In memoriam| Porodica| Zdravlje| Život

Život i smrt

bocvena RSS / 02.06.2017. u 16:45
Prvo nam je nestao pradeda. Od 95 leta.

Policija nas je uputila da proverimo po bolnicama. U Urgentnom nam rekli da se jedno NN lice šlogiralo u autobusu i da je smešten u Svetom Savi. Ode muž da proveri...jeste naš deda, ali ima neke brkove. Nije ga video sedam dana, odakle mu ovi brkovi? Čovek je u lošem stanju, ne može da govori, muž kaže - Naš je! Dobro, gospodine, sve je to lepo, ali i gospođa Petrović je rekla da je ovo njen muž! Tu se ovaj moj zbuni još više. Počne da zagleda dedi noge, uvek je imao ispupčene vene, to im je porodično...noge glatke, nigde vena! Sutra povede i porodičnu prijateljicu, dve glave su pametnije od jedne, kad...gospođa Petrović odustala, nije njen muž, nema ožiljak od operacije slepog creva. Deda umre za dva dana. Mi smo rešili da je naš i sahranićemo ga kako dolikuje. Ipak je morala da dođe prababa (od 92 leta) da ga prepozna. To što je načeta alchajmerom i ne izlazi mesecima napolje, to je valjda dobra preporuka.

Kada je muž otišao po ostatak dedinih stvari u Urgentni, nađe u jakni bus plus karticu, sa sve slikom, imenom i prezimenom. Kažu - Aaaa, pa to nije validan dokument!

Onda je baba prestala da se kupa i da jede. I mnogo je vikala i svađala se sa umrlim dedom. Za tih sedam meseci, koliko ga je nadživela, muž je smršao 10 kilograma, ja se ugojila isto toliko. Svako na stres reaguje drugačije:) Babu smo, na prevaru, ošišali i istrebili vaške koje su se zapatile, sređivali stan, donosili hranu, platili privatnog psihijatra da dođe, uspostavi neku dijagnozu i da terapiju i onda je muž svaki dan, posle posla, išao da pregovara da te lekove i popije. Ja sam kopala rukama i nogama da otkrijem u sistemu socijalne i zdravstvene zaštite šta se radi u ovakvim slučajevima i do kraja sam uspela samo da dovučem terensku službu iz doma zdravlja da joj izmeri pritisak. Ubijala nas je u pojam sa rasolom koji je žickala od komšinica, od koga je imala konstantan proliv. Vidiš kako se taj predugi život gasi u ludilu i inatu i bukvalno ne možeš ništa. Moraš da se setiš kako to nije ona nego bolest i da puštaš onaj video gde zajedno s unukom recituje „Ko udara tako pozno..." A kad ti zazvoni telefon usred noći i kažu ti da je pala niz stepenice i da su je odvezli u Urgentni, disciplinovano se obučeš i odeš da moljakaš da je negde prime i poleče. U principu, tamo te šetkaju od jednog do drugog i kad svane jutro, kome se zalomi kraća slamka, taj te primi na odeljenje. Tako je baba završila na gastroenterologiji. Pita doktor mog izbezumljenog muža koji celu noć gura babu na kolicima od vrata do vrata i strpljivo čeka da prvo pregledaju ove što ih dovodi policija - Što ste došli? Je l' je boli stomak? Ovaj kaže - Pala je na glavu. Da, mnogo je boli stomak. Na kraju se ispostavi da je to na glavi samo posekotina, a da je baba anemična i ima čir i problem sa štitnom žlezdom! 'Bem ti raso'!

Uglavnom, prekosutra dođe muž u posetu i oni kažu da je otpuštaju za sat vremena?! Zvao je svaki dan i juče je bio u poseti, ali niko nije spominjao otpust. Zove me na posao i čini se da će da se spali, zajedno s babom, nasred Urgentnog. Na brzinu organizujemo da je prime u neki privatni dom, čak se ni ona više ne opire toj ideji, polako pakuju njene stvari...ali nema zuba! Muž se uskopistio - Baba je došla sa protezom, ima i da izađe sa njom! Galami on tu, ja sam već u zen modu, čujem šum talasa. On odlazi da pokupi stvari, po recepte za nove terapije u dom zdravlja, a ja ostajem da čekam transport. Kad dolazi obezbeđenje, sestre nose neke skener snimke, doktor spominje policiju - Vidite, gospođo, nema zuba na snimcima! Na odeljenje nije došla sa zubima! Ja kao gledam nešto u te snimke, al' slabo razabiram šta je šta, hebe mi se za zube! Gde mene sad da hapse zato što je on izgubio u procesu obaranja ruku sa medicinskim osobljem?! Dolazi hitna i baba i ja se ukrcavamo. Phu, pobegoh!

Umrla je tri dana kasnije.

Iza prababe i pradede (i njihovog skoro stogodišnjeg života) ostalo je troje unuka, četvoro praunuka i jednosoban stan na Karaburmi. Troje dece su nadživeli i sahranili i bili beskrajno vredni i pošteni građani bar pet različitih država, od kojih je svaka bivala sve manja. Ova poslednja nam je za dve sahrane, dve ostavinske rasprave i proces skupljanja papira za uknjižbu i prodaju stana pojela par hiljada evra i isto toliko živaca.

Ali, o tome, u drugom blogu.

Slava im.


Komentari (82)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

predatortz predatortz 17:08 02.06.2017

Au!

bocvena bocvena 17:14 02.06.2017

Re: Au!

prošlo je skoro godinu dana. ovo je moj pokušaj da stavim tačku i sećam ih se iz onog boljeg vremena.
sugarbaby sugarbaby 17:27 02.06.2017

apsolutno savršen

tekst!

Znam da nije prilika da se daje Big Like takvoj temi, ali vi pišete fenomenalno. Tačno po mom ukusu. Savršeno.

A ovo:

Vidiš kako se taj predugi život gasi u ludilu i inatu i bukvalno ne možeš ništa.

Da. Imam jednu gospodju, staru staru gospodju na Zlatiboru, jako je volim al, dal od straha ili besa zbog smrti koja joj je pred vratima, zatarabila se i ništa ni sa kim.
Ljuta.
A predobra i ono stvarno stvarno čestita žena, svima je sve dala i davala, sve gostila, a pred kraj sama, sinovi joj i unuci tamo daleko, a ona - skroz čemerna - rešila da tera inat i svetu i kosmosu.
Ne možeš joj prići ni sa jedne strane. Closed.
bocvena bocvena 17:37 02.06.2017

Re: apsolutno savršen

hvala i na "ti", molim te.

a ona - skroz čemerna - rešila da tera inat i svetu i kosmosu.
Ne možeš joj prići ni sa jedne strane. Closed.


čuvena je bakicina izjava iz tog vremena: i da dejan (unuk) umre, šta ću ja...moram da nastavim da živim! :)

ja sam se tad zezala da ako ne umrem u 50-oj i dočekam te pozne godine ima da budem triput gora od babe! i ko će o meni da se brine? muž kaže: pa unučići! mene neće da prime više u urgentni:)))
zilikaka zilikaka 18:16 02.06.2017

Re: apsolutno savršen

ko će o meni da se brine? muž kaže: pa unučići! mene neće da prime više u urgentni:)))

S obzirom da je ovde masovka odlaženja medicinskog osoblja u Norvešku, Nemačku i ko zna gde sve ne, deca pa i unučići će zbrinjavati neke tamošnje babe.

A priča je odlično ispričana. Nezgodno što iza nje ne stoji fikcija nego iskustvo.:(
bocvena bocvena 18:25 02.06.2017

Re: apsolutno savršen

da znaš:(

jedan moj poznanik se u 50-oj obsetio da je završio srednju medicinsku, za godinu dana naučio nemački za b1 i eno ga u nemačkoj, kreće život ispočetka. u stacionaru - palijativa nepokretnih i umirućih. bukvalno ga očaj na to naterao.
marco_de.manccini marco_de.manccini 20:30 02.06.2017

Re: apsolutno savršen

Vidiš kako se taj predugi život gasi u ludilu i inatu i bukvalno ne možeš ništa.

Горко, исцрпљујуће, обесхрабрујуће, за све учеснике. Помажеш, трчиш, молиш, гураш, позајмљујеш, нудиш, оправљаш, објашњаваш, тешиш, а с друге стране отпор и неповерење -- ко зна шта се у тим душама дешава? -- и све окренуто наглавце. Није ни инат у питању, паралелизам, немогућност допирања

... то све вила за ноћ порушила.

И не можеш ништа. А не можеш ни да не радиш ништа -- тек то не можеш.
bocvena bocvena 20:59 02.06.2017

Re: apsolutno savršen

mnogo si dobro ovo uočio i opisao. mnogo sam o svemu tome razmišljala, ali dugo nisam smela da zapišem.

ja sam tu bila manje emotivno upletena, pa sam bila i korisnija u organizaciji i manje sam gubila živce. lakše sam se adaptirala na njenu "novu" ličnost, jer je nisam poznavala u najboljoj varijanti kao njen unuk.

na kraju, svako zaslužuje da skonča kako želi.

mikele9 mikele9 16:08 03.06.2017

Re: apsolutno savršen

čuvena je bakicina izjava iz tog vremena: i da dejan (unuk) umre, šta ću ja...moram da nastavim da živim! :)

Pravim večeru, seckam na sitne parčiće, moja majka dve godine pre smrti, sedi u trpezariji sa mojim sinom koji joj kaže: Dobro bre bako, pa zar ti nije žao Mikelea, tvog sina a mog oca, cima se oko tebe od jutra do sutra a znaš da je jedva preživeo infarkt, jedva korača i sa štapom a ti mu stalno nešto zameraš? Šta bi bilo, ne daj bože da umre... Ona mu ladnjaka odgovara: Ti ćeš ga zameniti!
bocvena bocvena 16:39 03.06.2017

Re: apsolutno savršen



čudna je ta kombinacija zazivanja smrti (ova naša je imala čitavu poemu, skoro deseterac) i grabljenja pažnje, života, komplimenata...rasola:)
krkar krkar 17:44 02.06.2017

Crni humor

Valjao sam se od smeha. Naravno da mi je sa jedne strane mučno a sa druge žao i dede i babe i vas. I divim vam se kako nekog u procesu niste ubili, ja bih. Ali sam se i pored svega slatko smejao ovom koncentratu opisa i osećanja. Dobro pišeš. Ovo je za strip.
bocvena bocvena 17:59 02.06.2017

Re: Crni humor

ja se sad malo plašim što si me pohvalio...mi smo ti neopevani baksuzi:))

sad mi ovde treba ona ilustracija boba živkovića iz knjige "škola" jasminke petrović, gde baba ustaje iz kovčega, a đak pravda kašnjenje sa - OPET mi je umrla baba!
nikvet pn nikvet pn 18:26 02.06.2017

Re: Crni humor

bocvena
OPET mi je umrla baba!


Сиротом Јанку у основној у кратко време по трећи пут умро деда; учитељ замахнуо да му завали шљагу а он: Не лажем! Моја баба се двапут удавала!
bocvena bocvena 18:32 02.06.2017

Re: Crni humor



ovi cvexovi baba i deda su poslednjih 5 godina živeli u konstantnom ratu...čak su i dva različita frižidera kupili! on kupio običan, a ona popizdela i kupila sa onim malim zamrzivačem.

(ko misli da se to njemu nikad neće dogoditi, da se zapita opet:)
blogovatelj blogovatelj 18:53 02.06.2017

Re: Crni humor

Dobro pišeš. Ovo je za strip.


Piše maestralno. Ovo je za roman. Ili bar pripovetku.
zilikaka zilikaka 18:55 02.06.2017

Re: Crni humor

(ko misli da se to njemu nikad neće dogoditi, da se zapita opet:)


Ja već neko vreme razmišljam kako da spremim neki "mehanizam" koji će nepovratno reagovati pri pojavi simptoma staračkog ludila.

Ono, nemam baš ni ideju šta bi tačno trebalo da odradi al svakako znam da nešto treba. I da to nešto ne sme da zavisi od moje tadašnje trenutne volje.
Imam još nešto vremena da osmislim šta i kako.

Mislim da sve dok imaš obavezu da se za nekog il nešto boriš, mozak drži kondiciju.
Onog momenta kad sve zbrineš, postaje opasno.

bocvena bocvena 20:42 02.06.2017

Re: Crni humor

mislim da je jedino rešenje da se ne živi predugo i da smo veći deo života bili dobri prema svojoj okolini. da poslednjih pet godina ludosti ne potre prethodnih 80 ljubavi.. dakle, zili, nema namćorisanja, samo cile-mile sa mužem, dečicom i rođacima do drugog kolena:)))
bocvena bocvena 21:04 02.06.2017

Re: Crni humor

blogovatelj

ima da fotokopiram 20 svojih blogova, stavim onu spiralu i na koricama napišem "Bocvenah...za Blogija koji je više verovao u mene nego ja sama!"

nemam ja romane i pripovetke u glavi. blog je moja mera. efraim kišon da budem kad porstem:)
G.Cross G.Cross 22:15 02.06.2017

Re: Crni humor

bocvena
mislim da je jedino rešenje da se ne živi predugo i da smo veći deo života bili dobri prema svojoj okolini. da poslednjih pet godina ludosti ne potre prethodnih 80 ljubavi.. dakle, zili, nema namćorisanja, samo cile-mile sa mužem, dečicom i rođacima do drugog kolena:)))


Zaista lepo napisano.


Rekoh na nekom prethodnom blogu da voluntiram u dobrotvornoj organizaciji koja se brine o starim licima.

Posto se i ja pripremam da ostarim ( tek mi je 61. godina) to iskutsvo je neprocenjivo.

Od posete u kuci potpuno izgubljenih ljudi do posle nekoliko meseci videti ih kad dodju na nas rostilj-party uz casu vina i smeh je put koji devedesetogodisnjaci prelaze uz pomoc nasih volontera.

Sa druge strane svakog petka ujutro igram petanque ( po naški boće) . Jutros pricam sa tipom koji je dosao beciklom, posle na rucku mi rekao da jos pravi ture od po 50 kilometara po brdima Francuske. Tip ima 85 godina.


Predugo je relativno.

Taman koliko treba je OK i razlicito je od coveka do coveka. Genetski i zavisno od licnosti.



predatortz predatortz 22:45 02.06.2017

Re: Crni humor

nemam ja romane i pripovetke u glavi. blog je moja mera. efraim kišon da budem kad porstem:)


Imaš!
Samo trenutno nemaš ambiciju da zasedneš i pišeš.
A šteta, mnogo dobro to radiš.
blogovatelj blogovatelj 23:14 02.06.2017

Re: Crni humor

ima da fotokopiram 20 svojih blogova, stavim onu spiralu i na koricama napišem "Bocvenah...za Blogija koji je više verovao u mene nego ja sama!"


Oduvek. Ja ću ti izdam knjigu kad ti nećeš.
bocvena bocvena 07:35 03.06.2017

Re: Crni humor

Predugo je relativno.

Taman koliko treba je OK i razlicito je od coveka do coveka. Genetski i zavisno od licnosti.

naravno! predugo je kad predugo zavisiš od drugih, a kvalitet života je mučan. i tebi i tvom okruženju.

palijativa i socijalne usluge su ovde najstrože čuvane tajne, prekrivene tolikom količinom papirologije, da ljudi koji rade i gaje decu ne mogu ni da je pozavršavaju! u jednom trenutku si odsečen od sveta, siromašan i sludjen. i ti bolestan, a i tvoji.




martin_krpan martin_krpan 07:40 03.06.2017

Re: Crni humor

mislim da je jedino rešenje da se ne živi predugo


27?
bocvena bocvena 07:47 03.06.2017

Re: Crni humor

Oduvek. Ja ću ti izdam knjigu kad ti nećeš.


važi:) možda i ne bi bilo loše da se neka ova pisanija imaju i u papirnom obliku, da se ne izgube lošim bekapovanjem.
riply riply 09:53 03.06.2017

Re: Crni humor

Bas htjedoh da ti pišem da bi ti Kishon pozavidio na literarnim bravurama. Bravooo! P. S. Pozorište je uvijek smješnije u tudjoj kući
bocvena bocvena 13:13 03.06.2017

Re: Crni humor

hvala! nedostižan je on uzor.

ima da pocrcamo od smeja:)
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 19:27 02.06.2017

Zašto...

... ti mene ne voliš?
docsumann docsumann 19:46 02.06.2017

bocvena je moj drug


bocvena bocvena 20:36 02.06.2017

Re: bocvena je moj drug

kad branka katić pita glogovca u "ubistvu s predumišljajem" - a zašto ti mene voliš? on kaže - zato što si lijepa i čestita, jelo!

sve vas volim kao alek krunisani:))))

nask nask 21:02 02.06.2017

Iskrivljene slike



Dok smo čekali da nam zakrpe ćerku od posledica akutno povećane gravitacije, usled razdruživanja njenih stopala i longborda, slikao sam ovo umetničko delo* u atrijumu bolnice. U tom se trenutku vizuelna produkcija u mojoj glavi nije bitno razlikovala od ove apstrakcije.

Iza tvog iskustva ostade jedna predivno napisana priča, a iza mog, nadam se, jedna pristojna slika.

*dve ventilacione cevi
bocvena bocvena 21:12 02.06.2017

Re: Iskrivljene slike

odličan podnaslov - iskrivljene slike! način na koji alchajmer razbija našu staru ličnost i pravi novu, ali iskrzanu, pogrešno uglavljenu, fiksiranu na daleka sećanja i dečiju sebičnost, paranoju i strah...

nadam se da je mlada dama već u fazi da je to ušivanje kul priča za društvo!
nask nask 21:46 02.06.2017

Re: Iskrivljene slike

Da, polomljeni lakat zacelio, prednje zube zalepili, a "lepi" ožiljci na kolenima i butini su često povod za kul priče u društvu. O ekstra sedima na maminoj i tatinoj glavi nećemo sada.
bocvena bocvena 07:51 03.06.2017

Re: Iskrivljene slike

joj, užasa! tačno znam kako ste se osećali. kad je ovaj naš mali rasporio ruku na ogradu, u meni je deo bezbrižnosti zauvek umro.
nask nask 12:11 03.06.2017

Re: Iskrivljene slike

u meni je deo bezbrižnosti zauvek umro.


Da, baš tako.
narcis narcis 22:09 02.06.2017

već

sam zaboravio da umeš lepo da pišeš, al nije alchajmer vet ti to ne radiš često.
freehand freehand 23:05 02.06.2017

100 godina samoće

Sve je opisano.
pape92 pape92 00:24 03.06.2017

that joke isn't funny anymore

Ili ipak jeste? To jest, biće, posle nekog vremena? Odvrteo mi se čitav "život i smrt" pred očima. Dva istovremeno, jedan koji nije moj, i jedan koji će, lako je moguće, biti moj. (I've seen this happen in other people's lives...). Utešno je videti da iako je strašno, nije tako strašno. Ili ipak jeste?

Bravurozno napisano.
Lionsgate Lionsgate 02:37 03.06.2017

Pokvareni hard disk

Svekar moje sestre u 92-oj trazi vise puta za par dana da ga sin vozi u Sabac. Sta ces tata tamo, otisao si iz tog grada pre skoro 80 godina? Da odem na korzo i vidim nekog od mojih drugara, veceras je subota

A poslednje godine zivota ponovo je "prozivljavao" prezivljavanje u Mauthauzenu i u prici sa bratom koji je poginuo 1944. Mucenik.
ddsonik ddsonik 06:40 03.06.2017

Nothing comes easy

...tako i ova tvoja priča; svaka vama čast!
Fantastično prikazane slike, zaista si majstor!
Nešto razmišljam, kako bi izgledala babina priča. ..
Nestaju nam polako stariji rođaci. ..meni tata stalno update-je...a nastavljamo da živimo, šta drugo.

Piši češće, please, ne mora baš ovakvi događaji da budu, ali piši

Puno pozdrava
tasadebeli tasadebeli 06:50 03.06.2017

Све је то живот

Пошто сам прошао више пута са мојима понешто од овога о чему ти пишеш и о чему пишу остали у коментарима (бабе, деде, родитељи) и научио и без медицинске школе да мењам пелене старим лицима, да купам непокретне, да храним оне са тешким старачким деменцијама, да их шетам уз ходалице и колица, да пристајем на све улоге које су ми они дододељивали, сваки дан другу улогу, у својим животима у тим тренуцима

(мајка мени: О, где си, куме!
ја: где си, кумо, иди у пичку материну!!! Шта има?

сутрадан

мајка мени: О, Војо, дошао си да ме видиш?
ја: јесам.

Воја је иначе њен брат, мој ујак, погинуо на Сремском фронту 1945.)


решио сам да на све то кажем:

Све је то живот.

Па и та смрт на крају... И то је живот.

Другачије не бих умео ни могао да прођем кроз све то.


П.С. - Највише сам волео да са кевом док сам с њом данима и ноћима у њеном стану


(непокретна седам година, са оштећеним центром за говор, без контроле сфинктера и остало што иде уз то и са деменцијом која је током година бивала све јача толико да моју сестру није признавала за своју ћерку него је тврдила да је усвојена, а да је само мене родила иако је сестра била ту око ње исто колико и ја у тим тренуцима)


гледам на ТВ бокс. (Она и ћале су много волели бокс, дружили се са Томом Хладним и осталим некадашњим чувеним именима нашег бокса итд.)

Кева је и у тим тренуцима гледала бокс као прави познавалац, не давећи много неком причом, него бисмо тек само повремено проговорили:

она: Добро бије овај у плаве гаће, а? Види му десни кроше... (Пази, "десни кроше"! Са деменцијом!)
ја: бије к'о змај, нокаутираће овога у три рунде...

Никада нисам ни са ким више тако гледао бокс. Ћале се упокојио пре кеве, а откада је кева умрла, нико више не уме са разумевањем, без непотребног лапрдања и сметања брбљањем, да гледа ту племениту вештину.


И ја их све тако памтим.

Оно мењање пелена и све остало што није за памћење... То није радио Таса. То је радио неко други.

Пунктум.


tetkino tetkino 07:35 03.06.2017

Sačuvaj mi Bože ovo malo pameti...

Govorila je moja baba

Dao Bog malo pameti, pa da u ovoj zemlji u kojoj je sve teže živeti, neko bar smrt učini dostupnom i legalnom.

Da umremo kao ljudi, dok je vreme, da ne čekamo da prvo izgubimo sebe, pa onda život
bocvena bocvena 07:57 03.06.2017

Re: Sačuvaj mi Bože ovo malo pameti...

hvala svima na komentarima! znala sam da je puno ljudi prošlo ili prolazi kroz slične priče. i znam kako se usamljeno osećaju jer ne mogu da dobiju informaciju šta i kako da rade. sistem uopšte ne funkcioniše ili funkcioniše za mali broj privilegovanih, ostali idu napamet, use i u svoje kljuse i koliko možeš da platiš.

starost je u srbiji postala ružna reč.
cassiopeia cassiopeia 08:21 03.06.2017

Re: Sačuvaj mi Bože ovo malo pameti...

bocvena

starost je u srbiji postala ružna reč.


Trenutno dvoje prijatelja muku muči sa bolesnim i onemoćalim roditeljima. Mnogo toga zavisi od lekara na koje naletiš.
Moj otac, a i mi sa njim, imali smo sreću da je njegova ekipa iz bolnice na Zvezdari bila brižna i činili su sve što je u njihovoj moći. Ono par lekara, baksuza, na koje smo naleteli ne želim ni da se sećam.

Šta da ti kažem, nema univerzalnog recepta za laku starost. Možda da smo što duže pri zdravoj svesti i na nogama.

Od kako sahranih tatu, babu i dedu u protekle 2,5 godine, jedina misao mi je da se pobrinem da me smeste u dom kad mi dođe vreme. Nekako mi se čini da je to najjednostavniji način, još samo problem novca da rešim.

Ljubim te i grlim!
cassiopeia cassiopeia 09:22 03.06.2017

Re: Sačuvaj mi Bože ovo malo pameti...

Kako sam pročitala tvoj blog naviru mi lepa sećanja na moje što odoše. U to ime pustiću dedinu omiljenu pesmu koja se pod obavezno pevala (sestra mu divno peva i sad u osamdesetim, da se rodila u drugo vreme bila bi operska diva) na porodičnim skupovima.
Dedina pesma
bocvena bocvena 13:29 03.06.2017

Re: Sačuvaj mi Bože ovo malo pameti...

baš mi je drago da je tekst izazvao lepa sećanja na one koji su nas napustili. zato se valjda "ne ubijemo" kad je najgore.

jutros, iz kola...

gedza.73 gedza.73 16:24 03.06.2017

Re: Sačuvaj mi Bože ovo malo pameti...

U to ime pustiću dedinu omiljenu pesmu koja se pod obavezno pevala


Moj deda vol'o žene i pivo. Došlo mu i jedno i drugo glave onda kad je on hteo.
Po našem sudu prerano po njegovom najverovatnije taman.
A i muziku je voleo. Tražio da kad ga sahranjuju puste tranzistor od kog se nikad nije razdvajao.
Sahranjuju dedu a pesma 'ja vragolan i moj deda'.

KAd prođu godine ostanu lepa sećanja i vesele priče.

martin_krpan martin_krpan 08:24 03.06.2017

Život i smrt

Preporuka za tekst, mada se sa mnogim pristupima iz teksta ne slažem.

Sinoć upalim TV nakon jedno 7 dana i "fercerajući" se zadržim na militantno-huškačko-propagandnom servisu - RTRS. Emisija Ljudovanje sa sitnim propagandistom Gatalom a gost je izvjesni čovjek Mile Božić Jankula za kojeg ranije nikada nisam čuo. I nisam se pokajao. Mile je legenda, gljivar iz Korduna koji je sve izgubio u ratu a sina jedinca su mu Arkanovci ubili zbog Nike Air Max patika a leš bacili u nečiji svinjac da bi se leš pomjerao sa jednog mjesta na drugo. Jeziva priča, jeziva iskustva, izbjeglištva iz jednog zla i taman kad je pomislio da je došao u "majku Srbiju" na sigurno, tu tek kreće golgota u obliku Arkanovih logora, pljački i prebijanja u izbjegličkoj koloni, naplaćibanja 1l benzina od 15 DM, itd... Koga interesuje može pogledati cijelu emisiju.



Mile Božić Jankula je fini čovjek, koji je u emisiji mnogo puta naglasio da ima prijatelja svih vjera i nacija, da je dobrodošao i kod Šiptara kada ide u lov na Kosovo, da ga ljudi vole i pomažu kao i što on pomaže drugima. Čovjek nakon svega što je prošao ne mrzi ni jedan miligram nikoga, apsolutno nikoga. Šta je bilo bilo je, idemo dalje.

Razmišljao sam o tom čovjeku jedan dio noći i shtavio sam da je Mile univerzalni snažan čovjek logoterapeutskog tipa, poput npr. Viktora Frankla.

…trotzdem Ja zum Leben sagen: Ein Psychologe erlebt das Konzentrationslager.

Svjedočeći "kuknjavi" i kolektivnom defetizmu kod Srba - online kako i offline, imam utisak da se Franklova knjižica napisana za 9 dana 1945 nije čitala. Ovakve teme su u stvari razotkrivači bijednog duha čak i onda kada duh ode preko bare, duh ostaje bijedan, zarobljen u istorijskoj ljušturi, pokvaren, usmrdljen,... Pokvareni duh nesvjesno želi da se njegova lična, individualna pokvarenost eksternalizuje i postane opšte mjesto.

Do tada, Mile Božić Jankula leti visoko slobodan kao orao, počasni gost je u Prištini, Zadru, Novom Sadu, Ljubljani,... skuplja puževe i gljive i živi svaki dan kao da je posljednji. A njegov prijatelj Viktor Frankl mu maše iznad njega jer je sa 67 godina dobio dozvolu za letenje.





bocvena bocvena 16:25 03.06.2017

Re: Život i smrt

Preporuka za tekst, mada se sa mnogim pristupima iz teksta ne slažem.


nema pristupa, martine. nema moralnih i metafizičkih kvalifikacija, samo opisano jedno pojedinačno iskustvo. ovo nije kukanje i mi nismo ni heroji ni slabići. samo ljudi koji u srbiji pokušavaju da reše životne situacije na koje nailaze.

moralo bi da bude lakše. da od doma zdravlja, do specijaliste i socijalne službe ne moraš da skačeš kroz 10 upaljenih obručeva nego da ima nekih trasiranih smernica šta ti je činiti. niko ne beži od odgovornosti i obaveza, ali ne treba da učiš na internetu šta ćeš sa bolesnim čovekom.
sasaminijature sasaminijature 08:25 03.06.2017

Uspomene

Боцвена, вратила си ме у прошлост.

Неких седам година смо моја породица и ја проживели са покојним дедом и наном. Ух када се само сетим тих дуугих година. Човек који је био врхунски занатлија и поштован од свих који су га знали задње године живота је провео тако што буквално на сваких десет секунди више није знао ништа, ни сина није препознавао. А мучена нана је била непокретна па осуђена а њега 24 сата.

Тешке страхоте. Колoки сам само пута слушао како пуца и кроз сузе проклиње себе јер нема снаге да се убије па на глас моли Бога да је узме јер нема снаге више да га "трпи".

Мајка ми је живце погубила на њих, породица се распала. Баш смо се напатили тих седам година.

И сада када ми падну на памет ја се сетим само лепих тренутака. Једном приликом деди наврати стари пријатељ да га посети који је невероватно глув и мораш да се дереш да би те нешто чуо. Са друге стране деда који има памћење мушице, после пар секунди избрисана меморија. И седе њих двојица и причају, један глув ко топ а други сенилан. Ми смо их гледали два сата, и комшилук долазио да види сцену. За плакање.

Не бих ни црном непријатељу пожелео да се стара о сенилној особи.



bocvena bocvena 16:34 03.06.2017

Re: Uspomene

žao mi je, saša. alchajmer, MS, psihičke bolesti, bolesti zavisnosti...nagrizaju porodice. moje iskustvo je da ijudi od toga ili ojačaju (izrastu neka rezilijentna deca i brakovi se stisnu još više) ili se raspadnu. u parčiće.

sve je za ljude i nema takmičenja u problemima i stoicizmu.
krkar krkar 11:10 03.06.2017

Starački domovi



Pisao sam davnih dana blog o staračkim domovima, marifetlucima i sramoti (LINK). I evo ovih dana opet nekoliko takvih slučajeva (LINK) po medijima (LINK). Ili se neko pošten našao u nekom ministarstvu da radi svoj posao, ili je nekom strpalo dedu ili tetku u neku šupu.
zilikaka zilikaka 12:18 03.06.2017

Re: Starački domovi

Polako sa tim kvalifikacijama. Sticajem okolnosti jako dobro poznajem kuću u kojoj se sve dešavalo.
Iz ranijih vremena, ali poznajem.
To što se predstavlja kao podrum je fizički u nivou tla. Znači, prostor ispod visokog prizemlja.
Nemam pojma kakvi su uslovi bilu u tom ili u bilo kojem drugom privatnom domu ali znam i da su u jedinom državnom u gradu uslovi daleko od idealnih. A ono najvažnije, lista čekanja preduga.
I kako da reši problem neko ko mora da organizuje brigu o starom a u domu mu kažu da nema mesta do daljeg?
Ljudi jednostavno ne mogu da odlože i zaustave svoj i druge živote dok se ne steknu uslovi za smeštaj u jedinom zvaničnom domu.

Čini mi se da ova hajka ima ima drugu pozadinu ali ne vidim tačno koju.
Da li je možda sledeći korak preuzimanje cele te delatnosti od strane nekih? To mi liči kao vrlo moguće.
ISkreno, neće me ubediti da je država najedared postala onoliko zabrinuta za kvaliti nege i smeštaja starih lica, i da tu niko nema nameru da uzme paru.
martin_krpan martin_krpan 12:29 03.06.2017

Re: Starački domovi

ISkreno, neće me ubediti da je država najedared postala onoliko zabrinuta za kvaliti nege i smeštaja starih lica, i da tu niko nema nameru da uzme paru.


A šef tog resora je izvjesni Vulin a kad je Vulin u pitanju tu je onda humanost, etika i empatija za stara lica zagarantovana.
palilulac palilulac 08:47 05.06.2017

Re: Starački domovi

Privatni domovi su nasa neminovnost. Ne ovakvi kakvi su trenutni ali jesu... Iz licnog iskustva mogu samo da kazem da mozete da se borite koliko hocete, dementne osobe ne primaju.
Tako je nama receno za moju pokojnu babu kada smo konacno nasli vezu za staracki dom u Nisu. "Mi dementne osobe ne primamo." Jedino mesto gde je mogla biti smestena je Toponica, i u uslovima koji su bili pristojni. A i to mesto smo dobili na vezu i bukvalno, ali bukvalno na poziv dr. "Oslobodilo se jedno mesto ali morate doci u roku od sat vremena najkasnije"

I sta preostaje obicnom coveku, gde da smesti svoje voljene cak i kada ima novca i veze? Drzavno nece, ustanova koja moze da se stara o dementnim je prepunjena...

Zalosno ali samo privatni dom i nada da ce im tamo biti bolje. E sada sto kod nas to nista nije regulisano, sto ako das nekome odredjenu kintu onda sve moze, to su neke druge teme.
bocvena bocvena 10:57 05.06.2017

Re: Starački domovi

Privatni domovi su nasa neminovnost.


tako je. trenutno je na snazi paradox - za umiruće i komatozne nema mesta u bolnicama, dementni ne mogu u državne domove, jedan jedini dom za odrasla invalidna lica ne prima potpuno nepokretne, hitna pomoć prvo pita koliko pacijent ima godina, pa razmatra dolazak...i onda cvetaju privatne inicijative, pa na šta naiđeš, koliko možeš da proceniš i šta možeš da platiš!
pri tome se svi ti negovateljski poslovi u državnim službama sramno malo plaćaju i cene! lepo kaže zili, nemačke babe će da procvetaju, a mi da priželjkujemo brzu i bezbolnu smrt.
mariopan mariopan 12:12 03.06.2017

..

Ех, какав текст.

Таман мислим да сам све то заборавила......

Него....ја пушим, пуно радим, и све радим како бих "на време" отишла.

И сећам се само лепих тренутака, како ме тетка грлила и љубила свако вече пред спавање, ваљда зато што ни њу ни мене нико није мазио, па смо се у тим временима баш сите намиловале и како од свих најрођенијих које је заборавила да има није заборавила мој број телефона да ме позове да је "спасем" неке неепизнате жене која јој краде све леве ципеле и здравствене књижице и која јој у супу ставља којекакве лекове од којих је све заборавила.

И кад је ћерка сутрадан довезла код мене никад више није отишла кући па смо обе добиле прилику за оно мало пажње које је обема требало на различите начине.

Оне две поплаве и мањи пожар рачунам у редовни рок службе око таквих болесника.

А ја ћу на време, надам се

Насмејала си ме овом твојом причом, тако личи на моју да не поверујеш.
bocvena bocvena 13:33 03.06.2017

Re: ..

javim se kasnije svima posebno, sad moram da skuvam ručak:)

ureče me krkar! bili klinac i ja na nekom humanitarnom bazaru u njegovoj školi, volontiramo u kafiću, kad zove muž i psuje krkara:))) mora da vozi sestru invalida u bolnicu i ne zna da l mu treba uput i ko je dežuran. eno ih na zvezdari, valjda će sve biti ok.
krkar krkar 13:47 03.06.2017

Re: ..

bocvena


ureče me krkar! bili klinac i ja na nekom humanitarnom bazaru u njegovoj školi, volontiramo u kafiću, kad zove muž i psuje krkara:))) mora da vozi sestru invalida u bolnicu i ne zna da l mu treba uput i ko je dežuran. eno ih na zvezdari, valjda će sve biti ok.


Siroma Krkar, sve na njegovu grbaču!

Javi ako ti treba veza u Gradskoj
bocvena bocvena 16:10 03.06.2017

Re: ..

mnogo hvala, ali sve se završilo relativno brzo i dobro! jedino što su se po ovoj vrućini njih dvoje iscimali za medalju. ponekad su stepenice prepreka poput najviše planine.
pape92 pape92 17:15 03.06.2017

Dede

Jednog dedu su streljali Nemci i njega pomenem ponekad, kad je tome mesto. Ređe mi se ukaže prilika da pomenem drugog dedu, koga se sećam. Njega nisu ubili Nemci, mada su mogli da su hteli, nego dijabetis. Mogao je da poživi još koju godinu da je dozvolio da mu odseku nogu i da je prestao da puši. Bio sam još mali kada je umro i tek kasnije sam se našao pred pitanjem da li je, zbog mene, trebao da izdrži još malo. Mogli smo da igramo tabliće. Mogao je da mi priča kako se provodio po Parizu dvadesetih. Da mi da po koji dedovski savet. Ali je deda bio starog kova. Nije hteo da predstavlja teret, a unuci su snažna bića, izrastu nekako i bez deda.
Naravno, demencija je sasvim druga stvar. Kidnapuje ti mozak i ne pristaje ni na kakve nagodbe.
49 41 49 41 00:41 05.06.2017

Deda - testament

https://youtu.be/uslJG3gnKHs

Pominjahu mi ime u nekim zucnim vecernjim raspravama. Bilo mi, ni 4 god.
Cudah se tome decijom glavom.
Ja sam jos uvek mali, nisam nikome nacinio ikakvo zlo. Zasto mene u to?

Kao odrastao, naterah majku da mi isprica celu dramu, u kojoj igrah "glavnu ulogu".

Otac ti trazase testament od njega, da mu sestre ne otmu kucu gde zivljasmo.
Deda je prvo odbijao, sa obrazlozenjem da svojim kcerkama dao obrazovanje, da je svima podario miraz prilikom udaje i da nijedna od njih nema pravo ni moralno ni materijalno da vise zahtevaju od njega.

Ako budem ostavio testament, ostavicu ovom 49-41. On je sada mali i najmladji u familiji.
Kad bude odrastao, postane punoletan, ako bude ista sporno; taj ce vam znati podeliti itekako.

Ne ostavi testament. Srce ga pogodi u hodu posle "ostavinske" rasprave.

Komunisti krenuse u pljacku zemljista. Tetke u deobi kuca.
Otac pade na kolena, s kojeg pada se nikad ne oporavi.

Svi ostase gluvi-nemi na "pad".

Zli duh se prenese i na stariju sestru; koja ucase gradjansko, moralno, nasledno pravo.
Trebala ga je znati kroz svoj ceo radni vek.

Nije!

https://youtu.be/VHu6kcIz2t8

bocvena bocvena 07:52 05.06.2017

Re: Deda - testament

hvala vam za uspomene!

ima taj neki nevidljivi trenutak u kome nova generacija postane "roditelj roditelju" i krene sve bolje da zna. to je veličanstveno i strašno u isti mah. zakon levitira između. nije lako nekog staviti pod starateljstvo, a nije lako ni živeti sa potezima i odlukama izgubljenih duša.

nemam pojma, svako na kraju prati neki unutrašnji kompas. mi nismo ispoštovali želju naših starih da stan pripadne samo nama. delimo ga sa njegovim sestrama.vraćamo stabilnost u kosmos koji je nekada davno narušen ko zna kojim okolnostima.
iqiqiq iqiqiq 07:57 05.06.2017

Težak kraj

Prošla sam nešto slično pre godinu dana sa mamom, bolnice, mučenje i borba da preživi i sahrana i sve što uz to ide pride.
U jednom dahu pročitah ovo tvoje, sjajno si to sastavila.

Moj dodatak je da se još jednom opet potvrdi u životu da nema Holivuda. Nekako pod uticajem onog srećnog talasa holivudskih filmova, odrasla sam sa nadom da na kraju ipak bude ono srećan kraj, moja mama je govorila " sve se lepo završi i svi odu na more"...

U našoj zemlji u kojoj nema holivudskih dana u realnom životu ne može valjda da bude ni holivudskog kraja.

Najlepše o tvojoj prababi i pradedi govori to što su ostavili brojno potomstvo, svaka im čast.
bocvena bocvena 09:43 05.06.2017

Re: Težak kraj

U našoj zemlji u kojoj nema holivudskih dana u realnom životu ne može valjda da bude ni holivudskog kraja.

Najlepše o tvojoj prababi i pradedi govori to što su ostavili brojno potomstvo, svaka im čast.


baš tako. nije sve ni u kinti. ima nešto u kolektivnoj brizi za dostojanstvo starijih.

(a ovi naši i nisu baš slavno prošli. nadživeli su troje dece i većinu rođaka, izgubili jednu unuku u saobraćajki, druge se dobrovoljno odrekli, treća invalid, praunuci ih i nisu baš mnogo zanimali...moj muž im je bio jedini koji im je u kuću ulazio...a i njega je poštar, kao zabrinuti građanin, prijavio socijalnoj službi i nastavio uredno da uzima bakšiš od 1000,00 dindži kad donese penziju)
narcis narcis 08:00 05.06.2017

umesto reči

predatortz predatortz 08:12 05.06.2017

Baba i deda

Moji baba i deda, mamini roditelji, imali su jako lep brak. Deda je bio veseljak, baba konzervativna, ali su se lepo nadopunjavali. Poštovanje, što je valjda i ključni sastojak dobrog braka, bilo je obostrano.

Stoga sam se i prilično iznenadio kad sam, neke '93., u svom onom mom tutnjanju, navratio do njih i primetio da uopšte ne razgovaraju. Ni reč! Pitam tetku (živeli su tad, kao izbeglice, u jednoj kući) o čemu se radi. Ona crče od smeha. Kaže: "Pitaj babu!" Baba se, već neko vreme pre toga, počela malo da "gubi". Posledica dugogodišnjeg dijebetesa, nedostatak adekvatnih lekova, trag moždanog udara... Sve se skupilo.

Elem, pitam ja babu o čemu se radi.

Baba mi odgovori, u jednom dahu:

17. maja '54. dođu one njegove sestrušine kod nas u Tuzlu, da prodaju sir i jaja na pijaci. Hajde što su one došle, nego povedoše mi na konak još neke žene iz sela. Pojedoše mi sve ispred dece, u kući mi ništa ostalo nije, deca mi bez večere legoše. Misliš da se ijedna setila pet jaja da ostavi?! Tako je meni sa njima bilo ceo život! A on ćuti! Deca gladna, a on ćuti! Ma, neću više očima da ga gledam!


Ja ne znam da l' da se smejem, da l' da plačem. Na prvu mi bilo smešno, posle i ne baš... Kupi čovek u sebe svašta, kao usisivač. I ako vrećicu ne isprazni, sve će da prsne. kad tad!

Tako i moja dobra baba. Umrla je par meseci nakon toga. Ni deda nije dugo živeo nakon nje.

bocvena bocvena 10:41 05.06.2017

Re: Baba i deda

Ja ne znam da l' da se smejem, da l' da plačem. Na prvu mi bilo smešno, posle i ne baš... Kupi čovek u sebe svašta, kao usisivač. I ako vrećicu ne isprazni, sve će da prsne. kad tad!



zato, ko zna kakvi ćemo mi biti! kad ispostavim cvexu račune iz prošlog veka:)))

(baba je do poslednjeg dana optuživala mrtvog dedu da ju je varao sa nemicom kod koje je bio u zarobljeništvu, a da slobodno vreme provodi na bazenu i gleda gologuze! skoro sve je zaboravila, ali ljubomoru nije:)
stefan.hauzer stefan.hauzer 12:17 05.06.2017

Re: Baba i deda

ne daj se, sestro, a i cvexova ljubav je velika ko rusija


4krofnica 4krofnica 08:05 06.06.2017

Re: Baba i deda

(baba je do poslednjeg dana optuživala mrtvog dedu da ju je varao sa nemicom kod koje je bio u zarobljeništvu, a da slobodno vreme provodi na bazenu i gleda gologuze! skoro sve je zaboravila, ali ljubomoru nije:)



što sam ja imala baksuz babe, nijedna nije preterano izražavala naklonost ka deci/unucima, volele su jedino da spreme klopu ali nikakva druga angažovanja... jedna je ceo život imala neke iracionalne fiksacije i bila naporna, nekako mi je bilo drago što ju je deda nadživeo par godina da može malo da odmori :))


bocvena bocvena 08:09 06.06.2017

Re: Baba i deda

šta misliš što se naš deda šlogirao u autobusu?

(za stefa: ja sam još studirao, ona je radila:)
stefan.hauzer stefan.hauzer 11:10 06.06.2017

Re: Baba i deda

(za stefa: ja sam još studirao, ona je radila:)

dok Lana radi u Glendale, ja visim u javnoj biblioteci u Scottsdale
bocvena bocvena 11:21 06.06.2017

Re: Baba i deda



nekom je život majka, nekom maćeha!

(sinoć ih postrojio male, pa ih obrazov'o na temu domaće muzike: od rokera s moravu do svaroga. na kraju su zajedno pevali: da l' je ljubav ili pivo, dok je timbetu vijorila lažna kosa na lažnom vetru!:)

i iskoči ova pesma na jućubu!

mariopan mariopan 11:39 06.06.2017

Re: Baba i deda

predatortz

Baba mi odgovori, u jednom dahu:

17. maja '54. dođu one njegove sestrušine kod nas u Tuzlu, da prodaju sir i jaja na pijaci. Hajde što su one došle, nego povedoše mi na konak još neke žene iz sela. Pojedoše mi sve ispred dece, u kući mi ništa ostalo nije, deca mi bez večere legoše. Misliš da se ijedna setila pet jaja da ostavi?! Tako je meni sa njima bilo ceo život! A on ćuti! Deca gladna, a on ćuti! Ma, neću više očima da ga gledam!




Ovo me podsetilo...

Došao najstariji ujak kod mene da vidi sestru, tu moju tetku, i on star ali mu um bistar, dovezli ga sinovi iz Niša jer se ne zna koje od njih dvoje će pre....pa da se vide.

On plače u dnevnoj sobi što mu je sestra u takvom (nerazumnom) stanju, ne poznaje ga....i on me sve vreme moli da je vratim njenoj kući jer, eto, ona traži da ide svojoj kuči, to mu je rekla u sobi.

Dobro, odem ja u sobu da je pitam, pa ako želi lako ćemo za to. Tu joj je ćerka, tu su mi i braća od tog ujaka, svi ljudi u godinama lako ćemo to rešiti.

"Tetka, ti si tražila da ideš kući?", pitam. "Kojoj kući si htela da ideš, u Beograd?"

"Kod oca i majke (na Kosovu), tražiće me", kaže ona.

"Pa deda je davno umro", kažem joj a ona se zaprepasti, udari u plač...pa kad, pa kako, zašto joj to niko nije rekao.... plače kao kiša, kao da su sad umrli i otac i majka.

"Vidi tetka kako si ti stara, kako su ti smežurane ruke, i ti si stara, a oni su odavno umrli u dubokoj starosti, odaaaavno...i ne čekaju te, možeš mirno da ostaneš ovde ako hočeš."

Kako si ti pametna pile moje, sve znaš...i izljubi me.

Inače, za sve sam bila jako pametna. Umem da skuvam đuveč, umem da zaključam vrata od kuće ( i da ih otključam), umem da uključim TV....da nađem njene lekove, obe cipele... pametnica tetkina.
bocvena bocvena 11:56 06.06.2017

Re: Baba i deda



moja drugarica ima ozbiljan problem jer joj mama svaki drugi dan zaboravi ko je taj muškarac koji joj se mota po kući. pa je nanovo upoznaje sa mužem.

meni je to najtužnije - kako li je to živeti u svetu straha i gomile nepoznatih? sa sećanjima koja su tako živa, ali iz dalekih hodnika vremena.
a možda smo to mi u našoj suštini, očišćeni od naslaga civilizovanih naučenih obrazaca?
mirelarado mirelarado 12:07 06.06.2017

Re: Baba i deda

Zato se meni čini da se ovo produžavanje životnog veka odvija naopako. Produžava se najgori deo života - starost.
bocvena bocvena 12:24 06.06.2017

Re: Baba i deda

ali i mladost i vitalnost se produžava, pa mu valjda dođe na isto.

inače, kažu da statistike pokazuju porast polnih bolesti po domovima za stare! bar u americi i kanadi (kod srkija i blogija gde je standard:) nema straha od trudnoće, nema moralisanja, nema dece da smaraju, ko je naučio, naučio:)))
mariopan mariopan 13:53 06.06.2017

Re: Baba i deda

mirelarado
Zato se meni čini da se ovo produžavanje životnog veka odvija naopako. Produžava se najgori deo života - starost.



Da, i meni je to najstrašnije i najtužnije.

Nije to život, to je samo biološko opstajanje, a živ čovek u grob ne može.
miloradkakmar miloradkakmar 15:47 05.06.2017

Poznato...

....imam troje matorih preko osamdeset godinica/83, 84, 87/ i svi se oslanjaju na moju malenkost, za sve što im treba, od zvanja kućnog lekara,podizanja recepata i lekova, rešavanja problema sa komunalnim preduzećima i državnom administracijom... do obezbedjivanja ogrevom, gajenja bašta, jer su navikli, pa , onda održavanje kuća, dvorišta, zelenih uličnih površina....da ne nabrajam. I to na podugoj relaciji.
Sve to meni prija, za sada, ali i ja sam mator i ne mogu stići i ne mogu biti na tri mesta u isto vreme.To me donekle izludjuje, jer imam dve prelepe unučice kojima moram da posvećujem neizmernu pažnju.:)

Izvini ako sam van teme.

Pozdrav tebi i Cvex-u.

PS Slava im !
dusanovaiivanovamama dusanovaiivanovamama 10:40 08.06.2017

Re: Poznato...

miloradkakmar
....!




Pozdrav
Blade Runner Blade Runner 02:15 06.06.2017

Dust

bocvena bocvena 08:11 06.06.2017

Re: Dust

pa milorad i blejd!!!!!
dusanovaiivanovamama dusanovaiivanovamama 10:43 08.06.2017

Re: Dust

bocvena
pa milorad i blejd!!!!!


Eto Bo, piši češće

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana