Još jednom ustupam prostor ahtitekti Branislavu Jovinu, blogeru bez autorske opcije
Otvoreno pismo predsedniku Demokratske stranke Borisu Tadiću
Poštovani Predsedniče,
Pedeset godina posvećenih planiranju, projektovanju i izgradnji Beograda me obavezuju da Vas upoznam sa fatalnim odlukama prethodnog i aktuelnog gradonačelnika Beograda.
Prvi posleratni demokratski gradonačelnik Beograda Zoran Đinđić je, 1. marta 1997, reafirmisao planove i projekte Beograda sa metro-sistemom (urađeni 1967-1982). „Jedino sa metroom Beograd će biti evropska metropola" rekao je tada Zoran Đinđić, pa su, tokom 1997-2000. ažurirani i optimizirani inženjersko-arhitektonski i elektro-mašinski projekti Prve etape metro-sistema i urađen i revidovan drumsko-šinski metro-most na poziciji Nemanjine ulice.
Posle Oktobarskih promena, prethodni gradonačelnik, tada predsednik IO grada i predsednik Gradskog odbora DS, odlučio se za automobilsko-tramvajski-investitorski urbanizam iz vremena samoupravljanja... Projekte metroa i metro-mosta proglasio je za - nepostojeće! Potpisao je ugovor sa španskim prijateljima za projektovanje tramvajske linije od Ustaničke do Tvorničke ulice u Zemunu... Raspisao međunarodni konkurs za most preko Ade Ciganlije... Zbog „investitorskog" urbanizma „uspešno" sprovođenog 2000-2008. godine (rasprodaja najjeftinijeg opremljenog građevinskog zemljišta u Evropi - Luka Beograd, Autokomanda, Rajićeva, BIGZ, Ušće, Novi Merkator, Delta...) budžet Beograda je uskraćen za više stotina miliona evra („Insajder": 1,700.000.000 evra).
Osam godina kasnije, 2008, u izbornoj kampanji „Za evropski Beograd - Boris Tadić", gradski činovnik je, u prisustvu predsednika Gradskog odbora DS i kandidata DS za gradonačelnika Beograda, potpisao Ugovor sa austrijskom firmom za izgradnju mosta na Adi (imena članova interesne grupe DS za izgradnju mosta navedena su u Otvorenom pismu, koje Vam je 25. marta 2008. dostavila Akademija arhitekture).
Sadašnji gradonačelnik je znao da je 19. novembra 2008. Nacionalni savet za infrastrukturu, proglasio Prvu etapu Metro-sistema sa Metro-mostom za razvojni projekat Srbije (što znači da je izgradnja Prve etape nadležnost i odgovornost odgovarajućih ministarstava Srbije)... Znao je i za Vašu izjavu: „Bez obzira na svetsku ekonomsku krizu, Srbija ne sme da stane, moramo investirati u razvojne projekte". Aktuelni gradonačelnik je 1. decembra 2008, pritiskom na „zeleno dugme" počeo da gradi basnoslovno skup, faraonski most na Adi Ciganliji!
Nezadovoljan što je metro gradonačelnika Zorana Đinđića, a ne tramvaj prethodnog gradonačelnika, proglašen za razvojni projekat, aktuelni gradonačelnik januara 2009. poziva „eksperte za saobraćaj" iz Beča Kelna i Madrida "da nam pomognu da izaberemo najbolje tehničko rešenje koje Beograd može da realizuje" (do 2012. odnosno, do kraja svog mandata, iako se već 50 godina zna da metro počinje da se gradi i nastavlja da se gradi sve dok se razvija grad; London je počeo 1864. i gradi ga i danas)... Pokušaj opstrukcije metro-sistema koji obezbeđuje „srednje vreme putovanja" do 30 minuta za 80% stanovnika dvomilionskog Beograda, uz podršku „eksperata" nije uspeo (Izveštaj Akademije arhitekture „O razgovorima sa stranim ekspertima" dostavljen Vam je 4. novembra 2009).
Ali, aktuelni gradonačelnik ne odustaje od obećanja (19.avgust 2008) da će realizovati projekat lakog šinskog sistema, ustvari tramvaja, pa je neposredno pred dolazak predsednika Rusije (20.oktobra 2009) - odbio ponuđeni kredit za metro (500 miliona dolara), jer navodno "ne postoji dokumentacija za metro" (!), a zapravo "španski prijatelji" projektanti traže još dve godine (pored pet prošlih) da završe dokumentaciju tramvajske linije Ustanička-Tvornička - linije koja je u Beogradu postojala još 1937. godine!
Poštovani predsedniče, aktuelnog gradonačelnika nisu izabrali Beograđani, Vi ste ga 11. maja 2008. imenovali da to bude... Zato, jedino Vi možete da ga sprečite u nameri da realizuje „viziju" Beograda sa tramvajem prethodnog gradonačelnika i da - umesto „evropskog Beograda sa metroom" gradonačelnika Zorana Đinđića - napravi najveću (tramvajsku) palanku Evrope... Tako ćete zaštititi javni interes građana Beograda, ali i ugled Demokratske stranke, a Beograđanima omogućiti da, u skoroj budućnosti, žive u svom gradu sa pravim metro-sistemom, kao što danas žive stanovnici Beča, Minhena, Praga, Budimpešte i svih drugih gradova Evrope sličnih Beogradu po broju stanovnika.
S poštovanjem,
Arhitekta Branislav Jovin, član Akademije arhitekture Srbije... Rukovodilac projekta „Metro Beograd", 1973-1982 i 1986-2000.