Religija

глосолалија парадоксалне супротности

Черевићан RSS / 22.01.2015. u 21:24

јавља ми се зналац тренутно у посети Jерусалиму и помиње чудо невиђено ( додуше о којем смо и ми путем наше штампа информисани) како је голуб бео приликом чинодејства Освештања од стране  патријарха Теофила на реци Јордан слетео на његово жезло којим се ослањао.

               a8a5b439-5be7-4329-a20e-3afb2a73c53f.jpg

присутни верници поздравише догађај док они други се потрудише да га омаловаже указом о . . . утренираном голубу.

да потсетим . . . Према хришћанској традицији, Христос је, када је напунио 30 година, дошао на реку Јордан како би га крстио Свети Јован.Осећајући да је пред њим Месија, Свети Јован дочека Исуса речима: “Ти треба мене да крстиш, а ти долазиш мени да ја тебе крстим”. Исус му на то одговори: “Остави сад то, јер нам треба испунити сваку правду”.После тих речи Син Божји уђе у Јордан. Тада се над њим отвори небо и Дух Свети сиђе на Исуса у виду голуба.

но да ли је (баш) ТАКО . . . било . . .

под несумњивим утиском Еванђеља просечан читалац окупиран музиком моралног им изражаја обично не примећује многе недоследности. Матеј,Марко  и Јован кажу да је Јован Крститељ, пустињак, крстио на Јордану Исуса.читајући пак Луку то се није могло десити обзиром да је Јован тада био затворен у тврђави Махеронт по налогу Херода Антипе обзиром да је Тетрарха оптужио за родоскрвнуће јер је завео жену  свога брата и венчао се с њом. Јовану и главу отсекоше зарад тог. Пре тога  се, затворен, посредством своја два ученика интересовао о Исусу . . јеси ли ти онај који има доћи или да другога чекамо . . . из чега би се дало закључити да Јован Исуса није ни познавао, нити су се икад срели.D.F.Strauss у својој монографији о Исусу помиње да је Јован Крститељ био аскета и суморни самотник, док је Исус био ведре нарави,волео друштво,није постио, а и вино је пио.тешко је замислити стога да овај аскета призна као више биће Исуса, своју сушту супротност.

Није на одмет поменути да ритуални обред крштења није био у Палестини тада ништа ново тјст  није могао бити искључиво хришћански обред. Есени из Кумрана су га примењивали а Јован је са њима био повезан.сам родослов крштења много је старији сеже до трећег миленија пре нове ере када се  на Еуфрату  појавио култ воде и који је трајао до трећег века нове ере.тамошње древне иконографије указују на концепцију крштења тјст духовне аблуције уроњавањем у воду , те да су мезопотамског порекла. Хришћанство се такође осетило прозвано да  преузме крштење у свој ритуал дајући му  властито теолошко значење, но у новом завету се незна када је тачно дошло до ове синкретизације. По Матеју и Марку Исус препоручује својим ученицима да се крсте, али тек након ускрснућа . . тјст посмртно. . .

 

треба знати да би се могло веровати. ја незнам. да ли грешим . . што верујем (поштујући породичну религиозну традицију) . . . јер у одговарајућој литератури не налазим на рационално образложење своје верске сумње. кажу . . ко верује, видеће. обрнуто ми је ближе.

 



Komentari (66)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

dr.alle dr.alle 23:05 22.01.2015

глосолалија парадоксалне супротности

Prvi
Черевићан Черевићан 23:23 22.01.2015

ето

dr.alle . . . ХВАЛА .
mitar.popovic mitar.popovic 00:22 23.01.2015

Apologetics

Ćao Čerevićan,

To o bjelom golubu neću braniti jer neznam šta se desilo a i priznajem da naša pravoslavna crkva ima istoriju nevaljalih trikova. Najpozatiji je onaj o godišnjem spontanom paljenju svjeća u jerusalimskoj crkvi..

No želio bih malo odgovoriti na ove druge argumente, jer sam pročito dosta hrišćanskih apologeta - na engleskom - pa reko da podjelim uvide.

Prvo to u Luki se naravno može procitati kao protivrečnost jer krštenje Isusa sledi (odmah) posle hapšenja Jovana, koje je opet odmah posle rečenica o krštenju naroda. Ali i ne mora se tako pročitati, uopšte nije rjetka pojava da pisac radi književnog efekta ne priča priču u dosledno hronoloskom redu. Ima drugih protivrečnosti u Jevanđelju koje je teže objasniti.

To da su Isus i Jovan imali suprotne stilove čisto logički gledano nije nikakav problem. Zašto mora da bude da Jovan očekuje od Mesije da bude kao on? Ne bi li to bilo malko egoisticno? Uostalom o tom prigovoru kako nije kao Jovan i sam Isus priča nekoliko puta. Objasnjava na primjer kako je on mladoženja a na svadbi se slavi, kako ovi vamo Jovanu viču da je lud jer tumara po pustinji a ovi vamo Isusu da je lud jer se previše provodi, itd.

I za kraj moj omiljeni tip prigovora, ovde to kako je "krštenje" iz Babilona. To je pod istom kategorijom kao ono da je Božić paganski praznik rođenja sunca, ili da je Grčki bog vina Dionisius malko sličan Isusu. Ne razumjem zašto obredi slični hrišćanskim koji ih predhode delegitimizuju hriščanstvo? Ne bi li logičnije bilo suprotno, da ga potvrđuju? Ako ti jedan prijatelj kaže da je zelje zdravo, ti misliš može biti, ali ako ti to isto kaže trojica onda si valjda siguran da svi s.ru.

Uostalom, ni Isusovo krštenje nije tehnički govoreći hrišćansko krštenje jer u tom trenutku crkva nije ni postojala.

C.S. Lewis piše da istorijska ličnost Isusa predstavlja krajnje fokusiranje predhrisčanskih mitova, ili taloženje predhrišćanske magle, prisutne svuda po svetu, u jednu jasnu, otjeletvorenu i istorisku pricu i ličnost Isusa iz Nazareta. Česterton opet vidi da je "priznanje" hrišćanstva kao otkrivenja paganskih "slućenja" predstavljeno u priči o čobanima koji su osvjedočili rođenje Isusa kao Spasitelja. (Tri mudraca sa istoka predstavljaju isto za istočnjačke filozofije, dok Herod prestavlja đavolje semitske religije Filistina i kasnije Kartaginaca, koji si praktikovali žrtvovanje novorođenčadi).

Svakom "racinolnom" ljubitelju istorije koga interesuje istorijski odnos izmedju hrišćanstva i visokorazvijenog paganstva Grka, Rimljana, i Semitski naroda, visokorazvijenik istočnjačkih religija, i naravno visoko razvijenog Judaizma, toplo preporučujem knjigu "The Everlasting Man", pisac GK Chesterton. Upozorenje da je g. Česterton hrišćanski apologeta i katolik.

nim_opet nim_opet 00:58 23.01.2015

Re: Apologetics

Prvo to u Luki se naravno može procitati kao protivrečnost jer krštenje Isusa sledi (odmah) posle hapšenja Jovana, koje je opet odmah posle rečenica o krštenju naroda. Ali i ne mora se tako pročitati, uopšte nije rjetka pojava da pisac radi književnog efekta ne priča priču u dosledno hronoloskom redu.


s'obzirom da je Lukino jevandjele pisano nekih 60-80 godina posle smrti Isusa, i da je i sam autor osporavan, oslanjati se na opis bilo kog jevandjeliste kao na istorijsku cinjenicu je malo nesigurno :)
mitar.popovic mitar.popovic 01:59 23.01.2015

Re: Apologetics

A oslanjati se na tebe, koji pišeš komentar 2000 godina posle smrti Isusa, i koji valjda nisi nikad osporavan, jeste sigurno.

Ako hoćeš da budeš jasniji onda reci da sumnjaš u istoričnost Luke jer sumnjaš u Lukine motive. Osamdeset godina je ništa za drevne istoričare, Plutarh je na primjer piso o događajima vjekovima unazad.

Uostalom čak i da je diskusija o romanu moj komentar i dalje stoji jer se odnosi na unutrašnju protivrječnost.

Srđan Fuchs Srđan Fuchs 10:26 23.01.2015

Re: Apologetics

mitar.popovic
Ćao Čerevićan,

To o bjelom golubu neću braniti jer neznam šta se desilo a i priznajem da naša pravoslavna crkva ima istoriju nevaljalih trikova. Najpozatiji je onaj o godišnjem spontanom paljenju svjeća u jerusalimskoj crkvi..





kako znate da je nevaljao trik? evo, ja sam, kao judejski skeptik, prisustvovao tom triku, sa posebnog balkona jerusalimske patrijaršije, preko naklonjenog mi visokog sveštenstva i to izgleda ovako - patrijarh uđe u halji, za njim zapečate vrata, i posle nekog vremena se pojavi sa upaljenom svećom. da li imate dokaz da se radi o triku njegovog preosveštenstva g. patrijarha, i ako imate saznanja podelite ih i s nama građanima, a ja ću se postarati da vaš dokaz dođe u ruke direktora jerusalimske policije.
Jelica Greganović Jelica Greganović 11:10 23.01.2015

Re: Apologetics

Uostalom, ni Isusovo krštenje nije tehnički govoreći hrišćansko krštenje jer u tom trenutku crkva nije ni postojala.

Dobra stara vremena...
Черевићан Черевићан 11:21 23.01.2015

sunt verba et voces

поштовани г popovic-у на коментару који на размишљање усмерава захваљујем.
елем,никако себе не могу сматрати посредником између религије и коментатора мог кратког састава обзиром да је моје познавање религије последица прочитаног у литератури, али сам овим проблемом осећајно ангажован из чега следи да релација не може бити непристрасна.као рационалист настојим ипак да не изгубим осећај за све што је везано уз људско с бурним историјским лутањем човека.веровања, митови и легенде утолико су истинити што су стварали културе и цивилизације и на приступачан начин појашњавали човеку тајну његовог постојања.није данашњем човеку лако примити под готово што је створила машта наших предака у далеким и различитим епохама и друштвеним условима тражећи уточишта у надземаљској сфери легенди и месијанских нада и за очекивати је било да у епоси тријумфа људског разума ове врсте архаичне претставе не би требало да имају разлог свог опстанка.ипак је друкчије јер се просвећивање на нашем глобусу не шири равномерно па се човечанство и дање одаје празноверју и митовима док само незнатни % људи иде укорак са савременим идејама науке и напретка.теолог Josip Sittler својевремено рече . . морамо имати Христа по мери савременог разума.ако је тај разум упућен на галаксије,не можемо имати Исуса ограничена уз Палестину.

наравно да ћу потражити "The Everlasting Man" од GK Chesterton-а.
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 11:32 23.01.2015

Re: Apologetics

Jelica Greganović
Uostalom, ni Isusovo krštenje nije tehnički govoreći hrišćansko krštenje jer u tom trenutku crkva nije ni postojala.

Dobra stara vremena...



jedna od originalnijih antisemitskih teorija je da su onda Jevreji uvalili Čovečanstvu Hrista i Crkvu da bi mogli da ih kontrolišu.
looping looping 12:52 23.01.2015

Re: Apologetics

Uostalom, ni Isusovo krštenje nije tehnički govoreći hrišćansko krštenje jer u tom trenutku crkva nije ni postojala.

Wrong.
Crkva nije zgrada ili kuća.
Već kako je Isus negde u Novom Zavetu rekao:"U ljudskom srcu".
Samo što to sveštenici ne otkrivaju tako često da im ne upropasti biznis.
Jelica Greganović Jelica Greganović 12:53 23.01.2015

Re: Apologetics


jedna od originalnijih antisemitskih teorija je da su onda Jevreji uvalili Čovečanstvu Hrista i Crkvu da bi mogli da ih kontrolišu.

Zar nije dežurna antisemitska teorija da su Jevreji prodali Hrista, i umesto njega spasili barabu Varnavu?
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 13:08 23.01.2015

Re: то је њина теорија

Jelica Greganović

Zar nije dežurna antisemitska teorija da su Jevreji prodali Hrista, i umesto njega spasili barabu Varnavu?


варнава је, бо'на, био наш последњи неудбашки патријарх - 1930-1937.

Краљ Александар I Карађорђевић као да није знао за његове речи: „Нисам довољно послушан да бих био заповедник“, па је веровао да је у Варнави добио послушног патријарха, који ће цркву учинити сервилним слугом државе. Уместо тога, Варнава је од расцепкане СПЦ у шест разних законодавних, административних, финансијских и јерархијских подручја, новим Уставом цркве и строгим правилима устројио СПЦ на модеран начин и успео да је одвоји од државе. Током те реорганизације формиране су две нове епархије, Загребачка и Мукачевска, тако да је у састав Српске цркве улазило укупно 27 епархија, са викарном Скадарском епархијом у Албанији.

He is the great uncle of performance artist Marina Abramović


овај наш, Јудејац, је био само Бараба - или Варава, више медитеранским (данас, занимљиво, приметно у латиноамеричким изговорима Ибруа).

ова теорија јес' дежурна, али код десничара, и то верских, и то католичких namely. levi антисемитизам има друкчу потку.
mitar.popovic mitar.popovic 14:40 23.01.2015

Re: Apologetics

Srđan Fuchs

Ja koliko znam radi se da se svjeće i kadila po zidu spontano upale tj. plamen se pojavi bez paljenja drugim plamenom, i da je to već tradicija koju su pominjali krstaši. Tek mnogo kasnije pokazalo se da se valjda umakanjem sumoporom ili čime već može odgoditi spontano paljenje neke druge hemikalije. O tome se već raspravljalo i mnogi pravoslavi sveštenici su se od toga odaljili.

Izrael je demokratska i slobodna država tako da sumjam da bi me direktor policije priveo zbog mišljenja.
mitar.popovic mitar.popovic 14:46 23.01.2015

Re: Apologetics

Srđan Fuchs

Pa ako je antisemistka onda mora da je dobra. /sarc

Nego kaži ti tom svom "prijatelju antisemitu" da ima strašno visoko misljenje o Jevrejima a strašno nisko o ostatku čovječanstva. Ja mu preporučujem da pređe u Jevreje pa da se navlada svjetom, život je kratak.

mitar.popovic mitar.popovic 15:06 23.01.2015

Re: sunt verba et voces

@Čerevićan

Saosećam se sa vašim stavom jer sam i ja tu nekada stojao. Preporučio sam Chestertona i Lewisa jer su i oni tu nekada stajali. Njih dvojica mnogo bolje pišu od mene, ali ako kao i mnogi ne pređete u vjernike čitajući njihove knjige, nadam se da u najmanju ruku vidite da su biblijski tekstovi daleko od naivnih i sujevernih bajki, nego da su proizvod duboko promisljenog i istorijski uključenog viđenja (pa i ako je to viđenje pogrešno).

Što se mene lično tiče, moje vjerničko ubjeđenje može da oscilira, uglavnom zbog problema zla. Ali moje čitanje biblije nikada neće biti ono što je bilo dok sam bio učenik evropskog Prosvetiteljstva, jer sam čitajući apologetiku najzad naučio šta je (Biblijski) pisac hteo da kaže, bio on u pravu ili ne.

Opet da parafraziram meni dragog Čestertona, hrišćanstvo nije rođeno u okolini mračnog i prljavog seljaka, nego okruženo mnogim i sofisticiranim tradicijama jevreskog hrama, grčke filozofije, i istočnjačkih religija. Milje ranog hrišćanstva nije ni malo ličio na srednjevekovno doba (sa kojim se ta religija često asocira), nego je jako ličio na (post)moderni zapad. Minus naravno tehnologija kao sto su na pr. smartphone cameras.

Hvala na odgovoru,

poz
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 17:06 23.01.2015

Re: Apologetics

mitar.popovic
Srđan Fuchs

Ja koliko znam radi se da se svjeće i kadila po zidu spontano upale tj. plamen se pojavi bez paljenja drugim plamenom, i da je to već tradicija koju su pominjali krstaši. Tek mnogo kasnije pokazalo se da se valjda umakanjem sumoporom ili čime već može odgoditi spontano paljenje neke druge hemikalije. O tome se već raspravljalo i mnogi pravoslavi sveštenici su se od toga odaljili.

Izrael je demokratska i slobodna država tako da sumjam da bi me direktor policije priveo zbog mišljenja.


ne tebe, već patrijarha zbog ugrožavanja bezbednosti grada. mi smo demokratija, ne apsimo zbog mišljenja.
Jelica Greganović Jelica Greganović 17:09 23.01.2015

Re: то је њина теорија

варнава је, бо'на, био наш последњи неудбашки патријарх - 1930-1937.

Uuups...greška, lapsus kucami...u njegovoj ulici živim, biće da je zato...mislila sam na Varavana.
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 17:43 23.01.2015

Re: Apologetics

mitar.popovic
Ja mu preporučujem da pređe u Jevreje pa da se navlada svjetom, život je kratak.



ко се с филосемитима дружи живот му се одужи

Черевићан Черевићан 18:52 23.01.2015

iurare in verba magistri

oslanjati se na opis bilo kog jevandjeliste kao na istorijsku cinjenicu je malo nesigurno


г.nim_opet, ХВАЛА на дружењу.поводом Вашег прилога читах . . .
да се Лукино (треће по реду еванђеље) често назива и Павлово дело (обзиром да се придружио Св.Павлу те учествовао у многим његовим мисијским путовањима) и разуму је блиско да је Павле информације које је чуо преносио Луки тако да је овај имао податке да напише оригиналну Исусову биографију.незаборавимо да је Лука у свој текст (иначе компилацију из друге руке) унео готово и читаво Марково (иначе најкраће) еванђеље и непогрешивим инстиктом осетио колико ће радости,утехе и наде донети покољењима ове једноставне приче.
Лукино јеванђеље је настало до 95. г. и пре свега треба имати на уму какав је циљ имао док га је писао у време када је хришћанство у Римској Империји сматрано прекршајем.Аутор је настојао доказати да хришћани нису непријатељи државе те да хришћанство није нека херметичка јеврејска секта него да има универзални карактер.знана је Исусова сентенца . . вратите дакле што је царско Цару, а што је Божије Богу . . у тексту Лукин Исус јасно наглашава став лојалоности у односу на Римску Империју.
mitar.popovic mitar.popovic 19:56 23.01.2015

Re: iurare in verba magistri

Лукино јеванђеље је настало до 95. г. и пре свега треба имати на уму какав је циљ имао док га је писао у време када је хришћанство у Римској Империји сматрано прекршајем.Аутор је настојао доказати да хришћани нису непријатељи државе те да хришћанство није нека херметичка јеврејска секта него да има универзални карактер.знана је Исусова сентенца . . вратите дакле што је царско Цару, а што је Божије Богу . . у тексту Лукин Исус јасно наглашава став лојалоности у односу на Римску Империју.


G. Ćerevičan iz ovoga se vidi da ste mnogo učeniji u temi istorije hrišćanstva nego sto sam ja perdpostvio na osnovu originalnog posta. Ako sam zvučao snishodljiv u predhodim komentarima , izvinjavam se.

Pitanje je da li je princip "caru carevo..." kompromis ili u stvari baš princip crkve. Može biti valjda oboje. Ja lično vjerujem da je princip, s obzirom da su vjekovima posle Luke hrišćani bili ubijani od strane rimske vlasti. Rim je zahtjevao od svih religija da prinose zrtvu caru kao bogu, a to hrišćani nikada nisu radili, i to je glavni razlog zasto su proganjani. Taj princip se ukplapa i sa ostatkom hrišćanskog učenja. Kompromisa sa vlasti je bilo, i mnogo puta su izgnane iz crkve kao jeres.

Opet to o Luki kao čovjeku koji svjesno laže za "dobrobit" čovječanstva, dok sav život posvećuje toj laži, je stvar subjektivnog viđenja. Da li je ikada postojao takav čovjek? Meni ga je nemoguće zamisliti, a još teže poštovati. Možda je nama komunističkoj djeci lakše zamisliti takvog čovjeka jer su baš i komunisti tako namjerili spasiti svjet. No i komunisti nisu mogli psihološki izdržati toliku laž, i propali su, a crkva evo još živi i još inspiriše.

mitar.popovic mitar.popovic 21:44 23.01.2015

Re: Apologetics

Srđan Fuchs
mitar.popovic
Ja mu preporučujem da pređe u Jevreje pa da se navlada svjetom, život je kratak.



ко се с филосемитима дружи живот му се одужи



Živiću i ja duže među mojim izbombardovanim Srbima ako se taj tvoj prijatelj (predpostavljam Srbin) preda i "pojevrejči".
Черевићан Черевићан 23:13 23.01.2015

hoc sensu

mitar.popovic . . . Milje ranog hrišćanstva nije ni malo ličio na


у првој посланици Коринћанима о томе какви су били први хришћани Павле пише . . нема вас ни много на људску мудрих,ни моћних,ни много племенитих.напротив што је лудо у очима света изабра Бог да посрами мудре,што је слабо у очима Света, изабра Бог да посрами јаке,што је неплеменито у очима света – чак и оно чега нема- изабра Бог да уништи оно што јест
mitar.popovic mitar.popovic 03:46 24.01.2015

Re: hoc sensu

Черевићан
mitar.popovic . . . Milje ranog hrišćanstva nije ni malo ličio na


у првој посланици Коринћанима о томе какви су били први хришћани Павле пише . . нема вас ни много на људску мудрих,ни моћних,ни много племенитих.напротив што је лудо у очима света изабра Бог да посрами мудре,што је слабо у очима Света, изабра Бог да посрами јаке,што је неплеменито у очима света – чак и оно чега нема- изабра Бог да уништи оно што јест



Dakle evo nam strategije Pavla: pronađi šljam grkči i rimski, napuni im glave sujevjerjem subverzivnim kako bi se taj šljam uzbunio protiv vlasti i srušio je, nebili propala rimska imperija i sjašila sa grbače jevrejskom narodu, koji ne podnosi svjetlo paganskog razuma jer tvrdoglavo gura svoju fanatičnu i nazadnu religiju... Baš ono ko Karl Marx.

No taj Pavle koji je dovoljno lukav da sruši civilizaciju Sokrata i Cezara (njegov milje) ipak nije i dovoljno lukav da od Čerevićana sakrije tragove i dokaze te lukavosti. Umjesto da laska rulji on im se čak i ruga! I ne smeta mu ni malo da sa tom ruljom živi, pati, vječno identifikuje, zaradi etiketu izdajice kod svog roda, i na kraju da mu se odsječe glava u Rimu.

Da li su možda rani hrišćani onda stara verzija ovih južnoslovenksih seljaka koji opsedaju Beograd i prete civilizaciji? Kako li bi ti seljaci reagovali kad bi im lider napisao pismo u kojem im onako hriščanski objasni da su šljam? Milošević im objašnjavo da su nebeski narod. Meni su ti seljaci uvjek mnogo više ličili na staroslovenske pagane, kamo sreće da slušaju Pavla.

I, da li je bolje živjeti u jakom Rimu u kome državni službenik na primjer Pilat drhti da ne izgubi fotelju, ili živjeti u državi u kojoj i rulja ima šansu da se podigne? Nije li to dobra država?

Paralele se mogu povući sa mitom kako su svjetli srpski plemići izgubili od Turaka jer su ovi bili podmukli, kako je Sloba i ostali komunisti izgubili od Amera opet ne sto su bili glupi nego sto ovi igraju prljavo. Kako je Srbija izgubila utakmicu jer je sudija peder. Ja ni u jedan od tih mitova ne vjerujem. Niti vjerujem u subverzivnog Pavla, sličnog čovjeka nikad nisam sreo, a nikad nisam sreo ni tako krotku fukaru kao sto je Korintska.
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 08:35 24.01.2015

Re: Apologetics

mitar.popovic


Živiću i ja duže među mojim izbombardovanim Srbima ako se taj tvoj prijatelj (predpostavljam Srbin) preda i "pojevrejči".


i iz trećeg pokušaja ne razumem o kom mom prijatelju pričate.
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 08:43 24.01.2015

Re: Apologetics

mitar.popovic


Živiću i ja duže među mojim izbombardovanim Srbima ako se taj tvoj prijatelj (predpostavljam Srbin) preda i "pojevrejči".


i ja sam isto bombardovan, i živim među mojim Srbima, ali prestao sam da patetišem oko toga pre više od decenije, lepo zasukao rukave i podigao svoj život iz pepela, s malo sreće i naklonjenosti sudbine, "pojevrejčen sam" - kako gadno zvuči reč - posrbendanjen sam (čak ni nema tako približno gadno zvučeće reči)?; i ne fali mi dlaka na glavi zbog toga, jevrejska kultura je lepa, Mojsije mi simpatičan bio, i drugi Jevreji isto, Isus, Marija, Jovan Krstitelj... okej ljudi sve.
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 09:14 24.01.2015

jerusalem patriarchate's calling

mitar.popovic



Dakle evo nam strategije Pavla: pronađi šljam grkči i rimski, napuni im glave sujevjerjem subverzivnim kako bi se taj šljam uzbunio protiv vlasti i srušio je, nebili propala rimska imperija i sjašila sa grbače jevrejskom narodu, koji ne podnosi svjetlo paganskog razuma jer tvrdoglavo gura svoju fanatičnu i nazadnu religiju... Baš ono ko Karl Marx.

No taj Pavle koji je dovoljno lukav da sruši civilizaciju Sokrata i Cezara.




ovo nije tačno, kao što nije tačno da se kandila i sveće pale same od sebe - ne pale se same od sebe, već se pale plamenom iz patrijarhove ruke, a njemu se pali sveća unutar Hristovog groba, u koji ulazi nakon pretresa koji na njemu obavljaju jermenski, sirijski i koptski patrijarh, te direktor jerusalimske policije, a od 2013. godine i latinski patrijarh i gvardijan (iguman) franjevačkog, odnosno katoličkog monaškog bratstva Svetog Groba. osim ako nisu svi ovi u tajnom dilu da zeznu Srbe, ali to je već tema vredna istraživanja za kurir i slične novine?

nije tačno ni da je Pavle težio da sruši Sokratove i Cezarove civilizacije -Sokratovoj civilizaciji je nadahnuto govorio o tome da je njihovo bezlično božanstvo postalo lično kroz nedavne događaje na Golgoti u Jerusalimu, a sam Hristos, kao ni pokajani judejski murkan Šaul (Pavle) ni u kom trenutku nisu stremili rušenju Imperije - Šaul je sebe smatrao punopravnim građaninom Imperije;, obojica su je doživljavali kao istorijsku datost i težili su da okrenu ljude od zaludnih pokušaja rušenja Imperija na bavljenje sobom, usavršenje sebe, kroz učiteljski, bratski i pastoralni pristup unutrašnjem i ličnom planu ljudi. takođe nije tačno da su samo ljudi sa dna društvene lestvice postali deo nove Crkve Hristove, bilo je tu raznog sveta.

problem je ova teologija - pa čak i ateistička, kada ne izvire iz unutrašnjeg mira već iz haosa ličnih bojazni, netrpeljivosti, surevnjivosti, sumnji, i tako dalje. onda je jedino prirodno i logično da se na svakom koraku vide senke, sablasti, Pavlovo prikriveno (naravno jevrejsko, a čije drugo bi bilo?) podlaštvo, i tako dalje i tome slično.
mitar.popovic mitar.popovic 15:03 24.01.2015

Re: jerusalem patriarchate's calling

@Srđan Fuchs

Mnogo smo se loše razumjeli, valjda osjetljiva tema.

Naravno da nema nikakav prijatelj, šala je bila u tome da i mene nerviraju antisemiti među Srbima i da bih volio da ih nema. Rječ pojevrejčiti naravno ne postoji i bila je šala.

O plamenu sam i na početku reko da neznam tačno šta se desi ali sam gledo na TVu o tome, valjda se bar taj jedan plamen u grobu pali spontano. Evo nam za reference:

http://en.wikipedia.org/wiki/Holy_Fire

Ne patetišem ja o bombardovanju nego se malo zezam, svi smo mi izbombardovani...

I najzad da Pavle ruši civilizaciju, pa valjda je jasno ako pročitaš taj moj komentar do kraja da se ja upravo toj ideji i protivim. Na početu sam je opiso kao zaključak koji proizilazi iz Čerevićeve implikacije da su rani hrišćani bili sljam rimskog carstva.

Poz
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 16:16 24.01.2015

Re: jerusalem patriarchate's calling

u tom slučaju oprostite, gremlini svakako vole da grizu kablove sporazumevanja na ovakvim temama.

Черевићан Черевићан 16:20 24.01.2015

душооо, где лићеш ми

proizilazi iz Čerevićeve implikacije da su rani hrišćani bili sljam rimskog carstva.


породични Дневник вели:
слудила ми Претка Шизма
па'с нечудим где ја,верник
вагам вредност атеизма
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 18:54 24.01.2015

Šizma je politika najobičnija

Черевићан


породични Дневник вели:
слудила ми Претка Шизма
па'с нечудим где ја,верник
вагам вредност атеизма


puno Srba, nezadovoljnih redistribucijom kapitala u društvu, kao i ulizičkim vladanjem činovništva, administracije, sveštenstva spram Karađorđevićevog režima, kao i očajnim statusom radničke klase - a mnogo nezadovoljnika su bili potomci i siročad heroja albanske Golgote i Solunskog fronta; su iz protesta prema feudalnim odnosima unutar srpskog društva postali ateisti. kasnije, nakon prevrata, je to država planski negovala što kroz indoktrinaciju što kroz filosofiju "novog čoveka" inspirisane lenjinizmom i staljinizmom. danas, nakon stotinu godina samoće i lutanja srpskog građanina, prirodno je da se otvaraju neka pitanja koja su potiskivana na veštački način. međutim, pitanje je čak i da se nepoznate okretanja k veri reše nekako, takav mogućni ozareni pojedinac će ostati još usamljeniji no što je bio u ovoj ničeanskoj realnosti nepostojanja duha stvaranja izvan čoveka samog, pošto je ozbiljna kriza na svim nivoima unutar institucija vere, i čak - pojedinac će više autentične ljudskosti i zajedništva pronaći u haustorima anarhičnog zbivanja nego u insituciji samoj. nositi veru danas je skoro nezamisliva misija, i izuzetno je psihološki iscrpljujuća. znatno je bolje i lagodnije bez nje.
Черевићан Черевићан 00:41 25.01.2015

semper idem

mitar.popovic . . . I najzad da Pavle ruši civilizaciju, pa valjda je jasno . . da se ja upravo toj ideji i protivim.


(прибелешка из присета)
Религија јесте одиграла важну улогу у развоју онога што данас називамо цивилизовани живот, и то градећи уверење да бити човек мора подразумевати нешто више од бити живо биће. Да би то учинила, поделила је нашу егзистенцију на сакрално и профано. Негде на том путу, сакрално је уздигнуто тако високо да умањује, ако и не поништава суштину човека као живог бића. Ако се човекова егзистенција посматра кроз потпуно профане наочаре, онда, на пример, видимо човека који има избора и који је одговоран за изборе које прави. Слобода избора и одговорност за последице чине нас људима више него ишта друго. Смисао и дигнитет, у суштини, не само да не потичу од прихватања вере, већ су једино могући кроз борбу против ње, схваћене у оквирима организоване религије и правила о томе . . . како мора бити.
mitar.popovic mitar.popovic 01:20 25.01.2015

Re: semper idem

Черевићан
mitar.popovic . . . I najzad da Pavle ruši civilizaciju, pa valjda je jasno . . da se ja upravo toj ideji i protivim.


(прибелешка из присета)
Религија јесте одиграла важну улогу у развоју онога што данас називамо цивилизовани живот, и то градећи уверење да бити човек мора подразумевати нешто више од бити живо биће. Да би то учинила, поделила је нашу егзистенцију на сакрално и профано. Негде на том путу, сакрално је уздигнуто тако високо да умањује, ако и не поништава суштину човека као живог бића. Ако се човекова егзистенција посматра кроз потпуно профане наочаре, онда, на пример, видимо човека који има избора и који је одговоран за изборе које прави. Слобода избора и одговорност за последице чине нас људима више него ишта друго. Смисао и дигнитет, у суштини, не само да не потичу од прихватања вере, већ су једино могући кроз борбу против ње, схваћене у оквирима организоване религије и правила о томе . . . како мора бити.


E tek ste me sada zbunili. Pa stani malo, šta je to "uverenje". Da li vi mislite da je to uverenje tačno ili istinito, tj. da li je biti čovjek nešto više od životinje ili nije? That is the question. Po meni jeste. I šta podrazumjevate pod religija, organizovana religija ili religiozna svjest (ili ti prosto, svjest)? Ne mogu da zamislim da je tamo nekom pećinskom čovjeku bio potreban sveštenik da mu objasni da nije životinja. Da mu je trebao on ne bi bio pećinski čovjek, bio bi pećinska životinja. A životinji se ne može ništa objasniti.

A tek me zbunjuje ovo o slobodi izbora kao antitetičnom principu protiv religije. Meni je natprirodno upravo ono jedino što moze da objasni slobodu izbora (tj njenu realnost), koja je da, izvor čovjekovog dostojanstva. To je upravo i ispričano u prvoj priči u Bibliji, priči o padu. No logički i van biblije, od kojeg prirodnog (mehaničkog) principa proizilazi sloboda izbora? Ako ne postiji ništa osim prirodnog kauzalnog lanca, onda bilo koja moja misao ne može biti ništa drugo nego neophodna posledica "poskakavanja atoma". Ne može biti autonomna. Ako van i znad Njutnove akcije i reakcije nema ništa, onda ova naša žučna prepirka nije ništa drugo nego neizbežna posledica Velikog Praska. Ti i ja tu nemamo nikakvu slobodu. Potpuno smo svezani Laplaceovim Demonom.

Upravo u nadprirodnom, u tome da nisam samo životinja, i u tome da imam misli i odluke koje su nezavisne od atomske kauzacije, ja nalazim svoj smisao. Mada to skoro zvuči kao da kažem, nalazim smisao u tome da shvatam da smisao zapravo postoji.

Ti i ja g. Čerevićan pričamo od dve potpuno različite stvari pod nazivom "religija".


Черевићан Черевићан 01:41 25.01.2015

inter nos

г.Popovic-у, Тема се закувава . . .
Чуда описана у библији представљају кршење или суспензију природних закона. Како су се догодила, она морају бити последица натприродне силе. Та сила је бог.
Нема доказа да су се чуда описана у библији одиста догодила. За нека се напросто може рећи да представљају статистички мало вероватне догађаје. Узмимо сасвим овоземаљски пример: Чињеница да само једна особа преживи авионску несрећу у којој страда преосталих 200 путника и чланова посаде није чудо; још мање се може рећи да се ради о акту божјег милосрђа (ако бог постоји, осим што је поштедео живот једној особи, убио је 200 других људи у једном цугу).
Читав аргумент почива на претходном прихватању светог писма као истинитог. Реч је, међутим, о тексту који обилује чудима тамо где им није место. Тако, на пример, бог ствара земљу пре светлости и звезда, а птице и неке сисаре пре рептила; раздвајање светлости и таме догађа се првог дана постања – три дана пре него што настају сунце и звезде као извори светлости; биљке настају трећег дана, односно дан пре него што ће бог створити изворе светлости неопходне за фотосинтезу.. . etc
Исто тако,јеванђеља противрече једна другима, чак и у погледу најважнијих догађаја која описују, као што су Исусова генеалогија и ускрснуће.
mitar.popovic mitar.popovic 02:21 25.01.2015

Re: inter nos

Zakuvava se zbilja ali neka, nekad se čovjeku, kao čudnovatom stvorenju, zaželi i ovakva čorba.

За нека се напросто може рећи да представљају статистички мало вероватне догађаје.


Biblija nije naučno djelo i ne bavi se objašnjavanjem prirode. Ona se bavi obnjašnjavanjem upravo svega onoga što, gledajući samo u prirodu, go i razuman čovjek ne može da objasni. Stoga opravdavanje čuda kao statistički rjetkog događaja, ili događaja koji će nauka tek da objasni, nije ispravno. Čudo nije ni jedno ni drugo, po definiciji ono je ono sto je nad-prirodom. Drevni čovjek koji i je tu negdje u Palestini u prvom vjeku slušo o čudima je čuda upravo tako i shvatao. Taj naš palestinac nije imo naučne uvide koje mi danas imamo, ali i bez njih lako mogo da razumje razliku između čuda i prirodnog događaja. Na primjer, on nije mogo naučno objasniti zasto i kako se stvaraju oblaci, i zašto iz njih pada kiša, i u nekom smilsu te rječi mogao je reći da je to "čudo". Ali ne i istom onom smislu u kojem je pretvaranje vode u vino za njega čudo. Taj isti palestinac nije istrčavao na ulicu i nije vikao po trgu kada god vidi oblak ili kišu, no vikao bi po trgu kada bi vidio pratvaranje vode u vino. Pomirivanje čuda za naukom nema nikakvog smisla, ona su po definiciji van nauke - postojala ili ne.

Da biblija nije naučno djelo treba imati na umu i kada govorimo o priči o stvorenju. U istorijskom dobu kada su mitovi, nasuprot arheologiji, bili jedini način da um posegne ka razumevanju postanka, teško je zamisliti slušaoca koji bukvalno tj "naučno" tumači iskaz o stvorenju. Jedan pagan koji je čitav život slušao priče o bogovima i dzinovima bi imao mnogo ispravnije uho prema toj priči nego moderni čovjek, koji svaku priču želi da izmjeri i secira. Što je maltene - da je obezvrjedni kao zaseban način shvatanja.

Реч је, међутим, о тексту који обилује чудима тамо где им није место.


Pored ovog gore o nauci i čudima, čuda u bibliji bar namjeravaju da imaju svoje pravilno mjesto i u nadprirodnom okviru. Kao primjer, čudo o pretvaranju vode u vino nije potpuno nasumice. Ono se uklapa u cjelu priču. Voda se u stvari pretvara u vino stalno i dan danas, i zahvaljujući tom procesu čovjek moze da se proveseli i inspiriše. Možete li vi kao naučnik da objasnite to čudo veselja i inspiracije? Iz koje hemijske jednačine ono proizilazi? I kada Isus vodu pretvori u vino u tren, on sebe odkriva kao onu silu koja pretvara vodu u vino sporo. Kada umnožava hljeb brzo, on sebe odkriva kao onu silu koja umnozava hjeb sporo, kroz sijanje i žetvu. Naravno da nauka objašnjava biologiju iza svega toga, ali nauci nije cilj da objasni smisao iza svega toga.

Исто тако,јеванђеља противрече једна другима,


Ovo sam već malo i dotakao. Kada vidimo misaonu dubinu Jevanđelja, bila ta dubina istina ili ne, teško je pomisliti da je crkvena organizacija bila toliko obrazovana da napiše tako moćan tekst, ali i tako glupa da ostavi i najprostije omaške. Te omaške ili su namjerne iz ovog ili onog razloga, ili u stvari nisu omaške. A ako baš i jesu omaške, uprkos njima vidi se dovoljno koherentna priča. A šta je tu toliko strašno čak i da su urednički kompromisi, u smilsu, ovaj autoritet kaže ovako i dobar je, ovaj atoritet ovako i on je jako poštovan, presudite i sami. Nismo protesetanti da se zbog toga izluđujemo. Možda to poštovanje urednika prema originalnom piscu i svjedoku upravo govorni nama da taj urednik, uprkost vjekovnim optužbama, nije tip koji će da izbriže i izmjeni priču kako mu najlepše godi. Da je crkva ciljala absolutnoj doslovnosti, zašto se zaustavila na četiri verzije, zasto nije sklopila samo jednu malo veću verziju?
mitar.popovic mitar.popovic 02:51 25.01.2015

Re: inter nos

Da dodam i nešto o djelu vašeg komentara koje sam možda ignoriso. Izgleda da je vaš pristup ovaj: dokaži mi da su se čuda stvarno desila, i ja ću vjerovati. Međutim to je nezaobilazan problem jer čuda se po definiciji ne mogu dokazati (naučno). Kada bi se dokazala naučno, upravo bi to raskrinkalo, a ne podrzalo, tvrdnju božanstva. Jedini staza nije naučna, ona je legalistična, staza svjedočenja. A da li će te vjerovati svjedoku ili ne je zaista nemoguće razrješiti empirički. Po tom pitanju čuda i sam Isus komentariše. Da sad ne tražim citat, možda je i na više mjesta, govori se da njegova čuda ili "znaci" nisu potrebni za vjeru, nego se daje usred posrnule vjere. (a vjera je posrnula usred duhovnog pada, etc etc)

Kako bih vam objasnio moj pristup... On svakako nije empiričan. To ne znači da nisam razuman, empirički pristup primenjujem za empirična pitanja. Istina koju nam duhovni spisi pokušavaju da komuniciraju se ne spoznaje empiričkim rasuđivanjem. Ali i ljubav, umetnost, sreća, tuga, sve se to osjeća čulom koje nije bar sami, empirički razum.
8c_competizione 8c_competizione 11:43 25.01.2015

Re: душооо, где лићеш ми

proizilazi iz Čerevićeve implikacije da su rani hrišćani bili sljam rimskog carstva


Черевићан Черевићан 12:12 25.01.2015

вреди истрајати,ипак

mitar.popovic . . Ti i ja g. Čerevićan pričamo od dve potpuno različite stvari pod nazivom "religija".


поштовани г Поповићу ова преписка са Вама само указује на моју површност којом приступам у тумачењу захтевне теме о (хришћанској) Религији .ја сам исту више од пола века свог земаљског трајања (по)сматрао као подужу пречицу од сумње (у Њу) ка прихватању је,чак се и поприлично дугим текстом по том питању одредих ( реч је о роману Загрљене у којем разрађујем неоригиналну (плус) богохулну ( ја верник у покушају) тему . .да ли је Човек створио Бога или би обрнуто . . а којег се појава у јавности исчекује, у којем покушавајући да избалансирам паралелизам реализма и фантазмагорије, а све под неком сулудом претпоставком да ће ( имајући у глави крај романа, крећем текстом према почетку, дилемишући ),време, једнога дана, почети да тече уназад, тако да ће последице претходити узроцима а религиозни недореци бити из посве друге визуре сагледани.

Черевићан Черевићан 13:32 25.01.2015

Хипатије маам

proizilazi iz Čerevićeve implikacije da su rani hrišćani bili sljam rimskog carstva


да потсетим . . . Импликација = Zapletanje, upletanje u što; umešanost. у мојем случају (који помињете и Ви и г Поповић) она се своди само на и шире знани указ из посланице Св.Павла


Хвала г 8c_competizione на прилогу. својевремено пропратих филм Аменабара . . осврт на то како су рани александријски (грчко-египатски) хришћани докрајчили и уништили славну Библиотеку. како су у доба процвата знања и културе допустили да се земља баци столећима уназад. како су уништили властито памћење и властиту баштину. у којем напокон долазимо до финалног сукоба знаности и културе у односу на догму.
mitar.popovic mitar.popovic 18:37 25.01.2015

Re: вреди истрајати,ипак


Koliko razumjem zavšavate sa pisanjem romana koji će uskoro izaći u javnost. Šteta gdje me niste konsultovali prije nego što ste ga započeli

Šalu na stranu, čestitam i želim vam veliki tiraž i uspjeh.
Черевићан Черевићан 23:03 25.01.2015

sustine et abstine

г.Popovic-у захвалан на жељама угодним .мислим да је боље овако, јер учен критичар ће (ми) много значити . . post festum . . . за умишљени наставак недорекне теме романа.
Черевићан Черевићан 12:20 27.01.2015

pater noster . . .

J.G. . . . .Dobra stara vremena...


не превидети . . . да атеизам није тврдња о постојању доказа да бог не постоји, већ обратно – теза да нема доказа за његово постојање.наиме, ни теизам као доктрина традиционално не излази с доказима да бог постоји, већ с аргументима да је он нужан и могућ. на атеисти би онда било да утврди да ли из понуђених аргумената заиста следи да је бог нужан и могућ, односно да преиспита логичку заснованост теистичких тврдњи.

драга гђо Greganović ФАЛА на дружењу.
nask nask 00:24 23.01.2015

Jordan reka

Ko bi sada, dva milenijuma dalje, odmrsio taj čvor o Isusovom krštenju i drugim njegovim delanjima u zemlji Izraelićana. Ali sa slike je jedna stvar više nego očigledna. Jordan reka je jedna vrlo mutna reka, ovih dana. Ako nam se mesija u proleće krstio, e onda su mi sada neke stvari jasnije.
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 09:55 23.01.2015

Re: Jordan reka

ma bre, kišni period, a imali smo strašne oluje, a tu je Jordan pri kraju toka, gde jedno stotinjak pedesetak kilometara uzvodno napaja celokupnu poljoprivredu Države Jordan (po mirovnom dogovoru izraelske i jordanske države, Dogovor Husein-Rabin 1994., taj tok između Galilejskog jezera i Mrtvog Mora se u potpunosti prepušta na komercijalno korišćenje Jordancima).


nego, Braćo Neznabošci, duša me boli zbog vas kako se bavite stvarima od sekundarnog značaja... i zbog postojanja književnosti i filosofskih pravaca (neognose) koji znaju, danas iz perspektive 2015., da Johanan nikako nije mogao, da Ješua nikako nije bio, da sve nešto nije - i taj negativni naboj zapadne kulture... mi u izraelskoj akademiji nemamo taj početni pristup, ostavljamo po strani jesu li ili ne bili natprirodni na lični odabir i uverenje drugima, ali jesu mogli biti plemeniti, i jesu se mogli poznavati u tom momentu... no dobro. zato i putovanje k nama jeste dobro pošto se ljudi uvere u jedan sasvim miran i lep aspekt priče koju poslemoderna (a često zapakovana najobičnija stara, zla, antisemitska propaganda) nastoji da opovrgne na sve moguće načine...

same golubove je zapatio stari jerusalmski patrijarh Diodor(os), tamo poznih 70-ih, tugujući što je mesto Teofanije mesto ratnog neprijateljstva Izraela i Jordana. sama tačka je inače, u jevrejskom predanju, i tačka proboja Izraelu u Obećanu Zemlju, pod Aronom, Mojsijevim bratom i prvosveštenikom, kojih 1200 godina pre Hrista. golubovi su ostali, a kada dođe mnogo sveta, dođu i oni da se nahrane. mala anegdota, bili mi sa nekim simpatičnim pravoslavnim gostima, dok smo još živeli u Izraelu, i moj sin hoće da se krsti u reci. ja ga ubeđujem, Filipe, ne možeš se krstiti jer je to obaveza, onda moraš da živiš posle kao hrišćanin i da veruješ da je hrišćanstvo jedini ispravan koncept duha... ne, hoće on i hoće. dobro, ajde de. odstoja on tako molitveni deo procedure, i dok su zakrštavali hrišćani dolete i taj beli golub... tek, kada je došlo do toga da se umoči u vodu - baptismo, pogruženje ispod vode, u doslovnom prevodu, umoči moj sin ljubljeni nožni palac u vodu i - pobegoše sa poprišta i moj Filip i golub, prvi zgrožen hladnoćom vode, a drugi vriskom mog sina?! kako god, ostalo je do danas, kada vidi belog goluba, da ga naziva - duh.

Черевићан Черевићан 14:55 23.01.2015

suscipere et finire

када неко као ја,загазио у године,реши да дорекне своје религиозне недореке на које деценијама по литератури одговоре покушава наћи,нек Вас не чуди драги г. Fuchs да су ми и размишљања по тој теми ко лет пчеле са цвета на цвет и захвалан сам да се прикључисте коментаторима јер одмоћи . . сигурно нећете.
помно листајући Еванђеља никако да се отргнем од мисли Св Аугистина . . ја такођер не бих веровао Еванђељу када ми то не би наређивао ауторитет Цркве . ..читах да је и Лутер суочен са фасцинантним конгломератом супротности, недореченог и недоследног у Светим књикама својим присталицама дао инструкцију да . . ако настане нека потешкоћа са поменутим штивом и ако се не може решити, то питање једноставно не треба ни покретати.

како тек онда многи од нас, ако догмом хришћанском индотринирани нису ( у довољној мери) да се према деликатности Теме одредe ?
mariopan mariopan 16:33 23.01.2015

Re: suscipere et finire

Черевићан
када неко као ја,загазио у године,реши да дорекне своје религиозне недореке на које деценијама по литератури одговоре покушава наћи,нек Вас не чуди драги г. Fuchs да су ми и размишљања по тој теми ко лет пчеле са цвета на цвет и захвалан сам да се прикључисте коментаторима јер одмоћи . . сигурно нећете.
помно листајући Еванђеља никако да се отргнем од мисли Св Аугистина . . ја такођер не бих веровао Еванђељу када ми то не би наређивао ауторитет Цркве . ..читах да је и Лутер суочен са фасцинантним конгломератом супротности, недореченог и недоследног у Светим књикама својим присталицама дао инструкцију да . . ако настане нека потешкоћа са поменутим штивом и ако се не може решити, то питање једноставно не треба ни покретати.

како тек онда многи од нас, ако догмом хришћанском индотринирани нису ( у довољној мери) да се према деликатности Теме одредe ?

Хммм, рекла бих да већину верских списа треба тумачити на тај начин, ако је нешто недоречено или недоследно - треба веровати, јер то је вера, ако се верује а не ако се неки догађај или твврдња докаже или научно утврди ( чему онда вера?)

Верници верују, не доводе у питање и не проверавају исправност ни доследност.

Мени се допада случај да голуб баш тада слети на жезло, слика је веома лепа, верницима може значити много тога а мени је само лепа слика једне случајности.
Поздрав г. Черевићан.
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 17:47 23.01.2015

Re: suscipere et finire

Черевићан
када неко као ја,загазио у године,реши да дорекне своје религиозне недореке на које деценијама по литератури одговоре покушава наћи,нек Вас не чуди драги г. Fuchs


имате лажну мапу скривеног блага, драги Мистер Шер, морате се обратити правим људима да вас упуте до коректне мапе трагања.


Черевићан Черевићан 21:45 23.01.2015

неверни верник

драга гђо mariopan ,ајмо знано . . .наше уверење у истинитост неке тврдње без њене провере, односно без логичког расуђивања и закључивања, названо је вера и не мора да буде усмерена искључиво ка Богу , може и ка неким другим идеалима .верник пак може веровати у Бога и без теолошког знања. институционализована пак вера, коју пружа Црква, представља посредника између људи и божанства. У Светом писму пак, вера је дефинисана као производ људских нада, али који је недоступан чулима . . .
и ту настају проблеми . . . код оних који својим чулима желе . . . да овладају.

Хвала да Вас је Тема привукла.
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 09:27 24.01.2015

Re: неверни верник

Черевићан
У Светом писму пак, вера је дефинисана као производ људских нада, али који је недоступан чулима . . .[/i]
и ту настају проблеми . . . код оних који својим чулима желе . . . да овладају.




nije laka ta muka kada obuzme, gos'n Šer, prilično teško raspeće, sumnja s jedne strane a s druge nemir intelekta. blaženi su nevernici, poput moje gospođe, koja se jednostavno ne bavi tim pitanjem, i tačka. blago njenom duhu! :) nego, gde vam veli Knjiga da je nedostupna ta vrsta poimanja čulima?
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 12:55 24.01.2015

Re: suscipere et finire

Черевићан

помно листајући Еванђеља никако да се отргнем од мисли Св Аугистина . . ја такођер не бих веровао Еванђељу када ми то не би наређивао ауторитет Цркве . .. читах да је и Лутер суочен са фасцинантним конгломератом супротности, недореченог и недоследног у Светим књикама својим присталицама дао инструкцију да . . ако настане нека потешкоћа са поменутим штивом и ако се не може решити, то питање једноставно не треба ни покретати.

пардон, тек сада приметих овај аргумент. ах, шта рећи? не чуди ме да су Августин и Лутер суочени с многобројним питањима, но нама из угла и позиције Јудеје, једноставно у духу културе, сва та питања нису у тој мери противречна као вама на Западу - сва та питања, у контексту јудејског образовања и философије, су штавише одговорива на рационалан начин, а ако не оно барем психолошки разумљива. далеко било да се не покрећу питања - не потпадајте под утицаје бољшевичке културе страха, ипак сте ви племић Малтешког Реда...
mikele9 mikele9 20:12 24.01.2015

Re: suscipere et finire

Ako me sećanje ne vara, Tertulijan je rekao: CREDO QUIA EST ABSURDUM!
Черевићан Черевићан 20:22 24.01.2015

aтеиста у покушају


Srđan Fuchs . . .nego, gde vam veli Knjiga da je nedostupna ta vrsta poimanja čulima?


директно нигде, али ако су већини људи, недоступна својства чулно - духовног искуства, зар не следи да тог искуства нема и да је оно немогуће? али и да додам . . . .. границе свести човека не дају му право да поставља границе људима и да их ограничава.то је тиранија просечне свести – чије се границе изједначавају са границама људске природе уопште. . . тако (или слично) Николај Берђајев пише у делу „ Филозофија слободног духа“
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 20:33 24.01.2015

Re: aтеиста у покушају

Черевићан

директно нигде, али ако су већини људи, недоступна својства чулно - духовног искуства, зар не следи да тог искуства нема и да је оно немогуће?


većina ljudi je, da upotrebim kabalistički termin (iako nemam još 40 godina, ali dobro četrdeseta je pa mogu), usnula, tako da ne treba ona biti merilo, ali dostupna jeste finijim čulstvenim tkanjima.


али и да додам . . . .. границе свести човека не дају му право да поставља границе људима и да их ограничава. то је тиранија просечне свести – чије се границе изједначавају са границама људске природе уопште.


naravno, nego ne ograničavam potragu, već samo upozoravam da čak i mogućno uspokojenje šizme intelekta, odnosno rešavanje problema ozarenjem svesti, svojevrsnim dodirom Sophia-e, vodi onda u sasvim druga nemirna mora. nadam se da ćete doći do pozitivnog rešenja sa ovim krajnjim pitanjima, ipak, i da to neće biti previše nemirno iskustvo.
Черевићан Черевићан 21:41 24.01.2015

in dubio sum, ego intelligerem

поштовани г mikele ево да малко парафразирам наслов Вашег коментара јер, размишљам,зашто ЈА, ништаван у лутању за самим собом,не могу поступити као
поменути Tertulijan . . . .koji se priključuje harizmatskom hrišćanskom pokretu montanista i priznaje da je pre, dok je pripadao društvu psihika, drukčije mislio i zastupao, ali je promenio mišljenje i nije ga stid jer se »niko ne stidi svoga napretka«

ХВАЛА да нам се придружисте . . и овог пута.
Черевићан Черевићан 23:18 24.01.2015

ја се одредих , има томе

Srđan Fuchs . . . vodi onda u sasvim druga nemirna mora.


сам сасобом у мраку трагања
(шантишколе љубак цупкоход)
да ме морем слутње бар заљуља
у сепију . . . излакиран брод
Черевићан Черевићан 23:29 24.01.2015

cui bono

Srđan Fuchs . . . морате се обратити правим људима да вас упуте до коректне мапе трагања.


ил' да схватим, живот је ништаван
мало јеси а . . . . . заувек ниси
о тананој нити, здес случајан,
Судбина нам пресрећнима виси
gavrilo1 gavrilo1 07:43 23.01.2015

Pozdrav

Navodi se i Isusovo ciscenje od 40 dana u pustinji u vidu borbe sa demonima.
Ta borba je borba sa samim sobom, borba za slobodan um od misli koje ga bombarduju a koje su izasle iz tebe.
On se suocio sa njima, to znaci proziveti ih fizickom patnjom, ne negirati ih.
To bi znacilo da je Isus vodio malo drugaciji zivot i borba sa demonima je posledica toga.

A sto se tice ove situacije sa golubom, taj stap na koji je sleteo je cini mi se oko 3 metra duzine pa mi malo cudno da patrijarh koristi taj stap svakodnevno, pre ce biti da ga je golub koristio.
timotije timotije 12:27 23.01.2015

U šta to to vreujete?

"треба знати да би се могло веровати. ја незнам. да ли грешим . . што верујем (поштујући породичну религиозну традицију) . . . јер у одговарајућој литератури не налазим на рационално образложење своје верске сумње. кажу . . ко верује, видеће. обрнуто ми је ближе."

Pored tolike pameti ukolko verujete u posotojanju neke sile koja upravlja kosmičkim procesima, to samo znači da niste dozvolili svome umu da donese jidino istinit zaključak:Boga nema van čoveka, kao ni Đavola.
Черевићан Черевићан 14:33 23.01.2015

да ли сумњати у ишта

кажу . . ко верује, видеће. обрнуто ми је ближе.


г timotije, ја написа, а васпитан у духу материјализма склон сам да прихватим Ваш закључак. ХВАЛА да се теми прикључисте.
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 09:30 24.01.2015

Re: да ли сумњати у ишта

ovo je potpuno prirodna ljudska osobina, i savršeno je normalno da ljudi imaju neku potrebu da se uvere materijalnim dokazima pa tek onda poveruju.
Черевићан Черевићан 21:54 23.01.2015

захваљујем

се појединачно. . . г.looping-u, г. nask-u, г. gavrilu . . на коментарима који Тему продубљују
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 21:58 23.01.2015

Ukoliko Ga ima, sigurno je Srbin

Черевићан Черевићан 22:57 23.01.2015

јес, вала

Унцут сте Ви 1, г Stojković-у . . . баш . ХВАЛА на м.прилогу
muaddib92 muaddib92 15:06 24.01.2015

wtf ??

- не потпадајте под утицаје бољшевичке културе страха, ипак сте ви племић Малтешког Реда...

.. гдин Чер је овде начео једну веома интересантну тему, али овај Ваш налог, не звучи баш онако - пријатно

Извињавам се на сметњи
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 15:35 24.01.2015

Re: wtf ??

muaddib92
- не потпадајте под утицаје бољшевичке културе страха, ипак сте ви племић Малтешког Реда...

.. гдин Чер је овде начео једну веома интересантну тему, али овај Ваш налог, не звучи баш онако - пријатно

Извињавам се на сметњи


istorijsko-geografska šala.

Vitezovi Hospitaleri
Черевићан Черевићан 22:47 24.01.2015

оно пре & оно потом

до пре Малте мој се религиозни живот сводио (углавном) на поштовање породичне религиозне традиције - слављење Св Јована,посете Цркви и гробљима предака. дугогодишњи боравак на Отоку те случајна дружења са тамошњим житељима Цркви усмереним и мене каналисаше да у себи. . . покушам себе посредством Вере пронаћи. и ТА потрага ево . . . све интензивнија бива , сада, на истеку ми овоземаљског трајања.

хвала г muaddib-е (а и г. Fuchs-е) на потсет.
Черевићан Черевићан 18:47 25.01.2015

in pectore

позната је мисао Хајдегера да се целокупна људска делатност одвија само зато да се одагна мисао о смрти. наравно и пре њега су о смрти размишљали па се маштовитим јавила идеја још поодавно да она кад је већ неминовна може да се искористи и практично увођењем институције која ће се бавити посредништвом на релацији живот и оно после њега.и тако наста догма - религиозна вера.а да смрти неима питање црквене догме би било уистину . . . упитно.

знано је ово . . . Постојање бога не може се доказати. Уколико, међутим, бог постоји, верник добија све (рај), а неверник губи све (пакао). Ако пак бог не постоји, верник не губи ништа, а неверник не добија ништа. Стога, вером у бога се добија све, а не губи ништа.
Мада се теисти на претходно понекад позивају као на „доказ“ постојања бога, формулација чији је аутор француски филозоф Паскал не говори ништа о нужности наднаравног бића. Може се рећи да представља застрашивање последицама које прете неверујућем појединцу, због неверовања, и аргументу у корист вере на бази ирационалног страха. Осим тога, формулација је нетачна.
Није истина да верник ништа не губи због своје вере. Под један, умањује вредност сопственом овоземаљском животу у корист мита о животу после смрти и константно жртвује истину и искреност да би лаж одржао живом. Религија пак захтева време, енергију и новац; често представља оруђе у рукама тирана, а још чешће претњу човековој слободи.
Исто тако, није истина да атеиста не добија ништа тиме што не верује у бога. Психолошки посматрано, индивидуација и самоактуализација су немогуће или барем половичне без слободе мишљења, радозналости, права на сумњу.
Погледајмо још и ово: Паскал је био католик. Бог о којем он говори је хришћански бог. Хришћанство, наравно, није једина монотеистичка религија. Шта ако бог заиста постоји, али прави бог није Христ него Алах? Паскала или било ког хришћанина то доводи у једнаку опасност пред богом као и атеисту.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana