Novi predlog
U čemu je suština problema? Federacija BIH, kao i država BIH, plod su kompromisa koji je mrzak svim trima stranama, i koji pod raznim izgovorima tri naroda pokušavaju da izigraju. Na sreću, nije se prešlo sa reči na dela. Naime, jasno je da ukidanje kantona ide na ruku Bošnjacima, jer Hrvati čine samo petinu populacije FBIH, dok su u četiri kantona većina. Zahtev Hrvata da se naprave nove opštine doveo bi do toga da u srednjoj Bosni Busovača i Novi Travnik, kojima trenutno dominiraju Bošnjaci delom pređu u ruke Hrvata. Obrnut slučaj je sa gradom Stocom. Kada je u pitanju veće nadležnosti opštinama uz ukidanje kantona treba znati da su opštine samo lokalni nivo vlasti. Dakle, nisu ustavne kategorije (niti imaju ustave) kao kantoni u kojima Hrvati ostvaruju neki vidi autonomnosti, te bi taj plan teško bio prihvatljiv za Hrvate.
Ideja da se Distrikt Brčko uredi kao grad sa više opština ne odgovara Bošnjacima koji se nadaju da bi u ovoj ili narednoj deceniji mogli postati većina u toj opštini. Srbima, pak, ne odgovara da Distrikt ima direktno predstavljanje u državnim organima BIH jer žele da se to kao i do sada vrši preko entiteta. Dakle, i naizgled mala pitanje koja dotiču nacionalne interese postaju nerešiva bez nametanja, koje naravno nije prihvatljivo.
Kada je u pitanju federiranje Federacije BIH teško da će se tu moći išta usaglasiti. Možda je sa vrlo malom izmenom u stvari najdalje otišao Živko Budimir, predsednik FBIH, koji je nedavno otvoreno predložio, kao prvu fazu ustavnih reformi, okrupnjavanje dva kantona. Ujedinili bi se Hercegovačko-neretvanska i Zapadnohercegovačka županija te Bosansko-podrinjski i Sarajevski kanton. Ova se promena čini možda najrealnijom, ali nije nemoguće da bi i tu bilo otpora od strane Bošnjaka.
Smatram da bi za razmatranje mogao biti dobar i predlog moje malenkosti da FBIH ima četiri kantona: dva centralna, mešovita, koji bi ostali nepromenjeni, te Herceg-Posavski (koji uključuje Kanton 10 i Zapadnohercegovački) i Unsko-Bosanski. Izbor delegata u Dom naroda FBIH ostao bi nepromenjen, odnosno novoformirani kantoni nasledili bi broj delegata iz pređašnjih kantona te bi imali znatno više delegata zbog zbrajanja. Ovo je jako bitno zbog Bošnjaka, ali bi i ova odredba mogla biti nedovoljna da pristanu na ovakav predlog. Naime, mogli bi da smatraju da je spajanje tri ''hrvatska'' kantona pola puta do Herceg- Bosne. Međutim, možda bi ustupci sa prenošenjem nekih nadležnosti sa kantona na nivo FBIH mogli da dovedu do kompromisa.
Ohrabrujuće je da će presuda Sejdić-Finci verovatno naterati politčke lidere da naprave neke usptupke, ovoga puta u korist Hrvata. Čini se izvesnim da bi Dom naroda BIH mogao biti proširen sa manjinama i ostalim (3*6 umesto 3*5). Takođe, realno je da kompromis oko izbora članova predsedništva BIH na kraju biti njihov izbor u Skupštinama RS i FBIH. Ostaje da se vidi kojim će se mehanizmom obezbediti da autentični Hrvat, ili neko ko zastupa interese većine Hrvata BIH, dođe na to mesto, ali se sve više čini izvesnim da sazreva svest da se ta nepravda prema najmalobrojnijem narodu mora ispraviti.