Ljudska prava| Region| Život

PODRŠKA RUDARIMA!

Jelica Greganović RSS / 10.03.2014. u 21:02

rudar.jpg 

Jutros je 70 rudara slovenačkog rudnika Trbovlje-Hrastnik sišlo u jamu sa namerom da iz nje izađe tek kada država ispuni njihove zahteve. Rudari štrajkuju i ne traže mnogo. Kao što nikada mnogo nisu tražili, niti su imali. Samo zahtevaju da im se isplati cela januarska plata i da 135 rudara koji su postali višak dobiju obećane otpremnine.

Razgovori sa resornim ministrom više nisu pomogli, rudari su odbili da odlažu svoj štrajk, traže ono što su zaradili i ono što im je obećavano. I dok njihovi zahtevi ne budu ispunjeni, rudari će ostati u jami. Sa sobom su jutros poneli, kako kažu »prnje« i »nešto malo za jelo«. Mnogo više od malo i tako nemaju.

Već sam pisala, pisaću i opet. Ja sam slaba na rudare. Privaspitano. Moj otac je bio elektroinženjer, radio je u rudnicima mrkog uglja Srbije. Rasla sam u rudarskim kolonijama, od Resavice do Kolubare. U školu sam krenula u rudarskoj koloniji Resavice. Moja Roditeljica se uvek žalila kako moj otac nije dozvoljavao da me oblači tako da se razlikujem od rudarske dece. Plela mi je sve, kao što su i ostale žene rudara plele. Čudo je da nisam problejala od sve vune koju sam na sebi nosila. Pa sam ipak i dalje bila bolje obučena od sirotinje ostale dece, koja se sakrivala beskrajnom čistoćom. Očevi im jesu bili crni i musavi, ruku sa kojih nikada nije mogao da se spere ugljeni prah, vratova njime doživotno uokvirenih, ali deca su bila čista i vešto zakrpljena.

Samo nedeljom su mogle da mi budu obučene bele, končane dokolenice i na glavu vezane propelerske mašne. Kratka teget suknja, koju je sašila Ruška šnajderka iz kolonije, i bela košulja, takođe njenih ruku delo. Takvu me je otac vodio u šetnju ili u rudnik, onda kada je morao u obilaske. Uprkos majčinim upozorenjima, odande me je vraćao glibavu od površinskih kopova ili garavu od svega što nisam smela, ali ipak sam uspela da ispipam. I sa kvrgavim, polusuvim jabučicama, koje su mi rudari, kao jedini slatkiš koji su imali u džepovima, velikodušno davali. Isto onako kao što su nam njihove žene donosile vrganje iz okolnih gudura i šumske jagode, »za malu«.

Zbog toga je naš stan bio ukrašen komadima uglja sa ugrebanom rečju »Srećno!«, rudarskih Dejvijevih lampi, paradnim mačevima poljskih rudara, zastavicama rudnika iz bliže i dalje okoline.

Moj otac je zahtevao da se javim svakom rudaru kog sretnem i pružim mu ruku. Što sam ja krajnje bukvalno shvatala i u rosnim danima izazivala smeh cele kolonije, kao dete koje trči za rudarima da bi im reklo »Dobardanisrećno!«. Brisanje ruke posle rukovanja sa rudarima je bilo strogo zabranjeno. To je verovatno bio i razlog što izgledala i kao jedina brkata devojčica u kraju, jer kad ti je navika da se posle rukovanja obrišeš rukom pod nosom, a sa rudarom pozdravljaš, ugljeni brkovi ti ne ginu.

Rudari su oni koji su nezvani, od večeri do narednog jutra, stigli na sahranu mog oca. U crnim, rudarskim, paradnim uniformama sa zlatnim dugmićima kao suncima. Bio je to jedini put kad sam ih videla umivene do bolnog crvenila na licima.

Rudari su nad grobom mog oca držali govor, i pre no što su me pozvali da prvi grumen zemlje na njega spustim, pozdravili ga poslednjim »Srećno!«.

Rudari su oni koji otada mene, umesto njega, zovu na godišnji rudarski skup, i šalju mi pozivnicu iz Rudnika Resavica poštom. U Sloveniju. U koverti na kojoj je adresa napisana ćirilicom. I svake godine mi poziv uredno stigne, oštambiljan sa dva ukrštena čekića.

Rudari su oni čiji hleb je mnogo tvrđi i sa više kora čak i od onog mornarskog.

Rudari su ljudi koji rade pod zemljom, i za taj rad nikada nisu dovoljno plaćeni.

Rudari su oni koji kada štrajkuju ne traže onoliko koliko zaista zaslužuju. Traže samo toliko da mogu da iole dostojanstveno žive.

Bogatih rudara nema.

Zato ih uvek i svuda treba podržavati.

Naročito onda kada odluče da se štrajkom živi zakopaju. Da odu pod zemlju i izađu tek kada im daju samo ono što su već teškim radom zaradili.

Poslednje dostojanstvo zaboravljenih.

Srećno!

 



Komentari (100)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

stojamanjepoznata stojamanjepoznata 21:15 10.03.2014

ah...

...kakav opis...

SRECNO!!!

Zelim im da uspeju i izbore se....
Filip Mladenović Filip Mladenović 21:16 10.03.2014

Podrška normalnosti!

Iskazujući podršku rudarima i njihovim zahtevima mi zapravo podržavamo ono malo preostale normalnosti u ovom delu Evrope.

Danas sam bio svedok štrajka lekara u Srbiji, kojima takođe iskazujem svoju podršku.

I pitam se: zašto su najvredniji, najradniji i najvažniji delovi društva ovako poniženi i osiromašeni?
Jelica Greganović Jelica Greganović 21:22 10.03.2014

Re: Podrška normalnosti!

Rudari su uvek bili siromašni.
Nema režima koji je dovoljno plaćao rudarima.
Bruka je kada im ni to što su zaradili ne plate.

predatortz predatortz 22:15 10.03.2014

Re: Podrška normalnosti!

Rudari su uvek bili siromašni.
Nema režima koji je dovoljno plaćao rudarima.


Naš Filip ih očigledno nije puno sretao u životu. Ti si živela među njima, ja u rudarsko-radničkom gradu.
Da odamo Filipu jednu tajnu, da ne živi u zabludi:

Većina radnika, moj Fićko, je i u ono vreme bila puka sirotinja koja je jedva sastavljala kraj s krajem.

ivana23 ivana23 22:19 10.03.2014

Re: Podrška normalnosti!

Filip je stariji od tebe, tako da zna kako je bilo u ono vreme.

Drugo, nije tacno da je vecina bila siromasna (bar za danasnje pojmove).
Jelica Greganović Jelica Greganović 22:19 10.03.2014

Re: Podrška normalnosti!

Većina radnika, moj Fićko, je i u ono vreme bila puka sirotinja koja je jedva sastavljala kraj s krajem.

Za svog veka nisam videla nijednog rudara koji bi dobio nacionalizovanu vilu na Dedinju.
Jelica Greganović Jelica Greganović 22:20 10.03.2014

Re: Podrška normalnosti!

Drugo, nije tacno da je vecina bila siromasna (bar za danasnje pojmove).

Rudari su i tada bili siromašni, i za današnje i za tadašnje pojmove.
ivana23 ivana23 22:24 10.03.2014

Re: Podrška normalnosti!

Jelica Greganović
Drugo, nije tacno da je vecina bila siromasna (bar za danasnje pojmove)
.
Rudari su i tada bili siromašni, i za današnje i za tadašnje pojmove.


Predatorz je napisao - vecina radnika.
predatortz predatortz 22:25 10.03.2014

Re: Podrška normalnosti!

Filip je stariji od tebe, tako da zna kako je bilo u ono vreme.


Nekad mi se čini da ne zna.

Drugo, nije tacno da je vecina bila siromasna (bar za danasnje pojmove).


Uz dužno poštovanje Ivana, mislim da je većina danas bogatija nego onda.
No, da ne kvarimo domaćici blog...
ivana23 ivana23 22:27 10.03.2014

Re: Podrška normalnosti!

predatortz


Da ne kvarimo.
Samo cu reci da mi je stric radio u Litostroju.
predatortz predatortz 22:27 10.03.2014

Re: Podrška normalnosti!


Predatorz je napisao - vecina radnika.


Da. Predatortz je iz radničke Tuzle, grada u kom se stvarno radilo i proizvodilo, nije se glumila metropola. Predatortz zna koliko je, kao dete prosvetnog radnika i više medicinske sestre, sebi mogao više priuštiti od svojih drugova čiji su roditelji radili u mašinskoj, hemijskoj,industriji obuće ili rudnicima.
Jelica Greganović Jelica Greganović 22:31 10.03.2014

Re: Podrška normalnosti!

Predatorz je napisao - vecina radnika.

Pa, moguće je i da je većina radnika i tada bila siromašna, samo o tome nije smelo baš da se trubi u proleterskom raju.
mariopan mariopan 23:00 10.03.2014

Re: Podrška normalnosti!

predatortz
Rudari su uvek bili siromašni.
Nema režima koji je dovoljno plaćao rudarima.


Naš Filip ih očigledno nije puno sretao u životu. Ti si živela među njima, ja u rudarsko-radničkom gradu.
Da odamo Filipu jednu tajnu, da ne živi u zabludi:

Većina radnika, moj Fićko, je i u ono vreme bila puka sirotinja koja je jedva sastavljala kraj s krajem.


Da sada imam pola te sirotinje nista drugo (materijalno) ne bih pozelela.
Ne lupaj zivota ti.
predatortz predatortz 08:44 11.03.2014

Re: Podrška normalnosti!

Da sada imam pola te sirotinje nista drugo (materijalno) ne bih pozelela.
Ne lupaj zivota ti


Zavisi Mariopan gde si i šta si radila. Ja ovde govorim o proizvodnim radnicima. Moja OŠ je bila najveća u gradu, puna dece radničke sirotinje. Iako su socijalne razlike prikrivane keceljama, lako si mogla razlikovati decu radnika od dece činovnika. Po uhranjenosti, da ništa drugo.
charlie charlie 15:57 11.03.2014

Re: Podrška normalnosti!

Rudari su i tada bili siromašni, i za današnje i za tadašnje pojmove.

Баш лепо написан блог !
Успут --- на жалост, рудари ће увек бити сиромашни.
Зашто ? Могло би се шпекулисати ...
mariopan mariopan 20:32 11.03.2014

Re: Podrška normalnosti!

predatortz
Da sada imam pola te sirotinje nista drugo (materijalno) ne bih pozelela.
Ne lupaj zivota ti


Zavisi Mariopan gde si i šta si radila. Ja ovde govorim o proizvodnim radnicima. Moja OŠ je bila najveća u gradu, puna dece radničke sirotinje. Iako su socijalne razlike prikrivane keceljama, lako si mogla razlikovati decu radnika od dece činovnika. Po uhranjenosti, da ništa drugo.

Страшно ако је било тако код вас.
Ја говорим из прве руке, ми и цела наша улица, сви наши пријатељи и велики део родбине били смо баш тај део народа, и деца ни ми никада нисмо били гладни.
Било је да неко није у лепо и модерно обучен али разлог нису биле мале плате. Разлог је често био да се зида кућа па се не разбацују новци на моду, или се глава породице не стара о деци него зараду троши на своја задовољства, као и данас ( пиће најчешће).
Али део моје породице који су били интелектуалци, ( доктори наука, правници, професори..) у та времена су имали и лепу уштеђевину што данас није случај.

Обе групе сам целог живота посматрала изблиза,живела уз њих и са њима.
Можда је та разлика како ти и ја доживљавамо та времена потекла из средине у којој смо је живели и посматрали?

Ја сам живела у Војводини, тада напредној и богатој где скоро свако има знања како се из земље, баште и окућнице може, уз плату из фирме, створити још једна плата....заправо храна којуне купујемо него сами производимо.

Када сам схватила колико је то корисно и ја сам све то научила и радила, зато сам и могла да зидам кућу.
Сада све то исто раде садашњи радници, млађа генерација, иали једва преживљавају, често не добију пплате по неколико месеци, па преживљавају од прихода родитеља пензионера.

Извињавај на тролу домаћице
predatortz predatortz 20:44 11.03.2014

Re: Podrška normalnosti!

Можда је та разлика како ти и ја доживљавамо та времена потекла из средине у којој смо је живели и посматрали?


Evo ti tema za razmišljanje:

Zarazna žutica,šuga i tuberkuloza su bili česti gosti osnovnih škola. To su bolesti siromaštva, loše higijene i slabe ishrane. Pogodi, da li je toga bilo više među radničkom ili činovničkom decom?

Vojvodina je jedno, grad u kom dominira teška industrija i rudarstvo je drugo. Imao sam dosta drugara koji nisu imali za užinu, ekskurziju... Ulazio sam im u kuće i stanove koji su odisali skromnošću, gotovo bedom.

Ne kažem ja da ovo današnje valja. Daleko je to od dobrog. Ali, ne lažimo se da je nekad bilo drastično bolje.
milisav68 milisav68 22:49 11.03.2014

Re: Podrška normalnosti!

predatortz
Ne kažem ja da ovo današnje valja. Daleko je to od dobrog. Ali, ne lažimo se da je nekad bilo drastično bolje.

Ma džabe objašnjavaš.




predatortz predatortz 22:52 11.03.2014

Re: Podrška normalnosti!

milisav68


rade.radumilo rade.radumilo 13:23 12.03.2014

Re: Podrška normalnosti!

blogovatelj blogovatelj 02:33 13.03.2014

Re: Podrška normalnosti!

Vojvodina je jedno, grad u kom dominira teška industrija i rudarstvo je drugo


Mariopan je živela u jednom od dva grada koji je u Titovo vreme imao monopol na prodaju jestivog ulja, pa tu nije moglo da zafali. Plus i nafte ima okolo, pa je i Naftagas uvek bio tu da podrži komjuniti.
Imam puno rodbine u Zrenjaninu i moji su rođaci sa srednjom školom skoro uvek imali platu u rangu mojih roditelja koji su imali fakultete, ali su u Kragujevcu radili u mašinskoj industriji.
Jelica Greganović Jelica Greganović 13:43 13.03.2014

Re: Podrška normalnosti!

Dobra stara vremena kad smo već kod toga...



freehand freehand 21:21 10.03.2014

Došlo je vreme

... da se vraća Stari trg i da Azem Vlasi nosi banane u Sloveniju!

Rudarima srećno, naravno.
Jelica Greganović Jelica Greganović 21:28 10.03.2014

Re: Došlo je vreme

Vidi, ovaj rudnik je prvi štrajkovao u proleterskom raju, 1958.
A tad kad se Slovenija bavila Starim Trgom, zaboravila je sopstvene rudare koji su u isto vreme štrajkovali....Šta reći.
hajkula1 hajkula1 23:14 10.03.2014

Re: Došlo je vreme

freehand
... da se vraća Stari trg i da Azem Vlasi nosi banane u Sloveniju!

Rudarima srećno, naravno.




Ebo te patak, isto sam pomislila. Da pošaljemo protestni telegram Kacinu pa nadležnima redom?

Ko je vlasnik rudnika u kom je štrajk?
Jelica Greganović Jelica Greganović 15:33 11.03.2014

Re: Došlo je vreme

Ko je vlasnik rudnika u kom je štrajk?

Kao što već rekoh uzbrdo u komentarima - država.
predatortz predatortz 21:24 10.03.2014

Kamaradi

Oni su, u rodnoj mi Tuzli, bili krava muzara. Kojoj god firmi je trebala hitna doznaka, skidali su sa njihovog računa. Oni su davali i ćutali. Išli na šihtu u pocepanim odelima i bušnim čizmama. Kopali i prebacivali normu. Onda su se 'drugovi odozgo' osilili. Uzimali sve više, davali sve manje. Rudari se pobuniše, stupiše u štrajk, odoše pred Izvršno vijeće u Sarajevo. Pričalo se da su tamo išamarali neke birokrate. Izdejstvovali su ostvarenje njihovih zahteva i vratile se da nastave sa radom. Prva smena koja je, posle štrajka, ušla u jamu "Dobrnja jug", tog 26.avgusta 1990. odletela je u vazduh. Njih 180. Navodno, ugljena prašina. Navodno, za vreme štrajka nije rađena ventilacija jame po propisima. Kada se grad uskomešao, kada su ljudi počeli da postavljaju nezgodna pitanje, vlasti su počele da plasiraju i teorije zavere. Tu su se počele spominjati i ustaše, emigracija... Istraga nikad nije dovedena do kraja, jer su nedugo nakon tog strašnog dana krenuli ratovi.

Naravno, podrška rudarima. Svuda i uvek! Srećno!
Jelica Greganović Jelica Greganović 21:30 10.03.2014

Re: Kamaradi

180.
Strahota i zlo.
predatortz predatortz 21:36 10.03.2014

Re: Kamaradi

Jelica Greganović
180.
Strahota i zlo.


Da si samo videla tu scenu, 180 kovčega na trgu ispred Opštine. Sve što je hodati moglo, tog dana je izašlo da ih isprati. Preživeo je jedan iz smene.

Jedini preživjeli rudar Smail Imamović, jedini od čitave smjene koja se u jami našla oko 1:30 sati.

Imamović je imao tu sreću da je bio nadomak izlaza, kada se desila ogromna eksplozija, koja je zauvijek pokopala najvrijednije i najmlađe iz radničke klase.

Smail Imamović:javascript:;
Tri, četiri dana nisam znao da se desila nesreća i da su poginuli rudari iz moje smjene. To je bila najmlađa smjena, imali su u prosjeku 27 godina.

Ni danas nije utvrđen tačan uzrok eksplozije, koja je odnijela 180 mladih života.


Izvor
Jelica Greganović Jelica Greganović 21:45 10.03.2014

Re: Kamaradi

To da ni danas nije utvrđen uzrok eksplozije, to je tako za uši izvučeno, da čovek prosto pocrveni u tuđe ime.
predatortz predatortz 21:48 10.03.2014

Re: Kamaradi

Jelica Greganović
To da ni danas nije utvrđen uzrok eksplozije, to je tako za uši izvučeno, da čovek prosto pocrveni u tuđe ime.


Kažu da je jedan vojni stručnjak kroz zube procedio :" Nitroglicerin!". Mamin ujak je bio jedan od direktora Rudarskog instituta u Tuzli. Priču o ugljenoj prašini, zvaničnu verziju, je uvek smatrao za neozbiljnu.
Mislim da je to bio račun za onih nekoliko šamara.
Jelica Greganović Jelica Greganović 22:01 10.03.2014

Re: Kamaradi

Mislim da je to bio račun za onih nekoliko šamara.

Strašan račun.
Kako li uopšte spavaju oni koji su ga "naplatili"...
hajkula1 hajkula1 23:17 10.03.2014

Re: Kamaradi

Prva smena koja je, posle štrajka, ušla u jamu "Dobrnja jug", tog 26.avgusta 1990. odletela je u vazduh. Njih 180. Navodno, ugljena prašina.



Ne sećam se toga. UŽAS.
drzura drzura 23:49 10.03.2014

Re: Kamaradi

8c_competizione 8c_competizione 21:44 10.03.2014

podrska

iskreno se nadam da ce uspeti da dobiju to sto traze





evo i nekoliko mnogo dobrih filmova o rudarskom zivotu

Brassed Off (muzika genijalna, prethodni video klipovi su iz njega)

Billy Elliot (zanimljivo, muzika takodje genijalna)
omega68 omega68 21:44 10.03.2014

Јелице

Знам колико си везана за рударе и стварно ми није намера да будем циничан, али озбиљно морам да питам да ли је за раднике одговорна држава или ЕУ?
Jelica Greganović Jelica Greganović 21:46 10.03.2014

Re: Јелице

да ли је за раднике одговорна држава или ЕУ

Za te radnike je odgovoran vlasnik rudnika - država.
Dužna je rudarima oko pola miliona evra.
hajkula1 hajkula1 23:18 10.03.2014

Re: Јелице

Jelica Greganović
да ли је за раднике одговорна држава или ЕУ

Za te radnike je odgovoran vlasnik rudnika - država.
Dužna je rudarima oko pola miliona evra.



Evo vidim ko je vlasnik rudnika, (prethodno sam te pitala).

Znači i u EU je moguće da država ne isplaćuje zaradu.
Jelica Greganović Jelica Greganović 00:13 11.03.2014

Re: Јелице

Znači i u EU je moguće da država ne isplaćuje zaradu.

Naravno da je moguće. Nezakonito, ali moguće. Uostalom da su se u EU zakoni poštovali ne bi gomila zemalja bila u krizi i neproglašenom bankrotu.
hajkula1 hajkula1 02:31 11.03.2014

Re: Јелице

Jelica Greganović
Znači i u EU je moguće da država ne isplaćuje zaradu.

Naravno da je moguće. Nezakonito, ali moguće. Uostalom da su se u EU zakoni poštovali ne bi gomila zemalja bila u krizi i neproglašenom bankrotu.



Nadam se da čitaju i ovi kojima su usta puna EU.
Jelica Greganović Jelica Greganović 15:35 11.03.2014

Re: Јелице

Nadam se da čitaju i ovi kojima su usta puna EU.

Vidi, ima EU i svoje loše i svoje još lošije strane, ali bi pogrešno bilo reći da nema i onih strana zbog kojih se isplati u nju ući. Za početak je mnogo lepo kad putuješ i nema granica. Još lepše je kad deca mogu da ti besplatno studiraju na bilo kom državnom univerzitetu država EU...I kao što bi mi jedared rekao jedan od bistrijih slovenačkih političara, "mnogo je lakše kad si unutra, nego kad si napolju".
mlekac mlekac 21:45 10.03.2014

Opet

Si me rasplakala!
Naravno, podrška i na sav glas: SREĆNO!!!
BigBadWolf BigBadWolf 22:21 10.03.2014

RE

Pored silnih kukumavki doktora ovih dana, niko da pomene da solidarni porez kaci i rudare, i to one najvrednije, koji prebacuju normu.
gedza.73 gedza.73 22:32 10.03.2014

Jedno jutro,

pre neku nedelju, gledao sam emisiju o rudarima i električarima koji rade na dalekovodima.
Jedni pod zemljom, drugi pod nebom.

I pomislio kakve su barabe političari.
nurudin nurudin 22:38 10.03.2014

Re: Jedno jutro,

Подршка!
dusanovaiivanovamama dusanovaiivanovamama 22:41 10.03.2014

Re: Jedno jutro,

gedza.73
pre neku nedelju, gledao sam emisiju o rudarima i električarima koji rade na dalekovodima.
Jedni pod zemljom, drugi pod nebom.

I pomislio kakve su barabe političari.



I to kakve, niko da se odrekne makar jednog bilborda, jedne reklame, štandova po gradu, upaljača i heimjskih olovaka koje besomučno dele ovih dana i te pare namene makar jednom detetu čiji roditelji vape za pomoć.

Izvinjavam se domaćici, naravno, podrška rudarima.
Jelica Greganović Jelica Greganović 23:19 10.03.2014

Re: Jedno jutro,

i električarima koji rade na dalekovodima

Da...onomad, posle onog leda u Sloveniji, izgibe na Pohorju mladić, električar, banderaš...popravljali dalekovod...
hajkula1 hajkula1 23:22 10.03.2014

Re: Jedno jutro,

dusanovaiivanovamama
gedza.73
pre neku nedelju, gledao sam emisiju o rudarima i električarima koji rade na dalekovodima.
Jedni pod zemljom, drugi pod nebom.

I pomislio kakve su barabe političari.



I to kakve, niko da se odrekne makar jednog bilborda, jedne reklame, štandova po gradu, upaljača i heimjskih olovaka koje besomučno dele ovih dana i te pare namene makar jednom detetu čiji roditelji vape za pomoć.

Izvinjavam se domaćici, naravno, podrška rudarima.



Samo kad se setim slika iz Niša, sve okićeno karnevalski, ne znaju za stid.

Batina je iz raja izašla a drmoser nek preti kolko hoće!

Čoveče, nije mi palo na pamet da solidarni porez kači i radnike na najtežim poslovima (za lekare u hitnoj pomoći znam).
Jelica Greganović Jelica Greganović 00:16 11.03.2014

Re: Jedno jutro,

Izvinjavam se domaćici, naravno, podrška rudarima.

Nemaš se rašta izvinjavati, onomad smo skupljali pare za malu Teodoru iz Vranja, samo 1.300€ koje njeni nezaposleni roditelji mesecima nisu mogli da skupe, da se devojčici sačuva vid. Mislim da bi svi birači prežalili nekako hemijske i kalendare na račun toga da je novac za propagandni materijal uplaćen nekom bolesnom detetu čiji roditelji naokolo mole.
8c_competizione 8c_competizione 08:42 11.03.2014

Re: Jedno jutro,

I to kakve, niko da se odrekne makar jednog bilborda, jedne reklame, štandova po gradu, upaljača i heimjskih olovaka koje besomučno dele ovih dana i te pare namene makar jednom detetu čiji roditelji vape za pomoć.


bore se za "bolje sutra". do poslednje kante krvi. necije tudje
fantomatsicna fantomatsicna 23:00 10.03.2014

Jedan

Od najtežih poslova.I jedan od loše plaćenih poslova.Neka samo uspeju!!!

mariopan mariopan 23:05 10.03.2014

..подршка рударима

СРЕЋНО....и чувајте се тамо доле.
hajkula1 hajkula1 23:07 10.03.2014

Preporuka za podršku

Jutros je 70 rudara slovenačkog rudnika Trbovlje-Hrastnik sišlo u jamu sa namerom da iz nje izađe tek kada država ispuni njihove zahteve. Rudari štrajkuju i ne traže mnogo. Kao što nikada mnogo nisu tražili, niti su imali. Samo zahtevaju da im se isplati cela januarska plata i da 135 rudara koji su postali višak dobiju obećane otpremnine.


Ovo mi je dovoljno da podržim, posebo kada ti pišeš. Sada odoh da nastavim čitanje.
expolicajac expolicajac 23:15 10.03.2014

Fotografija

koja sve govori
Jelica Greganović Jelica Greganović 23:26 10.03.2014

Re: Fotografija

Ima jedna strašna fotografija starog rudara, ne mogu da je pronađem...srce da ti se kao grašak stisne...

drzura drzura 23:51 10.03.2014

težak život


izvini za malo šale,i meni si izmamila suzu,preporuka za tekst i srećno rudarima!
pogledati u donjem videu rudare u vrijeme carske rusije, rudari se pojavljuju
na 6.20

zox.zox zox.zox 23:55 10.03.2014

Rudari i livci

Ne poznajem rudare ali znam jednu isto tako tešku i opasnu profesiju LIVCE. Šest godina koliko sam radila sa njima naučilo me je da ih poštujem više nego ikog.

Jelice još jedna fantastična priča. Jedna od tvojih najboljih. Ne mogu da zaplačem lako a ovde jesam.

SREĆNO ljudima crnih lica i ruku a svetlih srca.
chedimir chedimir 01:01 11.03.2014

Re: Rudari i livci

Upravo tako,
moj je otac radio u rudnicima a kasnije je imao prilike da vrshi inspekcije i u livnicama,kazhe da su to 2 najgora posla shto mogu da se zamisle (a da ne kazhemo da se i rade), kad rudari shtrajkuju to znachi da je stvarno "dogorelo do nokata" i da one guzonje odozgo treba da se zamisle debelo (ako imaju chime), SRECNO !!!
vrabac_u_steni vrabac_u_steni 00:15 11.03.2014

.

angie01 angie01 00:26 11.03.2014

podrska!

Zelim da uspeju da se izbore!
Jelica Greganović Jelica Greganović 00:30 11.03.2014

Re: podrska!

Kako sada stoje stvari, izgleda da su se za plate izborili, ali samo one januarske, pitanje je da li će banka koja je blokirala račun rudnika dati novac i za februarske...a rudari iz jame neće da izađu i dok otpušteni rudari ne dobiju obećane otpremnine.
zemljanin zemljanin 00:55 11.03.2014

Re: podrska!

Jelice, Tebi i bez čitanja - preporuka ... a kad pročitam ...rudarima podrška, uvek !
ladyhawk ladyhawk 00:43 11.03.2014

Podrska rudarima!

A tebi, Jelice, hvala za ovaj dirljiv i iskren tekst. Bas si mi izmamila suze.

Pricaju li i danas uciteljice deci u skoli o rudarima? Nama je nasa pricala i usadila mi veliko postovanje prema tim ljudima.
A malo, malo, pa nam je stizala neka strasna vest iz obliznjih Aleksinackih rudnika. Na kraju ih i zatvorise.
Jelica Greganović Jelica Greganović 15:37 11.03.2014

Re: Podrska rudarima!


Pricaju li i danas uciteljice deci u skoli o rudarima?

Nisam primetila, a tri sam još osnovne škole i srednje sa svojom decom pohađala.
49 41 49 41 01:20 11.03.2014

Ljubav za ljubav

pare za sir.

Svojevremeno u Nemackoj 5 industrijskih grana je bilo drzavno dotirano-beneficirno.

Rudarstvo, odnosno crna metalurgija je bila drzavno dotirana sa 59.000 maraka po radnom mestu.

Kol'ko se secam, Trbovlje je u Sloveniji; Slovenija u EU.

EU hoce da sve njihove clanice unutar nje, imaju iste ili priblizno iste uslove za svaku clanicu.

Prema tome - dabome.
hajkula1 hajkula1 03:26 11.03.2014

Re: Ljubav za ljubav

EU hoce da sve njihove clanice unutar nje, imaju iste ili priblizno iste uslove za svaku clanicu.




jkt2010 jkt2010 03:38 11.03.2014

Bogatih rudara nema....

... na ovim prostorima... ali:

According to the latest data on various mining job sites and resource sector job boards, mining job salaries (...) vary between $75,000 and $240,000 annually.


link
westvleteren westvleteren 12:52 11.03.2014

Re: Bogatih rudara nema....

jkt2010
... na ovim prostorima... ali:

According to the latest data on various mining job sites and resource sector job boards, mining job salaries (...) vary between $75,000 and $240,000 annually.


link


Ovo je i meni palo na pamet. Skoro sam upoznao Australijanca koji mi je rekao da njegovi vrsnjaci (23 godine) koji nisu isli na univerzitet vec su sa 18 god. krenuli da rade u rudniku vec imaju po dve kuce i tri automobila. Inace, on dolazi iz rudarskog grada gde je sve skupo upravo zbog dobro placenih rudara.

Nisam mogao a da se ne prisetim Jelicinih ranijih blogova o rudarima. Pitam se kako je moguca takva razlika u zivotnom standardu. Da li je ugalj toliko skuplji u Australiji? Ili mozda kod nas gro profita odlazi negde drugo umesto na plate radnika?
rade.radumilo rade.radumilo 13:00 11.03.2014

Re: Bogatih rudara nema....

Nisam mogao a da se ne prisetim Jelicinih ranijih blogova o rudarima. Pitam se kako je moguca takva razlika u zivotnom standardu. Da li je ugalj toliko skuplji u Australiji? Ili mozda kod nas gro profita odlazi negde drugo umesto na plate radnika?


Nije samo to, nego tamo gde je radna snaga skuplja optimizuje se proces rada tako da manje radnika isporuči više u jedinici vremena. Novac se ulaže u automatizaciju, tehnologije sve ono što će povećati produktivnost pojedinačnog radnika.
Jelica Greganović Jelica Greganović 15:39 11.03.2014

Re: Bogatih rudara nema....

jkt, daleko je Australija za naše, nikada dobro plaćene rudare.
rade.radumilo rade.radumilo 16:12 11.03.2014

Re: Bogatih rudara nema....

Evo podataka sa tog linka:

Underground Mine Jobs
When working in an underground mine, everyone is responsible for safety. Miners operate specialised equipment to excavate, load and transport coal, ore and rock. This involves drilling, blasting and driving special earth moving machinery. This is a varied and challenging job, with a strong focus on safety and additional skills and accreditation in working in confined spaces and administering first aid.
Average Salary: $80,000 – $200,000


Nigde se ne pominju lopate/krampovi i slične džidžabidže, odnosno jedan rudar, mehanizacijom, obavi posao dvadesetak rudara.
U našem trećem svetu je uvek bilo jeftinije zaposliti više pari ruku nego ulagati u mehanizaciju.
jkt2010 jkt2010 12:19 12.03.2014

Re: Bogatih rudara nema....

Jelica Greganović
jkt, daleko je Australija za naše, nikada dobro plaćene rudare.

Ma zezam se malo.. ovo $80k realno za AUS je neka 'nako.. nista narocito lova.. osrednja plata donji nivo. Znaci ko i nasi rudari u nasim uslovima...

Nasi ljudi se pale na ove apsolutne iznose, a zaboravljaju kontekst: da taj rudar u Zapadnoj Australiji napr mora da se sazuje jedno $600 samo za stanarinu ... nedeljno... Ili da ga fish'n'fuckin'chips kostaju 20 dolara, koliko i fuckin' parkin' dok to iz'ede...

rade.radumilo rade.radumilo 13:07 12.03.2014

Re: Bogatih rudara nema....

Nasi ljudi se pale na ove apsolutne iznose, a zaboravljaju kontekst: da taj rudar u Zapadnoj Australiji napr mora da se sazuje jedno $600 samo za stanarinu ... nedeljno... Ili da ga fish'n'fuckin'chips kostaju 20 dolara, koliko i fuckin' parkin' dok to iz'ede...


Imam prijatelje u Pert-u, pa upoređujemo cene kada dođu u SRB (a dolaze jednom godišnje). Cene u prodavnicama su fukin' iste ili niže nego u SRB. Skupe su stvari koje podrazumevaju uslugu (recimo obdanište za decu je 400-500 AUD nedeljno) ali zato ti država reši neke stvari:

1. Ukoliko je jedan roditelj nezaposlen, država plaća pola obdaništa. Ukoliko su oba roditelja nezaposlena, plaća ceo iznos.
2. Bračni par koji reši kupiti prvu nekretninu, dobija subvenciju od države. Država pokriva učešće i deo mesečne rate kredita. Država je vlasnik 40% a bračni par 60% nekretnine. Oni kao većinski vlasnici imaju pravo odlučivanja, ali u slučaju da prodaju ili izdaju nekretninu, 40% para ide državi. Naravno, mogu i otkupiti taj deo od države.

Kad pogledaš 600$ nedeljno, dođe otprilike 2500$ mesečno a rudarska plata dođe posle poreza oko 5000$ mesečno. U Srbiji, prosečan stan dođe 250€ mesečno, a rudarska plata dođe 150€. Nemoj mi molim te pričati o "drugačijem kontekstu". Daleko je Australija, ali ponajmanje geografski.
rade.radumilo rade.radumilo 13:13 12.03.2014

Re: Bogatih rudara nema....

Ili da ga fish'n'fuckin'chips kostaju 20 dolara, koliko i fuckin' parkin' dok to iz'ede...


U Srbiji fuckin' pljeskavica košta 3$ (dakle nekih 7 puta manje) samo što rudar u Srbiji zarađuje fuckin' 20 (dvadeset) puta manje.
jkt2010 jkt2010 13:32 12.03.2014

Re: Bogatih rudara nema....

Cene u prodavnicama su fukin' iste ili niže nego u SRB.

'ebala vas samiska. Pa nije samiska alfa i omega zivota... i btw, divim se ljudima koji znaju te cene i gde sta koliko kosta i gde je kad rasprodaja (kad bi se zajebavali)

A ni ti socijalni programi nit me zanimaju nit me impresioniraju. Valjda ima kome to treba, samo ajd da ne pravimo od toga ideal zivota jebote.
jkt2010 jkt2010 13:38 12.03.2014

Re: Bogatih rudara nema....

rade.radumilo
Ili da ga fish'n'fuckin'chips kostaju 20 dolara, koliko i fuckin' parkin' dok to iz'ede...


U Srbiji fuckin' pljeskavica košta 3$

Pa ko te tera da kupujes pljeskavice? Imas brate 15000 km na zapad i 15000 na istok i isto tako nesto na sever/jug - pa teraj. Makar ti mozes da radis gde god ima interneta... A bre samo kukumavcite...
jkt2010 jkt2010 13:44 12.03.2014

Re: Bogatih rudara nema....


moram ovo da podvucem, jace je od mene...


Imam prijatelje u Pert-u, pa upoređujemo cene kada dođu u SRB

rade.radumilo rade.radumilo 13:44 12.03.2014

Re: Bogatih rudara nema....

Pa ko te tera da kupujes pljeskavice? Imas brate 15000 km na zapad i 15000 na istok i isto tako nesto na sever/jug - pa teraj. Makar ti mozes da radis gde god ima interneta... A bre samo kukumavcite...


A kako bi bilo da svi oni koji vuku ovu zemlju u dublje blato i poručuju:
- Svima kojima se to ne sviđa, sretan vam put, blato je baš super.
da se za promenu oni spakuju?

Izvini Jelice na trolovanju, ali me iznervira taj trip, šta ima tamo neki rudari na Balkanu da se bune što nemaju ni za veknu hleba, znaju li oni da je rudaru u fuckin' Australiji skupo da ode u fukcin' restoran svojim kolima?
rade.radumilo rade.radumilo 13:54 12.03.2014

Re: Bogatih rudara nema....

ebala vas samiska. Pa nije samiska alfa i omega zivota


U Srbiji je do skora bila alfa i omega, a sada je eta i omicron jer se za slova od alfa do zeta i od pi do omega jednostavno nema...
jkt2010 jkt2010 14:00 12.03.2014

Re: Bogatih rudara nema....

rade.radumilo


Izvini Jelice na trolovanju, ali me iznervira taj trip, šta ima tamo neki rudari na Balkanu da se bune što nemaju ni za veknu hleba, znaju li oni da je rudaru u fuckin' Australiji skupo da ode u fukcin' restoran svojim kolima?

E znas sta, mani me se tih violina keve ti. Samo sam rekao da to sto se tebi cini kao uuujebotekolkaplata i nije bas skroz tako kad si na licu mesta. Ti si krenuo da uporesjujes cene po samiskama i tako te nebuloze. Samo genije moze da uporedjuje rudara iz Bosne i rudara iz AUS.

Uporedjuje se rudar iz Bosne sa njegovim komsijom uciteljem ili kasirkom ili nekim menadzmentom. Isti tako se uporedjuje i u Australiji. Lokalno.

To sto ti radis, to ti je ovo: Lako je rudaru iz slovenije kad on svakog meseca nosi kuci 500 evra, placeno zdravstveno a ima i menza i ambulanta. Ne zna on kako je nama u Biafri kad radis 18 sati za pola kifle a spavas u kutiji na deponiji...
rade.radumilo rade.radumilo 14:32 12.03.2014

Re: Bogatih rudara nema....

Uporedjuje se rudar iz Bosne sa njegovim komsijom uciteljem ili kasirkom ili nekim menadzmentom. Isti tako se uporedjuje i u Australiji. Lokalno.


E pa odmah ću ti reći "Lokalno". U Australiji je godišnja nastavnička plata u rasponu od 65 000 do 100 000 AUD, a rudarska je 80 000 do 200 000 AUD.
Evo ti LINK

Dakle i rudar i učitelj u Australiji imaju prihode iznad praga pristojne egzistencije. Ni rudar ni učitelj u Srbiji sa svojih mesečno 150€ i 300€ respektivno nemaju ni "p" od pristojne egzistencije, a ti sada uzmi svoju violinu pa ih ubedi kako je njima u Srbiji u stvari OK jer bože moj, ni tamo gde se njima čini da ljudi ne moraju da mere da li će detetu kupiti voće toga dana ili ne, ni tamo znaš nije baš skroz super.
jkt2010 jkt2010 14:50 12.03.2014

Re: Bogatih rudara nema....

E pa odmah ću ti reći "Lokalno". U Australiji je godišnja nastavnička plata u rasponu od 65 000 do 100 000 AUD, a rudarska je 80 000 do 200 000 AUD.
Evo ti LINK

Hvala za linak al nije potrebno. Upravo si mi rekao to sto ja tebi pricam: rudar ima normalnu platu (uporedivu sa uciteljicom na pr) sto je - eto - isti slucaj kao i u Sloveniji. Ili Bosni. Ili Bijafri.

iliti ko sto rekoh na pocetku ove trakavice:
ovo $80k realno za AUS je neka 'nako.. nista narocito lova.. osrednja plata donji nivo. Znaci ko i nasi rudari u nasim uslovima...


A ti ako tako voles, slobodno nastavi da racunas sta se sve moze sa tom platom u Zemunu...

P.S. onih 200 soma nije bas obicna rudarska, to je neka zesca specijala...
rade.radumilo rade.radumilo 15:03 12.03.2014

Re: Bogatih rudara nema....

A ti ako tako voles, slobodno nastavi da racunas sta se sve moze sa tom platom u Zemunu...


Uopšte nije poenta šta sa tom platom može u Zemunu. Kad pomenuh prijatelje iz Perta:

- on je električar na dalekovodima i zarađuje 85K godišnje (posle poreza)
- ona, vodi knjige u malom auto servisu i zaradi 50K godišnje neto.

Vrlo dobro znam šta mogu sa tim prihodima sebi da priušte, od toga da svake godine uzmu dva meseca neplaćenog odsustva kako bi posetili njegovu rodbinu u JAR i njenu u Srbiji, do toga da odvedu decu u Diznilend svake godine.

P.S. onih 200 soma nije bas obicna rudarska, to je neka zesca specijala...


Žešća specijala u rudniku u Srbiji je 3000€ godišnje.
jkt2010 jkt2010 15:12 12.03.2014

Re: Bogatih rudara nema....

rade.radumilo

kukusigameni kukusigameni 08:27 11.03.2014

sjajno napisano

Ko nije sa rudarima, nije ni sa samim sobom.

Sjajna je to ekipa ljudi.
loader loader 09:06 11.03.2014

...

Rudari su ljudi koji rade pod zemljom, i za taj rad nikada nisu dovoljno plaćeni.

Bogatih rudara nema.

Naravno da bi trebalo izraziti podršku ovim ljudima - kojih se ljudi na zemlji sete samo ponekad, kad se desi rudarska nesreća, ili kad bi štrajk rudara mogao da pomogne nekim njihovim "nadzemnim" ciljevima ...

rade.radumilo rade.radumilo 09:32 11.03.2014

Gledah

pre nekoliko meseci interesantan film. Pravljen po istinitoj priči. U nekim pičkovcima u Americi, postoji samo jedan rudnik i to je to. Budućnost dece je ili da rade u rudniku ili da dobiju sportsku stipendiju za neki koledž.
Nekoliko klinaca se usudilo da sanja. Godina je 1957-a i Sputnjik je upravo poleteo. Nekoliko klinaca je rešilo da napravi svoju raketu i da pobedi na saveznom takmičenju srednjoškolaca u "science" (u USA fizika, hemija i biologija su spojene u jedan predmet). Nakon dosta muke, nerazumevanja i koječega još (uključujući i rad u samom rudniku) uz pomoć meštana i rudara otišli su na savezni sajam u drugu državu i osvojili prvo mesto, usled čega su im ponuđene stipendije na prestižnim univerzitetima.
Neki od njih su kasnije radili za NASA-u.

ps. Evo nađoh, film se zove "October sky"


nicknaylor nicknaylor 09:33 11.03.2014

...

Podrska policajcima !!!!

Podrska nastavnicima !!!

Podrska lekarima !!!

Podrska medicinskim sestrama (pogotovu kad dekantiraju pacijenta od 200+ kila :)) ) !!!

Podrska pekarima !!!

Podrska radnicima u metalurgiji !!!

Podrska kontrolorima leta !!!

Podrska seljacima !!!

Podrska nuklearnim inzenjerima !!!

Podrska veterinarima (pogotovu kad se teli krava) !!!

Podrska vojnicima (pogotovu u podmornicama pogotovu u nuklearnim) !!!



Zaboravicu nekog :))) sta cu onda :))) a uzgred budi receno koji su kriterijumi tezine posla ? :) rizik gubljenja zivota, stres, mentalni, napor fizicki, sta ? Ah ne zato imamo ono cuveno zakon ponude i potraznje, kome se ne svidja neka nadje bolje...
Jelica Greganović Jelica Greganović 15:41 11.03.2014

Re: ...

a uzgred budi receno koji su kriterijumi tezine posla

Sunce?
Metan...
Rad tamo gde ostali samo mrtvi silaze...
alselone alselone 09:33 11.03.2014

Bora Corba prica gluposti

Poruka rudarima u strajku:
- jebite im majku.


vera.nolan2 vera.nolan2 13:40 11.03.2014

Podrska rudarima

...i svim obespravljenima! Stvarno ...srce da ti se kao grašak stisne...
aleksandarkarisik aleksandarkarisik 16:28 11.03.2014

Podrška...

Poslednje dostojanstvo zaboravljenih.


gaga42 gaga42 19:17 11.03.2014

Deo radnog dana

prvi deo


drugi deo


Nije kao u jami, al' nije ni slatko.
anonimni_autor anonimni_autor 23:53 11.03.2014

Teško zanimalje

Poznato je da je rudarski poziv najteži i najrizičniji od svih prizvodnih zanimanja. Verujem da Tolkin koji je opisivao veličastvena patuljačka kraljevstva u rudnicima pod zemljom nikada nije ušao u jedno pravo rudarsko okno. U pećinu možda jeste (i sam sam bio speleolog), ali u prašnjave i zagušljive rudarske hodnike svakako nije, jer bi ga odmah prošla volja za epsko-romatičnim pogledom na njih. Pravi rudari rade u neljudskim uslovima i bilo bi bolje da su Japanci napravili robote da ih po svetu zamane, mesto što danas prave androide koji naplaćuju parkiranje. Međutim izgleda da sofisticirana mašina ne može da izdrži ono što čovek može. Uglavnom treba dati podršku svim rudarima koji su u sporu sa državom, kapitalističkim bordom ili tehnokratijom. Treba imati poštovanje prema ljudima koje svakodnevno samo jedan odron zemlje može stajati života. [youtube]null[/youtube]
bolid1 bolid1 15:20 12.03.2014

Re: Teško zanimalje

anonimni_autor
Međutim izgleda da sofisticirana mašina ne može da izdrži ono što čovek može.


Ne moze, dokazano u Cernobilju i Fukusimi...masina je masina, a covek je covek, gde elektronika pukne, covek ostane u komadu, dok ne zavrsi posao...
nezezajsesmene nezezajsesmene 13:37 12.03.2014

Srećno!

Podrška rudarima koji imaju sreću da o njima baš ti pišeš.

Sve čestitke na divnom tekstu koji i najtvđe srce može da razmekša.

SREĆNO i tebi i njima!
Jelica Greganović Jelica Greganović 13:47 13.03.2014

Re: Srećno!

Izvinjavam se što me nije bilo, ali imam muku sa zubom, otekla sam kao hrčak, mozak me moj boli...

Rudari su još uvek u jami, velenjski rudari im doneli hranu.
Premijerka prvo rekla da neće u jamu na razgovore, pa ipak sišla.
Rudari ostaju tamo dok im ne ispune sve zahteve i to očito, dakle, više ne pristaju na čvrsta obećanja, kažu da hoće da razgovaraju samo sa "bankarskim automatom", da vide uplaćeno.
Jelica Greganović Jelica Greganović 19:10 13.03.2014

Izašli su rudari

iz jame.
Obećano im je da će im ispuniti sve zahteve.
predatortz predatortz 19:53 13.03.2014

Re: Izašli su rudari

Jelica Greganović
iz jame.
Obećano im je da će im ispuniti sve zahteve.


Njima želim da ih ne slažu, a tebi da te što pre prestane zub.
iqiqiq iqiqiq 20:26 14.03.2014

100

Srećno

Rudarski posao kao sinonim za najteže poslove, pitam se zašto

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana