Vlastimir, Vlastimira, Mačva, Buljubaša

Vlasta RSS / 18.06.2007. u 10:51

I ja sam Vlastimira. Nije mi svejedno kada ujutro pročitam da sam uhapšena.37_f1copy.jpg

Vlastimir Đuza Stojiljković, moj deda Vlastimir Stanković, i ja, Vlastimira Stanković. Bilo nam je dobro, društvo malo, neincidentno. Đuza dobar glumac, nacija ga voli. Deda Vlastimir, hvala bogu, osim super teške kategorije karaktera, bio je dobar deka i podnosljiv muž. Valjda. Baba ge je nadživela. Bio je u onom svetskom ratu mobilisan u četnike, pa je prebegao u partizane. Neću sada da zalazim u motive i ispravnost dedine odluke.

Čovek je odlučio po svojoj savesti, onako kako je tada mislio da treba. Ja lično mislim da nije pogrešio, ako ni zbog čeg drugog, a ono zbog činjenice da smo na konto njegovih partizanskih dana dobili kuću u Novom Sadu, u koju se deda sa baba Jovankom i tri mala sina preselio iz Ravnja, a koju sasvim sigurno ne bi dobili za dedino učešće kod onih drugih. Sada razmišljam da li uopšte da vam kažem da živimo u kući nekog starog švapskog sodara, čije flaše i dan danas nalazim na tavanu, koji sigurno nije svoje imanje dobrovoljno napustio. Imala sam nekoliko puta grižu savesti. Svaki put kada se popnem na tavan plus jedanput kada smo pred krečenje prvi put skidali deblji sloj zida i kada su se pojavile one stare švapske molerajske šare što se rade valjkom. Tada sam prvi put pomislila da je i taj Švaba bio deda i da je možda morao svoje unuke da stavi na neka kola, nešto najvažnijih stvari, soda mašinu i babu svoju I ode pitajboga gde.

Žao mi sodareve sudbine, ali ne mogu da idem tako duboko u savest ove zemlje. Jel trebalo deda te '45. da ne prihvati kuću? Imala sam, uostalom, pradedu Švabu po majčinoj liniji koji je morao da ode sa svoje široke I plodne zemlje u Beškoj. Morao je da ide i pored toga što je u više navrata spašavao partizane sakrivajući ih u podrum. Muler je Muler, Švaba je Švaba, sa ili bez partizana u podrumu.

Kako god, ja sam ime dobila po tatinom tati, partizanu, a ne po maminom, Nemcu. Mozda to i nije tako loše: Hilda Stanković?

Još kao mala shvatila sam da je moje ime važno samo u dedinom selu. U Ravnju izadjem ispred kuće, naiđe neki čiča  na točku i pita me: "Čija si ti mala?"."Stankovića",. odgovaram ponosno. On se iskida od smeha. "Ovde su", kaže, "svi Stankovići. Od kojih si?" Ja kažem da mi je deda Vlastimir, a on opet u kidanje...."Pa od kog, dete, Vlastimira Stankovića? "

Pa, kuku lele, koliko nas ima? Tu sam ja kao mala jedno vreme baš loše tripovala da ću se jednoga dana zvati možda kao sve babe, u stvari, kao sve dede u ulici i da ama  baš po ničemu neću biti drugačija. Samo još jedna Vlastimira Stanković u moru vrednih mačvanskih Vlastimira, čuvenih povrtara, uzgajivača najboljih babura na svetu, od kojih većina misli da je prezime dobila po hajduk Stanku i ponosna je što se tu borio i 1813. nesrećno završio srpski vitez Zeka Buljubaša. Zeka je, inače, rodom bio iz Crne Bare, sela iz okoline, baš kao i Vuk Isakovič iz "Seoba" Miloša Crnjanskog. Ali, to je to, zemljaci smo, ko rod rođeni.

Srpski viteški kodeks u jednom svom delu kaže da je geneaološko stablo viteza prilično bitno, da je u vezi sa mestom rođenja, prostorom i vremenom, kao vrstom sakralne teritorije. Prema tome, ja kao komšinica iz susedna sela Ravnja, Crnobarce smatram gotovo rodom i osećam se viteški veći deo vremena. Ne znam da li je bilo ženskih viteza, ali ja to zasigurno jesam. Sve mi se slaže po kodeksu: vitez je morao imati skupoceno odelo, ukrašenog konja (na Renou 4, koji smo za male pare kupili od picerije nacrtana je ogomna pizza), a pored konja uvek su išli soko i pas.(psa imam, a imam i pernato)..I najvažnije: Vitez se prepoznaje po duhovnim težnjama bića, uči se govorništvu i uljudnom obraćanju i najbrže odgovara na zagonetna pitanja. Snažan je i vitak. Skroz sam sve to ja.

Jedino to rodjenje....Ne znam. Kažu da se vitez rodi ili od roditelja vitezova ili je polubožanskog porekla, od jednog roditelja običnog, a drugog božanskog. Može i da poraste u viteza ako je na rođenju bio pod posebnim sakralnim okolnostima darivan nekom nadprirodniom moći. Kako ja to vidim, moralo se desiti toga dana, ne nužno te godine ....NEŠTO...

Ne znam kako to da shvatim. Na datum mog rođenja: umrli su Mickijevič i mnogi drugi; u dvodnevnoj ''Velikoj oluji'' u južnoj Engleskoj poginulo je najmanje 8.000 ljudi; eksploziju na britanskom ratnom brodu ''Bulvork'' u Prvom svetskom ratu preživelo je samo 12 od 750 članova posade;otvorena je grobnica faraona Tutankamona;  napadom sovjetske armije poceo je sovjetsko-finski rat; u Varšavi je stvoren geto u koji su Nemci saterali oko pola miliona Jevreja iz Varšave i drugih poljskih mesta i Nemacke; pad pakistanskog ''Boinga 707'' u Saudijskoj Arabiji nije preživeo niko od 156 putnika i članova posade; iranska raketa koja je pala u iracki glavni grad Bagdad ubila je 48 civila...

Jedino što me je u viteza moglo pretvoriti jeste činjenica da je 26.11.1942. osnovano Antifašističko veće. Eto. Voila! I taman tu mogu da se nadjem negde i sa dedom Vlastimirom, vitezom partizanom, pa još poreklom iz Buljubašinog kraja, viteškog tradicionalno. To što zajedno sa ćerom stalno downloadujem viruse možda ima veze sa onim otvaranjem Tutankamonove grobnice...ali je neznačajno.

 Sve čovek može ako samo hoće. Da sazna i slaže. Ali, ja nisam. Ja sam Vlastimira, vitez prvog reda od Telepa, čiji je davni predak oterao neprijatelja viteškim oružjem: mačem, buzdovanom, palicom, bojnom sekirom, lukom i strelom džilitom.

I nemoj da ste se zezali sa mnom i mojim imenom. Ako se ovih dana i spominje neki drugi Vlastimir, a ono on sigurno nije od Mačve. I nije Vitez.       

 



Komentari (50)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

Tanja Jakobi Tanja Jakobi 10:59 18.06.2007

:-)

3stana 3stana 12:24 18.06.2007

vec te vidim...

Vlasta Vlasta 12:39 18.06.2007

Re: vec te vidim...

Super me vidiš. A koje je tvoje vitesko poreklo? I sta gajite? Evo, ja mogu da kažem da u Mačvi, na potezu Bogatić-Klenje-Crna bara-Banovo Polje-Noćaj-Ravnje, uspevaju beli tartufi!
3stana 3stana 15:29 18.06.2007

zelena princeza

...O cem' se zapravo radi...
...Bila jednom jedna zelena princeza u zelenom kraljevstvu...

Photo Sharing - Upload Video - Video Sharing
Milan M. Ćirković Milan M. Ćirković 12:35 18.06.2007

Zanimljiv tekst!

Potpuno se slazem sa viteskim aspiracijama (samo hriscanski konzervativizam - i sinto konzervativizam u Japanu - je sprecio da se istorijski pojave i zene vitezovi). Jedino ne mogu da se slozim da je pokret koji je Vaseg pradedu kako sama kazete oterao sa zemlje (a imao je srece da je ostao u zivotu) bez ikakvog realnog razloga, iako je cak i sakrivao pripadnike tog pokreta, dakle da taj pokret ima mnogo veze sa vitestvom ili sa vrlinama u ma kom etickom smislu... Etnicko ciscenje vojvodjanskih Nemaca predstavlja jedan od prvih, ali nikako ne i najmanjih, zlocina komunisticke Jugoslavije; i kad ovih nesrecnih poslednjih 15-tak godina patriJotski pacovi kunu Nemacku i Genshera, bolje bi ucinili da se tog stravicnog zlocina prisete...
Vlasta Vlasta 12:43 18.06.2007

Re: Zanimljiv tekst!

Potpuno se slažemo i ne znam gde ste iščitali tako nešto. To sam rekla u ironiji, naravno. Sigurno nije moje mišljenje da je Švaba-Švaba. To je bio moj pradeda i ceo život živim bez jedne svoje polovine, cele mamine porodice zbog onog režima.
nsarski nsarski 13:50 18.06.2007

A kako se kaze zenski vitez?

Viteza? (vatez-viteza kao princ-princeza)
Vitezovka? (kao komsomolac-komsomolka).
Vitezanka? (kao Novezanin-Norvezanka)
Knightess?
Vlasta Vlasta 14:11 18.06.2007

Re: A kako se kaze zenski vitez?

Vitezovica? Neee....zvuci kao neka rakija. Sta znam ja, ono tvoje prvo zvuci kao da bi moglo proci...
nsarski nsarski 14:16 18.06.2007

Re: A kako se kaze zenski vitez?

Da, jedino sto me podseca na "majoneza" (kao "svjeza majoneza" u krajevima gde je imenica majonez zenskog roda). Ali, to i nije bitno. Cestitam na tituli, kakogod se zvala!
Vlasta Vlasta 14:25 18.06.2007

Re: A kako se kaze zenski vitez?

Hvala kneze Nsarski. Budite slobodni naici.
nsarski nsarski 14:38 18.06.2007

Re: A kako se kaze zenski vitez?

Hehe.
Nego, evo i Salman Rasdi ce da bude"vitezovan" od strane kraljice, pa se Pakistanci pobunili.
Vlasta Vlasta 14:48 18.06.2007

Re: A kako se kaze zenski vitez?

O? Novi glagol. Ili nije? Kako god. A kako se zove ovo sto sada mi radimo, ne kontam te blog-glagole...Jel mi sada trolujemo, banujemo, spikujemo, postujemo...? Ako mi odgovoris, vitezovacu te nsarski, jako.
vucko vucko 09:07 19.06.2007

Re: A kako se kaze zenski vitez?

Jel beše ekvivalent od "Knight" u Britaniji ono što se zove "Dame"?
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 17:39 18.06.2007

pa da ne mracim...al' da kazem ;-)

mom pradedi su oduzeli cca pola banata zemlje i fabrike mesa i mleka i dvorac u okolini becheja, kucu u francuskoj ulici u beogradu, nov mercedes...nije pradeda nemac, nije bio ni chetnik ni partizan, cak ni burzuj iako bogat. samo (valjda?) vredan. prvo im oduzeli nemci sve sto su imali pa posle komunisti. zato i ne volim kad se izjednacavaju partizani sa komunistima. otac jedne mlade skojevke u to vreme koja je vikala da se mojima sve oduzme je dobila zestoke batine od svog oca, koji je radio u fabrici kod mog pradede. isla je cak i prica da su radnici pokusavali od lokalnog komunistickog gazde da izmole da se mojima nista ne oduzima jer nisu bili Onakvi kapitalisti o kakvima se najcesce slusalo u njihovim propagandnim parolama.

mom tati su internat u kikindi dok je isao u gimnaziju morali roditelji da placaju duplo vise nego sto su drugi placali ostaloj deci (ili uopste nisu placali), jer su moji Bili Burzuji iako su u tom momentu imali manje od mnogih.

da ne ulazimo sad u te rasprave ali da je tvoj deda odbio kucu prosao bi mozda gore od tog nemca cija mu je kuca nudjena. nikoga ne osudjujem, nemoj da me pogresno shvatis a ponajmanje tvog dedu! dobro je samo da se pomene ponekad, ne bi valjalo zaboraviti...kad smo kod toga, moj drugi pradeda, nemac, je poginuo u I velikom ratu...ali na strani osvajaca :-tütütüüüüü...a mamin deda je prvo bio solunski borac a kasnije, u II ratu finansijski podrzavao i chetnike (javno) i partizane (tajno). zanimljivo mi je to da su deda moje mame i deda moga tate u I ratu bili na suprotnim stranam

moja baka nemica nije bila Müller tako da nismo rod ;-) mada ko zna?!

a tvoje ime (i dedino) je skup dve reci nekako nespojivih u praksi, bar kod nas: Vlast + Mir )))


Brooklyn Brooklyn 19:16 18.06.2007

Re: pa da ne mracim...al' da kazem ;-)

dundjerski? :)
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 19:18 18.06.2007

jok ;-)

nismo bas bili toliiiiiki ))
Jelena Krajšić Jelena Krajšić 19:18 18.06.2007

Draga Vlasto,

Uvek mi se dešava, a na šalterima najčešće, da me pitaju ljubazne čike i tete: Kako ste rekli? Krajišnik? A tata mi se zove Momčilo, pa ti vidi kako je meni, a bogami i tati.

I samo da te obavestim hoću i ja da se igram i hoću da budem Vulkanka!!! Ili Klingonka. Q!
Ah, šmrc. Kada će konačno kod nas biti Star Trek okupljanje?





BebaOdLonchara BebaOdLonchara 19:21 18.06.2007

mikrofon je vas!

Jelena Krajšić Jelena Krajšić 19:31 18.06.2007

Re: mikrofon je vas!

Vodi računa BOL, ima nas ovde tri pjevačice :)
Meni već govore da treba da snimim ploču, Vlasta još bolja, a treća cica maca bolja duplo od nas dve.
Bebo, pa ti nam definitivno nedostaješ.

Sweet Metal, Here We Come!
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 20:15 18.06.2007

Re: mikrofon je vas!

pa ti bi mogla malo preko veze da organizujes 'tezgu' na exitu )))) samo ne znam ko ce od vas tri biti dajana ros!?
ako vam se i ja pridruzim, onda:

Jelena Krajšić Jelena Krajšić 20:27 18.06.2007

Vlastin prvi pravi trol

Ajoj, ovde (mislim, u ns) koliko nas ima pre bi bilo:

BebaOdLonchara BebaOdLonchara 20:39 18.06.2007

Vlastin prvi pravi trol 2

i ovaj staklenik/klavir/akvarijum/radiator/? za odrzavanje intonacije!

BebaOdLonchara BebaOdLonchara 20:48 18.06.2007

troll off

vitez

Vlasta Vlasta 22:24 18.06.2007

Re: Draga Vlasto,

Budi, mila sta hoces. Ja mislim da ste Beba i ti dosle zajedno sa planete Trol. l lep vam je brod. Mega.
Черевићан Черевићан 19:20 18.06.2007

кажи ми какво име дати дам

витеза са полном грешком незнам како бих назвао али дух таквог витеза ЗНАМ - душица . . . .овде гдесам ,малта,а ворлд херитаге сити - валета,све сам витез до витеза - мој до мојега ,казли би код мене у срему а ја малко настран,ваљда то са годинама оће да задеси , нећете веровати ,у редовним ноћним шетњама пустим сокацима града сусрећем швалерисању склоне духове витезова са маном и страхом како шкрипе у давно подмазаним оклопима но се све надам наићиће ваљда једном и нека дужи период неподмазана душица,склона немиру те игри shaliqrca и утом . . .обично ноћ размени средину ,а ја онда . . тутањ у стана јер копљаници гранд мастера пјера де ла валете баш такве траже, ко ја штосам, да их загребу папирним ноктом пооку те да суза настала као последица тог чина ,размаже им пејзаж те дадне неку језу у ушима ,док кукњава сужњева заточених вековима у тамницама подно зидова града не учини да се безглаво поврате у стварност.
а тога се клоним.баш.
bravar bravar 19:39 18.06.2007

bez naslova

Nema viteza, a boga mi ni viteskinje, bez dobrog djogata

A moj omiljeni vitez je
Kazezoze Kazezoze 22:11 18.06.2007

Re: bez naslova

tako je kazhe se viteshkinja za viteza u suknji, a i moj deda (partizan) dobio kucu u kojoj je bila njemachka apoteka u banatu... josh uvek su ista vrata sa staklom na kojem je nacrtan onaj mach sa zmijom-znak apoteke.
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 22:23 18.06.2007

Re: bez naslova

vidim, ima ovde nas prechana koliko volish...
Vlasta Vlasta 22:33 18.06.2007

Re: bez naslova

Nisi ti precanka, ti si, kao sto rekoh gore, Trolovka. Trolka? Trolara...Trola? I zemljakinja. Ako je zemo, onda je zenski valjda zemka...
Ja odo da gledam preterani film "JALA JALA" na film+ kanalu. Toplo preporucujem svim gostima. Bioskopska sala nalazi vam se na drugom spratu boka B broda na gornjoj slici. Obratite se kapetanici Jeleni za sve eventualjie.
Kazezoze Kazezoze 22:35 18.06.2007

Re: bez naslova

ne bash orginalni prechanin, ali sam chesto ljeta provodio u tvojoj okolini BoL... ja sam ti potomak bosanaca koji su posle rata u onoj chuvenoj posleratnoj ofanzivi naselili vojvodinu;-)
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 00:11 19.06.2007

znaci

dodjos ))))
te najvecma volemo ))))

ps. sala kz
gordanac gordanac 08:02 19.06.2007

duboki кникс:

viteškinjama
hipertrolerkama
zemkama

dođoškama
našijenkama
njihovijenkama
prečankama

svima koji su itamoiovde, a došli su odandeovamo, pre nego što su malo otišli odavdeonamo

blogerkama

i inima (videti sve te imenice, a u muškom rodu :))

fala vi za smejavice! :))
Jelica Greganović Jelica Greganović 23:40 18.06.2007

Vlasto,

ko bre, u ime da te dira?! Nemo' se desi!
Lepa ti je priča, domaća.
Nego, možda ti nisi vitez, možda si ti princeza? Što da ne, nikad se ne zna...
Vlasta Vlasta 06:35 19.06.2007

Re: Vlasto,

Ne znam Jelice, ne znam..De spusti taj češalj pa da popričamo.
Odakle si ti mala? Jesil' naša il' njina?
gordanac gordanac 08:04 19.06.2007

ova mala...

...Vlasto, izgleda da je od njeevih, ali sve što radi - kao da je i od našijeh! :))
Vlasta Vlasta 08:08 19.06.2007

Re: ova mala...

Misliš da je njina? E, izeš ti to....Ništa, konfiskovaćemo joj češalj pa da vidimo sočim će se ondak češljati
Vlasta Vlasta 08:17 19.06.2007

A ne ovako...

kuća gori a ona se češlja...A ovamo voli marvu...Uncutkinja
gordanac gordanac 08:23 19.06.2007

:))

Ih, ta će i čupava svetom ići! Samo da joj se oči sveta nagledaju.
A možda da joj javimo da je ovde "džakanje" u toku? Blog-taraba, "džaka se", a Jelice nema...

(U nekom postu je Jelica spomenula taj glagol - džakanje, kao divan kroz komšijske tarabe.)

Moji "surdepači", "omžikuri", "kurlebala" i "bele pčele" švrljali svukuda, ne mogu da i` po`vatam po rodoslovima, ali malo - malo kako idem po granama tog drveta naiđem na neke koji su i "naši i njeevi", pa kad mene pitaju "čija si ti mala?", ja odgovorim: "A, je l` imate dovoljno vremena da Vam lepo odogovorim, il` pitate `nako?". Obično kažu - ma `nako, samo pitamo. Ondak kažem - dobro i uzdravlje!

A i svejedno je.
I vitezi i viteškinje se stvaraju, a ne rađaju.
Jelica Greganović Jelica Greganović 08:45 19.06.2007

Ukebala sam vas!

Šta ćete na tarabu bez men'? A? Vi'ti njih...
Ja se bre češljam, skoro oćelavila, a one se okupile, pa naslonile...
Naši, vaši i nji'ovi...šta da vi pričam. Mene me ima svuda. A otkako sam se razmnožila, tek mi je teško u trag ući. Ima nas od svih.
U Šumadiji mi je srce ostalo. Kod vas, preko reke, sam se pod srce potpisala. Ovde se primilo. Bez Beograda ne može. Šta da vam kažem, teško me je sa'vatati.
vucko vucko 08:18 19.06.2007

Vitežanka

kao stanovnica grada Viteza, u centralnoj Bosni... na primer.

Kad svi stavljaju slike viteza, evo jedne i od mene - jedan popularni vitez iz literature:



Inače - šta fali imenu Hilda?

Kaže: Variant of Hildegard: battle. glorious, warfare. in scandinavian mythology hildegard was a valkyrie sent by odin to escort battle heroes to valhalla. Da se tako zoveš, to bi takoreći bio dokaz viteštva :)





Vlasta Vlasta 08:44 19.06.2007

Došlo muško na džakanje!

Ceo se život trudimo da ne jurimo na vetrenjače kao vitez na gornjoj slici, kojeg si nam bio ljubezan postaviti. Ali ne uspevamo baš uvek. Valjda nam je zato i tako drag, taj najtužniji među najsmešnijim vitezovima. Hvala što ga se seti. I ajte, uđte ukuću.
Jelica Greganović Jelica Greganović 08:48 19.06.2007

Ček, ček,

daj pridrži vrata, evo i mene...stigle borovnice...baš sam pekla...


'de u kuću bez torte...
Vlasta Vlasta 08:57 19.06.2007

Ajte, ajte,

moliću lepo, blagodarim, baš vam je kolač, pravi nemecki, a evo ga, došao i gosn Vule, pa sad možemo i unterhaltovati...siroma čovek.
Ako naiđu moji tartufari iz Mačve, javite da stavim vizir i prešaltam accent.
Jelica Greganović Jelica Greganović 08:58 19.06.2007

Šta je bre ovo,

kamo je domaćica (da nije slučajno u mojoj gajbi?)...zove u goste, a onda lunja po komšiluku..c,c,c,c,c...
Vlasta Vlasta 09:06 19.06.2007

Znaš kako

neki kažu da valja mešati krv. Moja drugarica, Bosanka, kaže da porodica njenog muža (otac Crnogorac,majka Mađarica), treba da budu srećni što je došla ona da ih malo pročisti...) , šta god to značilo.
A ja ne lunjam, samo sam malo bila svratila, rekla bih da sam osetila miris kuglofa...Ali, neka, ješćemo ga malo ovde, a malo tamo, što ostane....Joj, odvratne smo i super mega mi je što jesmo i neka smo. Dajte ljudi neke dobre recepte. Viteške, da ne trolujemo.
Jelica Greganović Jelica Greganović 09:15 19.06.2007

Draga, danas mi je jurnjava od dana,

ali potrudiću se...pravo da ti kažem, vreme je za neki "ženski" blog...da se ljudi malo odmore...
vucko vucko 09:15 19.06.2007

Re: Došlo muško na džakanje!

Da, buljuk - Šarski, Ćirković, Čerevićan, Kazezoze...

Jel to zamišljaš čupavog JJBebinog vukija Čubaku, pa ti Vučko izgleda specijalno muškatlast u odnosu na pređašnje? Zlomisao od ranog jutra, ccccc - dva Očenaša i tri Zdravomarije za iskupljenje :)

Jelica Greganović Jelica Greganović 09:27 19.06.2007

Vučko,

može iskupljenje :) neću više nikad...


vucko vucko 09:33 19.06.2007

Re: Vučko,

Znao sam da će me moja alavost skupo koštati... evo već opraštam Jelici, a komentar se odnosio na Vlastu... ali nema veze, daj taj kolač sa jagodama... sve ti je oprošteno... njam :)
snezana mihajlovic snezana mihajlovic 10:18 19.06.2007

...

THE INQUISITOR [kindly] Sit down, Joan. [She sits on the prisoner's stool]. You look very pale today. Are you not well?
JOAN. Thank you kindly: I am well enough. But the Bishop sent me some carp; and it made me ill.
CAUCHON. I am sorry. I told them to see that it was fresh.
JOAN. You meant to be good to me, I know; but it is a fish that does not agree with me.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana