2010

Odlican tekst

Od kad sam saznao da je umro, malo, malo pa zdraknem na blog da vidim jel' izasao tvoj tekst na ovu temu. I konacno!
nsarski nsarski 21:36 18.10.2010

Re: Odlican tekst

srdjan.pajic
Od kad sam saznao da je umro, malo, malo pa zdraknem na blog da vidim jel' izasao tvoj tekst na ovu temu. I konacno!

Ja sam malo sacekao da se haoticna situacija na terenu B92 stabilizuje - the fans have taken over the asylum, ako me pratis:

mirelarado mirelarado 21:21 18.10.2010

Mostro sacro :)

nsarski
Briljantan i uporan, čovek nelinearan i nepodnošljiv. Vrsta čoveka koja se na engleskom zove maverick (predvodnik), kako ga opisuju u mnogim nekrolozima širom sveta ovih dana.


Италијани такве великане неподношљиве нарави називају mostri sacri (дословно: света чудовишта). Кажу да је и Фелини био један од таквих.

The formula.
nsarski nsarski 21:54 18.10.2010

Re: Mostro sacro :)

Кажу да је и Фелини био један од таквих.

Ima ih zacudjujuce mnogo i medju naucnicima i medju umetnicima, i generalno...
vishnja92 vishnja92 21:55 18.10.2010

Re: Mostro sacro :)

The formula.

:)))
ona sto pred kraj promeni svoje bice :)

helou, nsarski
ja volim te furiozne, zgodni su za rasprave bez posledica.
nsarski nsarski 21:57 18.10.2010

Re: Mostro sacro :)

ja volim te furiozne, zgodni su za rasprave bez posledica.

Koje, bre, furiozne? Te nepodnosljive tipove?
vishnja92 vishnja92 22:00 18.10.2010

Re: Mostro sacro :)

te, te :)
nsarski nsarski 22:02 18.10.2010

Re: Mostro sacro :)

te, te :)

Da, to je zabavno sve dok ti nisu na neki nacin nadredjeni ili u stanju da te uslovljavaju.
mirelarado mirelarado 22:56 18.10.2010

Re: Mostro sacro :)

nsarski
Ima ih zacudjujuce mnogo i medju naucnicima i medju umetnicima, i generalno...


Претпостављам да је Манделброт за младог, одушевљеног научника био прилично разочарање, али таквих надобудних, надувених и неподношљивих још више има међу онима иза којих не стоји никакво значајно постигнуће. Самозване величине. Такви су тек застрашујући.
blogovatelj blogovatelj 06:45 19.10.2010

Re: Mostro sacro :)

te, te :)


Jel mogu ja da se preporucim kao taki
inco inco 21:22 18.10.2010

Slava mu!



Za sve ljubitelje fraktala, tona zapanjujucih konstrukta: http://exoteric.roach.org/
mirelarado mirelarado 21:29 18.10.2010

Re: Slava mu!

И мало музике:

docsumann docsumann 21:34 18.10.2010

Re: Slava mu!

Ovo je odličan prikaz, neprestanim zumiranjem unutar MS-a počevši sa gro prikazom njegove integralne forme.
Pravi mali psihodelični trip ...

docsumann docsumann 14:57 19.10.2010

Re: Slava mu!

Ustvari ovaj daje pravi pregled zumiranjem ...

uros_vozdovac uros_vozdovac 21:25 18.10.2010

Da se podsetimo gradiva

docsumann docsumann 21:29 18.10.2010

Interesantno

Da su dvojica Njemaca Pajtgen i Rihter napravili svjetsku hit izložbu sačinjenu od velikih grafika koje su prikazivale različita područja MS predstavljenih u intezivnom koloritu.

Tad su u svjetu likovnih tendencija, između ostalog bili popularni svakakvi minimalistički ctravamotačkatamo opskurni izrazi, tako da je izložba sa svom tom eksplozijom boja, oblika i harmonije načisto protutnjala galerijskim prostorima
širom svijeta,a svi su htjeli da imaju velike mape ms u svojim kancelarijama, vilama, salonima...
NNN NNN 21:34 18.10.2010

Profesore


za tekst čista desetka!
nsarski nsarski 21:37 18.10.2010

Re: Profesore

NNN

za tekst čista desetka!

Hvala, sluzimo narodu...Al', opet, malo sam ispao grub prema Beniju. Od njega mozemo da ucimo kako se radi globalna nauka.
vladimir petrovic vladimir petrovic 22:40 18.10.2010

Re: Profesore

Nsarski...
Al', opet, malo sam ispao grub prema Beniju


Well...

Ovaj tvoj nekrolog nekome za koga se u skoro svim svetskim medijima, pored onog “maverick” istice da je bio “otac fraktalne geometrije”, odnosno da je bio “unquestionably a great savant” jeste malo preostar. (u stilu: On the negative side of things... He's also someone who has an impossibly high opinion of himself, so all and all... he's an asshole as a person). Naime, nije retko da genijalci ma koje vrste budu teski do nepodnosljivosti, ali ne moze se ocekivati da svako bude « prijatan dekica ».

Nesto mi pada na pamet. Kazu (ili sam ovo izmislio, ne znam) da zli ljudi nisu dugovecni, da sagore ne docekavsi duboku starost, a ovaj savant je docekao zrele godine – umro je u 85. godini. Primecujem i da je ostavio poroda za sobom – nije, dakle, ziveo kao neki zadrti samotnjak. Itd. Itd.

Anyhow, ja koji nista nisam znao o fraktalnoj geometriji, zahvaljujem sto si me na to uputio tvojim blogom.

docsumann docsumann 22:46 18.10.2010

Re: Profesore

Anyhow, ja koji nista nisam znao o fraktalnoj geometriji, zahvaljujem sto si me na to uputio tvojim blogom.

A ja kad sam uporno trolovao nurudinovo gostovanje na tvom blogu sa temom o Jovu, sa sve velikim formatima Mandelbrotovog skupa i
Milutin Milošević Milutin Milošević 22:53 18.10.2010

Re: Profesore

He's also someone who has an impossibly high opinion of himself, so all and all... he's an asshole as a person

Da nije on poslužio kao podložak za film "Sin nobelovca"?
vladimir petrovic vladimir petrovic 23:10 18.10.2010

Re: Profesore

docsumann
...A ja kad sam uporno trolovao nurudinovo gostovanje na tvom blogu sa temom o Jovu, sa sve velikim formatima Mandelbrotovog skupa i

Naknadno vidim da si u pravu, ali onda se to nije primilo u meni, trebalo je da malo bolje pojasnis, nije mi bilo (Poor me!) dovoljno samo pominjanje Mandelbrotovog imena, koje si na kraju i uzgredno pomenuo... Insistirao si na poetizovanosti, pa je meni to izgledalo kao neko kompjutersko crtanje do besvesti, doduse na nivou vunderkinda, ali ipak - deteta.

A ovaj blog prof. Nsarskog me je bas edukovao na pravi nacin...
docsumann docsumann 23:12 18.10.2010

Re: Profesore

A ovaj blog prof. Nsarskog me je bas edukovao na pravi nacin...


i ja sam ga čekao sve ovo vrijeme
mirelarado mirelarado 23:24 18.10.2010

Re: Profesore

docsumann docsumann 23:26 18.10.2010

Re: Profesore

Да ли си прочитао овај Професоров блог?


da, hvala na podsjećanju
mirelarado mirelarado 23:28 18.10.2010

Re: Profesore

docsumann
Да ли си прочитао овај Професоров блог?


da, hvala na podsjećanju


Штреберска навика. За сваки случај, да не промакне.
docsumann docsumann 21:42 18.10.2010

A sad pitanja ...

Nsarski, šta po tvom ličnom mišljenu Mandelbrotov skup kao tako fantastična kreacija, generisana tim prostim zapisom, implicira u smislu našeg promišljanja o samoj suštini prirode fizičkog svijeta?

To je valjda ona jedinstvena elegancija i jednostavnost važnih formula na koju je Ajnštajn toliko insistirao,
nsarski nsarski 21:50 18.10.2010

Re: A sad pitanja ...

šta po tvom ličnom mišljenu Mandelbrotov skup kao tako fantastična kreacija, generisana tim prostim zapisom, implicira u smislu našeg promišljanja o samoj suštini prirode fizičkog svijeta?

Pa, imam dva odgovora.

1. Nista, to je samo skup tacaka, definisan na odredjen nacin, koji ima za oko lepe geometrijske osobine. (Mislim, one boje i senke su samo kompjuterska sminka - u pitanju su samo tacke).
2. Ako si citao Penrose-a i njegovo "Carev novi um", on razmislja o tome kako takve strukture postoje nezavisno od nas. Da nema nas, nikada ne bi znali za postojanje tih ostrva, ostrvaca, jos manjih uvala, pa ostrva, nalik na pocetne, itd. Pa, da li takve strukture realno postoje? Postoje, kaze on, u Platonovskom shvatanju sveta, u svetu ideja.

U fizickom smislu, ovakve strukture, na doslovan nacin, ne postoje. Jeste da neka pahuljica ima fraktalni oblik, ali na dovoljno malim prostornim skalama taj se oblik gubi, jer postoji cut-off ispod koga je fizika sasvim drugacija. Skala ornamentacije je odredjena makroskopskim termodinamickim parametrima (specificna toplota, brzina difuzije, i sl.) te je fraktalna idealizacija samo idealizacija.
docsumann docsumann 22:06 18.10.2010

Re: A sad pitanja ...

U fizickom smislu, ovakve strukture, na doslovan nacin, ne postoje. Jeste da neka pahuljica ima fraktalni oblik, ali na dovoljno malim prostornim skalama taj se oblik gubi, jer postoji cut-off ispod koga je fizika sasvim drugacija. Skala ornamentacije je odredjena makroskopskim termodinamickim parametrima (specificna toplota, brzina difuzije, i sl.) te je fraktalna idealizacija samo idealizacija.


Kao i matematička, koja je sama po sebi toliko apstraktna da u jednom svom uglu zameće ovakvo čudo. Ipak mi matematiku obilato koristimo u objašnjavanju svjjeta u kojem živimo.
Da malo odfantaziram, mogu li fraktalne strukture sličnih samoorganizacionih principa biti elementi jezika za neko drugačije iščitavanje prirodnih kodova.
Baš u spomenutoj knjizi HAOS , navodi se da su Pajtgen i Rihter u svojim proučavanjima fazne tranzicije magnetnih stanja, pri neprestanom razmagnetisanju i namagnetisanju materijala sa malim promjenama parametara.
praveći tako mapu stanja u 2D, u jednom konfuznom regionu ukupne slike primjetili mala dobro poznata okruglastu stvar sa pupoljcima.
Tada su zapisali - Možda treba da počnemo vjerovati u magiju.
nsarski nsarski 22:28 18.10.2010

Re: A sad pitanja ...

Baš u spomenutoj knjizi HAOS , navodi se da su Pajtgen i Rihter u svojim proučavanjima fazne tranzicije magnetnih stanja, pri neprestanom razmagnetisanju i namagnetisanju materijala sa malim promjenama parametara.
praveći tako mapu stanja u 2D, u jednom konfuznom regionu ukupne slike primjetili mala dobro poznata okruglastu stvar sa pupoljcima.
Tada su zapisali - Možda treba da počnemo vjerovati u magiju.

Kako su oni proucavali te magnetne fazne prelaze, teorijski (numericki na nekom modelu) ili eksperimentalno?
Okruglaste stvari sa pupoljcima se pojavljuju gdegod pogledas. Ali ja ne vidim u tome nista misticno. Na slican nacin se pojavljuje broj Pi, pa e (osnova prirodnog logaritma), itd.
docsumann docsumann 22:36 18.10.2010

Re: A sad pitanja ...

Kako su oni proucavali te magnetne fazne prelaze, teorijski (numericki na nekom modelu) ili eksperimentalno?


eksperimentalno kolio ja mogu da dokučim.

Okruglaste stvari sa pupoljcima se pojavljuju gdegod pogledas. Ali ja ne vidim u tome nista misticno. Na slican nacin se pojavljuje broj Pi, pa e (osnova prirodnog logaritma), itd.


a taj okruglasti pupoljčić bio je ustvari MS, "cjeo, savršen tačan sa svim svojim pipcima i zavijutcima i atomima"
nsarski nsarski 22:48 18.10.2010

Re: A sad pitanja ...

eksperimentalno kolio ja mogu da dokučim.

Voleo bih ako postoji referenca - deluje mi malo vestacki, mada...
docsumann docsumann 22:56 18.10.2010

Re: A sad pitanja ...

Voleo bih ako postoji referenca - deluje mi malo vestacki, mada...


Mislim da su u ovoj knjizi objavljeni ti radovi, ali će ovdje dalje trebati tvoja stručna ekspertiza

The beauty of fractals: images of complex dynamical systems
nsarski nsarski 23:20 18.10.2010

Re: A sad pitanja ...


Mislim da su u ovoj knjizi objavljeni ti radovi, ali će ovdje dalje trebati tvoja stručna ekspertiza

The beauty of fractals: images of complex dynamical systems


Da video sam. To su teorijski radovi i odnose se na polozaje Yang-Lee nula. Beskonacni sistemi imaju beskonacno mnogo nula i mogu da se dobiju fraktalni skupovi. To nisu slike rasporeda spontane magnetizacije vec na nule particione sume (Yang-Lee zeroes). Ima takvih slika na sve strane. Pogledaj radove F.Y. Wu-a,OVDE on se skoro iskljucivo time bavi. I u prisustvu magnetnog polja, i bez njega, u ravni kompleksnih temperatura (Fisher zeroes).
pape92 pape92 00:24 19.10.2010

Re: A sad pitanja ...

...takve strukture postoje nezavisno od nas. Da nema nas, nikada ne bi znali za postojanje...

Tako je...sasvim nalik oduševljenju prema harmoniji i skladnosti koje su gajili pitagorejci (tetraktis, muzički tonovi itd), ali kao što kaže stara poslovica, lepota je u oku posmatrača, i uhu doduše. (Ništa manja zato).
Zen Master Zen Master 08:23 19.10.2010

Re: A sad pitanja ...

docsumann

Da malo odfantaziram, mogu li fraktalne strukture sličnih samoorganizacionih principa biti elementi jezika za neko drugačije iščitavanje prirodnih kodova.
Baš u spomenutoj knjizi HAOS , navodi se da su Pajtgen i Rihter u svojim proučavanjima fazne tranzicije magnetnih stanja, pri neprestanom razmagnetisanju i namagnetisanju materijala sa malim promjenama parametara.
praveći tako mapu stanja u 2D, u jednom konfuznom regionu ukupne slike primjetili mala dobro poznata okruglastu stvar sa pupoljcima.
Tada su zapisali - Možda treba da počnemo vjerovati u magiju.


Ne samo da mogu biti elementi za iščitavanje prirodnih kodova već i moraju ( uz još par pojava ). Što bi rekao Sherlock Holmes kada odbaciš sve što je nelogično ono što preostane ma koliko neverovatno izgledalo je rešenje tvog problema.
Na žalost većina naučnika se ponaša više kao dete koje rastavljajući radio na najsitnije moguće deliće želi da shvati odakle je tačno došla muzika iz njega, pritom naravno ne shvatajući da je ono što traže ipak na malo fizički krupnijem nivou posmatranja...

docsumann docsumann 15:15 19.10.2010

Re: A sad pitanja ...

1. Nista, to je samo skup tacaka, definisan na odredjen nacin, koji ima za oko lepe geometrijske osobine. (Mislim, one boje i senke su samo kompjuterska sminka - u pitanju su samo tacke).


Pa dobro, te boje su dodate da razgraniče polja tačaka (kompleksnih brojeva) sa različitim brzinama divergacije kada se na njih primjeni Mandelbrotova iteraciona petlja.
Izgleda da su pažljivo birane da daju što atraktivniji vizuelni efekat, ali i da su urađeni u crno-bijelo-sivoj tehnici, crteži MS-a bi bili vizuelno uzbudljivi.
brandname brandname 22:34 18.10.2010

à propos

» (...) Opasan je to znak kada čoveka podiđe jeza od samog sebe, (...) kada tamjan koji se, naravno, posvećuje samo bogu prodre geniju u mozak, pa on počne da se ljulja i da sebe smatra nečim nadljudskim.
Postepene posledice toga jesu: osećanje neodgovornosti, isključivih prava, vera da već razgovor s ljudima jeste milost s njegove strane, ludački gnev ako neko pokuša da ga uporedi s drugima ili čak da ga oceni niže nego druge i da ukaže na slabosti njegovog dela.«
(Bogoubica iz Sils-Marije)
Milan Novković Milan Novković 23:09 18.10.2010

Jedan znak...

Spasao me je Markes: Mnogo godina kasnije, pred streljačkim strojem, nsarski je kao poslednju životnu želju tražio da izgovori sledeće reči: “....vi to preslikavanje nazivate svojim imenom samo zato što ste ispred neke proizvoljne konstante u toj formuli promenili znak...

...i nekoliko kamiona....
....Sve što je vama potrebno su ovih nekoliko IBM kamiona ...

...moral cunning and brute force...

Sreća pa realnost ima objektivni i subjektivni deo, inače bi čovek poludeo od onih kojima nije uspeo pomoći i onih kojima nije uspeo odbrusiti kako su zaslužili.

Cunning kao objektivna realnost globalne nauke - nadam se da je toj objektivi dozvonilo, Internet će da joj poseče te šare na periferiji i onda neće mnogo ostati.
myredneckself myredneckself 00:13 19.10.2010

Red iz haosa

Uprkos svemu, Benoa je blistao od samozadovoljstva – na početku svakog predavanja delio je svima reprinte svojih radova starih 15 i više godina, nije se ustručavao da mnoge koncepte, već razvijene, krsti svojim imenom – Mandelbrotov skup, Mandelbrotov fraktal, Mandelbrotovo preslikavanje, itd. Reč fraktal je tada počela masovno da se koristi u nauci.

Tim genijalcima može se svašta oprostiti, makar i predmete njihovih proučavanja otkrivali drugi, a oni im krpili svoja imena. Evo ga jedan tribjut klip za Mandelbrota



A i njegov prijatelj i kolega Nassim Taleb iz dubokog poštovanja je "očistio" ovih dana svoj sajt, i ostavio samo referencu na njegov odlazak

Bio je Jevrejin Aškenazi, i često govorio da baš voli što se zove kao mandelbrot biskviti (?) ili kolači, za Hanuku

Za one orne evo i recepta



Goran Vučković Goran Vučković 00:20 19.10.2010

Re: Red iz haosa


A i njegov prijatelj i kolega Nassim Taleb iz dubokog poštovanja je "očistio" ovih dana svoj sajt, i ostavio samo referencu na njegov odlazak

Vala i red je, ono je bilo šizično nečitljivo.
MeHiLow MeHiLow 10:15 19.10.2010

Re: Red iz haosa

Eto, a taman sam hteo da okacim njega+Taleba kako nam lepo kazu da smo svi na*ebali.

U stvari, evo ih.



Vala i red je, ono je bilo šizično nečitljivo.


A ono, sto jes jes. Ali je imalo bogami sta da se procita.
nsarski nsarski 10:20 19.10.2010

Re: Red iz haosa

A i njegov prijatelj i kolega Nassim Taleb iz dubokog poštovanja je "očistio" ovih dana svoj sajt, i ostavio samo referencu na njegov odlazak

Ja mislim da Mandelbrot ima samo jedan rad sa Talebom. Neki budibogsnama naslov gde se koriste sve catchy words kao fraktali haos ekonofizika metafizike globalnih finansija. misliiiim, tragicno.
Uzgred, Mandelbrot ima jako malo saradnika na svojim radovima - on ni delic svoje slave nije hteo nisakim da deli (sem sa ljudima koji su vec poznati). Jedan moj drug, Indijac, sjajan momak, inace (cak smo zajedno par radova napisali), dobije 1991 poziv da ide kod Mandelbrota da radi u njegovom timu. On se grdno obradovao, ja mu pisao preporuke, otisao tamo. Tokom 1 godine on ni jedan rad nije sa Mandelbrotom potpisao - jednostavno, nije bio dostojan. A radio je i dan i noc. Ako te zanima dacu ti link na njegov sajt.
Goran Vučković Goran Vučković 11:13 19.10.2010

Re: Red iz haosa

A ono, sto jes jes. Ali je imalo bogami sta da se procita.

Ja sebe smatram "talebistom", da se tako izrazim (i gručomarksistom takođe ) - ali onaj stari sadržaj web sajta je, čini mi se, čista pakost prema čitaocima
myredneckself myredneckself 12:06 19.10.2010

Re: Red iz haosa

nsarski
Tokom 1 godine on ni jedan rad nije sa Mandelbrotom potpisao - jednostavno, nije bio dostojan. A radio je i dan i noc. Ako te zanima dacu ti link na njegov sajt.

Zanima me, hvala
nsarski nsarski 12:14 19.10.2010

Re: Red iz haosa

Zanima me, hvala

You've got pp: )))
maksa83 maksa83 19:50 19.10.2010

Re: Red iz haosa

Ja sebe smatram "talebistom", da se tako izrazim

Pa ti si - Taleban.
docsumann docsumann 19:54 19.10.2010

Re: Red iz haosa

Ja sebe smatram "talebistom", da se tako izrazim

Pa ti si - Taleban


Goran Vučković Goran Vučković 19:54 19.10.2010

Re: Red iz haosa

Pa ti si - Taleban.

Ekstremista-Talebista = Taleban
pape92 pape92 00:10 19.10.2010

Benoit B. / Vasa S. :)

gordanac gordanac 06:24 19.10.2010

ahem i khm...

...nije da ima ikakve veze i sa čim (i nema, naravno), ili da je na bilo koji način važno, ali drug Benoit B. je rođen 20. novembra 1924, a pošto je sada tamo "gde svih vremena razlike ćute" - stvarno je nebitno, samo - kažem...

A proveravajući datum, naletela sam na "Serpentine Map / EDGE" igrariju sa galerijom mapa (svega&svačega) za XXI vek, predivnonešto, a s obzirom da se ista nalazi na EDGE stranici koja odaje počast drug Benoitu B. ondaK računam da i nije troll.

Slide-show svih šašavih mapa počinje OVDE
(još info na WIRED magazine, UK)

p.s.
i pitanje (malo&nevažno):
Šta sviraju EUYO na toj slici?

nsarski nsarski 07:35 19.10.2010

Re: ahem i khm...

...nije da ima ikakve veze i sa čim (i nema, naravno), ili da je na bilo koji način važno, ali drug Benoit B. je rođen 20. novembra 1924,

Heh, bogami, jeste! Ja sam se poveo za onim "umro u 85. godini" pa sam tako dosao do 1925. Hvala: )

Šta sviraju EUYO na toj slici?

U ono vreme su se oni zvali European Community Y.O., medjutim kasnije su promenili ime kad se i "Community" promenio u "Union". Ne znam sta sada sviraju, ali onda su svirali klasiku. U par navrata su nas castili besplatnim koncertima.
kamichak92 kamichak92 06:42 19.10.2010

...

ma bolje ja da cutim, sta ja znam o ovome.
Goran Vučković Goran Vučković 09:32 19.10.2010

Re: ...

ma bolje ja da cutim, sta ja znam o ovome.

Dobrodošla nazad, nije te bilo neko vreme
dilan_dog_93 dilan_dog_93 08:26 19.10.2010

Egoizam

Malo je ljudi koji priznaju postojanje sopstvenog egoizma
i onih koji rade na tome da ga savladjuju. Posto egoizam,
nanosi ne samo bol okolini te osobe, vec najvise njoj samoj.

Sto je veci nivo drustvenog ugleda, polozaja, moci i sl.,
veca je surevnjivost, odnosno zavist. U nauci, ljudi se bore za uticaj,
u politici za moc, u biznisu za ogromnu finansijsku dobit. Onda ljudi u tome izgube glavu, pa sredstvo pretvore u cilj.
nsarski nsarski 10:22 19.10.2010

Re: Egoizam

Malo je ljudi koji priznaju postojanje sopstvenog egoizma
i onih koji rade na tome da ga savladjuju. Posto egoizam,
nanosi ne samo bol okolini te osobe, vec najvise njoj samoj.

Egoizam, sam po sebi, nije opasan. Nema niko problema sa super-egoisticnim ljudima. Stvar je u tome neki od njih jednostavno nisu fer. Posebno prema mladjim saradnicima.
dilan_dog_93 dilan_dog_93 10:31 19.10.2010

Re: Egoizam

nsarski

Egoizam, sam po sebi, nije opasan. Nema niko problema sa super-egoisticnim ljudima. Stvar je u tome neki od njih jednostavno nisu fer. Posebno prema mladjim saradnicima.

Pa zavisi sta vi podrazumevate pod egoizmom...
nsarski nsarski 10:43 19.10.2010

Re: Egoizam

Pa zavisi sta vi podrazumevate pod egoizmom...

Da, oko toga treba da se usaglasimo. Recimo, ja nemam problema sa tim kad Federer, na primer, stalno istice da je najbolji - hm, ima i zasto. Ali kad pocne da nipodastava druge, e to nije fer.
dilan_dog_93 dilan_dog_93 11:14 19.10.2010

Re: Egoizam

Da, oko toga treba da se usaglasimo. Recimo, ja nemam problema sa tim kad Federer, na primer, stalno istice da je najbolji - hm, ima i zasto.

To je zdrav oblik samopostovanja. Ja egoizam posmatram kao negativnu pojavu, preterivanje u isticanju svoga Ja, nipodastavanje drugih. To je patologija.

Istinski samopouzdana osoba podrzava druge, upucuje im pohvale, hrabri ih i motivise.
Biljana 77 Biljana 77 09:16 19.10.2010

Od početka do kraja

Skoro da bi je mogli nazvati Mandelbrotov fraktalni životni put.


A ovaj Markes... mislim da svako od nas ima bar jednu takvu rečenicu. Mada, sama činjenica da njeno izgovaranje zahteva jednu neprijatnu konačnost... možda govori o tome zašto je ostala neizgovorena.
nsarski nsarski 10:27 19.10.2010

Re: Od početka do kraja

A ovaj Markes... mislim da svako od nas ima bar jednu takvu rečenicu. Mada, sama činjenica da njeno izgovaranje zahteva jednu neprijatnu konačnost... možda govori o tome zašto je ostala neizgovorena.

Upravo tako. Tome i sluzi knjizevnost - da nas oslobodi banalnih patnji na ovom svetu: )))

Jedan pesnik, na primer, moze zadovoljan da zivi pod mostom. Probaj na to da nagovoris nekog finansijskog strucnjaka.
noboole noboole 09:18 19.10.2010

.

Da li je IBM trazio feedback sa te radionice ?
nsarski nsarski 10:25 19.10.2010

Re: .

Da li je IBM trazio feedback sa te radionice

Covek koji moze radi sopstvenih hirova da dotera pet kamiona opreme na 1750m nadmorske visine, a sve o trosku firme u kojoj radi, takav covek ne mora nikome da polaze racune. Hej, on je u IBM dosao na podrsku John von Neuman-a!!! And nobody fucks with big J.!
babmilos babmilos 12:00 19.10.2010

Halam

O Mandelbrotima je Asimov napisao celu jednu knjigu, Bogovi lično. Ko voli klasičan SF, svideće mu se...
Milan Novković Milan Novković 12:25 19.10.2010

Re: Halam

Bogovi lično

Nisam čitao ali me ove dve reči podsećaju na situaciju od pre jedno 10 godina: Vozimo se u kolima jedan moj ortak, zna sve o muzici, i ja, duduk.

I pustio ja neku muziku, muzički ekvivalent mandelbrota.

I pita me on posle pola sata, pazljivo, da li mi se čini kako je muzika cool kad se malo sluša, a naporna na duge staže.

Isključim i olakšanje kao da da sam izašao iz mašinske sale (a soothing "obrasci" ).

I meni ima ovih šara predivnih i impresivnih, al jel može neko da ih gldea 4 sata neprekidno, npr?

Ja ne mogu više od 5-10 minuta, ali ako neko može bio bi interesantan eksperiment odvojiti 10 sati pa čitati 100 godina samoće sat vremena, pa šare, pa Markes, pa šare i tako 5 puta. Pa periodično porediti kako se čovek oseća
Goran Vučković Goran Vučković 12:35 19.10.2010

Re: Halam

ali ako neko može bio bi interesantan eksperiment odvojiti 10 sati pa čitati 100 godina samoće sat vremena, pa šare, pa Markes, pa šare i tako 5 puta. Pa periodično porediti kako se čovek oseća

I ko bi ti dao etičku dozvolu za takav eksperiment?
margos margos 12:52 19.10.2010

Re: Halam

odvojiti 10 sati pa čitati 100 godina samoće sat vremena, pa šare, pa Markes, pa šare i tako 5 puta. Pa periodično porediti kako se čovek oseća

A na svakih sat vremena - pauza od pet minuta u kojoj se iščitava telefonski imenik, monotonim, skremblovanim, glasom.
Uuu, al sam surova, nisam ni znala...
vishnja92 vishnja92 16:02 19.10.2010

Re: Halam

O Mandelbrotima je Asimov napisao celu jednu knjigu, Bogovi lično.

!!!

toliko od mene
(smajli u protrku)
Reljin Reljin 13:23 19.10.2010

Mozda zbog toga?

Imam utisak koji me navodi da kazem ovu recenicu. Da nije bio takav, da li bi toliko ljudi pricalo o njemu?


Mnogi ce pomisliti da je 1982. bila zlatna godina, ali se to verovatno odnosi na odredjene delove planete i odredjene tipove ljudi. Nisam ziveo u tim godinama, ali slusam muziku iz tog doba, gledam filmove koji su napravljeni tih godina.. Ima prelepih stvari.
Pitanje:
Da li ce neko verovati meni kada budem prichao o buducnosti da je ova 2010. bila za mene zlatna godina?


nsarski nsarski 14:05 19.10.2010

Re: Mozda zbog toga?

Mnogi ce pomisliti da je 1982. bila zlatna godina, ali se to verovatno odnosi na odredjene delove planete i odredjene tipove ljudi.

Svakako. To je deo nase stvarnosti. U istoriji citamo da je "zlatno doba" u Atini bilo za vreme Perikla. Mi samo mozemo da im verujemo na rec.
Najbolje je uvek u proslosti, jer nam je potrebno vreme da uvidimo sta je to "najbolje".
mirelarado mirelarado 15:17 19.10.2010

Re: Mozda zbog toga?

Najbolje je uvek u proslosti, jer nam je potrebno vreme da uvidimo sta je to "najbolje".


А и да oко онога што, можда, није било баш најбоље изаткамо златне паучинасте нити сећања:


nsarski nsarski 15:19 19.10.2010

Re: Mozda zbog toga?

mirelarado
Najbolje je uvek u proslosti, jer nam je potrebno vreme da uvidimo sta je to "najbolje".


А и да oко онога што, можда, није било баш најбоље изаткамо златне паучинасте нити сећања:





docsumann docsumann 15:27 19.10.2010

Re: Mozda zbog toga?

А и да oко онога што, можда, није било баш најбоље изаткамо златне паучинасте нити сећања:


njanja_de.manccini njanja_de.manccini 15:48 19.10.2010

Re: Mozda zbog toga?

А и да oко онога што, можда, није било баш најбоље изаткамо златне паучинасте нити сећања:

Mirela zbog ovoga imas ogromnu preporuku od mene.

Mislim da je i Madelbrot zasluzio da ostane u secanju izatkanom zlatnim nitima.
jednatanja jednatanja 13:24 19.10.2010

Nemam šta da dodam

ovom interesantnom tekstu osim "hvala" za portret i sliku jednog naučnika van domena njegovih jednačina.

A lot of high-level scientists are in fact people of almost universal interest.
nsarski nsarski 14:06 19.10.2010

Re: Nemam šta da dodam

ovom interesantnom tekstu osim "hvala"

You are welcome:)
rodot rodot 14:12 19.10.2010

proba

svideo mi se tekst
ochekujem vashe blogove
registrovao sam se
marco_de.manccini marco_de.manccini 14:31 19.10.2010

први Жулиа скуп

Гастон Жулиа је 1918. описао први интересантан Жулиа скуп (одговара полиному (-z^3+3z)/2).

Покужао је и да га представи цртежом, односно бар да пренсес идеју да се скуп састоји од пара затворених крива, на које су окачене краће затворене криве, на које су окачене још краће затворене криве ... (нацртао је троуглове чисто за илустрацију, иако је знао да те затворене криве нису троуглови).

Ево његовог цртежа (копирано из тог рада из 1918.)



А да је имао ону Манделбротову IBM опрему, нацртао би ово, први повезан, али не и гладак, Жулиа скуп икада




nsarski nsarski 14:46 19.10.2010

Re: први Жулиа скуп

Гастон Жулиа је 1918. описао први интересантан Жулиа скуп (одговара полиному (-z^3+3z)/2).

Eto jos jedne greske sa datumima koju sam napravio. Julia je svoj seminalni rad napisao 1918, sest godina pre Mandelbrotovog rodjenja. Thx!
mikele9 mikele9 14:42 19.10.2010

pred streljačkim strojem

Benoa Mandelbrot je verovatno jedan od najvećih matematičara koje sam upoznao (mnogi ga s pravom svrstavaju među 50 najuticajnijih matematičara XX. veka), ali i svakako jedan od najvećih assholes (na srpskom: drkadžija) koje sam sreo u životu. Čovek je bio briljantan i nepodnošljiv.

Godina 1982. je bila baš po mom ukusu, i svaki dan je bio kao od čistog zlata. Te godine je Nobelovu nagradu za književnost dobio Markes, za fiziku Kenet Vilson (Kenneth Wilson), za formulaciju renormalizacije u teoriji faznih prelaza – oblast u kojoj sam ja tada radio, radio i samo radio, Mandelbrot je štampao knjigu “Fraktalna geometrija prirode’’, Italija je pobedila Nemačku na Svetskom prvenstvu. Ja sam tada bio u Nemačkoj, u Kelnu, kao mlad post-doc. Život je te godine bio lep na mnogo načina.

Dragi Profesore, dragi Nenade, za razliku od Mandelbrota, tvoja predavanja su sve samo ne dosadna, lucidna, duhovita, prijemčiva i za stručnjake i za tz laike. Takav ti je, takvi su ti i tekstovi koje objavljuješ na blogu. Ne panegirišem, nemam nikakvog razloga, posebnu vrednost ima tvoj lični stav, u ovom slučaju i poznavanje i susret sa osobom o kojoj pišeš.
1. Nista, to je samo skup tacaka, definisan na odredjen nacin, koji ima za oko lepe geometrijske osobine. (Mislim, one boje i senke su samo kompjuterska sminka - u pitanju su samo tacke).

Čak ni kao slikar ne osećam potrebu da se osvrnem ili kažem koju o Mandelbrotovim šaralamama. Ko voli i sviđa mu se, široko mu polje, za mene tu nema ni duha ni kreativnosti.
Pozdrav,
Mikele
nsarski nsarski 15:16 19.10.2010

Re: pred streljačkim strojem

tvoja predavanja...

Haaahaaa, ovo je blog, ybg. :)
Inace, ni ja ne vidim neku umetnost u kompjuterski generisanim slikama. Ali, ljudi se dive, pa neka im.

EDIT: zato sam ja u to vreme batalio Mandelbrotove slike i okrenuo se talentovanom Omladinskom Orkestru (godista 18-24) jer ni ja nisam bio mnogo stariji
docsumann docsumann 15:22 19.10.2010

Re: pred streljačkim strojem

Čak ni kao slikar ne osećam potrebu da se osvrnem ili kažem koju o Mandelbrotovim šaralamama. Ko voli i sviđa mu se, široko mu polje, za mene tu nema ni duha ni kreativnosti


Mikele,
najuzbudljivija stvar vezana za MS je to da se skaliranjem (zumiranjem) crteža i dalje dobijaju najživopisnije arabeskne strukture, i tako ubeskraj.
Ok, tebi kao slikaru izgrađenog estetskog senzibiliteta one mogu izgledati previše kičasto, ali samo putovanje kroz sve niže i niže dimenzione skale, pri čemu se oblici samoponavljaju u mnogobrojnim podvarijacijama, daje zanimljiv efekat.

pošto sam gore već kačio taj snimak, evo ovdje samo link

p.s. Inače teško je tu govoriti o duhu i kreativnosti. To je samo jedna prirodna struktura, vizuelna forma, koja se generiše (otkriva) jednom prostom iteracionom petljom od dva reda i nekoliko simbola.
docsumann docsumann 20:21 19.10.2010

Re: pred streljačkim strojem

Inace, ni ja ne vidim neku umetnost u kompjuterski generisanim slikama. Ali, ljudi se dive, pa neka im.


Danas postoji čitav jedan pravac umjetnosti koji se zove fractal-art. Naravno, možemo diskutovati o ukusima ... evo, meni lično ove slike su više nego ok.






nsarski nsarski 20:22 19.10.2010

Re: pred streljačkim strojem

nače teško je tu govoriti o duhu i kreativnosti. To je samo jedna prirodna struktura, vizuelna forma, koja se generiše (otkriva) jednom prostom iteracionom petljom od dva reda i nekoliko simbola.

OK, a sada pazi "prirodnu strukturu" koja se istinski generise pomocu kompjutera.
Japanci su konstruisali bazen u kome mogu da se naprave talasi pozeljnog oblika. Za to je potrebno vise nego samo kompjuter. Savetujem gledanje:

nsarski nsarski 20:30 19.10.2010

Re: pred streljačkim strojem

Naravno, možemo diskutovati o ukusima ... evo, meni lično ove slike su više nego ok.

Ima i druge kompjuterski generisane umetnosti. Ako zaista hoces time da se bavis, to mozes koliko veceras. Treba da skines besplatni softver sa povray.org (ray tracing tehnika se stalno razvija) i generises slike kao:



ili nesto u klasicnijem maniru:



pogledati na povray sajtu

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana