SEO (search engine optimalization, znači optimalizacija web sajtova za pretraživače) i PPC (ciljna internet reklama, pay-per-click). Dva sastavna dela internet marketinga. Šta je bolje?
Različita gledišta
Eksperti iz oblasti - SEO - će sastaviti Vaš sajt tako, da se po njemu intuitivno i lako kreće, te da se smesti u pretraživačima, kao npr. Google, Pogodak na što višljim mestima. Ovi drugi - znači oni koji pružaju ciljanu internet reklamu - učiniće to, da se oglasi, koji putem linkova vode na Vaš sajt pojavljuju svuda tamo gde je to potrebno. U Srbiji ovu usluga između ostalih pruža i ETARGET.
A sada glavni problem: SEO ekspertima ćete platiti jednom, ali relativno puno. Drugima ćete plaćati relativno malo, ali dugoročno, da bi se u pretraživačima zadržali na najboljim pozicijama.
Mnoge SEO firme tvrde da ciljana reklama nije toliko potrebna, ukoliko imate zaista dobar web sajt. Obrnuto, ljudi koji se bave pružanjem ciljane reklame "ogovaraju" SEO i tvrde da je SEO nesigurna, čak i opasna stvar, pošto njihove agresivne metode mogu dovesti do toga da pretraživači zabrane Vaš sajt.
Gde je istina? Mislim da SEO i ciljana reklama najbolje funkcionišu - naravno zajednički.
Ne plaćam za to, to je besplatno
Ljudi koje se priklanjaju na stranu SEO, se često pitaju, zašto bi trebali da investiraju pare u ciljanu reklamu, odnosno PPC sistem, da bi posetioci došli na njihov sajt!? Na njihov sajt svakako dolaze posetioci. „Bili bi smo budale, kada bi plaćali za nešto što imamo za džabe."
David Pasternack, šef kompanije did-it.com, koja se bavi pretraživačima i marketingom na internetu, ima za ovakve ljude jednostavan odgovor. "Ukoliko ste gladni, možete ubrati i maslačak na livadi. Ali, bez obzira što je besplatno, nećete se preterano zasititi. Bolje je ipak otići u prodavnicu i kupiti nešto normalno pod zub. Naravno za to ćete platiti, ali Vaš stomak će biti mnogo, mnooogo zadovoljniji. A slično je i sa internet reklamom".
Marketinški eksperiment
Sa Pasternackom je saglasan i reklamni marketinški žurnal Marketing experiments, koji je organizovao probnu 90-dnevnu kampanju pomoću ciljanih reklamnih oglasa.
Sajt "A", koji su testirali je dostigao za 3 meseca 23 488 „prirodnih" poseta - znači putem pretraživača i neplaćenih oglasa, odnosno bez bilo kakvog finansijskog troška.
Reklamni baneri i promotivni email-ovi su doneli sledećih 43 305 pojedinačinih poseta.
A pazite sada - zahvaljujući ciljanoj reklami došlo je na sajt "A" čak 1 644 732 posetilaca.
Dve strane jednog novčića
Ne znam da je li sajt za testiranje bio u rukama SEO eksperata, ali predpostavljam da da. SEO sam po sebi funkcioniše odlično, ali ukoliko se njemu doda ciljana reklama, posećenost će dostići neverovatne brojke.
Kako kaže Pasternack - SEO i ciljana reklama su dve strane jednog novčića. Ukoliko su usmerene dobro, jedna podupire drugu.