Štafeta nekad i sad

Ivan Blagojevic RSS / 19.11.2008. u 15:34

Neki od vas se sigurno sećaju uzbuđenja dolaska Titove štafete podgrevanog

Plakat poslednje štafete
Plakat poslednje štafete
koračnicama i mase sugrađana koja se slivala put centralnog gradskog trga u svakom gradu. Majsko sunce izvelo bi na ulice, u čast velikog vođe sve one koje ne sretnete godinama, a skockane lepotice cupkale su uz aktuelne hitove sa zvučnika raspoređenih duž glavne ulice.
Top lista tadašnjih hitova izgledala bi ovako:
1. Dado Topić - Prolog
2. Zdravko Čolić - Druže Tito mi ti se kunemo
3. Oliver Dragojević - Tito i Prva proleterska
4. Yu Grupa - Moravo, mi smo uz Tita
5. Generacija 5 - Po Titu se vek poznaje
6. Gazmend Palaska - Tito tri hero hero
7. Indeksi i Davorin Popović - Tito posle Tita
8. SAN i Sanja Ilić - Druže Tito ljubičice bela
9. Rani mraz i Đorđe Balašević - Tri put sam video Tita
10. Dušan Prelević - Mi smo ponos druga Tita
11. Miladin Šobić - Dok zbori Tito
12. Neda Ukraden - Ide Tito
13. Ismeta Dervoz - Joža
14. Teška industrija - Pesma o Titu
15. Jadranka Stojaković - Srce mog naroda
16. Meri Cetinić - Poziv na borbu
17. Ivica Tomović - Ko je Tito (odgovor nije razjašnjen ni do danas - prim aut.)
18. Bata Nonin - To majka više ne rađa
19. Suncokret - Reč Titova
20. Koračnice i marševi više autora, u izvođenju različitih orkestara i horova

A na trgu najbolja kulturna ponuda - ponos grada i obavezno, recital sa bezbroj uzvikivanja njegovog imena. Scenario su usvajali gradski komiteti Saveza komunista, a donosioca birali uz puno uvažavanje političkog trenutka lokalnih znamenitosti.
Štafete su su svakodnevno imale direktna uključenja u RTS-ov  (tj. RTB-ov u sklopu JRT-a) udarni dnevnik u 19.30.
Kada 6. decembra u Sava Centru počne direktan prenos koncerta „Prijatelji Šabanu", ja ću u back stage-u raditi trostrukui posao: producenta, reditelja i inspicijenta kolažnog programa sa voditeljima, video projekcijama, pevačima, horom i orkestrima. U salu će se sliti poštovaoci velikog Šabana, doživotng predsednika svih obožavalaca romske muzike. Dado Topić će zaokružiti listu posvete obojici predsednika nastupom u Sava Centru, a i ostale ex Yu republike će dati svoje predstavnike - od Predina iz Slovenije, do Esme Redžepove iz Makedonije.
Daleke 1987. godine ja sam režirao poslednju proslavu dočeka one druge, to jest, prave štafete na centralnom niškom

trgu.
Kao mladog avangardnog reditelja, prilično nagrađivanog tih godina za postavke komada u rasponu od Harmsa do Joneskoa, štafetnu palicu sam, na predlog SSOJ-a preuzeo od dugogodišnjeg autoriteta u toj oblasti, vrsnog teatrologa Marisava Radisavljevića. Predano sam pručio prethodne scenarije, podjednako se čudeći i smejući broju strana na kojima je pisalo samo : „Tito".
A kada smo mu videli leđa...
A kada smo mu videli leđa...

Najinteresantnije su bile nerealizovane ideje iz scenarija poput posipanja džinovskih pesnica spomenika na Bubnju, hiljadama litara Crvene boje - boje krvi - koja bi se slivala sa uzvišenja i tekla sve do centralnog gradskog trga - simbolizujući vreme revolucije.
Ni najnoviji scenario nije bio ništa bolji , pa sam se, uvidevši da neću imati šta da režiram, dao na pisanje potpuno novog teksta.
Uveo sam dva dežurna glumca gunđala - mapetovca na balkonu naspram Tvrđave, dao im tekst Duška Radovića, alternativne recitatore, plesače, hor i Simfonijski orkestar.
Onda je krenula ključna rasprava: Ko će doneti štafetu. Prisustvovao sam usvajanju scenarija i odlučivanju o donosiocu štafete na gradskom
Ovog puta bez njih u SC
Ovog puta bez njih u SC
sekretarijatu SK. Ideje su bile stereotipne: od radnika, preko, studenta.... I onda se na za reč javio funkcioner Doma Kulture i član „Lutajućih srca" Miroljub - Mika Jovanović kome je duhovitost bila jača strana:
„Predlažem da ove godine štafetu donese neko bez jedne noge" - rekao je Mika ne trepnuvši. Moj osmeh zaledio se pred tišinom koja je zavladala zbog asocijacije na poslednje Titove (bolničke) dane. Miku je oblio hladan znoj, ali se vešto „dopunio":
„Mislim... ovo je godina Vuka Karadžića, pa bi bilo zgodno...". Mika je imao sreću što se sve to nije događalo nekoliko godina ranije jer bi, u protivnom, svoj bend mogao da preimenuje u „Lutajući bubrezi". Uglavnom komitetlije su besno odlučile da štafetu donese devojčica.
Panika je za mene nastala kad su mi saopštili da je direktno uključenje u TV dnevnik tačno u 19.35, i da tačno tada mora biti završen obiman celovečernji program kako bi devojčica donela štafetu na binu i izgovorila poruku Titu i celoj SFRJ.
Spas sam pronašao u čudesnoj preciznosti playbacka-a. Sve izvođače sam uveo u studio Radio Niša i napravio preciznu matricu.
Brojni strani turisti koji su tada nastanjivali Hotel „Ambasador" , bili su
Dado i "Geljan dade" na Nišvilu
Dado i "Geljan dade" na Nišvilu
zadivljeni koliko izvođenje „Proleća" Antonia Vivaldija nekompletnog Niškog simfonisjkog orkestra (neki violinisti su te večeri imali svadbarske tezge) podseća na kultno izbođenje Berlinske filharmonije.
Mora da je moja režija bila i previše avangardna, tek nedugo zatim štafeta je zauvek ukinuta, a ja sam ostao bez dobro plaćenog posla.
Dvadeset jednu godinu po tom, ponovo pišem scenario spajajući anegdote iz života legendarnog Kralja romske muzike i citate iz britanskog Gardiana, Sandej tajmsa, eseja Magičnog Ćire - kombinujući ih sa insertima iz njegovih filmova i sa koncerata, netipičnim voditeljima i prijateljima Šabana, listom učesnika Nišville jazz
I Šaban je voleo rasne konje
I Šaban je voleo rasne konje
festivala, po svemu različitim osim po poštovanju za lik i delo velikog Šabana Bajramovića.
A Dado Topić će manirom najvećih profesionalaca uzeti papir sa tekstom na romskom jeziku koji mu doturimo, staviti naočare za čitanje i besprekorno otpevati Šabanovu „Geljan dade". Štafeta koja je krenula iz Šabanovog doma u Jahorinskoj 4 u Nišu, biće uručena svim posetiocima Sava Centra te večeri, a posredstvom RTS-a i svakom Kraljevom podaniku.
I posle Šabana - Šaban.

Atačmenti



Komentari (20)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

drug.clan drug.clan 16:02 19.11.2008

ukljucenje

Štafete su su svakodnevno imale direktna uključenja u RTS-ov udarni dnevnik u 19.30.


Mislis JRT? :)


Ivan Blagojevic Ivan Blagojevic 17:19 19.11.2008

Re: ukljucenje

Sasvim ispravna zamerka. Ispravio sam u tekstu, odnosno, dopunio. Hvala na zapažanju.
Živelo bratsvo i jedinstvo
angie01 angie01 16:36 19.11.2008

drugarice,

posadimo cvece!
G r o f G r o f 22:55 19.11.2008

Re: drugarice,

..ovo nam je naša borba daalaaa,
da imamo Tita za maršalaaaa..
man ray loves me man ray loves me 16:58 19.11.2008

preracunajte nas

posle citanja ovog bloga vrti mi se po glavi

sumnjaju neki da nosi nas pogresan tok
jer slusamo ploce i sviramo rok...


inace, secam se odlicno poslednje stafete, jer nije licila na prethodne - nije bilo nista masovno, geometrijsko, vojnicki. bili su neki parovi koji su igrali moderni balet i sl. cela stvar je licila na age of aquarius (secanje tadasnjeg desetogodisnjaka).
angie01 angie01 17:24 19.11.2008

Re: preracunajte nas

cela stvar je licila na age of aquarius


a onda je Claude Hooper Bukowski ushao u ratni avion!
man ray loves me man ray loves me 18:06 19.11.2008

Re: preracunajte nas

indeed!
neny neny 17:56 19.11.2008

ziveo drug tito!

kako je samo lepo gledati te snimke pune sarenila,tolerancije,poziva na postovanje razlicitosti.
svakim danom sve vise shvatam vrednost partizanskog pokreta i da je to zaprvo bila jedina etapa kada je srbija u istoriji bila drzava.gotovo svi su imali posao,mogli smo da putujemo,gradovi su se razvijali,i prakticno tada nastajali(ne zaboravite da je "demokratskoj srbiji pre 45." trebalo 35 g. da izgradi kanalizaciju u bg),ljudska prava su po prvi put dosla na red.
zene su dobile jako mnogo,pocevsi od prava glasa pa do prava na rad.pa onda multikulturalnost,multietnicnost.....
koliko vrednosti,koji zanos,koji napredak.srbija je tada imala istoriju koja je pisana rukom pobednika,a ne gubitnika kao danas.
prelep osecaj imam uvek kada gledam sfrj filmove,tako su puni nade,teznje za ravnopravnoscu,rasciscavanja sa destruktivnom i monstruoznom prosloscu.kada vam vide pasos to je bio znak za skidanje kape,a danas date pare ,cekate u redu i popijete korpu,osetite se kao poslednje djubre.sa igrackama bar mozete da se igrate a sa sadasnjim pasosem ne mozete ni d... da obrisete.
pa onda vrednovanje antifasizma,a ne sadasnje slavljenje kolaboracije.mogo bi da nabrajam do sutra,toliko prednosti ,civilizacijskih tekovina,koje je vecina bacila pod noge i prepustila se sebicnom nacionalistickom sladostrascu,u kome ima mesta samo za jedne i smrt svih ostalih.
pa danas smo ,zahvaljujuci odgovornoj nam politickoj eliti,stigli dotle da se silovanja i klanja ne samo ne kaznjavaju vec nagradjuju.
loader loader 18:44 19.11.2008

Re: ziveo drug tito! Daleko bilo!

Milijarde dolara bespovratne američke pomoći dato nam je ne bi li smo "sedeli na plotu", između dva velika politička dvorišta. E, posle se vreme promenilo, pa došao čas da se dugovi, razni, vrate! Svo razaranje i ludilo koje smo ovih godina doživeli generisano je u tzv. "sretno vreme". A zablude su stravične. 70-tih je cela jedna trećina učenika iz mog i svih susednih razreda kuburila sa novcem za hranu i kupovinu knjiga. Ne povratio se socijalizam!

E, sad, pesmice... Ima ih i lepuškastih. Recimo ova:
neny neny 20:16 19.11.2008

Re: ziveo drug tito! Daleko bilo!

loader ,ne znam kolko si star ali pretpostavljam da pripadas onoj kada su istoriju poceli da pisu kriminalci.mislim da si prelako progutao ljusicevu zvaku.
srbija nikad nije biloa zaduzenija nego sada ,samo sto se to gura pod tepih i nikome se ne prica.
sto samo pokazuje tacnom moju tezu da na ovom surovom svetu,i jos surovijoj drzavi nije bitno sta je istina ,vec kako se ona percepira.
ljudska prava nikada nisu bila u gorem stanju,a tadasnja sfrj je bila inicijator svih mirovnih pokreta u svetu,i potpisnica mnogih medjunarodnih dokumenata kojima se garantuju ljudska prava.
solidarnost i osetnost cula za tudju bol je bila na visokom nivou,kao sto danas nije na nikad manjem.
zapitajte se samo da li je pametno popiti pricu spc-a o tome kako je totalitarno kad zivis u miru,imas hranu,zimovanja, letovanja,a demokratsko kad nemas ni kanalizaciju,hranu mozes da sanjas i ne mozes da sakupis 2 meseca bez ratova i jos plus si obavezan da im za to budes zahvalan?
meni je poznati da se ovde razvio jedan jaki antilevicarski sentiment,ali budimo ljudi,i pokazimo im da mozda jesmo glupi ali nismo gluplji od njih.
ako je zivot to da drzimo noz u zubima,i cekamo klanje,idemo i divimo se bogastvu egoisticne aristokratije,gajimo ljubav prema nasilju,i bedi,meni se onda stvarno ne zivi!verujem da se mnogi slazu sa mnom!
nicolaus_liesinich nicolaus_liesinich 21:31 19.11.2008

Re: ziveo drug tito! Daleko bilo!

da, tvoj deda se provodio u Cavtatu, moj na golom otoku, u proseku su obojica bili na letovanju ... thanks, but no thanks ...
tyson tyson 22:50 19.11.2008

Re: ziveo drug tito! Daleko bilo!

neny, pa ti čoveče živiš u potpuno paralelnoj stvarnosti, u Matrixu, kako kada je u pitanju sadašnjost tako i kada govoriš o prošlosti. Toliko imaš pomerenu percepciju da obesmišljavaš svaku raspravu o svojim stavovima.
Šta da ti kažem, uživaj... Mora da je dobar trip.
d_sandic d_sandic 08:44 20.11.2008

Re: ziveo drug tito! Daleko bilo!

da, tvoj deda se provodio u Cavtatu, moj na golom otoku, u proseku su obojica bili na letovanju ... thanks, but no thanks ...


Imajuci u vidu kako je moj prosao, obojica su imala srece. Mog su oslobodioci, posto su mu zapalili kucu na Djurdevdan 45. lisili glave. Ne zivota, glave u bukvalnom smislu. Ista nikad nije pronadjena i sahranjena sa ostatkom tela. Vidim da je nekim ljudima dovoljno da odu do Trsta i letuju u par sindikalnih odmaralista pa da period diktature, pune zatvore, gusenje gradjanskih sloboda,slobode stampe, politickog udruzivanja... nazovu periodom blagostanja.
Unfuckable Unfuckable 08:53 20.11.2008

Re: ziveo drug tito! Daleko bilo!

neny

krajnje čudan profil usera, btw...vredi pogledati
nema ničega osim "pošalji privatnu poruku"
Goran Vučković Goran Vučković 09:02 20.11.2008

Re: ziveo drug tito! Daleko bilo!



krajnje čudan profil usera, btw...vredi pogledati
nema ničega osim "pošalji privatnu poruku"

Koncizan. Nema aligatora, vulkanske lave i nojevih jaja :)
loader loader 17:00 20.11.2008

Re: ziveo drug tito! Daleko bilo!

neny : "ako je zivot to da drzimo noz u zubima,i cekamo klanje,idemo i divimo se bogastvu egoisticne aristokratije,gajimo ljubav prema nasilju,i bedi,meni se onda stvarno ne zivi!verujem da se mnogi slazu sa mnom!

Šta god da izjavite, o ma čemu, mnogi će se složiti sa vama. Skoro svaka tvrdnja će naći neke osobe koje će izjaviti da se slažu. Ali, time što će se iz raznih razloga neki broj pojedinaca složiti sa vama ne možete da poništite činjenicu o pogubnim posledicama socijalizma po ljude na ovim prostorima.
neny:
" loader ,ne znam kolko si star ali pretpostavljam da pripadas onoj kada su istoriju poceli da pisu kriminalci.mislim da si prelako progutao ljusicevu zvaku.

Ne bih da taman što sam video leđa jednoj ideološkoj devijaciji (socijalizam) klimnem glavom pred drugom devijacijom, čije uporište jeste u lošoj interpretaciji i preteranoj upotrebi kosovskog mita. Dakle - Ljušić, Krcun, Ranković, Ćosić and company na jednu stranu, a ja na drugu.

A što se tiče kriminalaca... Šta da vam kažem... Najveći krimosi su postali najbogatiji pojedinci. To su, uglavnom, vaši ideološki ljubimci: nekada marksisti i direktori društvenih preduzeća, a danas liberalni kapitalisti i veliki vernici. Ispiljci socijalizma. Ne verujete? Ako ih malo zašišate na potiljku videćete ugraviranu petokraku!
pnbb pnbb 20:32 19.11.2008

plakat

a sta to mladi in obnazeni fant drzi v roki, na posterjev?
deset_slukom deset_slukom 14:08 20.11.2008

I posle Tita - Tito

Po običaju, preterujete i jedni i drugi. Bilo ko da je pobedio u onom ratu, neke jame bi bile pune leševa, samo drugačije strukture. To je balkanski folklor, pa to ti je. Isto važi za Goli Otok. Tu su zaista stradali oni nevini koje su potkazali rođaci i komšije, a pravi informbirovci su bili "tvrda struja" - da su oni pobedili, Goli je, vaistinu, letovalište u poređenju sa onim šta bi priredili svojim kolegama.
Obračun sa "kulacima" i "kolaboracionistima" je bila svinjarija. Ali, ni ovi danas se ne žure baš sa povraćajem imovine...
Ne da se nije gladovalo sedamdesetih, nego još nije na vidiku vreme kada ćemo dostići onaj standard. Jeste bilo političkih protivnika u zatvorima, ali je većina njih, ipak, bila nacionalistička fukara, koja je, na žalost, prelomna vremena dočekala na slobodi. Ono što je važnije - kriminalci su bili u zatvorima. Danas, političke protivnike, uglavnom, ubijaju.
Što reče bivši premijer, "nikad nam nije bilo dobro u istoriji", ali je zaista užasna činjenica da su godine provedene pod onim nakaradnim sistemom, zaista, bile najbolje u dosadašnjoj srpskoj istoriji. Možda upravo dolazi vreme da se stvari poprave, ali, to još nije dokazano.
tyson tyson 18:04 20.11.2008

Re: I posle Tita - Tito

deset_slukom
Po običaju, preterujete i jedni i drugi. Bilo ko da je pobedio u onom ratu, neke jame bi bile pune leševa, samo drugačije strukture. To je balkanski folklor, pa to ti je.

Ovo možemo samo da nagađamo, dočim su oni "humanisti" s petokrakom u srcu svoju ćud pokazali na delu.

Isto važi za Goli Otok. Tu su zaista stradali oni nevini koje su potkazali rođaci i komšije, a pravi informbirovci su bili "tvrda struja" - da su oni pobedili, Goli je, vaistinu, letovalište u poređenju sa onim šta bi priredili svojim kolegama.

I ovo ostaje samo u domenu pretpostavke, a ista strana je opet pokazala svoju "humanu", čovekoljubnu stranu.

Na Golom su inače, čisto da ne zaobiđemo još jedno prepravljanje istorije, boravili kako zaista nevini (žrtve paranoje i suštinskog zla vladajućeg sistema), tako i žrtve klasičnog "delikta mišljenja", a naravno i oni koje nazivaš "tvrdom strujom" - totalni zaluđenici za SSSR, Staljina, staljinizam i Kominform spremni za svakava dela po tom pitanju iz svih slojeva društva - od običnih ljudi do generala i "narodnih heroja".


Obračun sa "kulacima" i "kolaboracionistima" je bila svinjarija. Ali, ni ovi danas se ne žure baš sa povraćajem imovine...

Kao da je lako sada razmrsiti to klupko. Nije lako ni ustanoviti realnu vrednost oduzete imovine ne bi li se isplatila u novcu. A ni novca nema.


Ne da se nije gladovalo sedamdesetih, nego još nije na vidiku vreme kada ćemo dostići onaj standard.

Kada bismo se zaduživali kao tada, trošili te kredite za socijalni mir kao tada, i dobijali bespovratnu pomoć kao tada, lako bismo vrlo brzo dostigli taj standard.


Jeste bilo političkih protivnika u zatvorima, ali je većina njih, ipak, bila nacionalistička fukara, koja je, na žalost, prelomna vremena dočekala na slobodi.

Možda su ti ljudi tvoji ideološki neistomišljenici, ali to ih ne kvalifikuje za zatvor osim ako nisi na liniji razmišljanja diktature i neslobode.


Ono što je važnije - kriminalci su bili u zatvorima.

Kriminalci su vađeni iz zatvora, zapošljavani od strane države i državnog aparata sile, dobijali su nove lažne identitete i slati su u inostranstvo da ubijaju ideološke neistomišljenike iz redova emigracije. A i da kradu i donose novac i ukradenu robu nazad u zemlju po slobodnoj volji i tako postepeno bivaju još moćniji. Onda su u jednom trenutku, kada nije više bilo lako putovati, počeli da se istim poslom bave u Srbiji. Divne tekovine lepih nedostižnih vremena, nema šta...


Danas, političke protivnike, uglavnom, ubijaju.

Danas su ubistva političkih protivnika na nivou izolovanih incidenata. Za razliku od vremena koje dižeš u nebesa, kada je to bio sastavni posao države kojoj se diviš.


užasna činjenica da su godine provedene pod onim nakaradnim sistemom, zaista, bile najbolje u dosadašnjoj srpskoj istoriji.

Molim te, govori u svoje ime. Možda su tebi bile najbolje. Mada imam utisak da uopšte nisi živeo u to vreme, ili si bio jako, jako mlad.




deset_slukom deset_slukom 21:54 20.11.2008

Re: I posle Tita - Tito

Molim te, govori u svoje ime. Možda su tebi bile najbolje. Mada imam utisak da uopšte nisi živeo u to vreme, ili si bio jako, jako mlad.

Ovo ti je najbolje! Pa da, bio sam mlađi... I govorim u svoje ime. Vidiš koliko si ostrašćen, pa mi prebacuješ da "neka vremena dižem u nebesa", a toga nema u mom tekstiću. Čak onaj sistem nazivam "nakaradnim" - čudan način za dizanje u nebesa!

Ono - za dešavanja posle rata, zaista su samo pretpostavke, ali ne treba zanemariti sposobnost srpskih nacionalista (i tadašnji strani izveštači su ih tako zvali) da čine razne nepodopštine, videli smo to i u poslednjim ratovima.
"Socijalistički" kriminalci su bili sitni đilkoši, pojedinci, koje je policija imala pod kontrolom, pa ponekad i koristila. Nemam pojma u kojoj meri, nije ni bitno. Po potrebi, išli su u zatvor. Moglo bi to i danas, da ima države. Koliko bi samo zatvora trebalo?

Kao da je lako sada razmrsiti to klupko. Nije lako ni ustanoviti realnu vrednost oduzete imovine ne bi li se isplatila u novcu. A ni novca nema.

Svaki izgovor je dobar izgovor. Većina tih nepokretnosti postoji i danas. Zašto ih braniš, kada je, osim rehabilitacija, povraćaj imovine još jedini način da se isprave neke nepravde?

Možda su ti ljudi tvoji ideološki neistomišljenici, ali to ih ne kvalifikuje za zatvor osim ako nisi na liniji razmišljanja diktature i neslobode.

Nemam ja ideologiju, već postoji ono: "ko širi nacionalnu netrpeljivost i mržnju..." , ili već tako nekako. Nekada se na to dobro pazilo, i primenjivao se zakon, za razliku od danas. Dakle, bili su kvalifikovani za zatvor. Naravno, bilo je zloupotreba, i tako to...
Besmisleno je otkrivati toplu vodu, ono, samoupravljanje je smejurija, krediti, bespovratna pomoć... Sve to znamo, ali je ona država (institucije) u odnosu na ovu bila nedostižni ideal. I ekonomski je bila mnogo jača, čak i bez pomoći (koju obilato dobijamo i danas).
Ne veličam ono vreme, samo tvrdim: Do njega je bilo lošije, a ovo danas (još) ništa ne valja. Postoje preduslovi za bolje, ali slabo to ide, braćo Srbi!

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana