Društvo| Gost autor| Lingvistika| Nauka

Март – месец српског језика

Milan Novković RSS / 15.03.2024. u 21:39

Гост аутор: shmoo

Још пре 25 година под покровитељством УНЕСКО резолуцијом Генералне скупштине Уједињених нација 21. фебруар је проглашен Међународним даном матерњег језика и од тада свака чланица УН тај празник обележава на свој начин.

А већ трећу годину заредом у Србији постоји манифестација под називом „Март -
месец српског језика".

Mart.20369.png

.

Већ трећу годину заредом одржава се манифестација „Март - месец српског језика" у организацији Друштва за српски језик и књижевност Србије.

И ове године, као и претходне две, током марта месеца одвијаће се различите активности не само у Београду него и у свим окружним подружницама Друштва за српски језик и књижевност Србије са мноштвом занимљивих тема. На овом линку можете видети комплетан програм манифестације у свим подружницама.

А верујем да ће на подстраницама на овој адреси свако пронаћи понеку тему из претходне две године која му може бити интересантна.

И један мали допринос самој овогодишњој манифестацији на Блогу Б92 можда може бити и овај занимљиви рад који је линкован испод објављен у броју 24 из 2023. године часописа „Примењена лингвистика" Друштва за примењену лингвистику Србије.

Друштво за примењену лингвистику Србије основано је 1973. године у Новом Саду, а после распада Југославије носи назив Друштво за примењену лингвистику Србије.

Назив рада је „PREDLOG MERNOG INSTRUMENTA ZA ISTRAŽIVANJE ODNOSA NASTAVE ENGLESKOG JEZIKA I IDENTITETA UČENIKA U SREDNJOŠKOLSKOM OKRUŽENJU", а ауторка је Тамара Тошић.

Рад се налази на овом линку на страницама 107-123.

Понављам већ много пута речено да је језик најважнији инструмент једне културе и да се кроз језик стиче и културно и национално и још понеко самоодређење свакога појединца. Зато је овај предлог мерног инструмента за одређивање односа наставе енглеског језика у средњим школама и идентитета ученика занимљив иницијални социолингвистички покушај (који се наравно може дорађивати у циљу даљег истраживања) да се установи нешто од чега би остали истраживачи на том пољу могли да почну.

Да бих вас заинтересовао за сам рад, издвојићу два упитника која су објављена као прилози у самом раду.

Упитник за ученике:

Prilog 1

Uticaj engleskog jezika na identitet srednjoškolaca u Srbiji Ovaj upitnik je anoniman.

Rezultati će biti korišćeni isključivo u svrhe istraživanja čiji će rezultati poslužiti za izradu
mog master rada na Filološkom fakultetu. Unapred hvala!

1. Škola:

2. Razred i odeljenje:

3. Zaključna ocena iz engleskog:

4. Država u kojoj ste rođeni:

5. Koji varijetet engleskog jezika je, po Vašem mišljenju, najbolji?

a) Britanski engleski b) Američki engleski c) Australijski engleski d) Kanadski engleski e)

Novozelandski engleski f) Drugo:

6. Kada govorite engleski trudite se da:

a) Vaš akcenat što više liči na akcenat govornika kojima je engleski maternji. b) Vaš
akcenat što viči na akcenat srpskog govornika engleskog jezika. c) Ne ulažete nikakav
trud.

7. Najbolje iskazujete svoje misli i osećanja na:

a) Srpskom jeziku b) Engleskom jeziku c) Drugo:

8. Označite rečenicu sa kojom se više slažete:

a) Mislim da je srpska kultura atraktivnija od britanske ili američke. b) Mislim da je britanska ili američka kultura atraktivnija od srpske.

U sledećih 5 pitanja, molim Vas odaberite reč koju biste najpre iskoristili u svakodnevnom govoru:

9. a) Sastanak b) Dejt

10. a) Obožavalac b) Fan

11. a) Tripuješ b) Umišljaš

12. a) Događaj b) Ivent

13. a) Šminka b) Mejkap

14. Koliko se slažete sa sledećim tvrdnjama?

1 - Apsolutno se slažem, 2 - Delimično se slažem, 3 - Ne znam, 4 - Delimično se ne slažem, 5 - Uopšte se ne slažem

Volim Srbiju. 1 2 3 4 5

Volim Veliku Britaniju. 1 2 3 4 5

Volim Ameriku. 1 2 3 4 5

Osećam se kao Srpkinja/Srbin. 1 2 3 4 5

Osećam se kao Britanka/Britanac. 1 2 3 4 5

Osećam se kao Amerikanka/Amerikanac. 1 2 3 4 5

Osećam se kao građanka/građanin sveta. 1 2 3 4 5

15. Kada govorite engleski da li iskazujete neke stavove koje na srpskom ne biste iskazali?

16. Da li mislite da je dobro što učite engleski? Zašto da? Zašto ne?

17. Za kraj, da možete da birate, koja dva jezika, pored srpskog, biste učili u srednjoj
školi?

Упитник за наставнике:

Prilog 2

1. Da li neki varijetet engleskog jezika smatrate ispravnijim od drugih? Koji i zašto (ukoliko je odgovor da)?

2. Da li očekujete da Vaši učenici govore nekim određenim varijetetom engleskog jezika? Kojim i zašto (ukoliko je odgovor da)?

3. Da li smatrate da je engleski jezik ostao vezan za matičnu kulturu ili je postao međunarodni jezik? Obrazložite svoj odgovor.

4. Da li, po Vašem mišljenju, engleski jezik ima ulogu u procesu globalizacije? Koju (ukoliko je odgovor da)?

5. Da li globalizaciju smatrate pozitivnom ili negativnom pojavom? Obrazložite svoj odgovor.

 Drustvo.20370.png

Atačmenti



Komentari (551)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

shmoo shmoo 21:55 15.03.2024

Захвалност

Милану зато што ме је угостио на Блогу Б92.




Milan Novković Milan Novković 22:04 15.03.2024

Re: Захвалност

shmoo
Милану зато што ме је угостио на Блогу Б92.


Nema na čemu.

Lep blog, a i ratovanje sa editorom za unos teksta je uvek dodatna zabava

EDIT: Upravo sam i naučio da ne mogu da preporučim "svoj" tekst
shmoo shmoo 22:16 15.03.2024

Re: Захвалност

Milan Novković
shmoo
Милану зато што ме је угостио на Блогу Б92.


Nema na čemu.

Lep blog, a i ratovanje sa editorom za unos teksta je uvek dodatna zabava

EDIT: Upravo sam i naučio da ne mogu da preporučim "svoj" tekst






Хвала и за то, не само за гостопримство.

jovilim_e jovilim_e 07:42 16.03.2024

Re: Захвалност

shmoo
Милану зато што ме је угостио на Блогу Б92.





Зашто су ово Прилози на латиници?
Успут - мени је жао што све мање знам свој језик.
jovilim_e jovilim_e 07:44 16.03.2024

Re: Захвалност

Milan Novković
shmoo
Милану зато што ме је угостио на Блогу Б92.


Nema na čemu.

Lep blog, a i ratovanje sa editorom za unos teksta je uvek dodatna zabava

EDIT: Upravo sam i naučio da ne mogu da preporučim "svoj" tekst

Еееее, ОК.
Ево, ја сам препоручио уместо тебе.
А препоручујем углавном никад.
amika amika 22:22 15.03.2024

Краће речи

Српски језик има своју историју, која је више пута била вештачки форсирана и формирана (Вукова реформа, Новосадски договор) ради постизања одређених циљева.

Стручњаци сугеришу и да су ови називи исправни и да би требало да их користимо: психолошкиња, археолошкиња, социолошкиња, водичкиња, уролошкиња, стручњакиња, политиколошкиња итд.

Ипак, они нису у духу језика јер он тежи краћим а не гломазнијим изразима.

Па писац, ловац, гинеколог….Или мушки род за врачара, проститутка, девица…
shmoo shmoo 23:06 15.03.2024

Re: Краће речи

amika

Стручњаци сугеришу и да су ови називи исправни и да би требало да их користимо: психолошкиња, археолошкиња, социолошкиња, водичкиња, уролошкиња, стручњакиња, политиколошкиња итд.



Мене је тетка заклела да се на овом блогу не бавим политиком.


П.С. - Чуј, стручњаци...

Какви црни стручњаци. Те речи које си навео део су нечега што се српком језику и народу који га говори намеће споља преко невладиних организација под чијим притиском је и Влада Србија пристала на те глупости.

А језичке стручњаке при томе нико није консултовао. Ни невладине организације ни Влада Србије. Све су сами одлучивали међусобно се договарајући и занемарујући реч стручњака.

Иако се протести против тог тзв. језика родне равноправности чују одасвуд, и из стручних и из нестручних кругова.

Али џабе сви протести када о томе одлучује једна жена аутократског психо профила попут Гордане Чомић и те екипе из невладиних организација окупљене око ње који су за то што раде добили донације из иностраних фондова.

Па није Чомићка, бивша перјаница Демократске странке и председник Скупштине во времја она пре Вучића, само тек тако, ни из чега, постала министарка за људска и мањинска права и друштвени дијалог у једној влади свог, барем како се те демократе декларишу јавно, заклетог непријатеља Вучића.

Имало је то своју сврху, зар не?

Можда не теби и мени, али Чомићки и њеној екипи и њиховим послодавцима из иностранства имало је сврху.

Барем се не ћути о томе... (ЛИНК)

Сви су против тог закона... И Матица српска и Институт за српски језик САНУ и универзитети и Одбор за стандардизацију језика и Црква... Сви.

И сам кажеш, такво на силу наметање решења у језику никада и нигде није дало резултата. Па неће ни сада макар Чомићка променила пол и почела да својом новоуграђеном алатком млати по Србији све непослушне који не поштују тај њен закон.

И тако... Шта да ти кажем...

Ћераћемо се ми још са разноразним будалама у Србији докле год има оних који ће те будале финансирати из иностранства да раде то што раде у Србији.

gedza.73 gedza.73 09:40 16.03.2024

Re: Краће речи

Те речи које си навео део су нечега што се српком језику и народу који га говори намеће споља преко невладиних организација

Srpsku decu treba učiti pravim vrednostima.

Sa istaknutim belim “Z” na desnom rukavu maskirne jakne Vjačeslav Vjačeslavović Kalinin, urednik glasila sa kojim sarađuje rusko Ministarstvo odbrane Veteranskih vesti, delio je upravi vranjske Gimnazije i članovima đačkog parlamenta primerke tog časopisa i fotografisao se sa njima dok su svi zajedno držali zastavu sa logotipom tog medija

shmoo shmoo 10:32 16.03.2024

Re: Краће речи

gedza.73
Те речи које си навео део су нечега што се српком језику и народу који га говори намеће споља преко невладиних организација

Srpsku decu treba učiti pravim vrednostima.

Sa istaknutim belim “Z” na desnom rukavu maskirne jakne Vjačeslav Vjačeslavović Kalinin, urednik glasila sa kojim sarađuje rusko Ministarstvo odbrane Veteranskih vesti, delio je upravi vranjske Gimnazije i članovima đačkog parlamenta primerke tog časopisa i fotografisao se sa njima dok su svi zajedno držali zastavu sa logotipom tog medija












Транслејшн са хебрејског:


Let us rejoice
Let us rejoice
Let us rejoice and be happy.
Let us sing
Let us sing
Let us sing and be happy.

Awake, awake, my brothers!
Awake my brothers with a happy heart.

Awake, my brothers!
Awake, my brothers with a happy heart


benedykt benedykt 11:50 16.03.2024

Re: Краће речи

shmoo
amika

Стручњаци сугеришу и да су ови називи исправни и да би требало да их користимо: психолошкиња, археолошкиња, социолошкиња, водичкиња, уролошкиња, стручњакиња, политиколошкиња итд.

Какви црни стручњаци. Те речи које си навео део су нечега што се српком језику и народу који га говори намеће споља преко невладиних организација под чијим притиском је и Влада Србија пристала на те глупости.


Mmmdaaa, a posebno jer su psiholog, sociolog, urolog i politikolog stare i prastare srbske reči kao što svi znamo…
benedykt benedykt 12:38 16.03.2024

Mart, mesec srpskog jezika…

shmoo


Транслејшн са хебрејског:


Let us rejoice
Let us rejoice
Let us rejoice and be happy.
Let us sing
Let us sing
Let us sing and be happy.

Awake, awake, my brothers!
Awake my brothers with a happy heart.

Awake, my brothers!
Awake, my brothers with a happy heart



Odmah se da primetiti da smo na vašem blogu koji se zove Mart - mesec srpskog jezika…
shmoo shmoo 14:45 16.03.2024

Re: Mart, mesec srpskog jezika…

benedykt
shmoo


Транслејшн са хебрејског:


Let us rejoice
Let us rejoice
Let us rejoice and be happy.
Let us sing
Let us sing
Let us sing and be happy.

Awake, awake, my brothers!
Awake my brothers with a happy heart.

Awake, my brothers!
Awake, my brothers with a happy heart



Odmah se da primetiti da smo na vašem blogu koji se zove Mart - mesec srpskog jezika…



Српски језик је чудо.

Он више говори о ономе који га користи него што тај који га користи има нешто паметно да саопшти другим људима комуницирајући са њима на српском језику.

gedza.73 gedza.73 15:08 16.03.2024

Re: Краће речи

shmoo

Jednog dana kad dođe čas da ga dočeka sveti Staljin i da se upiše u knjigu apostola Lenjina ne sumnjam kako češ baš ti Taso da budeš na čelu ucveljenih tužnih i pretužnih idolopoklonika.




Nego nisi prokomentarisao lep gest ministarstva odbrane druge države kojim se promovišu porodične vrednosti u oružanim snagama kao i tradicionalni imperijalistički ciljevi jedne velike kolonijalne sile u srpskoj gimnaziji srpskim gimnazijalcima.
benedykt benedykt 16:36 16.03.2024

Re: Mart, mesec srpskog jezika…

shmoo


Српски језик је чудо.

Он више говори о ономе који га користи него што тај који га користи има нешто паметно да саопшти другим људима комуницирајући са њима на српском језику.


Ovo nešto slično onome… Zašto voz ide brže noću nego po šinama…?! Mart - mesec srpskih zen koana…
principessa_etrusca principessa_etrusca 21:02 16.03.2024

Re: Краће речи

Mmmdaaa, a posebno jer su psiholog, sociolog, urolog i politikolog stare i prastare srbske reči kao što svi znamo…

А пошто се већ толико следимо примере из енглеског језика, подсетићу да за највећи број занимања, тај језик има само један облик (teacher, doctor, writer, nurse, painter, dentist, cook, driver, dancer, architect,...), а actor/actress спада у ретке изузетке који потврђују правило.

Када се ради о професијама, важно је знање, вештина, искуство итд, па наглашавање пола (да не кажем рода), у ствари одвлачи од суштине, а то је припадност струци.
shmoo shmoo 21:22 16.03.2024

Re: Краће речи

principessa_etrusca
Mmmdaaa, a posebno jer su psiholog, sociolog, urolog i politikolog stare i prastare srbske reči kao što svi znamo…

А пошто се већ толико следимо примере из енглеског језика, подсетићу да за највећи број занимања, тај језик има само један облик (teacher, doctor, writer, nurse, painter, dentist, cook, driver, dancer, architect,...), а actor/actress спада у ретке изузетке који потврђују правило.

Када се ради о професијама, важно је знање, вештина, искуство итд, па наглашавање пола (да не кажем рода), у ствари одвлачи од суштине, а то је припадност струци.



И још нешто, Принцезо, а у вези са тим "маркирањем" рода, тј. пола у називима занимања чак и у српском...

Када одем лекару и на вратима пише "доктор", ја не знам да ли је унутра особа мушког или женског пола. А ако одем лекару и на вратима пише "докторка" ја унапред знам да је унутра особа женског пола... Шта мислиш, да ли ћу онда ући унутра ако сам неки мизогини лик?

То "маркирање" пошто-пото са на силу измишљеним називима занимања за особе женског пола и рода постиже само супротни ефекат. Уместо да укида дискриминацију, оно је продубљује и проширује.

То што си ти рекла пише и у тексту Института за српски језик САНУ чији су нацрт усвојили још 2011. године:


Такође, став да је само родно диференциран језик – језик родне равноправности подразумева да језици који не познају граматичку категорију рода нису или не могу бити језици родне равноправности. Тиме се, имплицитно, дискриминишу говорници оних језика који не поседују одговарајуће граматичке категорије, попут енглеског језика. А управо је на англосаксонском говорном подручју питање родне равноправности у језику решено на сасвим другачији начин – потпуном неутрализацијом обележја рода у ретким случјаевима где се оно јавља: на пример, уместо chairman препоручује се коришћење chairperson, a уместо policeman – police officer. Ово имплицира постојање друкчијег става у оквиру теорије родне равноправности, потпуно супротног оном који се шири у нашој јавности, а то је став да се родна равноправност заправо обезбеђује употребом родно неутралних облика, док инсистирање на обележавању пола у контексту у коме је тај податак ирелевантан може указивати на дискриминацију. (ЛИНК)



Али џабе струка и стручњаци опомињу ево скоро 15 година...

Пара врти тамо (Влада Републике Србије и Скупштина који су усвојили тај закон) где бургија (невладине организације финансиране из иностранства) неће.

Они су највећи стручњаци за све, у све се разумеју... К'о оне Катице за све... Политичари, посланици, министри, невладине организације.

А они прави стручњаци за неку област (и онај народ којем ће се то наметати силом) имају онда да ћуте.

maksa83 maksa83 21:23 16.03.2024

Re: Краће речи

А пошто се већ толико следимо примере из енглеског језика, подсетићу да за највећи број занимања, тај језик има само један облик (teacher, doctor, writer, nurse, painter, dentist, cook, driver, dancer, architect,...), а actor/actress спада у ретке изузетке који потврђују правило.

To ti je baš loša osnova pošto najveći broj reči u engleskom nema gramatičke rodne oblike, što za srpski recimo apsolutno ne važi. Ni "pevačicu" ni "kuvaricu" nisu izmislili prekjuče da nerviraju patrijarhalne domaćine i našeg dobrog Patrijarha (je l' se vratio iz Moskve? Kako stoji Putin na glasovanju?)

Actor/actress je direktno pokupljeno od Normana (ok, Francuza) - acteur, actrice. Ne znam gde mi to sledimo primere engleskog jezika koji je kao mešavina koječega potpuno razvaljen po pitanju pravila. Tom logikom (sledimo engleski) možemo da ukinemo sve padeže osim nominativa, genitiva i akuzativa, a to naravno nećemo da radimo.

Uzgred - stewardess, hostess, waitress, baroness, policewoman.
Hansel Hansel 21:47 16.03.2024

Re: Краће речи

Чињеница јесте да језик (тј. његови говорници И ЊЕГОВЕ ГОВОРНИЦЕ, додах таман пред слање) интуитивно желе да род занимања усагласе с родом његовог носиоца (носитељке?!). Увек наводим као пример да смо ми као деца самоиницијативно говорили "педагогица" иако се то нигде у јавном говору није чуло.

Друга је ствар што нам накарадно звучи форсирање у свакој реченици, парова речи у женском и мушком роду и што нам накарадно звучи већина новокованица, част изузеткињама.
principessa_etrusca principessa_etrusca 01:30 17.03.2024

Re: Краће речи

И још нешто, Принцезо, а у вези са тим "маркирањем" рода, тј. пола у називима занимања чак и у српском...
Када одем лекару и на вратима пише "доктор", ја не знам да ли је унутра особа мушког или женског пола...

Поред тога, питање рода се декретима усложњава на дневној основи, па су платформе као што је LinkedIn увелико пуне изабраних заменица иза имена (her/ she, him/he, a богами има и them/they). Убрзо се може показати да је потребна допуна закона да би неку особу која се бави археологијом и за коју још увек употребљавамо једнину, почели да зовемо у множини ”археолози” или ”археолошкиње”. Онда ће се можда показати да ни то више не задовољава јер њихово ”they” укључује оба рода истовремено, итд, итд.
benedykt benedykt 07:13 17.03.2024

Re: Краће речи

principessa_etrusca
Mmmdaaa, a posebno jer su psiholog, sociolog, urolog i politikolog stare i prastare srbske reči kao što svi znamo…

А пошто се већ толико следимо примере из енглеског језика…

A mogao bih se vidiš zakleti da su navedeni primeri ipak u originalu iz grčkog jezika, gde se avaj pazi iz nekog nepoznatog razloga na rod pa se tako npr za muškarca koji je po profesiji psiholog kaže ο ψυχολόγος a za ženu η ψυχολόγος, tj na osnovu člana (za muški ili ženski rod) koji ide ispred se određuje o kome se tačno radi. By the way, engleski jezik i srpski jezik su bukvalno dva sveta po svojoj strukturi i svemu ostalom, te je samim time bilo koje poređenje uz prateće izvlačenje zaključaka bukvalno besmislena kategorija…
benedykt benedykt 07:15 17.03.2024

Re: Краће речи

maksa83
Ne znam gde mi to sledimo primere engleskog jezika koji je kao mešavina koječega potpuno razvaljen po pitanju pravila.

Tačan odgovor nigde, jer engleski jezik i srpski jezik bukvalno ne idu u istu rečenicu sa obzirom koliko se razlikuju po bukvalno svemu…
emilia emilia 07:34 17.03.2024

Rusija zemlja čuda

Kako stoji Putin na glasovanju?)

Biračko mesto.


emilia emilia 07:40 17.03.2024

Rusija zemlja čuda

emilia emilia 07:42 17.03.2024

Rusija zemlja čuda

principessa_etrusca principessa_etrusca 07:43 17.03.2024

Re: Краће речи

Ne znam gde mi to sledimo primere engleskog jezika koji je kao mešavina koječega potpuno razvaljen po pitanju pravila. Tom logikom (sledimo engleski) možemo da ukinemo sve padeže osim nominativa, genitiva i akuzativa, a to naravno nećemo da radimo.

Ако већ по школама анкетирају на тему uticajа engleskog jezika na identitet srednjoškolaca u Srbiji, тешко да се утицај из анкете остварује пуким учењем енглеског језика, већ и преко утицаја енглеског на српски језик којим анкетирани средњошколци говоре.

Примера преузимања енглеских конструкција које нису у духу српског има на сваком кораку (енглеско "best ever" се одомаћило као ”најбоље икада”, иако би у духу српског и логички исправније било ”најбоље до сада”).

Uzgred - stewardess, hostess, waitress, baroness, policewoman.


Истовремено, када су достигнућа у струци у питању, постоји увредљиви елемент у награђивању ”најбоље директорке”, ”најбоље хируршкиње” или ”најбоље археолошкиње”, јер су жене тиме вештачки издвојене и заштићене од (оштре) конкуренције мушких колега.

Са друге стране, за глумце јасно постоје мушке и женске улоге, обе категорије са својим специфичностима. Берлински филмски фестивал је ипак пре неку годину храбро увео родно неутралне награде:

Berlin Film Festival awards gender-neutral acting prize to Maren Eggert (ЛИНК).

Тим поводом је глумица Кејт Бланчет (која не користи за себе личну заменицу ”он”) рекла да би више волела да се за њу користи actor, уместо acterss:

Cate Blanchett says she would rather be called an actor than an actress (ЛИНК).
tessa1 tessa1 07:44 17.03.2024

Re: Краће речи

Када одем лекару и на вратима пише "доктор", ја не знам да ли је унутра особа мушког или женског пола. А ако одем лекару и на вратима пише "докторка" ја унапред знам да је унутра особа женског пола... Шта мислиш, да ли ћу онда ући унутра ако сам неки мизогини лик?



Odličan primjer prirodne selekcije.


U suprotnom - zamisli vrata i na njima piše "patrijarh", žena ne ulazi ako zna da je unutra mizogin gej.

benedykt benedykt 09:17 17.03.2024

Re: Краће речи

principessa_etrusca
Убрзо се може показати да је потребна допуна закона да би неку особу која се бави археологијом и за коју још увек употребљавамо једнину, почели да зовемо у множини ”археолози” или ”археолошкиње”. Онда ће се можда показати да ни то више не задовољава јер њихово ”they” укључује оба рода истовремено, итд, итд.

Hajdemo iz početka. Arheolog takođe nije u originalu srpska već grčka reč, pa je bilo kakva upotreba iste u copy-paste varijanti u srpskom, ili nekom drugom, jeziku sama po sebi rogobatna jer se ista izmestila iz originalnog jezika i nakalemila veštački u drugačiju jezičku strukturu. Dakle svaka promena, tipa menjanja po (našim) padežima ili (naš) oblik množine je u startu već bio u istoj onoj meri nakaradan kao i to tvoje arheolozi vs arheloškinje, samo je vreme pokrilo tu početnu rogobatnost.

Tu onda dolazimo i do cele poente, gde se trenutno zatečeno stanje jezika smatra kao u kamen uklesana jedanaesta božija zapovest a da se pri tome potpuno zaboravlja ona deponija stranih reči iz turskog kao i iz grčkog, latinskog, nemačkog, engleskog (i pre ove poplave danas), mađarskog ili italijanskog koja se tu nakupila kroz vekove, počevši od toga da svaki put kada kažemo hvala mi u suštini pozivamo Alaha jer je to od turskog eyvallah (Iyi (dobro)+ Vallahi (u Alahovo ime) tj odatle nama i ono arhaično vala).

Svaki jezik pa i srpski je živa struktura, kao što je uostalom, ako ćemo već da teramo mak na konac, i sam naš jezik nastao kao mešavina onoga što su pre hiljadu i po godina doneli doseljenici i onoga kako su govorili starosedeoci pod uticajem starih Rimljana, počevši na primer od samoglasnika koje koristimo u tzv trouglu prednji (i, e), srednji (a) i zadnji (o, u), pa preko bukvalno svega ostalog kada je sama struktura jezika u pitanju.
Naravoučenije: Jedina konstanta kada su jezici u pitanju jeste njihova stalna promena…
benedykt benedykt 09:28 17.03.2024

Re: Краће речи

tessa1
Када одем лекару и на вратима пише "доктор", ја не знам да ли је унутра особа мушког или женског пола. А ако одем лекару и на вратима пише "докторка" ја унапред знам да је унутра особа женског пола... Шта мислиш, да ли ћу онда ући унутра ако сам неки мизогини лик?



Odličan primjer prirodne selekcije.

Pravo pitanje koje svi ovi čuvari srBskog jezika u zimskom periodu sebi ne postavljaju je a kako to da se konkretno upravo u toj nekoj medicinskoj struci već zapatilo i odomaćilo doktorka tj lekarka, kao i zubarka ili medicinska sestra na primer. Poenta je dakle samo u tome da su neka zanimanja odavno podrazumevala u sebi i žene, pa se samim time i jezik samo prilagodio sam po sebi takvom stanju stvari, gle čuda, bez ikakvog uticaja ili pu-pu-pu nametanja sa satanističkog Zapada…
angie01 angie01 10:17 17.03.2024

Re: Краће речи

Примера преузимања енглеских конструкција које нису у духу српског има на сваком кораку (енглеско "best ever" се одомаћило као ”најбоље икада”, иако би у духу српског и логички исправније било ”најбоље до сада”).


najbolje ikada, ne znaci-u nameri onog koji upotrebljava- da kaze sa odrednicom, do sada,...sto podrazumeva, da ce se u nekom trenutku pojaviti i bolje,ili se statisticki notira,...nego da pokaze da have a strong emotional effect on u izrazavanju te najboljsosti prema tome necemu/nekome o cemu se govori.

niko ne prevodi engleske konstrukcije, naprotiv, koriste se engleski izrazi, jer je tehnologija skoro pa nametnula takvu potrebu i neprimereno zvuce prevodi i insistiranje na njima u nekim situacijama, kao sto je racimo IT sektor- ne mislim na sve pojmove.

a sto se mene tice, rodne odrednice u recima koje oznacavaju profesiju su isto smesne, nista nisam ravnopravnija sto ce neko da izgovori recimo psiholoskinja-samo neprirodno zvuci,...na vratima ordinacija UVEK pise ime lekara, tako da nema zabune, da li je musko, ili zensko.
angie01 angie01 10:26 17.03.2024

Re: Краће речи

čuvari srBskog jezika


bi trebalo pre svega da se usredsrede na obrazovanje i da u skolama decu nauce da se izrazavaju i pisu eseje-jer to kako deca danas komuniciraju-eee, a br'te, brda sam se smorio, banjavam za cuku, ispostuj me,'naci lagano-je jezivo,...a kako je jezik ziva i dinamicna stavr, on se kroz vreme menja i on u sebe usisava i usvaja sve sto opstane u masovnoj upotrebi, ...pa ni mi ne govorimo kao generacije pre 100 godina.
tessa1 tessa1 10:31 17.03.2024

Re: Краће речи

Poenta je dakle samo u tome da su neka zanimanja odavno podrazumevala u sebi i žene,


Srpski jezik i patrijarhat do poslednjeg argumenta: izvini, deda-sera ne postoji.




Samo malo, molim vas,

sjetih se naravno Dva dinara druže, ali šta se dešava dalje..


Socijalni slučaj pred vratima wecea rekao je dva dinara, pogledom ga sasekoh ko mačem.


Da li je Bora bio samo rodno neutralan ili korektan, ko veli, da ne targetiram babe-sere nisu one tamo neke tetkice po školama.

“Prava žena”, “žensko”, “žensko” u tri stiha od pet,
dva stiha tj refren pjeva o susretu sa socijalnim slučajem.

Hm, kako sjajan primjer dobrog pjesništva, ili da postoji formula stvaranja a ne kako vi mislite desilo se teko tako, ovim isključivanjem druge žene pred vratima wecea ili uopšte njenog ženskog roda.
tessa1 tessa1 10:34 17.03.2024

Re: Краће речи

Benedykt, praviš se da ne vidiš onaj kod u Pakistanu, je li? :)
tessa1 tessa1 10:42 17.03.2024

Re: Краће речи

postoji formula stvaranja

Božija formula, molim vas. :)
shmoo shmoo 10:59 17.03.2024

Џмарим гаре к'о индијска баба

principessa_etrusca
И још нешто, Принцезо, а у вези са тим "маркирањем" рода, тј. пола у називима занимања чак и у српском...
Када одем лекару и на вратима пише "доктор", ја не знам да ли је унутра особа мушког или женског пола...


Поред тога, питање рода се декретима усложњава на дневној основи



Органи јавне власти и послодавци који, у складу са законима и другим прописима, обављају послове у области образовања и васпитања, науке и технолошког развоја дужни су да:

...

(3) коришћење родно осетљивог језика, односно језика који је у складу са граматичким родом, у уџбеницима и наставном материјалу, као и у сведочанствима, дипломама, класификацијама, звањима, занимањима и лиценцама, као и у другим облицима образовно-васпитног рада



(Члан 37)

Новчаном казном од 5.000 до 150.000 динара казниће се одговорно лице у органу Републике Србије, органу територијалне аутономије и органу јединице локалне самоуправе ако:

...

9) не поступи по обавезама прописаним у чл. 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 45, 46 и 49. овог закона;



(Члан 68)


Закон о родној равноправности - ЛИНК


А ја све нешто мислим, Принцезо, да ће примена овог Закона о родној равноправности у Србији на крају проћи исто као и рецимо забрана пушења цигарета на јавним местима у Грчкој (чланица Европске уније).

Пази, забрањено је, то нико не поштује, Грци џмаре гаре к'о и Турци где год стигну, и ником ништа.

Е тако ће бити и са прописима за употребу родно осетљивог језика у Србији.

Поштоваће се у медијима (донекле, не обавезно), пар њих који не поштују платиће неке казне, то ће бити оглашено на сва звона да би раја стекла утисак да живимо у функционалној држави, у школама се неће поштовати одредбе о родно осетљивом језику и те новокованице типа психолошкиња, педагошкиња и слично нико неће користити, чак ни психолошкиње и педагошкиње, и на томе ће се читава фртутма и завршити, па ће се и заборавити.

Чомићка и њена екипа из невладиних организација стрпали лову из иностранох донација "за развој цивилног друштва у Србији" у своје приватне џепиће, народ одавно огуглао на сва та лицемерја и позориштарије генерисане у државним органима власти од самог врха па наниже и сви задовољни.

Само смо опет и по овом питању по свом старом обичају потрошили много речи не радећи ништа корисно за заједницу као што то увек и радимо и то му је то.



По мени, постоје три типа друштава.

Глаголска друштва су читав англосаксонски свет, посебно Америка и Британија. У њима је све везано за рад, за кретање, за деловање, за каријеру, чак и на уштрб породице; нема се времена за губљење, брзина и ефикасност су две најцењеније карактеристике. Ничим нису задовољни и стално смишљају нове начине да испуне своје животе (или празнине у њима, по некима). Спремни су да за минут разруше стару причу и старе моделе да би увели нешто ново. Глаголска друштва имају стално засукане рукаве.

Именична друштва су типично скандинавске земље. Све је тамо некако ненаглашено (осим природе), једноставно, неупадљиво, онако како је стварно, без много улепшавања и 'фарбања'; и људи су такви: мирни, без великих претензија (у поређењу са Англосаксонцима), нема много галаме, нема много брзине, породични живот је важан и добар баланс између рада и одмора. Њихова демократија је природна, некако се подразумева и о њој се много не прича. Заједница је битна и свако се труди да буде добар члан; држава је издашна, а народ радо плаћа (велики) порез. Ко год је био у Норвешкој, Исланду, Данској и, у извесној мери, Шведској и Швајцарској, зна о чему говорим.

Трећи тип је сличан нама: придевска друштва. Као и у глаголским, и ту има много галаме, али је она непродуктивна: углавном се галами око политике и прегањања свакаквих врста; у придевским друштвима све је веће него што стварно јесте, свака изјава и идеја је историјска, свака критика је крвна увреда, све је или рај или пакао, нема средине. Епитети/етикете владају. Таква друштва воле велике речи, велике гестове, у њима се ствари као моћ или богатство показују јер је све у декору, у површини. У придевским друштвима се много прича, а мало ради. Придевска друштва воле јаке политичаре и обично имају проблема са демократијом. Русија, Кина, Блиски Исток, добар део источне Европе, добар део Медитерана. И ми.




Идемо даље!





benedykt benedykt 11:09 17.03.2024

Re: Краће речи

tessa1
Poenta je dakle samo u tome da su neka zanimanja odavno podrazumevala u sebi i žene,


Srpski jezik i patrijarhat do poslednjeg argumenta: izvini, deda-sera ne postoji.

Iskreno preporučujem ponovno čitanje mog komentara ali ovaj put polako i sa malo više pažnje. Mislim, možda se eventualno i desi da se konačno shvati potpuno drugačija poenta onoga što je napisano. Unapred zahvalan…
shmoo shmoo 11:12 17.03.2024

Re: Краће речи

principessa_etrusca

Ако већ по школама анкетирају на тему uticajа engleskog jezika na identitet srednjoškolaca u Srbiji, тешко да се утицај из анкете остварује пуким учењем енглеског језика,



Знаш вероватно то и по себи као и ја по себи...

Нисмо ми стране језике учили само у школама, зар не?

Учио сам француски од првог разреда основне. Успут, док сам био у млађим разредима, учио сам енглески језик у Културном центру Чукарица. Ишао три пута недељно на те часове и престао када сам пошао у 5. разред основне.

А опет, на факултету сам (било је обавезно) полагао два страна језика - француски и енглески. И из енгеског добио већу оцену него из француског.

Филмови, музика, књиге,... Тако смо сви такође учили стране језике, не само у школи.

Него, неки корпус испитаника у анкети мораш да одабереш... Некога ко ти је при руци да не би ишао улицом и јурио испитанике. Ови у основној школи су још увек мали. Студенти су неухватљиви као и пролазници на улици.

Средњошколци се онда сами по себи намећу као решење за корпус испитаника.

Примера преузимања енглеских конструкција које нису у духу српског има на сваком кораку (енглеско "best ever" се одомаћило као ”најбоље икада”, иако би у духу српског и логички исправније било ”најбоље до сада”).


Јебено добро?

'Ај кад чујем неког клинца да то изговори, некако и могу то да поднесем, али кад чује мог вршњака који каже:"Јебено добро!"



shmoo shmoo 11:14 17.03.2024

Re: Краће речи

tessa1
Када одем лекару и на вратима пише "доктор", ја не знам да ли је унутра особа мушког или женског пола. А ако одем лекару и на вратима пише "докторка" ја унапред знам да је унутра особа женског пола... Шта мислиш, да ли ћу онда ући унутра ако сам неки мизогини лик?



Odličan primjer prirodne selekcije.


U suprotnom - zamisli vrata i na njima piše "patrijarh", žena ne ulazi ako zna da je unutra mizogin gej.




Није немогућа ситуација.

Живот је чудо.

Као и језик.


benedykt benedykt 11:16 17.03.2024

Re: Краће речи

tessa1
Benedykt, praviš se da ne vidiš onaj kod u Pakistanu, je li? :)

Misliš podseća pomalo na tebe i histerični amok oko ”sprdanja” sa Kulenovićevom Stojankom…?! Nemoj biti baš toliko stroga prema sebi, mislim možda zaista i podseća ali samo malo…
tessa1 tessa1 11:18 17.03.2024

Re: Краће речи

Iskreno preporučujem ponovno čitanje mog komentara ali ovaj put polako i sa malo više pažnje. Mislim, možda se eventualno i desi da se konačno shvati potpuno drugačija poenta onoga što je napisano. Unapred zahvalan…



Iskreno dozvolite sebi malo umjetničke slobode,

Ne znači da nisam vaš komentar razumjela ako se ne nastavim duvati u istu tikvu, duvajte vi u svoju, ja ću u svoju. Hvala na razumjevanju.

shmoo shmoo 11:18 17.03.2024

Re: Краће речи

tessa1
Poenta je dakle samo u tome da su neka zanimanja odavno podrazumevala u sebi i žene,


Srpski jezik i patrijarhat do poslednjeg argumenta: izvini, deda-sera ne postoji.

Samo malo, molim vas,

sjetih se naravno Dva dinara druže, ali šta se dešava dalje..


Socijalni slučaj pred vratima wecea rekao je dva dinara, pogledom ga sasekoh ko mačem.


Da li je Bora bio samo rodno neutralan ili korektan, ko veli, da ne targetiram babe-sere nisu one tamo neke tetkice po školama.

“Prava žena”, “žensko”, “žensko” u tri stiha od pet,
dva stiha tj refren pjeva o susretu sa socijalnim slučajem.


Hm, kako sjajan primjer dobrog pjesništva, ili da postoji formula stvaranja a ne kako vi mislite desilo se teko tako, ovim isključivanjem druge žene pred vratima wecea ili uopšte njenog ženskog roda.




Pored toga, niz istraživanja pokazuje da je epika vrlo dobro razlikovala polni i rodni identitet, i to u smislu kako ZOR definiše rod: „rod označava društveno određene uloge, mogućnosti, ponašanja, aktivnosti i atribute, koje određeno društvo smatra prikladnim za žene i muškarce uključujući i međusobne odnose muškaraca i žena i uloge u tim odnosima koje su društveno određene u zavisnosti od pola“. Žene su se tako maskirale u muškarce i muškarci u žene, prema potrebi, i preuzimali njihove rodne uloge. Postoje brojne epske pesme s primerima androginosti i rodne travestije. Kako navodi folkloristkinja Lidija Delić (2019),1 žene su se u epici preodevale u muškarce i preuzmale tipične muške rodne uloge, uz saglasnost i konspiraciju kako muških tako i ženskih karaktera, u sledećim situacijama: „1) da bi menjale braću ili očeve u vojsci; 2) da bi sa verenikom/mužem bile u vojsci; 3) da bi provele sopstvene svatove kroz goru; 4) da bi izbavile muža iz tamnice; 5) da bi nadmudrile hvalisavog momka ili se osvetile neverniku“ (str. 248). O rodnoj travestiji u epici doktorsku disertaciju je napisala Nataša Drakulić Kozić. Za ženu ratnicu – ili da upotrebim toliko ismevani femininativ borkinju – epika je skovala poseban fraezološki izraz delija-devojka i posvetila joj cikluse pesama, a postoje i hajdučice i druge epske ratnice. U ovom kratkom osvrtu na epski svet, treba pomenuti i guslarke. Iako mnogo ređe od muškaraca, žene su se javljale i u ulozi guslarki, pa je i Vuk Karadžić zapisivao dragocene epske pesme od guslarki: slepe Živane, slepe Jece, slepe Stepanije i slepe iz Grgurevaca.

Eh, što bi rekla Konstrakta, i šta ćemo sad? (ЛИНК)



tessa1 tessa1 11:19 17.03.2024

Re: Краће речи

Misliš podseća pomalo na tebe i histerični amok oko ”sprdanja” sa Kulenovićevom Stojankom…?! Nemoj biti baš toliko stroga prema sebi, mislim možda zaista i podseća ali samo malo…

Ne, nego da si ti fejk, kao i tvoja priča.
tessa1 tessa1 11:24 17.03.2024

Re: Краће речи

Žene su se tako maskirale u muškarce i muškarci u žene,


Hm.


+

počela sam pisati komentar ali se oduži, od pozorišta bez glumica do danas muškaraca u ženskim haljinama
shmoo shmoo 11:29 17.03.2024

Уз недељни ручак

benedykt

Pravo pitanje koje svi ovi čuvari srBskog jezika



Ко су то "сви ови чувари срБског језика"?



Никове на сунце!





benedykt benedykt 11:39 17.03.2024

Re: Краће речи

tessa1
Misliš podseća pomalo na tebe i histerični amok oko ”sprdanja” sa Kulenovićevom Stojankom…?! Nemoj biti baš toliko stroga prema sebi, mislim možda zaista i podseća ali samo malo…

Ne, nego da si ti fejk, kao i tvoja priča.

Za početak moju priču treba makar shvatiti, što tebi očigledno nije uspelo i pored tolikog truda i mojih ad nauseam pojašnjavanja na temu šta je pesnik zaista hteo da kaže na temu Stojanka & Pakistan. Kao što se uostalom sve to opet ponavlja na ovom sada slučaju zvanom: Srpski jezik i patrijarhat do poslednjeg argumenta…
Naravoučenije: Čitati polako, ako treba i više puta, ali sa razumevanjem…
benedykt benedykt 11:44 17.03.2024

Re: Краће речи

tessa1
Iskreno preporučujem ponovno čitanje mog komentara ali ovaj put polako i sa malo više pažnje. Mislim, možda se eventualno i desi da se konačno shvati potpuno drugačija poenta onoga što je napisano. Unapred zahvalan…



Iskreno dozvolite sebi malo umjetničke slobode,

Ne znači da nisam vaš komentar razumjela ako se ne nastavim duvati u istu tikvu, duvajte vi u svoju, ja ću u svoju. Hvala na razumjevanju.


Umetnička sloboda ne znači za 180° izvrtanje smisla izrečenog a sve u skladu sa ličnim željama a posebno ako je to podrazumevalo potpuno pogrešno shvatanje onoga što je napisano. U prevodu, Stojanka & Pakistan 2.0…
tessa1 tessa1 12:12 17.03.2024

Re: Краће речи

Za početak moju priču treba makar shvatiti, što tebi očigledno nije uspelo i pored tolikog truda i mojih ad nauseam pojašnjavanja na temu šta je pesnik zaista hteo da kaže na temu Stojanka & Pakistan. Kao što se uostalom sve to opet ponavlja na ovom sada slučaju zvanom: Srpski jezik i patrijarhat do poslednjeg argumenta…
Naravoučenije: Čitati polako, ako treba i više puta, ali sa razumevanjem…



Ne razumiju me, znači da sam pametan?, tako se postane i razbojnik, ok, neko rano počne čitati knjige kao ti, neko uzme šibice i izađe na ulicu varati ljude, ali zajednička pomisao ili u korijenu ova dva životna izbora je: ne razumiju me, pametniji sam.



Benedykt, složio si priču.

1) Pakistanci ne znaju arapski

2) arapski na haljini koju žene ne nose: inače


Priča od početka fejk, gradio si čudan grad oblaku na grani,

umetnuta da bi i naudio i uzeo pažnju - čitam jutros Tijanićevu knjigu Ja. I niko moj, ne nije mi Ja u naslovu govorilo koliko je bio sujetan, i tražim pravu riječ za njegov stil, hm, možda dok dođem do kraja, prvo, nije Tijanić pisao bolje od Tirnanića, i otkud to poređenje?, drugo, baš me nije našao, ne mogu vjerovati da među ženama tada u Srbiji nije bila neka britka, neposredna, duhovita i drska da mu odgovora s vremena na vrijeme, ma ne sujetna, sujeta je za amatere..


Ok, nisu razumjeli arapski, haljina ne priliči da je pametna žena ponese sa sobom u obilazak Pakistan, itd, sve ima smisla.

Ali i pored pogrešne haljine i arapskog dezena kojim se ne izaziva domaćin evo gledamo snimak gdje Njegovo ime nalaze, čitaju, ne nije to čitanje, neko vjersko proviđenje, ukaže im se i u kodu na flaši.

I šta biva dalje, ništa, šofer sa snimka iz kombija sa flašama je izvukao živu glavu, pobjegao da ga ne linčuju na šta oni čujemo imaju pravo..







tessa1 tessa1 12:13 17.03.2024

Re: Краће речи

Umetnička sloboda ne znači za 180° izvrtanje smisla izrečenog a sve u skladu sa ličnim željama a posebno ako je to podrazumevalo potpuno pogrešno shvatanje onoga što je napisano.


Opet isto, cc.
jovilim_e jovilim_e 12:48 17.03.2024

Re: Краће речи

shmoo

...

Пара врти тамо (Влада Републике Србије и Скупштина који су усвојили тај закон) где бургија (невладине организације финансиране из иностранства) неће.

Они су највећи стручњаци за све, у све се разумеју... К'о оне Катице за све... Политичари, посланици, министри, невладине организације.

А они прави стручњаци за неку област (и онај народ којем ће се то наметати силом) имају онда да ћуте.


Oni su gola govna, a ne stručnjaci.
Relikt komunjara od Tite sa slojim naslednicima.
Koji bi prodali rođenu mater, ne trepnuvši.
principessa_etrusca principessa_etrusca 12:50 17.03.2024

Re: Краће речи

Svaki jezik pa i srpski je živa struktura,

Бенедикте, ја управо и говорим о томе.

Језик се мења у складу са потребама које живот поставља пред говорнике неког језика, а не мења се насилно, увођењем закона чије прихватање избоксују неке опскурне организације упркос општем противљењу.
jovilim_e jovilim_e 12:55 17.03.2024

Re: Краће речи

benedykt
tessa1
Када одем лекару и на вратима пише "доктор", ја не знам да ли је унутра особа мушког или женског пола. А ако одем лекару и на вратима пише "докторка" ја унапред знам да је унутра особа женског пола... Шта мислиш, да ли ћу онда ући унутра ако сам неки мизогини лик?



Odličan primjer prirodne selekcije.

Pravo pitanje koje svi ovi čuvari srBskog jezika u zimskom periodu sebi ne postavljaju je a kako to da se konkretno upravo u toj nekoj medicinskoj struci već zapatilo i odomaćilo doktorka tj lekarka, kao i zubarka ili medicinska sestra na primer. Poenta je dakle samo u tome da su neka zanimanja odavno podrazumevala u sebi i žene, pa se samim time i jezik samo prilagodio sam po sebi takvom stanju stvari, gle čuda, bez ikakvog uticaja ili pu-pu-pu nametanja sa satanističkog Zapada…

Ti si sam, konačno nešto, dotakao što je od suštinskog značaja, a to je - da se jezik prilagodio.
Ozbiljna društva će tu praksu da poštuju normirajući ono što je zaživelo u jezičkom smislu, ono što se prilagodilo.
A ne da forsiraju budalaštine kao da mi nemamo svoj jezik odavno, pa moramo da forsiramo i izmišljamo budalaštine poput Hrvata.
principessa_etrusca principessa_etrusca 13:07 17.03.2024

Re: Краће речи

počela sam pisati komentar ali se oduži, od pozorišta bez glumica do danas muškaraca u ženskim haljinama





jovilim_e jovilim_e 13:09 17.03.2024

Re: Краће речи

tessa1
Iskreno preporučujem ponovno čitanje mog komentara ali ovaj put polako i sa malo više pažnje. Mislim, možda se eventualno i desi da se konačno shvati potpuno drugačija poenta onoga što je napisano. Unapred zahvalan…



Iskreno dozvolite sebi malo umjetničke slobode,

Ne znači da nisam vaš komentar razumjela ako se ne nastavim duvati u istu tikvu, duvajte vi u svoju, ja ću u svoju. Hvala na razumjevanju.


Eeeeee, ovo je štogod.
I kulturno, pre svega.
jovilim_e jovilim_e 13:13 17.03.2024

Re: Краће речи

benedykt
tessa1
Misliš podseća pomalo na tebe i histerični amok oko ”sprdanja” sa Kulenovićevom Stojankom…?! Nemoj biti baš toliko stroga prema sebi, mislim možda zaista i podseća ali samo malo…

Ne, nego da si ti fejk, kao i tvoja priča.

Za početak moju priču treba makar shvatiti, što tebi očigledno nije uspelo i pored tolikog truda i mojih ad nauseam pojašnjavanja na temu šta je pesnik zaista hteo da kaže na temu Stojanka & Pakistan. Kao što se uostalom sve to opet ponavlja na ovom sada slučaju zvanom: Srpski jezik i patrijarhat do poslednjeg argumenta…
Naravoučenije: Čitati polako, ako treba i više puta, ali sa razumevanjem…

Ali zašto da se nešto čita više puta?
Zar ne bi trebalo da ti kada nešto napišeš to napisano bude (nedvosmisleno) jasno?
maksa83 maksa83 13:33 17.03.2024

Re: Краће речи

Ако већ по школама анкетирају на тему uticajа engleskog jezika na identitet srednjoškolaca u Srbiji, тешко да се утицај из анкете остварује пуким учењем енглеског језика, већ и преко утицаја енглеског на српски језик којим анкетирани средњошколци говоре.

Uticaj se prevashodno ostvaruje "curenjem sadržaja" (božemeoprosti ko reklama za uloške) kroz masmedije, nekad TV i radio, a sada kroz Internet. Zapravo je prosto (što ne znači i rešivo) - koliko se zanimljivog sadržaja obezbedi toliko će neki jezik da "curi" u tvoj jezik. Neki minimalan napor koji društvo može da učini je da obezbedi sadržaj na maternjem jeziku za najmlađe koji će da ih "drži" i kreira im fond reči i uči ih da se izražavaju do recimo desete godine. Mi smo bili blagosloveni superkvalitetnim školskim programom, kada je on tačno nestao ne umem da kažem, znam samo da ne postoji u poslednji minimum 25 godina, verovatno više, a zahvaljujući tome što fimove nismo sinhronizovali nego titlovali imali smo "bazu" ljudi koji govore engleski bolje od okolnog (možda i svetskog ne-engleskog) proseka. (Ovo je inače zapažanje stranaca koji dolaze ovde poslednjih godina.)
benedykt benedykt 13:44 17.03.2024

Re: Краће речи

tessa1


Ne razumiju me, znači da sam pametan?, tako se postane i razbojnik, ok, neko rano počne čitati knjige kao ti, neko uzme šibice i izađe na ulicu varati ljude, ali zajednička pomisao ili u korijenu ova dva životna izbora je: ne razumiju me, pametniji sam.

Ne, ti generalno imaš problem sa razumevanjem napisanog potpuno nebitno ko je u pitanju. Kako to izgleda na konkretnom skoro pa tragikomičnom primeru, neka pokaže ova sličica…

Dakle, samo tebi može da padne na pamet da umisliš kako ti je Freehand pretio sa onim što je rekao. Da tragikomedija bude zaista potpuna, napisala si posle ova dva još jedno desetak komentara u nizu a sve na temu meni je Freehand pretio…
benedykt benedykt 13:53 17.03.2024

Re: Краће речи

tessa1

Benedykt, složio si priču.

1) Pakistanci ne znaju arapski

2) arapski na haljini koju žene ne nose: inače


Priča od početka fejk, gradio si čudan grad oblaku na grani,

Sorry ali zaista, sve što ti nije jasno o datoj temi ti je već trideset puta ponovljeno. Tako da idi pa pročitaj ponovo šta sam ja napisao umesto što umišljaš gluposti. Nemam zaista želju da po jubilarni trideset i prvi put nešto ponovo na tabli crtam i bojim šarenim flomasterima.
By the way, poenta cele te priče je bila jedino i samo u sličnosti ponašanja tih Pakistanaca i tebe oko Stojanke odnosno pratećeg licimurja, a sve ostalo za Pakistance, kaligrafiju i arapski, je bilo samo razjašnjenje na temu odakle se njima u glavi stvorila potpuno pogrešna predstava vezana za tu haljinu.

Ono što će verovatno zauvek ostati večita misterija je a odakle se tebi u glavi stvorila ona glupost vezana za ”sprdnju” za Stojankom. Avaj, shvatiti ludost Pakistanaca je dečija igra u odnosu na shvatanje tvoje neuračunljivosti u određenim momentima…
tessa1 tessa1 14:01 17.03.2024

Re: Краће речи

Da tragikomedija bude zaista potpuna, napisala si posle ova dva još jedno desetak komentara u nizu a sve na temu meni je Freehand pretio…

Hm,
opet on okreće na priču o meni, laže, podmeće, na sve bede spreman, ima moju arhivu, pitala sam ga o kodu i Pakistancima? Opet on o meni lopovu, viče: dršteje.



Benedykt, gluplji si i luđi nego što sam mislila. Ajde lud, bezobrazan i kuražan iza lažnih naloga, ali zlonamjerna glupost mi se gadi.
tessa1 tessa1 14:01 17.03.2024

Re: Краће речи

fuj
tessa1 tessa1 14:03 17.03.2024

Re: Краће речи

Principessa, i ostali :)

sjetih se da sam tražeći kao uvijek nešto drugo prije neki dan vidjela i ovaj tekst o pozorištu na Golom otoku.

(p.s. ne znam čije su novine, neka ne utiču na vaše mišljenje)


Foto- istorija (ne prenosim cjeli naslov jer mi neke igre riječi ne pašu)






Bezimena opereta, prva pozorišna predstava na Golom otoku

Foto: Pozorišni muzej
tessa1 tessa1 14:06 17.03.2024

Re: Краће речи

Ono što će verovatno zauvek ostati večita misterija je a odakle se tebi u glavi stvorila ona glupost vezana za ”sprdnju” za Stojankom. Avaj, shvatiti ludost Pakistanaca je dečija igra u odnosu na shvatanje tvoje neuračunljivosti u određenim momentima…

Podlac i dalje smrdi iza mojih komentara, cc..
jovilim_e jovilim_e 14:06 17.03.2024

Re: Краће речи

tessa1
Ono što će verovatno zauvek ostati večita misterija je a odakle se tebi u glavi stvorila ona glupost vezana za ”sprdnju” za Stojankom. Avaj, shvatiti ludost Pakistanaca je dečija igra u odnosu na shvatanje tvoje neuračunljivosti u određenim momentima…

Podlac i dalje smrdi iza mojih komentara, cc..

Oteraj ga u k.
tessa1 tessa1 14:07 17.03.2024

Re: Краће речи

Oteraj ga u k.

Ne inspiriše me, znaš koliko je sati. :)
benedykt benedykt 14:34 17.03.2024

Re: Краће речи

principessa_etrusca
Svaki jezik pa i srpski je živa struktura,

Бенедикте, ја управо и говорим о томе.

Језик се мења у складу са потребама које живот поставља пред говорнике неког језика, а не мења се насилно, увођењем закона чије прихватање избоксују неке опскурне организације упркос општем противљењу.

Mmmdaaa, što nas onda naravno vraća dve stotine godine unazad u priču sa tzv Vukovom reformom i time da je praktično tek tamo sa Stojanom Novakovićem i njegovom gramatikom iz poslednje decenije 19. veka, naš jezik dobio ovu današnju formu. Pa se tako i dan danju posle tolikog vremena, od strane još tvrđe struje čuvara jezika, poteže ta priča o pogubnosti te Vukove reforme i jezuitsko-vatikanskoj zaveri sa ciljem uništavanja srbskoga jezika…

Evo ovako je na primer izgledao početak teksta iz Danice za 1828. koga je napisao Vuk Stefanović Karadžić, Filosofije doktor, i učeni društva: Sankpeterburgskoga voljnoga ljubitelja Ruske Slovesnosti, Кrakovskoga, Tiringsko - Saksonskoga za istraživanje otačestvene starine, i Кraljevsko-Getingskoga člen korespodent…


Pretpostavljam da će za dve stotine godine neki naši čukununuci na isti način posmatrati ovo što mi sada pišemo, mislim ako to nađu i ako sve ovo nekim čudom ostane uopšte dostupno…
benedykt benedykt 14:40 17.03.2024

Re: Краће речи

tessa1

Benedykt, gluplji si i luđi nego što sam mislila. Ajde lud, bezobrazan i kuražan iza lažnih naloga, ali zlonamjerna glupost mi se gadi.

Kao što već rekosmo, istina ume da bude bolna kategorija, a za to oko tih nekih lažnih naloga i svega ostalog se obrati nekom stručnom, ja ti avaj ne mogu pomoći po tom pitanju ali onako laički mi se čini da je neka vrsta paranoje u pitanju…
benedykt benedykt 14:42 17.03.2024

Re: Краће речи

tessa1
Ono što će verovatno zauvek ostati večita misterija je a odakle se tebi u glavi stvorila ona glupost vezana za ”sprdnju” za Stojankom. Avaj, shvatiti ludost Pakistanaca je dečija igra u odnosu na shvatanje tvoje neuračunljivosti u određenim momentima…

Podlac i dalje smrdi iza mojih komentara, cc..

Koliko shvatam, držiš se one narodne da se jačina argumenata u bilo kojoj raspravi meri brojem ad hominem uvreda, odsek primitivizam, prostakluci i priključenija…
benedykt benedykt 14:50 17.03.2024

Re: Краће речи

tessa1
Da tragikomedija bude zaista potpuna, napisala si posle ova dva još jedno desetak komentara u nizu a sve na temu meni je Freehand pretio…

Hm,
opet on okreće na priču o meni, laže, podmeće, na sve bede spreman, ima moju arhivu, pitala sam ga o kodu i Pakistancima? Opet on o meni lopovu, viče: dršteje.

Samo dajem konkretan primer gde se iz priloženog jasno vidi kako imaš gadan problem sa razumevanjem napisanog i prateću želju da na osnovu umišljene fantazmagorije započneš već neku svađu i pičkaranje (s’oproštenjem). Da si se iole potrudila da shvatiš šta sam ti ja oko Pakistana i te haljine pričao, može biti da bi ti eventualno i došlo u glavu šta sam tačno pokušavao da kažem i kako je poenta napisanog bila potpuno drugačija od te fantazmagorije koju si umislila.
Avaj, kod tebe je sve u nekakvoj binarnoj dihotomiji, to jest postoje samo oni koji se 100% slažu sa tobom ma kakve ti gluposti pisala i zli ljudi koji su 100% protiv tebe a sve zato što vole da lažu, prete i podmeću…
benedykt benedykt 15:00 17.03.2024

Re: Краће речи

tessa1
Oteraj ga u k.

Ne inspiriše me, znaš koliko je sati. :)

Još jedan primer potpuno pogrešnog shvatanja onoga što je napisano. Elem, Čarlivoje troluje i u tom trolovanju pokušava da te naloži da kreneš u tvoju uobičajenu varijantu psovanja i uvreda, a sve sa ciljem da se on veselo cereka svemu tome a posebno ako se i ja primim.
Uključi mozak ponekad za promenu, umesto što se primaš kao malo dete i tripuješ kako ti on kao fol daje podršku…
tessa1 tessa1 15:02 17.03.2024

Re: Краће речи

Kao što već rekosmo, istina ume da bude bolna kategorija, a za to oko tih nekih lažnih naloga i svega ostalog se obrati nekom stručnom, ja ti avaj ne mogu pomoći po tom pitanju ali onako laički mi se čini da je neka vrsta paranoje u pitanju…



Ispijanje kafe je virtuelna bezbrižnost, kuliranje velikog virtuelnog znanja?



Odakle se ti javljaš, evo nešto razmišljam nakon ovih detalja iz arhive o mom mjestu stanovanja,
prepoznatljiv si po dugom kaputu i smajli ispija kafe nakon što virtuelnim ljudima sasipaš istinu u lice ili kako se već zove ovo tvoje virtuelno pregalništvo?

Držiš ogledalo? Virtuelni nalog o kom skoro ne znamo ništa, o drugima barem ponešto znamo, o svakom vjerovatno imamo barem 10 podataka, kakvu muziku sluša, za koga navija, šta čita, koje filmove gleda, itd, gdje živi, gdje ide na odmor, gdje je bio, planira, rođen, odakle mu dida, baba, itd.. minimum, nismo ni svjesni koliko znamo tj o sebi pričamo.


Zašto potežeš arhivu o mojim komentarima i držiš mi ogledalo? Ko si ti?







Razmišljam prije sec, teško se koncentrišem na ovaj Tasin blog - preporučila sam odmah, nisam ni došla ovde da se ispišavam kao Tasa na moje blogove - šta je razlog, možda nesvjesno ne dozvoljavam da mi crpi energiju virtuelnost koje više nema na glavnoj stranici?,

tj ne bih se ni javila da ne bi ženskog roda na vratima, znak mizoginim da ne ulaze :), a jutros razmišljam o patrijarhovom odlasku u Rusiju,
i o činjenici da ni jedan tekst u EU o Miloradu i RS ne prolazi bez spominjanja njegovog prijateljstva sa Putinom, i evo prije neki dan je bio ovde i blamirao se više od predstavnika druga dva naroda, zašto?

Hm, kakva je to nama čast ukazana, malom entitetu, mali protektorat na karti zemaljskoj da u vrijeme kada je Rusija u ratu sa drugom zemljom i cjelom EU, nas bije glas da smo dobri drugari Rusije, najbolji drugari? - pri tom, mi bi da budemo dio EU (za one koji ne shvataju, idemo radi Hrvata i Hrvatske)

Ok, Milorad sa familijom u Srpskoj i Srbiji ne brine o našim glavama u EU ili Americi sa kojom ratuje iz Laktaša.. njegov drug nije naš drug?, zašto nas obezglavljuje tako lako?, ne bi trebalo da je njegov drug i naš drug iako vi zamislite danas čovjeka od 30 god koji ne zna za drugog predsednika osim Milorada..

Da li i patrijarh kada priča o ženama ima svjest da mi nismo sve rodilje bespolnim začećem sa ikone?, da ima nešto izvan okvira?
tessa1 tessa1 15:03 17.03.2024

Re: Краће речи

može biti da bi ti eventualno i došlo u glavu

Da, ovde je teško ne pomisliti na nogom u glavu. Teško, moram priznati.
tessa1 tessa1 15:06 17.03.2024

Re: Краће речи

i tripuješ kako ti on kao fol daje podršku

cc



Koliko ti godina imaš?
benedykt benedykt 15:32 17.03.2024

Re: Краће речи

tessa1
i tripuješ kako ti on kao fol daje podršku

cc



Koliko ti godina imaš?

To je već pitanje koje bi najbolje bilo da postaviš samoj sebi…
benedykt benedykt 15:34 17.03.2024

Re: Краће речи

tessa1
može biti da bi ti eventualno i došlo u glavu

Da, ovde je teško ne pomisliti na nogom u glavu. Teško, moram priznati.

Obrati se i za to nekom stručnom, meni se onako laički čini kao problem sa napadima besa…
benedykt benedykt 15:45 17.03.2024

Re: Краће речи

tessa1

Odakle se ti javljaš, evo nešto razmišljam nakon ovih detalja iz arhive o mom mjestu stanovanja,
prepoznatljiv si po dugom kaputu i smajli ispija kafe nakon što virtuelnim ljudima sasipaš istinu u lice ili kako se već zove ovo tvoje virtuelno pregalništvo?

Držiš ogledalo? Virtuelni nalog o kom skoro ne znamo ništa, o drugima barem ponešto znamo, o svakom vjerovatno imamo barem 10 podataka, kakvu muziku sluša, za koga navija, šta čita, koje filmove gleda, itd, gdje živi, gdje ide na odmor, gdje je bio, planira, rođen, odakle mu dida, baba, itd.. minimum, nismo ni svjesni koliko znamo tj o sebi pričamo.


Zašto potežeš arhivu o mojim komentarima i držiš mi ogledalo? Ko si ti?

Priloži legitimaciju gde se vidi kako se zaposlena u Ministarstvu unutrašnjih poslova Srbije pa da porazmislim o tome da ti odgovorim, ali da se prvo prokonsultujem sa svojim advokatom ako je ikako moguće.
Za dugački kaput i smajli koji pije kafu mogu da ti udovoljim srcu želji i bez toga. Elem, kaput i avatar su odavde…

Glavni junak se zove Бенедикт, a kako je ćirilica bila no-no prilikom (ponovnog) registrovanja na blogu onda je u igru dodatno upao i glavni junak romana Lód (Led) Jaceka Dukaja koji se zove Benedykt Gierosławski. Smajli koji pije kafu je neka vrsta zaštitnog znaka uz neizbežne tri tačke, ne predstavlja ništa specijalno sem što mi se sviđa kako sve to izgleda.
Unapred zahvalan na razumevanju…
tessa1 tessa1 15:50 17.03.2024

Re: Краће речи

Ajde bre, šibicari nekom drugom..

Nemam dobru riječ da te nazovem, spodobo virtuelna.
benedykt benedykt 16:05 17.03.2024

Re: Краће речи

tessa1
Ajde bre, šibicari nekom drugom..

Nemam dobru riječ da te nazovem, spodobo virtuelna.

Misliš ponestalo ti primitivnih prostakluka u vidu ad hominem uvreda, a to avaj znači da nemaš više ni ”argumenata” za raspravu. E baš šteta…
dragosevacsutra dragosevacsutra 18:11 17.03.2024

Re: Краће речи

Smajli koji pije kafu je neka vrsta zaštitnog znaka uz neizbežne tri tačke, ne predstavlja ništa specijalno sem što mi se sviđa kako sve to izgleda.
Unapred zahvalan na razumevanju…






newimprovedtadejus newimprovedtadejus 19:29 17.03.2024

Re: Краће речи

principessa_etrusca
Svaki jezik pa i srpski je živa struktura,

Бенедикте, ја управо и говорим о томе.

Језик се мења у складу са потребама које живот поставља пред говорнике неког језика, а не мења се насилно, увођењем закона чије прихватање избоксују неке опскурне организације упркос општем противљењу.


naravno da nije tako.. formalnom jeziku djecu učimo od 7. godine života.. kod nekih i ranije..
a tu formu propisuje državne organizacije koje bismo sasvim mogli i opskurnima da nazovemo (ja evo ne bih znala reći kako se zove ta formalna ogranizacija u Srbiji koja periodično revidira gramatiku i rječnik srpskog jezika)..
a ne znam ni kojim je to metodom utvrđeno da je protivljenje bilo čemu u jeziku opšte..
mora čovjek biti dobro zaludan pa da se protivi promjenama u jeziku..
dokonih vazda bilo i biće al da se radi o opštoj dokonosti to baš ne bih rekla
benedykt benedykt 19:52 17.03.2024

Re: Краће речи

dragosevacsutra
Smajli koji pije kafu je neka vrsta zaštitnog znaka uz neizbežne tri tačke, ne predstavlja ništa specijalno sem što mi se sviđa kako sve to izgleda.
Unapred zahvalan na razumevanju…







Što-no-se kaže, videla žaba da se konji potkivaju pa i ona nogu digla…
dragosevacsutra dragosevacsutra 20:20 17.03.2024

Re: Краће речи

Što-no-se kaže, videla žaba da se konji potkivaju pa i ona nogu digla…


ti to ozbiljno?

pa u pravu si debilu neopevani. razlika je jedno desetak godina, majmune.
benedykt benedykt 22:30 17.03.2024

Re: Краће речи

dragosevacsutra
Što-no-se kaže, videla žaba da se konji potkivaju pa i ona nogu digla…


ti to ozbiljno?

pa u pravu si debilu neopevani. razlika je jedno desetak godina, majmune.

Nešto se ne sećam da je pre sedamnaest osamnaest godina bilo ko na blogu uvek imao tog smajlija na kraju komentara sem moje malenkosti. Mada ako ćemo da teramo mak na konac priča sa tim smajlijem je u suštini počela na nekom sasvim drugom mestu pre nekih dvadeset i kusur godina, to jest od bukvalno prve inkarnacije moje malenkosti po bespućima interneta. Jbt kako leti vreme…
shmoo shmoo 23:15 17.03.2024

Re: Краће речи

newimprovedtadejus

formalnom jeziku djecu učimo od 7. godine života


Оно што ти називаш "формалним језиком" у лингвистици се назива стандардним језиком, стандардним језичким обрасцем, који служи за јавну комуникацију заједнице која неки језик користи. Некада су, у доба Вука Караџића, то називали књижевним језиком, али овај назив, стандардни језик, потпунији је јер није то језик само лепе књижевности који је због уметничке употребе стилски другачије обојен од стандардног језика једне заједнице.

Почиње да се усваја кроз процес образовања. Већина у својој приватној комуникацији користи неки свој локални говор, нешто што прво чује у кући, али када хоће да комуницира на јавној сцени или у свом процесу образовања током година, онда користи стандард.

Рецимо, када кажеш српскохрватски језик, онда се подразумева да је то онај језички образац који су користила 4 културна центра бивше Југославије у медијима, образовању, култури и јавној званичној комуникацији.

А у суштини сам тај бирократски назив за тај наш некадашњи језик већине говорника у бившој Југославији није био само тај стандард (прописан кроз рад одговарајућих институција у културним центрима) него је обухватао и све оне могуће кајкавске, чакавске и штокавске говоре које су говорници у својој свакодневној незваничној комуникацији користили од Сутле до Вардара и од Јадрана до Суботице.

И није то ништа необично... Сваки језик који има и свој писани облик пре или касније добије такав стандард кроз употребу.

У Великој Британији је тај стандард тзв. квинз инглиш, зар не?

Они из Кингстон тауна нека усвоје тај језички стандард кроз образовање ако хоће да буду равноправни учесници у јавној речи. А код куће нека говоре како год хоће...






У Француској не можеш да се школујеш, студираш, говориш у медијима, учествујеш у јавним расправама, бавиш се политиком итд. ако ниси усвојила тај језички стандард француског језика који су прописале институције. Питај Камила...

Сваки језик је на различите начине дошао до тог свог стандарда (нормирање) који почива на неким основама народних говора. Код српског је принцип био селекција (изабран је штокавски дијалекат за основу тог будућег српског језичког стандарда), одбачени су чакавски и кајкавски из практичних разлога, имали су мање говорника.

Словенци опет нису до свог језичког стандарда дошли селекцијом него миксовањем штајерског, крањског и корушког говора.

Свако то ради према својим потребама у друштву, култури и образовању јер:

"Стандардни језик је посебно одабран нормиран идиом који је због задовољавања многоструких друштвених потреба функционално поливалентан, то јест функционалностилски разуђен."

(ja evo ne bih znala reći kako se zove ta formalna ogranizacija u Srbiji koja periodično revidira gramatiku i rječnik srpskog jezika)..



1. Институт за српски језик Српске академије наука и уметности (ЛИНК)

2. Матица српска (ЛИНК)

3. Одбор за стандардизацију (ЛИНК)

4. Друштво за српски језик и књижевност (ЛИНК)

5. универзитетске катедре србистике





principessa_etrusca principessa_etrusca 01:02 18.03.2024

Re: Краће речи

newimprovedtadejus
principessa_etrusca
Svaki jezik pa i srpski je živa struktura,

Бенедикте, ја управо и говорим о томе.

Језик се мења у складу са потребама које живот поставља пред говорнике неког језика, а не мења се насилно, увођењем закона чије прихватање избоксују неке опскурне организације упркос општем противљењу.


naravno da nije tako.. formalnom jeziku djecu učimo od 7. godine života.. kod nekih i ranije..
a tu formu propisuje državne organizacije koje bismo sasvim mogli i opskurnima da nazovemo (ja evo ne bih znala reći kako se zove ta formalna ogranizacija u Srbiji koja periodično revidira gramatiku i rječnik srpskog jezika)..
a ne znam ni kojim je to metodom utvrđeno da je protivljenje bilo čemu u jeziku opšte..

mora čovjek biti dobro zaludan pa da se protivi promjenama u jeziku..
dokonih vazda bilo i biće al da se radi o opštoj dokonosti to baš ne bih rekla

Нико није за окамењивање језика, али језик се мења органски, а не декретима, па се надам да је ово што пишеш последица неинформисаности, а не залагања за бирократизацију језика.

Предлагач закона о родној равноправности је владино Координационо тело за родну равноправност који води Зорана Михајловић, а струке, лингвистичка и правна, апсолутно су уједињене у противљењу новом закону, пре свега Одбор за стандардизацију српског језика САНУ, Матица српска, а и СПЦ.
benedykt benedykt 07:29 18.03.2024

Re: Краће речи

principessa_etrusca

Нико није за окамењивање језика, али језик се мења органски, а не декретима, па се надам се је ово што пишеш последица неинформисаности, а не залагања за бирократизацију језика.

Предлагач закона о родној равноправности је владино Координационо тело за родну равноправност који води Зорана Михајловић, а струке, лингвистичка и правна, апсолутно су уједињене у противљењу новом закону, пре свега Одбор за стандардизацију српског језика САНУ, Матица српска, а и СПЦ.

U prevodu, da su na primer SPC i Boško Obradović za neku bilo koju promenu u već nečemu, a da struka kaže ne, onda bi da pogađam ti bila za tu promenu a predstavnici struke bili optuživani da ih sve do jednog Zapad plaća.

Čisto da se podsetimo kada se već pominje SPC kako su na primer ista ta vera i crkva uspostavljene nekom vrste ondašnjeg dekreta a onda je ondašnji otac nacije što pobio a što preko Drine proterao pola Srbije jer su više bili za tu organsku varijantu. Pri tome je sve to urađeno da tragikomedija i sličnost sa ovom situacijom bude zaista potpuna zato što je na taj način dokazana privrženost evropskim vrednostima i civilizaciji. Eno dole kod štajge otac nacije dobio pre neku godinu spomenik veličine omanjeg solitera, a crkva ga pri tome još odavno i svecem proglasila.

Ne bi me samim time ali uopšte začudilo da za hiljadu godina neko Vučiću i Zorani Mihajlović podigne spomenike i da se neki novi čuvari tradicije u toj dalekoj budućnosti onda svesrdno zalažu da se njih dvoje proglase svetiteljima/zaštitnicima/whatever tog već nečega. Kao i da zvanična priča za u udžbenike istorije bude kako su se na početku 21. veka Srbi konačno odrekli mraka i zaostalosti i to isključivo svojom voljom pošto su konačno spoznali onu pravu istinu…
principessa_etrusca principessa_etrusca 09:18 18.03.2024

Re: Краће речи

Бенедикте, споменула сам опозицију СПЦ као удицу, знајући да ће се неко упецати.

Него да ли ти можеш да прокоментариш опозицију лингвиста?

И једно једноставно питање.

Да ли је по реформи коју води стручњакиња Зорана правилно

”драматруршкиње и драматурзи су написали...” или

”драматруршкиње и драматурзи су написале...”?
newimprovedtadejus newimprovedtadejus 10:31 18.03.2024

Re: Краће речи

principessa_etrusca
newimprovedtadejus
principessa_etrusca
Svaki jezik pa i srpski je živa struktura,

Бенедикте, ја управо и говорим о томе.

Језик се мења у складу са потребама које живот поставља пред говорнике неког језика, а не мења се насилно, увођењем закона чије прихватање избоксују неке опскурне организације упркос општем противљењу.


naravno da nije tako.. formalnom jeziku djecu učimo od 7. godine života.. kod nekih i ranije..
a tu formu propisuje državne organizacije koje bismo sasvim mogli i opskurnima da nazovemo (ja evo ne bih znala reći kako se zove ta formalna ogranizacija u Srbiji koja periodično revidira gramatiku i rječnik srpskog jezika)..
a ne znam ni kojim je to metodom utvrđeno da je protivljenje bilo čemu u jeziku opšte..

mora čovjek biti dobro zaludan pa da se protivi promjenama u jeziku..
dokonih vazda bilo i biće al da se radi o opštoj dokonosti to baš ne bih rekla

Нико није за окамењивање језика, али језик се мења органски, а не декретима, па се надам да је ово што пишеш последица неинформисаности, а не залагања за бирократизацију језика.

Предлагач закона о родној равноправности је владино Координационо тело за родну равноправност који води Зорана Михајловић, а струке, лингвистичка и правна, апсолутно су уједињене у противљењу новом закону, пре свега Одбор за стандардизацију српског језика САНУ, Матица српска, а и СПЦ.


ne znam jel sad i ja treba još jednom da ponovim da se jezik, ne, ne mijenja organski.. nego upravo dekretima, koje još zovemo i prvopis i gramatika a učimo ih u školi.. ne izglasavamo na trgu..
dokon pop, a jarića nikad ne manjka
principessa_etrusca principessa_etrusca 11:18 18.03.2024

Re: Краће речи

ne znam jel sad i ja treba još jednom da ponovim da se jezik, ne, ne mijenja organski.. nego upravo dekretima, koje još zovemo i prvopis i gramatika a učimo ih u školi.. ne izglasavamo na trgu..
dokon pop, a jarića nikad ne manjka

Можеш да понављаш до сутра, али то не мења чињеницу да стандардизација језика није нешто што пада с неба, већ углавном представља само угланцавање органског, природног језика од стране струке. Уколико не говоримо стандардним језиком и не поштујемо граматичка и правописна правила (нпр. као ти), нико нас не кажњава, новчано или на други начин.

У овом конкретном случају, закон је предлажило владино тело мимо струке, dok je струка листом против тог предлога. Притом тај закон предвиђа и казне за непоштовање.

Него, да ли влада у УК уводи нека језичка правила, нешто у смислу да ниси више economist, него economistess?
Neues aus der Nachbarschaft Neues aus der Nachbarschaft 11:35 18.03.2024

Re: Краће речи

Можеш да понављаш до сутра, али то не мења чињеницу да стандардизација језика није нешто што пада с неба, већ представља угланцавање органског, природног језика од стране струке. Уколико не говоримо стандардним језиком и не поштујемо граматичка и правописна правила (нпр. као ти), нико нас не кажњава, новчано или на други начин.


Iz cega sledi da rodno ravnopravniji jezik pravi od srpskog vestacki jezik. Kako? I nastavci i koren reci i morfoloske operacije su iz srpskog a ne nekog drugog jezika. Izuzetak su one reci gde koren reci potice iz nekog drugog jezika. Ali te reci se vec koriste u muskom obliku vec pa ova primedba otpada.

Jedini argument je da nismo na to navikli posto do sada reci u tom obliku nisu koriscene. Ali to vazi za sve reci koje su u bilo kom jeziku (pa i srpskom) u jednom momentu stvorene preskriptivnim inzenjeringom i/ili koriscenjem pa do sad oko toga nije bilo buke i besa. U 19om veku se crkva bunila jer su stvarane nove reci po uzoru na nemacki odnosno pozajmljivane iz istog pa danas i SPC koristi te reci i ne znajuci kako su stvarane.

Него, да ли влада у УК уводи нека језичка правила, нешто у смислу да ниси више economist, него economistesse?


Engleski je za ovu temu jednako reprezentativan taman koliko i turski. Sto ne znaci da ne postoje institucije koje se bave preskriptivnim pravilima za ove jezike.


newimprovedtadejus newimprovedtadejus 11:37 18.03.2024

Re: Краће речи

principessa_etrusca

У овом конкретном случају, закон је предлажило владино тело мимо струке, dok je струка листом против тог предлога. Притом тај закон предвиђа и казне за непоштовање.


ne bilo ti teško de tu listu, to je garant zanimljivo štivo
jovilim_e jovilim_e 11:42 18.03.2024

Re: Краће речи

benedykt
tessa1
Oteraj ga u k.

Ne inspiriše me, znaš koliko je sati. :)

Još jedan primer potpuno pogrešnog shvatanja onoga što je napisano. Elem, Čarlivoje troluje i u tom trolovanju pokušava da te naloži da kreneš u tvoju uobičajenu varijantu psovanja i uvreda, a sve sa ciljem da se on veselo cereka svemu tome a posebno ako se i ja primim.
Uključi mozak ponekad za promenu, umesto što se primaš kao malo dete i tripuješ kako ti on kao fol daje podršku…


Ja se na ovo ne cerekam, a kamoli veselo.
Meni je ovo tvoje serendanje tužno.
newimprovedtadejus newimprovedtadejus 11:55 18.03.2024

Re: Краће речи

shmoo

У Великој Британији је тај стандард тзв. квинз инглиш, зар не?


ne, u VB se to zove standard ili formal English i djeci se od neke 8 do 12 godine svake nedelje daju mini testovi u kojima treba da prepoznaju gramatički i pravopisno ispravnu formu među nekoliko varijeteta neispravnih..
dio se koncentriše na gramatiku (tipična greška je upotreba glagola u drugom licu jednine i množine uz zamjenice i imenice u trećem licu jednine i množine)..

dio se odnosi na pravopis i sintaksu, pokušava da ih oduči od ćub govora tipa "whoa, amazing bro, didy see that, amaaaaaaaaazin" (primjetih da i u Srbiji itekako imamo verziju ovoga)..
tipičan primjer na tom testu je da izaberu 1 od 4 ponuđena odgovora
- team was awsome, they played amazing..
preko dve međuvarijante do formalnog
- team's excellent performance was crowned with a victory..

na primjer..
možda možete da probate..
ne karikiram.. ovo se djeci u tih 4 godine ubija u glavu bjesomučno.. mislim da daje rezultate
maksa83 maksa83 12:06 18.03.2024

Re: Краће речи

Него, да ли влада у УК уводи нека језичка правила, нешто у смислу да ниси више economist, него economistess?

Ovo je, ne mrzi me da ponovim, skroz 0 argument pošto bi po svoj prilici to bilo vrlo mimo duha engleskog jezika koji - ponavljam - većinski nema gramatičke rodne oblike. U engleskom nema pevačice, kuvarice, spremačice, penjačice, automehaničarke, baštovanke, učiteljice, starateljke, nastavnice, sekretarke, sekretarice, atletičarKE dugoprugašiCE, itd. a što su sve reči na koje niko nema primedbi.

Pa sad ako ti ne smetaju nastavnica i atletičarka dugoprugašica, zašto ti smeta arhitektica ili borkinja?
principessa_etrusca principessa_etrusca 12:08 18.03.2024

Re: Краће речи

Iz cega sledi da rodno ravnopravniji jezik pravi od srpskog vestacki jezik.

Не обавезно. Проблем је у агресивном наметању и прописивању нечега за шта струка каже да није добро.

Природни језик је чудо јер увек некако реши проблем који се постави пред њега. Нико није прописао да морају да се користе облици учитељица, играчица, лекарка, адвокатица или шнајдерка/кројачица, па су ипак они у употреби и широко прихваћени.

Да ли је заиста предлажени закон у својој суштини родно равноправнији? Зар није родно равноправно не истицати у први план родну разлику (поготово што је сада знамо да је род флуидна небинарна категорија)? Негде горе сам питала шта ћемо са онима чије су личне заменице у множини. Предложени закон је у неким аспектима већ застарео, пре него што jе усвојен и зато мислим да је упутно сачекати органска, спонтана решења.
newimprovedtadejus newimprovedtadejus 12:08 18.03.2024

Re: Краће речи

maksa83

Pa sad ako ti ne smetaju nastavnica i atletičarka, zašto ti smeta arhitektica ili borkinja?


eh sad zašto, pa nije organski.. da ne kažem da je brate neprirodno.. čuj arhitektica.. žasu
newimprovedtadejus newimprovedtadejus 12:10 18.03.2024

Re: Краће речи

principessa_etrusca
Iz cega sledi da rodno ravnopravniji jezik pravi od srpskog vestacki jezik.

Не обавезно. Проблем је у агресивном наметању и прописивању нечега за шта струка каже да није добро.

Природни језик је чудо јер увек некако реши проблем који се постави пред њега. Нико није прописао да морају да се користе облици учитељица, играчица, лекарка, адвокатица или шнајдерка/кројачица, па су ипак они у употреби и широко прихваћени.

Да ли је заиста предлажени закон у својој суштини родно равноправнији? Зар није родно равноправно не истицати у први план родну разлику (поготово што је сада знамо да је род флуидна небинарна категорија)? Негде горе сам питала шта ћемо са онима чије су личне заменице у множини. Предложени закон је у неким аспектима већ застарео, пре него што е усвојен и зато мислим да је упутно сачекати органска, спонтана решења.


nikako da kažeš koja je to struka rekla da to nije dobro da se kaže arhitektica.. ali ajde to..
pa ne reče li sama gore da neće niko da ide pa kažnjava nepridržavanje pravila.. tebi ako baš toliko bode oči advokatica a ti sestro kaži advokat Jelena, niko ti ne brani.. al šta ti smeta da ona sebe zove advokaticom ako joj znači..
nije vala više ni u kategoriji dokonosti nego nešto malo ipak grđe
jovilim_e jovilim_e 12:17 18.03.2024

Re: Краће речи

newimprovedtadejus
principessa_etrusca
Iz cega sledi da rodno ravnopravniji jezik pravi od srpskog vestacki jezik.

Не обавезно. Проблем је у агресивном наметању и прописивању нечега за шта струка каже да није добро.

Природни језик је чудо јер увек некако реши проблем који се постави пред њега. Нико није прописао да морају да се користе облици учитељица, играчица, лекарка, адвокатица или шнајдерка/кројачица, па су ипак они у употреби и широко прихваћени.

Да ли је заиста предлажени закон у својој суштини родно равноправнији? Зар није родно равноправно не истицати у први план родну разлику (поготово што је сада знамо да је род флуидна небинарна категорија)? Негде горе сам питала шта ћемо са онима чије су личне заменице у множини. Предложени закон је у неким аспектима већ застарео, пре него што е усвојен и зато мислим да је упутно сачекати органска, спонтана решења.


nikako da kažeš koja je to struka rekla da to nije dobro da se kaže arhitektica.. ali ajde to..
pa ne reče li sama gore da neće niko da ide pa kažnjava nepridržavanje pravila.. tebi ako baš toliko bode oči advokatica a ti sestro kaži advokat Jelena, niko ti ne brani.. al šta ti smeta da ona sebe zove advokaticom ako joj znači..
nije vala više ni u kategoriji dokonosti nego nešto malo ipak grđe

Zašto ti ne koristiš velika slova na početku rečenice?
Meni je to mnogo odvratnije od advokatkinje Jelene.
maksa83 maksa83 12:19 18.03.2024

Re: Краће речи

Предложени закон је у неким аспектима већ застарео, пре него што jе усвојен и зато мислим да је упутно сачекати органска, спонтана решења.

Ne možemo, jer pazi jednog dana kada SPC odobri istopolne brakove sopstvenom kleru (jer sve te veze ipak treba ozvaničiti i pred Bogom i Državom, nije okej da se ti ljudi plaše i kriju), a mi imamo samo termin "popadija". Leledunjeranke... Najbolje je to rešiti preemptivno, sad, dok problem ne postoji jer - kako kaže agresor - najbolje vreme za popravljanje krova je dok sunce sija.

angie01 angie01 12:20 18.03.2024

Re: Краће речи

органска, спонтана решења.


izvini, sta mislis- kada kaezs-organska?...spontana su valjda ona, koja postanu zvanicna masovnom upotrebom?
principessa_etrusca principessa_etrusca 12:21 18.03.2024

Re: Краће речи

nikako da kažeš koja je to struka

Читаш по дијагонали, па си пропустила помен Одбора за стандардизацију српског језика САНУ и Матицу српску, а вероватно није тешко доћи и до става појединачних србиста.
newimprovedtadejus newimprovedtadejus 12:25 18.03.2024

Re: Краће речи

principessa_etrusca
nikako da kažeš koja je to struka

Читаш по дијагонали, па си пропустила помен Одбора за стандардизацију српског језика САНУ и Матицу српску, а вероватно није тешко доћи и до става појединачних србиста.


pa to tasino svi svi svi a onda ide tekst u kom neki popa kaže kako dole pederi i lezbejke.. e to teško može da prođe kao struka je rekla..
te otuda i pitanje gdje je ta struka koja kaže..
kosu ti svi koji se protive
Neues aus der Nachbarschaft Neues aus der Nachbarschaft 12:34 18.03.2024

Re: Краће речи

principessa_etrusca
Iz cega sledi da rodno ravnopravniji jezik pravi od srpskog vestacki jezik.

Не обавезно. Проблем је у агресивном наметању и прописивању нечега за шта струка каже да није добро.

Природни језик је чудо јер увек некако реши проблем који се постави пред њега. Нико није прописао да морају да се користе облици учитељица, играчица, лекарка, адвокатица или шнајдерка/кројачица, па су ипак они у употреби и широко прихваћени.

Да ли је заиста предлажени закон у својој суштини родно равноправнији? Зар није родно равноправно не истицати у први план родну разлику (поготово што је сада знамо да је род флуидна небинарна категорија)? Негде горе сам питала шта ћемо са онима чије су личне заменице у множини. Предложени закон је у неким аспектима већ застарео, пре него што е усвојен и зато мислим да је упутно сачекати органска, спонтана решења.


Bilo bi dobro ako bi isli redom sa tim primedbama umesto ovog nabacivanja.

Znaci slozili smo se da nije problem da se ne stvara vestacki jezik. Samo, ne da nije 'obavezno' nego nije uopste.

Sledece primedba bi bila da se struka ne slaze. Ovo ne znaci nista dok ne cujemo ZASTO se struka ne slaze. Nismo u vrticu pa tako autoritet nije dovoljan. Sve te jezicke komisije su konzervativno orijentisane pa je njihovo neslaganje ocekivano. Zato je, da ponovim, bitno da se cuje sta je razlog njihovog neslaganja. Ja sam do sada procitao par tekstova napisanih od tri-cetiri ista autora i to je bilo na nivou ovoga gore sto smo se slozili da je losa primedba.

Svaka zakonska regulativa je agresivna pa se oko nje ne dize buka.

Sledeca tema koju uvodis je da li se zakonom stvara veca rodna ravnopravnost. Naravno da da, posto prethodni oblici koji su se koristili genericno nisu bili rodno neutralni. Nego su odrazavali preovladjujuce kulturne obrasce. A kulturni obrasci se menjaju - neki zakonskom preskripcijom (i.e. lapot) neki jer im je upotreba zastarela.

Iz ovoga da je rod fluidna nebinarna kategorija ne sledi da onda treba slediti samo jednu kategorija nego da treba uvesti jos vise kategorija.

To sto nova politika jezika ne uspeva da pokrije sve jezicke kategorije ne znaci da je treba odbaciti. Jer bi po tom sve-ili-nista principu bilo odbacena vecina zakona, pravila, propisa...

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana