Društvo| Kultura| Ljudska prava

NETRPELJIVOST

kukusigameni RSS / 04.09.2016. u 12:21

1378994796-5231ca6caf8f0-001-intolerance-theredlist.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Na mom prethodnom blogu došlo je do žestoke rasprave (ako se to tako može nazvati) o problemima prihvatanja doseljenih ljudi. Prvenstveno je bila reč o Beogradu, a kasnije se priča raširila sve do Njujorka.

Meni je naravno ta priča izlišna, posebno zbog toga što nosim jermensko ime i prezime, a rođen sam usred Beograda. Tačnije, ja sam DorČolac.

I baš tu na Dorćolu, od moje najranije maldosti, u onoj velikoj državi, živelo je puno nas „različitih“. Jer, kako bi Mirko Ciganin bio to što jeste da ga tako nismo zvali, kako bi Sveta Šiptar bio ono što je bio (mada čovek uopšte nije bio Albanac), kako bih ja bio Tuta Bugarin (iako nisam Bugarin), pa me i danas neki od mojih najboljih prijatelja zovu Tuta, kako bi Bosanac bio Bosanac, Crnogorac itd..

Beograd je koliko ja znam, velegrad u pravom smislu reči. Nudi svakome gostoprimstvo i naravno, pravo na različitost. Kao i svaki veliki grad, Beograd se brani, pokušavajući da zaštiti svoj „beeeeeogradski“ govor, svoje običaje i način života. S druge strane, kakav bi Beograd bio velegrad da nema i dozu prihvatanja različitosti koja se  može manifestovati i kroz različit govor, naglaske i narečja.

Svi u Beogradu imaju udruženja, osim Beograđana. I to je po meni normalno. Čačani, Užičani, Krajišnici... svi se o nekim datumima, manje ili više važnim, okupljaju i time teže da zadrže tračak svog porekla i svoje korene, koji se zaista mogu pogubiti u svakom velegradu, pa tako i u Beogradu.

Opet, u Beogradu se sve ređe čuje tipičan beogradski govor. Tome je doprinelo sve i svašta. Ne bih se zakleo da bi takvu pojavu trebalo okarakterisati kao lošu ali ni kao dobru. To je jednostavno stanje stvari. Nije Beograd jedini velegrad u koji se sliva sve moguće iz države u kojoj je glavni grad, kao što postoji i velika migracija pod uticajem proteklih ratnih događaja iz okolnih zemalja. Nije slučajno ni što je veliki deo Beograđana, zbog istih tih događaja, napustio svoj rodni grad.

A tamo, na prethodnom blogu, bila je reč o netrpeljivosti. Naravno, svuda je ima. Pitanje je koliko je ta netrpeljivost jednosmerna?! Pitanje je i zašto uvek kod onog drugog tražimo nešto loše, kopamo po zlu?! Kao i svaka druga pojava, tako i migracija stanovništva ima svoje negativne ali i pozitivne efekte. Ako neko društvo, a ovde je u pitanju Beograd, uspe da prevaziđe ove negativne efekte i u prvi plan stavi pozitivne, rezultat će biti dobar i po starosedeoce i po one koji su u Beograd mukom ili srećom došli.



Komentari (579)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

cassiopeia cassiopeia 12:39 04.09.2016

Samo da ti kažem...

...da si ti jedan izuzetno tolerantan čovek Tamo se raspravljaju, neko nastupa sa poštovanjem i uvažavanjem sagovornika, neko baš i ne, sad će da se presele ovde i da nastave jalovu raspravu.

Moj pokojni otac se doselio pedesetih u Beograd iz jednog sela u Glamočkom polju. Mogu samo da zamislim kako je govorio jer kad sam ja postala svesna jezika kojim se u kući priča to već nije bilo gluvo glamočko Nikad ga nisam čula da priča ijekavicu. Nikad nisam čula da je morao da se prilagođava, jednostavno se na taj način uklopio i obožavao je Beograd. I korzo u Knezu, i šampite kod Međeda, i društvo iz Mažestika, i jaja punjena ruskom salatom u Atini.

Mama iz Bačke, priča ekavicu, ne razvlači nimalo. Insistirala uvek na lepom govoru i čitanju knjiga.

Ne kažem da nema baksuza koji će nekog nagrditi i poslati tamo odakle je došao, ali stvarno ne mislim da je to toliko rašireno.
kukusigameni kukusigameni 12:44 04.09.2016

Re: Samo da ti kažem...

cassiopeia
sad će da se presele ovde i da nastave jalovu raspravu


Ja se bojim da će ovde da pričaju o principima postupanja lekara i medicinskog oosoblja.
cassiopeia cassiopeia 12:46 04.09.2016

Re: Samo da ti kažem...

kukusigameni

Ja se bojim da će ovde da pričaju o principima postupanja lekara i medicinskog oosoblja.


To mi nije palo na pamet, u svakom slučaju nešto će biti
zilikaka zilikaka 13:48 04.09.2016

Re: Samo da ti kažem...

Mama iz Bačke, priča ekavicu, ne razvlači nimalo.

Eh sad, ne razvlači...
To mi svi za sebe mislimo, da drugi razvlače al mi - jok, ni slučajno.

Nezgodno što su ljudi izmislili tehniku, pa kad ti baksuzi snime govor...
emsiemsi emsiemsi 16:08 04.09.2016

Re: Samo da ti kažem...

kukusigameni
cassiopeia
sad će da se presele ovde i da nastave jalovu raspravu


Ja se bojim da će ovde da pričaju o principima postupanja lekara i medicinskog oosoblja.

Само нека је весело !
Има људи који нигде неће осећати (то је једино битно) да су хендикепирани, а има оних других који ће свуда осећати проблем. Наравно, ово не умањује допринос будалчина који измишљају феноменалне предности тога што су рођени негде, као да је то њихов икакав допринос.
Постоје сељачине који су рођени у пола Београда и Њујорка, а постоје, исто тако, генијални људи рођени на истим местима. Генијални људи увек превладају будалчине и од Београда и Њујорка направе пристојно место за све.
Што се тиче ових култур-фашиста (киња), шта да се ради - они су као камичак у ципели. Изујеш ципелу, истресеш камичак - и наставиш даље.
tadejus tadejus 16:10 04.09.2016

Re: Samo da ti kažem...

cassiopeia
...Moj pokojni otac se doselio pedesetih u Beograd iz jednog sela u Glamočkom polju. Mogu samo da zamislim kako je govorio jer kad sam ja postala svesna jezika kojim se u kući priča to već nije bilo gluvo glamočko Nikad ga nisam čula da priča ijekavicu. Nikad nisam čula da je morao da se prilagođava, jednostavno se na taj način uklopio i obožavao je Beograd. I korzo u Knezu, i šampite kod Međeda, i društvo iz Mažestika, i jaja punjena ruskom salatom u Atini.Mama iz Bačke, priča ekavicu, ne razvlači nimalo. Insistirala uvek na lepom govoru i čitanju knjiga. Ne kažem da nema baksuza koji će nekog nagrditi i poslati tamo odakle je došao, ali stvarno ne mislim da je to toliko rašireno.


nije ni tako malo rašireno a razlog broj jedan zašto nije je upraov ovaj tvoj stav..
moje otac je 50 i neke naučio, moja majka je naučila ergo svi mogu i treba da nauče..
pa kako ti baksuzi znaju da je to stav ogromne (zaista ogromne) većine u Beogradu onda koriste priliku da istresu frust na slučajnog prolaznika..
a to je tako prevaziđen stav u 21. vijeku..
50-ih je godina možda još i imalo smisla ali danas kad se ljudi toliko sele, i to s jednog kraja na drugi planete a ne zemlje, insistirati na nekom ipsravnom govoru a zapravo misliti na lokalni dijalekt je potpuno promašeno..
cassiopeia cassiopeia 16:23 04.09.2016

Re: Samo da ti kažem...

zilikaka
Mama iz Bačke, priča ekavicu, ne razvlači nimalo.

Eh sad, ne razvlači...
To mi svi za sebe mislimo, da drugi razvlače al mi - jok, ni slučajno.

Nezgodno što su ljudi izmislili tehniku, pa kad ti baksuzi snime govor...


Kad bi je čula, ne bi verovala. To je žena sa najčistijim akcentima koju ja poznajem. Stalno ispravljala i oca i mene.

Ja sam ta koja razvlači, sećam se na faksu par profana sa korenima odatle, na prvim časovima, me pitalo odakle sam. Pa onda neverica i objašnjavanje. Meni je dovoljno da provedem par dana u NS i razvlačim samo tako.
cassiopeia cassiopeia 16:32 04.09.2016

Re: Samo da ti kažem...

moje otac je 50 i neke naučio, moja majka je naučila ergo svi mogu i treba da nauče..


Poenta mog primera je da nikada nisu rekli da su bili primorani, iz ovog ili onog razloga, tata se jednostavno prilagodio sredini u koju je došao. Mama u školi, pod uticajem profesorke književnosti, pričala tako kako je pričala. Ne kažem da je bilo šta od ovoga ispravno, tako je kako je.

Isto kao što je moja drugarica 20 godina svog života u Beogradu pričala čist mostarski jer se tako u kući pričalo. I jedna jedina osoba je kinjila, učiteljica, koja je popila kritiku od direktora škole i pedagoga i psihologa. U ono vreme.
Isto kao što moj drug, lekar na VMA, priča kao da je juče došao iz Kolašina, a rođen ovde, pre 48 godina. Nikada ga nisam čula da je imao problema zbog toga. Ne kažem da nije, možda nije pričao, al' da je toliko rašireno kao što ti kažeš pa valjda bi se jednom požalio.
tadejus tadejus 16:50 04.09.2016

Re: Samo da ti kažem...

cassiopeia
moje otac je 50 i neke naučio, moja majka je naučila ergo svi mogu i treba da nauče..


Poenta mog primera je da nikada nisu rekli da su bili primorani, iz ovog ili onog razloga, tata se jednostavno prilagodio sredini u koju je došao. Mama u školi, pod uticajem profesorke književnosti, pričala tako kako je pričala. Ne kažem da je bilo šta od ovoga ispravno, tako je kako je.

Isto kao što je moja drugarica 20 godina svog života u Beogradu pričala čist mostarski jer se tako u kući pričalo. I jedna jedina osoba je kinjila, učiteljica, koja je popila kritiku od direktora škole i pedagoga i psihologa. U ono vreme.
Isto kao što moj drug, lekar na VMA, priča kao da je juče došao iz Kolašina, a rođen ovde, pre 48 godina. Nikada ga nisam čula da je imao problema zbog toga. Ne kažem da nije, možda nije pričao, al' da je toliko rašireno kao što ti kažeš pa valjda bi se jednom požalio.


Kolašin nije u Bosni..
Meni je stvarno čudna ta reakcija Beograđana na priče o izrugivanju ijekavici kako oni sumnjaju u to, pa nema toga toliko, oni nikad nisu čuli..
Još nisam doživjela da je neko rekao e da stvarno je to shit i preko svake mjere ga je, sramota ili šta slično..
Obrazloženje mi je jedino dao moj muž, rekavši da je devedesetih rts sprovodio stravičnu kampanju protiv bosanskih srba od nekog momenta uvođenja sankcija prema RS..
Ali on je dijete primorske Hrvatice i vojvođanskoh Srbina pa je to valjda mogao da prepozna..
Dosta njih je izgleda samo prihvatilo kao datost
cassiopeia cassiopeia 17:03 04.09.2016

Re: Samo da ti kažem...

Kolašin nije u Bosni..


To nisam ni rekla. Navela ti njega kao primer drugačijeg govora.

Meni je stvarno čudna ta reakcija Beograđana na priče o izrugivanju ijekavici kako oni sumnjaju u to, pa nema toga toliko, oni nikad nisu čuli..


Ja nisam rekla da nisam nikad čula, ne sumnjam da postoji, ne znam tačno koliko je zastupljeno, moje iskustvo kaže da nije toliko koliko ti navodiš.

tadejus tadejus 17:08 04.09.2016

Re: Samo da ti kažem...

cassiopeia
Kolašin nije u Bosni..


To nisam ni rekla. Navela ti njega kao primer drugačijeg govora.

Meni je stvarno čudna ta reakcija Beograđana na priče o izrugivanju ijekavici kako oni sumnjaju u to, pa nema toga toliko, oni nikad nisu čuli..


Ja nisam rekla da nisam nikad čula, ne sumnjam da postoji, ne znam tačno koliko je zastupljeno, moje iskustvo kaže da nije toliko koliko ti navodiš.



Kako misliš nije toliko koliko ja navodim..
Ja sam navela 4 eklatantna primjera iz ličnog iskustva, ti misliš da se meni desilo natprosječno mnogo takvih susreta?
Ja mislim da nije, ja baš i nisam easy target, ako ništa a ono zbog 183 cm visine, veoma sumnjam da se na mene okomljavaju češće od prosjeka
emsiemsi emsiemsi 18:17 04.09.2016

Re: Samo da ti kažem...

tadejus
cassiopeia
Kolašin nije u Bosni..


To nisam ni rekla. Navela ti njega kao primer drugačijeg govora.

Meni je stvarno čudna ta reakcija Beograđana na priče o izrugivanju ijekavici kako oni sumnjaju u to, pa nema toga toliko, oni nikad nisu čuli..


Ja nisam rekla da nisam nikad čula, ne sumnjam da postoji, ne znam tačno koliko je zastupljeno, moje iskustvo kaže da nije toliko koliko ti navodiš.



Kako misliš nije toliko koliko ja navodim..
Ja sam navela 4 eklatantna primjera iz ličnog iskustva, ti misliš da se meni desilo natprosječno mnogo takvih susreta?
Ja mislim da nije, ja baš i nisam easy target, ako ništa a ono zbog 183 cm visine, veoma sumnjam da se na mene okomljavaju češće od prosjeka

Јеботе патак !
alselone alselone 18:33 04.09.2016

Re: Samo da ti kažem...

na mene okomljavaju češće od prosjeka


to je mozda zbog tvoje blage naravi.
tadejus tadejus 21:56 04.09.2016

Re: Samo da ti kažem...

alselone
na mene okomljavaju češće od prosjeka


to je mozda zbog tvoje blage naravi.


Ama jurodiva ženetina pa to ti je.. Koji je pošten građanin i ne bi poslo kući..
tasadebeli tasadebeli 06:41 05.09.2016

Re: Samo da ti kažem...

kukusigameni
cassiopeia
sad će da se presele ovde i da nastave jalovu raspravu


Ja se bojim da će ovde da pričaju o principima postupanja lekara i medicinskog oosoblja.








Извини, нисам читао тај твој претходни пост на којем су се сви држали теме.

Генерално, избегавам све текстове, телевизијске емисије, интернетске сајтове и сл. о медицини.

("Медицина, то је хирургија. Све остало је судбина." )


Него, само да добацим овде у пролазу...


Нетрпељивост се учи. Исто као и трпељивост.

Са њима се човек не рађа.

EDIT:

И још да додам као вечити педагошки оптимиста:

За сваку науку постоји и одука.
kukusigameni kukusigameni 08:00 05.09.2016

Re: Samo da ti kažem...

tasadebeli
Нетрпељивост се учи. Исто као и трпељивост.


Saglasan.

Mada, ovde ima malo i uticaja pripadnosti krdu, pa onda tu vlada i takav sistem. Moje je mišljenje da je naporaznije upiranje prsta u ono drugo krdo. Svojim ponašanjem i životom se najbolje pokazuje tolerancija, a netrpeljivost onda gubi smisao. Naravno, ako je u okviru zakona. Za to služe neke druge institucije.
tasadebeli tasadebeli 09:06 05.09.2016

Re: Samo da ti kažem...

kukusigameni

Mada, ovde ima malo i uticaja pripadnosti krdu,



Наравно, јединка се тада осећа заштићено.

А ствар педагогије и јесте у томе да се та јединка васпитањем охрабри довољно да не устукне пред проблемима ако се у неким ситуацијама њено мишљење и став разликују од става крда.

Лепо је имати осећај језичког и културног припадања крду, али тај осећај никада не би смео да нам буде оправдање за бесвест у поступцима и следствујући му недостатак савести.
maksa83 maksa83 09:17 05.09.2016

Re: Samo da ti kažem...

Лепо је имати осећај језичког и културног припадања крду, али тај осећај никада не би смео да нам буде оправдање за бесвест у поступцима и следствујући му недостатак савести.

Bojim se da je evolucija u svojoj beskonačnoj mudrosti uredila stvari baš tako - da uskakanjem u krdo automatski isključuje funkcije koje bi ometale šta god je krdu cilj. Kad treba da se sobali mamut ili proćera susedno pleme (ili odbije nadolazeće) nije baš momenat da budeš kreativan i primećuješ nestašni oblačak, igru voluharica i dozvoliš si primisao kako je onaj u onom krdu tamo isto ljudsko biće kao i ti sa istim strahovima željama i nadama i da bi u tom smislu bilo bezveze da mu olupaš glavu toljagom, jer gde bi nas svo to nasilje drugovi dovelo?

P.S. Znam da smo mi mnogo kul zato što imamo Internet, Šekspira, avione i sladoled iz automata, al' je ispod ipak ista ona životinja od pre pedes' iljada godina.
kukusigameni kukusigameni 09:26 05.09.2016

Re: Samo da ti kažem...

maksa83


To ono Olivija i Džontra?

svarog svarog 09:30 05.09.2016

Re: Samo da ti kažem...

P.S. Znam da smo mi mnogo kul zato što imamo Internet, Šekspira, avione i sladoled iz automata, al' je ispod ipak ista ona životinja od pre pedes' iljada godina.


takoe. mnogo stvari uzimamo zdravo za gotovo
tasadebeli tasadebeli 10:09 05.09.2016

Re: Samo da ti kažem...

maksa83

P.S. Znam da smo mi mnogo kul zato što imamo Internet, Šekspira, avione i sladoled iz automata, al' je ispod ipak ista ona životinja od pre pedes' iljada godina.



Све то стоји што си рекао.

И стварно, када је голи опстанак, голи живот, у питању, олупавање тољаге о туђе главе се уопште не доводи у питање.

Али далеко смо и од тога да је човек једнозначно и једнослојно биће, сведено само на то што је већ 50 000 година у нама исто.

(Ма шта год покушавали да нас по том питању увере наши врли савремени медији кроз своје пропагандне филмове, серије, ријалитије, новинске текстове, књиге,... /"Научне" радове? /

Извини, морао сам да поменем и то јербо синоћ случајно закачих оно Два и по мушкарца са оним приземним курсаџијским хумором који наводи воду баш на ту воденицу да је човек искључиво животињка и ништа више.

А животињка је најбољи потрошач јербо је занима само тренутно задовољење њених непосредних, а насилно наметнутих, путем тих истих медија, "потреба".)

Зато смо и "измислили" цивилизацију да онда када није голи опстанак у питању ту животињу у нама малко потисне не бисмо ли се осећали мало више као људи, зар не?
antioksidant antioksidant 10:13 05.09.2016

Re: Samo da ti kažem...

kukusigameni




Ja se bojim da će ovde da pričaju o principima postupanja lekara i medicinskog oosoblja.


oko ove, ne bas sasvim nepotrebne teme bih kratko: na stranu komunikacija ali ne znam sta da radimo sa ovim nedostatkom znanja. nekada su lekari bili bolji, to cenim po tome sto sam ja bio zdraviji. o zubarima tek da ne pocinjem - nekada mi zub ispadne a posle izraste nov umesto njega. toga nema decenijama vec... decenijama tuto moj :)
kukusigameni kukusigameni 10:25 05.09.2016

Re: Samo da ti kažem...

antioksidant
nekada su lekari bili bolji, to cenim po tome sto sam ja bio zdraviji


Lek je jednostavan u ovom konkretnom slučaju. Uzmeš krštenicu, presaviješ je i nežno prisloniš na obolelo mesto.
antioksidant antioksidant 11:05 05.09.2016

Re: Samo da ti kažem...

Uzmeš krštenicu

ne smem taj lazljivi papir u ruke, otrovacu se :(
angie01 angie01 11:07 05.09.2016

Re: Samo da ti kažem...

ne smem taj lazljivi papir u ruke, otrovacu se :(


e, prava si cava!
docsumann docsumann 11:14 05.09.2016

Re: Samo da ti kažem...

maksa

Bojim se da je evolucija u svojoj beskonačnoj mudrosti uredila stvari baš tako - da uskakanjem u krdo automatski isključuje funkcije koje bi ometale šta god je krdu cilj.


čini li mi se to ili čini li mi se to ne, al' kao da u tvojim komentarima vezanim za evoluciju i njene fenomene često provejava teleološki prizvuk (zloduh, demončič ...)

ne, ne moraš mi pojašnjavati (... za druge ne mogu da garantujem) da je u tom pristupu prisutan svojevrsni ironični otklon od automatskog učitavanja teoloških crtica i sličica svakud gdje postoji metakognitivna pustoš, nastala uslijed aVtomatske i atomatske desakralizacije po svim nivoima ljudskog znanja.

uobičajen psihološki refleks kod mnogih ljudi koji su odbacili koncept/ulogu/potrebu vrhovnog nadnaravnog kreatora, da njegove atribute transferuju na prirodne procese, samu prirodu, fizičke zakone, kvantno mehanički milje, i sl.


ovaj komentar posmatrati u smislu zadržavanja filozofske loptice u vazduhu ( do not touch the ground)



maksa83 maksa83 11:28 05.09.2016

Re: Samo da ti kažem...

uobičajen psihološki refleks kod mnogih ljudi koji su odbacili koncept/ulogu/potrebu vrhovnog ndnaravnog kreatora da njegove atribute transferuju na prirodne procese, samu prirodu, fizičke zakone, kvantno mehanički milje, i sl.

Moje viđenje je prilično ortogonalno na poreklo - Je l' Veliki Inžinjer (kao u onom nesretnom filmu Prometheus) ili slučajni sudar elektriciteta i neorganske materije, koacervatna kapljica pa iz vode polako na drvo pa dalje... nebitno. Došlo je u jednom trenutku do mamut, sabljasti tigar + neka ekipa koja bi da preživi dan, nedelju, mesec godinu i iz toga proistekli uzusi koji su u međuvremenu zavladali oblikovani nekim pobedničkim strategijama.

Sve su ovo odjeci mudrosti (i gluposti) tih plemena koja su se snalazila kako su najbolje umela.

Bilo kakva rafiniranost homosapiensa u XXI veku je samo, što bi agreso rekao, skin deep. Pa poglej oko sebe šta na masovnoj skali radimo dan danas jedni drugima, planeti, drugim živim bićima (onima koja možemo da upregnemo ili pojedemo).
svarog svarog 11:35 05.09.2016

Re: Samo da ti kažem...

Sve su ovo odjeci mudrosti (i gluposti) tih plemena koja su se snalazila kako su najbolje umela.


IMO nije samo u pitanju u genima zabeleženo ponašanje koje je sada nepotrebno. Ne, dok god možeš da umreš od gladi, žeđi, zime i druge životinje i dalje ćemo biti životinje. Džabe negiramo prirodu ili čak se ložimo da smo je pobedili
maksa83 maksa83 11:37 05.09.2016

Re: Samo da ti kažem...

IMO nije samo u pitanju u genima zabeleženo ponašanje koje je sada nepotrebno.

Naravno, mi smo oni isti, potrebe su iste, ponašanja su ista, samo smo se malo zakamuflirali tehnologijom i filozofijom.
docsumann docsumann 12:22 05.09.2016

Re: Samo da ti kažem...

Bilo kakva rafiniranost homosapiensa u XXI veku je samo, što bi agreso rekao, skin deep. Pa poglej oko sebe šta na masovnoj skali radimo dan danas jedni drugima, planeti, drugim živim bićima (onima koja možemo da upregnemo ili pojedemo).


ma to je neupitno. čak preočigledno.

nego, mi bi , ako je za vjerovati najistaknutijim teoretičarima AI, trebali da se otisnemo u ultimativnu evoluciono-tehnološku odiseju i odbacimo ovo svoje divljačko naličje zauvijek.

singularutet, transhumanizam, NBIC, samo su neki od tagova za du(b)lje istraživanje

uskoro preuzimamo uloga boga lično.

kao što smo to možda dosad uradili (mi?) ko zna po koji put
gedza.73 gedza.73 14:12 05.09.2016

Re: Samo da ti kažem...

tasadebeli
Али далеко смо и од тога да је човек једнозначно и једнослојно биће, сведено само на то што је већ 50 000 година у нама исто.


Za Šekspira kazu da je prepričavao i aranžirao stare priče.
negde u J. Americi pao avion sa fudbalerima pa kad su našli preživele oni se podgojili od mesa zaleđenih i mrtvih saputnika.

Ljubav, mržnja, hrana. Samo je drugačija scenografija i malo nam je apgrejdovan softver.


apostata apostata 18:58 05.09.2016

Re: Samo da ti kažem...

maksa83
Лепо је имати осећај језичког и културног припадања крду, али тај осећај никада не би смео да нам буде оправдање за бесвест у поступцима и следствујући му недостатак савести.

Bojim se da je evolucija u svojoj beskonačnoj mudrosti uredila stvari baš tako - da uskakanjem u krdo automatski isključuje funkcije koje bi ometale šta god je krdu cilj. Kad treba da se sobali mamut ili proćera susedno pleme (ili odbije nadolazeće) nije baš momenat da budeš kreativan i primećuješ nestašni oblačak, igru voluharica i dozvoliš si primisao kako je onaj u onom krdu tamo isto ljudsko biće kao i ti sa istim strahovima željama i nadama i da bi u tom smislu bilo bezveze da mu olupaš glavu toljagom, jer gde bi nas svo to nasilje drugovi dovelo?

P.S. Znam da smo mi mnogo kul zato što imamo Internet, Šekspira, avione i sladoled iz automata, al' je ispod ipak ista ona životinja od pre pedes' iljada godina.

Da dešava se da isključuje, ali sa druge strane te funkcije baš su u krdu se i pojavile.
O nestašnom oblačku, voluharici i prahumanizmu mogao si da razmišljaš upravo zato što su, u to vrijeme dok se ti baviš kreativom, po okolnim čukama stražarili pripadnici tvog krda.
maksa83 maksa83 07:22 06.09.2016

Re: Samo da ti kažem...

Da dešava se da isključuje, ali sa druge strane te funkcije baš su u krdu se i pojavile.
O nestašnom oblačku, voluharici i prahumanizmu mogao si da razmišljaš upravo zato što su, u to vrijeme dok se ti baviš kreativom, po okolnim čukama stražarili pripadnici tvog krda

Pa da (sve vreme mi se izgleda pripisuje neki vrednosni sud o svemu tome, a nema ga). Kada smo prethodni put pričali na tu temu rekoh da je taj jedan koji neće sa krdom ("jebeš ovo, vi ste svi kreteni", koplje na rame i - ćao) evolutivno isto vrlo koristan zato što će da digne sidro i ode i nađe bolje lovište i diversifikuje vrstu tako što će da raspe svoj DNK negde drugde i ukrsti ga sa nekim novim. Tj. priroda nagrađuje i taj atribut.

Sve je to, što kažu, dobro i ... nije lako paleolitski čovek biti!
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 06:45 08.09.2016

Re: Samo da ti kažem...

zilikaka


Nezgodno što su ljudi izmislili tehniku, pa kad ti baksuzi snime govor...



ovu Zili bi trebalo uhapsiti zbog radikalnog banaćanskog nacionalizma i širenja anti-bačvanskih sentimenata... Jermenin - Dorčolac - moj najbolji drugar iz detinjastva je Edvard Nalbantjan, garant i poznaješ Nalbantjanе i Gorenjake - i brat i sestra, a i deca su bili poznate i priznate njuške u BG-art krugovima... ja i danas, svaki put, u Jerusalimu volim da zavirim u jermenski kvart, duboko su upisani u istoriju grada, fenomenalna arhitektura, bave se dizajnom nakita, jedni su od principijelnih čuvara, uz Grke i Latine, Hristovog groba... super narod... nema šta, čim je nečija istorija obeležena dubokim stradanjem i slavom, da moraju biti izuzetni... nije slučajno Deda Noje kod Jermena odlučio da se iskrca!


Храм Светог Јакова, брата Господњег, у Јерусалиму
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 06:53 08.09.2016

Re: Samo da ti kažem...

maksa83


Bilo kakva rafiniranost homosapiensa u XXI veku je samo, što bi agreso rekao, skin deep. Pa poglej oko sebe šta na masovnoj skali radimo dan danas jedni drugima, planeti, drugim živim bićima (onima koja možemo da upregnemo ili pojedemo).


nisam siguran da možemo poneti kolektivnu odgovornost za ovo što čovek radi planetarnom okruženju i sebi samom, pošto je masa ljudi prosto besvesna, razočarana, ozlojeđena ili prosto-naprost - zloćudna.


bila je ona sjajna knjiga, sećam se kada sam je pročitao da sam danima bio uznemiren jer nisam mogao da uhvatim, momentalno, njeno dublje značenje, a bila je savršeno poražavajuća -

emsiemsi emsiemsi 11:56 08.09.2016

Re: Samo da ti kažem...

maksa83
Da dešava se da isključuje, ali sa druge strane te funkcije baš su u krdu se i pojavile.
O nestašnom oblačku, voluharici i prahumanizmu mogao si da razmišljaš upravo zato što su, u to vrijeme dok se ti baviš kreativom, po okolnim čukama stražarili pripadnici tvog krda

Pa da (sve vreme mi se izgleda pripisuje neki vrednosni sud o svemu tome, a nema ga). Kada smo prethodni put pričali na tu temu rekoh da je taj jedan koji neće sa krdom ("jebeš ovo, vi ste svi kreteni", koplje na rame i - ćao) evolutivno isto vrlo koristan zato što će da digne sidro i ode i nađe bolje lovište i diversifikuje vrstu tako što će da raspe svoj DNK negde drugde i ukrsti ga sa nekim novim. Tj. priroda nagrađuje i taj atribut.

Sve je to, što kažu, dobro i ... nije lako paleolitski čovek biti!

... а богами, нити Србин !
st.jepan st.jepan 13:51 04.09.2016

Hvala Arise,

i za ovaj, i za onaj prethodni blog.
Tek sad sam uvideo kako je pametna bila moja majka.
Celo jedno leto, nakon prvog razreda koji san završio u Agramu, a pre drugog, koji je trebalo da upišem u Beogradu, držala me u dečjem odmaralištu beogradske opštine Stari grad u Mimicama. Da se naviknem na beogradsku decu i naučim srpski. Već do polugođa, sva purgerština je iz mog govora prhnula uništa.
A ipak, još umem purgerski, i to tako da ni ne pomisle da nisam Purger.


Edit: idealan sam za balkanskog špijuna.

angie01 angie01 14:11 04.09.2016

Re: Hvala Arise,

idealan sam za balkanskog špijuna.


idealan za sudskog prevodioca!
st.jepan st.jepan 14:22 04.09.2016

Re: Hvala Arise,

idealan za sudskog prevodioca!

Imaš neku vezu?

angie01 angie01 15:02 04.09.2016

Re: Hvala Arise,

Imaš neku vezu?


sta, da pitam kako se dolazi do sertifikata?...ili vezu pri polaganju?:)))

edit:

kako se postaje sudski tumac

I JEDNO ISKUSTVO
st.jepan st.jepan 15:11 04.09.2016

Re: Hvala Arise,

angie01
Imaš neku vezu?

sta, da pitam kako se dolazi do sertifikata?...ili vezu pri polaganju?:)))

Ma lako je i meni da izguglam postupak, lako i za polaganje, nego imaš li ti vezu kod onih koji te sertifikate dele? Ne misliš valjda da ih daju svakom ko je kvalifikovan?

Edit: pitao sam za ovlaštenog prevodioca, ne za sudskog tumača.
angie01 angie01 15:14 04.09.2016

Re: Hvala Arise,

nego imaš li ti vezu kod onih koji te sertifikate dele? Ne misliš valjda da ih daju svakom ko je kvalifikovan?


nemam, al ako se ne zezas, mogu da se raspitam.


( vidim da traze filoloski,...mada mi se cini da bi i tu mogao da postoji neki strucni ispit za prevazilazenje tog problema)
angie01 angie01 15:25 04.09.2016

Re: Hvala Arise,

pitao sam za ovlaštenog prevodioca, ne za sudskog tumača.


pa ja mislim da je to jedno te isto- zove se sudski tumac, jer poseduje pecat koji se pravno priznaje, kojim overarva svoje prevode.

a za obicnog prevodioca- recimo za filmove i sl., postoji udruzenje prevodioca, gde bi trebalo da se raspitas za uslove ulaska u isto.

...ono prevodis titlove Hrvatskih filmova na Srpski i obratno

...to ce najbolje znati Mirela.
st.jepan st.jepan 15:46 04.09.2016

Re: Hvala Arise,

angie01
pitao sam za ovlaštenog prevodioca, ne za sudskog tumača.

pa ja mislim da je to jedno te isto- zove se sudski tumac, jer poseduje pecat koji se pravno priznaje, kojim overarva svoje prevode.
a za obicnog prevodioca- recimo za filmove i sl., postoji udruzenje prevodioca, gde bi trebalo da se raspitas za uslove ulaska u isto.
...ono prevodis titlove Hrvatskih filmova na Srpski i obratno
...to ce najbolje znati Mirela.

Ma... Bez veze je o tome i pričati. Tumač ili prevodilac, svejedno, to je ultra povlaštena "licence to rob" pozicija, slična notarskoj. Do nje se stiže ko zna kako. Ako ne moćnim partijskim, rođačkim, zemljačkim vezama, onda je, kažu, tarifa ogromna, jer je i očekivani plen ogroman.

P.S. Svojevremeno, izdržavao sam se prevodeći za neki video klub filmove sa slovenačkog (kupovali ih od slovenačkog distributera, već prevedene na slovenački).
angie01 angie01 15:52 04.09.2016

Re: Hvala Arise,

Do nje se stiže ko zna kako.


ako nesto saznam- javljam ti.
kukusigameni kukusigameni 16:23 04.09.2016

Re: Hvala Arise,

st.jepan
i za ovaj, i za onaj prethodni blog.
Tek sad sam uvideo kako je pametna bila moja majka.
Celo jedno leto nakon prvog razreda koji san završio u Agramu, a pre drugog, koji je trebalo da upišem u Beogradu, držala me u dečjem odmaralištu beogradske opštine Stari grad u Mimicama. Da se naviknem na beogradsku decu i naučim srpski. Već do polugođa drugog, sva purgerština je iz mog govora prhnila ni u šta.
A ipak, još je mogu, i to tako da ni ne pomisle da nisam Purger.


Edit: idealan sam za balkanskog špijuna.



Di si kuko stara?!
mariopan mariopan 17:28 04.09.2016

Re: Hvala Arise,

Edit: idealan sam za balkanskog špijuna.

mariopan mariopan 17:30 04.09.2016

Re: Hvala Arise,

Hvala Arise,

Kako lepo ime, nisam znala da je jermensko?

Moj usvojeni unuk se tako zove a on je Grk.
kukusigameni kukusigameni 18:55 04.09.2016

Re: Hvala Arise,

mariopan
Hvala Arise,

Kako lepo ime, nisam znala da je jermensko?

Moj usvojeni unuk se tako zove a on je Grk.


Sva su imena grčka, osim ako to nisu.
blogovatelj blogovatelj 22:15 04.09.2016

Re: Hvala Arise,

Edit: idealan sam za balkanskog špijuna.


Kad reče špijuna... Objaviše da je hrvatski špijun uhapšen, a mene štrecnulo bilo, prepao sam se da nije Krkara uhapsilo. Tek posle se setih da džaba brinem, nije Krki domaći izdajnik, on je strani plaćenik.
mariopan mariopan 00:23 05.09.2016

Re: Hvala Arise,

kukusigameni
mariopan
Hvala Arise,

Kako lepo ime, nisam znala da je jermensko?

Moj usvojeni unuk se tako zove a on je Grk.


Sva su imena grčka, osim ako to nisu.

Ribozom Ribozom 11:15 06.09.2016

Re: Hvala Arise,

blogovatelj
Edit: idealan sam za balkanskog špijuna.Kad reče špijuna... Objaviše da je hrvatski špijun uhapšen, a mene štrecnulo bilo, prepao sam se da nije Krkara uhapsilo. Tek posle se setih da džaba brinem, nije Krki domaći izdajnik, on je strani plaćenik.


E moji blogeri, kada vam ovakvi komentari ostanu.

Znas i onaj sto je ubio Djindjica je verovao da je Djindjic strani placenik i domaci izdaujnik.
Tako i ti blogi mislis da imas pravo na osudu.
Prosli put mi je Krkar rekao da sam budala.
Ako je Krkar izdajnik/placenik, onda sam i ja. Ja plus ugradjujem lokatore po kucama
blogovatelj blogovatelj 11:34 06.09.2016

Re: Hvala Arise,

Znas i onaj sto je ubio Djindjica je verovao da je Djindjic strani placenik i domaci izdaujnik.
Tako i ti blogi mislis da imas pravo na osudu.



Pogresno si me razumeo. Nisam ja nikoga osudio, samo sam konstatovao.
docsumann docsumann 17:40 06.09.2016

Re: Hvala Arise,

imam odličan predlog krkaru za novi avatar. ono ostaje skroz u temi, a ujedno pojačava metaforičnost...

blogovatelj blogovatelj 17:48 06.09.2016

Re: Hvala Arise,

imam odličan predlog krkaru za novi avatar. ono ostaje skroz u temi, a ujedno pojačava metaforičnost...


A i lici.
predatortz predatortz 14:24 04.09.2016

Džiberi

Džiberi se rađaju i umiru misleći da su povlašćeni jer su rođeni u svom selu. To je usud džibera i neprijatnost za one koji se sa džiberima usput sreću.
tadejus tadejus 16:03 04.09.2016

Pitanje je

koliko je ta netrpeljivost jednosmerna?!


pa ajde daj ti odgovor na to svoje pitanje..
u čemu ti vidiš kontrasmjer te netrpeljivosti prema ijekavici?
kako je ijekavica isprovocirala Beograđane da su oni morali da počnu da pokazuju netrpelj prema njoj?
kukusigameni kukusigameni 16:22 04.09.2016

Re: Pitanje je

tadejus
koliko je ta netrpeljivost jednosmerna?!


pa ajde daj ti odgovor na to svoje pitanje..
u čemu ti vidiš kontrasmjer te netrpeljivosti prema ijekavici?
kako je ijekavica isprovocirala Beograđane da su oni morali da počnu da pokazuju netrpelj prema njoj?


Otkud znaš da su u pitanju bili Beograđani? Legitimisala?
tadejus tadejus 16:40 04.09.2016

Re: Pitanje je

kukusigameni
tadejus
koliko je ta netrpeljivost jednosmerna?!


pa ajde daj ti odgovor na to svoje pitanje..
u čemu ti vidiš kontrasmjer te netrpeljivosti prema ijekavici?
kako je ijekavica isprovocirala Beograđane da su oni morali da počnu da pokazuju netrpelj prema njoj?


Otkud znaš da su u pitanju bili Beograđani? Legitimisala?

Nisi me razumio..
Ja o tebi govorim, ti si taj koji pita ima li netrpelji s druge strane, ja je ne vidim i pitam tebe da mi odgovoriš gdje je ti vidiš
maksa83 maksa83 16:30 04.09.2016

Lepe umetnosti

Astečitali Pigmalion Džordža Bernarda Šoa, ili makar gledali? Mimo običaja preporučujem gledanje umesto čitanja, ja pamtim verziju u kojoj je Prof. Higinsa igrao Piter O Tul. Ta fora da na osnovu govora potrefi nečiju kućnu adresu me je fascinirala, mada je realna koliko i analitička rešenja Šerloka Holmsa (tj - ne baš). Svejedno ja od tad osluškujem akcente i pokušavam da pogodim grad, procenat šuta mi je oko 70%.

Stvarno preporučujem Pigmalion.
zilikaka zilikaka 21:52 04.09.2016

Re: Lepe umetnosti

Svejedno ja od tad osluškujem akcente i pokušavam da pogodim grad, procenat šuta mi je oko 70%.


JA bih smela da ti stanem na crtu. Ladno.
Malo slabije stojim sa finesama Moravaca, i Južnom prugom. Vojvodinu gađam skoro nepogrešivo, a i dobar deo Srbije mi sjajno ide.
angie01 angie01 22:03 04.09.2016

rejn in spejn

Stvarno preporučujem Pigmalion.




blogovatelj blogovatelj 22:23 04.09.2016

Re: Lepe umetnosti

Svejedno ja od tad osluškujem akcente i pokušavam da pogodim grad, procenat šuta mi je oko 70%.


Dok nisam otišao u Vojvodinu na faks, svaki mi je vojvođanski bio isti. Sada pravim grešku ne veću od 10km. Npr, ako osoba izgovara nekontrolisani broj puta jujujujujuju, verovatnoća da je ta osoba rođeni Somborac ili Somborka ima limes jedinici. I to što više vezanih juju izgovori, veća je verovatnoća.
Ako koristi reč gari, zna se takođe. Ako mu je uzrečica "jeba ti sebe" u pitanju je Kljajićevo, možda Sivac. Vranjanski vojvođanski je iz Karavukova (sinonim za vukojebinu), makedonski vojvođanski je iz Jabuke. Crnogorci zauzimaju kote od Bajmoka, preko Sivca, dalje povrh tri city dela Crvenka-Kula-Vrbas, pa do Lovćenca. I tako...
blogovatelj blogovatelj 22:36 04.09.2016

Re: Lepe umetnosti

a i dobar deo Srbije mi sjajno ide.


Ih Srbija. Što manje padeža, to južnije gađaš. I onda jekavica Užice ili Priboj, ako je unjkavo Mačva i tako. Letos pitam jednu devojku u Pirotu kuda da se autom stigne a ona reče da sam pogrešio put i da moram da zaobikolim. Kakva divna reč - zaobikoliti.
zilikaka zilikaka 22:42 04.09.2016

Re: Lepe umetnosti

Kakva divna reč - zaobikoliti.

Ima lepša. - zaopšijati.
zilikaka zilikaka 22:54 04.09.2016

Re: Lepe umetnosti

Dok nisam otišao u Vojvodinu na faks, svaki mi je vojvođanski bio isti. Sada pravim grešku ne veću od 10km. Npr, ako osoba izgovara nekontrolisani broj puta jujujujujuju, verovatnoća da je ta osoba rođeni Somborac ili Somborka ima limes jedinici. I to što više vezanih juju izgovori, veća je verovatnoća.
Ako koristi reč gari, zna se takođe. Ako mu je uzrečica "jeba ti sebe" u pitanju je Kljajićevo, možda Sivac. Vranjanski vojvođanski je iz Karavukova (sinonim za vukojebinu), makedonski vojvođanski je iz Jabuke. Crnogorci zauzimaju kote od Bajmoka, preko Sivca, dalje povrh tri city dela Crvenka-Kula-Vrbas, pa do Lovćenca. I tako...

Jeste, al svaki kraj ima svoju melodiju i poseban način kako izgovara pojedine reči. Recimo, severni Banat ima karakteristično o koje vuče na u, i to ne možeš da omašiš. Bačka načelno više peva, Posebno naglasi drugi slog reči. Južna Bačka naročito. Sever Bačke ima Bunjevačku melodiju i prepoznaš isto po tom pevanju, al drugačijem. Tipično kako govori Zvonko Bogdan. Sremci kako koji. Zavisi šta im je najbliže i od koga su povukli. Na Savi uglavnom čuješ Mačvu, i obrnuto.
Južni Banat ima dosta uticaja preko Dunava, pa imaš tipično srbijanskih nadlasaka. To ume da se protegne i do Srednjeg. Recimo kažu devOjka.
U srednjem Banatu se baš tegli, Omo, laloški, al bez pevanja
...i tako...
vrabac_u_steni vrabac_u_steni 23:06 04.09.2016

Re: Lepe umetnosti

ama o čemu vi to?

pa zar nije Beograd centar sveta i zar ne bi svi trebalo da pričate kao mi?

no dobro, vas sa malo poremečenim naglaskom još i možemo da tolerišemo dok god ste svesni tog svog suštinskog i nepopravljivog nedostatka, ali ove što pričaju ijekavicu koljemo na licu mesta i bacamo što u Dunav, što u Savu, zavisi šta nam je bliže.
zilikaka zilikaka 23:20 04.09.2016

Re: Lepe umetnosti

Nas morane da tolerišete nego poštujete!
U protivnom, samo vam udarimo rampu na mostovima i ode sve, i PKB, pa da vidim kako ćej uj'tro kupovati leba i mleka.
vrabac_u_steni vrabac_u_steni 23:33 04.09.2016

Re: Lepe umetnosti

zilikaka
Nas morane da tolerišete nego poštujete!
U protivnom, samo vam udarimo rampu na mostovima i ode sve, i PKB, pa da vidim kako ćej uj'tro kupovati leba i mleka.


dobro, nekakako ćemo se nagoditi, mada teška srca ovo moram da priznam.
al ove ijekavce da potamanimo zajedno, u koaliciji, samo u tom slučaju dogovor važi!
sweet64 sweet64 23:35 04.09.2016

Re: Lepe umetnosti

vrabac_u_steni
ama o čemu vi to?

pa zar nije Beograd centar sveta i zar ne bi svi trebalo da pričate kao mi?

no dobro, vas sa malo poremečenim naglaskom još i možemo da tolerišemo dok god ste svesni tog svog suštinskog i nepopravljivog nedostatka, ali ove što pričaju ijekavicu koljemo na licu mesta i bacamo što u Dunav, što u Savu, zavisi šta nam je bliže.


Garantujem životom da > 51 % pomenutih ne opipava sarkazam/ironiju/znake navoda ... tvog komentara. Dobro, bez ovog klanja.
freehand freehand 23:36 04.09.2016

Re: Lepe umetnosti

Dobro, bez ovog klanja.

Dabre, tu je bio ozbiljan. Ja garantujem.
tasadebeli tasadebeli 07:05 05.09.2016

Re: Lepe umetnosti

maksa83

Ta fora da na osnovu govora potrefi nečiju kućnu adresu me je fascinirala, mada je realna koliko i analitička rešenja Šerloka Holmsa (tj - ne baš).



Овај...

Већ сам то причао на овом Блогу, али нема везе јопет ћу. Одузимите ми слободно на излапелост.

На Филолошком факултету предавао ми је акцентологију и дијалектогију српског, тада још увек српскохрватског, језика (деветка и десетка! ) професор Асим Пецо, источни Херцеговац Дакле, из епицентра савременог српског стандардног и књижевног језика. Ишао сам код њега и на експерименталну фонетику као изборни предмет.

И на испиту осим испитних питања, поставио ми је још нека. (Емотикон се односи на професора.)

- Одакле сте ви, колега?
- Из Београда.
- Ма добро, него где сте рођени?
- У Београду.

(Ја се већ мислим сам са собом у себи:"Па, јебем му матер професоре, мора неко да буде и из одавде!"

Јербо сам то до тада више пута већ морао да објашњавам разнима на које сам налетао у своме животу, па сам помислио да ће и овај разговор тећи у том правцу.)

- Ма добро то, него одакле су вам родитељи?
- Из Београда.
- Не, мислим где су рођени?
- Па у Београду!



- А одакле су вам бабе и деде?
- Деде Крагујевац и Ниш, бабе Тител и Кикинда.
- А јесу вас бабе чувале када сте били мали?
- Јесу.
- Е, па то је! А чујем ја да ви помало растолежете када говорите.

("Шта ћу, професоре", мислим се ја опет сам са собом у себи, "у нашем самоуправном социјалистичком и надасве социјалном друштву у време мог раног детињства није било довољно обданишта у престоници, па су бабе замењивале тај социјални сервис." )


Хоћу да ти кажем, Максо, професори Хигинси уопште нису фикција.

Има таквих ликова.

Асим Пецо остаде за мене недостижни узор по том питању.
tasadebeli tasadebeli 07:16 05.09.2016

Re: Lepe umetnosti

vrabac_u_steni
ama o čemu vi to?

pa zar nije Beograd centar sveta i zar ne bi svi trebalo da pričate kao mi?

no dobro, vas sa malo poremečenim naglaskom još i možemo da tolerišemo dok god ste svesni tog svog suštinskog i nepopravljivog nedostatka, ali ove što pričaju ijekavicu koljemo na licu mesta i bacamo što u Dunav, što u Savu, zavisi šta nam je bliže.






А и ове што су урадили Правопис српског језика у две варијанте, екавској и ијекавској, све да повешамо као пету колону дуж аутопута Београд-Загреб!

Да буду опомена онима којима такве ствари падају на памет!
maksa83 maksa83 07:19 05.09.2016

Re: Lepe umetnosti

Хоћу да ти кажем, Максо, професори Хигинси уопште нису фикција.

A, ja verujem da postoje ljudi koji čuju te tanane momente kroz prostor i vreme, Higins je fikcija samo utoliko što je preterivanje za potrebe priče pošto, kao, može da pogodi ulicu. Od kad sam svojim očima video demonstraciju moći tj. tipa koji je na blind testu za samo par km promašio vinograd iz kog je vino (pogodivši naravno godinu i vrstu) verujem da ljudi mogu na svašta da se izoštre.

Živ čovek se na sve navikne (sem Nišlije na padeži).
maksa83 maksa83 07:22 05.09.2016

Re: Lepe umetnosti

А и ове што су урадили Правопис српског језика у две варијанте, екавској и ијекавској, све да повешамо као пету колону дуж аутопута Београд-Загреб!

Pošto dole Četinici vs Partizani nešto mrljave, samo što ne poskidaju gaće i izljube se, možda sad nije loš trenutak da istaknemo da do toga ne bi došlo da je Pera otišao pravo na policiju, tj. u'apsilo i u dubok lagum strpalo Čili Vili Ratara bez čijeg bi se neukog mešanja ijekavica i ekavica makar isto pisale.

3, 2, 1...
zilikaka zilikaka 07:31 05.09.2016

Re: Lepe umetnosti

Moj drug svojevremeno stopirao negde u sred Šumadije i stane mu starija gospodja. Reč po reč, kaže on da je iz Banata al mu ona ladno odgovori da njegovi nisu poreklom odande i da su verovatno Ličani.
I pogodi, naravno.
Čula žena šta je čula i locirala ga. Očigledno umela da prepozna finese u izgovaranju.
tasadebeli tasadebeli 07:46 05.09.2016

Re: Lepe umetnosti

maksa83

Higins je fikcija samo utoliko što je preterivanje za potrebe priče pošto, kao, može da pogodi ulicu.



Мада!


У енглеском, као и у осталим већим језицима трулог нам и мрског капитализма (Америка и Енглеска биће земља пролетерска! - Ето, увек се због тебе овако зајебем!) социјално раслојавање језика на нивоу друштвених класа врло је детаљно разрађивано и проучавано. И то већ деценијама, па сад већ и преко века, уназад.

Професор Хигинс и Елиза Дулитл су производ баш тога.

У српском језику таквих социолингвиистичких истраживања никада није било.

Рађено је нешто мало и објављено пар студија о раслојавању језика по професијама, по старосном добу (бавили су се при томе жаргоном), у последње време по полу (због родне равноправности), али је и то што је рађемо до сада још увек мало и у неким рудиментарним облицима. Тек за неке дневне потребе (рецимо, родна равноправност).

(EDIT: Али, заузврат, зато је у српском територијално раслојавање рађено до у ситна цревца још од Александра Белића, па до Павла Ивића, и објављивано у Српском дијалектолошком зборнику САНУ још од 1905. на овамо.)


А раслојавање језика по друштвеним класама код нас никада није рађено.

Из простог разлога што до пре деценију-две код нас ниси званично ни имао друштвене класе.

Сви смо били радници, сељаци и поштена интелигенција.

Званично!




maksa83 maksa83 07:47 05.09.2016

Re: Lepe umetnosti

(Америка и Енглеска биће земља пролетерска!

... a zemlja Kanada - udruženog rada.
tasadebeli tasadebeli 07:55 05.09.2016

Re: Lepe umetnosti

maksa83
(Америка и Енглеска биће земља пролетерска!

... a zemlja Kanada - udruženog rada.







Тако је!


Него,



Živ čovek se na sve navikne (sem Nišlije na padeži).


не хтедох тамо горе Нишлије да бркам, али у друштву са претходним клипом иде и овај:







Па ти се зато придружујем потпуно у овоме:


A, ja verujem da postoje ljudi koji čuju te tanane momente kroz prostor i vreme,

freehand freehand 08:05 05.09.2016

Re: Lepe umetnosti

Из простог разлога што до пре деценију-две код нас ниси званично ни имао друштвене класе.

Ali ztato sad sociolingvisti imaju prilike da klase proučavaju: od najnižih nevidljivih buvljačkih prodavaca (inženjera i profesora) do haj klas sosajeti poput Peconija i Bate Santosa, Palme i prve dame lejdi DRagice. Da im se duša sociolingvistička namučena nauživa uz đet set i njen Hoh Serbiš.
Dosta je Tito ubijao zdrave snage u srpskom društvu.
maksa83 maksa83 08:13 05.09.2016

Re: Lepe umetnosti

Lele Bate je briljantan, najbolje od domaćeg hip hopa nastalo u poslednjih deset godina, fenomenalno kako je tip sklepao unutra i duh vremena, i jezik, milje, sve...
tadejus tadejus 08:19 05.09.2016

Re: Lepe umetnosti

sweet64

vrabac_u_steniama o čemu vi to?pa zar nije Beograd centar sveta i zar ne bi svi trebalo da pričate kao mi?no dobro, vas sa malo poremečenim naglaskom još i možemo da tolerišemo dok god ste svesni tog svog suštinskog i nepopravljivog nedostatka, ali ove što pričaju ijekavicu koljemo na licu mesta i bacamo što u Dunav, što u Savu, zavisi šta nam je bliže.


Garantujem životom da > 51 % pomenutih ne opipava sarkazam/ironiju/znake navoda ... tvog komentara. Dobro, bez ovog klanja.


želim da vjerujem da ti nisi ovde htio reći da je 51% pomenutih, tj došljaka u Beogradu toliko glupo da ne shvata da čovijek ne bi bukvalno bacao u Savu i Dunav sve koji govore drugačije..
možda si htio reći da bi oni napisano shvatili kao uvredu a ne kao šalu..
pa evo ja pomenuta da ti kažem da zaista mene ove šale vrjeđaju..
diskontujem ih samo zbog toga što sam većini nekad u raspravi vjerovatno povrjedila ego pa sad ne osjećaju da bi trebalo da na moje pritužbe reaguju saosjećajno..
svejedno, pa nisam ja jedina bosanka na ovom mjestu..
zbog njih mislim da je ružno da na pritužbe da se osjećaju omalovaženi zbog govora masa reaguje sprdnjom..
a ja lično to shvatam kao uvredu..
i da je izrečena lično a ne ovako anonimno shvatala bih kao duboku uvredu..
freehand freehand 08:33 05.09.2016

Re: Lepe umetnosti

maksa83
Lele Bate je briljantan, najbolje od domaćeg hip hopa nastalo u poslednjih deset godina, fenomenalno kako je tip sklepao unutra i duh vremena, i jezik, milje, sve...
+
Moj ultimativni favorit. Naglaskom i sociolingvistički:


tasadebeli tasadebeli 08:56 05.09.2016

Re: Lepe umetnosti

freehand
Из простог разлога што до пре деценију-две код нас ниси званично ни имао друштвене класе.

Ali ztato sad sociolingvisti imaju prilike da klase proučavaju: od najnižih nevidljivih buvljačkih prodavaca (inženjera i profesora) do haj klas sosajeti poput Peconija i Bate Santosa, Palme i prve dame lejdi DRagice. Da im se duša sociolingvistička namučena nauživa uz đet set i njen Hoh Serbiš.
Dosta je Tito ubijao zdrave snage u srpskom društvu.




Озбиљно, без зезања, Фри, о радницима, сељацима и поштеној интелигенцији, али сурова је чињеница да током својих 200 година трајања модерна Србија јесте повремено имала какве-такве издиференциране друштвене класе, али су оне увек недовољно дуго трајале да би неко уопште и стигао да се позабави раслојавањем језика на основу друштвених класа.

Модерна Србија (са све оном Југославијом 1918-1991) све време живи у неком друштвеном миш-машу у којем су промене честе, па тешко да социолингвистика може да се ту ухвати за неке поуздане социо факторе да би се проучавао језик.

Чињеница је да је један Прота Матеја Ненадовић имао итекако другачији језик од свога сина Љубе школованог у иностранству.

Чињеница је да Рада Пашић свакако није имао исти језик као и отац му, Никола.

Исто то си имао и у 20. веку.

Већ деца оних ратних профитера и скоројевића после Првог светског рата у новој држави нису имали исти језик као и очеви.

Чињеница је да и сва ова деца (и унуци) данас имају другачији језик од својих очева и дедова, Титових генерала и потоњих савезних функционера који на јуриш заузеше виле на Дедињу.

Све те разлике у језику два покољења долазиле су најпре због могућности образовања које су потомци имали, а очеви нису имали.


Тако ће бити и са децом ових последњих у низу, Пецонија, Палме, Сантоса,...

Питање је само колико ће и ти Пецонији, Мишковићи, Сантоси, Палме,... и њихови потомци историјски трајати.

Хоћу да ти кажам да модерна Србија током својих 200 година трајања (па ево и данас) све време живи у својеврсном друштвеном миш-машу у којем се друштвене класе рађају и нестају током трајања два, највише три покољења једне породице.

Ако на то додаш и остале факторе који утичу на тај миш-маш

(рецимо, миграције у огромном броју на релацији село-град; по завршетку Другог светског рата Србија је по подацима пописа имала 85% сеоског становништва и 15% градског становништва, а данас је тај однос, барем званично по попису, 55%:45%),

онда ти је јасно зашто социолингвистика никада није ни могла да се бави раслојавањем српског језика по друштвеним класама.

Недовољно су те класе трајале да би се започело некакво истраживање.
sweet64 sweet64 10:26 05.09.2016

Re: Lepe umetnosti

želim da vjerujem da ti nisi ovde htio reći da je 51% pomenutih, tj došljaka u Beogradu toliko glupo da ne shvata da čovijek ne bi bukvalno bacao u Savu i Dunav sve koji govore drugačije..


A ne, ne nikako. Joj moja greška, moraću ubuduće da se jako potrudim oko egzaktnosti. Poenta moja je na dijametralno suprotnoj strani. Mislim na najmanje 51 % BeograDŽana, koji nemaju uvida, osećaja, senzora za bilo šta različito, iako su i sami prekjuče prihajali iz Vražogrnaca. U nadobudnosti bez pokrića (a kao da za nadobudnost treba neko pokriće) su prvaci sveta, u nipodaštavanju i gledanju sa Olimpijskih visina. 100 x mi se desilo na neutralnom terenu, u autobusu, na moru, a priori prezir. Nikad nisu ni stigli do a posteriori, a ni ja ne čeznem za razuveravanjem, što bi poznati bloger rekao čemu?

Izuzeci naravno postoje i to u velikom broju, ali se eto, moja procena neće promeniti sa pomenutom garancijom, potpomognuta iskustvom iz ne samo Zlatibora i Budve.

Atomski mrav Atomski mrav 11:09 05.09.2016

Re: Lepe umetnosti

Lele Bate je briljantan, najbolje od domaćeg hip hopa nastalo u poslednjih deset godina, fenomenalno kako je tip sklepao unutra i duh vremena, i jezik, milje, sve...




Stoj il' ubivam na mesto!

Atomski mrav Atomski mrav 11:22 05.09.2016

Re: Lepe umetnosti

Ta fora da na osnovu govora potrefi nečiju kućnu adresu me je fascinirala, mada je realna koliko i analitička rešenja Šerloka Holmsa (tj - ne baš).

U nekom ograničenom prostoru možda i jeste. U Norveškoj ima "mali milion" dijalekata a posebno je interesantan zapadni deo zemlje gde ima puno lokalnih dijalekata (u dva sela koja su relativno blizu ako se gleda udaljenost vazdušnom linijom se priča totalno drugačije). Pričao mi je jedan Norvežanin kako je njegov šef na osnovu dijalekta mogao da pogodi ne samo iz kog si mesta već i u kojoj ulici živiš...
Inače su svi dijalekti zvanični tako da mogu da se čuju na radiju, TV... Kad nazovem neki call centar, obavezno mi se javi neko ko koristi neki od meni teže razumljivih dijalekata. Pre nekoliko godina mi je čovek iz Stavangera ostavio govornu poruku jer se nisam javio kad me je zvao i sve što sam razumeo je kako se zove. Kolega iz zapadne Norveške je pričao sa mnom na engleskom na šta su mi ostale kolege (uglavnom iz Osla ili okoline) rekle "Blago tebi"... I tako, ovde se furaju raznorazni dijalekti, ko ne zna norveški koristi engleski, Šveđani opušteno pričaju svojim jezikom i niko se ne buni previše zbog toga.
Atomski mrav Atomski mrav 12:18 05.09.2016

Re: Lepe umetnosti

Dok nisam otišao u Vojvodinu na faks, svaki mi je vojvođanski bio isti. Sada pravim grešku ne veću od 10km.


To je dobro, jer nije baš uvek pametno pitati nekoga odakle je, pa čak ni u pitomoj Vojvodini. Jednom sam pitao nekog lika odakle je a on je odgovorio: "Iz Riđice. O'š se tući?"
tetris tetris 14:03 05.09.2016

Re: Lepe umetnosti

Iz Riđice. O'š se tući?

I, kako si prošao
maksa83 maksa83 14:17 05.09.2016

Re: Lepe umetnosti

freehand/atomski_mrav

Moj ultimativni favorit. Naglaskom i sociolingvistički.
Stoj il' ubivam na mesto!

Genijalno... Postoji cela ta neka neznana galerija klinaca koja je rep/hip-hop ukapirala kao nešto od čega treba uzeti beat i preko toga nalepiti nešto autentično lokalno, umesto da glumiš niggaz iz Kaluđerice (što realno nisi), nego nekako treba da premapiraš tog crnca u lokalni koordinatni sistem. Prisećam se još onog Vudu Popaja koji je dobro glumio Cypress Hill, pa Montenigersa (ajpasekrozgradzajebaj - totalno sveCka produkcija). Nastavljač te svetle tradicije su npr. Who Se (đe gaziš ježa i malog puŽa), ono je briljantno.
freehand freehand 14:36 05.09.2016

Re: Lepe umetnosti

maksa83
freehand/atomski_mrav

Moj ultimativni favorit. Naglaskom i sociolingvistički.
Stoj il' ubivam na mesto!

Genijalno... Postoji cela ta neka neznana galerija klinaca koja je rep/hip-hop ukapirala kao nešto od čega treba uzeti beat i preko toga nalepiti nešto autentično lokalno, umesto da glumiš crnca iz Kaluđerice (što realno nisi), nego nekako treba da premapiraš tog crnca u lokalni koordinatni sistem. Prisećam se još onog Vudu Popaja koji je dobro glumio Cypress Hill, pa Montenigersa (ajpasekrozgradzajebaj - totalno sveCka produkcija). Nastavljač te svetle tradicije su npr. Who Se (đe gaziš ježa i malog puŽa), ono je briljantno.

Doibro, u tome što si naveo ima razlike u kvalitetu, ali meni su ovi momci iz Niša bili apsolutno otkriće. Tekstovi su im izvanredni a ovih 50 dinara (50 cents) je toliko živo da kao da slušam svog teču, skoro pa u originalu.
maksa83 maksa83 14:47 05.09.2016

Re: Lepe umetnosti

Doibro, u tome što si naveo ima razlike u kvalitetu, ali meni su ovi momci iz Niša bili apsolutno otkriće. Tekstovi su im izvanredni a ovih 50 dinara (50 cents) je toliko živo da kao da slušam svog teču, skoro pa u originalu.

Pa to ti kažem, uzmeš nešto lokalno, životno i od toga napraviš hip-hop.

Ja ne mogu da ne okačim ovo (verovatno peti put):

"OdustAo sam od ovog Stojiljka iz Blace..."

freehand freehand 15:26 05.09.2016

Re: Lepe umetnosti

Pa to ti kažem, uzmeš nešto lokalno, životno i od toga napraviš hip-hop.

Ne znam da li sam ti ranije ovo pokazivao, ali ovde ima mesta iz dva razloga: u pitanju je dijalekt koji teško da kršten Nemac može da razume, a sa druge strane da se vidi šta je prava seljanija. Za ovo je Ceca Monserat Kabalje.

maksa83 maksa83 16:06 05.09.2016

Re: Lepe umetnosti

Ne znam da li sam ti ranije ovo pokazivao, ali ovde ima mesta iz dva razloga: u pitanju je dijalekt koji teško da kršten Nemac može da razume, a sa druge strane da se vidi šta je prava seljanija. Za ovo je Ceca Monserat Kabalje.

Vaistinu nije jasno je l' jezivija pesma sama ili pevanje ili pevač.

Prilično sam siguran da sam pri prethodnom razgovoru o nemačkom koji Nemci ni Austrijanci (osim njih par 'iljada iz tog kraja) ne razumeju kačio ovo (beskrajno simpa inače):



gedza.73 gedza.73 18:09 05.09.2016

Re: Lepe umetnosti



Sinoć sam pio rakiju, napio se od hladnu ko zmiju kod Miju na slavu,
flašu razbio, pojeo, popio, muvao, glup ispadao, sapleo, sjebao,
drugari zajebavao, oni mene, ja njih, oni mene, ja njih, oni mene.
Džoint palio, kredit trošio, zvao, s devojku se svađao, ostavljao, mirio, smejao se, plašio,

Po ulicu se drao, pandur me startovao, ličnu mi tražio, nisam je imao,
al kao sam tražio, kaznu mi pisao, samo je ćutao, izbegavao, nije razgovarao,
posle sam psovao, pivo kupio, e jebem te rakijo, sve sam povratio,
al film kad sam vratio ništa nisam se setio, ništa nisam se setio.
More dal sam beše bio, il treba da idem, more dal se naljutila, ma ću joj se izvinem,
docsumann docsumann 18:34 06.09.2016

Re: Lepe umetnosti

maksa83
freehand/atomski_mrav

Moj ultimativni favorit. Naglaskom i sociolingvistički.
Stoj il' ubivam na mesto!

Genijalno... Postoji cela ta neka neznana galerija klinaca koja je rep/hip-hop ukapirala kao nešto od čega treba uzeti beat i preko toga nalepiti nešto autentično lokalno, umesto da glumiš niggaz iz Kaluđerice (što realno nisi), nego nekako treba da premapiraš tog crnca u lokalni koordinatni sistem. Prisećam se još onog Vudu Popaja koji je dobro glumio Cypress Hill, pa Montenigersa (ajpasekrozgradzajebaj - totalno sveCka produkcija). Nastavljač te svetle tradicije su npr. Who Se (đe gaziš ježa i malog puŽa), ono je briljantno.


točno! bez te lokalne autentičnosti hip-hop je čist pozeraj, glumljenje ludila, praćenje mode u šniranju patika i nivou spuštenosti hlača na dupetu...

otud i moj naklon prema prtijima, iako su su im teme pjesama za što dalje od lijepe ti kuće, djece, psa i auta.
Prti Bee Gee (inače urbana legenda kaže da su ime dobili upravo u HN-u, nakon što su jedno ljeto dosmrdili i bogu i narodu, a onda krenuli u "Pivnici" javno da razmatraju kako bi mogli da produže ljetovanje za još koji dan, na što im je neko od domaćih dobacio - ajde, prti za be ge!) su donosili reportažu direktno sa dna beogradskog asfalta, s malo nabudženim rimama što se riba tiče, dok je dio o drogama bio manje-više validan.

dvije iljade tisućite taj zvuk je bio miljama kontroverzniji a istoimeno utemeljeniji u živejuću realnost od kompletne rep, pank, black metal, dark regresiv scene.

nažalost, prerana Moskrijeva smrt bila je nepotreban i tragičan dokaz da su njihove pjesme ustvari govorile o njihovim životima.
blogovatelj blogovatelj 04:17 07.09.2016

Re: Lepe umetnosti

točno! bez te lokalne autentičnosti hip-hop je čist pozeraj, glumljenje ludila, praćenje mode u šniranju patika i nivou spuštenosti hlača na dupetu...


Ne samo hip hop. Svaka vrsta umetnosti. Dubioza ne bi bila ovo što je danas da nije ubacila u svoju muziku lokalni folklor.
Zato su meni potpuno nejasni srpski bendovi (i ne samo srpski) sa engleskim imenima i engleskim tekstovima. Kao ne dozvoljava im maternji jezik da izraze misao, nego moraju na engleskom.
docsumann docsumann 16:47 04.09.2016

switch on , switch off


interesantni su mi oni ljudi (uglavnom crnogorci s podužim stažom življenja u Bg-u) koji u društvu zemljaka bez problema verglaju ijekavicu sa sve zavičajnim naglaskom, a u većinski bg društvu pričaju na besperkornoj ekavici.

koji je psihološki mehanizam tu po srijedi?
težnja da se ne bude različit, socijalno-kulturološko uklapanje??
da li se ovo svičovanje odvija nesvjesno ili svjesno?
na kojem dijalektu razmišljaju?

msm, imam ja neka svoja gledišta povodom navedenih pitanja, no me zanimaju vaša.




PS. veliki pozdrav kuki. skoro da zaboravih kako ti avatar izgleda
maksa83 maksa83 16:54 04.09.2016

Re: switch on , switch off

docsumann

interesantni su mi oni ljudi (uglavnom crnogorci s podužim stažom življenja u Bg-u) koji u društvu zemljaka bez problema verglaju ijekavicu sa sve zavičajnim naglaskom, a u većinski bg društvu pričaju na besperkornoj ekavici.

koji je psihološki mehanizam tu po srijedi?
težnja da se ne bude različit, socijalno-kulturološko uklapanje??
da li se ovo svičovanje odvija nesvjesno ili svjesno?
na kojem dijalektu razmišljaju?

msm, imam ja neka svoja gledišta povodom navedenih pitanja, no me zanimaju vaša.




Da, sociološka, tzv. mirroring, i mislim da je nesvestan mehanizam ili polusvestan, a verujem da je mera ispoljavanja uslovljena individualnom socijalnom/verbalnom inteligencijom, sluhom. Pre nego što ovo neko proglasi ljudskom tekovinom da podsetim da i Orke imaju različite jezike i narečja, pa verujem da bi se i kod njih dešavala slična stvar kad neko zaluta u tudje jato.
st.jepan st.jepan 17:06 04.09.2016

Re: switch on , switch off

interesantni su mi oni ljudi (uglavnom crnogorci s podužim stažom življenja u Bg-u) koji u društvu zemljaka bez problema verglaju ijekavicu sa sve zavičajnim naglaskom, a u većinski bg društvu pričaju na besperkornoj ekavici.
koji je psihološki mehanizam tu po srijedi?
težnja da se ne bude različit, socijalno-kulturološko uklapanje??


Može i to, ali ne mora neizostavno biti to.
Mene, na primer, to svičovanje zabavlja.
Moja devojka uvek zna s kime sam završio tel. razgovor, a pričam s raznima - Novosađanima, Crnogorcima, Nišlijama, Dalmošima...
Sa Bosancima ni u ludilu!

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana