Budućnost| Gost autor| In memoriam| Ljudska prava| Region

Sećanje na Srebrenicu

UKinSerbia RSS / 19.06.2015. u 11:42

Naš današnji gost-bloger je Nj.E. Edvard Ferguson, britanski ambasador u Sarajevu.  Tekst koji sledi je prvobitno objavljen na Forin ofisovoj blogerskoj platformi

 

U proteklih nekoliko dana mnogi su izneli snažne stavove o planiranoj rezoluciji UN-a kojom će se obeležiti 20 godina od genocida u Srebrenici iz perioda strašnog rata 1990-tih u kojem su sve strane pretrpele velike žrtve, vojne i civilne.

Kada je Velika Britanija prihvatila odgovornost za izradu nacrta ove rezolucije, znali smo i rečeno nam je da će to biti težak zadatak, koji će čak i podrazumevati određeni rizik. Odsustvo dovoljno ozbiljnih i održivih koraka ka pomirenju unutar Bosne i Hercegovine i šireg regiona u proteklih 20 godina znači da su rane još uvek sveže.


Ipak, zajedno sa kolegama iz Ujedinjenih nacija, verujemo da ovu važnu godišnjicu treba obeležiti na pažljiv i dostojanstven način. To ćemo zajednički nastojati da učinimo tokom rasprave i pripreme teksta rezolucije u Njujorku.

Srebrenica predstavlja najstrašniji pojedinačni događaj na tlu Evrope od kraja Drugog svetskog rata. Preko 8.000 uglavnom muškaraca i dečaka sistematično je ubijeno i zakopano u masovne grobnice. Hiljade porodica izgubilo je svoje najmilije. Mnoge još uvek traže njihova tela. Ovo je, pre svega, ljudska tragedija ogromnih razmera i ispravno je da se setimo žrtava, poginulih i preživelih.

Naravno da smo duboko svesni i da poštujemo činjenicu da ljudi Srebrenice nisu jedine žrtve rata. Mnoge druge porodice širom Bosne i Hercegovine - srpske, bošnjačke, hrvatske i druge - ostale su bez očeva, majki, braće, sestara, sinova i kćeri. Njihov bol niko drugi ne može da razume. Ali sam broj žrtava organizovanog ubijanja u Srebrenici je bez presedana i mora biti predmet posebne pažnje i pomena.

Drugi razlog je što ovaj događaj ima poseban značaj i za same Ujedinjene nacije. U svom izveštaju nakon ovog događaja, Kofi Anan, tadašnji generalni sekretar, priznao je da su Ujedinjene nacije načinile greške i da nisu učinile dovoljno da spreče ubijanje. Ova godišnjica je i značajan trenutak u kojem će Ujedinjene nacije sagledati svoju prošlost i osigurati da se iz tragedija prošlosti izvuku pouke za budućnost. Ispravno je da tako postupimo.

Većina komentara proteklih dana usmerena je na reč ‘genocid'. Međutim, važno je shvatiti da, bez obzira koliko je to pitanje možda sporno na domaćoj političkoj sceni u BiH, unutar međunarodne zajednice ne postoje ozbiljne nedoumice o ovom pitanju. Dva nezavisna međunarodna suda, u kojima rade neki od najiskusnijih sudija sveta, u nekoliko su navrata potvrdila da ovaj događaj odgovara pravnoj definiciji ‘genocida'. Bez obzira kako se pojedinci o tome izjašnjavali,neosporna pravna činjenica je da je u Srebrenici počinjen genocid. Zbog toga su na sastanku održanom u Sarajevu prošle nedelje, svi članovi Upravnog odbora Veća za sprovođenje mira jednoglasno potvrdili kako genocid u Srebrenici, ratni zločini i zločini protiv čovečnosti počinjeni u toku sukoba u BiH ne smeju biti zaboravljeni niti poricani.  Takva izjava ne predstavlja napad na Republiku Srpsku ili Srbiju ili bilo koga drugog. To je jednostavno iznošenje tužne istine.

Neki govore da ova rezolucija ugrožava pomirenje u Bosni i Hercegovini i široj regiji. Zapravo, političke reakcije na ovu rezoluciju ogolile su tužnu realnost da je premalo učinjeno i da je pokazano premalo liderstva u promociji i podsticanju stvarnog, dubokog i iskrenog pomirenja.  Nije bilo dovoljno iskrenosti o onom što se dešavalo na svim stranama; ljudi u BiH i regionu imaju pravo da znaju i da pokušaju razumeti šta se desilo, kako bi mogli krenuti napred.

Ovo nije izazov za samo jednu grupu, narod ili zemlju. Znamo da je na svim stranama bilo nevinih žrtava tokom rata.  Verujemo da rezolucija UN-a treba to izričito da prepozna i izrazi saučešće za sve žrtve rata.

Nadam se da će, kako se bliži ova godišnjica, svi politički lideri u Bosni i Hercegovini i širem region pažnju usmeriti ne na politiku, već na ljudsku tragediju i to ne samo Srebrenice već celokupnog rata. Nadam se i da će i ovu rezoluciju shvatiti u njenoj pravoj nameri: kao podsticaj, dvadeset godina nakon rata, da se snažnije krene napred sa procesom pomirenja, da se suoči s prošlošću, da se iz nje izvuku pouke i da se radi na pravednom i trajnom miru za sve ljude BiH. Od ovoga ne postoji primereniji način da se iskaže poštovanje prema svim nevinim žrtvama rata.

 

@EAFergusonFCO 



Komentari (612)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

freehand freehand 07:32 24.06.2015

PRomena rakursa i malo razuma

Why are people joining the 'Islamic State'

Ultimately, Western and Muslim violent extremists are merely two sides of the same coin, locked into a spiral of mutual mass murder


KLIK
vera.nolan2 vera.nolan2 08:59 24.06.2015

Re: PRomena rakursa i malo razuma

KLIK !!!

ma hajte,dajte se kontrolirat dečki,ja volim ljude ma kakvi bili,a posebne-posebno su mi dragi,ali pomalo ste sujetni obojica...

nego,inspirativan ti je ovaj tekst iz MIDDLE East EYE..odavno me kopka,naslućujem
(vidiš,nisu svi egzaktno analitički) da u ovom galopirajućem,nivelišućem,planetarno transformišućem neokapitalizmu,geopolitički pojam lebensraum (living space) ima novu konotaciju,prividno nacionalnu i sad,samo izgleda! kao "religiozno ekspanziona"(odlično za ratno sabiranje,raščišćavanje i profitiranje),a u stvari,o bože,smem li reći-depopulating “inferior” groups- ili brišuća asimilacija u dugoročni obrazac NSP,što bi rekli,"ima da te nema" ako ne slušaš direktive(a to je tek zahtevna misleća paradigma)...
Dok neki (i na Balkanu) otvoreno etnički čiste i asimiluju,formiraju se neki migrantski,mešani prostori koji bukvalno asociraju na potencijalno bure baruta.

"By some estimates, supported by many of our leading scientists, the total number of people killed since 1990 by Western interventions in Iraq and Afghanistan amounts to around 4 million." ...itd
...“evil” barbarians who “hate our freedoms”...i neko novo,bojim se reći “final solution”.
predatortz predatortz 13:00 25.06.2015

Evropa u klin, Britanci u ploču...

Брисел - Стални извјестилац за БиХ у Европском парламенту изјавио је да је у ЕП за сада одлучено да се поводом годишњице масакра у Сребреници одржи само дебата.

Резолуција у овом тренутку не би била од користи у БиХ и региону, изјавио је Кристијан Дан Преда.

"Сматрали смо да је важно да обиљежимо ову изузетно тужну 20. годишњицу у Парламенту, да се сјетимо жртава, одамо пошту њховим продицама и обезбједимо да се тако несто никад не понови", рекао је он.

"Нисмо тражили резолуцију јер нисмо сматрали да би то било од помоћи у садашњем контексту како у земљи тако и на регионалном нивоу," рекао је Преда.

Izvor
freehand freehand 13:04 25.06.2015

Re: Evropa u klin, Britanci u ploču...

predatortz
Брисел - Стални извјестилац за БиХ у Европском парламенту изјавио је да је у ЕП за сада одлучено да се поводом годишњице масакра у Сребреници одржи само дебата.

Резолуција у овом тренутку не би била од користи у БиХ и региону, изјавио је Кристијан Дан Преда.

"Сматрали смо да је важно да обиљежимо ову изузетно тужну 20. годишњицу у Парламенту, да се сјетимо жртава, одамо пошту њховим продицама и обезбједимо да се тако несто никад не понови", рекао је он.

"Нисмо тражили резолуцију јер нисмо сматрали да би то било од помоћи у садашњем контексту како у земљи тако и на регионалном нивоу," рекао је Преда.

Izvor

Isto će se desiti i u UN. Čak je za ovo u Evropskom Parlamentu bilo gotovo sigurno da će proći bez problema, za razliku od SB i naročito Generalne skupštine UN.
predatortz predatortz 13:12 25.06.2015

Re: Evropa u klin, Britanci u ploču...

Isto će se desiti i u UN


Verovatno neće biti ni stavljena pred SB.

No, to je tek početak.
Prava stvar će biti kada se uradi ono što traži Vlada RS. Da se utvrdi tačan broj poginulih, da se utvrdi koliko je poginulo u borbama, a koliko je streljano. Potom, da se urade neophodne DNK analize, zbog čestih pojava da lica čije imena stoje u dokumentaciji o poginulim dolaze i traže lična dokumenta.

Tek kad se urade ove stvari, doćićemo do istine. Bez toga, svi pričamo napamet.
freehand freehand 13:24 25.06.2015

Re: Evropa u klin, Britanci u ploču...

predatortz
Isto će se desiti i u UN


Verovatno neće biti ni stavljena pred SB.

No, to je tek početak.
Prava stvar će biti kada se uradi ono što traži Vlada RS. Da se utvrdi tačan broj poginulih, da se utvrdi koliko je poginulo u borbama, a koliko je streljano. Potom, da se urade neophodne DNK analize, zbog čestih pojava da lica čije imena stoje u dokumentaciji o poginulim dolaze i traže lična dokumenta.

Tek kad se urade ove stvari, doćićemo do istine. Bez toga, svi pričamo napamet.

Pa ne baš. Defitintivno je na tom području počinjen masovni ratni zločinn streljanjem civila i ratnih zarobljenika. To je neupitno.
Do toga o čemu govoriš teško da će ikad doći, jer previše je sve upetljano i previše je velikih i mutnih sila i interesa, previše nečiste savesti sa svih strana upleteno da bi to bilo ostvarivo.
predatortz predatortz 13:29 25.06.2015

Re: Evropa u klin, Britanci u ploču...


Pa ne baš. Defitintivno je na tom području počinjen masovni ratni zločinn streljanjem civila i ratnih zarobljenika. To je neupitno.


Slažem se, ali trenutno ne znamo razmere tog zločina. Ako se, npr, pokaže da je broj streljanih vojnika ABiH ( što je ratni zločin, da ne bude zabune ) daleko manji od broja ubijenih civila srpske strane u Podrinju, onda teorija o zločinu iz osvete nije nerealna. Osveta jeste glupa i teška stvar, pogotovo ako sveteći se činiš zločine. Ali genocid nije, jer je ciljala na vojnosposobni deo populacije.

Do toga o čemu govoriš teško da će ikad doći, jer previše je sve upetljano i previše je velikih i mutnih sila i interesa, previše nečiste savesti sa svih strana upleteno da bi to bilo ostvarivo.


Spremaju se sudski nalozi. Imaš slučaj da u grobnom mestu br.xxx piše da počiva osoba yyy. Onda se osoba yyy pojavi i traži iydavanje ličnih dokumenata. Ne govorim o izolovanom slučaju.

vrabac_u_steni vrabac_u_steni 13:47 25.06.2015

Re: Evropa u klin, Britanci u ploču...

Ako se, npr, pokaže da je broj streljanih vojnika ABiH ( što je ratni zločin, da ne bude zabune ) daleko manji od broja ubijenih civila srpske strane u Podrinju, onda teorija o zločinu iz osvete nije nerealna.


Samo kako to raščivijati, mi na primer ubijenog đeda od 70 godina koji je sa sačmarom bio pripadnik seoske straže u nekom selu oko Srebrenice računamo u civila, a oni u vojnika.

Sa druge strane, mi sve pripadnike kolone koja je vršila proboj ka Tuzli računamo kao legitimni vojni cilj, mada je tu bilo dosta nenaoružanih ljudi. Oni ih pak sve tretiraju kao civile.

freehand freehand 15:29 25.06.2015

Re: Evropa u klin, Britanci u ploču...

Slažem se, ali trenutno ne znamo razmere tog zločina. Ako se, npr, pokaže da je broj streljanih vojnika ABiH ( što je ratni zločin, da ne bude zabune ) daleko manji od broja ubijenih civila srpske strane u Podrinju, onda teorija o zločinu iz osvete nije nerealna. Osveta jeste glupa i teška stvar, pogotovo ako sveteći se činiš zločine. Ali genocid nije, jer je ciljala na vojnosposobni deo populacije.

Znamo: strašno je reći da i sa hiljadu više ili manje on ostaje ogroman.
A ako na stranu ostavimo pitanje da li je u pitanju bio genocid (jer to nije i ne može biti) - ni osveta ni činjenica da su u pitanju ratni zarobljenici polovinom ili većim delom taj zločin ni na koji način ne mogu da umanje i ublaže. Samo da dodatno pokažu da je i zbog načina, vremena, logistike - u pitanju bio smišljeni kriminalni čin najtežeg tipa.
vrabac_u_steni vrabac_u_steni 15:58 25.06.2015

Re: Evropa u klin, Britanci u ploču...

freehand
Slažem se, ali trenutno ne znamo razmere tog zločina. Ako se, npr, pokaže da je broj streljanih vojnika ABiH ( što je ratni zločin, da ne bude zabune ) daleko manji od broja ubijenih civila srpske strane u Podrinju, onda teorija o zločinu iz osvete nije nerealna. Osveta jeste glupa i teška stvar, pogotovo ako sveteći se činiš zločine. Ali genocid nije, jer je ciljala na vojnosposobni deo populacije.

Znamo: strašno je reći da i sa hiljadu više ili manje on ostaje ogroman.
A ako na stranu ostavimo pitanje da li je u pitanju bio genocid (jer to nije i ne može biti) - ni osveta ni činjenica da su u pitanju ratni zarobljenici polovinom ili većim delom taj zločin ni na koji način ne mogu da umanje i ublaže. Samo da dodatno pokažu da je i zbog načina, vremena, logistike - u pitanju bio smišljeni kriminalni čin najtežeg tipa.


Pa ne bih se baš složio.
Pre svega bi tačan broj trebalo utvrditi, kao i kako su nastradali. Ne vidim zašto bi ikome kome je stalo do istine to smetalo?
freehand freehand 16:05 25.06.2015

Re: Evropa u klin, Britanci u ploču...

Pa ne bih se baš složio.
Pre svega bi tačan broj trebalo utvrditi, kao i kako su nastradali. Ne vidim zašto bi ikome kome je stalo do istine to smetalo?

Nisi me razumeo. Naravno da činjenice treba utvrditi. Ali je zločin toliki da mu težinu ne može umanjiti hiljadu žrtava manje.
predatortz predatortz 17:11 25.06.2015

Re: Evropa u klin, Britanci u ploču...

freehand
Pa ne bih se baš složio.
Pre svega bi tačan broj trebalo utvrditi, kao i kako su nastradali. Ne vidim zašto bi ikome kome je stalo do istine to smetalo?

Nisi me razumeo. Naravno da činjenice treba utvrditi. Ali je zločin toliki da mu težinu ne može umanjiti hiljadu žrtava manje.


Delimično se slažem. Ništa ne može negirati činjenicu da je počinjen zločin. Težak zločin po svim zakonima - i ljudskim i božijim.

Ali, rasvetljavanje okolnosti, utvrđivanje činjenica, tačan broj ubijenih, njihov status ( civil, vojnik ), način smaknuća ( u borbi ili streljanjem ) - reći će mnogo o karakteru zločina.

Genocidne namere definitivno nije bilo, jer nije bilo naredbe da se ubija sve što dolazi sa druge strane. Ni pismene, ni usmene.

Ne zaboravite da je transportovano preko 30.000 civila koji su bili dostupni jedinicama vojske i policije. Da su u logistici pomagale snage UN. Neko ko ima genocidnu nameru, na to ne bi pristao. Zatvorio bi taj prostor za sve, pa i za UN posmatrače i pucao u sve što se mrda, dok se mrda...
Toga, hvala Svevišnjem, nije bilo. Niti planova za tako nešto. Targetirani su vojno sposobni.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana