Nauka| Zdravlje

O STARENJU

Ana WithAFamilyNameTooHardToPron RSS / 01.01.2008. u 18:25

Razmisljanje o starenju pocinje relativno rano - kad smo prvi put svesni smrti bliske osobe, zabrinuti pojavom prvih bora oko ociju, kada nismo u stanju da bez posledica probdijemo noc, kada nam telo ne oprasta sto ga ne hranimo, vezbamo i uspavljujemo koliko trazi…

 

Bioloski, covek je na vrhuncu u 25oj, sa malim individualnim i maksimalno 2godisnjim medjupolnim odstupanjem. Polse 25te, opada lucenje hormona rasta, smanjuje se reproduktivni potencijal, gustina kostiju, kolicina vode u tkivu, visina…  Reparacija na celijskom nivou nije vise tako efikasna. Postoje 2-3 tkiva u organizmu cije se celije ne dele: nervno, poprecnoprugasto misicno i primodijarni folikuli jajnika. Ostale celije jos imaju oko 50 zivotnih krugova fore.

 

Fenomen limitiranog broja celijskih deoba, poznatiji kao Hayflickov limit, je prvi put opisan 1961 godine, a i danas predstavlja izazov za naucnike. Ako bi celiju naterali da se deli vise puta, uspeli bi da produzimo zivot i odgodimo smrt. Onaj ko uspe da izmanipulise smrt neosporno dobija Nobelovu nagradu iz oblasti medicine.

 

Na celijskom nivou, starenje se vidi kao skracivanje telomere, visoko-repetitivnog dela DNK na kraju gena. Prilikom svake podele celije, replikacija telomere je sve kraca, dok se na kraju ne izgubi kriticna kolicina informacije neophodna za zivot.

 

Postoje vise raznih teorija o starenju organizma kao celine. 1996 je pod reflektorima bila hormonska teorija koja je uzrok starenja objasnjavala smanjenjem lucenja hormona, sa posebnim akcentom na ulozi hormona rasta (GH) i insulin-like growth factor one (IGF-I). GH i IGF-I su moji stari drugari, sto nikako ne znaci da mogu da vam ponudim besmrtnost. Suprotno ocekivanjima, hormonska supstitucija je u eksperimentima dovela do ubrzavanja procesa odumiranja. Zna se, medjutim, da manje jedinke iste vrste zive duze. Nedostatak hormona rasta i IGF-I izaziva na oko brze starenje, ali ovakve osobe zive duze. GH i IGF-I podsticu celijsku deobu i ubrzavaju nasu jurnjavu ka neizbeznom kraju. Oni imaju znacajnu ulogu u malignoj transformaciji i proliferaciji – drugim recima - u nastanku raka. Sire gledano, svako produzavanje zivotnog veka povecava sansu za nastanak maligniteta.

 

Dva najcesca uzroka smrti su vaskularne i maligne bolesti. Pojednostavljeno - izbor je – ili infarkt ili rak. Naravno, postoji dosta toga sto mozemo sami da uradimo da ove procese odlozimo, ali cinjenica je da su oni na kraju neizbezni. Za sada.

 

Na srecu, priroda nam je dala zvecku. Intelektualno i duhovno starenje je mnogo sporije od bioloskog. Ali, ne zaboravite, ni ovo ne pada sa neba!



Komentari (100)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

Spiridon Spiridon 18:35 01.01.2008

..

odlican tekst. Sve je potpuno tacno.

Na moj komentar o tome kako me, sto sam stariji, obican grip totalno izlomi, moj sef (jedan divan kanadjanin) se slozio i dodao "da, da i kako vreme prolazi bice sve gore i gore"

Re: ..

Hvala Spiridone.
Kada je moj profesor Hotspur, inace jedan od najcuvenijih svetskih endokrinologa, odlazio u penziju, okupila se masa ljudi, everybody who is anybody u svetu endokrinologije, da prezentuje svoja istrazivanja sa njim, a sve u svetlu borbe protiv starenja. Bio je to sjajan spektakl.
Mozda ce mi neki zameriti, jos uvek mamurni od praznicne noci, ali mozda je to pravi trenutak?
dunjica dunjica 18:41 01.01.2008

Zamisli, Ana,

baš se vratih iz skitnje i uz put kupih jedan ovdašnji hip časopis (Neon). Uvijek imaju, između ostalog, i neku anketu na sasvim neočekivano jednostavna pitanja.

Ovaj put su prolaznike na ulici pitali kada su se prvi put osjećali starima? Upadljivo je da su ispitanici ispod 27 ili 28 navodili neke nategnute priče o svom prvom osjećaju vlastitog starenja, kao npr. "kad sam diplomirala" (24 godine), "kad sam se prvi put zaposlio" (18), "kad sam se vratila sa 6-mjesečnog boravka u Kini i vidjela da su kod kuće svi ostali mladi" (19, ne znam samo što je očekivala nakon 6 mjeseci odsustva?), itd.

Između ostalih, našao se tu i jedan čikica od 66 godina, prodavač na pijaci. Jedini se on (od ispitanika), po vlastitim riječima, nije osjećao starim: "Zahvaljujući svakodnevno jednoj *s nogu* nisam se do sada još nikada osjećao starim."

Čitajući te odgovore, ali i bivajući podsjećena na tu zanimljivu temu, pomislila sam - baš bi bio dobar jedan post na Blogu o tome. I... voilà!

Thx!

Re: Zamisli, Ana,

A znas sta mene fascinira? Slicnost izmedju starosti i rane mladosti (detinjstva).
U to ime srecna Nova godina
dunjica dunjica 19:55 01.01.2008

Re: Zamisli, Ana,

da, da, s jedne strane ta djetinja jednostavnost, ataraksija (epikurska smirenost duha) starih, a s druge strane svjesnost o propadljivosti tijela i postepeni gubitak kontrole nad istim.



Na žalost, ne mogu otvoriti link koji si mi poklonila, loading zariba uvijek na istom mjestu.
ivana23 ivana23 19:58 01.01.2008

Re: Zamisli, Ana,

dunjica
da, da, s jedne strane ta djetinja jednostavnost, ataraksija (epikurska smirenost duha) starih, a s druge strane svjesnost o propadljivosti tijela i postepeni gubitak kontrole nad istim.Na žalost, ne mogu otvoriti link koji si mi poklonila, loading zariba uvijek na istom mjestu.

Takodje.

Re: Zamisli, Ana,

moguce je da je problem u tome sto mnogo ljudi pokusava da otvori u isto vreme. probaj kasnije. jako je zabavno!
jesen jesen 23:08 01.01.2008

Re: Zamisli, Ana,

Ja mislim da je razlog odgovora na anketu u "zvecki"....pored toga, sto je covek stariji zna da nema mnogo vremena pa mu se povecava zelja za zivotom...mladi misle da imaju mnogo vremena i skloniji su "filozofiranju" o starenju, sto ponekad moze da bude i beg od stvarnosti, od obaveza, strah od rada...i sl.....u svakom slucaju, sve je idividualno....sifra je zvecka....
KRALJMAJMUNA KRALJMAJMUNA 09:32 02.01.2008

Re: Zamisli, Ana,stigla jesen

sifra je zvecka..

Zvecku li ti poljubim! Ima da koristim nove psovke: ...li ti zvecku. ...te u zvecku....
Sve si lepo napisala. U to ime zvec, zvec, hik, jaoj!
Preporuka za Anu.
PS Daj Bože da vi/mi lekari i drugi nikada ne otkrijete tajnu dugovečnosti. I ovako se osećam kao da sam 1920. Zamislite sebe sa 150-200 godina. Užas. A u penziju da se ide sa 123 godine života i 79 godina staža.

Re: Zamisli, Ana,stigla jesen

Na toj kasnoj penziji vec rade u UK. kad dodje moje vreme imacu 350 godina
dragan7557 dragan7557 11:22 02.01.2008

Re: Zamisli, Ana,stigla jesen

Ana WithAFamilyNameTooHardToPron
Na toj kasnoj penziji vec rade u UK. kad dodje moje vreme imacu 350 godina

Nisu izuzetak. I drugi demokrati se brinu da se neoliberalna rešenja ukidanje brige o svom bližnjem koji ostari i onemoća.Tendencija asocijalizacije Evrope po tom pitanju je u jeku a stara dobra UK se po tom pitanju slaže sa Euro gazdama. Neće me čuditi ako za izvestan broj godina penzioneri budu bukvalno mleveni i budu služili kao
proteinski aditivi reciklirane hrane u lancu ishrane. I, ovo nije preterivanje već slika budućnosti ispred nas.
dragan 7557
nikola svilar nikola svilar 18:43 01.01.2008

nije sve tako crno


Na srecu, priroda nam je dala zvecku.
Intelektualno i duhovno starenje je mnogo sporije od bioloskog.
Ali, ne zaboravite, ni ovo ne pada sa neba!


lep zakljucak za kraj ana :)

pa da, postoje starci u 20-tim i omladina prepuna energije u 60-tim

lepo, pitko i informativno
hvala ti, engleska

Re: nije sve tako crno

Hvala Audiozgrada.
Spiridon Spiridon 19:00 01.01.2008

Re: nije sve tako crno

Ana WithAFamilyNameTooHardToPron
Hvala Audiozgrada.



kaze Vudi Alen da je prvi i sigurni dokaz starenja kada se gegas ulicom, sa nekom kesom u ruci i mrmljajuci sebi nesto u bradu

Re: nije sve tako crno

Priznajem da sto sam starija sve vise volim Vudi Alena.
Aleksandar Stosic Aleksandar Stosic 23:08 01.01.2008

Re: nije sve tako crno

a ne, ne.... tada gradish kuchu:)))
KRALJMAJMUNA KRALJMAJMUNA 09:33 02.01.2008

Re: nije sve tako crno

Spiridon
Ana WithAFamilyNameTooHardToPron
Hvala Audiozgrada.



kaze Vudi Alen da je prvi i sigurni dokaz starenja kada se gegas ulicom, sa nekom kesom u ruci i mrmljajuci sebi nesto u bradu

Uh, ja to već radim. Idi, čoveče. Uništi mi sasvim iluziju.
Spiridon Spiridon 19:13 02.01.2008

Re: nije sve tako crno

KRALJMAJMUNA
Spiridon
Ana WithAFamilyNameTooHardToPron
Hvala Audiozgrada.



kaze Vudi Alen da je prvi i sigurni dokaz starenja kada se gegas ulicom, sa nekom kesom u ruci i mrmljajuci sebi nesto u bradu

Uh, ja to već radim. Idi, čoveče. Uništi mi sasvim iluziju.



u ovoj prici najbitniji je sadrzaj kese
nsarski nsarski 19:03 01.01.2008

Odlicna tema!

Mozda ne bi bilo lose da nam napises i o caloric restriction i starenju. A inace mi je neverovatno da Hayflick nije dobio Nobelovu nagradu!
Oh, i srecna Nova godina, Ana!

Re: Odlicna tema!

To za Nobelovu nagradu ni meni nije jasno.
A o hrani i starenju bi bilo bas surovo u ove praznicne dane. Mogu samo da kazem, a li ne i da primenim, MANJE JE VISE! I mogla bih jos da pomenem one biljcice sto ih zovu superfood, sa najvecom kolicinom antioksidanata. Sve su uglavnom iz amazonske prasume : goji, acai i acreola berries.
To pisem dok nezno mislim na raso
Spiridon Spiridon 19:13 01.01.2008

The Rolling Stones "Fool to cry"

Requiem

Hayflick

Mislim da je taj Hayflick jos uvek ziv. Rodio se 1923. A u medicini, bas kao i u SANU, za nagradu nikad nije kasno: ) Mislim pogledaj onu trojicu dobitnika za 2007. Mi smo ih na poslu gledali i konstatovali da bar onaj treci ne bi bio dobar kandidat za resusitaciju
nsarski nsarski 19:17 01.01.2008

Re: Hayflick

Ana WithAFamilyNameTooHardToPron
Mislim da je taj Hayflick jos uvek ziv. Rodio se 1923. A u medicini, bas kao i u SANU, za nagradu nikad nije kasno: ) Mislim pogledaj onu trojicu dobitnika za 2007. Mi smo ih na poslu gledali i konstatovali da bar onaj treci ne bi bio dobar kandidat za resusitaciju

Rodio se 1928. A, inace, nije mnogo odusevljen terapijama "protiv" starenja. On tvrdi da je izraz anti-aging oximoron.

Re: Hayflick

slazem se. ipak, upraznjavam superfood, stoj na glavi, razne sarene laze u teglici, zvecku...
nsarski nsarski 20:21 01.01.2008

Re: Hayflick

Evo ti fragment jednog Balasevica:

Jutro me zatice opet u smisljenju bekstva...
Cim malo usporim stignu me davna prokletstva...
To su samo momenti, losim vetrom doneti, to su samo male vecnosti...
To su samo godine kad se covek otkine,
Kao od one gorke tecnosti.

(Dj. Balasevic - "Starim".
s56a s56a 20:47 01.01.2008

Re: Hayflick

Ana WithAFamilyNameTooHardToPron
slazem se. ipak, upraznjavam superfood, stoj na glavi, razne sarene laze u teglici, zvecku...

Upravo to je razlog zasto vas lekare ne treba uzimati preozbiljno i sto cveta alternativna medicina!

Pihtije, paprike sa sirom i naravno kiseli kupus sa rasolom u BGD pre dolaska u London

HNY & LP MMM

Re: Hayflick

Pitam se sta znace ove skracenice
------------------------------------------------------
ZA London preporucujem Oxaca ili Wahaca -meksicki restoran ulicne hrane u Covent Garden-u. Chandos Place 66, nema rezervacija, po principu first come, first served. Of note, imaju meksicke cvarke

i jos da dodam

da odrastao covek proizvodi GH samo 4-8 puta u toku 24 h, uglavnom za vreme spavanja. Medjutim, dokazano je da laka fizicka aktivnost i kratkotrajno gladovanje i u odraslih izazivaju pulseve GH.
s56a s56a 23:06 01.01.2008

Re: Hayflick

Mexican je preteska za mene zbog obilja pasulja i kukuruza mada obozavam avocado! Volim da zavijem na Covent Garden posle setnje uz Temzu. Laka fizicka aktivnost

Sretna Nova Godina (engl.-HNY) i jos jedan Lep Pozdrav od Marijana M. Miletic'a (s56a Google)

Re: Hayflick

s56a
Mexican je preteska za mene zbog obilja pasulja i kukuruza mada obozavam avocado! Volim da zavijem na Covent Garden posle setnje uz Temzu. Laka fizicka aktivnost Sretna Nova Godina (engl.-HNY) i jos jedan Lep Pozdrav od Marijana M. Miletic'a (s56a Google)

moze i bez pasulja i kukuruza. sve je super sveze. vredi.
Hvala
n1yu n1yu 13:36 03.01.2008

Re: Hayflick

Kum je sigurno dobio bonus u City pa ce pasti obavezni Aubergine. A mozda je rezervirao i Gordon Ramsey jer mu dolazi i kumica iz Jagodinu. Ona vredi za Michelin **

Ms Glamour, sa godinama opada GH ali se ukus rafinira!

LP MMM, ex S56A, YU1BCD

Re: Hayflick

YU1BCD

Marijane, opet neke sifrovane poruke. Sta Vam sad ovo znaci?
PS ako je kum resio da se otvori, preporucujem Vrata Engleske (ne znam kako se pise na francuskom). A imate i Louise u Tate Modern.

Dangerous things


Said Myrtias (a Syrian student
in Alexandria; in the reign of
Augustus Constans and Augustus Constantius;
in part a pagan, and in part a christian);
"Fortified by theory and study,
I shall not fear my passions like a coward.
I shall give my body to sensual delights,
to enjoyments dreamt-of,
to the most daring amorous desires,
to the lustful impulses of my blood, without
any fear, for whenever I want --
and I shall have the will, fortified
as I shall be by theory and study --
at moments of crisis I shall find again
my spirit, as before, ascetic."

Constantine P. Cavafy (1911)
ivana23 ivana23 19:45 01.01.2008

Nista ne pomaze,

kao unutrasnji spokoj, optimizam, osecanje zadovoljstva. Tada i bolest bezi, i starost sporije stize...
Ovo je potpuno laicko misljenje.

Srecna Nova godina Ana

Re: Nista ne pomaze,

Ivana, uvek si dobrodosla!
ivana23 ivana23 20:43 01.01.2008

Re: Nista ne pomaze,

Ana WithAFamilyNameTooHardToPron
Ivana, uvek si dobrodosla!


Dolazim iz tvoje nekadasnje H. ulice.

Re: Nista ne pomaze,

ivana23

Ana WithAFamilyNameTooHardToPron
Ivana, uvek si dobrodosla!
Dolazim iz tvoje nekadasnje H. ulice.

Stvarno? Tell me more...
PS moracu jednom prilikom da spevam odu kafici u Manhattan-u i onom kesi sto me svaki put pozdravi kao da me je rodio: "Pa gde ste Vi? Nije Vas dugo bilo..."

poljupci

Dragan Vujanović Dragan Vujanović 23:43 02.01.2008

Re: poljupci

poljupci

Ana!!!
Fantastičan izbor!!
Prosto je neverovatno da ja ovu pesmicu koja mi se odavno ugravirala u sluh nemam snimljenu ili narezanu!
Hvala, kao da je meni bila upućena.
A ja preporučujem: http://www.youtube.com/watch?v=WseOkQXfY2A&feature=related
Veliki pozdrav

Re: poljupci

Pogledacu link od kuce. Hvala.
Doctor Wu Doctor Wu 21:21 01.01.2008

Pa, da. Stara je teza

da one preko 30-te treba onako, maljčićem u čelenku, i idemo dalje. Ne bi bilo problema ni sa resursima, ni sa kuknjavom oko holesterola, kičme, kardiovaskularnim problema, ni sa grumpy old (wo)men...

Re: Pa, da. Stara je teza

Nemoj tako, Dottore! Ja bas volim matorace. Evo npr Adriano Celentano.

ili nekada...

Doctor Wu Doctor Wu 21:42 01.01.2008

:), pa da.

Kažem ja. Mada, kad čovek malo bolje razmisli, za neke bi baš bila šteta...

Re: :), pa da.

Znam jos neke (koji se ne pojavljuju na youtube :))
Djole Djole 23:11 01.01.2008

Re: Pa, da. Stara je teza

Bese jedan film na tu temu - Loganov beg. A sat na ruci otkucava. I na 30 rodjendan si spektakularno ubijen.

Re: Pa, da. Stara je teza

Taj motiv je preuzet od Hakslija - Vrli novi svet.
KRALJMAJMUNA KRALJMAJMUNA 09:37 02.01.2008

Re: :), pa da.

Ana WithAFamilyNameTooHardToPron
Znam jos neke (koji se ne pojavljuju na youtube :))

Hvala što misliš na mene )

Re: :), pa da.

Come sempre, Vasa Visosti
cyN cyN 22:02 01.01.2008

The Immortals

A evo sta Conde Nast Portfolio magazin pise na ovu temu
Never Say Die
by Alexandra Wolfe December 2007 Issue
http://www.portfolio.com/executives/features/2007/11/19/Longevity-Industry
vidomir pavlovic vidomir pavlovic 23:34 01.01.2008

BRAVO ANA...

...ODLIČAN TEKST ŠEST PREPORUKA

ZAR MORAMO OVAKVI DA OSTARIMO...

Re: BRAVO ANA...

Bolje i tako nego kao Dorian Gray
dunjica dunjica 19:37 02.01.2008

Da ostarim ovako

(BVSC prošlog marta u Berlinu)
Buena Vista

Re: Da ostarim ovako

Tako ce isto i moj muz i njegov drug. Po ceo dan vezbaju za neki imaginarni nastup.
MilutinM MilutinM 00:16 02.01.2008

Starenje

Kako se sećam, u dvadesetima sam imao neku vrstu straha od starenja. Nekako, činilo mi se da će sve proći tako brzo i da ću ubrzo biti star. Mislio sam: ej, 2000-te godine, imaću 43. To će biti duboka starost.

Danas, u pedesetoj, mislim da sam još uvek mlad. Barem se tako osećam. Ili sam sebe dobro varam?
49 41 49 41 04:11 02.01.2008

Re: Starenje

MilutinM
Kako se sećam, u dvadesetima sam imao neku vrstu straha od starenja. Nekako, činilo mi se da će sve proći tako brzo i da ću ubrzo biti star. Mislio sam: ej, 2000-te godine, imaću 43. To će biti duboka starost.Danas, u pedesetoj, mislim da sam još uvek mlad. Barem se tako osećam. Ili sam sebe dobro varam?


Kad sam pre nekih dve god. upitao prodavacicu koja me dobro zna-(iako je to nepristojno pitanje za zene) koliko je stara?

Odgovorila me je: "Ooouuh, I am very old lady! I'm 28 years old".
schneetzla schneetzla 03:22 02.01.2008

Zasto je to tako?

Ma koliko bioloske osnove starenja bile fascinantne, po svemu sudecu one su sasvim normalne, prirodne, da tako kazem. Stoga, ja ne razumem zasto je starenje toliki bauk? Zasto je problem imati bore, zasto je problem ne biti savrsen?

Mislim da je starenje i cela ta fama oko podmadjivanja i sl. vise podrucje psihijatrije i drustvene analize, a ne biologije.
angie angie 05:40 02.01.2008

hm,

infarkt ili rak. Naravno, postoji dosta toga sto mozemo sami da uradimo da ove procese odlozimo, ali cinjenica je da su oni na kraju neizbezni. Za sada.



pa ne znam, dosta ljudi umre od smrti-mislim od starosti, ugase se, kao moja baka na primer, ona je dugo bila aktivna, samostalna i posle kada vishe nije mogla da hoda- jer je noge nisu slushale, legla je u krevat i polako nestajala- nije bilo nikakve konkretne bolesti. Ove koje se pominju, u nekim delovima sveta su chak veoma male u procentu ili nepoznate, jer su posledice pogreshne ishrane, stresa i loshih navika.

A slazem se da je starenje normalno i da tu nema nicheg dramatichnog, ceo taj strah je isforsiran nametnutom i neprirodnom ideologijom o vechnoj mladosti. Sve zavisi kakav odnos chovek ima prema sebi, jer iz njega proistiche i onaj prema spolja.

Meni je nekako interesantnije kako je zivot utroshen i shta je neko radio na tom putu do kraja, da li je zadovoljan time, jer mi je to brojanje mnogo validnije od onog sa borama i sedim.
KRALJMAJMUNA KRALJMAJMUNA 09:39 02.01.2008

Re: hm,

Meni je nekako interesantnije kako je zivot utroshen i shta je neko radio na tom putu do kraja, da li je zadovoljan time, jer mi je to brojanje mnogo validnije od onog sa borama i sedim.

Pogodak! Uze mi reč iz tastature.

Re: hm,

Sve ste u pravu.
Starenje je predmet razmisljanja zato sto nas podseca na neizbezan kraj zivota, a potraga za besmrtnoscu je stara koliko i ljudi. Nije neophodno da to bude bioloska besmrtnost.
just4spiderman just4spiderman 10:56 02.01.2008

Re: hm,

Odatle potreba za zaduzbinama... bilo kog oblika..zgrade, tekstovi, pesme, deca.. Stalno se tezi "ostavljanju necega iza sebe" uz vecitu zabludu da ce bas ti iza tebe da to cene. Nazalost, obicno nije tako. Zasto bi sledeca generacija bila manje sebicna, zar ne. Svaki motiv se obije o glavu, uvek od zivota dobijes "kontru". Ziva bila, dopao mi se nacin funkcionisanja Vaseg mozga, bistro.. bez oklevanja.. precizna nit. Vi bar ne treba da strepite od starenja.

Re: hm,

Laskavo. Hvala.

Aubrey de Grey

Ne znam da li je neko cuo za tog tipa koji je geneticar iz Cambridgea. Napustio je rad na svojoj doktorskoj disertaciji jer se nije slagao ni sa kim. trenutno nikom ne iznosi svoje argumente, ali tvrdi da ima recept za besmrtnost. On i njegova devojka - April. Znam samo da su u pocetku malo koketirali sa calorie restriction teorijom, sad zaista izgledaju mnogo mladje nego sto stvarno jesu, ali zajedno imaju 10 zuba.
just4spiderman just4spiderman 10:14 02.01.2008

sto bi moj cale rekao..

uvek sam se divila lakonskim komentarima svog oca, koji je iako vrhunski intelektualac, sveo sveo svoj opus zakljucivanja na princip A----->B najkraci put. O starosti koju trosi nemilice ima preporuku, koja te upucije na ocigledan izbor. Ko nece da ostari moz' da umre malo ranije. Iako je malo neprijatno kada po prvi put vidis da iz cucnja ispred frizidera mozes da ustanes samo uz oslanjnje rukom o patos ili drzanjrm za vrata, do pojave utisnutog znaka dugmeta od jastuka po budjenju, koje nece dva sata da se puvuce... opredelimo se da slavimo ZIVOT. Naravno, postoji i stepen ucesca u zivotu. Dokoni su u poziciji da vise razmisljaju o tome. Za takve mala preporuka.. ZIVI il' lepo umri i nemoj da se mucis.
vidomir pavlovic vidomir pavlovic 10:52 02.01.2008

NEZABORAVAN PODATAK

Kada sam imao 24 god. zaposlio sam se u firmi sa 3000 radnika. Ogromna portirnica na kojoj su stajale reklame , parte, oglasi itd. Jedan dan vraćajući se iz prve smene pogledah plakat koji je bio tik uz kapiju, prosto se sijao između 20, 30 smrtovnica. Priđoh da vidim koje, iako nisam imao običaj. Brka na slici, piše 37 godina poginuo na motoru... Sećam se da sam pomislio "ovaj se već naživeo..." Da ponovim, imao sam 24 god?
Sada ima 46 god. i uvek se setim te parte kada se priča o ovakvim temama, i još tešim sebe da sam mlad... u najboljim godinama...?

"Čovek je onoliko mlad koliko se oseća mladim"- to je jedino tačno rečeno!
Ima nas mladih, teško bolesnih već sa reumama kostoboljama pritiskom...itd. Ima nas preko 50, 60, god. koji još nisu bili kod doktora, dok oni mlađi pune treći karton...
Ana ovo je tema o kojoj bi svi živi mogli knjige napisati, siguran sam, (Ili bar izdiktirati !)zato je super, mnogi utroše sate i sate podsećajući se mladosti - "e znaš li ti da sam ja mogao to i to..."
E, to "mogao" nas upravo šalje u misli o starosti?

Ух, ово ми се допада...

da odrastao covek proizvodi GH samo 4-8 puta u toku 24 h, uglavnom za vreme spavanja. Medjutim, dokazano je da laka fizicka aktivnost i kratkotrajno gladovanje i u odraslih izazivaju pulseve GH.


Спавам као хрчак, а док спавам не једем, решен проблем.



Nedostatak hormona rasta i IGF-I izaziva na oko brze starenje, ali ovakve osobe zive duze. GH i IGF-I podsticu celijsku deobu i ubrzavaju nasu jurnjavu ka neizbeznom kraju. Oni imaju znacajnu ulogu u malignoj transformaciji i proliferaciji – drugim recima - u nastanku raka.

Умрећу рано младолика?

Postoje 2-3 tkiva u organizmu cije se celije ne dele: nervno, poprecnoprugasto misicno i primodijarni folikuli jajnika.

За нервне ћелије је Рита Леви Монталчини открила фактор раста, добила је Нобелову награду за то истраживање, да ли је то то? Помоћу стам ћелија сад изгледа може да се регенерише и мозак? А недавно сам прочитала о истраживању које побија стару теорију да се жене рађају са ограниченим бројем јајничних фоликула, каже да их и ми производимо током живота као мушкарци сперматозоиде. Како ти се то чини? Шта је то попречнопругасто мишићно ткиво, оно које се "диже" лифтингом?

Све до проналаска антибиотика, а то је релативно скоро (у односу на вечност) умирало се највише од инфекција, ако се не варам. Стари Грци и Римљани живели су четрдесетак година, не више. А сада, рекла си: умире се највише од кардио-васкуларних болести и од рака, који је наизглед последица старења, мада од рака умиру и млади људи и деца - грешка у механизму за деобу ћелија?

Занима ме шта као лекар мислиш о разлици у просечном трајању живота у земљама ЕУ и код нас. Живим у Италији где је очекивани просечни век за жене моментално 82 године, а за мушкарце 78, док је у Србији то нажалост неколико година мање. Мислиш ли да се бољи стандард одражава на дужину живота тако што је боља здравствена заштита или из неког другог разлога?

Свима срдачан поздрав
банована блогерка
Бранка Ничија

Re: Ух, ово ми се допада...

Mnogo pitanja, Branka.
Nervne celije mogu do nekle da se regenerisu kada npr izgube akson (dugi produzetak). faktori rasta nisu vazni samo za deobu vec i za opstanak. Stem celije su pluripotentne celije - mogu da se diferenciraju u celije bilo kog tkiva pod odredjenim uslovima. Istrazivanja na njima su sad hit. Prakticno ovo je vrlo slicno genetskom inzenjeringu, koji je u vecini zemalja zabranjen. Ipak, istrazivanje stem celija je dozvoljeno. Njih ima najvise tokom embrionalnog razvoja, a broj im naglo opada. Vidim da sad neke firme nude skladistenje stem celija (uzorak se uzima za vreme porodjaja, iz placente) za eventualno lecenje u buducnosti. Ovo je relativno skupo i skoro je bila neka afera sa jednom od firmi koja je prihvatila perifernu krv odraslog coveka (min sanse za postojanje stem celija) i poslala pismo tipu, koji je inace bio novinar i to uradio u cilju provere kvaliteta usluge, tvrdeci kako je procenat stem celija zadovoljavajuci. Uz pismo je uredno stigao i racun.
Sto se maligniteta u dece tice, naravno da oni , nazalost, postoje. U zavisnosti od vrste, razliciti su i uzroci i mehanizmi nastanka. Osobina malignih celija da se nekontrolisano dele, tj imaju iskljucen programirani mehanizam samounistenja (apoptoza) kad dodje do greske u deobi.
Prosecan zivotni vek je posledica zivotnog standarda, kvaliteta ishrane, zagadjenja, dostupnosti lecenja, pusenja... Sasvim je normalno da ljudi u "problematicnim" zemljama zive krace. Ipak, ne zaboravite na navike. Iako je zivotni vek u UK preko 82 godine, prosecan stanovnik Glasgow-a zivi 65 godina. Podseticu vas, ovi ljudi imaju najvecu potrosnju alkohola, procenat pusaca i imaju taj cuveni "specijalitet" deep fried mars bar koji se sluzi po lokalnim pabovima (kecap po izboru)
Dragan Vujanović Dragan Vujanović 17:04 02.01.2008

Sada, ipak, samo ..!!


Ana, poštovana,

Za ove teme imamo čitavu godinu. Sada samo - Srećna Nova Godina. Želim vam zdravlje i osmeh.

Re: Sada, ipak, samo ..!!

Hvala Dragane. Nazalost, u UK su praznici zavrseni. Ostaje nam samo privatni pravoslavni Bozic.
Dragan Vujanović Dragan Vujanović 00:27 03.01.2008

Re: Sada, ipak, samo ..!!

Hvala Dragane. Nazalost, u UK su praznici zavrseni. Ostaje nam samo privatni pravoslavni Bozic.


OK. Mada, ja sada nekako i ne podrazumevam praznik(e) kao praznik(e), već pre svega ovo fino novogodišnje zatišje sa toplim belim snegom, koje traje.. tako... dva-tri dana.. Ima li ga tamo, u UK?

Oh, bilo bi možda bolje da ste izbegli spominjanje lokacije. Ako je uopšte umesno da o tome govorim, onda bih da kažem kako bih voleo da znam što manje o vama. Vi treba da budete i ostanete čist, stilizovan pojam bez ikakvih prefiksa. Dakle, savršeno prozirna pojava koja je, eto, tek da ne otpline, očvrsnuta sa malo, veoma malo parfema - pojava koja piše tekstove i ne sadrži bilo kakvu biografsku pojedinost, bilo kakvu trivijalizaciju. Vaše oči i vaša usta su vaš stav, koji ovde iznosite. Taj stav je vaš foreground avatar.

Pozdrav

Re: Sada, ipak, samo ..!!

U UK danas pada sneg!
Strongman Strongman 17:13 02.01.2008

Ana izvanredan clanak

Fino sazvakano gradivo za nas van struke. Samo naivan covek moze misliti da je ovo pricica. Anci je citala i citala.


Nego nema slike?! Ne citam uredno tekstove bez ilustracija ;-)

Re: Ana izvanredan clanak

Nego nema slike?! Ne citam uredno tekstove bez ilustracija ;-)

A sta si mislio, kako prefarbavam sede ili kako postajem mudrija?
Gledacu da uprilicim nesto za tebe uskoro
mariopan mariopan 19:13 02.01.2008

Re: Ana izvanredan clanak

Odlican tekst , sve preporuke, mislim da covek pocne da stari onda kada prestane da zeli da zivi. Onda kada zakljuci da je njemu svega dosta....nema to veze sa bolestima sve je u glavi. Ako ima zelje za zivotom to je i dalje zivot , onda kada posustane pocinje kraj.

Postoje mnogi nacini da covek produzi aktivan zivot..da radi stvari koje je voleo i zeleo celog zivota..da se angazuje na nekom polju ..mozda humanitarnom, mozda politickom, mozda da pocne da se bavi stvarima koje ga oraspoloze...umetnost...sport...putovanja..sve sto ga cini aktivnim i zivahnim...ima vremena za umiranje nema vremena za zivot. Pripadam generaciji koja jos nije stara ( 53) i ne nameravam jos da se predam pa kome opanci kome obojci zavisi od coveka i duha koji je u njemu. Pozdrav svima koji se ne pradaju
Strongman Strongman 19:15 02.01.2008

Re: Ana izvanredan clanak

A sta si mislio, kako prefarbavam sede ili kako postajem mudrija?
Gledacu da uprilicim nesto za tebe uskoro



Vodi racuna da imam kriterijume za umetnicki dojam kao Milka Babovic :-p
Strongman Strongman 19:16 02.01.2008

Re: Ana izvanredan clanak

Odlican tekst , sve preporuke, mislim da covek pocne da stari onda kada prestane da zeli da zivi. Onda kada zakljuci da je njemu svega dosta....nema to veze sa bolestima sve je u glavi. Ako ima zelje za zivotom to je i dalje zivot , onda kada posustane pocinje kraj.



Pocinje da stari ranije. Kad se zasiti zivota, tada pocinje da umire.

Mariopan

uvek mi je drago mi je da cujem da ima takvog sveta

Re: Ana izvanredan clanak

Strongman
A sta si mislio, kako prefarbavam sede ili kako postajem mudrija?Gledacu da uprilicim nesto za tebe uskoroVodi racuna da imam kriterijume za umetnicki dojam kao Milka Babovic :-p

Naravno
Strongman Strongman 20:02 02.01.2008

Re: Ana izvanredan clanak

ne odugovlaci. :-p

Re: Ana izvanredan clanak


Strongman
ne odugovlaci. :-p


Stegni zube! Jesi li muskarac ili nisi?
mariopan mariopan 21:17 02.01.2008

Re: Ana izvanredan clanak

Dobar recept ...koga zanima. Upisati neke kurseve jezika ili novih vestina , slikanje , ples , vajanje, istorija umetnosti, putovanja,fitnes ili pilates, bilo sta sto vas izvede iz kuce i sto vas obavezuje da negde odete u odredjeno vreme. Tako cete upoznati ljude slicnih interesovanja i saznati kako se oni bore protiv malodusnosti koja je zapravo prvi znak starenja.

Setite se kako ste uzivali u muzici , u slikarstvu i izlozbama Za koje nikada niste imali dovoljno vremena..sada imate.Ne sekirajte se ako zaboravite na neku obavezu ...pa vi ste slobodni i u penziji pa su i obaveze relativne..dakle jedan potpuno opusten zivot. Za takav zivot nikada nije kasno i on moze da vam donese mnogo zadovoljstva. Izbegavajte negativne osobe..one kukumavke koje se stalno zale da nesto ne mogu ili nemaju...oni vam oduzimaju dobar deo energije , pa ma koliko da ih volite nemojte im previse svoga vremena posvetiti...nije zdravo. Ako vas neko pita kakav vam je bio zivot setite se samo lepih stvari ,, ne idite u detalje , niti koga zanima niti cete vi od toga imati koristi da se setite bas svake npodopstine koju vem je neko u zivotu uradio. Videcete kako je lepo ako se secate samo dobrih i lepih stvari , makar ih malo i retusirali u secanju... Zivot je lep ! Do kraja !
vidomir pavlovic vidomir pavlovic 22:12 02.01.2008

Re: Ana izvanredan clanak

Mariopan, da se razumemo u životu smo skoro svi nesretni, bogati se boje ubiće ih neko zbog para, ili platili su nešto više nego što bi neko drugi platio...
Većina ljudi nije zadovoljna svojim telom, kosom, bojom očiju.. Siromašni žele da su bogati, bogati kukaju što su bogati?
Zdravlja se setimo samo onda kad nam je ozbiljno narušeno.., prvu polovinu života potrošimo da ga rušimo, a drugu polovinu života potrošimo da bi ga popravili...? ITD.
Sretan je samo onaj ko je ispunio svoje prohteve!
Ne mogu da se setim nijednog mog druga da je to uradio...?
MightyNora MightyNora 01:03 03.01.2008

Cek bre....

"The end is important in all things!"

Ali zar sve stvari na ovom svetu ne bi izgledale tako besmisleno da nije ciklusa zivota i smrti?

Mislim da li moze da se ne stari a opet da se umre u nekoj 75-80-85 godini?

Mislim tema je super, i odmah da sam jasan, "who doesn't want to live forever?" Or do u?

Preporuka za koncept u svakom slucaju....

SNG Mighty
angie angie 01:46 03.01.2008

Re: Cek bre....

Re: Cek bre....

Hvala Mighty. Takodje.
PS Smrt je prirodan kraj zivota. kad bi svi ziveli (fizicki) vecno, vrlo brzo bi se prenamnozili.
jasnaz jasnaz 11:31 03.01.2008

majstorski ,

plesom , do kraja .



srećna nova !

Re: majstorski ,

Hvala, Jasna. Obozavam da plesem!
Srecni praznici i Vama.
grofisneki grofisneki 14:08 03.01.2008

au bre

anci isprepada me

Re: au bre

nema razloga za strah.
grofisneki grofisneki 16:01 03.01.2008

Re: au bre

Ana WithAFamilyNameTooHardToPron
nema razloga za strah.


jedino sto sam ja majena pa me tesi da cu duze ziveti hahahaha

Re: au bre

otrov se cuva u malim flasicama
grofisneki grofisneki 16:36 03.01.2008

Re: au bre

Ana WithAFamilyNameTooHardToPron
otrov se cuva u malim flasicama


aham ali i parfemi i ostale dragocene i retke stvari
vidomir pavlovic vidomir pavlovic 18:04 03.01.2008

Re: au bre

Ana WithAFamilyNameTooHardToPron
otrov se cuva u malim flasicama


ALI SE SIPA IZ VELIKIH BOCA...
KRALJMAJMUNA KRALJMAJMUNA 21:17 03.01.2008

Ko je napisao ovo i kada?

Treba uredno starjeti,
treba stariti brže.
Najgori su mi oni
koji se dobro drže.

Koji su ostavili jelo,
pušenje i piće
i sve poduzimali da na sebe ne liče.
Majke koje su odavno
stale pred rajske dveri,
a još su bezobzirno
mlađe od svojih kćeri.

Strašan će biti susret,
jer vrijeme će nas stići -
moji mladi starci,
moji stari mladići.

I tako će sve oteti
što je pripadalo nama,
treba se bezuvjetno
predati godinama.

Re: Ko je napisao ovo i kada?

Ne znam, a volela bih da saznam
dragoljub dragoljub 23:51 03.01.2008

Re: Ko je napisao ovo i kada?

Koji su ostavili jelo,
pušenje i piće
i sve poduzimali da na sebe ne liče.



ovo je odlično rečeno
KRALJMAJMUNA KRALJMAJMUNA 09:20 04.01.2008

Re: Ko je napisao ovo i kada?

Pesma Arsena Dedića, napisana 1920, ili 1820, ne sećam se više. )
Ako preterujem sa citiranjem Arsenovih stihova i izjava molim da me neko upozori.

Re: Ko je napisao ovo i kada?

ovo je prvi citat te vrste na mom blogu. nemam nista protiv slobode misljenja i izrazavanja u granicama pristojnosti

koga zanima

moze da procita ovaj clanak u New Yorkeru

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana