07.07.07

nsarski RSS / 08.07.2007. u 11:00

Juče je bio zanimljiv datum.

Broj sedam je u tradiciji naše civilizacije uvek imao vaznu ulogu: u matematici, u mitologiji, u umetnosti.

Način pisanja ovog broja potiče iz Hindu glifa

285px-SevenGlyph.svg.png

 

koji je kasnije preuzet u arapskom pismu.

Sedam je prost broj, septagon (sedmougao) je najmanji pravilni poligon koji se ne moze konstruisati koristeći samo lenjir i šestar (3-,4-,5-,6-ugao moze). Evo još nekoliko zanimljivosti vezanih za broj 7.

Svi znamo pravilo po kome odredjujemo da li je neki broj deljiv sa 2, 3, 4, 5, ili 6:

Broj je deljiv sa 2 ako je paran; sa 3 ako je zbir cifara broja deljiv sa tri; sa 4 ako je polovina tog broja parna; sa pet ako se zavrsava sa 0 ili 5; sa 6 ako je polovina tog broja deljiva sa 3.

A kada je neki broj deljiv sa 7? Ima više pravila da se to utvrdi, i evo jednoga koje ću da ilustrujem primerom. Da li je broj 1162 deljiv sa 7? Prvo, odbacimo zadnje dve cifre, i dobijemo broj 11. Pokušamo 11/7 - ostaje nam 4. Udvostručimo taj ostatak 2*4=8 i saberemo ga sa onim dvocifrenim brojem koji smo odbacili (62 u ovom slučaju), dakle 62+8=70. A 70 je deljiv sa 7, pa je, dakle, i 1162 deljiv sa 7.

Primetimo da je broj 999,999 (million minus 1) deljiv sa 7 i iznosi tačno 142,857. Zbog ovoga je primitivan razlomak sa 7 periodičan sa baš ovih šest cifara broja 142 857, koje se javljaju u cikličnoj permutaciji.

Naime 1/7=0.142 857 142 857...; 3/7=0.428 571 428 571...itd.

U binarnom sistemu 7 se piše kao 111.

Najzad, za one koji više naginju matematici, napomena da se samo u 3- i 7- dimenzionom prostoru se moze definisati vektorski proizvod dva vektora (ovo ima veze sa činjenicom da su jedine normirane algebre deljivosti - normed division algebras - dimenzije 1, 2, 4 i 8.)

 

Rim je lezao na 7 brda, na nebu je 7 planeta vidljivim golim okom, u prirodi postoji 7 minerala. U sazvezdju Sedam Vlašića (Subaru na Japanskom) ima 7 zvezda, na srpskom poznatih kao Mika i Mioka, Raka i Raoka, Orisav, Borisav i Milisav - ovo sam našao kod Vuka Karadzića.

U nedelji ima 7 dana, Snezana je imala 7 patuljaka, postoji 7 smrtnih grehova; 7 Samuraja, 7 Veličanstvenih, 7 nevesti za sedmoricu braće. I tako dalje, u nedogled.

 

I, postoji, naravno, 7 svetskih čuda. Ali, vremena se menjaju, pa se i naše ideje o svetskim čudima menjaju. U antičko doba, to su bili Piramide u Gizi, Viseći Vrtovi u Vavilonu, Artemisov Hram, Spomenik Zevsu, Mauzolej Mauzolosa, Kolos sa Rodosa I Aleksandrijski svetionik.

Juče, na dan 07.07.07 je u Lisabonu izabrano 7 svetskih čuda danasnjice. Glasanje je trajalo više meseci I obavljeno je putem interneta širom sveta.

Nova svetska cuda

 


CHICHEN_ITZA.jpgCHRIST_REDEEMER.jpgGREAT-WALL.jpgMACHU_PICCHU.jpg RTEmagicC_PETRA_01.jpg.jpgRTEmagicC_COLOSSEUM_01.jpg.jpgRTEmagicC_TAJ_Mahal_01.jpg.jpg

S leva na desno:

Chichen-Itza u Meksiku, spomenik Hrist Spasitelj u Brazilu, Kineski Zid, Machu Picchu u Peruu, Petra u Jordanu, Koloseum u Rimu, i Taj Mahal u Indiji.

Juče je bio zanimljiv datum, jer je 7 zanimljiv broj.

Ovo je moj blog broj 7. Kako da mu odolim?

(P.S. Ta slika na avataru je napravljena pre 6*7=42 dana u Chichen-Itzi) 

 

 



Komentari (105)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

Jasmina Tesanovic Jasmina Tesanovic 11:22 08.07.2007

ja sam rodjena 7 marta

a stalno kukam sto nisam osmog
sad mi je lakse
gordanac gordanac 11:24 08.07.2007

i...

...naravno


pa jos...





nsarski nsarski 11:26 08.07.2007

Re: i...

Da, ovakvi datumi su raj za numerologe. Sledece godine 08.08.08 - yeeeeej! Prosle godine su se popeli na glavu sa 06.06.06 - znak Zveri!
Odoh na pecanje...(back in a few).
gordanac gordanac 11:30 08.07.2007

take this..

...i / bistro!
Sedam godina vernosti


nsarski nsarski 16:26 08.07.2007

Re: take this..

Jel' te taj film originalno zove "Seven year itch"?
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 16:29 08.07.2007

Re: take this..

zar 7.7. nije ivandan? zar to nije moj imendan? :-p
ja ga provela mnoooooogo lepo, dobila mnooooogo poklona...
hepidzoj.
gordanac gordanac 06:27 09.07.2007

jeste..

"Seven year itch"?

...u otiginalu je tako
...ako imas bolji prevod, mene bi radovalo sedam puta vise nego da znam samo ovaj jedan :))
MuadDib MuadDib 22:02 09.07.2007

Re: take this..

Да. Тзв. критична седма година брака.
Седам рупа на лобањи и седам рупица код Снежане, too...
sentinel26 sentinel26 11:47 08.07.2007

I u školu sa 7 godina

U našoj deželi i djeca sa 7 godina polaze u školu.
blue blue 12:09 08.07.2007

brojke i slova


godinama, tachnije od 2002, jednog prijatelja redovno podsecham na zanimljivost datuma kad su i dan i mesec i godina isti.. juche je naravno otishao mail koji je imao samo subject 070707.
i tako chu do 12 decembra 2012. posle nema vishe..

volim te datume, jer jedino onda svi na kugli ga pishu isto..

a broj sedam volim posebno. nekako je moj. i na dresu mi je bio. i svashta razno josh.
nsarski nsarski 16:30 08.07.2007

Re: brojke i slova

Spremam se da nampisem jedan tekst o magicnom znacenju reci (i brojeva, naravno), pa mi je ovo posluzilo kao uvod - i naravno, nisam mogao da cekam da propustim priliku.
Istina, ja ne verujem u numeroloska objasnjenja, ali charms, spells i riddles imaju veliku ulogu u formiranju imaginacije kod dece. Te razne prebrajalice koriste jezik na sasvim poseban nacin.(Eci - peci-pec...; En den di-nu.., itd). Mislim da to ima veze sa prirodom veza u nasem mozgu.
dejanr dejanr 17:21 08.07.2007

Re: brojke i slova

Kako nema? A 7.7.2077? Jedna sedmica više. A bio je i 7.7.1977...
blue blue 17:32 08.07.2007

Re: brojke i slova

bojim se da 7.7.2077 nechu biti u moguchnosti da napishem mail..
zato rekoh da posle vishe nema, heh :)...

a prethodni set od chetiri sedmice... pa... isto nije bilo moguchnosti...
tako da, ono je bilo iz mog ugla.. ne metuzalemovog.
:)
marta l marta l 19:24 08.07.2007

Re: brojke i slova

ne znam za magicno znacenje, ali slova, reci i brojevi se obracaju nasim takozvanim "visim culima". Neodvojivo od pitanja percepcije i utisaka o prostoru
cekamo taj tekst, dakle

osecam se kao siroce na ovom postu, bas nista na sedam .....osim sto sam sam uz sardone i maslinke u jednom svom omiljenom kafeu umalo promasila avion sedmog.....
nsarski nsarski 20:12 08.07.2007

Re: brojke i slova

O, don't be sad, ochy chorniya!
Mislim da ni za mene 7 nema bas neki veliki znacaj u zivotu. A drugo, ovo je samo mala letnja razonoda. Uvekl covek moze da otkrije znacenje tamo gde ga nema - za to smo fatalno sposobni.
Eto, mozda ti treba 7 koraka da predjes od kompa do tvog omiljenog sladoleda koji te sada zove iz frizidea! Mozda to, a moze i bilo sta drugo da se konfabulira na temu 7. Ili 11, ili koji hoces broj.
Ime Prezime - Nadimak Ime Prezime - Nadimak 23:59 09.07.2007

Re: brojke i slova

dejanr
Kako nema? A 7.7.2077? Jedna sedmica više. A bio je i 7.7.1977...



Vidis, ja sam bas rodjen 7.7.'77. godine..... Interesantno.
sentinel26 sentinel26 12:12 08.07.2007

Loto...

Pa sedmica (7) na Loto-u nije slučajno odabrana.
Черевићан Черевићан 12:36 08.07.2007

Дан обичан као не баш сви

Бројеви, вечни изазов, никада ме нису равнодушним остављали те , има томе ,уочих , да у временском периоду од 28 августа 888 па све до 2 феб 2000 ,дакле пуних 1112 пролећа није било (целокупно) ПАРНОГ датума. реч је наиме о палиндромима које уочавамо у приказивању датума ( мислим оно и слева удесно и обрнуто читајући , исто изгледа ( и звучи) ,како само посматрајући годину (палиндромна година) тако и у целокупном датуму ( палиндромни
датум ).
Tanjučka Tanjučka 14:17 08.07.2007

07.07 07. - Marko

Naš sin je 07. 07 2007. napunio 18. godina. Moja majka - a njegova baka, je zapucala u najbolju zlataru i za tu priliku odabrala najdeblju zlatnu kajlu za svog unuka. Dok je graver gravirao na privesku datum kada je unuče napunilo 18.godina, ona ga je sva usplahirena upitala za mišljenje da li je to dobar znak što se u datumu pojavljuju tri sedmice. On je svojim komentarom sve uprskao. Rekao je jednostavno: "Šta ja znam."Bila je ljuta na njegovu malodušnost ali POTPUNO zadovoljna njegovim graverskim umećem. Platila je i odlepršala.Gde ? Prvo u crkvu da zapali sveće jer svake godine 07. 07 je Ivandan. A unuk se zove Marko a ne Ivan - to tada ćerka (ja) i zet (on) nisu znali.
Ivana Konstantinović Ivana Konstantinović 14:39 08.07.2007

7.7

meni juce bio imendan.
srecan mi imendan:)
nsarski nsarski 16:32 08.07.2007

Re: 7.7

Srecan!!
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 16:58 08.07.2007

Ivana,

pa srecan i tebi i meni ))
ivana23 ivana23 22:01 08.07.2007

Re: 7.7

I meni je bio imendan. Svake godine ga obelezim ivandanjskim vencicem.
Tanjučka Tanjučka 14:51 08.07.2007

Ivane

Čestitam
movas movas 18:31 08.07.2007

"7" u ljudskom veku

1x7= 7
2x7=14
3x7=21
4,5,6,7,8,9,10...x7=...

7+7=14
14+14=28
28+28=56

56+14=70
56+28=84

I, dalje:
sa 7 godina se kreće u školu
sa 14 godina je pubertet
sa 21 pravo punoletstvo, za muške i završetak rasta...
sa 28 POSLEDNJA OPTIMALNA godina za PRVO radjanje. Prvi životni krug!!!
sa 35 muška biološka zrelost
sa 42 početak klimakterijuma
sa 49 završetak
sa 56 godina od koje počinje smeštanje MUŠKARACA u one koji će okončati životnu nit ili u one koji će - navršavanjem ... Drugi životni krug!!!
63. godine ući u biološku starost

(malo na početak: sa navršenih 7 meseci prevremeno rodjena beba ima šansu da preživi, čak i kada nije bilo inkubatora...)

Vidljivo je da su parni rezultati proizvoda broja 7 važniji za žene (i imaju paran broj hromozoma) a neparni za muškarce.
Uostalom: (ako...) Bog pravi novo ljudsko biće, uvek pokušava da napravi ŽENU, ali ako ne uspe - od onog što je preostalo - pravi muškarca. Tj. mi muškarci smo ŽENE S Greškom. ;(
Makar gledano po hromozomima... :)
nsarski nsarski 20:08 08.07.2007

Re: "7" u ljudskom veku

Sto nam, narafskiiii, dokazuje da su 7 ljudskih godina= 1 pseca!
nsarski nsarski 20:08 08.07.2007

Re: "7" u ljudskom veku

Bas pseci zivot, zar ne?!:)))
Черевићан Черевићан 18:52 08.07.2007

Беспослен поп јариће…..

Као и вазда наче г сарски изазовну тему датума.како сам и сам волео да по њима пребирам како историјским тако и уникатним ево које речи оњима.
19.11.1999.
Свака од тих цифара је непарна и по томе јако значајна јер је то и последњи целокупно непарни датум кои смо доживели обзиром да ће током остатка нам животног сваки датум саджавати макар једну парну цифру (2).проћи ће више од 1000 година пре него што ће бити евидентиран први целокупно непаран датум
(1.1.3111 година)
19.9.1991
био је ово последњи палиндромни датум протеклог миленијума ( оно знате и слева и здесна се исто чита).палиндромне године се понављају отприлике сваких сваких 110 година
(1771,1881,1991…..2002,2112,2222) са ,како се да уочити ,променом у периодичности на смени миленијума.палиндромни и целокупно непарни датуми су некако чудно повезани јер након следећег целокупног непарног датума 1.1.3111 биће палиндромни датум већ 11-1-3111.
Простим поступком може се од било које године прошлог милнијума срачунати палидромска година.
Узмите годину својег рођења 1944 па обрните редослед цифара 4491 и додајте на то почетну годину 4491+1944=6435.наново обрните цифре овог збира 5346 те му додајте ‘лик у огледалу’ 5346+6435=11781.обрните и тај број 18711 те му додајте ‘лик у огледалу’ 18711+11781=30492.е сад још једном поновите поступак и добијате 59895, што је палиндром.
Са којом год годином да сте кренули добићете палиндром,сем ако одаберете 1997 годину.такођер и 197 годину. За њих поступак једноставно неважи и то је
Једна зачикавајућа мала мистерија које математичаре држи ноћима будне.

Није на одмет потсетити се и палиндромних речи.она наша најдужа је свакако анаволимилована . познате су у свакодневној употреби . . . око,невен,сос . . .
Redivider и malayalam су пак у Енглеском језику најдуже палиндромске речи.а финска најдужа је ,да се не увреде финци, saippukuppias (човек кои продаје супу).
Е баш га надробих . . .
Kazezoze Kazezoze 19:39 08.07.2007

Re: Беспослен поп јариће…..

moj palindromni broj je 155551. simpatichna igrica brojki;-)
jass jass 15:29 09.08.2007

nema veze sa sedam

ja sam rodjena 11.11., sestra 03.03. , a mama 04.04.
jedva čekam 11.11.11.
Cyber Domacica Cyber Domacica 19:36 08.07.2007

Jedna moja rodjaka...

... se vencala 07.07.2007. To joj je bilo jako vazno... :)
yu1bcd yu1bcd 19:55 08.07.2007

7 +/- 2

Treba spomenuti prirodnu sposobnost mozga da numericki klasificira od 5 - 9 objekata bez dodatnog zapisivanja. Ja to stalno vezbam sa sudoku od max. 9 brojeva ne koristeci upisivanje alternativa. Dok mi to uspeva ispod 10 minuta, nisam zabrinut za vitalnost pri 63-1 godini.
bravar bravar 20:36 08.07.2007

bez naslova

Fantasticno sto ste blog posvetili ovom neobicnom datumu:) 07.07.07... sta reci?
Elem, moja vezanost za broj 7 mi je nametnuta rodjenjem i nekim cudnim spletom zivotnih okolnosti.
Rodjena sam 27.07.1967.
Broj sobe u kojoj je lezala moja majka 207
broj na mojoj ruci 157
10 godina sam broj u dnevniku bila 7
i... na telu imam oziljak u obliku broja 7 :)))

Moj palindromni broj je 881188 (da li i tu ima neke 7:)

Cekam blog o recima i brojevima.
Radojicic Radojicic 20:40 08.07.2007

Re: bez naslova

8+8+1+1+8+8=24
2+4=7
Radojicic Radojicic 20:41 08.07.2007

Re: bez naslova

Radojicic
8+8+1+1+8+8=24
2+4=7


ups 34
3+4=7
bravar bravar 20:45 08.07.2007

Re: bez naslova

trebalo je 88-11=77:)))
Ninoslav Randjelovic Ninoslav Randjelovic 20:46 08.07.2007

Re: bez naslova

1+3=5
2+4=7
7-5=3
bravar bravar 20:48 08.07.2007

Re: bez naslova

Brzopletost, moja:)
Hvala za jos jednu 7 u mom zivotu:)
Radojicic Radojicic 20:50 08.07.2007

Re: bez naslova

bravar
trebalo je 88-11=77:)))


Frau Schlosser
trazila si 7 a ne 77
nsarski nsarski 21:36 08.07.2007

Re: bez naslova

Hvala.
Evo jedna za zabavu (potice od Lewis Carol-a, pisca Alise u Zemlji Cuda). Ovo je matematicka formula koja se rimuje (na engleskom, naravno)

Oh, what joy this means to me,
whose head is full of indices and surds
x^2+7*x+53
=11/3!


(Napomena: surd je stari izraz za kvadratni koren).
(Dakle: x squared plus seven x plus fifty three
equals to eleven thirds!)
Stalker Stalker 20:50 08.07.2007

21/12/2112

sta misite o tom datumu?
Kraj kosmicke godine. Zavrsetak nekih interesantnih kalendara.
Radojicic Radojicic 20:54 08.07.2007

Re: 21/12/2112

Stalker
sta misite o tom datumu?
Kraj kosmicke godine. Zavrsetak nekih interesantnih kalendara.


a po nekima kraj sveta
po kabali kad se sve sabere izadje sveti duh
dodje mu na isto
nsarski nsarski 21:39 08.07.2007

Re: 21/12/2112

To je ona Maya zavrzlama?
Prvo, ja ne znam sta znaci "kosmicka godina". Mi pod godinom podrazumevamo vremenski interval koji je potreban Zemlji da se okrene jednom oko Sunca. Marsovska godina je isto to za Mars, itd. Sta je "kosmicka godina"?
Ninoslav Randjelovic Ninoslav Randjelovic 21:42 08.07.2007

Re: 21/12/2112

Zavzlama Maja govori o godini 2012. Ne o 2112.
Radojicic Radojicic 21:43 08.07.2007

Re: 21/12/2112

Ninoslav Randjelovic
Zavzlama Maja govori o godini 2012. Ne o 2112.


mislim da je na to Stalker i mislio
Ninoslav Randjelovic Ninoslav Randjelovic 21:45 08.07.2007

Re: 21/12/2112

Dobro. Ja ne znam sta je mislio, pa rekoh da se ne zezamo sa zavrzlamama Maja.
Radojicic Radojicic 21:48 08.07.2007

Re: 21/12/2112

Ninoslav Randjelovic
Dobro. Ja ne znam sta je mislio, pa rekoh da se ne zezamo sa zavrzlamama Maja.


sto se ne bi zezali
nsarski nsarski 21:53 08.07.2007

Re: 21/12/2112

Da, bilo je reci pre nekoliko meseci o tome na jednom postu. Prvo, ne znam koliko su te interpretacije Majanskog kalendara tacne - kao ono i sa piramidama. Ja znam da je Chichen-Itza, na primer, sva konstruisana da se istakne letnji solsticijum - cela geometrija mesta je takva. Na onoj slici gore to se ne vidi dobro, ali Castillo je tako napravljen da u sumrak za letnji solsticijum izgleda kao da zmija silazi niz jednu ivicu piramide (mnogo mi lici da su za Konana "skinuli" ovaj trik sa zmijom).
A Kukulcan - osnivac Chichen-Itze - je kombinacija ptice i zmije (can je zmija na jeziku Maja). Tu jos figurise i crveni jaguar i Chack-Mool, ali nigde ova godina koja se pominje. E sda, ja nisam verziran u druga znacenja majanskog kalendara i ne umem o tome nista korisno da kazem.
Radojicic Radojicic 21:57 08.07.2007

Re: 21/12/2112

http://webexhibits.org/calendars/calendar-mayan.html
Stalker Stalker 22:01 08.07.2007

Re: 21/12/2112

Radojicic

2112.mislim da je na to Stalker i mislio

Tacno tako. Greska u brzopletom kucanju. A na kraju ispade zanimljiv broj. Koliko sam razumeo, o znacenju kosmicke godine, to je vreme potrebno da se ceo Univerzum ponovo nadje u istom mestu.
nsarski nsarski 22:07 08.07.2007

Re: 21/12/2112

Ako se ne varam, koliko mi razumemo Univerzum on se nelazi na jednom "mestu" pa posle ode na drugo - mislim on definise prostor kao takav. Mozda, da nam Univerzum izgleda isto, gledano sa Zemlje, ali i to je lose definisano. Zaista ne znam.
Stalker Stalker 22:18 08.07.2007

Re: 21/12/2112

pa da, sve su to hipoteze. Kako sam razumeo, misle na kretanje unutar Univerzuma.
Radojicic Radojicic 22:21 08.07.2007

Re: 21/12/2112

Stalker
pa da, sve su to hipoteze. Kako sam razumeo, misle na kretanje unutar Univerzuma.


Mislis mi oko nas, oni oko njih?
Stalker Stalker 22:30 08.07.2007

Re: 21/12/2112

mi oko njih
MMMila MMMila 22:02 08.07.2007

Rece mi nedavno jedan drug...

A sedam sekretara SKOJ-a:)

PS
Naravno da nije znao sve da navece!
nsarski nsarski 22:05 08.07.2007

Re: Rece mi nedavno jedan drug...

Kako, pa svaki je izveo po jednu ofanzivu! :))
Radojicic Radojicic 22:06 08.07.2007

Re: Rece mi nedavno jedan drug...

MMMila
A sedam sekretara SKOJ-a:)

PS
Naravno da nije znao sve da navece!

Pospanko, Kijavko, Stidljivko, Smesko, Uca, Ljutko i Mutko.
nsarski nsarski 22:35 08.07.2007

Re: Rece mi nedavno jedan drug...

Uca, to je sigurno drug Mocha Pijade (u stvari, ne znam - jel on bio sekretar?). A ko je izveo ono Sutjeska, Neretva, Drvar, Igman, i to statigajaznadem?
MMMila MMMila 07:42 09.07.2007

Re: Statigajaznadem...

Ja necu se ni trudim! Ni za 7 dana i 7 noci ne bih uspela da se setim! Istorija (makar ova relativno bliza - ah, sve je relativno) mi nije jaca strana!
:)
ivana23 ivana23 22:53 08.07.2007

I...



Seal of Babalon
ivana23 ivana23 23:11 08.07.2007

Setila sam se...

kada je 14.7.1789. pocela Francuska revolucija, nakon cetiri sata borbe, gradjani Pariza, kada su usli u zloglasnu
Bastilju, zatekli su SEDAM zatvorenika.
nsarski nsarski 23:23 08.07.2007

Re: Setila sam se...

Jedan od nijih je bio i Markiz de Sad, ako se ne varam.
Olga Medenica Olga Medenica 01:15 09.07.2007

Re: Setila sam se...

De Sad?

Quills

Ne tako los film

De Sad by Goeffrey Rush + Joaqin Phoenix, not bad at all...........

Olga Medenica Olga Medenica 01:24 09.07.2007

NOVA svetska cuda, ha, to Nova

me je posebno zabavilo!
What a waste if time (and money, I suppose).

Nego nema veze to,
ja predlazem matematicku temu (necu ja, 'ajd ti)

o ovome:



(jbg, nisam znala kako da napisem formulu, opire se tastatura)

Inace, po meni i bez vece kalkulacija, kad nesto "secem" ili "kacim", 7 je najvaznije zato sto ako kraj objekta pocinje tamo gde pocinje trojka (ono sto je ostalo iza sedmice) efekat je najpriblizniji idealnoj proporciji.
nsarski nsarski 02:06 09.07.2007

Re: NOVA svetska cuda, ha, to Nova

Oh, c'mon Olga, ti ovo bolje znas nego ja. U pitanju je klasicni ideal - zlatan presek - o tome je jos Fidija predavao.

A formula je prosta - kaze Fidija: veci deo se prema manjem delu odnosi kao celina prema vecem delu. OK.

Uzmimo da je celina = 1. Neka je veci deo x, onda je manji deo ono sto je ostalo kad se veci deo oduzme od celine, tj. 1-x.

E, sad Fidija: veci deo prema manjem delu, tj. x/(1-x) je isto sto i celina prema vecem delu, tj. 1/x. Pa dakle:

x/(1-x)=1/x ,

sto ce reci, kad se oslobodis razlomaka x^2+x-1=0. Jedno resenje ovoga je (sqrt(5)-1)/2=0.6180339..., tj. ona gore cifra kod tebe na slici.
Zlatan presek - to je za tebe, Olga, ti si za to majstor. Ja sam mislio da pisem o fraktalima i haosu, ali vec sam dodijao bogui blogu i ljudima sa tolikom matematikom.

A ovaj tvoj "impresionisticki" metod je, zapravo dobro pravilo! Malo imrovizovano, ali dobro za svaki dan. (Ima negde na internetu, moze da se nadje, da je skupstina Pensilvanije (mislim) jednom davno donela zakon po kome se vrednost broja Pi proglasava da je TACNO 3.14, nikakvi dalji decimali!)
Po mom ukusu, najbolju impresionisticku matematiku je radila Silvija Plat. Ona je smatrala da je[i] trojka veoma jaka u osmici[/i], valjda zato sto se tako pise 8, kao 3 i njena inverzija u ogledalu. I najbolje: "Za mene je 2 i 2 uvek bilo 22"! Love it.
Dejan Nikolic Dejan Nikolic 10:12 09.07.2007

Re: NOVA svetska cuda, ha, to Nova

A ima i ovo

""The primary purpose of the DATA statement is to give names to
constants; instead of referring to pi as 3.141592653589793 at every
appearance, the variable PI can be given that value with a DATA
statement and used instead of the longer form of the constant. This
also simplifies modifying the program, should the value of pi change
."
---FORTRAN manual for Xerox Computers
yu1bcd yu1bcd 11:42 09.07.2007

Re: NOVA svetska cuda, ha, to Nova

Jedan stari Zagrebacki profesor matematike me naucio deset decimala broja Pi sa pesmom: I broj Pi mozes zapamtiti sa pesmom dragi moj brate! Naravno grcko slovo Pi je duzine 1

marta l marta l 14:28 09.07.2007

Re: NOVA svetska cuda, ha, to Nova

ha, a mene ovo "matematicka tema" posebno zabavilo.....zna arhite(tka)kta da ubedi cak i fizicara da pise kako ona zeli. A i fizicar se narafski malo sali sa nama, a zna bolje

[Ja sam mislio da pisem o fraktalima i haosu, ali vec sam dodijao bogui blogu i ljudima sa tolikom matematikom

pisi dear friend konacno o tim fraktalima i haosu i objasni zasto se osecamo bolje u prostorima sa jasnom fraktalnom strukturom .....
P.S. videla CV, nema izvlacenja sada....
Vlasta Vlasta 07:34 09.07.2007

Sedam


sedmica na LOTO
sedam Kaštela
Sedmorica mladih
Sedam sekretara SKOJ-a
Sedam dana sam, i gore i dole
potraži me.....
mimi mimi 18:34 09.07.2007

7 dana sam

..i sacuvaj vreme
i sebe za mene
bio bih tvoj bratti si moj brat..

/pa onda najbolji rif na sveeetuuuuu/
Greshka Greshka 07:52 09.07.2007

7

Bolje zivjeti sto godina kao milijunas nego sedam dana u bijedi!
d j o l e d j o l e 08:05 09.07.2007

Deljivost sa prostim brojevima

Prica o deljivosti prostim brojevima mogla bi da se nadoveze na nesto o cemu ste vec pisali na jednom od prethodnih blogova ... o faktorizaciji prostim brojevima. Rekli ste da svaki celi broj moze na jedinstven nacin da se faktorizuje sa nizom prostih brojeva (sta je sa 2 :).

U cemu je tolika vaznost faktorizacije prostim brojevima ... da li je ranije (u nekim starim civilizacijama :) postojao neki brojni sistem (ekvivalent dekadnom, hexdec, ili binarnom), u kome su brojevi prikazivani sa osnovom prostih brojeva?

P.S.

Takodje, ranije ste pominjali broj 7 kao ukupan broj Platonovih poligona, lego kockica od kojih je sve slozeno :). Da li su u prirodi pronadjeni ekvivalenti ovih poligona (nesto u atomskoj strukturi, hemiji ... ne znam ... genetici).
d j o l e d j o l e 13:08 09.07.2007

Re: Deljivost sa prostim brojevima

Da, i u staroj astronimiji bilo je 7 pokretnih zvezda na nebu (koje su u tim civilizacijama smatrana za bozanstva, naprimer kod Rimljana ... kod Vavilonaca), ukljucujuci Mesec i Sunce
vipera vipera 09:24 09.07.2007

magični brojevi

su uvijek, i njihova logika svaki puti iznova oduševljava.
a datum 07.07 za mene osobno je značajan. na taj datum sam jedne davne, ili ne baš tako davne, diplomirala, slijedeće na isti datum se i udala. A da li je zato sretan ili ne, nisam još sigurna. :)
jasnaz jasnaz 11:38 09.07.2007

. ne deljiva .

Vradžbina

7
do tamo
5

Tamo
i nazad

Sna
Ćutanja

5
do mene
7

Od 7
do njega
2

12

3h brže
Nas

5,999999 uzdaha
dolaska

ivana23 ivana23 12:45 09.07.2007

Kad ga spomenuse...

na blogu - SEDAM knjiga o Hari Poteru.

Mozemo ovako danima...
fixer fixer 14:58 09.07.2007

prekrajanje istorije:

veććć, šeeesti dan je kišiloo
ko samnom da je čitav svijet ..

misiim.. dobra vam ta sedmica, al šestica je keeva
oldtajmer oldtajmer 16:37 09.07.2007

111?

Samo jedno mi nije jasno - koji je znacaj binarnog zapisa sedmice kao 111?

Hvala!
nsarski nsarski 18:53 09.07.2007

Re: 111?

Znacaj?
Cisto estetske prirode:))
oldtajmer oldtajmer 19:17 09.07.2007

Re: 111?

Mislio sam u kontekstu price o broju sedam. Jer to barem nije unikatno za sedmicu, moglo bi da se kaze i za 3, 15, 31, 63, ...
pnbb pnbb 18:13 09.07.2007

blejkova

sedmorka...

inace, upravo sam gledao kako da stignem do autoputa 7...

'..u prirodi postoji 7 minerala...' hm, zasigurno ih postoji i nekoliko vise.... recimo 7777.... verovatno se mislilo na 7 kristalnih sistema
nsarski nsarski 18:54 09.07.2007

Re: blejkova

U anticko vreme se verovalo da postoji 7 minerala - ovo nije naucna cinjenica, vec mitologija. Ni 7 patuljaka ne postoji, ali eto, pomenuao sam ih:))
blue blue 19:05 09.07.2007

zato postoji

SEDAM velichanstvenih !!
i.. Jul Brinerova NULA
(jel istina da on ima svoju ulicu negde na Mirijevu..)
Kazezoze Kazezoze 19:17 09.07.2007

: postoji...

i povezanost broja 7 ili 77 sa masonskim iluminacijskim simbolima, kao i brojevi vezani za broj 3...
bauer bauer 19:19 09.07.2007

Re: zato postoji

preko 7 mora i sedam gora...

a ima i 7 na popa.
blue blue 19:32 09.07.2007

Re: zato postoji

ex borg SEVEN
blue blue 19:58 09.07.2007

Re: zato postoji

i kod Miljkovicha

otishla
krik svetli na ispruzhenim dlanovima
otishla
u skamenjenom vazduhu otisak tela
otishla kroz polupane prozore moje
ljubavi
otishla
sedam tishina na sedam rana.

nsarski nsarski 20:42 09.07.2007

Re: zato postoji

Ima i preko 7 gora i 7 mora, i cizme od 7 milja, i sedmi pecat, i 7 velova, i sigurno jos mnogo takvih stvari kojih trenutno ne mogu da se setim.
Hocu da kazem, 7 je deo mitologije, broj koji je u nasoj masti. Ima tako nekih brojeva (3, na primer) koji se ponavljaju i reinkarniraju u raznim oblicima i asocijacijama.
Mislim, kaze se "300 cuda" - a sto ne bi, recimo, "165 cuda"? Jednostavno, neki brojevi lepse izgledaju i kad se gledaju i kad se kazu.
Pape Pape 21:56 09.07.2007

petica



Nemam živce da čekam 05.05.2055. Tako da, uz dužno poštovanje sedmici, prilažem (po meni) najlepšu cifru, peticu. Ne što mi je bila draga u dnevniku (taštino, taštino).
Moj prilog sedmici je sledeći:
...
I na grada svi sedam dahija:
Aganlija i Kučuk-Alija,
I dva brata, dva Fočića mlada,;
Mehmed-aga i šnjime Mus-aga,
Mula Jusuf veliki dahija,
Derviš-aga gracki taindžija,
Starac Fočo od stotine ljeta,
Sve sedam se sastalo dahija
...
(Uvek se setim Čkalje kako uči Skočajića)
Pape Pape 22:15 09.07.2007

Re: petica

Izvinte ako gnjavim sa tom peticom, na prepotopskom kompjuteru iz planinske kućice u dubinama Slovenije odakle se javljam, ne vidi se slika koju sam (nadam se) okačio. Da ne bude nepotpuno, evo linka, to je nekako najsigurnije.


http://www.wisdomportal.com/Christmas/Figure5InGold.htmlhttp://www.wisdomportal.com/Christmas/Figure5InGold.html
nsarski nsarski 22:30 09.07.2007

Re: petica

Cekaj, pa to je proslo!
05.05.2005 - tj, onda, 05.05.05

nsarski nsarski 22:31 09.07.2007

Re: petica

Evo i slika - lepa je:

Pape Pape 23:19 09.07.2007

Re: petica

Zlatni presek na delu...
marta l marta l 06:45 10.07.2007

Re: petica

pa to i pitam sve vreme, zasto je lepa?
zasto zlatni presek cini da stvari budu lepe ....
Radojicic Radojicic 16:58 10.07.2007

Re: petica

marta l
pa to i pitam sve vreme, zasto je lepa?
zasto zlatni presek cini da stvari budu lepe ....




balans
marta l marta l 18:22 10.07.2007

Re: petica

balans, tacnije harmonija, ali ko to detektuje, ko cini da postanemo svesni harmonije, ili pak nesvesni, ali da se ipak lepo osecamo
nesto znam od tog odgovora, ali bih nekako da namolim gazdu od bloga da nesto napise (...a zna, sigurno, nego nece, cicija-policija:)
snezana mihajlovic snezana mihajlovic 20:13 10.07.2007

Re: petica

emisija, na tu temu - vodio John Cleese,
mislim da se zove The Human Face...
nsarski nsarski 21:14 10.07.2007

Re: petica

Hocu martaI, obecavam - nego sam u nekomm poslu trenutno. Ali, napisacu za par sati, sigurno.:)))
yu1bcd yu1bcd 23:51 10.07.2007

Re: petica

Odlicno, PET!
bravar bravar 17:10 10.07.2007

bez naslova

Nije mi jasno kako ste zaboravili Sedmoricu maladih:)))

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana