Društvo| Ekonomija| Hronika| Moj grad| Politika

Ukidanje pruga i Prostorni plan R. Srbije

little_radojica RSS / 13.09.2016. u 13:05

Вест је да ће нешто мање од 800 километара пруга највероватније бити избачено из саобраћаја. Рез је заиста импозантан, бројка пара уши и очи, амигдала варничи и наређује да се сва крв слије у део мозга задужен за тражење кривца, али одатле стижу само опречне информације. Није то чудно, јер кривца заиста и нема, остао је сакривен негде између суштине и форме, као и много пута досад.

Суштина проблема и предложеног решења

Годинама је држава преузимала губитке и преваљивала их на пореске обвезнике, али како озбиљног раста буџета нема, како је неизвесност једина константа последњих тридесетак година, дугорочних инвестиција у побољшање кључне инфраструктуре - није било. У неким крајевима земље миграције ка већим насељима су толико изражене да је сваком ко у руци држи динар јасно да би он готово извесно био протраћен улагањем у њих и то поред општег консензуса да се тај процес преокрене (чувени "повратак на село"). Без јасног циља и плана пливање узводно је само опасан спорт и траћење енергије и ресурса, па је ова, иначе катастрофална власт, напокон донела једну веома смелу (bold) стратешку одлуку да јој се сад у том "пливању" придруже и локалне заједнице или да се нико не кваси. Наравно да је то само вешт начин да се каже да се од пруга одустаје а да се одговорност подели са још неким. Неколико десетина километара пруге ће вероватно бити сачувано јер постоји интересовање привреде за коришћење, за очување неког дела пруга у последњи моменат је интересовање наводно показала северна покрајина, а остало највероватније иде у заборав.

То ипак, да будемо искрени, неће погодити велики број људи (иако ће велики број људи упирати прст у друге, нарочито гласника, и гласно негодовати) а донеће сигурно осетне уштеде једном од највећих губиташа. С обзиром на то да су нове пруге одавно у плану, као и повећање капацитета постојећих (дупли колосеци) ваљало би пре упирања прстом ставити све то лепо у контекст. Видевши како то на мапи изгледа, пре делује као не-глупава рационализација мреже него као одсецање неких места од света. На 350 од ових 800 километара већ сада не постоји саобраћај, што додатно ублажава почетни шок.

 PhxktkqTURBXy82YTg0N2M2ZmNmODIzMzdiMmRhMzhkOTBjNjliZGZhMS5qcGVnkpUCzQMUAMLDlQLNAdYAwsM 

 Пруге које се укидају (Илустрација: Блиц>>>>ЛИНК )

 

Још мало о суштини предлога...

Нарочито је интересантна ситуација у Војводини. Пруге су тамо трасиране још за време КуК монархије и већ на први поглед је јасно да мрежа не кореспондира никако са данашњим потребама за транспортом и дневним миграцијама. Тешко је објаснити како у Банату не постоји директна веза Новог Сада и Зрењанина, или Новог Сада и Бечеја, а постоји између Зрењанина и Вршца. Кикинда је такође максимално забачена од административног центра покрајине, а постоје и друге нелогичности, због чега грађани из ових места у Нови Сад углавном иду друмом, а ако морају да иду редовно, често им се више исплати да најме стан. Све и да се те пруге потпуно ремонтују и даље би путовање њима остало непотребно дуго и скупо. Даље, не постоји дупли колосек целом дужином вероватно најважније трасе од Новог Сада до Београда иако он практично спаја целу ту војвођанску мрежу са остатком Србије, па су тако нови, модерни возови, набављени пре пар година практично полуискоришћени. С друге стране постоји двоколосечна пруга од Јагодине до Ниша и то дужа (не знам у каквој је стању).

На први поглед делује да би највећи позитиван ефекат на рентабилност железнице, (највећи потенцијал за увећање саобраћаја уз минимално улагање), имало повезивање Новог Сада и Београда двоколосечном брзом пругом на којој би биле гарантоване средње брзине и строго поштован ред вожње. Београд-Нови Сад за мање од сат времена (45-50 минута, тј. упола колико је сад) на сваких сат времена није никаква научна фантастика са новим Штадлер возовима који могу да иду и 160 на сат и драстично би подигло конкурентност железнице у односу на аутобуски саобраћај који те брзине и удобност не може да понуди без обзира на висину улагања*. То би отворило много могућности за развој шире метрополитанске области на том потезу где би се могли сместити сви они који теже миграцијама у гушће насељене крајеве. И Београд и Нови Сад имају нето прилив становника, а потез између њих има огроман потенцијал да пружи различите видове становања при разним нивоима урбанитета (од крајње руралног начина живота, преко полу-урбаног, до људских мравињака, па ко већ како воли), а опет да обезбеди просторни предуслов за развијену и рационалну привредну мрежу. Исти ниво приоритета је троугао Ниш-Ваљево-Београд (али уз значајнија улагања и много дуже рокове) на који би се могли качити удаљенији крајеви Западне Србије (Нови Пазар, Прибој, Лозница), Јужне Србије (Пирот, Врање, Лесковац), Источне Србије (Бор, Зајечар) и Косова и Метохије (Приштина, Косовска Митровица, а за њих Пећ, Призрен, Урошевац).

Око укидања пруга јужно од Дунава се, видим, још више спинује у медијима. "Жилама куцавицама" се називају пруге које не раде годинама (Пожаревац-Мајданпек, Краљево-Крушевац, Дољевац-Мердаре; укупно 232km) без икаквог улажења у то на који начин привреда зависи од њиховог задржавања/обнављања. Важно је напоменути да би и Крушевац и Краљево требало да добију бољу везу са Београдским регионом (двоколосечном пругом), такође Крушевац и Ниш, а Крагујевац и Краљево. Планиран је и аутопут између Крушевца и Крагујевца, тако да укупан ефекат по развој ова два града може бити чак и бољи (уствари, не знамо ни једно ни друго). Мердаре остаје одсечено од железничке мреже, али је на пола пута од Приштине до Ниша куда је такође планиран аутопут (то је, истина, на дугом штапу). Лозница би требало да добије један колосек до Ваљева.Пожаревац остаје везан за Београд преко Смедерева, Мајданпек за Зајечар и Ниш.Такав је план транспортне инфраструктуре у Просторном плану РС>>>>ЛИНК. (Просторни план РС>>>>ЛИНК)

 

Све то што се тиче суштине стоји, али... 

Без обзира на то што ово суштински можда и није тако бесмислено како у старту може да изгледа, остаје питање форме и процедуре, што је рак рана ове катастрофалне власти. Наиме, Просторни план није само парче папира, већ закон донет у Скупштини и он не предвиђа укидање ових праваца па је веома битно да Влада објасни на основу чега они сад тај закон без консултовања Скупштине практично - мењају?

Оно што хронично не функционише у односу власти и јавности и наравно власти и медија је комуникација. Невероватно је како се редовно пропушта прилика да се реформе и "реформе" објасне у контексту развоја. Какви су очекивани ефекти доношења одређене мере, које могућности се укидају, које се прилике отварају, које су биле алтернативе. Кад основна објашњења (а и питања) изостану није уопште чудно да потези делују крајње произвољно повучени (а можда, ипак, и јесу, не би ме превише изненадило) и да у старту наилазе на отпор.

 

Бонус 

На крају, има ту још једна ствар, много шира... Железнички саобраћај, на моју велику жалост, изгледа да се никада није сасвим "примио" у нашој средини, а то је један од предуслова за рентабилност. Волео бих да видим неке опште трендове, али мислим да је аутомобил префериран као основно превозно средство у свим ситуацијама и да се ту ништа не мења, већ напротив, постаје све горе. То је сасвим сигурно неоправдано и неодрживо стање са аспекта просторног и урбаног развоја, екологије па и економије, али бојим се да је атмосфера таква да би сваки покушај да се на то укаже водио у жучне расправе о "личним изборима". 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

*Све и да се укину сва ограничења брзине и прореде седишта. Тренутно је ситуација таква да аутобус на релацији БГ-НС пређе пут нешто брже од воза (сат и петнаест минута ако иде аутопутем, наспрам сат ипо до два сата колико треба возу ако не касни), кошта од 0-30% више и нуди већу флексибилност јер вози на сваких 15-20 минута. Кад би воз био поузданији (нови возови + двоколосечна пруга то гарантују), возио знатно брже и задржао исту цену вожње уз нешто већи број полазака (на сваких сат времена) био би много конкурентнији. 



Komentari (204)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

babmilos babmilos 14:06 13.09.2016

Činjenice

1. Ovog trenutka (13.09.2016. 14:33) su samo u železničkom čvoru Beograd aktivne 233 smetnje samo na signalno-sigurnosnim uređajima. Od toga 194 zbog krađa železničke opreme. Nema novca rezervne delove, a pre svega zato što...
2. Železnica u Srbiji je predimenzionirana, logički ustrojena za SFRJ. Najbizarniji primer za to je mesečno održavanje epohalnog IBM-ovog Z9 servera: 40 hiljada evra mesečno. Odakle sledi zapravo ima novca ali...
3. Neophodan je razuman plan, u šta, na žalost, ne spada železnica od 160 km/h, jer postojanje ravnice jeste olakšavajući, ali ne i dovoljan uslov za takvu železnicu, za koju je obavezno izmeštanje svih ukršavanja puta i pruge, a to komplikuje projekat do neprepoznatljivosti. I konačno, ili pre svega, kada pričamo o planovima...
4. Ja ne verujem da ova vlast, grupa amatera i njihovih poslušnika, ume da napravi razuman plan. Trenutno se dešava jedino što amateri umeju: amputacija.
rade.radumilo rade.radumilo 14:40 13.09.2016

Re: Činjenice

Neophodan je razuman plan, u šta, na žalost, ne spada železnica od 160 km/h, jer postojanje ravnice jeste olakšavajući, ali ne i dovoljan uslov za takvu železnicu, za koju je obavezno izmeštanje svih ukršavanja puta i pruge, a to komplikuje projekat do neprepoznatljivosti. I konačno, ili pre svega, kada pričamo o planovima...


Ovo uopšte ne mora da bude bitno. Veći problem potencijalnim putnicima pravi "cimanje".
Primer:
- Ispod Schiphol-a je železnička stanica, od koje možeš udobno stići do bilo kog grada u Holandiji. Cene su pristupačne (do Leiden-a npr. 6 i kusur EUR) red vožnje adekvatan. Prosto nema nekog razloga birati neki drugi vid transporta. Stanica vazda puna. Vozovi uopšte ne idu brzo (većinom su lokalci, koji staju u svakom mestašcetu usput), nema neke potrebe.
- Bilo kakva železnička/autobuska stanica je od aerodroma u BG udaljena tri dana jahanja, a jedina relevantna zapravo i kojih pola sata "probijanja" kroz gužvu. Pri tome, do iste se može stići isključivo taksijem ili onim JAT-ovim autobusom (sada minibus A1). Dakle za nekoga ko dolazi u Kragujevac, Kraljevo itd. odnekud iz sveta, najmanje cimanja je automobil/kombi transfer od aerodroma do mesta u koje želi da stigne. Pri tome, neće puno više da košta.
babmilos babmilos 14:47 13.09.2016

Re: Činjenice

Ovo uopšte ne mora da bude bitno.

Nemoj tako, dr Zorannah je lepo objasnila da je bolje virtuelnih 200 km/h nego virtuelnih 160 km/h. KLIK
little_radojica little_radojica 15:18 13.09.2016

Re: Činjenice

1. Ovog trenutka (13.09.2016. 14:33) su samo u železničkom čvoru Beograd aktivne 233 smetnje samo na signalno-sigurnosnim uređajima. Od toga 194 zbog krađa železničke opreme. Nema novca rezervne delove, a pre svega zato što...


Ово је тужно до зла бога, поготово што може да кошта и живота, не само пара.

2. Železnica u Srbiji je predimenzionirana, logički ustrojena za SFRJ. Najbizarniji primer za to je mesečno održavanje epohalnog IBM-ovog Z9 servera: 40 hiljada evra mesečno. Odakle sledi zapravo ima novca ali...


Мало за СФРЈ, али запањујуће пуно за КуК. А новца је вазда било. Чак мислим да није проблем у намештеним тендерима и крађама (како се то често може чути) већ просто у превише хоризонталној организацији. Треба неко да претресе систем одгоре на доле, да га направи сврсисходнијим.

3. Neophodan je razuman plan, u šta, na žalost, ne spada železnica od 160 km/h, jer postojanje ravnice jeste olakšavajući, ali ne i dovoljan uslov za takvu železnicu, za koju je obavezno izmeštanje svih ukršavanja puta i pruge, a to komplikuje projekat do neprepoznatljivosti. I konačno, ili pre svega, kada pričamo o planovima...


Што се овога тиче, не слажем се. Тј, делимично се слажем. Прво, није ни потребно да воз иде 160 на сат да стигне за 45 минута од НС до БГ, довољно је 120. Битно је да понегде може да разгули и мало више, чисто због флексибилности. Та линија је луксузнија од ове којом се ја возим од Цуа до Нагоје (исто 80 км, исте величине градови, воз 120кмч, нула тоалета, стајање, 50 минута уз заустављање на десетак станица, нема надвожњака само рампе, а цена 1000 динара). Друго, што се тиче укрштања пруге и путева, није то тако велики и скуп проблем, мада што ти кажеш, можда није вредно труда.

4. Ja ne verujem da ova vlast, grupa amatera i njihovih poslušnika, ume da napravi razuman plan. Trenutno se dešava jedino što amateri umeju: amputacija.

Мене запањује како се уопште не обазиру на правну форму. Хтели да уведу ПДВ на издавање станова, питају их па како ћете знати ко издаје станове и мозгови кажу - укрстићемо податке са Пописа и из Катастра, па им је Шабић указао да је то по закону о поверљивости информација апсурдно и они одустали. Зорана је већ имала велику брљотину кад су нудили водотокове за мале хидроелектране. Па ем нису обавестили понуђаче да су добили на тендеру (!!!) ем су им онда увалили хидрографске карте из осамдесетих па су неки потоци у међувремену пресушили... Онда истекао рок и цео посао пропао због дилетантизма.
Држава нам је још и одлична какви су је дилетанти снашли.
blogovatelj blogovatelj 04:12 14.09.2016

Re: Činjenice

Vozovi uopšte ne idu brzo (većinom su lokalci, koji staju u svakom mestašcetu usput), nema neke potrebe.


Pa sad, do tog Leidena ne idu, ali od amsterdamskog aerodroma do Pariza voz Thalys ide brzinom od 300km/h, kreće na svakih sat vremena. Od aerodroma do Roterdama stigne za 15-ak minuta. I za kartu te izuju. Imao sam sreće da se vozim njime, jer kad sam se zalomio u tom delu sveta u toku su bile jezive rekonstrukcije železnice i dozvoljavali su da kupiš najjeftiniju kartu, za lokalni voz, a da se ukrcaš u onaj koji prvi naiđe.

rade.radumilo rade.radumilo 08:04 14.09.2016

Re: Činjenice

Pa sad, do tog Leidena ne idu, ali od amsterdamskog aerodroma do Pariza voz Thalys ide brzinom od 300km/h, kreće na svakih sat vremena. Od aerodroma do Roterdama stigne za 15-ak minuta. I za kartu te izuju.


Jeste i eno ih kukumavče, što baš i nije rentabilan. Većinom je jeftinije otići avionom od Amsterdama do Pariza i značajno brže.



EDIT:
Low-cost avio saobraćaj će kopnenom putničkom saobraćaju u Evropi učiniti isto što je Long-haul učinio prekookeanskom putničkom saobraćaju.
apacherosepeacock apacherosepeacock 08:15 14.09.2016

Re: Činjenice

Jeste i eno ih kukumavče, što baš i nije rentabilan. V


Stvarno? Ja sam isla thalysom u Pariz i voz je bio pun..
antioksidant antioksidant 08:21 14.09.2016

Re: Činjenice

apacherosepeacock
Jeste i eno ih kukumavče, što baš i nije rentabilan. V


Stvarno? Ja sam isla thalysom u Pariz i voz je bio pun..

sto opet ne znaci da je rentabilan.
mozda neka vrsta subvencija i ima smisla u odrzavanju putnickog zeleznickog saobracaja jer indirektno snizava troskove na drugoj strani (saobracajne guzve su najocitiji primer)
apacherosepeacock apacherosepeacock 08:36 14.09.2016

Re: Činjenice

antioksidant
apacherosepeacock
Jeste i eno ih kukumavče, što baš i nije rentabilan. V


Stvarno? Ja sam isla thalysom u Pariz i voz je bio pun..

sto opet ne znaci da je rentabilan.



Ma ima popusta za karte koliko hoces. Jos uvek drze nekih 7 linija ili tako nesto.
little_radojica little_radojica 08:43 14.09.2016

Re: Činjenice

Low-cost avio saobraćaj će kopnenom putničkom saobraćaju u Evropi učiniti isto što je Long-haul učinio prekookeanskom putničkom saobraćaju.



Морамо да урачунамо одрживост у ту пројекцију а онда се ствар драстично мења. Кад се свет буде скидао са авио-саобраћаја (25-50-100 година од сада) једина алтернатива биће пруга. Може да парира и у брзини и у безбедности, ту још нису искоришћене све техничке могућности. Наравно, ако неко не смисли неку сто пута бољу батерију или мотор на фузију...
rade.radumilo rade.radumilo 08:50 14.09.2016

Re: Činjenice

sto opet ne znaci da je rentabilan.
mozda neka vrsta subvencija i ima smisla u odrzavanju putnickog zeleznickog saobracaja jer indirektno snizava troskove na drugoj strani (saobracajne guzve su najocitiji primer)


Železnica uglavnom živi od teretnog saobraćaja. Putnički, čak iako je rentabilan, uglavnom ne donosi tolike profite. U Evropi, je putnički železnički saobraćaj dugi niz decenija bio u boljoj poziciji u odnosu na druge vidove saobraćaja iz nekoliko razloga:
- Infrastruktura je izgrađena još u XIX veku i dobro premerežila Evropu.
- Dobra povezanost gradova železnicom je, sa svoje strane, sprečila da drumski saobraćaj postane dominantniji.
- Avio saobraćaj je do pre par decenija bio daleko skuplji vid transporta.

U SAD je avio putnički saobraćaj daleko ranije stekao dominaciju, zbog relativno slabe infrastrukture na tolikom prostoru. Slično važi i u Rusiji. U istočnoj i jugoistočnoj Aziji, železnica je držala primat, uglavnom zbog slabije drumske infrastrukture ili nezgodnog reljefa (Japan).
Drastično pojeftinjenje putničkog avio saobraćaja, uslovilo je da se železnice u Evropi, a i drugim delovima sveta, postepeno preorjentišu na transport tereta.
antioksidant antioksidant 08:54 14.09.2016

Re: Činjenice

postepeno preorjentišu na transport tereta.

transport tereta jeste primaran, nesporno, ali pricam i o podsticanju prelaska putnickog saobracaja na pruge. zeleznica moze biti dobra alternativa avio saobracaju na srednjim relacijama ako postigne udobnost i brzinu. prednost je sto se voz moze dovuci i u centar grada sto sa aerodromima ipak moze biti problem :).
s druge strane voz, dobro organizovan moze pokriti i neke relativno krace relacije (par desetina kilometara).
problem je svakako trazeno veliko ulaganje u infrastrukturu ali u kalkulacije treba uracunati i indirektne koristi
cassiopeia cassiopeia 09:05 14.09.2016

Re: Činjenice

Većinom je jeftinije otići avionom od Amsterdama do Pariza i značajno brže.



A dok se prebaciš do aerodroma, ne žive svi u Ams. Meni je bilo brže talisom od Haga do Pariza, nego da sam išla avionom. I jednostavnije, ne cimam prtljag po sto puta.
svarog svarog 09:09 14.09.2016

Re: Činjenice

prednost je sto se voz moze dovuci i u centar grada sto sa aerodromima ipak moze biti problem :).


plus nema drkeljisanja i kontrola kao na aerodromima i tu se uštedi sat-dva. Ja sam išao Talisom Pariz-Brisel i stvarno je izuzetno udobno i brzo, nema šanse da bi avionom stigao pre centar Pariza-centar Brisela
little_radojica little_radojica 09:32 14.09.2016

Re: Činjenice

svarog
prednost je sto se voz moze dovuci i u centar grada sto sa aerodromima ipak moze biti problem :).


plus nema drkeljisanja i kontrola kao na aerodromima i tu se uštedi sat-dva. Ja sam išao Talisom Pariz-Brisel i stvarno je izuzetno udobno i brzo, nema šanse da bi avionom stigao pre centar Pariza-centar Brisela


То је главни разлог за успех шинкансена у Јапану. Кад урачунаш време које мораш да бациш на аеродрому и време за транспорт до и од аеродрома (иако и то иде доста брзим возовима) шинкансен испадне и бржи и јефтинији чак и од лоукостера. Додуше, није ми јасно како су у Европи лоукостери толико јефтини (чак и кад искључимо ове варијанте за 5 евре које улете понекад).
rade.radumilo rade.radumilo 11:21 14.09.2016

Re: Činjenice

Додуше, није ми јасно како су у Европи лоукостери толико јефтини (чак и кад искључимо ове варијанте за 5 евре које улете понекад).


Imaju totalno drugačiju filozofiju od legacy carrier-a. Recimo Ryanair samo 1/3 prihoda ostvaruje od karata. Takođe, troškove smanjuju na način na koji to legacy carrieri nisu u stanju. Primer:
- Svi low-cost carrieri koriste samo jedan ili dva modela aviona. To smanjuje razne troškove, ali najbitniji efekat je da od porizvođača kupuju avione u velikim kontigentima (Ryanair 80 kom Boeing 737 - specijalna serija za njih, ove godine), po veoma povoljnim cenama. Nakon nekoliko godina eksploatacije, te avione prodaju drugim avio kompanijama po istim ili čak višim cenama, usled čega ih zapravo eksploatacija aviona ne košta ništa.
Atomski mrav Atomski mrav 11:26 14.09.2016

Re: Činjenice

Prosto nema nekog razloga birati neki drugi vid transporta.

Ja ne volim vozove i vozovi ne vole mene. Vozio sam se 4 puta vozom u Holandiji, od toga dvaput nisam stigao na odredište, jednom su nas prebacili u autobuse a drugi put smo morali da se snalazimo sami. Kažu Holanđani da se to često dešava otkako je železnica privatizovana, a problem je valjda u tome što su vozovi "zaduženi" od strane jedne firme a pruge od strane druge firme... U Srbiji je procenaz vožnji vozom bez ikakvih problema bio nula. U Norveškoj za sada nisam imao nikakvih problema za vozovima iako se ovde svi žale na njih (i ovde su vozovi vlasništvo jedne firme a pruge neke sasvim druge...)
rade.radumilo rade.radumilo 11:31 14.09.2016

Re: Činjenice

plus nema drkeljisanja i kontrola kao na aerodromima i tu se uštedi sat-dva. Ja sam išao Talisom Pariz-Brisel i stvarno je izuzetno udobno i brzo, nema šanse da bi avionom stigao pre centar Pariza-centar Brisela


Apsolutno, dok se teroristi ne sete da je lakše podmetnuti bombu u voz ili na most nego u avion.

Neće putnički železnički transport nestati, već će se prilagoditi situaciji kakvu će na tržištu diktirati jeftin avio saobraćaj. Železnički transport je ubedljivo najudobniji vid transporta, posle brodskog. Samo je potrebno ga pametno ukombinovati sa ostalim vidovima transporta.
Primer 1: Poslednjih godinu dana, često putujem od Beograda do aerdroma u Budimpešti. Putujem kombi transferom, zato što je jeftin i pouzdan. Međutim, totalno je neudoban vid transporta. Da mogu da se pouzdam i da je malo brži, sigurno bih putovao vozom.
Primer 2: Službeno, do Ljubljane putujem kolima ili avionom. I jedno i drugo je jednako neudobno, a sa svim drndanjima traje otprilike isto. U sretna vremena SFRJ, na toj relaciji sam putovao isključiov "Sava Ekspres-om" i "Matošem" (tzv. poslovnim vozovima), za otprilike isto vreme.
rade.radumilo rade.radumilo 11:34 14.09.2016

Re: Činjenice

Ja ne volim vozove i vozovi ne vole mene. Vozio sam se 4 puta vozom u Holandiji, od toga dvaput nisam stigao na odredište, jednom su nas prebacili u autobuse a drugi put smo morali da se snalazimo sami.


To može da se desi uvek. Ja vozove volim iz razloga što imam 195cm i 135kg. Za mene je sve drugo kranje neudobno.
little_radojica little_radojica 12:28 14.09.2016

Re: Činjenice

- Svi low-cost carrieri koriste samo jedan ili dva modela aviona. To smanjuje razne troškove, ali najbitniji efekat je da od porizvođača kupuju avione u velikim kontigentima (Ryanair 80 kom Boeing 737 - specijalna serija za njih, ove godine), po veoma povoljnim cenama. Nakon nekoliko godina eksploatacije, te avione prodaju drugim avio kompanijama po istim ili čak višim cenama, usled čega ih zapravo eksploatacija aviona ne košta ništa.


Јел мислиш да је то одрживо? Мислим, верујем ти, али мени то делује као алхемија :)
tyson tyson 12:36 14.09.2016

Re: Činjenice

Apsolutno, dok se teroristi ne sete da je lakše podmetnuti bombu u voz ili na most nego u avion.

Pa već jesu, odavno.




A u Italiji su teroristički napadi na vozove takoreći deo folklora.


Znaju loši momci za vozove i ne samo za bombaške napade, već i za otmice:

1975 Dutch train hostage crisis

1977 Dutch train hostage crisis
octopus octopus 13:01 14.09.2016

Re: Činjenice

rade.radumilo
Ja ne volim vozove i vozovi ne vole mene. Vozio sam se 4 puta vozom u Holandiji, od toga dvaput nisam stigao na odredište, jednom su nas prebacili u autobuse a drugi put smo morali da se snalazimo sami.


To može da se desi uvek. Ja vozove volim iz razloga što imam 195cm i 135kg. Za mene je sve drugo kranje neudobno.


Takođe volim vozove, kao student sam skoro celu Evropu proputovao vozom iterrail kartom. Sada, kako mi deca žive u Beogradu do od Loznice do tamo ima dobar voz nikada ne bih išao autom.Sin stanuje u Bistričkoj jbt tamo parkirati je podvig, nekad se rtru gruga obiđi Cvijićevom, Preradovićevom i tako to. Jednom sam blenuo gde da stanem i inmao manji sudar.

Tako, dajte vozove ako ikako može.
rade.radumilo rade.radumilo 13:05 14.09.2016

Re: Činjenice

jbt tamo parkirati je podvig


Svugde je podvig parkirati. Dešava mi se da po Konjarniku, Banovom Brdu ili "Blokovima" moram da parkiram na tri dana jahanja od mesta gde želim da stignem.
rade.radumilo rade.radumilo 16:06 14.09.2016

Re: Činjenice

A u Italiji su teroristički napadi na vozove takoreći deo folklora.


Znaju loši momci za vozove i ne samo za bombaške napade, već i za otmice:


Ti loši momci su imali još uvek iskustva raznih pokreta otpora iz II sv. rata, kada je sabotažama železnice ozbiljno pristupano.

Današnji veselnici dolaze iz regiona u kome nema puno pruga, pa im takva vrsta akata nije doprla do svesti.
princi princi 16:25 14.09.2016

Re: Činjenice

Železnica uglavnom živi od teretnog saobraćaja. Putnički, čak iako je rentabilan, uglavnom ne donosi tolike profite.

Za Virgin Train kažu da je jedini Bransonov profitabilan posao. Čovek inače poseduje (bar) još 2 avio-kompanije koje već godinama pokušava nekom da uvali.
princi princi 16:26 14.09.2016

Re: Činjenice

iz razloga što imam 195cm i 135kg

To je stvarno dosta. Trebalo bi da smršaš, bar jedno 30kg.
Jukie Jukie 20:30 14.09.2016

Re: Činjenice

princi
iz razloga što imam 195cm i 135kg

To je stvarno dosta. Trebalo bi da smršaš, bar jedno 30kg.

To se dešava od ovakvih mišića
alselone alselone 09:41 15.09.2016

Re: Činjenice

Ja ne volim vozove i vozovi ne vole mene. Vozio sam se 4 puta vozom u Holandiji, od toga dvaput nisam stigao na odredište, jednom su nas prebacili u autobuse a drugi put smo morali da se snalazimo sami.


Ovo se i meni desilo kada sam isao za Groningen. Izbacilo nas iz voza na nekih pola sata do Groningena. Posto je bila noc, nisam imao previse izbora pa sam platio taksi 100 evra u jednom pravcu. Smorcina ziva.
tadejus tadejus 09:52 15.09.2016

Re: Činjenice

alselone
Ovo se i meni desilo kada sam isao za Groningen. Izbacilo nas iz voza na nekih pola sata do Groningena. Posto je bila noc, nisam imao previse izbora pa sam platio taksi 100 evra u jednom pravcu. Smorcina ziva.

jbt ja sam mislila da ćeš sad ispričati kako je i tebe prićeralo u vozu kad ono nije taj thread..
dobro je..
Atomski mrav Atomski mrav 09:54 15.09.2016

Re: Činjenice

Ovo se i meni desilo kada sam isao za Groningen. Izbacilo nas iz voza na nekih pola sata do Groningena. Posto je bila noc, nisam imao previse izbora pa sam platio taksi 100 evra u jednom pravcu. Smorcina ziva.

I meni se desilo da nisam stigao do Groningena (Hhhhroninhhhena - a uz to je bilo hladnije nego zimi u Rusiji i Norveškoj), ali tada su nas čekali autobusi. Drugi put je voz stao u Roterdamu i nema dalje - valjda su mislili da pošto nismo u nekoj vukojebini možemo i sami da se snađemo... a neki glas sa razglasa je sve vreme objašnjavao valjda zašto je voz stao ali jbg samo na holandskom...

P.S. To za Groningen je možda i neka sabotaža jer ovi što su južnije smatraju iz nekog razloga da su ljudi iz tog severnog dela Holandije komunisti.
apacherosepeacock apacherosepeacock 09:59 15.09.2016

Re: Činjenice

I meni

I meni

I meni


Ma ta Holandija vukojebina jedna grdna..
maksa83 maksa83 10:00 15.09.2016

Re: Činjenice

jbt ja sam mislila da ćeš sad ispričati kako je i tebe prićeralo u vozu kad ono nije taj thread..
dobro je..

Oko prićeravanja u vozu, po tom pitanju je litlradojicin Shinkansen zajebao sve ostale - imaš dva wca jedan do drugog, ali ne muški i ženski, nego iznad jednog piše "western style" a iznad drugog "japanese style", a a koji je (japanese style) ono što mi u narodu zovemo - čučavac. Nije da sam dežurao i brojao, ali nisam video nijednog japanca da je ušao u čučavac, pogospodilo se to. Dodatno, njihove klozetske šolje imaju na sebi gedžet sa više procesorske moći i dugmića nego osrednji kompjuter, do sad su to verovatno Androidi sa tač ekranom (radojice, javi je l' uznapredovlao dotle), i sad neki cinik bi rekao da je Android najzad našao svoje mesto, ali ne ja.
Atomski mrav Atomski mrav 10:02 15.09.2016

Re: Činjenice

Ma ta Holandija vukojebina jedna grdna..

Taman posla! Samo treba izbegavati voz od Shiphola za Groningen.
Atomski mrav Atomski mrav 10:04 15.09.2016

Re: Činjenice

Dodatno, njihove klozetske šolje imaju na sebi gedžet sa više procesorske moći i dugmića nego osrednji kompjuter

cassiopeia cassiopeia 10:14 15.09.2016

Re: Činjenice

apacherosepeacock
I meni

I meni

I meni


Ma ta Holandija vukojebina jedna grdna..




apacherosepeacock apacherosepeacock 10:27 15.09.2016

Re: Činjenice

Atomski mrav
Ma ta Holandija vukojebina jedna grdna..

Taman posla! Samo treba izbegavati voz od Shiphola za Groningen.


Izbegavati ko japanski cucavac.

Cass


alselone alselone 01:18 16.09.2016

Re: Činjenice

ali tada su nas čekali autobusi

Da, cekali busevi ali je bila nedelja noc i hiljade studenata pohrli ka busevima i narod u strahu gledase kako mesta vise nemase i taksisti spremne patke izvadise i siljise.

alselone alselone 01:20 16.09.2016

Re: Činjenice

apacherosepeacock
I meni

I meni

I meni


Ma ta Holandija vukojebina jedna grdna..


Daleko od toga, superuredna i supersredjena zemlja. Samo potvrdih maler sa vozovima.
rade.radumilo rade.radumilo 00:11 17.09.2016

Re: Činjenice

Јел мислиш да је то одрживо? Мислим, верујем ти, али мени то делује као алхемија :)


Ryanair u 2015 godini:
Bruto prihod: 5.6 milijardi EUR.
Neto dobit: 1.2 milijardi EUR.

Hebi ga, funkcioniše. Osim što funkcioniše, obara legacy carrier-e na kolena. Iako low cost kompanije pokrivaju jasno određeni segment tržišta i izbegavaju druge segmente, legacy carrier-i su tromi u menjanju načina svog poslovanja.
Primeri:
- Low cost izbegavaju cargo kao Đavo krst. Suština profitabilnosti low cost kompanija je u kratkom zadržavanju na aviona aerodromima, odnosno brzom turn overu. Cargo bi vreme provedeno na aerodromu udvostručio.
- Low cost nemaju connected flights. Jednostavno, logistika oko povezanih letova je takva da su troškovi preveliki.
- Low cost izbegavaju biznis ili nedajbože skuplje klase. Biznis klasa zauzima puno mesta i stvara velike troškove, a ne donosi veliki prihod i pored visokih cena karata. Tu ne može da se ide na obaranje cena.
- Low cost ne pokrivaju long haul (prekookeanske) letove. To takođe stvara ogromne troškove i prihode, ali je profitna margina mala i ne može se ići sa nešto sniženim cenama.
- Low cost kompanije nemaju sistem nagrada za česte putnike, odnosno skupljanja milja itd.
Na žalost, veliki broj legacy carrier-a su vrlo tromi u menjanju svog poslovanja ili što je najgore pokušavaju se sa low cost kompanijama takmičiti na njihovom terenu, umesto da pokrivaju segmente koje low cost-ovi izbegavaju.
Koliko sam imao prilike da vidim, u Evropi, Luftika je skapirala kako stoje stvari i raznim akvizicijama drugih kompanija i još nekim izmenama, vrlo uspešno krenula da parira low-cost kompanijama. U stvari, šuška se da Ryanair i Luftika spremaju dil koji će im omogućiti da se uklope i nastupaju komplementarno.
Na prostoru bivše Juge u toku je rat low cost avio kompanija za aerodrome. Kako god da se završi po low cost kompanije, po nesrećnu Air Serbia, Montenegro Airlines, Croatia Airlines itd. će biti koban.

Portal: Tango 6
blogovatelj blogovatelj 18:53 17.09.2016

Re: Činjenice

Low cost nemaju connected flights. Jednostavno, logistika oko povezanih letova je takva da su troškovi preveliki.


Netačno. Ukucaj na Google Flights letove Vuelinga od pojedinih gradova u Španiji, do recimo Dubrovnika.

Low cost ne pokrivaju long haul (prekookeanske) letove


Netačno.
Norwegian Air ima letove za puno gradova u Severnoj i Latinskoj Americi. Takođe lete i za Bangkok.
Wizz leti za Dubai iz Pešte. Nije prekookeanski, ali je dužina long haul.



kukusigameni kukusigameni 14:16 13.09.2016

suština

Наиме, Просторни план није само парче папира, већ закон донет у Скупштини и он не предвиђа укидање ових праваца па је веома битно да Влада објасни на основу чега они сад тај закон без консултовања Скупштине практично - мењају?


Hvala na dobrom tekstu.

Po meni je ključno pitanje cena. Ukoliko cena nije razumna, nikada neće zaživeti dobar železnički saobraćaj u Srbiji.

A bojim se da se ne računa na to.
rade.radumilo rade.radumilo 14:24 13.09.2016

Re: suština

A bojim se da se ne računa na to.


Naravno da se ne računa. Da stignem od tačke A do tačke B u Beogradu, u većini slučajeva mi je dovoljno 0.5 - 1L goriva. To zadovoljstvo me košta između 65 i 135 din, po sadašnjim cenama goriva. Da stignem od tačke A do tačke B mi GSP-om treba 89 din. Ukoliko nas je dvoje ili više, GSP je zapravo preskupa varijanta. Posledica je da su ulice BG-a zakrčene u tzv. špicu, a da u autobusima, tramvajima i trolebusima nema više "onakvih" gužvi kao nekada.
princi princi 14:55 13.09.2016

Re: suština

Ukoliko cena nije razumna, nikada neće zaživeti dobar železnički saobraćaj u Srbiji.

Nije nužno. Eto u Engleskoj, na primer, imaš totalno nerazumne (idiotski visoke) cene javnog saobraćaja (železnički ubedljivo dominira), pa retko kome pada na pamet da, na primer od Birminghama, Leedsa ili Newcastlea do Londona ide kolima. Jednostavno, parking je još skuplji, putevi još zakrčeniji, postaviš smetnje druge vrste, od kojima se ljudima jednostavno smuči život, i onda mu je lakše da koristi železnicu. Ipak, moraš poštovati nekakav minimum standarda u pogledu komfora putovanja (ono, da možeš uključiti laptop i raditi dok putuješ) i tačnosti.
princi princi 15:03 13.09.2016

Re: suština

To zadovoljstvo me košta između 65 i 135 din, po sadašnjim cenama goriva. Da stignem od tačke A do tačke B mi GSP-om treba 89 din. Ukoliko nas je dvoje ili više, GSP je zapravo preskupa varijanta. Posledica je da su ulice BG-a zakrčene u tzv. špicu, a da u autobusima, tramvajima i trolebusima nema više "onakvih" gužvi kao nekada.

Naplaćivanje parkinga 1000 dinara na sat bi vrlo brzo promenilo računicu. Ovako, beogradske ulice su prepuštene na izvolte bivolima koji kola nekažnjenog ostavljaju bukvalno svugde i onda se dolazi do te pogrešne aritmetike. E sad, zašto se parkiranje ne naplaćuje? Pa verovatno zato što nije politički oportuno.

Mislim, parkiranje je suštinski ultra short term rentiranje javnog prostora. Tu bi se vrlo lako moglo doći do ekonomske cene.
rade.radumilo rade.radumilo 15:19 13.09.2016

Re: suština

Naplaćivanje parkinga 1000 dinara na sat bi vrlo brzo promenilo računicu. Ovako, beogradske ulice su prepuštene na izvolte bivolima koji kola nekažnjenog ostavljaju bukvalno svugde i onda se dolazi do te pogrešne aritmetike. E sad, zašto se parkiranje ne naplaćuje? Pa verovatno zato što nije politički oportuno.


O čemu ti pričaš? Pozamašna površina grada je "pod zonama" i tu se osim naplate vrši i limitiranje vremena koje je dozvoljeno za parkiranje. To što bivoli parkiraju nepropisno blage veze nema sa naplatom parkinga.
Kako bilo, računica je i dalje u korist automobila. Da odem do centra Beograda, sa suprugom, parkiram u garaži ispod Parka Pionira na 2h i vratim se kući, opet me košta manje nego da platimo ukupno 4 karte za GSP.
little_radojica little_radojica 15:21 13.09.2016

Re: suština

Mislim, parkiranje je suštinski ultra short term rentiranje javnog prostora. Tu bi se vrlo lako moglo doći do ekonomske cene.


ту систем као за акцизе на цигаре. Постепено повећаваш годинама, па ко се пре умори. Какав ауто у центру града иш
rade.radumilo rade.radumilo 15:51 13.09.2016

Re: suština

ту систем као за акцизе на цигаре. Постепено повећаваш годинама, па ко се пре умори. Какав ауто у центру града иш


Kamo sreće da su gužve u centru grada. Gužve su se odavno iselile odatle. Veći zaheb su ti auto put, Jurija Gagarina ili Ustanička u špicu nego Terazije, Bulevar Kr. Aleksandra ili Kralja Milana.
princi princi 16:04 13.09.2016

Re: suština

Kako bilo, računica je i dalje u korist automobila. Da odem do centra Beograda, sa suprugom, parkiram u garaži ispod Parka Pionira na 2h i vratim se kući, opet me košta manje nego da platimo ukupno 4 karte za GSP.

Pa to ti kažem. Kad bi te koštalo 1000 ili 2000 dinara za sat parkiranja, kao što to košta u centru Brizbejna (usred onolike Australije parking u Fortitude Valleyju, nije čak ni centar, košta $60 za 15 min), kur moj bi ti išao u grad sa svojom suprugom i igrao se svojim računicama, da li se vama dvoma isplati da kupujete 4 ili 6 karata. U Londonu bi, povrh toga, imao da platiš i Congestion Charge od 10 funtaja svaki put kad uđeš u označenu zonu, pa se vozikaj koliko hoćeš.

Mislim, ima dosta načina da se budala nauči pameti, samo treba hteti, treba smeti...
kukusigameni kukusigameni 16:18 13.09.2016

Re: suština

princi
Kako bilo, računica je i dalje u korist automobila. Da odem do centra Beograda, sa suprugom, parkiram u garaži ispod Parka Pionira na 2h i vratim se kući, opet me košta manje nego da platimo ukupno 4 karte za GSP.

Pa to ti kažem. Kad bi te koštalo 1000 ili 2000 dinara za sat parkiranja, kao što to košta u centru Brizbejna (usred onolike Australije parking u Fortitude Valleyju, nije čak ni centar, košta $60 za 15 min), kur moj bi ti išao u grad sa svojom suprugom i igrao se svojim računicama, da li se vama dvoma isplati da kupujete 4 ili 6 karata. U Londonu bi, povrh toga, imao da platiš i Congestion Charge od 10 funtaja svaki put kad uđeš u označenu zonu, pa se vozikaj koliko hoćeš.

Mislim, ima dosta načina da se budala nauči pameti, samo treba hteti, treba smeti...

Čekaj, to je kao tržište, tržišno formiranje cena i ostale munje tržišne ekonomije?
princi princi 17:00 13.09.2016

Re: suština

Čekaj, to je kao tržište, tržišno formiranje cena i ostale munje tržišne ekonomije?

Jeste tržište, ali tržište na kome država ili neki drugi regulator postavlja pravila. To je ono do čega vaš šef nema šaje ikad da dobaci (jednostavno prevazilazi njegove kognitivne kapacitete), nudging, libertarijanski paternalizam: ne oduzimaš ljudima nijednog trenutka pravo na slobodan izbor, ali kroz sisteme incentivea postaviš pravila igre da ljudima jasno staviš do znanja koja ponašanja favorizuješ a koja taksiraš.

E, sad, u diktaturama favorizvana ponašanja određuje diktator, a u demokratijama sami glasači (naravno, ovo drugo podrazumeva informisano i funkcionalno pismeno glasačko telo, što u Srbiji može predstavljati veliki problem).
principessa_etrusca principessa_etrusca 17:06 13.09.2016

Re: suština

Pa to ti kažem. Kad bi te koštalo 1000 ili 2000 dinara za sat parkiranja,

Можда преамбициозно за Београд, али ако аутобуска карта кошта 89 динара, сат паркинга би требало да буде најмање 4-5 Х више, т.ј. 400 динара, тако да се једној особи не исплати никад да иде колима, а ни двема, посебно узимајући у обзир и гориво (мада је то у ширем центру Београда скоро занемарљиво).
princi princi 17:21 13.09.2016

Re: suština

principessa_etrusca
Pa to ti kažem. Kad bi te koštalo 1000 ili 2000 dinara za sat parkiranja,

Можда преамбициозно за Београд, али ако аутобуска карта кошта 89 динара, сат паркинга би требало да буде најмање 4-5 Х више, т.ј. 400 динара, тако да се једној особи не исплати никад да иде колима, а ни двема, посебно узимајући у обзир и гориво (мада је то у ширем центру Београда скоро занемарљиво).

Možda i jeste, a možda i nije. Jednomesečni zakup lokala u centru grada je oko 10 evra po kvadratu. Ne znam koliko je parking mesto u Bg, ali u Torontu je negde oko 12m2. To je 120 evra mesečno, ili, recimo 5 ili 6 evra dnevno. Ne znam kolika je popunjenost, ali imajući u obzir troškove u vezi zagađenja, bukom, traffic congestion, opportunity cost (lokal se može izdati za različite namene dok se parking može koristiti samo za parkiranje), nisam siguran da neka fer cena ne bi zaista bila oko 8 ili 9 evra na sat (pogotovu ako država hoće još i da reši problem otežanog transporta).
principessa_etrusca principessa_etrusca 17:31 13.09.2016

Re: suština

princi
principessa_etrusca
Pa to ti kažem. Kad bi te koštalo 1000 ili 2000 dinara za sat parkiranja,

Можда преамбициозно за Београд, али ако аутобуска карта кошта 89 динара, сат паркинга би требало да буде најмање 4-5 Х више, т.ј. 400 динара, тако да се једној особи не исплати никад да иде колима, а ни двема, посебно узимајући у обзир и гориво (мада је то у ширем центру Београда скоро занемарљиво).

Možda i jeste, a možda i nije. Jednomesečni zakup lokala u centru grada je oko 10 evra po kvadratu. Ne znam koliko je parking mesto u Bg, ali u Torontu je negde oko 12m2. To je 120 kvadrata mesečno, ili, recimo 5 ili 6 evra dnevno. Ne znam kolika je popunjenost, ali imajući u obzir troškove u vezi zagađenja, bukom, traffic congestion, opportunity cost (lokal se može izdati za različite namene dok se parking može koristiti samo za parkiranje), nisam siguran da neka fer cena ne bi zaista bila oko 8 ili 9 evra na sat (pogotovu ako država hoće još i da reši problem otežanog transporta).

Ма ја подржавам, само мислим да би се београдски возачи шокирали, па сам зато и покушала да нађем неку везу са ценом аутобуске карте.
tsunade tsunade 17:40 13.09.2016

Re: suština

Pa to ti kažem. Kad bi te koštalo 1000 ili 2000 dinara za sat parkiranja,


ne možeš to da radiš pre nego što obezbediš normalan gradski saobraćaj.
little_radojica little_radojica 17:42 13.09.2016

Re: suština

principessa_etrusca
Pa to ti kažem. Kad bi te koštalo 1000 ili 2000 dinara za sat parkiranja,

Можда преамбициозно за Београд, али ако аутобуска карта кошта 89 динара, сат паркинга би требало да буде најмање 4-5 Х више, т.ј. 400 динара, тако да се једној особи не исплати никад да иде колима, а ни двема, посебно узимајући у обзир и гориво (мада је то у ширем центру Београда скоро занемарљиво).


Ма добро, није поента да се цене формирају тако да буде прескупо доћи у центар колима већ тако да саобраћај не буде загушен, а да становници имају што већи избор и комоцију приликом доласка у центар. Ту мора да постоји неки sweet spot цена и регулација.
kukusigameni kukusigameni 19:00 13.09.2016

Re: suština

šef

A da malo oladite sa šefovima. Mislim, ovde pričam ja, a ne neki šef.

Drugo, znam ja o čemu pričaš ali ovde je reč bila o železnicama, a ne o metrou (ili ja nisam shvatio tekst). Cena parkinga sa tim nema veze. Osim toga, to je monopolistička firma i radi ionako kako im se ćefne.

Treće, naveo si Englesku kao primer, što nisi Poljsku? Tamo sjajni vozovi uopšte nisu skupi. Naravno, ima još takvih primera.

na kome država


Država u kojoj parlament ne zaseda već skoro 4 meseca. To je Radojica negde potkačio u tekstu.

(naravno, ovo drugo podrazumeva informisano i funkcionalno pismeno glasačko telo, što u Srbiji može predstavljati veliki problem).


A sa ovim se slažem.
NNN NNN 23:47 13.09.2016

Re: suština

To je 120 evra mesečno, ili, recimo 5 ili 6 evra dnevno. Ne znam kolika je popunjenost, ali imajući u obzir troškove u vezi zagađenja, bukom, traffic congestion, opportunity cost (lokal se može izdati za različite namene dok se parking može koristiti samo za parkiranje), nisam siguran da neka fer cena ne bi zaista bila oko 8 ili 9 evra na sat

Dozvoliću sebi da mi je nešto promaklo u ovaj sitni sat (a ne da ti preuveličavaš),
ali te molim da malo sažvakanije objasniš kako nešto što košta oko 120 evra mesečno bi bilo fer da se naplaćuje 8 oli 9 evra na sat

princi princi 16:29 14.09.2016

Re: suština

A da malo oladite sa šefovima. Mislim, ovde pričam ja, a ne neki šef.

Jbg, šefe, :), comes with a territory. Hteo si kod čoveka u partiju? E pa, eto ti, šta se buniš.
rade.radumilo rade.radumilo 14:18 13.09.2016

Planiranje

Stara je izreka:
- Kada god želiš da nasmeješ Boga, ti napravi plan.

Mislim da je mnogo pametnije za državu da postavi pravila, standarde i sve uz to što ide i da ponudi železničkim kompanijama koncesije da povežu one tačke za koje smatraju da postoji ekonomski interes.
elenold elenold 15:11 13.09.2016

Re: Planiranje

rade.radumilo
. . . .
da ponudi železničkim kompanijama koncesije da povežu one tačke za koje smatraju da postoji ekonomski interes.


Kada se sredi pruga Budimpsta Subotica NSad Beograd Nis concesije pre svega za Novi Sad Beograd i Beograd Nis sigurno ce biti atraktivne. Verujem da cemo se iznenaditi kako ce atraktivana biti linija Novi Sad Beograd. Ja se secam pre 30 godina da je bio neki poslovni ili brzi voz Backa kojim sam uvek putovao iz Beograda u Novi Sad i obrnuto. A secam se i da sam na more u CG uvek vise voleo da idem vozom a ne autobusom. A to sto je sada pruga prakticno neupotrebljiva je druga prica.
Onde gde bude ekonomskog interesa bice nesto, ostaje samo pitanje koliko ce cena biti dostupna proscnom gradjaninu. I drugo pitanje je kako ce se finansirati pruga na nasem delu do Budimpeste jer od toga zavisi ko ce imati cara od tranzita jer Kinezi se na dugi rok ne sale.
little_radojica little_radojica 15:25 13.09.2016

Re: Planiranje

Mislim da je mnogo pametnije za državu da postavi pravila, standarde i sve uz to što ide i da ponudi železničkim kompanijama koncesije da povežu one tačke za koje smatraju da postoji ekonomski interes.


Ја ценим да смо ми мали за то, тј. нема ту довољно интересената за неки озбиљнији путнички саобраћај осим између БГ и НС, а ту, опет, шта ће нам концесије, то је кикирики.
rade.radumilo rade.radumilo 15:27 13.09.2016

Re: Planiranje

Ја ценим да смо ми мали за то, тј. нема ту довољно интересената за неки озбиљнији путнички саобраћај осим између БГ и НС, а ту, опет, шта ће нам концесије, то је кикирики.


Da, ali kao deo neke veće regionalne rute bi moglo biti interesa.
tsunade tsunade 14:51 13.09.2016

navika

ovde je u vreme tita zapaćeno uverenje da voz vozi (skoro) za džabe a država pegla železničke troškove. i nikad se nismo suštinski od tog uverenja izlečili pa je sve na kraju umrlo.

kad odemo u evropu i vidimo cenu vozne karte mi se zgranemo, ali se nikad ne zapitamo kako to sve fercera ko švajcarski satić.

i da, dobro je pitanje zašto se u srbiji nije primio železnički saobraćaj. nema logike. osim što no kažu, što se grbo rodi...

Волео бих да видим неке опште трендове, али мислим да је аутомобил префериран као основно превозно средство у свим ситуацијама и да се ту ништа не мења, већ напротив, постаје све горе. То је сасвим сигурно неоправдано и неодрживо стање са аспекта просторног и урбаног развоја, екологије па и економије, али бојим се да је атмосфера таква да би сваки покушај да се на то укаже водио у жучне расправе о "личним изборима".


nemaš alternativu. meni bi bilo ok da ukinu automobile u širem centru grada, ali nek me prethodno povežu metro linijom.
rade.radumilo rade.radumilo 15:26 13.09.2016

Re: navika

nemaš alternativu. meni bi bilo ok da ukinu automobile u širem centru grada, ali nek me prethodno povežu metro linijom.


Ne mora, samo nek naplaćuju GSP po broju pređenih stanica. Pomenuh gore Holandiju u kontekstu železnice, ali tamo je sistem kompletno razrađen za sve. Imaš lepo OV karticu (njihov bus pLJus) koja važi za sve vidove transporta. Uđeš u autobus ili na žel. stanicu i "validiraš" karticu, a on ti skine neki pozamašan iznos. Na izlasku, opet validiraš karticu, a on ti vrati razliku. Ako nisi validirao na izlasku, platio si više nego što treba, tvoj problem. Ako jesi, platio si tačno koliko treba od stanice N do stanice M.

ps. Oni mogu da podnesu zahtev za povraćaj novca, u slučaju da su zaboravili da se otkucaju na izlasku, ali to zapravo retko ko radi.
little_radojica little_radojica 15:33 13.09.2016

Re: navika

nemaš alternativu. meni bi bilo ok da ukinu automobile u širem centru grada, ali nek me prethodno povežu metro linijom.


Па добро, не морају скроз да их укину, само да подстакну друге видове превоза и да буду стриктни што се тиче правилног паркирања. Бицикл, јавни масовни саобраћај, а метро је у граду као што је БГ битнији за периферију. Рецимо, тај монопол који су дали таксистима је катастрофа за Београд, такси је прескуп па и они који не би морали да купе и одржавају ауто би се просто осећали као будале да повремено морају да се ослоне на такси. Можда пројектујем неки свој трип, али је чињеница да је такси у БГ скуп.
rade.radumilo rade.radumilo 15:38 13.09.2016

Re: navika

такси је прескуп па и они који не би морали да купе и одржавају ауто би се просто осећали као будале да повремено морају да се ослоне на такси. Можда пројектујем неки свој трип, али је чињеница да је такси у БГ скуп.


Taksi u BG je bezobrazluk samo tako. U Sofiji sam se vozio oho-ho taksijem za 5 leva (2.5 EUR). Da uporedim sa prestonicom zemlje koja je donekle ekonomski slična Srbiji.
maksa83 maksa83 15:45 13.09.2016

Re: navika

метро је у граду као што је БГ битнији за периферију.

Metro je majka za bilo šta, ne samo za periferiju. Fora da npr. znaš da možeš da stigneš od Cvetka do Ušća za 10 min. bi bila nepreyebiva.

A oko periferije, spojiš metroom npr. Mirijevo i Novi Beograd, pa da se i ti ljudi iz nerazvijenih opština malo upoznaju i zbliže, a ne ovako odu u beli svet pa se svađaju ovde na blogu.
tsunade tsunade 17:24 13.09.2016

Re: navika

Metro je majka za bilo šta,


samo je rat skuplji od metroa.

A oko periferije, spojiš metroom npr. Mirijevo i Novi Beograd, pa da se i ti ljudi iz nerazvijenih opština malo upoznaju i zbliže, a ne ovako odu u beli svet pa se svađaju ovde na blogu.


uuuu kakav faul u napadu. žuti karton opomena pred isključenje.
princi princi 17:41 13.09.2016

Re: navika

maksa83
метро је у граду као што је БГ битнији за периферију.

Metro je majka za bilo šta, ne samo za periferiju. Fora da npr. znaš da možeš da stigneš od Cvetka do Ušća za 10 min. bi bila nepreyebiva.

A oko periferije, spojiš metroom npr. Mirijevo i Novi Beograd, pa da se i ti ljudi iz nerazvijenih opština malo upoznaju i zbliže, a ne ovako odu u beli svet pa se svađaju ovde na blogu.

Da, da, s tim što ni ovima iz centralnih i razvijenih opština ne bi bilo zgoreg odštampati pamflete sa uputstvima za korišćenje pokretnih stepenica.
maksa83 maksa83 17:57 13.09.2016

Re: navika

uuuu kakav faul u napadu. žuti karton opomena pred isključenje.

Znam ja šta radim. Mene duša srpska pravoslavna boli kad vidim naše u dijaspori kako se ovde svađaju i onda ovako namerno navlačim njini gnev na sebe ne bi li se izmirili i ujedinili, pa ja nek' stradam. Takvi smo mi sa razvijenih opština, požrtvovani.

srdjan.pajic srdjan.pajic 18:01 13.09.2016

Re: navika

A oko periferije, spojiš metroom npr. Mirijevo i Novi Beograd, pa da se i ti ljudi iz nerazvijenih opština malo upoznaju i zbliže, a ne ovako odu u beli svet pa se svađaju ovde na blogu.


Prvo, Mirjevo nije opština. A drugo, prema ovim narkomanima novobeogradskim bih radije da se postavi zid i žica bodljikava, električna, baš kao u Bekstvu iz Njujorka, sa sve Snejk Pliskinom kao gradskim menadžerom.

EDIT: Samo da opišem prošlogodišnju scenu iz jedne od centralnih, krugom dvojke zaokruženih razvijenih opština. Onaj valjda neki prolaz prema garaži ispod Vuka, pored ETF-a, gde ima ona jedna zadimljena igraonica: šetam dakle dete i ženu, lep dan. Ne znam kako smo se našli u tom prolazu, i da krenemo uz eskalator, ajde što smo ustanovili da ne radi, i što je to stepenište nepokretno, razvaljeno i zarđalo, valjda ne radi zadnjih 20 godina. Nego što se neko na prvom stepeniku tako masno iskenjao, ono kamara svežih govana, još se puši. Usred bela dana. E, ne da me bilo blam, ne mogu da opišem.
tsunade tsunade 18:29 13.09.2016

Re: navika

Takvi smo mi sa razvijenih opština, požrtvovani.


i nekako lepši, visočiji (zbog crnogorskog porekla) i pametniji i
svi nosite tiare?
antioksidant antioksidant 19:39 13.09.2016

Re: navika

srdjan.pajic
A oko periferije, spojiš metroom npr. Mirijevo i Novi Beograd, pa da se i ti ljudi iz nerazvijenih opština malo upoznaju i zbliže, a ne ovako odu u beli svet pa se svađaju ovde na blogu.


Prvo, Mirjevo nije opština. A drugo, prema ovim narkomanima novobeogradskim bih radije da se postavi zid i žica bodljikava, električna, baš kao u Bekstvu iz Njujorka, sa sve Snejk Pliskinom kao gradskim menadžerom.

EDIT: Samo da opišem prošlogodišnju scenu iz jedne od centralnih, krugom dvojke zaokruženih razvijenih opština. Onaj valjda neki prolaz prema garaži ispod Vuka, pored ETF-a, gde ima ona jedna zadimljena igraonica: šetam dakle dete i ženu, lep dan. Ne znam kako smo se našli u tom prolazu, i da krenemo uz eskalator, ajde što smo ustanovili da ne radi, i što je to stepenište nepokretno, razvaljeno i zarđalo, valjda ne radi zadnjih 20 godina. Nego što se neko na prvom stepeniku tako masno iskenjao, ono kamara svežih govana, još se puši. Usred bela dana. E, ne da me bilo blam, ne mogu da opišem.
paicu, to je van kruga dvojke. 5 meteri van ali van
maksa83 maksa83 20:03 13.09.2016

Re: navika

tsunade
crnogorci sa tiarama

Bizar.

Preporučujem tri Očenaša i delete browsing history.
vcucko vcucko 20:22 13.09.2016

Re: navika

srdjan.pajic
A oko periferije, spojiš metroom npr. Mirijevo i Novi Beograd, pa da se i ti ljudi iz nerazvijenih opština malo upoznaju i zbliže, a ne ovako odu u beli svet pa se svađaju ovde na blogu.


Prvo, Mirjevo nije opština. A drugo, prema ovim narkomanima novobeogradskim bih radije da se postavi zid i žica bodljikava, električna, baš kao u Bekstvu iz Njujorka, sa sve Snejk Pliskinom kao gradskim menadžerom.


Upravo tako, metro od Zaklopače, ali samo do Studentskog trga, molim. Nikako dalje. Za dalje, Ausweis bitte
To što je metro jedna od skupljih igrački na dunjaluku nema veze, sve samo da bi se napaćeni narod osetio voljenim.
Inače, u popodnevnoj špici je na autoputu mnogo veća gužva na istok, nego na zapad. To kad se Šumadinci vraćaju sa argata u Auštriji. Jedino, za razliku od pre 200 godina, nema mnogo transporta sa gudama, biće da je ta grana privrede zanemarena u savremenoj Kneževini.
tsunade tsunade 20:24 13.09.2016

Re: navika

Bizar.


Im a women. I can be as bizare as I choose.
maksa83 maksa83 20:37 13.09.2016

Re: navika

To što je metro jedna od skupljih igrački na dunjaluku nema veze, sve samo da bi se napaćeni narod osetio voljenim.

Metro čini grad metropolom. Beograd neće biti metropola dok ne bude imao metro.
antioksidant antioksidant 20:41 13.09.2016

Re: navika

maksa83
To što je metro jedna od skupljih igrački na dunjaluku nema veze, sve samo da bi se napaćeni narod osetio voljenim.

Metro čini grad metropolom. Beograd neće biti metropola dok ne bude imao metro.

mislis da je to neophodan uslov?
maksa83 maksa83 20:43 13.09.2016

Re: navika

antioksidant
maksa83
To što je metro jedna od skupljih igrački na dunjaluku nema veze, sve samo da bi se napaćeni narod osetio voljenim.

Metro čini grad metropolom. Beograd neće biti metropola dok ne bude imao metro.

mislis da je to neophodan uslov?

Recimo da sam 85% ozbiljan.

Beograd je među najvećim gradovima u Evropi bez metroa, verovatno i najveći.
tsunade tsunade 21:01 13.09.2016

Re: navika

Metro čini grad metropolom. Beograd neće biti metropola dok ne bude imao metro.


tako tačno i tako.... iskupljujuće u tvom slučaju
budjoni budjoni 22:29 13.09.2016

Re: navika

maksa83
To što je metro jedna od skupljih igrački na dunjaluku nema veze, sve samo da bi se napaćeni narod osetio voljenim.

Metro čini grad metropolom. Beograd neće biti metropola dok ne bude imao metro.

ja ako se dobro secam, u davitelju protiv davitelja rekose da serijski ubica cini grad metropolom... pa ne bi bilo lose da stavovi usaglase tu... nama seoskim djilkosima iz backe je mindedj :)

a jel spomenka jovic bila naratorka u davitelju?
maksa83 maksa83 22:38 13.09.2016

Re: navika

ja ako se dobro secam, u davitelju protiv davitelja rekose da serijski ubica cini grad metropolom... pa ne bi bilo lose da stavovi usaglase tu... nama seoskim djilkosima iz backe je mindedj :)

Ištenem druže đilkoš, nem mindeđ... metro il' ništa.

a jel spomenka jovic bila naratorka u davitelju?

Kaže imdb Ljerka Draženović.
maksa83 maksa83 22:40 13.09.2016

Re: navika

tako tačno i tako.... iskupljujuće u tvom slučaju



Al' stvarno, ko bre sve ima metro, sramotno. Gore bi bilo samo da ga ima i Zagreb a mi djoka.
budjoni budjoni 22:48 13.09.2016

Re: navika

maksa83
ja ako se dobro secam, u davitelju protiv davitelja rekose da serijski ubica cini grad metropolom... pa ne bi bilo lose da stavovi usaglase tu... nama seoskim djilkosima iz backe je mindedj :)

Ištenem druže đilkoš, nem mindeđ... metro il' ništa.

a jel spomenka jovic bila naratorka u davitelju?

Kaže imdb Ljerka Draženović.


pobrkao loncice glede spomenke...

ja do beograda ne dobacujem, sa surcina pravac na sever, pa kod kovilja sidjem sa autoputa i to je to...
maksa83 maksa83 22:50 13.09.2016

Re: navika

ja do beograda ne dobacujem, sa surcina pravac na sever, pa kod kovilja sidjem sa autoputa i to je to...

Nema veze, od Vojvodine će d' uzmemo pare za metro + prinudni rad, kao piramide kad su se pravile.
budjoni budjoni 22:56 13.09.2016

Re: navika

hehe, od "ovdasnjih" bi moglo i nesto da se uzme i da ih se upregne da rade, ali ovi dodjoshi more jok, jal' divlji jal' lenji...
tsunade tsunade 22:59 13.09.2016

Re: navika

Gore bi bilo samo da ga ima i Zagreb a mi djoka.


uh... bol razine djordjevićeva trojka.
tsunade tsunade 23:01 13.09.2016

Re: navika

Ljerka Draženović.


zajebano dobar glas
srdjan.pajic srdjan.pajic 23:34 13.09.2016

Re: navika

Upravo tako, metro od Zaklopače,


Sine, ta Zaklopača je i meni, koji sam ceo život proveo na teškoj periferiji i po nehigijenskim naseljima, bila, ono, baš pasivan kraj. Deci iz Zaklopače su davali dodatne poene za upis u prigradske škole.
krkar krkar 02:04 14.09.2016

Re: navika

Taksi u BG je bezobrazluk samo tako. U Sofiji sam se vozio oho-ho taksijem za 5 leva (2.5 EUR). Da uporedim sa prestonicom zemlje koja je donekle ekonomski slična Srbiji.



Dovoljno ti je da uporediš sa NS gde je cena taksija otprilike 1/3 BG
blogovatelj blogovatelj 04:25 14.09.2016

Re: navika

U Sofiji sam se vozio oho-ho taksijem za 5 leva (2.5 EUR).


Od najstrožeg centra grada do aerodroma platio sam oko 13,5 leva. Sad sam proverio na karti, vozio me dužim putem, jedno 2,5km duže nego što je bilo potrebno.

PS. Vozio me je 12,5km umesto 10.
blogovatelj blogovatelj 04:33 14.09.2016

Re: navika

Al' stvarno, ko bre sve ima metro, sramotno. Gore bi bilo samo da ga ima i Zagreb a mi djoka.


Pripremi se za fras. Sofia, Bulgaria, has one. I to kao švajcarski sat radi, sve miriše.
little_radojica little_radojica 05:38 14.09.2016

Re: navika

Metro čini grad metropolom. Beograd neće biti metropola dok ne bude imao metro.


Београд већ јесте метро-пола, има пола метроа (hint: Беовоз )
alselone alselone 08:57 14.09.2016

Re: navika

korišćenje pokretnih stepenica.

I liftova.
gedza.73 gedza.73 09:08 14.09.2016

Re: navika

alselone
korišćenje pokretnih stepenica.

I liftova.


Promaja i liftovi. Najveći srpski neprijatelji.

tadejus tadejus 11:26 14.09.2016

Re: navika

srdjan.pajic
Samo da opišem prošlogodišnju scenu iz jedne od centralnih, krugom dvojke zaokruženih razvijenih opština. Onaj valjda neki prolaz prema garaži ispod Vuka, pored ETF-a, gde ima ona jedna zadimljena igraonica: šetam dakle dete i ženu, lep dan. Ne znam kako smo se našli u tom prolazu, i da krenemo uz eskalator, ajde što smo ustanovili da ne radi, i što je to stepenište nepokretno, razvaljeno i zarđalo, valjda ne radi zadnjih 20 godina. Nego što se neko na prvom stepeniku tako masno iskenjao, ono kamara svežih govana, još se puši. Usred bela dana. E, ne da me bilo blam, ne mogu da opišem.


ali štroka (pa i ultimativna štroka tipa kamare koju opisuješ) upravo jeste odlika metropole..
u provinciji se delija nikad ne bi osokolio na takav čin..
samo dovoljno velika i slobodna sredina mu pruža osjećaj anonimnosti potreban za, khm, čin..
e sad kako je onom jadniku kome je posao da to čisti je druga stvar..
ali ako oćeš da si u metropoli, fuck it, neko će uvijek naći za shodno da je upotrjebi kao toalet na otvorenom..
a ti lijepo onda u neko zabašureno kutče pa tamo možeš i ljubičice da mirišeš.. a možeš i međ pume i međeđe, ja preferiram kutče..
little_radojica little_radojica 12:13 14.09.2016

Re: navika

десетка за елеганцију и спонтаност

srdjan.pajic srdjan.pajic 16:54 14.09.2016

Re: navika

paicu, to je van kruga dvojke. 5 meteri van ali van


A-a, to inkriminisano stepenište je sa ove, urbane, strane Ruzveltove, iako su prolaz i parking možda na toj drugoj, vukojebinskoj strani.

srdjan.pajic srdjan.pajic 17:09 14.09.2016

Re: navika

a ti lijepo onda u neko zabašureno kutče pa tamo možeš i ljubičice da mirišeš.. a možeš i međ pume i međeđe, ja preferiram kutče..


Da, u metropolama, čak i onim metropola-wannabe-ima kao što je moj rodni grad, se uvek skupi i do izražaja dođe sva stoka ovog sveta. Jebote, ja i ovde u pumojebini kad odem da serem u šumi, nosim sa sobom ašovče ili lopaticu, pa kulturno otkopam rupu, olakšam se, i istu odma zatrpam. I ne samo ja, to rade svi. Tako da šumarak koji posećujemo mi kamperi i avanturisti posle nas ne liči na minsko polje preko kojeg povetarac ili rakuni nose upotrebljene komade guz papira. U čemu je štos? Ne znam, ali sam siguran da mi nikad ne bi palo napamet da njamke tako na otvorenom u bilo kom gradu, ili selu, pogotovu ne mom, rođenom. Ali ajde, dobro, možda je čoveku prigustelo, a u nedostatku javne klonje u blizini nije znao da može prosto da uđe na obližnji ETF i olakša se u pristojnom klozetu, free of charge...

vcucko vcucko 18:46 14.09.2016

Re: navika

srdjan.pajic
a ti lijepo onda u neko zabašureno kutče pa tamo možeš i ljubičice da mirišeš.. a možeš i međ pume i međeđe, ja preferiram kutče..


Da, u metropolama, čak i onim metropola-wannabe-ima kao što je moj rodni grad, se uvek skupi i do izražaja dođe sva stoka ovog sveta. Jebote, ja i ovde u pumojebini kad odem da serem u šumi, nosim sa sobom ašovče ili lopaticu, pa kulturno otkopam rupu, olakšam se, i istu odma zatrpam. I ne samo ja, to rade svi. Tako da šumarak koji posećujemo mi kamperi i avanturisti posle nas ne liči na minsko polje preko kojeg povetarac ili rakuni nose upotrebljene komade guz papira. U čemu je štos? Ne znam, ali sam siguran da mi nikad ne bi palo napamet da njamke tako na otvorenom u bilo kom gradu, ili selu, pogotovu ne mom, rođenom.


Najozbiljnije i najdobronamernije pitam za mišljenje:

Da li je navedeno (šuma-puma-Kolorado-kaki) posledica nekakve (pod)svesti da bi u protivnom iza drveta iskočilo službeno lice i krenulo da piše globu u iznosu od par tisuća zelembaća, ili je opšta klima takva iz nekog drugog, tajanstvenog razloga?

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana

Najaktivniji autori u poslednjih 15 dana