Mogućnost ostrva (ekonomski aspekt)

Goran Nikolić RSS / 04.04.2008. u 16:10

 

 

Ukoliko na predstojećim, istorijski važnim, izborima samo tri, ili možda i četiri, nemanjinske liste prestignu cenzus postoji vrlo realna mogućnost da Toma i Koštunica pređu magičnu crtu od 125 parlamentaraca. Ukoliko se to desi, a referentna istraživanja javnog mnjenja govore da će to možda zavisiti od nekoliko desetina hiljada glasova, naša zemlja će se naći u vrlo teškoj situaciji. Toma je već najavio da će u koaliciju sa Vojom, pa taman i da mu ponudi mesto premijera (iako će imati, verovatno, tri puta više glasova), jer tako je naredio drugi Voja, onaj ih Ševeningena. Biće to za Koštunicu ponuda koja se ne može odbiti; na kraju, konačno će moći da sprovodi politiku njemu inherentnu.[1]

Zamislimo na trenutak ovaj sumorni scenario. Kakvu bi politiku vodila nova Vlada, ako se nešto što, verovatno, ne bi imalo kritičan nivo konzistentnosti, može zvati politikom? Ono što je prosečnog građana najvažnije, je koliko bi to ''naleglo'' na njegovu grbaču, odnosno koliku bi štetu nova koalicija (koja skoro pola decenije visi u vazduhu, a o njoj se pričalo i sredinom devedesetih[2]) napravila državi, odnosno društvu?

Vrlo ću u simplifikovanoj formi predstaviti jednu ekonomsku analizu, odnosno anticipaciju događanja u ovoj i narednoj godini.

 

Trošimo više nego što proizvodimo!

 

Bruto domaći proizvod (mera privredne aktivnosti) je prethodne godine iznosio 31 mlrd. evra (4200 po stanovniku). Srbi su se mnogo čega uželeli devedesetih, te su u prvoj dekadi 21. veka počeli da troše za nešto preko petine (skoro 22%) više nego što proizvode. Tako da je domaća potrošnja, zajedno sa investicijama (agregatna tražnja ili apsoprcija) iznosila oko 37,7 mlrd. evra. Ta razlika, od 6,7 milijardi evra, je, u stvari, deficit u razmeni roba i usluga Srbije sa inostranstvom. Dakle, to što više trošimo ne pada sa nebesa, već dolazi iz inostranstva. Kako se to ''pokriva''? Pre svega, neto stranim zaduživanjem, stranim direktnim (i portfolio) investicijama, donacijama i doznakama, odnosno novom deviznom štednjom.   

Projekcije za ovu godinu, u slučaju nevanrednih okolnosti, ukazuju da bi udeo deficita trebalo da ostane bitnije nepromenjen. To znači da bi pri BDP-u od oko 34 milijarde evra[3], trgovinski deficit[4] trebalo da iznosi oko 7,5 milijardi evra[5]. Ako pak izvoz i uvoz ostvare stope rasta od po 20% u evrima, onda bi trgovinski deficiti dostigao 8,2 milijarde evra (24% BDP). Deficit tekućih transakcija platnog bilansa, koje je u stvari daleko važniji za održivost eksterne finansijske pozicije jedne zemlje, i koji se simplifikovano dobija kada se na trgovinski deficit dodaju neto (plaćene) kamate i oduzmu tekući tranferi (gro toga čine doznake[6]) i donacije mogao bi iznositi grubo od 5 do 5,5 mlrd. evra.

U slučaju proevropske politike (i opcije) ovi bi deficiti bili relativno lako pokriveni, i devizne rezerve NBS bi čak beležile prirast.[7]

 

Opcija sa Vojom i (Voji Šešelju) vernim Tomom

 

Iako se i tandem Voja&Toma ubiše od truda da dokažu da će strani investitori biti dobrodošli, samo obimno ''zamrzavanje'' njihovih ulaganja na početku ove godine (a i svih ovih godina nije bilo ozbiljnijih grinfild investicija, dobrim delom zahvaljujući uticaju ovog ''dvojca'', koji su parlamanetarnu većinu već od početka 2004 vešto koristili) govori da im baš i ne veruju. Ne treba biti mnogo mudar pa zaključiti da će priliv kapitala u ovu zemlju biti ozbiljno redukovan sa Vladom koja praktično nema nameru da temeljno sarađuje sa EU i SAD[8]. Dakle, i da ne dođe do povlačenja kapitala, već samo da se njegov priliv uspori Srbija bi se ubrzo suočila sa finansijskom krizom.

E sad, kakva bi mogla biti izlazna strategija nove Vlade, koja bi se u, optimističnom, slučaju našla u situaciji da već u ovoj godini, usled relativno malih neto stranih direktnih investicija (verovatno oko 1,3 milijardi evra), minusa po osnovu porfolio investicija[9] i smanjenog, i skupljeg, ino-zaduživanja ostvari platnobilansni manjak od 3 do 3,5 milijardi evra. Prvo rešenje bi bilo jednostavno: potrošiti toliko deviznih rezervi i održati makroekonomsku stabilnost. Međutim, tu postoji veliki problem: budući da gro deviznih rezervi, u stvari, čine potraživanja poslovnih banaka (pa i stanovništva, preko nove devizne štednje i keša) od NBS, tako drastičan, planiran trećinski pad deviznih rezervi, bi se pretvorio u ''stampedo'', te bi kraj godine ili početak sledeće dočekali sa, možda, trećinom ili čak četvrtinom današnjih deviznih rezervi (od 9,6 milijardi evra). Druga, verovatnija opcija je da bi se išlo na slabljenje dinara čime bi se smanjila realna vrednost dinarskih obaveza NBS (i države prema stanovništvu preko indukovane, neizbežne, inflacije), a istovremeno bi se intervenisalo iz deviznih rezervi, te bi njihov i pad dinara bio ublažen. U ovoj varijanti slabljenje dinara i prateća inflacija dovodi do smanjivanja spoljnotrgovinskog deficita (i uvoza i izvoza) i potrošnje (i investicija), te bi došlo do toga da (početna) cifra o ukupnoj potrošnji (tačnije apsorpciji) u Srbiji od 37,7 milijardi evra u 2008. bude znatno manja (ona bi u dinarima, dakako, ostala slična, ali bi inflacija i depresijacija učinili svoje).[10] Grubo procenjeno, ukupna potrošnja (i investicije) u Srbiji bi već u ovoj godini mogla pasti za skoro desetinu, dok bi u narednoj godini pad mogao biti i dvostruko veći. Naravno, posle izvesnog vremena uspostavila bi se ravnoteža (izvoza, uvoza, potrošnje, investicija, kursa...) na znatno nižem nivou. Za običnog građanina to, oprilike, znači za toliko manje plate i penzije (i rast nezaposlenosti).

Naravno, postoji i opcija, o kojoj verovatno razmišljaju Toma i Voja, a to je da se privuku silne pare iz trećih (bratskih) zemalja, odakle, do sada skoro da nisu stizale. Iako kapital nema naciju, svaka investicija poželjno nosi i transfer tehnologije i znanja, a toga istočno od Srbije nikada nije bilo u izobilju. 

Redukcija asporpcije (poštrošnja+investicije) i s tim povezanog uvoza, izvoza, industrijske proizvodnje, kao i ostalih privrednih grana posebno povezanih sa spoljontrgovinskom razmenom (saobraćaj, trgovina, finansijsko posredovanje) i ''vanprivrednih'' delatnosti (ostale usluge-zdravstvo, obrazovanje, odbrana, policija, komunalne delatnosti-koje se finansiraju iz poreza, koji bi bili oštro redukovani padom uvoza i privredne aktivnosti) doveli bi, prvo do usporavanja, potom do stagnacije, pa pada BDP-a (te iz tog ''kolača'', građani Srbije bi bili manje ''namireni'', odnosno, morali bi da ''stegnu kaiš'', ali, ipak, ne bi ''jeli korenje''). Naime, dosadašnji rast BDP je najvećim delom bio indukovan domaćom tražnjom, koja bi u najboljem slučaju stagnirala, posebno u odsustvu jake kreditne aktivnosti (u prva dva meseca 2008. kreditni plasmani su usporeni, dok spoljni dug Srbije stagnira, na 17,8 milijardi evra[11]).

 

Kada su početkom (''ludih'') dvadesetih[12] holuvudski glumci osnovali svoju producentsku kuću ugledni američki dnevni list objavio je naslov: ''Ludaci su preuzeli ludnicu!''.


[1] SRS i DSS su se toliko približili da je i istraživačima javnog mnjenja sve teže da naprave distinkciju između njihovih prosečnih birača; neretko DSS to demantuje, ali možda se SRS približio DSS - pa mu dođe na isto.

[2] Tada je, navodno, Šešelj nudio Koštunici trećinu mandata, a ovaj se nećkao.

[3] Pri rastu BDP od 6% i inflaciji u Evro-zoni od 3% u 2008. Uzeli smo da se prosečni kurs dinara prema evru u 2008. ostane nepromenjen (79,98), iako je realno da bi moglo doći do blage depresijacije dinara.

[4] Naravno, treba uzeti u obzir i saldo razmene usluga, ali pošto je ono praktično na nuli, možemo ga apstrahovati.

[5]  Rast izvoza i uvoza iznosio bi oko 10% u evrima i oko 20% u dolarima, pod uslovom da pokrivenost uvoza izvozom bude oko polovine.

[6] Od 2008. NBS je, ispravno, ubacila veći deo nove devizne štednje u ovu stavku.

[7] To znači, da je ukupni platni bilans u plusu (bez međuvalutnih promena).

[8] Iako bi, naravno, htela da nastavi da koristi preferencijalni trgovinski tretman od strane iste EU, koji je glavni faktor rast našeg izvoza poslednjih sedam godina, od 20% prosečno godišnje, u evrima: istinu za volju EU, verovatno, neće dodatno otežavati položaj Srbije, pa neće ukidati tu povlasticu bez koja bi upali u teške ekonomske neprilike, niti će ukidati predpristupne - IPA - fondove za Srbiju.

Interesantno je poređenje sa stavom SAD tokom Drugog svetskog rata, kada je poslala obimnu pomoć SSSR-u (bez, koja bi, možda, i ishod rata bio drugačiji). Antikomunistički nastrojen Truman je zahtevao od Staljina da ovaj to kaže svom narodu, što je ovaj na ''jedite jade'' i uradio.

[9] Povlačenje portfolio investitora je već zabeleženo u januaru 2008. i sudeći prema smanjenomo učešću ino-investitora u kupovinama akcija kao i kretanjima berzanskih indeksa  (BELEX15 je pao oko 30% od početka godine), minus će biti sve veći, sve do izbora, u najbolju ruku.

[10] Po ekonomskoj teoriji, u slučaju neodržive neravnoteže platnog bilansa depresijacija kursa i redukcija apsorpcije (potrošnje i investicija) su mogući načini za uspostavljanje nove ravnoteže na nižem nivou. Niža apsorpcija znači i manju uvoznu tražnju i samim tim manji spoljnotrgovinski deficit (naravno, zbog visoke uvozne zavisnosti, kao i pada domaće tražnje, pada i izvoz, ali u manoj meri). Srbija, ima visoku marginalnu sklonost uvozu te bi smanjenje dohotka (apsorpcije) snažno uticalo na smanjivanje neravnoteže platnobilnsnog defcita.

[11] Kada je u pitanju spoljni dug ove godine stiže na naplatu 4,2 miljarde dolara glavnice i 1,1 mlrd. dolara kamata.

[12] Tako su te godine 20. veka nazvali, pored ostalih, istoričari imetnosti, pre svega, zbog kršenja tabua.

 



Komentari (66)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

nikola svilar nikola svilar 16:16 04.04.2008

gorane

privuce me "uelbekovski" naslov...:)
Goran Nikolić Goran Nikolić 18:20 04.04.2008

Re: gorane

pa to mi i ponukalo
mixmasterche mixmasterche 17:06 04.04.2008

mozda

Mozda je vreme da i to probamo. Bar ce biti iskrenija koalicija nego do sada. Ova me podsetila na zidanje Skadra, sve sto se za dan izgradi, nocu se porusi.
Puerta Puerta 17:40 04.04.2008

Zamislio sam

Zamislimo na trenutak ovaj sumorni scenario. Kakvu bi politiku vodila nova Vlada, ako se nešto što, verovatno, ne bi imalo kritičan nivo konzistentnosti, može zvati politikom? Ono što je prosečnog građana najvažnije, je koliko bi to ''naleglo'' na njegovu grbaču, odnosno koliku bi štetu nova koalicija (koja skoro pola decenije visi u vazduhu, a o njoj se pričalo i sredinom devedesetih[2]) napravila državi, odnosno društvu?


A zar ne treba prvo taj narod o cijoj grbaci pricate prvo da im ukaze poverenje na izborima, pa tek onda da dodju u situaciju da sastavljaju koaliciju??
Prema tome, onako kako taj narod o kojem toliko brinete, bude birao tako ce i dobiti, birao je i 2000. pa nije bio zadovoljan onim sto je izabrao. Nisam se udubljivao u ekonomsku analizu, jer 8 godina sam slusao razne ekonomske analize i predvidjanja od raznoh DOS-ovih lidera, i nigde prosperiteta i napretka nisam video, barem ne onog o kojem su oni pricali. Dakle, ovaj blog bi imao vise smisla posle, recimo prvih 100 dana te eventualne nove vlade.

A sto se tice, toga ko ce biti premijer, mislim da previse citate PRESS. Nije SRS ni luda ni blesava i ona ce svoj rezultat na izborima naplatiti u toj eventualnoj koaliciji, samo radi podsecanja, sta zapravo znaci premijer, ili preciznije predsednik vlade? U ovoj vladi predsednik vlade je bio V. K. , ali je DS-G17 imala vecinu ministara, tako da sama ta funkcija predsednika vlade nije mnogo znacila DSS-NS, jer su bili preglasavani!
Goran Nikolić Goran Nikolić 18:21 04.04.2008

Re: mozda

Bogamo MIX
bolje da ne probamo
probali smo 1998-2000
Goran Nikolić Goran Nikolić 18:35 04.04.2008

Re: Zamislio sam

Puerta
simplifikujuci
ja sam koristio normativisticki
umesto pozitivistickog pristupa
Tekst sam pisao da do te vlade ne bi ni doslo






Puerta Puerta 18:52 04.04.2008

Re: Zamislio sam

Puerta
simplifikujuci
ja sam koristio normativisticki
umesto pozitivistickog pristupa
Tekst sam pisao da do te vlade ne bi ni doslo


Ne vidim nacin da do te vlade ne dodje, ali naravno to je tvoje legitimno pravo.
mixmasterche mixmasterche 16:37 05.04.2008

Re: mozda

Goran Nikolić
Bogamo MIX
bolje da ne probamo
probali smo 1998-2000



Probali smo radikale kao manjinskog partnera u vladi. Radikale i Kostunicu jos nismo videli. Podsetio si me na 2000. Te godine sa promenom vlasti i sa "demontazom Milosevica" preko prelazne vlade svi su bili na vlasti, mislim sve bitne stranke, racunajuci tadasnju i republicku i saveznu vladu. Tu smo videli sta znaci kada postoje vlade koja nemaju ideju i kada cinioci u toj vladi nemaju poverenja jedni u druge. Noviji primer je predhodna, koja ce ostati upamcena samo po nedostatku bilo kakve ideje i po velikoj dozi nepoverenja
Goran Nikolić Goran Nikolić 18:13 05.04.2008

Re: mozda

Toma&Voja
mozda jeste formalno nova kombinacija,
ali parlmentarno oni vec na stetu Srbije
saradjuju od pocetak 2004,
a u vladi bi samo pojacali intezitet
svoje corsokacke politike
Fergal Sarki Fergal Sarki 13:09 06.04.2008

Re: Zamislio sam

ali je DS-G17 imala vecinu ministara, tako da sama ta funkcija predsednika vlade nije mnogo znacila DSS-NS, jer su bili preglasavani!


Ali isto tako, ocigledno ni ovi drugi nisu bas profitirali ( ne govorim o finansijama jer su tu profitirali i jedni i drugi)
Doctor Wu Doctor Wu 17:09 04.04.2008

Gorane,

samo jedno razjasnjenje:
Bruto domaći proizvod (mera privredne aktivnosti) je prethodne godine iznosio 31 mlrd. evra (4200 po stanovniku). Srbi su se mnogo čega uželeli devedesetih, te su u prvoj dekadi 21. veka počeli da troše za nešto preko petine (skoro 22%) više nego što proizvode. Tako da je domaća potrošnja, zajedno sa investicijama (agregatna tražnja ili apsoprcija) iznosila oko 37,7 mlrd. evra.

Da li i u kojoj meri ovih 31mlrd evra BP-a obuhvataju i "sivu" ekonomiju?
mariopan mariopan 17:34 04.04.2008

Re: Gorane,

Izvinite , meni se cini da ste zakasnili , izbori su odrzani i Srbija je zavrsila sa pretpostavkama. To je rezulatat koji je i predvidjen posle odluke Haga da pusti Haradinaja. Ocekivano u svakom slucaju ali da ne bi mi omanuli malo su nam pripomogli da se odlucimo. Eto ja rekoh a vidimo se posle izbora da cujem da li sam u pravu.
Goran Nikolić Goran Nikolić 18:41 04.04.2008

Re: Gorane,

ne ,
jos dodatnih 30% je siva ekonomija
a na zapadu je to oko upola manje
Goran Nikolić Goran Nikolić 18:42 04.04.2008

Re: Gorane,

Mariopan,
ma to jeste faktor
koji ide na ruku
antievropejcima,
ali ne moze samo to
da odluci izbore
Doctor Wu Doctor Wu 22:17 04.04.2008

Re: Gorane,

Goran Nikolić
ne ,
jos dodatnih 30% je siva ekonomija

to znaci da je jos dodatnih 9mlrd evra u igri.
onda mi stvarno nisu jasne tvoje cifre, odnosno tumacenja da je:
razlika, od 6,7 milijardi evra, u stvari, deficit u razmeni roba i usluga Srbije sa inostranstvom.

koji je odnos investicija i potrosnje u onih 37.7 mlrd evra?
Goran Nikolić Goran Nikolić 03:10 05.04.2008

Re: Gorane,

stopa investicija u BDP je od 18% do 21%,
u zavisnosti od metodologije
Doctor Wu Doctor Wu 08:53 05.04.2008

Re: Gorane,

Goran Nikolić
stopa investicija u BDP je od 18% do 21%,
u zavisnosti od metodologije

dakle, potrosnja je oko 80% cifre koju si napomenuo (37.7 mlrd evra) ili oko 30mlrd evra odnosno za oko milijardu evra manje od ostvarenog BNP-a. ne znaci li to da, onda, da srbi vise proizvedu nego sto potrose?
Goran Nikolić Goran Nikolić 13:49 05.04.2008

Re: Gorane,

Daoktor Wu,
naravno da su investicije oko petine
od 31 milijarde evra,
da ne bude nejasnoca,
pored ostalog,
zbog toga nam je i potrosnja preglomazna

Goran Nikolić Goran Nikolić 12:27 06.04.2008

Re: Gorane,

Dr Wu
drugi put,

ma ne, potrosnja (licna i drzavna) je
oko 80% BDP + deficit roba i usluga,
dakle, potrosnja je 80% od BDP+ 6,7 milijardi evra.
okapoaniolz okapoaniolz 17:32 04.04.2008

bu

uplasi me...


al' zamalo.
Goran Nikolić Goran Nikolić 18:18 04.04.2008

Re: bu

ja sam vec danima
uplashen
pidola pidola 18:31 04.04.2008

Re: bu

Goran Nikolić
ja sam vec danima
uplashen

uplasen,od cega?
od "zamisli" da kostunica bude premijer?
da nam je evropa sve dalje i dalje?
da nam je zivot sve tezi?
ti si gorane onda mnogo hrabar,kada si samo "vec danima" uplasen.
da li je taj strah bio i kada su bili predsednicki izbori,tada isto od "istorijskog znacaja"?
Goran Nikolić Goran Nikolić 18:44 04.04.2008

Re: bu

Pidola,
da je tada izgubio Tadic,
mi danas ne imali ni sansu
ovako je imamo
Fergal Sarki Fergal Sarki 13:14 06.04.2008

Re: bu

pidola
Goran Nikolić
ja sam vec danima
uplashen

uplasen,od cega?
od "zamisli" da kostunica bude premijer?
da nam je evropa sve dalje i dalje?
da nam je zivot sve tezi?
ti si gorane onda mnogo hrabar,kada si samo "vec danima" uplasen.
da li je taj strah bio i kada su bili predsednicki izbori,tada isto od "istorijskog znacaja"?



Naravno. Sve ovo se moglo (onima koji stvarno hoce da vide) predvideti jos pre par godina. Prosto, bilo je jasno u kom smeru stvari idu i svako ko je iole analitican u pravom smislu te reci uplasen je vec nekoliko godina... ... ne racunajuci strahove od pre toga.
napolitanac napolitanac 18:08 04.04.2008

(ne)verni Toma

Prvo.
Do sada je cetiri puta Toma morao po diktatu Voje da izlazi na Predsednicke izbore i uvek gubio(iako covek iz naroda zna za onu:"Samo se budala tri puta o isti kamen saplice).
Drugo.
Sa vernim Tomom se Voja drugi put poigrao kada je u dogovoru sa Vojom postavljen,pa posle dva dana uklonjen sa mesta Predsednika Skupstine. Toma je smenjen,morao je da aminuje i ne opstruira izbor Vlade i njenog najgoreg Predsednika u istoriji Srbije zarad tricavih nekoliko miliona eura namenjenih odbrani laznog vojvode ,crvenog Seselja.
Trece.
Prvi put je Toma,neobavesten,obznannio da se Voja ne nada u postizbornj koaliciji mestu predsednika Vlade,koje je ovog puta rezervisano za njega.Dogovor Voja & Voja predvidja tgrecinu mandata DSS i Voju za dozivotnog predsednika Vlade.
Uvek Verni Toma polako shvata i ne pristaje na ulogu zeca.Skida sa sebe Vojin bedz .Danas vec javno saopstava da nema obaveza prema obavestenjima Voje u vezi sa haskim osudjenicima:"Valjda Ja znam sta mi je ciniti.To meni Voja ne treba da prica".Ovom terba pridodati nesuglasje sa Vucicem i Gojkovicevom iako se prljavi ves dobro sklanja od ociju javnosti.
mariopan mariopan 18:13 04.04.2008

Re: (ne)verni Toma

MOzda cete ovo da pogledate iz aspekta ekonomskog razvoja Srbije a posebno boldovani pasus :

http://www.nspm.org.yu/PrenetiTekstovi/arhivanspm/2008vimer1.htm
Goran Nikolić Goran Nikolić 18:37 04.04.2008

Re: (ne)verni Toma

Napolitanac
bilo bi dobro da ste u pravu
Goran Nikolić Goran Nikolić 18:37 04.04.2008

Re: (ne)verni Toma

Napolitanac
bilo bi dobro da ste u pravu
Goran Nikolić Goran Nikolić 18:39 04.04.2008

Re: (ne)verni Toma

Mariopan,
pogledacu!
sladja82 sladja82 18:15 04.04.2008

cenzus

Ako dobro shvatam,
mislite da bi snazna kampanja jakih opcija mogla da izbaci
male iz igre,
odnosno cenzusa
Goran Nikolić Goran Nikolić 18:18 04.04.2008

Re: cenzus

pa upravo je to ono cega se pribojavam
dsoldo dsoldo 18:49 04.04.2008

Re: cenzus

Gorane , pratim Vaša izlaganja unazad bar 6 meseci , i nije mi jasno odakle ste se pojavili i šta to vas preporučuje kao analitičara i stručnjaka.
Rezultati ili ti dokazi , su jedino merilo , a tu ste Vi vrlo tanki.
Rezultati vašeg analiziranja rada i prethodne a, pogotovu ove vlade gde su učestvovali ministri iz DS , pobijeni su na maltene , svakom koraku.
Govorili ste uporno kako smo na jako dobrom putu, kako je sve to normalno za zemlju poput naše- i ugovor za auto put , naročito od kad je Tadić ušao u vladu, i energetski sporazum, i partijsko ekonomisanje, i monopoli itd... svaki vapaj guvernera da je prosto neodrživo da država ima ovoliku javnu potrošnju i da neprestano odlaže reformu javnih preduzeća , zatvorenost tržišta, proglašavali za preterano ili čak paranoju guvernera.Kad je vrag došao po svoje , zahuktala se inflacija, javna preduzeća počela da jedu društveni proizvod i zapretila opšta ekonomska nestabilnost , tada ste se i Vi setili da upozorite , ali naravno glavni razlog su radikali.
Dvolični ste i potpuno neprofesionalni, morate se onda deklarisati kao eksponent Tadićeve politike pa u političkoj borbi tražiti svoje mesto pod suncem , a ne ovako , prikriveno, pod velom ekonomskog analitičara da prodajete partijsku doktrinu.
Nisu radikali bili na vlasti ovih 8 godina
Nisu radikali prodavali preduzeća i kočili reformu javnih sistema
Nisu radikali pravili partijske feude od ministarstava i čak celih područja privrede
Nisu radikali davali monopol trgovcima pa plaćamo hranu skuplje nego nemci
Nisu radikali potpisali katastrofalne ugovore za autoput i za energetski sektor.Da vas podsetim da je lično Tadić sve ove ugovore potvrdio
Dakle, nije problem šta ćemo dobiti sa radikalima na vlasti nego šta ćemo dobiti sa još jednim mandatom Tadićeve i Koštuničine ‚‚ekipice‚‚ ?
To što ste se VI ušuškali u komorici preko DSa pa još primate honorare za ove blogove i komentare po novinama , ne znači da narod ima vremena za još jedan mandat koalicije koja nas je potpuno ukočila i preti da nas zombira .
Tvrdim i mogu da argumentujem da je Tadić deo istog korpusa kao i Koštunica ,samo je druga, umivenija ekipa u pitanju.Mislite da se bezveze pojavila ideja ‚‚velike koalicije‚‚ radikala i DSa.Pa , za one koji su neupućeni , tako se po šablonu ispituje šta će birači da kažu, da Tadić vidi za sebe koliko daleko može da ide sa Tomom.

Da bude jasno svim sam srcem protiv Radikala i SPSa , ali dosta je bilo plašenja naroda, pa taj se Tadić prvo čuo sa Nikolićem posle izbora i jedino se sa njim rukovao u skupštini,javno se protivi lustraciji i zajedno sa njima donosi lopovski ustav( Goran Ješić za danas)
Rezultati, rezultati .......ili odstupite sa vlasti , zato smo se borili 5-og oktobra
napolitanac napolitanac 20:59 04.04.2008

Re: cenzus

Dsoldo ne bih da presudjuem ,ali prosudjujem ,da ste svoje potisnuto nezadovoljstvo iskalili bez potrebe na licni planu,pomalo uvredljivo,ako hocete pamfletski i politikantski sa zacudjujucim smislom za radikalsku retoriku i argumentaciju "svim srcem".Potpisao bih dosta toga,ali bez prepotencije,borba sa rezimom se ne zavrsava 5.okobra. Trajala je od 1987,a za neke od 1991.godine,a vi ste se izgleda borili 5.oktobra(mnozina)sa Veljom Ilicem i njemu slicnim "revolucionarima" i to vam je jedina legitimacija kao garancija da bi i iza vas bilo rezultata,rezultata i rezultata...
Ako se neko usudi da napise ekonomski aspekt mogucnosti ostrva zvanog Srbija Apsurd.Njegova mana je to sto je clan neke organizacije delegiran od DSa.Da li je trebalo sedeti i cekati da vam nesto padne s neba i ne ukljuciti se u tim od kojeg je bilo moguce ocekivati rezultate.Nije.
Inace o Srbiji kao izolovanom ostrvu na Balkanu napisan je roman.Vidosav Stevanovic ga je napisao,kada je to trebalo da se cuje i zna u borbi protiv Milosevica Ostrvo Balkan.
Hajde,budite vi savremeni Robinzon,napisite kako vi to vidite mogucnost ostrva u borbi protiv onih koji su zaboravili da je posle 5.trebalo se boriti i za 6.oktobar /jedan je zbog toga ubijen| zar ne?
Vi ste svim srcem protiv,ali recite za sta ste.Argument da radikali osam godina nisu bili na vlasti,je cista frazeologija.da li su mozda radikali su za dve godie vladavine ostavili pustosilinisu i da li ce biti potrebo jos toliko tranzicijskih godina da se vratimo na 1987.godinu.
Goran Nikolić Goran Nikolić 21:05 04.04.2008

Re: cenzus

Blog se pishe za dzabe
u PKS sam usaho kao saradnik Instituta za spoljnu trgovinu,
koji se pripojio PKS,
dakle nema to nikakve veze sa DS.
ja nisam nikakav funkcioner
vec obican radnik u PKS
toliko o meni i mom postenju....
A sto se tiche vashih politickih stavova
oni su pogresni
jer nemete sposobnost da odvojite
bitne stvari od nebitnih
to ako vam neko0 u DS nije po volji
nema nikakve veze sa trasom kojom Srbija mora da ide
ako zeli da bude normalna drzava

Goran Nikolić Goran Nikolić 21:11 04.04.2008

Re: cenzus

g. Napolitanac
dobro vam je ovo sa romanom Stevanovica
i inace sve...

Dolybell Dolybell 23:45 04.04.2008

Re: cenzus

Rezultati, rezultati .......ili odstupite sa vlasti , zato smo se borili 5-og oktobra


Kako smo se borili - tako smo se izborili.
Ja odo' u Rumuniju, oni su znali kako se to radi. Ćao!
Goran Nikolić Goran Nikolić 03:17 05.04.2008

Re: cenzus

pored ostalog,
i zbog geopoliticke stvarnosti
Rumuni nemaju kvazi politicku i intelektulanu elitu,
koja je antievropska.
Cak i u 19. veku dve glavne politike struje
u toj yemlji bile su jacha frankofonska i
slabija germnifilska (monarh je bio Nemac)
Kod nas su proevropske struje i tada
bile neuporedivo slabije od rusofilske,
sto je donekle tada imalo rezona.
Izuyetak predstavalj medjuranti period
kada zemlja vodi mahom frankofonsku
politiku,
i kasnije nevoljno delom germanofilsku
krejem tridesetih preovladavaju anglofili
(npr. Knez Pavle u sushtini,
Simovic i pucisti itd)
Fergal Sarki Fergal Sarki 13:20 06.04.2008

Re: cenzus


DSOLDO

Potpisujem svaku rec. Preporuka.
Puerta Puerta 20:39 04.04.2008

magija

Ukoliko na predstojećim, istorijski važnim, izborima samo tri, ili možda i četiri, nemanjinske liste prestignu cenzus postoji vrlo realna mogućnost da Toma i Koštunica pređu magičnu crtu od 125 parlamentaraca.


Nije to magicna crta, oni su tu crtu prelazili i 2004 i 2007 godine.
Goran Nikolić Goran Nikolić 20:58 04.04.2008

Re: magija

pa 2007 su bez Palme i Verka imali 124
Goran Nikolić Goran Nikolić 13:57 05.04.2008

Re: magija

Tacnije imali su 124
bez SDPO i JS,
a realno su sa Mihajlovicem
imali 125 lojalnih kada je VK
raspustio Vladu,
dakle mozda je i to bio motiv
buduci
da je i pored novog ustava,
jako tesko uzeti mandat nekome
bez blanko ostavke
milosib milosib 21:01 04.04.2008

Nešto mi nije jasno

Deficit tekućih transakcija platnog bilansa, koje je u stvari daleko važniji za održivost eksterne finansijske pozicije jedne zemlje, i koji se simplifikovano dobija kada se na trgovinski deficit dodaju neto (plaćene) kamate i oduzmu tekući tranferi (gro toga čine doznake[6]) i donacije mogao bi iznositi grubo od 5 do 5,5 mlrd. evra.
U slučaju proevropske politike (i opcije) ovi bi deficiti bili relativno lako pokriveni, i devizne rezerve NBS bi čak beležile prirast.[7]

Slabo stojim sa ekonomijom, ali može li objašnjenje, za boldovan deo. Hajde da prihvatim da će se nekako pokriti deficit, ali baš lako?
Goran Nikolić Goran Nikolić 21:07 04.04.2008

Re: Nešto mi nije jasno

Odgovor je jednostavan,
u zemlju koja ide ka EU
dolaze SDI i krediti
u insuliranu zemlju tesko
milosib milosib 21:25 04.04.2008

Re: Nešto mi nije jasno

Goran Nikolić
Odgovor je jednostavan, u zemlju koja ide ka EUdolaze SDI i kreditiu insuliranu zemlju tesko

Znači pokrićemo se zaduživanjem. Zar nije bolje da malo stegnemo kaiš po pitanju potrošnje?

Ovo pitanje me stalno muči. Koji su to pokazatelji na osnovu kojih se kaže da bi strane investicije značajno bile smanjene, ako bi u Srbiji bila stabilna vlada, ali bez namere da u dogledno vreme uđe u EU? Skoro sam slušao da predstavnik VW baš bescarinski režim sa Rusijom navodi kao osnovni razlog njihovog eventualnog preuzimanja Zastave.
Goran Nikolić Goran Nikolić 03:27 05.04.2008

Re: Nešto mi nije jasno

nisam siguran da je ekonomski povoljna solucija
za zemlju, mislim na ostanak van EU.
na kraju krajeva ni asimetricni preferncijalni tretman se daje onome
ko se priblizava EU,
dakle, i njega bi izgubili na kraju,
a u EU i yemlje regiona, koje ce sve u EU
ide skoro 90% nasheg izvoza

Dilan Dog Dilan Dog 21:29 04.04.2008

Rok trajanja

Sta mislite koliko moze da opstane ta Vlada?
ja nekako procenjujem od 6 meseci do 1 god...
Goran Nikolić Goran Nikolić 03:19 05.04.2008

Re: Rok trajanja

Bojim se 4 godine,
shto bi odustali,
nece valjda da izadju na vanredne izbore sa
poraznim rezultatima
Dilan Dog Dilan Dog 09:43 05.04.2008

Re: Rok trajanja

Goran Nikolić

Bojim se 4 godine,
shto bi odustali,
nece valjda da izadju na vanredne izbore sa
poraznim rezultatima

Bas zato sam mislio da ce izbora biti ranije, jer ce imati porazne rezultate po ekonomiju.
Losi rezultati u ekonomiji, dakle generalno pad standarda, u uslovima jake opozicije i pritisaka spolja- ne vidim kako bi mogli da odrze vlast 4 god. Morali bi znatno ranije da padnu.

Htedoh reci, u piholoskom smislu za mene je podonosljiva njihova Vlada od 6 meseci do 1 god.
Period od 4 god deluje mi kao slika samog haosa kako silazi medj nas!
cvele72 cvele72 21:57 04.04.2008

Do sada si pogadjao i pare uzimao a sad

Gorane sasvim razlozna analiza, al za sada istrazivanja uglavnom pokayuju da ce proci najmanje cetiri a ja verujem
cak i pet partija tj. koalicija (znamom kojih). E sad kako ti se cine sanse da Velika koalcija s pomocu SPS ili jednog dela koalicije njihove formira kakvu vladu i time izbegne Kostunica na celu ovog broda LUDAKA. I jos nesto prica se po carsiji da si u nekakvom CKM /u . Recite narodu.
Goran Nikolić Goran Nikolić 03:31 05.04.2008

Re: Do sada si pogadjao i pare uzimao a sad

Cvele,
saznao sam da SPS ima vlasnistvo nad svim eventulano osvojenim mandatima
za razliku od racim Kostunice, gde Velja rukovodi svojim poslanicima, 30%
dakle, SPS, PUPS i JS moraju zajedno na jednu stranu
cvele72 cvele72 14:17 05.04.2008

Re: Do sada si pogadjao i pare uzimao a sad

Cvele,
saznao sam da SPS ima vlasnistvo nad svim eventulano osvojenim mandatima
za razliku od racim Kostunice, gde Velja rukovodi svojim poslanicima, 30%
dakle, SPS, PUPS i JS moraju zajedno na jednu stranu

Pa to nije bas lepa vest. Uzgred sta kazes na ovaj bloog Dobromirova iznad tebe kojem je sve jedno ko ce da pobedi jer ionako kaze ceo svet ide dodjavola. De ga utesi il preporuci neku americku srecu. Jesi li veceras na starom mestu?
Filip Mladenović Filip Mladenović 23:01 04.04.2008

MAJSKI PREVRAT

Istorija političke Srbije zapravo je bizarna povest neverovatnih akrobacija i prevrata. Pogledajte samo šta sada radi PALMA!? Evropejac preko noći! U koaliciji sa SPS pre će podržati Tadića nego Tomu i Voju.
Ključni igrač predstojećih izbora biće nepredvidivi i hiroviti Velja Ilić. Ko garantuje da će posle 11. maja 2008, u slučaju da SRS i tzv. narodnjačka koalicija prebace magični cifru od 125, Velja sa Tomom sastavljati novu Vladu!?
Glavne face naše zbilje posle 11. maja 2008. biće Boris Tadić, Mladjan Dinkić, Velja Ilić i Palma sa Dačićem! Primam opklade!
Dilan Dog Dilan Dog 23:06 04.04.2008

Re: MAJSKI PREVRAT

Filip Mladenović
U koaliciji sa SPS pre će podržati Tadića nego Tomu i Voju.

Zasto tako mislis?
cvele72 cvele72 23:27 04.04.2008

Re: MAJSKI PREVRAT

Istorija političke Srbije zapravo je bizarna povest neverovatnih akrobacija i prevrata. Pogledajte samo šta sada radi PALMA!? Evropejac preko noći! U koaliciji sa SPS pre će podržati Tadića nego Tomu i Voju.
Ključni igrač predstojećih izbora biće nepredvidivi i hiroviti Velja Ilić. Ko garantuje da će posle 11. maja 2008, u slučaju da SRS i tzv. narodnjačka koalicija prebace magični cifru od 125, Velja sa Tomom sastavljati novu Vladu!?
Glavne face naše zbilje posle 11. maja 2008. biće Boris Tadić, Mladjan Dinkić, Velja Ilić i Palma sa Dačićem! Primam opklade!

U ovome ima dosta istine. Bizano ali o sudbini Srbije u narednih pet godina nece odlicivati po svoj prilici ni Tadic ni Nikolic, pas cak ni Kostunica nego li likovi poput Palme, PUPsa , Dacica , Velje.... koji su jezicak na vagi. I samo kolicina novca i interesa odluciuje kom ce se privoleti carstvu.
Goran Nikolić Goran Nikolić 03:34 05.04.2008

Re: MAJSKI PREVRAT

Filipe, Velja je vlasnik 30% mandata,
dakle verovatno najmanje 8,
a vashe mi je zapazanje zanimljivo,
mada naravno nije mi novo
Virtuelni Vasilije Virtuelni Vasilije 21:59 06.04.2008

Re: MAJSKI PREVRAT

Filip Mladenović
Glavne face naše zbilje posle 11. maja 2008. biće Boris Tadić, Mladjan Dinkić, Velja Ilić i Palma sa Dačićem! Primam opklade!


U Srbiji je svasta moguce pa i ovo. Ali ono sto meni nedostaje (ukljucujuci i domacinov tekst) je obrazlozenje zasto se je zanemarena kombinacija SRS+SPS+DSSnarodnjaci? Kad je racunica u pitanju to je sigurna dobitna kombinacija u svim mogucim prognozama...

Jedina teorijska mogucnost je bila da SPS ne ispuni cenzus ali je ovim "pojacanjem" to prakticno iskljuceno ...

SRS i SPS su "stari" saveznici i saradnici ... odnos izmedju njih se odavno stablizovao i ne verujem da postoji vise ikakva opasnost od prelaska spsovaca u radikale (za sps je glavna opasnost da im biraci ne izumru ... ali to je dugorocno - u zadnje vreme je jasno da oni imaju stabilnu podrsku) ...

DSS je pokazao da moze da saradjuje i sa radikalima i sa SPS a ako cemo realno SRS i DSSnarodnjaci su NAMERNO oborili ovu vladu postavljajuci nemoguci zahtev pred DS ... Zar nije logicno da je i njima bilo jasno sta ce se desiti i da su zajednicki vec odlucili o toj buducnosti. Kad je u pitanju "pitanje svhih pitanja" Kosovo (a i naginjanje na rusku stranu) ove partije i imaju vrlo slicnu politiku pa i tu nema problema ...

I zadnje sto je vazno je da Kostunica i Velja zadrze svoje pozicije ... Izgleda mi logicno i da su SRS i SPS spremni da (opet) njima daju veci deo kolaca nego sto bi im po broju glasova pripao. Zasto? Zato sto opet dolazi do "istorijskog preokreta", ovde dve partije se vracaju na vlast a DSSnarodnjaci su im jos dodatno korisni/potrebni sto doprinose demokratskom legitimetetu te vlasti (SPS+SRS ga bas i nisu imale u svojim ranijim "inkarnacijama" )...

Ne bih hteo da sirim crno raspolozenje. I vrlo sam protiv ovakvog ishoda. Ali bih voleo da me neko razuveri i pokaze zasto ovo nije najjednostavniji i najlogicniji ishod ...

pozz
Filip Mladenović Filip Mladenović 23:20 04.04.2008

Politička trgovina

Kada biste bili na mestu Palme i Dačića, da li biste pravili račun sa krčmarom, pardon grobarom, ili račun bez krčmara? Setite se SPS-a i Baneta Ivkovića! Koga je on podržavao!?
Ponavljam, istorija političke Srbije je povest neverovatnih kalambura, pirueta i preokreta! Ili da se poslužim jezikom teatra: TRAGEDIJA JE SAMO NEDOVRŠENA KOMEDIJA!
Dilan Dog Dilan Dog 23:22 04.04.2008

Re: Politička trgovina

Filip Mladenović
Kada biste bili na mestu Palme i Dačića, da li biste pravili račun sa krčmarom, pardon grobarom, ili račun bez krčmara? Setite se SPS-a i Baneta Ivkovića! Koga je on podržavao!?
Ponavljam, istorija političke Srbije je povest neverovatnih kalambura, pirueta i preokreta! Ili da se poslužim jezikom teatra: TRAGEDIJA JE SAMO NEDOVRŠENA KOMEDIJA!

A sto bi im grobar bio krcmar?
Goran Nikolić Goran Nikolić 03:38 05.04.2008

Re: Politička trgovina

pa stranek ce se rukovoditi , pored ostalog,
i perspektivama
za svoj opstanak na politickoj sceni,
Po CESIDu SPS biracko telo je cak konzervativnije od SRS
ali , s druge strane, SRS preti da proguta SPS
Kada je u pitanju ucesce u vlasti SRS ne nudi nadu da ce biti postignuti rezultati
i da ce se stranka modernizovati...........
Goran Nikolić Goran Nikolić 03:41 05.04.2008

Re: Politička trgovina

Filipe,
vrlo je verovatno da sledecih izbora nece biti u naredne 4 godine,
tako da je to dug period da se misli o afinitetima birackog tela.....
blackbox blackbox 09:04 05.04.2008

Re: Politička trgovina

Filip Mladenović
Kada biste bili na mestu Palme i Dačića, da li biste pravili račun sa krčmarom, pardon grobarom, ili račun bez krčmara? Setite se SPS-a i Baneta Ivkovića! Koga je on podržavao!? Ponavljam, istorija političke Srbije je povest neverovatnih kalambura, pirueta i preokreta! Ili da se poslužim jezikom teatra: TRAGEDIJA JE SAMO NEDOVRŠENA KOMEDIJA!

Tačno. Politička istorija Srbije je riznica neverstva, zavera, ubistava, nemorala,prevara, spletkarenja, političke neodgovornosti i licemerja prema narodu.
Goran Nikolić Goran Nikolić 13:39 05.04.2008

Re: Politička trgovina

pa tako neshto,
ruska skola spletki,
ali nismo mo do skora bili gori od ostalih
okolnih naroda po tome
Gentleman Gentleman 02:43 05.04.2008

Ko razume - shvatice


Standardno dobra ekonomska analiza,
nazalost ne mislim da moze imati znacajnijeg efekta.
Onaj ko moze da razume ovakav tekst
zna za koga ne treba da glasa,
a onaj ko planira da glasa za
potencijalne kreatore ovakve sudine
ocigledno ne razume ovaj tekst...

Takodje bih zeleo da pohvalim napore autora
da (nekim) ljudima otvori oci.
Goran Nikolić Goran Nikolić 03:22 05.04.2008

Re: Ko razume - shvatice

potpuno su u pravu ovo u vezi
razumevanja,
ali mozda neko ko
bi eventualno apstinirao
promeni odluku
pozz
DzoHusafet DzoHusafet 05:03 05.04.2008

Nedoumica

Ne treba biti mnogo mudar pa zaključiti da će priliv kapitala u ovu zemlju biti ozbiljno redukovan sa Vladom koja praktično nema nameru da temeljno sarađuje sa EU i SAD


Sta podrazumeves pod temeljnom saradnjom? Pretpostavljam da je to neka saradnja koja je postojala za vreme 2 prethodne vlade Vojislava Kostunice ali nece postojati u njegovoj trecoj vladi, samo ne znam konkretno na sta mislis?
Goran Nikolić Goran Nikolić 13:32 05.04.2008

Re: Nedoumica

Pa saradnja sa EU i SAD u poslednje 4 godine,
a bogami i od 5. oktobra zahvaljujuci
DSS stalno je usporavana i otezavana
Od 11. maja to to politicki kurs mogao
biti intenziviran

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana