Srbija još uvek nije država koja ima WIFI konekciju baš svuda.
Da li je onda prećutkivanje trgovca prilikom kupovine tablet računara, da uređaj ne podržava 3G modem, niti bilo koji drugi USB (ne postoji ulaz, priključak, adapter koji bi to omogućio) kršenje člana 16. (Dužnost obaveštavanja), kao i članova 21. i 22. (Obmanjujuće poslovanje) Zakona o zaštiti potrošača?
Naravno da jeste.
Ja nisam IT stručnjak, takođe ni osoba koja razume različite performanse, ali sam žena koja je ušavši u prodavnicu računara i prateće opreme 4. septembra 2013. (firma LAPTOP centar, prodavnica u ulici Kralja Milana br. 54 u Beogradu - na slici) prodavcu doslovce rekla:
- Gospodine, meni je potreban tablet čija će cena biti do 20 000 dinara, koji ću najčešće koristiti na putovanjima i za koji mi je najbitnije da poseduje sledeće tri karakteristike: dobru konekciju (ne samo Wifi, ja sam korisnik i internet USB modema), odgovarajuću brzinu otvaranja sajtova i manje-više solidnu memoriju.
Na žalost, posle kupovine taj tablet ne mogu da otvorim kako bih stavila karticu, nemam ulaz za internet modem (ni uz pomoć adaptera) i ne mogu da priključim USB, ukoliko želim da prebacujem dokumenta, fotografije i ostale sadržaje. Ograničena sam na njegovo korišćenje samo u objektima sa WIFI konekcijom i zavisna sam od šifre, a o prebacivanju podataka nema govora.
Nezadovoljna, otišla sam da ga vratim nekoliko dana nakon kupovine.
Šikaniranje - jedina reč koja opisuje ponašanje zaposlenih i njihov odnos prema meni - kupcu, u LAPTOP centru, prodavnica u ulici Kralja Milana br. 54 u Beogradu.
- Gospođice, ne pada nam na pamet da vam zamenimo uređaj! Nemate pravo na zamenu, a kamoli na povraćaj novca!
To što Vi gledate ''Beogradsku hroniku'', slušate kojekakve gluposti i mislite da imate neka prava kao kupci, to je Vaš problem... Vi ste u zabludi.
Kada sam trgovcima dobronamerno predložila da sam raspoložena za doplatu i kupovinu drugog uređaja, koji podržava internet USB modem, kategorično su rekli - Ne!
Kada sam zatražila da razgovaram sa nekim od njihovih šefova, menadžera, rekli su - Ne!
Jedan od zaposlenih:
- Možete sedeti ovde do 20h kada se zatvara naša prodavnica. Nakon toga ćemo zvati policiju i ona će Vas izbaciti napolje!
To je politika poslovanja ''Laptop centra d.o.o.'' u Kralja Milana 54!
Par dana kasnije zamolila sam prijatelja da on ode kod menadžera ove prodavnice i reši ovu neugodnu situaciju. Međutim, ono što je doživeo od Nemanje Rakanovića, u ulozi menadžera LAPTOP centra, pretvorilo se u LAPOTOP. Salva uvreda, nipodaštavanja, ruganja, tipa "Ma možete zvati sto tržišnih inspekcija!" zaprepastila je mog prijatelja, inače smirenog i kulturnog čoveka. Samo je uspeo da mu kaže da će pre ili kasnije morati da ispoštuje odredbe Zakona o zaštiti potrošača.
Naredne dane konsultovala sam pomenuti zakon i postupila po njegovim smernicama.
Najpre sam 30. 9. 2013. prodavnici dostavila PISANU REKLAMACIJU:
U skladu za Zakonom o zaštiti potrošača ulažem pisanu REKLAMACIJU na kupljeni tablet uredjaj ASUS Memo Pad.
OBRAZLOŽENJE:
Dana 04. 09. 2013. kupila sam u prodavnici LAPTOP centar d.o.o. u ulici Kralja Milana 54 (menadžer Nemanja Rakanović) tablet ASUS Memo Pad HD7, po ceni od 17 790 dinara.
Pošto sam u međuvremenu ustanovila nekoliko nedostataka kupljenog tableta, uložila sam usmenu reklamaciju dana 28. 09. 2013, zahtevajući da mi se pomenuti tablet zameni za drugi (uz doplatu) ili da mi se vrati plaćeni novac.
Na žalost, moja usmena reklamacija nije uvažena, što je u suprotnosti i sa odredbama Zakona o zaštiti potrošača i sa dobrim poslovnim običajima.
Zato sam prisiljena da uložim pisanu reklamaciju, sa zahtevom da mi se u zakonskom roku od 15 dana zvanično odgovori: ili da kupim novi tablet, uz doplatu, ili da mi se vrati uplaćeni novac.
U Beogradu, 30. 9. 2013. Katarina Petrović
Dva dana kasnije putem elektronske pošte stigao je sledeći odgovor:
01.10.2013, Beograd
O B A V E Š T E NJ E
Poštovana ,
U skladu sa Zakonom o zaštiti potrošača, u roku (15 dana) koji zakon propisuje, u vezi sa vašom pisanom reklamacijom od 30.09.2013. god.za proizvod tablet ASUS Memo Pad kupljen 04.09.2013. u našem šopu u ul. Kralja Milana 54,obaveštavamo vas :
Poštujući odredbe Zakona o zaštiti potrošača, član 54, koji kaže da potrošač ima pravo da zahteva od trgovca da se otkloni nesaobraznost, bez naknade, opravkom ili zamenom, svakako ćemo uvažiti vašu reklamaciju, ali vas najljubaznije molimo da navedeni tablet donesete radi dijagnostikovanja kvara , s obzirom da ste u pisanoj reklamaciji naveli da ste ustanovili nekoliko nedostataka, koji će utvrditi ovlašćeni servis.
U duhu dobre poslovne saradnje zahvaljujemo na razumevanju i poverenju koje ste nam ukazali.
LAPTOP CENTAR DOO, u potpisu Dalibor Jovanović (jedan od prethodno neljubaznih prodavaca!!!)
Dan kasnije, 2. oktobra 2013, prema uputstvima iz Zakona o zaštiti potrošača, dostavljam tzv. Izjavu kupca o nesaobraznosti:
Poštovani,
na osnovu Vašeg OBAVEŠTENJA (odgovora na moju pisanu reklamaciju) od 01. 10. 2013, dostavljam Vam IZJAVU KUPCA o nesaobraznosti kupljenog proizvoda:
IZJAVA O NESAOBRAZNOSTI
Tablet ASUS MEMO Pad HD7, kupljen 04. 09. 2013. u Vašoj prodavnici SHOP BEOGRAD 4 u ulici Kralja Milana 54, nesaobrazan je u sledećem:
1. Kada sa svog USB-a (fleš memorije) pokušavam da prenosim podatke na kupljeni tablet (i obrnuto), to nisam u mogućnosti da uradim.
2. Kada u prostorima gde nema WI FI dometa pokušam da uspostavim internet konekciju preko INTERNET MODEM-a (koji već godinama uspešno koristim prilikom rada na svom laptopu), kupljeni tablet ne reaguje.
3. Kada je u prostorima, gde postoje dostupne WIFI mreže, jedna od njih tzv. SBB zona, ona se u tabletu tako instalira da onemogućava dostupnost drugim, besplatnim WIFI mrežama.
Na osnovu iznetih argumenata najljubaznije Vas molim da mi kupljeni tablet zamenite za neki drugi, skuplji, po mom izboru, (razliku u ceni ću naravno platiti) ili da mi vratite uplaćeni novac, u skladu sa odgovarajućim odredbama Zakona o zaštiti potrošača.
U nadi da ćete uvažiti navedene činjenice, srdačno Vas pozdravljam.
Beograd, 02. 10. 2013. Katarina Petrović
P.S. Kupljeni tablet ću doneti danas, 02. 10. 2013, ili sutra, 03. 10. 2013.
Nekoliko dana nakon predaje tableta, ponovo poziv da dođem u prodavnicu u ulici Kralja Milana 54. A tamo, 'ladan tuš, u vidu tzv. Servisne izdatnice br: RS-BG01-100083.
U tom dokumentu doslovce piše: „Ovaj uređaj nije predviđen da radi sa USB uređajima preko OTG kabla. Uređaj je potpuno ispravan i nema osnove da se traži zamena. Ovo može raditi ako se uređaj rutuje, ali se momentalno gubi garancija na ceo uređaj."
Dakle, izveštaj iz servisa je dokazao da sam u pravu, da je kupljeni uređaj nesaobrazan, ali da ga ne mogu zameniti, jer je, kakav cinizam, „potpuno ispravan".
U nemogućnosti da zaštitim svoja potrošačka prava, sa celokupnom prepiskom obratila sam se za pomoć Tržišnoj inspekciji 25. oktobra 2013. U zgradi kod Opštine Novi Beograd, na šalteru pisarnice Uprave za zajedničke poslove republičkih organa, predala sam prijavu protiv LAPTOP centra d.o.o, tražeći zaštitu svojih prava od tržišne inspekcije.
Nisam mnogo vremena čekala na reakciju tržišne inspekcije. Javila mi se tržišna inspektorka Ljiljana Bogojević 4. novembra 2013, i zatražila dodatne informacije od mene.
Dan kasnije, 5. novembra 2013, pozvala me je i rekla mi da ništa nije mogla da uradi. Posetila je prodavnicu LAPTOP centra u Kralja Milana 54, gde su joj saopštili LAŽ kako su mi prilikom kupovine tableta ukazali na činjenicu da taj tip ne radi sa USB uređajima preko OTG kabla. Tržišna inspektorka kaže kako nema dokaza da mi to nije rečeno, kako ja tvrdim, i da je time onemogućena da deluje.
Ne mogavši ništa da uradi posle izlaska na teren, tržišna inspektorka prosleđuje moj problem Centru za zaštitu potrošača.
I tu se začarani krug zatvara.
Ali, ja se ne predajem ni kao potrošač ni kao ljudsko biće. Ovaj tekst poslaću na adrese svih medija u Srbiji, svim udruženjima potrošača, ministru trgovine Rasimu Ljajiću, Zaštitniku prava građana Saši Jankoviću...
NE DOZVOLIMO DA NAS PRAVE OVCAMA u ovoj Srbiji!
P.S.
http://www.zastitapotrosaca.gov.rs/cetiri-koraka-kako-do-resenja.php?pismo=latinica
Centar potrošača Srbije (CEPS)
Telefon: 011/3120-444 od ponedeljka do petka, od 9-13 sati
Zastupa: Vera Vida
E-mail: savetovalistepotrosaca@gmail.com
Adresa: Španskih boraca 32a/16 11000 Novi Beograd
Predsednik Nacionalne organizacije za zaštitu potrošača Srbije
Goran Papović моб.тел. 06 00 77 44 02, 064 112 47 26
e-mail: gpapovic@nops.org.rs,
info@potrosac.info