Porodica| Putovanja| Umetnost

Oda Apolonu

silver RSS / 26.08.2016. u 15:12

Duša pita: “Nana, a jel’ bi ti više volela da ideš u shopping u Athens? Mama stalno hoće da gleda neke kamenčiće.”

U maloj, ali nakrcanoj prodavnici suvenira medju bogovima sa Olimpa, satirima, nimfama, replikama grčkih stubova, Duša bezuspešno traži Budu. Ponela je da čita njegove izreke (Dhammapada), sanja o istoku. Nana se sa odobravanjem smeje, unuka je pošla na taj poznati, utabani put, Nana joj za utehu obećava na poklon staru figuru Bude iz kućne biblioteke. Uspevam da nadjem nešto boljeg Apolona, konačno. “Apolon, najlepši bog,” kaže Nana Duši, “mama ga mnogo voli.” “Baš i nije lep.” Na Dušinim Instagramima ili gde već, ovaj gipsani antički lepotan bi izgleda dobio thumbs down. Počinjem da objašnjavam da, pored toga što je lep i što naravno volim lepotu muškarca, Apolon je mnogo više od toga…I on je bio Gospod (Kyrios), Sin Oca (Hersos) i Praotac (Patroos), Spasitelj (Soter), njemu su se pevali obredni hvalospevi (paean) pred bitke, žrtvovao deo plena, tražila naklonost za plovidbu brodovima (Paean, Boedromios, Dekatephoros, Epibaterios), u njegovim svetim Delfima je bio omphalos, pupak sveta (Delphios), tu su se proročanstva za budućnost davala (Proopios, Thearios, Mantikos), od njegovog srebrnog luka i strele su strepeli ljudi (Apotropaios, Hekatos, Hekatebolos, Argurtoxos) i od srdžbe njegove koja je donosila kugu i pošasti (Alexikakos, Parnopios, Smintheus), njemu su se molili za pomoć od zla, uroka, od bolesti i za zdravlje (Paian, Parrastos, Iatros, Spodios, Loimios, Epikourios, Maleatas, Oulios), on je donosio svetlost i bukvalno i figurativno kroz znanje (Phoibos, Lukeios, Helios, Leukatas, Aristaios, Isodetes, Klarios, Maleatas): bio je bog znanja, istine, zaštitnik dece (Kourotrophos) i stranaca (Theoxenios), on je pokosio mačem moćnog neprijatelja, htonskog Pythona (Pythios), bio je čuvar granica, vrata, ulaza, (Prostaterios, Horios), kasnije i neba (Lat. Coelispex), predvodnik Muza i Moira (Musagetes, Moiragetes), Apolon zlatnog mača (Chrusaor), duge zlatne kose (Intonsus) i zlatne lire (Kitharodos).

 

Već kod prvog epiteta, Duša uzima Nanu pod ruku i izlaze napolje čavrljajući o nečemu sasvim desetom. Na putu do hotela sam duboko u svojim mislima - o Apolon/Dionis dihotomiji opisanoj kod Ničea i Jungovom Apolon arhetipu. Već jedno vreme razmišljam o nekim dihotomijama, ciklusima i apsurdu inače; chaos-cosmos, order-disorder, stvarno-nestvarno, o njihovom prožimanju i totalitetu. 

 

*”With those two gods of art, Apollo and Dionysus, we link our recognition that in the Greek world there exists a huge contrast, in origins and purposes, between visual (plastic) arts, the Apollonian, and the non-visual art of music, the Dionysian. Both very different drives go hand in hand, for the most part in open conflict with each other and simultaneously provoking each other all the time to new and more powerful offspring, in order to perpetuate for themselves the contest of opposites which the common word “Art” only seems to bridge, until they finally, through a marvelous metaphysical act, seem to pair up with each other and, as this pair, produce Attic tragedy, just as much a Dionysian as an Apollonian work of art.

“The Greeks expressed this joyful necessity of the dream experience in their god Apollo, who, as god of all the plastic arts, is at the same time the god of prophecy. In accordance with the root meaning of his association with brightness, he is the god of light. He also rules over the beautiful appearance of the inner fantasy world. The higher truth, the perfection of this condition in contrast to the sketchy understanding of our daily reality, as well as the deep consciousness of a healing and helping nature in sleep and dreaming, is the symbolic analogy to the capacity to prophesy the truth, as well as to art in general, through which life is made possible and worth living. But also that delicate line which the dream image may not cross so as to work its effect pathologically (otherwise the illusion would deceive us as crude reality) — that line must not be absent from the image of Apollo, that boundary of moderation, that freedom from more ecstatic excitement, that fully calm wisdom of the god of images. His eye must be sun-like, in keeping with his origin. Even when he is angry and gazes with displeasure, the consecration of the beautiful illusion rests on him.” 

Nietzsche, The Birth of Tragedy 

 

Rano ujutru ostavljamo iza sebe Atiku i Korintski kanal i prelazimo u Argolidu. Posmatram panoramu novog Korinta i Akrokorinta iznad novog grada i nepregledne maslinjake i voćnjake. Za nama ostaje brdo gde je legendarni osioni korintski kralj Sizif bio osudjen da doživotno gura ogroman kamen, ostaju putevi i Apostola Pavla koji se poslanicama obraćao žiteljima ovog grada. Nešto dalje, u procepu izmedju peloponeskih gudura ukazuje se Mikena. Uvek se iznova divim prastarim lokalitetima zbog izvanredne pronicljivosti prilikom izbora i mistične energije koja treperi u vazduhu. Primećujem da brojni ljudski glasovi jedva narušavaju tišinu koja vlada ili se kao kratki eho gube u kamenim riznicama i grobnicama; ovde su kamen, tišina i vreme gospodari. U nezaobilaznoj priči o Homeru i Ilijadi i akterima trojanskog rata, Atinjanka vodič na vrlo simpatičan način, na srpskom opisuje lik Odiseja: ‘imao je sofiju u glavi.’ Duša prepoznaje svoje ime ali joj smisao izmiče. “Šta ova žena kaže?” “Priča o tome da je Odisej bio mudar čovek. Tvoje ime znači mudrost na grčkom, sećaš se, ja sam ti pričala o tome.” Duša sleže ramenima, trenutno joj je draže srednje ime koje je izabrao Tata. Samarićanski je nahranila sve mikenske mačke sendvičima koje je ponela za ručak i uredno ih fotografisala - one su bile dovoljno lepe i drage za Dušine društvene mreže, za razliku od Olimpskog boga. Iako je još rano, Apolon-Helios već odmerava snagu, poigrava se tek, a ja počinjem da osećam njegove užarene prste. Ne može ep o Troji da počne bez njega.

 

*"Hear me," he cried, "O god of the silver bow, that protectest Chryse and holy Cilla and rulest Tenedos with thy might, hear me oh thou of Sminthe. If I have ever decked your temple with garlands, or burned your thigh-bones in fat of bulls or goats, grant my prayer, and let your arrows avenge these my tears upon the Danaans."

Thus did he pray, and Apollo heard his prayer. He came down furious from the summits of Olympus, with his bow and his quiver upon his shoulder, and the arrows rattled on his back with the rage that trembled within him. He sat himself down away from the ships with a face as dark as night, and his silver bow rang death as he shot his arrow in the midst of them. First he smote their mules and their hounds, but presently he aimed his shafts at the people themselves, and all day long the pyres of the dead were burning.” 

Homer, The Iliad Book I

 

U Epidaurusu poslednja izlazim iz autobusa, noge su teške kao od olova. Ipak, mnogo se radujem da, narušenog zdravlja, dodjem baš u tako veličanstveno antičko lečilište, rodno mesto Apolonovog sina Asklepija (Eskulapa) a i da vidim amfiteatar izvanredne akustike kojim još uvek odjekuju reči Aristofana, Sofoklea, Eshila i Euripida. U muzeju su smeštene desetine i desetine statua Asklepija, pipam tajno (“don’t touch” kažu kustosi) njegov štap sa zmijom. Muzej je premali da primi brojne posetioce i u gužvi počinjem da gubim dah. Izlazim “na vazduh” ali i napolju je vrelina bez daška vetra, otac Asklepijev sada je u punoj snazi i sjaju, nemilosrdan. Vučem se do početka stepeništa koje vodi ka teatru. Jedan deo mene, preterano samosažaljivo zamišlja neke nesrećne i bolesne (kao iz filmova) pred zidinama srednjevekovnih gradova (medju kojima sam naravno i ja), a cinik u meni se podsmeva ovoj kič slici i otužnoj malodušnosti. Duša je već gore, maše mi. “You can do it! I believe in you! I love you!” U haljinici boje šampanjca i svetlucavim gladijatorkama, zlatne kose do struka, vitka i preplanula, Duša na vrhu stepenica izgleda kao pravo Apolonovo čedo. Pomislim kako je lepa, a moja. Gledam onaj neprijateljski, uglačani kamen i odjednom se osećam mnogo manje kao Sizif na podnožju brda, iako su mi (Ikarova) krila pomalo nagorela.

 

*“I leave Sisyphus at the foot of the mountain! One always finds one's burden again. But Sisyphus teaches the higher fidelity that negates the gods and raises rocks. He too concludes that all is well. This universe henceforth without a master seems to him neither sterile nor futile. Each atom of that stone, each mineral flake of that night filled mountain, in itself forms a world. The struggle itself toward the heights is enough to fill a man's heart. One must imagine Sisyphus happy.” 

Albert Camus, The myth of Sisyphus

 

Uveče u hotelu, Duša vadi impresivnu kolekciju raznih krema i nudi “first class massage” za moje nesrećne noge. Šapuće: “Znaš mama, nisu loši oni kamenčići danas.” “Znam, dobri su, mnogo su dobri.”

 

Let iz Beograda za London nije dugačak; kroz prozor gledamo predele okupane suncem, zlatne njive, stenovite Alpe, azurna jezera, pozno leto. Medjutim, iznad Lamanša avion mora da seče i probija oblake. Ubrzo počinje spuštanje, a onda ispod mutnog plašta izranja sakriveno Ostrvo, zeleno, bujno, kupa se u podnevnoj kiši. Ovde rogati Cernunnos i Green Man čuvaju bogatu vegetaciju a Thor se upravo sprema da izvadi Mjölnir i zapara nebo. Stigao je Apolon i do ovih krajeva, ali tek nagovešten, sinkretizovan sa starim keltskim božanstvima, npr. kao Apollo Belenus.

 

Omanja bela gipsana bista Apolona našla je mesto medju knjigama, nedaleko od Horusa, koga je mala Duša izabrala u prodavnici u Kairu pre nekih 7-8 godina. Vreme je nadjem Heseovog Sidartu za nju. 

 

Mikena, Epidaurus, Avgust 2016 




Komentari (74)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

princi princi 15:49 26.08.2016

Zašto grčki kipovi imaju male penise?

Greeks associated small and non-erect penises with moderation, which was one of the key virtues that formed their view of ideal masculinity


Kako totalno različito od savremenih kanona... lepote(?). Izvor.
silver silver 16:25 26.08.2016

Re: Zašto grčki kipovi imaju male penise?

Da :) Današnja prenaglašenost sigurno ne bi zadovoljila starogrčke standarde. Na hramu u Delfima je bilo zapisano "Meden Agan" - 'Nothing in excess'.
I kanoni lepote se naravno menjaju, ali danas (čini mi se) gotovo da važi "everything in excess." S druge strane, Niče govori i o ekscesu i ekstazi u Dionisovom kultu kao neophodnosti da se spozna istina - "Excess revealed itself as the truth. The contradictory ecstasy born from of pain spoke of itself right out of the heart of nature. And so the Apollonian was canceled and destroyed, above all where the Dionysian penetrated. In this sense the Dionysian man has similarities to Hamlet. Both have had a real glimpse into the essence of things."
freehand freehand 21:00 26.08.2016

Re: Zašto grčki kipovi imaju male penise?

princi
Greeks associated small and non-erect penises with moderation, which was one of the key virtues that formed their view of ideal masculinity


Kako totalno različito od savremenih kanona... lepote(?). Izvor.

Izvinte, a ko ovim kipovima kida glave i ruke?
I... Pimpeke?
4krofnica 4krofnica 22:35 26.08.2016

Re: Zašto grčki kipovi imaju male penise?


princi
Greeks associated small and non-erect penises with moderation, which was one of the key virtues that formed their view of ideal masculinity


Kako totalno različito od savremenih kanona... lepote(?). Izvor.


čuj. :)
to je umetnost, ne moderni advertajzing prenaglašenosti u svakom pogledu. ne nalazim neku savremenu umetničku formu gde se muževnost izjednačava sa veličinom batice. a možda samo zalazim u pogrešne galerije :)


off: ljubiteljima umetnosti bih preporučila fantastičan i predivno strastan BBC serijal koji je radio Simon Schama: 'the power of art', potpuno pomereno težište gledanja na neke umetnike, ili kako sam autor kaže:
This is not a series about things that hang on walls,
it is not about decor or prettiness.
It is a series about the force, the need,
the passion of art
...the power of art.


u tom duhu ide (zabavan spot i već kačen) mjuz


ps. divno Grčko putovanje, evocija na dvanest dana ekskurzije busom, sa severa do krajnjeg juga, a Peloponez, oh..



freehand freehand 15:49 26.08.2016

Epidaurus

... jedno od dva mesta za koja sam imao osećaj da su drugačija, posebna, kao božijom rukom taknuta.
Drugo je Studenica.
I ne kloni. To bi bila izdaja duše.

silver silver 16:33 26.08.2016

Re: Epidaurus

Baš si dobro izabrao, Free :) Unutrašnja svetlost kroz naprsline krhkog tela.

Epidaurus je posebno mesto. Lečilište i pozorište - rado bih ostala duže.
principessa_etrusca principessa_etrusca 16:40 26.08.2016

Re: Epidaurus

...a i da vidim amfiteatar izvanredne akustike kojim još uvek odjekuju reči Aristofana, Sofoklea, Eshila i Euripida.


Леп текст, Силвер!

Ла Дивина је певала Норму у Епидаурусу 1960.



silver silver 17:16 26.08.2016

Re: Epidaurus

Hvala na lepim rečima i lepoj muzici :) Priča je mala crtica iz života :)
angie01 angie01 19:24 26.08.2016

Re: Epidaurus




Apolon- Apo-ollon, onaj koji tera zlo, bolest i nesklad.

silver silver 19:57 26.08.2016

Re: Epidaurus

Hvala Angie, tvoja je prva slika Apolona ovde :)

zemljanin zemljanin 23:04 26.08.2016

Re: Epidaurus



a kamo ga keltski Apolon
silver silver 11:07 28.08.2016

Re: Epidaurus

Zemljanine, drago mi je što si došao :)

Evo još jednog (drugačijeg) prikaza Apolona, i to iz Delfa: ovo je sačuvana glava koja se očigledno koristila u obredne svrhe (votive), Chryselephantine Apollo (od zlata i slonovače), uz karakterističan tzv. "arhaic smile"...

emsiemsi emsiemsi 18:01 26.08.2016

М'да !

Тако је говорила Силвер !
srdjan.pajic srdjan.pajic 19:15 26.08.2016

Re: М'да !

emsiemsi
Тако је говорила Силвер !


Ne čepi se, čarli, garant nisi pročitao do kraja, predugačak je ovo blog za tvoj raspon pažnje.
silver silver 19:37 26.08.2016

Re: М'да !

Tekst je predugačak, ko god pročita do kraja, zahvalna sam :) Čarli, moj stari blogoprijatelj, uverena sam, uvek pažljivo čita šta napišem :)

emsiemsi emsiemsi 07:42 27.08.2016

Re: М'да !

srdjan.pajic
emsiemsi
Тако је говорила Силвер !


Ne čepi se, čarli, garant nisi pročitao do kraja, predugačak je ovo blog za tvoj raspon pažnje.

Силвер зна !
Успут --- ја, углавном, и твоје постове прочитам !?? Шта мислиш о томе ?
tess tess 09:09 27.08.2016

Re: М'да !

Успут --- ја, углавном, и твоје постове прочитам !??

I ja, zamisli.

Dobro, od onih sam i koji čitaju sve komentare Blogovog kolca, sportske obavezno.
I od onih sam koji su do zadnje minute vjerovali da će Srbija pobijediti USA u košarci.
Entuzijast, što no kažu..
Ingeniozan..

:)
tess tess 19:31 26.08.2016

..

I vukovi drhte, piše Fred Vargas. U nekom romanu, ne pamtim naslove a Fred me inspiriše.
Ovako je bilo, parafraziram "Ne možemo drhtanje porediti sa slabostima, niti da je slabost što i bezgrešnost. I vukovi drhte"
Hm.
A ja manijak pročitam rečenicu i zamislim se.

Jednu veče, vidim:
U Epidaurusu poslednja izlazim iz autobusa, noge su teške kao od olova. Ipak, mnogo se radujem da, narušenog zdravlja, dodjem baš u tako veličanstveno antičko lečilište,

.. pomislim "Ne daj se Silver - I vukovi drhte."

Da, lijep blog tj mala crtica. :)
silver silver 19:50 26.08.2016

Re: ..

Tess
ako zamislim da imam Hermesove sandale sa krilima, ni noge nisu više olovne :) Vratila sam se punog srca. Ima jedan divan stih koji me uvek inspiriše:

Though much is taken, much abides; and though
We are not now that strength which in old days
Moved earth and heaven; that which we are, we are;
One equal temper of heroic hearts,
Made weak by time and fate, but strong in will
To strive, to seek, to find, and not to yield.

Ulysses - Lord Alfred Tennyson
tess tess 21:19 26.08.2016

Re: ..

emsiemsi emsiemsi 08:06 27.08.2016

Re: ..

tess
I vukovi drhte, piše Fred Vargas. U nekom romanu, ne pamtim naslove a Fred me inspiriše.
Ovako je bilo, parafraziram "Ne možemo drhtanje porediti sa slabostima, niti da je slabost što i bezgrešnost. I vukovi drhte"
Hm.
A ja manijak pročitam rečenicu i zamislim se.

Jednu veče, vidim:
U Epidaurusu poslednja izlazim iz autobusa, noge su teške kao od olova. Ipak, mnogo se radujem da, narušenog zdravlja, dodjem baš u tako veličanstveno antičko lečilište,

.. pomislim "Ne daj se Silver - I vukovi drhte."

Da, lijep blog tj mala crtica. :)

Браво Тесс !
urbana_gerila urbana_gerila 20:11 27.08.2016

Re: ..

tess
I vukovi drhte, piše Fred Vargas. A ja manijak pročitam rečenicu i zamislim se.



iako sam, sve više, dojma da ti je vreme za poglavicu, momenti poput ovog probude nadu:

mada nije pouzdano utvrđeno ni poreklo imena apolon ni to odakle apolon potiče, neslaganja često idu do krajnjih protivrečnosti, jedna od njegovih emanacija je - apolon likijski.
to, po jednima, označava da on potiče iz likije što je jedna od teza o njegovom poreklu, po drugima to preko zajedničkog korena sa latinskom rečju lux, svetlost, ukazuje na to da je on solarni bog.

ne samo zbog toga što je ovo drugo isuviše nategnuto za moj ukus, impresioniralo me je da te je tvoj čuveni tok misli odveo ili do reinachove teze kako je apolon najpre bio bog-vuk, jer reč likijski ima zajednički koren sa grčkom rečju λύκος, vuk, ili do one po kojoj je on lucoctonos, bog-ubica vukova.

oba tumačenja, i bog-vuk i bog-ubica vukova, iako oprečna, nisu u neskladu sa tim da je apolon bio i bog-pastir, nomios, i bog-ovan, carneios, te se, stoga, kao otežavajuću okolnost glede tvoje brilijantne intuicije ima uzeti tvoja pastirska bolja? prošlost, a, u svetlu apolona kao i božanskog drapatelja lirskih struna, ni onaj ti tranzistorčić nije od pomoći...
tess tess 12:11 28.08.2016

Re: ..

Ujee, ovo nisam vidjela.
Šta da ti kažem? - sve si rekao. :)


p.s. Silver, raskošan Blog. :)

silver silver 12:47 28.08.2016

Re: ..

apolon likijski

reč likijski ima zajednički koren sa grčkom rečju λύκος, vuk, ili do one po kojoj je on lucoctonos, bog-ubica vukova.


Zanimljivo je da i otac (Zevs) i sin (Apolon) nose epitet Lykaios, s tim u vezi podsećamo se i prastarog festivala Lykaia pod pokroviteljstvom Zevsa:

"In Ancient Greece, the Lykaia (Greek: Λυκαία) was an archaic festival with a secret ritual on the slopes of Mount Lykaion ('Wolf Mountain'), the tallest peak in rustic Arcadia. The rituals and myths of this primitive rite of passage centered upon an ancient threat of cannibalism and the possibility of a werewolf transformation for the epheboi (adolescent males) who were the participants."

Ceremonija se odvijala noću, tajno, postojala su nagadjanja da su praktikovani kanibalizam i žrtvovanje ljudi. Platon piše da se odredjena grupa ljudi sastajala tajno, svakih 9 godina i vršila obrede u čast Zevsa. "A single morsel of human entrails would be intermingled with the animal's. Whoever ate the human flesh was said to turn into a wolf, and could only regain human form if he did not eat again of human flesh until the next nine-year cycle had ended." ( Plato, Republic, 565d-e.) LINK

Imam divnu knjigu "The Book of Symbols: reflections on archetypal images" (ako je neko gledao True Detective seriju, Det. Rust Cohle je takodje čitalac): o vuku, izmedju ostalog piše:
"The hour of the wolf alludes to the precincts of the liminal where divergent energies of light and darkness, life and death, rending and reintegration meet and merge. Wolves theriomorphically represent the sun god Apollo as bearers of his darker, more subtle luminosity that the alchemists called "the light of nature."

Izvinjavam se svima na prevelikoj upotrebi stranog jezika :(
silver silver 12:48 28.08.2016

Re: ..

Silver, raskošan Blog. :)



Šta da kažem osim HVALA a svi ste vi učinili da to bude tako :)
amika amika 19:53 26.08.2016

Одличан текст

Пре доста година прошао сам исти пут, колима, и сада си ми вратила сећања и проширила оно што нисам знао или је потиснуто другим.

Епидаурус је чудо, било нас је само четворо у њему и проверили смо: шапат са позорнице се чује и у највишем реду - а то је саграђено у 4. веку пре нове ере, на отвореном!



Мене је импресионирао и град Нафпактос, некада познат и као Лепант, један од најлепших мањих градова које сам видео.

freehand freehand 20:02 26.08.2016

Re: Одличан текст

Епидаурус је чудо, било нас је само четворо у њему и проверили смо: шапат са позорнице се чује и у највишем реду - а то је саграђено у 4. веку пре нове ере, на отвореном!

Dobar vodič od neprocenjive je vrednosti, uvek.
Inače, u Epidaurusu se igraju tako što bakelitni novčić puštaju da padne na tle pozornice, a publika "hvata" zvuk na raznim pozicijama u amfiteatru. Interesantno je, takođe, da se zvuk najjače širi upravo sa centra scemne i sve slabije prema njenim obodima.
silver silver 20:20 26.08.2016

Re: Одличан текст

Hvala Amika i dobrodošao.
Za sledeći put ostavila sam posetu svetilištu Delfi i ako nešto može da se vidi u Eleusini; o Eleusinskim misterijama i kultu čitam duže vreme.
Jung je uklesao jedno proročanstvo iz Delfa, iznad vrata svoje kuće, mada na latinskom: "VOCATUS ATQUE NON VOCATUS DEUS ADERIT" - "Called or not called, the god will be there." Tako se osećam kada posećujem ova prastara mesta. Za Junga je božanstvo zapravo arhetip Sebe (Self) i individualne životne snage...u svakom deliću mita i legende pokušavam da pronadjem i odgovore na svoja pitanja.

Posetili smo i Nafplio (mislim da se i tako zove mada smo svi pamtili neku svoju verziju imena, nešto nam se nije lepilo za uši). S obzirom da su mikenske mačke dobile naše sendviče, ručali smo u ovom gradu i to jako dobro.
amika amika 22:36 26.08.2016

Re: Одличан текст

Za sledeći put ostavila sam posetu svetilištu Delfi


Биће то нова прилика да се подсетим у новом, верујем такође одличном тексту. У вези Делфа и Аполона, постоји легенда, заснована на неколико чињеница, како је Аполон спасао Делфе од Келта, негде у 4. веку пре нове ере.


Za Junga je božanstvo zapravo arhetip Sebe (Self) i individualne životne snage..


Јунг се мењао током живота, али општељудски симболи и теорија синхроницитета из времена Куле за мене су најзанимљивији јер су необориво тачни.
principessa_etrusca principessa_etrusca 23:19 26.08.2016

Re: Одличан текст

Posetili smo i Nafplio (mislim da se i tako zove mada smo svi pamtili neku svoju verziju imena, nešto nam se nije lepilo za uši).


Нафплио или Нафплион живи у сенци оближњих Епидауруса и Микене који су главни циљ излетника из Атине, али је много занимљивији од само једног пријатног одморишта.

Када сам била дете, провели смо неколико дана у Нафплиону купајући се и обилазећи Арголиду. Дечја сећања су веома селективна, али ја сам убеђена да из тих предшколских дана памтим микенска Лавља врата, свежину у Епидаурусу и ослушкивање звука паљења шибице са различитих седишта у амфитеатру. (Тада је било много више пушача него данас и много више њих који су носили шибице са собом.) Нафплион нисам посебно запамтила. Касније ме је можда два пута нанео пут из Атине, једном са мамом, мислим за 29. новембар када је Пелопонез био наранџаст од мандарина, али сам Нафплион заиста открила тек пре неколико година када сам дошла на једну малу конференцију.

Мит каже да је Посејдон био засењен лепотом Амимонe, а дете рођено из њихове везе је Науплиус или Нафплиус. Када је одрастао, основао је Нафплион.

Акронафплио, изнад данашњег градића је место насељено пре преко 4 хиљаде година, а практично на локалитету из Бронзаног доба је никао бутик хотел, у њему се одржавала конференција, па сам у њему и одсела.



У нафплионској луци је острвце на коме су Венецијанци подигли утврђење у 15. веку које је ланцима било повезано са акронафплионском тврђавом на копну и тако су контролисали приступ бродова.



Fast forward до 19.века и грчког ослобођења од Турака - Нафплион је 1923. постао прва престоница ослобођене Грчке.

Из Нафплиона је и чувена грчка политичка династија Трикупис која је дала првог премијера модерне Грчке Спиридона Трикуписа, док је име његовoг сина Харилаоса, који је и сам био премијер, везано за развој Коринтског канала.


jinks jinks 20:04 26.08.2016

...

Omanja bela gipsana bista Apolona našla je mesto medju knjigama, nedaleko od Horusa

Čitajući početak bloga pade mi na pamet komentar i, neverovatno, videh nešto slično na kraju teksta :)

Mislim, interesantno bi bilo čuti otkud to da je baš Apolonu a ne Zevsu posvećen između ostalog i ključni kompleks hramova u Delfima. Jer, Delfi su bili srce ujedinjene Grčke, sa sve zajedno Spartom i Atinom, gde je to zajedništvo krunisano Apolonom, a ne Zevsom. Takođe, ima još prilično primera da je upravo Apolon (brat Atine i sin Zevsa), bio smatran, zajedno sa Atinom, u suštini ključnim božanstavom, neretko bitnijim i od samog oca.

Takođe u raznim paralelama između grčke i egipatske mitologije upravo se znak jednakosti postavlja baš između Horusa i Apolona, gde je Horus, slično Apolonu, takođe po nekima smatran ključnim likom mitologije.

amika amika 20:16 26.08.2016

Re: ...

ima još prilično primera da je upravo Apolon (brat Atine i sin Zevsa), bio smatran, zajedno sa Atinom, ključnim božanstvom, neretko bitnijim i od samog oca.


Аполон је ратник у златном оклопу, задужен за људе, а Зевс се гомбао са боговима. Слична је паралела и у хришћанству: Бог и Христ.


jinks jinks 20:21 26.08.2016

Re: ...

Da li se u to uklapa i Horus, odnosno, da li i on ima pomenuti ljudski element, ili bi se možda, na primer, na njegovom primeru moglo zaključiti o kakvoj bi se posebnoj vrsti simbolizma moglo raditi kako u njegovom, tako i u Apolonovom slučaju ... ukoliko i postoji mimo onoga što ste već pomenuli.
silver silver 21:09 26.08.2016

Re: ...

jinks
Da, ali gde se tu uklapa Horus, da li i on ima pomenuti ljudski element, ili bi se možda i na njegovom primeru moglo zaključiti o kakvoj se posebnoj vrsti simbolizma radi kako u njegovom, tako i u Apolonovom slučaju ... ukoliko postoji mimo onoga što ste već pomenuli.


Najšire rečeno, to su solarni bogovi a sunce je bilo simbol i izvor života, life force. Ima i toga što Amika kaže, sličnost u funkciji Sina, jer Horus, Ozirisov sin je bio način i da se objasni vlast faraona na zemlji, u ovom životu, dakle kroz identifikaciju sa Horusom, suncem, dok u zagrobnom životu, faraon se vraća Horusovom ocu, Ozirisu. Kao što je Apolon ubio zmiju Pythona (simbolično, podzemno, htonsko biće, vezano za zemlju (Geju), Horus se sukobljava sa Setom koji se vezuje za pustinju i neplodnost (opet simbolično, nebeski bogovi, nebeski život je večan, dok zemlja ili pustinja predstavljaju prolaznost). Ovaj aspekt Otac-Sin je važan i u smislu simboličnosti i prirode ovozemaljske vlasti vladara (npr. divine rights) i nasledjivanja vlasti, pa čak i regeneracije. I Apolon i Horus imaju ulogu lovca i ratnika, pretpostavljam zbog značaja ovih zanimanja i opet simbolizma - snage, savladavanja neprijatelja, uloge spasitelja.
jinks jinks 21:15 26.08.2016

Re: ...

Da, Horus je sin Izis i Ozirisa, kao što su Apolon i Atina deca Zevsa.

Da li može jedna digresija. Bile su Olimpijske igre, pa mi pade na pamet da u svim tim ceremonijama ima i nekih ritualnih elemenata, možda preuzetih i iz neke od antičkih civilizacija.

Mislim, baklja se šeta po čitavom svetu, onda ritualno ulazi u stadion na kome se takođe odigrava predstava nit s ovog nit s onog sveta :). Pa se onda pali i neka centralna vatra koja gori dok heroji probrani iz svih zemalja sveta osvajaju mistična obeležja u vidu medalja, koje nose kućama narodu na polzu.

Mislim, ima u tome nečega. A posebna priča što smo i mi ovde do skora svakog 25.5. nešto slično imali na programu. Nosim se idejom da napišem i blog na tu temu, ali nikako da išta uklopim u neku smislenu priču, ukoliko je uopšte i moguće :)
tess tess 21:20 26.08.2016

Re: ...

Nosim se idejom da napišem i blog na tu temu, ali nikako da išta uklopim u neku smislenu priču, ukoliko je uopšte i moguće :)

Moguće je. :)
jinks jinks 21:23 26.08.2016

Re: ...

Moguće je. :)

Super, baš bih voleo tako nešto da pročitam, a tek da napišem :)
freehand freehand 21:33 26.08.2016

Re: ...

silver
jinks
Da, ali gde se tu uklapa Horus, da li i on ima pomenuti ljudski element, ili bi se možda i na njegovom primeru moglo zaključiti o kakvoj se posebnoj vrsti simbolizma radi kako u njegovom, tako i u Apolonovom slučaju ... ukoliko postoji mimo onoga što ste već pomenuli.


Najšire rečeno, to su solarni bogovi a sunce je bilo simbol i izvor života, life force. Ima i toga što Amika kaže, sličnost u funkciji Sina, jer Horus, Ozirisov sin je bio način i da se objasni vlast faraona na zemlji, u ovom životu, dakle kroz identifikaciju sa Horusom, suncem, dok u zagrobnom životu, faraon se vraća Horusovom ocu, Ozirisu. Kao što je Apolon ubio zmiju Pythona (simbolično, podzemno, htonsko biće, vezano za zemlju (Geju), Horus se sukobljava sa Setom koji se vezuje za pustinju i neplodnost (opet simbolično, nebeski bogovi, nebeski život je večan, dok zemlja ili pustinja predstavljaju prolaznost). Ovaj aspekt Otac-Sin je važan i u smislu simboličnosti i prirode ovozemaljske vlasti vladara (npr. divine rights) i nasledjivanja vlasti, pa čak i regeneracije. I Apolon i Horus imaju ulogu lovca i ratnika, pretpostavljam zbog značaja ovih zanimanja i opet simbolizma - snage, savladavanja neprijatelja, uloge spasitelja.

Nema Mmisterija - naročito Eleuzinskih - bez Zagreusa. A ni ljudi, bogami.
silver silver 21:44 26.08.2016

Re: ...

Hekas Hekas este bebeloi!
freehand freehand 21:46 26.08.2016

Re: ...

silver
Hekas Hekas este bebeloi!

:) Ne raspravljaj se s profanim, nabodi ga...
tess tess 22:02 26.08.2016

Re: ...

jinks
Moguće je. :)

Super, baš bih voleo tako nešto da pročitam, a tek da napišem :)

Jinks, kažem ti. :)
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 21:28 26.08.2016

ima li kraja ovom paganskom postu

i, gledam sve ove bed blu bojse iz Panatinaikosa forsirate. ovo je bio igrač, za Olimpijakos svojevremeno:



silver silver 22:21 26.08.2016

Re: ima li kraja ovom paganskom postu

Hej Srki :) Nema fer utakmice bez Dionisa, a tek dobrog partija, pitaj Menade ili Bahatnice :)

Da ne ostanem dužna za bar jednu Orfičku himnu Dionisu (Himna 30) ...kakav opis :)

Bacchus I call, loud-sounding and divine,
Fanatic God, a two-fold shape is thine:
Thy various names and attributes I sing,
O, first-born, thrice begotten, Bacchic king:
Rural, ineffable, two-form'd, obscure,
Two-horn'd, with ivy crown'd, euion, pure.
Bull-fac'd, and martial, bearer of the vine,
Endu'd with counsel prudent and divine:
Triennial, whom the leaves of vines adorn,
Of Jove and Proserpine, occultly born.
Immortal dæmon, hear my suppliant voice,
Give me in blameless plenty to rejoice;
And listen gracious to my Mystic pray'r,
Surrounded with thy choir of nurses fair.
anonymous anonymous 00:42 27.08.2016

Re: ima li kraja ovom paganskom postu

...Изгледа да сам и ја залутао.

Па овде нема четника и усташа и ко је кога први ...

jednarecfonmoi jednarecfonmoi 07:36 27.08.2016

Srebro u Grckoj

Dobro jutro Silver the Great,

svidja mi se sto blog ima vrlo lican deo.

Mit o Apolonu..da li je on vozio kocije da rasporedi svetlost (Sunce) diljem neba, pa njegov sin ih ukrao, obestan bese, jer jednom davno ostade mi u glavi cak da je Apolon ih ukrao. Manje verovatno. Greska u mislima...

Necu da setam po Google-u, uzivam u jutru i pticijem pevu ovog jutra u Beogradu, polako nestaju utisci sa mora sa kojeg dodjoh juce.

Pesmica koja mislim da je po tvom ukusu -------------->>

Apollo in his chariot rode
In glinting gold attire
His car was bright with chrysolite
His horses snorted fire
He held them to their frantic course
Across the blazing sky
His darling son
Was Phaethon
Who begged to have a try
myredneckself myredneckself 10:44 27.08.2016

Re: ima li kraja ovom paganskom postu

pitaj Menade ili Bahatnice :)


Te su baš znale đavola da naprave, od svakoga. Black magic women, ondašnje...

Lep post, silver, samo da mahnem i kažem.
principessa_etrusca principessa_etrusca 08:33 29.08.2016

Re: Srebro u Grckoj

His darling son
Was Phaethon
Who begged to have a try


Како се Аполон нашао у овој песми? Бог сунца, онај који вози сунчеву кочију по небу, је Хелиос, а Фаетон његов несрећни син који је измолио кочију на један дан.

Некада ми изгледа да су Грци испричали све приче, а Фаетонова је трагично пуна људских слабости.

Фаетон је био блистав и сјајан (што му име и значи) на оца, Хелиоса, а Зевсов син Епаф љубоморан, па је увредио Фаетона и навео га да сумња у Хелиосово очинство. Фаетон испитује мајку и оца, и отац обећава и заклиње се да ће му, као потврду, испунити сваку жељу. Фаетон онда тражи оно "немогуће", да вози сунчеву кочију један дан. Хелиос покушава да га одврати јер зна да Фаетон неће моћи да укроти крилате коње и управља кочијом, Фаетон не одустаје и Хелиос, који се заклео. ну невољно даје своју златну круну и кочију.

Како је Хелиос и сумњао, Фаетон не може да укроти коње које тога дана не води сигурна рука његовог оца и они одлазе високо у небо и земља почиње да се смрзава, а онда се падају прениско, шуме горе, реке кључају и земља се суши и претвара у пустињу. Геа моли Зевса да спасе земљу и он пушта муње на Фаетона који се суноврати и погине, али је земља спашена.

Хелиос, утучен због синовљеве погибије, одбија да вози кочију и земља тога дана остаје без сунца, али се он ипак касније враћа своме послу.

A Фаетонова прича, иако суштински различита, има и неке слиности са Икаровом.
principessa_etrusca principessa_etrusca 09:23 29.08.2016

Re: Srebro u Grckoj

Иначе, током неких десет година, Одилон Редон се доста интензивно бавио темом "Аполонове кочије".

Ова је из Метрополитен музеја:



Музеј д'Орсеј:



Ова је можда у Берлину:



И све се зову "Аполонова кочија".
principessa_etrusca principessa_etrusca 09:52 29.08.2016

Re: Srebro u Grckoj

Размишљајући о Хелиосу и Фаетону, попустљивом оцу и сину који још не зна границе својих могућности, размишљам о Аполону и Ескулапу, оцу који је вечно млад и леп, кога најчешће замишљамо у лику Аполона Белведерског, и сину који је добио Знање и који је овековечен у зрелом добу.
urbana_gerila urbana_gerila 23:33 29.08.2016

Re: Srebro u Grckoj

principessa_etrusca
Како се Аполон нашао у овој песми? Бог сунца, онај који вози сунчеву кочију по небу, је Хелиос




nije semantičko žongliranje: apolon, iako bog svetlosti i sunca, nije bog-sunce, to je helije.

helije je helenski pandan asirsko-vavilonskom šamašu, suncu, koji je, još, bio i bog proricanja, po čemu mu je apolon pandan.



apacherosepeacock apacherosepeacock 07:49 27.08.2016

klasika

Duša pita: “Nana, a jel’ bi ti više volela da ideš u shopping u Athens? Mama stalno hoće da gleda neke kamenčiće.”


U avionu let Beograd - Atina, nocu, cujem saputnike koji se uveliko dogovaraju za soping ture. Kad smo se smestili u hotel saznam da nema ni jedne s nase strane organizovane za posetu Epidaurusu, Mikeni, Delfima, Olimpu..

Ipak dobih informaciju da su zato razne ture organizovane za americke turiste pa mogu sa njima. Luksuzni busevi sa rashladnim uredjajima i prosek godina americkih turista negde oko 80 leta :). (ja negde sa svojih 20)

Medjutim penjali su se na Olimp (i gde god je trebalo) ko poletarci.

Demonstraciju paljenja sibice nismo uspeli da izvedemo u Epidaurusu jer se spremala neka predstava i turista je bilo previse u tom trenutku.
Kakav polozaj ima teatar u vrhu brda, fantasticno, popela sam se na ona rubna sedista, na vrh, da upamtim taj osecaj zauvek.

Inace kod nas jos uvek moze da se cuje ona izreka - lep kao Apolon.

Vodic je vredeo za sve pare, na pozamasnim iskopinama gde je Sliman pronasao (konacno posle duge potrage) grob Agamemnona i u silnom uzbudjenju od tog pronalaska izneo je sa nekoliko metara dubine grobnice na vrh njegovu lobanju koja je time trajno ostecena. Tu se inace nalazi prva ulica na svetu, na samom pocetku kod kapije je cuvaju kerberi.
principessa_etrusca principessa_etrusca 09:38 27.08.2016

Re: klasika

Ipak dobih informaciju da su zato razne ture organizovane za americke turiste pa mogu sa njima. Luksuzni busevi sa rashladnim uredjajima i prosek godina americkih turista negde oko 80 leta :). (ja negde sa svojih 20)

Ја сам се као млада ломатала по Кападокији, срећом сам се укачила са неким Грцима историчарима и историчарима уметности, што је много помогло. У Геремеу, где је сада музеј на отвореном са бетонираним стазама, степеницама до цркава, стрелицама које усмеравају и много чувара, тада ништа није било обележено, па смо тумарали около тражећи Каранлик Килисе и друге цркве, пењући се уз стрме падине, проклизавајући и падајући.

Елем, пре неку годину, а како се после испоставило у прави час, кренем са сином на туру по Кападокији из Лондона, што нам је било најједноставније. Спремање за пут и неразмишљање о сапутницима, а онда шок и за мене на улазу у авион од мора седих глава кроз које смо се пробијали до наших места, о мом сину да и не говорим (мада је пондео стоички и без коментарисања). Наравно, тотално је одударао, до те мере да је једном, после свог вечерњег џогирања, показао пасош сумњичавом чувару нашег хотела/старачког дома, као у Русији у совјетско време. (Тура је међутим била одлична, а богами и друштво, образовано и младо духом.)
principessa_etrusca principessa_etrusca 09:43 27.08.2016

Re: klasika

Inace kod nas jos uvek moze da se cuje ona izreka - lep kao Apolon.

Да поделим овог из Британског музеја:

angie01 angie01 09:55 27.08.2016

Re: klasika

(ja negde sa svojih 20)


heh, eto i ja sam negde oko dvadesete obisla anticku Grcku, sve je bilo fascinantno i nestvarno, narocito uz vrlo temeljna objasnjenja stvarno dobrog vodica, koji nas je u Atni u baru ucio kako se pije uzo,...gledali smo i, kod nas tada zabranjenu "Paklenu pomoranjdzu", u nekom krsu od bioskopa u predponocnoj projekciji- u sali samo mi, studenti iz Bgd-a i atinski parovi, koji film ni ne gledaju, jer koriste mrak da se ljube.....u Plaki su nas lokalci- sada kada smo naucili kako se pije uzo- ucili kako se igra sirtaki,sa sve razbijanjem tanjira u ugao taverne....a, malo nam je trebalo da se primimo na atmosferu.

...nas su u Epidaurusu poredjali po obodu gledalista i onda su dvoje saputali u centru i mi bili prenerazeni kako se sve culo,

..Delfi, prorocica Sibila posvecena Apolonu,...prorciste je prvo pripadalo Gei- jer su Grci smatrali da se tu nalazi centar sveta-i cuvala ga je zmija Piton, koju je Apolon ubio, stigavsi u Delfe u obliku delfina,...koliko se secam, arheolozi su utvrdili da su tu postojala neka isparenja, koja su imala neki halucinantni efekat i da su vizije koje su bile posledica udisanja tih gasova, proglasavane prorocanstvima.

meni je najupecatljiviji ostao Posejdonov hram,izgradjen na najuznijoj tacki Peloponeza- Sunionu...iznikao tu na kraju hridi, kao cuvar koji gleda u more.


freehand freehand 10:00 27.08.2016

Re: klasika

heh, eto i ja sam negde oko dvadesete obisla anticku Grcku

Čoveče, ti se zaista odlično držiš za svoje godine.
angie01 angie01 10:03 27.08.2016

Re: klasika

fre- tako se zove ta tura- anticka Grcka,....a i drzim se, genetika je cudo.
apacherosepeacock apacherosepeacock 11:49 27.08.2016

Re: klasika

Da, sa Suniona se gleda obavezno zalazak sunca, a na roof garden piju kokteli.:)
(Retsinu jos i nekako mogu ali Uzo nema sanse da popijem zato sto je medju sastojcima i anis)

Zaboravila sam da kazem da nam je vodic objasnio savrseno cisto more (to sam odmah primetila jer smo isli na plivanje, tj. skakanje sa stena a ispod stena pecine, na ono brdovito ostrvo u zalivu u blizini Atine, Hydra).

Grci su negde do kraja osamdesetih imali jedno od najzagadjenijih mora na svetu i zbog toga su tada doneli zakon o drakonskim kaznama za zagadjivace mora (okolne fabrike) plus katanac na fabriku/firmu. Za nekoliko godina je more zablistalo.
principessa_etrusca principessa_etrusca 14:39 27.08.2016

Re: klasika

meni je najupecatljiviji ostao Posejdonov hram,izgradjen na najuznijoj tacki Peloponeza- Sunionu...iznikao tu na kraju hridi, kao cuvar koji gleda u more.

Сунион је рт на самом југу Атике, на мање од сат од Атине, место познато по чаробним заласцима.

Овако га је описао Бајрон, током боравка у Атини 1810/11:

"Place me on Sunium's marbled steep,
Where nothing, save the waves and I,
May hear our mutual murmurs sweep..."



Srđan Fuchs Srđan Fuchs 16:52 27.08.2016

Re: klasika

Inace kod nas jos uvek moze da se cuje ona izreka - lep kao Apolon.



lep, al' ledenjača - lep k'o Beograđanka!


fantasticno, popela sam se na ona rubna sedista, na vrh, da upamtim taj osecaj zauvek.



zašto, šta te ponelo? kamen k'o kamen, pejsaž kao pejsaž, što bi rekli strejteri - zašto si želela da zapamtiš taj osećaj - невазано, занимљива конструкција сама по себи - запамтити осећај?!
apacherosepeacock apacherosepeacock 09:53 28.08.2016

Re: klasika

Srđan Fuchs
Inace kod nas jos uvek moze da se cuje ona izreka - lep kao Apolon.



lep, al' ledenjača - lep k'o Beograđanka!


fantasticno, popela sam se na ona rubna sedista, na vrh, da upamtim taj osecaj zauvek.



zašto, šta te ponelo? kamen k'o kamen, pejsaž kao pejsaž, što bi rekli strejteri - zašto si želela da zapamtiš taj osećaj - невазано, занимљива конструкција сама по себи - запамтити осећај?!


Lep (i zgodan), ono, proporcije i taj rad..(jesi bezao sa likovnog?:)

Ponela me lepota & emocije (ja sam emotivan tip:)
obicno se zapamti mnogo lepo i mnogo ruzno (koliko god ovo potonje pokusali da zatrpamo u podsvest) iskustvo i osecaj koji ga prati, kaj ne?
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 04:44 29.08.2016

Re: klasika

добро, прочитао сам али нисам задовољан одговором. некако ми је превише уопштен.
silver silver 11:33 27.08.2016

O Asklepiju

Najpre da se zahvalim svima na poseti i na dobrim komentarima, mnogo mi je drago da vas sve vidim ovde.

Po legendi, Apolon se zaljubio u lepu Koronidu (Coronis). Koronida je bila kćer lapitskog kralja Flegije. Kada je Koronida začela sa Apolonom, iz straha da će je Apolon napustiti, prihvatila je ljubav smrtnika Ishija. To je razbesnelo Apolona; po jednoj varijanti mita, odapeo je vatrene strele iz svog srebrnog luka i usmrtio ljubavnike; po drugoj varijanti zamolio je svoju sestru Artemidu da ubije Koronidu. Dok je Koronidino telo gorelo, Apolon je iz njene utrobe izvadio svog sina i odneo ga čuvenom učitelju, kentauru Hironu na čuvanje. Apolon je u besu pocrneo i gavrana koji je do tada imao belo perje (gavran - sveta ptica Apolona izvestio je boga o prevari).

Asklepije se pokazao kao izvrstan učenik i uskoro su se njegova veština lečenja i znanje nadaleko pročuli, čak i da ima moć da vrati mrtve u život. Opet postoje dve varijante kako je Asklepije savladao ovu veštinu. Prema prvoj legendi, Asklepije je dobio od Atine na dar krv Meduze (Gorgone), iz desne vene-krv iz ove vene vraćala je u život. U drugoj priči, Asklepije je lečio bolesnog Glauka. Dok je sedeo zamišljen, pojavila se jedna zmija, obavila se oko njegovog štapa. Asklepije je ubio ovu zmiju, ali odmah je naišla druga, noseći u ustima neke lekovite trave. Druga zmija povratila je život prvoj i legenda kaže da je Asklepije istim travama lečio smrtno bolesne ljude. Postoje i predanja da je zmija, kojoj se pripisivala mudrost, poznavanje tajni i čuvanje skrivenih izvora lekovite vode, šapnula Asklepiju tajnu veštinu vraćanja u život. Otada je zmija simbolično povezana sa Asklepijem, čak se i sam Asklepije u snovima (način lečenja bolesnika je bio takav da im se u lečilištu u snovima pojavljivao Asklepije i odredjivao terapiju) pojavljivao kao zmija.



Tokom vremena, sve više ljudi je živelo zdrav, dug život. Brat Zevsov, Had, požalio se da je njegovo podzemno kraljevstvo poprilično prazno i zatražio od Zevsa da spreči Asklepija da produžava život svim ljudima. Zevs ubija svog unuka munjom, a Apolon za osvetu ubija Kiklope koji su podarili Zevsu munje. Zevs je odlučio da kazni Apolona-obesio je sina da visi godinu dana na nebu i da godinu dana bude sluga smrtnom čoveku (kralju Tesalije). Ipak, kada ga je prošao bes, Zevs je dodelio veliku čast svom unuku Asklepiju - postavio ga je na nebo, kao sazveždje Ophiuchus - "Zmijonoša".

principessa_etrusca principessa_etrusca 14:58 27.08.2016

Re: O Asklepiju

Хвала теби, Силвер, што си нас овде окупила.

Него, реч о Хигији, богињи здравља, Ескулаповој ћерки (да употребим римско, раширеније име) и Аполоновој унуци, која је прослављана као посебна богања, призната у Делфима.

У Атини је такође постојао и локални култ Атине Хигије, односно Атина Хигија је једно од култних имена богиње мудрости.

Плутарх је у Животу Перикла забележио догађај који се десио током изградње Партенона:

"A strange accident happened in the course of building, which showed that the goddess was not averse to the work, but was aiding and co-operating to bring it to perfection. One of the artificers, the quickest and the handiest workman among them all, with a slip of his foot fell down from a great height, and lay in a miserable condition, the physicians having no hope of his recovery. When Pericles was in distress about this, the goddess [Athena] appeared to him at night in a dream, and ordered a course of treatment, which he applied, and in a short time and with great ease cured the man. And upon this occasion it was that he set up a brass statue of Athena Hygieia, in the citadel near the altar, which they say was there before. But it was Phidias who wrought the goddess's image in gold, and he has his name inscribed on the pedestal as the workman of it."




Ескулап и Хигија су грчки богови чије су нам представе најближе преко њихових скулптура, некада обавезног декора европских апотека.

amika amika 20:15 27.08.2016

Re: O Asklepiju

Tokom vremena, sve više ljudi je živelo zdrav, dug život. Brat Zevsov, Had, požalio se da je njegovo podzemno kraljevstvo poprilično prazno i zatražio od Zevsa da spreči Asklepija da produžava život svim ljudima. Zevs ubija svog unuka munjom, a Apolon za osvetu ubija Kiklope koji su podarili Zevsu munje. Zevs je odlučio da kazni Apolona-obesio je sina da visi godinu dana na nebu i da godinu dana bude sluga smrtnom čoveku (kralju Tesalije). Ipak, kada ga je prošao bes, Zevs je dodelio veliku čast svom unuku Asklepiju - postavio ga je na nebo, kao sazveždje Ophiuchus - "Zmijonoša".


Непревазиђена вештина фабулирања и ширина теме: од подземља до далеких сазвежђа. И ликови Зевса и Аполона - први удовољава боговима, други је на страни људи, као и Прометеј.
urbana_gerila urbana_gerila 20:44 27.08.2016

Re: O Asklepiju

amika
И ликови Зевса и Аполона - први удовољава боговима


majok!

hijerarhija je utvrđena i stroga, apolon je jedan od dvanaest velikih bogova i boginja sa zevsom na čelu.
zevs će svakoga ko ne poštuje njegovu volju baciti u mračni tartar, jer je jači od svih, makar se oni, svi zajedno, zlatnim lancem za nebesa svezali i sa njih ga pokušali na zemlju svući.
a jači je zbog toga što je on, o tempora o mores! - najveća mudrost.
ispod su neka njima ravnopravna i neka niža božanstva u službi viših bogova, a usud ili mor, sin noći, kao vrhovna moć kojoj su svi podređeni, lebdi iznad svih njih i sprovodi svoju neumitnu volju.
zevs se potčinjava morovim odlukama jer, kao vrhovna mudrost, zna da bi, u suprotnom, unevši zbrku u pravila po kojima vlada - time poremetio i sudbinu sveta kojim vlada.
a malolije imati tu moć da, recimo, posejdona i apolona primoraš da budu robovi običnim smrtnicima, ma koliko će za zlatnim stolom uz ambroziju i opojni miris sa žrtvenika, nedostajati očaravajući zvuci apolonove božanske lire.
silver silver 10:52 28.08.2016

Re: O Asklepiju

kao vrhovna mudrost, zna da bi, u suprotnom, unevši zbrku u pravila po kojima vlada - time poremetio i sudbinu sveta kojim vlada.


Ovo je jako dobro primećeno, jer od primordijalnog Haosa, preko Titanomahije, do uspostavljanja konačnog reda Olimpskih bogova, Zevs postaje personifikacija poretka i samim tim i strukture društva: ordo ab chao. Zato Zevs nosi epitete: Kosmetes (Orderer), Soter (Deliverer), Hypatos (Most High), Basileus (Ruler).
urbana_gerila urbana_gerila 13:09 28.08.2016

Re: O Asklepiju

.
silver silver 11:45 29.08.2016

Re: O Asklepiju

@UG
pročitala sam tvoj komentar *nažalost obrisan* ali nisam stigla odmah da odgovorim. Dotakao si nešto što se, u mom poimanju, približava suštini mog teksta, jer tekst je zapravo o meni: putopis, pa čak i moje zdravlje su spoljašnji elementi, okosnice, ramovi. Jedan bloger u poruci koju sam primila upotrebio je izvanrednu reč da opiše svoj utisak o odredjenoj težini u tekstu: hermetički stil. Pažljivo sam birala citate (Nietzsche, Homer, Camus) jer sam smatrala da dopunjavaju (kao 'higher ideas') ličnu priču i još više: jedino uz njih moguće je sagledati celinu.

Pomenuo si tvoju (hipotetičku) borbu, pobunu protiv Zevsa: u tom smislu ova oda Apolonu nije nikako samo paean, hvalospev: tekst nagoveštava i jedan apel protiv teškog tereta koji apolonijski princip u svojoj ekstremnosti nameće: rigidnost, neprekidna težnja ka idealnom, emotivna otudjenost, distanca, prevelika okrenutost ka teoriji, hermeticizam. Moja Duša, nesputana takvim teretom, je kao taj dah vazduha koji mi često nedostane (dah, pneuma, ruach, pa u krajnoj liniji i psyche je vitalnost neophodna za život).

U prvoj sceni, dijalog je sasvim neobavezan, do onog trenutka kada počinjem da redjam epitete i time apsolutno prevazilazim okvire i obzire - Ničeov citat objašnjava apolonijski način razmišljanja; dalje, Homerov citat potvrdjuje destruktivni aspekt (Apolona, principa); ali primetno treći (Kamijev) citat pruža nadu da je moguće osloboditi se tereta: tereta teškog kamena, tereta koji bogovi (principi) nameću, da je nošenje takvog tereta apsurdno i ne vodi ka ultimativnoj spoznaji sveta ili dostizanju ideala...
"Once stripped of its common romanticism, the world is a foreign, strange and inhuman place; true knowledge is impossible, and rationality and science cannot reveal the world—such explanations ultimately end in meaningless abstractions and metaphors. From the moment absurdity is recognized, it becomes a passion, the most harrowing of all."
freehand freehand 11:53 29.08.2016

Re: O Asklepiju

rigidnost, neprekidna težnja ka idealnom, emotivna otudjenost, distanca, prevelika okrenutost ka teoriji, hermeticizam. Moja Duša, nesputana takvim teretom, je kao taj dah vazduha koji mi često nedostane (dah, pneuma, ruach, pa u krajnoj liniji i psyche je vitalnost neophodna za život).

I da ne uvodimo ovde Hermesa Trismegistusa/Tota/Merkura u priču - ionako je prekomplikovano
Nije ona slika gore bez veze. Svetlo imaš, tvoje je samo da ga pratiš.
silver silver 12:04 29.08.2016

Re: O Asklepiju

Slika gore je bila idealna :)

Ima još jedna čiji simbolizam jako volim.

urbana_gerila urbana_gerila 17:10 29.08.2016

Re: O Asklepiju

silver
*nažalost obrisan*


obrisao sebe radi - ne dozvoljavam sebi da se gordim sa "nemaš ti pojma šta je mrak" premisom, makar i ona bila samo posledica impulsivnog iskazivanja empatije...

urbana_gerila urbana_gerila 21:04 27.08.2016

mali pod nebom

helenska kultura baštini predstave egejske civilizacije, od fetišizma* do antropomorfizma.

*sveto kamenje, recimo, kao jedna od emanacija te prve religijske forme - je, možda, atavizam koji dušu, kako lepo ime jbt, tera u interakciju sa kamenčićima.
silver silver 10:27 28.08.2016

Re: mali pod nebom

Vrlo interesantni komentari, UG, hvala ti. Meni je i ovo palo na pamet:

"Jung linked the collective unconscious to 'what Freud called "archaic remnants" – mental forms whose presence cannot be explained by anything in the individual's own life and which seem to be aboriginal, innate, and inherited shapes of the human mind'. He credited Freud for developing his "primal horde" theory in Totem and Taboo and continued further with the idea of an archaic ancestor maintaining its influence in the minds of present-day humans. Every human being, he wrote, "however high his conscious development, is still an archaic man at the deeper levels of his psyche."
apostata apostata 23:00 30.08.2016

Hajd'

da i ja nešto kažem.

Ono što mene, prilikom svakog ponovnog susreta i sa pisanim i sa materijalnim ostacima tog vremena, najviše fascinira je to koliko se mi danas razlikujemo od tadašnjih ljudi.

I ne mislim pri tome npr. na naš odnos prema ropstvu, drugim narodima, ženama ... ili u krajnjem slučaju i prema samoj Ilijadi i cijelom kompleksu grčkih mitova.

Hoću reći da razlika nije u tome što mi eto na tu Ilijadu gledamo u isto vrijeme i objektivno i sa divljenjem, dok je ondašnji Grk posmatra sasvim drugačije - otprilike isto kao srednjovjekovni hrišćanin Bibliju.

Ono što nas i tog Grka dijeli je njegova ontološka dubina .., odnosno taj pridjev ontološki je više vezan za nas, kod tog Grka se zapravo radi o metafizičkom beskraju, čiji je samo jedan dio bilo ono što će kasnije dobiti naziv ontologija.

No da ne dužim - jednostavno ogromna razlika je između politeističkog biti ex Deo i modernističkog biti ex se ipso.
Ogromna provalija je već i između onog prvog (politeističkog) i kasnijeg prelaznog monoteističkog ex nihilo, a kamo li kada se poređenje vrši sa onim trećim.

Da se razumijemo nisam ja nesretan ili tužan što sam kartezijanski tip čovjeka, odnosno što sam ono što je Kant definisao kao autonomni subjekt, ali eto nekako intuitivno osjećam kao prvo, da je taj metafizički beskraj ostao pozadi kao ogromni nerealizovani potencijal i da smo kao drugo, u tim prelazima od ens sacrum preko ens creatum do gordog ens, kao vrsta doživjeli nešto kao traumu.
Traumu, koju vješto kompenzujemo slobodom samodovoljnosti, praveći se usput da ne vidimo taj plićak u kojem se zadovoljni i puni sebe brčkamo.

Eto toliko.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana