Uz saglasnost autorke, tekst je preuzet sa bloga svetlo tamno.
Šta će mi ovo kamenje
Kada je u pitanju nastava iz predmeta Likovna kultura postoje mnogobrojne objektivne teškoće ali i predrasude. Pokušaću da izdvojim neke sa kojima se svake školske godine nosim.
Učenici:
- Sad još i likovno moram da učim!
- Šta će mi ovo kamenje? ( arheološki lokaliteti - Grčka, Rim )
- Zar moram da idem, vidim, posetim (izložbu, muzej...) pustite me molim vas...
- Vi znate da me to ne interesuje (izložba, gradivo...)
- Treba mi petica. Sramota me da iz likovnog imam četvorku.
- Sveska?! Moram da imam svesku?!
- Ona traži da prepoznajem slike...
- Ja znam teoriju, samo slike ne znam, a vi...
- Koliko dugo imamo likovno. Četiri godine, uff!
I tako dalje...
Kolege:
- Moraju da uče likovno i muzičko više od matematike, fizike ...
- Daj mu pet šta te košta!
- Šta oni hoće od te dece ?! (misli se na profesore umetnosti koji idu u paru, muzičko, likovno)
- Tvoj predmet je lep. (Slažem se).
- Vidi ocene iz likovnog su niže od ...
- Tvoj predmet je lak, malo se igraš sa decom...
- Imaju kontrolnu vežbu iz likovnog?!
I tako dalje...
Roditelji:
- Znate ja sam arhitekta... sledi dug tekst zašto ja nisam dobro procenila znanje njenog sina, ćerke...
- Njena tetka je umetnik (isto kao predhodno),
- Ja sam lekar (isto kao i predhodno),
- Ja volim umetnost...I ona /on imaju knjige, putovali, posetili su ... kako onda nema pet?
- Zar u trećem milenijumu, digitalnoj eri vi tražite svesku!
- Vaš predmet je težak. (?!!)
- Mnogo tražite...
- Ako, i treba da uče vaš predmet. (podrška).
Ministarstvo prosvete:
Biću kratka. Društveno - jezički smer prati nastavu sve četiri godine sa jednim časom nedeljno, prirodno - matematički dve godine, takodje imaju jedan čas nedeljno odnosno 36 časova godišnje.
Planom i programom je propisano isto gradivo za oba smera: Umetnost od preistorije do danas, opšta i nacionalna istorija umetnosti, predvidjeni su i časovi praktične nastave odnosno crtanje, slikanje, vajanje, lutka igre, fotografija, film, objašnjenja o kompoziciji, boji, perspektivi i još... Lepo! Sa jednim časom nedeljno! Program je vrlo malo redukovan u odnosu na činjenicu da su za likovnu kulturu bila predvidjena dva časa do ne znam kada, ne znam kako i zašto se izgubio drugi čas. Kažu zbog fizike, jak lobi u Mnistarstvu, i pored matematike jedini prirodni predmet u drištvenom smeru gimnazije koji se sa dva časa nedeljno sluša sve četiri godine.
Razmišlja se o ukidanju umetnosti. Kome to danas treba? Možda likovnu kulturu proglase za izborni predmet u nekoj budućoj reformi. Neka mu u tom slučaju daju taj drugi čas, a idealno-nerealno i treći..
Propisani ciljevi i zadaci za Likovnu kulturui bi oduzeli celu stranu bloga, pa preskačem i neću da komentarišem postignuća.
Samo da dodam da Zakon koji reguliše rad u prosveti, a na koji se učenici sve više pozivaju by the way, predvidja isti broj ocena kao za sve druge predmete čiji fond časova je najmanje veći za duplo.
Ja (entuzijasta):
- Kultura je način života.
- Svi možete da imate pet iz ovog predmeta ako...
- Verujem da ćete na kraju godine svi stići do petice. (Uglavnom postignu)
- Sveska je vaše kreativno polje.
- Sveska je vaša lična istorja umetnosti.
- Možete u nju (svesku) da crtate, beležite, zalepite fotografije umetničkih dela o kojima učimo. Koja vam se dopadaju...
- Ocenjujem svesku.
- Treba uvek da imate ispred sebe slike kada učite o...
- Možete da preuzmete moju prezentaciju (lekcija u power-pointu )
I tako dalje...
Ja (obeshrabrena ):
- Moraš da vidiš Vatikan (Akropolj, Ufici, Muzej...), neću da te pustim da kupiš (cipele , tašnu ...) sada.
- Ne možete jesti na času likovne kulture...
- Ostavi Coca-Colu za odmor. Likovni kabinet nije kafić!
- Razgovarajte sa mnom na času.
- Ovaj predmet se može naučiti na času ako pažljivo...
- Prekidaš me u sred rečenice. Zar Mikelandjelo u tebi izaziva potrebu da ideš u WC?
- Da li je to tvoja sveska?!!! Već sam je videla.
- Ometaš mi čas. Ako te stvarno nimalo ne interesuje predavanje o Leonardu izadji. Neću te upisati u dnevnik. Stvarno? Pita učenik s nevericom. Stvarno. Kažem ja. Učenik izadje . Želi još neko? Pitam u strahu da će izaći ceo razred. Ostaju.
Ja (na kraju školske godine)
- Imamo stvarno dobre djake!