Društvo| Jubileji| Porodica| Putovanja| Život

Izbegnuta katastrofa

Budimac RSS / 21.11.2008. u 10:09

Naslov iz novosadskog Dnevnika od 22. novembra 1967. Logično, naslov se odnosi na događaj od prethodnog dana, a ja se tog dana sećam do neverovatnih detalja, iako sam imao (samo) osam godina. Nije ni čudo, tog dana sam imao najsnažniji osećaj prekognicije u životu.

To jutro (utorak, 21. novembar 1967.) sam zatekao mamu u kuhinji kako pegla očeve košulje i pakuje mu kofer. Moj otac, Budimir, za prijatelje Buda, je bio novinar u novosadskom Dnevniku i tokom mog detinjstva je često putovao. Ta njegova putešestvija su mahom bila duga (tada se putovalo uglavnom vozom), dve, tri nedelje, a ponekad i više od mesec dana. Putovao je dosta po (zapadnoj) Evropi i Skandinaviji. Njegovi feljtoni o temi koju je on praktično otvorio – gastarbajteri, su dobijali neke tadašnje novinarske nagrade (Svetozar Marković npr.).

Ova digresija služi tome da kažem da sam navikao na njegova odsustva i nisam mnogo mario za njih, osim što bih željno čekao njegov povratak u nadi da će mi doneti poručenu igračku (na tom planu je bilo pogodaka i promašaja u, sad mi se čini, jednakom odnosu).

– Kuda ide tata? – upitao sam mamu, sedajući na stolicu i gledajući kako pegla (uvek sam voleo da gledam kako pegla).
– U Lajpcig, Istočna Nemačka.
– A što ide? – već ovo pitanje je bilo malo čudno, jer se uvek podrazumevalo da putuje službeno.
– Ide sa fudbalerima Vojvodine, imaju tamo utakmicu. Vraćaju se u četvrtak.
– Neka ne ide. – kažem ja, iz nekog, kako tada – tako sada, neobjašnjivog razloga. Jednostavno... toga se sećam, obuzela me je neka zebnja koja se pojačavala kako je vreme prolazilo i polako pretvarala u paniku.
– Pa zašto?
– Ne znam, – i tu udarim u plač koji je svakim minutom dobijao na intezitetu. Naravno, mama je sve vreme pokušavala da me smiri, ali ja sam se sve više zacenjivao od plača. Buda je za to vreme bio u redakciji i samo se vratio kući po kofer. Prestao sam da vrištim tek sat (ili više) pošto je otac otišao, a tokom rastanka sam bio totalno histeričan – obrgrlio sam mu noge, sve vrišteći – Tatice, ne idi!

Pošto sam pri svemu tome dobio temperaturu mama me tog dana nije poslala u školu. Sima Petković, moj najbolji prijatelj iz detinjstva (danas pilot), je došao posle škole kod nas, nešto kasnije i njegova mama Dušanka (bila lektor u Dnevniku). Dok smo se nas dvojica igrali, a mame pile kafu, bio je već mrak napolju, telefonom se javila Dobrila, sekretarica deska, da nam javi da se desila avionska nesreća u Lajpcigu, ali niko nije stradao, niko nije povređen i sve je u redu. Šeretski je dodala da nema sad puno vremena da ćereta jer menjaju naslovnu stranu – Ništa ne brinite, čitaćete u sutrašnjem Dnevniku.
– Rekao sam da ne treba da ide, – sada već smiren kažem ja.
Nešto posle deset uveče, dolazi Mirko Petković, da pokupi ženu i sina, i donosi nam sutrašnji Dnevnik. Naslovnom stranom dominira ova fotografija.


lekip.12547.jpg

Fast Forward –» danas

Prelistavam album sa fotografijama o toj nesreći sa srećnim završetkom koji je svaki učesnik događaja, pretpostavljam, dobio. Naime, onboard je bio fotoreporter Dnevnika Stevan Lazukić koji je ceo događaj dokumentovao. Na prve dve strane albuma su fotke snimljene tokom leta, pre frke. Vidim oca kako sedi sa Lazarom Vasićem – Vasketom, bivšim golmanom Vojvodine, tada novinar Dnevnika. U redu iza njih su Ljubomir Vukmanović – Ljuba Vuk, novinar i Vladimir Rakić – Kela, takođe bivši fudbaler Vojvodine, tada (takođe) novinar Dnevnika, kasnije dokumentarista na TVNS. Atmosfera opuštena.

Slede fotke nakon udesa, neke od njih stavljam ovde. Album se završava fotografijama stranica Dnevnika o događaju i kasnije utakmici. Lupom se može pročitati tekst, ali nema potrebe za lupom. Kad sam ih iskenirao lako sam ga pročitao. Evo nekoliko detalja iz tih tekstova sa mojim komentarima u uglastim zagradama i kurzivom.

Sreda, 22. novembar 1967.
nadnaslov: Nezgoda fudbalera Vojvodine prilikom dolaska u Lajpcig
naslov: IZBEGNUTA KATASTROFA
lid: Tek posle četvrtog pokušaja avion je uspeo da se spusti na aerodrom, ali su tom prilikom otpale obe elise!
Niko od putnika i članova posade nije povređen
(Od naših specijalnih izveštača)

Lajpcig (telefonom) – Juče u 15.47 časova avion sa fudbalerima Vojvodine, koji su pošli na revanš-utakmicu sa Lokomotivom, nesrećno je aterirao na lajpciški aerodrom. Naime, u nekoliko navrata "konvejer" JAT-a pokušao je da aterira na aerodrom, ali nijednom nije uspeo. Tek u četvrtom pokušaju zahvatio je kraj piste i spustio se na svega 50 metara od autostrade izbegavši na taj način veliku nesreću. Prilikom spuštanja, obe elise aviona su otpale i avion se zario u zemlju! Na sreću, motori nisu eksplodirali i svih 36 putnika i pet članova posade uspeli su da se izvuku kroz vrata koja služe za slučaj nesreće.
...
Dok je avion kružio u vazduhu, na aerodromu je nastala panika. Tehničke službe su nastojale da obaveste vatrogasce i druge službe neophodne za slučaj nesreće, ali niko nije znao gde se avion nalazi. Od prevodioca koji nas je dočekao na aerodromu, saznali smo da je u pristanišnu zgradu motociklom dojurio jedan građanin i panično povikao da se kod autostrade nalazi avion zariven u zemlju!
[Boldovanje moje. Dok čitam gornji pasus zamišljam uspaničenog Grunfa kako uleće motocikletom u zgradu aerodroma da javi da se avion zabio u zemlju.]
...
Kapetan nem od čuđenja ništa nije mogao da nam kaže, već je samo izbezumljeno gledao u aparat bez elisa. Na njegovom licu su se mogli videti tragovi psihičkog mučenja. Čuli smo, međutim, da je služba sa aerodroma u nekoliko mahova davala pogrešne informacije o sletanju našeg aviona, pa je to, kako se neprovereno tvrdi, razlog što aparat nije sleteo u prvom pokušaju. Sve ovo, međutim, ne mora da bude tačno, jer posao oko istrage tek predstoji.
[Ovaj, blago rečeno, arhaični stil, morate priznati, deluje zabavno. "samo (je) izbezumljeno gledao u aparat bez elisa". M'sl'm, lako bi on za elise ali što je bre slupao aeroplan. O "tragovima psihičkog mučenja" na avijatičarevom licu ne bih raspravljao. Ipak treba imati u vidu da su Vaske i Ljuba Vuk pisali to pre više od 40 godina.]
...
Pre nego što su napustili mesto udesa, svi putnici aviona fotografisali su se za uspomenu na mestu gde su, po svemu sudeći, mogli – poginuti! Ustvari, tim Vojvodine je juče ponovo rođen. Prema onome što se dogodilo i onome što pričaju ljudi koji su već videli ovakve havarije, može se reći da se ovako nešto veoma retko događa. Naime, na avionu su slupani motori, bez obe elise, a niko od putnika nije povređen! Samo prilikom iskakanja kroz pomoćni prozor, zbog žurbe i straha od eksplozije, lakše se povredio golman Pantelić.
[Moj tadašnji fudbalski idol Ilija Pantelić se povredio, prema onome što sam saznao kasnije od oca, zato što je jedini iskočio na zadnja vrata, koja su bila udaljena najmanje 4 m od majke zemlje. Kurčenje ili panika, ne zna se.]
...
Fudbalere Vojvodine koji su već jedan sat posle udesa otišli na trening videćemo tek danas u 18 časova, kada se na Gradskom stadionu u Lajpcigu sastaju sa ekipom Lokomotive u revanš-utakmici za Kup sajamskih gradova. Dok ovo javljamo, oni su još uvek na stadionu i treniraju, a osam novinara i desetak navijača priprema se za večeru, posle koje će otići da obiđu grad.
L. Vasić
Lj. Vukmanović
[Ma koji crni obilazak grada nakon takvog uzbuđenja, nabili su se u hotelske sobe i šljokali. Otac mi je (mnooogo) kasnije pričao da ne zna koliko boca konjaka je popio te noći, a da pri tome uopšte nije bio pijan – adrenalin čini čuda.]

A onda u petom stupcu na istoj strani sa sve tom fotkom čisti Monti Pajton!

Saobraćajni direktor JAT-a Vojislav Rakić:
SLETANJE JE BILO NORMALNO!
Odmah po prijemu vesti iz Lajpciga pozvali smo telefonom Operativni centar Saobraćajne direkcije Jugoslovenskog aero-transporta u Beogradu. Obaveštenje o događaju koje smo primili "iz prve ruke", od direktora saobraćaja JAT-a Vojislava Rakića, bilo je vrlo šturo i donekle se razlikovalo od informacije naših saradnika.
● Avion je sleteo sasvim normalno i na vreme – rekao je Rakić – Jedino, bio je "malo duži", pa je preleteo pistu, jer je u trenutku sletanja nad aerodromom u Lajpcigu bila magla.
[Opet boldovanje moje. Koji eufemizam "donekle se razlikovalo", a?
O "normalno" i "na vreme" da se ne govori. "Malko bio duži", eto dešava se. Ako je to normalno kako izgleda nenormalno? Siroti kamarad Rakić, verovatno u vreme davanja izjave nije imao pojma da postoje fotografije.
]

samomaloduzi.12549.jpgNaslovi u Dnevniku od petka, 24. novembra 1967. su: Dve radosti u Lajpcigu i Podvig novosađana u Lajpcigu. Naime, Vojvodina je pobedila domaćine sa 2:0. Iz članka Dve radosti u Lajcigu izdvajam sledeću rečenicu: Ima mnogo razloga da putnici veruju da im je život poklonjen, pa su se međusono dogovorili da se sastaju na ovaj dan i u ovaj čas kao na svoj drugi rođendan. Zaista, godinama su se okupljali u prostorijama FK Vojvodina na taj dan. Živo me zanima da li je tradicija preživela.

 

 

Verzija bliže istini

Zbog guste magle iliti veoma slabe vidljivosti kontrola leta u Lajpcigu je upućivala JAT-ovog kapetana da nastavi za Berlin. On je to saopštio upravi FK Vojvodina, na šta su oni počeli da kukaju kako će im se "bebe" (fudbaleri) umoriti od putovanja vozom ili autobusom od Berlina do Lajpciga, te počeli da moljakaju kapetana da on ipak proba. Po sistemu "ma možeš ti to majstore". Majstor to iskomunicira kontroli, oni kažu OK, navodićemo vas, ali sve je na vašu odgovornost. "No problemo!"

elisa.12548.jpgPosle prvog ili drugog pokušaja pilot shvati da se on sa kontrolom ne razume baš najbolje, odnosno da kanda oni njega navode na pistu pod uglom od 90°. Te on, majstor, isključi radio. Naći će je on sam. ("A moj Miško je jednom za opkladu vozio dva kilometra vezanih očiju." , mislim da ne treba da navodim izvor). Elem, našao je pistu posle 47 minuta kruženja i dva ili tri "nabadanja", samo "bio malo duži", što reče komrad Rakić. Posle psihički izmučen majstor zanemeo i samo izbezumljeno gledao u aparat bez elisa. A zbog isključenog radija kontrola leta nije imala pojma gde je avijon, pa moro izbezumljeni motociklista Grunf da im javlja da eno ga na ledini.

X godina kasnije u nekom vikend naselju, da l' kod Beške ili Slankamena ne znam, znam da je na sremskoj strani, otac i ja smo sasvim slučajno upoznali jednog pilota JAT-a. Budimir u razgovoru pomene tu nesreću ali onako usput kao omanji incident. Na šta mu taj pilot kaže da je to bila veoma ozbiljna nesreća, ali da je JAT te godine bio kandidat za, ne znam kakvu, sećam se da je rekao prelaznu zastavicu, prestižno međunarodno priznanje za avio kompanije, pa su iz sve snage (a kolege iz ist. Nemačke su im izašli u susret) umanjili ili bolje fertušovali tu nesreću da im nagrada ne bi izmakla. Takođe nam je rekao da je zanemeli i izbezumljeni kapetan bio interno kažnjen sa dve godine neletenja, što pokazuje da je i JAT bio svestan ozbiljnosti nesreće kao i neozbiljnosti majstora koji je do nje doveo.

=========================================

Beleške na margini

Naravno, događaj se u porodici pamti kako po nesreći tako i po tom mom prekognitivnom divljanju. Ništa slično od tada nisam doživeo.

Jedna od bitnih posledica je da sam sa osam godina na vrlo očiglednom primeru naučio da sve što je štampano u novinama ne mora da bude istinito. Pokušavam da cinizam, čiji je kamen temeljac položen tada, držim pod kontrolom, odnosno da ga svedem na meru zdrave skepse.

Otac Buda se ni pre toga nije plašio letenja, a posle toga još manje. Rezonovao je da je statistički nemoguće da mu se slično (ili gore) iskustvo ponovi.

 

Atačmenti



Komentari (255)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

Unfuckable Unfuckable 10:14 21.11.2008

hej

prrviiiiiiii
Spiridon Spiridon 10:16 21.11.2008

Re: hej

Unfuckable
prrviiiiiiii



to sam te ja namerno pustio jer ti je rodjendan =]
Budimac Budimac 10:16 21.11.2008

Re: hej

prrviiiiiiii

Evo još jednom...

Unfuckable Unfuckable 10:19 21.11.2008

Re: hej

pitaj me šta mi je desktop background
ajd da ne trolujemo, ovaj tekst je sjajan
Budimac Budimac 10:22 21.11.2008

Re: hej

pitaj me šta mi je desktop background

Wow! Nemaš pojma koliko mi je drago!
spinnacker spinnacker 10:30 21.11.2008

Re: hej

jos jedna odlicna prica Budimac..sjajan si...srecan rodjendan Unfuckable
jeremija92 jeremija92 10:42 21.11.2008

Re: hej

unf, srećan ti prvi dan rođendana!
Koliko ga dana slaviš?
Budimac Budimac 10:50 21.11.2008

Re: hej

jos jedna odlicna prica Budimac..sjajan si...


Inner Party Inner Party 15:27 21.11.2008

Re: hej

Unfuckable
prrviiiiiiii


Cheers!


vladimir petrovic vladimir petrovic 15:56 21.11.2008

Re: hej

Budimac
Rekao sam da ne treba da ide, – sada već smiren kažem ja.


Ovo je vise od "odlicne price". Ovo je vrsta svedocenja, prekognicije, poznavanja sebe, pamcenja i ne znam cega jos.
Sva je sreca da nije bilo loseg (fatalnog) kraja po tvog Budu (tek sada mi je jasno - stupid me - otkuda BUDIMAC).
Budimac Budimac 16:11 21.11.2008

Re: hej

(tek sada mi je jasno - stupid me - otkuda BUDIMAC).

Budimac mi je prezime, a da bih imao iste inicijale sa ocem dali su mi ime Bojan.

Pre četvrt veka to je čak dovodilo do zbuna (i žešćih svađa sa glodurom) kada su me, tokom moje vrlo kratke "novinarske" karijere u Glasu Omladine (organ Saveza Socijalističke omladine Vojvodine), potpisivali samo sa B. Budimac, pa je neko pustio buvu da Buda piše likovne kritike u omladinskom glasilu (osim što mi je sestra istoričar umetnosti udata za slikara, a ja završio akademiju, otac nije imao veze sa likovnom umetnošću)
vladimir petrovic vladimir petrovic 16:38 21.11.2008

Re: hej


Budimac mi je prezime, a da bih imao iste inicijale sa ocem dali su mi ime Bojan.


Vidim da sam pogresio. Ja sam pomislio, posto ti je otac bio Buda, da si ti otuda - Budimac (sto bi moglo da bude i Budinac), kao sto u nekim krajevima centralne Srbije, ako je otac Toza njegov sin biva Tozinac (ili Tozovac), ako je otac Dragan - Draganac, Zvonko - Zvonkovac itd.
Mozda malo glupo, ali to bi bilo kao "little John", "little Peter"...
dolybell92 dolybell92 18:09 22.11.2008

Re: hej

Unfuckable
pitaj me šta mi je desktop background
ajd da ne trolujemo, ovaj tekst je sjajan


Izgleda da je sve o čemu god da piše Budim AC/DC - sjajno, bar meni...
otkriveni talenat kratke priče

St Ufckbl - Srećan rođendan i paterice i čitava godina koja ti sledi

Ninoslav Randjelovic Ninoslav Randjelovic 10:23 21.11.2008

Eto jedne sjajne ideje

"Pokušavam da cinizam, čiji je kamen temeljac položen tada, držim pod kontrolom, odnosno da ga svedem na meru zdrave skepse"
E, onda ce biti jos prekognicija ! Kad im bude vreme.
Sjajna prica !
Budimac Budimac 10:29 21.11.2008

Re: Eto jedne sjajne ideje

E, onda ce biti jos prekognicija !

Uprkos svemu, nadam se ne tako crnih kao što su mi slutnje :)
Hvala Ninoslave.
yanjing yanjing 10:32 21.11.2008

Loodilo...

Otac Buda se ni pre toga nije plašio letenja, a posle toga još manje. Rezonovao je da je statistički nemoguće da mu se slično (ili gore) iskustvo ponovi.


Neverovatna prica!
Budimac Budimac 11:13 21.11.2008

Re: Loodilo...

yanjing
Otac Buda se ni pre toga nije plašio letenja, a posle toga još manje. Rezonovao je da je statistički nemoguće da mu se slično (ili gore) iskustvo ponovi.


Neverovatna prica!

Ja se šlepam na tu statistiku
Ni ja se ne plašim letenja (voleeem), samo ne znam da li truckanje u ATR-u spada pod kategoriju letenje...
Unfuckable Unfuckable 11:42 21.11.2008

Re: Loodilo...

truckanje u ATR-u spada pod kategoriju letenje...


ili iskušavanje sopstvenih psihofizičkih limita .....
maksa83 maksa83 11:50 21.11.2008

Re: Loodilo...

ili iskušavanje sopstvenih psihofizičkih limita .....

ATR je specijalno mesto u kom ne važe zakoni fizike (Njutnovske a ni ostalih). Da cela stvar funkcioniše neophodno je da dva tela mogu da zauzimaju isti prostor u isto vreme. Jedina skučenija i prenatrpanija stvar od ATR-a je autobus GSB-a veselih ranih devedesetih.

Koristim priliku da promovišem Teoremu Srpske Transportne Indukcije:

T: Ako u vozilo može da stane N putnika onda može i N+1.

Dokaz se ostavlja as an exercise to the reader. (ko je preživeo devedesete u Beogradu i leteo ATR-om zna da je teorema zasnovana na hard facts pa dokaz nije potreban).
ivana23 ivana23 11:52 21.11.2008

Re: Loodilo...

maksa83
Dokaz se ostavlja as an exercise to the reader. (ko je preziveo devedesete u Beogradu i leteo ATR-om zna da je teorema zasnovana na hard facts pa dokaz nije potreban).

Aksiom
ne.nevena ne.nevena 11:54 21.11.2008

Re: Loodilo...

maksa83

Koristim priliku da promovisem Teoremu Srpske Transportne Indukcije:

T: Ako u vozilo moze da stane N putnika onda moze i N+1.




mara92 mara92 20:37 21.11.2008

Re: Loodilo...

maksa83
ili iskušavanje sopstvenih psihofizičkih limita .....ATR je specijalno mesto u kom ne važe zakoni fizike (Njutnovske a ni ostalih). Da cela stvar funkcioniše neophodno je da dva tela mogu da zauzimaju isti prostor u isto vreme. Jedina skučenija i prenatrpanija stvar od ATR-a je autobus GSB-a veselih ranih devedesetih.Koristim priliku da promovišem Teoremu Srpske Transportne Indukcije: T: Ako u vozilo može da stane N putnika onda može i N+1.Dokaz se ostavlja as an exercise to the reader. (ko je preživeo devedesete u Beogradu i leteo ATR-om zna da je teorema zasnovana na hard facts pa dokaz nije potreban).

Шта ти конзумираш - мене живо занима...
хехехехехе...
пс. какв бре, "Сурвајвер", код нас је боље да се сними риалити-шоу "Тхе БасрајдерС"...(ал' џаба ако су мајсторе из ГСБ-а оденули у униформе; деведесетих су биле "ин" трегеруше са све пешкирчетом око маљавог врата..бљааак)...
tyson tyson 23:48 21.11.2008

Re: Loodilo...

mara92

(ал' џаба ако су мајсторе из ГСБ-а оденули у униформе; деведесетих су биле "ин" трегеруше са све пешкирчетом око маљавог врата..бљааак)...

Jao, da, kad se samo setim... Ti peškiri su stvarno bili odvratni...




dolybell92 dolybell92 18:30 22.11.2008

Re: Loodilo...

Ni ja se ne plašim letenja (voleeem), samo ne znam da li truckanje u ATR-u spada pod kategoriju letenje...


Spada, sve zavisi samo od kaldrme po kojoj leti ...
Budimac Budimac 19:19 22.11.2008

Re: Loodilo...

Spada, sve zavisi samo od kaldrme po kojoj leti ...



Ma zapravo je sjajan ATR. To je avion koji ne kasni u sletanju koliko god kasnio u poletanju.

Pošto free-shop istanbulskog aerodroma (koji se zove kako? A kako bi se zvao nego Ataturk aerodrom) deluje na srbistanske turiste mesmerizujuće avion JAT-a iz Istanbula UVEK kasni najmanje 15, a jednom sam doživeo i čitavih 45 minuta što uopšte ne utiče na to da u Beograd, na neki volšeban način, sleti NA VREME. Naime, to mi se činilo volšebno dok nisam pitao Simu. Onda mi je objasnio da taj kototamopeva autobus sa propelerima leti na manjim visinama koje nisu tako strogo kontrolisane, pa nad Bugarskom može da "seče krivine" koridora i tako nadoknadi vreme potrošeno trošenjem zadnjih evra na cigare, piće, čokolade i parfeme u free-shopu.

Aerodrom u očajničkom pokušaju da utera srbistanske putnike u red pribegava i bezočnom laganju, tako će vas zapanjiti da je vreme poletanja na displejevima pola sata ranije od onog koje vam je na karti i koje vam je rečeno. No, free-shoperi se ne daju navući, tako da se stvar obično završava tako što se dispečer (Turčin koji je od muke već naučio soldno srpski) rastrči po aerodrom vukući za rukave ljude ne bi li se umilostivili da se pojave na kapiji. Naime, da avion ode bez svih putnika iz Srbistana nije baš neka poželjna opcija, a njemu pada taj težak zadatak da ih strpa u aparat sa elisama.
dolybell92 dolybell92 20:24 22.11.2008

Re: Loodilo...

aparat sa elisama.


Dobro je sve dok ne počne da maše krilima....

(Ja kad sam Fly by J(oke) A(bout) T(ime) - iz Stambola na Bosforu taj avijon
nije imao ni elise ... a nije ni mahao krilima - a leteo i sleteo,
što je uobičajeno - kad uzleti ... )
Budimac Budimac 20:57 22.11.2008

Re: Loodilo...

dolybell92
aparat sa elisama.


Dobro je sve dok ne počne da maše krilima....

(Ja kad sam Fly by J(oke) A(bout) T(ime) - iz Stambola na Bosforu taj avijon
nije imao ni elise ... a nije ni mahao krilima - a leteo i sleteo,
što je uobičajeno - kad uzleti ... )

Dešava se da leti 737, ali to je kao dobiti zgoditak na lutriji Ovde se mnogo pričalo o verovatnoći
dolybell92 dolybell92 01:13 23.11.2008

Re: Loodilo...

Dešava se da leti 737,


TAJ - bravo, ali tek sad saznah da je to bio dobitak ...
mikimedic mikimedic 10:39 21.11.2008

S J A J N O

.
Budimac Budimac 11:14 21.11.2008

Re: S J A J N O

constrictoria92 constrictoria92 10:39 21.11.2008

Cudo je intuicija

i ponekad je ne treba zanemariti.
Svaka cast za pricu! Zaista je neverovatna...
Kaso sto neko nekad rece:
ĆZivot pise romane"...

jeremija92 jeremija92 10:45 21.11.2008

Prekognicija

tog dana sam imao najsnažniji osećaj prekognicije u životu.

Ako sam dobro razumeo, imao si još sličnih slučajeva, eventualno manje snažnih?
Budimac Budimac 10:49 21.11.2008

Re: Prekognicija

jeremija92
tog dana sam imao najsnažniji osećaj prekognicije u životu.

Ako sam dobro razumeo, imao si još sličnih slučajeva, eventualno manje snažnih?

Snova koji bi se dali podvesti pod kategoriju prekognitivnih, ali ovo je bilo jedini put po danu i zapravo mi je teško definisati šta je to bilo, pa sam linijom manjeg otpora to nazvao osećajem, a ne doživljajem.
Goran Vučković Goran Vučković 11:29 21.11.2008

Verovatnoća

Otac Buda se ni pre toga nije plašio letenja, a posle toga još manje. Rezonovao je da je statistički nemoguće da mu se slično (ili gore) iskustvo ponovi.

Ko ne zna račun verovatnoće, srećnije živi :)

Tata nije znao da je verovatnoća da mu se ista (ili gora) stvar ponovo desi ostala potpuno ista posle tog događaja - kao što loptice koje izađu iz lutrijskog bubnja ne zavise od loptica koje su izlazile ranije. Čini mi se da se ovo zvalo "Poasonova raspodela" u verovatnoći.
Budimac Budimac 11:32 21.11.2008

Re: Verovatnoća

Ko ne zna račun verovatnoće, srećnije živi :)

Ni ja ga ne znam...
ichat ichat 16:54 21.11.2008

Re: Verovatnoća

Goran Vučković
Otac Buda se ni pre toga nije plašio letenja, a posle toga još manje. Rezonovao je da je statistički nemoguće da mu se slično (ili gore) iskustvo ponovi.

Ko ne zna račun verovatnoće, srećnije živi :).

Jednom gledah dokumentarac u kome novinarka intervjuiše čoveka kojeg je napala ajkula i pita ga hoće li još surfovati na dasci. Na njegov odrečan odgovor, gopođa ga pita da li zna koliko je mala verovatnoća da mu se to ponovo desi, na šta on odgovori:

"Znate, mene je i grom udario."

Aleksandar Stosic Aleksandar Stosic 16:57 21.11.2008

Re: Verovatnoća

"Znate, mene je i grom udario."

da li da se
ili da
Budimac Budimac 17:08 21.11.2008

Re: Verovatnoća

"Znate, mene je i grom udario."

ja mislim
maksa83 maksa83 11:32 21.11.2008

strava

strava prica.

molim ujedno moderaciju da banuje vishnju (da joj nekako zabrani i citanje) dok ovaj post ne zastari.

p.s. vajka se jedan moj kolega proslog leta (ima 100% vishnja kompatibilan stav o avionima):
'Treba da idem na Krf. Ali kako? Autobusom je daleko, a avionom je visoko...'

p.p.s. izvinte zbog odsustva dijakritika (linux, asus), i koristim priliku da izreklamiram igraonicu Decije Carstvo na Vracaru posto imaju dz. wireless. Milina.
Budimac Budimac 11:36 21.11.2008

Re: strava

molim ujedno moderaciju da banuje vishnju (da joj nekako zabrani i citanje) dok ovaj post ne zastari.

Višnji je mašta zagolicana preko PP još prekjuče... ili bolje reći da je upozorena.
stari92 stari92 11:50 21.11.2008

Re: strava

,,Са нама нема неизвесности''

Ел акаида Флу

за Џ , ткрћи
vishnja92 vishnja92 12:07 21.11.2008

Re: strava

molim ujedno moderaciju da banuje vishnju (da joj nekako zabrani i citanje) dok ovaj post ne zastari.

gotovo, vec sam virila
nemam komentar



malo kasnije cu da vam ispricam o avionu mscw - bgd (ne ono sa Savom Milosevicem, ono drugo)
mara92 mara92 20:40 21.11.2008

Re: strava

ne ono sa Savom Milosevicem, ono drugo


..а што не и "оно" са Савом?
dolybell92 dolybell92 20:33 22.11.2008

Re: strava

stari92
,,Са нама нема неизвесности''

Ел акаида Флу

за Џ , ткрћи


Наравно - летиш и без авиона...
ivana23 ivana23 11:35 21.11.2008

Elisa

Budimac Budimac 11:43 21.11.2008

Re: Elisa

Predmet fascinacije
ne.nevena ne.nevena 11:46 21.11.2008

sjajna priča

ali, već smo na to navikli, od vas.

preporuka, i prva se javljam za knjigu sa potpisom, ako nekad resite da sve blogove skupite pod iste korice.

pozdrav.
Budimac Budimac 11:54 21.11.2008

Re: sjajna priča

ali, već smo na to navikli, od vas.

vrlo obavezujuće...
preporuka, i prva se javljam za knjigu sa potpisom, ako nekad resite da sve blogove skupite pod iste korice.

lako ćemo za potpis, važi...

p.s. molim te da pređemo na TI
Aleksandar Stosic Aleksandar Stosic 11:52 21.11.2008

srecaunesreci

Hej Bud,
Dok oco citam secam se onih emisija s Discovery-ja o avionskim nesrecama... Bas slikovito i temeljno napisano, sve s elementima holivudske drame u kojoj mali Budimac drzi tatu za nogu...
Salu na stranu, zaista je to drugi rodjendan, i neka ga slave svi koji su danas zivi do kraja njihovih zivota. A tebi hvala za jos jedan blogovski biser...
Budimac Budimac 11:59 21.11.2008

Re: srecaunesreci

Salu na stranu, zaista je to drugi rodjendan, i neka ga slave svi koji su danas zivi do kraja njihovih zivota.

Nadam se da će neko iz NS-a znati nešto o tome da li tradicija živi i danas, bilo bi mi jako drago ako bi odgovor bio da.
Hvala tebi, ne lepim rečima
menon menon 11:55 21.11.2008

Super prica

Prekognicija je prava stvar i treba je uvijek poslusati!
Svaka cast na prici!
Sve blogove skupite sto prije i eto knjige!
Budimac Budimac 12:25 21.11.2008

Re: Super prica

Sve blogove skupite sto prije i eto knjige!

Za sada bi to bila jako tanka knjiga o tom potom...
crossover crossover 11:57 21.11.2008

Crash landing

Па сад је јасно од кога си повукао дар за лепо писање. Одлична прича и срећа је те се све добро завршило.
Неизбежна је асоцијација на тим Манчестер Јунајтеда који је 1958 доживео катастрофалну несрећу, при повратку из Београда после утакмице са Звездом.
Budimac Budimac 12:28 21.11.2008

Re: Crash landing

Неизбежна је асоцијација на тим Манчестер Јунајтеда који је 1958 доживео катастрофалну несрећу, при повратку из Београда после утакмице са Звездом.

Naravno, to je bilo u glavi svih učesnika tog događaja...
nsarski nsarski 12:54 21.11.2008

Jos o verovatnoci...

Otac Buda se ni pre toga nije plašio letenja, a posle toga još manje. Rezonovao je da je statistički nemoguće da mu se slično (ili gore) iskustvo ponovi.

Haha, mislim da je ovo kljuc za razumevanje prekognicije. Prvo kraci witz (iz cca 1967.).
Neki biznismen koji je cesto leteo avionima zabrine se za svoju bezbednost zbog toga sto je sve cesce nalazio vesti o postavljanju bombi u avione od strane raznih terorista (ta moda je pocela otprilike 60ih). Ode taj covek kod matematicara, strucnjaka za verovatnocu, da mu ovaj izracuna kolikom se riziku izlaze. Matematicar radio na problemu, i posle nekoliko dana mu kaze: "prema statistickim podacima, ti si bezbedan. Verovatnoca da ce se u avionu kojim ti putujes naci bomba je jedan u sto hiljada".
Biznismen se ipak zabrine. Jeste da je jedan u sto hiljada mali broj, ali opet, uzimajuci u obzir koliko cesto putuje, ni to nije zanemarljivo. Zamoli zato matematicara da mu da savet kako da se ta verovatnoca jos smanji.
Mislio matematicar, i posle nekog vremena kaze mu da je nasao odgovor. Savet je ovakav: svaki put kad podjes na putovanje, a ti ponesi bombu sa sobom. Statistika kaze da je verovatnoca da se u avionu istovremeno nadju dve bombe jedan u milijardu.
Zanimljivo je takodje i sledece: veoma je mala verovatnoca dobiti glavnu nagradu na lutriji. Uprkos tome, ima nezanemarljiv i iznenadjujuce veliki broj ljudi koji su dva puta dobili na lutriji.

Ima hiljadu razloga zasto bi dete od 8 godina moglo da place. Moze da bude uznemireno nekim banalnim dogadjajem, mozda nije dobilo nesto sto je htelo, mozda je imalo neki neprijatan dogadjaj sa drugom decom, itd. Medjutim, ovo konkretno plakanje se vremenski poklopilo sa ocevim putovanjem (sto nije posebno cudno jer je otac cesto putovao), i posto je to putovanje proslo kako je gore opisano, onda se to plakanje pamti kao prekognicija.

Ali, bez obzira, prica je odlicna. I poucna na vise nacina:))


Ninoslav Randjelovic Ninoslav Randjelovic 12:58 21.11.2008

Re: Jos o verovatnoci...

Ima hiljadu razloga zasto bi dete od 8 godina moglo da place.

da, i hiljadu tumacenja
posto je to putovanje proslo kako je gore opisano, onda se to plakanje pamti kao prekognicija.

margos margos 13:14 21.11.2008

Re: Jos o verovatnoci...

da, i hiljadu tumacenja

Ja mislim da ono Maksino ''N+1'' važi i ovde.

Sjajna priča o događaju za koji nisam znala - prepričavana mi je uvek onda o Mančester Junajtedu, jer se tog dana rodio moj brat. A neku sličnu, blažu verziju nemira imamo i mi porodično kad je tata bio u Minhenu za vreme Olimpijade ... brrrr.... Sve je dobro kad se dobro završi. zaista.

Što bi rek'o Đole (slično) ''Drago mi je zbog tvog starog...''
Budimac Budimac 13:18 21.11.2008

Re: Jos o verovatnoci...

Savet je ovakav: svaki put kad podjes na putovanje, a ti ponesi bombu sa sobom. Statistika kaze da je verovatnoca da se u avionu istovremeno nadju dve bombe jedan u milijardu.



Ima hiljadu razloga zasto bi dete od 8 godina moglo da place. Moze da bude uznemireno nekim banalnim dogadjajem, mozda nije dobilo nesto sto je htelo, mozda je imalo neki neprijatan dogadjaj sa drugom decom, itd. Medjutim, ovo konkretno plakanje se vremenski poklopilo sa ocevim putovanjem (sto nije posebno cudno jer je otac cesto putovao), i posto je to putovanje proslo kako je gore opisano, onda se to plakanje pamti kao prekognicija.

Imamo mali problem... ja sam to dete i naime, ja se sećam tog dana vrlo jasno... Ono što opisujem se desilo neposredno pošto sam ustao (išao sam te nedelje popodne u školu). Dakle, osim spavanja nikakav događaj nije prethodilo tome, a baš i nisam bio neko cmizdravo dete. Da li je bila prekognicija ili ne ja ne želim da tvrdim. Sećam se da mi nije bilo pravo što on putuje i da je to bio razlog plača, i sećam se te potpuno nejasne zebnje. Činjenica je da se ni pre ni posle nikad uzbuđivao oko očevih putovanja, samo taj put. Može biti, ne isključujem, da je to bila podsvesna reakcija na saznanje da on ide samo "da mu dupe vidi puta", odnosno ne poslom. No, to ne znam, to mi dolazi kao racionalizacija cirkusa koji sam napravio.

P.S. Moja sećanja sežu do moje treće godine i ko me poznaje zna za moje "slonovsko" pamćenje.
nsarski nsarski 13:27 21.11.2008

Re: Jos o verovatnoci...

Sećam se da mi nije bilo pravo što on putuje i da je to bio razlog plača, i sećam se te potpuno nejasne zebnje.

Pa, mozda si nesto sanjao ili si se necega setio, pa se ne secas.
Ja pamtim da sam jednom tako plakao kad je otac normalno krenuo na posao. Znam da je tog jutra sa majkom razgovarao da treba da svrati u neki Gradski Odsek. Bio sam presrecan kad se kasnije tog dana normalno vratio kuci. Ja sam, naime, mislio da je Gradski Odsek mesto gde treba nesto da ti odseku:) I bio sam nesrecan zamisljajuci bez kog dela tela ce da se vrati.
ne.nevena ne.nevena 13:34 21.11.2008

Re: Jos o verovatnoci...

nsarski
Zamoli zato matematicara da mu da savet kako da se ta verovatnoca jos smanji.
Mislio matematicar, i posle nekog vremena kaze mu da je nasao odgovor. Savet je ovakav: svaki put kad podjes na putovanje, a ti ponesi bombu sa sobom. Statistika kaze da je verovatnoca da se u avionu istovremeno nadju dve bombe jedan u milijardu.


odlicno!
ivana23 ivana23 13:35 21.11.2008

Re: Jos o verovatnoci...

nsarski
Ja pamtim da sam jednom tako plakao kad je otac normalno krenuo na posao. Znam da je tog jutra sa majkom razgovarao da treba da svrati u neki Gradski Odsek. Bio sam presrecan kad se kasnije tog dana normalno vratio kuci. Ja sam, naime, mislio da je Gradski Odsek mesto gde treba nesto da ti odseku:) I bio sam nesrecan zamisljajuci bez kog dela tela ce da se vrati.


Aleksandar Stosic Aleksandar Stosic 13:44 21.11.2008

Re: Jos o verovatnoci...

Da li je bila prekognicija ili ne ja ne želim da tvrdim.

hajde i da ja dam mali doprinos ovoj diskusiji kopajuci mo svojoj intimi. Elem, u avgustu 1987, bio sam svojim bratom na moru. Tata i mama su nas poslali preko ferijalnog saveza. To je bio dobar deal;svakog leta dvaput na more, prvo preko ferijalaca se istrcis i izjurcas s drugarima, a onda jos 2 nedelje s roditeljima. Pet nedelja na moru za jednog 13 godisnjaka - i-ha-ha...Poslednje nedelje naseg ferjalnog odmora u jedan obliznji primorski gradic stigli su i nasi roditelji. Dosli do nas da izvedu ,brata i mene, na rucak i da se dogovorimo o daljem. Plan je bio da u petak dodju po nas (radnja se odvija u utorak, sredu) opet na rucak i da u ponedeljak, kada se drugari budu vracali za Beograd, oni dodju uzmu nas i mi nastavimo letovanje s njima.
U taj petak pocinju da se desavaju cudne stvari. Naime, nikada pre i nikada posle toga me nije tako jako bolelo uvo. Secam se da sam plakao od bola, lezao u krevetu i bio bespomocan od bola. Tri dana je to trajalo, a onda odjednom, nestalo. Nista me nije bolelo, kao da bol nikad nije postojao. Bio je ponedeljak ujutro. Nekoliko sati kasnije, na vratima odmaralista video sam dvojicu svojih rodjaka, koji su pricali s vaspitacem. Rekli su nam da su nasi roditelji imali saobracajnu nesrecu, ali da se ne brinemo jer je sve u redu. Mama je, kazali su, slomila ruku ,a tati je malo losije i nalazi se u bolnici. Mama jeste zapravo smrskala ruku tog petka na subotu, a tata je pao u komu u kojoj je bio do ponedeljka ujutro kada je umro.

ps. Covek koji ih je vozio, ispostavice se kasnije, dobice tricavih godinu i nesto robije. Mi, ostadosmo zauvek s jednom invadilnim roditeljem....
4krofnica 4krofnica 14:30 21.11.2008

Re: Jos o verovatnoci...

-kad bi moglo...
4krofnica 4krofnica 15:01 21.11.2008

Re: Jos o verovatnoci...

samo sam se postavila u telo deteta i najveci strah i katastrofa koja moze da se desi.
mikimedic mikimedic 15:12 21.11.2008

Re: Jos o verovatnoci...

Tri dana je to trajalo, a onda odjednom, nestalo. Nista me nije bolelo, kao da bol nikad nije postojao.


Nesto definitivno postoji i potpuno te razumem. Kada mi se otac razboleo imao sam neke slicne dozivljaje i pokusavao da oteram ruzne misli. Nekako u to vreme moje radno mesto je ukinuto , i jedina izvesna alternativa je bila da dobijem slican posao ali u BiH. Tih dana sam i fizicki tamo boravio jer je sve ukazivalo da je to jedina sansa. Vikendom sam boravio u Bgd i bio uz oca i majku, da bi ponedeljkom isao u Bosnu.

Tog jednog ponedeljka su me pozvali i rekli da ipak postoji sansa da ostanem u Beogradskoj kancelariji, da tog dana ne idem u Bosnu i da se javim tom i tom.... sat vremena kasnije javili su iz bolnice da je tata umro.
vladimir petrovic vladimir petrovic 16:30 21.11.2008

Re: Jos o verovatnoci...

Budimac
...Moja sećanja sežu do moje treće godine i ko me poznaje zna za moje "slonovsko" pamćenje.


Ovo je zanimljivo.
Znam da mnogi pokusavaju da utvrde koliko daleko sezu njihova pamcenja.
Poznato je da je Oldos Haksli (Aldous Huxley), posto je bio nezadovoljan sto se nije mogao prisetiti bilo cega iz najranijeg perioda detinjstva, uzimao neka narkoticka sredstva (blazije vrste droge) da bi povratio, odnosno izbistrio secanje na prve dane zivota.

Sto se mene licno tice, ja ne mogu da odem dalje u proslost od prvih razreda osnovne skole. Period pre toga mi je - tabula rasa.

Medjutim, necega sam se setio.
Neka mi bude oprosteno sto sam slobodan da pomenem ovaj slucaj:
Japanski pisac Jukio Mishima (Yukio Mishima) je u svojoj prvoj poznatijoj knjizi "Ispovesti maske" (Confessions of a Mask) bio ustvrdio da se secao - svog rodjenja. On ovako pocinje Prvo poglavlje:

Godinama sam uporno tvrdio kako se secam svog rodjenja. Kad god bih to izjavio, odrasli bi se prvo nasmejali, a onda, dosetivsi se da mozda pokusavam da ih nasamarim, osmeh bi im nestao sa lica i pogledali bi mrko u bledunjavo lice tog starmalog decaka. Ponekad bih o tome poceo da pricam nekom gostu koji nije bio blizak prijatelj moje porodice: iz straha da ce njenog unuka smatrati idiotom, baka bi me ostrim glasom prekinula i naredila da idem da se igram negde drugde.
Kada bi prosao smeh, odrasli bi obicno pokusavali da mi objasne kako je ono sto govorim nemoguce, poturajuci mi pod nos razna naucna objasnjenja. Trudeci se da smisle objasnjenja koja mali deciji um moze da shvati, blebetali bi sa velikim zanosom o tome kako malim bebama oci jos nisu otvorene kad se rode, a kad bi i bile otvorene, govorili su, bebe ne bi mogle da zapamte ono sto su videle.
"Zar nije tako"? - pitali bi, uhvativsi za ramena krhkog decaka, koji je i dalje verovao u svoju pricu. A onda bi im palo na pamet da ih to dete ipak zavitlava: On jeste mali, ali moramo da budemo na oprezu. Mali nevaljalac sigurno hoce da nas navede da mu pricaomo o 'onom', a ko ce onda da ga spreci da pita, sa jos nevinijim izrazom lica: "Odakle dolaze bebe? Kako sam dosao na svet?" Ponovo bi se zagledali u mene, sa kiselim osmehom na licu, dajuci mi do znanja da sam iz nekog razloga, koji nikad nisam uspeo da otkrijem, povredio njihova osecanja.
Ali, nisu imali razloga za strah. Nisam imao ni najmanje zelju da ih pitam o 'onom'. Cak i da sam to nameravao, toliko sam se plasio da cu povrediti osecanja odraslih da mi nikad nije palo na pamet da se sluzim trikovima.
Pa opet, koliko god da su me uveravali u suprotno, koliko god da su mi se smejali, i dalje sam uporno verovao da se secam sopstvenog rodjenja. Mozda se to secanje zasnivalo na prici nekoga ko je bio prisutan u to vreme ili je samo bilo plod moje bujne, tvrdoglave maste. U svakom slucaju, za jednu stvar sam apsolutno siguran da sam je video jasno, svojim ocima. Bio je to rub kadice u kojoj su me prvi put okupali. Bila je od drveta, potpuno nova i tako uglacana da se sva sijala, glatka kao svila; dok sam lezao u njoj, pogledao sam na gore i ugledao zrak svetlosti koji je obasjavao jedan rub kadice. Drvo se presijavalo samo na tom mestu, kao da je od zlata. Cinilo se da ce vodeni jezicci koji su zapljuskivali kadicu zbrisati to mesto, ali nisu uspevali da ga dosegnu. I, da li zbog odraza ili zato sto je taj zrak svetlosti prodirao i u kadicu, voda ispod tog mesta na rubu se presijavala, a svetlucavi talasici su neposredno udarali glavama jedan u drugi...
Verodostojnost mog secanja ozbiljno je dovodila u pitanje cinjenica da se nisam rodio danju, vec u devet sati uvece. "Mora da je bilo u pitanju elektricno osvetljenje", zadirkivali su me. I pored ociglednog apsurda, bez ikakvih teskoca sam i dalje bio ubedjen da je svetlost obasjavala makar taj jedan deo kadice, pa neka je bila i ponoc. Tako je taj rub kadice i njegov treperavi odsjaj zauvek ostao u mom secanju kao uspomena na moje prvo kupanje.

Uz jos jedno izvinjenje za duzi tekst, pitam te, Budimac, da li bi ti pokusao da tu granicu od trece godine spustis jos nize, pa da se setis tvog prvog kupanja i prve kadice, he, he, he...
Budimac Budimac 17:05 21.11.2008

Re: Jos o verovatnoci...

Uz jos jedno izvinjenje za duzi tekst, pitam te, Budimac, da li bi ti pokusao da tu granicu od trece godine spustis jos nize, pa da se setis tvog prvog kupanja i prve kadice, he, he, he...

Takvom sećanju ili "sećanju" ne bih mogao verovati kao što verujem ovim koje nosim na "hard disku" otprilike od treće. Imam elemente sećanja na neke dramatične događaje i pre treće.
Na primer kada sam imao dve godine struja mi je spržila dlan desne ruke, električne instalacije u stanu su bile popravljane i pametni električar je ostavio gole žice da vire iz zida. Ja se ne sećam događaja kaotakvog, ali se sećam mirisa sprženog mesa u kontekstu tog događaja (šaka mi je bila potpuno rascvetana i mestimično ugljenisana. Oporavak je bio iznenađujuć i za lekare, osim (sada) malih, skoro neprimetnih, ožiljaka nije bilo nikakih posledica. Moji, koji su me samo za trenutak ostavili u sobi, kažu da su čuli da govorim "radio rira" (radio svira) i pretpostavka je da sam znao vezu između radija i struje te sam probao da ga "uključim". No, ja se toga ne sećam i plašim se da bi pokšavanjem da se setim zapravo interpretirao ono što sam o događaju čuo.

S druge strane imao sam tri godine kada sam slučajno zabio sebi makaze u oko. Srećom u beonjaču i ne duboko. Toga se jako dobro sećam, kako je došlo do toga i sl. svega do šivenja beonjače (sećam se odlaska u ambulantu koja je bila na 150m od kuće i peškira koji se prilično natopio krvlju dotle, ali lekara i šta je bilo posle se ne sećam). Inače ni to nije imalo nikakve posledice, naočare koje nosim, nosim zbog astigmatizma (a levo povređeno oko je mnogo zdravije u tom pogledu).

Sa pomenutim Simom sam prijatelj od četvrte godine i jako se dobro sećam gde i kako smo se upoznali...

P.S. Iz gorenavedenog može se (pravilno) zaključiti da sam bio dete noćna mora za sačuvati od samog sebe (na granici hiperaktivnosti i nemoguće nestašan). Moja sestra (starija 8 godina) ni dan-danas ne kapira kako sam se pretvorio u tako mirnu osobu...
nsarski nsarski 17:11 21.11.2008

Re: Jos o verovatnoci...

Znam da mnogi pokusavaju da utvrde koliko daleko sezu njihova pamcenja.
Poznato je da je Oldos Haksli (Aldous Huxley), posto je bio nezadovoljan sto se nije mogao prisetiti bilo cega iz najranijeg perioda detinjstva, uzimao neka narkoticka sredstva (blazije vrste droge) da bi povratio, odnosno izbistrio secanje na prve dane zivota.

Salvador Dali je tvrdio da se seca dogadjaja iz vremena 3 meseca pre nego sto se rodio. Pisao o tome u svojoj Autobiografiji...
Budimac Budimac 17:11 21.11.2008

Re: Jos o verovatnoci...

bio ustvrdio da se secao - svog rodjenja.

Ja mu verujem, a što se tiče svetla, pa i sveća je jako svetlo posle dosta finog mraka u utrobi majke...
maksa83 maksa83 17:19 21.11.2008

Re: Jos o verovatnoci...

Takvom sećanju ili "sećanju" ne bih mogao verovati kao što verujem ovim koje nosim na "hard disku" otprilike od treće. Imam elemente sećanja na neke dramatične događaje i pre treće.

Isto ovde.
Iz nekog razloga, deca se "resetuju" između 3. i 4. godine i sve pre toga se briše, zanimljivo bi bilo znati zašto se to dešava. Ja sam sa 2 godine uspeo sebi da prospem vodu koja vri na nogu (oborio džezvu sa rešoa). Ne sećam se bola, ali se sećam nastale furtutme i slike kako me nose umotanog u ćebe preko Trga Marksa i Engelsa (danas Trg Nikole Pašića). Potvrđeno mi je da smo išli baš tuda i da sam bio na brzaka umotan u ćebe.

Iz gorenavedenog može se (pravilno) zaključiti da sam bio dete noćna mora za sačuvati od samog sebe (na granici hiperaktivnosti i nemoguće nestašan). Moja sestra (starija 8 godina) ni dan-danas ne kapira kako sam se pretvorio u tako mirnu osobu...

I opet isto ovde.
Mene mama u zezanju "klela" sa: "dabogda imao istog takvog". :))
Budimac Budimac 17:29 21.11.2008

Re: Jos o verovatnoci...

Mene mama u zezanju "klela" sa: "dabogda imao istog takvog". :))

Covek u belom Covek u belom 17:45 21.11.2008

Re: Jos o verovatnoci...

nsarski
Zanimljivo je takodje i sledece: veoma je mala verovatnoca dobiti glavnu nagradu na lutriji. Uprkos tome, ima nezanemarljiv i iznenadjujuce veliki broj ljudi koji su dva puta dobili na lutriji.
Jok brate sarski. Iznenadjujuce je veliki broj samo za one kojima je statistika malo strana. Glavna stvar u vecini tog rezonovanja je sto vesti o cudnim koincidencijama pisu o konkretnim osobama sto nas jadni mozak navodi da razmislja u stilu, ako je za dogadjaj X verovatnoca Px, a za Y Py onda je verovatnoca da se oba dese istovremeno Px*Py, al zaborave da to pomnoze sa brojem ljudi koji ucestvuju u misaonom eksperimentu. Verovatnoca da jedna odredjena osoba dobije 2 puta uzastopno na lutriji je Pd^2 (ako je Pd verovatnoca da dobije jednom koja jeste uzasno mala). Medjutim kad se ovo Pd^2 pomnozi sa svim ljudim koji igraju loto, pa onda sa svim mogucim kombinacijama 2 izvlacenja u vremenskom periodu prosecnog igrackog staza igraca lotoa, pa brojem kombinacija koje igra prosecni igrac lotoa, dobije se ne bas mala brojka. Konkretno kad su statisticari Stiven Semjuels i Dzordz Mek Kejb izracunali ovu verovatnocu, ispostavilo se da ona iznosi 3,3% za 4-mesecni period i preko 50% za period od sedam godina!

Ima hiljadu razloga zasto bi dete od 8 godina moglo da place. Moze da bude uznemireno nekim banalnim dogadjajem, mozda nije dobilo nesto sto je htelo, mozda je imalo neki neprijatan dogadjaj sa drugom decom, itd. Medjutim, ovo konkretno plakanje se vremenski poklopilo sa ocevim putovanjem (sto nije posebno cudno jer je otac cesto putovao), i posto je to putovanje proslo kako je gore opisano, onda se to plakanje pamti kao prekognicija.
Za prekogniciju generalno ima jako lepo objasnjenje kod Voje Antonica (koga ne mrzi da procita):

“Nedavno sam sanjao da mi je umro deda. Probudio sam se uznemiren, ali
sam rekao sebi da je to samo san i ubrzo zaboravio na to. Ali, nešto kasnije
zazvonio je telefon i jedan rodjak mi je javio da mi je umro deda.”

Ovo je sazeto preneta ispovest citaoca koja se pojavila u jednom našem tabloidu.
Nemamo razloga da ne verujemo u ovakve price, tim pre što bi na ovu
temu malo ko zbijao šale. Šta je po sredi - telepatija, vidovitost ili prosta koincidencija?
Logican zakljucak je da postoje neke tajne telepatske veze koje se
aktiviraju u kriticnim trenucima - jer ako nije to, šta je onda?
Nazalost, odgovor je mnogo prizemniji. Prosta racunica pokazuje da
ovakvi dogadjaji ne samo da nisu neobicni, nego su sasvim normalni. Naprotiv,
neobicno bi bilo kad se ne bi dogadjali.
Najpre cemo pojednostaviti stvar i krenuti od pretpostavke da svako od
nas ima samo po jednog dedu, i da je taj nesrecni san imao samo jednom u
opsegu od svoje 5. do 50. godine (moze li neko da se pohvali da u 50-oj godini
ima zivog dedu?) Ovakvi snovi inace nisu nikakva retkost, ali ih mi veoma
brzo zaboravljamo - naravno, osim kad nas ovako neobicna koincidencija
prisili da ga pamtimo celog zivota. Koje su šanse da se ta dva dogadjaja
zbiju u jednom danu? Tih 45 godina je nešto oko 16 000 dana, dakle mogucnost
je 1 : 16 000 (pazite, šansa da se ta dva dogadjaja odviju u jednom odredjenom
danu je 1 : 256 miliona (to je 16000 x 16000), ali da se dogode zajedno
u bilo kom danu u periodu od 45 godina šansa je 1 : 16 000.
Realno je proceniti da je ova verovatnoca nekoliko puta veca, jer u danima
kad nam je neka od dragih osoba teško bolesna ili na samrti, znacajno
raste verovatnoca da cemo svoje strahove i zle slutnje ispoljiti kroz snove.
Ipak, taj faktor ovde zanemarujemo jer je i bez njega, cistom matematikom,
moguce dokazati tezu. Idemo dalje.
Ovako izracunata verovatnoca odnosi se na samo jednog dedu, ali pošto
bi podjednako neverovatno bilo i kad bi se vest odnosila na bilo kog rodjaaka
ili prijatelja, onda bi verovatnoca bila veca onoliko puta koliko znamo
osoba koje su nam dovoljno bliske da bi strah od njihovog gubitka mogao da
se manifestuje kroz tako ruzan san. Koliko je takvih osoba? U tipicnom slucaju,
oko deset. Tako se verovatnoca penje na 1 : 1600.
To je još uvek mala mogucnost, ali nismo ni krenuli od toga da takav
“prorocanski” san mora da se dogodi baš nama ili nekoj odredjenoj osobi, nego
samo da do nas dopre vest da se to bilo kome desilo. Zato prelazimo na
sledeci korak: ako kod nas ima oko 10 miliona koliko - toliko pismenih ljudi
(nepismene zanemarujemo jer ne ocekujemo da ce vesti od njih stizati u
štampu), to ce dati veliku grupu od preko 6000 ljudi za koje se moze ocekivati
da im se takva koincidencija dogodila nekada u zivotu.
Ostaje još pitanje za koliko od tih 6000 zanimljivih podudarnosti cemo
mi ikad doznati? Naravno da nece svako od aktera ovih dogadjaja pozuriti da
dojavi tu vest redakciji casopisa. Procenicemo da bi od svakog stotog ovakva
vest, direktno ili preko posrednika, stigla do nekog od novinara; tako cemo
za zivota imati oko šezdeset ovakvih slucajeva u štampi. To je po jedan za
svaku godinu našeg “pismenog” dela zivota, otkad smo poceli da pratimo
štampu. Verovatnoca da cemo procitati o jednom ili više njih je realna, i to ni
po cemu ne bismo mogli da proglasimo za cudo, a još manje za dokaz da postoje
paranormalne pojave.

gordanac gordanac 17:45 21.11.2008

Re: Jos o verovatnoci...

Obaveštenje (uz izvinjenje) - slučajno sam "click" na "obavesti moderatora" za tvoj komentar
Ja mu verujem, a što se tiče svetla, pa i sveća je jako svetlo posle dosta finog mraka u utrobi majke...
*novo

Budimac Budimac 17:59 21.11.2008

Re: Jos o verovatnoci...

gordanac
Obaveštenje (uz izvinjenje) - slučajno sam "click" na "obavesti moderatora" za tvoj komentar
Ja mu verujem, a što se tiče svetla, pa i sveća je jako svetlo posle dosta finog mraka u utrobi majke...
*novo


Obavešten sam i ignorisao sam obaveštenje posle kraćeg razmišljanja da li da se samobanujem
No problemo!
nsarski nsarski 18:00 21.11.2008

Re: Jos o verovatnoci...

Konkretno kad su statisticari Stiven Semjuels i Dzordz Mek Kejb izracunali ovu verovatnocu, ispostavilo se da ona iznosi 3,3% za 4-mesecni period i preko 50% za period od sedam godina!

S tim sto, najcesce, kad ljudi dobiju veliki novac na lutriji oni prestanu dalje da igraju i posvete se tome da iznenadno bogatstvo sto besmislenije potrose i uniste sebi zivot:) Tako da ni ne daju sebi sansu da dobiju dva puta.
Covek u belom Covek u belom 18:06 21.11.2008

Re: Jos o verovatnoci...

nsarski
S tim sto, najcesce, kad ljudi dobiju veliki novac na lutriji oni prestanu dalje da igraju i posvete se tome da iznenadno bogatstvo sto besmislenije potrose i uniste sebi zivot:) Tako da ni ne daju sebi sansu da dobiju dva puta.
Da, al cim spiskaju bogatstvo (sto obicno ne traje dugo) eto njih kako ponovo igraju loto :). Jedini koji kvare statistiku il da kazem rade u korist intuicije su oni sto ih strefi srcka kad dobiju premiju, pa i ne pozive da je spiskaju ili da ponovo igraju loto...
nsarski nsarski 18:07 21.11.2008

Re: Jos o verovatnoci...

Glavna stvar u vecini tog rezonovanja je sto vesti o cudnim koincidencijama pisu o konkretnim osobama sto nas jadni mozak navodi da razmislja u stilu, ako je za dogadjaj X verovatnoca Px, a za Y Py onda je verovatnoca da se oba dese istovremeno Px*Py

Naravno, mi imamo prilicno los instinkt za verovatnocu. Recimo, prema statistikama, kolika je verovatnoca da se srusi avion i u udesu pogine vrhunski fudbaler? Rekli bi - veoma mala, jer se avioni retko ruse, a vrhunskih fudbalera na svetu ima veoma malo. Proizvod ova dva je beznacajan. Tim pre je, sledeci tu logiku, verovatnoca da u takvom udesu pogine dva ili vise fudbalera jos manja. Medjutim u vise navrata se desilo da pogine ceo tim (ili vise fudbalera) u avionskoj nesreci - sto je totalno neverovatno sa tacke gledista gornjeg rezonovanja. Ocevidno da gornje rezonovanje nije primenljivo u tom obliku na ovu situaciju. Timovi cesto lete na utakmice i druga takmicenja, i nije mala verovatnoca da ce se neki od aviona kojim putuju srusiti.
maksa83 maksa83 18:28 21.11.2008

Re: Jos o verovatnoci...

Naravno, mi imamo prilicno los instinkt za verovatnocu.

Mi imamo slab, ali poneki zakonodavac nije blesav.
Npr. po zakonima nekih evropskih zemalja CEO i njegov zamenik u public firmi (one izlistane na berzi) ne smeju da lete istim avionom. To se zove built in fault tolerance.
stari92 stari92 18:38 21.11.2008

Re: Jos o verovatnoci i ФFeлler sreći u ..

nesreći.
(zaistinski vic)

Pao avion ('ajd', recimo Pajper) u džunglii.
Žena(riba,plavuša,a ko bi drugi) pilot preživela,malo ulubljena.
I,tako,krene ona - kud' će,'de će - Će traži civilizacijske tekovine,
mrmljajući si u bradu : Uh,umal' ne naj'bah,a nedovoljno se ne na___
Al' 'oćeš - pri prelasku reke,Lale gator uočivši ustreptalost,razjaren
sa modni detalji : čizme dokolenke,kaiš,torbica,.. - od pripadnici
svoje vrste,jurnu,sve se misleći u sebe:
E,jbo sam ti kevu sssAA (razjapljene čeljusti ne dovršiše sad iliti CAP)
jer utom baja,zv. Tarzan,nabrzaka pripremi skota za Industry kozze.
Pylot blondyy- Eto meni sreće ! (najzad i ja jadna da se za dobro u'fatim)
I Tarzan ..
-A kako se ti hraniš?
Tarzan ubiti-Tarzan odrati-Tarzan poje(nije To)sti.
-A kako se ti oblačiš,m's'm dreške,ovo-ono?
Tarzan ubiti-Tarzan odrati-Tarzan uštaviti,sašiti,obuti.
-Dooobrrooo.
-A kako ti kad ti se oće ,,ono''?
Tarzan naći drvo s rupu i svršiti pos'o.

Tu se junakinja mmommeeentalno snađe i zaleže uz opasku :
-Evo rupaa/ee .........
-Š'a ti je manijaku ni jedan (jer bi razvučena nogom po telesnim šuljinama)

Tarzan proveriti ti nemati veverica.
__________________________________________
( i to je verovatnotja,ponekad)
Budimac Budimac 18:49 21.11.2008

Re: Jos o verovatnoci i ФFeлler sreći u ..

Tarzan proveriti ti nemati veverica.

rankot rankot 19:13 21.11.2008

Re: Jos o verovatnoci...

nsarski
Znam da mnogi pokusavaju da utvrde koliko daleko sezu njihova pamcenja.
Poznato je da je Oldos Haksli (Aldous Huxley), posto je bio nezadovoljan sto se nije mogao prisetiti bilo cega iz najranijeg perioda detinjstva, uzimao neka narkoticka sredstva (blazije vrste droge) da bi povratio, odnosno izbistrio secanje na prve dane zivota.

Salvador Dali je tvrdio da se seca dogadjaja iz vremena 3 meseca pre nego sto se rodio. Pisao o tome u svojoj Autobiografiji...


Ја се врло добро сећам разних ствари из свог раног детињства, али већина тога што памтим јасно су тзв. "шок ситуације" - нпр. кад сам за пар секунди изгубио родитеље из вида у препуном Кнезу.

А што се тиче прекогниције, имам једну сестричину која је као мала тачно знала кад ће да наиђе неко ко јој је драг - пет-десет минута пре него што би тај наишао почела би да говори "ево тог-и-тог", а онда би се он/она заиста и појавио. А то јој се догађало у различитим временима и различитим местима и за различите особе (најчешће моје родитеље, јер је била врло везана за њих), те се не може говорити о случајности и никад НИЈЕ грешила.
marco_de.manccini marco_de.manccini 19:27 21.11.2008

Drama na nebu (a i na nebesima)

Budimac: Iz gorenavedenog može se (pravilno) zaključiti da sam bio dete noćna mora

Andjeo chuvar: Sv Petre, evo ga pada avion, shta cemo?

Sv Petar: Ko je u avionu?

Andjeo chuvar: Fudbaleri Vojvodine

Sv Petar: Nishta ne preduzimati.

Andjeo chuvar: (gleda pazhljivije u spisak) Ali na spisku putnika je i Budimchev otac.

Sv Petar: A shto ne kazhesh odmah, on je vec dobio jednu neizbezhnu katastrofu. Spashavaj ih.
Budimac Budimac 19:36 21.11.2008

Re: Drama na nebu (a i na nebesima)


Sv Petar: A shto ne kazhesh odmah, on je vec dobio jednu neizbezhnu katastrofu. Spashavaj ih.

Taj sam
njanja_de.manccini njanja_de.manccini 19:42 21.11.2008

Re: Drama na nebu (a i na nebesima)

znala sam da si ti taj!
pnbb pnbb 20:43 21.11.2008

Re: Jos o verovatnoci...

ako je za dogadjaj X verovatnoca Px, a za Y Py onda je verovatnoca da se oba dese istovremeno Px*Py, al zaborave da to pomnoze sa brojem ljudi koji ucestvuju u misaonom eksperimentu. Verovatnoca da jedna odredjena osoba dobije 2 puta uzastopno na lutriji je Pd^2 (ako je Pd verovatnoca da dobije jednom koja jeste uzasno mala). Medjutim kad se ovo Pd^2 pomnozi sa svim ljudim koji igraju loto, pa onda sa svim mogucim kombinacijama 2 izvlacenja u vremenskom periodu prosecnog igrackog staza igraca lotoa, pa brojem kombinacija koje igra prosecni igrac lotoa, dobije se ne bas mala brojka. Konkretno kad su statisticari Stiven Semjuels i Dzordz Mek Kejb izracunali ovu verovatnocu, ispostavilo se da ona iznosi 3,3% za 4-mesecni period i preko 50% za period od sedam godina!


nemo se ljutis ali ovo bas nije tacno...
pa i sam si boldovao jedna odredjena osoba... znaci cemu mnozenje sa brojem ljudi koji igraju loto, kad je samo 1 od njih dobio premiju u proslom kolu... bilo koji, ali ipak samo 1... znaci potrebno je isti taj 1 da dobije opet.. nema mnozenja...

ta dvojca sta su racunala, nije mi jasno... znaci svaki drugi dobitnik premije na lotou dobije opet premiju u okviru od 7 god????

malu su rekao bih omanuli u izboru koriscene raspodele... ili su koristili tzv odokativnu raspodelu

edit - ili su radili za lutriju, sto je najverovatnije, heheh
jeremija92 jeremija92 20:58 21.11.2008

Re: Jos o verovatnoci...

nsarski


Ajnštajn je, slavno, rekao da se Bog ne igra kockicama. Time je izrazio uverenje (veru? nadu?) da zakoni koji upravljaju univerzumom imaju deterministički a ne probabilistički karakter.
Većini danšnjih fizičara, Ajnšatajnova predstava o tome šta čini jedan fizički zakon deluje pomalo naivno.
No svejedno, Ajnšajn je impresivan saveznik i oslonac svima koji ne mogu da se oslobode sumnje u probabalističke iskaze i njihovu eksplanatornu vrednost..

Budimac, jedan slavni fizičar je na tvojoj strani (Ajnštajn), a drugi savremeni fizičar (nsarski) ti ne veruje.
pnbb pnbb 22:53 21.11.2008

Re: Jos o verovatnoci...

Medjutim, ovo konkretno plakanje se vremenski poklopilo sa ocevim putovanjem (sto nije posebno cudno jer je otac cesto putovao), i posto je to putovanje proslo kako je gore opisano, onda se to plakanje pamti kao prekognicija.


hm, jedan moj ortak je sanjao kako mu ubijaju oca i probudio se od tog sna, i ujutru su mu rekli da su mu stvarno ubili oca te noci
nsarski nsarski 23:01 21.11.2008

Re: Jos o verovatnoci...

hm, jedan moj ortak je sanjao kako mu ubijaju oca i probudio se od tog sna, i ujutru su mu rekli da su mu stvarno ubili oca te noci

Pa, ima neocekivanih koincidencija. Medjutim, mogu samo da citiram ono sto je naveo covek u belom gore:

Realno je proceniti da je ova verovatnoca nekoliko puta veca, jer u danima kad nam je neka od dragih osoba teško bolesna ili na samrti, znacajno
raste verovatnoca da cemo svoje strahove i zle slutnje ispoljiti kroz snove.
Ipak, taj faktor ovde zanemarujemo jer je i bez njega, cistom matematikom,
moguce dokazati tezu. Idemo dalje.


Ne znam da li je otac ubijen iz cista mira, recimo da je poginuo u saobracaju, ili slicno. Ako je bio u takvoj situaciji da je njegovo ubistvo moguce - recimo da je policajac, ili vojnik, ili u obezbedjenu, onda bliskima pada na pamet mogucnost da covek moze da strada ako se bavi opsanim poslom. I onda onaj citat koji sam dao je sasvim primenljiv.
Covek u belom Covek u belom 00:23 22.11.2008

Re: Jos o verovatnoci...

pnbb

nemo se ljutis ali ovo bas nije tacno...
pa i sam si boldovao jedna odredjena osoba... znaci cemu mnozenje sa brojem ljudi koji igraju loto, kad je samo 1 od njih dobio premiju u proslom kolu... bilo koji, ali ipak samo 1... znaci potrebno je isti taj 1 da dobije opet.. nema mnozenja...

ta dvojca sta su racunala, nije mi jasno... znaci svaki drugi dobitnik premije na lotou dobije opet premiju u okviru od 7 god????
Ma ne ljutim se jasno je meni odavno da statistika globalno ljudima nije intuitivna, no jeste ono tacno naravno. Moras da napravis razliku izmedju "verovatnoca da neko dobije" i "verovatnoca da konkretna osoba - Pera Peric dobije".

A ovo dole naravno ne znaci da svaki drugi dobitnik premije na lotou dobije opet premiju u roku od 7 godina, nego znaci da se svakih 14 godina od mnogobrojnih dobitnika (pretpostavimo po jedan svake nedelje) pojavi jedan koji dobije jos jedanput premiju.

Ako ce ti biti lakse da skontas, da se nadovezem na ono odozgo sa bombom, za apsolutno sve dobitnike premije vazi da im je sansa posto su dobili premiju potpuno ista da je ponovo dobiju kao sto je bila i pre (ako se izuzme da ne riknu od srcke ili batale loto ).

Goran Vučković Goran Vučković 00:43 22.11.2008

Birthday paradox

Ma ne ljutim se jasno je meni odavno da statistika globalno ljudima nije intuitivna, no jeste ono tacno naravno.

Evo još malo neintuitivne statistike: rođendanski paradoks.
Budimac Budimac 01:33 22.11.2008

Re: Birthday paradox

Evo još malo neintuitivne statistike: rođendanski paradoks.

Sjajan je taj račun (kao i statistika), samo ja evo u ovih skoro 50 godina života još nisam sreo osobu koja slavi rođendan kad i ja. Osim pokojnog Sadama Huseina, ali njega nisam sreo

Statistics are like bikinis. What they reveal is suggestive, but what they conceal is vital. Tako se meni matematičkom ignoramusu čini i račun verovatnoće.
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 01:54 22.11.2008

Re: Jos o verovatnoci...

nsarski
Salvador Dali je tvrdio da se seca dogadjaja iz vremena 3 meseca pre nego sto se rodio. Pisao o tome u svojoj Autobiografiji...

Андреј Бели, писац најпознатији по роману Петроград, у свом "аутобиографском" роману Котик Летајев користио је своје слоновско памћење за описивање првих месеца свога живота као да их се стварно сећа, у шта је он званично веровао. Тај се приказани свет с почетка указује као аморфан, а касније његове црте постају све разазнатљивије, да би, на крају, све ствари и појаве задобиле и нама познати вид. Ти делови романа не делују најаутентичније и мени, особно, више личе на конструкцију.

Иначе, Бели је заиста занимљива фигура, а осим пријатељовања са Рудолфом Штајнером, треба да буде упамћен и због модерности стила којим је писао (заклео бих се да га је Џојс читао, да је то икако било могуће, док га је Киш несумњиво имао на уму, свестан да ће мало ко то приметити). Симболиста, мистик, новатор, политички профета -- све је то био овај затурени писац.

Нека од остварених предосећања која се овде у коментарима спомињу имају заиста прозаична објашњења и, рецимо, могу се подвести под сублималну обраду података нешег софтвера-мозга. Друга, ако су аутентична, немају, засад, разумно објашњење. Будимчево осећање ипак се може и тумачити и мање мистично: као накнадно учитавање значења и значаја у један догађај.

О понечему од овога писао је, колико се сећам, и К. Г. Јунг, уз сву своју теорију синхроницитета.
gordanac gordanac 01:57 22.11.2008

---

Boris Nikolajevič Bugajev,?
Rusija, revolucija, simbolizam* Taj?
Budimac Budimac 02:04 22.11.2008

Re: Jos o verovatnoci...

Иначе, Бели је заиста занимљива фигура, а осим пријатељовања са Рудолфом Штајнером треба да буде упамћен и због модерности стила којим је писао (заклео бих се да га је Џојс читао, да је то икако било могуће, док га је Киш несумњиво имао на уму, свестан да ће мало ко то приметити). Симболиста, мистик, новатор, политички профета -- све је то био овај затурени писац.

Ovo zvuči jako zanimljivo.
Hvala Predraže.
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 02:05 22.11.2008

Re: ---

gordanac
Boris Nikolajevič Bugajev,?
Rusija, revolucija, simbolizam* Taj?

Тај Борис. Помало лудак.

Него, што ме ниси звала на Анф. журку, него сам морао да будем падобранац? Нећеш ти мени ни секретар бити, видим ја! ;-))))
gordanac gordanac 02:17 22.11.2008

Re: ---

Нећеш ти мени ни секретар бити, видим ја! ;-))))

:))))))))
Samo da "sunčanih strela" ne bude! :))
Boris Nikolajevič Bugajev je inaće početkom XX veka napisao stihove posvećene "sunčanim strelama":


"Zlatnom blesku on veru dade,
A umre od sunčanih strela.
Sve spozna pamet mu vrela,
A život proživeti - ne znade.*


Kada je, skoro trideset godina kasnije umro od posledica sunčanice, razni su to opisali kao - prekogniciju.
Jes`, paz` da nije.

EDIT:
Inače mislim - retko NEUSPEO primer pseudonima ako se ja pitam, ime (pravo ime) mu je mnogo bolje od onog kojim je sebe posle nazvao. Zanimljiv lik, u svakom slučaju.
Budimac Budimac 02:20 22.11.2008

Re: ---

Kada je, skoro trideset godina kasnije umro od posledica sunčanice, razni su to opisali kao - prekogniciju.
Jes`, paz` da nije.

dolybell92 dolybell92 06:57 22.11.2008

Re: Jos o verovatnoci...

Medjutim, ovo konkretno plakanje se vremenski poklopilo sa ocevim putovanjem (sto nije posebno cudno jer je otac cesto putovao), i posto je to putovanje proslo kako je gore opisano, onda se to plakanje pamti kao prekognicija.


Probajte:
Kada ste u situaciji da vas bitno interesuje nešto što očekujete,
a ne znate, naravno, kakav će ishod biti - nađite neko dete ( može i vaše)
koje nema više od 3 do npr . 5 godina i pitajte ga direktno da li će se
to što očekujete dogoditi.
(Npr: Da li će NN položiti prijemni ispit..?)
Iznenadiće te se koliko će odgovor biti tačan, skoro 100%.
Zašto je tako - pojma nemam, ali je provereno - funkcioniše.
(naravno, ne za loto i igre na sreću, već stvarno bitne stvari)
Ako ne želite da čujete negativan odgovor - ne pitajte,
da se ne bi unapred razočaravali...

(Inače, u proročanstva ne verujem i time se ne bavim, ali me je
ovo zaintrigiralo i probala sam - i kad sam videla da radi - više ne pitam)


rankot rankot 08:36 22.11.2008

Re: Jos o verovatnoci...

nsarski
hm, jedan moj ortak je sanjao kako mu ubijaju oca i probudio se od tog sna, i ujutru su mu rekli da su mu stvarno ubili oca te noci

Pa, ima neocekivanih koincidencija. Medjutim, mogu samo da citiram ono sto je naveo covek u belom gore:
Realno je proceniti da je ova verovatnoca nekoliko puta veca, jer u danima kad nam je neka od dragih osoba teško bolesna ili na samrti, znacajno
raste verovatnoca da cemo svoje strahove i zle slutnje ispoljiti kroz snove.
Ipak, taj faktor ovde zanemarujemo jer je i bez njega, cistom matematikom,
moguce dokazati tezu. Idemo dalje.



Можда није поређење, али мени се десило да одем на свадбено путовање у Грчку и у току ноћи сањам да ми је у кућном акваријуму пукао грејач и да су рибице мртве. Увече позовем оца да га питам шта има ново у кући и шта ради, а онда га питам како су рибице (да, врло сам везан за своје кућне љубимце).

Ћале каже: "Ноћас је пукао грејач и то ме пробудило из сна, једна рибица је буквално разнета струјним ударом, али су остале ОК."

Сад, молим господу научнике да ме убеде да сам ја случајно сањао баш то? Та немојте, молим вас. Вероватноћа да се сања неки догађај није као што је горе рекао цитирани Воја Антонић једнака броју ноћи у нашем животу, из простог разлога што у једној ноћи можемо сањати произвољан број снова, а сваки се може састојати од произвољног броја сцена које могу, али најчешће нису, бити предсказујуће.

Такође, тема снова се не може подвести под вероватноћу јер је опсег тема бесконачан (тј. вероватноћа да ја сањам баш свој акваријум у коме пуца грејач је врло мала). Самим тим, свако свођење прекогнитивних снова на вероватноћу је шарлатанство где се математички доказ користи на погрешан начин.
rankot rankot 08:44 22.11.2008

Re: Jos o verovatnoci...

nsarski

Ne znam da li je otac ubijen iz cista mira, recimo da je poginuo u saobracaju, ili slicno. Ako je bio u takvoj situaciji da je njegovo ubistvo moguce - recimo da je policajac, ili vojnik, ili u obezbedjenu, onda bliskima pada na pamet mogucnost da covek moze da strada ako se bavi opsanim poslom. I onda onaj citat koji sam dao je sasvim primenljiv.

Превиђаш једну врло важну ствар: неко је сањао нешто непосредно пре него што ће се догодити или истовремено са догађајем. Ако је твоја теорија тачна ("падање на памет" да блиск особа може да страда због опасности посла), онда би се такви снови насумично јављали и не би били везани за стварну смрт, из простог разлога што таква особа СТАЛНО ради тај посао. Међутим, обично се такви снови никада не јављају насумично...

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana