Budućnost| In memoriam| Kultura| Ljubav| Moj grad

Sa danom Sećanja

Srđan Fuchs RSS / 28.01.2017. u 11:12

g10-740x431.jpgNeka čudna i zla vremena su došla, uzburkani su duhovi svuda i deluje kao da se zla sen apsolutne, totalitarne mržnje iznova nadvija nad nesrećno Čovečanstvo. Interesantno, samo po sebi, da naporedo sa tom mračnom silom koja očito živi sa Čovečanstvom, i u njemu, otkad je sveta i veka, uvek postoji i neki tračak svetla, određeno nadanje da će doći lepša, bezbrižnija budućnost. Danas, dojam je, ti strahovi i nadanja se opet mešaju u kovitlacu neizvesnosti pred nama.

Pre neki dan sam hodao sa svojom troipogodišnjom ćerkicom, Anitom, pored  ovog spomenika. Nisam nikada obraćao previše pažnju na taj spomenik, "aha, to je spomenik žrtvama Racije, tu su Novosađani streljani u vreme nacizma", i to bi bilo to; međutim sada, Nituška, kako se zaigrala i trčakarala naokolo, odjednom se ukipila i stala pred spomenikom kao zaustavljena traka filma.

"Tata, šta je ovo?", upitala je mališanka.

"Ajd sad, čik odgovori, Srđanine", pomislio sam; "to je spomenik, maco."

"Uau, kako su tužni... zašto su tako tužni?"

"To je tužan spomenik."

"Kako su kao... mi."

To što je reklo to malo biće odjednom me je tako opaučilo, kao da me je iznenada snop razuma prostrelio, od uma do srca, nemilosrdan kakav razum jeste. "Jesu, Nituška, kao mi su." Oboje smo na trenutak, ćutke, pogledali u tu porodicu, preočajnog i preplašenog, beznadnog izraza, izgubljenih pred totalnošću trenutka, u tu malu devojčicu i tog malog dečaka, i te roditelje avetinjskog izgleda... Kao mi su, Anita...

I zaista, mogli smo biti mi. Oni i jesu deo nas, kada pomislim, da blesavi deda Bora nije išao pešaka sa pozicija svoje pregažene vojske, 10. aprila 1941., odeven u odeću šumadijskog seljaka, sve do Slavonskog Broda u novostvorenoj NDH  i da nije evakuisao svoju porodicu - i pokazalo se, sačuvao tako jedini trag Fuksovih iz Broda dok su svi preostali pobijeni u Jasenovcu; i da deda Dule nije bio šantav i da ga nisu stavili Mađari na kraj reda, 23. januara 1942., i da, dok tako ćopav nije stigao na red da bi saznao da je izdata direktiva o kraju egzekucija; danas, 28. januara 2017. ni mene ni Anite, zaista ne bi bilo i bili bismo kao ova porodica - lik zamrznut u sećanju s tendencijom iščezavanja tog sećanja...

... inače, zahvaljujući zalaganju jednog našeg mladog sugrađanina, od nedavno u diplomatskom odeljenju Svetskog jevrejskog kongresa (i to njegovog evroazijskog, predominantno ruskog sektora), pa naporima lokalne srpske, romske i jevrejske zajednice; te iskrenom prijateljstvu ljudi iz izraelske ambasade u Beogradu, ove, 2017. godine, jedna od centralnih globalnih komemoracija je bila baš naša, novosadska, a na centralnoj komemoraciji u prestonici Sjedinjenih Država, prvi put je pomenuto i ime stratišta Jasenovca, gde su stradali Srbi, Jevreji i Romi, te međunarodni predstavnici Pokreta Otpora - tim redom. Zašto se sećamo? Zato što ako mi prestanemo da se sećamo, neće više biti nikoga da se seti.

images?q=tbn:ANd9GcQgyeeXg2CyDVlQpxVQ7AtqqxqJQNvR5uzYhBwKqjiHqlBOQ5jr5Q 



Komentari (121)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

tasadebeli tasadebeli 11:41 28.01.2017

Numbered

Синоћ сам на двојци РТС први пут гледао "Обележени бројем" (Numbered)








У филму се претежно чује хебрејски измешан са нешто мало енглеског...


А онда, у једном моменту, једна од "обележених" рече како се од свег тог зла бранила певушећи у себи и право у камеру запевала на српском језику "Тамо далеко".


Исплаках се као ретко када у свом животу.



Zašto se sećamo? Zato što ako mi prestanemo da se sećamo, neće više biti nikoga da se seti.
jednarecfonmoi jednarecfonmoi 11:57 28.01.2017

Re: Numbered

Nisam gledala film o kome pise Tasa.

Citala sam knjigu Viktora Frankla "Zasto se nisam ubio?" I dan danas je ponekad procitam. On je bio psihijatar koji je zavrsio u logoru, pisao je o dogadjajima tamo iz ugla svoje struke. Mnogo toga saznas, ali i naucis. Jedna od najboljih knjiga koju sam procitala.

Juce sam gledala na tvu, prenos sa Starog sajmista, Srdjanovog prezimenjaka i kasnije jos jednog gospodina koji je pricao kako mu je otac odveden gasnim kamionom. Ja sam za te kamione citala ranije. Ljudi udju ne sanjajuci sta ce da im se desi. Misle da ih prevoze. Slicno kao sa tusiranjem u logorima, gde umesto vode ispuste smrtonosni gas.

Srdjane, tekst koji si napisao je jako dobro napisan i potresan je.

Predrag Brajovic Predrag Brajovic 12:06 28.01.2017

Re: Numbered



На слици је, каже тако потпис, Јеврејин из Украјине, ком немачки војници секу браду. Његово понижење је и моје. Лоше се осећам док гледам ту слику. Једним делом што наслућујем како је то све изгледало, а другим јер гледам насмејане младиће који понижавају старца. Они су људски шкарт?

Не, они су, библијски, со ове Земље, и такви су како их поведеш.

Често сам на Ушћу, и сваки пут, крај некадашњег логора за Јевреје, осетим непријатност: ниједног знака, симбола, табле? Или их негде има, а ја их не видим?
tasadebeli tasadebeli 12:07 28.01.2017

Re: Numbered

jednarecfonmoi

Nisam gledala film o kome pise Tasa.



Не могу да пронађем филм, вероватно због заштите ауторских права.


Али нашао сам јопш један инсерт...








И ја, као и Срки, размишљам на овај начин:


da blesavi deda Bora nije išao pešaka sa pozicija svoje pregažene vojske,


da deda Dule nije bio šantav i da ga nisu stavili Mađari na kraj reda,



danas, 28. januara 2017. ni mene ni Anite, zaista ne bi bilo




Једино нам се имена предака разликују... Све остало је исто...
jednarecfonmoi jednarecfonmoi 12:19 28.01.2017

Re: Numbered

Pogledala sam insert Taso :(
tasadebeli tasadebeli 12:23 28.01.2017

Re: Numbered

Predrag Brajovic


често сам на Ушћу, и сваки пут, крај некадашњег логора за Јевреје, осетим непријатност: ниједног знака, симбола, табле? Или их негде, а ја их не видим.




Код мене, Брајо, та непријатност је одавно прешла у љутњу и бес (оне ми се јављају само када се осетим потпуно беспомоћно) због немоћи да се било шта ту промени деценијама када је у питању спомен обележје логора Старо сајмиште.

Помињали смо ми то на овом Блогу више пута до сада.

Сећам се једног од тих постова, код UKinSerbia, такође поводом дана сећања...
highshalfbooze highshalfbooze 14:47 28.01.2017

Re: Numbered

Често сам на Ушћу, и сваки пут, крај некадашњег логора за Јевреје, осетим непријатност: ниједног знака, симбола, табле? Или их негде има, а ја их не видим?

Čuo sam da će ulice na starom sajmištu da dobiju imena rehabilitovanih uglednih građana.
vcucko vcucko 15:20 28.01.2017

Re: Numbered

Predrag Brajovic


На слици је, каже тако потпис, Јеврејин из Украјине, ком немачки војници секу браду. Његово понижење је и моје. Лоше се осећам док гледам ту слику. Једним делом што наслућујем како је то све изгледало, а другим јер гледам насмејане младиће који понижавају старца. Они су људски шкарт?

Не, они су, библијски, со ове Земље, и такви су како их поведеш.

Често сам на Ушћу, и сваки пут, крај некадашњег логора за Јевреје, осетим непријатност: ниједног знака, симбола, табле? Или их негде има, а ја их не видим?

Ima (bar je nedavno bio, nisam prolazio neko vreme) veoma posećen restoran "So i biber". U onom okruglom zdanju (gde kažu da je bio bazen sa kiselinom u kojoj su prvobitno uklanjali tela, dok ih se nije namnožilo) su održavane rejv-žurke.
Ima i bilo je svašta, samo ne tabla, obaveštenje, bilo šta da ukaže šta se tu dešavalo u ne tako davnoj istoriji.
zilikaka zilikaka 15:30 28.01.2017

Re: Numbered

Čuo sam da će ulice na starom sajmištu da dobiju imena rehabilitovanih uglednih građana.


Nadam se da ne misle na OVU VRSTU UGLEDNIH GRAĐANA.
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 16:11 28.01.2017

Re: Numbered

Исплаках се као ретко када у свом животу.



добро је, шљака стара пумпица значи још увек.
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 16:39 28.01.2017

Re: Numbered

Ево овде велике слике Старог сајмишта, отворите је у засебном tabu. Неке зграде су сачуване, неке у деловима, неке нису уопште.

tyson tyson 17:13 28.01.2017

Crna propaganda

Čuo sam da će ulice na starom sajmištu da dobiju imena rehabilitovanih uglednih građana.

Jel? Gde si čuo, od koga?


Milutin Milošević Milutin Milošević 18:52 28.01.2017

Re: Numbered

Ево овде велике слике Старог сајмишта

JBT, cela industrija!

Napisao sam već da je uz Staro bežanijsko groblje jedna rupa u kojoj su pobili 8.000 logoraša sa Starog sajmišta. O tome govori jedan jedini spomenik. Dugo je bila sasvim zapuštena. Danas je barem pokose i čiste. Služi samo za šetanje pasa okolnih komšija.
highshalfbooze highshalfbooze 19:03 28.01.2017

Re: Crna propaganda

tyson
Čuo sam da će ulice na starom sajmištu da dobiju imena rehabilitovanih uglednih građana.

Jel? Gde si čuo, od koga?

Ne mogu tačno da se setim, valjda od onih što su čiči digli spomenik, ili možda od onih što osuđene ratne zločince zovu na propagandne tribine.
highshalfbooze highshalfbooze 19:07 28.01.2017

Re: Numbered

Ево овде велике слике Старог сајмишта, отворите је у засебном tabu.

Odlična fotka, vidi se do Pančeva
tasadebeli tasadebeli 19:24 28.01.2017

Re: Numbered

Srđan Fuchs
Исплаках се као ретко када у свом животу.



добро је, шљака стара пумпица значи још увек.



У томе и јесте суштина овог нашег постојања овде.

Упркос свему, сачувати ово мало душе што се има и што нам је дато рођењем.




EDIT: Срки, једина три језика која се чују у филму су хебрејски, нешто мало енглеског и "Тамо далеко" на српском

Филм је на РТС иначе ишао после преноса Светосавске академије.

Надам се да ме нећете погрешно разумети, али мени је на неки необичан начин драго што се поклопило да на тај исти датум помињемо првог у том тројству духовне и образовне вертикале Срба (преостала два су Доситеј и Вук) и што се истовремено сећамо и жртава холокауста.

У истом дану говоримо о духовним и образовним врхунцима човека, али и о зверствима које човек може да учини другом човеку. И једно и друго као опомену за оне који долазе иза нас.

Све некако мислим, добро је што је то на исти датум. Знам да до тога свакако није дошло намерно, али ако је дошло, и треба.

Добро је то за овај народ... Добро...

Поновићу још једном оно што извукох из твог текста:


Zašto se sećamo? Zato što ako mi prestanemo da se sećamo, neće više biti nikoga da se seti.
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 04:19 29.01.2017

Re: слика на мосту

tasadebeli
Srđan Fuchs
Исплаках се као ретко када у свом животу.



добро је, шљака стара пумпица значи још увек.



У томе и јесте суштина овог нашег постојања овде.

Упркос свему, сачувати ово мало душе што се има и што нам је дато рођењем.




EDIT: Срки, једина три језика која се чују у филму су хебрејски, нешто мало енглеског и "Тамо далеко" на српском

Филм је на РТС иначе ишао после преноса Светосавске академије.

Надам се да ме нећете погрешно разумети, али мени је на неки необичан начин драго што се поклопило да на тај исти датум помињемо првог у том тројству духовне и образовне вертикале Срба (преостала два су Доситеј и Вук) и што се истовремено сећамо и жртава холокауста.

У истом дану говоримо о духовним и образовним врхунцима човека, али и о зверствима које човек може да учини другом човеку. И једно и друго као опомену за оне који долазе иза нас.

Све некако мислим, добро је што је то на исти датум. Знам да до тога свакако није дошло намерно, али ако је дошло, и треба.

Добро је то за овај народ... Добро...




Па, и када мало пажљивије читаш Доментијана, Саввас је био потпуно одушевљен духовношћу Јудеје, заправо Саввас, наравно, уз све то што је урадио и што је важно за српски народ, је носио и зрно библијске, јудејске духовности. И Тројеручица је из нашијеј крајева, Дамашћанка, ал' то ти је ту - преко брда, мал'не. Када, ако Бог да, оздравимо и устанемо као народ, када буде леп спомен-комплекс на Старом Сајмишту, који ће хранити и чувати сећања на страшна зверства, нас двојица старина ћемо сести - ти са девет и по банки ја са осам на тутгут и рећи, "добро нам је ово дело било, старино Аљоша/Сергије."

PS. Можда су твоја бака и моји Бора и Леа заједно били на овом мосту, ту нам се већ ДНК срео, када су се погледали, а погледи им ускликнули: "Дежави!" (Илити, на српском, "Тасо/Срки!" Но Леа прекиде тај "већ виђени" из будућности мунувши Бору у слабине, "Боривоје, не очијукај!" Еј, а пиглу ујкице, ту им испред носа штурнуо будући официр српског Покрета Отпора, њања! Анита и ја смо били негде у најави, код мог ћалца који је тада имао 3 месеца. Друго дете је Лидиаз-ина мама, која у том трену има годину и по дана и носи атомску физичарку у себи. Живот је чудо!
tasadebeli tasadebeli 08:49 29.01.2017

Re: слика на мосту

Srđan Fuchs

нас двојица старина ћемо сести и рећи, "добро нам је ово дело било, старино Аљоша/Сергије."




Једаред сам на Светој Гори, испред Есфигмена, видео двојицу старина, монаха, како седе на каменом испусту ослоњени о штапове и загледани у пучину. И ћуте. Само седе и не проговарају, али су заједно.

Ја, Срки, у свом животу нисам видео спокојније људе.


Можда су твоја бака и моји Бора и Леа заједно били на овом мосту,



Заправо, бака моје жене.

(Ја сам ти комбинација Геџа + Митке који су се "женили из Баната"... Тако да у себи пре носим неке цинцарске и циганске ДНК него јеврејске... Знаш како је, Нишка бања, топла вода, певачице, даире, берем грожђе, бирам тамјанику, текла вода Лепеница...

Додуше, ако ми се већ матори родио у кући Геце Кона у Добрачиној 30, не смем ништа да тврдим, немам доказа... То је само баба знала и нико више... )


А у фамилији моје жене стварно су и имали једну Леу... Коју су за време рата сви звали привремено Гордана... Док не оду они смарачи нацисти из Бгд. и Сербије.

И мужа смо јој (Леи/Гордани), иако је православни Србин, сахранили поред ње на јеврејском гробљу у Бгд. По његовој жељи.

Што Бог састави, не треба ни да растави. Убеђен сам дубоко у то...


П.С.-
ти са девет и по банки ја са осам



Срам те, бре, било!


П.П.С. -
Живот је чудо!





Зато га и волимо толико.
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 10:21 29.01.2017

Re: слика на мосту

I moja bila Lea/Goca, i Skojevka, i avangardna antifa... :) al' nije se na J-cemetery neg' na Novom - ashes to ashes and dust to dust, tako da mi nije tvoja žena familija. :) Prebacila je svoj jevrejski identitet u komunizam i bila Jugoslovenka i titoistkinja do kraja života. Nije nikada pričala o svom jevrejstvu, mislim da je bila razočarana u judaizam, u stvari ljuta na Boga do kraja života. Mada, priznavala je Hrista kao prvog komunistu. :)

PS. Esfigmen, a? U Grigorijat i Vatoped malo da guliš krompir i ribaš podove pa onda da mi filozofiras tu "orthodoxia i thanatos", i ceo taj zonfa..
krkar krkar 02:17 02.02.2017

Logoraši


Ovo je moja tetka N koja je preživela 3 logora i koju su Rusi oslobodili iz Aušvica sa 35 kila u nepunih 18 godina. Pominjao sam je već, u ovom blogu. Iako nije Jevrejka iz poštovanja prema njima sa kojima je toliko toga zajedno propatila, u kući oduvek drži menoru.

Počeo sam da snimam njene uspomene, da ih sačuvam. Sigurno ću od njih nešto napraviti, još ne znam šta, videću kad završim. Fascinantno.

Srđan Fuchs Srđan Fuchs 18:28 03.02.2017

Re: Logoraši

Фала, гос'н Шахар, што би рекао гос'н Чер - ,,Bulbul mi poje zora mi rudi a moga dragog nema. Eno ga, majko, u Djul basti pod ruzicom mi spije. Dal da ga budim il da ga ljubim."

Мали извештај из вечне престонице Државе Израела, одакле да почнем... Срео сам ту неку екипу из московске ј-заједнице па ми кажу да се Путин изванредно фино понаша према њима, да уживају доба процвата. С друге стране, ту ми је и официр пензионисане ВБА српске. Вагам ту са људима из Дијаспоре са Западa (Чикаго/Цирих) њихове сентименте према Русији, и долазимо до закључка да је потребна нека умерена средина. Уједно, палестински хришћани ми говоре да неће са Ријадом већ са Јерусалимом/Тел Авивом. Док ми Ватикан тражи сусрет са израелским мин. спољних послова. Несвакидашња времена. Треба бити паметан. Дотле ми Срби кажу да је мој IQ преко стотке, што му ваљда дође као комплимент. Стартује ме Палестинац геј да спавам са њим. Необична времена. Идем на вино, пошто је каберне јерусалимско пиће. Ваља о свему промислити. Иншала' да све испадне океј.

sasaminijature sasaminijature 12:34 28.01.2017

Srđane....

Bez teksta sam, hvala za ove reči!

Eh da ne bi Hitlera i cele igraanke ja bih možda upoznao mog dedu ( rođeni brat mog dede), možda ne bih proveo detinjstvo slušajući kako deka priča o njemu, tužno. Uvek će mi ostati njegov glas i čudan zagledani pogled kada počne da ga se priseća.

Srđan Fuchs Srđan Fuchs 11:04 29.01.2017

Re: Srđane....

sasaminijature
Bez teksta sam, hvala za ove reči!

Eh da ne bi Hitlera i cele igraanke ja bih možda upoznao mog dedu ( rođeni brat mog dede), možda ne bih proveo detinjstvo slušajući kako deka priča o njemu, tužno. Uvek će mi ostati njegov glas i čudan zagledani pogled kada počne da ga se priseća.



Thanks, man. Hej daj mi opet onaj opis za onu mašinu pošalji- tu sam u Hood-u, mogu sada da ti proverim za to.
milisav68 milisav68 14:26 28.01.2017

Proleće 1941.

angie01 angie01 15:49 28.01.2017

Re: Proleće 1941.

samo monstrumi obelezavaju ljude,...za decu, nemam izraz...





Anita,
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 16:03 28.01.2017

Re: Proleće 1941.

milisav68
..

је л' ово прелаз из НДХ БГ-а у Рајх БГ?

Predrag Brajovic Predrag Brajovic 16:32 28.01.2017

Re: Proleće 1941.

Da, potpis pod tom fotografijom kaže da je reč o srpskim izbeglicama koji preko improvizovanog mosta 1941. godine prelaze iz NDH u Bgd. (Капути говоре да је јесен.)
gedza.73 gedza.73 17:56 28.01.2017

Re: Proleće 1941.

Brajović
Они су људски шкарт?

Не, они су, библијски, со ове Земље, и такви су како их поведеш.


Zagrepčanin Božo Švarc, Jevrej, pukovnik u penziji svedoči: „Šakić je pred mojim očima ubio jedno dijete na način od kojeg me i danas podilazi jeza. Grupa mališana iz Potkozarja je tek bila dovedena u Jasenovac. Djeca slabo obučena, prozebla, oborenih glava, išli su pored zida. Šakić je stajao sa grupom ustaša i gledao tu tužnu povorku. Jedan crnomanjasti dječkić nije mu bio simpatičan. Rekao je svojim krvnicima: 'Vidi ovog u džemperu, to će biti četnik, majku mu j... srpsku'.

Pozvao ga je i upitao kako se zove, potom ga je uhvatio za ruku i počeo da vitla tim mršavim tijelom po vazduhu da bi ga zatim svom silinom tresnuo o zid. Dječakova lubanja se rasprsla, tijelo je beživotno palo u snježnu kaljugu.

Do mene je tada stigla još jedna krvnikova rečenica: 'Srbe je najbolje ubijati dok su još djeca!'...".
„Eto, taj čovjek je izmakao pravdi, bezbrižno četiri i po decenije živeo u Argentini, a došao je u Evropu kada mu je javljeno da će ponovo biti uspostavljena krvnička država u kojoj je on mogao da ubija ljude, žene i decu",

Procenio je da se ustaše vraćaju na vlast, susreo se u Argentini sa Franjom Tuđmanom, prisustvovao utakmici Argentina - Hrvatska i javno se preko televizije u Argentini eksponirao kao ustaša i otkrio svoj identitet. NJegove izjave su: „Vršio sam svoju dužnost u skladu sa načelima katoličke crkve", „Ne stidim se ničega što sam radio", „Ponosan sam da sam ustaša", „Sve bi to ponovo radio", „U Hrvatsku ću doći kada to ne bude politički škodilo predsedniku Tuđmanu". To je Dinko Šakić danas, a zašto je proglašen za ratnog zločinca?
Koncentracioni logor Jasenovac, istražni organi Republike Hrvatske, u razmatranju krivice, D. Šakića tretiraju kao „radni".


Radni logor u kome se klade ko će više Srba da zakolje?
I da danas imaju toliko pristalica koji pevaju ustaške pesme i ustaški pozdravljaju pevača koji peva o klanju?

Gostovanje Thomsona u školi. Opatica pusta pesmu o Čavoglavi koju neka deca pevaju i na kraju nagrađuju aplauzom.


Jasenovac i Gradiška Stara, to je kuća Maksovih mesara Kroz Imotski kamioni žure, voze crnce Francetića Jure U Čapljini, klaonica bila, puno Srba Neretva nosila (ajmo ruke)




Predrag Brajovic Predrag Brajovic 19:27 28.01.2017

Re: Proleće 1941.

Imprinting, Геџо.
Они су научени да мрзе.

На следeћем линку, који намерно не линкујем, налазе се ISIS клинци, деца која убијају заробљенике, једног одсекавши му главу. Готово је: тај клинац је научен да убија, да презире невернике. Он нема довољно разума да се томе супротстави. Пазите се: филм је прави snuff. http://heavy.com/news/2015/12/new-isis-islamic-state-news-videos-pictures-to-sons-of-jews-wilayat-al-khayr-child-boy-soldiers-executing-shooting-spies-jewish-ancient-ruins-obstacle-course-full-uncensored-youtube/

Али и одрасле можеш успешно индоктринирати, само мање ефикасно. Већина је људи таква, пластична гомила која прати понуђену форму, идеологију и обрасце. Само они који су јачи, луђи, паметнији uspevaju da se iz toga искобељају. Њихова је сва одговорност -- куда ће поћи једно друштво.
emsiemsi emsiemsi 19:31 28.01.2017

Re: Proleće 1941.

gedza.73

...

Radni logor u kome se klade ko će više Srba da zakolje?
I da danas imaju toliko pristalica koji pevaju ustaške pesme i ustaški pozdravljaju pevača koji peva o klanju?
...

Гамад !
tasadebeli tasadebeli 19:33 28.01.2017

Re: Proleće 1941.

Predrag Brajovic
Da, potpis pod tom fotografijom kaže da je reč o srpskim izbeglicama koji preko improvizovanog mosta 1941. godine prelaze iz NDH u Bgd. (Капути говоре да је јесен.)



Или пролеће? Које још није отоплило и усталило се?

(Причао ми матори да је 6. април 1941. био баш леп, топао и сунчан дан, просто да ти буде милина што си жив, а да је већ сутрадан поприлично захладнело, чак пао и неки снег, суснежица, па су се по околини Београда, бежећи од бомбардовања, углавном батргали по блату и барама.)

Гледам баш да ли ћу на овој слици можда видети бабу моје жене са своја три сина од којих један постаде много година касније мој таст.

Избегоше на време из ендехазије, по последњи пут после претходна три бежања одатле (1903, 1914, 1928) и враћања тамо. Овај пут да се никада више тамо не врате.

Што каже Срки, да баба није тада прешла овај мост, данас не би било моје драге.

Хвала комшији Хрвату у том Борову који их је на време упозорио да покупе најосновније ствари и да беже одатле те 1941.
highshalfbooze highshalfbooze 20:13 28.01.2017

Re: Proleće 1941.

Predrag Brajovic
Пазите се: филм је прави snuff.

Ništa odvratnije u životu nisam video. Klip je urađen u stilu video igrica zbog ciljne grupe kojim se obraća. Vrlo pažljivo urađen scenario i mizanscen. Tehnički je vrlo zahtevan, i izveden odlično, snimci iz više uglova, izmontiran odlično. Ovo nije dokumentarni snimak. Ovo je rađeno iz više ponavljanja, čak sam dva puta odgledao scene ubistva pištoljem, ono odrubljivanje glave nisam mogao, i sve vreme razmišljao da li su ono stvarna ili lažna ubistva. Nemam nikakvih iskustava sa ubijanjem ljudi, tako da ne mogu da procenim, ali mi se čini da je vrlo moguće da su prava.
Nisi baš trebao ovo da kačiš.
emsiemsi emsiemsi 20:35 28.01.2017

Re: Proleće 1941.

tasadebeli

...

Хвала комшији Хрвату у том Борову који их је на време упозорио да покупе најосновније ствари и да беже одатле те 1941.

Лајк !
Да је било више таквих, не би Срби морали ни да беже.
anfieldroad anfieldroad 22:10 28.01.2017

Re: Proleće 1941.

iskustava sa ubijanjem ljudi,



Pa nije tako teško. Donekle je nezgodno kod prvog, ali uz dobar izgovor i malo obuke, mačji kašalj. Dok se okreneš ruke ti krvave do ramena. Laganica.

Odličan text!
anonymous anonymous 10:13 29.01.2017

Re: Proleće 1941.

Srđan Fuchs
milisav68
..

је л' ово прелаз из НДХ БГ-а у Рајх БГ?






Да то је прелаз из НДХ у Србију поД немачком окупацијом.


А НДХ је била први неуспешни покушај ...




и уствари ...

..."Независна Држава Хрватска или НДХ је била квинслиншка (марионетска) држава основана на делу окупиране Краљевине Југославије, која је уз помоћ Хитлерове Немачке постојала под вођством усташког режима од 1941. до 1945. НДХ је у историји остала забележена по зверствима и геноциду које су припадници режима чинили над Србима, Јеврејима, Ромима, као и Хрватима неистомишљеницима, претежно комунистима."

Дакле , Рајх ....!

Србија - није била Рајх, него окупирана територија.








Srđan Fuchs Srđan Fuchs 10:32 29.01.2017

Re: Proleće 1941.

Dobro, pravno-terminološki formalizam, čisto nekog negodovanja radi. Dok Ruja nije umarširao, Švaba je gospodario i bio meta antifa-otporu, osim ako ne računaš Nedić- Ljotic režim kao samostalnu državu?
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 10:42 29.01.2017

Re: Proleće 1941.

anfieldroad


Pa nije tako teško. Donekle je nezgodno kod prvog, ali uz dobar izgovor i malo obuke, mačji kašalj. Dok se okreneš ruke ti krvave do ramena. Laganica.

Odličan text!


Thnx Bro!

PS. Šta nam je sa ekipom, jesmo u krizi (you ll never walk Alone)?
anonymous anonymous 11:16 29.01.2017

Re: Proleće 1941.

Srđan Fuchs
Dobro, pravno-terminološki formalizam, čisto nekog negodovanja radi. Dok Ruja nije umarširao, Švabo je gospodario i bio meta antifa-otporu.


Ђаво је у детаљима.
Термини понекад могу да буду опаснији него што се чини.

Карл Шмит под Рајхом подразумева хегемонијску власт која се протеже и преко државних граница , ( у простору који назива Grossraum ) које нису препрека за утицај хегемонијске власти.

Да не улазим у даље теоретисање , али ...

... Чисто да подвучем, да случајна ( погрешна ) употреба термина не донесе квалификацију, која у то време није могла да се односи на окупирану територију Србије....

НДХ је имала атрибуте Рајха.



Srđan Fuchs Srđan Fuchs 11:32 29.01.2017

Re: Proleće 1941.

Па прегазио нас је Рајх. Иначе, оно што сам причао у претходном посту па ме је Врабац очеткао ледено као да је горштак ледењачки, у Панчеву, где се моја мама родила, за време рата, се морало ићи погнуте главе поред војске Вермахта, иначе би летела глава. А овде у Јудеји смо имали потпуно идентичан проблем током Првог Рајха.

PS. Виде ли какав хаос је Твамп проузроковао на аеродромима? Колико ја разумем, маса људи је заробљена у терминалима?
anonymous anonymous 11:53 29.01.2017

Re: Proleće 1941.

Srđan Fuchs
Па прегазио нас је Рајх. Иначе, оно што сам причао у претходном посту па ме је Врабац очеткао ледено као да је горштак ледењачки, у Панчеву, где се моја мама родила, за време рата, се морало ићи погнуте главе поред војске Вермахта, иначе би летела глава. А овде у Јудеји смо имали потпуно идентичан проблем током Првог Рајха.

PS. Виде ли какав хаос је Твамп проузроковао на аеродромима? Колико ја разумем, маса људи је заробљена у терминалима?


Историја се понавља.

Јеси ли се позабавио мало, односом Амера према Јеврејима, пре него што су Немци почели да их прогањају.... пре првог Рата....па даље ...

ЛИНК



Srđan Fuchs Srđan Fuchs 12:08 29.01.2017

Re: Proleće 1941.

Ja oduvek smatram da je to samo pitanje vremena kada će eskalirati. Za sada se to drži pod kontrolom, ali kako sve više Amerikanaca bude tonulo u neimaštinu neko će sigurno pokrenuti i to pitanje. Inače, ja ne verujem da su Srbi kao Srbi skloni antisemitizmu - previše je slična istorija da bi to moglo da prođe. Stereotipije da ima, ima je. Inače, pričao sam sa srpskim Sinodom najozbiljnije na tematiku vladike Nikolaja... Ček, zovu mu neki Rusi ovdašnji, s kojima radim. Wait a sec.
anonymous anonymous 12:09 29.01.2017

Re: Proleće 1941.

Историја се понавља.







The Immigration Act of 1924, or Johnson–Reed Act, including the National Origins Act, and Asian Exclusion Act (Pub.L. 68–139, 43 Stat. 153, enacted May 26, 1924), was a United States federal law that limited the annual number of immigrants who could be admitted from any country to 2% of the number of people from that country who were already living in the United States as of the 1890 census, down from the 3% cap set by the Emergency Quota Act of 1921, which used the Census of 1910.

The law was primarily aimed at further restricting immigration of Southern Europeans and Eastern Europeans, especially Italians and Eastern European Jews.[1][2][3] In addition, it severely restricted the immigration of Africans and outright banned the immigration of Arabs and Asians.

According to the U.S. Department of State Office of the Historian the purpose of the act was "to preserve the ideal of American homogeneity".[4] But though the Act aimed at preserving American racial homogeneity, it set no limits on immigration from other countries of the Americas.[5] Congressional opposition was minimal.
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 12:30 29.01.2017

Re: Proleće 1941.

Bela suprematija. Imaš simpatičan tekst Mire Furlan na tu temu u НИН-u. Uopšte, sjajan je Ćulibrk- ne samo zato što je prijatelj porodice. Super razmišlja, a ekonomski je um.
anfieldroad anfieldroad 14:33 29.01.2017

Re: Proleće 1941.


PS. Šta nam je sa ekipom, jesmo u krizi (you ll never walk Alone)?



Ma idi, pukosmo ko baloon
Srećom davno smo naučili da gubimo.
To bar nikad nije bila neka drama...



YNWA man!
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 15:27 29.01.2017

Re: Proleće 1941.

Vostaće YNWA
Walk on
kick68 kick68 17:17 29.01.2017

Re: Proleće 1941.

samo monstrumi obelezavaju ljude,...za decu, nemam izraz...

Da li ste i vi nosili zvezdu?

Nisam. Međutim, kako je zakon predviđao da u mešovitim brakovima sin bude smatran pripadnikom očeve a kći majčine vere, to je moja majka sašila na svojoj singerici dve Davidove zvezde, jednu veću i jednu manju, upotrebivši za to ostatke žute jorganske svile. Stajali smo pred njom, moj otac i ja, ukrućeni kao na probi odela, a ona je, sa čiodama među usnama, premeštala zvezde gore-dole po reverima naših kaputa. Da li je moj otac smogao hrabrosti da u mom slučaju pređe preko naredbe vlasti ili je, zahvaljujući mom krštenju, uspeo da nađe rupu u zakonu, ne znam. Ta žuta zvezda nalik na maslačak još dugo je stajala u fioci šivaće mašine među šarenim koncima, krpicama i dugmadima; no osim toga dana, na “generalnoj probi”, nisam je više nikada stavio.


http://www.danilokis.org/zivot_literatura.htm

Ova potresna scena opisana je u jednoj od knjiga Porodicnog cirkusa.
bene_geserit bene_geserit 23:43 29.01.2017

Re: Proleće 1941.

Srđan Fuchs
Виде ли какав хаос је Твамп проузроковао на аеродромима? Колико ја разумем, маса људи је заробљена у терминалима?

Srđan Fuchs
Ja oduvek smatram da je to samo pitanje vremena kada će eskalirati. Za sada se to drži pod kontrolom, ali kako sve više Amerikanaca bude tonulo u neimaštinu ...

anonymous
Историја се понавља. The Immigration Act of 1924 ...

Srđan Fuchs
Bela suprematija.

Potpuno isti akt koji se odnosio samo za Irak u periodu od 6 meseci je doneo Obama 2011-te, ali tada mediji i Srdjan nisu histerisali. Izgleda da ima veze ko akt donese?

Takodje tih 7 zemalja na koje se zabrana odnosi je istih onih 7 zemalja (minus Iran) na koje je Obama isporucio 25 hiljada bombi prosle godine.
Interesantno da kada se bombe bacaju nema protestvovanja, ali kada se zabrani imigracija (privremeno, ili uvede "extreme vetting" ) kukanje do neba. Mozda ima veze ko je naredjivao bacanje bombi?

Koliko izbeglica iz Sirije, Iraka, Libije prima i intergrise Izrael? Mozda bi Srdjan mogao da se koncentrise da popravi da prime izbeglice kod njega umesto kod mene. Ah da, necemo valjda na Izrael da primenjujemo iste kriterijume koji vaze za druge zemlje.

I mrzi me da nastavljam, licemerje, brate, licemerje.
tasadebeli tasadebeli 08:20 30.01.2017

Re: Proleće 1941.

Srđan Fuchs


Inače, ja ne verujem da su Srbi kao Srbi skloni antisemitizmu - previše je slična istorija da bi to moglo da prođe.




То ти и ја кажем...

Рекох ти већ, гледао ономад филм Зоненшајн (Сунчев сјај)





о судбини једне породице Јевреја из Мађарске током 20. века и као да сам гледао историју моје породице у 20. веку.

Само се имена разликују.


Али, као што ми рече још једна часна старина тамо негде у Далмацији пре тридесет и кусур година док смо вукли мреже из мора на његову барку:

"Липи мој, сваки ти народ јема свој смрад."

И то је такође истина. Као и оно о Добру и Злу што сам чуо од друге часне старине у Београду.

Сваки народ има свој смрад.

Па тако и Срби.

И Јевреји.

И сви остали.
anonymous anonymous 14:28 30.01.2017

Re: Proleće 1941.


bene_geserit
23:43 29.01.2017
Re: Proleće 1941.
Srđan Fuchs
Виде ли какав хаос је Твамп проузроковао на аеродромима? Колико ја разумем, маса људи је заробљена у терминалима?

Srđan Fuchs
Ja oduvek smatram da je to samo pitanje vremena kada će eskalirati. Za sada se to drži pod kontrolom, ali kako sve više Amerikanaca bude tonulo u neimaštinu ...

anonymous
Историја се понавља. The Immigration Act of 1924 ...

Srđan Fuchs
Bela suprematija.



licemerje, brate, licemerje.



Do bola.....
anonymous anonymous 15:05 30.01.2017

Re: Proleće 1941.

Srđan Fuchs


PS. Виде ли какав хаос је Твамп проузроковао на аеродромима? Колико ја разумем, маса људи је заробљена у терминалима?




Srđan Fuchs Srđan Fuchs 18:28 30.01.2017

Re: Proleće 1941.

anonymous

bene_geserit
23:43 29.01.2017
Re: Proleće 1941.
Srđan Fuchs
Виде ли какав хаос је Твамп проузроковао на аеродромима? Колико ја разумем, маса људи је заробљена у терминалима?

Srđan Fuchs
Ja oduvek smatram da je to samo pitanje vremena kada će eskalirati. Za sada se to drži pod kontrolom, ali kako sve više Amerikanaca bude tonulo u neimaštinu ...

anonymous
Историја се понавља. The Immigration Act of 1924 ...

Srđan Fuchs
Bela suprematija.



licemerje, brate, licemerje.



Do bola.....


Браћо слепци (надам се да нисте и Смедеревци пошто сте брука за СД ако јесте), пошто не могу да помогнем вашој индоктринацији и посвемашњем глупсонству, уз сву добру намеру, одлучујем да му нећу ни помагати више. Слушам исповест нашег, српског официра, са рата на Косову, једног од њих тројице преживелих од њих 108 изложених уранијуму, разумем се са Тајсоном и то ми је сасвим довољно, за вас ми је жал што сте приглупсонили тако, ал' шта ћеш, нисмо сви рођени лепи и шармантни. Јеби га, the game of Nature, nothing personal.

Нисте ми занимљиви, нажалост, више, ископнила ми је добра намера и стрпљење за заслепљене Србе.
bene_geserit bene_geserit 07:44 31.01.2017

Re: Proleće 1941.

anonymous
Srđan Fuchs
PS. Виде ли какав хаос је Твамп проузроковао на аеродромима? Колико ја разумем, маса људи је заробљена у терминалима?

Ukupan broj ljudi u tranzitu pogodjen Trampovom merom je nekoliko stotina (ispod 400 po svakoj estimaciji koju sam video) rasporedjeno na veliki broj aerodroma u zemlji (maximum je <50 na bilo kom pojedinacnom aerodromu).
Neka su kompletne porodice, prijatelji i komsije od tih max 50 dosli da protestvuju, ne bi bilo nikakvog "haosa" niti "mase zarobljenih u terminalima".

Sa druge strane kada dodju hiljade sorosevih placenika, onda imas haos.

Naravno jasno je da ce svaka Trampova mera da bude docekana koktelom demonstracije + medijska kampanja, gde ce demonstracije samo da se setaju (juce u Vasingtonu, danas na aerodromima, sutra tamo gde se pravi zid) a medijska kampanja danas da pokazuje iranca "bez koga ce da propadne razvoj nove metode za lecenje srca ili razvoj rakete za put na Andromedu", sutra ce vec to da bude jadno malo meksikance (koje naravno ima 4.0 GPA u skoli i talenat je za vec sta) cijeg su oca proterali jer je glasao na izborima kao ilegalac ili je eto opljackao nekog.
emsiemsi emsiemsi 08:18 31.01.2017

Re: Proleće 1941.

bene_geserit
anonymous
Srđan Fuchs
PS. Виде ли какав хаос је Твамп проузроковао на аеродромима? Колико ја разумем, маса људи је заробљена у терминалима?

Ukupan broj ljudi u tranzitu pogodjen Trampovom merom je nekoliko stotina (ispod 400 po svakoj estimaciji koju sam video) rasporedjeno na veliki broj aerodroma u zemlji (maximum je
Neka su kompletne porodice, prijatelji i komsije od tih max 50 dosli da protestvuju, ne bi bilo nikakvog "haosa" niti "mase zarobljenih u terminalima".

Sa druge strane kada dodju hiljade sorosevih placenika, onda imas haos.

Naravno jasno je da ce svaka Trampova mera da bude docekana koktelom demonstracije + medijska kampanja, gde ce demonstracije samo da se setaju (juce u Vasingtonu, danas na aerodromima, sutra tamo gde se pravi zid) a medijska kampanja danas da pokazuje iranca "bez koga ce da propadne razvoj nove metode za lecenje srca ili razvoj rakete za put na Andromedu", sutra ce vec to da bude jadno malo meksikance (koje naravno ima 4.0 GPA u skoli i talenat je za vec sta) cijeg su oca proterali jer je glasao na izborima kao ilegalac ili je eto opljackao nekog.

Уз дужно разумевање свих мера које се предузимају у борби против тероризма, нужно је да се води рачуна о научнику Иранцу, а посебно, и изнад свега, о јадном малом Мексиканчету.
Дакле, будимо људи, без обзира што нисмо сви Срби. За Србе се залажем да буду заиста људи, остали --- како хоће.
stefan.hauzer stefan.hauzer 21:54 28.01.2017

*

da naporedo sa tom mračnom silom koja očito živi sa Čovečanstvom, i u njemu, otkad je sveta i veka, uvek postoji i neki tračak svetla, određeno nadanje da će doći lepša, bezbrižnija budućnost


Da, bez obzira na sve, imamo nadu da čovek može bolje od ovoga.



snezana mihajlovic snezana mihajlovic 22:56 28.01.2017

...

“The trouble with Eichmann was precisely that so many were like him, and that the many were neither perverted nor sadistic, that they were, and still are, terribly and terrifyingly normal. From the viewpoint of our legal institutions and of our moral standards of judgement, this normality was much more terrifying than all the atrocities put together.”
― Hannah Arendt

tasadebeli tasadebeli 09:05 29.01.2017

Re: ...

snezana mihajlovic
“The trouble with Eichmann was precisely that so many were like him, and that the many were neither perverted nor sadistic, that they were, and still are, terribly and terrifyingly normal. From the viewpoint of our legal institutions and of our moral standards of judgement, this normality was much more terrifying than all the atrocities put together.”
― Hannah Arendt




Или што би рекла једна часна старина коју сам познавао:

"Знаш, сине, Зло има избор... Оно може да буде Зло, али може исто тако, ако му је потребно, да се огрне Добрим и иза њега сакрије.

Добро нема избор... Оно мора увек да буде Добро и не сме да се сакрива иза Зла јер онда престаје да буде Добро."
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 10:45 29.01.2017

Re: ...

Odlična Hana - :)
wilma68 wilma68 00:20 29.01.2017

Tužna stvarnost


Dirljivo, odlično napisano...i istinito, nažalost.

I moj deda, da je poslušao brata i otišao u planinu, da ne čeka na pragu odmazdu - ni kriv ni dužan - ne bi ostavio četvoro siročadi, za tren.
Pred smrt, taj brat mog dede mi je rekao da je upravo moja baba, tada mlada nevesta, ubedila muža da ostane u kući. Posle je morala da živi sa tim, a živela je još 50 godina posle te noći.
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 10:39 29.01.2017

Re: Tužna stvarnost

wilma68

Dirljivo, odlično napisano...i istinito, nažalost.

I moj deda, da je poslušao brata i otišao u planinu, da ne čeka na pragu odmazdu - ni kriv ni dužan - ne bi ostavio četvoro siročadi, za tren.
Pred smrt, taj brat mog dede mi je rekao da je upravo moja baba, tada mlada nevesta, ubedila muža da ostane u kući. Posle je morala da živi sa tim, a živela je još 50 godina posle te noći.


Hvala Vilma, i hvala svima na toplim rečima. Služimo Narodu!
mlinarslavko mlinarslavko 00:29 29.01.2017

Zvuci grada

Bio sam 2006. godine u savezu Jevrejskih opstina Srbije da uzmem podatke za jedan seminarski rad . Kada sam zavrsio covek koji mi je pomogao oko podataka predlozio mi je da pogledam njihov muzej. Zainteresovan poceo sam da gledam predmete, fotografije, tekstove, ali posle nekog vremena naisao sam na deo posvecen drugom svetskom ratu. Prvi put sam video originalne predmete iz tog perioda, plakat na kojem je ispisan naredba da se Jevreji jave nemackoj komandi, kutije u kojima je bila smesa za gas, odela iz logora..Prosao sam taj deo, pogledao postavku do kraja i izasao.Osecaj izlaska sam zapamtio, odjedanput sam cuo vozila, ljude kako govore, muziku iz kafica, buku od radnika u blizini, sve je tako bilo jasnoi u vizuelnom i u zvucnom smislu. Posle nekoliko sati sam se vratio za Kovin. Od autobuske do moje kuce ima samo dve coske, kako mi kazemo i to su sve stare kuce.Dok sam hodao vrati mi se slika plakata naredbe iz muzeja, shvatim da su na tim zidovima, a moguce i na mojoj kuci bili nekada izlepljeni isti plakati.
emsiemsi emsiemsi 08:36 29.01.2017

Re: Zvuci grada

mlinarslavko
Bio sam 2006. godine u savezu Jevrejskih opstina Srbije da uzmem podatke za jedan seminarski rad . Kada sam zavrsio covek koji mi je pomogao oko podataka predlozio mi je da pogledam njihov muzej. Zainteresovan poceo sam da gledam predmete, fotografije, tekstove, ali posle nekog vremena naisao sam na deo posvecen drugom svetskom ratu. Prvi put sam video originalne predmete iz tog perioda, plakat na kojem je ispisan naredba da se Jevreji jave nemackoj komandi, kutije u kojima je bila smesa za gas, odela iz logora..Prosao sam taj deo, pogledao postavku do kraja i izasao.Osecaj izlaska sam zapamtio, odjedanput sam cuo vozila, ljude kako govore, muziku iz kafica, buku od radnika u blizini, sve je tako bilo jasnoi u vizuelnom i u zvucnom smislu. Posle nekoliko sati sam se vratio za Kovin. Od autobuske do moje kuce ima samo dve coske, kako mi kazemo i to su sve stare kuce.Dok sam hodao vrati mi se slika plakata naredbe iz muzeja, shvatim da su na tim zidovima, a moguce i na mojoj kuci bili nekada izlepljeni isti plakati.

Не поновило се !
highshalfbooze highshalfbooze 09:33 29.01.2017

Re: Zvuci grada

mlinarslavko
Od autobuske do moje kuce ima samo dve coske, kako mi kazemo...

Kaže se, ako me sećanje dobro služi: "Od autobuske do moje kuće razmenim dve ćoške..."
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 10:37 29.01.2017

Re: Zvuci grada

MlinarSlavko, znam da je bilo gadno u Banatu, mama se rodila tu... Jesi ispratio seriju "Vere i zavere" nedavno na RTV-u, po Tishminom delu?
zilikaka zilikaka 11:28 29.01.2017

Re: Zvuci grada

znam da je bilo gadno u Banatu, mama se rodila tu...

Banat je bio pod direktnom Nemačkom upravom. Znači, po tom pitanju je stanje bilo kao u Nemačkoj.
Prvo im je bilo da poruše sinagoge i pohapse Jevreje, a njih je u Banatu bilo poprilično.
Po pravilu se njihova imovina prisvajala. Neko od Nemaca bi se useljavao u kuću, preuzimao radnju, fabriku...
DA li je tej neko bio određen od strane fašističke države ili samo onaj ko je prvi stigao, ne znam.

Znam za nekoliko slučajeva da su ljudi pobegli u susednu BAčku, i tako uspeli da prežive.

...nego, Srki, već neko vreme hoću da te pitam, kakav značaj ima drvo Libanski kedar kod Jevreja?
Ima ga po grobljima, kažu da grančica spada u obavezno porodično zaveštanje...



Srđan Fuchs Srđan Fuchs 13:28 29.01.2017

Re: Zvuci grada

Храм болан Соломонов грађен од либанских кедрова - од краља Хирама либанског дар је био.

Мало сам крепан да пишем више, из мирне Бачке на прву линију немира, али погледај King Hiram I.
mlinarslavko mlinarslavko 17:56 29.01.2017

Re: Zvuci grada

Nisam gledao seriju, ali pronasao sam sve epizode na internetu. Pogledacu narednih dana.
tyson tyson 18:32 29.01.2017

Re: Zvuci grada

Banat je bio pod direktnom Nemačkom upravom. Znači, po tom pitanju je stanje bilo kao u Nemačkoj.
Prvo im je bilo da poruše sinagoge i pohapse Jevreje, a njih je u Banatu bilo poprilično.

Zapravo je većina vojvođanskih sinagoga porušena posle rata, od strane komunističkih vlasti.


sasaminijature sasaminijature 18:34 29.01.2017

Re: Zvuci grada

Храм болан Соломонов грађен од либанских кедрова - од краља Хирама либанског дар је био.



A Psaltir? Čita li se Srki Psaltir?
tyson tyson 19:02 29.01.2017

Re: Zvuci grada

Banat je bio pod direktnom Nemačkom upravom. Znači, po tom pitanju je stanje bilo kao u Nemačkoj.

A za one koji bi da saznaju malo više o sudbini banatskih Jevreja u Drugom svetskom ratu, ovaj tekst:

Sudbina Jevreja u Banatu
Teodor Kovač

I svakako knjige Pavla Šosbergera; za početak Jevreji u Vojvodini, pa Sinagoge u Vojvodini, te Osnovni pojmovi jevrejskih običaja i religije, a za ceo opus tu su Google i Kupindo.




zilikaka zilikaka 19:10 29.01.2017

Re: Zvuci grada

Zapravo je većina vojvođanskih sinagoga porušena posle rata, od strane komunističkih vlasti.

Da, iznenadilo me pa sad malo čituckala, u pravu si.
Ja sam krenula po obrascu Bečkereka, gde im je prilikom okupacije jedna od prvih stvari bila da sruše sinagogu.
Sad vidim da su druge u Banatu opstale još 10-15 godina posle rata da bi posle bile srušene.
tyson tyson 19:22 29.01.2017

Re: Zvuci grada

zilikaka
Zapravo je većina vojvođanskih sinagoga porušena posle rata, od strane komunističkih vlasti.

Da, iznenadilo me pa sad malo čituckala, u pravu si.
Ja sam krenula po obrascu Bečkereka, gde im je prilikom okupacije jedna od prvih stvari bila da sruše sinagogu.
Sad vidim da su druge u Banatu opstale još 10-15 godina posle rata da bi posle bile srušene.

Baci pogled i ovde, naročito na komentare; da se ne ponavljamo:

Kad svane dan (Blog B92)


gedza.73 gedza.73 19:46 29.01.2017

Re: Zvuci grada

Zili
Tajson
Zapravo je većina vojvođanskih sinagoga porušena posle rata, od strane komunističkih vlasti.


Da, iznenadilo me pa sad malo čituckala

I mene iznenadilo. Preuzeli Nedićevu politiku podržavljanja imovine Jevreja (pljačke) i pomaganje palestinskih pokreta u oružju i vojnoj pomoći koji su se borili protiv Izraela. Malo se kosi sa 'zvaničnom' istorijom a možda Srđan zna nešto više.

Devetnaest godina ranije, 10. maja 1907. godine, hroničar Ignjat Slang beleži da su beogradski Jevreji bili ponosni kada je kralj lično (Petar I) položio temelj za novu sinagogu Bet Israel u ulici Cara Uroša.

...
Kralj Srbije Petar I položio je kamen temeljac, kao znak značaja i položaja jevrejske zajednice u to doba.


Zemunska Jevrejska opština je najverovatnije pod pritiskom vlasti sinagogu prodala opštini Zemun. Predsednik Saveza jevrejskih opština Jugoslavije Aca Singer
izjavio je , da je do prodaje došlo usled pritiska Branka Pešića (tada član Centralnog komiteta Saveza komunista Srbije, a sa završenom Višom političkom školom „Đuro Đaković"

...
, i da je kupoprodajna cena bila daleko ispod tržišne cene. Opština je sinagogu počela da koristi za sastanke mesnog odbora i za program "kulturno-umetničkog sadržaja". "Sinagoga" je, umesto toga, postala diskoteka (novembar 1969)

...
Sinagoga je potom pretvorena u restoran

...
Trenutni zakupac je ispred samog ulaza postavio brvnaru, dok je u ulazu smešten toalet.
I to je gotovo logičan ishod prvobitne zamisli Branka Pešića koji je sinagogu oskrnavio pod izgovorom "kulturnoumetničkog sadržaja".

...
Tragična je sudbina beogradskih i zemunskih sinagoga koje su preostale nakon holokausta, ali nisu izdržale iskušenja novog vremena, niti poretka koji je nastupio. One su ili nestale, ili su oskrnavljene.
tyson tyson 20:32 29.01.2017

Re: Zvuci grada

Tragična je sudbina beogradskih i zemunskih sinagoga koje su preostale nakon holokausta, ali nisu izdržale iskušenja novog vremena, niti poretka koji je nastupio. One su ili nestale, ili su oskrnavljene.

Kao što rekoh na onom blogu, najstarija beogradska sinagoga - stara najmanje 250 godina - preživela je nemačku okupaciju ali ne i posleratnu narodnu vlast. Srušena je 1952. godine.


Srđan Fuchs Srđan Fuchs 22:38 29.01.2017

Re: Zvuci grada

tyson

Zapravo je većina vojvođanskih sinagoga porušena posle rata, od strane komunističkih vlasti.





Stvarno, Tye? Zašto su im te zgrade smetale kada nije više bilo bog zna koga da popuni ta upražnjena zdanja?
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 23:06 29.01.2017

Re: Zvuci grada

gedza.73
Zili
Tajson
Zapravo je većina vojvođanskih sinagoga porušena posle rata, od strane komunističkih vlasti.


Da, iznenadilo me pa sad malo čituckala

I mene iznenadilo. Preuzeli Nedićevu politiku podržavljanja imovine Jevreja (pljačke) i pomaganje palestinskih pokreta u oružju i vojnoj pomoći koji su se borili protiv Izraela. Malo se kosi sa 'zvaničnom' istorijom a možda Srđan zna nešto više.

Devetnaest godina ranije, 10. maja 1907. godine, hroničar Ignjat Slang beleži da su beogradski Jevreji bili ponosni kada je kralj lično (Petar I) položio temelj za novu sinagogu Bet Israel u ulici Cara Uroša.

...
Kralj Srbije Petar I položio je kamen temeljac, kao znak značaja i položaja jevrejske zajednice u to doba.


Zemunska Jevrejska opština je najverovatnije pod pritiskom vlasti sinagogu prodala opštini Zemun. Predsednik Saveza jevrejskih opština Jugoslavije Aca Singer
izjavio je , da je do prodaje došlo usled pritiska Branka Pešića (tada član Centralnog komiteta Saveza komunista Srbije, a sa završenom Višom političkom školom „Đuro Đaković"

...
, i da je kupoprodajna cena bila daleko ispod tržišne cene. Opština je sinagogu počela da koristi za sastanke mesnog odbora i za program "kulturno-umetničkog sadržaja". "Sinagoga" je, umesto toga, postala diskoteka (novembar 1969)

...
Sinagoga je potom pretvorena u restoran

...
Trenutni zakupac je ispred samog ulaza postavio brvnaru, dok je u ulazu smešten toalet.
I to je gotovo logičan ishod prvobitne zamisli Branka Pešića koji je sinagogu oskrnavio pod izgovorom "kulturnoumetničkog sadržaja".

...
Tragična je sudbina beogradskih i zemunskih sinagoga koje su preostale nakon holokausta, ali nisu izdržale iskušenja novog vremena, niti poretka koji je nastupio. One su ili nestale, ili su oskrnavljene.


Nemam pojma stvarno zašto su to radili, a ovde imamo jednog Zemunca koji zna ali neće da priča - pretpostavljam da je vladao strah da će Jevreji da naprave nekakvu subverziju zvaničnog komunizma. Možda se Tajson bavio ispitivanjem tih motiva.
wilma68 wilma68 23:36 29.01.2017

Re: Zvuci grada

Meni je potresan i dirljiv svaki odlazak na koncert u NS sinagogu, nevezano za sadržaj koncerta. Kao da me gleda još hiljade očiju, onih kojih više nema...


Šabačka sinagoga se rekonstruiše u Muzej šabačkih Jevreja, na ulazu u grad iz pravca Bgd, levo, nalazi se uređeno Jevrejsko groblje. Nije mnogo, ali jeste važno.

[url=http://www.politika.rs/sr/clanak/366406/Jevrejski-muzej-u-srpskom-Parizu][/url]
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 23:40 29.01.2017

Re: Zvuci grada

tyson

Kao što rekoh na onom blogu, najstarija beogradska sinagoga - stara najmanje 250 godina - preživela je nemačku okupaciju ali ne i posleratnu narodnu vlast. Srušena je 1952. godine.




Au ala ću da nakrpim sada ove titoiste ovde, bubrege ću im pomeriti ako mi neko Tita još jednom pomene. Inače, ne znam za logiku Zemunaca, ali u NS je logika da je bolje da se to da gradu u najam a da grad pokrkiva troškove održavanja ogromnog prostora pošto osiromašena zajednica nema para, a u međuvremenu se zajednica možda podigne finansijski pa se zakup lako prekine.
Nego, pomenu Tajson i druge zajednice, pa... Jermeni...





Srđan Fuchs Srđan Fuchs 23:57 29.01.2017

Re: Zvuci grada

mlinarslavko
Nisam gledao seriju, ali pronasao sam sve epizode na internetu. Pogledacu narednih dana.


Mnogo lepo odrađeno, prijaće ti, o ljubavi i mržnji NS drugara, Srba, Rusa, Nemaca, Mađara i Jevreja, ako pumpica proradi i krene koja suza s vremena na vreme, to je sve okej i za ljude. Katarsis je lepa pojava, izgleda svest posle kao pustinja posle kiše. :)

E, sada stvarno moran spat.
vera.nolan2 vera.nolan2 10:54 30.01.2017

Re: Zvuci grada

shvatim da su na tim zidovima, a moguce i na mojoj kuci bili nekada izlepljeni isti plakati.


Sa Srđanovog nedavno postavljenog linka na drugom blogu "Holocaust Encyclopedia"
evo jedne najbezazlenije fotografije, ostale su samo ogoljeni užas zla ... pitala sam se da li
tako "bezazleno" počinje ...

Atomski mrav Atomski mrav 21:12 29.01.2017

Slava im

Srđane, mislim da nikad nisam ovako jako kliknuo na "Preporuči" otkako sam na Blogu.
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 22:46 29.01.2017

Re: Slava im

Ej sad... al' baš je bio skroz čudan Dunav ovih prethodnih dana... Mada moram ti reći da je bila i pozitivna dimenzija, meni nepoznata kao newcomer-u, tamo na nasipu kod Telepa, a to je količina ljudi koja cepa hokej na alternativnom ledu na rukavcu? Pa mislim da bi Voša i Trondhajm dobila u street tj. frozen river hockey-jy dobila! :)
Atomski mrav Atomski mrav 22:55 29.01.2017

Re: Slava im

Pa mislim da bi Voša i Trondhajm dobila u street tj. frozen river hockey-jy dobila! :)

Sasvim moguće. Norvežanima hokej na ledu baš i ne ide od ruke, ali imaju jednog predstavnika u NHL, čovek ima čisto norveško prezime Zuccarello a igra za NY Rangers.
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 23:11 29.01.2017

Re: Slava im

E, onda bi Toronto dobila. Znaš ti koja je to količina ljudi bila? Mislim da je bilo jedno desetak ekipa po 5 na 5, oduševio sam se. Pazi, Voša gazi! :)
jednarecfonmoi jednarecfonmoi 23:50 29.01.2017

Led - to be or not to be

Digresija ili poludigresija posto spominjete led o kome upravo razmisljam.

Bila danas na Adi da vidim zaledjeno jezero. Sjajno izgleda, kao da sam u bajci Snezna kraljica,ali videh i x njh koji setkaju po sredini.

Nekad davno na Bledu se isllo kocijama preko leda do onog ostrvceta, neko mi pricao, kao da videh i fotke

Ali ovo svrckanje na sred Ade, ipak nije danima minus 20....

Vuce te da odes ka sredini, cinjenica
milisav68 milisav68 23:41 29.01.2017

Kuriozitet



Nemački i austrougarski vojnici proslavljaju Hanuku na Istočnom frontu 1916. godine.

Samo dvadeset godina kasnije, kada bi ovakav prizor u najmanju ruku predstavljao čist nadrealizam, zavladala je kolektivna amnezija o 100.000 Jevreja koji su učestvovali u Prvom Svetskom ratu na nemačkoj strani, od kojih je čak njih 18.000 odlikovano Gvozdenim krstom.

Facebook - Kuriozitet

ps.Izletelo mi na fejsu, ako smeta - briši.
kick68 kick68 00:14 30.01.2017

Re: Kuriozitet

mirelarado mirelarado 00:40 30.01.2017

Re: Kuriozitet

Srđan Fuchs Srđan Fuchs 21:25 30.01.2017

Re: Kuriozitet

milisav68



ps.Izletelo mi na fejsu, ako smeta - briši.


Ma jok bre, opušteno- podsetio si me na jedan od mojih fajtova s Deda Borom mojim, on je bio nepopravljivi rusofil, i ja došao jedan dan s nekom majicom sa nemačkom zastavom, u fazonu Београд је свет, i on krene da me tovari, u fazonu, "како те није срамота да носиш стране рекламе, знаш ти шта су нам урадили?"; ja, pritom, nisam znao koliki je igrač bio, tek pred kraj svog jednovekovnog života nam je otkrio stvari o kojima vama danas pišem, tek ja pankeraja, "како тебе није срамота да ми упућујеш критике као Слоба Милошевић а лежао си на робији код комуњара", vamos-tamos, biju bakunjinisti al' biju i pankeraje, tak ja kao, "a šta Srbi iz Austrougarske, jesu ti i oni izdajnici, a?"

A on kaže, "и они су нас издали и окренули леђа." A njemu ćalac, Радисав Бог да му душу прости, zaginuo na Prokletijama '915. Tako da, lako je đeneral posle boja biti. Uglavnom, pošto sam ja iskulirao malo svoj naboj, pričao mi je kako su Šumadijci bili jezivo odbojni prema Prečanima 1920-ih, zbog percipiranog izdajstva potonjih na frontu Velikoga Rata.
milisav68 milisav68 08:20 31.01.2017

Re: Kuriozitet

Srđan Fuchs
Uglavnom, pošto sam ja iskulirao malo svoj naboj, pričao mi je kako su Šumadijci bili jezivo odbojni prema Prečanima 1920-ih, zbog percipiranog izdajstva potonjih na frontu Velikoga Rata.

Pa ne samo Šumadinci, i ne samo na Prečane.
tasadebeli tasadebeli 09:12 31.01.2017

Re: Отмица Сабињанки

milisav68
Srđan Fuchs Uglavnom, pošto sam ja iskulirao malo svoj naboj, pričao mi je kako su Šumadijci bili jezivo odbojni prema Prečanima 1920-ih, zbog percipiranog izdajstva potonjih na frontu Velikoga Rata.

Pa ne samo Šumadinci, i ne samo na Prečane.




Ево, само да потврдим речи камарада Сркија...


Јес, истина је то што он каже.


Ево и ови моји хајдуци из Крагујевца и комите из Ниша...


Толику су одбојност осећали да се све то намерно женило Пречанкама не би ли им на тај начин (легално и све по закону! ) одузимали невиност.


Барабе, бре!

Све то криминогено...


П.С. - А и ја сам, као и сваки прави Еуропљанин, наставио да ширим тржиште и следим тај пут на који ме наводи шапућући ми тихо на уво тај комитски ДНК и оженио сам једну која има чак читаву осмину немачке крви!

Зато се и дан-данас свађамо око кићења јелке за нову годину, јебала је та јелка... Швапски обичај.


Одох да запевам с момцима на Кнез Михајловој. Биће ми лакше... На души.



tyson tyson 11:10 31.01.2017

Re: Отмица Сабињанки

Зато се и дан-данас свађамо око кићења јелке за нову годину, јебала је та јелка... Швапски обичај.

Švapski običaj je da se jelka kiti za Božić, a izmišljen komunistički je da se kiti za doček nove godine.


tasadebeli tasadebeli 12:21 31.01.2017

Re: Отмица Сабињанки

tyson
Зато се и дан-данас свађамо око кићења јелке за нову годину, јебала је та јелка... Швапски обичај.

Švapski običaj je da se jelka kiti za Božić, a izmišljen komunistički je da se kiti za doček nove godine.





Јел' видиш какву је збрку направила та централа Коминтерне у Бечу?
apostata apostata 00:40 30.01.2017

#sovietsdidit

Prvi poznati izvještaj o oslobođenju Aušvica 28.01. (general Jašečkin piše načelniku GPU RKKA general-pukvoniku Ščerbakovu):







Treći dokument 29.01.(hronološki gledano) - Izvještaj Člana Vojnog Savjeta 1. Ukrajinskog fronta generala Krajnkova sekretaru CK VKP(b) Maljenkovu o logoru Aušvic:

nikvet pn nikvet pn 09:39 30.01.2017

Re: #sovietsdidit


Аушвиц, да. Тамо сам упалио свећу своме деди Радомиру. И петорици његове браће. Наше воштанице понео сам одавде. Одвело их '41. Није познато јесу баш тамо кости оставили него ето Аушвиц је симбол па ајде тамо.

А зашто сам то урадио негде тамо? Па зато што нема где овде. Јединственог места сећања на српске жртве двадесетог века нема, српски Јад Вашем не постоји. Те културе сећања у нас нема.
tasadebeli tasadebeli 11:39 30.01.2017

Re: #sovietsdidit

nikvet pn

Аушвиц, да. Тамо сам упалио свећу своме деди Радомиру. И петорици његове браће. Наше воштанице понео сам одавде. Одвело их '41. Није познато јесу баш тамо кости оставили него ето Аушвиц је симбол па ајде тамо.

А зашто сам то урадио негде тамо? Па зато што нема где овде. Јединственог места сећања на српске жртве двадесетог века нема, српски Јад Вашем не постоји. Те културе сећања у нас нема.



А можда на Старом сајмишту ни после седам деценија не постоји такав спомен простор који спомињеш на којем бисмо се сећали својих страдалих у Другом светском рату зато што је на том простору страдало "само" 8000 Јевреја и 32000 Срба и осталих. (Подаци званичне државне комисије после Другог светског рата.)

Поређења ради, на читавој територији данашње Србије (данашње - са све Вошом) пред почетак Другог светског рата живело је 13500 Јевреја, од тог броја у Београду око 11000.

Знам да на Старом сајмишту нису страдали само Јевреји са територије данашње Србије (као и Срби, уосталом), али гледајући ове цифре испада да је на Старом сајмишту страдало две трећине целокупне јеврејске популације која је живела на територији данашње Србије пре Другог светског рата.

(Иста размера страдања Јевреја Србије као и страдање мушке популације Краљевине Србије старости од 18-55 година у Првом светском рату.)


Изгледа да је било потребно као у Јасеновцу да побију на стотине хиљада и нас и Јевреја на Старом сајмишту да би се неко, евентуално, досетио током протеклих седам деценија да се тај простор и званично прогласи спомен обележјем, местом на којем ћемо се сећати свих наших пострадалих.


Извините на овој јеткости, али стварно не могу то да разумем... Против те намере о Старом сајмишту као заједничком Јад Вашему Јевреја и Срба заиста не би ни требало ни смело да ико има ишта против... Данас, у 2016. години.
nikvet pn nikvet pn 12:07 30.01.2017

Re: #sovietsdidit

tasadebeli
Данас, у 2016. години.


Грешка, али само на први поглед. Свеједно је која је година када тога нема па нема. А када га буде опет је свеједно које године ће га бити. Само да га буде, наши преци су то ваљда заслужили. Или можда и нису кад су нас овакве заборавне изродили?

Колико цениш себе толико ће те ценити и други.
tyson tyson 12:59 30.01.2017

Re: #vesic&vucic

Против те намере о Старом сајмишту као заједничком Јад Вашему Јевреја и Срба заиста не би ни требало ни смело да ико има ишта против...

Previše je to skupo i privlačno zemljište, tzv. lokacija, da baš niko nema ništa protiv ideje o spomen-obeležju.


Predrag Brajovic Predrag Brajovic 14:39 30.01.2017

Re: #vesic&vucic

tyson
Против те намере о Старом сајмишту као заједничком Јад Вашему Јевреја и Срба заиста не би ни требало ни смело да ико има ишта против...

Previše je to skupo i privlačno zemljište, tzv. lokacija, da baš niko nema ništa protiv ideje o spomen-obeležju.

1) Има тога.
2) Допринели су и вишедеценијски лоши односи Србије/Југославије са Израелом.
3) Инерција немара и нерада.
4) Мало је то Старо сајмиште и на срамоту Србије, јер Недићева Србија је непорециво учествовала у свему томе.
tasadebeli tasadebeli 15:28 30.01.2017

Re: #vesic&vucic

nikvet pn


tyson


Predrag Brajovic



Цитирам вам од речи до речи оно кључно што је речено када смо и пре две године на овом Блогу Б92 причали о овој теми:




Meni i dalje nije jasno zašto tamo posle rata nije napravljen muzej, i zašto "Staro sajmište" danas izgleda - tako kako izgleda.

A ovamo se busamo u grudi antifašističke i oslobodilačke.




verovao ili ne, nije Srbija kriva - mi hoćemo ali nam ne daju naši stariji partneri iz EU, mislim, ne UK, nego neki partneri koji su u to doba bili sa druge strane. možda UK ako pomogne?



постоји цео програм музеја али немамо, као што рекох, зелено. наравно да би музеј био XXI-oвековни, с мултимедија дисплејем и све што уз то иде.




Moze li malo vise detalja?
Ko to i kako brani da se napravi muzej?



stariji partneri. ne može više detalja, na žalost, iza kulisa da.




И верујем да у свему томе има своју улогу и ово што сте рекли:

- скупа локација за грађевинско земљиште - не би нам било први пут да се башкаримо на костима страдалих; Немачко гробље у Кошутњаку је угледни пример у Београду за то;

- затим лоши односи Југославије и Израела - мада ми ту није јасно зашто би Израел то преносио и на Србију која јесте правна наследница СФРЈ, али није и наследница спољне политике СФРЈ; одавно нисам видео Палестинце на студијама у Београду; нити Арафатову јахту паркирану у савској марини као што сам је ономад, 1985, видео у дубровачкој марини;

- и нашег већ пословичног немара, нерада и нехајности јер се углавном држимо става у се, на се и пода се у свакодневном животу;

- и срамоте Недићеве Србије која свакако није толика колика је, рецимо, срамота усташке НДХ што опет није спречило некадашње СФРЈ власти да направе Јасеновац и остале музеје стратишта у Хрватској.



Али верујем да у свему томе кључну и одлучујућу улогу ипак најпре има ово што смо причали о "старијим партнерима из ЕУ", што смо поменули пре две године причајући о музеју геноцида Старо сајмиште.

И то не само геноцида над Јеврејима, него и над Србима јер не можемо уопште бити сигурни у то да ће и оно што је преостало од Јасеновца и других логора смрти у некадашњој НДХ опстати и сачувати се.

Док се истовремено у самој Србији чување сећања на те стотине и стотине хиљада побијених у ендехазији углавном своде на појединачне напоре да се сећања сачувају без икакве подршке државе и државних институција које се тих мртвих из усташких логора сете само када им је потребно да зараде неке јефтине дневнополитикантске поене.




apostata apostata 15:46 30.01.2017

Re:#sovietsdidit

Inače upravo danas Institut nacionalnog pamćenja Poljske objavljuje spisak čuvara i nadzornika Aušvica.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana