Hronika| Istorija| Obrazovanje| Politika| Umetnost

"Monitoring" zvanične proslave oslobođenja Beograda

Nebojša Milikić RSS / 13.10.2014. u 11:56

 

Pa da vidimo kako će pro-četnička vlast izvesti taj salto mortale...

10170859_10205186253163947_4389150638940923355_n.jpg?oh=51491b6a6138a9f02e97e0beca88e64e&oe=54F81456

Poziv na monitoring zvanične proslave oslobođenja Beograda

Kulturni centar Rex poziva sve zainteresovane za pitanja odnosa države i društva prema novijoj istoriji, da intenzivno prate najavljene događaje i dešavanja kao i medijsko izveštavanje povodom zvanične proslave sedamdesete godišnjice oslobođenja Beograda u Drugom svetskom ratu (jedna verzija programa dostupna je na http://www.tanjug.rs/novosti/145990/program-obelezavanja-70-godina-od-oslobodjenja-beograda.htm).

Pred vladajućim elitama je naizgled težak zadatak. Dosadašnju sveprisutnu revizionističku politiku i praksu treba da usklade sa svojim najnovijim otkrićem - da su Beograd od vlasti fašista i njihovih pomagača oslobodili upravo oni politički i vojni činioci (kao ilustraciju vladajuće politike sećanja izbegli smo imenovanje) koje već decenijama uporno pokušavaju da diskvalifikuju, potisnu ili jednostavno izbace iz službenog poretka i procedura kulture sjećanja.

Smatrajući da je za sve politički svesne građane i građanke kao i za celo društvo, važno da shvate kako će i zašto ovaj zadatak biti obavljen, diskusiji i analizi ovog već započetog poduhvata vlasti, opozicije kao i institucija i medija kojima upravljaju, posvetićemo deo predstojećeg seminara o ideološkim i kulturološkim osnovama aktuelnih revizionističkih i antirevizionističkih stavova.

Seminar će biti organizovan u drugoj polovini novembra u Kulturnom centru REX. Pozivamo vas da pratite navedena dešavanja i svoja zapažanja ili analize pošaljete organizatorima seminara do 5. novembra putem mejla: govorni.programi.rex@gmail.com

Autori i autorke odabranih priloga imaće priliku da ih predstave na seminaru.



Komentari (40)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

Goran Vučković Goran Vučković 12:01 13.10.2014

Čini mi se...

...da im je ono pro-evropejstvo lakše palo od ovoga
JJ Beba JJ Beba 12:05 13.10.2014

Ponovno otkrivanje antifašizma

filip švarm u vremenu
Nebojša Milikić Nebojša Milikić 12:11 13.10.2014

Re: Ponovno otkrivanje antifašizma

JJ Beba
filip švarm u vremenu



rekao bih da eventualno mogu da otkriju istoriju antifasizma, nikako i antifasizam kao politicki stav...
uros_vozdovac uros_vozdovac 12:12 13.10.2014

Re: Ponovno otkrivanje antifašizma

JJ Beba
filip švarm u vremenu

pita Filip jel` pravo vreme za posetu Putina. Pa nije, pravo vreme bi bio 20. Oktobar
JJ Beba JJ Beba 12:26 13.10.2014

Re: Ponovno otkrivanje antifašizma

još jedno zanimljivo štivo u Vremenu

"MI SADA IMAMO POTPUNO PARADOKSALNU SITUACIJU DA SU ANTIEVROPEJCI ZA EVROPSKU UNIJU, DA SU HOMOFOBI ZA ORGANIZOVANJE PRAJDA, DA SU ČETNIČKE VOJVODE ODJEDNOM ZA ANTIFAŠIZAM EVROPSKOG TIPA, A NE OVAJ NAŠ KVAZIANTIFAŠIZAM, KOJI HOĆE DA IZJEDNAČI PARTIZANSKI I ČETNIČKI POKRET. ISTI ONI KOJI SU GODINAMA GOVORILI O 20. OKTOBRU 1944. KAO O OKUPACIJI, SADA GA SLAVE"


Radina Vučetić, istoričarka
looping looping 12:45 13.10.2014

Re: Ponovno otkrivanje antifašizma

JJ Beba
još jedno zanimljivo štivo u Vremenu

"MI SADA IMAMO POTPUNO PARADOKSALNU SITUACIJU DA SU ANTIEVROPEJCI ZA EVROPSKU UNIJU, DA SU HOMOFOBI ZA ORGANIZOVANJE PRAJDA, DA SU ČETNIČKE VOJVODE ODJEDNOM ZA ANTIFAŠIZAM EVROPSKOG TIPA, A NE OVAJ NAŠ KVAZIANTIFAŠIZAM, KOJI HOĆE DA IZJEDNAČI PARTIZANSKI I ČETNIČKI POKRET. ISTI ONI KOJI SU GODINAMA GOVORILI O 20. OKTOBRU 1944. KAO O OKUPACIJI, SADA GA SLAVE"


Radina Vučetić, istoričarka

Stvarno užas. Da "četnici" ispunjavaju uslove za ulazak u EU, organizuju paradu, stavljaju Kosovo u drugi plan (niko jelte više ne spominje Kosovo)... Demokrate su sigurno jako zbunjene, šta raditi u ovakvoj situaciji?
freehand freehand 13:32 13.10.2014

Re: Ponovno otkrivanje antifašizma

JJ Beba
još jedno zanimljivo štivo u Vremenu

"MI SADA IMAMO POTPUNO PARADOKSALNU SITUACIJU DA SU ANTIEVROPEJCI ZA EVROPSKU UNIJU, DA SU HOMOFOBI ZA ORGANIZOVANJE PRAJDA, DA SU ČETNIČKE VOJVODE ODJEDNOM ZA ANTIFAŠIZAM EVROPSKOG TIPA, A NE OVAJ NAŠ KVAZIANTIFAŠIZAM, KOJI HOĆE DA IZJEDNAČI PARTIZANSKI I ČETNIČKI POKRET. ISTI ONI KOJI SU GODINAMA GOVORILI O 20. OKTOBRU 1944. KAO O OKUPACIJI, SADA GA SLAVE"


Radina Vučetić, istoričarka

Da vidimo koliko će da košta to sve. Jer nema kantara na koji sa jedne strane možeš da trpaš a da sa druge strane ništa ne bude, niti postoje takvi antievropejci, homofobi, četnici i ratni huškači koji će ovako na sve da pristanu a da se negde, na svoj način, ne naplate.
Za početak - najočiglednija je sloboda medija i katstrofa u svakom segmentu ekonomije.
Pa da vidimo za dalje, na šta su nalogodavci spremni da žmure ne bi li im bitne želje bile ispunjene.
Samo bi valjalo imati u vidu i to da nisu isti oni kojima su se upravljači Srbije dodvoravali onom i oni kojima se dodvoravaju ovom paradom.
Usudio bih se da prognoziram da neće biti duže od mesec dana kada ćemo to dobro videti, a pažnji čitalaca i komentatora preporučio bih i intervju Predsednika Nikolića ruskoj televiziji.
looping looping 14:37 13.10.2014

Re: Ponovno otkrivanje antifašizma

freehand
JJ Beba
još jedno zanimljivo štivo u Vremenu

"MI SADA IMAMO POTPUNO PARADOKSALNU SITUACIJU DA SU ANTIEVROPEJCI ZA EVROPSKU UNIJU, DA SU HOMOFOBI ZA ORGANIZOVANJE PRAJDA, DA SU ČETNIČKE VOJVODE ODJEDNOM ZA ANTIFAŠIZAM EVROPSKOG TIPA, A NE OVAJ NAŠ KVAZIANTIFAŠIZAM, KOJI HOĆE DA IZJEDNAČI PARTIZANSKI I ČETNIČKI POKRET. ISTI ONI KOJI SU GODINAMA GOVORILI O 20. OKTOBRU 1944. KAO O OKUPACIJI, SADA GA SLAVE"


Radina Vučetić, istoričarka

Da vidimo koliko će da košta to sve. Jer nema kantara na koji sa jedne strane možeš da trpaš a da sa druge strane ništa ne bude, niti postoje takvi antievropejci, homofobi, četnici i ratni huškači koji će ovako na sve da pristanu a da se negde, na svoj način, ne naplate.
Za početak - najočiglednija je sloboda medija i katstrofa u svakom segmentu ekonomije.
Pa da vidimo za dalje, na šta su nalogodavci spremni da žmure ne bi li im bitne želje bile ispunjene.
Samo bi valjalo imati u vidu i to da nisu isti oni kojima su se upravljači Srbije dodvoravali onom i oni kojima se dodvoravaju ovom paradom.
Usudio bih se da prognoziram da neće biti duže od mesec dana kada ćemo to dobro videti, a pažnji čitalaca i komentatora preporučio bih i intervju Predsednika Nikolića ruskoj televiziji.

Sa druge strane verovatno i zapadne sile razmišljaju: "Ej, ako je ovo srpska desnica (trudi se da uđe u EU itd) onda Srbija i ne može da bude toliko loša".
freehand freehand 15:01 13.10.2014

Re: Ponovno otkrivanje antifašizma

Sa druge strane verovatno i zapadne sile razmišljaju: "Ej, ako je ovo srpska desnica (trudi se da uđe u EU itd) onda Srbija i ne može da bude toliko loša".

Da, sigurno. Oni toliko pojma nemaju i toliko su naivni da, eto, čekaju da po takvim signalima donose zaključke ko je kakav na političkoj sceni.
looping looping 15:10 13.10.2014

Re: Ponovno otkrivanje antifašizma

freehand
Sa druge strane verovatno i zapadne sile razmišljaju: "Ej, ako je ovo srpska desnica (trudi se da uđe u EU itd) onda Srbija i ne može da bude toliko loša".

Da, sigurno. Oni toliko pojma nemaju i toliko su naivni da, eto, čekaju da po takvim signalima donose zaključke ko je kakav na političkoj sceni.

Da. Zamisli pobedu desnice u Francuskoj, Španiji...
Odmah bi se anti EU preorijentisali.
Svi su se užasavali pobede desnice u Srbiji, zato nas sada toliko hvale.
freehand freehand 15:19 13.10.2014

Re: Ponovno otkrivanje antifašizma

Da. Zamisli pobedu desnice u Francuskoj, Španiji...

Što je problem zamisliti pobedu desnice u Francuskoj i Španiji?
Ne sećam se, na primer, da su Asnar ili Sarkozi bili protiv EU?
Svi su se užasavali pobede desnice u Srbiji, zato nas sada toliko hvale.

Koje desnice, koga hvale?
docsumann docsumann 16:20 13.10.2014

Re: Ponovno otkrivanje antifašizma

looping
JJ Beba
još jedno zanimljivo štivo u Vremenu

"MI SADA IMAMO POTPUNO PARADOKSALNU SITUACIJU DA SU ANTIEVROPEJCI ZA EVROPSKU UNIJU, DA SU HOMOFOBI ZA ORGANIZOVANJE PRAJDA, DA SU ČETNIČKE VOJVODE ODJEDNOM ZA ANTIFAŠIZAM EVROPSKOG TIPA, A NE OVAJ NAŠ KVAZIANTIFAŠIZAM, KOJI HOĆE DA IZJEDNAČI PARTIZANSKI I ČETNIČKI POKRET. ISTI ONI KOJI SU GODINAMA GOVORILI O 20. OKTOBRU 1944. KAO O OKUPACIJI, SADA GA SLAVE"


Radina Vučetić, istoričarka

Stvarno užas. Da "četnici" ispunjavaju uslove za ulazak u EU, organizuju paradu, stavljaju Kosovo u drugi plan (niko jelte više ne spominje Kosovo)... Demokrate su sigurno jako zbunjene, šta raditi u ovakvoj situaciji?


hmmm, možda najbolje - ništa. inače se može nešto i zabrljati.
looping looping 17:37 13.10.2014

Re: Ponovno otkrivanje antifašizma

freehand
Da. Zamisli pobedu desnice u Francuskoj, Španiji...

Što je problem zamisliti pobedu desnice u Francuskoj i Španiji?
Ne sećam se, na primer, da su Asnar ili Sarkozi bili protiv EU?
Svi su se užasavali pobede desnice u Srbiji, zato nas sada toliko hvale.

Koje desnice, koga hvale?

Pa Toma i Aca su "četnici", desnica (barem piše gore u blogu i po novinama), oni su na vlasti, a njih hvale svi odreda iz zapadnih zemalja.
Sarkozi je desni centar a Le Pen je ekstremna desnica.
Ali dobro, pretpostavljam da se i Vučić nacentrirao.
freehand freehand 18:26 13.10.2014

Re: Ponovno otkrivanje antifašizma

Pa Toma i Aca su "četnici", desnica (barem piše gore u blogu i po novinama),

Toma i Aca su četnici kao što sam ja lego džedaj; I oni ne da nisu "desnica" nego su politički - ništa. Oportunistički politički bućkuriš. Zapadne sile (SAD i Nemačka) hvale Vučića dok ispunjava naloge. nisam nešto čuo da hvale vojvodu.
Sarkozi je desni centar a Le Pen je ekstremna desnica.

Rekoh Sarkozi i Asnar. I obojica su desnica. Le Pen - ako misliš na žan marija je sad više dole po tim koordinatama. Sem ako nisi na ćerku mislio.
A Vučić se nacentrirao. Angeli, i Guzenbaueru.

looping looping 18:48 13.10.2014

Re: Ponovno otkrivanje antifašizma

Toma i Aca su četnici kao što sam ja lego džedaj; I oni ne da nisu "desnica" nego su politički - ništa. Oportunistički politički bućkuriš. Zapadne sile (SAD i Nemačka) hvale Vučića dok ispunjava naloge. nisam nešto čuo da hvale vojvodu.

Slažem se, ali po ovakvim blogovima i po novinama se koristi njegova mračna prošlost.
Rekoh Sarkozi i Asnar. I obojica su desnica. Le Pen - ako misliš na žan marija je sad više dole po tim koordinatama. Sem ako nisi na ćerku mislio.

Na ćerku nego šta. Marine Le Pen.
A Vučić se nacentrirao. Angeli, i Guzenbaueru.

Zaboravio si Kurca.
freehand freehand 20:37 13.10.2014

Re: Ponovno otkrivanje antifašizma

Zaboravio si Kurca.

Nisam. Al ne moram baš ni ja sve da kažem.
jkt2010 jkt2010 00:20 14.10.2014

Re: Ponovno otkrivanje antifašizma

freehand
sloboda medija

Sta podrzaumevas pod medijima... sudeci po ovom ovde mediju, slobode nikad vise...
katstrofa u svakom segmentu ekonomije.
u mom segment(ic)u falabogu nikad bolje (pu-pu)

Ja bih gradjane da potsetim da su vrata kafeza odavno otvorena i da je svako slobodan da trazi sopstvenu srecu. Nema kafeza - nema ni cuvara kafeza - nema ko gradjane ni da hrani. Od sad pa nadalje i ubuduce morace sami da se snalaze.

Ko i posle 20 godina i dalje ceka da ga cuvari kafeza narane i napoje (i privedu nesto na parenje), taj mora da promeni zooloski vrt.
freehand freehand 06:07 14.10.2014

Re: Ponovno otkrivanje antifašizma

Sta podrzaumevas pod medijima... sudeci po ovom ovde mediju, slobode nikad vise...

Ovakve stvari objašnjavati razumnim i razboritim ljudima ume da umori.
Ja bih gradjane da potsetim da su vrata kafeza odavno otvorena i da je svako slobodan da trazi sopstvenu srecu. Nema kafeza - nema ni cuvara kafeza - nema ko gradjane ni da hrani. Od sad pa nadalje i ubuduce morace sami da se snalaze.

I ovo ntakođe. Ne može država, i ne sme, da bude kavez, pa da se radujemo kad ta vrata ostanu otvorena. Ovo je moja država, i moj dom i hoću da se u njoj osećam kao slobodan građanin, a ne kao morsko prase.
violina violina 18:25 14.10.2014

Re: Ponovno otkrivanje antifašizma

pita Filip jel` pravo vreme za posetu Putina. Pa nije, pravo vreme bi bio 20. Oktobar


U ovoj državi o pravom vremenu brine jedino . . a vi tišina tamo.


sevarlica sevarlica 13:54 18.10.2014

Re: Ponovno otkrivanje antifašizma

freehand
Pa Toma i Aca su "četnici", desnica (barem piše gore u blogu i po novinama),

Toma i Aca su četnici kao što sam ja lego džedaj; I oni ne da nisu "desnica" nego su politički - ništa. Oportunistički politički bućkuriš. Zapadne sile (SAD i Nemačka) hvale Vučića dok ispunjava naloge. nisam nešto čuo da hvale vojvodu.
Sarkozi je desni centar a Le Pen je ekstremna desnica.

Rekoh Sarkozi i Asnar. I obojica su desnica. Le Pen - ako misliš na žan marija je sad više dole po tim koordinatama. Sem ako nisi na ćerku mislio.
A Vučić se nacentrirao. Angeli, i Guzenbaueru.



Bogu hvala, neko ko se razume u podelu na :desno,levo, centar.
Koliko se ja razumem u tu podelu, mi nemamo ni jednu desničarsku stranku u zemlji, imamo nekoliko ultra levih(na papiru) ali desnu NI JEDNU.
Opis stranaka:
SNS- nepostojeći stav, pomalo bliski levici zbog republikanstva
DS- levi centar (kao i sve ostale stranke iz kvazi "građanskog" bloka)
LDP- dugo vremena težio ka čistoj levici ali sada levi centar
SRS- ultra levo (nacional-socijalisti)
DSS- ni oni ne znaju više
SPO- bio desni centar a danas kako je raspoloženje Vuka taj dan...
G17- bio super primer desnog centra
milojep milojep 12:53 13.10.2014

Revizionizam

Treba biti pažljiv sa rečju ''revizionizam''. On ne znači u temi zamenu mesta jednog pokreta sa drugim već korekciju dosadašnjeg viđenja stvari. Uzevši to u obzir, mislim da je revizionizam svakako donekle potreban.
Nebojša Milikić Nebojša Milikić 10:20 14.10.2014

Re: Revizionizam

milojep
Treba biti pažljiv sa rečju ''revizionizam''. On ne znači u temi zamenu mesta jednog pokreta sa drugim već korekciju dosadašnjeg viđenja stvari. Uzevši to u obzir, mislim da je revizionizam svakako donekle potreban.


naravno da je revizija stavova o istoriji uvek potrebna, niko to ne spori, ali termin revizionizam se uobicajeno koristi za onakav postupak revizije istorije koji po svaku cenu tezi da da drugaciju interpretaciju dogadjaja ili procesa od one koju zastupa (najcesce ogromna) vecina ozbiljnih istrazivaca... to "po svaku cenu" obicno podrazumeva poricanje, ignorisanje, relativizaciju ili potcenjivanje rezultata dotadasnjih istrazivanja bez adekvatnog naucnog obrazlozenja zasto se nesto porice, ignorise ili potcenjuje... sledeca karakteristicna stvar za revizionizam je poklanjanje glavne ili iskljucive paznje podacima koji nemaju adekvatnu naucnu pouzdanost ili je imaju samo ako se ignorisu mnogi drugi postojeci podaci o istoj temi itd... dakle, cilj revizionizma nije naucno proveravanje niti kriticko preispitivanje vazecih ili dominantnih istoriografskih teza vec ultimativno generisanje drugacije verzije ili vidjenja istorije bez ultimativnog postovanja odgovarajucih naucnih metoda i procedura...

milojep milojep 22:06 14.10.2014

Re: Revizionizam

Nebojša Milikić


Naravno, pričaš o revizionizmu u praksi i kod nas a ne o samom pojmu.
Ne treba se čuditi što imamo i takvu fazu revizije istorije kao zakasneli(pedeset godina) odgovor na uobličavanje istorije od 45.-te i tadašnji revizionizam.
I naravno,revizijama istorije se ne može baviti svako,odnosno ne bi smeo da se bavi svako.
Goran Vučković Goran Vučković 22:11 14.10.2014

Re: Revizionizam

I naravno,revizijama istorije se ne može baviti svako,odnosno ne bi smeo da se bavi svako.

A zašto da ne bi smeo - i ko bi smeo, ako ne sme svako?
milojep milojep 22:46 14.10.2014

Re: Revizionizam

Goran Vučković
I naravno,revizijama istorije se ne može baviti svako,odnosno ne bi smeo da se bavi svako.

A zašto da ne bi smeo - i ko bi smeo, ako ne sme svako?


Mislio sam na revizije koje ulaze u udžbenike
Goran Vučković Goran Vučković 23:44 14.10.2014

Re: Revizionizam

Mislio sam na revizije koje ulaze u udžbenike

Pa to je bar prosto - dovedeš nekog neutralnog eksperta, npr. izvesnog prof. Dr. Radoša Ljušića - i nema brige!
milojep milojep 23:54 14.10.2014

Re: Revizionizam

Goran Vučković
Mislio sam na revizije koje ulaze u udžbenike

Pa to je bar prosto - dovedeš nekog neutralnog eksperta, npr. izvesnog prof. Dr. Radoša Ljušića - i nema brige!


To ti pričam sve vreme
milisav68 milisav68 07:00 15.10.2014

Re: Revizionizam

Goran Vučković
Mislio sam na revizije koje ulaze u udžbenike

Pa to je bar prosto - dovedeš nekog neutralnog eksperta, npr. izvesnog prof. Dr. Radoša Ljušića - i nema brige!

Bilo bi prosto da je samo jedan Ljušić, muka je što svaka štamparija ima svog Ljušića, pa se utrkuju ko će da bude ekstremniji (u zavisnosti ko je na vlasti) pa guraju svoja izdanja.

Ne mogu da ti opišem kakav je to haos i ludilo.....
jinks jinks 13:59 13.10.2014

...

Nadam se da u moru nedoumica o kojima govorite ni jedna od strana neće zanemariti jednu od činjenica koja je na dosta nezgodan način zabašurivana još od daleke 1945.

Ta da značajnu većinu znakova pitanja na priloženoj fotografiji predstavljaju Srbi iz NDH.

I da tragedija bude veća, borba tih istih boraca koja je počela 1941, i koja se vodila između ostalog i za njihovo pravo da žive u domovini bez da ih iko pita koje su nacionalnosti (kao i za isto pravo za bilo kog drugog), doživljava poraz 1991, kada gube sva građanska i nacionalna prava, imovinu i živote.
JJ Beba JJ Beba 14:46 13.10.2014

podsećanja radi

Umberto Eco: Fašizam- zlo u 11 tačaka



U korijenima fašističke psihologije leži opsesija zavjerom, ili još bolje, međunarodnom zavjerom. Ali zavjera mora takođe doći iznutra. Fašističke vlade osuđene su na to da gube ratove jer su nesposobne da ispravno procijene neprijatelja. U fašizmu ne postoji borba za život, naprotiv, život se živi samo zbog borbe. Zbog toga, pacifizam je kolaboracija sa neprijateljem. Građani se pozivaju samo kada treba odigrati ulogu naroda


1. Prvo obilježje fašizma je kult tradicije a tradicionalizam implicira odbacivanje moderne. Poštovaoci tehnologije su kako fašisti tako i nacisti, dok je tradicionalistički mislioci obično odbacuju kao negaciju tradicionalnih duhovnih vrijednosti. Međutim, iako je nacizam bio ponosan na svoja industrijska dostignuća, njegov modernizam je ležao tek na površini jedne ideologije koja se temeljila na krvi i tlu. Odbijanje modernog svijeta kamufliralo se kao odbijanje kapitalističkog načina života, ali u prvom redu radilo se o odbijanju duha iz 1789. g. (1776. g. naravno). Prosvijećenost, vijek uma, važi kao početak modernog izopačenja. U tom smislu, fašizam se može definisati kao iracionalizam.

2. Iracionalizam je, takođe, ovisan o kultu akcije zbog akcije. Akcija mora uspjeti prije mišljenja ili u potpunosti bez mišljenja. Otud kultura postaje sumnjiva čim se identifikuje sa kritičkim stavovima. Nepoverenje prema svetu intelekta uvek je bio simptom fašizma, od Geringovog otvorenog stava: “Kada čujem reč kultura mašim se za pištolj”, do česte upotrebe izraza kao što su “degenerisani intelektualci”, “jajoglavci”, “jalovi snobovi”, “univerziteti su gnijezda crvenih”. Službeni fašistički intelektualci uglavnom su bili angažovani u napadanju moderne kulture i liberalne inteligencije zbog izdaje tradicionalnih vrijednosti.
Nikakva se sinkretistička vjera ne može oduprijeti analitičkoj kritici. Kritički duh provodi razlikovanja. U modernoj kulturi naučna zajednica hvali neslaganje kao nešto korisno za obogaćivanje znanja. Za fašizam neslaganje je izdaja.

3. Uostalom, razlike u mišljenju znak su raznolikosti. Fašizam raste i traži podršku tako što izrabljuje i naoštrava prirodni strah od različitog. Prvi apel jednog fašističkog ili predfašističkog pokreta usmjeren je protiv došljaka. Tako je fašizam po definiciji rasistički.

4. Fašizam je nastao iz individualne ili socijalne frustracije. Stoga je tipičnim obeležjima istorijskog fašizma pripadao apel frustriranoj srednjoj klasi, klasi koja je trpjela ekonomsku krizu ili osjećaj političkog poniženja. U naše vrijeme, kada su stari “proleteri” postali malograđani fašizam sutrašnjice naći će svoju publiku u toj novoj većini.

5. Ljudima koji osjećaju da im je otet njihov vlastiti socijalni identitet fašizam dodjeljuje kao jedinu privilegiju da su rođeni u istoj zemlji.To je izvor nacionalizma. Osim toga, jedna nacija dolazi do svog identiteta samo preko svojih neprijatelja. Stoga, u korjenima fašističke psihologije, leži opsesija zavjerom, najbolje je, međunarodnom zavjerom. Sljedbenici se moraju osjećati opkoljenima. Toj zavjeri najlakše je doskočiti pozivom na mržnju prema strancima. Ali zavjera mora takođe doći iznutra: Jevreji su obično najbolji cilj jer imaju tu prednost da su istovremeno i unutra i spolja. U SAD prominentna instanca opsesije zaverom može se naći u “The New world Order”, Peta Robertsona, ali ima i mnogo drugih.

6. Sljedbenici se moraju osjećati poniženima očiglednim bogatstvom i moći svojih neprijatelja.kad sam bio mladić naučili su me da mislim o Englezima kao narodu sa pet obroka. Oni su jeli češće od siromašnih, a i umjerenih Italijana. Jevreji su bogati i pomažu jedni drugima putem tajnih mreža uzajamne podrške. Sljedbenici moraju, međutim, takođe biti uvjereni da mogu pobijediti svoje neprijatelje. Tako, neprestanim pomijeranjem retoričkog žarišta neprijatelji su istovremeno prejaki i preslabi. Fašističke vlade osuđene su na to da gube ratove jer su nesposobne da ispravno procene neprijatelja.

7. U Fašizmu ne postoji borba za život, naprotiv, život se živi samo zbog borbe. Zbog toga, pacifizam je kolaboracija sa neprijateljem. On je loš, jer život je stalna borba. To vodi Armagedonovom kompleksu. Kako neprijatelji moraju da budu pobijeđeni, nužna je jedna odlučujuća bitka nakon koje će pokret zavladati svijetom. Takvo “konačno rješenje” implicira iznova jedno razdoblje mira, novo zlatno doba, što protivrječi načelu neprestanog rata. Nijednom fašističkom vođi nikada nije pošto za rukom da riješi taj problem.

8. Elitizam je tipični aspekt svake reakcionarne ideologije, ukoliko je on u osnovi aristokratski, a aristokratski i militaristički elitizam imaju osobinu- preziranje slabijih. Fašizam može da zastupa samo jedan popularni elitizam. Svaki građanin pripada najboljem narodu na svetu, najbolji građani su članovi stranke, svaki Građanin može (ili bi trebalo) da pristupi stranci. Međutim, bez plebejaca nema patrijaca. Vođa zna da njegova moć nije demokratski preneta na njega nego nasilno osvojena i njemu je potpuno jasno da njegova snaga proizilazi iz slabosti masa, koju su tako slabe da trebaju i zaslužuju vođu. Kako je grupa hijerarhijski organizovana (po vojničkom modelu) svaki od nižih vođa prezire svoje potčinjene, kao što opet svaki od ovih potčinjenih prezire one njemu potčinjene. To pojačava svijest o masovnom elitizmu.

9. Fašizam se temelji na selektivnom populizmu, na jednom takoreći kvalitativnom populizmu. U demokratiji građani imaju individualna prava, ali u svojoj cjelini poseduju politički uticaj samo na osnovu jednog kvalitativnog gledišta- poštuju se odluke većine. Za fašizam individue kao individue nema nikakva prava, dok je narod, naprotiv, shvaćen kao kvalitet, kao monolitni entitet koji izražava zajedničku volju. Kako veliki kvantitet ljudi ne može imati nikakvu zajedničku volju, vođa se predstavlja kao njen tumač. Izgubivši svoju delegiranu moć, građani više ne deluju; oni se pozivaju samo onda kada treba odigrati ulogu naroda. Zbog toga, narod nije ništa drugo do jedna teatralna fikcija. Kao dobar primer kvalitativnog populizma nije nam više potrebna. Piazza Venezia u Rimu ili Nirberški stadion. U budućnosti nas čeka jedan televizijski ili internet-populizam u kojem će emocionalna reakcija neke odabrane grupe građana biti prihvaćena kao glas naroda. Na temelju svakog kvalitativnog populizma fašizam mora biti protiv “trule” parlamentarne vlasti. Jedna od prvih rečenica koju je Musolini izrekao u italijanskom Parlamentu bila je: “Mogao sam pretvoriti ovo gluvo i sumorno mjesto u logor za moje manipule”- “manipule” su jedinice od kojih se sastojala tradicionalna rimska legija. Ustvari, on je smesta pronašao bolji smeštaj za svoje manipule, ali je nešto kasnije likvidirao i Parlament. Gdje god neki političar dovodi u pitanje legitimnost parlamenta zato što on ne izražava više volju naroda, tu smrdi na fašizam.

10. Fašizam govori novogovorom. Orvel je u “1984” izmislio novogovor kao službeni jezik Anglosoca, engleskog socijalizma, ali elementi fašizma zajednički su različitim oblicima diktature. Svi nacistički li fašistički školski udžbenici poslužili su se osiromašenim vokabularom i elementarnom sintaksom kako bi u klici zatrli instrumente kompleksnog i kritičkog mišljenja. Ali moramo se pripremiti i na druge oblike novogovora, čak i kada se pojavljuju u naizgled nevinom obliku popularnih tok-šoua. Ujutro, 27. jula 1943. saznao sam sa radija da je fašizam propao i da je Musolini uhapšen. Kada me je majka poslala po novine otkrio sam da novine na najbližem kiosku imaju različite naslove. Štaviše, nakon što sam pročitao te naslove postalo mi je jasno da u svakim novinama stoji nešto drugo. Naslijepo sam se odlučio za jedne i na prvoj stranici pročitao proglas koji je potpisalo pet ili šest političkih stranaka, među njima i Komunistička partija, Socijalistička partija i Liberalna partija. Sve do tog trenutka vjerovao sam da u svakoj zemlji postoji samo jedna jedina stranka i da je u Italiji to Partito Nazionale Fasciste. Sada sam otkrivao da je u mojoj zemlji moglo postojati više stranaka u isto vrijeme. Kako sam bio pametan dečko, smjesta sam shvatio da tako mnogo stranaka nije moglo preko noći da iznikne iz zemlje, da su one, dakle, neko vrijeme morale postojati u ilegali. Proglas na naslovnoj strani slavio je kraj diktature i povratak slobode: sloboda govora, štampe, političkog organizovanja. Te riječi “sloboda”, “diktatura”, “prava”- tada sam ih čitao po prvi put u svom životu. Uz pomoć tih novih riječi ponovo sam bio rođen kao slobodan čovjek Zapada. Moramo ostati budni kako smisao tih riječi ponovo ne bi dospeo u zaborav. Fašizam je još uvijek oko nas, ponekad neugledno obučen. Bilo bi mnogo lakše za nas kada bi se na svjetskoj sceni pojavio neko i rekao: “Želim drugi Aušvic, želim da crne košulje ponovo pradiraju italijanskim trgovima”. Život nije tako jednostavan. Fašizam se može vratiti i pod najnevinijom maskom. Naša je dužnost da ga razotkrijemo i da upremo prstom na svaki od njegovih primjera svakog dana, na svakom mjestu na svijetu. Sloboda i oslobođenje zadaci su kojima nikada nema kraja.
Goran Vučković Goran Vučković 15:06 13.10.2014

Re: podsećanja radi

Meni se više sviđa uvod, gde opisuje kako je pobedio na regionalnom takmičenju u govorništvu
Nebojša Milikić Nebojša Milikić 10:22 14.10.2014

Re: podsećanja radi

JJ Beba
Umberto Eco: Fašizam- zlo u 11 tačaka



U korijenima fašističke psihologije leži opsesija zavjerom, ili još bolje, međunarodnom zavjerom. Ali zavjera mora takođe doći iznutra. Fašističke vlade osuđene su na to da gube ratove jer su nesposobne da ispravno procijene neprijatelja. U fašizmu ne postoji borba za život, naprotiv, život se živi samo zbog borbe. Zbog toga, pacifizam je kolaboracija sa neprijateljem. Građani se pozivaju samo kada treba odigrati ulogu naroda


1. Prvo obilježje fašizma je kult tradicije a tradicionalizam implicira odbacivanje moderne. Poštovaoci tehnologije su kako fašisti tako i nacisti, dok je tradicionalistički mislioci obično odbacuju kao negaciju tradicionalnih duhovnih vrijednosti. Međutim, iako je nacizam bio ponosan na svoja industrijska dostignuća, njegov modernizam je ležao tek na površini jedne ideologije koja se temeljila na krvi i tlu. Odbijanje modernog svijeta kamufliralo se kao odbijanje kapitalističkog načina života, ali u prvom redu radilo se o odbijanju duha iz 1789. g. (1776. g. naravno). Prosvijećenost, vijek uma, važi kao početak modernog izopačenja. U tom smislu, fašizam se može definisati kao iracionalizam.

2. Iracionalizam je, takođe, ovisan o kultu akcije zbog akcije. Akcija mora uspjeti prije mišljenja ili u potpunosti bez mišljenja. Otud kultura postaje sumnjiva čim se identifikuje sa kritičkim stavovima. Nepoverenje prema svetu intelekta uvek je bio simptom fašizma, od Geringovog otvorenog stava: “Kada čujem reč kultura mašim se za pištolj”, do česte upotrebe izraza kao što su “degenerisani intelektualci”, “jajoglavci”, “jalovi snobovi”, “univerziteti su gnijezda crvenih”. Službeni fašistički intelektualci uglavnom su bili angažovani u napadanju moderne kulture i liberalne inteligencije zbog izdaje tradicionalnih vrijednosti.
Nikakva se sinkretistička vjera ne može oduprijeti analitičkoj kritici. Kritički duh provodi razlikovanja. U modernoj kulturi naučna zajednica hvali neslaganje kao nešto korisno za obogaćivanje znanja. Za fašizam neslaganje je izdaja.

3. Uostalom, razlike u mišljenju znak su raznolikosti. Fašizam raste i traži podršku tako što izrabljuje i naoštrava prirodni strah od različitog. Prvi apel jednog fašističkog ili predfašističkog pokreta usmjeren je protiv došljaka. Tako je fašizam po definiciji rasistički.

4. Fašizam je nastao iz individualne ili socijalne frustracije. Stoga je tipičnim obeležjima istorijskog fašizma pripadao apel frustriranoj srednjoj klasi, klasi koja je trpjela ekonomsku krizu ili osjećaj političkog poniženja. U naše vrijeme, kada su stari “proleteri” postali malograđani fašizam sutrašnjice naći će svoju publiku u toj novoj većini.

5. Ljudima koji osjećaju da im je otet njihov vlastiti socijalni identitet fašizam dodjeljuje kao jedinu privilegiju da su rođeni u istoj zemlji.To je izvor nacionalizma. Osim toga, jedna nacija dolazi do svog identiteta samo preko svojih neprijatelja. Stoga, u korjenima fašističke psihologije, leži opsesija zavjerom, najbolje je, međunarodnom zavjerom. Sljedbenici se moraju osjećati opkoljenima. Toj zavjeri najlakše je doskočiti pozivom na mržnju prema strancima. Ali zavjera mora takođe doći iznutra: Jevreji su obično najbolji cilj jer imaju tu prednost da su istovremeno i unutra i spolja. U SAD prominentna instanca opsesije zaverom može se naći u “The New world Order”, Peta Robertsona, ali ima i mnogo drugih.

6. Sljedbenici se moraju osjećati poniženima očiglednim bogatstvom i moći svojih neprijatelja.kad sam bio mladić naučili su me da mislim o Englezima kao narodu sa pet obroka. Oni su jeli češće od siromašnih, a i umjerenih Italijana. Jevreji su bogati i pomažu jedni drugima putem tajnih mreža uzajamne podrške. Sljedbenici moraju, međutim, takođe biti uvjereni da mogu pobijediti svoje neprijatelje. Tako, neprestanim pomijeranjem retoričkog žarišta neprijatelji su istovremeno prejaki i preslabi. Fašističke vlade osuđene su na to da gube ratove jer su nesposobne da ispravno procene neprijatelja.

7. U Fašizmu ne postoji borba za život, naprotiv, život se živi samo zbog borbe. Zbog toga, pacifizam je kolaboracija sa neprijateljem. On je loš, jer život je stalna borba. To vodi Armagedonovom kompleksu. Kako neprijatelji moraju da budu pobijeđeni, nužna je jedna odlučujuća bitka nakon koje će pokret zavladati svijetom. Takvo “konačno rješenje” implicira iznova jedno razdoblje mira, novo zlatno doba, što protivrječi načelu neprestanog rata. Nijednom fašističkom vođi nikada nije pošto za rukom da riješi taj problem.

8. Elitizam je tipični aspekt svake reakcionarne ideologije, ukoliko je on u osnovi aristokratski, a aristokratski i militaristički elitizam imaju osobinu- preziranje slabijih. Fašizam može da zastupa samo jedan popularni elitizam. Svaki građanin pripada najboljem narodu na svetu, najbolji građani su članovi stranke, svaki Građanin može (ili bi trebalo) da pristupi stranci. Međutim, bez plebejaca nema patrijaca. Vođa zna da njegova moć nije demokratski preneta na njega nego nasilno osvojena i njemu je potpuno jasno da njegova snaga proizilazi iz slabosti masa, koju su tako slabe da trebaju i zaslužuju vođu. Kako je grupa hijerarhijski organizovana (po vojničkom modelu) svaki od nižih vođa prezire svoje potčinjene, kao što opet svaki od ovih potčinjenih prezire one njemu potčinjene. To pojačava svijest o masovnom elitizmu.

9. Fašizam se temelji na selektivnom populizmu, na jednom takoreći kvalitativnom populizmu. U demokratiji građani imaju individualna prava, ali u svojoj cjelini poseduju politički uticaj samo na osnovu jednog kvalitativnog gledišta- poštuju se odluke većine. Za fašizam individue kao individue nema nikakva prava, dok je narod, naprotiv, shvaćen kao kvalitet, kao monolitni entitet koji izražava zajedničku volju. Kako veliki kvantitet ljudi ne može imati nikakvu zajedničku volju, vođa se predstavlja kao njen tumač. Izgubivši svoju delegiranu moć, građani više ne deluju; oni se pozivaju samo onda kada treba odigrati ulogu naroda. Zbog toga, narod nije ništa drugo do jedna teatralna fikcija. Kao dobar primer kvalitativnog populizma nije nam više potrebna. Piazza Venezia u Rimu ili Nirberški stadion. U budućnosti nas čeka jedan televizijski ili internet-populizam u kojem će emocionalna reakcija neke odabrane grupe građana biti prihvaćena kao glas naroda. Na temelju svakog kvalitativnog populizma fašizam mora biti protiv “trule” parlamentarne vlasti. Jedna od prvih rečenica koju je Musolini izrekao u italijanskom Parlamentu bila je: “Mogao sam pretvoriti ovo gluvo i sumorno mjesto u logor za moje manipule”- “manipule” su jedinice od kojih se sastojala tradicionalna rimska legija. Ustvari, on je smesta pronašao bolji smeštaj za svoje manipule, ali je nešto kasnije likvidirao i Parlament. Gdje god neki političar dovodi u pitanje legitimnost parlamenta zato što on ne izražava više volju naroda, tu smrdi na fašizam.

10. Fašizam govori novogovorom. Orvel je u “1984” izmislio novogovor kao službeni jezik Anglosoca, engleskog socijalizma, ali elementi fašizma zajednički su različitim oblicima diktature. Svi nacistički li fašistički školski udžbenici poslužili su se osiromašenim vokabularom i elementarnom sintaksom kako bi u klici zatrli instrumente kompleksnog i kritičkog mišljenja. Ali moramo se pripremiti i na druge oblike novogovora, čak i kada se pojavljuju u naizgled nevinom obliku popularnih tok-šoua. Ujutro, 27. jula 1943. saznao sam sa radija da je fašizam propao i da je Musolini uhapšen. Kada me je majka poslala po novine otkrio sam da novine na najbližem kiosku imaju različite naslove. Štaviše, nakon što sam pročitao te naslove postalo mi je jasno da u svakim novinama stoji nešto drugo. Naslijepo sam se odlučio za jedne i na prvoj stranici pročitao proglas koji je potpisalo pet ili šest političkih stranaka, među njima i Komunistička partija, Socijalistička partija i Liberalna partija. Sve do tog trenutka vjerovao sam da u svakoj zemlji postoji samo jedna jedina stranka i da je u Italiji to Partito Nazionale Fasciste. Sada sam otkrivao da je u mojoj zemlji moglo postojati više stranaka u isto vrijeme. Kako sam bio pametan dečko, smjesta sam shvatio da tako mnogo stranaka nije moglo preko noći da iznikne iz zemlje, da su one, dakle, neko vrijeme morale postojati u ilegali. Proglas na naslovnoj strani slavio je kraj diktature i povratak slobode: sloboda govora, štampe, političkog organizovanja. Te riječi “sloboda”, “diktatura”, “prava”- tada sam ih čitao po prvi put u svom životu. Uz pomoć tih novih riječi ponovo sam bio rođen kao slobodan čovjek Zapada. Moramo ostati budni kako smisao tih riječi ponovo ne bi dospeo u zaborav. Fašizam je još uvijek oko nas, ponekad neugledno obučen. Bilo bi mnogo lakše za nas kada bi se na svjetskoj sceni pojavio neko i rekao: “Želim drugi Aušvic, želim da crne košulje ponovo pradiraju italijanskim trgovima”. Život nije tako jednostavan. Fašizam se može vratiti i pod najnevinijom maskom. Naša je dužnost da ga razotkrijemo i da upremo prstom na svaki od njegovih primjera svakog dana, na svakom mjestu na svijetu. Sloboda i oslobođenje zadaci su kojima nikada nema kraja.


za pisca i nekoga ko se ispoveda ovo je jos "djene-dje" ... ali to je prilicno povrsna analiza fasizma, karakteristicna za levo-liberalni diskurs...
KRALJMAJMUNA KRALJMAJMUNA 16:29 13.10.2014

Nema tu leba

"Smatrajući da je za sve politički svesne građane i građanke"
"Autori i autorke odabranih priloga imaće priliku da ih predstave na seminaru"
"posvetićemo deo predstojećeg seminara o ideološkim i kulturološkim osnovama aktuelnih revizionističkih i antirevizionističkih stavova"

Čim vidim ovakve suvišne kobasice I konstrukcije odmah znam koliko je sati. I precrtavam debelom mastiljavom olovkom.
Prodavanje magle, kucanje na otvorena vrata.
Čuješ, u Srbiji isticati sada, povodom godišnjice oslobođenja Beograda, problem promene političkih i drugih stavova?!?!?! I o tome praviti seminar?!?!?!




hoochie coochie man hoochie coochie man 20:59 13.10.2014

...........

Pred vladajućim elitama je naizgled težak zadatak.


Ma mnogo im je teško, paz da nije.
Teško je imati princip, teško je imati stav i braniti ga, ovo što ovi rade uopšte nije teško, samo treba biti ljigav.
Nemačka kaže organizujte paradu oni organizuju, Putin kaže slavite komuniste oni slave.
I šta je tu teško?

Kakva crna desnica, desnica podrazumeva ideologiju, kakvi crni četnici i partizani, to podrazumeva isključivost, revizionizam i antirevizionizam, za to je neophodan stav, ovde nema ničega osim ljigavštine.
gedza.73 gedza.73 07:17 14.10.2014

Kad te neće...



A salto mortale autora i autorki?
Mislim, prekjuče protiv zapadnih građanskih buržoaskih vrednosti, juče za evropske demokratske tekovine a danas, na seminaru, za komunističku diktaturu.

'el će da bude na seminaru kako su prošle zemlje koje su oslobodili zapadni saveznici a kako zemlje koje su oslobodili sovjeti?
Istočni i zapadni Berlin?



vanja.t vanja.t 11:50 14.10.2014

o antifašizmu...

...kao poslednjem utočištu nitkova - dobar tekst.

Dosadašnju sveprisutnu revizionističku politiku i praksu treba da usklade sa svojim najnovijim otkrićem - da su Beograd od vlasti fašista i njihovih pomagača oslobodili upravo oni politički i vojni činioci koje već decenijama uporno pokušavaju da diskvalifikuju, potisnu ili jednostavno izbace


ovo nije tačno, u svim udžbenicima i dalje piše da su beograd oslobodili crvena armija i nop. prosto, to je činjnenica. a revizija i odbacivanje se odnose na jednopartijsko društvno uređenje bez privatne svojine i parlamentarne demokratije.
stopalo stopalo 13:40 14.10.2014

nacionalno pomirenje

Pred vladajućim elitama je naizgled težak zadatak.


Ih bre svi su nešto na kraj srca.

Svaki put kad ruski ambasador digne prst, naše vladajuće elite, prebacuju se sa noge na nogu (kao da im se piški) i u rukama gužvaju šajkačicu.

Na paradi je dovoljno samo da na tu šajkačicu dodaju malu kokardicu i onda su svi zadovoljni. I Putin bi mogao malo da se pravi blesav.

Može li tako?
princi princi 13:52 14.10.2014

Re: nacionalno pomirenje

freehand freehand 14:34 14.10.2014

Re: nacionalno pomirenje

princi
Izgleda i Ukrajinci imaju problema s kokardama.

Oni imaju malo veći problem sa svastikama.
not2old2rock not2old2rock 14:37 14.10.2014

Re: nacionalno pomirenje

stopalo

Na paradi je dovoljno samo da na tu šajkačicu dodaju malu kokardicu i onda su svi zadovoljni. I Putin bi mogao malo da se pravi blesav.

Može li tako?


Problem je samo u tome što je petokraka zvezda kokarda.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana