Jedan od najlucidnijih umova prohujalog stoleća je i Stanislav Vinaver, književnik, pesnik, ekspresionista, publicista, istaknuti prevodilac (Šabac 1891 - Niška Banja 1955). U Parizu je studirao matematiku i muziku. U balkanskim ratovima i u Prvom svetskom ratu učestvovao je kao dobrovoljac, jedan od 1300 kaplara. Bio je poručnik u slavnom Đačkom bataljonu, prešao je golgotu povlačenja preko Albanije i na Krfu se angažovao kao urednik Srpskih novina i radio kao službenik Državnog presbiroa. Od 1919. do 1941. u Beogradu je radio kao novinar, saradnik je "Vremena" i Radio Beograda. U toku Drugog svetskog rata bio je u zarobljeništvu. Poslednje godine (1945-1955) proživeo je u Beogradu, radeći kao profesionalni književnik, satiričar i prevodilac sa francuskog, engleskog, ruskog, češkog, poljskog i nemačkog jezika. Njegovi specifični prevodi, u kojima je zarad prenošenja najdubljeg smisla i tumačenja prevođenog teksta vidljivo odstupao od originala, ponekad su čak nailazili na odbijanje izdavača, ali su i danas ostali nenadmašni, skoro kao posebna književna dela. Na polju satire Vinaverove parodije odlikuju se beskrajno duhovitim obrtima, svežinom izraza i prefinjenim osećajem za grotesku.
Za ovu priliku izdvajam odlomak iz javnog predavanja Stanislava Vinavera o srpskim humoristima i satiričarima, održanog na Kolarčevom Univerzitetu u Beogradu 1938. godine, koji se odnosi na Jovana Steriju Popovića:
"...Стерија Поповић најзначајнија фигура у области хумора и сатире после Доситеја, доживљује борбу тако рећи са друге стране барикаде. Доситеј верује у просвешченије. Истина, он није сувише рђаво говорио о Краљевићу Марку али то је по свој прилици зато да људе не дира и не позлеђује без потребе и пре времена. Али процес је отишао даље. И Стерија Поповић јетко примећује у својим комедијама и полемичким списима како та култура која долази не даје стварних вредности, а уништава највеће, најтрајније, оне које су сачињавале српски народ. Он пре свега види пред собом огромну масу шарлатана и варалица, који се праве да доносе културу, а у ствари само раде за своје најниже материјалне циљеве. С друге стране, они доводе женски свет у манију лудог подражавања, у распикућство, у материјалну и моралну пропаст. Истина, Стерија је оштар и према самоме народу које хоће да одбрани од надрикултуре. Он га приказује као претерано лаковерна. Стерија у својим мислима идеалише народ и тежи да тај народ остане неокрњен у његовој епској величини, али када изводи на позорницу и људе из народа, оне људе које не жели да оцрни и унизи, оне који су му симпатични, онда се види да о њима мудрује: еј, лаковерни српски народе, па теби се може свако чудо и свака накарада наметнути. Стерија није довољно свестан овог момента. Ни код једног критичара и писца који се бавио Стеријом нисам нашао овај детаљ као истакнут. Мени он изгледа од пресудне важности. Јер, култура која саму себе до толиког степена не може да одбрани, у ствари је такође осуђена. И не знајући то, са мало црта и потеза Стерија је показао неодрживу слабост оног што би имало да буде од челика, од камена, од мрамора. Народ је лаковеран, може се од њега учинити шта се хоће. Из овог дубоког уверења Стеријинога, које и он није довољно јарко изразио у виду личног признања, али које се види из целог дела Стеријинога, следује, рекли бисмо као основа теорема једно: интелигенција је крива и вођи су криви за све што се зло догоди са тим народом. Народ је подвргнут до краја сугестијама својих вођа и својих надри-вођа, својих лажа и паралажа. Тако се већ код Стерије јасно оцртава и остаје као завештање за будуће нараштаје: народ није крив, народ не може бити крив, криви су вођи, крива је интелигенција.
Вођи и интелигенција испали су код Стерије Поповића страшни и наопаки. Један једини међу њима, Гавриловић у "Родољубцима" ипак је са великим напором измајсторисан до исправности. Само он задовољава се јетким примедбама једног мрзовољнога резонера - што је несумњиво био и сам Стерија - али нити шта постиже, нити можда у дубини душе и жели да постигне. У дубини душе он је јалови цензор задовољан када има шта да критикује као ненародно, несоцијално и нездраво..."