Ako je suditi po poslednjim govorima Angele Merkel i Nikole Sarkozija u petak, odnosno četvrtak, koji se praktično svode na poziv na brzu akciju za promene Lisabonskog sporazuma u pravcu ''više Evrope'' sudbina evra postaje manje neizvesna, nego što se to činilo samo par dana ranije. I evropska (i globalna) finansijska tržišta su snažnim rastom poslednjih dana potvrdila tako nešto. Pitanje, koje ipak ostaje je šta ako dogovora ne bude. Izlazak nekih zemalja iz evrozone ili pak raspad iste doveo bi depozitare ili vlasnike evro-keša i situaciju da države koje bi povratile svoje valute, odnosno njihove banke, budu one od kojih će potraživati iznose ispisane na banknotama, sada denominirane u novim, starim valutama (to je inverzna logika, od one 2002, odnosno 1999). Ako logiciramo dalje to znači da bi svaki vlasnik 100 evra nešto preko 2 evra potraživao od centralne banke Grčke, blizu po 2 evra od Portugala i Irske, 17 evra od Italije, 21 evro od Francuske, 27 evra od Nemačke, blizu 7 evra od Holandije, preko 11 evra od Španije.... Ono što je hipotetički problem je to što bi povratkom na liru, drahmu ili pezetu teško mogli očekivati da kurs tih valuta preko noći ne padne na dve trećine ili čak polovinu pređašnje vrednosti. U ukupnom portfoliju, koji bi mi Srbi naravno računali u odnosu na marku, ne bi imali više 100 evra već 90 ili 80, možda i manje.
Očigledna pretnja bankrota za mnoge zemlje evrozone kao i moguće zamrzavanje kreditnog tržišta (kako je bilo krajem 2008) podstaklo je Merkelovu da traži hitne promene postojeće regulative, čak u toku decembra. Imajući u vidu kako se teško usvajaju evropski verovatno će akcenat biti stavljen na zaobilaženje ''Lisabona'', tj. alternativne metode, poput međudržavnih ugovora između članica evro grupe (sedamnaestorice).
Očigledno je da vodeći evropski lideri pokušavaju da iskoriste opasnost od ekslacije krize da ubrzaju proces i da putem obavezujućih fiskalnih pravila evrozonu učine i (još uvek labavom) fiskalnom unijom. Ono čega neće biti je mjutualizacija (''ujedinjenje'') dela dugova (npr. onih iznad 60% GDP) kroz evro obveznice, jer Nemačka ne želi da oslabi svoj kreditni rejting. Međutim, njena odbrana nezavisnosti ECB kao da je malo ublažena. Süddeutsche Zeitung naime, navodi da bi u slučaju sporazuma o fiskalnoj odgovornosti, Nemačka mogla da toleriše agresivniju akciju ECB, koja bi se svodila pre svega na veći oktup obveznica (možda i na primarnom tržištu) ugroženih perfernih zemalja evrozone (što bi smanjilo troškove njihovog zaduživanja). Čini se da će 17 članica evrozone morati da delimično izgube fiskalni suverenitet, jer bi npr. postojalo atomatsko povećanje poreza sa rastom fiskalnog deficita iznda limita (koji je samo 3%). Inače, do sada je to pravilo 60 puta bilo prekršeno, čak i od strane Nemačke. Kredibilan plan bi povratio poverenje na finansijskom tržištu a agresivnije akcije ECB (čitaj štamapnje novca radi kupovine obveznica) bile bi najveća garancija. Imajući u vidu da je emisija ECB do sada bila manja od 200 milijardi evra po tom osnovu (oko 2% GDP evrozone), a akcije FED-a i centralne banke Engleske oko 12% njihovih GDP-a prostor za monetarnu ekspanziju je neverovatno veliki (oko 1000 milijardi evra).