Osnivanje Socijaldemokratskog pokreta Srbije najavljuje se kao ambiciozan politički projekat, a vreme će vrlo brzo pokazati u kojoj meri je prihvatljiv i da li je kao takav moguć.
Srbija je izgleda već umorna i od lidera i stranaka i obećanja, što je šansa za novu modernu levicu ali i opasnost da zbog opšte apatije i taj projekat propadne. Bez obzira na lepo sročene namere, kojih inače ne manjka kod svih, ako se bude radilo o stvaranju stranke da bi neko bio lider, slabi su izgledi za njen uspeh, a narodu opet samo "obećanje ludom radovanje."
Činjenica je da, i pored 488 zvanično registrovanih stranaka, strančica i stranputica, Srbija nema modernu i jaku levicu kao okosnicu garancija socijalno odgovorne države. Imamo jasno diferenciranu desnicu, desni centar, priličan haos u centru i konfuziju na levom centru. Naime, neke stranke, zavisno od svog odnosa prema nacionalnom i socijalnom pitanju, variraju između desnog centra, centra i levo od centra.
Uskoro će 9 godina od 5.oktobra i demokratskih promena, dovoljno da se promeni šta se promeniti htelo ako se htelo i moglo. Možda je više moglo da se više htelo.
Da li je, i nakon 9 godina demokratske vlasti, i šta iznevereno, šta je ostvareno, šta sve nije?Šta su uzroci i razlozi da je tako kako jeste, a nije kao što bi trebalo i kao što je obećano?
Može li narod toliko trpeti koliko pozicija i opozicija mogu uživati?
Dokle smo spremni da slušamo demagogiju o boljem životu od onih koji uveliko žive u izobilju?
Sve su to pitanja koja nameće surova stvarnost, sa izgledima da zbog svega neurađenog i posledica velike svetske krize , bude još gore.
Najavljuje se dalje otpuštanje zaposlenih ali i talas štrajkova i demonstracija.
Sve je to ozbiljan povod da se razmišlja i koliko je u proteklih 9 godina zapostavljena ili neadekvatno tretirana socijalna dimenzija tranzicije i sporih reformi.
Prema tome, ima dosta ozbiljnih razloga da se razmišlja o jednom širokom Socijaldemokratskom pokretu u Srbiji, pod uslovom da nam ne nudi samo kritike postojećeg stanje, stranaka i vlasti već jasno kaže šta hoće, inače će umesto ozbiljnog političkog aktera biti samo jedan od nizu brojeva stranaka,( kojih imamo koliko i sve zemlje razvijene Zapadne demokratije zajedno.)
Pre nekoliko dana dr. Dušan Janjić je na konferenciji za štampu najavio formiranje upravo Socijaldemokratskog pokreta Srbije,a u obrazloženju inicijative istakao:
” 1.-Srbija je umorna od nekvalifikovanih, neodlučnih i korumpiranih vođa, od iskompromitovanih političkih stranaka i javnih institucija. Srbiju bi trebalo da predvodi odlučno, obrazovano vođstvo, s jasnim pogledom u budućnost, koje može da je izvede na put ekonomskog, socijalnog, kulturnog i nacionalnog prosperiteta, solidarnosti među ljudima i demokratskog humanizma. Srbija će dobiti takvo vođstvo zahvaljući radu pojedinca, političkih stranka, sindikalnih i drugih organizacija civilnog društva, koje se Memorandumom obavezuje na
sardanju. Memorandum je otvoren za pristupanje sve do održavanja osnivačke skupštine Socijaldemokratskog pokreta Srbije.
Tokom septembra će pristupiti dvadesetak partnera.. Spremni smo da, narednih meseci, u nastupujećim političkim protestim budemo s nezadovoljnima, da s građankama i građanima potipišemo ugovor kojim ćemo se obavezeti da ostvarimo njihove zahteve. Takođe, da predstavimo vladu koja će voditi Srbiju.
Naše geslo je jednostavno: Znanje o upravljanju državom, iskustvo starijih generacija i eneregijusrednjih i mladih generacija stavićemo u službu onih koji danas izgledaju kao nemoćno, kako bismo pokazali da je njihova moć ogromna!
2. Izgradnja Socijaldemokratskog pokreta Srbije kao moderne partije evropske levice, snažne i delotvorne alternative na političkoj sceni zemlje. Socijaldemokratskog pokreta Srbije će bit politički zastupnik interesa onih koji žive od sopstvenog rada i onih privatnih vlasnika i korporacija koje stvaraju uslove za jačanje položaja zaposlenih i društva u celini.
Naše geslo je i puna saradnju sa svim političkim strankama, nevladinim organizacijama i drugim demokratskim snagama civilnog društva, osim sa onima koje su neposredno odgovorne za etnogenocidne ratove i politiku koji su nam pljačkom i na druge načine naneli ogromnu štetu.
3. Mi hoćemo da preuzmemo vlast, odgovornost za vođenje Srbije i to u vremenu kada postaje jasno da ni povratak državnosti Srbije nije ostvaren željom, namerom i planom vođstva Srbije, već kao ukupni rezultat tuđih poteza. Ni, danas, vlasti nemaju plan bezbednosnog ponašanja, razvojnu ni energentsku strategiju.
Od Republike Srbije izgradićemo državu koja može svojim građankama i građanjima da obezbedi razvoj, energiju i bezbednost. To znači, normalan život.
U stvranosti, Srbije, sve više i više, podseća na tempiranu socijalnu bombu, koja će eksplodirati ukoliko ne dobije vladu demokratskog humanizma, jakih socijalnih fondova, programa, investicija, zadrugarstva itd.
Preko Kosova se vladalo i vlada se Srbijom. Mnoge odluke, pa i personalne, su nametnute preko Kosova. To je zato što Srbija nije uspela da postane aktivni partner u kosovskoj priči, nego je dozvolila da drugi izriču presudu.”
Osnovni programski ciljevi dati su u memorandumu koji prenosim u celini:
“MEMORANDUM O SARADNJI NA OSNIVANJU SOCIJALNO -DEMOKRATSKOG POKRETA SRBIJE
Svesni da je Srbija:
- prošla veoma težak put u svojoj najnovijoj istoriji;
- sposobna da izgradi bolju budućnost zahvaljujući svojim prirodnim, ekonomskim i ljudskim resursima;
- u prilici da uredi svoje odnose sa svetom, posebno sa dominantnim centrima moći i susedima, poštujući realne okolnosti i interese svojih građana i građanki, tako što će se još aktivnije uključiti u svetske, regionalne i evro-atlantske integracije;
- sposobna da obezbedi da njeni građani i građanke žive u miru i da se kao država razvija, kao i da primereno postojećim izazovima, potencijalnim rizicima i pretnjama, izgradi i razvije efikasan sistem bezbednosti.
Konstatujući da:
- čak i u susretu sa nacionalnom ekonomskom i političkom krizom koja je bila predvidljiva, aktuelna Vlada Srbije kao ni prethodne vlade, nije imala i nema plan prevladavanjaposledica iefekata krize, ani strategijuizlaska na put održivog razvoja;
- Vlada Republike Srbije improvizuje u svom delovanju i demagoški manipuliše beznađem sve brojnijihugroženih socijalnih grupa i bezperspektivnošću mladih sela i grada. To se u najnovije vreme vidi i po merama Vlade koje zaposlene tretiraju kao socijalne slučajeve, a prema kojima država i privatni vlasnici neizvršavaju svoje obaveze, dok za pomoć socijalno ugroženima nema novca;
- da političke stranke radi zapošljavanja i socijalnog zbrinjavanja svojih kadrova kritično opterećuju administraciju, nauku, obrazovanje i zdravstvo, čak i sektor bezbednosti i odbrane na teret i onako posustale privrede što ne bi mogle podneti ni najrazvijenije države;
- da se dugogodišnje odsustvo jasnih razvojnih i aktuelnih antikriznih programa posebno drastično odrazilo u poljoprivredi koja je izložena tajkunizaciji, protivzakonitim prisvajanjem i raubovanju resursa i ekonomskom zatiranju poljoprivrednih aktivnosti, zaostajanju sela i siromašenju sela, i
- da se većina parlamentarnih stranka sa neoprostivom ravnodušnošću odnosi kako prema teškom stanju u kome su poljoprivreda i sela, tako i prema ubrzanom porastu nezaposlenosti, siromaštva i gladi.
Uočavajućida dosadašnje vođstvo Srbije i bogataši:
- otvoreno podržavaju brojne antiradničke i etatističko-mafijaške privatizacije, koje prerastaju u beskrupuloznu pljačku bivše društvene imovine u cilju bogaćenja uskog kruga ljudi;
- u nedogled odlažu reformisanje javnog sektora u osnov stabilnog razvoja i snaženja socijalnog, zdravstvenog, penzionog i drugih fondova u zemlji;
- aktivno rade na održavanju uslova za razmah sistemske korupcije u svim oblastima života; i
- zarad partijskih interesa održavaju srpsko društvo u stanju socijalne nesugurnosti, kao i zaoštrenih društvenih protivurečnosti.
Odlučno rešeni da učinimo sve što je potrebno:
- da Srbija postane zemlja socijalno sigurnog i bezbednog života dostojnog ljudi;
- da se građanima i građankama Srbije obezbedi prosperitetni razvoj, da se podrži snaženje poljoprivrede i sela, da se trajno iskorene glad i siromaštvo, socijalna, zdravstvena, materijalna i energetska nesigurnost,
- da se korenito reformiše zastarela i neefikasna državna uprava i ista osposobi za uspešno ostvarivanje vitalnih državnih interesa, za pravovremeni i primereni odgovor na nacionalne izazove,
- da ustavno načelo i ljudsko pravo na rad bude stvarna briga države Srbije da svojim građanima i građankama to pravo učini i stvarnim kroz reformisanu politiku obrazovanja i negovanja kulture rada.
Čvrsto uvereni da je Srbija umorna od nekvalifikovanih, neodlučnih i korumpiranih vođa i iskompromitovanih političkih stranaka i javnih institucija, te da bi Srbiju trebalo da predvodi odlučno, obrazovano vođstvo, s jasnim pogledom u budućnost, učinićemo sve da se ona izvede na put ekonomskog, socijalnog, kulturnog i nacionalnog prosperiteta, solidarnosti među ljudima i socijalne pravde i njoj primerenog humanizma; Ujedinjeni kao pojedinci, stranke i političke grupe javno potvrđenog socijaldemokratskog opredeljenja, a u nameri preuzmanja vlasti i odgovornosti za razvoj države i društva,
mi dole potpisani pojedinci i ovlašćeni predstavnici političkih stranaka, sindikalnih i drugih organizacija civilnog društva, koje deluju na teritoriji Republike Srbije ovim memorandumom potvrđujemo saglasnost o sardanji u osnivanju Socijaldemokratskog pokreta Srbije i o zajedničkom radu na ostvarivanju sledećih ciljeva:
- Intenziviranje demokratizacije Republike Srbije i ostvarivanje temeljnih i celovitih demokratskih reformi društva i države, te preobražaja Srbije u savremenu građansku, multietničku, multikulturalnu državu;
- Sprovođenje korenitih ustavnih reformi i uspostavljanje vladavine prava, dosledna institucionalizacija, puna odgovornost, efikasnost i nezavisnost izvršne, sudske i zakonodavne vlasti kao nužnog uslova za brži ekonomski, politički i društveni razvoj i emancipaciju srpskog društva;
- Izgradnju Republike Srbije kao složene, regionalizovane države, na osnovu evropskih standarda, uz uvažavanje istorijskih, ekonomskih, etničkih, kulturnih i prirodnih osobenosti. Sadašnjoj AP Vojvodini će se, po osnovu njenih istorijskih prava i na osnovu opredeljenja njenih građana i naroda da svojom voljom uđu u sastav Republike Srbije, garantovati regionalni politički subjektivitet, adekvatna decentralizacija vlasti, pravo na ustav i samosvojne demokratske institucije, ravnopravan položaj sa drugim istorijskim regijama, kao i prava, obaveze i odgovornost za sopstveni ali i za zajednički razvoj države Srbije;
- Uspostavljanje ekonomski i socijalno stabilne i efikasne ekonomije i države; afirmacija i zaštita privatne i drugih vidova svojine (državna, zadružna, korporativna) kao i njihovu tržišnu verifikaciju; reforma, korporativizacija i efikasnost državnog sektora; sprovođenje procesa denacionalizacije i restitucije nepravedno oduzete imovine; jačanje socijalnih funkcija države, posebno eliminacija masovne nezaposlenosti i siromaštva i razvoj delotvorne socijalne politike; ustavno garantovanje socijalno odgovornog ponašanja privatnih korporacija; jačanje uloge zaposlenih u socijalnom dijalogu s vlastima i poslodavcima, uz obezbeđivanje odgovarajuće participacije zaposlenih u procesima odlučivanja o pravima i obavezama u oblasti rada i raspodeli profita; stvaranje stabilnih pravnih i ekonomskih uslova za sigurno investiranje kapitala i za brži ekonomski i politički razvoj i rehabilitaciju srednjeg sloja; obezbeđivanje produktivnog zapošljavanja i socijalno uravnoteženog razvoja; ostvarivanje jednakosti životnih šansi za sve ljude, a naročito za mlade, za sve socijalne slojeve i eliminisanje prakse socijalne i svake druge diskriminacije; jačanje uloge sindikata i drugih organizacija koje zastupaju interese zaposlenih u skladu sa standardima i konvencijama Međunarodne organizacije rada; preduzimanje efikasnih mera za ograničavanje monoplskog položaja i političkog uticaja oligarha, efikasna borba protiv svih oblika korupcije na svim nivoima društvene organizacije, posebno energično otkrivanje i sprečavanje svih veza državnih institucija i političke elite sa organizovanim kriminalom;
- Stvaranje neophodnih sistemskih uslova za optimalan i održiv ekonomski razvoj Republike Srbije kao celine i njenih pojedinačnih regija; ostvarivanje decentralizovanog razvoja koji odgovara regionalnim i loklanim razlikama u Srbiji, posebno upravljanje i kontrola porcesa urbanizacije i prosotornog planiranja Srbije u skladu s ciljevima decentralizovanog razvoja
- Preispitivanje ekonomskih, socijalnih i moralnih efekata dosadašnjeg procesa stihijske tranzicije i antiradničke, antiseljačke i tajkunske privatizacije društvene imovine i poljoprivrednog zemljišta uz podšku privatizaciji koja je u skladu sa interesima celine društva; rad na razvoju poljoprivrede, imajući u vidu nacionalne razvojne potencijale, ali i bitno izmenjene ekonomske i klimatske uslove u kojima ostaje sve manje površina za proizvodnju hrane; podsticanje razvoja zadruga kao ekonomsko-socijalnih tela u oblasti usluga, poljoprivrede i agroturizma, uz razrešenje problema sada postojećih zadruga;
- Obezbeđivanje očuvanja zdrave životne sredine i zaštita vodotokova koji su od posebnog značaja za proizvodnju zdrave hrane koja bi mogla biti komparativna prednost za Srbiju; planiranje reindustrijalizacije i sektora energetike na postojećim i obnovljivim izvorima kao povezanih razvojnih perspektiva Srbije;
- Suzbijanje negativnih trendova u demografskom razvitku stanovništva, uključujući ostvarivanje adekvatnih i sveobuhvatnih mera populacione politike kao sastavnog dela opšte razvojne politike zemlje. Pre svega, rešavanje problema nedovoljnog rađanja i negativnog prirodnog priraštaja i njima ostvarene depopulacije, izraženog demografskog starenja stanovništva, negtaivnnih promena u ekonomskoj strukturi, radnoj snazi i zaposlenosti; posebno sprečavanje diskriminacije žena pri zapošljavanju danas često uslovljenim odricanjem od materinstva i odgoja dece;
- Zaustavljanje negativnih trendova u unutrašnjim migracijama, posebno egzodusa ruralne populacije i poremećaja u teritorijalnom rasporedu stanovništva; ostvarivanje strategije upravljanja migracionim tokovima i integracije stranih radnika i drugih migranata u ekonomiju i društvo Srbije;
- Ostvarivanje sloboda i prava građana, a posebno kulturnih i verskih prava svih nacionalnih i verskih zajednica putem utemeljivanja dugoročne demokratske manjinske i verske politike, kojom se osigurava istinska ravnopravnost svih i onemogućava diskriminaciono ponašanje i praksa;
- Jačanje međunarodnog položaja i ugleda zemlje u svetu kao i njene međunarodne bezbednosti uz punu otvorenost za saradnju u međunarodnim organizacijama, odlučnost za uključenje u EU i otvorenost za ulazak u NATO; rešavanje krupnih nasleđenih i novostvorenih problema u odnosima sa susednim zemljama na prostoru bivše SFRJ, naročito za razvoj dobrih odnosa sa Bosnom i Hercegovinom, uključujući Republiku Srpsku kao njen ravnopravni entitet; uspostavljanje sistema efikasnog upravljanja krizom na Kosovu i Metohiji u cilju obezebeđivanja ostvarivanja i zaštite državnih i nacionalnih interesa na Kosovu i Metohiji, posebno ravnopravnosti svih građana i građanki, a posebno zaštite interesa srpske zajednice i zaštite kulturno istorijske baštine i verskih svetinja srpskog naroda na tom prostoru, kao i razvoja ekonomske, političke i druge saradnje s albanskim stanovništvom;
- Odlučno suprotstavljanje pokušajima negiranja i dovođenja u pitanje istorijskog doprinosa naroda i građana Republike Srbije pobedi nad fašizmom, nezavisno od istorijskih ideologija, te pokušajima oživljavanja srpsko - srpskih podela i činjenja novih nepravdi na humusu istorijskog nasleđa, kao i nipodaštavanju tekovina radničkog pokreta u Srbiji i njegovog istorijskog doprinosa njenom ukupnom razvoju;
- Izgradnja Socijaldemokratskog pokreta Srbije kao moderne partije evropske levice, snažne i delotvorne alternative na političkoj sceni zemlje; afirmacija Socijaldemokratskog pokreta Srbije kao doslednog političkog zastupnika interesa onih koji žive od sopstvenog rada i onih privatnih vlasnika i korporacija koje stvaraju uslove za jačanje položaja zaposlenih i društva u celini; razvijanje političke saradnje sa svim političkim strankama, nevladinim organizacijama i drugim demokratskim snagama civilnog društva, osim sa onima koje su neposredno odgovorne za etno-genocidne ratove i politiku koja je, tokom devedestih godina dvadesetog veka, nanela ogromnu štetu srpskom i drugim narodima na prostoru druge Jugoslavije; potvrđivanje Socijaldemokratskog pokreta Srbije kao pokreta koji baštini tradicije srpske socijaldemokratije i sindikalnog pokreta i sve one vrednosti dugogodišnje borbe za socijalizam, koje je potvrdila istorija;
- Socijaldemokratski pokret Srbije će, delovati u skladu sa načelima decentralizacije, regionalizacije i supsidijarnosti, statutarno garantovati samostalnost svojih organizacija i organa na svim nivoima vlastite organizovanosti. Pokrajinska i regionalne organizacije Socijaldemokratskog pokreta Srbije su konstituenti Pokreta, sa svim obavezama i pravima koje iz toga proističu;
- Ostvarivanje punog uticaja Socijaldemokratskog pokreta Srbije na svim nivoima vršenja vlasti i organizacije društva; osvajanje podrške birača, pre svega radnih slojeva društva, na izborima i poštovanje njihovog poverenja doslednim ostvarivanjem izbornog programa zasnovanog na programskim ciljevima Socijaldemokratskog pokreta Srbije.
Ovaj Memorandum je otvoren, sve do održavanja osnivačke skupštine Socijaldemokratskog pokreta Srbije, za pristupanje pojedinaca, političkih stranka, sindikalnih i drugih organizacija civilnog društva, koje deluju na teritoriji Republike Srbije.”
Izvinjavam se na dužini teksta ali sam smatrao da Memorandum treba dati u celini kako bi ste mogli da vidite detaljnije šta je programski osnov, koji su ciljevi, i koji su poželjni partneri.
Mislim da svaka osnovana kritika ima smisla, pa tako i kritike iznete u Memorandumu.
Mnogo je činilaca koji će uticati na to da li će inicijativa ostati samo projekat u pokušaju ili realna alternativa.