Koliko znam zakon jos nije usvojen niti je stupio na snagu. Ne znam ni kada ce se to dogoditi, mozda uopste nece skoro... A strasno me zanima sta pise u tom zakonu. Ne bih da mi se ponovo desi da ispadnem potpuno neobavestena kao letos u CG. Zaustavi mene saobracajna policija kod Podgorice, traze doqmenta, a onda me pita saobracajac: "Scabies, da li ste upoznati sa novim zakonom o saobracaju u Crnoj Gori?" Tad sam bila na ivici da prasnem u smeh, ali ono sto mi je posle objasnio (da pise u tom Novom zakonu) me skroz o'ladilo. Kaze mi saobracajac da treba da ostavim kola, odem do najblize poste (500m nazad, na semaforu levo, pa treci semafor desno pa onda jos malo...), platim kaznu, a onda se vratim kod njih sa potvrdom da dobijem nazad svoja kola. E tu sam odlepila. Nego, sva sreca, Crnogorci su bas sazaljivi prema zenama (?!) pa se saobracajac smilovao i oprostio mi i prekrsaj i pitanje "ko je uspeo da smisli tako glupo pravilo".
E, sad, to sto nisam upoznata sa zakonima zemalja u okruzenju, to i nije neki problem, ali ne znam gde mogu da se informisem o tom novom zakonu u Srbiji. Da bar budem informisana (da mi se ne cude policajci), a lako cemo posle za prekrsaje. Sta cu kad ne volim da ispadnem glupa u drustvu, narocito policijskom :))
I krenem ja da googlam. Nadjoh nesto sto verovatno nije taj novi zakon, vec je, valjda, to ovaj sto je sada na snazi (iz '88. godine).
Jos sam nasla i nesto na sajtu B92. Nista mi nije jasno. Pitam se da li je problem u meni, u novinaru koji je pisao clanak ili u onima koji su pisali zakon. Prenecu deo onoga sto pise ovde:
Jedan nebezbedni poen dobija se za nepropisno parkiranje, nekorišćenje migavca, kretanje žutom trakom, nepoštovanje prvenstva prolaza…
Dva poena dobijaju se za nepropuštanje pešaka na pešačkom prelazu, za naglo smanjivanje brzine bez osnovanog razloga…
Tri poena zaradiće vozač koji se ne zaustavi pored vozila za prevoz dece iz kojeg izlaze ili u koje ulaze deca...
Četiri poena upisuju se za neprilagođenu brzinu, nebezbedno preticanje, neprekidnu vožnju trakom za preticanje, nepropisno zaustavljanje na autoputu...
Pet poena dobija se za upotrebu mobilnog telefona u toku vožnje, ako su vam gume u lošem stanju ili uređaji za zaustavljanje i upravljanje...
Šest poena dobija se za prolazak kroz crveno svetlo.
Sedam poena, koliko najviše može da "vredi" prekršaj, nose nasilnička vožnja, prekoračenje brzine za 100%, ubacivanje ispred vozila na semaforu, izazivanje neposredne opasnosti ili nezgode neodgovarajuće učvršćenim ili vangabaritnim teretom, vožnja pod uticajem narkotika ili alkohola...
Ukoliko u toku godine ne sakupite nijedan poen bićete svrstani u kategoriju savesnog vozača, od jednog do sedam bodova bićete nepažljivi, od osam do trinaest – rizični, a od 14 do 18 poena bićete zavedeni kao opasan učesnik u saobraćaju.
Vozaču koji sakupi 18 poena sleduje 45–60 dana zatvora i oduzimanje vozačke dozvole. Ako vozač 18 kaznenih poena skupi tokom dve godine, izgubiće dozvolu na godinu dana.
Ako ja dobro razumem, to znaci da ako prodjete kroz crveno svetlo (za sta se do sada oduzimala dozvola na 3 meseca)-bicete samo oznaceni kao nepazljiv vozac i necete biti sankcionisani ako ne nacinite jos neki prekrsaj.
Ako prodjete kroz crveno svetlo, a pri tome ste pod uticajem alkohola ili narkotika-moracete da odete na razgovor u Agenciju za bezbednost saobraćaja i dobićete pismeno upozorenje.
A tek ako pijani (ili drogirani) pricate mobilnim telefonom i ne zaustavite se pored vozila iz kog izlaze deca ili ako pijani (ili drogirani) prodjete kroz crveno svetlo i pri tome vozite neprilagodjenom brzinom, tek onda cete privremeno ostati bez dozvole i sami ćete snositi troškove psihijatrijskog i psihofizičkog pregleda.
Za vise od 18 poena sleduje 45–60 dana zatvora i oduzimanje vozačke dozvole. E sad, tih 18 poena mozete da sqpite tako sto 9puta naglo smanjite brzinu bez opravdanog razloga (ne znam samo koji je kriterijum za opravdanost?), a mozete 2 puta da vozite pijani i jednom da prodjete kroz crveno svetlo.
Ne znam. Nista mi nije jasno. Najmanje mi je jasno kako neko zamislja da ce ovakav zakon da poveca bezbednost u saobracaju. I ono sto je mnogo vaznije, nije bezbednosna situacija u saobracaju do sada bila ovako losa zbog toga sto su zakoni bili losi, vec zato sto se nisu sprovodili.
Zato, ako neko moze i zna, volela bih da dobijem objasnjenja.
I, naravno, otvaram disqsiju na temu bezbednosti u saobracaju :)