Društvo| Ekonomija| Umetnost

Prodavac kokica i srpska privreda

Ivan Blagojevic RSS / 12.12.2013. u 14:42

Svake godine na glavnom ulazu u festivalski prostor Nišvilla vredno radi prodavac kokica. Njega sam se setio ovog vikenda kada sam posle više od 30 godina ušao u salu 1 Ekonomskog fakulteta u Nišu. Ovaj put ne kao student, već kao predavač na odlično organizovanoj koferenciji o marketingu u turizmu.
Bavi li se neko ozbiljno turizmom u Srbiji? Veruje li neko da je to privredna grana koja će spasiti posrnulu srpsku privredu, daleko brže nego strane kompanije za motanje kablova sa domaćim subvencijama? Pre mene je govorio predstavnik TOS-a Vladimir Đumić o on-line promociji Srbije. Ja - logično o kulturnom turizmu i stvaranju brenda kao neophodnom preduslovu.
Dok su mi u glavi još uvek odzvanjale izjave prva dva čoveka grada Niša da Nišville treba skratiti jer puno košta, a ne donosi nijedan dinar u budžet grada, slušaocima sam pričao kako je Nišville samo niškim hotelima ove godine platio 1.000 prenoćišta i 1.000 boravišnih taksi za izvođače. Koliko je posetilaca koristilo usluge hotela - neznam, ali znam da nije bilo slobodnog mesta ni u hostelima, a ni u restoranima. U poslovično mrtvom avgustu zbog godišnjih odmora, Niš je zabeležio rast prihoda.
Ekonomski fakultet
Ekonomski fakultet

Exit je pre par godina angažovao jednu nemačku kompaniju koja se bavila preračunom koliko su Novi Sad i Vojvodina te godine inkasirali tokom Exit-a, što direktnim, a što indirektnim oporezivanjem. Konačna cifra bila je 13,6 miliona EURA, odnosno - milijardu ipo dinara.
Kada sam koristeći sličnu metodologiju prvom čoveku grada saopštio da se Nišvillle itekako isplati gradu jer trostruko vraća uloženih 17 miliona, on me je pogledao kao da sam prevazišao i Minhauzena lično. Čak i da je tako, rekao je, najveći deo onih koji zarađuju su iz domena sive ekonomije i pitao kako prodavac kokica doprinosi budžetu grada. Naravno da prodavac kokica nema fiskalnu kasu, ali on živi na teritoriji ovog grada i sav novac zarađen tokom Nišvila potroši u Nišu, plaćajući između ostalog i komunalne tro
škove, struju, vodu pa i zejtin i kukuruz, a sve te usluge i robe su obuhvaćene PDV-om. Moguće je da plaća Gradu i pravo obavljanja svoje povremene delatnosti. Druge kompanije iz domena razglasa svetla, obezbeđenja, štampe, keteringa ... novcem zarađenim na Nišvilu plaćaju ne samo PDV već i poreze i doprinose svojih zapošljenih, a u drugom i trećem krugu oporezivanja i druge poreze i takse. Izvođači deo svojih honorara ostave u niškim lokalima pa i prodavnicama. Posetioci ko zna šta još! Ukoliko ih se neki od turoperatera sete da im to isto ponude. Prvog dana Nišvila prošlo je 22.000 automobila autoputem pored Niša. Kada marketingom uspemo da svratimo 5 posto tih automobila - imaćemo i turizam.
Nesporno je da svi oko Nišvila dobro zarađuju a najznačajniji benefit za grad je ustvari popravljanje imidža grada i upravo to je nemerljivo.
Turistička organizacija Srbije je poslednjih godina na vodećim svetskim sajmovima promovisala Nišvil uz Exit, Guču i Beer fest. Samo u Londonu 70 puta dnevno išao je spot sa pozivom da posete 4 srpska Brenda na ekranu veličine 33 kvadrata. Kako se Nišvil ugurao sa preskromnim budžetom u ovu veliku četrvorku? Logičan zaključak prethodnog ministra kulture bio je komercijalni sadržaj. A nije tako. Najverovatnije putem marketinga u turizmu.
Tramvaj zvani želja
Tramvaj zvani želja

Nisam prpoustio priliku da svojim budućim kolegama ispričam da sam na tom istom ekonomskom fakultetu osamdesetih godina osnovao u to vreme najaču pozorišnu trupu koja je pobeđivala na brojnim takmičenjima i imala nastupe širom SFRJ. Prvi komad bio je "Tramvaj zvani želja" Tenesi Vilijamsa. Danas je Nišvil upravo taj tramvaj za većinu džez muzičara u usponu koji maštaju da se na njega ukrcaju. A kada im to pođe za rukom, ponesu snimke svojih nastupa i neverovatne priče o čudesnom festivalu gde su održali jedan od 82 koncerata u jednom od šest gradova i osećali se ponosnim na svoju profesiju. Gde su svi ljubazni i gostoljubivi pa ih je čak i prodavac kokica častio. Delom od svoje dobiti, a delom od dobiti srpske privrede.

Atačmenti

  • 1.jpg / 705.17 / KB image/pjpeg
  • 2.jpg / 165.29 / KB image/pjpeg
  • 3.jpg / 96.19 / KB image/pjpeg
  • 4.jpg / 114 / KB image/pjpeg


Komentari (39)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

expolicajac expolicajac 16:15 12.12.2013

Мukica

Ko nije završio Ekonomski u Nišu, taj ne zna šta je muka.
Ivan Blagojevic Ivan Blagojevic 17:44 12.12.2013

Re: Мukica

Za tvoju informaciju, u sali broj 1 više nema zelenih tabli na koje tada nisu mogle da stanu prosečne formule iz operacionih istraživanja!
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 16:19 12.12.2013

srbija je blentava turistički

odnosno, jednostavno moramo čekati da odumru stari kadrovi i da mesta zauzmu mlađi ljudi koji vole zemlju i razmišljaju lokalno... ovako, s kim iz TOS ćeš se slikati, gde ćeš ga voditi na ručak, koliko će provizije dobiti, on jednokratno... ne može da se radi s takvim nikogovićima. ne još. ali baciće kašiku ta ekipa i priču će preuzeti mladi i željni budućnosti ljudi. turizam je dobra grana privrede - opstajaće i u XXVIII veku, iako nije hitech. mislim jeste u tim prezentacijama i najavama, ali na terenu je sum old school earth.
Snezana Radojicic Snezana Radojicic 17:30 12.12.2013

Srbija

Moje skromno mišljenje je da Srbija nikada ne može da bude turistička zemlja i da bi trebalo da prestanemo da se zavaravamo u vezi s tim. Nisam stručnjak, samo sam putnik koji gleda, a ono što svuda vidim je da turističke zemlje uvek imaju:

a) more
b) fascinantne planine (koje su barem delom pokrivene skijaškim centrima)
c) neki veoma star i za istoriju civilizacije važan religijski kompleks


Ne mislim da Srbija ne može da privuče određeni broj turista kao što ih već privlači i da ne treba da se radi na tome da ih privuče još više, već samo da treba da budemo realni šta je naš mogući domet na svetskoj turističkoj mapi.

Npr: Trenutno sam u Nepalu, u kome se ni narednih pedeset godina verovatno neće ništa znati o marketingu u turizmu, ali ceo svet zna za Nepal i dolazi ovde zbog - onog pod b - Himalaja.
predatortz predatortz 17:38 12.12.2013

Re: Srbija

Nisam stručnjak, samo sam putnik koji gleda, a ono što svuda vidim je da turističke zemlje uvek imaju:

a) more
b) fascinantne planine (koje su barem delom pokrivene skijaškim centrima)
c) neki veoma star i za istoriju civilizacije važan religijski kompleks



Ja, takođe, nisam stručnjak, ali mislim da Srbija ima veliki potencijal za zdravstveni turizam.

Imamo dobro obrazovane stomatologe, hirurge koji mogu da pariraju konkurenciji u estetskoj hirurgiji, banjska lečilišta i rehabilitacione centre sa pristojnom tradicijom.

Samo nemamo ministarstvo koje je u stanju da prepozna i izreklamira taj potencijal.
grmfrm grmfrm 18:03 12.12.2013

Re: Srbija

Moje skromno mišljenje je da Srbija nikada ne može da bude turistička zemlja i da bi trebalo da prestanemo da se zavaravamo u vezi s tim. Nisam stručnjak, samo sam putnik koji gleda, a ono što svuda vidim je da turističke zemlje uvek imaju:

a) more
b) fascinantne planine (koje su barem delom pokrivene skijaškim centrima)
c) neki veoma star i za istoriju civilizacije važan religijski kompleks


Ne mislim da Srbija ne može da privuče određeni broj turista kao što ih već privlači i da ne treba da se radi na tome da ih privuče još više, već samo da treba da budemo realni šta je naš mogući domet na svetskoj turističkoj mapi.

Npr: Trenutno sam u Nepalu, u kome se ni narednih pedeset godina verovatno neće ništa znati o marketingu u turizmu, ali ceo svet zna za Nepal i dolazi ovde zbog - onog pod b - Himalaja.



Ajd sad ja ovo mi struka bre kanda.

Dakle ovaj komentar gore nema veze sa onim sto moze da bude.

Tvrdnja tipa da samo more moze da ima turizam pa da je tako ne bi London, Bec i Rim punili kase od turistickih poseta a u tim gradovima to cini bitnu budzetsku stavku. Da su se ovom pricom vodili Slovenci nikada ne bi narpavili Terme Catez (googlajte da vidite koja je investicija i koje su cene a popunjenost im je 90 posto godisnje a to je san snova)

Dalje ajmo da izadjemo van Beograda na to cemo kasnije.

Ljudi su zeljni neke avanture a ne aranzmana na Grckoj ili Azurnoj obali.
Sve se okrece.

Srbija sirom ima neverovatne potencijale za turizam ali kao sto Sasa rece moramo cekati da stari komunisticki kadrovi izumru pa da dodje neko ko zna kako se to koristi. Banje zvrje prazne a verujte za banje cete uvek naci klijente koji su uvek spremin za to i da plate.
Sela izumiru umesto da se naprave citavi kompleksi pa dovedes ljude da na primer muzu kravu. ili gledaju kako se pravi sir. Ima toga ali nedovoljno. Mozda ce to nekom zvucati sasavo ali to je nesto sto ljudi sa zapada zele da rade i to na onaj starinski nacin. Sama priroda je u Srbiji prelepa i setnja njom zna da bude dobro iskustvo a pri tom jos uvek netkanuta neka tava i ostane.

Dakle sta je problem. Nema infrastrukture. Da bi vam neko dosao negde morate imati puteve da ne kazem lokalni mali carter aerodrom. A ovde o tome niko ne razmislja.

Srbija jeste zemlja domacina i ima ljudi koji hoce i znaju samo nema ko da im pomogne (kredite dobijaju samo secikese za dilove)

Nazad na BG moram.

Koliko li sam samo put pomenuo gradskim vlastima kada cete hebeno da sredite taxi i javni prevoz (aerodrom da ne pominjem). Dalje to sa razbojnickim taksijima mora da se smanji. Pazi toga ima svuda cak i u Svedskoj ali ne u ovim razmerama i ovako.

Dalje muzeji svi znate koliko se malo ulaze u kulturu.
NArodni muzej ne radi koliko ima sada 13 godina?
Zasto neko ide u Pariz ili London? Pa posle kroasana i piva valjda da se kulturno uzdigne na malo drugaciji nacin.
Beograd, pa ako iko ima istorje a to je Srbija.
Sto se te katakombe ne otvore sto se Skadarlija malo ne sredi vise i onaj svijac oko nje?
Zasto smece leti po gradu?
Ebi ga mozemo mi da se pravimo fensi kolko hocemo ali kada u krugu dvojke imas siti piti i Francuski govoriti ne ide to.

Ej bre ima problema ne znas gde da pocnes.
A to se resava zakonima zakonima i opet primeni zakona.


Uf ajd sad da ne trolujem domacinu blog previse ali evo samo neki od problema koji su vrlo lako resivi.
AlexDunja AlexDunja 18:34 12.12.2013

Re: Srbija

Srbija sirom ima neverovatne potencijale za turizam ali kao sto Sasa rece moramo cekati da stari komunisticki kadrovi izumru pa da dodje neko ko zna kako se to koristi. Banje zvrje prazne a verujte za banje cete uvek naci klijente koji su uvek spremin za to i da plate.
Sela izumiru umesto da se naprave citavi kompleksi pa dovedes ljude da na primer muzu kravu. ili gledaju kako se pravi sir. Ima toga ali nedovoljno. Mozda ce to nekom zvucati sasavo ali to je nesto sto ljudi sa zapada zele da rade i to na onaj starinski nacin. Sama priroda je u Srbiji prelepa i setnja njom zna da bude dobro iskustvo a pri tom jos uvek netkanuta neka tava i ostane.


saglasna.
vlada srbije nije toga svesna, čak planira da u jednom od zdravijih
delova srbije eksploatiše nikl, i na taj način uništi ogroman potencijal
za zdravstveni i seoski turizam.
partijske secikese su gotovo uništile vrnjačku banju koja
je oduvek bila najposećenija banja u srbiji, u ostalima je slično.
čula sam da se soko banja još drži, da je lepo uređena i da ima gostiju...


a nišvila što se tiče, zaista je odličan brend.
moje dete ide svake godine i to mu je najbolji provod u godini.
letos sam bila i ja sa njim i oduševila se.

ovo je blog o nišvilu
grmfrm grmfrm 18:41 12.12.2013

Re: Srbija

vlada srbije nije toga svesna, čak planira da u jednom od zdravijih
delova srbije eksploatiše nikl, i naj način uništi ogroman potencijal
za zdravstveni i seoski turizam.


Bejase blog o tome i to bi bila nevidjena glupost ali ovde je ona redovna pojava na zalost.
AlexDunja AlexDunja 18:57 12.12.2013

Re: Srbija


Bejase blog o tome

pa da, ja sam ga objavila.
sada sam načula neke glasine da će da se udruže
demokrate i naprednjaci na lokalu u ts ne bi li smenili
predsednika opštine koji se zamerio bačeviću.
cirkuz:)

ali u pravu si, da ne trolujemo dalje, kad budem znala nešto više,
napisaću blog.
blogovatelj blogovatelj 19:05 12.12.2013

Re: Srbija

Samo nemamo ministarstvo koje je u stanju da prepozna i izreklamira taj potencijal.


U Kragujevcu u Šumaricama sem mnoštva spomenika i humki streljanima 1941. postoji i spomenik koji se narodski zove Čehoslovačko groblje.
Pred kraj Prvog rata tu je bila stacionirana jedinica čiji su se vojnici, većinom Slovaci, ali je bilo i Čeha, pobunili i nisu hteli da ratuju protiv Srba.
Austougarska komanda je donela naređenje da budu streljani.
Još u Kraljevini Jugoslaviji im je bio podignut spomenik.
Srbija je na pola puta između Češke i Slovačke sa jedne strane i Grčke sa druge.
Verujem da danas hiljade ljudi godišnje putuje ka Grčkoj turistički a Kragujevac je na nekih 1000km daleko od Praga. Idealno mesto za odmor i dalji nastavak puta.
Ali nikad u životu nisam tu video turistu iz Češke ili Slovačke. A odrastao sam u naselju Erdogljija, koje je zakačeno za Šumarice.
Nema Srbija Partenon i Koloseum, ali da može da uzme deset puta više novca od turizma nego danas, to je sasvim sigurno.
Za turizam najpre treba imati dobru volju, a onda lepo počistiti ulice gradova i sela. Za početak je to sasvim dovoljno.

Snezana Radojicic Snezana Radojicic 19:31 12.12.2013

Re: Srbija

grmfrm


Tvrdnja tipa da samo more moze da ima turizam pa da je tako ne bi London, Bec i Rim punili kase od turistickih poseta a u tim gradovima to cini bitnu budzetsku stavku. Da su se ovom pricom vodili Slovenci nikada ne bi narpavili Terme Catez (googlajte da vidite koja je investicija i koje su cene a popunjenost im je 90 posto godisnje a to je san snova)



To nije bila tvrdnja, već mišljenje. Nadam se da je razlika svakome jasna.
Dalje, nije ni mišljenje bilo 'tipa da samo more može da ima turizam', već da, da bi neka zemlja bila turistička sila - što je opet velika razlika.
Potom, govorila sam o zemljama a ne gradvima.
Svi gradovi s ove liste su u zemljama koje imaju a, b ili c.

grmfrm


Ljudi su zeljni neke avanture a ne aranzmana na Grckoj ili Azurnoj obali.
Sve se okrece.



Ovo je tvrdnja i pri otm nije tačna. Da jeste tačna, ne bi cvetale turističke agencije na svakom koraku a broj samostalnih putnika bio zanemarljivo mali, u Srbiji čak poražavajuće mali.
Dalje, zašto misliš da more isključuje avanturu? Znam mnoge veoma elstremne outdoor aktivnosti na vodi.
Grčka opet nije relevantna u priči jer ima a. b i c.




grmfrm

Dakle sta je problem. Nema infrastrukture. Da bi vam neko dosao negde morate imati puteve da ne kazem lokalni mali carter aerodrom. A ovde o tome niko ne razmislja.



Opet delom tačno. Mnoge zemlje koje sam obišla su turistički neuporedivo jače od Srbije a imaju deset puta gore puteve. Evo i Nepal.



grmfrm

NArodni muzej ne radi koliko ima sada 13 godina?
Zasto neko ide u Pariz ili London? Pa posle kroasana i piva valjda da se kulturno uzdigne na malo drugaciji nacin.
Beograd, pa ako iko ima istorje a to je Srbija.




Naravno, samo - koja istorija i koje Srbije? Ajde prvo da se istoričari usaglase kao i državni vrh oko toga da li smo bili četnici a protiv partizana ili partizani a protiv Nemaca - da ne idem ni u dalju a ni u skorašnju isoriju. Pa kad smo bili Srbija a kad nismo bili Srbija već Jugoslavija i da li baštinimo nasleđe Jugoslavije ili samo Srbije, i u kojim granicama (s Kosovom ili bez njega)..

Mnogo toga nemamo zbog čega ne možemo da budemo turistički zanimljivi poput nabrojanih zemalja. Što, opet ponavljam moje mišljenje (a ne tvrdnju), ne znači da turizam ne može da nam bude bolji, a neke od načina i potencijala si naveo. Samo se ne reba zanositi da u turizmu leži budućnost srpske privrede.
grmfrm grmfrm 19:45 12.12.2013

Re: Srbija


To nije bila tvrdnja, već mišljenje. Nadam se da je razlika svakome jasna.
Dalje, nije ni mišljenje bilo 'tipa da samo more može da ima turizam', već da, da bi neka zemlja bila turistička sila - što je opet velika razlika.
Potom, govorila sam o zemljama a ne gradvima.
Svi gradovi s ove liste su u zemljama koje imaju a, b ili c.


Da izvini pozurio sam sa komentarom


Ovo je tvrdnja i pri otm nije tačna. Da jeste tačna, ne bi cvetale turističke agencije na svakom koraku a broj samostalnih putnika bio zanemarljivo mali, u Srbiji čak poražavajuće mali.
Dalje, zašto misliš da more isključuje avanturu? Znam mnoge veoma elstremne outdoor aktivnosti na vodi.
Grčka opet nije relevantna u priči jer ima a. b i c.


Ne nisam rekao da iskljucuje. Ja odrastao na primorju btw.
Ali pricamo o Srbiji koja nema more.


Opet delom tačno. Mnoge zemlje koje sam obišla su turistički neuporedivo jače od Srbije a imaju deset puta gore puteve. Evo i Nepal.


Da slazem se ali Srbija se takmici sa ostalim zemljama u Evropi pa na njih treba da i obrati paznju.



Naravno, samo - koja istorija i koje Srbije? Ajde prvo da se istoričari usaglase kao i državni vrh oko toga da li smo bili četnici a protiv partizana ili partizani a protiv Nemaca - da ne idem ni u dalju a ni u skorašnju isoriju. Pa kad smo bili Srbija a kad nismo bili Srbija već Jugoslavija i da li baštinimo nasleđe Jugoslavije ili samo Srbije, i u kojim granicama (s Kosovom ili bez njega)..

Mnogo toga nemamo zbog čega ne možemo da budemo turistički zanimljivi poput nabrojanih zemalja. Što, opet ponavljam moje mišljenje (a ne tvrdnju), ne znači da turizam ne može da nam bude bolji, a neke od načina i potencijala si naveo. Samo se ne reba zanositi da u turizmu leži budućnost srpske privrede.


Ukratko i jedno i drugo oba su deo nase istorije voleo to neko ili ne.
Muzejska postavka i ne mora obavezno da bude vezana za istoriju.
Toliko kulturnog blaga pa bilo ono Tursko pa na dalje treba prezentovati.
Ebi ga to sto nismo znali da igramo nas problem.
Snezana Radojicic Snezana Radojicic 20:24 12.12.2013

Re: Srbija

predatortz


Ja, takođe, nisam stručnjak, ali mislim da Srbija ima veliki potencijal za zdravstveni turizam.


Da se ja nešto pitam, kao što se ne pitam, napravila bih od Srbije evropsku riznicu zdrave hrane. Čini mi se da je to naš najveći potencijal, i da bismo njegovim razvijanjem izvukli maksimum i iz ostalih vidova turizma.
grmfrm grmfrm 20:46 12.12.2013

Re: Srbija

Da se ja nešto pitam, kao što se ne pitam, napravila bih od Srbije evropsku riznicu zdrave hrane. Čini mi se da je to naš najveći potencijal, i da bismo njegovim razvijanjem izvukli maksimum i iz ostalih vidova turizma.


hoochie coochie man hoochie coochie man 21:13 12.12.2013

Re: Srbija

Snezana Radojicic
predatortz


Ja, takođe, nisam stručnjak, ali mislim da Srbija ima veliki potencijal za zdravstveni turizam.


Da se ja nešto pitam, kao što se ne pitam, napravila bih od Srbije evropsku riznicu zdrave hrane. Čini mi se da je to naš najveći potencijal, i da bismo njegovim razvijanjem izvukli maksimum i iz ostalih vidova turizma.


Dobro je što se ne pitaš

Razumnjive su te ideje o "zdravoj" harni samo što je to poprilična utopija.

Neki mi ovih dana ponudiše gostovanje i predložiše da tema bude hrana i GMO, pogled sa seljačke strane, (a to nikako nije zdravo, jel da?) pa možda i prozborimo koju o tome.

bolid1 bolid1 21:15 12.12.2013

Re: Srbija



Pokazem ovo frendici jednoj, inace Francuskinji, prvo pitanje, gde je ovo, drugo, kako da dodjem do tamo...lepo, ja uzmem odmor na prolece, ti uzmes odmor na prolece i idemo iz Lj do BGa i onda autom dalje...eto, tako...sve ostalo je zona sumraka...sorry, al' zona sumraka...red voznje, ima, osim ako nema...smestaj, ima, na google translateu preveden, sve u rangu Mixing Part Church...tako, ne ide i nece ici.

Pricamo dalje, kaze ona, mislis da je kod mene (Azurna Obala) bolje, svako leto sam lepe pare uzimala samo sto znam engleski vodajuci ljude naokolo...e, nije, al' za to parce mora zna svaka susa i bas ga briga sto je sve na Frenglishu, a da bi saznao za ovo nase parce neba moramo debelo da se potrudimo, kad jednom pocne da se prodaje moze da bude i na Kineskom, nema razlike.

AlexDunja AlexDunja 21:19 12.12.2013

Re: Srbija

Neki mi ovih dana ponudiše gostovanje i predložiše da tema bude hrana i GMO, pogled sa seljačke strane, (a to nikako nije zdravo, jel da?) pa možda i prozborimo koju o tome.


pa hajde, ako želiš može i kod mene.

znam tvoju tezu da industrija nosi razvoj, ali industrija
kakvom je mi zamišljamo za desetak godina neće postojati.

ja mislim da tehnološka zastarelost srbije može da bude njena prednost,
kad bi u ministarsvu obrazovanja sedeli ljudi koji
misle mallo izvan kutije:)

hoochie coochie man hoochie coochie man 21:35 12.12.2013

Re: Srbija

znam tvoju tezu da industrija nosi razvoj, ali industrija
kakvom je mi zamišljamo za desetak godina neće postojati.


To da, nikakva poljoprivreda, organska, ona sa GMO, ili bilo kakva, ne može biti noslilac razvoja, ali i uz bilo kakvu industriju pa i onu najsavremeniju gde 3D štampači štancuju čarape i eksere, i onu najekstenzivniju, poljoprivreda mora postojati.
E, a kakva ta poljoprivreda treba da bude je pitanje.
Da li ta "zdrava"?*
Ne sigurno
Da li ona sa GMO ili bez njih?
Pitanje koje prethodi tome bi trebalo da bude imamo li izbor, može li se Srbija ograditi od toga, i da li je sada ograđena?
Ako ne može, a ne može, šta nam donosi ta iluzija da nešto možemo sprečiti, i zabluda da sada ne koristimo hranu u čijem stvaranju učestvuju i GMO?

Ali da ne trolujemo dalje

*
Da li je logično zdravom hranom nazivati onu hranu koja se dobija od nelečenih, dakle blesnih biljaka?
AlexDunja AlexDunja 21:48 12.12.2013

Re: Srbija

E, a kakva ta poljoprivreda treba da bude je pitanje.

to,
i treba li nam turizam,
treba li nam zdrava voda i sve ostalo:))
aj napiši blog o gmo, pa da pričamo

hoochie coochie man hoochie coochie man 21:51 12.12.2013

Re: Srbija

j napiši blog o gmo, pa da pričamo

Važi :)
anfieldroad anfieldroad 22:58 12.12.2013

Re: Srbija

a) more
b) fascinantne planine (koje su barem delom pokrivene skijaškim centrima)
c) neki veoma star i za istoriju civilizacije važan religijski kompleks



To nije bas sasvim tacno. Prag i Ceska nema nista od svega toga, osim sto je grad lep. Madrid nit je na moru nit ima obliznju plazu ili ski centar. Pariz takodje. Te tri navedene kategorije ne garantuju s druge strane nista. Albanija npr. ima more, plaze, netaknute vizantijske gradove kakve nema niko na svetu ( igrom slucaja i izolovanosti ). Primera ima jos mnogo. Nemam pojma o turizmu, ali verujem da bas marketing igra ogromnu ulogu u svemu tome.
8c_competizione 8c_competizione 23:28 12.12.2013

Re: Srbija

da ne kazem lokalni mali carter aerodrom.


uopste ne vidim u cemu je problem da drzava Srbija ponudi vojne aerodrome na upotrebu za carter letove
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 02:00 13.12.2013

Re: Srbija



само да се поклоним богињи



жива ли си, дико рода свога


не слажем се да србија нема потенцијала - а и потенцијал се увек да направити добро усмереним кампањама. зато, уместо да нам подижеш стандарде тим твојим Ималајама боље се врћи у Шајр да министрујеш... :) лако је седети у опозицији на Ималаји!

jkt2010 jkt2010 04:56 13.12.2013

Re: Srbija

Snezana Radojicic
Da se ja nešto pitam, kao što se ne pitam, napravila bih od Srbije evropsku riznicu zdrave hrane. Čini mi se da je to naš najveći potencijal, i da bismo njegovim razvijanjem izvukli maksimum i iz ostalih vidova turizma.


Nas najveci potencijal je sto ne znamo sta se desava u svetu, tj potencijal nam je da ucimo i da gledamo sta se radi i u cemu je novac.

Na pr, da li domacin, ili taj TOS-ovac znaju koliko je para u jogi/meditaciji i New Age stvarima? Za 10 dana yoga retreat na Baliju Rusi placaju i po 10-tak soma dolara, a bogumi i vise.. Sta dobiju? Smestaj (i to prilicno bazicni), prostor za te njihove meditacije i vezbe, jeftino voce & povrce (za moskovske prilike) i duhovno okruzenje, sto posebno vole. E sad, zasto na pr u Ovcarsko-kablarskoj klisuri (ili na Fruskoj gori jbt!) mi nemamo jedno 5 ovih retreats, to bih priupitao i domacina i tog TOS-ovca.

Ili drugi primer: Cuo sam od prijatelja, ljubitelji cross country motora obozavaju da idu na rute po najzabitijim predelima (tipa, burmanska dzungla). Kaze, te ture se placaju skuplje nego ovaj joga turizam gore. Da li TOS ili neko drugi, ali jel neki problem u Srbiji iscrtati 5 takvih ruta?

Ima tih visoko profitabilnih niša još.... samo treba promeniti ugao gledanja na stvari...
fantomatsicna fantomatsicna 05:12 13.12.2013

Re: Srbija

AlexDunja
E, a kakva ta poljoprivreda treba da bude je pitanje.

to,
i treba li nam turizam,
treba li nam zdrava voda i sve ostalo:))
aj napiši blog o gmo, pa da pričamo


GMO!
Snezana Radojicic Snezana Radojicic 11:03 13.12.2013

Re: Srbija

Srđan Fuchs


само да се поклоним богињи



жива ли си, дико рода свога


не слажем се да србија нема потенцијала - а и потенцијал се увек да направити добро усмереним кампањама. зато, уместо да нам подижеш стандарде тим твојим Ималајама боље се врћи у Шајр да министрујеш... :) лако је седети у опозицији на Ималаји!




Samo da te blagoslovim ;-) i podsetima na ne stihove: "Ko na brdo ak i malo stoji, više vidi no onaj pod brdom." Pzi, na brdu, a zamisli tek na Krovu sveta
libkonz libkonz 11:04 13.12.2013

Re: Srbija

Dakle sta je problem. Nema infrastrukture. Da bi vam neko dosao negde morate imati puteve da ne kazem lokalni mali carter aerodrom. A ovde o tome niko ne razmislja.

Ako ćemo stvarno da imamo put Horgoš - Požega mislim da bi trebali ulagati u to područje. Isto tako, mogli bi malo da srede put Šabac - Valjevo - Užice. I onda ulagati u turizam u mestima blizu tih puteva.
Pohvale autoru za tekst.
grmfrm grmfrm 11:14 13.12.2013

Re: Srbija


Ako ćemo stvarno da imamo put Horgoš - Požega mislim da bi trebali ulagati u to područje. Isto tako, mogli bi malo da srede put Šabac - Valjevo - Užice. I onda ulagati u turizam u mestima blizu tih puteva.
Pohvale autoru za tekst.


Pazi prvi put kod nas sam cuo izraz polu auto put?!?!?

Mislim smesno je sto tako neki iz TOS ili TOB-a rade neke promocije Srbije po sajmovima i sto prave one lepe spotice a sa druge strane smece pored puta i ne ostavlja bas lep utisak a o putevima koji ni za tenk nisu necemo sada.

Pa za vreme Tita se znalo i to. Ako hoces da pokrenes neki kraj prvo pre svega dovuces struju, vodu, energente, puteve i zeleznicu pa tek onda krece projekat.
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 14:10 13.12.2013

Re: Srbija

libkonz
Dakle sta je problem. Nema infrastrukture. Da bi vam neko dosao negde morate imati puteve da ne kazem lokalni mali carter aerodrom. A ovde o tome niko ne razmislja.

Ako ćemo stvarno da imamo put Horgoš - Požega mislim da bi trebali ulagati u to područje. Isto tako, mogli bi malo da srede put Šabac - Valjevo - Užice. I onda ulagati u turizam u mestima blizu tih puteva.
Pohvale autoru za tekst.


potpuno se slažem, zap. srbija je po mnogo čemu lep kraj, a možemo i da isfuramo ideološku priču, kao Srbija brani Zapad, vamo tamo, pa s debelim Nemcima, Olandezima, Austrijancima (nije zgodna priča za Austrougare, njima bi trebali pričati o odbrani od Osmanlija, Turcima pak o multikulturalnosti područja ), uz spoj s dobrom klopom, raftinzima... pa mlađi svet koji dolazi na muzičke festivale... klopa, rakija, priroda, smešna cena srpske gandže - ispod žita, ovo bi bila obaveza prvoklasnih vodiča da izorganizuju... s lepom kampanjom, pristupačnim cenama, urođenim gostoljubljem, lepim i ljubaznim devojkama, zgodnim frajerima, par džipova, Srbije bi bila fina, low budget destinacija, već je ispovezivana Wizzom, može se stigne za 80-ak evra, u rangu 300-tinjak kinti, idealna za globalnu anarho-omladinu, kači se s Amerima, poslednja oaza alter-globalizma (naravno, ovo se mora u kampanji lepo sročiti)... jedva čekam da odapnu Tito-lideri.kinje i da Srbija zaživi ..

PS. Divo, od tvojih skuta meni blagoslovi, pedalaj sigurna i srečna!
Snezana Radojicic
Srđan Fuchs


само да се поклоним богињи



жива ли си, дико рода свога


не слажем се да србија нема потенцијала - а и потенцијал се увек да направити добро усмереним кампањама. зато, уместо да нам подижеш стандарде тим твојим Ималајама боље се врћи у Шајр да министрујеш... :) лако је седети у опозицији на Ималаји!




Samo da te blagoslovim ;-) i podsetima na ne stihove: "Ko na brdo ak i malo stoji, više vidi no onaj pod brdom." Pzi, na brdu, a zamisli tek na Krovu sveta



hajkula1 hajkula1 21:32 13.12.2013

Re: Srbija

Snezana Radojicic
Moje skromno mišljenje je da Srbija nikada ne može da bude turistička zemlja i da bi trebalo da prestanemo da se zavaravamo u vezi s tim. Nisam stručnjak, samo sam putnik koji gleda, a ono što svuda vidim je da turističke zemlje uvek imaju:

a) more
b) fascinantne planine (koje su barem delom pokrivene skijaškim centrima)
c) neki veoma star i za istoriju civilizacije važan religijski kompleks


Ne mislim da Srbija ne može da privuče određeni broj turista kao što ih već privlači i da ne treba da se radi na tome da ih privuče još više, već samo da treba da budemo realni šta je naš mogući domet na svetskoj turističkoj mapi.

Npr: Trenutno sam u Nepalu, u kome se ni narednih pedeset godina verovatno neće ništa znati o marketingu u turizmu, ali ceo svet zna za Nepal i dolazi ovde zbog - onog pod b - Himalaja.



Austija nema more. Ima planine.

Srbija ima prirodne lepote za koje ne znamo. (I brda i planinice.)
Ima banje i neiskorišćene izvore, za mnoge pojma nemamo.

Ima arheološka nalazišta, ogromnih potencijala. (Ne samo zapostavljena Vinča, zbog čega treba da se stidimo.)
O religijskim objektima da ne pričam.
Ukusnu hranu.
(Rusi koje poznajem, prvo što urade kada dođu u Srbiju, počaste se sa roštilja. Kažu, u Rusiji meso nema taj ukus, ne samo ovih godina, već decenijama unazad, pričaju da je ukus mesa u Srbiji - poseban. O utiscima stranaca iz drugih, posebno zapadnih zemalja, kada probaju naše voće i povrće, ne treba da pišem.)
Džejms Bond je iz naših krajeva. (Ceo svet zna za njega. Rumuni eksploatišu Tepeša.)
Ceo svet zna za Konstantina a šta uradiše ovi naši?
Ima dosta zanimljivih ličnosti i događaja.
Pa vodenice.

Ako nema puteva, ima helihoptera.

2014. je stogodišnjica od poćetka Velikog rata (I svetski rat). Prilika, da se podsetimo i uzroka i povoda i dešavanja, za jednu pristojnu samopromociju. (Bojim se, ništa od toga.) (U nekoj arhivi pronađen dokaz da je Crnu ruku finansirao engleski ambasador u Beogradu.)



Ko ima ideja, nema para. Ko ima para, nema sluha i hoće brzo, brzo, da uveća kapital.


Maštam. (Da mi nije tog bega iz stvarnosti, odavno bih prsla).
hajkula1 hajkula1 17:42 15.12.2013

Re: Srbija

AlexDunja
Neki mi ovih dana ponudiše gostovanje i predložiše da tema bude hrana i GMO, pogled sa seljačke strane, (a to nikako nije zdravo, jel da?) pa možda i prozborimo koju o tome.


pa hajde, ako želiš može i kod mene.

znam tvoju tezu da industrija nosi razvoj, ali industrija
kakvom je mi zamišljamo za desetak godina neće postojati.

ja mislim da tehnološka zastarelost srbije može da bude njena prednost,
kad bi u ministarsvu obrazovanja sedeli ljudi koji
misle mallo izvan kutije:)




Molim da bude češće i više tekstova o zdravom životu.
O štetnosti i opasnostima GMO ima novih istraživanja, koja su, pošto to dokazuju, medijski ignorisana.

Umesto u razne rupe bez dna, država treba da investira u zdravu proizvodnju hrane.
dr.wagner dr.wagner 23:11 12.12.2013

Prevara

... večer

-Ne bih širio defetizam , ali turizam bi trebao biti zadnja (ili jedna od zadnjih)
stvari sa kojima bi se trebala baviti država tj. državna regulativa ...
-Ako već postoji nešto turistički zanimljivo na nekom području (jezero , more , termalni
izvori , neke građevine i sl.) to bi trebala riješiti lokalna uprava , individualno
jer svaki oblik ima svoje specifičnosti ...
-Ljudi koji tamo žive mogu si u tom periodu malo popraviti prihode (i to samo neki)
, a ostatak godine treba raditi nešto drugo da bi se zaradilo ostalih 90% ...

-Sasvim slučajno sam upoznat sa primjerom na "najlipšem moru na svitu" ... za kuću
čija bi izgradnja sa gadilištem danas iznosila 300 000 - 400 000 Eura , agencija nam plati
nešto više od 16 000 Eura za sezonu (90 dana) ...

-Kada odbijete režijske troškove kroz godinu , održavanje ... itd ... ostaje vam pola
, a to je duplo manje od kamata na taj iznos da ste ga položili u banku , a o nekim
kreditima i otplatama kredita iz turizma , smiješno je i govoriti ...

-Industrija je riješenje , ovo je samo prevara .... pa sjećate se "nas" iz SFRJ ...
.... "naša zarada od turizma" , pa " naše more - naše devize "

-I gdje su nam danas te silne devize koje ste nam vi navodno otimali ????
..., a i najveće "propalice" u EU su upravo tzv "turističke zemlje"


Wagner





milisav68 milisav68 09:38 13.12.2013

Re: Prevara

dr.wagner

-Ako već postoji nešto turistički zanimljivo na nekom području (jezero , more , termalni
izvori , neke građevine i sl.) to bi trebala riješiti lokalna uprava , individualno
jer svaki oblik ima svoje specifičnosti ...

Ma to i jeste glavni problem, što je Srbija centralizovana.

I to nije samo sad, ko god je hteo da pokrene nešto, morao je da pita centralu, a čim pitaš centralu - imaš ideju, a kad imaš ideje - postaješ opasan, plus što kreće "ugradnja" - koliki je moj deo.....kao nekad u samoupravnom socijalizmu - imate višak para za investicije - a pa ne može tako drugovi - dok narod (najčešće na Kosovu) gladuje - vi se rasipate....pa pare završe u nečijem džepu...

Naravno, nije turizam jedino rešenje, ali ima prostora za proširenje posla, i veći priliv para/deviza.
grmfrm grmfrm 11:10 13.12.2013

Re: Prevara

Naravno, nije turizam jedino rešenje, ali ima prostora za proširenje posla, i veći priliv para/deviza.


Ne jedino, nisam to ni hteo da kazem vec jedno od resenja izmedju drugih koje moze da fino doprinese.

I svakako decentralizovati privredu je kljuc, to je uslov svih uslova.
predatortz predatortz 11:18 13.12.2013

Re: Prevara

grmfrm
Naravno, nije turizam jedino rešenje, ali ima prostora za proširenje posla, i veći priliv para/deviza.


Ne jedino, nisam to ni hteo da kazem vec jedno od resenja izmedju drugih koje moze da fino doprinese.

I svakako decentralizovati privredu je kljuc, to je uslov svih uslova.


Naravno da turizam nije grana koja će spasiti Srbiju, ali može da bude grana koja će da unese solidnu paricu u budžet.

Ali, sve dok imamo ludake koji bi da se bave kopanjem nikla u najlepšem delu Srbije, kao i probleme nasleđene od ludaka koji su izgradili fabriku smrada nadomak Banje Koviljače u kojoj je odsedala evropska aristokratija, od našeg turizma nema ništa.

Sve dok na puteve budemo gledali kao na luksuz, ili na izbornu robu koja se na kašičicu daje biračima, od našeg turizma nema ništa.

Sve dok kafandžije i hoteldžije ne shvate važnost toaleta, dok ne pojme da oni moraju blistati, od našeg turizma nema ništa.

Sve dok ne odučimo kasirke od potrebe da se jadaju na platu i poslodavca, od našeg turizma nema ništa.

...

Mislim da ovaj niz teži ka beskonačnom, pa ću prestati da ga nižem.
grmfrm grmfrm 11:54 13.12.2013

Re: Prevara

Ali, sve dok imamo ludake koji bi da se bave kopanjem nikla u najlepšem delu Srbije, kao i probleme nasleđene od ludaka koji su izgradili fabriku smrada nadomak Banje Koviljače u kojoj je odsedala evropska aristokratija, od našeg turizma nema ništa.


Dakle to sa niklom bi bilo takvo nevidjeno (izvinite na izrazu) sranje.
To bi srozalo Srbiju skroz unistilo podzemne vode a odatle sve krece dalje na gore.

Ima ovde nekih sto lobiraju za Nikl i GMO.
Ako ce nikl i GMO jedino da spasu Srbiju onda bolje da je puste da potone.
Posle j. nema k.
I opet se tu samo gledaju kratkorocni interesi bez vizije.
hajkula1 hajkula1 22:10 13.12.2013

Re: Prevara

dr.wagner
... večer

-Ne bih širio defetizam , ali turizam bi trebao biti zadnja (ili jedna od zadnjih)
stvari sa kojima bi se trebala baviti država tj. državna regulativa ...
-Ako već postoji nešto turistički zanimljivo na nekom području (jezero , more , termalni
izvori , neke građevine i sl.) to bi trebala riješiti lokalna uprava , individualno
jer svaki oblik ima svoje specifičnosti ...
-Ljudi koji tamo žive mogu si u tom periodu malo popraviti prihode (i to samo neki)
, a ostatak godine treba raditi nešto drugo da bi se zaradilo ostalih 90% ...

-Sasvim slučajno sam upoznat sa primjerom na "najlipšem moru na svitu" ... za kuću
čija bi izgradnja sa gadilištem danas iznosila 300 000 - 400 000 Eura , agencija nam plati
nešto više od 16 000 Eura za sezonu (90 dana) ...

-Kada odbijete režijske troškove kroz godinu , održavanje ... itd ... ostaje vam pola
, a to je duplo manje od kamata na taj iznos da ste ga položili u banku , a o nekim
kreditima i otplatama kredita iz turizma , smiješno je i govoriti ...

-Industrija je riješenje , ovo je samo prevara .... pa sjećate se "nas" iz SFRJ ...
.... "naša zarada od turizma" , pa " naše more - naše devize "

-I gdje su nam danas te silne devize koje ste nam vi navodno otimali ????
..., a i najveće "propalice" u EU su upravo tzv "turističke zemlje"


Wagner



Čini mi se (tačnije ubeđena sam ali aj`sad, to je samo moje skromno ubeđenje) da je duuugo trend ne samo u Hrvatskoj, nego šire, na našim prostorima, da se ugledamo. Tako su pravljene loše kopije ne samo hotela, nečega što već imaju propalice.

Gradnja objekata je posebna priča.

Ne znam za obim unakaženosti novogradnjom na hrvatskom primorju, (nešto malo što sam videla, zgranula sam se), ali crnogorsko primorje je primer kako ne sme da se radi niti gradi. Tuga. Da ne pominjem to (i na hrvatskom i na crnogorskom primorju) što se baš ne vodi računa o kanalizaciji, ne koliko bi trebalo. (Koliko ih se vrati s upalama uha, pluća, stomačnih infekcija...).

I u Srbiji ima ružnih primera, onoliko. Izazivaju i stid i bes.

Znači, ne sme sve da se pepusti pojedincima, ni lokalnoj samoupravi.


Pominješ održavanje objekata za smeštaj (stanova, kuća) i zakup. Ne mogu da verujem da u Italiji, Mađarskoj, Austriji mogu da se zakupe prenoćišta jeftinija nego u Hrvatskoj, Crnoj Gori, Srbiji...? (Na primer.) Pa i tamo moraju da se održavaju, a dnevnice su veće kod njih nego kod nas (Srbiji, Hrvatskoj, Crnoj Gori, Federaciji, Republici Srpskoj).


hajkula1 hajkula1 22:47 13.12.2013

Re: Prevara

grmfrm
Ali, sve dok imamo ludake koji bi da se bave kopanjem nikla u najlepšem delu Srbije, kao i probleme nasleđene od ludaka koji su izgradili fabriku smrada nadomak Banje Koviljače u kojoj je odsedala evropska aristokratija, od našeg turizma nema ništa.


Dakle to sa niklom bi bilo takvo nevidjeno (izvinite na izrazu) sranje.
To bi srozalo Srbiju skroz unistilo podzemne vode a odatle sve krece dalje na gore.

Ima ovde nekih sto lobiraju za Nikl i GMO.
Ako ce nikl i GMO jedino da spasu Srbiju onda bolje da je puste da potone.
Posle j. nema k.
I opet se tu samo gledaju kratkorocni interesi bez vizije.



Pojedinci. Samo pojedini lobisti će profitirati (ali je pitanje po kojoj ceni, šta će se njima isporučiti u bližoj ili daljoj budućnosti).

Neki koji se nadaju nekoj crkavici, samo se nadaju.

Eksploatacija nikla i GMO, doprinose ubistvu Srbije.
49 41 49 41 04:20 14.12.2013

Hteo ali nisam

Malo je poznato, da druga plitvicka jezera se nalaze izmedju Urosevca i Gnjilana; nekih 20-25km makadam od Urosevca.
Pre mnogo godina, citao u Galaksiji o njima, zinuo od lepote sa fotografija.
Kako li bih zinuo da sam uzivo video?!?

Bilo u planu otici - nazalost nerealizovano.

Bio na Pesica jezeru Bjelasica -iznad Biogradskog jezera.
Planirao da opet odem, provedem 5 dana uzivajuci u lepoti i plivajuci u toplom jezeru na 2.000 m

Nazalost.

Hteo da odem na Staru Planinu, posetim selo Brlog; gde mi se otac rodio. Uzivo da vidim - obidjem staze, proplanke, planinske potoke.
Da vidim dal' me je otac "lagao" o lepoti svega toga, kad mi je pricao kao klincu.

Da ... jos mnogo toga.





Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana