Život

Leba mi, parče prvo

Jelica Greganović RSS / 18.01.2011. u 21:02

7%20pari%C5%A1ki%20kruh.jpgGore, uzbrdo po bulevaru, podosta iznad Đerma ima pekarica. S desne strane. Jedna jedina. Bez konkurencije podivljalih modernističkih pekara.

Pravcata tesna pekara sa uzalud svaki dan ribanim pločicama, koje su bile i ostaće otužno bežaste. U njoj se iza jedine tezge guraju bar tri prodavačice koje komšijaju svakog kupca uz prateći srdačan osmeh.

Iz te pekarice se letos vio jutarnji red. I ja u njemu. Jer iako ta uzbrdačka pekara nema hleba, ima takve kifle posute suncokretovim semenkama, zbog kojih Žmuu nikada nije teško da me u nju pošalje. Pomenute kifle nemaju veze sa izvornim, austrobugarskim shvatanjem dotičnog hlebnog rođaka, jer su na ivici kolača svojim slatkasto-mlečnim ukusom. Kifle po definiciji bulevarske pekarice su samo malečki hlebovi. Hlebni prsti. A kako je trend zdrave hrane dopro i skoro na vrh bulevara, to se u njenoj kratkoj, zastakljenoj polici, šepuri nekoliko vrsta tamnoputih kifli, posutih raznim sortama semenja.

Dakle, jednog lionskog jutra stajala sam u redu za doručkovne kifle. Ispred mene se vrteo čičica pod slamnatim šeširom na romboidne rupe. Jednom rukom je povremeno šetao šešir po glavi, a o drugoj mu je zvonio ceger. U cegeru je gućkalo mleko u kesi i virio krajac belog hleba. Onog hleba izljuskane od pečenja kore koji liči na pregojenu, bezoku ribu.

Kada je konačno stigao na red, čičica je raširio osmeh do rubova šešira i guknuo:

-         Pet kifli s trunjem.

-         Kakvih kifli? – nakrivila je glavu već preznojena prodavačica iz tria koji je brže od Bogorodice Trojeručice usluživao gladni komšiluk.

          -    Onih s trunjem – ponovio je Slamnati šešir srdačno.

Iz reda se začuo kikot.

-         Ja to ne jedem – opravdavao se Slamnati šešir spontanim smejačima – za decu, kaže žena da je zdravo. A ja nisam 'tica da zobljem zrnje i trunje – minirao je čičica pokret zdravog prehranjivanja.

Tada sam se setila mog Oca. I jutra kada je Roditeljica iz obližnjeg Merkatora donela prvenče budućeg antibelog hlebovskog pokreta. U to vreme je kraj pričao legendu o tome kako Merkator sve avionima dovozi vrući hleb iz Slovenije. Em vruć, em mekan k'o duša. Obaška zdrav. Da joj ne bi promakao ulazak u trend, Roditeljica je ponosno spustila na sto smurgavi hlebac. Otac je nakrivio glavu i oči su mu postale zelenije no inače. Iz njih je sevao nasleđeni, baksuzni gusanski pogled Milenkovića. Kažu nasleđen od prababe Dare. Dobre kao 'leba. Dok neko ne krene da joj vređa zdravu seljačku pamet.

-         Šta je ovo? – prošištao je vlasnik gena nosilaca pogleda i naravi gusana.

      -     Zdravi hleb. Odsada njega jedemo. Beli opterećuje želudac i goji – recitovala je Roditeljica komšijske umotvorine.

Na reč »goji« je otac za svaki slučaj povukao ćoše stoljnjaka kamuflirajući svoju žuljastu trbu srednjih godina.     

-         Daj mi šlajpik – obratio mi se otac imperativom, ignorišući Roditeljičino cvrkutanje o nezdravom belom brašnu, crnom zdravlju i ljuskama.

Iz donesenog novčanika mi je dao par Sirotanovićevih osmeha i poslao me da kupim hleb. Pravi hleb. Odmah sad iz ovih stopa smesta. Roditeljica je uvređeno zanemela. Moje usporeno obuvanje uspelo je da uhvati trpezarijsko siktanje: »Kako možeš tako, ko je mene pitao, ja se brinem za tvoje zdravlje, što onda da jedem ovaj pesak, pitaću te kad ti opet skoči pritisak, bolje nego da crknem od ovog trunja...«

Zdravi merkatorski hlebac je protestno danima jela Roditeljica, uz prateće uzdisanje i coktanje. Na stolu su se ponovo šepurili obični, beli hlebovi, sa tri rascvetana pečenjem reza na leđima.

Prošle su godine i Otac je došao da mi pomogne u navikavanju na novi životni režim koji je nametnuo sveže rođeni Prestolonaslednik. Već prvog jutra Otac je iz kutije za hleb izvukao jedini uzorak tog proizvoda koji smo imali u kući. Crn. Kao da je u rudniku pečen. Naravno zdrav.

-         Ne ljuti se...molim te, kupi mi beli hleb – ovaj put bez zelenog pogleda je rekao Otac, prišavši mi dok sam slagala brdo pelena.

Htela sam da ga pitam da li da odmah sad iz ovih stopa odem po šlajpik, kada je moju nameru da se našalim na račun davne porodične scene, prekinuo Otac...

-         Znam ja da nije zdravo, ali ja sam bio gladan. Pola života sam bio gladan. Učiteljska plata bedna. Jedva sam žvakao hlebove koje je baka pekla. Kad je bio rat ne znam ni od čega ih je pravila. Bili su tvrdi, crni. Nisu ni mirisali na hleb. Ono malo belog brašna se čuvalo za praznike, za retko...tvoja prababa je iz ambara nosila lonče belog brašna, a pod njega podmetala dlan da ne odleti ni trun...proju smo glodali kao miševi. I kad sam bio student bio sam gladan. Nije bilo. I tad pitaj boga od čega su hleb pravili. U rudarskim menzama hleb musav, tanak kao na mesečini da su ga pekli. Ko zna šta su njega stavljali. Beda. Umreću a neću se najesti belog hleba...

I dok sam galopirala u samoposlugu, crveneći od Očevog opravdanja, kroz sećanje su mi sevale izjedene vremenom, žute fotografije...na njima Otac kao dete, malešno, velike glave i mršav, mršav...u školi, glave obrijane zbog posleratnih vašaka, suv kao vejka...i Otac student sa drugarima, klate nogama na dorćolskom zidu, mršavi tako da im ramena kao vešalice drže košulje...i u vojsci mu je uniforma visila...to bi danas bilo baš u trendu, a tada je prosto bila glad...u čijim očima je beli hleb bio pojam sitosti i sigurnosti. Imanja. Beli hleb. Bez trunja.

 

 



Komentari (441)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

monamia monamia 22:46 18.01.2011

Re: Kirćanski

zove se KIRĆANSKI


nisam primetila da je ime već napisano.
ljubav je slepa.
maksa83 maksa83 22:47 18.01.2011

Re: Kirćanski

zoja444
maksa83


najbolji kuvani djevreci su u pekari kod Djerma. i ispred nje je stalno red.
to nije ta pekara na koju svi mislite, zar ne?

U pravu si po obe stavke - da, tu prekoputa Đerma su najbolji kuvani đevreci (ima onaj veliki Đevrek iznad vrata kao 'firmu'), i - ne, to nije ta o kojoj pričamo.
monamia monamia 22:47 18.01.2011

Re: Kirćanski

Atkins je maćeha.



ti mi kažeš NE !!
maksa83 maksa83 22:48 18.01.2011

Re: Kirćanski

ljubav je slepa.

Ljubav, ljubav, a ima i nečeg u padu šećera u krvi (Atkins).
monamia monamia 22:54 18.01.2011

Re: Kirćanski

Ljubav, ljubav, a ima i nečeg u padu šećera u krvi (Atkins).


baš ti hvala, zaista.




Drago Kovacevic Drago Kovacevic 23:07 18.01.2011

Re: Kirćanski

maksa83
PAzi Maksu, i on sa Liona...

Drago bre... onLi konZa.


Saglasan sto posto...
mirelarado mirelarado 23:10 18.01.2011

Re: Kirćanski

Drago Kovacevic
maksa83
PAzi Maksu, i on sa Liona...

Drago bre... onLi konZa.

Saglasan sto posto...


Кхм, и мунЗе конЗа чувен је по својој пекари Код Петровића...
Jelica Greganović Jelica Greganović 23:13 18.01.2011

Re: Kirćanski

Tako je, Kirćanski...imaju apsolutno najbolje orasnice u Beogradu, mož' biti i šire.
Nema hleba u njoj uopšte, ali ima pitice-ružice (njih ova što te skoro zgazila i ja obožavamo), đevreci, kifle nekoliko sorti (apsolutno najbolje su one posute suncokretom, imaju potpuno drugačiji ukus od svih drugih, a kad su vruće...mmm), pogačica više vrsta, žužuovi naravno, bureci svakako...ma, svašta nešto i to propisno pekarski bez foliranja.
Svaki put iz Beograda deci moram da donesem pola te pekarice. One prodavačice otvaraju šampanjac kad me vide...a Žmu bez kile onih orasnica neće ni "Dobrodošla nazad" da mi kaže.
Drago Kovacevic Drago Kovacevic 23:14 18.01.2011

Re: Kirćanski

mirelarado
Drago Kovacevic
maksa83
PAzi Maksu, i on sa Liona...

Drago bre... onLi konZa.

Saglasan sto posto...


Кхм, и мунЗе конЗа чувен је по својој пекари Код Петровића...

Možda munZe ima dobru pekaru, ali je daleko od toga da je konZa..
Aaa, Makso...
4krofnica 4krofnica 23:16 18.01.2011

Re: Kirćanski

fenomenalne kifle sa sirom




postoji na drugom kraju grada ista ta pekara. omiljeni dorucak mojih klinaca vikendom.
Jelica Greganović Jelica Greganović 23:20 18.01.2011

Re: Kirćanski

Ja koliko vidim, iduću blog žurku najbolje da napravim pred pekaricom, nakupujemo džakče, pa odemo preko puta na platojčić da mumamo, ima da se provedemo samo tako, par kila po glavi sigurno.
mirelarado mirelarado 23:28 18.01.2011

Re: Kirćanski

Drago Kovacevic
Možda munZe ima dobru pekaru, ali je daleko od toga da je konZa..
Aaa, Makso...


Значччи, гецДра, ш'а да ти ка'ем, браттте, ћале си, кеве ми.
foghorn foghorn 23:41 18.01.2011

Re: Kirćanski

zoja444
maksa83


najbolji kuvani djevreci su u pekari kod Djerma. i ispred nje je stalno red.
ona, iznad koje visi djevrek sa tendencijom da se otkotrlja niz bulevar.
to nije ta pekara na koju svi mislite, zar ne?

Đevreke kod Đerma pravi druga generacija porodice Filipović, a nekada je majstor Boža imao carski hleb na dnu Tršćanske, na uglu sa Dimitrija Tucovića. Ali, kapa dole Sremcima, cipovke iz Krčedina i Slankamena su nešto neopisivo.
Drago Kovacevic Drago Kovacevic 23:42 18.01.2011

Re: Kirćanski

mirelarado
Drago Kovacevic
Možda munZe ima dobru pekaru, ali je daleko od toga da je konZa..
Aaa, Makso...


Значччи, гецДра, ш'а да ти ка'ем, браттте, ћале си, кеве ми.


jasnaz jasnaz 00:15 19.01.2011

: Петровић

mirelarado


Кхм, и мунЗе конЗа чувен је по својој пекари Код Петровића...



!!пивски ђеврек! anyone?

mirelarado mirelarado 00:39 19.01.2011

Re: : Петровић

ђеврек!



Jelica Greganović Jelica Greganović 10:01 19.01.2011

Re: Kirćanski

Atkins

Ljudi, aman...osećam se kao deda iz Maratonaca...ko je Atkins?
mirelarado mirelarado 10:18 19.01.2011

Re: Kirćanski

ko je Atkins?


Tворац некакве дијете...

Како ми рекоше неки који су је спроводили: килограми се брзо изгубе, а после се још брже поврате, с каматом.
bocvena bocvena 10:33 19.01.2011

Re: Kirćanski

Ma neki doktor što je smislio dijetu...zaboravi:)

Ovako izgleda naša šetnja Bulevarom...
- Da kupimo ovde kiflu?
- Ne. Sad ste doručkovali.
- Da svratimo u poslastičarnicu?
- Ne. Sad ste jeli čokoladu.
- Slušaj, ženo, ako mi ne kupiš kuvani đevrek, vraćaš se peške kući!
-

Ja sam udarila teror sa polubelim hlebovima po kući, pa onda ova nesrećna deca kad odu kod babe, samo beli hleb jedu:))))

Mnogo nežan blog.
mlekac mlekac 10:38 19.01.2011

Re: Kirćanski

bocvena

- Slušaj, ženo, ako mi ne kupiš kuvani đevrek, vraćaš se peške kući!
-

Ja sam udarila teror sa polubelim hlebovima po kući, pa onda ova nesrećna deca kad odu kod babe, samo beli hleb jedu:))))

Mnogo nežan blog.


Da nije ovaj tvoj u nekom srodstvu s ovim mojim???

Dever stanuje iznad Vuka, al' jedini nacin da privolim Zmua na setnju NIZ bulevar, ka Tasu, jeste ako mu obecam da ce prvo da dobije kuvani djevrek!

U suprotnom, mogu da zaboravim na setnju...
bocvena bocvena 10:45 19.01.2011

Re: Kirćanski

Ne znam u čemu je fora sa tom pekarom i kuvanim đevrecima...nije ratno detinjstvo:)
Meni su tvrdi i nezanimljivi, ali ako će on biti srećan...
Imam i ja svojih mana...otkidam na ćabate kod Trpkovića!
mlekac mlekac 10:50 19.01.2011

Re: Kirćanski

bocvena
Ne znam u čemu je fora sa tom pekarom i kuvanim đevrecima...nije ratno detinjstvo:)
Meni su tvrdi i nezanimljivi, ali ako će on biti srećan...
Imam i ja svojih mana...otkidam na ćabate kod Trpkovića!


Ja otkidam na marcipan kod Petrovica u Zmaj Jovinoj - al' nemoj to nikom da kazes

A stvarno ne znam u cemu je stos sa djevrecima - em moram da mu ga kupim, em se silno uvredi ako necu i ja da glocnem parcence!
natasavb natasavb 10:59 19.01.2011

Re: Kirćanski

Imam i ja svojih mana...otkidam na ćabate kod Trpkovića!


Pa kad nemas pojma. Kod Trpkovica se jede burek.
To jejedno od dva mesta u gradu gde ga ja mogu pojesti. Drugo je blizu Kalenica, ali ne znam kako se zove.

bocvena bocvena 11:04 19.01.2011

Re: Kirćanski

Burek ne jedem već 10 godina. Seti se Mladenovog bloga i zakona br. 1 - Nikad ne jedi u pekari!
antioksidant antioksidant 11:14 19.01.2011

Re: Kirćanski

бурек код љупчета у далматинској
foghorn foghorn 11:18 19.01.2011

Re: Kirćanski


natasavb
Imam i ja svojih mana...otkidam na ćabate kod Trpkovića!


Pa kad nemas pojma. Kod Trpkovica se jede burek.
To jejedno od dva mesta u gradu gde ga ja mogu pojesti. Drugo je blizu Kalenica, ali ne znam kako se zove.


"Kod Čede" u Mutapovoj? Neko mudriji je to nazvao carstvom zamašćenih kora, mala radnjica koja pre svega peče burek a omaknu im se i mekike i poneki sitan kolač.
Jelica Greganović Jelica Greganović 11:29 19.01.2011

Re: Kirćanski

A...fala mirelado...
tyson tyson 14:44 19.01.2011

Re: Kirćanski

Ja sam udarila teror sa polubelim hlebovima po kući, pa onda ova nesrećna deca kad odu kod babe, samo beli hleb jedu:))))

Za to se u zemljama razvijene demokratije roditelji teraju u zatvor.


Jelica Greganović Jelica Greganović 14:48 19.01.2011

Re: Kirćanski

kuvanim đevrecima

Đavo bi ga znao, moja Princeza otkida na kuvane đevreke i pri svakom povratku iz Beograda ona traži ogrlicu đevrečku.
bocvena bocvena 18:23 19.01.2011

Re: Kirćanski

Za to se u zemljama razvijene demokratije roditelji teraju u zatvor.


Mora da ima i neka olakšavajuća okolnost, ali sad ne mogu da se setim:)
vishnja92 vishnja92 18:53 19.01.2011

Re: Kirćanski

otkidam na ćabate kod Trpkovića!

tzv mokre (posto ima i suve) - sa pola litra maslinovog ulja koje curi.
dve za dorucak.
maca22 maca22 01:58 20.01.2011

Re: Kirćanski

vishnja92
otkidam na ćabate kod Trpkovića!

tzv mokre (posto ima i suve) - sa pola litra maslinovog ulja koje curi.

Trpkovice zovem "smrt u boji". Premasno, preuljasto, otužno zbog toga, samo po izgledu je mastovito.

Burek im ima pretanke i bezukusne kore, a punjenja ima previse. Da, da, doživeli ste i da se neko žali na previse fila. :) Npr. ako hocu da pojedem cetvrt kile cistog sira, ići ću na pijac, ne moraju oni da mi ga pakuju.

Sad, lep mi je burek u Lipi u Subotici, pa kad ste u prolazu... :)
bocvena bocvena 08:35 20.01.2011

Re: Kirćanski

Pusti nas, bre, Maco da se ubijamo čime hoćemo...ja npr. želim da mi na sahrani služe one bruskete sa maslinovim uljem, paradajzom i nekim travčicama (iz Trpkovića, ofkors:)
maca22 maca22 18:47 20.01.2011

Re: Kirćanski

bocvena
Pusti nas, bre, Maco da se ubijamo čime hoćemo...ja npr. želim da mi na sahrani služe one bruskete sa maslinovim uljem, paradajzom i nekim travčicama (iz Trpkovića, ofkors:)

Ti brusketi su im netipicna ponuda i jedina nepremasna stvar. :)

Osim sto ne valja jer im stoje gore na tezgi, pa svih 100 tisuca milijuna musterija placa, šmrca, priča, kašlje i pljucka preko njih. To me uvek odbija.
spadalo92 spadalo92 12:13 23.01.2011

Re: Kirćanski

Ne znam da li ćete mi poverovati, ali najbolji burek u životu jeo sam u Dubrovniku. Pri kraju Straduna, jedna sporedna ulica. Dan danas kada neko spomene burek, ja se setim toga. Možda sam bio mnogo gladan, ne znam. To je bio moj autostoperski period života. A autostoperi su uvek gladni.
Jelica Greganović Jelica Greganović 13:08 23.01.2011

Re: Kirćanski

A ja sam u Dubrovniku jela najbolji sladoled na planeti - od kikirikija
fantomatsicna fantomatsicna 22:35 18.01.2011

Hleb nas nasusni

Ja svako jutro pecem hleb za sebe i za moje roditelje.Kad mi tako pocne dan uz miris hleba vruceg i kafe..sve mi je ok.Inace hleb i ne treba bacati..ako nista drugo mogu se napraviti krutoni ili prezle...
myredneckself myredneckself 22:55 18.01.2011

Re: Hleb nas nasusni



ja ovo ne mogu da jedem
Jelica Greganović Jelica Greganović 23:22 18.01.2011

Re: Hleb nas nasusni

mogu se napraviti krutoni ili prezle

Mogu, fakat, ali poparica što biva od starog leba...
tajcica92 tajcica92 23:37 18.01.2011

Re: Hleb nas nasusni

a ovo ne mogu da jedem


ha ha ha ha ha kako iskreno...:)
draft.dodger draft.dodger 23:38 18.01.2011

Re: Hleb nas nasusni

Jelica Greganović
mogu se napraviti krutoni ili prezle

Mogu, fakat, ali poparica što biva od starog leba...


Uz poparu...

Jelica Greganović Jelica Greganović 23:42 18.01.2011

Re: Hleb nas nasusni

a ovo ne mogu da jedem

Verovatno je stvar u navici, mene su ovim dok sam bila mala svako malo u selu hranili...iskreno, šta fali
Jelica Greganović Jelica Greganović 23:43 18.01.2011

Re: Hleb nas nasusni

dodgeru, ovakav paradajz bi još bolje legao uz onu dole pogaču i sira...mrvu posoljen...njam...
Drago Kovacevic Drago Kovacevic 23:50 18.01.2011

Re: Hleb nas nasusni

draft.dodger
Jelica Greganović
mogu se napraviti krutoni ili prezle

Mogu, fakat, ali poparica što biva od starog leba...


Uz poparu...


Uz ovakav paradajiz ne treba ništa...Čak ni so...Ono, leti, napraviš komadiće i samo ga provučeš ispod pazuha...
Jelica Greganović Jelica Greganović 23:51 18.01.2011

Re: Hleb nas nasusni

...i jedeš k'o jabuku, da curne u nedra...
Tačno tako, Drago
Drago Kovacevic Drago Kovacevic 00:32 19.01.2011

Re: Hleb nas nasusni

Jelica Greganović
...i jedeš k'o jabuku, da curne u nedra...
Tačno tako, Drago

Što bi se reklo.."soliš sam sebe"...
fehner fehner 06:59 19.01.2011

Re: Hleb nas nasusni

myredneckself


ja ovo ne mogu da jedem


Pre vise godina u Nemackoj, nasa gastarbajterka mi prica kako joj je u posetu dosla sestra iz Juge, a ona joj iznela razne nemacke hlebove. Gleda to sestra, pa joj kaze: ‘a i ti si se ovde na svasta navikla...’
Jelica Greganović Jelica Greganović 10:03 19.01.2011

Re: Hleb nas nasusni

‘a i ti si se ovde na svasta navikla...’

Eh, na svašta se živ čovek navikne...sila boga ne moli...i uopšte uzevši taj sitan vez.
sanya92 sanya92 13:54 19.01.2011

Re: Hleb nas nasusni

Uffff bre, muke zive :)
Ja kad sam dosla ovde, preko bare, prvih nedelju dana za svaki obrok pitala "izvin'te, a hleb jel imate?"... Odem u supermarket, 2000 hlebova, a ni jedan normalan. Kad odem kuci na pogacice i pastetice, gledaju me ko posasavelu. Eh, da mi je sad jedna vruca vekna, da grickam rub dok se vracam iz prodavnice :)
Jelica Greganović Jelica Greganović 20:40 19.01.2011

Re: Hleb nas nasusni

Uffff bre, muke zive :)

Ja sam takve muke u Londonu doživljavala, *#&+*!!!"# im tost...ko od slame da ga mese...
Došao pre par godina kod nas u goste Žmuov drug iz Holandije, koji živi i radi u Londonu, i obradovao se ko dete malo mom pekmezu od kajsija...kad je krenuo, ja mu upakujem jedno tegliče pekmeza da ponese...a on gleda onaj pekmez i kaže: A na šta da ga mažem, u Londonu hleba nema...Siroma čovek.
dolybell92 dolybell92 18:01 20.01.2011

Re: Hleb nas nasusni

Jelica Greganović
mogu se napraviti krutoni ili prezle

Mogu, fakat, ali poparica što biva od starog leba...


Obožavati !
Jednom davno sam je pravila svako jutro, danima
(onako sa celim sirom...da se rasteže)
... a zašto - pojma nemam, ali bilo mi je uživancija.
49 41 49 41 22:46 18.01.2011

Lebac nasusni

Kad nema dobrog hleba i sira; nemam sta da jedem.

myredneckself myredneckself 23:03 18.01.2011

Re: Lebac nasusni

Jelica Greganović Jelica Greganović 23:23 18.01.2011

Re: Lebac nasusni

Kad nema dobrog hleba i sira; nemam sta da jedem.

Kako je tamo sa dobrim hlebom i pravim sirom, ako misliš kao i ja na beli sirac?
myredneckself myredneckself 23:24 18.01.2011

Re: Lebac nasusni

49 41
Kad nema dobrog hleba i sira; nemam sta da jedem.



dodaj drugu čašu, i bocu crnog
razmisljam razmisljam 23:26 18.01.2011

Re: Lebac nasusni

myredneckself

Е, има код мојих на салашу севернобачком она вуруна лебара што се ложи из кујне, а греје и стајаћу собу ( тамо су клупе свуда око ње, пресвучене крпарама и много се лепо дрема на њима кад дуне северац ) . Одатле су дуууго излазили овакви и оволики 'лебови, огромни, шупљикави, мирисни, вађени дрвеном лопатом и увијани у бело платно да ода'ну. Па се после левом руком загрле да не побегну и привину на груди, а десном се великим ножем секу кришке огромне и слатке...
А после и тамо постао слађи 'лебац куповни.
Jelica Greganović Jelica Greganović 23:31 18.01.2011

Re: Lebac nasusni

dodaj drugu čašu, i bocu crnog


Ne, ne to, tim možeš da se udaviš, nego ovaj sir i ovaj lebac, još ako je lebac vruć, još bolje pogača da ne tražiš hleba preko nje...



Jelica Greganović Jelica Greganović 23:44 18.01.2011

myredneckself

Ima li išta lepše i potrebnije od ovog dueta - dete i leba.
Jelica Greganović Jelica Greganović 23:47 18.01.2011

Re: Lebac nasusni

секу кришке огромне и слатке

To su one kriške što ih držiš ko violinu jednom rukom, a drugom pridržavaš sredinu da ti se ne omakne...a ako ti to još namažu mašćom i pospu alevom paprikom i sitno seckanim lukcom, možeš ovooooooliki da porasteš od toga...
fantomatsicna fantomatsicna 23:52 18.01.2011

Re: Lebac nasusni

Jao kad rece Banat, ja se setih Backe.Bila sam mala kad su se moji iselili daleko od Backe ali secam se kad sam provodila leto kod moje tetke pa nas ujutru posalje bas u takvu pekaru i mi nosimo onaj ogromaaan okrugli 'lebac i usput do kuce cupkamo..cupkamo..
razmisljam razmisljam 23:52 18.01.2011

Re: Lebac nasusni

To su one kriške što ih držiš ko violinu jednom rukom, a drugom pridržavaš sredinu da ti se ne omakne...a ako ti to još namažu mašćom i pospu alevom paprikom i sitno seckanim lukcom, možeš ovooooooliki da porasteš od toga...


Све знаш.

Но, заборавих рећи, тамо се не дивани крИшке, него крииишке.
Jelica Greganović Jelica Greganović 00:06 19.01.2011

Re: Lebac nasusni

ogromaaan okrugli 'lebac

A, paj' sad - u Sloveniji se hleb kaže "kruh". Ali okrugli hlebac je "hlebec" i kad ga kupuješ tražiš "hlebec kruha"

gordanac gordanac 00:33 19.01.2011

: myredneckself

Jelica Greganović
Ima li išta lepše i potrebnije od ovog dueta - dete i leba.




Dete jeste dete
al` `leba nije `leba
neg` je
cipovka
e, TO je `leba, vešta ženo, samo TO i jeste `leba, prava!
"...da nam s neba `leba uberu..."
gordanac gordanac 01:02 19.01.2011

---

Muzej hleba, Pećinci



"U Pećincima u Sremu, 42 kilometra od Beograda i 40 kilometara od Novog Sada, nalazi se srpski muzej hleba, svojevrsno umetničko delo. Uz muzej hleba u Ulmu u Nemačkoj, jedinstven je u svetu, po tematici koju obrađuje i dokumentaciji koju poseduje, posebno o obrednom hlebu kod Srba. Godinama je slikar Jeremija istraživao i sakupljao, posetio više od 100 sela, u Pećince doneo retke predmete, neke rekonstruisao i sam napravio ..."


Museum der Brothkultur ULM
Drago Kovacevic Drago Kovacevic 01:21 19.01.2011

Re: ---

gordanac
Muzej hleba, Pećinci



"U Pećincima u Sremu, 42 kilometra od Beograda i 40 kilometara od Novog Sada, nalazi se srpski muzej hleba, svojevrsno umetničko delo. Uz muzej hleba u Ulmu u Nemačkoj, jedinstven je u svetu, po tematici koju obrađuje i dokumentaciji koju poseduje, posebno o obrednom hlebu kod Srba. Godinama je slikar Jeremija istraživao i sakupljao, posetio više od 100 sela, u Pećince doneo retke predmete, neke rekonstruisao i sam napravio ..."


Museum der Brothkultur ULM

Pitao sam strica Lazara, kao iskusnijeg i pametnijeg, da me savetuje gde da u Sremu kupim neku kućicu..da se konačno skućim...Da imam dvorište i da mogu sesti na prag..
Rekao mi je bez razmišljanja..u Pećincima...
- Što, tamo, pitao sam ga...
- Pa, tamo ti je pravi, izvorni seljački život...a blizu je grada..
- A što ti tamo ne kupi kuću nego si je pravio u Batajnici..
- Prevario se, kaže stric
- Pa hajde da ja kupim tamo, pa ako bude slične kvadrature da se menjamo..
- A, ne, veli stric - u Batajnici je više "našije"...
- Vidi, vidi, "a esam li ja veći seljak od tebe" ili ti misliš da manje volim te " naše"..
- Sačuvaj bože sinovac, nego, evo već smo odavno osvojili Batajnicu, Pazovu, Inđiju, Banovce, Rumu...Ka, računam, sad je red na Pećince, tamo se često ne zalazi....i smeje se....da crkne od smeha..
Ovo što sam pročitao o muzeju hleba, ako budem stvarno kupovao kakvu kućicu u Sremu ( a drag mi je Srem, baš), može odlućuiti da se tamo trajno nastanim....Ne zezam se...
krkar krkar 02:46 19.01.2011

Re: Lebac nasusni

Ali okrugli hlebac je "hlebec" i kad ga kupuješ tražiš "hlebec kruha"


Što je i pravilno. Tako je (bilo) i u srpskom:

"Suština" je kruh/kruv
A "forma" je hleb/hljeb.

Nekada je bilo najnormalnije i u Srbiji tražiti hleb krua. Ima i u literaturi, kome nije mrska.
Drago Kovacevic Drago Kovacevic 03:51 19.01.2011

Re: Lebac nasusni

"Suština" je kruh/kruv

Najčešća psovka koja je prethodila potezanju noža kod Krajišnika sve tri konfesije...bila je..."bem ti kruv"...svejedno, Cazin, Ličko Petrovo selo ili Drežnik...
49 41 49 41 04:42 19.01.2011

Re: Lebac nasusni

Jelica Greganović
Kad nema dobrog hleba i sira; nemam sta da jedem.

Kako je tamo sa dobrim hlebom i pravim sirom, ako misliš kao i ja na beli sirac?


Kad nema kise - dobar je i grad.

Dobar hleb, beli sir, kafa, paprike,...
Snalazis se.

Od svih belih sireva, jedem neku grcku Fetu. Prospem vodu preslanu, "oplemenjavam" je u posnom mleku, da joj isteram slanost ili kiselost.
Meksicki beli sirevi koji su relativno skupi i tvrdi kao kamen, ne pomaze ni mleko u kom lezi 10 dana. Tvrdo, pa tvrdo.
Bugarske fete ili ovcijeg sira ima relativno tu i tamo, al' neki komad bude super neki so so.

Hlebovi, Arthisan - firma; ako naletim, najbolji (hlepce), sa ruzmarinom i maslinovim uljem.
Nekad kad imam srece, natrpam u frizer i ukucanima zapretim; da ga se ne lacaju.
Za nase uslove, da mi je neko rekao ruzmarin u hleb, smejao bih mu se.
Mirise ko dusa, a ukus fantazija.

Na Korculi, davno sam jeo salatu (tursija u teglama) od ruzmarina.
Jednom i nikad vise, nazalost.

Po grckim ostrvima sam jeo fantastisne hlebove-lepinje; sa spanacem maslinama, sa ... svasta necim.

Ovde u proseku hleb za svakodnevnu upotrebu-toaster hleb, na primer; hvala lepo - stiropor, ne konzumiramo.

49 41 49 41 04:59 19.01.2011

Re: Lebac nasusni

Jelica Greganović
dodaj drugu čašu, i bocu crnog


Ne, ne to, tim možeš da se udaviš, nego ovaj sir i ovaj lebac, još ako je lebac vruć, još bolje pogača da ne tražiš hleba preko nje...




Mogla bi da ne provociras toliko, a to se odnosi i na ivanu i myredneckself!!
Jelica Greganović Jelica Greganović 10:13 19.01.2011

goooooordaaaaaaaaaaaanaaaaaaaaaaaaac!

Jeste, sve je tako kao što ti kažeš, al ajd sad kad si mi buvu pustila, napipaj i okači Balaševićevu pesmu iz koje je ovaj stik

"...da nam s neba `leba uberu..."


Aman se salomih po jutjubetu...a ne mogu da mi se vasceli dan vrti po glavi buva...znam iz koje je pesme, samo kako se zove...i kad si već u kancelariji, nađi i

"frtalj leba, meter neba"

pliiiz
natasavb natasavb 10:21 19.01.2011

Re: goooooordaaaaaaaaaaaanaaaaaaaaaaaaac!

Jeste, sve je tako kao što ti kažeš, al ajd sad kad si mi buvu pustila, napipaj i okači Balaševićevu pesmu iz koje je ovaj stik

"...da nam s neba `leba uberu..."

Ova?

Jelica Greganović Jelica Greganović 11:30 19.01.2011

Re: goooooordaaaaaaaaaaaanaaaaaaaaaaaaac!

To!
Što volim kad mi tako neko pusti buvu za dobar dan
Ih...i
padoše na svetskoj burzi Franjo Josif i Habzburzi
otišo na doboš kajzer ko poslednji šalabajzer
boljševici cara skefali
šušte suknje ko celofan
zavist valja i zaslužiti
mater vetru dok je nama nas
gušt je dati a ne stiskati
gazda je ko ume spiskati
mikimedic mikimedic 12:40 19.01.2011

Re: goooooordaaaaaaaaaaaanaaaaaaaaaaaaac!

a ima i ovo...

Njenima nisam bio po volji,
važno im bilo odakle su moji.

Zašto to smeta, sa ovog su sveta,
hlebotvorci, čestit soj?
Jelica Greganović Jelica Greganović 12:55 19.01.2011

Re: goooooordaaaaaaaaaaaanaaaaaaaaaaaaac!

hlebotvorci, čestit soj

Da, jedan od njegovih impresivnih stihova, sa sve rečju - hlebotvorac.
49 41 49 41 20:13 19.01.2011

Re: Lebac nasusni

myredneckself
49 41
Kad nema dobrog hleba i sira; nemam sta da jedem.



dodaj drugu čašu, i bocu crnog


Cabernet Souvinjot-Californijskog;
kad vec nemate Chiantti Classico, italijanskog
-molicu lepo!
jedan.kub jedan.kub 21:06 19.01.2011

Re: Lebac nasusni

Na Korculi, davno sam jeo salatu (tursija u teglama) od ruzmarina
.
Takođe, na meso koje se peče treba posuti sitnim ruzmarinom. Dobar začin i ukus jošbolji. Ruzmarin može da se kupi u prodavnicama sa čajevima na merenje.
spadalo92 spadalo92 12:24 23.01.2011

Re: Lebac nasusni

Jelica Greganović
секу кришке огромне и слатке

To su one kriške što ih držiš ko violinu jednom rukom, a drugom pridržavaš sredinu da ti se ne omakne...a ako ti to još namažu mašćom i pospu alevom paprikom i sitno seckanim lukcom, možeš ovooooooliki da porasteš od toga...

Pitam unuku (2 godine) od čega deca rastu. Ona nabraja: "Od mleeeka, od jaaabuka, od meeesa, od hleeeba... (dramska pauza, pogled uperen u plafon), od leeepog hleba!
Aleksandar Stosic Aleksandar Stosic 23:09 18.01.2011

samo da sa ponosom kazem

da je to pekara u mom kraju i da nema dana kada sam u Bgd da u nju ne provirim barem jedared. Ne zna se sta je bolje, kifle, bureci, stapici s belim luko...Ako mi zbog neceg nedostaje Beograd, onda je to takav jedan kutak.
Jelica Greganović Jelica Greganović 23:25 18.01.2011

Re: samo da sa ponosom kazem

samo da sa ponosom kazem
da je to pekara u mom kraju i da nema dana kada sam u Bgd da u nju ne provirim barem jedared. Ne zna se sta je bolje, kifle, bureci, stapici s belim luko...Ako mi zbog neceg nedostaje Beograd, onda je to takav jedan kutak.

Pa zato je gungula vazda u toj pekari, svi smo tamo, one jadnice jedva postizavaju da nas na'rane...što se ne javite dok stojimo u redu?
mlekac mlekac 23:38 18.01.2011

Re: samo da sa ponosom kazem

Jelica Greganović
samo da sa ponosom kazem
da je to pekara u mom kraju i da nema dana kada sam u Bgd da u nju ne provirim barem jedared. Ne zna se sta je bolje, kifle, bureci, stapici s belim luko...Ako mi zbog neceg nedostaje Beograd, onda je to takav jedan kutak.

Pa zato je gungula vazda u toj pekari, svi smo tamo, one jadnice jedva postizavaju da nas na'rane...što se ne javite dok stojimo u redu?

Cek, bre, sad mi proradio kliker - pa oni su, kanda, otvorili ekspozituru i ovde kod mene, na Novom Beogradu?

Moracu ujutro da proverim, al' taj asortiman mi vuce da je u pitanju ista pekara... Stapici sa maslinovim uljem, belim lukom i tome slican rad???

Inace, onu na Lionu znam - obavezno je overimo ako se nadjemo u tom kraju.
Jelica Greganović Jelica Greganović 23:48 18.01.2011

Re: samo da sa ponosom kazem

Stapici sa maslinovim uljem, belim lukom i tome slican rad???

Pa...ne bih rekla...to mnogo zvuči fino i moderno...ova pekara je starinska, domaćinska...
mlekac mlekac 23:51 18.01.2011

Re: samo da sa ponosom kazem

Jelica Greganović
Stapici sa maslinovim uljem, belim lukom i tome slican rad???

Pa...ne bih rekla...to mnogo zvuči fino i moderno...ova pekara je starinska, domaćinska...

Ma ova je samo novootvorena, al' ukus nije ko u ovim modernistickim pekarama.

Provericu ujutro firmu...
Aleksandar Stosic Aleksandar Stosic 00:23 19.01.2011

Re: samo da sa ponosom kazem

Pa...ne bih rekla...to mnogo zvuči fino i moderno...ova pekara je starinska, domaćinska...

imaju samo s belim lukom, kakva etericna ulja, kakvi bakraci
Aleksandar Stosic Aleksandar Stosic 00:26 19.01.2011

Re: samo da sa ponosom kazem

što se ne javite dok stojimo u redu?

pa reko' u blogo smo svadji pa da ne pravim skandal...a drugo, koliko vidim ti si Jelice nova pred pekarom, red je da se ti prva javis, mada jes' da nije dzentlmenski sa moje strane, ali obecavam da cu te domacinski pocastiti kod Kircanaca
Jelica Greganović Jelica Greganović 01:33 19.01.2011

Re: samo da sa ponosom kazem

pa reko' u blogo smo svadji pa da ne pravim skandal

Što, taman da unesemo malo živine u red, da imaju šta komšije kući da odnesu uz kesu iz pekarice.
koliko vidim ti si Jelice nova pred pekarom, red je da se ti prva javis

Nova nekoliko godina, al pretpostavljam da ti imaš duži staž u tom kraju, čas' prihvatam, evo može kifla. Sa suncokretovim trunjem.
Drago Kovacevic Drago Kovacevic 01:57 19.01.2011

Re: samo da sa ponosom kazem

pa reko' u blogo smo svadji pa da ne pravim skandal...

Eh, moj Aleksandre, koliko sam ja puta imao blogo fajt sa Jelicom...
Zapravo, više ona samnom...Ali, to je deo blogo života...Tamo gde je neslaganje, šta da mu radimo...pukni i reci...pa taman bio belaj..
Inače, sve ovo po meni, ne bi imalo smisla...
mlekac mlekac 23:16 18.01.2011

Moja baka

imala je prema hlebu slican stav ko tvoj tata.
Nikad ga se nije dovoljno najela.
A ona je prezivela i I i II sv. rat, pa se te gladi nagomilalo...

Zato je, mucena, jela hleb uz sve, ukljucujuci voce i tortu!

I ostavila mi naviku - kad se nacinje nova vekna, ona se prvo odzdo, nozem, prekrsti, pa se tek onda sece.

Zmu ludi vec vise od dve decenije sto ja to i dalje radim, al' navike su strasna stvar...

A meni je, inace, najlepsi hleb koji sam ikada jela bio razeni, u Rusiji (tada jos uvek SSSR). Crn ko zemlja, a socan - nisam mogla da ga se najedem koliko mi je bio ukusan.
Virtuelni Vasilije Virtuelni Vasilije 23:21 18.01.2011

...

Jelica

... zbog kojih Žmuu nikada nije teško da me u nju pošalje.


E ovaj tvoj Žmu bas neki vredan covek, podseca me na mene - nista mu nije tesko
Jelica Greganović Jelica Greganović 23:32 18.01.2011

Re: ...

Srce moje šta da ti kažem..."Al' vidi ako su vruće"...
freehand freehand 23:36 18.01.2011

Re: ...

Jelica Greganović
Srce moje šta da ti kažem..."Al' vidi ako su vruće"...

Pa potrči malo, sve nogicama u dupe da se udaraš, a ne gospodaru svojemu 'ladne kifle da nosiš!
Jelica Greganović Jelica Greganović 23:50 18.01.2011

Re: ...

Mužu i gospodaru, da ne krnjimo titulu...
Obaška uzbrdački do pekare, pa slalom nazad...bože, što je brak jedna divna institucija...
Drago Kovacevic Drago Kovacevic 06:10 19.01.2011

Re: ...

podseca me na mene - nista mu nije tesko

Vaso care, ti si bio i ostao moj favorit...
foghorn foghorn 23:50 18.01.2011

Pekarski avion

Jelica Greganović
Tada sam se setila mog Oca. I jutra kada je Roditeljica iz obližnjeg Merkatora donela prvenče budućeg antibelog hlebovskog pokreta. U to vreme je kraj pričao legendu o tome kako Merkator sve avionima dovozi vrući hleb iz Slovenije.

Od tog vremena je i kod mene u porodici ostao pojam "pekarski avion" za svaki vrloranojutarnji let, ne samo na relaciji LJU-BEG :)
Drago Kovacevic Drago Kovacevic 06:16 19.01.2011

Re: Pekarski avion

foghorn
Jelica Greganović
Tada sam se setila mog Oca. I jutra kada je Roditeljica iz obližnjeg Merkatora donela prvenče budućeg antibelog hlebovskog pokreta. U to vreme je kraj pričao legendu o tome kako Merkator sve avionima dovozi vrući hleb iz Slovenije.

Od tog vremena je i kod mene u porodici ostao pojam "pekarski avion" za svaki vrloranojutarnji let, ne samo na relaciji LJU-BEG :)

foghorn
Jelica Greganović
Tada sam se setila mog Oca. I jutra kada je Roditeljica iz obližnjeg Merkatora donela prvenče budućeg antibelog hlebovskog pokreta. U to vreme je kraj pričao legendu o tome kako Merkator sve avionima dovozi vrući hleb iz Slovenije.

Od tog vremena je i kod mene u porodici ostao pojam "pekarski avion" za svaki vrloranojutarnji let, ne samo na relaciji LJU-BEG :)

Nema "stravičnijega" leta od onoga Skoplje - Beograd, pogotovo ako recimo moraš stići iz Ohrida...
Aerodrom se "otvara" u pet a let je bio, a verujem da je i sada nešto pre šest ujutro...Iz Ohrida moraš krenuti pre jedan, ako je taksista Makedonac jer vozi "okolo", neće preko Zapadne Makedonije...Ako je Albanac, onda možeš i u 2 ujutro...
Nije mi jasno zašto je to tako..mislim da jednog racionalnog razloga nema da avion za Bg leti recimo u 10 ujutro...ali ne...leti pre šest...
Jelica Greganović Jelica Greganović 11:40 19.01.2011

Re: Pekarski avion

Nema "stravičnijega" leta od onoga Skoplje - Beograd,

E, taj je rudarski...

mislim da jednog racionalnog razloga nema da avion za Bg leti recimo u 10 ujutro...ali ne...leti pre šest

E, vi'š ima...to od Žmua znam, to je poslovni avion, jer stižeš na početak radnog dana, obaviš šta imaš i pališ nazad...a ako kreneš u 10 i stigneš u podne, taj radni dan je propao, moraš da prespavaš, pa naredno jutro...dakle, dva dana umesto jednog.
Drago Kovacevic Drago Kovacevic 18:51 19.01.2011

Re: Pekarski avion

E, vi'š ima...to od Žmua znam, to je poslovni avion, jer stižeš na početak radnog dana, obaviš šta imaš i pališ nazad...a ako kreneš u 10 i stigneš u podne, taj radni dan je propao, moraš da prespavaš, pa naredno jutro...dakle, dva dana umesto jednog.

Eto...To mi nije poadalo na pamet...
Jelica Greganović Jelica Greganović 20:04 19.01.2011

Re: Pekarski avion

A ima i nastavak, dakle, dva dana umesto jednog, a onda dođeš kući pa ti se žena pentra na glavu kamo te dva dana kao da je Makedonija preko sveta i sl.
jasnaz jasnaz 00:12 19.01.2011

hleб

Jelica Greganović Jelica Greganović 00:19 19.01.2011

Re: hleб

Za jasnuz hlebac, crveno-beli, sa teranom mešen



* kilo bele moke
* kocko kvasa
* tri žličke soli
* brizg olivca
* dobre tri deci terana na sobni temperaturi
* dobre tri deci mlačne vode

zamesiti boš moral dve testi (kako lepa in pregibajoča se je naša materinščina!), eno navadno, drugo pa teranovo … najprej s soljo in olivcem zmešaj vso moko, nato pa jo razdeli na pol … kvas nadrobi in prelij z malo mlačne vode in ga nato pol prilij k eni, pol pa k drugi moki … iz ene polovice zamesi navadno testo z vodo, pri drugi pa vodo zamenjaj s teranom … dobro pregneti in pusti vzhajati kakšno uro, da se podvoji volumen … obe testi razvaljaj, deni eno preko drugega, pritisni, da se sprimeta, zarolaj, pa imaš štruco … malo jo še estetiziraj, ali pa jo nareži na komadke in iz njih narolaj bombice … sicer pa ti bosta dve barvi sami dali inspiracijo, da z njima še kaj ušpičiš … vsekakor še enkrat vzhajaj in speci na 200 stopinjah …
jasnaz jasnaz 00:22 19.01.2011

: hleб

Jelica Greganović
Za jasnuz hlebac, crveno-beli, sa teranom mešen


uslikavam dvobojac, čim ispečem = hvala!

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana