(Кеви и ћалету јер им поред свега осталог дугујем и за музику у мом животу. *)
Ове године сам обележио један мали јубилеј у свом животу.
Навршило се 45 година од појаве једне ЛП плоче која је, по мени, имала велики утицај на потоњи развој онога што данас називамо музиком нашег доба. Наиме, 1973. године појавио се ЛП албум Др Џона под називом In The Right Place.
Малколм Џон Ребенак је рођен 21. новембра 1940. године у Њу Орлеансу у породици француског порекла чије досељење у град у делти Мисисипија сеже у рани 19. век. Отпочео је са својим музичким образовањем тек негде у тинејџерским годинама, али је захваљујући члановима своје уже и шире фамилије, а нарочито свом оцу који је држао продавницу музичких инструмената и плоча од најранијих година свога живота био већ у додиру са музиком Кинг Оливера и Сачма Армстронга. Такође захваљујући оцу, присуствује у музичким студијима снимањима плоча различитих музичара попут Литл Ричарда, Гитар Слима и сличних, а у пубертетским годинама упознаје се са Професором Лонгхејром и његовом музиком што је Ребенака обележило за читав живот.
Већ са 16 година Ребенака ангажује продуцент Ace Records и ту се музички развој ове необичне личности музичке сцене наставља уз музичаре попут Џејмса Букера и Ерла Кинга. Упоредо с тим, Ребенак похађа католичку Jesuit High School и свира гитару по ноћним клубовима Њу Орлеанса.
Ребенак са гитаре прелази на пиано 1960. године када му је у једном инциденту у неком од ноћних клубова, док је бранио свог певача и пијанисту из бенда, револверски метак тешко повредио један прст леве руке. Касније је захваљујући оперативним захватима Ребенак успео донекле да поврати тај прст у живот, али се више никада није вратио на гитару. Ипак је само један Ђанго Рајнхарт. А тај инцидент нам сасвим довољно говори у каквом се то окружењу у ноћним клубовима Њу Орлеанса, са проституткама, макроима, дилерима и врло високом стопом криминала у то време, развијао и као личност и као музичар будући Др Џон.
Половином шездесетих, тачније 1965. године, Ребенак прелази у Лос Анђелес. Зли језици кажу да је селидба уследила пошто је Ребенак одлежао, да не кажем одмардељао, две године у Форт Ворту, Тексас, због диловања и вођења једне јавне куће у Њу Орлеансу. Што би рекли у „Неки то воле вруће" - Пустили су нас раније, после само три године, са Шибојген музичког конзерваторијума због доброг владања.
Они склонији романтичнијим везијама приче о животу и каријери Доктора Џона не помињу тај детаљчић него, пак, тврде да је селидба уследила након што је тадашњи окружни тужилац у Њу Орлеансу Џим Гарисон, нама познат из једне друге историјске приче, позатварао многе ноћне клубове по Њу Орлеансу у жељи да се та поменута изузетно висока стопа криминала макар некако смањи, па је тако мноштво музичара у граду остало без посла. Прихватили ми једну или другу верзију, или обе, ово пресељење је била прекретница у животу и музичкој каријери Ребенака.
У Ел Еју Ребенак врло брзо постаје део неформалне групе школованих студијских класичних и џез музичара под називом The Wrecking Crew која је као подршка свирала на хиљадама студијских снимака веома познатих звезда музичке сцене тог доба. Тако Ребенак постаје један од пратећих музичара на студијским снимцима једног Френка Запе и Тhe Mothers of Invention, Canned Heat, Сони и Шер,...
Своје уметничко име које узима на почетку своје соло каријере Ребенак дугује вуду наслеђу свога родног Њу Орлеанса. Наиме, Ребенак се сетио како је у младости читао о извесном Доктору Џону, наводном принцу из Сенегала који је са Хаитија стигао у Њу Орлеанс половином 19. века.
"Rebennack was always fascinated with New Orleans voodoo, and in Los Angeles he developed the idea of the Dr. John persona for his old friend Ronnie Barron. He recalls reading about the original Doctor John in his youth, a purported Senegalese prince who came to New Orleans from Haiti, a medicinal and spiritual healer. The Doctor was a free man of color who lived on Bayou Road and claimed to have 15 wives and over 50 children. He maintained a fascination with reptiles and kept an assortment of snakes and lizards, along with embalmed scorpions and animal and human skulls. His specialization was healing, and as such, in selling gris-gris, voodoo amulets that protected the wearer from harm.
'Well, there was a guy the name of Dr. John, a hoodoo guy in New Orleans. He was competition to Marie Laveau . He was like her opposite. I actually got a clipping ... about how my great-great-great-grandpa Wayne was busted with this guy for runnin' a voodoo operation in a whorehouse in 1860. I decided I would produce the record with this as a concept.'
Врло брзо, 1969, уследио је други албум, „Babylon" , па 1970. „Remedies", па затим „The Sun, Moon & Herbs" из 1971. на којем су му гостовали и двојица вероватно најпознатијих љубитеља његове музике, Мик Џегер и Ерик Клептон. Пети по реду соло албум Др Џона био је „Dr. John's Gumbo" 1972. године.
Иако музички критичари каријеру Др Џона деле на четири фазе, оно францускокајунско-црначко-креолско-домородачко музичко и културно наслеђе свога родног града које је носио у себи било је главно обележје читавог његовог полувековног постојања на музикој сцени. Отуд 2001. године и албум Др Џона „Creole Moon" као нека врста „personal interpretation of New Orleans" (as he says in the liner notes)".
Овај његов шести по реду албум из 1973. чији мали јубилеј, 45 година од појаве, и обележава ова моја дневничка белешка јесте био први од његових албума који је направио и комерцијални продор на музичко тржиште и учинио име Др Џона познато и ван уског круга људи, међу којима је одувек било и много светски познатих музичара различитих жанрова, правих звезда музичке сцене. Тај албум јесте био прекретница у каријери Др Џона. И ја имам утисак да је музика са тог албума итекако обележила, обликовала и усмерила модерну популарну музику нашег доба све до наших дана. Не знам како ви, али ја Др Џона чујем чак и Duft Punk и у многим другим извођачима који се и у овом данашњем времену налазе на топ листама.
А ако и нисам у праву, ако тај шести по реду албум Др Џона и није баш обележио модерну популарну музику нашег доба како то ја мислим, онда сам свакако у праву када кажем да је тај албум обележио мој живот и обликовао и усмерио мој музички укус.
( Аудиографија: Жикица Симић - Неонска дуга, 29. јул 2018. године.)