Gost autor| Ljubav| Obrazovanje| Porodica| Život

Lazar - umetnik sa autizmom

natasavb RSS / 06.09.2012. u 19:39

Čitam jutros neki članak o autizmu u kome kažu kako postoje i osobe sa autizmom koje imaju veoma nizak IQ, a koje su neverbalne. To nije prvi put da pročitam ili čujem tako nešto.
Eh, te predrasude, i ta ljudska osobina da sve procenjujemo po nekim svojim, unapred zadatim, a često nebitnim merilima.
Ne, ne razlikujem se ni ja od drugih, i verovatno bih isto to mislila da ne poznajem jednog Lazara, umetnika sa autizmom, kako je sam želeo da ga predstavim.
Kada ga je Dragana, njegova mama, pitala za dozvolu da objavim njegovu priču na blogu, rekao je da mogu, ali da kažem da on ima autizam.
Pitala ga je zašto mu je to važno i dobila sledeći odgovor:
" Želim da se zna da i mi sa autizmom možemo da mislimo i da za mene nema granica."
Ali, da krenem od početka...

Lazar je dečak koji će ovih dana napuniti jedanaest godina i koji ide u četvrti razred redovne osnovne škole. Možda se neki od vas sećaju priče njegove mame, o tome kako joj je bilo teško da ga upiše u redovan vrtić. Srećom, nije odustala ni od redovnog vrtića, a ni od redovne škole.
Mnogi su je uveravali da je za Lazara, s obzirom na to da je potpuno neverbalan, bolje da ide u specijalnu školu. Dragana je ipak - ne mogu reći znala, jer niko to od nas sa sigurnošću ne može da zna - ispravno osećala da je za njega bolje da ide u redovnu školu, da bude u okruženju koje će biti podsticajno za njega.
Koliko je Lazar mogao da prati nastavu, i koliko je bio svestan toga šta druga deca oko njega rade, ni ona sama nije slutila, dok Lazar nije pronašao način da joj to saopšti.
Trebalo im je - njoj, asistentici i učiteljici - skoro godinu i po da ga nauče slova.
Pronalazile su razne načine, kao što je, recimo, lepljenje velikih slova od šmirgl papira, po kojima je Lazar prelazio svojim prstićima, da bi ih osetio.
Nije bilo uzalud.
Kad je naučio slova, za njega se otvorio jedan sasvim novi prozor, ka "svetu", ali i za ljude oko njega celi jedan svet prepun emocija.
Konačno je mogao da iskaže ono što misli i oseća. Da podeli sa drugima ono što sve vreme nosi u sebi, a što ni najbliži mu nisu ni slutili da postoji.
Kada sam jednom prijatelju ispričala priču o Lazaru, rekao je:
„Pa to je pravo komunikaciono vaskrsenje. Čudo! "
Komunikacija pisanjem je krenula tako što je jednog dana na mamino pitanje odgovorio napisanom reči. S vremenom su rečenice bile sve duže, a njegove sposobnost da izrazi svoja osećanja sve veća.
Tek tada su shvatili da je Lazar sve vreme potpuno bio svestan onoga što se oko njega dešava, ne samo kad je reč o školi (on je sve vreme pratio nastavu, iako se njima često činilo da ne želi ili ne može da razume to o čemu se govori na času), već je sasvim dobro zapažao međuljudske odnose kao i odnos drugih prema njemu.
Znao je i osećao ko ga prihvata, tako različitog, a ko ima problem sa tim.
On ima saznanja o istini i laži, o dobru i zlu, o ljubavi...
Lazar misli da je autizam stanje uma, a akva park stereotip o sreći.
Njegova mama za njega kaže: "Lazar je duša svake moje misli.
On je jedan veoma intuitivan, ali stidljiv dečak, koji verovatno i da sutra progovori ne bi bio od onih koji okupe ekipu oko sebe i pričaju viceve."
Ali zato divno piše, i pesme i priče.
Evo jedne od njih koju je nazvao "Putopis"


PUTOPIS

Ovog leta bio sam u Crnoj Gori na moru sa mamom i tatom, i sa Sarom, Laletom, Vasom i tetka Sandrom.
Letovali smo u Baru. Najviše su mi se dopali talasi. Talasi su bili lepi i ja sam uživao u njima. Neprijatno iznenađenje je bilo kad se talasi smire voda se ohladi i ne može da se pliva.
U Baru je luka i veliki brodovi su parkirani u luci.
Iz Bara smo otišli u Trebinje u posetu Savi i Sabiri. Trebinje je mali grad kroz koji protiče reka Trebišnjica. U Trebinju sam zavoleo mog malog brata Balšu. Balša je topao i Lazar ga lako voli.
Iz Trebinja smo otišli u Nevesinje kod moje tetke Branke. Uveče sam prvi put u životu probao ljutu ribu i svidela mi se.
Imam brata Marka koji me voli i koji se potrudio da me prijatno iznenadi breskvama. Mlada trava je pokošena i teča Rade je išao na pašnjak da je donese.
Ujutru smo krenuli kući, i rashlađivali se u vatrenom jugu vodom.
Stigli smo na Avalu i odmorili se od puta.
Uveče smo došli u naš stan.

Lazar, umetnik sa autizmom

P.S. Oni koji ne poznaju Lazara u njemu verovatno i dalje vide samo neverbalno dete sa autizmom
sa stereotipnim ponašanjem.
Slika koja nema nikakve veze sa onim što Lazar zaista jeste.

 

 



Komentari (81)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

milivoje_bg milivoje_bg 19:56 06.09.2012

Лепо !

Само напред, Лазаре ! Миливоје је уз тебе !
angie01 angie01 19:58 06.09.2012

Re: Лепо !

milivoje_bg
Само напред, Лазаре ! Миливоје је уз тебе !


i ja!
natasavb natasavb 22:43 06.09.2012

Re: Лепо !

Hvala Milivoje i Angie. :)
thug_b thug_b 20:05 06.09.2012

"Lazar ga lako voli."




natasa, kazi nam ti (milivoju, angie i meni, za sad), jel se i Lazar lako voli?
natasavb natasavb 20:08 06.09.2012

Re: "Lazar ga lako voli."

natasa, kazi nam ti (milivoju, angie i meni, za sad), jel se i Lazar lako voli?

Zar sumnjas u to?! :)

Na jednom mestu sam ovaj blog najavila upravo tako: Lazar - dečak koji se lako voli.:)
ivana23 ivana23 20:13 06.09.2012

Re: "Lazar ga lako voli."

Lazar - dečak koji se lako voli.

sneza.lazarevic sneza.lazarevic 20:40 06.09.2012

Re: "Lazar ga lako voli."

Priču o Lazaru znam već neko vreme a Draganu poznajem.
Toliko sam se radovala kada sam čula da je počeo da piše!

Nadam se da će Lazar ovo pročitati - dragi Lazare, molim te piši što češće i piši što više - divan ti je putopis, divne su rečenice.

Važno je da to radiš i zbog sve druge dece koja ne mogu da govore da bi ljudi polako počeli da ih gledaju drugim očima.

Želim ti da budeš srećan i da jednog dana letiš preko Jute (ovo je poruka lične prirode)

Dragana, znam da čitaš, veliki pozdrav i tebi!

Nataša, hvala ti što si ovo podelila sa nama!
thug_b thug_b 21:11 06.09.2012

Re: "Lazar ga lako voli."

Zar sumnjas u to?! :)


pitam radi objektivnosti.

... a posto je mene kupio (ko s' parama) opisom dopadljvosti talasa i kako bude neprijatno nekako kad se smire

bratja_vukojebitj bratja_vukojebitj 21:22 06.09.2012

Re: "Lazar ga lako voli."

On voli jer je voljen. To piše i oseća.

Srećno ti pisanje, Lazare!


boskovic4 boskovic4 11:22 07.09.2012

Re: "Lazar ga lako voli."


" Čuo sam Snežin komentar"
" I šta kažeš "
" Pa ja sam ti rekao da je meni važno da se zna da deca sa autizmom znaju da misle "

Hvala Snežo

Dragana

sneza.lazarevic sneza.lazarevic 11:30 07.09.2012

Re: "Lazar ga lako voli."

boskovic4

" Čuo sam Snežin komentar"
" I šta kažeš "
" Pa ja sam ti rekao da je meni važno da se zna da deca sa autizmom znaju da misle "

Hvala Snežo

Dragana


Oh, kad bih umela da pišem tako lepo kao Lazar. Ne mogu da izrazim rečima kako se sad osećam, a moram nekako da odgovorim. Zato vam šaljem
Hansel Hansel 16:07 07.09.2012

Re: "Lazar ga lako voli."

Pa ja sam ti rekao da je meni važno da se zna da deca sa autizmom znaju da misle

Znali smo mi to (bar većina nas ovde), ali možda nismo znali da umeju da tako lepo misle!

Bravo, Lazare!
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 20:07 06.09.2012

Прелепо име -- Лазар :)

У једном смислу – Лазар је тек својом комуникацијом са светом почео пуноправно да живи. Радујем се том успеху.

Разумео сам како је њему властити живот могао да изгледа: ето, ти си човек, а нико не зна да си човек, него на тебе гледа као да си мрав, дрво, куче? А ти си све време човек?!

Као да се налазиш у стакленој соби без прозора и врата, и у њој вичеш, а нико те не чује и не види. И сви мисле да је соба празна.

Добродошао, Лазаре :)

P.S.
Мој Лазар има 15 година, и неки пут чак и превише прича ;-)
natasavb natasavb 20:59 06.09.2012

Re: Прелепо име -- Лазар :)

Predrag Brajovic
У једном смислу – Лазар је тек својом комуникацијом са светом почео пуноправно да живи. Радујем се том успеху.


Lazar je i pre toga punopravno ziveo samo mi to nismo videli.

Ne mislim da si ti ovom recenicom mislio ista lose (znam da se iskreno radujes, kako Lazarevom, tako i svakom Aleksinom uspehu) samo to je upravo ono sto sam ja zelala da kazem ovom pricom o Lazaru.

Ne treba da na osnovu toga da li nasa deca (deca sa autizmom) umeju to da podele sa nama stvaramo sliku o tome kakav je njihov unutrasnji svet.
To je nekada veoma tesko. Bar meni. Tesko mi je i naslutiti sta se krije u Aleksi kad cesto od njega nemam nikakvu povratnu informaciju na stvari koje mu se desavaju.
Toliko puta sam samu sebe uhvatila da pred njim pricama neke stvari kao da nije tu. Posle se danima jedem zbog toga, a onda napravim istu gresku...
Sve redje, do duse, ali se i dalje desava.


P.S.
Мој Лазар има 15 година, и неки пут чак и превише прича ;-)


Eh, ti roditelji, nikad zadovoljni. Svako dete prica tacno onoliko koliko treba. :)
Bojana Maljević Bojana Maljević 21:00 06.09.2012

Re: Прелепо име -- Лазар :)

Као да се налазиш у стакленој соби без прозора и врата, и у њој вичеш, а нико те не чује и не види. И сви мисле да је соба празна

Tačno tako to zamišljam. Najgore od svega je to što ljudi koji nisu upoznati sa problemom autizma, neretko i roditelji autistične dece, pričaju pred njima kao da ne postoje. Kao da oni ne čuju, ne razumeju. Ne znam o tome ni približno kao Nataša, ali mi se čini da je to jedan od strašnijih osećaja.
sneza.lazarevic sneza.lazarevic 21:16 06.09.2012

Re: Прелепо име -- Лазар :)

Bojana Maljević

Tačno tako to zamišljam. Najgore od svega je to što ljudi koji nisu upoznati sa problemom autizma, neretko i roditelji autistične dece, pričaju pred njima kao da ne postoje. Kao da oni ne čuju, ne razumeju. Ne znam o tome ni približno kao Nataša, ali mi se čini da je to jedan od strašnijih osećaja.



Eh draga Bojana, na žalost ljudi to čine ne samo kad su u pitanju deca (i odrasli sa autizmom) već i pred drugim osobama koje smatraju "nedovoljno inteligentnim".

I ja kao i Nataša ponekad to uradim i pred svojim sinom, ali sam bar svesna da grešim i mnogo se trudim da to ne činim.
Dr M Dr M 21:33 06.09.2012

Re: Прелепо име -- Лазар :)

Najgore od svega je to što ljudi koji nisu upoznati sa problemom autizma, neretko i roditelji autistične dece, pričaju pred njima kao da ne postoje.


Mi osobe sa autizmom, izgleda, vidimo kao mrtvo more.

Kad bismo malo zaronili, videli bismo buru.

Šteta što smo površni pa gledamo samo površinu.

za Lazara
natasavb natasavb 22:47 06.09.2012

Re: Прелепо име -- Лазар :)

Ne znam o tome ni približno kao Nataša, ali mi se čini da je to jedan od strašnijih osećaja.

Taj i onaj kad vidim da mu treba moja pomoc, da ga nesto muci,a ne zna da objasni sta, a ja ne umem da prepoznam.
Tada me uhvati najveci ocaj.
natasavb natasavb 22:50 06.09.2012

Re: Прелепо име -- Лазар :)

Šteta što smo površni pa gledamo samo površinu.


Ne samo kad je rec o ljudima sa autizmom, vec i onim drugim koji se nalaze oko nas.

Kaze veceras jedna veoma pametna zena: "Kad sudiš nemaš kad da voliš ". :)
JJ Beba JJ Beba 23:00 06.09.2012

Re: Прелепо име -- Лазар :)

Kaze veceras jedna veoma pametna zena: "Kad sudiš nemaš kad da voliš ". :)

<3
Bojana Maljević Bojana Maljević 00:08 08.09.2012

Re: Прелепо име -- Лазар :)

na žalost ljudi to čine ne samo kad su u pitanju deca (i odrasli sa autizmom) već i pred drugim osobama koje smatraju "nedovoljno inteligentnim".

Tužna istina.
arianna arianna 08:25 08.09.2012

Re: Прелепо име -- Лазар :)

Bojana Maljević
na žalost ljudi to čine ne samo kad su u pitanju deca (i odrasli sa autizmom) već i pred drugim osobama koje smatraju "nedovoljno inteligentnim".

Tužna istina.



imam predlog i pitanje

može li da se napravi film o osobi sa Dandy–Walkerovim ili Down syndromom ?

gotov scenario postoji ovde na blogu, a ima i još potresniji nastavak cele priče.
Bojana Maljević Bojana Maljević 15:14 08.09.2012

Re: Прелепо име -- Лазар :)

arianna
Bojana Maljević
na žalost ljudi to čine ne samo kad su u pitanju deca (i odrasli sa autizmom) već i pred drugim osobama koje smatraju "nedovoljno inteligentnim".

Tužna istina.



imam predlog i pitanje

može li da se napravi film o osobi sa Dandy–Walkerovim ili Down syndromom ?

gotov scenario postoji ovde na blogu, a ima i još potresniji nastavak cele priče.

Verovatno može. To je jako teško za realizaciju, naročito ako je hendikepirano dete.
arianna arianna 16:09 08.09.2012

Re: Прелепо име -- Лазар :)

Verovatno može. To je jako teško za realizaciju, naročito ako je hendikepirano dete.



Slažem se da je postoji problem oko realizacije ali postoje visokofunkcionalne osobe sa DS ili
ako bi se recimo uzeo primer DWS moglo bi da igra i zdravo dete/ glumac ili glumica (kao što je to pr u Rain man gde glavnu ulogu igra Dustin Hoffman ili niže na blogu pomenuti film sa Claire Danes u Temple Grandin) gde se realni likovi pojavljuju na kraju ili samo u nekim kadrovima filma.

Radnja filma bi trebala biti prikaz porodice ili samohrane majke u borbi sa sistemom, predrasudama i ograničenjima sredine u smislu nepostojanja dnevnih boravaka za zbrinjavanje dece, lekova, specijalizovanih prevoznih sredstava i pomagala, adekvatnih (stručnih) pedagoških asistenata, nerazumevanja poslodavca za pomoć roditeljima, sporost pravosnažnih sudskih odluka i životna zavisnost od "umno malih" ljudi u lokalnoj vlasti.

Cilj filma bio bi upravo razbijanje predrasuda,prihvatanje i pomoć deci i ljudima sa posebnim potrebama i njihovim porodicama, naročito u manjim gradskim sredinama


Jukie Jukie 22:39 08.09.2012

Re: Прелепо име -- Лазар :)

Bojana Maljević
Verovatno može. To je jako teško za realizaciju, naročito ako je hendikepirano dete.

Zato treba uzeti vrlo iskusne režisere, kamermane i ostalu ekipu, koji npr. umeju da rade sa decom koja glume u filmovima i serijama koji nisu za decu
Bojana Maljević Bojana Maljević 20:43 09.09.2012

Re: Прелепо име -- Лазар :)

Jukie
Bojana Maljević
Verovatno može. To je jako teško za realizaciju, naročito ako je hendikepirano dete.

Zato treba uzeti vrlo iskusne režisere, kamermane i ostalu ekipu, koji npr. umeju da rade sa decom koja glume u filmovima i serijama koji nisu za decu

To se podrazumeva. Ono što se ne podrazumeva je da za to treba pronaći novac. U ovoj zemlji teško se nalazi i za čisto komercijalne projekte, a kamoli za one koji to nisu. To je osnovni problem.
Cilj filma bio bi upravo razbijanje predrasuda,prihvatanje i pomoć deci i ljudima sa posebnim potrebama i njihovim porodicama, naročito u manjim gradskim sredinama

Potpuno mi je jasan cilj filma, samo ne znam ima li ova država volje da podrži takav projekat. Bez države sumnjam da bi moglo da se realizuje. Kako god, ako postoji scenario, pošaljite ga na čitanje.
arianna arianna 00:18 10.09.2012

Re: Прелепо име -- Лазар :)

Kako god, ako postoji scenario, pošaljite ga na čitanje.

Poslato. Izvinjavam se na slovim greškama
docsumann docsumann 20:16 06.09.2012

jes!

Balša je topao i Lazar ga lako voli.


kakva rečenica

Atomski mrav Atomski mrav 21:15 06.09.2012

Re: jes!

kakva rečenica


Čitav tekst je... ono da zaboraviš da dišeš dok čitaš.
natasavb natasavb 22:51 06.09.2012

Re: jes!

Atomski mrav
kakva rečenica


Čitav tekst je... ono da zaboraviš da dišeš dok čitaš.


Tekst sam citala ne znam ni ja koliko puta, ali svaki put kad sam procitala tu recenicu, najezila sam se od glave do pete.

blogovatelj blogovatelj 20:18 06.09.2012

I zapamti Lazare

Kosovo je Srbija (copyright by maksa)
natasavb natasavb 20:23 06.09.2012

Re: I zapamti Lazare

blogovatelj
Kosovo je Srbija (copyright by maksa)


Molim te suzdrzi se od ovakvih komentara na mom blogu.
Verujem da je u pitanju sala, ali ovakve ovde ne zelim.
blogovatelj blogovatelj 20:37 06.09.2012

Re: I zapamti Lazare

Molim te suzdrzi se od ovakvih komentara na mom blogu.
Verujem da je u pitanju sala, ali ovakve ovde ne zelim.


Naravno da je sala.
Izvinjavam se ako sam izazvao problem.
arianna arianna 21:25 06.09.2012

Re: I zapamti Lazare

nisi jedini već jedinstveni :)


vredi pogledati film


natasavb natasavb 23:07 06.09.2012

Re: I zapamti Lazare

Naravno da je sala.
Izvinjavam se ako sam izazvao problem.

Talas zaustavljen na vreme. Sve uredu.
natasavb natasavb 23:13 06.09.2012

Re: I zapamti Lazare

vredi pogledati film


Film je radjen po autobiografiji Temple Grandin "Misljenje u slikama", a ona je sve vreme bila prisutna na snimanju jer je zelala da bude sto autenticnije.
Zaista je odlican.
Mislim da ce biti zanimljiv i onima koji u svom okruzenju nemaju osobe sa autizmom.
Pruza sliku jednog sasvim drugacijeg sveta i nacina razmisljanja.
JJ Beba JJ Beba 20:51 06.09.2012

lako se voli!



od odvog može da se rikne!

lazar je duša
lazar se lako voli

Talasi su bili lepi i ja sam uživao u njima. Neprijatno iznenađenje je bilo kad se talasi smire voda se ohladi i ne može da se pliva.

mirelarado mirelarado 21:40 06.09.2012

Re: lako se voli!

Talasi su bili lepi i ja sam uživao u njima. Neprijatno iznenađenje je bilo kad se talasi smire voda se ohladi i ne može da se pliva.


Али може да се гледа. За Лазара, обала у Бару:



natasavb natasavb 23:17 06.09.2012

Re: lako se voli!

Али може да се гледа. За Лазара, обала у Бару:

Hvala, Mirela.
4krofnica 4krofnica 21:15 06.09.2012

mi sa autizmom


'za mene nema granica'
:)


kakvo zapažanje malog dečaka, a i zaključak.


sreća što Lazar ima upornu mamu. imam žal za nekima, čije mame nisu bile tako tvrdoglavo uporne. nekima je lakše da se sklone od svega, pa i (bez loše namere) ne dozvole svojoj deci da ispolje svoj maksimum, da idu sa svojim vršnjacima u redovnu školu i vremenom otkrivaju svoje talente.

kad smo kod toga, setih se još jednog talentovanog klinca kojeg si negde kačila:



(krave su mi vrlo bliske u poslednje vreme:)



baketa baketa 22:14 06.09.2012

Re: mi sa autizmom

Svaka cast Lazare,svaka cast Natasa.Ti si osoba koja je mnogima otvorila prozor da kroz njega bolje vide i upoznaju djecu sa autizmom.To su draga djeca,koja znaju jako dobro da uoce ko ih voli,djeca koja se daju voljeti,djeca koja znaju da vole.To su djeca koja imaju izuzetne sposobnosti da primjecuju sve sto se desava oko njih iako djeluju nezainteresovano.Pokazimo im da ih volimo.Oni to jako dobro osjete.Volim svog unuka sa autizmom najvise na svijetu.
natasavb natasavb 22:28 06.09.2012

Re: mi sa autizmom

kad smo kod toga, setih se još jednog talentovanog klinca kojeg si negde kačila:

Decak se zove Kevin Hosseini, a kravica je bila rodjendaski poklon za Temple Grandin o kojoj je snimljen odlican filma.
Arianna je gore okacila insert iz filma.

.nekima je lakše da se sklone od svega, pa i (bez loše namere) ne dozvole svojoj deci da ispolje svoj maksimum, da idu sa svojim vršnjacima u redovnu školu i vremenom otkrivaju svoje talente.

Jeste, samo svako ima svoje razloge i ja nikog ne mogu da osudjujem.
Onaj na koga mogu da se ljutim je drustvo/drzava jer nije obezbedjena bolja podrska, pa i dalje sve najvise zavisi od spretnosti, snage i volje roditelja.
Na taj nacin neka deca nikada ne dobiju sansu da se skoluju ni u redovnoj, ni u specijalnoj skoli.

(krave su mi vrlo bliske u poslednje vreme:)

javascript:;
Ove?


[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=lXKDu6cdXLI[/youtube]
libkonz libkonz 07:45 07.09.2012

Re: mi sa autizmom

sreća što Lazar ima upornu mamu. imam žal za nekima, čije mame nisu bile tako tvrdoglavo uporne

Malo ljudi shvata koliki su heroji neke majke.
cassiopeia cassiopeia 09:21 07.09.2012

Re: mi sa autizmom

sreća što Lazar ima upornu mamu. imam žal za nekima, čije mame nisu bile tako tvrdoglavo uporne.


Sinoć sam pročitala Lazarevu priču i koliko sam bila srećna zbog njegovog uspeha da izrazi sebe i svoje misli toliko sam bila i tužna zbog drugih Lazara koji nisu imale sreće da im roditelji budu tako uporni.

Lazare puno te pozdravljam i želim ti još mnogo lepih putovanja koje ćeš pretočiti u priču

Nataša, duša od žene
sneza.lazarevic sneza.lazarevic 09:34 07.09.2012

Re: mi sa autizmom

cassiopeia
toliko sam bila i tužna zbog drugih Lazara koji nisu imale sreće da im roditelji budu tako uporni.



Već drugi sličan komentar.
Nije to baš tako jednostavno, nije dovoljna samo upornost roditelja.
Važna je, ali nedovoljna.
Podrške nema. Nema ni dovoljno znanja. Nema ni dovoljno stručnjaka koji veruju u decu i koji će roditelje podržati u tome da prate svoje dete i da otkrivaju njegove talente.
cassiopeia cassiopeia 09:56 07.09.2012

Re: mi sa autizmom

sneza.lazarevic

cassiopeiatoliko sam bila i tužna zbog drugih Lazara koji nisu imale sreće da im roditelji budu tako uporni. Već drugi sličan komentar. Nije to baš tako jednostavno, nije dovoljna samo upornost roditelja.Važna je, ali nedovoljna.Podrške nema. Nema ni dovoljno znanja. Nema ni dovoljno stručnjaka koji veruju u decu i koji će roditelje podržati u tome da prate svoje dete i da otkrivaju njegove talente.


Znam da nije samo do roditelja ali od njih sve kreće, zar ne?
Kompleksan problem ovog društva koji je na žalost pao na pleća roditelja. Neko pliva uspešnije neko manje uspešno. Ne osuđujem niti zameram ijednom roditelju što nije kao Nataša ili Dragana. Samo kažem da mi je žao drugih Lazara.
Svesna sam svih prepreka koje stoje roditeljima na putu.
sneza.lazarevic sneza.lazarevic 10:06 07.09.2012

Re: mi sa autizmom

cassiopeia


Znam da nije samo do roditelja ali od njih sve kreće, zar ne?
Kompleksan problem ovog društva koji je na žalost pao na pleća roditelja. Neko pliva uspešnije neko manje uspešno. Ne osuđujem niti zameram ijednom roditelju što nije kao Nataša ili Dragana. Samo kažem da mi je žao drugih Lazara.
Svesna sam svih prepreka koje stoje roditeljima na putu.


Razumem i izvinjavam se ako sam bila gruba.
Ono gore sam ispričala jer često komuniciram sa roditeljima i znam koliko je teško razuveriti ih u nešto što su čuli od stručnjaka - a previše često čuju - on neće moći ovo ili neće moći ono, nije za njega redovna škola, on ima "duboki autizam", okrenite se drugoj svojoj deci, pazite da ne upropastite svoju porodicu...
libkonz libkonz 10:21 07.09.2012

Re: mi sa autizmom

Ono gore sam ispričala jer često komuniciram sa roditeljima i znam koliko je teško razuveriti ih u nešto što su čuli od stručnjaka - a previše često čuju - on neće moći ovo ili neće moći ono, nije za njega redovna škola, on ima "duboki autizam", okrenite se drugoj svojoj deci, pazite da ne upropastite svoju porodicu...

Da, roditelji svašta čuju. Ali snaga roditelja, pre svega majke, jeste presudna.
sneza.lazarevic sneza.lazarevic 10:32 07.09.2012

Re: mi sa autizmom

libkonz

Da, roditelji svašta čuju. Ali snaga roditelja, pre svega majke, jeste presudna.


Znam.
Iz ličnog iskustva.
Ali se ponekad pitam da li bih isto postupala da nisam imala oko sebe ljude koji su me podržavali - nekad su me samo slušali, nekad su mi govorili - u pravu si, teraj dalje, nekad dali po neki koristan savet.
Da sam slučajno sa Stefijem otišla u neku drugu ustanovu, da su mu oni već sa tri godine uključili lekove (kao što još uvek čine) da li bih imala snage da se suprotstavim?
Da su me savetovali da mu ne dam vodu kad je žedan da bih mu tako "izazivala govor". Da li bi ih poslušala?
Da su ga štipali da bi on vrisnuo, a onda kazali - bravo, rekao si A!
Jer pazi, to nisu babe vračare, to rade ljudi koji rade u zvaničnim zdravstvenim ustanovama.
Želim da verujem da ih ne bih slušala i da bi naš put bio sličan kao sada. Ali ne smem da tvrdim
bocvena bocvena 10:43 07.09.2012

Re: mi sa autizmom

Mnogo je to očekivanja od majki u zemlji Srbiji.
cassiopeia cassiopeia 11:02 07.09.2012

Re: mi sa autizmom

sneza.lazarevic

Razumem i izvinjavam se ako sam bila gruba.Ono gore sam ispričala jer često komuniciram sa roditeljima i znam koliko je teško razuveriti ih u nešto što su čuli od stručnjaka - a previše često čuju - on neće moći ovo ili neće moći ono, nije za njega redovna škola, on ima "duboki autizam", okrenite se drugoj svojoj deci, pazite da ne upropastite svoju porodicu...


Razumemo se :) Nisi bila gruba.

A što se stručnjaka i "stručnjaka" tiče to je veeeliki problem. Dovoljno je da kažem da sam se na fakultetu (psihologija) u zvaničnim udžbenicima susrela sa pojmom autizma tako škrto i zastarelo u odnosu na ono šta se u svetu tada radilo. Sećam se žene koja je bila gost na predavanjima i koja je govorila o svom radu u Americi, na Floridi, u centru za rad sa decom sa autističnim spektrom i kad je spomenula rad sa delfinima svi su bili blago zabezeknuti. Ni slova o tome nije bilo u zvaničnim udžbenicima.
cassiopeia cassiopeia 11:32 07.09.2012

Re: mi sa autizmom

bocvena
Mnogo je to očekivanja od majki u zemlji Srbiji.


Citiraću jednog psihoterapeuta

“When a child has a problem that handicaps him, usually one parent is intensely involved with the child. This parent often speaks for the child, hovers over him, and is both over protective and exasperated by him. The other parent is more peripheral, tending to be disengaged from both child and spouse”. Jay Haley

Ne dešava se to samo u zemlji Srbiji. E sad zašto su obično majke te je drugo pitanje. Komentar jednog psihoterapeuta je bilo pitanje da li je takva porodična struktura posledica samog problema sa kojim se suočila porodica ili je takva porodična struktura već postojala pre problema sa kojim su se susreli.
Mnogo pitanja, malo odgovora.

Dominantiji je kulturni obrazac da aktivniju roditeljsku ulogu preuzimaju majke a očevi su sporedne figure. Društvena očekivanja o roditeljskim ulogama se polako menjaju ali je i dalje prisutna razlika u angažovanju majki i očeva. Osim kad očevi na to nisu primorani (zbog bolesti supruge, njene smrti...) Ne kažem da ne postoje očevi koji obaveze jednako dele sa suprugama oko vaspitanja i gajenja dece ali to je ipak mnogo manje zastupljeno. Neka istraživanja obavljena u inostranstvu govore da kada se očevi bave decom više vremena provode u igri sa njima a majke pola svog vremena provode u igri a druga polovina uključuje brigu o hranjenju, presvlačenju... Factors that influence fathers' participation in child care

Nisam ovo pisala da utešim već da vidimo da nije to specifikum ove sredine.
bocvena bocvena 11:42 07.09.2012

Re: mi sa autizmom

Nisam ni mislila da smo nešto po tom pitanju specifični, ali u siromašnom društvu je to neizdrživo. Kad izostane podrška države, a beda zakuca na vrata, od majki se očekuje nemoguće. I one postižu nemoguće, ali se razboljevaju i pucaju na stotine načina.

Da upotrebim omiljenu rečenicu moje tinejdžerke - Nije fer!
libkonz libkonz 11:45 07.09.2012

Re: mi sa autizmom

Želim da verujem da ih ne bih slušala i da bi naš put bio sličan kao sada. Ali ne smem da tvrdim

Znam o čemu pričaš.
cassiopeia cassiopeia 11:46 07.09.2012

Re: mi sa autizmom

bocvena
Nisam ni mislila da smo nešto po tom pitanju specifični, ali u siromašnom društvu je to neizdrživo. Kad izostane podrška države, a beda zakuca na vrata, od majki se očekuje nemoguće. I one postižu nemoguće, ali se razboljevaju i pucaju na stotine načina.Da upotrebim omiljenu rečenicu moje tinejdžerke - Nije fer!


Izvini, ja sam razumela da stavljaš akcenat na Srbiju u smislu da jesmo po tome specifični.
Za ostalo se slažem.

I nije fer!
natasavb natasavb 09:19 08.09.2012

Re: mi sa autizmom

Da sam slučajno sa Stefijem otišla u neku drugu ustanovu, da su mu oni već sa tri godine uključili lekove (kao što još uvek čine) da li bih imala snage da se suprotstavim?

Želim da verujem da ih ne bih slušala i da bi naš put bio sličan kao sada. Ali ne smem da tvrdim


Teske su to odluke, kada treba da odlucis da li da slusas sebe, i svoju intuiciju, ili nekog ko bi trebao biti strucan, pogotovo kad si na samom pocetku.

Nije ni kasnije lako. Tada se, na sve to, pocnes jos i da pitas jesi li dobro ucinio i sta bi bilo da si tada uradio nesto sto ti je neko predlagao ili sto si sam mislio... Ma...

Najpotresniji film koji sam ikada gledala je "Njeno ime je Sabina". Prikazivao se pre jedno tri-cetiri godine u REX-u. Na zalost, bio je prikazan samo to jedno vece i nikad vise. A trebalo bi.

Kada se zavrsio, u sali, koja je bila prepuna, je nekoliko minuta vladao potpuni muk. Verujem da niko iz odatle nije izasao isti.





sneza.lazarevic sneza.lazarevic 09:48 08.09.2012

Re: mi sa autizmom

natasavb


Najpotresniji film koji sam ikada gledala je "Njeno ime je Sabina".




Nisam gledala, ali znam priču. Kažu da je to film koji najbolje ilustruje šta institucionalizacija može da učini ljudskom biću. Čini mi se i da ga koriste u kampanjama za deinstitucionalizaciju
JJ Beba JJ Beba 22:01 06.09.2012

dimnezije

ja kapiram kao da lazar ima potrebu da se iz svoje dimnezije u kojoj živi obrati nama u ovoj dimnziji i kaže- alo bre, i mi smo tu al vi to ne kapirate. samo vas posmatramo
natasavb natasavb 22:04 06.09.2012

Re: dimnezije

ja kapiram kao da lazar ima potrebu da se iz svoje dimnezije u kojoj živi obrati nama u ovoj dimnziji i kaže- alo bre, i mi smo tu al vi to ne kapirate. samo vas posmatramo

:)

Ima jedan super sajt koji su napravili ljudi sa spergerovim sindromom, a koji ima feneomenalan naziv "Ops, wrong planet". :)
JJ Beba JJ Beba 22:14 06.09.2012

Re: dimnezije

natasavb
ja kapiram kao da lazar ima potrebu da se iz svoje dimnezije u kojoj živi obrati nama u ovoj dimnziji i kaže- alo bre, i mi smo tu al vi to ne kapirate. samo vas posmatramo

:)

Ima jedan super sajt koji su napravili ljudi sa spergerovim sindromom, a koji ima feneomenalan naziv "Ops, wrong planet". :)

pa da. dođe lazar mlatne nas u glavu, trgne i natera da podignemo glave sa sebe samih , i kaže da nas sve čluju, razumeju šta laprdamo i poruči da je kod njih sve isto kao ovde, samo malo drugačije :)
cult cult 23:36 06.09.2012

Re: dimnezije

pa da. dođe lazar mlatne nas u glavu, trgne i natera da podignemo glave sa sebe samih ,


Dirljiva, pobednička priča.
I da, natera te, nekako, da se postidiš.
A ne ide ti se dublje u razloge...
Lazar piše prelepo.
Pisanje i dodir su dva najsnažnija oblika komunikacije.
Sad ima oba.
jasnaz jasnaz 22:07 06.09.2012

bistro, kao ljubav



Lazaree,
mlekac mlekac 01:24 07.09.2012

Bravo za Lazara!

I veliki pozdrav od ovih mojih sa suprotnim problemom - sto mogu da pricaju ko navijeni, al' tesko citaju i pisu.

Vidis, Lazare, tako ti je to - svako ima svoj problem, al' bitno je da se volimo i razumemo.

Krugolina Borup Krugolina Borup 07:50 07.09.2012

Dragi Lazare

Hvala ti što si s nama podelio ovu priču.
Nadam se da ćeš nastaviti da pišeš i da svoje priče deliš s nama, s vremena na vreme.
U stvari, da sam na tvom mestu, ne bih se ograničavala samo na priče i pesme.
Zašto ne bi napisao i roman?
S nestrpljenjem ću očekivati da izađe iz štampe!

Pozdrav.

bocvena bocvena 07:55 07.09.2012

Ja obavezno tvoje

tekstove čitam svojoj i školskoj deci. Da vide i osete kako je lepo i teško biti različit. I da tu različitost prihvate lako.

Kao i što Lazar voli lako.

Evo cela turneja koja poručuje - Meeting People Is Easy!
sesili sesili 08:33 07.09.2012

Re: Ja obavezno tvoje

Bravo bocvena, jer deca - slučajno ili ne - ponesu od kuće predrasude o deci koja su različita. Bravo za Lazara i njegovu mamu! Kako je upornost važna! Vidim da Nik Vujačić dolazi kod nas... Kada vidim tog mladog čoveka, postidim se što se žalim za neke gluposti.

Lazare, piši, jer to divno radiš i jer si prava duša - ne samo mamina.
natasavb natasavb 09:00 07.09.2012

Re: Ja obavezno tvoje

tekstove čitam svojoj i školskoj deci. Da vide i osete kako je lepo i teško biti različit. I da tu različitost prihvate lako.


Za citanje deci, hvala do neba.

Jutros me zvala Ivana iz ucionice u kojoj sija sunce.
Kaze da je upravo procitala deci Lazarevu pricu, a i pricu o Lazaru.
Mnogo im se svidela Lazareva prica.:)
On ide u istu skolu kao oni, ali nisu znali da ume tako lepo da pise.
Verujem da su pored Ivane, takve kakava jeste, i do sada prihvatali i razumevali Lazarevu razlicitost, ali da ce od sada ipak malo drugacije da ga gledaju, sto i jeste bio razlog pisanja ovog teksta o Lazaru.

Ne izgleda sve uvek onako kako nam se na prvi pogled cini, pogotovo kad su u pitanju deca i osobe sa autizmom, i to stalno treba da imamo na umu, pogotovo mi koji smo u njihovoj blizini.


Krugolina Borup Krugolina Borup 09:09 07.09.2012

Re: Ja obavezno tvoje

Bravo bocvena, jer deca - slučajno ili ne - ponesu od kuće predrasude o deci koja su različita


Dečije predrasude su generalno uvek roditeljske predrasude, a ne dečije. Čak i kada nastaju usled vršnjačkog pritiska, to je zato što neki vršnjaci projektuju roditeljske predrasude.

bocvena bocvena 09:19 07.09.2012

Re: Ja obavezno tvoje

Nije uvek onako kako nam se na prvi pogled cini - ovo treba da mantramo svakodnevno u milion različitih situacija.

Jedino što je preduslov da nas zanimaju tuđa osećanja i misli. Ali i to se vežba i uči u školi!
sneza.lazarevic sneza.lazarevic 09:36 07.09.2012

Re: Ja obavezno tvoje

Krugolina Borup
Bravo bocvena, jer deca - slučajno ili ne - ponesu od kuće predrasude o deci koja su različita


Dečije predrasude su generalno uvek roditeljske predrasude, a ne dečije. Čak i kada nastaju usled vršnjačkog pritiska, to je zato što neki vršnjaci projektuju roditeljske predrasude.



Ja bih rekla malo drugačije - dečije predrasude su uvek predrasude odraslih. Lično poznajem decu koja su veoma uticala na promene stavova svojih roditelja zahvaljujući vaspitačicama i učiteljicama
mlekac mlekac 18:04 07.09.2012

Re: Ja obavezno tvoje

sneza.lazarevic
Krugolina Borup
Bravo bocvena, jer deca - slučajno ili ne - ponesu od kuće predrasude o deci koja su različita


Dečije predrasude su generalno uvek roditeljske predrasude, a ne dečije. Čak i kada nastaju usled vršnjačkog pritiska, to je zato što neki vršnjaci projektuju roditeljske predrasude.



Ja bih rekla malo drugačije - dečije predrasude su uvek predrasude odraslih. Lično poznajem decu koja su veoma uticala na promene stavova svojih roditelja zahvaljujući vaspitačicama i učiteljicama


Danas smo imali problem u novoj skoli.
Cekam Princezu da se vrne pa cu potanko o tome, ali moram da kazem da su mi za problem dojavile novostecene drugarice (posle CELIH cetiri dana u novom odeljenju) koje su jako ogorcene ponasanjem nastavnice.

Bravo za klince!
Jukie Jukie 22:14 07.09.2012

Re: Ja obavezno tvoje

mlekac

Danas smo imali problem u novoj skoli.Cekam Princezu da se vrne pa cu potanko o tome, ali moram da kazem da su mi za problem dojavile novostecene drugarice (posle CELIH cetiri dana u novom odeljenju) koje su jako ogorcene ponasanjem nastavnice.

Samo stavi u poseban blog

A kako su se novi petaci snašli u predmetnoj nastavi?
natasavb natasavb 22:47 07.09.2012

Re: Ja obavezno tvoje

A kako su se novi petaci snašli u predmetnoj nastavi?


Moj petak (kuc kuc) za sad dobro.
Najavise mu se svidja sto je dobio jos jedan strani jezik, kao sto sam i ocekivala. :)
Juce, na roditeljskom, sam videla samo razrednu, ali Bora kaze da su svi voljni i spremni da prave IOP za njega.
Videcemo kako ce to ici...
mariopan mariopan 10:41 07.09.2012

Bravo Lazare :)

Jako lepo pišeš.

Svi volimo more, evo za tebe jedna lepa slika :

adabojana adabojana 10:59 07.09.2012

rodbina

Uzivanjac prica, kao da sam se ja provozala sa rodbinom po CG i Hercegovini! Cmok za Balsu i Marka ,a za tebe Lazare umetnice bez granica poseban! P.S. obozavam breskve i divne price
boskovic4 boskovic4 11:09 07.09.2012

izvinite što kasnim, vazda :)

Nisam bila u prilici ranije da se uključim u diskusiju ali sam pročitala Lazaru sve vaše kometare i prenosim vam njegovu reakciju:

"Mama, poruči im da mi je drago da im se sviđa moj putpois"

"Nataši se zahvali"

U prilog inkluzivnom obrazovanju dodajem Lazarev domaći zadatak iz prirode i društva na temu "To smo mi":
" Mi smo četvrto sedam i ima nas dvadeset šestoro. Naša mala družina je vesela i zabavno je imati Sanju za učiteljicu."

Hvala Nataša
Hvala svim roditeljima, učiteljicama, pedagozima, asistentima, tetkicama..

Dragana
jucaibin jucaibin 11:48 07.09.2012

Za Lazara

Dragi Lazare,

Hvala tebi sto si nam podario pogled u jedan drugi svet koji smo nekada zbog neznanja i oholosti zanemarivali...nekada se pravili da ga ne primecujemo...
Divan ti je putopis i divan si ti decak pun ljubavi i razumevanja za nas.
Nastavi da nam pises, ucini nam tu veliku uslugu...
Poljubac bas veliki, veliki
zox.zox zox.zox 23:14 07.09.2012

Lazaru

Lazare hvala za otvoren prozor u tvoj svet.
I da znaš postideo si me. Do sad sam kad se pričalo o deci sa autizmom uvek gledala samo roditeljsku stranu, kako je njima, sa čim se suočavaju, koje teškoće imaju ... Nekako sam previđala da i vi imate problem sa nama, da nas ne razumete, da ne možete da nam objasnite šta vam treba i kako da vam priđemo.
Hvala i Nataši što deli sve ovo sa nama njoj
i svim mamama koje nam daruju ovakve dragulje kao što je Lazar
dusanovaiivanovamama dusanovaiivanovamama 16:21 09.09.2012

Re: Lazaru




Crvena plaza - Bar

Upravo se vratila odatle.
Divan docek Lazare.
Hvala

natasa
natasavb natasavb 23:31 09.09.2012

Re: Lazaru

Bolje daj onu iz naseg sela.
Lepsi su talasi. :)
dusanovaiivanovamama dusanovaiivanovamama 21:21 11.09.2012

Re: Lazaru

natasavb
Bolje daj onu iz naseg sela.
Lepsi su talasi. :)


Da znas...

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana