Sex

Ono što se nikad nije dogodilo

freehand RSS / 30.04.2017. u 18:23

Dosadna noćna smena bila je tačno na svojoj polovini - sat je pokazivao 2 - kad je mašinovođa instinktivno pogledao na sat istovremeno kočeći da bi ztaustavio kompoziciju na samo nekoliko kilometara pred svojim krajnjim odredištem: kasarnom „Stevica Jovanović" u Pančevu. U pitanju je bila poslednja etapa od železničke stanice „Topčider", na inače redovnim periodičnim turama kad jedinice idu i vraćaju se sa gađanja na Pasunljansim livadama.
Uz škripu točkova po šinama voz se zaustavio. I onda je mašinovođa čuo još jedan neobičan zvuk: posle treska od doskoka na kamenje kraj koloseka kad je poručnik koji je pratio vozila natovarena na teretne vagone iskočio, čuo se još jedan, tup udarac. Mašinovođa izađe iz lokomotive a pred njim mladi oficir nauznak leži kao proštac. U nesvesti.
A na vagonima koji se pružaju nazad u mrak - nema ničega. 

Ni kučeta, ni mačeta, ni tenka, ni topa. Ničega. 

80_big.jpg 

 

Međutim, to veliko ništa  koje je zjapilo umesto oklopne čete tek je bilo ništa u odnosu na prizor koji se pred njim i probuđenim poručnikom ukazao kad su posle nekoliko stotina metara trčanja, spoticanja i bauljanja niz prugu preneraženi stali  na polovini starog železničkog mosta preko Tamiša: uz most se sa one druge,strane penjalo čudovište.

Jedan na drugi uz most su uspuzali tenkovi, na njih samohotke, negde između kamioni a sasvim na dnu, smlavljena, bila je jedna nesrećna kampanjola.  Ukupno šest tenkova T 55, dva samohodna artiljerijska oruđa, dva kamiona T 110. I rečeno terensko vozilo. Sva ta silesija gvožđurije stajala je tako u tom grotesknom prizoru pred zoru tople junske noći '88.

Ne znamo kojim je rečima poručnik dežurnima u komandi ni kojim su rečima oni svojim nadređenim opisali događaj, ali prizor nije bio manje čudnovat i fantastičan ni kad je posle samo nekoliko desetina minuta u zoru oko mosta i mesta događaja počelo da se roji: od neposrednih nadređenih, vojne i civilne policije, bezbednjaka svih fela i nivoa do generalskih činova. Uz treći dodat je i četvrti presten obezbeđenja da ni muva ne proleti do mesta događaja i da ni povetarac ništa od dešavanja ne iznese sa ovog mesta.

Relativno brzo utvrđeno je i šta se dogodilo: i na stanici u Topčideru neki od železničara primetio je da cev jedne od samohotki nije bila obezbeđena; iz lenjosti ili nehaja to nije preneo šefu pa tako ni ovaj nije zvao mašinovođu koji se kretao ka Pančevu da kompoziciju zaustavi. U momentu kad je voz  ulazio na most ta se cev okrenula, preprečila  i udenula između vertikalnih i kosih stubova mosta, a onda je sila zahuktalog voza samo svlačila čelične grdosije jednu po jednu, koje su se na taj način preko prve, zaglavljene samohotke penjale uz most.

I dok je opšti krkljanac tog jutra kad je mnoga glava u JNA naprasno osedela još uveliko trajao ne zna se ni kako ni odakle mđeu usplahirenim ljudima pojavio se starac od svojih osamdesetak godina u kišnom mantilu. Glasno se smejao i kao dete pljeskao rukama. Kažu da je to bio penzionisani profesor građevinskog fakulteta koji je konačno imao dokaz za svoje višedecenijske tvrdnje koje su mu kolege mahom osporavale, o prednosti te vrste čeličnih mostova nad novijim i modernijim rešenjima. Ne zna se da li je, obzirom na stepen tajnosti, svoj dokaz ikad imao prilike da iznese.

Epilog: za udes su kažnjeni svi po hijerarhiji do komandanta diviziona, trojica u nizu. Komandant brigade, Ludvig Kranjc, zaboravio je na unapređenje.

Konzilijum eksperata, civilnih i vojnih složio se da je jedini te zato i najbolji način da se te stotinetona čelika sa mosta bezbedno spuste kombinacija brodskog krana iz Novog Sada i kranova na točkovima dovučenih sa drugih mesta.

Zvanično - opisani se događaj, prema dosuptnim i objavljenim podacima, nikada nije zbio. Tako da ni velik komad čelika koji je do gašenja brigade krasio kancelariju njenog komandanta nije bio parče te noći otkinuto sa jednog od stubova starog železničkog mosta preko Tamiša.



Komentari (157)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

highshalfbooze highshalfbooze 07:27 03.05.2017

Re: koja je svrha ove priče?

Не знам

U primorskom delu ima manje snega, ali zato duva bura.
Zamisli da si na straži noću, a duva bura... svake noći
tasadebeli tasadebeli 07:44 03.05.2017

Re: koja je svrha ove priče?

highshalfbooze
Не знам

U primorskom delu ima manje snega, ali zato duva bura.
Zamisli da si na straži noću, a duva bura... svake noći



А јес, то сам приметио. Боље речено, осетио.

Нисам то видео својим очима док сам био тамо, али причали ми ови официри и подофицири који су живели тамо дужи низ година да је било и зима током којих су разапињали конопце по касарни да се по њима вуку јер нису могли да ходају због јачине ветра.
freehand freehand 07:47 03.05.2017

Re: koja je svrha ove priče?

A onda dođe leto, Bitolj - najvreliji grad u ex YU.

Titograd, Mostar i Demir kapija.
Tako je bar važilo.
highshalfbooze highshalfbooze 08:20 03.05.2017

Re: koja je svrha ove priče?

али причали ми ови официри и подофицири који су живели тамо дужи низ година да је било и зима током којих су разапињали конопце по касарни да се по њима вуку јер нису могли да ходају због јачине ветра.

Tipična vojnička priča.
Odakle takav kanap u kasarni. Dužili ga kao kanap za buru

Kada duva bura 120 km/h, nagneš se 45° napred i odupireš se snažno nogama o zemlju.
To pričaju kad vojska se vojska žali da je teško, onda izmisle neku priču da bi im bilo lakše

Kada bi duvalo tako jako u kasarni, ne bi smeo da promoliš nos napolje da te ne akne neki crep u glavu.
freehand freehand 08:24 03.05.2017

Re: koja je svrha ove priče?

highshalfbooze
али причали ми ови официри и подофицири који су живели тамо дужи низ година да је било и зима током којих су разапињали конопце по касарни да се по њима вуку јер нису могли да ходају због јачине ветра.

Tipična vojnička priča.
Odakle takav kanap u kasarni. Dužili ga kao kanap za buru

Kada duva bura 120 km/h, nagneš se 45° napred i odupireš se snažno nogama o zemlju.
To pričaju kad vojska se vojska žali da je teško, onda izmisle neku priču da bi im bilo lakše

Kada bi duvalo tako jako u kasarni, ne bi smeo da promoliš nos napolje da te ne akne neki crep u glavu.

U pravu je Tasa. U Pivki su imali takvu užad i za postrojavanje.
Ja, doduše, buru nisam doživeo, ali znam kako izgleda kad dune severac niz Moraču pa sledi i krv, a stajao sam i pod 45, na gađanju u Vršcu. Ovde nema bure ali zna košava da bude neprijatna, kad opali stotku.
highshalfbooze highshalfbooze 09:19 03.05.2017

Re: koja je svrha ove priče?

U pravu je Tasa. U Pivki su imali takvu užad i za postrojavanje.

Jesu li imali užad u više redova, ili su se samo prvi držali za uže, a oni iza za njih. Po sistemu baba za dedu, deda za repu...
Mi u Ajdovščini nismo imali takvu užad. To je tamo u Vipavskoj dolini podno Nanosa. Ovde


Ovakvu buru nisam doživeo, ali smo pešačili do strelišta u Mlakama i nazad 15 km + 15 km pod burom sa naletima od 120 km/h
tasadebeli tasadebeli 11:09 03.05.2017

Re: Бура и кошава

highshalfbooze


freehand


Нисам видео својим очима те разапете конопце, могуће да су и војничке приче.

Мммм, да... Кошава.

А што се буре тиче, сећам се једне приче мојих из женине фамилије у већ поменутом Сењу.

Девојчица је села на средину душека тако да се предњи крај душека подигао као неко једро. А дувала је бура кроз Сењска врата, на Велебиту.

И за тили час однесе бура девојчицу на душеку далеко од обале, према острву што га Сењани зову Зец, носећи је све брже док она вришти од страха и не може да се одупре снази ветра.

Стриц моје жене, знајући како то изгледа са буром и шта може да се догоди, узео одмах пераја од неког Италијана и скочио у море за девојчицом. За њим скочио убрзо и један мештанин. Допливали су до девојчице борећи се са таласима већ сасвим далеко од обале и били уз њу док није до њих стигла барка да их покупи јер ова двојица нису имала снаге за повратак.

Каже ми жена да је њен стриц био потпуно модар када је стигао назад до обале.

Гадна је бура. Дува од копна ка пучини, хладно је, пробија до костију... Исто као и кошава.

Хвала богу, те кошава овде нас не може да однесе негде на пучину да се не вратимо никада више.
freehand freehand 11:13 03.05.2017

Re: Бура и кошава

Хвала богу, те кошава овде нас не може да однесе негде на пучину да се не вратимо никада више.

Nisi ti bio u čamcu na Dunavu kad zaduva, Taso.
A bura - pa i sad zatvaraju za sve što je veće od putničkog auta deo autoputa pred Rijekom pa usmeravaju na stari put kroz Gorski kotar. Hoće da obori autobus, a bogami i da odnese sa mosta.
tasadebeli tasadebeli 11:40 03.05.2017

Re: Бура и кошава

freehand

Nisi ti bio u čamcu na Dunavu kad zaduva, Taso.


Нисам, могу само да замислим како то изгледа. Брррр... Да се најежиш и од страха и од хладноће.

(Недавно сам баш нешто читао о потонућу речне лађе која је возила од Земуна до Бгд. и назад код Ратног острва. Негде у зиму, почетком педесетих... Колико сам запамтио, било жртава у већем броју...)
freehand freehand 11:46 03.05.2017

Re: Бура и кошава

tasadebeli
freehand

Nisi ti bio u čamcu na Dunavu kad zaduva, Taso.


Нисам, могу само да замислим како то изгледа. Брррр... Да се најежиш и од страха и од хладноће.

(Недавно сам баш нешто читао о потонућу речне лађе која је возила од Земуна до Бгд. и назад код Ратног острва. Негде у зиму, почетком педесетих... Колико сам запамтио, било жртава у већем броју...)

Moj prijatelj (i moj brica) u decembru mesecu se ponovo rodio, preživevši brodolom skoro kod svetionika na ušću Tamiša u Dunav. Podleteli pod baržu. Prijatelj sa kojim je bio na vodi nije preživeo.
Doduše, to nema veze sa vetrom, al evo: ja sam jednom bio u čamcu na mestu koje zovu "kablovi" - prema Smederevu. Uhvati nas blago nevreme sa kišom, grmljavinom i umerenim vetrom. I stvarno moćni, veliki gliser izgleda kao orahova ljuščica, a Dunav kao okean.
tyson tyson 18:40 03.05.2017

Re: Бура и кошава

(Недавно сам баш нешто читао о потонућу речне лађе која је возила од Земуна до Бгд. и назад код Ратног острва. Негде у зиму, почетком педесетих... Колико сам запамтио, било жртава у већем броју...)

Najtragičnji rečni brodolom u Jugoslaviji, brod "Niš", 1952. godine. Mislim da se i ovde na blogu pisalo o tome.

Dobar članak na tu temu; nije za osetljive:

[url=http://www.vreme.com/cms/view.php?id=1072179]ŠEZDESET GODINA OD TRAGEDIJE BRODA »NIŠ«
Talasi, grad i smrt
[/url]


vrabac_u_steni vrabac_u_steni 20:34 03.05.2017

Re: koja je svrha ove priče?

Gde si bio u Makedoniji?


Штип углавном.

Од -30 зими до +45 лети. Зато су и предели тамо онако "марсовски".
Исто држао стражу на -28.
gedza.73 gedza.73 20:49 03.05.2017

Re: koja je svrha ove priče?

na gađanju u Vršcu.

Al' sam istrčao Mesić poligon uzduž i popreko.
tasadebeli tasadebeli 21:14 03.05.2017

Re: Бура и кошава

tyson

Najtragičnji rečni brodolom u Jugoslaviji, brod "Niš", 1952. godine. Mislim da se i ovde na blogu pisalo o tome.

Dobar članak na tu temu; nije za osetljive:

[url=http://www.vreme.com/cms/view.php?id=1072179]ŠEZDESET GODINA OD TRAGEDIJE BRODA »NIŠ«
Talasi, grad i smrt[/url]



Е, то. На то сам мислио.
srdjan.pajic srdjan.pajic 02:53 05.05.2017

Re: koja je svrha ove priče?

vrabac_u_steni
Gde si bio u Makedoniji?


Штип углавном.

Од -30 зими до +45 лети. Зато су и предели тамо онако "марсовски".
Исто држао стражу на -28.


Pešadinac? Ja sam bio PVO (ARJ).

Jeste, surova je ta Makedonija, bar taj deo koji sam ja video, ali lepa na neki način koji mi baš prija. Žao mi je što sam tamo bio samo za vreme JNA službe i nikad više.
sasaminijature sasaminijature 10:07 01.05.2017

Секс

Свиђа ми се у коју си категорију ставио Блог. Потврда је у коментарима...
freehand freehand 10:09 01.05.2017

Re: Секс

sasaminijature
Свиђа ми се у коју си категорију ставио Блог. Потврда је у коментарима...

Hvala. Znači mi to.
sasaminijature sasaminijature 10:14 01.05.2017

Re: Секс

Ништа и други пут!
На концу свега смо само људи у истом лонцу.
mlinarslavko mlinarslavko 16:48 01.05.2017

Re: Секс

Svaka frka krece iz Panceva
Milan Novković Milan Novković 16:56 01.05.2017

Re: Секс

mlinarslavko
Svaka frka krece iz Panceva

Da, strašno

freehand freehand 17:05 01.05.2017

Re: Секс

mlinarslavko
Svaka frka krece iz Panceva

A samo neke završe u Kovinu
sasaminijature sasaminijature 19:34 01.05.2017

Re: Секс

mlinarslavko
Svaka frka krece iz Panceva


Фрка креће из наше главе, на то је Фрее и указао.

Тако мало мрвица знамо и упињемо се да их бранимо. Неко посматра са стране, гледа и пита се свашта. Ипак нормално је то понашање, човеково. На личном плану свако има неки свој упаљач који се пали у датим околностима. Тако смо предвидиви...
mariopan mariopan 19:48 01.05.2017

Re: Секс

Неко посматра са стране, гледа и пита се свашта.

Grcite imaju izreku "Dok ljudi prave planove Bog se smeje".

Pa mislim da ako neko i čita ove naše mrvice od komentara a zna bolje, bolje je upućen - možda se smeje?
emsiemsi emsiemsi 20:00 01.05.2017

Re: Секс

mariopan
Неко посматра са стране, гледа и пита се свашта.

Grcite imaju izreku "Dok ljudi prave planove Bog se smeje".

Pa mislim da ako neko i čita ove naše mrvice od komentara a zna bolje, bolje je upućen - možda se smeje?

Ма јок !
Боли га патка !
mlinarslavko mlinarslavko 20:58 01.05.2017

Re: Секс

freehand
mlinarslavko
Svaka frka krece iz Panceva

A samo neke završe u Kovinu


Uh Fri, samo neka ovaj poslednji sto pravi frku 20 godina zavrsi, dovoljno je neko vreme.
narcis narcis 10:50 01.05.2017

ovako je izgledao svet

dok nisu došli komunisti i pojebali ga

Черевићан Черевићан 15:46 01.05.2017

vertatur

недореци вести
мамљивост им праве
зашто исчекиват'
да истинe јаве ...
rade.radumilo rade.radumilo 13:20 02.05.2017

Pa zar svake godine

Jedan moj prijatelj je bio vezista u nekoj artiljerijskoj jedinici, tamo neke 87. Svake godine, otprilike u isto vreme, 6 "Nora" su išle na gađanje u nekoj vukojebini u Hrvatskoj. Nekako se uvek dešavalo, da su 4 vozača bili momci koji su već vozili kamione u civilstvu, a da su preostala dvojica vozači kamiona postali u JNA.
Enivej, krenu oni tako na gađanje, ova četvorica napred, ova dvojica za njima. Na jednoj krivini, cev pete "Nore" odvali ćošak neke kuće. Izađe vlasnica kuće i prokomentariše:
- Pa dobro, mater vam, zar svake godine!?

ps. Na prilazu "Pasuljanama" ima neka zaguljena krivina iznad jezera. Devedeset sedme, čini mi se, je jedan T-55 sa rezervistima sleteo u jezero i posada se podavila.
zovitemegrunf zovitemegrunf 21:49 03.05.2017

Čelična krila naše armije

O nesrećama u RV se, kao ni o drugim, nije govorilo. Tokom sedamdesetih, mogao si da naslutiš da je nešto bilo kroz fejsbuk u Politici, kad krenu slike mladih ljudi u plavačkim uniformama. Kolege koi su služili vojsku u Žarkovu su donosili priče da su se Orlovi baš napadali u nekoj ranijoj fazi.

A prva nesreća za koju ja znam da je Vojska priznala, bila je ona sa helikopterom koga su par dana tražili u šumama oko Kočevja, početkom osamdesetih.
zilikaka zilikaka 22:51 03.05.2017

Re: Čelična krila naše armije

Mislim da grešiš. Možda se nije objavljivalo u novinama al nije se nešto ni krilo.
Smatralo se da je to deo posla kojim se bave.
Radila se istraga i to je to.
Kad se malo prisetiš, nije nešto bilo vesti ni o padanju sa skele, a sigurno se i tu padalo i ginulo, nego su i mediji imali drugačiji koncept.

freehand freehand 07:55 04.05.2017

Re: Čelična krila naše armije

zilikaka
Mislim da grešiš. Možda se nije objavljivalo u novinama al nije se nešto ni krilo.
Smatralo se da je to deo posla kojim se bave.
Radila se istraga i to je to.
Kad se malo prisetiš, nije nešto bilo vesti ni o padanju sa skele, a sigurno se i tu padalo i ginulo, nego su i mediji imali drugačiji koncept.


Činjenica je da se znalo šta ide na koju stranu novina, a da se ne manipuliše najnižim strstima. Bar je tako bilo do '87.
emsiemsi emsiemsi 08:03 04.05.2017

Re: Čelična krila naše armije

freehand
zilikaka
Mislim da grešiš. Možda se nije objavljivalo u novinama al nije se nešto ni krilo.
Smatralo se da je to deo posla kojim se bave.
Radila se istraga i to je to.
Kad se malo prisetiš, nije nešto bilo vesti ni o padanju sa skele, a sigurno se i tu padalo i ginulo, nego su i mediji imali drugačiji koncept.


Činjenica je da se znalo šta ide na koju stranu novina, a da se ne manipuliše najnižim strstima. Bar je tako bilo do '87.

Ма нормално !
Неманипулисало се до јаја до 87. !
Јеботе, само када се сетим оне Борбе --- листови од пола јутра (катастарска). Могли су да штампају само ону једну страницу о спорту. Понекада се запитам, да ли је ико икада, прочитао и слово из тих комуњарских памфлета ?
freehand freehand 08:07 04.05.2017

Re: Čelična krila naše armije

emsiemsi
freehand
zilikaka
Mislim da grešiš. Možda se nije objavljivalo u novinama al nije se nešto ni krilo.
Smatralo se da je to deo posla kojim se bave.
Radila se istraga i to je to.
Kad se malo prisetiš, nije nešto bilo vesti ni o padanju sa skele, a sigurno se i tu padalo i ginulo, nego su i mediji imali drugačiji koncept.


Činjenica je da se znalo šta ide na koju stranu novina, a da se ne manipuliše najnižim strstima. Bar je tako bilo do '87.

Ма нормално !
Неманипулисало се до јаја до 87. !
Јеботе, само када се сетим оне Борбе --- листови од пола јутра (катастарска). Могли су да штампају само ону једну страницу о спорту. Понекада се запитам, да ли је ико икада, прочитао и слово из тих комуњарских памфлета ?

Ti si, očigledno, čitao neke mnogo ozbiljnije novine ako si došao do stadijuma da izmišljaš reči poput "nemanipulisati".
No bez obzira - medijska scena u Jugoslaviji krajem sedamdesetih i tokom osamdesetih bila je neuporedivo, ali baš neuporedivo bolja od ovoga što danas imamo. I to po svim parametrima: profesionalnim, sa stanovišta etike i estetike.
predatortz predatortz 08:10 04.05.2017

Re: Čelična krila naše armije

Kolege koi su služili vojsku u Žarkovu su donosili priče da su se Orlovi baš napadali u nekoj ranijoj fazi


U proseku JNA je gubila 4 aviona godišnje. To mi je pričao bivši komandant tuzlanskog aerodroma.
zovitemegrunf zovitemegrunf 09:10 04.05.2017

Re: Čelična krila naše armije

predatortz
U proseku JNA je gubila 4 aviona godišnje. To mi je pričao bivši komandant tuzlanskog aerodroma.


To ti kažem, o tome se ćutalo, nije se događalo. Istovremeno, uredno smo obaveštavani o padu svakog starfightera, to naše novine nisu propuštale.

Nesreća koju pominjem se dogodila na teško pristupačnom području, bilo je angažovano mnogo civila u potrazi koja je trajala nekoliko dana. Ubih se jutros tražećí neki link, nisam uspeo. Jbg, predinternetska era.
milisav68 milisav68 10:31 04.05.2017

Re: Čelična krila naše armije

freehand

No bez obzira - medijska scena u Jugoslaviji krajem sedamdesetih i tokom osamdesetih bila je neuporedivo, ali baš neuporedivo bolja od ovoga što danas imamo. I to po svim parametrima: profesionalnim, sa stanovišta etike i estetike.

A nije bilo ni interneta.

Nisi primetio da te na ulici oslovljavaju sa čika-Frihend?
freehand freehand 10:46 04.05.2017

Re: Čelična krila naše armije

milisav68
freehand

No bez obzira - medijska scena u Jugoslaviji krajem sedamdesetih i tokom osamdesetih bila je neuporedivo, ali baš neuporedivo bolja od ovoga što danas imamo. I to po svim parametrima: profesionalnim, sa stanovišta etike i estetike.

A nije bilo ni interneta.

Nisi primetio da te na ulici oslovljavaju sa čika-Frihend?

Ovo mora da je nešto ako već ne mudro a ono bar smisleno. Samo što ja baš ne domašujem taj smisao.
Sa dolaskom interneta promenili su se kvalitativni odnosi? Sadašnji mediji imaju više lajkova? Ili je neka druga pamet iza sem što mene zovu čika?
Milan Novković Milan Novković 11:32 04.05.2017

Re: Čelična krila naše armije

freehand
... medijska scena u Jugoslaviji krajem sedamdesetih i tokom osamdesetih bila je neuporedivo, ali baš neuporedivo bolja od ovoga što danas imamo. I to po svim parametrima: profesionalnim, sa stanovišta etike i estetike.

Sasvim sigurno.

Takav odnos danas važi za skoro ceo svet, najverovatnije.

Dva-tri su osnovna razloga, uglavnom "načičkana" (sa velikim brojem ostalih razloga), oko Interneta:

- Mnogo veća ponuda, pa neminovan pritisak da se obori standard, koji je em skup em ga ne primećuju uvek najšire grupe konzumenata, među kojima onda imaš mnogo ljudi koji potežu za "bombastim", bez obzira na kvalitet, stara, evolutivna "glad" za instant-zadovoljenjem potreba (ko zna šta će sutra biti)

- Mnogo veća potražnja, pa "nemožeš" da postigneš kao ponuđivač. Ovo podosta liči na prvi argument, samo u ogledalo, dok ne primetimo da su "sile u sistemu" prošle proces "inverzije" - nekad je scena bila supplier-centric, danas consumer-centric (jedna od najrevolucionarnijih tekovina uvezanosti i Interneta)

- Difuzija talenta ka polimorfnoj periferiji, "trading pattern", tj ne treba ti danas mnogo da bi objavljivao, čak od toga živeo ako ti se tako živi - možeš da objavljuješ na blogovima, YouTube, preko svog web sajta, većine popularnih platformi za društveno umrežavanje - postalo je teže privilegovanima da se probiju samo na privilegiju, sve su potrebniji znanje, kreativnost i ozbiljniji rad, ...

...

Ovo gore pod pretpostavkom da si ti mislio na suženu definiciju medija, mainstream, mass media.
freehand freehand 11:48 04.05.2017

Re: Čelična krila naše armije

Ovo gore pod pretpostavkom da si ti mislio na suženu definiciju medija, mainstream, mass media.

Na to sam mislio, ali mislim da grešiš kad govoriš o razlozima. Pre će biti da su postmoderna i globalizacija ništeći etiku i estetiku "bivšeg" i gazeći preko ruševina svega što su bile granice i barijere u najširem smislu - od etičkih do administrativnih - potpuno poniptile i kriterijume, pomerile značenja profesionalnosti, istine, lojalnosti a sve u smeru isfantazirane "slobode" s lica i profita sa naličja.
Najlakše mi je da to pokažem na primeru Srbije, gde ti više praktično i nemaš redakcije niti imaš novinare - sem ono nekoliko ostrva. mediji su se sveli na prepisivanje agencijskih vesti tamo gde nije i saopštenja vlasti tamo gde joj je (vlasti) bitno.
Lokalni mediji su zatrti, a ja smem da se kladim da su neke od redakcija fabričkih listova koje sam znao bile jače od nekih medija sa nacionalnom frekvencijom i pokrivenošću danas.
Zato imaš (gde imaš) radijske i televizijske spikere sa šprahfelerima koji, nesrećni, ne znaju ništa o jeziku, voditelje sa vokabularom od nekoliko stotina reči, nepismene novinare sa opštim znanjem nedostatnim za rešavanje ukrštenice u Mikijevom zabavniku.
Zajedničko im je da su pristali da rade za mizerne honorare, sa ugovorima na ograničeno vreme i da nose političke oglave.
I mahom su to klinci kojima upravljaju barabetine od (pravih, današnjih) komesara i bičevalaca robova.
Milan Novković Milan Novković 12:49 04.05.2017

Re: Čelična krila naše armije

freehand
Ovo gore pod pretpostavkom da si ti mislio na suženu definiciju medija, mainstream, mass media.

Na to sam mislio, ali mislim da grešiš kad govoriš o razlozima. Pre će biti da su postmoderna i globalizacija ništeći etiku i estetiku "bivšeg" i gazeći preko ruševina svega što su bile granice i barijere u najširem smislu - od etičkih do administrativnih - potpuno poniptile i kriterijume, pomerile značenja profesionalnosti, istine, lojalnosti a sve u smeru isfantazirane "slobode" s lica i profita sa naličja.
Najlakše mi je da to pokažem na primeru Srbije, gde ti više praktično i nemaš redakcije niti imaš novinare - sem ono nekoliko ostrva. mediji su se sveli na prepisivanje agencijskih vesti tamo gde nije i saopštenja vlasti tamo gde joj je (vlasti) bitno.
Lokalni mediji su zatrti, a ja smem da se kladim da su neke od redakcija fabričkih listova koje sam znao bile jače od nekih medija sa nacionalnom frekvencijom i pokrivenošću danas.
Zato imaš (gde imaš) radijske i televizijske spikere sa šprahfelerima koji, nesrećni, ne znaju ništa o jeziku, voditelje sa vokabularom od nekoliko stotina reči, nepismene novinare sa opštim znanjem nedostatnim za rešavanje ukrštenice u Mikijevom zabavniku.
Zajedničko im je da su pristali da rade za mizerne honorare, sa ugovorima na ograničeno vreme i da nose političke oglave.
I mahom su to klinci kojima upravljaju barabetine od (pravih, današnjih) komesara i bičevalaca robova.

Razumem sve.

Razloga ima dosta, i sasvim je moguće da sam im ja prilepio neodgovarajuće težinske faktore.

Pa ono što sam zaboravio da kažem:

- Prvo postmodernizam, i pada mi na pamet zato što si ga spomenuo, pa Apostate, i ne toliko njegovog onomad jednog komentara što sam ja zakasnio da vidim, nego nedvosmislenog sentimenta kad je budućnost učenja u pitanju Te faze, epohe,da sad ne prebiram i po svom vokabularu od nekoliko stotina + 1 reči se ne dešavaju samo, i mnogi retko o ovome razmišljaju, zato što ljudi mentalno evoluiraju. To je samo jedan faktor u kompleksnom i mnogo većem skupu unutar sistema u kojem se dešava, i velika je razlika u značenju reči, co-evolucija.

Ona je kompleksnija i teža za razumeti. Tj i unutar evolucije imamo "adjacent-possible", fiksiran "kalup" oko nekog evolutivnog okruženja koji nam definiše dokle možemo da dobacimo u raznim evolutivnim smerovima.

U co-evoluciji ima mnogo kalupa, a nisu fiksni, nego i dinamika svakog kalupa zavisi od okruženja.

Tako, npr postmodernizam nije došao tako što je išla neka bitka pa se ljudi pomerili, pobedili ovakvi ili onakvi, možeš isto tako da kažeš da su ljudi ostali isti, na trenutak, ali se okolina, kalupi, promenila (tehnologija, kumulativno civilizacijsko znanje, ...)

To bi, onda, važilo dobrim delom i za medijski prostor - u uskom prostoru i uskom vremenu mi, naravno, vidimo epizode - umro Tito, "rodio" se Milošević, raspala se Jugoslavija, ... ali iz neke šire perspektive imaš isto što i u široj filozofiji istorije, nisu toliko bitni pojedinačni ljudi i pojedinačni događaji, bitna je civilizacija sa svojim nasleđem i kumulativom, "stvari" bi se, pre ili kasnije, levo ili desno, uglavnom i u svakom slučaju opet desile.

Dalje, kao i u kvantnoj mehanici (na sadašnjem nivou apstrakcije) neke su stvari takve kakve jesu samo zato što ih posmatramo (ne sve, naravno).

Onomad ja, posle čitanja ovde na blogu nekog čupanja kose oko Cece i TurboFolka pitam mlađu ćerku kako ona i njeno društvo reeaguju i diskutuju takve pojave na ovdašnjoj sceni - kaže ona A zašto bi mi uopšte slušali ili diskutovali ono što nam se ne sviđa.

Gde ćeš blji filter za pozitivnu selekciju?!

Poučen dečijim mudrostima ja sam ubrzao skidanje sa mass medija, sad su mi sve češće jeftina zabava, skoro ih uopšte ne čitam, do pre neki dan kad su "pojasnili" Trampov dil sa DeepGov i kažem ajd da pratim par dana sentiment na BBCju, pošto su oni, naravno, u geopolitičknom prostoru jeftini plaćenici, po nekoj relativnoj meri slični tamošnjim, tu kod vas.

I kao na prekidač sve se pomerilo, Trump se skinuo sa grbače NATOu, a DepGov sa grbače neke moguće priče između US i Rusije, Kine, Evroazije - Rusija odjednom skoro pa normalna.

I uložio sam tako 3x10 minuta i sad ih opet ne čitam, čitam alternativce, u smanjenom obimu, gde imaš neverovatno mnogo tih dobrih i poštenih autora kojih se ti sećaš.

Danas bi čovek mogao na nekoliko caka, da preko noći pomeri društvo - (teoretski,) karikiram:

- Zamisli da je normalno da se pohvalimo, jasno i jako glasno, kada nešto (mislimo da) dobro znamo ili imamo - nije bitno što često loše mislimo. I ne moramo samo sebe da hvalimo, Pera sa Vračara kupio 5 dušeka beskućnicima - i bloger sa Vračara dođe i to ponosno "prijavi"

- Pa da nismo judgemental (sudimo po svaku cenu), i tu Srbija kaska, ali to ti (proto) elita može pomeriti preko noći

- Već u ove dve gore "stavke" imaš, kako ih upleteš sa ljudskom jednačinom (mi smo dobri i volimo da dajemo društvu) fenomen Wikipedije, na primer (ona je sasvim neočekivano ispala fenomenalna, očekivalo se da će ljudi uglavnom zajedljivo jedni drugima podmetati nogu) - ljudi vole da napišu dobar prilog besplatno, čitaoci to cene

- Pa zamisli da svi imaju autorsku, techie sitnica, i da nemaš VIP naslovnu, jbt, gde svako malo iskaču i neki drekavci koji nemaju neke preterane veze sa kvalitetom, nego da biraš tekstove za naslovnu. Zamisli koliko genija uopšte nema autorsku.

- A već imamo koncept "favorita" - malo je preuzak, grupe bi bile bolje, pa gde mogu da imam svoje S&T favorite, Humanities & Arts favorite, R&R favorite, ...

- Pa da imamo bolje editing tools, malo da nas mame da više vremena posvetimo i pisanju i ilustracijama, pa aranžmanu.

... itd, skakućem između prostog tehničkog i šireg neodređenog.

Al nemamo te neke stvari, i nemamo, npr, jak #tag podsistem. Gledam onomad kako stari i renomirani čupaju kosu oko heš-tags, a možda je cela budućnost Interneta u tom obrascu, koji mi zovemo "publish-subscribe".

Tj jak #tag podsistem mi već odavno imamo u finansijama, imaš ih i besplatnih, tako se radi diseminacija finansijskih vesti, cifara i ostalog, ali zamisli da nema Fejsa, Tvitera i ostalog, nego da je #tag deo operativnog, i da imaš dva, za ilustraciju, ili koliko hoćeš #tags:

1. #freeOnHistory

2. #freeOnPreferans

I ja se pretplatim na prvi, ne na drugi , i pretplatim se tako na ono što me interesuje, operativni to podržavaju, Windows, Unix (Apple, Google i ostali).

Kada bi mogli ovako olako da se pretplaćujemo na AutorePomnoženeSaŠirimTematskimOblastima preko noći bi ti se kakva-takva medijska sadašnjost zamenila sa još svetlijom prošlošću

(umro bih da sad moram da pročitam šta sam napisao, gde su rupe, greške, nedorečenosti i ostalo
freehand freehand 13:13 04.05.2017

Re: Čelična krila naše armije

(umro bih da sad moram da pročitam šta sam napisao, gde su rupe, greške, nedorečenosti i ostalo

Bi.
Nego ti uvek napraviš mega-kontekst i tamo gde su stvari, bar iz ovog mog rakursa bubašvabe, mnogo čistije. Ja govorim, naime, da su kriterijumi namerno obarani za potrebe i uprošćavanje manipulacije.
Tragično je da su profesionalni mediji u Srbiji samo ostrvca, i ona pod stalnim udarima.
Ok je internet, tagovi, drndemrnde, ali moraš da imaš u vidu i ovo: društvo i njegova bar srednjorčna budućnost usko su vezani sa etičkim i kulturnim modelom koji je društvo odabralo, promoviše i sprovodi. Države bivše SFRJ sem Slovenije i njihova društva jedva su nekako preživela stropoštavanje onih petnaestak godina od '85 do dvehiljadite, a mi smo ovde opet u sred ambisa, i to u svakom smislu. To što se jurimo po tagovima ne znači da realan svet oko nas ne postoji, a on je, Milane, po mnogim stvarima poražavajući.
Milan Novković Milan Novković 15:31 04.05.2017

Re: Čelična krila naše armije

freehand
(umro bih da sad moram da pročitam šta sam napisao, gde su rupe, greške, nedorečenosti i ostalo

Bi.
Nego ti uvek napraviš mega-kontekst i tamo gde su stvari, bar iz ovog mog rakursa bubašvabe, mnogo čistije. Ja govorim, naime, da su kriterijumi namerno obarani za potrebe i uprošćavanje manipulacije.
Tragično je da su profesionalni mediji u Srbiji samo ostrvca, i ona pod stalnim udarima.
Ok je internet, tagovi, drndemrnde, ali moraš da imaš u vidu i ovo: društvo i njegova bar srednjorčna budućnost usko su vezani sa etičkim i kulturnim modelom koji je društvo odabralo, promoviše i sprovodi. Države bivše SFRJ sem Slovenije i njihova društva jedva su nekako preživela stropoštavanje onih petnaestak godina od '85 do dvehiljadite, a mi smo ovde opet u sred ambisa, i to u svakom smislu. To što se jurimo po tagovima ne znači da realan svet oko nas ne postoji, a on je, Milane, po mnogim stvarima poražavajući.

Ne otvaram ja mega-kontekst tu gde se čini na prvi pogled, tj slažem se ja sa tvojom procenom stanja.

Niti mislim da ima nekog skorog, lakog leba tu bez revolucije.

Nego širim temu, mislim da "etički i kulturni model" mogu ponekad i neočekivano brzo da se pomere, co-evoluiraju sa tehnologijom, elitom, i sposobnošću ponekad i manjih dobronamernih grupa da se efikasnije organizuju.

Ja sam ti, naime, skoro religiozan kad je vera u cooperaciju u pitanju, a tehnološki tool-mentors, "drndemrnde" daju razne mogućnosti, umeju da budu moćan alat, cooperativne poluge.

Tehnologija i društvene mreže su postali značajan deo realnog sveta.

Slažem se da je on (tu) poražavajući, ali do neke budućnosti, sa nekim viškom vrednosti, borba/revolucija i nemaju neku alternativu.
freehand freehand 15:52 04.05.2017

Re: Čelična krila naše armije

Slažem se da je on (tu) poražavajući, ali do neke budućnosti, sa nekim viškom vrednosti, borba/revolucija i nemaju neku alternativu.

Takoe!
A evo tebi jedan Šredingerov, kvantni baja: i ima ga i nema ga:

Milan Novković Milan Novković 16:27 04.05.2017

Re: Čelična krila naše armije

freehand
A evo tebi jedan Šredingerov, kvantni baja: i ima ga i nema ga:

On, očigledno, ne radi po "well defined" procesu, tj nije ISO9001 sertifikovan
zilikaka zilikaka 17:07 04.05.2017

Re: Čelična krila naše armije

Nesreća koju pominjem se dogodila na teško pristupačnom području, bilo je angažovano mnogo civila u potrazi koja je trajala nekoliko dana. Ubih se jutros tražećí neki link, nisam uspeo. Jbg, predinternetska era.


Pala Gazela u Beloj Krajini. Poginula cela posada. Danima ih tražili. Kad su ih našli, jednom od njih primetno bila izrasla brada, što znači da je još nekoliko dana bio živ.
Imam nešto mogućnosti da proverim takve infomacije i zato kažem da se nije posebno krilo ali ni hitalo da se obnaroduje.

U svakom slučaju, posle svakog udesa su svi iz branše bili zvanično obaveštavani o dogadjaju i uzroku i imali obavezu vanredne provere znanja po pitanju onog što je bilo uzrok udesa.

Sličan sistem imaš i u većim kompanijama koje posle svake povrede radnika drže vanrednu HSE obuku za sve zaposlene.
zovitemegrunf zovitemegrunf 18:11 04.05.2017

Re: Čelična krila naše armije

Pala Gazela u Beloj Krajini. Poginula cela posada. Danima ih tražili. Kad su ih našli, jednom od njih primetno bila izrasla brada, što znači da je još nekoliko dana bio živ.
Imam nešto mogućnosti da proverim takve infomacije i zato kažem da se nije posebno krilo ali ni hitalo da se obnaroduje.


Vidim da imaš insajderske informacije. Samo sam hteo da kažem da sam tada već imao tridesetak godina i da je to, koliko pamtim, bio prvi put da je JeNeA objavila informaciju o nekoj nesreći. I da, iskreno mislim da su objavili samo zato što nije bilo moguće zataškavanje, previše ljudi je bilo uključeno, na prevelikoj teritoriji.

E, sad, ja mislim da javnost ima pravo da zna kada padne neki vojni vazduhoplov, mislim na JeNeA, ili kako se god zove vojska države u kojoj živim. Pritom, naravno da mislim na pravilo 5 W, ne zanima me tabloidni cirkus.

Naravno da svaki uređen sistem analizira nesreće i izvlači zaključke, popravlja procedure i slično. To se zove povratna sprega, feedbaack, na srpskom ... beš blog bez Caje
milisav68 milisav68 18:47 04.05.2017

Re: Čelična krila naše armije

freehand
Ovo mora da je nešto ako već ne mudro a ono bar smisleno. Samo što ja baš ne domašujem taj smisao.

Ne moraš odmah da se svađaš.

Možemo da pričamo i o Jugoslaviji, a možemo i šire.

Koja novinarska imena si imao (a ne moramo samo na tome da se zaustavimo, možemo da pomenemo i naučnike, književnike) na početku ovog veka, a koja danas?

Evo ide serija na "Nacionalnoj geografiji" o Ajnštajnu - koji je bio profesor na univerzitetu.

Ko danas može da se pohvali da mu je on (ili neko sličan njemu) bio profesor?

Muzika, pozorište, film?



Godfather 45 years later in New York.

(Naleteo na interneru, pa me asociralo na tvoj komentar)

Zašto pominjem internet, pa raspršilo se sve sa tehnologijom, razmisli malo o vremenu koje pominješ, koliko je bilo kvaltetnijih filmova, a koliko danas (većina je neka kompjuterska grafika sa specijalnim efektima).

Kod nas se to pomnožilo sa raspadom zemlje, sistema, koji je zaspao u svojoj čauri, i naravno da je došlo do još većeg srozavanja moralnih vrednosti, pa samim tim i na samo društvo.
zilikaka zilikaka 19:35 04.05.2017

Re: Čelična krila naše armije

E, sad, ja mislim da javnost ima pravo da zna kada padne neki vojni vazduhoplov, mislim na JeNeA, ili kako se god zove vojska države u kojoj živim. Pritom, naravno da mislim na pravilo 5 W, ne zanima me tabloidni cirkus.

Naravno. Transparentnost je važna ali ovo posebno važi kad padne vazduplohov, pa još pogine njih sedam, uz sasluženje dvojice ministara, svite im i onoliko predstavnika medija. Retka prilika za direktan prenos udesa, sa sve unapred postavljenim ljudima i opremom.

I posle se pričalo i pisalo onoliko, a svesni smo da je sve to služilo samo da razveje prah i sačuva od odgovornosti.

Nit se kakva pouka izvukla nit mislim da slično ne može sutra da se ponovi.
Ono bre ipak bio ozbiljan sistem.



freehand freehand 20:11 04.05.2017

Re: Čelična krila naše armije

Koja novinarska imena si imao (a ne moramo samo na tome da se zaustavimo, možemo da pomenemo i naučnike, književnike) na početku ovog veka, a koja danas?

Pa o tome govorim. Jedna od retkih stvari sa kojima se potpuno slažem u pljuvanju po prethodnoj vlasti jeste pristajanje na diktat EU kad su u pitanju lokalni mediji i njihova privatizacija. To se ispostavilo kao pogibeljno, i tek će. Malo je pet godina da se formira redakcija koju kreten zrazbuca za sedam dana.
A što se novinarskih imena tiče - mogu da nabrajam, ali u poslednjih pet godina sigurno nisu vreme za njihovo stasavanje.
Mislim - nije čitava decenija i duže pre toga, ali je do pre 4 dok Vučić nije sve postrojio i uštrojio imalo gde i od koga da se uči.
Ono malo što je preteklo - Vreme, Danas - udavio je finansijski, te je ostalo mesta za ponekog zaluđenog klinca-volontera.
zovitemegrunf zovitemegrunf 20:29 04.05.2017

Re: Čelična krila naše armije

Ono bre ipak bio ozbiljan sistem.



freehand freehand 20:38 04.05.2017

Re: Čelična krila naše armije

zovitemegrunf
Ono bre ipak bio ozbiljan sistem.




Takoe. I znala se i poštovala se struka, generalno, političkim budalama se po pravilu profesija smejala. I kad se krilo u najvećem broju slučajeva znalo se zašto se krije.
Ovo što sam ja opisao krili su zbog bruke. Bar od momenta kad su isključili diverziju kao uzrok.
milisav68 milisav68 20:41 04.05.2017

Re: Čelična krila naše armije

freehand

Mislim - nije čitava decenija i duže pre toga, ali je do pre 4 dok Vučić nije sve postrojio i uštrojio imalo gde i od koga da se uči.
Ono malo što je preteklo - Vreme, Danas - udavio je finansijski, te je ostalo mesta za ponekog zaluđenog klinca-volontera.

To je normalan tok, u smislu, mi smo već duže vreme pod okupacijom, a sada se stiglo i do Vremena/Danasa...

Kada sam ovde na blogu "kukao" (između ostalog) nad divljačkom privatizacijom mog lokalnog medija, odgovor je bio da ne znam da vodim dijalog.

Druga je stvar što ja informacije dobijam putem društvenih mreža, većina to ne zna ili nema mogućnosti.

Pa imamo to što imamo.
freehand freehand 20:43 04.05.2017

Re: Čelična krila naše armije

Kada sam ovde na blogu "kukao" (između ostalog) nad divljačkom privatizacijom mog lokalnog medija, odgovor je bio da ne znam da vodim dijalog.

To od mene nisi čuo, ja od 2002. govorim da će to biti katastrofa. Sa nesagledivim psoledicama po društvo. I to ozbiljno mislim i mogu da obrazložim, koliko god delovalo kao preuveličavanje.
narcis narcis 20:47 04.05.2017

Re: Čelična krila naše armije

medijska scena u Jugoslaviji krajem sedamdesetih i tokom osamdesetih bila je neuporedivo, ali baš neuporedivo bolja od ovoga što danas imamo. I to po svim parametrima: profesionalnim, sa stanovišta etike i estetike.

to je istina
samo ovim turbonacistima tipa macmac&co ne ide u dupe a glavu nemaju .
emsiemsi emsiemsi 20:52 04.05.2017

Re: Čelična krila naše armije

freehand
emsiemsi
freehand
zilikaka
Mislim da grešiš. Možda se nije objavljivalo u novinama al nije se nešto ni krilo.
Smatralo se da je to deo posla kojim se bave.
Radila se istraga i to je to.
Kad se malo prisetiš, nije nešto bilo vesti ni o padanju sa skele, a sigurno se i tu padalo i ginulo, nego su i mediji imali drugačiji koncept.


Činjenica je da se znalo šta ide na koju stranu novina, a da se ne manipuliše najnižim strstima. Bar je tako bilo do '87.

Ма нормално !
Неманипулисало се до јаја до 87. !
Јеботе, само када се сетим оне Борбе --- листови од пола јутра (катастарска). Могли су да штампају само ону једну страницу о спорту. Понекада се запитам, да ли је ико икада, прочитао и слово из тих комуњарских памфлета ?

Ti si, očigledno, čitao neke mnogo ozbiljnije novine ako si došao do stadijuma da izmišljaš reči poput "nemanipulisati".
No bez obzira - medijska scena u Jugoslaviji krajem sedamdesetih i tokom osamdesetih bila je neuporedivo, ali baš neuporedivo bolja od ovoga što danas imamo. I to po svim parametrima: profesionalnim, sa stanovišta etike i estetike.

Страшно !
milisav68 milisav68 21:04 04.05.2017

Re: Čelična krila naše armije

freehand
To od mene nisi čuo, ja od 2002. govorim da će to biti katastrofa. Sa nesagledivim psoledicama po društvo. I to ozbiljno mislim i mogu da obrazložim, koliko god delovalo kao preuveličavanje.

Nisam, oko toga se ne sporimo.
freehand freehand 21:30 04.05.2017

Re: Čelična krila naše armije

emsiemsi
freehand
emsiemsi
freehand
zilikaka
Mislim da grešiš. Možda se nije objavljivalo u novinama al nije se nešto ni krilo.
Smatralo se da je to deo posla kojim se bave.
Radila se istraga i to je to.
Kad se malo prisetiš, nije nešto bilo vesti ni o padanju sa skele, a sigurno se i tu padalo i ginulo, nego su i mediji imali drugačiji koncept.


Činjenica je da se znalo šta ide na koju stranu novina, a da se ne manipuliše najnižim strstima. Bar je tako bilo do '87.

Ма нормално !
Неманипулисало се до јаја до 87. !
Јеботе, само када се сетим оне Борбе --- листови од пола јутра (катастарска). Могли су да штампају само ону једну страницу о спорту. Понекада се запитам, да ли је ико икада, прочитао и слово из тих комуњарских памфлета ?

Ti si, očigledno, čitao neke mnogo ozbiljnije novine ako si došao do stadijuma da izmišljaš reči poput "nemanipulisati".
No bez obzira - medijska scena u Jugoslaviji krajem sedamdesetih i tokom osamdesetih bila je neuporedivo, ali baš neuporedivo bolja od ovoga što danas imamo. I to po svim parametrima: profesionalnim, sa stanovišta etike i estetike.

Страшно !

Zakucavao si ekser?

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana