Društvo| Hronika| Kultura| Literatura| Na današnji dan

Reči koje su izazvale revoluciju

amika RSS / 10.06.2016. u 21:21

Збирни подаци о 1968. години у свету су импресивни и недовољно познати јер њихово објављивање није одговарало ниједном режиму:

·         1968. је трајала је преко 400 дана, од децембра 1967. до почетка 1969. године, (у Италији пуне две године, до краја 1969. године),

·         обухватила је све развијеније држава света и све континенте осим Аустралије,

·         током 1968. убијено је, по објављеним полицијским извештајима, најмање 239 студената,

·         рањено је преко 5.000 студената,

·         ухапшено је више од 20.000 студената,

·         затворено је, или заузето од полиције и војске, преко 500 факултета,

·         покренута су, да остану предмет трајног интересовања, сва битна питања универзитета, демократије, јавних медија, синдикалног и политичког организовања, привредног живота, организованости државе, понашања великих сила, смисла историје, филозофије, права, религије, будућности...

 Paris%2Bbiju.jpg

 

Уметност побуне за почетнике 

У предисторији планетарне побуне студената приметно је акумулирање догађаја, нових идеја и изолованих протеста који еу припремали нови дух непристајања и револта. Од 1964. године са Универзитета Беркли (САД) ширио се Покрет за слободу говора по целој Америци, развијала се америчка критичка социолошка мисао, у Европи је све већи значај Франкфуртске филозофске школе и Корчуланских филозофских сусрета који су постали међународни. Уочи 1968. појављује се и Нова левица – спонтан и неповезан покрет који је покушавао да створи нову културу, живот у комунама и кооперативама и да редефинише појам револуције и њених субјеката.

Директан повод за протесте најчешће је било ратно ангаживање Америке у Вијетнаму, борба црнаца за пуна људска и демократска права, хладни рат великих сила и појачан притисак на левичарске организације. Појавио се ЛСД, хипији, битници, Црни пантери, затим продукти масовне културе, а незаобилазан део имиџа младих постала је дуга коса и фармерке.

У Италији, активности левице и радикалних група често су се преплитале са студентским протестима, као што су демонстрације на новооснованом Факултету социологије у Тренту, 1966. године чији је један од виђенијих учесника био Ренато Курцио, касније члан најужег врха светски познатих «Црвених бригада».

У Западном Берлину активности и утицај Слободног универзитета постаје  међународни.

 

Рок-концерти су постали места ходочашћа младих. На концерту Ролингстоунса у Оукленду једна од запажених порука из публике је гласила: “Ви сте наши савезници у очајничкој борби против идиота који имају власт... Ролингстоунси, млади Калифорније слушају вашу поруку! Живела револуција!”

У Варшави се три хиљаде љубитеља Ролингстоунса сукобило са неколико стотина полицајаца који су употребили палице, а потом и сузавац. Тридесетак особа је ухапшено. На концерту у Цириху дванаест хиљада младих људи зграбило је гвоздене шипке - део инвентара хале и машући њима изазивало полицију. Мик Џегер изјављује да у ваздуху има нечег опасног и да клинци на концертима не вриште само због музике него из много дубљих разлога. “Предосећам невоље”, рекао је.

Музички критичари пишу: “Стоунси желе да покоре свет мирним путем, уз распаљени врисак младе публике која често надјачава озвучење. Они не свирају пред посетиоцима концерта већ заједно са њима - публика се укључује у догађаје на бини размењујући са Стоунсима енергију сличну ерупцији вулкана. Концерти Ролингстоунса су уметност побуне за почетнике”.

 

Почетком драматичне 1968. године, док су широм Европе пламтеле прве студентске побуне, збуњени новинари су питали велику грчку глумицу Мелину Меркури зашто се ангажује на страни студената. Одговорила је:

“Зато што знам шта се догађа у свету: он гори! Млади су присиљени да буду побуњеници. Они су једноставно притерани уза зид!”

 

Била је то година великих преокрета и неколико дуготрајних ратова: завршио се индијско-пакистански рат, одјеци културне револуције у Кини потресали су свет, трајала је агресија Израела на Египат, Јордан и Сирију, вијетнамски рат се ширио, а посебно детаљи о масакру америчких војника у селу Ми Лај када је побијено најмање 100 цивила. У Америци је убијен је црначки лидер Мартин Лутер Кинг, проповедник мирољубиве расне интеграције што је изазвало расне сукобе са десетинама мртвих и око хиљаду рањених. Убијен је и Роберт Кенеди јер се «противио арапској ствари», СССР је припремао агресију на Чехословачку да је тог лета и оствари, Палестинци су у ваздуху отимали авионе израелске компаније Ел Ал...

 

Да свет може да буде другачији и лепши те године је доказао Алексеј Леонов када је први изашао у отворен васионски простор, аутоматска станица “Венера – 3” слетела је на Венеру, одржана је светска изложба у Монтреалу и 19. олимпијске игре у Мексико Ситију а доктор Кристијан Бернар је први пут успео да пресади људско срце. Жаклина Кенеди се удала за грчког милијардера Оназиса, филмски хит је био дугометражни “цртаћ» «Жута подморница» инспирисан музиком Битлса, а на фестивалу у Сан Рему победио је Серђо Ендриго са «Песмом за тебе». Шест држава Европе укинуло је царине на међусобно увезену робу отварајући слободну прекограничну трговину, Кастанеда је објавио одмах популарну књигу „Учење Дон Хуана“, завршено је снимање култног филма “2001 – Одисеја у свемиру” са буџетом од 11 милиона долара…

 

Код нас још се славио кански “Гран при специјал” који је добио Александар Петровић за “Скупљаче перја”, Драгослав Михаиловић је објавио један од најбољих романа наше књижевности који је одмах изазвао контроверзе – “Кад су цветале тикве” Наше републике и покрајине су почеле да примењују добијена, раније савезна, привредна пуномоћја и уводе тржишна правила, из назива Косово и Метохија избачено је Метохија, аалбанска национална мањина постала је националност, на пленуму ЦК СК Србије Добрица Ћосић је први проговорио о прогонима и тешком положају Срба на Косову и Метохији и правној несигурности.

 

Димензија негације

 Тих година читао се стари филозоф Херберт Маркузе чије поуке не треба заборавити:

“Постојећи поредак ствари могу да промене само они који су ван система, а најпре омладина и студенти. Класну борбу замењује конфликт поколења - борба омладине против отуђеног, потрошачко-индустријског света одраслих који гуши све тежње ка слободи”,  проповедао је стари филозоф. И предлагао решење:

“Све увек почиње од бунта шачице интелектуалаца. Не чекајте друге, почните сами, подршка ће доћи. Покажите димензију која другима недостаје - димензију негације!”

Крајем 1967. године, Маркузе на позив Руди Дучкеа и Слободног универзитета у Западном Берлину, држи предавање о студентској опозицији (које ће, 15. маја 1968. године, бити објављено у «Сусрету», магазину омладине Београда) у коме каже:

 «Једна од најважнијих неопходности стратегије (студентске опозиције) ових година јесте успостављање веза између студентских опозиција различитих земаља... Чињеница је да се налазимо испред једног система који од почетка фашистичког периода одбацује идеју напретка и који га још и данас одбија кроз своје акције. Његове унутрашње контрадикције се увек враћају да би се манифестовале у нехуманим и непотребним ратовима. То је систем чији је раст производње – раст разарања и раст распада... Не може се бити срећан, не може се живети као човек остајући везан за такав систем.»

 

Кубански револуционар Че Гевара, који је доказао да мала група побуњеника може изменити део света, у књизи Герилско ратовање, тада већ преведеној на већину светских језика, препоручује:

“Акцију треба повести одмах, без чекања. Већ само постојање устаничког жаришта може да створи услове за успешну револуцију”.

Када је отишао са Кубе, међу диктаторским режимима Јужне Америке настала је паника. Мобилисане су поверљиве војне јединице, окупљене групе  плаћеника, ЦИА је упутила екипе својих најбољих агената и специјалних служби да открију где ће се појавити Че Гевара, када ће избити нова револуција, где ће профити и жандарска моћ велике Америке поново бити на прагу пораза?

У прашумама Боливије Че Геварина група од 16 герилаца је опкољена, он је рањен и заробљен. Сутрадан је боливијски врх по одобрењу ЦИЕ послао шифровану поруку: Здраво Сатурне, поздрави тату! која је значила смртну осуду Че Геваре. Убили су га, потом му секиром одсекли шаке да његов леш више не може да се идентификује. Осакатили су га и на другим местима и разграбили његово оружје, књиге, дневнике, сат, чак и пропале мокасине које су му герилци направили у планини. Најзад, секиром су му одсекли главу...

 Че Гевара је убијен крајем 1967. године. Међутим, све до краја седамдесетих, на кацигама возача скутера од Мадрида и Напуља до Амстердама било је исписано Че живи! Његов већ митски лик био је на постерима у студентским собама и на мајицама девојака, акциони штабови младих побуњеника били су помодно "униформисани" у кубанске војне кошуље какве је он носио. Међу екстатичким и тврдим лицима других вођа, благост његовог лепушкастог лица подсећала је на одлуталог идола који се једном мора вратити. Имао је моралну снагу примера који обавезује: легендарни вођа успешне револуције који је напустио министарску фотељу да би се вратио у неизвесност нове побуне. Че Гевара је постао етика перманентне револуције на делу. Он је у себи већ носио Маркузеов идеал - веру у снагу воље мале и одлучне елите која поседује димензију негације. Он је био Маркузе у акцији. Ако је стари филозоф био пророк свог доба, Че је био његов мач са светачким ореолом вечне побуне.

 

Студенти «практикују револуцију»

 У Западном Берлину активности и утицај Слободног универзитета постајали су међународни. «Студенти практикују револуцију», писала је штампа када је темпо тих догађања од повременог постао седмични. Да наведемо најважније:

 22. јуна 1966 – 3.500 студената испунило је највећу халу Слободног универзитета, седело се и на степеницама и поду. Десет чесова је трајало «обарање» нацрта и концепције реформе високог школства.

17. децембар 1966 – Демонстрациона шетња у «растреситом» маниру – кад се полиција приближи колона се разиђе у мање групе које се потом опет скупљају – приведено је око 200 студената и случајних пролазника.

 У Берлину се издваја личност Руди Дучкеа – «Црвеног Рудија» који тражи радикалну промену друштва. Како су радници интегрисани у систем, поручује Дучке, студенти и интелектуалци треба да отворе очи радницима и грађанима о потреби револуције и стварању новог човека, не више отуђеног. То смо успели поводом рата у Вијетнаму. Морамо да провоцирамо, понавља Дучке, ако не провоцирамо нико нас неће приметити. Заједно са Рабелом, касније професором универзитета, Дучке је сачинио концепт странке Зелених.

 1967. година - Посета америчког потпредседника Хамфрија – 2.000 студената пратило је Хамфрија по Берлину са транспарентима «Вице-убица». Ухапшени су «атентатори» који су припремили «пудинг- бомбу», јаја и парадајз.

«Седеће» демонстрације у главној згради Универзитета због рецензија семинара, «црних листа» студената и забране партије Социјалистичких студената – полиција је до поноћи износила једног по једног студента, укупно њих 2.000.

Жестоке демонстрације поводом посете иранског шаха Резе Пахлавија – убијен један студент германистике. То је изазвало талас демонстрација у Минхену, Бону, Хановеру и другим градовима са преко 10.000 учесника…

 Завршава се 1967. и наговештава драматична 1968. година. ДЕЦЕМБРА 1967, у МАДРИДУ су почели вишедневни студентски протести и влада затвара Факултет политичких наука, 11. јануар 1968. године у ПАДОВИ студенти заузимају све факултете, протестујући против пројекта универзитетске реформе, полиција хапси 120 демонстраната...

 

 

СИ - Револуцију треба поново измислити

 Године 1967. у Паризу су већ увелико деловале две интернационале: летриста (од 1954) и ситуациониста (од 1957). Летристи су издавали билтен “Potlatch” (Уздарје, Узвраћање), “најангажованије издање на свету” и писали о запостављеним или забрањеним темама, питањима и жељама, дајући њихове исцрпне анализе. “Potlatch” је био покушај да се започне конверзација на нове теме и открије нова представа о друштвеном животу која би довела до наглог прерастања у експлозију и довођења друштвеног поретка у питање.

 

 Интернационала ситуациониста је водила рат са старим друштвом:

“Култура је зомби, политика - вашарска представа, економија - превара, уставна права - документи који та права одричу, слобода штампе подразумева искључивање оног што је стварно и могуће”. Веру, рад и породицу треба да замени слободно стварање ситуација и ново коришћење истинске доколице, вечити фестивал”.

 Новембра 1967. године у Паризу је изашао последњи (30) број “Уздарја”летриста у коме је објављен - Билтен ситуациониста. За разлику од традиционалних револуционара, ситуационисти нису тражили  побољшање постојећег друштва и реформе, већ тотално уништење потрошачког друштва и стварање новог.

"Револуција свакодневног живота" – како је уједно и наслов књиге Раула Ванејгема, објављене 1967. године - најбољи је лек за болести које нуди "Друштво спектакла" – појам који је уједно и наслов књиге Ги Дебора, објављене исте године. Те две књиге представљају темељ мисли и тежњи Ситуационистичке интернационале - СИ Њихови радови садрже и немилосрдну и далекосежну критику ограничености и тактизирања целе опозиције и анархиста, а левицу, синдикате и странке су осуђивали због  суделовања у постојећем поретку.

 

По Ги Дебору спектакл се исказује кроз комуникацијске системе, медије, трговачке центре и друге облике модерне технологије који човека претварају у  пасивног посматрача. Отуђење је, после капиталистичке производње, обухватило и свакодневни живот и претворило га у пасивност, а мишљење заменило материјализмом и жељом за стварима. Наглашава важност жеља, љубави и уживања, а одбацује жртвовање за будућност. Тражи креирање савршених ситуација кроз које се подстиче машта и критичка свест, а истовремено не заборавља на властито уживање и «машту на власти».

 Gi%2Bi%2Bdvoje.jpg

«Изгледа смешно говорити о револуцији», писао је Дебор још 1961. године. у «Упутству за побуну» објављеном и ситуационистичким листу. «Али, свака друга алтернатива је још апсурднија, јер значи прихватање постојећег стања. Реч ‘револуционарно’ је неутрализована до те мере да се данас користи у рекламној индустрији као ознака за најмање промене у увек променљивом свету робне производње; разлог је то што се захтев за једном средишњом, пожељном променом више нигде не изражава. Револуционарни пројекат данас стоји пред судом историје, оптужен за неуспех и за увођење нових облика отуђења. То јасно говори да се владајући систем показао способним да се одбрани на свим нивоима стварности, много успешније него што су то револуционари очекивали. Али, то не значи да је постао подношљивији. Ствар је просто у томе да револуцију треба поново измислити. И то је све.”

 Марксово доба капитализма било је помак од бити ка имати, истицао је Фром. Данас је реч о помаку од имати ка изгледати, пише Ги Дебор 1967. године.  Пошто је имање постало свеукупно, оно мора обезбедити престиж кроз свој појавни облик. То нису само обмане масовних медија, већ свеукупан «поглед на свет који се материјализовао». Комодификација је тотална, вели Дебор, свет који видимо је свет робе - и ми више не видимо ништа друго.

 По Дебору и сарадницима, илузија свакодневице понуђена кроз робно-рекламни притисак постала је стварност глобалног друштва. Ситуационисти су већ тада препознали презентацију као медијску слику која замагљује непосредно гледање на ствари. Ми свет и себе доживљавамо из друге руке, као акумулацију призора који, пласирани кроз медије, креирају лажну друштвеност у којој животаримо. Наш поглед је замагљен, нејасан од количине робе која нас преплављује. Фетишизам робе извршио је глобалну колонизацију и нема велике наде у излазак из зачараног круга самосврсисходне производње која је ту само да би дошло до још веће потрошње.

 Фрагментарно опажање стварности, парцијално животарење у лажним изборима које више нико не прави сам већ су му наметнути, за последицу имају опасан губитак човекове контроле над сопственом судбином. Ми данас гледамо само слике, одвојени од свога бића, живећи у спектаклу робе чија је производња постала сама себи сврха. Спектакл је главни производ данашњег друштва, каже Ги Дебор, јер је моменат визуелног ефекта превагнуо над употребном вредношћу. Данас је важно како нешто изгледа, а не да ли користи било чему и колико нам је заиста неопходно. Друштвено-економски замајац капиталистичког система може да преживи једино кроз даљу, све масовнију производњу. Стварање нових навика је замка у коју сви заједно упадамо као у паукову мрежу, заслепљени бљештавилом спектакла понуђених производа, несвесни робовске позиције у коју лагано клизимо. Зато је стварање сопствених ситуација и амбијента, непреузетих од спољњег света, морални императив освешћеног појединца јер је готово са оним што ово друштво има да понуди.

 "Тоталитет људског бића се не испољава радом, чак ни уметничким радом! Рад је фрагментација личности. Декорисати овештале механизме капитализма супериорним условима живљења је велеиздаја. После смрти уметности долази уметност живљења!" пише Дебор у «Друштву спектакла» названом и «Капиталом нове генерације»

 Вероватно најтачнија дефиниција како би модерна револуција у високоразвијеном друштву могла да успе долази од ситуационистичког социјалреволуционара Емила Маренсена: „Ситуација ће постати револуционарна онда када студенти не желе више да постану будући израбљивачи, а радници израбљени“.

 

Ситуационисти су били организовани у интернационалне групе посвећене критици савремености са намером да томе дају максималан публицитет, од агитације до скандала. Пратили су све протесте, побуне, штрајкове и насиља и кроз сагледавање идеја и разговоре са учесницима тражили могућности њихове даље реализације. Њихов циљ није била нека коначна анализа већ да наведу људе да сами проговоре и делују:

 “Напишите критику свога статуса и друштва коме служите (чак и кад ласкате себи да сте његов непријатељ) и разгласите ту критику. Ако је снажна, нешто ће се сигурно десити”.

 Да то није апстракција и утопијски вечити фестивал и да такви разговори могу да постану светионик побуне и револта показало се у јесен 1966. године на Универзитету у Стразбуру и 1967. година пуна судских процеса студентима и расправа о протеклим догађајима.

 

Стразбуршка “генерална проба” за 1968. годину

У јесен 1966. године, на Универзитету у Стразбуру, догодила се “генерална проба 1968. године” и постављене основе за њен планетарни поход. Следбеници  Интернационале ситуациониста преузели су студентску унију, њена знатна финансијска средства и организовали седмодневне дебате за све студенте.

У понедељак су преиспитивана правила и прописи, у уторак институције и држава која их је створила, затим филозофија и историја таквог друштва, да би до суботе и држава, сви постојећи државно-политички системи, смисао живота, религија и сам Бог, били подвргнути жестокој критици и одбачени.

Одјек је био страховит и цео фонд студентске уније је “спискан” на штампу брошуре “Беда студентског живота“, проширеног резимеа ових дебата. “Беда свакодневног живота, друштво у целини, механизми којима се оно стално репродукује, сви његови браниоци и лажни непријатељи, ту су по први пут били изоловани и анализирани. И то тако да је свако могао да их препозна у свом окружењу, на својој кожи и одмах испод ње, у улози која му је додељена у “организацији опште пасивности”” – касније је написао Ги Дебор, аутор чувене књиге Друштво спектакла (1967) и редактор коначне верзије брошире.

Untitled-1.jpg 

«Опште је познато да је студент, уз попа и пандура, најпрезреније створење у земљи Француској» - прва је реченица Беде студентског живота.”…У овом памфлети ти разлози (за презир) биће демаскирани један по један: превазилажење отуђења нужно следи траг отуђења. Све досадашње анализе и истраживања студентског живота игнорисале су права питања… Фетишизам чињеница маскира суштинске категорије; детаљи заклањају тоталитет. О овом друштву је све речено осим оног што стварно јесте: друштво у власти робе и спектакла.

…Спектакуларно остварење модерног капитализма свакоме додељује посебну улогу у систему опште пасивности… Студентова улога је привремена; то је главна проба за преузимање његове крајње улоге као конзервативног елемента у оквиру робног система... Они су будући експлоататори, пси чувари или паразити”.

“Хтели смо да идеје поново постану опасне”, коментаришу ситуационисти.  “Друштво спектакла, преко својих представа о себи и својим непријатељима, намеће сопствене категорије свету и његовој историји. Оно непрестано настоји да нас увери да је све што се догађа део природног поретка ствари, сводећи сваки истински нови развој, који најављује његово превазилажење, на ниво површног потрошачког новитета. Побуна младих против начина живота који им се намеће заправо је само весник, први израз много шире субверзије која ће обухватити све оне који све снажније осећају немогућност живљења у овом друштву, увод у нови револуционарни период.”

У тексту брошуре на тридесетак страница, потом се критикује Де Голов режим, социјалистичке интернационале, самоуправљање робном производњом уместо да се “превазиђе роба, та огромна странпутица у историји”, лажна опозиција која консолидује власт и “полицијски хуманизам”, све идеологије које су увек “оруђе господара”.

Тражи се укидање рада и његова замена слободним активностима јер је то “први услов за ефикасно превазилажење робног друштва”, критикаспектакла јер је то “религија капитализма” и “ слободна креативност у стварању свих тренутака и догађаја”. “Пролетерске револуције биће фестивали или неће бити ништа”, каже се на крају брошуре. “Игра је крајњи принцип тог фестивала, који за једина правила признаје само жудњу за животом без мртвог времена и уживање без ограничења.”

Касније, Ги Дебор је открио аутора “Беде студентског живота” -Мустафа Кајати, “најлуциднији полемичар ситуациониста”, док су Дебор и Раул Ванејгем били редактори последње верзије текста.

 

Беда студентског живота је за месец дана достигла тираж од 300.000 примерака на француском језику. Како је публикација обухватала и приказ стања у Холандији, САД, Источној Европи, Енглеској и Јапану одмах је преведена на 10 светских језика, одштампана у још 200.000 примерака и дељена студентима и другој омладина бесплатно.

Групе ситуационистичких следбеника одмах су организоване на свим француским факултетима и на многим у другим земљама. Сви су они опседали Интернационалу ситуациониста са молбама за упутства о даљем деловању.

 Одговори су били исти и пословично кратки:

 

“Делујте аутономно и унапређујте побуну до које вам је стало!”

Већ после шест недеља ситуационистичке активности, на Универзитету у Стразбуру  дошло је до таквих промена да су власти то оцениле као хаос и затвориле студентску унију.

“Они дају себи за право да доносе дефинитивне судове о политици, друштву, економији, влади, моралу, религији, Богу и да све то одбацују” - закључио је судија Лабадоре у Стразбуру, 13. децембра 1966. године.

Монд, 9 децембра 1966. пише другачије: “Тај добро написани текст систематски одбацује све облике друштвене и политичке организације Запада и Истока, као и свих група које данас покушавају да та друштва промене”.

Guerres et Paix пише у броју 4, 1968: “Велика је грешка потцењивати оно што се новембра 1966. догодило са стразбуршким студентским синдикатом. …Посматрач мора да остане запањен брзином којом се та зараза проширила универзитетом, али и међу нестудентском омладином. Изгледа да су идеје које је заговарала мала група аутентичних револуционара погодиле праву жицу у духу нове генерације”.

“Стразбуршки памфлет је деловао попут детонатора” – потврђују Данијел и Габријел Кон-Бендит са Универзитета Нантер – Париз, током 1968. године. “Урадили смо све што је било у нашој моћи да га што шире дистрибуирамо”.

Били су двоструко у праву. Као што је ситуационистички текст био детонатор за 1968. годину у свету, тако је Универитет Нантер био детонатор за неслућени размах 1968. године у Паризу и Француској. 

 11.jpg

“Крајем 1967. године позорница је била спремна, притајило се једно ново друштво испод оног које тријумфује”, записао је шведски књижевник Лаш Густавсон. “Поверење, првобитно наивно поверење у компромисне фразе, у уверавања властодржаца да живимо у најбољем могућем свету, било је једном за свагда уздрмано…. А онда се појавила она моћна алхемијска реченица - САН ЈЕ СТВАРНОСТ - због које је полиција почела да спаљује своје хартије, а Де Голови чиновници покушали да згребу своја имена са појединих докумената”.

 

Речи које су изазвале револуцију

 Године 1968. једна од ситуационистичких група на престижном факултету у Нантеру, названа “Разјарени” изазвала је масовно окупљање студената, а штампа је то разгласила по целој земљи. Дошло је до великог скандала и  декан 2. маја 1968. године затвара факултет у Нантеру а против “Разјарених” (Кон-Бендит и још седморица) за 6. мај заказује дисциплинску седницу на париској Сорбони.

Оно што је уследило те ноћи, 6. маја у Паризу, по масовности, захтевима и оштрини сукоба са полицијом превазишло је све што је Француска памтила. Побуна младих која је већ пет месеци потресала Европу, освојила је и Француску. Убрзо се претворила  у генерални штрајк у коме је учествовало 8 милиона Француза и огромне демонстрације са 500.000 демонстраната...

 Paris%2Bmasa.jpg

Већина парола, слогана и графита који су се тада појавили на париским улицама у ствари су били изводи из стразбуршких и других текстова и расправа ситуациониста:

РЕВОЛУЦИЈА ПРЕСТАЈЕ КАДА ПОСТАНЕ НЕОПХОДНО ДА СЕ ЗА ЊУ ЖРТВУЈЕ

ЗАБРАЊЕНО ЈЕ ЗАБРАЊИВАТИ

НИ БОГОВИ НИ ГОСПОДАРИ

ДОЛЕ С АПСТРАКТНИМ, ЖИВЕЛО ЕФЕМЕРНО

ПОСЛЕ УМЕТНОСТИ УМРО ЈЕ И БОГ

ДОЛЕ СА СВЕТОМ У КОМЕ ЈЕ ГАРАНЦИЈА ДА НЕЋЕМО УМРЕТИ ОД ГЛАДИ КУПЉЕНА ГАРАНЦИЈОМ ДА ЋЕМО УМРЕТИ ОД   ДОСАДЕ

КЛУБ МЕД, ЈЕФТИНО ЛЕТОВАЊЕ У ТУЂОЈ БЕДИ

НЕМОЈ МЕЊАТИ ПОСЛОДАВЦЕ, ПРОМЕНИ ЖИВОТНО ЗВАЊЕ

НИКАД НЕ РАДИ

ПРИЛИКА МОРА БИТИ СИСТЕМАТСКИ ИСТРАЖЕНА

ТРЧИ, ДРУЖЕ, СТАРИ СВЕТ ТИ ЈЕ ЗА ПЕТАМА

БУДИ СИРОВ - ШТО ВИШЕ ТРОШИШ, МАЊЕ ЖИВИШ

ЖИВИ БЕЗ МРТВОГ ВРЕМЕНА, ДАЈ МАХА НЕСПУТАНОЈ ЖЕЉИ

ИСПОД КАЛДРМЕ, ПЛАЖА!

ДОСАДА ЈЕ УВЕК КОНТРАРЕВОЛУЦИОНАРНА

СВОЈЕ ЖЕЉЕ СМАТРАМ СТВАРНОШЋУ ЈЕР ВЕРУЈЕМ У СТВАРНОСТ  СВОЈИХ ЖЕЉА

НИШТА ВИШЕ, НИКАДА, НЕЋЕ БИТИ ИСТО

СВЕ СПОРНО МОРА СЕ ОСПОРИТИ...

 

Све спорно је заиста било оспорено. Догодило се оно што је већини изгледало немогуће достигнуће за било коју и било какву написану реч - да покрене револуцију.

 “Све што смо урадили може се ставити на сто - то је оно што смо написали” - кажу ситуационисти. Сви њихови текстови су били јавни, а аутори тих текстова увек анонимни.

 

 Називани Окултном интернационалом, ситуационисти су постали мит, прави трибуни невидљиве империје и остали неземаљски, скривени као личности, истичући у први план текст као позив на дијалог и дебату да би се дошло до правог текста и коначне речи:

 

  “Зарекли смо се да се наш утицај осети у будућности”, записали су тада анонимни аутори Интернационале ситуациониста. “Наш покушај да се изађе из 20. века до сада је најуспешнији!”

 

Француска не хапси своје Волтере

 У Француској су трајале свакодневне демонстрације студената. Поједине фабрике «окупирају» радници закључавајући руководства у њихове уреде и преузимајући управне зграде и производне погоне, док студенти преузимају друге. У Паризу демонстрира више од 500.000 студената и радника (један милион, по другим подацима) од Трга Републике до Данфер-Рошроа. Студенти заузимају Сорбону. 

 

 15. мај - КАН - На канском филмском фестивалу вођа француског новог таласа Жан Лик Годар прекида пројекцију, цепа платно и преко микрофона позива Милоша Формана и Бату Ченгића (режисера филма Мали војници), највеће кандидате за Златну палму, да заједнички униште фестивал као декор светског филмског империјализма. Фестивал је прекинут и награде нису додељене.

 20. маја у ФРАНЦУСКОЈ раднички штрајк постаје генерални штрајк у коме учествује 8 милиона, односно половина запослених у Француској. Париз и већи градови су данима  потпуно блокирани, јавне службе и предузећа не раде. Свуда немири, барикаде, несташице многих артикала и бензина, банке исплаћују до 500 франака, стварају се кућне залихе хране, улицама се шири смрад нагомиланог ђубрета…  На магистралама се паркирају трактори.... Француска је паралисана.

 29. мај - ПАРИЗ - Генерална конфедерација рада организује демонстрације у којима учествује 200.000 људи који траже формирање народне владе. Де Гол одлучује да се повуче и одлази у Коломбеј. Преко ноћи мења одлуку, одлеће у базе у Баден-Бадену и Милузу где добија подршку француског генерала Масија и трупа стационираних у Западној Немачкој, условљену пуштањем на слободу поборника «Француског Алжира». Враћа се у Париз и ујутру одржава муњевиту седницу владе.

 Де Голов говор, дуг три и по минута, одјекује Француском: "Нећу се повући! Народ ми је дао мандат, ја ћу га испунити! Живела Француска!" Истог дана  распушта Парламент и расписује нове изборе.

После говора генерала Де Гола, који се слуша преко транзистора јер електричари штрајкују, стотине хиљада Парижана приређују провладине демонстрације од Конкорда до Етоала. Генерали ургирају да се ухапси Сартр који је на студентским барикадама, Де Гол то одбија са чувеним образложењем: «Француска не хапси своје Волтере!»

SartrKonBendit.jpg 

На чувеном тргу Хам у Амстердаму у подне је било више хипика него голубова, а студентски протест се настављао васколиким земљиним шаром: Милано, Богота, Париз, Анкара, Беркли, Токио, Мексико, Рио де Женеиро...

 



Komentari (154)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

Milutin Milošević Milutin Milošević 21:33 10.06.2016

Hvala

Vrlo lep tekst. Podseća na jedno uzbudljivo vreme!
amika amika 21:36 10.06.2016

Re: Hvala

Milutin Milošević
Vrlo lep tekst. Podseća na jedno uzbudljivo vreme!




... о коме се само делимично зна јер истина није била пожељна.
jednarecfonmoi jednarecfonmoi 21:57 10.06.2016

Re: Hvala

Puno truda je ulozeno da se napise ovakav tekst Amika, i svaka cast. Svidja mi se sto delovi imaju atmosferu cuvenog serijala " Grlom u jagode"

Dodala bih nesto iz dalekog secanja, mislim da je jedna od vaznih parola 1968.

L' imagination au pouvoir. Mastu na vlast ili masti na vlast. Umoran mi je mozak da trazim najbolje sroceno.

Kada si pomenuo Svetsku izlozbu u Montrealu, mislila sam da mislis na najveci Salon karikature koji se odrzava tamo.

Evo jedan kuriozitet, znas li da je 1967 godine nagradu za najbolju karikaturu dobio tvoj prezimenjak Dragoljub Andjelkovic i time bio prvi, tada jugosloven, da osvoji tako veliku i znacajnu nagradu.


International Salon of Cartoons

MONTREAL, CANADA

Grand Prix Awards

1964 - LAMM, Martin - France
1965 - SHILOH, Jacob - Israel
1966 - ERDOGAN, Ozer - Turkey
1967 - ANDJELKOVIC, Dragoljub - Yugoslavia
1968 - MARTINEZ, Paco - Spain
1968 - DEL RIO, Eduardo - Mexico
1969 - KARLSSON, Ewert - Sweden
1970 - Award withdrawn *
1971 - HELIOFLORES - Mexico
1972 - MALLET, Patrick - France
1973 - PETERSON, Roy - Canada
1974 - VOLJEVICA, Ismet - Yugoslavia
1975 - JANSSENS, Josette - Sweden
1976 - HOLCK, Poul - Denmark
1977 - BORN, Adolf - Czechoslovakia
1979 - BALAZS-PIRI, Balázs - Hungary
1980 - DZIB, Carlos - Mexico
1981 - AIT-KACI, Rachid - Morocco
1982 - COBAR, Nell - Yugoslavia
1983 - MOREIRA, Antonio Antunes - Portugal
1984 - VISSCHER, Nico H. - Netherlands
1985 - GIRERD, Jean-Pierre - Canada
1986 - STANKOVIC, Borislav - Yugoslavia
1987 - ZLATKOVSKY, Mikhail M. - Soviet Union
1988 - HELIOFLORES - Mexico
amika amika 22:13 10.06.2016

Re: Hvala

1967 godine nagradu za najbolju karikaturu dobio tvoj prezimenjak Dragoljub Andjelkovic i time bio prvi, tada jugosloven, da osvoji tako veliku i znacajnu nagradu.


Нисам нашао његову, али ево једне савремене

jednarecfonmoi jednarecfonmoi 22:49 10.06.2016

Re: Hvala

amika
1967 godine nagradu za najbolju karikaturu dobio tvoj prezimenjak Dragoljub Andjelkovic i time bio prvi, tada jugosloven, da osvoji tako veliku i znacajnu nagradu.


Нисам нашао његову, али ево једне савремене







Probacu da potrazim i ja ovih dana.

emsiemsi emsiemsi 08:03 11.06.2016

Re: Hvala

Milutin Milošević
Vrlo lep tekst. Podseća na jedno uzbudljivo vreme!

Само ми реци да си то све прочитао !?
Ја почео јутрос у 7, гулио до 8 и онда одустао.
Успут --- не могу да верујем да ико ( ) може да окачи целу књигу као уводни пост !? Страшно !
amika amika 08:33 11.06.2016

Re: Hvala

да окачи целу књигу као уводни пост


Текст има 9-10 страна, имао је 16 али сам га скраћивао.

Ја почео јутрос у 7, гулио до 8 и онда одустао.


Ипак се ти зезаш, са текстом или са временом

Треба око 2 минута за страну, ако знаш да читаш дијагонално онда пола минута, значи 20 минута, а за зналце 5.




Milutin Milošević Milutin Milošević 11:27 11.06.2016

Re: Hvala

све прочитао !?

Pročitao sam ja jednom i Rat i mir!

Bez šale, ako je tekst zanimljiv, čitanje ide samo od sebe.

за зналце 5

muaddib92 muaddib92 15:15 11.06.2016

Re: Hvala

Pročitao sam ja jednom i Rat i mir!

Bez šale, ako je tekst zanimljiv, čitanje ide samo od sebe.


Прочитао га недавно по други пу, па ми било жао што нема још па понових и Тихи Дон и Легенду (Фокнер).
Без шале, мада сам био на дужем боловању
tess tess 21:53 10.06.2016

abc..

Posle umetnosti umro je i Bog.
Dobro, posle Amika napiše Blog- hroniku.
Fino. :)
amika amika 22:04 10.06.2016

Re: abc..

Posle umetnosti umro je i Bog.



Dobro, posle Amika napiše Blog- hroniku.


И то не једну, већ неколико. У складу са девизом

“Делујте аутономно и унапређујте побуну до које вам је стало!”

principessa_etrusca principessa_etrusca 08:39 11.06.2016

Re: abc..

tess tess 09:11 11.06.2016

Re: abc..

:)
anonymous anonymous 14:10 11.06.2016

Re: abc..

principessa_etrusca


"Bog je morao napraviti mesto, ali ne nama nego - Čoveku.
Kako možete verovati da je Bogočovek umro, dokle god u njemu osim Boga ne umre i Čovek ? "

Štirner 1844 god. U već navedenom delu i mnogo pre Ničea.

Svojim postmetafizičkim pristupom postavio je temelje postmoderne.

Insistiranje na jedinstvenosti,neponovljivosti i vrednosti svakog pojedinca naspram opštosti ( Čovek ) kolektiviteta i kolektivnih identiteta izraženih u okviru nacionalizma,fašizma i staljinizma, učiniće ga popularnim ponovo šezdesetih.







Ribozom Ribozom 22:57 10.06.2016

ko je nama ukrao revoluciju

Hvala na tekstovima.
amika amika 23:05 10.06.2016

Re: ko je nama ukrao revoluciju

ko je nama ukrao revoluciju


"...владајући систем показао способним да се одбрани на свим нивоима стварности, много успешније него што су то револуционари очекивали. Али, то не значи да је постао подношљивији. Ствар је просто у томе да револуцију треба поново измислити. И то је све.”
Ги Дебор
emsiemsi emsiemsi 08:05 11.06.2016

Re: ko je nama ukrao revoluciju

amika
ko je nama ukrao revoluciju


"...владајући систем показао способним да се одбрани на свим нивоима стварности, много успешније него што су то револуционари очекивали. Али, то не значи да је постао подношљивији. Ствар је просто у томе да револуцију треба поново измислити. И то је све.”
Ги Дебор

Не дај Боже више револуција - постало је неиздрживо.
amika amika 08:26 11.06.2016

Re: ko je nama ukrao revoluciju

Не дај Боже више револуција - постало је неиздрживо.

Али, то не значи да је постао подношљивији.

Milutin Milošević Milutin Milošević 11:30 11.06.2016

Re: ko je nama ukrao revoluciju

Не дај Боже више револуција - постало је неиздрживо.

Svetu je potrebna jedna kontrarevolucija - moralna!
G.Cross G.Cross 23:23 10.06.2016

Hvala na tekstu Amika

1968. godine sam imao 13 godina i moja sestra , student , je dolazila kuci i donosila vesti o pobuni.

Posle 1968. godine je dosla 1984. godina

U unipolarnom svetu pobune nisu moguce.
Samo se povremeno pojave obojene revolucije.


Posledice nemogucnosti pobune su tragicne za covecanstvo.

1969, pre skoro pola veka, covek je sleteo na mesec u manje vise kontejneru sa kompjuterom koji je imao manje memorije nego moj danasnji telefon.
Skoro pola veka kasnije povratak na mesec izgleda kao utopija.


Naravno posle 1968. kao posledica nemogucnosti menjanja sveta na miran nacin ( neki kazu i uz pomoc nekih sluzbi) su se pojavile i Brigate Rose i RAF.

Nadam se da ces pisati nekad i o njima.

A Danijel Kon Bendit je postao clan evrorpskog parlamenta.

A i Krstic pise o pomirenu Vuka i Ovce.

A ovca kad mu vidi oci ni da bekne ni da skoci.
Ovca ne sme da se brani.
Vuk se njenim strahom hrani.





amika amika 23:38 10.06.2016

Re: Hvala na tekstu Amika

U unipolarnom svetu pobune nisu moguce.
Samo se povremeno pojave obojene revolucije.


Импресивно је да је Ги Дебор још пре 1967, када је објављено ДРуштво спектакла, видео време у коме већ дуже од деценије живимо:

Фрагментарно опажање стварности, парцијално животарење у лажним изборима које више нико не прави сам већ су му наметнути, за последицу имају опасан губитак човекове контроле над сопственом судбином. Ми данас гледамо само слике, одвојени од свога бића, живећи у спектаклу робе чија је производња постала сама себи сврха. Спектакл је главни производ данашњег друштва, каже Ги Дебор, јер је моменат визуелног ефекта превагнуо над употребном вредношћу.

Побуне у униполарном свету изгледа да могу да буду само појединачни акти. Враћамо се у доба Тајних друштава и знања.
principessa_etrusca principessa_etrusca 04:02 11.06.2016

Re: Hvala na tekstu Amika

A Danijel Kon Bendit je postao clan evrorpskog parlamenta.

А његов пријатељ Јошка Фишер, који је још током седамдесетих користио Молотовљеве коктеле против полиције, је постао немачки министар спољних послова! (А пре десетак година регистровао и свеже дизајнирани породични грб.)
amika amika 06:43 11.06.2016

Re: Hvala na tekstu Amika

његов пријатељ Јошка Фишер


наставио је да ратује и као министар:

Lafonten je inače odreagovao na objavljene Fišerove memoare, optuživši autora da je "dao odlučan doprinos tome da Nemačka ni nakon dva svetska rata ne nauči lekciju sadržanu u rečenici 'nikada više rat'. "Sa Fišerom je Nemačka učestvovala u ratovima protivnim medjunarodnom pravu. To je teška istorijska greška za koju je odgovoran Fišer", rekao je Lafonten.
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 09:36 11.06.2016

Re: Hvala na tekstu Amika

bio je dobar nemački film, svojevremeno,
o tome kako je propala ta generacija folirantskih nemačkih revolucionara.



a, i ti nemci su nestabilni frikovi - od nacoša do komunjara, i to sve u jednoj generaciji... valjda će u ovoj naći zlatnu sredinu.
principessa_etrusca principessa_etrusca 09:55 11.06.2016

Re: Hvala na tekstu Amika

amika
његов пријатељ Јошка Фишер


наставио је да ратује и као министар:

Lafonten je inače odreagovao na objavljene Fišerove memoare, optuživši autora da je "dao odlučan doprinos tome da Nemačka ni nakon dva svetska rata ne nauči lekciju sadržanu u rečenici 'nikada više rat'. "Sa Fišerom je Nemačka učestvovala u ratovima protivnim medjunarodnom pravu. To je teška istorijska greška za koju je odgovoran Fišer", rekao je Lafonten.

И Кон-Бендит је подржао "интервенције" у Босни и Авганистану и био близак са Бернаром Кушнером.

Он је почетком седамдесетих држао обданиште за децу о чему говори у књизи Велики базар, у којој је описао своја еротска искуства и флертовање са малом децом током тог периода и неколико пута поновљену ситуацију где су му деца откопчала шлиц и додиривала га.

Током осамдесетих се залагао за легализовање секса са децом и подржавао је педофилску организацију BAG SchwuP ('Schwuppis'), па су их на почетку и Зелени помагали, и морално, и финансијски.

ЛИНК
amika amika 10:08 11.06.2016

Re: Hvala na tekstu Amika

i ti nemci su nestabilni frikovi - od nacoša do komunjara, i to sve u jednoj generaciji.


Идејно језгро ``68 су чинили анархисти, међу којима такође постоје знатне поделе.
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 10:09 11.06.2016

Re: Hvala na tekstu Amika

to je seks-revolucija, kako si neemancipovana, Prinčipesa...

nego, Serž, kako si podneo otvaranje Evropskog, kada su tvoji metnuli tvojima u 89. minutu, Dimitri Paje, odličan klinac, Slaven Bilić napravio igračinu od njega ove sezone!

Srđan Fuchs Srđan Fuchs 10:12 11.06.2016

Re: Hvala na tekstu Amika

amika
i ti nemci su nestabilni frikovi - od nacoša do komunjara, i to sve u jednoj generaciji.


Идејно језгро ``68 су чинили анархисти, међу којима такође постоје знатне поделе.

znam, pola su hejtovali Izrael. meni je to filter - ako imaš zrno antisem možeš da budeš sam Hristos, za mene si full of shit. ja sam se družio i ljubio neku piletinu u Jerusalimu, ima preko 2000 nemačkih volontera, pretežno volonterki. bilo preterano zgodnih riba...

nemice, anarhoneantisem, najkvalitetnije ljubavnice!
Milutin Milošević Milutin Milošević 11:31 11.06.2016

Re: Hvala na tekstu Amika

1969, pre skoro pola veka, covek je sleteo na mesec u manje vise kontejneru sa kompjuterom koji je imao manje memorije nego moj danasnji telefon.
Skoro pola veka kasnije povratak na mesec izgleda kao utopija.

Odlično zapažanje!
principessa_etrusca principessa_etrusca 04:47 11.06.2016

Црвени Руди

Песмe Rot Маркуса Хенрика и Drei Kugeln auf Rudi Dutschke Волфа Бирмана су посвећене Дучкеу, који је био жртва атентата у априлу 1968. и од чијих је последица и умро крајем следеће деценије:







amika amika 06:46 11.06.2016

Re: Црвени Руди

Руди Дучке је био светски познат вођа студената у Немачкој



Mnogi ljudi kažu da je 68-aški pokret bio uspešan u menjanju stavova u Nemačkoj. Ali uspeh je imao cenu. U junu 1967. policija je ubila studenta Bena Onezorga tokom protesta u Berlinu. Nasilje je raslo. Ljudi su na zidovima pisali „ugušite Dučkea gasom“. Tako je 11. aprila 1968. Jozef Bahman pucao na vođu studenata.
Dučke je jedva preživeo, a da bi dobio bolju medicinsku pomoć sa ženom i dvoje dece otišao je u Italiju, potom u Englesku. Od 1971. do 1979. porodica je živela u Danskoj. Dučke je imao redovne epileptičke napade. Poslednji i kobni, bio je na Badnje veče 1979. godine.
principessa_etrusca principessa_etrusca 07:58 11.06.2016

Re: Црвени Руди

Да, Дучке је био најинтересантнији и најистакнутији представник студентског покрета у Немачкој током 60-их.

Шпрингерова штампа га је сатанизовала и прогласила највећим државним непријатељем, a у Немачкој је владала атмосфера насиља (као што пева Бирман Ach Deutschland, deine Mörder!).

На Дучкеа је пуцано испред апотеке у којој је куповао лек за бебу и био је погођен са три метка (Drei Kugeln auf Rudi Dutschke), у Енглеску је дошао у децембру '68. на лечење, скрасили се се у Кембриџу, а онда је срамотно избачен као непожељан, почетком '71. након што су торијевци преузели власт.

Дучкеово протеривање и протести који су уследили су вероватно допринели да се британске имиграционе процедуре промене неколико месеци касније и процедура по којој је он протеран више никада није примењена.
amika amika 08:44 11.06.2016

Re: Црвени Руди

Шпрингерова штампа га је сатанизовала и прогласила највећим државним непријатељем, a у Немачкој је владала атмосфера насиља (као што пева Бирман Ach Deutschland, deine Mörder!).


И тада су медији обликовали јавно мнење. У Француској је војска на јуриш заузимала фабрике и факултете.

Одговор власти и појединих режима је постајао драстичан. У Мексику,где се припремало отварање Олимпијских игара, 2. октобра, на Тргу трију култура војска је отворила ватру на студенте - погинуло је око 200 демонстраната (по другим извештајима близу 300); у Египту, 25. новембра - 16 погинулих; у Венецуели и Сенегалу - укупно 8 убијених студената, у Токију, Екватору и Доминиканској Републици - још укупно 9 погинулих студената; потом по 2 у Мексику и Француској, по један у Бразилу, Турској... - укупно 239...

Рањено је и повређено преко 5.000 студената у најмање стотинак окршаја широм света. од тога око 150 студената и око 50 милиционера, бригадира и грађана у Београду,


tess tess 09:11 11.06.2016

Re: Црвени Руди

E, vas dvoje te sjajni. Principessa i Amika. :)
apacherosepeacock apacherosepeacock 09:22 11.06.2016

Re: Црвени Руди

principessa_etrusca principessa_etrusca 10:10 11.06.2016

Re: Црвени Руди

Након атентата на Дучкеа, Немачка се дигла на ноге и многи су окривљавали Шпрингерове новине, посебно Билд, па су и њихове канцеларије у Минхену демолиране.

amika amika 10:10 11.06.2016

Re: Црвени Руди

E, vas dvoje te sjajni. Principessa i Amika. :


tess

И ти си добар, изабраћемо те у СИ кад је обновимо...
anonymous anonymous 10:30 11.06.2016

Re: Црвени Руди


Suviše re-revolucionaran.
Zato je morao da strada, kao još jedna žrtva USA demokratije.



"Totalitarizam ... je kod nas u strukturi institucija."

"Moj dugi marš " - odlična knjiga , prevedena i kod nas.
...da ne citiram, emsi to ne voli...

Ali gotovo svaka druga rečenica to zaslužuje .

Ideja , strategija, taktika, razradjena u okviru novih društvenih pokreta, zloupotrebljena u plišanim, obojenim i drugim " revolucijama "

principessa_etrusca principessa_etrusca 10:39 11.06.2016

Re: Црвени Руди

anonymous

Suviše re-revolucionaran.
Zato je morao da strada, kao još jedna žrtva USA demokratije.

"Totalitarizam ... je kod nas u strukturi institucija."

"Moj dugi marš " - odlična knjiga , prevedena i kod nas.
...da ne citiram, emsi to ne voli...

Ali gotovo svaka druga rečenica zaslušuje to.

Ideja , strategija, taktika, razradjena u okviru novih društvenih pokreta, zloupotrebljena u plišanim, obojenim i drugim " revolucijama "



Дучке је био the real deal.

Његов бицикл који је остао на месту атентата:


amika amika 14:38 11.06.2016

Re: Црвени Руди

"Totalitarizam ... je kod nas u strukturi institucija."


И још увек је ту.
amika amika 16:02 11.06.2016

Re: Црвени Руди

Damplein/Dam square


Написао сам Хам по сећању. Значи - Дам трг
anonymous anonymous 09:21 11.06.2016

Moj prilog temi ....

GRAFITI .....

The liberation of humanity is all or nothing.
You will end up dying of comfort.
All power corrupts. Absolute power corrupts absolutely.
Going through the motions kills the emotions.
Commodities are the opium of the people.
We will have good masters as soon as everyone is their own.
The future will only contain what we put into it now.
Those who make revolutions halfway only dig their own graves.

– Paris May 1968 Graffiti



anonymous anonymous 09:26 11.06.2016

Re: Moj prilog temi ....

anonymous anonymous 09:36 11.06.2016

Re: Moj prilog temi ....

anonymous anonymous 10:08 11.06.2016

Re: Moj prilog temi ....

Amerikkka uoči ....





anonymous anonymous 10:10 11.06.2016

Re: Moj prilog temi ....


amika amika 10:12 11.06.2016

Re: Moj prilog temi ....

Хвала на прилогу, то су пароле, само преведене.
principessa_etrusca principessa_etrusca 10:19 11.06.2016

Re: Moj prilog temi ....

anonymous


Дучкеов атентатор је рекао да је био инспирисан убиством Мартина Лутера Кинга (а имао је само 23 године и 'мрзео је комунисте'). Дучке се после дописивао са њим. (Убио се у затвору почетком 1970.)
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 10:20 11.06.2016

Re: Moj prilog temi ....

anonymous
lenon i ono guzice

jebote, šta je ovaj džoni video u ovoj ziljavoj, nit ljubu, nit susi... rasturi onakav bend?!

principessa_etrusca principessa_etrusca 10:28 11.06.2016

Re: Moj prilog temi ....

anonymous
GRAFITI .....

The liberation of humanity is all or nothing.
You will end up dying of comfort.
All power corrupts. Absolute power corrupts absolutely.
Going through the motions kills the emotions.
Commodities are the opium of the people.
We will have good masters as soon as everyone is their own.
The future will only contain what we put into it now.
Those who make revolutions halfway only dig their own graves.

– Paris May 1968 Graffiti


Фали кључна парола '68: Soyons réalistes, demandons l'impossible! (Будимо реални, захтевајмо немогуће!)
anonymous anonymous 10:35 11.06.2016

Re: Moj prilog temi ....


principessa_etrusca
11:28 11.06.2016
Re: Moj prilog temi ....

Фали кључна парола '68: Soyons réalistes, demandons l'impossible! (Будимо реални, захтевајмо немогуће!)


Ima ih još mnogo koje nedostaju.
Trebalo bi ih se setiti.

Mašta na vlast.

Što mi se više vodi ljubav to mi se više diže revolucija, što mi se više diže revolucija, to mi se više vodi ljubav . ( čini mi se da je ovako zvučalo )

.....
amika amika 10:41 11.06.2016

Re: Moj prilog temi ....





Пољубац на барикадама
anonymous anonymous 10:50 11.06.2016

Re: Moj prilog temi ....


Dogadjanja šezdesetih, koncentrisana oko 68, predstavljaju neprocenjiv izazov za ozbiljne analitičare, s obzirom da re-revolucionarnost ukazuje na ono što nam danas polako postaje sve jasnije, da temeljna promena mora biti ( a tada je i počela da se dešava ) kulturološka, a ne samo socijalna.

Rečeno je "zbogom proletarijatu " ali i "zbogom revolucijo" u njenom uobičajenom značenju reči.

Današnja situacija, u svakom slučaju, ne može se razumeti, ako se temeljito ne istraži i shvati šta se sve to tada dogodilo.


principessa_etrusca principessa_etrusca 10:55 11.06.2016

Re: Moj prilog temi ....

Нешто овако?

anonymous anonymous 10:59 11.06.2016

Re: Moj prilog temi ....


Ne treba zapostaviti ni američku kontrakulturu, Jipije, Jerry Rubina ( Do it )

amika amika 11:01 11.06.2016

Re: Moj prilog temi ....

anonymous

da temeljna promena mora biti ( a tada je i počela da se dešava ) kulturološka, a ne samo socijalna.


Шта је била 1968. година у свету?

Има много тумачења и схватања, ово су најчешћа:

Побуна деце против света очева и ратних победника? Раскорак између обећаног прогреса и стварности? Велики «дивљи штрајк»? Рашчишћавање ђубришта светске историје и друштвене хипокризије? Борба «татиних синова» против полицајаца – «деце сиротиње»? Последња битка Прогреса против Процента? Планетарна побуна будућности? Последњи дах историјског струјања? Све то и још нешто више?
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 11:01 11.06.2016

Re: Moj prilog temi ....

principessa_etrusca
Нешто овако?



jedini autentični maoceovac u bloga je - brat Mika Tajson.
amika amika 11:02 11.06.2016

Re: Moj prilog temi ....

principessa_etrusca
Нешто овако?



Немој, молим те. После тога следи Пол Пот и Црвени Кмери...
anonymous anonymous 11:19 11.06.2016

Re: Moj prilog temi ....





Ja bih pre naglasio anarhističku liniju ( tradiciju ) koja od ovog autora, preko personalizma i egzistencijalizma , u studentskim dogadjanjima postaje ključna sa svojom idejom samoorganizacije i pobune umesto revolucije.
amika amika 11:25 11.06.2016

Re: Moj prilog temi ....

Ja sam pre za anarhističku liniji koja od ovog autora, preko personalizma i egzistencijalizma , u studentskim dogadjanjima postaje ključna sa svojom idejom samoorganizacije i pobune umesto revolucije.


“Делујте аутономно и унапређујте побуну до које вам је стало!” Ги Дебор

Имаш велику библиотеку анархистичке литературе, и класичне и најновије на некој врсти сајта Алексе Голијанина
principessa_etrusca principessa_etrusca 11:30 11.06.2016

Re: Moj prilog temi ....

amika
Немој, молим те. После тога следи Пол Пот и Црвени Кмери...

Мислим на маоисте који су '68. пустили корен у Француској, на la Gauche prolétarienne.
anonymous anonymous 11:31 11.06.2016

Re: Moj prilog temi ....

još jedna linija ....ka antikolonijalizmu i postkolonijalnim studijama.

Franc Fanon



Preporučljivo za sve auto-šoviniste.

Možda bi nakon čitanja prepoznali neke psihološke mehanizme u sopstvenom rasudjivanju o istoriji svog naroda iz pozicije žrtve.
amika amika 12:45 11.06.2016

Re: Moj prilog temi ....

Мислим на маоисте који су '68. пустили корен у Француској,


Да, маоце фракција је била јака `68, држали су се заједно, као војна јединица.
amika amika 13:06 11.06.2016

Re: Moj prilog temi ....



Годар и Стоунси јуна 1968, на снимању филма, али не знам ког, о 1968. вероватно
urbana_gerila urbana_gerila 13:29 11.06.2016

Re: Moj prilog temi ....

amika
Годар и Стоунси јуна 1968, на снимању филма, али не знам ког, о 1968. вероватно


jean-luc godard je tada snimao film one plus one i jedna od kamera u olympicu je slučajno snimila transfomaciju sympathy for the devil iz jednostavne folk balade u hipnotičku rock pesmu.

mick jagger je te 1968. povodom toga rekao da ih je godard slučajno uhvatio tokom te dve noći, i da bi da je dolazio u dve nedelje koje su im prethodile - snimio samo njihove face praznog pogleda...

keith richards dodaje da mu je drago što je proces stvaranja pesme dokumentovan, ali da je film potpuno sranje jer je godardu neko uvalio nešto što nije trebalo da uzme, kao i da je ovaj zbog toga tu godinu proveo u lažnom ideološkom zanosu.
tess tess 14:41 11.06.2016

Re: Moj prilog temi ....


Bravo, Urbani, bravo, pravi si ti dasa. :)


Gosn Amika, ne morate vi meni uzvraćati čestitke. Moje delanje je čitanje vašeg delanja.
Zadovoljština, što bi rekao Džoni. Prvo, volim Panpsihizam- hronike. Zatim: dođe Principessa i svemu dade pikantnu notu. Sjajno, šta više..

p.s. Hajde dobro i Anonimus i Srx su dobri dečki.
amika amika 16:06 11.06.2016

Re: Moj prilog temi ....

Дучке се после дописивао са њим.


Убио се у затвору почетком 1970.)


Пришао би студентима да је преживео. Дучке је био врло убедљив.
anonymous anonymous 16:42 11.06.2016

Re: Moj prilog temi ....

Rat .....

Masakr u Mi Laju




Масакр у Ми Лају је масовно погубљење вијетнамских цивила које извршила војска Сједињених Америчких Држава, 16. марта 1968. Процене о броју убијених особа се крећу од 347 (резултати истраге коју је спровела америчка влада) до 504 (на споменику жртвама масакра исписано је толико имена). Жртве су биле старости од једне до 82 године.[




Poručnik Vilijam Keli je optužen i osuđen na američkom sudu zbog ubistva na doživotni zatvor, ali je pušten nakon samo 3,5 godine pritvora.[2]






anonymous anonymous 16:58 11.06.2016

Re: Moj prilog temi ....

...i antiratni protesti







anonymous anonymous 17:36 11.06.2016

Re: Moj prilog temi ....


Protestno ležanje, sedenje, šetnje, marševi,lanci, okupacije prostora ....

....nenasilni vidovi pobune i otpora ....












amika amika 18:50 11.06.2016

Re: Moj prilog temi ....

Анонимусе

одличне фотке!

Ево једног непоменутог облика процеса који је примењивао Дучке:

17. децембар 1966 – Демонстрациона шетња у «растреситом» маниру – кад се полиција приближи колона се разиђе у мање групе које се потом опет скупљају – приведено је око 200 студената и случајних пролазника.

А ово је 1968 у Мексику

muaddib92 muaddib92 20:03 12.06.2016

Re: Moj prilog temi ....

Последња битка Прогреса против Процента?

Типујем на ово, пошто је после неуспеха уследило укључивање у систем. Мада је претходно, као што помену горе Г.Грос, било и озбиљне шорке током 70-тих и то не само РАФ и Црвене бригаде: гледао сам из воза читав дан, путујући кроз северну Италију сјесени 1974, куће са графитима Лота континуа.

Испаде све то на дужи рок лабудова песма левице. Али као што си лепо написао, напунисмо 60-и понеку, па видимо с обе стране брда. Додао бих томе само: попусти снага ал' ватамо на искуство
apostata apostata 09:27 11.06.2016

Opet

odličan blog ... to ti postaje izgleda navika.

Inače u knjizi Danijela Jankeloviča, The changing values on campus : political and personal attitudes of today's college students, izdanoj u SAD 1972. pročitao sam da procenat studenata koji je učestvovao u svim tim pokretima nije bio velik.

U SAD 1969. ne više od 13%, a 1971. samo 11%. Za Evropu autor kaže da taj procenat čak i '68. nikada nije bio veći od 20%
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 09:41 11.06.2016

Re: Opet

apostata


U SAD 1969. ne više od 13%, a 1971. samo 11%. Za Evropu autor kaže da taj procenat čak i '68. nikada nije bio veći od 20%


fala bogu, zgazila bi ih bilo koja murija da bilo šta pokušaju.
amika amika 10:17 11.06.2016

Re: Opet

Za Evropu autor kaže da taj procenat čak i '68. nikada nije bio veći od 20%


Не знам, и не верујем - проценат за Европу је зависио од земље до земље. У Италији је било сигурно много више, у Француској и Шпанији такође.

Чак и у Африци, у више земаља. Сенегал је - на пример - похапсио СВЕ студенте и пуштао помало, после повера. Прво су изашли татини синови
amika amika 10:22 11.06.2016

Re: Opet

zgazila bi ih bilo koja murija da bilo šta pokušaju.


Згазила их је војска, у већини земаља, јер су почели да им се придружују радници. Тада су још постојали, сада постоје само запослени и незапослени.
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 10:26 11.06.2016

да се не досете Власи

amika


Чак и у Африци, у више земаља. Сенегал је - на пример - похапсио СВЕ студенте и пуштао помало, после повера. Прво су изашли татини синови


наравоученије, то увек говорим и својим другарима који су успели у либкепу - do it the other way around, попни се до неког малог врха њиховим путем, и оданде мењај своју околину набоље.

постоје два начина - да будеш успешан у томе, или да постанеш свиња, као немачки политичари које сте побројали горе.

Srđan Fuchs Srđan Fuchs 10:30 11.06.2016

radnička klasa odlazi u raj

amika
zgazila bi ih bilo koja murija da bilo šta pokušaju.


Згазила их је војска, у већини земаља, јер су почели да им се придружују радници. Тада су још постојали, сада постоје само запослени и незапослени.


isti đavo, Vavilon, ova ili ona murija. postojimo još, baklja nije ugašena!



amika amika 10:37 11.06.2016

Re: да се не досете Власи

do it the other way around, попни се до неког малог врха њиховим путем, и оданде мењај своју околину набоље.


Добар савет. После `68 пропагиран је "тихи ход кроз институције" али су институције све апсорбовале.
amika amika 10:38 11.06.2016

Re: radnička klasa odlazi u raj

postojimo još, baklja nije ugašena!


Важно је одржавати ватру, док се не створе услови за пламен.
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 10:41 11.06.2016

Re: да се не досете Власи

amika
do it the other way around, попни се до неког малог врха њиховим путем, и оданде мењај своју околину набоље.


Добар савет. После `68 пропагиран је "тихи ход кроз институције" али су институције све апсобовале.


naravno, zato treba naći dovoljno neinstitucionalnu poziciju i posao, odnosno takav da ne mogu da te apsorbuju (sloboda uma, emocije, stvaralaštva) a da ti možeš dovoljno solidno zarađivati, tako da te siromaštvo ne potopi, a da opet budeš u dovoljno čvrstoj poziciji da možeš da utičeš na svoju okolinu da tvori pravičniji i ljudskiji svet.
amika amika 10:56 11.06.2016

Re: да се не досете Власи

a da opet budeš u dovoljno čvrstoj poziciji da možeš da utičeš na svoju okolinu da tvori pravičniji i ljudskiji svet.


И да ти овакви не седну на врат



Ово је ноћно обезбеђење Сорбоне - студенти спавају а банда Џима Катанге пази на полицију
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 11:26 11.06.2016

Re: да се не досете Власи

Savamala specijalci?

žalosna je ta žeđ za novcem i sklonost da se nipodaštaju druga ljudska bića zbog toga...

... ruku na srce, ovde na blogu ljudi to ne rade čak ni zbog novca, već zbog ideološke zatrovanosti. što kažu Rimljani, da barem neke pare zarade od toga.
amika amika 12:54 11.06.2016

Re: да се не досете Власи

već zbog ideološke zatrovanosti. što kažu Rimljani, da barem neke pare zarade od toga.


Да потврде своја ограничена уверења, јер ако у нешто посумњају све пада у воду. Што човек мање зна, то је искључивији у својим уверењима.
Jukie Jukie 18:58 11.06.2016

Re: да се не досете Власи

Srđan Fuchs
amika
do it the other way around, попни се до неког малог врха њиховим путем, и оданде мењај своју околину набоље.


Добар савет. После `68 пропагиран је "тихи ход кроз институције" али су институције све апсобовале.


naravno, zato treba naći dovoljno neinstitucionalnu poziciju i posao, odnosno takav da ne mogu da te apsorbuju (sloboda uma, emocije, stvaralaštva) a da ti možeš dovoljno solidno zarađivati, tako da te siromaštvo ne potopi, a da opet budeš u dovoljno čvrstoj poziciji da možeš da utičeš na svoju okolinu da tvori pravičniji i ljudskiji svet.

A i što si stariji, javlja se sve veći zamor materijala (tela), a hormoni čine da sve više gunđaš na male stvari i na članove našeg tima. Sredovečni nisu izmišljeni da budu buntovnici
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 08:35 12.06.2016

Re: да се не досете Власи

Jukie

A i što si stariji, javlja se sve veći zamor materijala (tela), a hormoni čine da sve više gunđaš na male stvari i na članove našeg tima. Sredovečni nisu izmišljeni da budu buntovnici


pa to dok ne napuniš 5 banki, fakat.
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 08:35 12.06.2016

Re: да се не досете Власи

Jukie

A i što si stariji, javlja se sve veći zamor materijala (tela), a hormoni čine da sve više gunđaš na male stvari i na članove našeg tima. Sredovečni nisu izmišljeni da budu buntovnici


pa to dok ne napuniš 5 banki, fakat.
Milan Novković Milan Novković 08:39 12.06.2016

Re: да се не досете Власи

Srđan Fuchs
Jukie

A i što si stariji, javlja se sve veći zamor materijala (tela), a hormoni čine da sve više gunđaš na male stvari i na članove našeg tima. Sredovečni nisu izmišljeni da budu buntovnici


pa to dok ne napuniš 5 banki, fakat.

Takoe!

Tj ne znam da li je tako pošto mi se zamorio i materijal između ušiju pa se ne sećam
amika amika 11:04 12.06.2016

Re: да се не досете Власи

Srđan Fuchs
Jukie

A i što si stariji, javlja se sve veći zamor materijala (tela), a hormoni čine da sve više gunđaš na male stvari i na članove našeg tima. Sredovečni nisu izmišljeni da budu buntovnici


pa to dok ne napuniš 5 banki, fakat.


А кад напуниш 60 као да си се попео на врх брда и магла иза тебе је нестала. Видиш све јасно шта је било, и видиш да је са друге стране брда исто само са другим етикетама, и увериш се да је свако искуство као чешаљ који добијеш кад оћелавиш.
narcis narcis 17:38 12.06.2016

Re: да се не досете Власи

и увериш се да је свако искуство као чешаљ који добијеш кад оћелавиш.

Srđan Fuchs Srđan Fuchs 07:30 13.06.2016

Re: да се не досете Власи

Milan Novković

Takoe!

Tj ne znam da li je tako pošto mi se zamorio i materijal između ušiju pa se ne sećam




amika


А кад напуниш 60 као да си се попео на врх брда и магла иза тебе је нестала. Видиш све јасно шта је било, и видиш да је са друге стране брда исто само са другим етикетама, и увериш се да је свако искуство као чешаљ који добијеш кад оћелавиш.


kaže meni tast - a gradski lik, bili su na protestima 1968. njegova ekipa i on, fasovali tada od murije, pa fasovali ponovo 1990-ih od Miloševića, kao Дневникова redakcija, pa fasovali ponovo od žutih kada su Krstić i Bota onomad isterivali VAC, pa da na kraju ne bi dočekao vučićevsku apokalipsu slobodne reči u Srba usled penzije, elem, kaže, "ne možemo mi tako kako se ti organizuješ, sa promenama i inicijativama u poslednji čas, mi smo stari, i nama treba plan rada, bez iznenađenja";

a ja zen šljakam, tj. kada se otvori prozor, URA! fazon, svi na prozor! grabi šansu, menjaj planove, prilagođavaj sve... i onda moj šestobankaš otkači!


amika amika 12:22 13.06.2016

Re: да се не досете Власи

treba plan rada, bez iznenađenja";


a ja zen šljakam, tj. kada se otvori prozor, URA! fazon, svi na prozor! grabi šansu, menjaj planove, prilagođavaj sve... i onda moj šestobankaš otkači!



Мислим да је стари у праву, ево ти пример Дебора и СИ - они су неколико година припремали акцију на међународном нивоу - Дебор је још 1961. објавио "Упутство за побуну" које је потом 5-6 година дограђивано на конференцијама СИ где су сваки говор, предлог, изјаву симултано преводили на пет-шест језика јер су имали у СИ Италијане, Шпанце, Немце и друге, енглески су онда знали само Енглези и помало Амери

Зен акцијама само помажеш режим - испразниш емоције и енергију и све остане како је било, то је оно што Дебор каже: помажеш режим и када себи ласкаш да си против њега.
Milutin Milošević Milutin Milošević 11:36 11.06.2016

Pitanje

Koliko su na događaje krajem šezdesetih uticali pokreti za oslobođenje mnogih država potonjeg nesvrstanog sveta? Znam, recimo, da su širom sveta, pa i kod nas, odjeknuli događaji u Kongu i ubisto Patrisa Lumumbe 1962. godine.
amika amika 12:50 11.06.2016

Re: Pitanje

širom sveta, pa i kod nas, odjeknuli događaji u Kongu i ubisto Patrisa Lumumbe 1962. godine.


Чомбе, као злочинац, и фотоси како Лумумбу везаног утоварују у камион. Нисам то проучавао, нити о томе писао, али то је почетак краха колонијалних политика Француске, Белгије и других.
49 41 49 41 12:53 11.06.2016

Studenti su u pravu,

rece Tito na mitingu.

Dabome da su u pravu, mi cemo drugovi i drugarice to da ispravimo.
Pa ne moze, ... da se radi tako; mi cemo -samo sto nismo.

Idemo dalje za iste pare.

Al', cemo zato da "cistimo fakultete" on nepodobnih profesora.
Jelte, kad drzimo mladost (zapaljivu materiju) i intelektualce pod kontrolom; za ostale nam je lako.

Pa ne moze jedan student, da guli pasulj i krompir u studenskoj menzi; a da se drugi baskare...

Mi cemo nepodobne profesore, da nam beru kukuruz i suncokkret.
Pogledajte kako nas veliki prijatelj Mao, profesore na pirincana polja.
amika amika 13:00 11.06.2016

Re: Studenti su u pravu,

Studenti su u pravu,
rece Tito na mitingu.


То је рекао у говору, а пред Правним је одиграно победничко козарачко коло студената. А сутрадан, или за дан два, Борба је објавила текст "Жито и кукољ", како се треби "жито" од заразе.

И почеле су смене професора и потрага за вођама студентског протеста, агенти са увеличаним фотографијама са протеста су тражили учеснике по Бгд и унутрашњости. Многи су се склонили, привремени или стално, у Лондон, Париз, Канаду, на село, где је ко могао.
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 13:24 11.06.2016

Re: Studenti su u pravu,

amika
Studenti su u pravu,
rece Tito na mitingu.


То је рекао у говору, а пред Правним је одиграно победничко козарачко коло студената. А сутрадан, или за дан два, Борба је објавила текст "Жито и кукољ", како се треби "жито" од заразе.

И почеле су смене професора и потрага за вођама студентског протеста, агенти са увеличаним фотографијама са протеста су тражили учеснике по Бгд и унутрашњости. Многи су се склонили, привремени или стално, у Лондон, Париз, Канаду, на село, где је ко могао.


i tako ispada da je titoizam (i to je uradilo jezgro današnje bije) još tada slomio srpski bunt, a masa srpskih kvaziliberala se loži na isti taj titoizam danas, go figure?!

moj deda, anarhokomunista, robijaš, na službenom putu 1948-52., je govorio da je sistem u srbiji opsena, i da će nastaviti da bude opsena, oborili miloševića ili ne. znao čovek, očito, ponešto o životu.
amika amika 14:43 11.06.2016

Re: Studenti su u pravu,

i to je uradilo jezgro današnje bije)


Посетите језгро, док језгро не посети вас
muaddib92 muaddib92 15:51 11.06.2016

Re: Studenti su u pravu,

amika
i to je uradilo jezgro današnje bije)


Посетите језгро, док језгро не посети вас

Покушало..



Одличан и детаљан блог, хвала домаћине

amika amika 16:09 11.06.2016

Re: Studenti su u pravu,

Одличан и детаљан блог, хвала домаћине


Ево још једне фотке



Латински кварт Париз мај 1968.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana